• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40

mphilipp

Romanes eunt domus

Semyon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:13:
De launch video zelf heeft ook een geänimeerde raket ipv de SpaceX gopro-achtige beelden.
Ehhh...dat SpaceX die trend heeft gezet, wil niet zeggen dat iedere launch provider het heel erg belangrijk vindt om die beelden te gaan regelen. Dat is een kwestie van prioriteiten. Om dat nou als een indicatie te gaan zien van een technologische achterstand is erg overdreven. Net als herbruikbare raketten. Alsof de hele wereld dat nu al gebruikt. Alleen SpaceX heeft dat. Mooi natuurlijk, maar dat betekent echt niet dat de rest een technologische achterstand heeft. Onzin.
Ik heb al vaker aangehaald dat herbruikbaarheid iets is waar men decennia geleden al aan dacht, omdat het zo logisch klinkt. Maar het is niet eenvoudig en na allerlei experimenten toendertijd heeft men toen geconcludeerd dat het niet haalbaar/rendabel zou zijn. Inmiddels heeft de realiteit dat verhaal ingehaald. Zo gaat dat met uitvindingen/innovaties. Iemand besluit in zijn eigenwijzigheid dat het wél moet kunnen. Dat was in dit geval die gast waar Musk mee ging samenwerken. Een heel slim idee en briljant ontwikkeld. Maar nogmaals: dat betekent echt niet dat de rest van de wereld nu achterloopt. Men heeft gewoon nooit meer echt naar dat idee gekeken. Musk wel, en met een frisse blik, zonder de constraints van overheidscommissies waar je je geld vandaan moet halen, is het hem wel gelukt. NASA had het ook gekund, maar wordt door budgetten tegengehouden. Ze hadden daar nooit funding voor gekregen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-01 22:57
mphilipp schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:46:
Inmiddels heeft de realiteit dat verhaal ingehaald.
Je doet voorkomen alsof je het niet met me eens bent, maar dit is toch precies wat ik zeg? ESA is ingehaald door de realiteit. Dat is toch de definitie van een achterstand?

Waar het door komt en welke funding verantwoordelijk is, en dat innovatie zo gaat die analyse geloof ik beslist en deel ik best met je, maar doet toch niet af dat het wel zo is, wat het gene was dat ik opmerkte?

[ Voor 23% gewijzigd door Semyon op 17-11-2020 13:12 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Semyon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:02:
[...]
Je doet voorkomen alsof je het niet met me eens bent, maar dit is toch precies wat ik zeg? ESA is ingehaald door de realiteit. Dat is toch de definitie van een achterstand?
Het is maar net in welke context je het plaatst. Met een achterstand impliceer je dat ze met verouderde technieken werken en/of niet innovatief zijn. Dat weet ik nog zo net niet. Je kunt state of the art raketmotoren gebruiken en de modernste technieken toepassen, zonder dat je herbruikbare trappen hebt. Wat herbruikbaarheid betreft lopen ze achter ja, omdat ze dat momenteel nog niet hebben. Maar je noemde een heel rijtje op: communicatie was gebrekkig, geen gopro's en niet herbruikbaar. Conclusie: ze lopen achter. Nou, dat is gewoon niet zo. 2/3 van de argumenten kloppen gewoon niet en wat hebruikbaarheid heb je een punt, als dat dan een graadmeter is, want dat staat nergens. En voorlopig zijn de herbruikbare raketten nog niet voor alle payloads geschikt. Scott Manley en Everyday Astronaut hebben daar ook al eens aandacht aan besteedt. Vooral omdat het groeiende leger SpaceX/Musk fans lijkt te denken dat de Falcon het antwoord op alles is, en de rest waardeloze achterhaalde rommel. Nou ja, dat is gewoon niet zo.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Semyon
mphilipp schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
Maar je noemde een heel rijtje op: communicatie was gebrekkig, geen gopro's en niet herbruikbaar. Conclusie: ze lopen achter. Nou, dat is gewoon niet zo. 2/3 van de argumenten kloppen gewoon niet
Ik zet af een "The rocket never made its next expected contact with ground stations." tegen een andere lanceering die ik zie die onafgebroken de 8 minuten (het moment waarop dit gebeurde) overschrijdt. Misschien mis ik iets hoor. Maar dat klinkt erg alsof ze even geen contact hadden en verwachten dat het groundstation dat zou maken.
Waarom schrijft men anders niet dat de verbinding uit wees dat het voertuig afweek van de geplande baan en zo contact verloor?

Als dat zo is als geïmpliceerd is, en misschien niet hoor en staat het ongelukkig in dat artikel en lees ik er te veel in, dan lijkt me dat toch achterlopen op een nonstop stream. En of dat komt door het niet willen betalen of anders is dan een reden waarom die achterstand er is.
en wat hebruikbaarheid heb je een punt, want dat staat nergens.
Misschien begrijp ik je niet hoor, maar ik benoemde toch Letterlijke Samen met niet herbruikebare stages,
dat de Falcon het antwoord op alles is, en de rest waardeloze achterhaalde rommel. Nou ja, dat is gewoon niet zo.
Nee nog niet... Maar als ESA niet die kant op gaat (wat ik echt hoop hoor, een wereld met alleen een falcon9 wordt moeilijk) dan kunnen we daar wel komen.
Ik observer dat SpaceX de wereld heeft wakker geschud, er nieuwe dingen gebeuren in de ruimtevaart, maar dat ESA niet veel fundementeel nieuws doet. Dat zou mijns inziens nu graag wel moeten gaan gebeuren. Juist omdat ik wat Europese trots heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Semyon op 17-11-2020 13:47 ]

Ach, de 'kop in het zand' politiek van andere raketbouwers is nog steeds sterk aanwezig hoor :P

Ik zie het somber in met partijen als Arianespace die op z'n best voorzichtig bezig zijn met wat tech demonstrators en verder niks boeiends. Zo hebben ze nu een ding wat een beetje lijkt op de Grasshopper van SpaceX (jaja, dat malle ding waar we allemaal 7-8 jaar geleden!!! naar zaten te kijken), maar het ergste is nog dat Arianespace dus op snail pace met 1 zo'n ding bezig is terwijl SpaceX nu op een waanzinnig tempo Starship prototypes aan het uitpoepen en testen is.

Dus ja, leuk dat je een herbruikbare raket wil maken. Maar als tenzij je gaat proberen te matchen met wat SpaceX aan het ontwikkelen is ipv van wat ze al hebben... good luck!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:15
Semyon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:13:
Ondertussen hebben de Europeanen wat minder geluk:

Vooral die laatste zin "never made contact" klinkt heel erg alsof ze niet van moment tot moment weten hoe het gaat. De launch video zelf heeft ook een geänimeerde raket ipv de SpaceX gopro-achtige beelden. Samen met niet herbruikebare stages, hebben de Europeanen toch wel een enorme technologische achterstand nu lijkt me.
Van moment tot moment weten hoe het gaat doet men (incl SpaceX) al sinds Apollo dmv telemetrie. Dat is niet fotogeniek maar veel informatiever dan video.
"Never made contact" betekent gewoon dat er geen communicatie was tgv een storing. Dus video zou ook niet hebben gewerkt.

Trump II - Project 2025 tracker

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Dit had Elon te zeggen over de issues bij de laatste static fire van SN8:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruU_APtJl0OzydjLzgzch4Ron1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yD8TliIUvs3xcl3Q9gGveqwr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ3zcX9wGbzokO62OkQYtAEKzAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FGa3nWqwv0fBmCitHuGZuKUd.png?f=user_large

Ik vraag me af of ze de pad nu eerst gaan aanpassen om herhaling te voorkomen, naast de aanpassing van het leidingwerk. Of zou hij met dat laatste bedoelen dat ze de pad gaan koelen :?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dus concreet, SN8 gaat dit jaar niet meer vliegen :P

March of the Eagles

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

XWB schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:34:
Ze lijken het tempo er toch in te houden... de defecte raptor is inmiddels al weer vervangen door een nieuwe.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:34

HaterFrame

Well... Poo came out!

Spooksel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:47:
Ach, de 'kop in het zand' politiek van andere raketbouwers is nog steeds sterk aanwezig hoor :P

[Twitter]

Ik zie het somber in met partijen als Arianespace die op z'n best voorzichtig bezig zijn met wat tech demonstrators en verder niks boeiends. Zo hebben ze nu een ding wat een beetje lijkt op de Grasshopper van SpaceX (jaja, dat malle ding waar we allemaal 7-8 jaar geleden!!! naar zaten te kijken), maar het ergste is nog dat Arianespace dus op snail pace met 1 zo'n ding bezig is terwijl SpaceX nu op een waanzinnig tempo Starship prototypes aan het uitpoepen en testen is.
En toch heeft Ariane space bestaansrecht, puur om het simpele feit dat men voor de EU een onafhankelijke lanceer mogelijkheid wil. En dat is maar goed ook, je wilt niet van de US afhankelijk zijn.

Bij de laatste Vega Launch gisteren is er wat mis gegaan met de upperstage, blijkbaar hebben ze een kabel verkeerd om aangesloten.

I am the great Cornholio!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:12
XWB schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:34:
Mwai, in het tempo waarmee ze de afgelopen maanden hebben gewerkt. Een aantal pijpen ingraven onder de launch pad is ook weer niet zo'n ontzettend lang karwei.

/post

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Felyrion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:18:
Dit had Elon te zeggen over de issues bij de laatste static fire van SN8:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vraag me af of ze de pad nu eerst gaan aanpassen om herhaling te voorkomen, naast de aanpassing van het leidingwerk. Of zou hij met dat laatste bedoelen dat ze de pad gaan koelen :?
Om een of andere reden lijken ze nog steeds het effect en nut van flame diverters te negeren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:49:
[...]
Om een of andere reden lijken ze nog steeds het effect en nut van flame diverters te negeren.
Misschien omdat ze die op Mars niet hebben. Zij willen blijkbaar een raket maken die dat niet nodig heeft. Er zat wel een of andere keramisch goedje op het beton, maar dat heeft niet helemaal goed gewerkt.
Oorspronkelijk leek het erop dat de onderkant van de raket helemaal afgesloten zou worden. Maar daar zijn ze vanaf gestapt zo te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door mphilipp op 18-11-2020 09:00 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:59:
[...]

Misschien omdat ze die op Mars niet hebben. Zij willen blijkbaar een raket maken die dat niet nodig heeft. Er zat wel een of andere keramisch goedje op het beton, maar dat heeft niet helemaal goed gewerkt.
Oorspronkelijk leek het erop dat de onderkant van de raket helemaal afgesloten zou worden. Maar daar zijn ze vanaf gestapt zo te zien.
Ook voor de booster die niet naar Mars zal gaan hebben ze ook geen flame diverter gepland.
Als het nu met 1 of 2 motoren die draaien al kapot gaat, lijken ze daar nog een aantal flinke stappen te moeten doen om dit mogelijk te maken zonder flame diverter.

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:14:
[...]
Ook voor de booster die niet naar Mars zal gaan hebben ze ook geen flame diverter gepland.
Als het nu met 1 of 2 motoren die draaien al kapot gaat, lijken ze daar nog een aantal flinke stappen te moeten doen om dit mogelik te maken zonder flame diverter.
Als het bij de een niet hoeft, waarom zou je het dan bij de ander wel doen. ik denk dat ze best wel weten dat zo'n flame trench wel handig is en overal gebruikt wordt, maar zij hebben een goede reden om dat niet te doen. Maar op papier werkte hun oplossing blijkbaar beter dan in de realiteit.
Als ze het voor elkaar krijgen om zonder flame trech te werken, is dat toch prima? Ook op de maan heb je die dingen niet en met zo'n grote raket zal je best wel wat rommel wegblazen. Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om die raket op die manier te ontwerpen.

• Semyon
HaterFrame schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:07:
En toch heeft Ariane space bestaansrecht, puur om het simpele feit dat men voor de EU een onafhankelijke lanceer mogelijkheid wil.
Volgens mij is dit juist het probleem. Ze hoeven niet te innoveren, want de EU wil zelf mogenlijkheid houden.

Ik zou zelf juist graag zien dat Ariane z'n bestaansrecht niet haalt uit "ze moeten toch wel" maar in plaats daarvan op z'n minst "wij kunnen dat ook".

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Semyon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:25:
[...]

Volgens mij is dit juist het probleem. Ze hoeven niet te innoveren, want de EU wil zelf mogenlijkheid houden.

Ik zou zelf juist graag zien dat Ariane z'n bestaansrecht niet haalt uit "ze moeten toch wel" maar in plaats daarvan op z'n minst "wij kunnen dat ook".
Heb je een punt, maar vergeet niet dat het gedreven wordt door een ambtenaren apparaat waar je u tegen zegt. Daarnaast zit er geen commerciële drive achter maar een drive die vooral op safe wil spelen. Niet goed voor de techniek, wel goed voor de continuïteit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:25:
[...]
Ze zitten ook wel een beetje in hetzelfde schuitje als de NASA, afhankelijk van soortgelijke politieke afhankelijkheden.

PSN

HaterFrame schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:07:
[...]

En toch heeft Ariane space bestaansrecht, puur om het simpele feit dat men voor de EU een onafhankelijke lanceer mogelijkheid wil. En dat is maar goed ook, je wilt niet van de US afhankelijk zijn.
Ja, dat is ook wel zo. Maar je zult wel merken dat op den duur missies voor de ESA dan nog zo'n beetje hun enige bestaansrecht zal zijn.

Europese klanten lanceren nu nog prima regelmatig met de Ariane 5 enzo, maar ze zijn er ook niet vies van om bij SpaceX te shoppen tenslotte. Kijk maar een partij als SES, die hebben al meerdere malen SpaceX gebruikt terwijl ze traditioneel gezien altijd wel naar Arianespace gingen.

Ik wil niet beweren dat Arianespace zal verdwijnen, dat zou de EU niet toelaten denk ik. Want inderdaad assured access to space! Maar op de commerciële markt zie ik het nut ze gewoon niet meer zo in, de raketten zijn te duur en te achterhaald en ze hebben gewoon geen enkele motivatie om ook maar te proberen iets nieuws te ontwikkelen zonder dat de EU/ESA bijvoorbeeld 90% van de kosten voor ze ophoesten. Met zo'n mentaliteit krijg je gewoon nooit iets moois en nieuws.

't Is wat dat betreft net zo erg als met Boeing en Lockheek Martin in de US, die zie je soms ook weer met een 1 of andere wilde presentatie komen over wat ze wel niet zouden willen bouwen. Maar ow wacht... nee, alleen als Uncle Sam z'n portomonnee trekt natuurlijk, anders doen we niks. SpaceX had niet eens meer bestaan als Elon meteen maar net zo achterover was gaan hangen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

HaterFrame schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:33:
[...]
Heb je een punt, maar vergeet niet dat het gedreven wordt door een ambtenaren apparaat waar je u tegen zegt. Daarnaast zit er geen commerciële drive achter maar een drive die vooral op safe wil spelen. Niet goed voor de techniek, wel goed voor de continuïteit.
Dat is inderdaad het grote 'probleem'. Het wordt gefund door de overheid. De overheid wil gewoon iets betrouwbaars dat de nodige satellieten de lucht in kan slingeren. Innoveren op dit gebied is enorm duur. Daarom hebben we ESA opgericht om de kosten te verdelen. Maar dan nog is een traject zoals SpaceX heeft bewandeld onmogelijk voor een overheid. Het was zelfs voor SpaceX kantje boord (als dat echt zo is natuurlijk). Maar het heeft heel veel geld gekost. Maar wel veel minder als het in overheidsdienst was gebeurd. Dan had het project misschien al lang afgeblazen. Musk heeft enorm veel risico genomen en zijn eigen methodiek toegepast, wat echt onmogelijk is als je geld moet krijgen uit de staatskas. Die willen zekerheden en garanties, deadlines moeten gehaald worden enz..

Zo'n man als Musk is wat dat betreft een zegen geweest. En hoewel hij het niet voor het geld lijkt te doen, zal ie het ook niet erg vinden dat hij er toch centjes mee lijkt te gaan verdienen. En de eeuwige roem denk ik dan. Want dat is natuurlijk nóg mooier dan veel meer geld...de geschiedenisboeken in gaan. Dus zijn doel om naar Mars te gaan is daar natuurlijk min of meer voor bedoeld. Zo wordt ie onsterfelijk. En dat is geen verkapte kritiek hoor. Ik gun het 'm en ben heel blij dat er zo iemand is, want als het door de overheid aangestuurd moet worden, gaat het nog 50 jaar duren.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:14:
[...]
Europese klanten lanceren nu nog prima regelmatig met de Ariane 5 enzo, maar ze zijn er ook niet vies van om bij SpaceX te shoppen tenslotte. Kijk maar een partij als SES, die hebben al meerdere malen SpaceX gebruikt terwijl ze traditioneel gezien altijd wel naar Arianespace gingen.
Nogmaals: Falcon is niet het antwoord op alles. Er zijn genoeg payloads die je niet met een Falcon kunt lanceren.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:32
mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:37:
[...]

Nogmaals: Falcon is niet het antwoord op alles. Er zijn genoeg payloads die je niet met een Falcon kunt lanceren.
Klopt, maar het risico voor o.a. ESA bestaat dat de Super Heavy/ Starship straks wel ervoor zorgt dat SpaceX elke lancering uit kan voeren en dat ook nog eens 't goedkoopste kan
mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:37:
[...]

Ik wil dit ook nergens beweren, maar de payloads die SpaceX (en nu dus Falcon 9) doorgaans niet kan verwerken zijn in de regel altijd wel van de Amerikaanse overheid (NRO of Defensie) en worden dan sowieso al door ULA gevlogen, niet door een Arianespace.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:55:
[...]
Klopt, maar het risico voor o.a. ESA bestaat dat de Super Heavy/ Starship straks wel ervoor zorgt dat SpaceX elke lancering uit kan voeren en dat ook nog eens 't goedkoopste kan
Dat heb ik vaker gehoord. Maar laten we voorlopig nog maar eens zien of dat ook uitkomt. Zeker in het begin, kun je niet een vloot van 100 van die dingen klaar hebben staan. En de eerste moet ook nog eens de lucht in. Momenteel, en wie weet hoe lang het nog duurt, is het nog allemaal R&D wat we zien. Het kan zomaar nog een paar jaar duren voordat het ding operationeel wordt verklaard. En dan moet SpaceX prioriteiten aan gaan geven. Wat willen ze eerst? Naar Mars? Launch vehicle voor iedereen gaan spelen? Naar de Maan? Ik denk dat je, zeker in het begin, wilt focussen op één ding. Je kunt niet alles tegelijk gaan doen/willen.
Zelfs als ze in eerste instantie de Maan kiezen als doel om aan te tonen dat Starship iets kan, ben je echt wel een paar jaartjes verder voordat ze poppetjes op de maan laten landen. Het tijdschema gaat echt nog wel een paar keer slippen. En ik weet niet of launch vehicle for all hoog op het lijstje staat. Maar er zullen keuzes gemaakt moeten worden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:01:
[...]
Ik wil dit ook nergens beweren, maar de payloads die SpaceX (en nu dus Falcon 9) doorgaans niet kan verwerken zijn in de regel altijd wel van de Amerikaanse overheid (NRO of Defensie) en worden dan sowieso al door ULA gevlogen, nier door een Arianespace.
Maar dan heb je het puur over Amerikaanse spullen. ESA heeft Exomars met een Proton gelanceerd. Er zijn wel meer missies die om welke reden dan ook niet met een Falcon gaan.

• rik86
mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:05:
[...]

Dat heb ik vaker gehoord. Maar laten we voorlopig nog maar eens zien of dat ook uitkomt. Zeker in het begin, kun je niet een vloot van 100 van die dingen klaar hebben staan. En de eerste moet ook nog eens de lucht in. Momenteel, en wie weet hoe lang het nog duurt, is het nog allemaal R&D wat we zien. Het kan zomaar nog een paar jaar duren voordat het ding operationeel wordt verklaard. En dan moet SpaceX prioriteiten aan gaan geven. Wat willen ze eerst? Naar Mars? Launch vehicle voor iedereen gaan spelen? Naar de Maan? Ik denk dat je, zeker in het begin, wilt focussen op één ding. Je kunt niet alles tegelijk gaan doen/willen.
Zelfs als ze in eerste instantie de Maan kiezen als doel om aan te tonen dat Starship iets kan, ben je echt wel een paar jaartjes verder voordat ze poppetjes op de maan laten landen. Het tijdschema gaat echt nog wel een paar keer slippen. En ik weet niet of launch vehicle for all hoog op het lijstje staat. Maar er zullen keuzes gemaakt moeten worden.
Aan de ene kant mee eens, maar gezien het tempo waarin ze nu prototypes bouwen in een tent op een grasveld, vermoed ik dat ze áls ze 'm werkend krijgen, ze er ook vrij vlot veel hebben; Is ook nodig als je Mars er mee wilt gaan koloniseren, maar dan 2 raketten over houden voor commerciële lanceringen, is dan niet zo'n probleem.

Maar, eerst die raket maar eens zien vliegen, zonder dat hij zichzelf vernietigd door rondslingerende lanceerinstallaties ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:22:
[...]
Aan de ene kant mee eens, maar gezien het tempo waarin ze nu prototypes bouwen in een tent op een grasveld, vermoed ik dat ze áls ze 'm werkend krijgen, ze er ook vrij vlot veel hebben; Is ook nodig als je Mars er mee wilt gaan koloniseren, maar dan 2 raketten over houden voor commerciële lanceringen, is dan niet zo'n probleem.
Nou...er is ook nog zoiets als een organisatie. Als je naar Mars gaat, heb je daar een aantal mensen voor nodig die zich daarmee bezig houden. Er zullen ook aan de raket andere eisen gesteld worden als aan een voor LEO. Je moet je dan met allerlei verschillende zaken gaan bezig houden. Ik denk dat dat twee parallele organisaties zijn omdat ze een verschillend doel hebben. Dus ja, er zal eea moeten gebeuren voordat je dat kunt doen. Die dingen bouwen zal het grootste probleem niet zijn denk ik. Maar er is meer dan alleen bouwen.
Maar, eerst die raket maar eens zien vliegen, zonder dat hij zichzelf vernietigd door rondslingerende lanceerinstallaties ;)
Dat in de eerste plaats.

En vergeet niet dat wat er allemaal geroepen wordt over Starship voornamelijk komt van de mensen die er naar kijken. Musk zelf heeft nog niet zo heel veel gezegd over wat ze uiteindelijk met dat ding gaan doen. Ja, naar Mars/Maan, en zo af en toe zal ie ook wel wat roepen over andere dingen als hem dat gevraagd wordt. We gaan het zien, er zijn momenteel overal in de wereld ontwikkelingen aan de gang. Dus wie weet hebben we tegen 2025 meerdere instanties met herbruikbare raketten. We kunnen nu wel roepen dat ESA en Roscosmos achter lopen (en vlak de Chinezen niet uit), maar ze hebben enorm veel kennis in huis. ESA heeft denk ik geen geld om zelf iets als een Falcon te ontwikkelen, maar ze kunnen samen met andere iets gaan inzetten. Ze hebben tenslotte nu ook een Soyuz in gebruik.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:35:
[...]
Dat is inderdaad het grote 'probleem'. Het wordt gefund door de overheid. De overheid wil gewoon iets betrouwbaars dat de nodige satellieten de lucht in kan slingeren. Innoveren op dit gebied is enorm duur. Daarom hebben we ESA opgericht om de kosten te verdelen
Zodra er een commerciële drive achter zit moet je innoveren, bij de overheid gaat het meer om de doelstelling behalen. ESA is idd opgericht om de kosten te verdelen over de lidstaten en voor de EU de lanceer mogelijkheid te behouden, als dat de doelstelling is dan word er minder gekeken naar de centen en meer naar betrouwbaarheid. Het is mooi mee genomen dat je dan ook commerciële klanten kunt bedienen maar dat is niet de hoofdzaak van Ariane/ESA. Al blijf ik er bij dat een geldverslindende organisatie is welke beter ingericht kan worden, maar goed wat dat betreft zitten we vast aan de EU.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:22:
[...]

Dit gaat inderdaad wel interessant worden. Ik nam altijd aan dat ze tot nu toe geen echt fatsoenlijke flame-trench hadden, omdat het ding op Mars toch ook zo vanaf het gravel op moet gaan stijgen.

Nu moet er misschien een watergekoeld stalen lanceerplatform/flame-deflector komen... Not sure of ze die dan ook mee gaan nemen naar mars :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Deze feed laat tenminste de poppetjes zien. Die ander laat alleen het geluid horen van de grondstations en de tolk.

• Webgnome
  • Laatst online: 12:49
Ik blijft het nog steeds gek vinden dat je echt compleet niks kunt horen in space. Logisch maar blijft raar

Strava | AP | IP | AW

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:11
mphilipp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:35:
[...]

Deze feed laat tenminste de poppetjes zien. Die ander laat alleen het geluid horen van de grondstations en de tolk.
[YouTube: NASA Earth From Space - Earth Viewing cameras ISS feed #RealTimeTracker]
Deze feed is niet live. Als je terugspoelt, zie je duidelijk Amerikaanse vlaggen op de schouders. Deze spacewalk wordt gedaan door Russen.

Link naar het officiele NASA kanaal. YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV

[ Voor 12% gewijzigd door LongBowNL op 18-11-2020 16:45 . Reden: NASA link toegevoegd ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

LongBowNL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:44:
[...]
Deze feed is niet live. Als je terugspoelt, zie je duidelijk Amerikaanse vlaggen op de schouders. Deze spacewalk wordt gedaan door Russen.
Ik zie het. Ik baal van dat soort feeds. Er zijn nog een paar van die zakken die steeds 'live feed' roepen en gewoon ook doen alsof het live is. Erg jammer...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ondertussen heeft Rocket Labs met succes een tuinkabouter in orbit gebracht en de eerste trap succesvol teruggestuurd naar aarde aan een parachute. Videofeed van de eerste trap raakten ze kwijt, maar het is wel gelukt. Ik dacht eigenlijk dat ze dat ding met een heli zouden oppakken, of is dat weer een andere?

• LongBowNL
Ze wilde inderdaad met een helikopter de eerste trap uit de lucht pakken. Ze hebben toch gekozen dat niet te doen, omdat een ronde parachute betrouwbaarder is.

Het wordt besproken in de video die gemaakt is voor de lancering: YouTube: Road To Reusability

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Het is nog steeds de bedoeling om de eerste trap uiteindelijk op te vangen met een helikopter. Dat zoute zeewater vindt niemand echt leuk :)

SpaceX had ook geen landing op hun droneship van de eerste keer. Land landing, soft-touch water landing en dan pas op de boot (met vele mislukkingen voordat het uiteindelijk lukte).

Ik vermoed dat het RocketLab volgend jaar wel zal lukken bij een operationele vlucht. Als ik mij niet vergis hebben ze het al een keertje gedaan tijdens een test.

[ Voor 11% gewijzigd door Grim op 20-11-2020 10:41 ]

Steam: Grim

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

LongBowNL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:48:
Ze wilde inderdaad met een helikopter de eerste trap uit de lucht pakken. Ze hebben toch gekozen dat niet te doen, omdat een ronde parachute betrouwbaarder is.
Maar die hele motor moeten nakijken en schoonmaken omdat ie in zee is geploft is ook niet echt handig. Ik snap sowieso niet de vergelijking ronde parachute vs helicopter in het kader van betrouwbaarheid. Misschien bedoelen ze dat een ronde parachute in een voorspelbaarder traject naar beneden gaat vs dat matrasmodel dat ze met die eerste test gebruikten. Maar dan verwacht ik met die ronde idd nog wel een keer een poging. Alles wat je niet uit zee hoeft te vissen is beter.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 19:16
mphilipp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:46:
[...]

Maar die hele motor moeten nakijken en schoonmaken omdat ie in zee is geploft is ook niet echt handig. Ik snap sowieso niet de vergelijking ronde parachute vs helicopter in het kader van betrouwbaarheid. Misschien bedoelen ze dat een ronde parachute in een voorspelbaarder traject naar beneden gaat vs dat matrasmodel dat ze met die eerste test gebruikten. Maar dan verwacht ik met die ronde idd nog wel een keer een poging. Alles wat je niet uit zee hoeft te vissen is beter.
Ronde parachute is betrouwbaarder dan een matras, maar kan niet sturen, en sturen is niet nodig. Dus gaan ze voor ronde parachutes.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:24:
[...]
Ronde parachute is betrouwbaarder dan een matras, maar kan niet sturen, en sturen is niet nodig. Dus gaan ze voor ronde parachutes.
Daar gaat het mij niet om. Ze zeggen dat ze de trap niet oppikken met een helictopter omdat een ronde parachute betrouwbaarder is. Volgens mij ontbreken er dan een paar zinnen uit het verhaal. Deze zin is veel te kort door de bocht.

• LongBowNL
Ik was misschien te kort door de bocht. Ze gebruiken een ronde parachute voor deze missie. Het hoofddoel was om de raket terug te krijgen. Ik neem aan dat ze later gaan proberen om hem uit de lucht te pakken.

[EDIT]
Ik zie net dat Grim hetzelfde zegt...

[ Voor 23% gewijzigd door LongBowNL op 20-11-2020 12:06 ]

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat misschien nog zou kunnen is dat deze ronde parachute (nog) niet het mechanisme heeft dat ie automatisch inklapt als de helicopter 'm oppikt. Tijdens de vorige test met de helicopter zag je dat toen de helicopter de parachute greep (of eigenlijk de lijn van de drogue chute) de parachute gelijk inklapte om zo geen windscherm te worden die de helicopter en booster uit balans zou brengen.

Bla bla bla...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pffft met al die halve info posts hier wordt je ook niks wijzer. :+

https://www.theverge.com/...parachute-dress-rehearsal

https://www.theverge.com/...ontrolled-splashdown-test

Dit was dus gewoon nog een ?laatste? geplande rehearsal zonder intentie om hem op te vangen met een heli.

PSN

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:12:
Pffft met al die halve info posts hier wordt je ook niks wijzer. :+

https://www.theverge.com/...parachute-dress-rehearsal

https://www.theverge.com/...ontrolled-splashdown-test

Dit was dus gewoon nog een laatste geplande rehearsal zonder intentie om hem op te vangen met een heli.
Bedankt voor de links :). Het is dus niet de laatste keer dat ze 'm in de zee laten vallen:
The company plans to do a few of these parachute splashdowns before the helicopters come in so that the engineers can really understand what state the vehicle is in after its return from space. Rocket Lab wants to make sure that the Electron comes back in the best condition possible before the vehicle is snatched out of the air. “When we’ve reached the point where we have something that’s in a condition that we actually... care about — that it doesn’t get wet now — then that’s when we’ll start bringing in the helicopter again,” Beck said.

Bla bla bla...

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
Wat is dat nu weer voor zever :')
Als je wilt weten in welke conditie hij uit de space komt, dan moet je hem opvangen. Wie weet wat het water / het neerkomen allemaal doet met de raket.

The best condition possible, dan passen ze misschien een hoop dingen aan, terwijl met de heli dit misschien helemaal nutteloos / contra gaat werken.
Ook grappig dat de raket eerst moet bewijzen dat hij niet meer nat wordt, en dat ze dan pas de heli gaan inschakelen. Hoe willen ze dat gaan doen :P

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik gok dat ze schade door hitte / plasma wel aardig kunnen onderscheiden van schade door de fysieke impact en de corrosieve werking van zout water :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
Maar waarom dan toch eerst in het water laten vallen nog een paar keer?
Nu is gewoon heel de raket niet te gebruiken, terwijl ze, na het onderscheppen in de lucht, gewoon de raket helemaal kunnen nakijken en de onderdelen die 'kapot' zijn, refurbishen.
En dat ze dan gewoon gaandeweg verbeteringen toevoegen waardoor hij dan onnodig 'waterproof' is

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Zo'n gigantische helikopter charteren is natuurlijk ook niet gratis he. De marges op zo'n kleine launcher zijn op alle gebieden gewoon een stuk kleiner, ook financieel. Kan me dus goed voorstellen dat ze de heli pas willen huren als ze redelijk zeker zijn dat het ook echt wat oplevert.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mcDavid schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:49:
Zo'n gigantische helikopter charteren is natuurlijk ook niet gratis he. De marges op zo'n kleine launcher zijn op alle gebieden gewoon een stuk kleiner, ook financieel. Kan me dus goed voorstellen dat ze de heli pas willen huren als ze redelijk zeker zijn dat het ook echt wat oplevert.
Voor alle tests waar ze hem dropten was het huren geen probleem iig. :)

Kan ook de redenatie achter het nog niet vangen begrijpen, maar ze hebben er vast, voor hun logische, redenen voor.

PSN

Een uitzending zonder de timeline in beeld... feels weird :D

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:59:
[...]

Voor alle tests waar ze hem dropten was het huren geen probleem iig. :)

Kan ook de redenatie achter het nog niet vangen begrijpen, maar ze hebben er vast, voor hun logische, redenen voor.
Dit was een eerste test met de parachute. Waarschijnlijk wilden ze hiervoor eerst data genereren voordat ze een heli gaan inzetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• APClll
  • Laatst online: 10:00

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Spooksel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:22:
Een uitzending zonder de timeline in beeld... feels weird :D
Ik vond de hele video nogal raar. Ook de regie was wazig.
Steeds een verkeerde camera/feed selecteren op 't moment dat er iets leuks te zijn zou zijn geweest :F

Met name het nét wegschakelen van de 2e trap-camera voordat de eerste trap ontsteekt vlak na de backflip vond ik jammer. Je zag een kleine groene flits, en toen schakelden ze weg. Ook bij de fairing waren ze te laat.

Als SpaceX de stream zelf doet ziet het er een stuk gelikter uit.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanavond weer een lancering, dit keer naar de maan:
Voor het eerst sinds 1976 gaat een ruimtevaartuig naar de maan om maangrond en stenen te verzamelen en terug te brengen naar de aarde. De Chinese maanlander Chang'e 5 gaat volgens plan vanavond op weg om over een paar dagen te landen op Mons Rümker, een vulkanische formatie linksboven op de zichtbare kant van de maan. Half december komen de maanstenen naar de aarde. Wat hebben we eraan?

Tijdens de laatste verzamelmissie brachten Apollo-astronauten meer dan 380 kilo maangrond en stenen naar de aarde, drie Russische Luna-landers haalden nog een paar honderd gram op. Dat lijkt heel wat, maar voor planeetwetenschappers als Wim van Westrenen, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is het nooit genoeg. Iedere vindplaats op de maan vertelt namelijk weer een ander verhaal. "Stel je gaat naar Parijs en je zegt dan dat je door dat bezoek heel Frankrijk kent. Dat is een beetje wat met de Apollo-landingen is gebeurd. Ze zijn maar op een heel klein stukje van de maan geweest. Nu gaan we naar de Provence, zeg maar."

Chang'e 5 moet landen op een plaats ver van waar de Apollo-astronauten eerder landden. Een plek die geologisch ook miljarden jaren jonger is dan die Apollo-landingsplaatsen. "Chang'e 5 gaat landen op vulkanisch materiaal uit de ondergrond van de maan, maar van veel later dan het materiaal dat we tot nu toe kennen", weet Van Westrenen. "Daar kun je bijvoorbeeld van leren hoe snel de maan na zijn ontstaan is afgekoeld, of er andere stenen in de ondergrond liggen, of de chemische samenstelling anders is dan wat we nu weten. De Apollo-missies zijn ook allemaal geland op plekken met stenen die een beetje vreemd zijn, vergeleken met de rest van de maan. Dus door deze nieuwe stenen zullen we een beter beeld krijgen van de maan."
Bron, en meer info: Chinese maansteenmissie: 'Alsof je een nieuw deel van Frankrijk bezoekt'

Afbeeldingslocatie: https://assets.nos.nl/data/image/2020/11/23/693874/2560x1440a.jpg

Wikipedia: Chang'e 5

Lancering is dus vanavond met een raket uit de Lange Mars 5-familie.

Hij zou in de nacht van 16 op 17 december weer op aarde moeten terugkeren, met een landing in Dorbod Banner in Inner Mongolia, het meest noordelijke deel van China.

Virussen? Scan ze hier!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dit zou de livestream moeten zijn van de lancering van die Long March 5B vanavond.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47
Hoe laat is de lancering? Zie nergens een countdown tussen al die Chinese tekens :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

nu wel t-20 (geen idee hoe ze omgaan met holds) en er zal wel een paar minuten vertraging tussen ziiten (maar hé - dat is ook zo met de Super Bowl vanwege nipple gate).

edit nu niet meer lijkt het - typisch CN

edit2: 4:35 a.m. local time CN is 21:35 hiero.

https://www.nytimes.com/2...nce/china-moon-rocks.html

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 23-11-2020 21:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

...And it's gone... Epic flame trench cam. Je hebt er niet heel veel aan als ie eenmaal los is, maar het standpunt is wel cool! Lijkt allemaal goed te verlopen voor de woket. Kijken of ie goed op de maan kan landen. Dan heb je het moeilijkste gehad. Maar ja...elk onderdeel van deze trip is cruciaal eigenlijk. Als ie niet goed neerkomt maakt het niet meer uit of ie goed op de maan landde en weer netjes opsteeg met zijn mandje vol stenen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@mphilipp was ie al even een klein uurtje overigens. We zullen het zien.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-11-2020 22:26 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Iemand trouwens enig idee wanneer de Long March 8 (CZ-8) raket gaat lanceren. In wat oudere artikelen lees ik 2020, maar gezien we nog maar een maandje hebben lijkt het me dat het uitgesteld is. Kan er ook niks van op spaceflightnow vinden.

Hetzelfde idee als de Falcon-9 van SpaceX, alleen zal het inclusief 2 boosters op de zijkant in 1 stuk landen. Tot gister had ik geen idee dat het bestond.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 24-11-2020 12:03 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dit is best grappig

• rik86
En weer een succesvolle static fire voor SN8, eind deze maand staat nu de testvlucht naar 15km gepland :)

Dat er ondertussen succesvol weer een partij van 60 StarLink's gelanceerd is... dat de booster voor de vorm weer eens een bulleye landing maakte of dat het voor het eerst was dat een booster voor de ZEVENDE keer vloog daar ligt verder niemand meer wakker van :P

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 15:57

jpiwf

licenced pepernootaddict

rik86 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:15:
En weer een succesvolle static fire voor SN8, eind deze maand staat nu de testvlucht naar 15km gepland :)

[Embed]
Interessant dat het uiteindelijk daadwerkelijk netjes landen niet genoemd wordt. Al is het met het aantal Starships dat ze ondertussen rond hebben zwerven daar op die bouwplaats ook begrijpelijk dat het netjes laten landen ondergeschikt is. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk voor een "soft water landing" gaan.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• MewBie
jpiwf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:03:
[...]

Interessant dat het uiteindelijk daadwerkelijk netjes landen niet genoemd wordt. Al is het met het aantal Starships dat ze ondertussen rond hebben zwerven daar op die bouwplaats ook begrijpelijk dat het netjes laten landen ondergeschikt is. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk voor een "soft water landing" gaan.
De kans op iets dat ook maar in de buurt komt van een succesvolle landing is nagenoeg nihil. :+
Zou inderdaad dus kunnen dat ze voor een "water landing" zullen gaan om te voorkomen dat de infra op land beschadigt raakt.

*beeeeep*

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jpiwf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:03:
[...]

Das gewoon kapitaal vernietiging :) dan weet je meteen dat je de 3 raptors van x miljoen niet meer kan gebruiken voor een volgende.

Denk dat ze met de descent op het water mikken en dan ze indien de 'flip' lukt op de landingpad terecht willen komen.
Met dus een mogelijk nieuwe entry voor een 'How to not land a rocket' filmpje.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2020 12:46 ]

PSN

• MewBie
YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:43:
[...]

Das gewoon kapitaal vernietiging :) dan weet je meteen dat je de 3 raptors van x miljoen niet meer kan gebruiken voor een volgende.

Denk dat ze met de descent op het water mikken en dan ze indien de 'flip' lukt op de landingpad terecht willen komen.
Met dus een mogelijk nieuwe entry voor een 'How to not land a rocket' filmpje.
Het is simpelweg een afweging tussen gegarandeerd je prototype afschrijven met een waterlanding, maar in principe direct weer verder kunnen met testen en het risico lopen dat je landing net mis gaat en je raket op je tank farm terecht komt en je voor langere tijd niet verder kunt met testen.

*beeeeep*

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Volgens Elon Musk is er een kans van 1/3 dat de landing goed gaat. Groter dan 'nihil' dus, maar de kans dat het mislukt is groter dan dat alles goed gaat. Hij zei dat de eerste Flacon Heavy lancering ook 50% kans op RUD had, dus heb er wel vertrouwen in dat ze het landing pad wel weten te raken😅😋 Hoe hard...dat zien we volgende week. De verwachting is dinsdag, dat is de enige dag waarop de wind niet te hard waait volgens de huidige voorspellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 25-11-2020 13:52 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Dat het ding gaat opstijgen en in ieder geval de buurt van de lanceerbasis gaat verlaten heb ik wel vertrouwen in eigenlijk. Maar dat landen, tja... we'll see :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:28:
dat de booster voor de vorm weer eens een bulleye landing maakte of dat het voor het eerst was dat een booster voor de ZEVENDE keer vloog daar ligt verder niemand meer wakker van :P
Eigenlijk niet. Want in principe is dat wat Musk al sinds het begin beloofde, zoveel keer herbruikbaar. Maar nu pas zie je dat het daadwerkelijk gebeurt. Het landen is ook geen nieuws meer als het eenmaal goed gaat. Het is een truukje geworden dat ze inmiddels wel in de vingers hebben. Ik denk dan ook dat ze die kennis heel goed kunnen gebruiken bij het laten landen van die Big Boy die daar staat te shinen. Uiteraard een heel ander ding als die Falcon, maar de basisprincipes snappen ze onderhand wel. Dat lijkt mij wel overdraagbaar. Alles was vooraf berekend en gesimuleerd en is vele malen fout gegaan, dus ik vermoed dat ze alle variabelen nu wel kennen...

Ondertussen wordt SN9 vandaag in elkaar gezet :) Dus als SN8 volgende week een smakker maakt dan kan SN9 meteen naar de lanceerplek gereden worden en kunnen ze weer verder :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EnremoiXcAcMg49?format=jpg&name=large

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bijna lopende band werk dat Space X

franssie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:11:
Bijna lopende band werk dat SpaceX
Ftfy :P

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Spooksel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:48:
Ondertussen wordt SN9 vandaag in elkaar gezet :) Dus als SN8 volgende week een smakker maakt dan kan SN9 meteen naar de lanceerplek gereden worden en kunnen ze weer verder :P

[Afbeelding]

[Twitter]
Ze beginnen nu ook al SpaceX stickers op de kranen te plakken zie ik :)

PSN

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:35:
[...]

Ze beginnen nu ook al SpaceX stickers op de kranen te plakken zie ik :)
Op hun eigen gekochte kranen wel ja. De rentals niet.
Als je zo een kraan een paar maanden aan het huren bent, ben je veel geld kwijt zo een kraan kopen is dan beter en meteen een nieuwe reclame kraan :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TrekDr0p schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:46:
[...]
en meteen een nieuwe reclame kraan :+
Ook handig om te voorkomen dat het verhuurbedrijf met de verkeerde kraan aan de haal gaat... :+

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:10

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23
Dat maakt nog meer herrie (in het vacuum van de ruimte) dan ik dacht. Zou dat het geluid zijn van de gassen uit de raketmotor die de eerste trap raakt, of zou de stroom uitlaatgassen een voldoende hoge dichtheid hebben om geluidsgolven van de raketmotor naar de microfoon te geleiden? Of een beetje van beide?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Webgnome
  • Laatst online: 12:49
Ik denk eerlijk gezegd dat door de kracht van de raketmotor de microfoon getriggerd wordt. Je hoort namelijk vrij snel 'niks' meer terwijl je op aarde, zo verwacht ik, de hele raket nog zou kunnen moeten kunnen horen ook van een afstandje

Of dit is natuurlijk in een dikke studio gefilmd...

[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 26-11-2020 12:12 ]

Strava | AP | IP | AW

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik vermoed dat het de uitlaatgassen zelf zijn die de microfoon raken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JeroenH schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:14:
[...]
Dat maakt nog meer herrie (in het vacuum van de ruimte) dan ik dacht. Zou dat het geluid zijn van de gassen uit de raketmotor die de eerste trap raakt, of zou de stroom uitlaatgassen een voldoende hoge dichtheid hebben om geluidsgolven van de raketmotor naar de microfoon te geleiden? Of een beetje van beide?
Ik vermoed beide inderdaad.

In de ruimte is geen geluidsoverdracht omdat er niet genoeg lucht/moleculen zijn om de geluidsgolf te propageren, als je daar allemaal uitlaatgassen in dumpt zullen die wel geluid blijven geleiden totdat ze genoeg verspreid zijn. (denk ik :) )

PSN

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Zelf destruction zone voor SN8 mocht het misgaan.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0173/8204/7844/articles/untitleddesign_1_original-1_6fbb86bd-cca9-461b-b7f9-12b39a12ad0a_1000x.jpg

Staat weer een roadblock voor maandag ingepland, dus wie weet maandag de hop. 15km de lucht in.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
Net, 18.41, zie ik boven Zeeland in noordelijke richting met een baan van zuid naar noord, een enorm spoor door de lucht. Duurde ongeveer 10 seconden, was erg fel en viel vervolgens in meerdere stukken uiteen.

Iets groots terug naar aarde gekomen, of een komeet?

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Wannial schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:56:
Net, 18.41, zie ik boven Zeeland in noordelijke richting met een baan van zuid naar noord, een enorm spoor door de lucht. Duurde ongeveer 10 seconden, was erg fel en viel vervolgens in meerdere stukken uiteen.

laatste starlink missie?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wannial schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:56:

Zo te zien is er net een treintje over ons heen gegaan idd

https://satellitemap.space/

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2020 22:21 ]

PSN

• APClll
  • Laatst online: 10:00

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Starlink zit toch altijd in een "west-->oost" baan, niet in zuid-->noord?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Osiris
  • Niet online
APClll schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:05:
Lijkt me best knap om met alleen maar west-oost-banen wereld-dekking te krijgen inclusief de polen ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Osiris schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:08:
[...]

Lijkt me best knap om met alleen maar west-oost-banen wereld-dekking te krijgen inclusief de polen ;)
maar als je rekening houdt met de draaiing van de aarde is de vraag niet zo gek en het antwoord best logisch.

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:11:
[...]

maar als je rekening houdt met de draaiing van de aarde is de vraag niet zo gek en het antwoord best logisch.
Bij een inclinatie van >45° gaan ze toch echt meer noord-zuid en zuid-noord vind ik hoor.

En laten de StarLink-satellieten nou nét een inclinatie van 53° hebben :P OK, OK, ook geen polen-coverage, maar hey, wel >45° :+

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 28-11-2020 23:21 ]

• Wannial
Dit was absoluut geen starlink treintje (heb deze vaak genoeg gezien). Dit was een hele felle lichtstreep die daarna in meerdere 'brokstukken' uit elkaar viel, zoals iets opbrandt in de dampkring. Ik vraag me alleen af of het een 'vallende ster' was of een satteliet die perongeluk/expres naar benden kwam. (het was nogal flink wat feller en langduriger dan de normale vallende sterren die je vaak ziet)

[ Voor 43% gewijzigd door Wannial op 28-11-2020 23:22 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

APClll schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:05:
Voor ons lijken ze ergens tussen ZW->NO en NW->ZO langs te komen.
Maar in principe zitten ze allemaal in een soortgelijke baan.

Als je niet je compas ernaast hebt liggen kan ik me best voorstellen dat je zuid naar noord schat als richting.

PSN

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wannial schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:19:
Dit was absoluut geen starlink treintje (heb deze vaak genoeg gezien). Dit was een hele felle lichtstreep die daarna in meerdere 'brokstukken' uit elkaar viel, zoals iets opbrandt in de dampkring. Ik vraag me alleen af of het een 'vallende ster' was of een satteliet die perongeluk/expres naar benden kwam. (het was nogal flink wat feller en langduriger dan de normale vallende sterren die je vaak ziet)
Even afwachten en morgen zoeken. Zijn zat observatoriums die 24/7 camera's hebben lopen met fisheye lensen dus het moet opgenomen zijn.

• JvS
  • Laatst online: 08:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

franssie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:29:
[...]

Even afwachten en morgen zoeken. Zijn zat observatoriums die 24/7 camera's hebben lopen met fisheye lensen dus het moet opgenomen zijn.
En waar kan je dat dan terug vinden?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JvS schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:59:
[...]

En waar kan je dat dan terug vinden?
Niet online direct dat ik weet, maar TU's en sterrenwachten hebben die dingen wel draaien dacht ik -

zo ook http://werkgroepmeteoren.nl/all-sky-cameras/

Osiris schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:08:
[...]

SpaceX heeft in Amerika bij de FCC ook een aanvraag lopen om een set met StarLinks in een polaire baan te lanceren, dit is voorlopig primair voor dienst leveren in Alaska.

• Wannial
https://twitter.com/Werkg...tatus/1332794698470141955

Wel iets gebeurt zotezien, heb m'n melding ook gemaakt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Interessant :)

PSN

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Maandag SF voor de SN8 en op zijn vroegst woensdag 15km hop volgens musk op twitter.

Ben benieuwd.

Hoop zo dat alles in een keer goed gaat, al zal een mooie knal ook niey lelijk zijn :+

[ Voor 16% gewijzigd door TrekDr0p op 30-11-2020 12:48 ]

Bensimpel

Positieve meneer

TrekDr0p schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:53:
Maandag SF voor de SN8 en op zijn vroegst woensdag 15km hop volgens musk op twitter.

[Twitter]

Ben benieuwd.

Hoop zo dat alles in een keer goed gaat, al zal een mooie knal ook niey lelijk zijn :+
Ik denk niet dat alles in 1x goed gaat hoor, ja opstijgen zal die wel, landen? Spectaculaire boem of spectaculaire landing. :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bensimpel schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:35:
[...]

Ik denk niet dat alles in 1x goed gaat hoor, ja opstijgen zal die wel, landen? Spectaculaire boem of spectaculaire landing. :D
Als Elon, als eeuwige optimist, het maar een kans van 1/3 geeft dat het helemaal goed gaat, dan heb ik iig wel een vermoeden over wat de uitkomst wordt :)

(blijf uiteraard wel hopen op een mooie flip&land)

PSN

Pagina: 1 ... 117 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.