Bensimpel

Positieve meneer

MewBie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Zal me niks verbazen als bij de volgende splashdown er een kustwacht of marine schip in de buurt ligt. :P
Wat een malloten :')
Op den duur zal dit gewoon normaal worden en niet zo veel aandacht meer krijgen.

Of misschien volgende keer een andere locatie doorgeven aan het publiek en de echte locatie pas 10 min van tevoren geven.

😆 - Denk ook eens om ;)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:20
Misschien moet SpaceX toch wat minder alles openbaar maken.

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Maasluip schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:41:
[...]

Dat is berekend van orbital parameters. Niet live.

[...]

Dragon2 zit nu niet op 414 km.
Dat data niet op de seconde accuraat is zou me niets verbazen. Ook bij live uitzendingen zit een vertraging. Ze zeggen in ieder geval zelf het volgende:

"The web site is dedicated to real time satellite tracking, satellite sighting predictions, and more..."
https://www.facebook.com/n2yodotcom/about

Ondanks dat is het in ieder geval nog iets meer dan alleen naar mission control te moeten staren. ;)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
Bensimpel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Op den duur zal dit gewoon normaal worden en niet zo veel aandacht meer krijgen.

Of misschien volgende keer een andere locatie doorgeven aan het publiek en de echte locatie pas 10 min van tevoren geven.
Zie het als een mooie oefening voor de kustwacht/marine. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MewBie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Zal me niks verbazen als bij de volgende splashdown er een kustwacht of marine schip in de buurt ligt. :P
Wat een malloten :')

edit: 20+ boten 8)7
De locatie wordt neem ik aan gedeeld met een NOTAM en een BAZ dus is openbaar. Afhankelijk van of het territoriale wateren zijn of niet mag je daar varen.
Dt het een dom idee is om daaar te varen lijkt mij duidelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Bensimpel

Positieve meneer

Ik tel zo snel zo'n 13 boten, manmanman, die mensen die er niet horen een dikke boete geven aub. Vooral vanwege de veiligheid..

😆 - Denk ook eens om ;)

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Matszs

><>

Volgens mij houden ze allemaal afstand, ik vind het wel mooi om te zien hoe betrokken mensen zijn :)

Bensimpel

Positieve meneer

Matszs schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:16:
Volgens mij houden ze allemaal afstand, ik vind het wel mooi om te zien hoe betrokken mensen zijn :)
Net niet, ze vroegen net via de radio aan iedereen om de afstand te bewaren. En ik zag ook 2 bootjes die gewoon mega dicht bij voeren.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Maasluip
  • Laatst online: 17:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nemo55 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Dat data niet op de seconde accuraat is zou me niets verbazen. Ook bij live uitzendingen zit een vertraging. Ze zeggen in ieder geval zelf het volgende:

"The web site is dedicated to real time satellite tracking, satellite sighting predictions, and more..."
https://www.facebook.com/n2yodotcom/about
Ja, duh. Ik ken die site goed genoeg, maar dat is dus heel duidelijk niet waar ik naar op zoek was.
Ondanks dat is het in ieder geval nog iets meer dan alleen naar mission control te moeten staren. ;)
Vind je? Dan kan ik nog beter naar een horoscoop staren, daar zal ongewtijfeld meer waarheid in staan dan dat N2YO op dat moment gaf.

Signatures zijn voor boomers.

Bensimpel

Positieve meneer

Dragon staat nu op het platform :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:58

Pierre

Van nature lui!

Bensimpel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:18:
Dragon staat nu op het platform :D
Op het nest (gaaf)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Maasluip schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ja, duh. Ik ken die site goed genoeg, maar dat is dus heel duidelijk niet waar ik naar op zoek was.
Mijn excuses dan. Dacht je ergens mee te kunnen verblijden.
[...]

Vind je? Dan kan ik nog beter naar een horoscoop staren, daar zal ongewtijfeld meer waarheid in staan dan dat N2YO op dat moment gaf.
Ik vond het zelf wel leuk om een idee te hebben waar ze zich bevonden aangezien het voor mij accuraat genoeg was. De berichten vanuit de stream sloten mooi aan. De vergelijking met een horoscoop lijkt me dan ook wat overdreven. Maargoed je bent overduidelijk ontevreden over N2YO zo te lezen. :/

• Maasluip
  • Laatst online: 17:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nemo55 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Maargoed je bent overduidelijk ontevreden over N2YO zo te lezen. :/
Nee hoor, hoe kom je daar bij? N2YO is gemaakt voor orbits en niet voor deorbits. In deze situatie geeft N2YO gewoon geen nuttige informatie. Dat betekent toch niet dat ik ontevreden over N2YO ben? Wat een vreemde gedachte.

Signatures zijn voor boomers.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maasluip schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Nee hoor, hoe kom je daar bij? N2YO is gemaakt voor orbits en niet voor deorbits. In deze situatie geeft N2YO gewoon geen nuttige informatie. Dat betekent toch niet dat ik ontevreden over N2YO ben? Wat een vreemde gedachte.
offtopic:
Heeft misschien iets met je taalgebruik en verwoording/houding te maken in je eerdere reactie?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16

thijsco19

KTM 990 SMT

Duurt wel lang zo..

Snap het wel, ze willen het natuurlijk zo veilig mogelijk maken en houden.
Het kleine beetje gas van de hypergolic propellant, dat in de tussenruimte zit, willen ze zoveel mogelijk weg hebben voordat ze de 2 eruit halen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Bensimpel

Positieve meneer

thijsco19 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:54:
Duurt wel lang zo..

Snap het wel, ze willen het natuurlijk zo veilig mogelijk maken en houden.
Het kleine beetje gas van de hypergolic propellant, dat in de tussenruimte zit, willen ze zoveel mogelijk weg hebben voordat ze de 2 eruit halen.
Schijnbaar hebben ze Netflix aan boord, dus die 2 hebben geen haast. :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bensimpel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Ook een soort van Garageband toch?

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
Bensimpel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:55:
[...]
Ik heb dat toch anders gehoord. Het antwoord op de vraag was dat ze eigenlijk constant wel werk hebben ook om telemetrie in de gaten te houden, en dat het nu pas is dat ze zelf niets meer moeten doen, en het handig zou zijn geweest als ze Netflix hadden.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Felyrion schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:12:
in de meantime... er is een mogelijke hop vandaag van SN5. Alternatieve dagen morgen en overmorgen.

De weg is inmiddels dicht. Ook maar even in de gaten houden dus :)

[YouTube: 4K LIVE! 24/7 SpaceX Boca Chica Launch Pad]
Helaas. Misschien morgen.

March of the Eagles

• MewBie
Eerste vraag tijdens de perconferentie was over al die boten. :P

Antwoord van NASA was dat de kustwacht in de buurt was met meerdere schepen en goed werk deed om een een 10 mijl zone leeg te houden tijdens de splashdown. En dat iedereen in de buurt was omdat het mooi weer was.

Gewoon niet durven zeggen dat de kustwacht slecht werk heeft verricht en die boten niet in die zone hadden mogen kunnen komen. :')

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 03-08-2020 00:08 ]

*beeeeep*

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wat ik me dan afvraag, SpaceX heeft een (of meerdere?) schip die o.a. de fairings kan opvangen (Ms. Tree).

Hadden ze daarmee (of een vergelijkbare constructie) niet de capsule kunnen opvangen? Dat zou de recovery nog sneller laten verlopen lijkt me, omdat ze niet eerst de capsule vast hoeven te maken om 'm uit het water te tillen. Of was de exact splashdown locatie te lastig om vooraf te kunnen bepalen?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iets anders: https://amsat-dl.org/chin...lly-received-by-amsat-dl/
After some reformatting of the data by James Miller G3RUH, AMSAT-DL gave it a first try during on July 24th and 25th with successful detection of the Tianwen-1 telemetry on 8430.911 MHz. An initial guess suggests a BPSK modulation with residual carrier and data modulated on a subcarrier. More than 2 GB of baseband data have been recorded and are being analyzed by the #hearsat group
Versie in Nederlands van VERON
https://www.veron.nl/nieu...angt-chinese-mars-missie/

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

Felyrion

goodgoan!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:52

mphilipp

Romanes eunt domus

Ruimtevaart bestaat voornamelijk uit wachten. Het is voor het grootste gedeelte niet geschikt voor live uitzendingen. Alleen de pakweg 2-3 minuten van de lancering en de laatste 2 van de terugkeer. Daarvoor, er tussen en erna zit je gewoon te wachten tot er iets gebeurt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:52

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:06:
Gewoon niet durven zeggen dat de kustwacht slecht werk heeft verricht en die boten niet in die zone hadden mogen kunnen komen. :')
Het heeft toch ook totaal geen nut om dat tijdens de persconferentie te gaan roepen? Dat komt vanzelf tijdens de evaluatie aan bod. Ik vermoed dat het dit keer zo erg was vanwege de hele hype rondom deze vlucht. En het was toevallig dicht bij Pensacola. Op andere landingsplekken is het misschien minder makkelijk te bereiken. En ze zullen zich wel anders voorbereiden dan. Maar dan zul je zien dat ze niet zo en masse er heen komen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Na het openen van het luik:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EefRkgDWAAEXvUW?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

• JvS
  • Laatst online: 20:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

xPhantom schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:19:
Wat ik me dan afvraag, SpaceX heeft een (of meerdere?) schip die o.a. de fairings kan opvangen (Ms. Tree).

Hadden ze daarmee (of een vergelijkbare constructie) niet de capsule kunnen opvangen? Dat zou de recovery nog sneller laten verlopen lijkt me, omdat ze niet eerst de capsule vast hoeven te maken om 'm uit het water te tillen. Of was de exact splashdown locatie te lastig om vooraf te kunnen bepalen?
Dat lukt ze lang niet altijd en die fairings kunnen ook flink sturen. Als het net niet lukt, is het juist gevaarlijker. Zie wel zat redenen om dit (nog) niet te doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:22

Garyu

WW

JvS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Dat lukt ze lang niet altijd en die fairings kunnen ook flink sturen. Als het net niet lukt, is het juist gevaarlijker. Zie wel zat redenen om dit (nog) niet te doen.
Daarnaast weegt de capsule meer dan 5x zoveel dan zo'n fairing. Dat op te vangen is nog wel ff een tikje pittiger.

Maar inderdaad, bemande vlucht -> 0 risico, dus gewoon splashdown.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 07:33
mphilipp schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:00:
[...]
En het was toevallig dicht bij Pensacola. Op andere landingsplekken is het misschien minder makkelijk te bereiken.
Alle potentiële splashdown sites in de Golf van Mexico (zie kaartje hier) waren makkelijk te bereiken. Ze mogen juist ook niet te ver van het land af liggen, werd ergens tijdens de livestream verteld. De splashdown sites in de Atlantische Oceaan vereisen misschien iets betere boten, maar zijn ook relatief makkelijk te bereiken.

Overigens is er een persverklaring van de Coast Guard tegenover CBS:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EedKkBxXYAET0wP?format=jpg&name=900x900

Bron

Be yourself, no matter what they say ...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
voske schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Alle potentiële splashdown sites in de Golf van Mexico (zie kaartje hier) waren makkelijk te bereiken.
Ja, dat was te zien aan de vele andere bootjes die aanwezig waren :X

March of the Eagles

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@voske Dus internationale wateren. Dan mag je daar varen al is het nogal dom en potentieel gevaarlijk.

• MewBie
voske schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Alle potentiële splashdown sites in de Golf van Mexico (zie kaartje hier) waren makkelijk te bereiken. Ze mogen juist ook niet te ver van het land af liggen, werd ergens tijdens de livestream verteld. De splashdown sites in de Atlantische Oceaan vereisen misschien iets betere boten, maar zijn ook relatief makkelijk te bereiken.

Overigens is er een persverklaring van de Coast Guard tegenover CBS:

[Afbeelding]

Bron
Tja, lijkt mij kwestie van een keer iets van "All US flagged ships entering the exclusion zone, leave immediately or prepare to be boarded" mededelen. Als de kustwacht zegt dat ze je gaan boarden lig je nagenoeg stil in het water. :P

*beeeeep*

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MewBie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Tja, lijkt mij kwestie van een keer iets van "All US flagged ships entering the exclusion zone, leave immediately or prepare to be boarded" mededelen. Als de kustwacht zegt dat ze je gaan boarden lig je nagenoeg stil in het water. :P
Valt dit dan ook weer onder 'Water Boarding" ? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Maar het is super belangrijk dat ik mijn selfie voor social media kan maken met de Dragon op de achtergrond!

Het is natuurlijk ontzettend dom om zo dichtbij te komen! Dat bleek ook wel toen uit metingen bleek dat er hypergolic gassen gemeten werden rondom de capsule. Om maar te zwijgen over een ruimtevaartuig van 9500kg dat met 30km/h op je plezierbootje landt....
Aan de andere kant geeft het wel aan hoe erg het leeft onder de mensen! Het is goed dat mensen weer enthousiast worden voor ruimtevaart en er dus steun is vanuit de bevolking om geld in de ruimtevaart te blijven pompen. Dit soort gebeurtenissen verbindt mensen en dat is belangrijk, zeker in deze tijden.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Who Am I?
Heeft iemand trouwens ook gezien dat iemand van het ondersteunend personeel keihard zijn hoofd stootte aan het luik van Dragon?! Vlak nadat de tweede astronaut (geen idee of het Bob of Dough was) uit de capsule werd gehaald was dat in beeld.
Als het goed is vlak na deze timestamp (7:50:35):

[ Voor 21% gewijzigd door Who Am I? op 03-08-2020 15:44 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:02:
Heeft iemand trouwens ook gezien dat iemand van het ondersteunend personeel keihard zijn heeft stootte aan het luik van Dragon?!
Verbaasd mij eigenlijk dat zij geen helmen dragen.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Meer botennieuws in het ruimtevaarttopic: Astra wilde gisteren een raket lanceren, maar dat ging niet door omdat er een boot in de weg lag.
T-12 minutes, but range is currently awaiting clearance of a boat down range
Boat could not be cleared in time for us to launch within the window (ends at 9pm PT), and we have to unfortunately scrub for today
Ze willen vandaag weer een poging wagen, maar de kans op goed weer is een nu een stuk kleiner volgens iemand op Twitter.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 10:29
Toch een SN5 hop vanavond ?

Gerucht is 11pm vanavond, 4pm lokale tijd.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Who Am I? schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:02:
Heeft iemand trouwens ook gezien dat iemand van het ondersteunend personeel keihard zijn hoofd stootte aan het luik van Dragon?! Vlak nadat de tweede astronaut (geen idee of het Bob of Dough was) uit de capsule werd gehaald was dat in beeld.
Als het goed is vlak na deze timestamp (7:50:35):
[YouTube: Crew Demo-2 Splashdown]
Haha, goed gespot :D

Steam: Grim

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:11:

[Embed]

Laten we het hopen!
Zou erg mooi zijn zo na de landing van Bob en Doug!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De brandweerwagen is vertrokken. Zou het dan nu echt gaan gebeuren? :D

March of the Eagles

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01 21:26
loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:11:

[Embed]

Lijkt met 2 uur uitgesteld helaas.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000

Tourniquet

Hiya, fellas!

LabPadre-stream geeft 23:00 UTC (01:00 CET) nu aan. SN5 is enigszins op druk gezet (de deuken zijn verdwenen, zie 21:13:30 UTC op de stream), lijkt me voorbereiding op het tanken. Maar de weg is momenteel nog wel open.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Tourniquet schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:34:
LabPadre-stream geeft 23:00 UTC (01:00 CET) nu aan. SN5 is enigszins op druk gezet (de deuken zijn verdwenen, zie 21:13:30 UTC op de stream), lijkt me voorbereiding op het tanken. Maar de weg is momenteel nog wel open.
Sherrif heef net alle auto's langs de weg weggestuurd, dus lijkt wel wat te gaan gebeuren.

En road closed idd.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

De weg is nu gesloten. :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Everyday Astronaut heeft zijn slow motion camera's in positie staan :p

March of the Eagles

• World Citizen
  • Laatst online: 15:14

World Citizen

FreeReef.nl

Mijn vader is helemaal in de war dat dit soort raketten van RVS worden gemaakt. Hij doet veel plaatwerk voor restauraties, en is allemaal filmpjes aan het zoeken van hoe ze die SN's bouwen.

Hij kan niet geloven dat het er zo simpel uitziet.

Ik overigens ook nog steeds niet. We zitten gewoon naar een 4k stream te kijken van een eigenaardige entrepeneur die zin had om met raketten te spelen want niemand anders deed dat.

"En we doen het anders dan iedereen. Je kunt dat gewoon op Youtube volgen. Check hoe ze aan het lassen zijn."

Wat een tijden. Veel plezier allen!

FreeReef.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
World Citizen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:01:
We zitten gewoon naar een 4k stream te kijken van een eigenaardige entrepeneur die zin had om met raketten te spelen
Eigenaardig zeker, maar ik zou Kim Jong-un geen entrepreneur willen noemen.

March of the Eagles

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:57
XWB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:04:
[...]

Eigenaardig zeker, maar ik zou Kim Jong-un geen entrepreneur willen noemen.
Hij streamt zijn raketten dan ook niet op YouTube ;)

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Vraagje: waarom de huidige focus op Mars? Musk? De Maan is dichterbij en bijna net zo slecht bewoonbaar. Venus is volgens mij veel interessanter. Vooral omdat de discussie vooral gaat over mijnbouw en het verbouwen van levensmiddelen. Beide werken slecht met grond en rotsen. Die moet je eigenlijk eerst vloeibaar of gasvormig maken voor je het kunt verwerken, wat een groot probleem is.

Behalve op Venus. Pak een stevige ballon, vul die met 1 bar adembare lucht en je kunt er leven. En om je omgeving te verwerken in nuttige materialen heb je vooral een grote stofzuiger nodig.

Je kunt natuurlijk ook proberen algen en andere eenvoudige organismen uit te zaaien zodat je over een paar duizend jaar op de oppervlakte kunt leven.

En een raket naar de Aarde lanceren is een stuk eenvoudiger, omdat je al aan de rand van de atmosfeer woont.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Streams:
LabPadre: YouTube: 4K LIVE! 24/7 SpaceX Boca Chica Launch Pad
EverydayAstronaut: YouTube: Watch SpaceX hop Starship SN-5!
NasaSpaceFlight: YouTube: Starship SN5 150-Meter Hop Test From Boca Chica, Texas

En wellicht nog een stream van SpaceX zelf.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:57
SymbolicFrank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:15:
Vraagje: waarom de huidige focus op Mars? Musk? De Maan is dichterbij en bijna net zo slecht bewoonbaar. Venus is volgens mij veel interessanter. Vooral omdat de discussie vooral gaat over mijnbouw en het verbouwen van levensmiddelen. Beide werken slecht met grond en rotsen. Die moet je eigenlijk eerst vloeibaar of gasvormig maken voor je het kunt verwerken, wat een groot probleem is.
Het probleem met de maan is dat er praktisch geen koolstof en waterstof is. Dat maakt het verbouwen van wat dan ook onmogelijk, evenals het mijnen of maken van koolwaterstoffen als brandstof om terug te komen. Mars heeft beide wel.
Behalve op Venus. Pak een stevige ballon, vul die met 1 bar adembare lucht en je kunt er leven. En om je omgeving te verwerken in nuttige materialen heb je vooral een grote stofzuiger nodig.
Het probleem op Venus is dat de atmosfeer er een extreem hoge druk heeft, en tegerlijktijd zuur is. Dat is een enorm lastige omgeving om een fatsoenlijke ballon te maken. We hebben het nog niet voor elkaar gekregen om robotica een week te laten overleven in die atmosfeer, laat staan dat je aan mensen kan gaan denken.
En een raket naar de Aarde lanceren is een stuk eenvoudiger, omdat je al aan de rand van de atmosfeer woont.
Atmosfeer is niet zo heel relevant voor het lanceren van een raket, je hebt vooral snelheid nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door hostname op 04-08-2020 00:29 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Pff, is er ook een stream van een niet-zelfingenomen Youtuber die alleen maar dom kan lullen?

• SymbolicFrank
hostname schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:25:
Het probleem op Venus is dat de atmosfeer er een enorm hoge druk (93 bar!) heeft, en tegerlijktijd enorm zuur is. Dat is een enorm lastige omgeving om een fatsoenlijke ballon te maken. We hebben het nog niet voor elkaar gekregen om robotica een week te laten overleven in die atmosfeer, laat staan dat je aan mensen kan gaan denken.
Je wilt niet in die atmosfeer wonen, maar er bovenop. Op de oppervlakte gaan we de eerste paar duizend jaar niet lopen. En Venus heeft een heel sterk elektromagnetisch veld, dus voor straling hoef je (in tegenstelling tot Mars) niet bang te zijn. Zonnepanelen werken geweldig, dus energie is geen probleem.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SymbolicFrank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:33:
[...]

Je wilt niet in die atmosfeer wonen, maar er bovenop.
Venus is ook kenmerkend voor hoge windsnelheden (meer dan 400 km/h), is dat wel zo ideaal daar boven in de atmosfeer?

March of the Eagles

• World Citizen
  • Laatst online: 15:14

World Citizen

FreeReef.nl

Erazzzer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:26:
Pff, is er ook een stream van een niet-zelfingenomen Youtuber die alleen maar dom kan lullen?
Ik mag er eigenlijk niet op ingaan van de modjes, maar wellicht realiseer je jezelf niet dat die mensen dit ooit vrijwillig zijn begonnen, en complete Tweaker nerds zijn.

Die staan daar dag en nacht te wachten tot er iets gebeurd.

Wij als keyboard astronauten zitten gewoon live mee te kijken omdat ze daar bereid zijn te gaan staan. Hier staan niet de super camera perfecte vloggers.

EDIT: Althans, deze stream YouTube: 4K LIVE! 24/7 SpaceX Boca Chica Launch Pad

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 04-08-2020 00:38 ]

FreeReef.nl

• SymbolicFrank
XWB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:36:
Venus is ook kenmerkend voor hoge windsnelheden (meer dan 400 km/h), is dat wel zo ideaal daar boven in de atmosfeer?
Dat is alleen een probleem als je op dezelfde plaats wilt blijven. Maar waarom zou je dat willen?

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

World Citizen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:37:
[...]

Ik mag er eigenlijk niet op ingaan van de modjes, maar wellicht realiseer je jezelf niet dat die mensen dit ooit vrijwillig zijn begonnen, en complete Tweaker nerds zijn.

Die staan daar dag en nacht te wachten tot er iets gebeurd.

Wij als keyboard astronauten zitten gewoon live mee te kijken omdat ze daar bereid zijn te gaan staan. Hier staan niet de super camera perfecte vloggers.

EDIT: Althans, deze stream YouTube: 4K LIVE! 24/7 SpaceX Boca Chica Launch Pad
Tim (The EveryDay) heeft nog enigszins commentaar waar je iets aan zou kunnen hebben, maar juist die Labpadre heeft het alleen over de donaties die binnen komen. Echt alleen maar commentaar waar je 0,0 aan hebt. Jammer dat SpaceX zelf geen stream heeft.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik vind zelf NSF het leukste, dat zijn gewoon een stel enthousiaste spacenerds. :+

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Tourniquet schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:45:
Ik vind zelf NSF het leukste, dat zijn gewoon een stel enthousiaste spacenerds. :+
die ook, alleen praten over de donaties die binnenkomen..

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Erazzzer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:47:
[...]

die ook, alleen praten over de donaties die binnenkomen..
Ja nu even, maar het half uur daarvoor niet. Is toch ook wel begrijpelijk dat ze donateurs bedanken?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Er gebeurd nu nog helemaal niets dus ze moeten wat. Je kan heel makkelijk vragen stellen door hun in de chat te taggen.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Ja ik zit nu te twijfelen, wachten en nog brakker morgen werken.
Of morgen pas kijken 8)7

10 min sirene _/-\o_ 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door TrekDr0p op 04-08-2020 01:46 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sirene!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Lijkt een abored te zijn voor nu.
Ze hopen op nog een recycle.. denk dat ik nu wel ga slapen.

Lees het morgen wel weer terug

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
En het lijkt op een abort.
Benieuwd of ze zo nog een pogin gaan doen of ze hem verschuiven naar morgen.

Edit:
En scrubbed voor vandaag, morgen weer een poging.

[ Voor 26% gewijzigd door summetje op 04-08-2020 02:48 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

• Who Am I?
Ik ben net wakker. Is er nog wat boeiends gebeurt?😋

Edit
Sorry, ik was /sarcasme vergeten :)
Vooral blij dat ik er niet voor wakker gebleven/geworden ben ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Who Am I? op 04-08-2020 10:05 ]

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Letterlijk de post boven je zegt alles. :P

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Goed om te zien dat ik een uurtje extra slaap heb gekregen :+

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:39
Hopelijk kunnen ze vanavond een deel van de pre-checks overslaan die ze gisteren al gedaan hebben. Die hop mag wat mij betreft best een uurtje of 3-4 eerder op de dag plaatsvinden...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

coelho schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:18:
Hopelijk kunnen ze vanavond een deel van de pre-checks overslaan die ze gisteren al gedaan hebben. Die hop mag wat mij betreft best een uurtje of 3-4 eerder op de dag plaatsvinden...
Wat mij betreft ook. :D

Ik hoop dat Elon (die de hop wel in persoon wil zien denk ik) in BC is gebleven en dat ze gelijk in de ochtend verder gaan.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Tourniquet schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Wat mij betreft ook. :D

Ik hoop dat Elon (die de hop wel in persoon wil zien denk ik) in BC is gebleven en dat ze gelijk in de ochtend verder gaan.
Voor de verandering om 8 am local time meteen road closure en vullen die hap, uurtje later een hop en dan weer verder gaan :+

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

De weg is al afgesloten!

[Video: 6eac73b134ccb052781918d2f066afa2]

[ Voor 66% gewijzigd door Tourniquet op 04-08-2020 14:46 ]

Die LabPadre heeft wel een zieke camera setup om dit allemaal te volgen hoor, sodeju :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:22
Spooksel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:09:
Die LabPadre heeft wel een zieke camera setup om dit allemaal te volgen hoor, sodeju :D

[YouTube: 4K LIVE! 24/7 SpaceX Boca Chica Launch Pad]
Ja, petje af...ook flink verbeterd de laatste tijd. En dan hebben ze ook nog eens meerdere camerastandpunten.

Ik volg deze dan ook altijd ipv die van Everyday Astronaut, puur vanwege de kwaliteit van de stream van LabPadre.

https://wren.co/join/Devian

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Devian schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Ja, petje af...ook flink verbeterd de laatste tijd. En dan hebben ze ook nog eens meerdere camerastandpunten.

Ik volg deze dan ook altijd ipv die van Everyday Astronaut, puur vanwege de kwaliteit van de stream van LabPadre.
labpadre of nasaspaceflight, zijn de kanalen die ik vooral volg.

Everyday Astronaut vind ik iets te popie jopie.
Everyday Astronaut heeft wel altijd goeie en heldere uitleg over wat wat is en wat er nou precies gebeurt allemaal, persoonlijk vind ik zijn manier van presenteren echter wat minder.

Zelf kijk ik vaak NSF mee, daar is het nog wel te behappen met die 2-3 gasten die normaal gesproken de boel aan elkaar zitten te praten (muv die ene kerel die klinkt alsof is een permanent een tandartsverdoving heeft).

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zo te zien rijden alle autos weg vanaf de launch pad.

Hopelijk is dat een goed teken en gaan ze het lijstje afwerken inclusief lift-off en landing.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Devian schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

was LabPadre ook niet die streamer die eigenlijk een webcam op het strand had voor de lokale surfers, maar die omgedraaid heeft richting SpaceX toen er daar interessante dingen begonnen te gebeuren?

Edit: ohnee dat was spadre.com

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 04-08-2020 16:49 ]

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-01 11:18

Live stream mogelijke hop SN5

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

De sirene is afgegaan, dat betekend dat de hop dichtbij is!

• MewBie
Mooi op tijd thuis voor de mogelijke hop. :D

*beeeeep*

Billetjes knijpen :D

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Lijkt op een abort..

Jep, de-tank.

[ Voor 29% gewijzigd door thijsco19 op 04-08-2020 18:33 ]

Yup, dit is een depress vent

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het blijft maar spuiten. Wow

Dat hoor ik wel vaker O-)

Sorry :P

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
Aftellen is weer begonnen bij LabPadre. Geen idee waarom ik zap een beetje heen en weer. Maar nog 41 minuten (ish)

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Staat die camera niet helemaal stabiel of gaat dat ding flink heen en weer? :D

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
__R__ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:47:
Aftellen is weer begonnen bij LabPadre. Geen idee waarom ik zap een beetje heen en weer. Maar nog 41 minuten (ish)
Erazzzer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:07:
Padre heeft zeker een wijntje teveel op :+

March of the Eagles

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
Misschien zegt heeft mijn Guerriero Del mare uit 2018 iets raars maar 41 min (ish) and counting.

* __R__ zit ook aan de wit

En de eerste wolkjes aan de grond bij de tank farm!

[ Voor 17% gewijzigd door __R__ op 04-08-2020 23:36 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:36
Erazzzer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:07:
Well ik had net toevallig even gekeken waar die cam staat en dat is dus hier bovenop. :+

Filmt op een afstand van 10 km! O-)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SmiGueL schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Well ik had net toevallig even gekeken waar die cam staat en dat is dus hier bovenop. :+

Filmt op een afstand van 10 km O-)
yup en ze willen een FLIR om ś nachts te kunnen zien of er tianks worde bijgevuld. Gewoon via crowdfunding, de Russen of Chinezen zouden het niet bedacht hebben
:+

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SmiGueL schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Filmt op een afstand van 10 km! O-)
Dat is alleen Cam3 (Sapphire Cam) he, de andere 2 staan op een pilaar langs de weg tussen Boca Chica village en de launch site.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Pad is weer leeg.
Tank farm lijkt ook alweer te venten.

Ben benieuwd, iemand nog erachter gekomen waarom vanmorgen/middag niet gelukt was?

Ik ga deze keer weer om 1 slapen dus zal morgen ochtend wel weer zien wat er gebeurt is :+

[ Voor 24% gewijzigd door TrekDr0p op 05-08-2020 00:32 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

En weer sirene

OMFG.... THAT WAS AWESOME

• SuBBaSS