• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 17:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Bensimpel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Smoother na meco, tijdens de lancering was de shuttle meer aan het trillen enzo, maar daarna ging die wel lekker, terwijl de dragon na meco het wat lastiger had.

Maar ja, dit is nog een vroege versie van crew dragon, wie weet wat er nog allemaal qua winst te halen valt.
Klopt, ondanks gewichtsloosheid was de Stuttle toch een groter ding, kan maar zo zijn dat size uit maakt.

Cogitationis poenam nemo patitur

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33
Bullet NL schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:48:
[...]

Klopt, ondanks gewichtsloosheid was de Stuttle toch een groter ding, kan maar zo zijn dat size uit maakt.
Je zit bij de crew dragon ongeveer 18 meter van de motor af. Bij de space shuttle 50. Dat maakt een hoop uit met trillingen denk ik.

TheS4ndm4n#1919

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 01:50
Ik heb uren gekeken. Waanzinnig mooi!
Wel heb ik wat vragen.

- Iemand weet wat dat was met die pakken? Die moesten drogen. Worden die nat?

- Waarvoor gaven de astronauten hun breakfast, lunch, diner bags door op het laatste?

- Hoeveel verdienen deze astronauten met zo'n trip?

- Is de start het zwaarste en meest risicovolle moment van de trip?

- Wat was dat aluminum folie bij de motor nadat de eerste raket afgestoten.

Iemand tips om meer over SpaceX te weten te komen? :D Docu op Netflix?

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 31-05-2020 20:03 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 21:45
MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:02:
Wel heb ik wat vragen.

Zou eerst en vooral dit boek eens lezen
Elon Musk - Tesla, SpaceX, Future
Daarnaast bevat Youtube nog enorm veel filmpjes die over SpaceX gaan. EverydayAstronaut gaat meestal erg diep in over bepaalde dingen, op een normale niveau (Scott is te moeilijk en te saai)

Max Q is het zwaarste moment voor de astronauten (meest G's). Samen met de start is dit het meest risicovolle moment.

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 31-05-2020 20:12 ]

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
Wel heb ik wat vragen.
Die krijgen niet per trip betaald. Astonaut zijn is gewoon een full time baan. Ingeloot worden voor een ruimtereis is een bonus opzichzelf. Wel ga je in schaal omhoog naar mate je meer ervaring hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD4v4QpvCm4V4R3s3KnSEjgMous=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NylGOvWBRoo7zBlgD48gw2ZR.png?f=user_large

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:12
Wel heb ik wat vragen.

- Iemand weet wat dat was met die pakken? Die moesten drogen. Worden die nat?

- Waarvoor gaven de astronauten hun breakfast, lunch, diner bags door op het laatste?

- Wat was dat aluminum folie bij de motor nadat de eerste raket afgestoten.

Deze website: https://www.nasaspaceflight.com/ en ook het forum zijn een absolute aanrader.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Max Q is het zwaarste moment voor de astronauten (meest G's).
Nou, dat klopt dus al niet. Max Q is "maximum dynamic pressure" op de raket wat een combinatie is van luchtdruk en snelheid: hoe sneller je tegen dichte lucht aanduwt, hoe groter de dynamic pressure (atmosferische weerstand) op de raket. Aan het begin van de lancering is de lucht heel dik, maar je snelheid nog erg laag. Op 't eind is de snelheid wel erg hoog, maar is de lucht erg ijl. Ergens hier tussenin zit een maximum van de dynamic pressure: max Q.

Sterker nog, iets voor max Q throttelen ze de Merlin 1-D-motoren naar beneden om max Q te minimaliseren: daardoor zullen de G-krachten op de astronauten juist afnemen doordat de acceleratie minder wordt ;)

Na max Q gaan de M1D's weer richting volle kracht en naar mate de raket lichter wordt, neemt ook de acceleratie toe.
bottom line schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Samen met de start is dit het meest risicovolle moment.
Ondanks je verkeerde uitleg van de term max Q wil ik hier dan wel weer in meegaan :P

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 31-05-2020 20:32 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Osiris schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Nou, dat klopt dus al niet. Max Q is "maximum dynamic pressure" op de raket wat een combinatie is van luchtdruk en snelheid: hoe sneller je tegen dichte lucht aanduwt, hoe groter de dynamic pressure (atmosferische weerstand) op de raket. Aan het begin van de lancering is de lucht heel dik, maar je snelheid nog erg laag. Op 't eind is de snelheid wel erg hoog, maar is de lucht erg ijl. Ergens hier tussenin zit een maximum van de dynamic pressure: max Q.

Sterker nog, iets voor max Q throttelen ze de Merlin 1-D-motoren naar beneden om max Q te minimaliseren: daardoor zullen de G-krachten op de astronauten juist afnemen doordat de acceleratie minder wordt ;)
idd max-q is het zwaarste moment voor de raket, voor de astronauten is dat eerder een relatief relaxt momentje.
Ik was wel verbaasd dat ze voornamelijk het gedeelte na stage separation als redelijk "ruig" ervaarden. Misschien wel logisch, die motor zit natuurlijk veel dichterbij dan de 1st stage motoren.

Qua gevaarlijke gedeeltes van de hele reis, is de re-entry en landing natuurlijk ook nog even billenknijpen. Maar als je de statistieken erop na slaat denk ik dat de lancering toch wel het meest risicovol is.

• bottom line
Osiris schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:29:
[...]

[...]

Ondanks je verkeerde uitleg van de term max Q wil ik hier dan wel weer in meegaan :P
Nou ja :P jij wint omdat ze inderdaad de motoren dan verminderen in sterkte.

• Osiris
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:37:
[...]

Maar als je de statistieken erop na slaat denk ik dat de lancering toch wel het meest risicovol is.
Ja, je weet immers maar nooit of je SuperDraco's /me * zeggen als je je launch escape system nodig gaat hebben :X

Bensimpel

Positieve meneer

DJTimo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Die krijgen niet per trip betaald. Astonaut zijn is gewoon een full time baan. Ingeloot worden voor een ruimtereis is een bonus opzichzelf. Wel ga je in schaal omhoog naar mate je meer ervaring hebt.

[Afbeelding]
Dat is de standard, tel daarbij nog premies, over uren enzo bij op. Tevens zijn deze gasten goed verzekert.

😆 - Denk ook eens om ;)

• bottom line
Het ISS komt zo meteen weer eens langs
https://james.darpinian.com/satellites/

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 31-05-2020 22:24 ]

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Zo, nu Dragon veilig is aangekomen en netjes is gekoppeld aan het ISS zal de rust hier ook hopelijk weer een beetje terugkeren. Persoonlijk werd ik een beetje moe van complottheorie suggesties en verhitte reacties op elkaar. Iedere keer suggereren dat er iets verborgen zou worden als de cameraverbinding even wegvalt betekent vooral dat je niet genoeg research hebt gedaan om er een logische verklaring voor te vinden. Je moet bedenken dat het ISS met 27000kmh rond de aarde raast en dat er bij lange na geen 100% dekking is van het signaal.
Zie deze video om meer te weten te komen over hoe er met objecten in de ruimte gecommuniceerd wordt:
YouTube: How do we communicate with space?

De algemene afspraak hier op Tweakers.net is dat je altijd eerst zelf op onderzoek uitgaat en als je dan nog geen antwoord kan vinden op je vraag, je de vraag mag stellen.
Zo kun je bijvoorbeeld met 1 simpele combinatie van zoektermen vinden wat het NASA astronaut salary is. Dit is een enkel simpel voorbeeld en niet persoonlijk bedoelt overigens. Er is, vind ik, niets zo leuk als jezelf verliezen in het opzoeken van info over ruimtevaart.
Persoonlijk vind ik de video's van Scott Manley en Everyday Astronaut erg informatief, interessant en leuk. Als je daar een paar video's hebt gekeken gaat YouTube vanzelf vergelijkbare video's aanbevelen😋

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-12 20:43
Who Am I? schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:29:
Persoonlijk werd ik een beetje moe van complottheorie...
Nou ja theorie?? Men heeft nu toch wel bewezen dat de aarde toch echt plat is hoor:
https://twitter.com/Mpske...67156050265825280/photo/1

:+

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 10:58
Who Am I? schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:29:
Zo, nu Dragon veilig is aangekomen en netjes is gekoppeld aan het ISS zal de rust hier ook hopelijk weer een beetje terugkeren. Persoonlijk werd ik een beetje moe van complottheorie suggesties en verhitte reacties op elkaar. Iedere keer suggereren dat er iets verborgen zou worden als de cameraverbinding even wegvalt betekent vooral dat je niet genoeg research hebt gedaan om er een logische verklaring voor te vinden. Je moet bedenken dat het ISS met 27000kmh rond de aarde raast en dat er bij lange na geen 100% dekking is van het signaal.
Zie deze video om meer te weten te komen over hoe er met objecten in de ruimte gecommuniceerd wordt:
YouTube: How do we communicate with space?

De algemene afspraak hier op Tweakers.net is dat je altijd eerst zelf op onderzoek uitgaat en als je dan nog geen antwoord kan vinden op je vraag, je de vraag mag stellen.
Zo kun je bijvoorbeeld met 1 simpele combinatie van zoektermen vinden wat het NASA astronaut salary is. Dit is een enkel simpel voorbeeld en niet persoonlijk bedoelt overigens. Er is, vind ik, niets zo leuk als jezelf verliezen in het opzoeken van info over ruimtevaart.
Persoonlijk vind ik de video's van Scott Manley en Everyday Astronaut erg informatief, interessant en leuk. Als je daar een paar video's hebt gekeken gaat YouTube vanzelf vergelijkbare video's aanbevelen😋
Probeer je forumleden op tweakers uit te leggen hoe het allemaal werkt? Ik zie niet echt waar dit vandaan komt.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het stacken van SN6 is begonnen :)

March of the Eagles

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36
Ook leuk leesvoer: https://waitbutwhy.com/20...x-will-colonize-mars.html

En nog een boek: https://www.bol.com/nl/f/elon-musk/9200000121657048/

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
Ondertussen is ook duidelijk waarom Starship SN4 explodeerde, het ging mis bij het testen van een QD (Quick Disconnect). Deze werd na de succesvolle static fire ontkoppeld en dat ging niet goed, daardoor kwam die enorme wolk kokende methaan ineens vrij en explodeerde de boel.
Shortly after a post-launch briefing celebrating and discussing SpaceX’s inaugural astronaut launch on May 30th, Reuters reporter Joey Roulette was able to ask Musk about Starship SN4’s spectacular demise the day prior. The SpaceX CEO was quoted saying that “what we thought was going to be a minor test of a quick disconnect ended up being a big problem”, confirming suspicions based on careful analysis of public views of the explosion that it was caused by issues with Starship’s ground support equipment (GSE).
Het 'goeie' nieuws is dus dat het tot dusver geen fout in Starship zelf blijkt te zijn, wel zuur dat de gehele lanceerinrichting zelf + SN4 kaputt zijn. Maargoed, zoals reeds gezegd... SN5 is ready to go, SN6 wordt in elkaar gezet en SN7 begint ook steeds meer onderdelen te krijgen.

Voor de lanceermount zelf zijn ook meerdere versies nog beschikbaar, die zijn de afgelopen periode ingevaren vanuit Florida.

Meer info: https://www.teslarati.com...sion-explained-elon-musk/

Een launch mount... extra crispy!
Afbeeldingslocatie: https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2020/06/Starship-Boca-Chica-053120-NASASpaceflight-bocachicagal-SN4-mount-scrap-1-c-1024x581.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Spooksel op 02-06-2020 14:28 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Who Am I?
De grote vraag op dit moment is hoeveel schade er is aan de GSE (Ground Service Equipment) en het tank farm en hoeveel tijd het kost om alles in orde te brengen. Ik denk ook dat ze de lanceerplek een stuk verplaatst gaat worden en wel verder bij het tank farm vandaan. Ook gaan ze waarschijnlijk ook van de gelegenheid gebruik maken om de flare te vervangen voor een systeem om de methaan die nu wordt afgefakkeld, weer op te vangen. Het is natuurlijk zonde om dit gewoon te verbranden. Gewoon de lucht in blazen, zoals met zuurstof wel mag, is niet toegestaan omdat methaan een nog veel sterker broeikasgas is dan CO2.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Spooksel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:26:
Ondertussen is ook duidelijk waarom Starship SN4 explodeerde, het ging mis bij het testen van een QD (Quick Disconnect). Deze werd na de succesvolle static fire ontkoppeld en dat ging niet goed, daardoor kwam die enorme wolk kokende methaan ineens vrij en explodeerde de boel.

[...]

Het 'goeie' nieuws is dus dat het tot dusver geen fout in Starship zelf blijkt te zijn, wel zuur dat de gehele lanceerinrichting zelf + SN4 kaputt zijn. Maargoed, zoals reeds gezegd... SN5 is ready to go, SN6 wordt in elkaar gezet en SN7 begint ook steeds meer onderdelen te krijgen.

Voor de lanceermount zelf zijn ook meerdere versies nog beschikbaar, die zijn de afgelopen periode ingevaren vanuit Florida.

Meer info: https://www.teslarati.com...sion-explained-elon-musk/

Een launch mount... extra crispy!
[Afbeelding]
Waar SpaceX mogelijk het meeste van zal balen is dat ze nu een Raptor engine minder hebben om mee te testen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De gelande Crew Dragon booster is inmiddels terug in de haven.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EZhgZAlXsAAkpHG?format=jpg&name=small

March of the Eagles

• mcDavid

Dit is wel een goede samenvatting, vandaag gepubliceerd door Eric Berger op Ars:
https://arstechnica.com/s...sauce-of-spacexs-success/
YakuzA schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Waar SpaceX mogelijk het meeste van zal balen is dat ze nu een Raptor engine minder hebben om mee te testen.
Ik denk dat ze (of iig Elon) het vervelender vinden dat ze nu weer een paar weken kwijt zijn aan het opruimen van de zooi en herstellen van het platform. Maar, dicht gevolgd door het verlies van de raptor idd

[ Voor 37% gewijzigd door mcDavid op 03-06-2020 19:09 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
YakuzA schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Er kwam er toch momenteel 1 per week van de band? Dan kunnen ze een aardige voorraad opbouwen tijdens alle SN# tests. Ik weet dat er straks 31 tegelijk nodig zijn, maar zijn de hops ook nog noodzakelijk om het ontwerp van de Raptor te finetunen? Met andere woorden, is het wel goed om nu al een dikke voorraad te hebben terwijl je nog aan het testen bent?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
coelho schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Met andere woorden, is het wel goed om nu al een dikke voorraad te hebben terwijl je nog aan het testen bent?
Volgens Musk wel, want de hoge productiesnelheid stelt SpaceX in staat om snel wijzigingen aan het ontwerp door te voeren:
“A high production rate solves many ills,” he said. “If you have a high production rate, you have a high iteration rate. For pretty much any technology whatsoever, the progress is a function of how many iterations do you have, and how much progress do you make between each iteration. If you have a high production rate then you have many iterations. You can make progress from one to the next.”
Je kan er van uit gaan dat elke Starschip die van de band rolt, anders is dan de vorige.

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
@XWB Dat is alleen als er ook wat te veranderen valt. En om iets te kunnen veranderen, moet je eerst gaan testen. Voortschrijdend inzicht komt niet vanzelf. Dus als je niet test, maar wel produceert, schiet je er niets mee op.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX test dan ook, gezien het feit dat elk Starschip prototype boem zegt. Dus er zullen zeker wijzigingen doorgevoerd worden, zodat ze wat minder vaak uit elkaar spatten.

March of the Eagles

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Is er ergens een goede uitleg van hoe men het reizen naar Mars plant te doen? Ik hoorde of las nav Crew Dragon dat er 33 vluchten geweest zijn om het ISS te krijgen tot wat het nu is. Als men op Mars de nodige infrastructuur wil bouwen om enigszins zelfbedruipend te zijn (voeding, methaanwinning, etc...) moet toch wellicht zelfs een veelvoud van dat aan vluchten plaats vinden ? Is men dan van plan die allemaal quasi tegelijk te doen, gezien de reistijd naar Mars ? Hoe meer ik daar over nadenk, hoe krankzinniger en onrealistisch het allemaal lijkt.

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Twixie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:40:
Is er ergens een goede uitleg van hoe men het reizen naar Mars plant te doen? Ik hoorde of las nav Crew Dragon dat er 33 vluchten geweest zijn om het ISS te krijgen tot wat het nu is. Als men op Mars de nodige infrastructuur wil bouwen om enigszins zelfbedruipend te zijn (voeding, methaanwinning, etc...) moet toch wellicht zelfs een veelvoud van dat aan vluchten plaats vinden ? Is men dan van plan die allemaal quasi tegelijk te doen, gezien de reistijd naar Mars ? Hoe meer ik daar over nadenk, hoe krankzinniger en onrealistisch het allemaal lijkt.
Dat gaan ze dan ook doen met Starship, niet met Crew Dragon. Even zoeken op Starship dus en je vindt vast wel wat je zoekt.

Steam: Grim

• Twixie
Grim schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:45:
[...]
Dat gaan ze dan ook doen met Starship, niet met Crew Dragon. Even zoeken op Starship dus en je vindt vast wel wat je zoekt.
Erm, ja hallo, dat weet ik ook wel, de discussie hier gaat momenteel ook weer over Starship. De modules van ISS zijn ook niet met een Crew Dragontje naar daar gebracht he... Payload van Starship wordt geschat op 100 ton, wat ongeveer 4x dat van de Space Shuttle is. Nochtans ga je wel enkele tientallen Space Shuttles mogen vullen om wat infrastructuur uit te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 03-06-2020 21:52 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, er moet veel materiaal naar Mars om een kolonie een kans van slagen te geven. Dat erkent Musk ook en kan je nalezen in een recent interview met de beste man: https://arstechnica.com/s...p-a-week-and-settle-mars/

In de ogen van Musk moet er een constante aanvoer van materialen zijn. Daarom wordt Starschip zo ontworpen dat het in massaproductie geproduceerd kan worden. Het doel is om uiteindelijk 100 Starschip ruimtevaartuigen per jaar te gaan bouwen.

Met je vraag tot infrastructuur, hoe life support en cabins er in Starschip gaan uitzien weet nog niemand. Musk heeft ook nog geen idee hoe de infrastructuur op Mars er moet uit zien. Hij stelt dat SpaceX probleem voor probleem wil aanpakken, dus men begint met een ruimteschip (Starschip) en zal dan geleidelijk aan verder kijken wat nodig is om te ontwikkelen. Alles in één keer uitdenken is gewoon niet mogelijk.

March of the Eagles

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
Twixie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Erm, ja hallo, dat weet ik ook wel, de discussie hier gaat momenteel ook weer over Starship. De modules van ISS zijn ook niet met een Crew Dragontje naar daar gebracht he... Payload van Starship wordt geschat op 100 ton, wat ongeveer 4x dat van de Space Shuttle is. Nochtans ga je wel enkele tientallen Space Shuttles mogen vullen om wat infrastructuur uit te bouwen.
Het begin is uiteraard materiaal toesturen, maar secundair zul je daar ter plaatse extra materiaal willen gaan winnen om lokaal op Mars productielijnen op te kunnen zetten. Maar laten we wel wezen, hoe onmogelijk dat allemaal ook klinkt, je moet je goed realiseren dat je het hier hebt over een projectvorm dat tientallen jaren de tijd gaat hebben. De kans is groot dat tegen de tijd dat er een self sustainable kolonie op Mars is Elon Musk al is overleden. Desalniettemin is het een project wat op de lange termijn de mensheid en diens voortbestaan permanent zal doen veranderen.

• Who Am I?
Ondertussen heeft SpaceX voor het eerst een booster voor de 5e keer geland! Super prestatie! Niet alleen het landen, maar ook om 4 dagen na hun meest historische lancering gewoon nog een lancering te doen!
Zie hier de webcast, met rond de 23 min een ongeinteruppeerde landing op zee:
YouTube: Starlink Mission

Dit was overigens de eerste keer dat ze Just Read the Instructions op de Atlantische oceaan gebruiken sinds hij van Vandenberg naar de cape is gebracht en geüpgraded hebben. Ook is hiermee het nut bewezen om twee droneships te hebben. OCISLY was pas net terug van de landing van de crew dragon booster en zou nooit genoeg tijd gehad hebben om klaar te liggen om deze booster te ontvangen.

[ Voor 56% gewijzigd door Who Am I? op 04-06-2020 07:11 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:25
Gezien de launch windows naar Mars zal alles zoveel mogelijk in één keer verstuurd moeten worden, met dus vrij veel Starships.

100 jaar geleden, had iemand toen gedacht dat we wereldwijd internet zouden hebben? Of dat een maanlanding mogelijk zou zijn? Ik zie weinig bezwaren voor kolonisatie van Mars eerlijk gezegd. Het concept is vrij simpel, alleen de uitvoering kost erg veel onderzoek en geld en tijd.

Elon Musk is misschien overleden voor de eerste kolonie start. Kans is wel groot dat Elon Musk over duizenden jaren nog steeds groots in de geschiedenisboeken blijft staan. Eerste kolonie of de hele samenleving op Mars zal waarschijnlijk naar hem vernoemd worden. Elonia ... Musk-city ... Muskians (voor mensen geboren op Mars).

• Osiris
  • Niet online
Who Am I? schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:55:
Ook voor 't eerst volgens mij dat je ook écht de StarLinks ziet deployen i.p.v. even beeld op zwart om ze vervolgens al te zien afdrijven.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:37

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Alles in één keer uitdenken is gewoon niet mogelijk.
Niet als hij zelf alles wil bedenken. Volgens mij wordt er al decennia nagedacht over het koloniseren van Mars, op serieus en minder serieus nivo. Musk is daar niet mee begonnen. Dus je kunt makkelijk nadenken over dingen die pas veel later actueel worden.

Ik kan mij herinneren dat de inmiddels geflopte Mars One beweging beweerde allerlei zaken (in concept) bedacht te hebben en dat er bedrijven of instellingen verbonden waren aan Mars One die zeiden dat eea in principe gemaakt kon worden. Het was dus blijkbaar niet zo dat ze aan het wachten waren op materialen die nog uitgevonden moesten worden.
Nou kunnen we heel lollig roepen dat Mars One een vorm van luchtfietserij was of misschien wel een behoorlijke oplichterij, maar er waren inderdaad ook wel redelijk slimme figuren aan hen verbonden. En ook zij waren niet de eerste of enige, maar het is denk ik helemaal niet gek om te kijken naar de initiatieven en onderzoeken uit het verleden. Er is echt wel genoeg over nagedacht.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Who Am I?
Ik meen mij ook te herinneren dat ze in eerste instantie de Starships zouden gebruiken als onderkomen. Als je die op een veilige manier op z'n kant kan leggen, heb je behoorlijk wat woonruimte. Zeker als je bedenkt dat de brandstoftanks leeg zullen zijn. Ook kan het staal van Starship eventueel hergebruikt worden om andere dingen mee te maken. Het is de bedoeling om uiteindelijk heen en weer te gaan vliegen tussen Aarde en Mars, dus er zal altijd een mogelijkheid zijn om weer terug te gaan naar Aarde, ondanks dat de eerste Starships in stukjes geknipt zijn om huizen te bouwen. Op die manier is het gehele Starship de payload in plaats van alleen wat er in de neus zit.

• Twixie
Osiris schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:28:
[...]
Ook voor 't eerst volgens mij dat je ook écht de StarLinks ziet deployen i.p.v. even beeld op zwart om ze vervolgens al te zien afdrijven.
Ik meen toch dat ik op YouTube al een deploy van een vorige launch gezien heb. Zal eens terugzoeken.
EDIT: je hebt gelijk, de eerste paar seconden ontbraken.

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 04-06-2020 09:01 ]

• mcDavid
Twixie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:58:
[...]

Ik meen toch dat ik op YouTube al een deploy van een vorige launch gezien heb. Zal eens terugzoeken.
EDIT: je hebt gelijk, de eerste paar seconden ontbraken.
Was idd de eerste keer dat je die beugel om de satellite stack ziet wegvliegen.

En ook de eerste keer dat er ononderbroken footage van de landing was. Blijkbaar hebben ze de zendapparatuur van JRTI ook flink onder handen genomen!
Who Am I? schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:55:
Ondertussen heeft SpaceX voor het eerst een booster voor de 5e keer geland! Super prestatie! Niet alleen het landen, maar ook om 4 dagen na hun meest historische lancering gewoon nog een lancering te doen!

Dit was overigens de eerste keer dat ze Just Read the Instructions op de Atlantische oceaan gebruiken sinds hij van Vandenberg naar de cape is gebracht en geüpgraded hebben. Ook is hiermee het nut bewezen om twee droneships te hebben. OCISLY was pas net terug van de landing van de crew dragon booster en zou nooit genoeg tijd gehad hebben om klaar te liggen om deze booster te ontvangen.
Vergeet niet dat deze lancering eigenlijk al gepland stond voor eind mei, maar uitgesteld moest worden ivm ranch availility (ofwel: een andere raket had voorrang). Daardoor kwamen ze in de knoei met de planning van de droneships en hebben ze maar gewacht tot JRTI af was. Anders had de Crew Dragon missie geen droneship gehad om op te landen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:57
Playa del C. schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:19:
[...]

Gezien de launch windows naar Mars zal alles zoveel mogelijk in één keer verstuurd moeten worden, met dus vrij veel Starships.

100 jaar geleden, had iemand toen gedacht dat we wereldwijd internet zouden hebben? Of dat een maanlanding mogelijk zou zijn? Ik zie weinig bezwaren voor kolonisatie van Mars eerlijk gezegd. Het concept is vrij simpel, alleen de uitvoering kost erg veel onderzoek en geld en tijd.

Elon Musk is misschien overleden voor de eerste kolonie start. Kans is wel groot dat Elon Musk over duizenden jaren nog steeds groots in de geschiedenisboeken blijft staan. Eerste kolonie of de hele samenleving op Mars zal waarschijnlijk naar hem vernoemd worden. Elonia ... Musk-city ... Muskians (voor mensen geboren op Mars).
Ik denk dat 't op een gegeven moment best snel kan gaan; 100 starships per jaar bouwen die herbruikbaar zijn, betekent dat je er zo'n 8 per maand bouwt, dus per mars-transfer-cyclus zo'n 200 en elke cyclus komen er daar 200 bij; Dus als dat eenmaal loopt kan je theoretisch duizenden mensen per cyclus vervoeren naar mars en tonnen aan voorraad; Dus in die zin zou 't als 't in bijvoorbeeld 2026 voor 't eerst kan in 2040 een zelfvoorzienende stad met tienduizenden mensen hebben.

• psychodude
rik86 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat 't op een gegeven moment best snel kan gaan; 100 starships per jaar bouwen die herbruikbaar zijn, betekent dat je er zo'n 8 per maand bouwt, dus per mars-transfer-cyclus zo'n 200 en elke cyclus komen er daar 200 bij; Dus als dat eenmaal loopt kan je theoretisch duizenden mensen per cyclus vervoeren naar mars en tonnen aan voorraad; Dus in die zin zou 't als 't in bijvoorbeeld 2026 voor 't eerst kan in 2040 een zelfvoorzienende stad met tienduizenden mensen hebben.
Uiteraard is dat een redelijk theoretisch aantal. Ik vraag mij af hoeveel mensen die nu leven in dusdanige getale naar Mars willen vertrekken. Mars One is daarin een interessante testcase geweest, met 4227 applicants die doorgepakt hadden met de registration fee en application video. Om dan aan tienduizenden mensen te komen voor die zelfvoorzienende stad, dat zal vermoed ik nog een redelijke uitdaging kunnen worden.

Het is tenslotte ook niet niks, het is redelijk one way gezien de reisduur. Zelfs de communicatie delay naar aarde toe maakt contact met achtergebleven familie en vrienden een redelijk hopeloze exercitie.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat je medisch gezien in goede conditie dient te verkeren om zo goed als probleemloos mogelijk de reis naar Mars te overbruggen.

De aanwas van mensen vanaf Aarde naar Mars zal vermoedelijk dan ook niet heel groot zijn op dit moment.

• mcDavid
rik86 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Als het echt zo'n vaart gaat nemen, dan verwacht ik dat er ook wel meer spelers op de markt gaan komen. We rekenen nu alleen met Starship, maar wie weet zullen er ook nog wel andere types ruimteschepen meevliegen.

De wereldwijde interesse in ruimtevaart neemt de laatste tijd toe. Als SpaceX kan aantonen dat het een markt is waar geld in te verdienen valt, zullen ze vast niet de enige blijven.
psychodude schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Uiteraard is dat een redelijk theoretisch aantal. Ik vraag mij af hoeveel mensen die nu leven in dusdanige getale naar Mars willen vertrekken. Mars One is daarin een interessante testcase geweest, met 4227 applicants die doorgepakt hadden met de registration fee en application video. Om dan aan tienduizenden mensen te komen voor die zelfvoorzienende stad, dat zal vermoed ik nog een redelijke uitdaging kunnen worden.

Het is tenslotte ook niet niks, het is redelijk one way gezien de reisduur. Zelfs de communicatie delay naar aarde toe maakt contact met achtergebleven familie en vrienden een redelijk hopeloze exercitie.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat je medisch gezien in goede conditie dient te verkeren om zo goed als probleemloos mogelijk de reis naar Mars te overbruggen.

De aanwas van mensen vanaf Aarde naar Mars zal vermoedelijk dan ook niet heel groot zijn op dit moment.
Daarvoor geldt: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
De eerste missies zullen pionierswerk zijn. Daarna valt te bezien hoeveel werk er te doen is, en hoeveel geld er te verdienen valt. Dat kan een beetje 3 kanten op:

1: de "maan" kant: we ontdekken dat er geen zak te beleven is op Mars, en na een paar missies houden we het weer voor gezien;
2: de "Antarctica/ISS" kant: er kan genoeg interessant onderzoek gedaan worden om een permanente kolonie te bouwen, die gesubsidieerd en bevoorraad wordt vanaf de aarde;
3: de "Amerika" kant: er valt geld te verdienen op Mars. Er ontstaat een levendige economie die steeds meer gelukszoekers zal aantrekken en self-sufficient wordt.

Musk droomt duidelijk van het 3e scenario. Maar daarvoor is echt meer nodig dan alleen een betaalbaar ruimteschip. Maar goed, je moet ergens beginnen. En uiteindelijk is betaalbaar transport voor alle scenario's natuurlijk wel een voorwaarde.

• Who Am I?
Het is leuk om hierover te filosoferen, maar voorlopig zullen ze toch echt eerst moeten aantonen dat Starship idee echt goed gaat werken.
Daar heb ik overigens alle vertrouwen in. Ik verwacht dat ze zeer binnenkort echt grote stappen kunnen gaan maken. In feite zijn de laatste 3 incidenten, waarbij 2 prototypes verloren zijn gegaan, niet te wijten geweest aan de testobjecten zelf, maar aan de GSE. Eerst was er het verkeerd de-tanken van SN3 waardoor die in elkaar stortte, toen vloog er allemaal tape en andere shit in de fik waarmee iets aan de launch mount was bevestigd en als laatste is door een fout in de GSE, SN4 tot schroot werd gepromoveerd. Ik heb hoge verwachtingen van SN5!
Er zullen op de achtergrond ongetwijfeld mensen bezig zijn om te bedenken hoe ze een basis op Mars kunnen gaan bouwen. Of het economisch allemaal haalbaar gaat zijn weet ik niet, maar technologisch kan er heel erg veel.

• psychodude
mcDavid schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:13:

Daarvoor geldt: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
De eerste missies zullen pionierswerk zijn. Daarna valt te bezien hoeveel werk er te doen is, en hoeveel geld er te verdienen valt. Dat kan een beetje 3 kanten op:

1: de "maan" kant: we ontdekken dat er geen zak te beleven is op Mars, en na een paar missies houden we het weer voor gezien;
2: de "Antarctica/ISS" kant: er kan genoeg interessant onderzoek gedaan worden om een permanente kolonie te bouwen, die gesubsidieerd en bevoorraad wordt vanaf de aarde;
3: de "Amerika" kant: er valt geld te verdienen op Mars. Er ontstaat een levendige economie die steeds meer gelukszoekers zal aantrekken en self-sufficient wordt.

Musk droomt duidelijk van het 3e scenario. Maar daarvoor is echt meer nodig dan alleen een betaalbaar ruimteschip. Maar goed, je moet ergens beginnen. En uiteindelijk is betaalbaar transport voor alle scenario's natuurlijk wel een voorwaarde.
Zowel op de Mars als de Maan is veel, maar tegelijkertijd ook bijzonder weinig, te beleven. Totaal afhankelijk vanuit welk perspectief bekeken. En aangezien vele mensen nu al klagen over een beetje quarantine, vermoed ik dat voor de meeste mensen die het leven op Aarde gewend zijn de conclusie zal zijn dat er op de Maan en Mars weinig te beleven is.

Voor wat betreft de Amerika kant, moeten we niet vergeten dat het reisje van Colombus naar Amerika circa 10 weken heeft geduurd, in 1492. Buenos Aires, als ik mij niet vergis, was als eerste echte permanente kolonie gevormd in 1536 na Fort of Sancti Spiritu.

De VS kreeg zijn eerste permanente kolonies later, Jamestown en Plymouth als enkele van de eersten en Virginia nog voortbestaand als stad. Kijk je naar die vroege bevolkingsaantallen, dan gaat daar voor groei echt redelijk wat tijd overheen.

Plymouth 1620 100 inwoners, 1640 1000 inwoners, 1660 2000 inwoners. Virginia is sneller gegroeid, met van 1620 naar 1660 een stijging van 400 naar 27000. Maar het zijn natuurlijk toch nog altijd relatief kleine getallen. En dan zijn we al circa 150 jaar verder nadat Colombus voet aan wal gezet heeft. En daarin moet je natuurlijk niet vergeten dat hierin meespeelt:

- De oversteek naar de nieuwe wereld was als familie te maken. De oversteek naar Mars zal waarschijnlijk voorbehouden zijn aan individuen. Eventueel koppels van jonge leeftijd. Maar als jong gezin de koters mee naar Mars voor een beter leven? Nee, dat zal er niet in zitten.

- De oversteek naar de nieuwe wereld duurde op een gegeven moment circa 6 - 8 weken, ja dat is lang, maar dat biedt realistischer wijs nog een eventuele weg terug. De reis naar Mars zoals het er nu voor staat, duurt 9 maanden. Een reis naar Mars en terug, zal al snel zo'n 20 - 24 maanden in beslag nemen inclusief logistiek. Daar komt dan ook nog eens een periode van revalidatie achteraan bij terugkeer. Alles bij elkaar genomen, en gemiddelde levensverwachting in beschouwing genomen, heb je het al snel over grofweg 3% van je leven dat je dan puur en alleen kwijt bent aan de heen en weer reis. Met andere woorden, als kolonist vertrekken naar Mars is toch wel aanzienlijk meer permanent dan vertrekken naar een kolonie binnen Amerika.

- Mensen hadden veelal een reden om te vertrekken uit Europa, laten we wel wezen, voor velen was het leven niet geweldig. Amerika bood een kans voor een beter leven. Anno 2020 echter, ja hebben we wat tegenslagen dit jaar, maar hebben we het hier slechter dan dat men het op Mars zal gaan hebben? Nee, niet echt.

Mars zal het wat dat betreft dan ook hoofdzakelijk van natural growth moeten gaan hebben vermoed ik. En dat is op zich natuurlijk weinig problematisch, maar maakt de tijdslijn voor kolonisatie op Mars er natuurlijk wel één waarbij we niet binnen enkele tientallen jaren tienduizenden mensen binnen steden op Mars zullen hebben wonen.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-12 16:32
Ik denk dat Musk stiekem in grote lijnen al meer aan het nadenken is over het koloniseren van Mars als dat hij naar buiten laat komen. Ik acht de kans groot dat hij daar bij het opzetten van zijn bedrijven rekening mee gehouden heeft.

1. Je hebt een manier nodig om op mars te komen (SpaceX)
2. Je hebt stroom en voertuigen nodig om je op Mars te verplaatsen en je kolonie draaiende te houden (Tesla)
3. Op Mars is redelijk wat straling, er zijn aardig wat theorieën over de wonen op Mars en in de begin fase hebben ze het hier allemaal over wonen in groten of tunnels. je zult daar dus tunnels/groten moeten gaan gebruiken of creëren (theboringcompany)
4. veel zal computer gestuurd zijn en hoe mooi zou het zijn als je een zelflerende computer kunt ontwikkelen die dit kan doormiddel van AI of door te leren van mensen. (Neuralink)

Overigens is dit mijn eigen gedachten gang en niet gebaseerd op feiten of zo.

Iemand ooit de serie MARS gezien, staat ook op Netflix. Deze serie gaat ook over het Kolonialiseren van Mars

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

SpaceX mag binnenkort 'flight proven' Falcon 9's en Dragon capsules gebruiken!!!

Best wel een goede ontwikkeling denk ik. Ben benieuwd of NASA ook korting krijgt dan...
Daar gaat Boeing nog een hele kluif aan hebben.

[Late edit...]
Het lijkt me dat dit een soort backup plan is voor NASA. Als Boeing met Starliner niet op tijd klaar is, dan komt NASA in de knoop met de planning voor het bemannen van het ISS. Door het hergebruiken van F9 en Dragon creëren ze extra ruimte in de planning waardoor SpaceX mogelijk de geplande vluchten van Boeing kan verzorgen.
SpaceX zal dan door het hergebruiken ook wat ruimte krijgen in de productie van F9's. Als ze daar telkens een nieuwe voor nodig zouden hebben, zou die productie ook opgeschaald moeten worden.
Heel negatief gezien zou je ook kunnen zeggen dat NASA het vertrouwen in Starliner kwijt is...
Ik ben benieuwd of hier nog wat meer duidelijkheid over komt :P
De wijziging in het contract dateert overigens van 15 Mei, dus nog voor de vlucht van DM-2.

In een meeting van het NASA’s Aerospace Safety Advisory Panel van afgelopen 23 April werd overigens dit fijne stukje over Starliner/Boeing gezegd:
“Much remains to be resolved before they will be expected to be certified for human spaceflight,” Sanders said of Boeing, saying that work goes beyond a second OFT mission.

That second flight, she said, “is not sufficient to address the concerns that have arisen following the OFT, and we continue to strongly advise NASA to ensure that the underlying technical and organization or cultural shortcomings uncovered during the investigation of the mishap and subsequent reviews are fully addressed and mitigated before any attempt to launch astronauts on the vehicle.”
https://spacenews.com/saf...-test-flight-is-feasible/

[ Voor 86% gewijzigd door Paling1 op 04-06-2020 15:45 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Paling1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:38:
SpaceX mag binnenkort 'flight proven' Falcon 9's en Dragon capsules gebruiken!!!

[Embed]

Best wel een goede ontwikkeling denk ik. Ben benieuwd of NASA ook korting krijgt dan...
Daar gaat Boeing nog een hele kluif aan hebben.

[Late edit...]
Het lijkt me dat dit een soort backup plan is voor NASA. Als Boeing met Starliner niet op tijd klaar is, dan komt NASA in de knoop met de planning voor het bemannen van het ISS. Door het hergebruiken van F9 en Dragon creëren ze extra ruimte in de planning waardoor SpaceX mogelijk de geplande vluchten van Boeing kan verzorgen.
SpaceX zal dan door het hergebruiken ook wat ruimte krijgen in de productie van F9's. Als ze daar telkens een nieuwe voor nodig zouden hebben, zou die productie ook opgeschaald moeten worden.
Heel negatief gezien zou je ook kunnen zeggen dat NASA het vertrouwen in Starliner kwijt is...
Ik ben benieuwd of hier nog wat meer duidelijkheid over komt :P
De wijziging in het contract dateert overigens van 15 Mei, dus nog voor de vlucht van DM-2.

In een meeting van het NASA’s Aerospace Safety Advisory Panel van afgelopen 23 April werd overigens dit fijne stukje over Starliner/Boeing gezegd:

[...]

https://spacenews.com/saf...-test-flight-is-feasible/
Hergebruik van de F9 zullen ze geen probleem mee hebben.
Hergebruik van crew dragon voor crew hadden ze niet gepland. Zou ook niet zo direct weten of dat handig/efficient is voor SpaceX na de zwemtocht in zout water.

PSN

• Hmtsjmftsch
  • Laatst online: 17:51
Heb ergens gehoord dat het wel kan, naar bijna net zo duur zou zijn als een nieuwe bouwen. Volgens mij gaan ze ze hierna inzetten voor cargo.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
YakuzA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Hergebruik van crew dragon voor crew hadden ze niet gepland. Zou ook niet zo direct weten of dat handig/efficient is voor SpaceX na de zwemtocht in zout water.
Dat zal neem ik aan wel mee vallen, ze hebben tenslotte de eerste Dragons ook gewoon in de zee laten landen en vervolgens weer hergebruikt.

• Who Am I?
De veiligheidsmarges voor cargo zijn een stuk soepeler dan voor crew. Je wil bijvoorbeeld geen zeewater in je superdraco's hebben. Als die niet blijken te werken bij cargo is dat minder erg dan bij crew. Of je sloopt ze er helemaal uit voor cargo om te besparen op gewicht zodat je meer mee naar het ISS kan nemen.

• mcDavid
YakuzA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Wat @ybastiaans zegt.

Verder hebben ze volgens mij van begin af aan gezegd dat crew dragon juist beter herbruikbaar moet zijn dan cargo dragon was. In het eerste Commercial Crew contract is echter vastgelegd, dat er 6 nieuwe Crew Dragons gebruikt moeten worden. Veel mensen interpreteren dat als: "crew dragon is niet herbruikbaar" maar het enige wat er staat is dat NASA 6 nieuwe besteld heeft. Of ze na die initële 6, alsnog weer nieuwe capsules willen bestellen en of SpaceX vluchten met hergebruikte capsules misschien aan andere partijen of voor andere doeleinden gaat verkopen, is helemaal niets bekend.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mooi filmpje van de fairing deploy van de laatste Starlink lancering. Gaaf om te zien hoe snel de 2nd stage er vandoor gaat...

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:08
Op Youtube ook in 1080p:

Planet is also seeking to add six additional SkySats to its constellation on a pair of Falcon 9 launches in the coming weeks. Three of the satellites, each of which weighs 110kg and are about the size of a dishwasher, will go on a SpaceX Starlink launch in the coming weeks. Three more will follow on another Starlink launch.

SpaceX has worked with Planet to devise a means of attaching the Planet satellites on top of its stack of 60 Starlink satellites.

"This the result of SpaceX dramatically cutting the cost of access to launch," said Mike Safyan, vice president of launch at Planet. "It's significant. They cut the price so much we could not believe what we were looking at."

For the Falcon 9 launch, the SkySats will have to use their onboard propulsion system to raise the satellites from their drop-off point to their final orbit of 450km. In this case, Safyan said, the trade is more than worth it.
Super gaaf om een real-life voorbeeld te zien van satellieten die niet gelanceerd zouden zijn zonder de lagere kosten die SpaceX bied. En dit kan flinke impact hebben voor het monitoren van geografische ontwikkelingen, waaronder klimaatverandering (landijs en ontbossing bijvoorbeeld).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mcDavid schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Wat @ybastiaans zegt.

Verder hebben ze volgens mij van begin af aan gezegd dat crew dragon juist beter herbruikbaar moet zijn dan cargo dragon was. In het eerste Commercial Crew contract is echter vastgelegd, dat er 6 nieuwe Crew Dragons gebruikt moeten worden. Veel mensen interpreteren dat als: "crew dragon is niet herbruikbaar" maar het enige wat er staat is dat NASA 6 nieuwe besteld heeft. Of ze na die initële 6, alsnog weer nieuwe capsules willen bestellen en of SpaceX vluchten met hergebruikte capsules misschien aan andere partijen of voor andere doeleinden gaat verkopen, is helemaal niets bekend.
Het doel is dan ook om maar 6 keer met Crew Dragon naar het ISS te gaan. De andere 6 vluchten zijn voor Starliner. Daarna gaat het ISS met pensioen.

March of the Eagles

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

XWB schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Het doel is dan ook om maar 6 keer met Crew Dragon naar het ISS te gaan. De andere 6 vluchten zijn voor Starliner. Daarna gaat het ISS met pensioen.
Zou het echt? Ik heb zelf het idee dat dat pas gaat gebeuren als er een volwaardige opvolger van ISS is gelanceerd. Zijn daar al plannen voor?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Technisch gezien is het Artemisprogramma dan de opvolger.

[ Voor 69% gewijzigd door XWB op 10-06-2020 10:38 ]

March of the Eagles

• Who Am I?
Ik vind het ook nog steeds een gek idee dat er een einde komt aan het ISS. Al is momenteel niet helemaal duidelijk wanneer dat gaat zijn. Ik heb 2024 gehoord, maar ook 2028 en 2030 als einddatum. In dat laatste geval kunnen we nog 10 jaar genieten van het ISS. Je moet bedenken dat de oudste modules al in 1998 gelanceerd werden, die draaien al 22 jaar rond de aarde, dat is best bizar als je er over nadenkt. Ik hoop dat de opvolger ambitieuzer en groter wordt dan wat er nu is voorgesteld als ruimtestation dat rond de maan zal bewegen. Om eerlijk te zijn zie ik dat nut niet echt. Een permanente basis op de maan daarentegen, dat lijkt mij wel erg nuttig. Met name om ervaring op te doen met het leven en bouwen op een ander rotsblok dan de aarde.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

XWB schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:38:
Technisch gezien is het Artemisprogramma dan de opvolger.
Na wat snel Google werk zie ik dat nu ook.
Wel een beetje raar dat een Lunar Gateway een vervanging gaat zijn voor het ISS. Lijken me 2 heel verschillende dingen.
En stond die Lunar Gateway niet op losse schroeven? Voor wat ik gelezen heb zijn er veel twijfels of die wel echt nodig is om naar de maan te kunnen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Paling1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Na wat snel Google werk zie ik dat nu ook.
Wel een beetje raar dat een Lunar Gateway een vervanging gaat zijn voor het ISS. Lijken me 2 heel verschillende dingen.
Ik denk dat "opvolger" of "vervanger" de verkeerde term is. NASA moet gewoon kiezen waar ze hun geld aan uitgeven. Artemis ontwikkelen en een nieuw ruimtestation bouwen gaat het gewoon niet worden, daar is geen geld voor. De focus ligt nu op de maan. Over een nieuw ruimtestation wordt niet eens gesproken.
En stond die Lunar Gateway niet op losse schroeven? Voor wat ik gelezen heb zijn er veel twijfels of die wel echt nodig is om naar de maan te kunnen.
Lunar Gateway is niet nodig om een man op de maan te zetten. Dat gaat NASA in eerste instantie met Orion en een nog te ontwikkelen maandlander doen. Lunar Gateway kan je zien als een extra ontwikkeling binnen het Artemisprogramma.

Het project is overigens wel in ontwikkeling, de eerste modules worden al gebouwd en er wordt op dit moment onderzocht met welke raket ze willen lanceren (SLS of Falcon Heavy). En vorige week nog werd Northrop Grumman geselecteerd om de leefbare ruimte voor de astronauten te ontwerpen.

March of the Eagles

• mcDavid
XWB schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Ja, daar zit natuurlijk wat in. Desondanks denk ik niet dat Crew Dragon na 6 vluchten met pensioen gaat.

Als ik alvast wat mag dagdromen: met de huidige pad capaciteit kunnen ze prima shuttle-achtige missies uitvoeren door gewoon een sat te lanceren vanaf SLC-40 (Een module met airlock en EVA suits bijvoorbeeld) en daar achteraan een dragon vanaf LC-39A. Heb je een prima in-situ ruimtestationnetje om onderzoek of reparatievluchten uit te voeren.

in de praktijk zie ik eerder voor me dat het simpele toeristenvluchten van een paar uur worden, maar goed... mogelijkheden te over.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Who Am I? schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:05:
Ik vind het ook nog steeds een gek idee dat er een einde komt aan het ISS. Al is momenteel niet helemaal duidelijk wanneer dat gaat zijn. Ik heb 2024 gehoord, maar ook 2028 en 2030 als einddatum. In dat laatste geval kunnen we nog 10 jaar genieten van het ISS. Je moet bedenken dat de oudste modules al in 1998 gelanceerd werden, die draaien al 22 jaar rond de aarde, dat is best bizar als je er over nadenkt. Ik hoop dat de opvolger ambitieuzer en groter wordt dan wat er nu is voorgesteld als ruimtestation dat rond de maan zal bewegen. Om eerlijk te zijn zie ik dat nut niet echt. Een permanente basis op de maan daarentegen, dat lijkt mij wel erg nuttig. Met name om ervaring op te doen met het leven en bouwen op een ander rotsblok dan de aarde.
Met de goedkopere launchopties zou je ISS misschien in een hogere orbit kunnen laten draaien. Ik heb geen idee of een 2x zo hoge orbit ook betekent dat je 2x zoveel energie nodig hebt om er te komen.
Voor het ruimtestation betekent het dan minder housekeeping om in orbit te blijven.

Of dit...
Afbeeldingslocatie: https://www.zianet.com/sundayt/images/station.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 10:25

Keida

dr.

Who Am I? schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:05:
Er is wel een ‘opvolger‘ maar dan commercieel: Axiom Space wil eigen modules lanceren, koppelen aan het ISS en daarna het ISS verlaten; evt met meenemen sommige modules; bijv de Leonardo module.

Ze sturen eind volgend jaar al astronauten mee met een crew dragon.

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=40601.0

https://www.axiomspace.com/

Ondertussen is het ISS nog niet eens afgebouwd. We wachten al (heel) lang op Russische Multipurpose Laboratory Module (MLM) en dat duurt nog zeker tot volgend jaar...

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=23444.0

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Spooksel
Waar ik vooral ook benieuwd naar ben is hoe en/of die toekomstige ruimtestations bezet blijven door crew. Wordt dat full time? Of part time bijvoorbeeld?

Er is inmiddels een hele generatie aan mensen geboren en volwassen geworden terwijl er permanent mensen in de ruimte aanwezig zijn! Straks in november van dit jaar breikt het ISS het punt waarop er voor 20 jaar lang, non stop altijd wel 3 of meer mensen in een baan om de aarde geweest zijn. Zou toch jammer als dat onderbroken wordt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SN7 lijkt niks meer dan een tank te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EaLJBOpXsAA7lny?format=jpg&name=small

Zo te lezen is er een nieuwe tank test nodig:

March of the Eagles

• Who Am I?
Er is op het NASA spaceflight forum veel gezegd over deze test tank en het lijkt er inderdaad op alsof dit een test is met een andere soort roest vrij staal. Ze gebruikten tot nu toe 301 series rvs, maar deze tank is gemaakt van 304L series rvs. Er zitten wat subtiele verschillen tussen. Zo is 301 sterker dan 304L, maar is 304L beter te lassen. Misschien hebben ze ontdekt dat de sterkte van 301 overkill is en dat de sterkte van de lasnaden de belangrijkste factor is voor hoe sterk de tank is. Omdat ze nu de lasrobots opnieuw hebben moeten kalibreren op een andere staalsoort, hebben ze eerst deze testank gemaakt om bepalen of ze de juiste instellingen hebben. Daarnaast lijkt het er op alsof de domes een stuk dunner zijn en er geen "weld doublers" zijn gebruikt. Die werden bij de domes gebruikt om een soort dubbele lasnaad te krijgen door een extra strip staal over de lasnaad heen te bevestigen en dus extra sterkte te krijgen. Dat zorgt voor meer gewicht en als ze dat weg kunnen laten, scheelt dat behoorlijk wat in hoeveel er mee de ruimte in kan.
SN5 en SN6 zijn nog met 301 gemaakt, maar zullen desondanks zeer belangrijke testobjecten zijn om het hele systeem te testen en de eerste hops te maken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat zou goed kunnen ja. Als ik het nog goed herinner had Musk bij de presentatie van Mk1 destijds al gezegd dat de ringen dunner zouden worden, om gewicht te sparen.

March of the Eagles

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik snap niets, maar dan ook echt niets van dit ontwikkelproces. Je doet een hop, dan ga je tanks druktesten om vervolgens een testfire te doen (die moet leiden tot weer een hop), maar vanaf het eerste moment wist je eigenlijk al dat er een ander soort tank zou moeten komen.

Ontwikkel dan gewoon eerst de tank.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Who Am I? schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:44:
Er is op het NASA spaceflight forum veel gezegd over deze test tank en het lijkt er inderdaad op alsof dit een test is met een andere soort roest vrij staal. Ze gebruikten tot nu toe 301 series rvs, maar deze tank is gemaakt van 304L series rvs. Er zitten wat subtiele verschillen tussen. Zo is 301 sterker dan 304L, maar is 304L beter te lassen. Misschien hebben ze ontdekt dat de sterkte van 301 overkill is en dat de sterkte van de lasnaden de belangrijkste factor is voor hoe sterk de tank is. Omdat ze nu de lasrobots opnieuw hebben moeten kalibreren op een andere staalsoort, hebben ze eerst deze testank gemaakt om bepalen of ze de juiste instellingen hebben. Daarnaast lijkt het er op alsof de domes een stuk dunner zijn en er geen "weld doublers" zijn gebruikt. Die werden bij de domes gebruikt om een soort dubbele lasnaad te krijgen door een extra strip staal over de lasnaad heen te bevestigen en dus extra sterkte te krijgen. Dat zorgt voor meer gewicht en als ze dat weg kunnen laten, scheelt dat behoorlijk wat in hoeveel er mee de ruimte in kan.
SN5 en SN6 zijn nog met 301 gemaakt, maar zullen desondanks zeer belangrijke testobjecten zijn om het hele systeem te testen en de eerste hops te maken.
304L rvs scheen toch ook beter tegen de lage (cryo) temperaturen bestand te zijn?

PSN

• Spooksel
@Skyaero En wat als je dan eerst helemaal die tank ontwikkeld? Dan weet je verder nog niet zoveel :)

Ik snap die proces wel eigenlijk, 'rapid iteration'! Je ontwerpt iets, bouwt het en test het. Terwijl je het bouwt ontdek je eigenlijk alweer verbeteringen die mogelijk zijn en dus pas je je ontwerp aan en bouw je het volgende test artikel alvast terwijl je het huidige nog aan het testen bent. En zo gaat dat maar door!

Dit is het grote verschil tussen een agile partij als SpaceX en een organisatie als NASA. SpaceX wil gewoon hard en snel en schroomt het daarbij niet om veel te bouwen en om te blazen op zodoende veel te leren over wat wel werkt en wat niet werkt. Een NASA daarentegen heeft traditioneel erg moeite met risico's nemen en zal daarom inderdaad eerder tot in den treure aan de tekentafel zitten of bezig zijn met individuele componenten te testen en certificeren voordat ze beginnen met iets te bouwen.

Dat SpaceX niet meteen bij SN5 en 6 van dit nieuwe staal gebruik maakt boeit toch geen klap? SN5 en SN6 moeten vluchten gaan maken van 150m tot 20km hoog en daarna worden ze mogelijk alweer afgebroken of opgeruimd (afhankelijk van hun staat na een test :P). SN7 wordt dus weer enkel een kleine test tank, wie weet wordt SN8 (met het nieuwe staal) wel pas de eerste waarmee ze echt orbital willen gaan. We zullen het zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Spooksel op 11-06-2020 09:47 ]

• mcDavid
Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:30:
Ik snap niets, maar dan ook echt niets van dit ontwikkelproces. Je doet een hop, dan ga je tanks druktesten om vervolgens een testfire te doen (die moet leiden tot weer een hop), maar vanaf het eerste moment wist je eigenlijk al dat er een ander soort tank zou moeten komen.

Hoezo zou je wachten met het ontwikkelen en testen van ground equipment, landingspoten, avionica, procedures etc, alleen maar omdat je verwacht dat de tank misschien nog een technische wijziging krijgt die totaal geen invloed heeft op al die dingen?

• rik86
Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:30:

ze hebben volgens mij pas vrij recent besloten om van legering te wisselen

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:44:
@Skyaero En wat als je dan eerst helemaal die tank ontwikkeld? Dan weet je verder nog niet zoveel :)

Ik snap die proces wel eigenlijk, 'rapid iteration'! Je ontwerpt iets, bouwt het en test het. Terwijl je het bouwt ontdek je eigenlijk alweer verbeteringen die mogelijk zijn en dus pas je je ontwerp aan en bouw je het volgende test artikel alvast terwijl je het huidige nog aan het testen bent. En zo gaat dat maar door!
Maar zou het niet mogelijk zijn om Starschip helemaal digitaal te ontwerpen, en dan pas in productie te laten gaan?

March of the Eagles

• Skyaero
  • Niet online
Spooksel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:44:
@Skyaero Ik snap die proces wel eigenlijk, 'rapid iteration'! Je ontwerpt iets, bouwt het en test het. Terwijl je het bouwt ontdek je eigenlijk alweer verbeteringen die mogelijk zijn en dus pas je je ontwerp aan en bouw je het volgende test artikel alvast terwijl je het huidige nog aan het testen bent. En zo gaat dat maar door!
Typische onderzoeksvalkuil: het product is nooit af en kan altijd beter. Dat werkt prima in software, maar niet in hardware
Dit is het grote verschil tussen een agile partij als SpaceX en een organisatie als NASA. SpaceX wil gewoon hard en snel en schroomt het daarbij niet om veel te bouwen en om te blazen op zodoende veel te leren over wat wel werkt en wat niet werkt.
We hebben in de wereld veel ervaring in het bouwen van enorme bouwwerken, ook degene die nog nooit eerder zijn ontworpen. Wolkenkrabbers, schepen, auto's, vliegtuigen en industriecomplexen. En al deze dingen worden ook geïtereerd ontworpen. Alleen dan op een computer. Wat SpaceX hier doet is hoe de Saturn V is ontworpen.
Een NASA daarentegen heeft traditioneel erg moeite met risico's nemen en zal daarom inderdaad eerder tot in den treure aan de tekentafel zitten of bezig zijn met individuele componenten te testen en certificeren voordat ze beginnen met iets te bouwen.
Volgens mij realiseer je niet wat de impact politieke en PR impact is van een raket dat faalt. Zie Apollo 1, Zie Challenger en Colombia. De politiek en volk accepteert geen risico's.

[ Voor 16% gewijzigd door Skyaero op 11-06-2020 09:57 ]

• mcDavid
Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:54:
[...]

We hebben in de wereld veel ervaring in het bouwen van enorme bouwwerken, ook degene die nog nooit eerder zijn ontworpen. Wolkenkrabbers, schepen, auto's, vliegtuigen en industriecomplexen. En al deze dingen worden ook geïtereerd ontworpen. Alleen dan op een computer. Wat SpaceX hier doet is hoe de Saturn V is ontworpen.
Die dingen kun je niet over één kam scheren. Wolkenkrabbers, schepen en auto's hebben veiligheidsfactoren die ordegroottes hoger zijn dan wat in de ruimtevaart gebruikelijk is. Vliegtuigen hebben klassiek ontwikkeltrajecten van 10+ jaar, en een veel eenvoudiger (thermische) belastings envelope.

Bensimpel

Positieve meneer

XWB schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Maar zou het niet mogelijk zijn om Starschip helemaal digitaal te ontwerpen, en dan pas in productie te laten gaan?
Simuleren zou je dan met super computers moeten doen, en dan kun je nog niet alle factoren simuleren omdat we nu simpelweg niet genoeg computer power hebben. Ik geloof ook dat ze een boel simuleren maar ze willen dit ook natuurlijk in het echt testen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Spooksel
XWB schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Ja vast wel, maar digitaal en simulaties zegt ook niet altijd alles. Je wil toch wel testen of je tanks echt de 8.5 bar kunnen halen lijkt me :)
Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Typische onderzoeksvalkuil: het product is nooit af en kan altijd beter. Dat werkt prima in software, maar niet in hardware
Dit is typisch zo'n dingetje waarvan de geschiedenis het zal leren voor SpaceX denk ik. Bij de Falcon 9 zijn ze er best succesvol mee geweest, zeker in die periode voordat Block 5 er was had je lanceringen waarbij geen twee raketten ooit 100% hetzelfde waren, d'r was altijd wel weer een onderdeeltje of component ergens in de raket iets aangepast ten opzichte van z'n voorganger. Het was pas toen ze met Block 5 zeiden van 'Ok, en nu geen major updates meer!', ook omdat NASA het vereiste dat ze minimaal 7x op rij met een ongewijzigde bouwconfiguratie zouden vliegen om te certificeren voor commercial crew.
[...]

Ok, daar ben ik het niet mee eens. Maargoed, dat mag :P Ik denk het nogal kort door de bocht is om het maar met de Saturn V te vergelijken. Dat programma was inderdaad wel redelijk hardware rijk, maar dat komt omdat NASA er toen ook op een totaal andere manier in stond.
[...]

Volgens mij realiseer je niet wat de impact politieke en PR impact is van een raket dat faalt. Zie Apollo 1, Zie Challenger en Colombia. De politiek en volk accepteert geen risico's.
Ow dat weet ik wel degelijk, maar als je dan juist kijkt hoe dat uitgepakt heeft is het gewoon bizar dat NASA in die tijd niet meer onbemand getest heeft voordat ze overgingen op crew.

[ Voor 71% gewijzigd door Spooksel op 11-06-2020 10:11 ]

• Who Am I?
SpaceX heeft weinig te maken met politiek en het volk. De investeerders (Dit is niet alleen Elon Musk, er zijn een hele rits investeerders die in de laatste 6 maanden volgens mij $1 miljard in SpaceX hebben gestopt) zijn zich bewust van hoe SpaceX te werk gaat. Ik moet ook zeggen dat de slecht nieuws show rondom SN4 erg meeviel, zeker met Demo2 op de rol kort daarna. Met slechte PR zal het ook wel meevallen dus.
Ik meen mij te herinneren dat de aanlooptijd voor het leveren van 304L staal een stuk langer was dan voor 301 staal. Om toch te kunnen gaan/blijven bouwen hebben ze dus voor 301 gekozen voor de eerste paar SN's. En misschien dat ze uiteindelijk kiezen voor een combinatie van de twee.

@Skyaero Ik kan mij voorstellen dat je je aangevallen voelt door alle reacties, dat is ongetwijfeld niet de bedoeling. Iedereen is hier gewoon erg enthousiast over de ontwikkelingen rondom Starship.
SpaceX doet het anders dan de rest van de ruimtevaartindustrie en dat is hun goed recht. Ik ben het wel met je eens dat het lijkt dat de ontwikkeling in materiaalgebruik de bouw van eerdere SN's een beetje heeft ingehaald. Het verklaart wat mij betreft ook wel waarom de bouw van SN6 de laatste tijd een beetje stil heeft gestaan. Ik denk dat er een kans is dat ze die nooit gaan afbouwen en SN5 gebruiken om te testen wat er met dit testartikel te testen valt en dat ze daarna over gaan op het 304L staal voor SN8. Dit is mede veroorzaakt door het ongelukje met SN4, waardoor er een paar weken vertraging is opgelopen. Of een geluk bij een ongeluk dat ze SN5 in de High Bay hebben moeten afbouwen in plaats van op de lanceerplek, waardoor ze niet met SN6 verder konden. Who knows?! We zullen het gaan zien de komende dagen/weken.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Overzicht van de bouwplaats in januari 2019 (met alleen de Starhopper) en juni 2020. Quite a difference!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-WnJx91qxwu6zd9PwnU3mKxKOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHHQTXmV1CadftRIYhJzIxUT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fozykXvx4_8XBPnUSzypWk2YCck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvviZ8RUniPGmIZVXzSBBnXS.jpg?f=fotoalbum_large

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Bensimpel

Positieve meneer

Tourniquet schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:36:
Overzicht van de bouwplaats in januari 2019 (met alleen de Starhopper) en juni 2020. Quite a difference!

[Twitter]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
:o Wow, echt een mega progressie. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ze niet hard werken _/-\o_

😆 - Denk ook eens om ;)

• Spooksel
Ja, echt absurd om te zien hoe debiel hard dat gegaan is daar :D En d'r komt binnenkort weer een nieuwe HIgh Bay aan van 81 meter hoog. Bam.

Wat ik vooral ook grappig vind is dat nieuwe gebouw rechtsboven, dat is de nieuwe productieunit voor de ringsegmenten. Dat is goed te zien ook, wat het terrein voor die hut is echt bezaaid met die dingen :D

[ Voor 42% gewijzigd door Spooksel op 11-06-2020 10:42 ]

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 17:43
Je kan zelfs blijven slapen na je werk :*) , zie de campers linksonder.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Dit is typisch zo'n dingetje waarvan de geschiedenis het zal leren voor SpaceX denk ik. Bij de Falcon 9 zijn ze er best succesvol mee geweest, zeker in die periode voordat Block 5 er was had je lanceringen waarbij geen twee raketten ooit 100% hetzelfde waren, d'r was altijd wel weer een onderdeeltje of component ergens in de raket iets aangepast ten opzichte van z'n voorganger. Het was pas toen ze met Block 5 zeiden van 'Ok, en nu geen major updates meer!', ook omdat NASA het vereiste dat ze minimaal 7x op rij met een ongewijzigde bouwconfiguratie zouden vliegen om te certificeren voor commercial crew.
Falcon is toch echt op een andere manier dan Starschip ontworpen. Er was gewoon een complete raket ontworpen op de computer, en de iteraties zijn niet via een try & error proces toegevoegd.

March of the Eagles

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Spooksel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:41:
Ja, echt absurd om te zien hoe debiel hard dat gegaan is daar :D En d'r komt binnenkort weer een nieuwe HIgh Bay aan van 81 meter hoog. Bam.
Zo debiel hard is het toch niet gegaan? Anderhalf jaar om die site te ontwikkelen is op basis van wat op de fotos te zien is niet bijzonder snel.

Het is greenfield, de gebouwen lijken redelijk simpele constructies te zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Twitter]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
En er gaat nog veel veranderen, want de Super Heavy booster moet nog gebouwd worden.

Met zoveel mensen in dienst gok ik dat SpaceX er niet aan gaat ontkomen om een campus te bouwen. Of in elk geval een groot office gebouw met restaurants en sportcentra.

Benieuwd of Starschip nog horizontaal geassembleerd gaat worden. Dan zijn die lompe kranen niet meer nodig, en is het voor mensen makkelijker om aan de binnenkant te werken.

March of the Eagles

• rik86
Musk geloofd volgens mij dat de manier hoe SpaceX starship probeert te bouwen, met trial and error én vooral veel bouwen goedkoper en sneller is dan 'm eerst volledig uittekenen op de computer en testen, dan in 't echt testen en bouwen en aan de hand daarvan evt. aanpassingen doen;

Geen idee of 't werkt, maar voor ons als publiek is 't in ieder geval leuker/spectaculairder ;)

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Who Am I? schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:35:
SpaceX heeft weinig te maken met politiek...
SpaceX heeft bijna alles te maken met politiek. De overheid is zijn grootste klant. Schieten niet alleen cargo en mensen naar het ISS, maar werken ook voor defensie. Daardoor wordt de volledige bedrijfsvoering bepaald door de regering. Musk gaf ooit aan in een presentatie graag meer buitenlandse werknemers aan te willen nemen, maar dat dit verboden wordt door de Amerikaanse overheid, omdat ze aan klussen voor defensie werken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Erazzzer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:18:
[...]

SpaceX heeft bijna alles te maken met politiek. De overheid is zijn grootste klant. Schieten niet alleen cargo en mensen naar het ISS, maar werken ook voor defensie. Daardoor wordt de volledige bedrijfsvoering bepaald door de regering. Musk gaf ooit aan in een presentatie graag meer buitenlandse werknemers aan te willen nemen, maar dat dit verboden wordt door de Amerikaanse overheid, omdat ze aan klussen voor defensie werken.
Maar wel minder dan de dingen die NASA doet met het SLS bijvoorbeeld, waar ze ongeveer moeten zorgen dat ze 1 fabriek in alle 50 staten hebben om de senaat te vriend te houden voor het budget ;)

PSN

• Spooksel
Erazzzer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:18:
[...]
Musk gaf ooit aan in een presentatie graag meer buitenlandse werknemers aan te willen nemen, maar dat dit verboden wordt door de Amerikaanse overheid, omdat ze aan klussen voor defensie werken.
Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat ze ook missies voor de NRO en DoD vliegen hoor, dat heeft meer te maken met ITAR wetgeving die simpelweg stelt dat rakettechnologie erg gevoelig is qua spionage, nationale veiligheid en dergelijke.

Dus ook al zou SpaceX niet voor de overheid vliegen, de technieken die ze ontwikkelen kunnen nog steeds gebruikt worden om bijvoorbeeld minder vreedzame doelen te bereiken. Daarom is werken bij SpaceX off limits voor buitenlanders (of iig, non-green card houders).

Wikipedia: International Traffic in Arms Regulations

• Who Am I?
rik86 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:17:
Musk geloofd volgens mij dat de manier hoe SpaceX starship probeert te bouwen, met trial and error én vooral veel bouwen goedkoper en sneller is dan 'm eerst volledig uittekenen op de computer en testen, dan in 't echt testen en bouwen en aan de hand daarvan evt. aanpassingen doen;

Geen idee of 't werkt, maar voor ons als publiek is 't in ieder geval leuker/spectaculairder ;)
Reken er maar op dat 'alles' van te voren op de computer is uitgerekend en gemodelleerd is, maar niet alles werkt in de praktijk zoals het in theorie is bedacht. Lasnaden zijn bijvoorbeeld in de praktijk veel variabeler dan in theorie.

[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 11-06-2020 13:27 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:19

Garyu

WW

Spooksel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat ze ook missies voor de NRO en DoD vliegen hoor, dat heeft meer te maken met ITAR wetgeving die simpelweg stelt dat rakettechnologie erg gevoelig is qua spionage, nationale veiligheid en dergelijke.

Dus ook al zou SpaceX niet voor de overheid vliegen, de technieken die ze ontwikkelen kunnen nog steeds gebruikt worden om bijvoorbeeld minder vreedzame doelen te bereiken. Daarom is werken bij SpaceX off limits voor buitenlanders (of iig, non-green card houders).

Wikipedia: International Traffic in Arms Regulations
Rakettechnologie valt uiteraard onder ITAR, maar ook daarbinnen zijn nog allerlei gradaties mogelijk. Je hebt restricties voor Navolanden, of inderdaad alleen USA staatsburgers, en nog allerlei tussen stapjes. Medewerkers uit Iran, Noord Korea, Cuba en Soedan staan zo'n beetje op elke zwarte lijst wat betreft ITAR.

Overigens geldt dit deels ook voor leveranciers van technologie aan Amerikaanse bedrijven. Dus ook voor een Nederlands bedrijf kunnen zulke restricties gelden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• BadRespawn
  • Laatst online: 30-11 17:14
Met iedere missie die NASA doet nemen ze risico, en dat zijn aanzienlijk meer missies dan SpaceX heeft gedaan.
Het grote verschil tussen NASA en SpaceX is dat NASA niet raketten bouwt. Het is lastig om ze te vergelijken.

Trump II - Project 2025 tracker

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Straks om 11:20 de volgende Starlink lancering.

Naast 58 Starlink-satellieten bevat de payload ook 3 SkySat-satellieten van Planet Labs.
SpaceX is targeting Saturday, June 13 at 5:21 a.m. EDT, 9:21 UTC, for launch of its ninth Starlink mission, which will include 58 Starlink satellites and three of Planet’s SkySats. Falcon 9 will lift off from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, and a backup opportunity is available on Sunday, June 14 at 4:59 a.m. EDT, 8:59 UTC. This mission marks SpaceX’s first SmallSat Rideshare Program launch.

Falcon 9’s first stage previously supported Dragon’s 19th and 20th resupply missions to the International Space Station. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. Half of Falcon 9’s fairing previously flew on the JCSAT-18/Kacific1 mission, and the other half previously flew on SpaceX’s third Starlink mission.

[ Voor 96% gewijzigd door Tourniquet op 13-06-2020 11:14 ]

• Who Am I?
Ik zit er weer klaar voor! Super dat ze die drie skysats meesturen. Daardoor is het nòg voordeliger voor SpaceX om de Starlink satellieten te lanceren.

• mcDavid
Who Am I? schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Reken er maar op dat 'alles' van te voren op de computer is uitgerekend en gemodelleerd is, maar niet alles werkt in de praktijk zoals het in theorie is bedacht. Lasnaden zijn bijvoorbeeld in de praktijk veel variabeler dan in theorie.
En reken er maar op dat bij een "klassieke" ontwikkelmethode ook voldoende testobjecten sneuvelen. Alleen dan wat minder zichtbaar.

Je moet dan een testmethode ontwikkelen, bijvoorbeeld een trekbank in een vriezer? En proefstukjes maken die je daarin kunt gebruiken. Vervolgens moet je de resultaten verwerken in je rekenmodellen. Verandert je ontwerp, bijvoorbeeld omdat het in de praktijk lastig te produceren blijkt? dan moet je wellicht weer nieuwe/andere proefstukken maken. Veranderen dan de resultaten, moet je rekenmodel weer op de schop.
En uiteindelijk zul je alsnog een praktijktest moeten doen om te valideren dat al je proefopstellingen representatief waren voor de praktijk. Zie bijvoorbeeld SLS waar alsnog een tank destructief getest moest worden.

De theorie van SpaceX is blijkbaar: Al die tijd die normaal gaat zitten in het ontwikkelen van proefopstellingen, gewoon besteden aan het ontwikkelen van een in de praktijk bruikbaar productieproces. Dan vat je ineens 3 ontwikkelstappen samen in één stap. En kom je dus sneller tot resultaat. Met als nadeel dat het testen wat meer troep geeft. En als je het dan ook nog buiten doet voor het oog van de camera, komen er spannende youtube filmpjes van.

• Osiris
  • Niet online
Kan me niet herinneren dat de cold gas thrusters op de 1st stage zoveel ijs debris gaf?

• Osiris
  • Niet online
Stage 1 staat een beetje scheef :P

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Osiris schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:27:
Kan me niet herinneren dat de cold gas thrusters op de 1st stage zoveel ijs debris gaf?
Ik denk dat je dat nu extra goed zag vanwege de stand van de zon.

Waren prachtige beelden weer, en ook wederom geen verstoring van het signaal bij de landing.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:47

thijsco19

KTM 990 SMT

Who Am I? schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:15:
Ik zit er weer klaar voor! Super dat ze die drie skysats meesturen. Daardoor is het nòg voordeliger voor SpaceX om de Starlink satellieten te lanceren.
Weer mooi om te zien!
Blijft toch bizar hoe 'gewoon' het op dit moment is om de raket de ruimte in te zien gaan en daarna een landing van de first stage. :D

@Osiris Lijkt er inderdaad op, vraag me af of dat het aan het perspectief kan liggen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 10:58
Ik vermoedde al dat dit mooie beelden zou opleveren vanaf de grond. En ja hoor, de eerste staat al online. Niet erg duidelijk, maar ik denk dat we de komende dagen een aantal prachtige beelden voorbij zien komen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33
Who Am I? schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:15:
Valt mee. Volgens Scott Manley betaalt Skysat $1 miljoen per sat. En SpaceX verkoopt F9 lanceringen voor $62 miljoen per stuk. Met normaal 60 starlinks is dat ook $1 miljoen per stuk. En ze hebben nu 2 starlinks minder mee gestuurd.

Al worden de kosten voor een gebruikte raket lanceren tussen de $25 en $30 miljoen geschat. Maar dit ridesharen op Starlink is vooral een goede service om smallsat klanten een veel grotere keuze te geven aan missies te geven waar ze op mee kunnen liften.

TheS4ndm4n#1919

• Skyaero
  • Niet online
En ook het Nieuw Zeelandse Rocketlab had vandaag een lancering. (lancering vanaf 13:30)

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 13-06-2020 14:38 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.