• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:18:
[...]Het is een investeerder, een out of the box manager. Hij verzamelt kennis om dat op revolutionaire wijze te gebruiken. Zowel bij tesla als spacex wordt hij verheerlijk zonder echt technische kennis in te brengen.
Misschien moet je eens naar dit interview kijken: YouTube: A conversation with Elon Musk about Starship .
Hij is veel meer ingenieur/techie/nerd dan wat jij lijkt te denken...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Weet iemand wat die zwarte dingen zijn die loskomen als stage 2 wordt opgestart?

YouTube: NASA, SpaceX launch historic Falcon 9 flight (link naar 10:00, zichtbaar om 10:03).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Felyrion

goodgoan!

Snake schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:17:
Weet iemand wat die zwarte dingen zijn die loskomen als stage 2 wordt opgestart?

YouTube: NASA, SpaceX launch historic Falcon 9 flight (link naar 10:00, zichtbaar om 10:03).
Ja, dat zijn beschermings ringen die om de engine bell zitten om ze te beschermen zo lang ze in de 1st stage zitten. Zodra de 2nd stage ontstoken wordt raken deze los. Dat kun je ook wel zien op de meeste eerdere lanceringen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Snake schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:17:

https://space.stackexchan...-the-merlin-vacuum-engine

De ring stiffener schijnt gemaakt te zijn van kurk trouwens. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Tourniquet op 31-05-2020 01:28 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

sus

is druk :+

Gekke vraag wellicht, maar waarom heeft de Falcon geen “rookpluim” waar de spaceshuttle dat wel had?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:25
sus schreef op zondag 31 mei 2020 @ 04:46:
Gekke vraag wellicht, maar waarom heeft de Falcon geen “rookpluim” waar de spaceshuttle dat wel had?
Dat is niet een gekke vraag, maar een hele goede vraag.

Kort gezegd komt dat omdat de Space Shuttle gebruik maakte van twee SRB's (Solid Rocket Boosters). Dat zijn de twee witte 'buizen' naast de dikke oranje. Dat is een goedkopere raket-techniek op basis van meerdere reacties tussen stoffen, waarbij heel wat zichtbare uitlaatstoffen vrijkomen. Waaronder wit aluminium-oxide. En ook deels water, maar dat moet dan nog condenseren in de atmosfeer tot een wolk.
Edit: link is wellicht leuk om door te nemen: https://blogs.nasa.gov/Rocketology/tag/rocket-fuel/

Een falcon 9 en dergelijke gebruikt vloeibare brandstof en vloeibare zuurstof. Dat brandt een heel stuk schoner en levert zeer hete waterdamp en koolstofdioxide. Die zijn als gas niet zichtbaar. Vergelijkbaar met de uitlaat van een moderne auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 31-05-2020 05:57 ]

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
De Space Shuttle had twee verschillende brandstoffen. Vloeibare waterstof en vaste brandstof, de waterstof wordt gemengd met vloeibare zuurstof en heeft een rookloze verbranding. De uitstoot van de boosters met vaste brandstof is gewoon ronduit smerig en geeft ook een grote rookpluim.

De Falcon 9 gebruikt RP1, een zuivere vorm van kerosine. Zoals je weet heeft een vliegtuig ook geen enorme rookpluim en zie je de uitstoot alleen als het vocht uit de lucht condenseert op de roerdeeltjes. Dat is precies wat er bij een Falcon 9 ook gebeurt. De 'rook' die je bij de lancering ziet is afkomstig van waterdamp die ontstaat als je superhete uitstoot met het water van het geluid suppressie systeem mengt.

Edit: ik heb blijkbaar te lang over mijn verhaal gedaan🤔 En dat op dit tijdstip😅

[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 31-05-2020 10:20 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• DJTimo
  • Laatst online: 17:16
Rondleiding! :9

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 17:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Het ding heeft wel degelijk een rookpluim, maar door het type mengsel van brandstof heeft deze een andere kleur als bij de spaceshuttle.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 17:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Who Am I? schreef op zondag 31 mei 2020 @ 06:08:
[...]

De Space Shuffle had twee verschillende brandstoffen. Vloeibare waterstof en vaste brandstof, de waterstof wordt gemengd met vloeibare zuurstof en heeft een rookloze verbranding. De uitstoot van de boosters met vaste brandstof is gewoon ronduit smerig en geeft ook een grote rookpluim.

De Falcon 9 gebruikt RP1, een zuivere vorm van kerosine. Zoals je weet heeft een vliegtuig ook geen enorme rookpluim en zie je de uitstoot alleen als het vocht uit de lucht condenseert op de roerdeeltjes. Dat is precies wat er bij een Falcon 9 ook gebeurt. De 'rook' die je bij de lancering ziet is afkomstig van waterdamp die ontstaat als je superhete uitstoot met het water van het geluid suppressie systeem mengt.

Edit: ik heb blijkbaar te lang over mijn verhaal gedaan🤔 En dat op dit tijdstip😅
Maar je legt het wel helemaal goed uit (y)

Grootste verschil zit hem inderdaad in het ontbreken van "solid booster full".

Cogitationis poenam nemo patitur

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die microfoon is wel een beetje een contrast met die fancy moderne high tech pakken en capsule :D

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21
Zag ik nou door het raampje heen gefilmd een filmset? O-)
Nee serieus, een heel mooi filmpje. Precies waar ik op zoek naar was. Ik vroeg eerder naar fotos maar dit is veel leuker om te zien. Nu heb ik er een beter beeld bij.

• The_FrankO
  • Niet online
Ik snap die haat naar Bridenstine niet zo. Ik vond zijn toespraak redelijk neutraal en bedankt ook regelmatig zijn voorganger (astronaut Charles Bolden). Trump heeft wel meer budget voor NASA gealloceerd dan Obama of Bush. Ook het oprichten van Space Force brengt de ontwikkelingen van de ruimtevaart toch in versnelling. Wat dat betreft kunnen wij als ruimtevaart enthousiasten alleen maar blij zijn.

Maar goed, ik ben niet anti Trump (ook geen pro-Trump overigens) dus misschien dat ik wat neutraler kan luisteren naar wat Bridenstine zegt. Verhaal van de Vice President en Trump zelf was inderdaad echt verschrikkelijk.

Commercial Crew is overigens niet geheel aan Obama te danken. Immers was het een verlengde van Commercial Cargo wat vanuit de Bush administratie kwam.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:25
Bullet NL schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:33:
[...]

Het ding heeft wel degelijk een rookpluim, maar door het type mengsel van brandstof heeft deze een andere kleur als bij de spaceshuttle.
Dat was al twee keer uitgelegd. Echter is de 'rookpluim' bij de Falcon-9 (Raptor engine) vooral kleurloos, dus dat zou ik niet een andere kleur noemen. Ik zou het ook geen rookpluim noemen, maar uitlaatgas (exhaust fume). Rook zijn onverbrande vaste deeltjes, die bij de efficiënte Raptor (vrijwel) niet aanwezig zijn. Een pluim (als in wolk) zou ik het verder ook niet noemen bij de Falcon 9, maar dat past dan nog enigszins bij de SRB van de oude Space Shuttle.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
IMHO heeft de F9 wel een rookpluim hoor, maar is 'ie heel erg fijn: in sommige shots tegen een helderblauwe lucht zie je zeker wel een bruinige pluim van verbrandingsresten. 't Blijft toch kerosine wat ze verstoken ;)

Overigens geeft de enorme "steekvlam" achter de M1D-motoren wel aan dat de verbranding suboptimaal is: vergelijk dit met een LH/LOx-raket zoals de Delta: logischerwijs zie je daar geen enkele steekvlam achter de motoren, want waterstof/zuurstof-verbranding. De enorme steekvlam achter de motoren van de F9 bestaat uit nagloeiende/nog verbrandende rest-deeltjes van de RP1/LOx-verbranding buiten de motoren. Als de M1D écht zo supersupersuper-clean zouden branden, dan zou je ook die steekvlam niet hebben ;)

edit:
Hier zie je heel mooi de pluim van onverbrande deeltjes:

Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-8f6994538452c8eea10004a3633ac2d4

[ Voor 63% gewijzigd door Osiris op 31-05-2020 10:48 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Is dat tracking dashboard dat regelmatig in beeld komt op de stream ook ergens online te bekijken? Heb het op de nasa en spacex sites niet kunnen vinden...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Osiris schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:43:
IMHO heeft de F9 wel een rookpluim hoor, maar is 'ie heel erg fijn: in sommige shots tegen een helderblauwe lucht zie je zeker wel een bruinige pluim van verbrandingsresten. 't Blijft toch kerosine wat ze verstoken ;)

Overigens geeft de enorme "steekvlam" achter de M1D-motoren wel aan dat de verbranding suboptimaal is: vergelijk dit met een LH/LOx-raket zoals de Delta: logischerwijs zie je daar geen enkele steekvlam achter de motoren, want waterstof/zuurstof-verbranding. De enorme steekvlam achter de motoren van de F9 bestaat uit nagloeiende/nog verbrandende rest-deeltjes van de RP1/LOx-verbranding buiten de motoren. Als de M1D écht zo supersupersuper-clean zouden branden, dan zou je ook die steekvlam niet hebben ;)
Koelen niet alle rakketten met een iets te branstofrijk mengsel? Dus ook de H2 raketten?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:10
Als iemand niet kan wachten tot de docking, er is een simulator gepubliceerd waarin je zelf kunt proberen te docken!

https://iss-sim.spacex.com/

Kostte mij twee pogingen.

De eerste was niet eens een serieuze poging, omdat ik gewoonweg wat aan het doen was om te zien wat er zou gebeuren en hoe de controls werkten.

Tweede poging was wel vrijwel perfect met alles op 0.0 degrees.

• Osiris
  • Niet online
JvS schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:00:
[...]
Koelen niet alle rakketten met een iets te branstofrijk mengsel? Dus ook de H2 raketten?
Volgens mij wel ja. Verklaart uiteraard zeker de "naverbranding" en rookpluim.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 10:44
Sir_Lion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:04:
Als iemand niet kan wachten tot de docking, er is een simulator gepubliceerd waarin je zelf kunt proberen te docken!

Kostte mij twee pogingen.

De eerste was niet eens een serieuze poging, omdat ik gewoonweg wat aan het doen was om te zien wat er zou gebeuren en hoe de controls werkten.

Tweede poging was wel vrijwel perfect met alles op 0.0 degrees.
Heb het ook al een paar keer geprobeerd. Maar als je al KSP hebt gespeeld is er niet zo moeilijk. :)
Natuurlijk wel perfect om andere mensen mee te krijgen in het ruimtevaart gebeuren!

[ Voor 6% gewijzigd door gangsta_playa op 31-05-2020 11:19 ]

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:10
gangsta_playa schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:18:
[...]

Heb het ook al een paar keer geprobeerd. Maar als je al KSP hebt gespeeld is er niet zo moeilijk. :)
Tbh, KSP is wat moeilijker dan dit :'D

• DJTimo
  • Laatst online: 17:16
Ik krijg een beetje jeuk van het cablemanagement in de controlroom. Kabelgoten in het looppad waar je overheen moet stappen. Echt joh :/ Een goot in de vloer was te duur ofzo?

• MewBie
  • Laatst online: 01-12 08:44
DJTimo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:23:
Ik krijg een beetje jeuk van het cablemanagement in de controlroom. Kabelgoten in het looppad waar je overheen moet stappen. Echt joh :/ Een goot in de vloer was te duur ofzo?
Of gewoon een datacenter vloer er in, het is niet alsof ze een gebrek aan hoogte hebben. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dragon is in zicht:

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
Heeft die bebaarde NASA-gast nou een nachtje doorgehaald? :P Op de plek naast hem van SpaceX heb ik al 3 verschillende personen gezien: eerst die chick met die irritante stem, daarna die leuke (:+ weet geen namen uit m'm hoofd :P) en nu een of andere vent. Terwijl ik alleen nog maar de NASA-gast op de NASA-plek heb gezien :o

Then again, zit niet continu te kijken, af en toe even of er iets boeiends is gebeurd.

edit:
Nevermind, was even vergeten dat je deze live-stream terug kunt kijken. Op in ieder geval T+12:20 is er een NASA-dame i.p.v. NASA-beard-guy.

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 31-05-2020 11:42 ]

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 10:58
Voor de mensen die de wake-up muziek van de astronauten nog een keer willen beluisteren.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DJTimo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:23:
Volgens mij was dat een make shift CM en was dat niet gepland om daar te blijven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Om ongeveer 12:45 weer een media event vanuit de capsule.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Earthie (aard pluchie) gaat na de missie mee met Trimmer terug naar aarde, ja die zweeft dus nog op ISS rond :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• franssie
  • Laatst online: 17:59

franssie

Save the albatross

Tourniquet schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:02:
Om ongeveer 12:45 weer een media event vanuit de capsule.
Blijft verbazend hoe clean die capsule van binnen is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

KISS principe heel goed uitgewerkt.

edit: "OOP there it is" :*) :*) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door Damic op 31-05-2020 13:12 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:09
Hoelaat is het de bedoeling dat de exacte koppeling plaatsvind?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Megupe schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:16:
Hoelaat is het de bedoeling dat de exacte koppeling plaatsvind?
10:29AM EDT, 16:29 onze tijd dus :)

Grofweg T+19h

Zie https://www.nasa.gov/nasalive voor de rest van de planning.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 31-05-2020 13:21 ]

• Megupe
Orion84 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:19:
[...]

10:29AM EDT, 16:29 onze tijd dus :)
Duidelijk, en ze gaan over ruim een uur aan de gehele procedure beginnen toch?
Dus duurt wel ff voordat ze gereed zijn.

Net met behulp van de simulator een "perfecte" koppeling gemaakt. Was redelijk intuitief, maar ben wel benieuwd hoe ze dat "vroeger" deden. Analoog?

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Is de docking ergens te volgen? Zit op een mobiel zonder YT app dus kan even de kanalen van SpaceX en NASA niet snel checken

Coding in the cold; <brrrrr />

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 21:45
Belindo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:28:
Is de docking ergens te volgen? Zit op een mobiel zonder YT app dus kan even de kanalen van SpaceX en NASA niet snel checken
Website van youtube openen en daar kijken naar de livestream van SpaceX?
Moet toch lukken zonder YT app denk ik

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:38

TinusTegengas

Formula Racing

Belindo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:28:
Of hier
https://www.spacex.com/

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels is er ook manueel gevlogen:

March of the Eagles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
NASA tv heeft continue coverage. Staat hier al de hele dag op op de achtergrond.

Behalve op YouTube ook hier te bekijken: https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Apart die dragon met de blauwe achtergrond. Net alsof ze een test op aarde aan het doen zijn.

• Twixie
Ja he mannen, toiletbril naar beneden he :P.

Effen serieus: waarom gebeurt die approach langs onder van het ISS ? Of zit de docking bay ook aan de onderkant ? Voordeel is natuurlijk wel dat we mooi zicht hebben op aarde...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Twixie je hebt 2 nieuwe docking stations aan het ISS 1 aarde kant en 1 ruimte kant. Als je van aarde komt en bent mens dan is het wel leuk om langs de aarde kant te zitten.

@mcDavid YouTube: Crew Demo-2 spacex livestream

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 31-05-2020 14:29 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor zover ik begreep is de approach nu vanaf ‘onder’ (langs de zogenaamde ‘R-bar’), maar zodra ze vlakbij zijn gaan ze ‘voor’ het ISS vliegen en gaat het laatste stukje van de nadering via de ‘V-bar’.

Zoals ze zonet dus uitleggen op de stream.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 31-05-2020 14:33 ]

• Twixie
Heb inderdaad al gevonden dat er zeker en vast in een horizontaal vlak gedockt wordt. Via de SpaceX ISS sim kan je zien dat er gedockt wordt aan Node 2 (PMA2 port) en die zit in een horizontaal vlak.
Voorlopig nog niet gevonden aan welke kant dat juist is.

Edit: ondertussen gevonden. Ze docken aan de voorkant van het ISS. Zie : https://upload.wikimedia....ns/3/3c/ISS_blueprint.png . Rechtsonder heb je Front View en dat is ook het zicht dat je hebt in de Sim.

EDIT: zonet ook bevestigd op de stream.

[ Voor 34% gewijzigd door Twixie op 31-05-2020 14:55 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Prachtige beelden, zo komt de zon weer op dus kunnen we alles nog beter zien.

😆 - Denk ook eens om ;)

• TinusTegengas

TinusTegengas

Formula Racing

Bensimpel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:54:
Prachtige beelden, zo komt de zon weer op dus kunnen we alles nog beter zien.
Maar die gaat 45 minuten later weer onder, dus tenzij ze ver voor op schema liggen, gaat het docken in het donker gebeuren ben ik bang

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ze liggen 16min voor op schema blijkbaar.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Pff, die amerikanen weten echt niet hoe afstand meten gaat he. The vehicle is moving half of a tenth of a meter per second to the ISS 8)7
5 centimeter per seconde was echt te moeilijk om te zeggen...

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Orion84 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:12:
Ze liggen 16min voor op schema blijkbaar.
Docking zou beginnen om 16:29 als het goed is.

• APClll
  • Laatst online: 18:07

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik dacht dat 't sterren op de achtergrond waren, maar tijdens 't pannen van die camera bleek dat 't allemaal dooie/hot pixels zijn :D

...een aantal jaar in de ruimte is niet echt goed voor zo'n beeldsensor :X

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Bensimpel

Positieve meneer

APClll schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:14:
Ik dacht dat 't sterren op de achtergrond waren, maar tijdens 't pannen van die camera bleek dat 't allemaal dooie/hot pixels zijn :D

...een aantal jaar in de ruimte is niet echt goed voor zo'n beeldsensor :X
Ik dacht eerder aan veel ruis, het is daar ook echt donker he. Ze moeten de ISO wel flink op pompen om nog iets te kunnen zien.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Twixie
APClll schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:14:
Sterren zou wel straf zijn, want Dragon hangt momenteel onder het ISS, en bij daytime (dus over een tiental minuten terug) zie je gewoon de wolken en land/zee passeren aan een rotvaart (25.000 km/u of zo).

EDIT: zagen we daarnet de aardkromming onderaan ? Betekent dan dat Dragon ondertussen zich al vóór het ISS gepositioneerd heeft).

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 31-05-2020 15:20 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Twixie schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:19:
[...]

Sterren zou wel straf zijn, want Dragon hangt momenteel onder het ISS, en bij daytime (dus over een tiental minuten terug) zie je gewoon de wolken en land/zee passeren aan een rotvaart (25.000 km/u of zo).

EDIT: zagen we daarnet de aardkromming onderaan ? Betekent dan dat Dragon ondertussen zich al vóór het ISS gepositioneerd heeft).
Ja, ze zijn al bijna bij waypoint 1, op iets van 200m recht voor ISS.

• TinusTegengas

TinusTegengas

Formula Racing

FYI ze lopen 16 minuten voor op schema, waarschijnlijk al om 16:15 docken

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

TinusTegengas schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:33:
[...]

FYI ze lopen 16 minuten voor op schema, waarschijnlijk al om 16:15 docken
En na het docken duurt het ongeveer 1,5 uur voordat de hatch open gaat.

Bensimpel

Positieve meneer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m6uodoFlBsOqOtwiHEGp_VYFJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtkif0ppEizeHM9zqqmTFqBW.jpg?f=fotoalbum_large

Prachtige beelden zo.

😆 - Denk ook eens om ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Erazzzer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:36:
[...]

En na het docken duurt het ongeveer 1,5 uur voordat de hatch open gaat.
En waarom duurt dat zolang?

March of the Eagles

• Megupe
En ook zo prachtig/fascinerend dat we beelden van 450km in de ruimte zo snel en zo relatief scherp live kunnen meezien

[ Voor 8% gewijzigd door Megupe op 31-05-2020 15:52 ]

• bottom line
XWB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Gewoon, procedures.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:34
Wat een 'vragen' hier weer....

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

XWB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Zowel de dragon als het ISS hebben een hatch. De ruimte hiertussen is na het docken nog vacuüm. De druk in het ISS, de tussenruimte en de Dragon moeten eerst gelijk gebracht worden voordat de luiken open kunnen.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Dit is natuurlijk een zinloos antwoord. Geef het juiste antwoord of zeg niets zou ik dan zeggen.

• MasterMaceMichu
Het is ook een zinloze vraag.... Wordt A in de livestream vermeld en B kan ieder nadenkend mens bedenken dat je in de ruimte zeker moet weten dat alles goed gegaan is, dus moet testen... Net als op de grond gebeurde voor take-off

• bottom line
Erazzzer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Dit is natuurlijk een zinloos antwoord. Geef het juiste antwoord of zeg niets zou ik dan zeggen.
Zinloos antwoord?
Kans is enorm groot dat na 10 minuten alles al op druk is, dus dan kan het luik direct open gedaan worden.

Net zoals de astronauten al reeds 3 uur voor de lancering in de raket zitten, terwijl dat gerust een uur ervoor zou kunnen.
Ze volgen procedures die zijn uitgeschreven, en zo een hoop fouten kunnen uitsluiten.

Waarom vertrek jij niet telkens binnen de 5 minuten na het ontwaken naar je werk? Omdat je dan dingen vergeet te doen die misschien eerst nog gedaan moeten worden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33
Ze docken met een ruimtestation van 150 miljard. Daarom zijn er heel veel controles. Het docken zelf duurt ook zo'n 3 uur.
Het is ook niet dat ze haast hebben enzo. Ze zitten daar straks 4 maanden.

TheS4ndm4n#1919

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dit lijkt wel het Falcon9 "coast phase" muziekje, al mis ik dan wel het plaatje van de wereldbol erbij :P

[ Voor 34% gewijzigd door APClll op 31-05-2020 15:58 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005

Pierre

Van nature lui!

Fijn pauze deuntje :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 01:50
RocketKoen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:57:
Ze docken met een ruimtestation van 150 miljard. Daarom zijn er heel veel controles. Het docken zelf duurt ook zo'n 3 uur.
Het is ook niet dat ze haast hebben enzo. Ze zitten daar straks 4 maanden.
Interessant. Meer info :)

Hoe navigeren ze nu bijvoorbeeld naar dat ISS? Ze gaan met 20.000.km per uur, maar het lijkt langzaam.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Hoe navigeren ze nu bijvoorbeeld naar dat ISS? Ze gaan met 20.000.km per uur, maar het lijkt langzaam.
Omdat ze vrijwel de zelfde snelheid aanhouden als het ISS zelf. Lijkt me logisch.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• RocketKoen
MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Ze hebben net een uitgebreide controle gedaan van de handmatige bediening.
Spacex heeft een online simulator gemaakt waarop je dat zelf ook kan doen:

De daadwerkelijke docking gaat over 15 minuten op automatische piloot.

TheS4ndm4n#1919

• MaStar
spartacusNLD schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Omdat ze vrijwel de zelfde snelheid aanhouden als het ISS zelf. Lijkt me logisch.
Wat is de huidige snelheid?

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:03:
[...]
7.664 km/pu

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• bottom line
MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:03:
[...]

20k km per uur

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

bottom line schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Zinloos antwoord?
Kans is enorm groot dat na 10 minuten alles al op druk is, dus dan kan het luik direct open gedaan worden.

Net zoals de astronauten al reeds 3 uur voor de lancering in de raket zitten, terwijl dat gerust een uur ervoor zou kunnen.
Ze volgen procedures die zijn uitgeschreven, en zo een hoop fouten kunnen uitsluiten.

Waarom vertrek jij niet telkens binnen de 5 minuten na het ontwaken naar je werk? Omdat je dan dingen vergeet te doen die misschien eerst nog gedaan moeten worden.
10 minuten? Ze gooien niet een klep open en laten het op hoge druk vollopen. Eerst moeten lekkage tests gedaan worden, want het heeft geen zin de druk gelijk te trekken met een lek erin. Wanneer dit succesvol is dan kan de druk gelijk gezet worden. Ook dit kan niet in 1 keer. Zo'n ISS en Dragon hebben erg gevoelige apparatuur aan boord, die wil je niet aan een te snel drukverschil blootstellen. Hierna gebeuren controles of de druk gelijk is. Nee, dit duurt geen 10 minuten.

• bottom line
Erazzzer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:04:
[...]

10 minuten? Ze gooien niet een klep open en laten het op hoge druk vollopen. Eerst moeten lekkage tests gedaan worden, want het heeft geen zin de druk gelijk te trekken met een lek erin. Wanneer dit succesvol is dan kan de druk gelijk gezet worden. Ook dit kan niet in 1 keer. Zo'n ISS en Dragon hebben erg gevoelige apparatuur aan boord, die wil je niet aan een te snel drukverschil blootstellen. Hierna gebeuren controles of de druk gelijk is. Nee, dit duurt geen 10 minuten.
Dus je zegt het nu zelf.
Procedures moeten gevolgd worden.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

bottom line schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Dus je zegt het nu zelf.
Klopt, maar als iemand een gerichte vraag stelt kun je netjes uitleg geven over wat de procedures zijn, ipv "gewoon, procedures" zeggen. Daar heeft diegene echt niets aan. En als je zelf niet weet wat de procedures zijn, dan ben je echt niet verplicht om toch te reageren.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 20:43

Nicap

Tsssk....

bottom line schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Dus je zegt het nu zelf.
Klopt. Maat hij legt het wat meer uit.
Jou antwoord was meer "mand".

Bensimpel

Positieve meneer

Kan het wat vriendelijker hier?

Steady does it, crew zelf moet na het docken ook nog dingen controleren, ISS crew ook. Als ze dit sneller konden doen hadden ze dat wel gedaan.

😆 - Denk ook eens om ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Allerlei testen, lektesten, gewoon allemaal checks om zekerheid te hebben dat alles goed gaat.

• MaStar
Zo'n hele capsule is dus precies op maat gemaakt? Hoe gaat dat?

Elke cm telt

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:10:
Zo'n hele capsule is dus precies op maat gemaakt? Hoe gaat dat?

Elke cm telt
Net als met elk ander ding dat op maat gemaakt wordt. Nauwkeurige assemblagetechniek en goede kwaliteitscontrole.

• Twixie
Per seconde, niet per uur.

• MasterMaceMichu
Nee joh, ze gokken maar wat en duimen dat het past... 8)7

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Twixie schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Per seconde, niet per uur.
Je hebt gelijk.. :Y

• MaStar
Lijkt alsof ze stil hangen. Terwijl het met 20k per uur gaat?

• Megupe
Moeten zij hun mobieltje nu ook in vliegtuigstand zetten?

Bensimpel

Positieve meneer

MaStar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:12:
ze gaan precies dezelfde snelheid als het ISS ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

MasterMaceMichu schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:11:
Nee joh, ze gokken maar wat en duimen dat het past... 8)7
Paar busjes pur en kit mee, rolletje duct-tape, paar paperclips :P

• RocketKoen
Ze gaat allebei met 20k km per uur.

Jij gaat nu ook 1670km/u

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Niet online
Snelheid is relatief.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

27k kmpu zelfs. Maar als jij 100 gaat in je auto en je pakt je mentos, dan lukt dat je ook. Lijkt die mentos net stil te liggen :P.

• RocketKoen
Orion84 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Paar busjes pur en kit mee, rolletje duct-tape, paar paperclips :P
Spaceforce :P
Nagelschaartjes en ducttape

TheS4ndm4n#1919

• Twixie
Snap niet wat je bedoelt. Je moet immers naar de relatieve snelheid tov het ISS kijken en dat gaat over cms per seconde. Dat ze allebei aan 27000km/u rond de aarde vliegen is irrelevant.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

RocketKoen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Jij gaat nu ook 1670km/u
Uhm, ook dat is niet volledig correct. Praten we over ground speed, earth rotation speed, solar orbit speed of galaxy orbit speed? :D

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-12 13:33
Zijn duidelijk geen HDR camera's :+

That being said, zo cool om dit allemaal live te zien !

Here's to you Nicola and Bart

• RocketKoen
like a glove

TheS4ndm4n#1919

Bensimpel

Positieve meneer

Softcapture, ging perfect!

😆 - Denk ook eens om ;)

• Twixie
Wat een fantastische beelden waren/zijn dit toch !

• RocketKoen
Erazzzer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Uhm, ook dat is niet volledig correct. Praten we over ground speed, earth rotation speed, solar orbit speed of galaxy orbit speed? :D
Alleen even de rotatie van de aarde :P
Aangezien we het vergelijken met de baan snelheid van het ISS.

TheS4ndm4n#1919

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Oke, nu ff snel boodschappen doen, zodat we op tijd terug zijn voor welcome ceremony :D
Pagina: 1 ... 104 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.