Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-04 21:38
sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:47:
Een paar maanden geleden als proef twee bollen ingevroren. Leek me makkelijk voor die dagen dat ik geen tijd heb om 'verse' bollen te maken. De bollen hadden een volledige rijs gehad en ook opgebold toen ik ze heb ingevroren. Ik gebruikte hiervoor de bakjes waar de ingevroren bollen van 'van Lemmen Pizza' inzitten.

Ruim 3 uur voordat ik wilde gaan bakken de bollen uit de diepvries gehaald en in mijn normale rijsbak neergelegd. Idee was om ze 2 à 3 uur te laten ontdooien. Dan nog een keer opbollen, half uurtje wachten en dan bakken.

Op de bovenkant van het deeg zat na het ontdooien een harde laag van zo'n 2 mm. Dit kreeg ik niet weg. Ook was het deeg niet echt behandelbaar. Ik kreeg het niet gestretcht. En in de bodem die ik had zaten allemaal van die harde stukjes van de toplaag. Uiteindelijk beide bodems dus maar weggegooid. Ik vermoed nu dat de bakjes toch niet helemaal luchtdicht waren, waardoor er lucht en/ of vocht bij is gekomen. Beleg uiteindelijk maar weer in de koelkast gezet en nieuwe bollen gemaakt. Die gaan vanavond in de oven.
Ik heb veel methodes geprobeerd, tips gelezen en tijdschema’s gevolgd, maar daarmee nooit echt goede resultaten gehad.

Wat bij mij tot zo ver het best werkt is het deeg dat ik die avond wil bakken en deeg dat ik wil invriezen te scheiden:
- Na het maken van het hoofddeeg, en dus voor de bulkrijs, meteen bollen maken en invriezen
- Avond van tevoren bollen uit de vriezer en in de koelkast
- Rond m’n lunch de bollen uit de koelkast en in de deegkrat, op kamertemperatuur, zodat het gaat rijzen.
- 2-3 uur voor het bakken de deegbollen opnieuw opbollen. Is basically de tweede rijs

Dit is mijn methode met deeg dat ik maak met het poolish recept uit de Pizza Dough app, waarbij ik aan het begin van de middag het hoofddeeg maak, met 1 uur bulkrijs, en 2-3 uur voor het bakken opbol. Tijden zullen per deeg en gistpercentages verschillen.

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:52
sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Die tijdsperiode had ik van Italiëplein, daar geven ze die tijdspanne aan. Maar ik ga het eens proberen op jouw manier. Eerst luchtdichte bakjes kopen.
Ik doe ze altijd in diepvrieszakjes in de vriezer. Bespaart veel ruimte. Als ik ze dan nodig heb haal ik ze er bevroren uit en laat ik ze ontdooien in het deegkrat. Evt tussendoor nog 1x opnieuw opbollen om de vorm weer perfect te krijgen.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn methode om wat uitgedroogde deegballen weer bruikbaar te maken is:
Meteen als ze uit de vriezer komen even licht rondom inwrijven met olijfolie en dan in luchtdichte bakjes laten ontdooien. De olie trekt er in en geeft ook vocht van binnenuit weer de kans om naar de buitenrand te trekken.

Ontdooien:
Avond van te voren in koelkast en rond middaguur op kamertemperatuur zetten. Of als ik het de avond ervoor vergeten ben: in de ochtend meteen op kamertemperatuur. Die 3 uur heb ik ook geprobeerd en gaf ook onhandelbaar deeg.

• Frederik1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 15:31
Net mijn eerste biscotto pizzasteen binnen. Als je met je vinger over de steen gaat komt er wat kleistof af. Moet je dit nog schoonmaken? Wil liever niet dat in het deeg komt. Maar las ook dat je geen natte doek mag gebruiken.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-04 16:27
Frederik1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:08:
Net mijn eerste biscotto pizzasteen binnen. Als je met je vinger over de steen gaat komt er wat kleistof af. Moet je dit nog schoonmaken? Wil liever niet dat in het deeg komt. Maar las ook dat je geen natte doek mag gebruiken.
Met een licht vochtige doek afvegen en daarna inbakken voordat je het voor het eerst gaat gebruiken.
Uurtje op halve kracht inbakken, laten afkoelen en dan uurtje op volle kracht.

[ Voor 8% gewijzigd door Weswyp op 20-03-2026 15:21 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik ben er even met een stofzuigertje overheen gegaan om het stof er af te krijgen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
even schoonblazen met compressor?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
3dmazter schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:12:
[...]

even schoonblazen met compressor?
Maar dan wel van een afstandje. Denk dat je anders zo teveel wegblaast van die zachte kleisteen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:03

Oekol

waka waka hey hey

sjors123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:47:
Een paar maanden geleden als proef twee bollen ingevroren. Leek me makkelijk voor die dagen dat ik geen tijd heb om 'verse' bollen te maken. De bollen hadden een volledige rijs gehad en ook opgebold toen ik ze heb ingevroren. Ik gebruikte hiervoor de bakjes waar de ingevroren bollen van 'van Lemmen Pizza' inzitten.

Ruim 3 uur voordat ik wilde gaan bakken de bollen uit de diepvries gehaald en in mijn normale rijsbak neergelegd. Idee was om ze 2 à 3 uur te laten ontdooien. Dan nog een keer opbollen, half uurtje wachten en dan bakken.

Op de bovenkant van het deeg zat na het ontdooien een harde laag van zo'n 2 mm. Dit kreeg ik niet weg. Ook was het deeg niet echt behandelbaar. Ik kreeg het niet gestretcht. En in de bodem die ik had zaten allemaal van die harde stukjes van de toplaag. Uiteindelijk beide bodems dus maar weggegooid. Ik vermoed nu dat de bakjes toch niet helemaal luchtdicht waren, waardoor er lucht en/ of vocht bij is gekomen. Beleg uiteindelijk maar weer in de koelkast gezet en nieuwe bollen gemaakt. Die gaan vanavond in de oven.
Probeer de volgende keer te ontdooien in de koelkast ipv er buiten. Schrikt t deeg niet zo.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01
Recrush schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:46:
Donderdag ook weer eens pizza gebakken, buiten met de Roccbox.

Gebruik bijna altijd het poolish recept uit de Pizza Dough app. Toch vaak het idee dat het deeg er nog niet helemaal is op het moment dat ik ga bakken. Wilde ook een keer iets hogere hydratatie doen. Heb dus in de basis dat recept aangehouden maar aangepast op iets meer gist en 2-3% meer hydratatie. Gekneed in de spiraalmixer.

Was echt een heerlijk deeg, lekker zacht, fluffy en rekbaar. Volgende keer weer deze verhoudingen aanhouden en kijken of ik dan weer net zo’n mooi resultaat krijg.

Het begint wel te kriebelen voor een grotere oven zodat ik makkelijker kan draaien en afstand kan nemen van de vlam. Sinds de aankoop van de Roccbox zit de Arc XL ook in m’n achterhoofd, maar is inmiddels €100 duurder en ze doen volgens mij nooit echt aanbiedingen? Kan iemand daar iets over zeggen?

Anyway, foto’s van donderdag!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er top uit . Weet jij ook welke verhoudingen je nu uit kwam ?

• Recrush
MaStar schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Ziet er top uit . Weet jij ook welke verhoudingen je nu uit kwam ?
Merci!

Zat nu op 69% hydratatie. Gist weet ik niet zeker meer, ik meen dat ik van 0,2% naar 0,3% instant gist was gegaan. En dan 18 uur koelkast, 1 uur bulk en 2 uur opgebold. Gewoon de rest van het poolish recept uit de pizza dough app gevolgd op m’n aanpassingen na.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:04
Houtenklaas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Hopen dat hij (zij?) er vlot is, wordt aardig weer van het weekend, niet heel warm, maar wel zonnig! Veel plezier ervan :Y
Helaas nog niet geleverd :(

Maar afgelopen zaterdag toch nog gebakken op de BBQ met steen. Heb voor het eerst poolish gemaakt volgens dit recept: https://calculators.ramin.io/ prima luchtig, zelfs met een minder warme BBQ. Wel even spannend want ik had de poolish 300/300 bloem/water in een pot gedaan met een handdoek erover in de koelkast maar die is helemaal overgelopen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOCs0auFHV70uTHRl9pXY0kfSNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXiAmfLguVvrp84srOUzDhVs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2jWKUlq8kpkyhx5mYpatnv-2Hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioNDogSFPGfkt9mD2S3Fy6r8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsWCyJkC462PAEnwLrelbcyUvCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjYxrBXI3VvjzSK4oit15hGz.jpg?f=fotoalbum_tile

• Houtenklaas
  • Laatst online: 11:31
Fragger123 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Helaas nog niet geleverd :(

Maar afgelopen zaterdag toch nog gebakken op de BBQ met steen. Heb voor het eerst poolish gemaakt volgens dit recept: https://calculators.ramin.io/ prima luchtig, zelfs met een minder warme BBQ. Wel even spannend want ik had de poolish 300/300 bloem/water in een pot gedaan met een handdoek erover in de koelkast maar die is helemaal overgelopen :o
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ach, dat ding komt vanzelf. Gisteren was het ook weer feest hier. Helaas voor het eerst dat een lancering niet goed afliep en ik de pizza moest omvormen tot een calzone. Of ik de bodem iets te dun gemaakt heb, of er gewoon teveel meuk op lag ... Geen idee. Maar goed, alsnog was die prima binnen te houden.

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-04 23:00
Voor wie een goede aanbieding zoekt voor Burnhard Tony:

https://www.amazon.nl/-/e...scsubtag=ppr-nl-277412686

• FinalBob
Mooie prijs zeg! Zie alleen dat deze helaas geen deurtje heeft. Dan sla ik hem over.

• Erikvc
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-04 20:59
Iemand ervaring met een Koda 16 die niet goed op temperatuur komt? Afgelopen weekend voor het eerst aangezet en na 45 min zat hij net rond de 300 graden op het midden van de steen. Was niet super koud buiten en stond aardig uit de wind. Gebruik een nieuwe gasfles van Benegas en een 30mbar gasdrukregelaar.

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-03 10:11
FinalBob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Mooie prijs zeg! Zie alleen dat deze helaas geen deurtje heeft. Dan sla ik hem over.
Apart verkrijgbaar voor een schamele 43 euro zie ik. Jammer…

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:00
Mochten er nog mensen zoeken naar een pizza oven tafel, nu in de aanbieding bij Witt voor 134,99 euro incl. verzending: https://wittshop.com/nl-n...zza-table-on-wheels-black

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2agKOTBshde3nl47xCZce3X0KNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mU9pfYB5hxgcMzYfW4E8AKTa.png?f=fotoalbum_large

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:29
Voor de electrische pizza oven ben ik nog steeds groot fan van mijn Ikea Bror ;)
Ik heb er met een kleine aanpassing ook een bror lade in geplaatst

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

ik heb iets te goed bloem bewaard.

Caputo Rood met 5-2025 THT. Bijna jaar over datum… Bakt dat nog een beetje?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Deruxian schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:02:

Ja hoor!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-04 23:00

Prima voor pannenkoeken. Maar ik zou het niet riskeren voor pizza.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04 19:39

fxs81

Julianadorp

Als het droog en donker bewaard is kan dat wel hoor, hier gisteren pizza gebakken met bloem die 3 maand over datum was, is een THT datum bij Caputo. Gewoon even voelen en ruiken, als het niet raar is gewoon lekker pizza's mee bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5eLhMOk1f_R2hTxuAV1tR60IXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqUu25a3nbJXGI7ASdaLvzRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBseqsfLXNLR-Cv0JoiAj34GTXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Abg7sTY480SjYuOz991MzG7l.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het gaat om een THT (Tenminste Houdbaar Tot) datum, net zoals bij rijst, pasta en andere droge producten is het nog lang na die datum te gebruiken. Alleen gaat de kwaliteit langzaamaan minder worden.

Zo moet ik zelf een 10 kilo zak met een THT van 19-4 opmaken, gaat me echt niet lukken voor die tijd maar daar maak ik me geen enkele zorgen om. En inderdaad nog altijd prima te gebruiken voor pannenkoeken ;)

Specs

• verkeerslicht
  • Niet online
't Werd weer eens tijd voor pizza. We neigen hier de laatste tijd naar pizza's met minder deeg. Dus mooi dun, en met een wat bescheidener cornicione, waardoor de diameter toch min of meer hetzelfde blijft. Eigenlijk een beetje Romeinse stijl, maar dan wel gebakken op Napolitaanse temperaturen.

Persoonlijk vind ik dat wel prettig, want ik zat normaal gesproken toch wel aardig vol van een pizza met zo'n enorme band eromheen. Daarnaast houd je niet een enorm stuk onbelegd brood over als je het belegde gedeelte op hebt (maar dat is uiteraard een kwestie van smaak).

In ieder geval, vandaag was pulled chicken op het menu: klassiek starten met tomatensaus, mozarella en parmezaan, gevolgd door kip (met saté marinade), vers gebakken patatjes en wat dun gesneden uienringen. Eventueel wat chilipoeder erop voor wat extra pit (maar sambal of sriracha kan ook) als de kip nog niet pittig genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnu7skQMI8cSjoeWQ_poBuzZHTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnZowLIVhHzb1f8c9Qgwu9G2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Fragger123
Erikvc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:50:
Iemand ervaring met een Koda 16 die niet goed op temperatuur komt? Afgelopen weekend voor het eerst aangezet en na 45 min zat hij net rond de 300 graden op het midden van de steen. Was niet super koud buiten en stond aardig uit de wind. Gebruik een nieuwe gasfles van Benegas en een 30mbar gasdrukregelaar.
Ik heb sinds deze week mijn Koda 16, gisteren en vandaag meteen mee gebakken maar geen last van dit euvel. Haalde in eerste instantie prima 375. Heb hem vandaag een kwart slag gedraaid zodat de opening niet richting de wind stond waarna het helemaal goed ging!

Moet wel zeggen dat het echt heel anders is dan bakken op een bbq! Deeg blijft een stuk zachter binnen in. Veel aangenamer om te eten. Heb zowel gisteren als vandaag het Vito Poolish recept gebruikt (niet de double ferment maar de 24h)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iNZPxxn8laPQZeJS5q7Sur_3ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPiVgOfEKRMTo5aTviO67oMo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyFkUG4nQ-TEAoFiIV4Q1KmsGPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjgCDU8j3Na1cqo56h36NV9t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sTW1OCFwFc58GRKxLpMbJ87YYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAba26a6C0YUkLBwXkJ3nqIn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In-BAcivo8pERFEajqBZWWF0IJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jH3qllOU2dmMwBFYRJhJx4Ei.jpg?f=fotoalbum_tile

• Recrush
verkeerslicht schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:56:
't Werd weer eens tijd voor pizza. We neigen hier de laatste tijd naar pizza's met minder deeg. Dus mooi dun, en met een wat bescheidener cornicione, waardoor de diameter toch min of meer hetzelfde blijft. Eigenlijk een beetje Romeinse stijl, maar dan wel gebakken op Napolitaanse temperaturen.

Persoonlijk vind ik dat wel prettig, want ik zat normaal gesproken toch wel aardig vol van een pizza met zo'n enorme band eromheen. Daarnaast houd je niet een enorm stuk onbelegd brood over als je het belegde gedeelte op hebt (maar dat is uiteraard een kwestie van smaak).

In ieder geval, vandaag was pulled chicken op het menu: klassiek starten met tomatensaus, mozarella en parmezaan, gevolgd door kip (met saté marinade), vers gebakken patatjes en wat dun gesneden uienringen. Eventueel wat chilipoeder erop voor wat extra pit (maar sambal of sriracha kan ook) als de kip nog niet pittig genoeg is.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Wat voor deeg heb je hiervoor gemaakt?

• MaStar
Luchtig deeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acT-6jFbRAKhVpYspc_q5KgXpEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BabuCvGrjYLclBOkiX0BeObC.jpg?f=fotoalbum_large

• bvk
  • Nu online

bvk

Pas je wel op dat je niet gaat over rijzen?

Specs

• MaStar
bvk schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Pas je wel op dat je niet gaat over rijzen?
Ja, die kans is groot met 44 uur rijs. Poolish deeg recept van Vito en iets teveel gist gebruikt (3 gram) . Hij doet 5 gram verse gist . Volgende keer max. 1.5 tot 2 gram instant gist.

Staat verder nu gewoon in de koeling en kan er weinig meer aan doen . Wil vanavond bakken .

• bvk
  • Nu online

bvk

MaStar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ja, die kans is groot met 44 uur rijs. Poolish deeg recept van Vito en iets teveel gist gebruikt (3 gram) . Hij doet 5 gram verse gist . Volgende keer max. 1.5 tot 2 gram instant gist.

Staat verder nu gewoon in de koeling en kan er weinig meer aan doen . Wil vanavond bakken .
Ik weet niet wie Vito is, maar zonder verder te weten hoeveel bloem en water je gebruikt zegt de hoeveelheid gist natuurlijk weinig, Maar als ik het goed begrijp heb je nu een bulkrijs van 44 uur op kamertemperatuur gedaan?

Want dat is wel lang,,,

Specs

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@bvk Vito Iacopelli. Italiaanse druktemaker met veel te veel filmpjes over pizza maken.
Leuk om te kijken soms maar varieert ook heel veel (logisch want er is niet één beste recept en manier) komt wel erg veel terug in dit topic. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:02:
@bvk Vito Iacopelli. Italiaanse druktemaker met veel te veel filmpjes over pizza maken.
Leuk om te kijken soms maar varieert ook heel veel (logisch want er is niet één beste recept en manier) komt wel erg veel terug in dit topic. :)
Ok, die filmpjes en zo heb ik dan gemist maar dan is het helemaal relevant om te weten welk recept van die Vito dan gevolgd is ;)

Want nu weet ik nog niets,,,

Specs

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:33
bvk schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Ok, die filmpjes en zo heb ik dan gemist maar dan is het helemaal relevant om te weten welk recept van die Vito dan gevolgd is ;)

Recept? Dat is niet belangrijk voor Vito haha!

Zie mijn reactie van een aantal jaar geleden.

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Ja daar kan ik je niet mee helpen, hij heeft ook gewoon steeds wat anders naar gelang omstandigheden en behoefte. Ik dacht ik geef je alleen even context bij de Vito die hier vaak langs komt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Dat is dan ook een mooie les voor iedereen die denkt dat er een ultieme methode of allerbeste recept is. Dat is er gewoon niet. Ik vind het juist mooi om te zien dat je op heel veel manieren pizza kan maken als je wat handigheid hebt. :)
(geldt overigens voor veel dingen in de keuken)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MaStar
Vandaag gebruik gemaakt van dit recept van Vito. 15 minuten met de hand gekneed.

Toch ben ik niet helmaal tevreden met het eindresultaat. Ik heb het gevoel dat het deeg nog luchtiger kan, ik merk dat de rand nog helemaal opbolt en de binnenlaag ook nog best dik is. Ondanks dat ik het wel heel lang stretch en er bijna gaten ontstaan.

Kortom: ik zoek reflectie en verbetering . Naar nog meer lucht in mijn deeg en daarmee een betere smaak. Dat het niet zo’n vast stuk deeg eet.

Iemand die op basis van mijn foto’s wellicht tips heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSz7M0MnQtDIp7WrU9Y2u5ah8Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6ryq2mqaYOsD8vcmOi5x7Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_n675qCCjqL1H95ZzjxU6xxuPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ozVoLIs7MweURjVZgXWggse.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktC2FgvKVyCQNoMaBr4CashjYGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAyqEnrKgdP4UpCtxzZszwHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52Sshu7V7dUfBHt5Iouy-Muu-hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuXiHpl3ntD4F4bsAxCxr4C1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfsv-3JC3pxBVZ8edZp93atcZks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsVFYzrqYzJoxyCc4zI8hnDp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHuU9CumLncIj9otfoZLRuLP_rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFCRPCs2ei5ZTTiKMW16HZzt.jpg?f=fotoalbum_large

• verkeerslicht
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:37:
Vandaag gebruik gemaakt van dit recept van Vito. 15 minuten met de hand gekneed.

Toch ben ik niet helmaal tevreden met het eindresultaat. Ik heb het gevoel dat het deeg nog luchtiger kan, ik merk dat de rand nog helemaal opbolt en de binnenlaag ook nog best dik is. Ondanks dat ik het wel heel lang stretch en er bijna gaten ontstaan.

Kortom: ik zoek reflectie en verbetering . Naar nog meer lucht in mijn deeg en daarmee een betere smaak. Dat het niet zo’n vast stuk deeg eet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet zeggen, het ziet er eerlijk gezegd mooi luchtig uit!

Maar aan je eerdere foto te zien lijkt het wat te ver doorgerezen te zijn de eerste rijs. Dat is te zien aan de opengescheurde plekjes aan de buitenkant die erin komen als het deeg voorbij z'n elastische weerbaarheid rijst. Het kan maar zo zijn dat je daardoor wat structuur in het deeg verliest, maar ook een belangrijk deel van de vergistbare suikers op zijn. Dit kan ook ietwat zorgen voor minder smaak en bleekheid van het resultaat.

Ik lees ook dat je lang stretcht. Probeer eens juist zo min mogelijk contacttijd te maken met het deeg. De pro's doen dat vormen en stretchen in 10 seconden. Weinig aanraking zorgt voor een clean resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 29-03-2026 20:31 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Gonadan

Gonadan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan de hand van de foto's heb ik het gevoel dat je alle lucht wel uit de rand gedrukt hebt. Ik zou daar wat meer van over laten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MaStar
verkeerslicht schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Ik moet zeggen, het ziet er eerlijk gezegd mooi luchtig uit!

Maar aan je eerdere foto te zien lijkt het wat te ver doorgerezen te zijn de eerste rijs. Dat is te zien aan de opengescheurde plekjes aan de buitenkant die erin komen als het deeg voorbij z'n elastische weerbaarheid rijst. Het kan maar zo zijn dat je daardoor wat structuur in het deeg verliest, maar ook een belangrijk deel van de vergistbare suikers op zijn. Dit kan ook ietwat zorgen voor minder smaak en bleekheid van het resultaat.

Ik lees ook dat je lang stretcht. Probeer eens juist zo min mogelijk contacttijd te maken met het deeg. De pro's doen dat vormen en stretchen in 10 seconden. Weinig aanraking zorgt voor een clean resultaat.
Thanks. Ik ben laatste in een Napolitaanse pizzaria geweest waar de bodem nog een stuk dunner was en het deeg lichter. Dat is waar ik naar zoek.

Laatste foto van dat stuk pizza zie je dat die bodem nog net iets te dik is vind ik . Teveel deeg nog.

Zou een spiraalmixer verschil kunnen maken?

• MaStar
Fragger123 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:42:
[...]

Ik heb sinds deze week mijn Koda 16, gisteren en vandaag meteen mee gebakken maar geen last van dit euvel. Haalde in eerste instantie prima 375. Heb hem vandaag een kwart slag gedraaid zodat de opening niet richting de wind stond waarna het helemaal goed ging!

Moet wel zeggen dat het echt heel anders is dan bakken op een bbq! Deeg blijft een stuk zachter binnen in. Veel aangenamer om te eten. Heb zowel gisteren als vandaag het Vito Poolish recept gebruikt (niet de double ferment maar de 24h)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Welk recept gevolgd ?

• verkeerslicht
  • Niet online
Recrush schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Ziet er goed uit! Wat voor deeg heb je hiervoor gemaakt?
Dank! Ik weet niet of ik een heel nuttig antwoord kan geven. Want ik heb het grotendeels op gevoel gedaan zoals meestal. Maar bij deze een poging:
  • Meel: 300g - Molino Grassi - tipo 00 - W-waarde: 290 (12g eiwitten)
  • Water: ca 65%, (maar is een gokje, want op gevoel)
  • Zout: 3,33%
  • Olijfolie: scheutje
  • Instant gist: een snufje (ik kan dit helaas niet beter duiden, mijn fijnweegschaal van Ali heeft twee jaar geleden de geest gegeven)
  • Vrijdag rond 19.00u gemengd (het is een no knead deeg).
Los van 2 a 3 keer omvouwen laat ik tijd de rest doen. Als het deeg een beetje bubbelig begint te worden, vorm ik de pizzabolletjes (dit was deze keer om 22.00u 's avonds), en gaan deze in een deegkratje met deksel de koelkast in.

Omdat het nog niet zo ver was gerezen heb ik het de volgende dag zo'n 4 uur voor gebruik weer uit de koelkast gehaald en verder laten rijzen.
Voordeel van deze methode is, dat je het gerust 2 of 3 dagen in de koelkast kan laten zitten (wel rekeninghoudend met het feit dat het dan wat losser deeg wordt)

Ik haal hier 2 kleine pizza's en 3 pita-broodjes (voor de kids, die lusten nog geen belegde pizza) uit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Fragger123
MaStar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Ziet er goed uit. Welk recept gevolgd ?
https://calculators.ramin.io/poolish-24.php dit is 70% hydratatie, wat lastiger te kneden ivm plakkerig. Gebruik na de poolish (dus wanneer de poolish samen komt met het hoofd deeg) beetje olijfolie op mijn handen. Ik gebruik 300/300 bloem/water voor de poolish met 3/3 gist/honing. Timing redelijk goed gevolgd.

Ik zie je vraag over de spiraalmixer, ik heb alles alleen met de hand en in het begin een spatel gedaan. Ben bang dat mijn keukenmixertje het niet overleefd ;)

Ik zie dat je pizza in het midden ook vrij dik is, ik hou zelf deze techniek aan voor het stretchen (sorry vd YT shorts maar geeft wel redelijk goed aan) YouTube: Cómo Estirar la Masa y Marcar el Borde en la Pizza a la Piedra 🍕 vooral niet meer aan die rand komen gaf bij mij echt groot verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door Fragger123 op 29-03-2026 20:54 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Thanks. Ik ben laatste in een Napolitaanse pizzaria geweest waar de bodem nog een stuk dunner was en het deeg lichter. Dat is waar ik naar zoek.

Laatste foto van dat stuk pizza zie je dat die bodem nog net iets te dik is vind ik . Teveel deeg nog.

Ik denk persoonlijk van niet. Ik snap best dat een spiraalmixer makkelijk werkt, maar het is geen magisch apparaat. Zelf kneed ik geheel niet, maar heb toch altijd wel heel luchtig en licht brood. Uiteraard zetten mijn resultaten nou niet perse de benchmark;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Oekol
  • Laatst online: 09:03

Oekol

waka waka hey hey

Tijd niet pizza's gemaakt omdat ik door het verkeerd kopen van 5 of 10kg bloem (volkerenmeel) aan het brood bakken geslagen was.

Afgelopen vrijdag met mijn nieuwe deense deegklopper deeg gemaakt voor pizza en brood. Lekker de handjes schoon houden en dus ook niet gekneed. Dat laatste heb ik geweten. Voor brood prima en geen probleem, maar mijn pizzadeeg. Oi oi oi. De allereerste werd een onbedoelde calzone, mede doordat de pastasaus nog een beetje ijs in zat, maar het deeg was ook matig.

Zal zo aan dit bericht even twee foto's toevoegen. Het brood die we zaterdagochtend afgebakken hebben maar vooral de pizza die wel aardig gelukt was vanavond. Deeg was echt matig, maargoed daar leren we van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7SrxT54wHGr9jPKKaBPKUo-Wjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LlWW8ouPBV9RAXZTgHIoh6o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlhuN6CUiZDMRmav0DweG7i2Syc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLBFQnryiOLIOqBJOMCFLfIe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Oekol op 29-03-2026 22:44 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 10:34
MaStar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:40:
Ik heb nu iets van 6x deeg gedraaid met een Halo Pro. Het is gewoon gemak en geen geknoei, maar het deeg wordt er niet veel beter van. Je kunt met de hand ook geweldig deeg maken. Het is misschien iets gemakkelijker om consistent goed deeg te krijgen.

Laatste 2x een 24-uurs deeg gemaakt met volledige rijs op kamertemperatuur. Dag van tevoren tijdens het koken een deegje flexen in de machine. Verder 1x opbollen en geen omkijken. Zelfs niet meer eraan denken om het op tijd uit de koelkast te halen. Voor frequente pizza moet het geolied lopen.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Weet niet of het precies de oorzaak van je 'probleem' is, maar je bollen hebben niet echt een strak huidje.

Als ik dat zelf heb, heb ik meestal te kort gekneed, dus misschien dat eens proberen de volgende keer?

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16
Als je bodem te dik is moet je hem dunner maken. ;)

Op je foto voor beleggen lijkt hij vrij dik. Als je mooi deeg hebt kun je deze heel dun vormen. Dan heb je alleen een opgeblazen rand en dunne krokante bodem.

In begin lukte mij dit ook niet. Nu druk ik eerst de rand erin en dan duw ik, aan de kant van de rand, de rand een beetje naar buiten. Niet vanuit midden, maar zodat je in midden van de bodem een bolletje hebt. Dan heb je ruwweg de vorm erin en dan pak ik deeg op en stretch op mijn knokkels tot je er bijna doorheen kan kijken.

Opbollen kan nog wel iets strakker. Ik merk dat als deeg uit de koelkast komt best wat tijd (2 uur minimaal) nodig heeft alvorens ik kan opbollen. Is het te koud bolt het niet lekker strak op.

Probeer eens een deeg met lager percentage water. Bijv. 62%, dit is veel makkelijker hanteerbaar dan 70%. Als je dat onder de knie hebt kun je altijd nog hoger.

Je pizza's zien er overigens goed uit hoor. Niks mis mee. Misschien iets langer bakken. Maar dat is kwestie van smaak.

• MaStar
nietorigineel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Weet niet of het precies de oorzaak van je 'probleem' is, maar je bollen hebben niet echt een strak huidje.

Als ik dat zelf heb, heb ik meestal te kort gekneed, dus misschien dat eens proberen de volgende keer?
Ik heb 15 minuten gekneed ? Dat is volgens mij niet het probleem.

• FinalBob
MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 04:10:
[...]

Ik heb 15 minuten gekneed ? Dat is volgens mij niet het probleem.
Het opbollen kan strakker, dus zorg ervoor dat je echt een gladde huid krijgt, dan pas staat de bol "strak" en kan hij het beste rijzen. Daarvoor kan je wat filmpjes kijken.

Het vormen lijkt ook niet goed gegaan te zijn, er zit te weinig lucht in de rand bij het vormen. Dan komt dat niet terug bij het bakken. Maak de volgende keer eerst een cirkel met je vingers op 1 cm afstand van de rand en kom daarna niet meer aan de rand. Dan het middenstuk veel dunner vormen door het deeg te laten hangen op je knokkels. Ook dit is iets wat je online goed kan bekijken.

Mocht het deeg te stug zijn om het beter te vormen en wat snel scheuren dan kan het zijn dat je iets te weinig hydratatie hebt toegepast of dat de rijs te kort is. (andere redenen kunnen ook maar dit is het vaak..).

Kortom, opbollen verbeteren en vormen echt op een andere manier doen.
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.