Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verschrikkelijk, ook van die kinderen.
Als ouder kan je dan één schuldgevoel krijgen. Onterecht overigens, want je hebt nu eenmaal geen grip op bepaalde dingen.
Maar raar dat 'gewoon' een klas er niet meer is.

Gebied schijnt erg moeilijk begaanbaar te zijn; het weer zou wel snel kunnen omslaan wat ik zo hoor in de media.

2015 is geen goed jaar.. Laten we het a.u.b. overslaan. Allemaal rampen, oorlog, terrorisme.. Pff. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:41

Saffie_time

Why use this? 42!

Garyu schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:15:
[...]

Staan toch aardig wat mensen op de foto, of zie ik dat verkeerd?
3 met rode jassen --> hulpverleners denk ik...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

[...]

Volgens mij zijn dat inderdaad reddingswerkers. Ook onderaan zie je rod. jassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ik zie er 3, onderaan in die rode reddings-overalls?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Er staan meerdere mensen op de foto, ik vermoed reddingswerkers. Kijk boven de C, bij dat rotsblok, daar zie je ook en blauw gekleed figuurtje

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:56
Het bergen van de lichamen/lichaamsdelen lijkt me hier ook verschrikkelijk. Dit ziet er in mijn ogen in eerste oogopslag nog meer compleet verwoest uit dan de eerste foto's uit oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ongelofelijk hoe dat vliegtuig uit elkaar ligt. Letterlijk niks meer van over. Ben toch wel benieuwd naar de oorzaak. niet dat dat voor de ernst iets uitmaakt ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Blijft speculeren, maar het vliegtuig heeft gisteren voor het laatst een onderhoudscheck gehad. Je hoop toch dat daar niet wat is misgegaan...

Toch zou het wel echt een wonder zijn als dit iemand overleeft heeft, als je kijkt naar de foto.

[ Voor 26% gewijzigd door TVH7 op 24-03-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

TVH7 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:26:
Blijft speculeren, maar het vliegtuig heeft gisteren voor het laatst een onderhoudscheck gehad. Je hoop toch dat daar niet wat is misgegaan...

Toch zou het wel echt een wonder zijn als dit iemand overleeft heeft, als je kijkt naar de foto.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar het vliegtuig is ook zonder problemen van Dusseldorf naar Barcelona gevlogen na de onderhoudscheck.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Microkid schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:29:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen, maar het vliegtuig is ook zonder problemen van Dusseldorf naar Barcelona gevlogen na de onderhoudscheck.
Klopt ja, maar dit moet me laten denken aan een aflevering op netgeo, waar het vliegtuig ook veilig 1 vlucht heeft kunnen maken en het bij de tweede vlucht helemaal mis gaat. Zal eens kijken of ik het vluchtnummer nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
Sick, als je snel kijkt zie je niet eens dat daar een vliegtuig ligt. Vrijwel altijd heb je iets van stukken romp of een staart die ergens omhoog steekt. Alles is gewoon weg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens NOS blog zou een van de zwarte dozen gevonden zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Airbus heeft inmiddels ook een formeel statement uitgebracht:
Airbus regrets to confirm that an A320 operated by Germanwings was involved in an accident around 11:00 (local time) today near Prads-Haute-Bléone in the French Alps. The aircraft was operating a scheduled service, Flight 4U 9525 from Barcelona, Spain to Dusseldorf, Germany.

The aircraft involved in the accident, registered under D-AIPX was MSN (Manufacturer Serial Number) 147 delivered to Lufthansa from the production line in 1991. The aircraft had accumulated approximately 58,300 flight hours in some 46,700 flights. It was powered by CFM 56-5A1 engines. At this time no further factual information is available.

In line with ICAO annex 13, an Airbus go-team of technical advisors will be dispatched to provide full assistance to French BEA in charge of the investigation.

The A320 is a twin engine single aisle aircraft seating 150 passengers in a standard two classes configuration. The first A320 entered service in March 1988. By the end of February 2015 nearly 6,200 A320 Family aircraft were in operation worldwide. To date, the entire fleet has accumulated some 150 million flight hours in over 85 million flights.

Airbus will make further factual information available as soon as the details have been confirmed and cleared by the authorities for release.

The concerns and sympathy of the Airbus employees go to the families, friends and loved ones affected by the accident of Flight 4U9525.
Bron: http://www.airbus.com/crisis/

En volgens La Provence is het in het gebied zojuist begonnen met sneeuwen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
http://www.zie.nl/video/v...te-Frankrijk/qjlz2l7fbqft

Eerste bewegende beelden. Je ziet in de verte ook al sneeuwtoppen dus sneeuw is niet heel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Raven schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:32:
Volgens NOS blog zou een van de zwarte dozen gevonden zijn.
Is zojuist door de Fransen bevestigd:
Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt een eerder bericht over de vondst van de zwarte doos van het toestel.
Onbekend is nog of het om de CVR of de FDR gaat, er is nog maar één van de twee black boxes geborgen.

Volgende persconferentie van GermanWings is om 18:30.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me dan af in welke staat die zijn als de rest van het vliegtuig is gereduceerd tot confetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:08:
Vraag me dan af in welke staat die zijn als de rest van het vliegtuig is gereduceerd tot confetti.
Die dingen zijn gemaakt om dit soort krachten te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je moet je voorstellen dat dat gewoon een kleine memory card is verpakt in heel veel schok -en brandwerend materiaal.

Aardig filmpje met uitleg van de NTSB
https://youtu.be/mWLBPtLu_JY

[ Voor 9% gewijzigd door Floppie op 24-03-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002

Saffie_time

Why use this? 42!

Als je het filmpje zo ziet en dan het verschil ziet in formaat van de brokstukken in tegenstelling tot de reddingswerkers zie je pas goed hoe klein die zijn.

Hoe graag je het ook zou willen maar het is niet voor te stellen dat daar nog iemand levend gevonden wordt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die dingen kunnen een impact weerstaan van 3400 G. Dat zit wel snor over het algemeen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 23:58
wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:05:
[...]

Aangezien de EC-135 alleen bij de US Air Force in gebruik was (en al sinds 2000 buiten dienst is), denk ik dat je ervan uit kan gaan dat het idd om de Eurocopter gaat ja: Wikipedia: Eurocopter EC135
Gezien de gegevens zichtbaar in de afbeelding bij de tweet, was het een tankvliegtuig, type C-135FR, van de Franse luchtmacht met nummer 470. Plaatje: http://www.planespotters....otos/photo.show?id=435602

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Raw footage beelden van de crash Excuus werd al genoemd.. |:(

Met een klein deel vliegtuig hier..
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-LeUXprzdwzU/VRGGQxQnO3I/AAAAAAAAA5M/bbdcu3ZAE5s/s1600/Capture%2Bd%E2%80%99e%CC%81cran%2B2015-03-24%2Ba%CC%80%2B16.40.09.png

[ Voor 3% gewijzigd door MB113 op 24-03-2015 19:00 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 16:49

GeekK

Rag Mama Rag

wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:53:
[...]
Onbekend is nog of het om de CVR of de FDR gaat, er is nog maar één van de twee black boxes geborgen.
Volgens de NRC zou het om de FDR kunnen gaan (niet bevestigd dus).

edit: heb zelf geen bevestiging kunnen vinden - BBC, NOS, en Franstalige bronnen waaraan gerefereerd wordt geven daar geen uitsluitsel over,

[ Voor 14% gewijzigd door GeekK op 24-03-2015 19:57 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:28
Eén van de zwarte dozen is idd gevonden.

http://www.tagesschau.de/...manwings-absturz-113.html

Filmpje laat (eerste) beelden van de rampplek zien. Het is een extreem bergachtig gebied en is alleen te voet of vanuit de lucht vanuit een helikopter te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:13
Sinds wanneer is het 'oké' om huilende nabestaanden herkenbaar op het nieuws te vertonen? Het lijkt me dat ze niet voor niets vaak een jas over hun gezicht heen trekken. Begrijpelijk dat ze het verdriet willen filmen, maar dat kan ook onherkenbaar.

En ook gewoon net als GeenStijl/Telegraaf een slachtoffer met naam toenaam en foto op TV gooien.

[ Voor 16% gewijzigd door HallonRubus op 24-03-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Modbreak:Dit is niet het topic om over het hoe en waarom van de verschillende media in relatie tot slachtoffers en nabestaanden te discussiëren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Teletekst:

Crews van Lufthansa en Gerwanwings weigeren te vliegen. Schijnbaar omdat het bewuste vliegtuig gisteren urenlang stilstond in Dusseldorf met technische problemen. Verschillende vluchten geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Het schijnt dat het onderhoud van gister niet routine was maar dat "het vliegtuig meerdere uren aan de grond heeft gestaan" (NOS).

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Las dat ook net van die stakende crews. Dat mag toch vrij heftig genoemd worden!!! Die mensen weten meer dan wij, en hebben wellicht ook een technische verklaring i.c.m. dat lange onderhoud gisteravond.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:58:
Las dat ook net van die stakende crews. Dat mag toch vrij heftig genoemd worden!!! Die mensen weten meer dan wij, en hebben wellicht ook een technische verklaring i.c.m. dat lange onderhoud gisteravond.
Dat zijn vooral aannames, ik vermoed dat de gemiddelde stewardess niet veel verteld wordt over het technische onderhoud aan vliegtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
maxoss schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:56:
Teletekst:

Crews van Lufthansa en Gerwanwings weigeren te vliegen. Schijnbaar omdat het bewuste vliegtuig gisteren urenlang stilstond in Dusseldorf met technische problemen. Verschillende vluchten geannuleerd.
Dat klinkt als een ernstige zaak die nog een staartje gaat krijgen. Wel een beetje vroeg om conclusies te trekken, maar als dit waar is ;w Germanwings

Edit:
En als ik de data zo bekijk... Moet een al dan niet geforceerde, gecontroleerde daling zijn geweest. Blijft speculeren waarom.
Ben het meest benieuwd waarom de daling niet gestopt is. Defecte GPWS of (hopelijk niet) gevalletje zelf uitgezet... Vooral die getuigenverklaring waarbij veel lawaai van de motoren gehoord werd zegt dat tot op het laatste moment niet duidelijk was dat men al zo laag zat. Toen standaard toga-power om te stijgen al was de reactie te laat, begrijpelijk bij 380kn volgens FlightRadar...

Blijft nog steeds een vaag verhaal, moeten erg veel instrumenten niet werken om niet door te hebben dat je te laag vliegt.

[ Voor 40% gewijzigd door Liliuokalani op 24-03-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

Volledige teletekst bericht:
Crews Airbussen weigeren te vliegen

In Düsseldorf en Stuttgart weigeren
de bemanningsleden van enkele Airbussen
van Lufthansa en Germanwings te vliegen
na het ongeluk met de Airbus,vanochtend
in Frankrijk.

Een toelichting is niet gegeven,maar
waarschijnlijk zijn de piloten bezorgd,
omdat het verongelukte toestel gisteren
urenlang in Düsseldorf stilstond met
technische problemen.

Op de borden staat bij diverse Europese
vluchten dat die zijn geannuleerd.In
Düsseldorf staan lange rijen voor de
balies van Germanwings en Lufthansa,
mogelijk van mensen die hun geld terug
willen of hun vlucht willen omboeken.
Toch wel opmerkelijk te noemen.

[ Voor 18% gewijzigd door HaterFrame op 24-03-2015 21:01 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 15:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoe het ook kan gaan is dat iemand zegt dat "dat onderhoud misschien geen regulier onderhoud was" een volgende collega fluistert door "dat het vast geen regulier onderhoud was", de volgende "dat vliegtuig heeft laatst nog twee uur aan de grond gestaan" en dan gaat er op een gegeven moment een roepen dat we met z'n allen moeten gaan staken.

Zelfs als er bij wijze van spreken een schroefje uit een paneel in de cockpit mist blijft het vliegtuig aan de grond totdat het schroefje vervangen is - en dat kan maar zo twee uur duren voor het goede schroefje er is. Het een hoeft dus sowieso helemaal niets met het ander te maken hebben.

Totdat er officiële berichten zijn is het allemaal puur giswerk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:10
Bizar om te zien hoe er zo weinig over is van zo'n enorm gevaarte.. Zelf toevallig een paar km verderop op vakantie geweest (in Embrun) en geklommen (bij Vars), toch vreemd om die bergen nu bezaaid met Lufthansa puin in het nieuws te zien.

Hoop dat er nog wat nuttigs uit die recorders komt. Er wordt niemand mee teruggehaald, maar kan me voorstellen dat het als nabestaande onverteerbaar is als je nooit meer een idee krijgt van wat er nu precies misgegaan is (zoals bij het nooit meer gevonden Malaysia Airlines toestel van vorig jaar). En wellicht kan er nog lering uit getrokken worden (zoals na het Turkish Airlines incident bij Schiphol, met die hoogtemeter-problematiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

MetaFrame schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:00:

[...]

Zeker opmerkelijk. Dat gezegd hebbende zegt het denk ik wel/meer/zeker iets over het vertrouwen van het personeel in de vliemaatschapij zelf, en dat is geen goed teken maar ook geen (directe) verklaring van het voorval van vandaag. Zoals ik het vandaag op het journaal hoorde (over de injectienaalden) : "er is onduidelijkheid en dat maakt mensen onzeker".
Ik vind dat mooi verwoord en ook hierop van toepassing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

@albantar: NRC (verwijzend naar Der Spiegel):
[De] ongerustheid zou zijn ontstaan doordat het neergestorte vliegtuig maandag een paar uur aan de grond heeft gestaan omdat er iets mis was met de “nose landing door” in de boeg van het toestel. Volgens de woordvoerder van Lufthansa was dat probleem evenwel volledig opgelost en kon het toestel normaal vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-09 12:47
Ik vraag me heel erg af waarom bij dergelijke vluchten geen fatsoenlijk IT systeem aanwezig is. Op zijn minst een camera in de cockpit, met zowel zicht op piloten (+audio), als zicht uit het raam. Dit direct doorgestreamt en opgeslagen, zodat ook bij neerstorten er duidelijk kan worden gesteld wat het probleem geweest kan zijn.

Iemand die weet waarom dit niet gebruikt wordt? Privacy issues? Te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Een camera gericht op de piloten zal waarschijnlijk niet mogen in veel landen. Een camera naar buiten zal veel minder nut hebben dan de zwarte dozen.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MetaFrame schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:00:

[...]

Ik vraag me dat af, er zijn toch de hele tijd (wilde) stakingen van Lufthansa?
Is dit niet gewoon een excuus?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
.pointer schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:15:
Ik vraag me heel erg af waarom bij dergelijke vluchten geen fatsoenlijk IT systeem aanwezig is. Op zijn minst een camera in de cockpit, met zowel zicht op piloten (+audio), als zicht uit het raam. Dit direct doorgestreamt en opgeslagen, zodat ook bij neerstorten er duidelijk kan worden gesteld wat het probleem geweest kan zijn.

Weet je wat de spullen wegen waarmee je zoiets opzet? Elke kilo telt in een vliegtuig. Er zijn flight data recorders en cockpit voice recorders die alle bewegingen van het vliegtuig traceren en alle gesprekken in de cockpit opnemen. Bovendien is een data link op een vliegtuig dúúr.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een probleem met de nose landing gear door zou problemen kunnen veroorzaken bij take-off en landing maar niet in mid flight, vzviw... En "een probleem" zegt ook heel weinig. Zou iets ernstigs kunnen zijn als dat hij niet goed opent en/of sluit maar ook iets simpels als een sensor die doorgeeft of hij goed gesloten is die niet correct werkt. We weten dus eigenlijk nog steeds niets.

Een nose landing gear door die in mid flight open gaat zou wel problemen kunnen veroorzaken maar volgens mij ook niet zo ernstig dat het dit ongeluk tot gevolg zou kunnen hebben. Lijkt mij. Maar ja, ik heet niet Benno Baksteen...
BeefHazard schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:19:
[...]

Weet je wat de spullen wegen waarmee je zoiets opzet? Elke kilo telt in een vliegtuig. Er zijn flight data recorders en cockpit voice recorders die alle bewegingen van het vliegtuig traceren en alle gesprekken in de cockpit opnemen. Bovendien is een data link op een vliegtuig dúúr.
Plus dat een zwarte doos zoals die nu is relatief weinig data hoeft op te slaan. Storage devices die tegen 2400G kunnen zijn ongelofelijk duur. Als je video wil gaan opslaan, zelfs vanuit verschillende camera's, zal men waarschijnlijk zo'n 1000x meer opslagcapaciteit nodig hebben. Alles is altijd een afweging tussen nut en kosten. Met de huidige black boxes is er in 99% van de gevallen exact uit te vinden wat er is gebeurd. Om de black boxes in alle vliegtuigen 1000x duurder te maken alleen maar om een deel van die overgebleven 1% op te helderen is wellicht niet erg nuttig.

[ Voor 32% gewijzigd door Mx. Alba op 24-03-2015 21:24 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-09 12:47
Moortn schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:18:
Een camera gericht op de piloten zal waarschijnlijk niet mogen in veel landen. Een camera naar buiten zal veel minder nut hebben dan de zwarte dozen.
Die zwarte dozen kan je eerst weken zoeken voordat er iets concreets uitkomt.
BeefHazard schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:19:
[...]

Elke kilo telt, en ik weet dat het geldwolven zijn bij luchtvaart, maar mij lijkt dat het het gezichtsverlies erg ten goede komt als dag na ongeluk duidelijk is wat de redenen/oorzaken waren zodat de onduidelijkheid weg is. Hoe vaak komt zo'n maatschappij wel niet in het nieuws omdat de oorzaak nogsteeds niet gevonden is? Dat lijkt me heel wat meer te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik mag toch aannemen dat een gemiddelde stewardess wel snapt dat een nose landing gear door niet snel een crash als deze veroorzaakt... Wellicht een brandje in de nose gear bay die geblust is, maar wel wat elektronika/hydrauliek beschadigd heeft? Loss of control? Verklaart waarom de daling redelijk constant verliep. Normaal zou je dan wel weer omhoog komen met meer thrust en eventueel wat flaps. Er is zelfs nog de stab trim. Maar als die ook niet meer werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De overbuurjongen van mijn ouders werkt als (co)-piloot bij Germanwings en heeft vorige week nog in het verongelukte toestel gevlogen. Vandaag moest hij gelukkig naar Griekenland vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Als leek hiernaar kijkende lijkt het wegvallen van de cabinedruk / zuurstof een reële mogelijkheid.

Misschien dat de piloten het zelfs gemerkt hebben, en een relatief rappe daling in de automatische piloot geprogrammeerd hebben, voordat ze het bewustzijn verloren. Wat dan weer minder logisch is, is dat ze in zo'n geval zuurstofmaskers zouden gaan dragen.

Een andere mogelijkheid is dat het toestel helemaal niet op druk is gekomen, maar dat de bemanning + passagiers door zuurstofgebrek langzaam het bewustzijn hebben verloren. Beetje zoals dat Griekse toestel.

Verder door speculerend: stel dat dit toestel maandagavond aan de grond heeft gestaan i.v.m. een pressurisation probleem, dat blijkbaar niet adequaat is opgelost - dan heeft German Wings een wel heel groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
alexbl69 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:28:
Verder door speculerend: stel dat dit toestel maandagavond aan de grond heeft gestaan i.v.m. een pressurisation probleem, dat blijkbaar niet adequaat is opgelost - dan heeft German Wings een wel heel groot probleem.
Dat was dus niet zo. De nose gear door staat niet onder druk, je kan gewoon vliegen met dat ding open als je zou willen. Geeft alleen een berg drag.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Mx. Alba schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:20:
[...]

Een probleem met de nose landing gear door zou problemen kunnen veroorzaken bij take-off en landing maar niet in mid flight, vzviw... En "een probleem" zegt ook heel weinig. Zou iets ernstigs kunnen zijn als dat hij niet goed opent en/of sluit maar ook iets simpels als een sensor die doorgeeft of hij goed gesloten is die niet correct werkt. We weten dus eigenlijk nog steeds niets.

Een nose landing gear door die in mid flight open gaat zou wel problemen kunnen veroorzaken maar volgens mij ook niet zo ernstig dat het dit ongeluk tot gevolg zou kunnen hebben. Lijkt mij. Maar ja, ik heet niet Benno Baksteen...
Nee, dat lijkt me ook. Ik meldde het maar even nav berichten over de staking. Maar we weten nog weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
.pointer schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:15:

Dit werd na MH370 ook al geopperd, maar zo makkelijk is het niet. Sowieso is het een gigantische hoeveelheid data, zeker met video. En data kost heel veel geld. Daarnaast is er certificering voor de hardware, alles moet meerdere malen bewezen, getest en bekeken worden. Zelfs een ipad voor de documentatie aan voor moet maanden getest worden, laat staan jouw idee.
Als laatste is er inderdaad het privacy aspect, er is internationaal afgesproken wat er wel en niet gebeuren mag met de data van de CVR, dat moet dan ook gebeuren met video, wat tijd kost.

Los daarvan kun je je afvragen wat het nut is van die kosten en moeite. In veel gevallen worden de zwarte dozen snel gevonden en kun je prima achterhalen wat er gebeurd is. Het duurt alleen wat langer, maar, zeker in dit geval, is dat minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
BeefHazard schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:30:
[...]

Dat was dus niet zo. De nose gear door staat niet onder druk, je kan gewoon vliegen met dat ding open als je zou willen. Geeft alleen een berg drag.
Dat is dan ook wel weer zo. Zou het wellicht om een lek tussen het nose gear compartment en het innerlijke van het toestel kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 20:22

krietjur

Where am I?

http://www.telegraaf.nl/b...ews_weigeren_werk___.html
Het ramptoestel heeft maandag enkele uren aan de grond gestaan wegens problemen met één van de cabinedeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:23
Als leek hiernaar kijkende lijkt het wegvallen van de cabinedruk / zuurstof een reële mogelijkheid.

Misschien dat de piloten het zelfs gemerkt hebben, en een relatief rappe daling in de automatische piloot geprogrammeerd hebben, voordat ze het bewustzijn verloren. Wat dan weer minder logisch is, is dat ze in zo'n geval zuurstofmaskers zouden gaan dragen.

Een andere mogelijkheid is dat het toestel helemaal niet op druk is gekomen, maar dat de bemanning + passagiers door zuurstofgebrek langzaam het bewustzijn hebben verloren. Beetje zoals dat Griekse toestel.

Deze theorie heeft volgens mij wel een heel groot conspiracy thinking niveau.

Als mede-leek vind ik dat speculeren geen zin heeft. We schieten niets op met de meest wilde gedachtegangen, het leidt alleen tot meer onzekerheid en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
masterslave schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:40:
[...]

Deze theorie heeft volgens mij wel een heel groot conspiracy thinking niveau.

Als mede-leek vind ik dat speculeren geen zin heeft. We schieten niets op met de meest wilde gedachtegangen, het leidt alleen tot meer onzekerheid en vragen.
Wat is het complot dan :/

Lijken me redelijke verklaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004

Nox

Noxiuz

.pointer schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:25:
[...]

Die zwarte dozen kan je eerst weken zoeken voordat er iets concreets uitkomt.

[...]

Elke kilo telt, en ik weet dat het geldwolven zijn bij luchtvaart, maar mij lijkt dat het het gezichtsverlies erg ten goede komt als dag na ongeluk duidelijk is wat de redenen/oorzaken waren zodat de onduidelijkheid weg is. Hoe vaak komt zo'n maatschappij wel niet in het nieuws omdat de oorzaak nogsteeds niet gevonden is? Dat lijkt me heel wat meer te kosten.
Dataverbinding duur? Emirates geeft het gewoon voor nop weg tijdens je vlucht. De data die ik verstook tijdens een vlucht (50-60MB naar Dubai) kost echt niet zoveel. Wel als je video gaat versturen, dat is stervensduur. Maar wat data over de hellingshoek en foutcodes van je systeem e.d...? Niet echt duur.

Maar dan nog zijn het kilo's en kosten die een budgettoko niet wil maken. Al gaat er op een gemiddelde vlucht veel meer onnozele zooi mee dat een kilo of 25 voor zoiets niet heel veel gaat schelen vermoed ik :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online

Zodra de luchtdruk in de cabine onder een bepaalde waarde komt, gaat er een flink alarm af in de cockpit. Zo duidelijk, dat het onmogelijk is deze niet op te merken of te verwarren met iets anders (zoals bij die helios)
Die waarde is echter nog zo ver weg van een problematische waarde, dat er tijd zat is om wat te doen.

Dus voor een niet opgemerkte decompressie moet of de waarschuwing genegeerd zijn, wat mij erg stug lijkt, of, naast het defect aan het druk systeem, ook een defect aan het waarschuwingssysteem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als dat zo is is de cabine deur er misschien uitgeknald in flight.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar dat andere bericht had het over een landing gear door, dat is heel wat anders dan een cabinedeur. De Telegraaf is traditioneel ook zo'n betrouwbare bron dat ik het voorlopig maar even met een flinke korrel zout neem...

Maar mocht het waar zijn, dan klinkt dat inderdaad wel plausibel. Het dalingspatroon is exact wat is voorgeschreven bij decompressie. Maar dan nog, als er een probleem is met zo'n deur en dat wordt gerepareerd dan mag je toch aannemen dat het zelfde niet weer stuk gaat? Anders kan je net zo goed alle vliegtuigen waaraan ooit iets stuk is gegaan maar aan de grond houden want dat zelfde zou nog eens stuk kunnen gaan...

[ Voor 48% gewijzigd door Mx. Alba op 24-03-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Fly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:43:
[...]
Dus voor een niet opgemerkte decompressie moet of de waarschuwing genegeerd zijn, wat mij erg stug lijkt, of, naast het defect aan het druk systeem, ook een defect aan het waarschuwingssysteem zijn.
Weet bij voorbaat dat ik nu uit de bocht vlieg, maar het zou een verklaring kunnen zijn (incl. die staking van vanavond): de reparatie van gisteravond is niet helemaal gelukt, maar de monteurs zijn er wel gerust op. Enige probleem is volgens hun nog de sensor die het alarm triggert, dat domme ding gaat steeds af. Het toestel moet de volgende dag weg, en er is geen sensor voorradig. Dus laten we de zekering er maar uit halen :X .

Weet dat dit ultiem en te ver speculeren is, maar het komt zo bij me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:49:
[...]

Weet bij voorbaat dat ik nu uit de bocht vlieg, maar het zou een verklaring kunnen zijn (incl. die staking van vanavond): de reparatie van gisteravond is niet helemaal gelukt, maar de monteurs zijn er wel gerust op. Enige probleem is volgens hun nog de sensor die het alarm triggert, dat domme ding gaat steeds af. Het toestel moet de volgende dag weg, en er is geen sensor voorradig. Dus laten we de zekering er maar uit halen :X .

No way. Dan blijft ie gewoon aan de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Mmm, berichten over een incident met een Airbus A321 van Lufthansa op 5 november 2014: Vereiste Sensoren: Computerpanne schickte Lufthansa-Airbus in den Sturzflug:
Beinahe wäre ein Airbus A321 der Lufthansa mit 109 Passagieren auf dem Flug von Bilbao nach München abgestürzt – irregeleitete Bordcomputer hatten die Kontrolle übernommen.

Auslöser des Zwischenfalls am 5. November letzten Jahres waren Sensoren, die während des Steigflugs nach dem Start vereisten und das Computersystem des Flugzeugs mit falschen Daten fütterten. Daraufhin leiteten die Rechner einen steilen Sinkflug ein; die Maschine rauschte mit 1000 Metern pro Minute in die Tiefe. Minutenlang konnten die Piloten den Absturz mit eigenen Steuerimpulsen nicht stoppen. Erst durch Abschalten der Bordcomputer gelang es der Crew, das Flugzeug wieder unter Kontrolle zu bekommen und sicher in München zu landen. [...]

"Zum Glück kannte sich der Kapitän in der komplexen Systemarchitektur aus", sagte der Informatiker Peter Ladkin von der Universität Bielefeld dem SPIEGEL: "Weniger geschulte Piloten wären auf diese Idee vermutlich nicht gekommen."
(vertaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Nu ben je heel ver weg aan het gaan. Geen vlieger zou zo'n vliegtuig accepteren en geen techneut zou zo iets doen.
Elke reparatie en elk kapot systeem staat beschreven en daarvan bewust afwijken is echt een doodzonde en zal echt zelden tot nooit gebeuren (in ons deel van de wereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 15:10

ricardo246

Life's what you make it!

2 weken geleden zaten we nog sake en biertjes te delen.. :'(
R.I.P. Collega en vriend....

@hieronder.. dank je..

[ Voor 12% gewijzigd door ricardo246 op 24-03-2015 21:58 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ricardo246 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:55:
2 weken geleden zaten we nog sake en biertjes te delen.. :'(
R.I.P. Collega en vriend....
Sterkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

8)7 |:(
Jezus man, het is geen VW Golf ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Poley
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 06:06
Dat Germanwings crew nu in het geheel niet meer vliegt is toch eenvoudig te weerleggen door op het vertrek en aankomst schema van Dusseldorf te kijken: http://www.dus.com/de-de/global/dark-site

Er zijn er wel een paar 'annulliert', meer vliegt gewoon. Geen idee of die Europese vluchten vaker vervallen als het een rustig traject is.

Verder een beetje koffiedik kijken, maar een soortgelijke daling (daar door de auto-pilot) is in November bij een Airbus A321 opgetreden: http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=171411

[ Voor 22% gewijzigd door Henk Poley op 24-03-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:59:
[...]

8)7 |:(
Jezus man, het is geen VW Golf ofzo
Wist wel dat ik te ver zou gaan...

Is FL380 niet wat hoog trouwens voor zo'n vlucht?

@ricardo246: sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:01:
[...]

Wist wel dat ik te ver zou gaan...

Is FL380 niet wat hoog trouwens voor zo'n vlucht?

@ricardo246: sterkte
FL380 is prima te doen, in ieder geval heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 20:22

krietjur

Where am I?

Henk Poley schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
Dat Germanwings crew nu in het geheel niet meer vliegt is toch eenvoudig te weerleggen door op het vertrek en aankomst schema van Dusseldorf te kijken: http://www.dus.com/de-de/global/dark-site

Er zijn er wel een paar 'annulliert', meer vliegt gewoon. Geen idee of die Europese vluchten vaker vervallen als het een rustig traject is.
Wat ik ervan begrepen heb was het vooral de vluchten met hetzelfde vliegtuigtype waarop het personeel weigert te vliegen. Collega van me moest vanavond terugvliegen met Germanwings en die vlucht verviel in elk geval ook, werd overgenomen door een andere maatschappij. (en daardoor met boeing ipv airbus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 06:53
Lijkt me wel redelijk logisch dat de crew van zelfde soort vliegtuigen gaan staken. Zolang oorzaak niet bekend is zou ik ook niet met een zelfde vliegtuig willen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Omdat er hier zoveel feiten en gissingen door elkaar gehaald worden, een korte samenvatting van de feiten uit de Guardian:
What happened to Germanwings flight 4U 9525??
Air accident investigation experts using information from aircraft-tracking sites rule out explosion or mid-air stall.

The crash of Germanwings flight 4U9525 in the French Alps with the presumed loss of 150 lives occurred after an unexplained and relatively smooth eight-minute descent.

The Airbus A320 left Barcelona at 10.01am en route to Düsseldorf and had just plateaued at its highest cruising altitude of 38,000ft at 10.45am. About a minute later, it started to descend, crashing into the mountains at 6,000ft.

The captain had more than 10 years of experience and had clocked up more than 6,000 flight hours on the Airbus model. The A320 was on its second flight of the day, having earlier left Düsseldorf for Barcelona, landing at 8.57am, before its second takeoff for the short 90-minute flight.

After earlier contradictory reports, France’s aviation authority confirmed on Tuesday evening that the pilots had not sent out a distress call and had lost radio contact with their control centre, deepening the mystery over the cause of the crash. No request was made to start a descent.

The German budget airline, the low-cost subsidiary of national carrier Lufthansa, said the plane had been given a routine maintenance check by Lufthansa technicians on Monday, while its last C-check – a major inspection that can take a plane out of service for a week – was conducted according to the manufacturer’s schedule in 2013.

Thomas Winkelmann, the chief executive of Germanwings, said there were no irregular aspects with the plane, one of the earlier A320s, which was delivered to Lufthansa in 1991 and had been in service for Germanwings since 2001. “As long as you have your maintenance schedule in place with the manufacturers, there is absolutely no issue with the age of an aeroplane,” he said.

The airline said it could not yet give any reason why the plane crashed, and added that it was too early to speculate on possible causes other than to say they considered it to be an accident.
[...]

Hier nog een foto uit een hoek die ik nog niet voorbij zag komen:
Afbeeldingslocatie: http://s-www.ledauphine.com/images/918164ff-2751-4b4c-a93a-5260e20863ad/LDL_V0_06/la-zone-du-crash.jpg
Gezien de kleine brokstukken vraag ik mij af welke lichamen geborgen worden: er blijft volgens mij van de slachtoffers niet veel over. Ik denk dat in die turnzaal eerder lichaamsdelen verzameld worden met het oog op identificatie. Een hulpverlener in de omgeving zegt dan ook dat ze geen lichamen konden zien (in Dauphiné Libéré):
« On n’a vu que des débris, il n’y a pratiquement plus rien de l’avion. Même pas d’épave, mais un morceau de ferraille ou deux de la taille d’une demi-voiture. On n’a même pas vu de corps… »

Tenslotte nog een goede kaart van de omgeving van de crash site door NY Times:

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/newsgraphics/2015/03/24/german-plane-crash/4dca1da96087e8cf75a901c07e9d96ec913d80a9/search-oblique-v.jpg
(klik voor uitleg)

[ Voor 23% gewijzigd door YellowOnline op 24-03-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
De eerste zwarte doos is reeds gevonden, de tweede nog niet maar is al wel gelokaliseerd.
Bergungskräfte haben in den französischen Alpen einen der Flugschreiber gefunden. Frankreichs Innenminister Bernard Cazeneuve teilte mit, die Blackbox werde den Ermittlungsbehörden übergeben und umgehend ausgewertet. Ein weiterer Flugschreiber sei geortet worden.
Bron: ard.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
xminator schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:04:
Lijkt me wel redelijk logisch dat de crew van zelfde soort vliegtuigen gaan staken. Zolang oorzaak niet bekend is zou ik ook niet met een zelfde vliegtuig willen reizen.
Tja maar het is wel alsof je niet meer wat je Golf wil rijden totdat duidelijk is hoe het kon dat die andere Golf verongelukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

Flightplan:

code:
1
2
3
4
5
6
(FPL-GWI18G-IS
-A320/M-SDE2E3FIRWXYZ/H
-LEBL0835
-N0426F300 DALIN UN870 DIBER/N0434F340 UN870 SOSUR/N0441F360 UN870 MAXIR UN853 BLONA/N0448F380 UN853 DIK/N0408F270 UN853 ARCKY UT853 IBESA T853 NOR T857 BIKMU BIKMU1G
-EDDL0140 EDDG
-EET/LECB0011 LFFF0100 LIMM0045 LSAS0056 EBUR0126 EDUU0125 EDVV0129 EDGG0132 REG/DAIPX PBN/B3B4C4D4O4 SEL/HLJK OPR/GWI DAT/VM DOF/150324 RVR/075 RMK/ACFT CERTIFIED NOISE STAGE 4 TCAS)

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/351S1Y3k2Z25/344p1cp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1X0Y2F0K2f0L/1ok6f7.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:30:
De eerste zwarte doos is reeds gevonden, de tweede nog niet maar is al wel gelokaliseerd.

[...]

Bron: ard.de
Je bent gelukkig pas de derde of vierde die dat hier meldt...

Graag voordat "nieuwe" info wordt gepost eerst checken of dat niet al eerder is gemeld. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

xminator schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:04:
Waarom? Airbus 320 is niet een nieuw en onbewezen type. Er zijn ruim 6000 van die dingen gebouwd, ze vliegen al 25 jaar, en er zijn relatief weinig ongelukken mee gebeurd. Waarom zou je dat type van de ene op de andere dag opeens niet meer vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

.pointer schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:25:
[...]

Elke kilo telt, en ik weet dat het geldwolven zijn bij luchtvaart
De passagiers zijn geldwolven, niet de Airlines. Die volgen wat de passagiers boeken. En die kiezen voor 10 euro korting of 2 uur langere vluchttijden/overstap.

Airlines zullen de laatste zijn die dit willen blokkeren. Maar als budgettair het niet doet en kosten bespaart, kan de rest moeilijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

PWM schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:24:
[...]

De passagiers zijn geldwolven, niet de Airlines. Die volgen wat de passagiers boeken. En die kiezen voor 10 euro korting of 2 uur langere vluchttijden/overstap.

Airlines zullen de laatste zijn die dit willen blokkeren. Maar als budgettair het niet doet en kosten bespaart, kan de rest moeilijk mee.
Los van deze discussie is het een zinloze maatregel om piloten op hun werk te filmen :+
Dat een luchtschip geen epirb heeft is dan weer raar, dat werkt op zee al enige tijd en zou niet al te moeilijk in het staartstuk te plaatsen moeten zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Er wordt trouwens al gewerkt aan een opvolger van de zwarte dozen. Dit moet via een datalink gaan werken en de data moet buiten het vliegtuig opgeslagen gaan worden.
Echter zoals al eerder vermeld, zal dit erg lang duren ivm. certificering testing etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39

WouterG

Dit is geen ondertitel

franssie schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:37:
[...]

Los van deze discussie is het een zinloze maatregel om piloten op hun werk te filmen :+
Dat een luchtschip geen epirb heeft is dan weer raar, dat werkt op zee al enige tijd en zou niet al te moeilijk in het staartstuk te plaatsen moeten zijn.
De vliegtuigen (fokker) waar ik aan gesleuteld heb hadden er wel één aan boord hoor. In de staart idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 15-09 07:51
Microkid schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:29:
[...]

Dat zegt niet veel. Mijn computer deed het gisteren ook probleemloos en vandaag een blauw scherm. Dat iets het ene moment functioneert wil niet zeggen dat het een moment later nog steeds functioneert.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
PWM schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:24:
[...]

Laten we eerst even vaststellen dat dit de eerste budget-liner met zo'n crash is. Ten tweede, als je ziet waar budget-liners op besparen is dat personeel, niet onderhoud. Geen balie's, piloten uit Oost-Europa, geen extra's.

Het ligt natuurlijk voor de hand dat alles aan besparen onderhevig is, maar a) daar is totaal geen bewijs voor en b) veiligheidseisen in de luchtvaart zijn behoorlijk strict te noemen.

Soms is pech gewoon pech.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 15-09 07:51
Op de Daily Mail een heel erg uitgebreid overzicht.

http://www.dailymail.co.u...nde-Lufthansa-4U9525.html

Revealed: Germanwings flight 4U9525 received safety warning just four months ago after sister plane went into tailspin
- Sister plane of that involved in yesterday's crash lost altitude late last year
- Air safety agency sent out directive warning operators to be aware
- Pilot in that incident pulled the plane out of the dive averting problems
- A safety warning was issued last year when a sister plane of that involved in yesterday's accident suddenly lost altitude.
- The European Air Safety Agency (EASA) issued an Emergency Airworthiness Directive after an Airbus A321 went into an uncontrollable dive north of Pamplona, Spain before recovering.
- According to the safety warning, the Lufthansa jet, with 109 passengers and crew aboard, was at 31,000 feet when it started to descend without any input from the pilot, at a rate of 4,000 feet per minute, before the flight crew managed to regain control at 28,000 feet.
- According to the EASA, a safety system designed to protect the jet reacted to incorrect data due to a faulty sensor.

[ Voor 68% gewijzigd door cbr600f4i op 25-03-2015 07:41 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds opruiend. Sister plane heeft echt helemaal niets te maken met huidig toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De gisteren gevonden zwarte doos betreft de CVR (Cockpit Voice Recorder). De FDR (Flight Data Recorder) is nog niet gevonden.

De CVR schijnt wel beschadigd te zijn, maar onbekend is welke schade. Mogelijk alleen de behuizing of de power source, dan zou dat niet uitmaken, het gaat immers om de gegevensdrager. Wel is aangegeven dat hij nog bruikbaar is.

Zoektocht is vanochtend weer hervat. Het bergen van de (delen van) lichamen zal vermoedelijk nog enkele dagen gaan duren aldus de reddingsdiensten.

Het defect aan het toestel dat gisteren gemeld werd, had geen betrekking op veiligheid. Het betrof een defect aan de Nose Landing Door, wat voor geluidsoverlast in het toestel zorgde.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 25-03-2015 08:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:10:
De gisteren gevonden zwarte doos betreft de CVR (Cockpit Voice Recorder). De FDR (Flight Data Recorder) is nog niet gevonden.

De CVR schijnt wel beschadigd te zijn, maar onbekend is welke schade. Mogelijk alleen de behuizing of de power source, dan zou dat niet uitmaken, het gaat immers om de gegevensdrager. Wel is aangegeven dat hij nog bruikbaar is.

Zoektocht is vanochtend weer hervat. Het bergen van de (delen van) lichamen zal vermoedelijk nog enkele dagen gaan duren aldus de reddingsdiensten.

Het defect aan het toestel dat gisteren gemeld werd, had geen betrekking op veiligheid. Het betrof een defect aan de Nose Landing Door, wat voor geluidsoverlast in het toestel zorgde.
Fijn dat ze de CVR vast hebben. Misschien dat ze daarop kunnen horen wat er was en waarom de piloten geen contact meer op konden nemen met de grond... laten we het hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Wat mij wel opvalt is het eventueel verlies van hoogte zonder dit op te merken. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt voelbaar is in het vliegtuig. Verder, als je apparatuur faalt, dan kun je dit ook niet aflezen (zie Onur Air bij Schiphol). Tevens kunnen piloten ook niet zien wat er onder hen zit. Gezien de informatie ging het bij deze crash wel zo rap dat ze het waarschijnlijk wel op moesten merken overigens.

Volgens mij is dit iets wat je visueel zichtbaar wil maken in de cockpit. Als we het dan toch over camera's hebben, waarom niet eentje naar buiten richten aan de onderkant?

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 25-03-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Tagesschau (ARD) meldt het volgende:

Laut Behördenangaben versuchte die Flugüberwachung kurz vor dem Crash noch vergeblich, Kontakt zu den Piloten aufzunehmen. Diese hatten keine Notsignale gesendet. Indes ermittelt die französische Justiz wegen fahrlässiger Tötung. Ein Staatsanwalt sagte, man werde acht Zeugen befragen. Weitere Angaben machte er nicht.

Met andere woorden, 8 getuigen worden gehoord of de piloten dood door schuld ten laste gelegd kan worden, omdat ze geen SOS gestuurd hebben.

Dit lijkt me iets te voorbarig, wat als ze het wel geprobeerd hebben, maar de communicatie vanuit het vliegtuig werkt niet meer? Nu kijken wat de zwarte doos voor informatie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jolke schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:37:
Tagesschau (ARD) meldt het volgende:

Laut Behördenangaben versuchte die Flugüberwachung kurz vor dem Crash noch vergeblich, Kontakt zu den Piloten aufzunehmen. Diese hatten keine Notsignale gesendet. Indes ermittelt die französische Justiz wegen fahrlässiger Tötung. Ein Staatsanwalt sagte, man werde acht Zeugen befragen. Weitere Angaben machte er nicht.

Met andere woorden, 8 getuigen worden gehoord of de piloten dood door schuld ten laste gelegd kan worden, omdat ze geen SOS gestuurd hebben.

Dit lijkt me iets te voorbarig, wat als ze het wel geprobeerd hebben, maar de communicatie vanuit het vliegtuig werkt niet meer? Nu kijken wat de zwarte doos voor informatie geeft.
WTF?

Beetje vroeg om al meteen dat soort dingen te starten (behalve dan in de VS, waar het normaal is). Ook niet erg respectvol naar de slachtoffers...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:10:
Ik lees anders het tegenovergestelde
PARIJS -
De dinsdag gevonden zwarte doos van de gecrashte Airbus van Germanwings is beschadigd maar wel bruikbaar. Dat heeft de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve woensdag gezegd. De flight data recorder met vluchtgegevens is veiliggesteld. Naar de cockpit voice recorder, waarop alle gesprekken van de piloten staan, wordt nog gezocht. Volgens Cazeneuve moeten alle opties worden opengehouden in het onderzoek naar de mogelijke oorzaak van de ramp maar ligt terrorisme niet echt voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:12
GENETX schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:37:
Wat mij wel opvalt is het eventueel verlies van hoogte zonder dit op te merken. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt voelbaar is in het vliegtuig. Verder, als je apparatuur faalt, dan kun je dit ook niet aflezen (zie Onur Air bij Schiphol). Tevens kunnen piloten ook niet zien wat er onder hen zit. Gezien de informatie ging het bij deze crash wel zo rap dat ze het waarschijnlijk wel op moesten merken overigens.

Volgens mij is dit iets wat je visueel zichtbaar wil maken in de cockpit. Als we het dan toch over camera's hebben, waarom niet eentje naar buiten richten aan de onderkant?
Hoe bedoel je 'zonder dit op te merken'? We weten toch gewoon nog niet wat er gebeurd is? Hoe kom je er dan bij dat ze 'dit niet opgemerkt hebben'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
cbr600f4i schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 07:39:
Op de Daily Mail een heel erg uitgebreid overzicht.

http://www.dailymail.co.u...nde-Lufthansa-4U9525.html

Revealed: Germanwings flight 4U9525 received safety warning just four months ago after sister plane went into tailspin
- Sister plane of that involved in yesterday's crash lost altitude late last year
- Air safety agency sent out directive warning operators to be aware
- Pilot in that incident pulled the plane out of the dive averting problems
- A safety warning was issued last year when a sister plane of that involved in yesterday's accident suddenly lost altitude.
- The European Air Safety Agency (EASA) issued an Emergency Airworthiness Directive after an Airbus A321 went into an uncontrollable dive north of Pamplona, Spain before recovering.
- According to the safety warning, the Lufthansa jet, with 109 passengers and crew aboard, was at 31,000 feet when it started to descend without any input from the pilot, at a rate of 4,000 feet per minute, before the flight crew managed to regain control at 28,000 feet.
- According to the EASA, a safety system designed to protect the jet reacted to incorrect data due to a faulty sensor.
'Sister plane' is een beetje misleidend, want de familie is wel heel erg groot ;) . Naar ik begrepen heb heeft deze waarschuwing namelijk betrekking op alle toestellen in de A32x familie, en dat zijn er nogal wat.

Als ik het goed begrijp gaat het om een soort ongecontroleerde duikvlucht, welke niet op de reguliere manier (stick naar je toe trekken) te eindigen is. De workaround is om de 'computer controlled flight mode' uit te schakelen en (tijdelijk) volledig handmatig te vliegen.

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat hier het geval is. Ten eerste weten de piloten het, ten tweede zou er - gezien de duur van de glijvlucht - dan wel melding zijn gemaakt bij ATC. Het meest waarschijnlijke scenario blijft voor mij het (geleidelijk of ineens) wegvallen van de druk/zuurstof aan boord, waardoor iedereen het bewustzijn verloor.

Een strafrechtelijk onderzoek is volgens mij 'standaard' in dit soort gevallen. Dat justitie vast 'in the loop' is mocht gedurende het onderzoek toch blijken dat er wellicht iets anders dan een ongeluk plaats heeft gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door alexbl69 op 25-03-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

M a r c o schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:42:
[...]

Ik lees anders het tegenovergestelde

[...]
Nu.nl meldt dit:
Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend. De vondst van een van de zwarte dozen, de 'Cockpit Voice Recorder' (CVR), doet de hoop groeien dat er snel meer duidelijkheid komt over wat er met het vliegtuig is gebeurd.

Woensdag liet de Franse minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve, weten dat de zwarte doos beschadigd maar bruikbaar is. Het materiaal wordt in Parijs onderzocht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:37:
Wat mij wel opvalt is het eventueel verlies van hoogte zonder dit op te merken. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt voelbaar is in het vliegtuig.
Ook in deze situatie moeten meerdere systemen falen en dat moet onopgemerkt blijven, iets wat vrij onwaarschijnlijk is....
Verder, als je apparatuur faalt, dan kun je dit ook niet aflezen (zie Onur Air bij Schiphol). Tevens kunnen piloten ook niet zien wat er onder hen zit.
Vrijwel elk systeem is dubbel of driemaal uitgevoerd, vaak met verschillende inputs of onderliggende systemen. In het turkish geval (geen onur), was één systeem kapot, maar die gegevens werden ook op andere instrumenten weergegeven.
Wat onder een vliegtuig aan bergen zit, komt uit een apart systeem en geeft altijd de hoogte van het terrein onder je weer.
Voegt niets toe, er is aan boord al een database met visuele weergave van het terrein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Runner15 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:42:
[...]

Hoe bedoel je 'zonder dit op te merken'? We weten toch gewoon nog niet wat er gebeurd is? Hoe kom je er dan bij dat ze 'dit niet opgemerkt hebben'?
Als ik het goed begrijp was de rate of descent nagenoeg gelijk aan die van een normale landing, maar dan gewoon veel te vroeg. Passagiers zouden niks gemerkt hebben, tot de bergen opdoemden.

Edit: er zijn ook andere theorieën die gewag maken van een duikvlucht/noodlanding, waarbij brand aan boord, rookontwikkeling in de cockpit of een decompressie klassieke voorbeelden zijn die dit triggeren.

De vraag voor mij blijft: waarom was er geen communicatie gedurende die 8 minuten?

Bron

Kan deze ticker aanraden:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447

[ Voor 20% gewijzigd door Coltrui op 25-03-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:21
Als ik het nieuws goed gehoord heb is de plaats van de FDR (Flight Data Recorder) wel al bekent. Alleen nog niet in handen. In ieder geval fijn dat de CVR (Cockpit Voice Recorder) wel al bekent is. Zodra dat ding gefixt is kan er duidelijkheid komen i.p.v. al mensen/piloten de schuld geven.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 14-09 23:58
wildhagen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:41:
[...]
Beetje vroeg om al meteen dat soort dingen te starten (behalve dan in de VS, waar het normaal is). Ook niet erg respectvol naar de slachtoffers...
Het openen van een strafrechtelijk onderzoek meteen na de crash is eigenlijk niets bijzonders. Dat is in Nederland ook meteen na de crash van de Turkish Airlines in Amsterdam gebeurd. Dat heeft niet geleid tot een vervolging, maar om die beslissing te kunnen nemen moet je wel meteen na de crash met het onderzoek beginnen, anders loop je bijvoorbeeld het risico dat sporen verloren gaan.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
wildhagen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:41:
[...]

WTF?

Idd, een WTF van mijn kant ook. Het is wel heel snel ergens de schuld willen leggen.

Edit:

In Barcelona worden nabestaanden opgevangen en ook meteen DNA monsters genomen, om zo snel mogelijk slachtoffers te kunnen identificeren.
Verder in Spanje drie dagen van rouw afgekondigd.

[ Voor 22% gewijzigd door Jolke op 25-03-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Relaas van Obama's piloot over de crash: http://www.nydailynews.co...0-crash-article-1.2161077

Hij verklaart dat je bij drukverlies op FL380 maar 5 seconden hebt totdat je niet meer helder kunt denken, bij rokers is dat zelfs nog minder. Zijn theorie: de daling is ingezet, maar de piloten raakten al bewusteloos voordat ze FL100 als nieuwe hoogte in de automatische piloot in konden voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook het gevoel, gezien het flightpath, dat de piloten niet meer bij bewustzijn waren. 8 minuten lang in een rechte lijn dalen zonder alternatieven (luchthavens, vlak terrein) te zoeken, geen mayday versturen, full speed tegen een berg aanvliegen... Of het toestel was compleet onbestuurbaar, maar als dat zo is verwacht ik geen kaarsrechte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:04:
Relaas van Obama's piloot over de crash: http://www.nydailynews.co...0-crash-article-1.2161077

Hij verklaart dat je bij drukverlies op FL380 maar 5 seconden hebt totdat je niet meer helder kunt denken, bij rokers is dat zelfs nog minder. Zijn theorie: de daling is ingezet, maar de piloten raakten al bewusteloos voordat ze FL100 als nieuwe hoogte in de automatische piloot in konden voeren.
Echter het allereerste wat je doet in het geval van drukverlies is je masker opzetten en dan pas dalen. Daarnaast moet je fysiek best lang draaien aan de knop om bijvoorbeeld FL100 in te stellen, laat staan de lagere hoogte waarop ze tegen de berg vlogen.

Deze procedure train je vrij regelmatig en het lijkt me stug dat ze ineens de volgorde van de stappen door elkaar haalden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:04:

Ik wil er wel in meegaan dat de piloten buiten bewustzijn geraakt zijn, maar 5 seconden lijkt mij te kort. Een gemiddeld mens kan 30 seconden zijn adem inhouden, piloten zijn behoorlijk getraind en het lijkt mij dat ze binnen die 30 seconden wel een zuurstofmasker op hebben, dat is een standaard handeling die ze een miljard keer oefenen. Dat het de piloot of copiloot niet lukt, ok. Maar beiden?

Bij een duik van FL380 naar FL100 zie je normaliter een veel stevigere daling in geval van nood.

Maar buiten dat, en daar weet ik niet genoeg van, is er geen systeem wat ingrijpt bij een dergelijke daling en naderbij komen van de grond?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 09:13 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste

Let op:
Laat de discussie over nationaliteiten en de 'mate van ergheid' achterwege, ook in relatie tot verschillende nieuwsoutlets.