Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Natuurlijk niet. Je kunt toch nieuws melden? Zoals bijvoorbeeld Hogader en YellowOnline en Jeroen1994 dit doen?
Ook, maar ook een bepaalde moderne vorm van ramptoerisme.Runner15 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:21:
[...]
Zullen we gewoon het onderzoeksrapport afwachten? Dit is pure speculatie.
De procedure voor een engine failure op die hoogte heb ik al beschreven. Laat die thrust reverser theorie gewoon rusten.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:19:
[...]
Hij is wel flink vertraagd voor ie van de radar verdween. Ik denk :
- Crew krijgt te maken met een engine failure, whatever. Dus besluit langzaam te dalen en uit te zoeken wat er aan de hand is
- Snelheid ligt lager, en een van de motoren schiet in trust reverse. Trekt het vliegtuig rechts of links op.
- Crew krijgt hem level door motor een shutdown te geven maar vliegt op 1 motor. Op moment dat alles duidelijk is zitten ze al zo laag en zo dichtbij de bergen dat het te laat is...
?
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Alles is mogelijk maar dit is zeer, zeer onwaarschijnlijk.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:19:
[...]
- Crew krijgt te maken met een engine failure, whatever. Dus besluit langzaam te dalen en uit te zoeken wat er aan de hand is
- Snelheid ligt lager, en een van de motoren schiet in trust reverse. Trekt het vliegtuig rechts of links op.
- Crew krijgt hem level door motor een shutdown te geven maar vliegt op 1 motor. Op moment dat alles duidelijk is zitten ze al zo laag en zo dichtbij de bergen dat het te laat is...
?
Helios bleef doorvliegen en is door de luchtmacht onderschept ter controle. Dat vliegtuig kwam zonder kerosine te zitten, maar de Germanwings vlucht was pas halverwege zijn doel. Dan nog heb je een glijvlucht die niet zo hard naar beneden gaat (dat is eens met een Swissair? vlucht gebeurd en die is succesvol geland). Overigens had men bij de Helios een schakelaar niet omgezet waardoor de cabine nooit op druk is gekomen.wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:13:
[...]
Nou, hierboven wordt al gespeculeerd over een rapid decompression. Als dat het geval is, komt dit scenario als optie naar boven: Wikipedia: Helios Airways Flight 522
In andere woorden, cabine depressurization, bemanning buiten bewustzijn als gevolg van zuurstoftekort. Vliegtuig blijft doorvliegen tot brandstof op is, daarna *boem*....
Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat er wel degelijk contact is geweest natuurlijk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Van de website van France3 ProvenceVolgens verschillende getuigenissen gehoord door Europe 1, waaronder die van een bewoner van Meolans Revel, "het vliegtuig was lager dan normaal," voor de crash. Een andere bewoner merkte "een zeer grote geluidsoverlast uit de motor die zeer luid klonk" voor het ongeval.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Goh, lager dan normaal. Dat is wel heel logisch met een crash...
Tja... Opvallender vond ik de meldingen van meerdere omwonenden over de enorme herrie.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:29:
[...]
Goh, lager dan normaal. Dat is wel heel logisch met een crash...
Canon EOS | DJI M2P
Hij ging meer dan 700km/h toen hij van de radar verdween, dat vind ik nou niet echt flink vertraagd.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:19:
[...]
YouTube: Crash German Wings : la zone du crash dans le massif des trois évêchés
Ja dat is inderdaad vrij bizar. Volgens mij maken flameouts in motoren ook enorme bakken met lawaai, miss is dat het.Arjan A schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:30:
[...]
Tja... Opvallender vond ik de meldingen van meerdere omwonenden over de enorme herrie.
Ik zie t vliegtuig niet iig? Of mis ik wat?Artopaper schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:34:
Video van de rampplek uit een reddingshelikopter:
YouTube: Crash German Wings : la zone du crash dans le massif des trois évêchés
(Eigen vertaling)Het terrein is zeer steil. Bijna verticaal. Een en al afgronden. We zien alleen puin. De helikopters beginnen de lichamen te repatriëren. Bewoners, van mijn administratie, zullen de militairen te voet begeleiden naar de plek.
Canon EOS | DJI M2P
Een flamout maakt geen herrie, een enginestall (zeg maar lucht die niet goed door de motor loopt) of meerdere relights (herstart) wel.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:34:
[...]
Ja dat is inderdaad vrij bizar. Volgens mij maken flameouts in motoren ook enorme bakken met lawaai, miss is dat het.
Maar zou het niet logischer zijn aan te nemen dat inwoners van een dorp wat nooit een vliegtuig laag overkomt niet betrouwbare getuigen op het gebied van geluid zijn als dat eenmaal wel gebeurt?
Bron.Er zouden bewegende lichamen gespot zijn. Onbevestigd. Maar als bergredder geef je slachtoffer alle hoop! #Germanwings
Hoopvol...
6 crew
----- 2 piloten
----- 4 stewards
144 passagiers
----- 67 Duitsers
---------- 16 scholieren
---------- 2 leerkrachten
----- 45 Spanjaarden
----------- 2 baby's
[ Voor 6% gewijzigd door YellowOnline op 24-03-2015 15:43 ]
De herrie op zich zegt niet zoveel, die motoren maken enorm veel lawaai. Het toestel vloog laag in een gebied met bergen, echo effect. Als het vliegtuig achter een bergenkam komt kan het geluid ook plots wegvallen (echo effect weg en geluid moet over de berg), wat exact overeenkomt met hun verklaringen.Arjan A schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:30:
[...]
Tja... Opvallender vond ik de meldingen van meerdere omwonenden over de enorme herrie.
Als dat zo is dan moet men voort gaan maken met de helicopters om ter plaatse te komen om te zien of er nog iemand geholpen kan worden.
Kou en donker zullen niet gaan meehelpen als het later wordt.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Klopt, maar in dit geval ging het (getuige de eerdere ooggetuige verklaring) om een dorp waar regelmatig straaljagers overheen vliegen (neem aan een miltair vliegveld in de buurt dan).Fly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:40:
[...]
Maar zou het niet logischer zijn aan te nemen dat inwoners van een dorp wat nooit een vliegtuig laag overkomt niet betrouwbare getuigen op het gebied van geluid zijn als dat eenmaal wel gebeurt?
Ik mag aannemen dat die dan wel een redelijke inschatting kunnen maken op dat vlak.
Virussen? Scan ze hier!
Weet niet precies zeker, maar er lijkt iets te roken op de berg rechts achter
edit: aan het einde van het filmpje mid rechts achter. In het begin mid achter (maar echt geen idee)
[ Voor 17% gewijzigd door macciez op 24-03-2015 15:45 ]
Do what you love, do it often
Ik ben daar op vakantie geweest, dichtbij de rampplek.. Er is een klein vliegveld voor helikopters en andere kleine vliegtuigen(voor parachute springen etc) maar geen militare vliegtuigenwildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:43:
[...]
Klopt, maar in dit geval ging het (getuige de eerdere ooggetuige verklaring) om een dorp waar regelmatig straaljagers overheen vliegen (neem aan een miltair vliegveld in de buurt dan).
Ik mag aannemen dat die dan wel een redelijke inschatting kunnen maken op dat vlak.
Posted at 14:40
French Prime Minister Manuel Valls says a helicopter has managed to land near where the plane crashed in the Alps, but found no survivors, according to AP.
Bron BBC14:42
Council official Gilbert Sauvan tells Les Echos newspaper, "The plane is disintegrated". He added that "the largest debris is the size of a car".
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Schoolreisje naar Barcelona of zo wellicht. Zou wel heel triest zijn. Al is het voor iedereen vreselijk triest natuurlijk.YellowOnline schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:41:
[...]
---------- 16 scholieren
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nu zijn de Fransen niet zo benauwd met het oefenen en vliegen in bergachtig gebied met straaljagers. En dichtbijheid van een vliegveld heeft natuurlijk niet alles te zeggen.Artopaper schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:45:
[...]
Ik ben daar op vakantie geweest, dichtbij de rampplek.. Er is een klein vliegveld voor helikopters en andere kleine vliegtuigen(voor parachute springen etc) maar geen militare vliegtuigen
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Di beelden stroken niet echt met de sneeuw op deze foto:macciez schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:44:
[...]
Weet niet precies zeker, maar er lijkt iets te roken op de berg rechts achter
edit: aan het einde van het filmpje mid rechts achter. In het begin mid achter (maar echt geen idee)
https://twitter.com/Menno_Boermans/status/580355001417121793

Als ik even kijk, lijkt Wikipedia: Orange-Caritat Air Base vrij dicht in de buurt van het gebied te liggen, dus mogelijk van daaruit danArtopaper schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:45:
[...]
Ik ben daar op vakantie geweest, dichtbij de rampplek.. Er is een klein vliegveld voor helikopters en andere kleine vliegtuigen(voor parachute springen etc) maar geen militare vliegtuigen
Virussen? Scan ze hier!
Hij heeft ook een link naar wat webcams in de buurt (met niet zo heel veel sneeuw): http://en.valdallos.com/webcam-ski.htmlBreadFan schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:47:
[...]
Di beelden stroken niet echt met de sneeuw op deze foto:
https://twitter.com/Menno_Boermans/status/580355001417121793
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 24-03-2015 15:53 ]
Unter Opfern wohl 16 Schüler, 2 Lehrerinnen des Joseph-König-Gymnasiums #Haltern. Sie kamen vom Schüleraustausch.Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:45:
[...]
Schoolreisje naar Barcelona of zo wellicht. Zou wel heel triest zijn. Al is het voor iedereen vreselijk triest natuurlijk.
Bron: Bild.de
http://aviation-safety.ne...s/period/stats.php?cat=A1CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:50:
[...]
http://www.nu.nl/binnenla...-laagste-niveau-ooit.html
Het is (gelukkig) uniek dat zoiets gebeurt, en met huidige social media is het meteen breed uitgemeten.
Wat nu wel zo is is dat er nu toevallig 2 dichter bij ons in de buurt hebben plaatsgevonden (Frankrijk, Oekraine).
Blijkbaar sinds 2010 zaten we in een dalende lijn wat betreft aantal ongelukken, maar afgelopen 3 jaar is het aantal doden wel toegenomen. En al helemaal was afgelopen jaar een best slecht jaar voor Europeanen, hoewel iedere dode natuurlijk telt... Relatief genomen een behoorlijke stijging. Ik vind het nu.nl artikel dus een beetje dubieus geïnterpreteerd geschreven. Ja, minder ongelukken, maar wel meer doden vergeleken met de afgelopen drie jaar, wereldwijd.
Volgens het nu.nl artikel toeval, maar feit blijft dat 2014 een slecht jaar was; veel doden.
Dat is hemelsbreed flink wat verder weg dan het vliegveld bij barcelonette, maar ze bedoelen dat vliegveld dan idd, je hoorde af en toe wat straaljagers overvliegen.wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:47:
[...]
Als ik even kijk, lijkt Wikipedia: Orange-Caritat Air Base vrij dicht in de buurt van het gebied te liggen, dus mogelijk van daaruit dan
[ Voor 37% gewijzigd door YellowOnline op 24-03-2015 15:52 ]
Wat ik zo vreemd vind, vanaf het moment dat hij koers wijzigt (om 10:30AM waar hij van zee net boven land komt), begint ook de daling. Instrumentfout? Iets met een hoogtemeter?
Daarnaast daalt hij in een rechte lijn, geen enkele koerswijziging meer tot de crash.
[ Voor 14% gewijzigd door BreadFan op 24-03-2015 15:55 ]
Het weerbericht voor de regio is trouwens niet zo goed nieuws voor de reddingsdiensten: sneeuw, sneeuw en sneeuw boven de 2000m aan zuidelijke kant en boven de 1700m aan noordelijke kant.Un général évoque un éventuel survivantt
Selon le général David Galtier et France Info, un possible survivant aurait été aperçu sur les lieux de l'accident.
Général David Galtier : "l'urgence c'est de secourir les éventuels survivants, on aurait aperçu un corps qui bouge" #crashA320
— Haute-Provence Info (@HPInfo) 24 Mars 2015
[ Voor 68% gewijzigd door YellowOnline op 24-03-2015 16:00 ]
Misschien probeerde ze het te herstellen(of andere fouten) en probeerde ze tot het vliegveld bij barcelonette te geraken(waar het in ieder geval vlak is)BreadFan schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:54:
Zie: http://nl.flightaware.com.../0835Z/LEBL/EDDL/tracklog
Wat ik zo vreemd vind, vanaf het moment dat hij koers wijzigt (om 10:30AM waar hij van zee net boven land komt), begint ook de daling. Instrumentfout? Iets met een hoogtemeter?
Daarnaast daalt hij in een rechte lijn, geen enkele koerswijziging meer tot de crash.
Foto van de brokstukken:
pic.twitter.com/WYVjCWYrTR
[ Voor 4% gewijzigd door Artopaper op 24-03-2015 15:59 ]
Helios was en ander verhaal. Die hadden geen waarschuwing. Ik weet dat speculeren weinig zin heeft zonder de recorders maar naar aanleiding van de geplotte data (http://nl.flightaware.com.../0835Z/LEBL/EDDL/tracklog) komen die cijfers over het algemeen overeen met de procedure van een gecontroleerde emergency descent. Reden voor die daling is natuurlijk onbekend.Señor Sjon schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:27:
[...]
Helios bleef doorvliegen en is door de luchtmacht onderschept ter controle. Dat vliegtuig kwam zonder kerosine te zitten, maar de Germanwings vlucht was pas halverwege zijn doel. Dan nog heb je een glijvlucht die niet zo hard naar beneden gaat (dat is eens met een Swissair? vlucht gebeurd en die is succesvol geland). Overigens had men bij de Helios een schakelaar niet omgezet waardoor de cabine nooit op druk is gekomen.
Voor de geinteresseerden de procedure:

Op een hoogte van FL380 heb je niet veel tijd voordat je het bewustzijn verliest (Wikipedia: Time of useful consciousness), ongeveer 15 seconden. Daarom: zuurstofmasker op.
De daling zet je in door de heading (richting) naar links of rechts te draaien (van de airway af ivm tegemoetkomend verkeer) en de hoogte omlaag te schroeven. Hierdoor wordt de daling ingezet. Normaalgesproken vlieg je op kruissnelheid wat ook je daalsnelheid wordt in eerste instantie, in dit geval is dat 887 km/h over de grond. De motoren zullen naar idle gaan en het vliegtuig begint te dalen, samen met de speedbrakes geeft je dit ongeveer tussen de -3000 en -4000 fpm aan daalsnelheid, afhankelijk van het gewicht. De piloot die vliegt is hier verantwoordelijk voor. Zodra de daling is ingezet ga je finetunen (hoogte, snelheid, richting).
Tot nu toe komt deze actie volledig overeen met het plot. De daling, de snelheid en de lichte koersverandering naar links.
Deel 2 van de procedure zijn wat "randzaken" zoals het informeren van Air Traffic Control, het controleren of de zuurstofmaskers van de passagiers naar beneden gekomen zijn en wat andere dingetjes. Het vliegen is prio nummer 1 (en dat is het altijd).
Als je na 15 seconden zuurstof uit de optelsom haalt krijg je een situatie waarbij een perfect functionerend vliegtuig de grond raakt waarbij de crew niet meer bij kennis is. Hoe, wat en waarom geen idee, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Of zoals Floppy zei, brand.
Maar dingen zoals thrust reversers in flight is zeer, zeer onaannemelijk gezien de snelheid en geen variatie in koers. Het plot is "te mooi", te geautomatiseerd, te linear.
Let wel, het vliegtuig gaat horizontaal vliegen zodra het die vooraf ingestelde (zie begin procedure) hoogte haalt maar met diezelfde hoge snelheid. Om horizontaal te vliegen is er thrust nodig. Dat kan de herrie verklaren van de motoren. Als je een berg tegen komt op de vooraf ingestelde hoogte (meestal FL100) corrigeert het vliegtuig niet automatisch. Dit is CFIT (Controlled Flight Into Terrain).
[ Voor 6% gewijzigd door Bolk op 25-03-2015 10:01 ]
Jezus, die is in HEEL veel kleine stukjes uit elkaar gespat....Artopaper schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:57:
[...]
Foto van de brokstukken:
pic.twitter.com/WYVjCWYrTR
[ Voor 97% gewijzigd door Garyu op 24-03-2015 16:02 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik link 'm direct uit de Dauphine. Toch niets schokkends op te zien (althans in deze resolutie).mannetje19 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:00:
Eerste beelden wrakstukken https://twitter.com/Menno_Boermans

Als de gesuggereerde schaalgrootte correct is, dan zie ik niet in hoe iemand daar leven uit kan komen, tenzij dit enkel de brokstukken zijn van een deel van het vliegtuig.
[ Voor 26% gewijzigd door YellowOnline op 24-03-2015 16:06 ]
Virussen? Scan ze hier!
Er kan altijd een single survivor zijn, de hoop nooit opgegevenwildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:05:
Als ik dat plaatje zie kunnen ze de zoektocht naar overlevenden wel stoppen lijkt me... dat lijkt me een klassiek geval van niet te overleven crash...
Lijkt me eerder iemand die in de buurt woonde
[ Voor 15% gewijzigd door frye op 24-03-2015 16:07 ]
Eerste Belg. Zal vast wel nog een Nederlander bij zitten ook gezien de locatie (Düsseldorf).YellowOnline schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:41:
Als ik cijfers van Frankfurter Allgemeine, El Mundo en De Standaard samenleg is dit bekend over passagiers:
6 crew
----- 2 piloten
----- 4 stewards
144 passagiers
----- 67 Duitsers
---------- 16 scholieren
----- 45 Spanjaarden
----------- 2 baby's
----- 1 Belg
I am the great Cornholio!
Als het gebied zo moeizaam begaanbaar is voor de hulpdiensten, lijkt een wandelaar op zo'n plek me niet bepaald logisch... Maar.. hoop doet leven...Garyu schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:06:
[...]
Lijkt me eerder iemand die in de buurt woondeDie tussen de wrakstukken is gaan zoeken in de hoop op overlevenden..
+1MetaFrame schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:08:
Herinneren we ons de crash in Tripoli nog? 1 Nederlands mannetje die het overleeft, daarom blijf je zoeken!
[ Voor 23% gewijzigd door ThAZiP op 24-03-2015 16:09 ]
Dan hoop ik dat ie direct belt... lijkt me niet dat je rustig tussen een vliegtuigwrak door gaat wandelenfrye schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:07:
Zou het geen wandelaar kunnen zijn? Iemand die ergens in de buurt was?
Verwijderd
eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ik op dat moment zou doen, je zit in shock op zo een moment, ik zou denk ik een peuk opsteken.DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:09:
[...]
Dan hoop ik dat ie direct belt... lijkt me niet dat je rustig tussen een vliegtuigwrak door gaat wandelen
Toch zijn er berichten van mensen die lawaai hoorde, dat strookt weer niet met motoren die in idle staan.Bolk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:00:
De motoren zullen naar idle gaan en het vliegtuig begint te dalen, samen met de speedbrakes geeft je dit ongeveer tussen de -3000 en -4000 fpm aan daalsnelheid, afhankelijk van het gewicht. De piloot die vliegt is hier verantwoordelijk voor. Zodra de daling is ingezet ga je finetunen (hoogte, snelheid, richting).
Tot nu toe komt deze actie volledig overeen met het plot. De daling, de snelheid en de lichte koersverandering naar links
Wellicht op het laatste moment nog een full throttle?
Uhuh. Plaatje gezien? Er is een verschil tussen hoop en realiteit.Artopaper schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:06:
[...]
Er kan altijd een single survivor zijn, de hoop nooit opgegeven
Knappe jongens als je zo'n crash overleefd. Althans, in de realiteit bedoel ik, in Hollywood zal het vast voorkomen ja.
Die is totaal verpulverd. Niet alsof er nog een sectie van de romp intact is ofzo, met daarin passagiers.
Niet echt te vergelijken.... Afriqiyah Airways Flight 771 gebeurde op heel lage hoogte, met veel lagere snelheid, en was veel intacter dan deze compleet verpulverde (afgaande op de foto) kist.MetaFrame schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:08:
Herinneren we ons de crash in Tripoli nog? 1 Nederlands mannetje die het overleeft, daarom blijf je zoeken!
Kijk, ik hoop ook dat er overlevenden zijn, maar de kans erop lijkt me met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo goed als 0.
Virussen? Scan ze hier!
Thomas Winkelmann, CEO van Germanwings, zei zojuist:
“Het is een tragische dag voor Germanwings en de Lufthansa-familie.”
Volgens Winkelmann verliet het toestel om 10.01 uur Barcelona met 144 passagiers, onder wie 2 baby’s. Aan boord waren ook 6 bemanningsleden, 2 in de cockpit en 4 in de cabine. Winkelmann maakte ook details over het contact met het toestel bekend. De Airbus maakte een duikvlucht van 8 minuten. Om 10.53 uur verloor het Germanwingstoestel contact met de luchtverkeersleiding.
De Airbus A320 werd in 1991 door Airbus aan Lufthansa geleverd. Sinds januari 2014 vliegt het toestel voor Germanwings. Gisteren is er nog een routinecontrole uitgevoerd in Düsseldorf. De laatste reguliere controle was in de zomer van 2013. De gezagvoerder werkte al 10 jaar voor Lufthansa en Germanwings. Hij maakte ruim 6000 vlieguren op dit toestel.
Er is nu een team van Lufthansa, Germanwings en technici onderweg naar Düsseldorf om de familie op te vangen. Verder zei Winkelmann dat zijn organisatie er met de autoriteiten alles aan zal doen om de oorzaak van de ramp zo snel mogelijk en zo volledig mogelijk te achterhalen.
Dit kan ook gewoon bagage etc zijn....? Je trekt conclusies te snelwildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:12:
[...]
Uhuh. Plaatje gezien? Er is een verschil tussen hoop en realiteit.
Knappe jongens als je zo'n crash overleefd. Althans, in de realiteit bedoel ik, in Hollywood zal het vast voorkomen ja.
Die is totaal verpulverd. Niet alsof er nog een sectie van de romp intact is ofzo, met daarin passagiers.
[...]
Niet echt te vergelijken.... Afriqiyah Airways Flight 771 gebeurde op heel lage hoogte, met veel lagere snelheid, en was veel intacter dan deze compleet verpulverde (afgaande op de foto) kist.
Kijk, ik hoop ook dat er overlevenden zijn, maar de kans erop lijkt me met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo goed als 0.
Kan best, dat laat het plot niet zien. Het kan ook best zijn dat het vliegtuig is "afgeleveled" op een bepaalde hoogte en horizontaal de berg in gevlogen is.Yohost! schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:11:
[...]
Toch zijn er berichten van mensen die lawaai hoorde, dat strookt weer niet met motoren die in idle staan.
Wellicht op het laatste moment nog een full throttle?
Dan krijg je de situatie dat het vliegtuig die hoge snelheid wil vasthouden maar dan horizontaal. Dan zullen de motoren op hoge snelheid gedraaid hebben.
/edit: toegevoegd aan originele post.
[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 24-03-2015 16:18 ]
Die waarbij de Telegraaf dat jochie opbelde terwijl ie nog niet eens wist dat ie de enige overlevende was?MetaFrame schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:08:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
BBC Trending has been taking a look at the fake images purporting to be from the crash site that have already started circulating online. They include a video and a photograph recycled from past incidents.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Een duikvlucht van 8 minuten... hmm... Bizar. Dat kan dus idd explosieve decompressie zijn (en het dan mega snel willen dalen)Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:12:
(nrc.nl 15:32)
Volgens Winkelmann verliet het toestel om 10.01 uur Barcelona met 144 passagiers, onder wie 2 baby’s. Aan boord waren ook 6 bemanningsleden, 2 in de cockpit en 4 in de cabine. Winkelmann maakte ook details over het contact met het toestel bekend. De Airbus maakte een duikvlucht van 8 minuten. Om 10.53 uur verloor het Germanwingstoestel contact met de luchtverkeersleiding.
De Airbus A320 werd in 1991 door Airbus aan Lufthansa geleverd. Sinds januari 2014 vliegt het toestel voor Germanwings. Gisteren is er nog een routinecontrole uitgevoerd in Düsseldorf. De laatste reguliere controle was in de zomer van 2013. De gezagvoerder werkte al 10 jaar voor Lufthansa en Germanwings. Hij maakte ruim 6000 vlieguren op dit toestel.
Er is nu een team van Lufthansa, Germanwings en technici onderweg naar Düsseldorf om de familie op te vangen. Verder zei Winkelmann dat zijn organisatie er met de autoriteiten alles aan zal doen om de oorzaak van de ramp zo snel mogelijk en zo volledig mogelijk te achterhalen.
Klopt, was de foto die bijna direct gepost werd. Bleek een oude foto uit 2007 (dacht ik?) te zijn van een totaal andere crash.
Die foto is al een tijdje debunked.
Virussen? Scan ze hier!
10:53?Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:12:
(nrc.nl 15:32)
http://nl.flightaware.com.../0835Z/LEBL/EDDL/tracklog
Daar houdt het om 10:38 al op. Geen idee wat er daarna nog gebeurd is, of dat dat gefilterd is.
Gilbert Sauvan, een lokale bestuurder, vertelde persbureau AP dat de rampplek een gebied van 100 tot 200 meter bedraagt. Sauvan:
"Alles is verpulverd. "
Hij zei dat de grootste brokstukken ter grootte van een kleine auto zijn.
Sauvan zei dat de rampplek moeilijk bereikbaar is en dat helikopters boven het gebied cirkelen om informatie te krijgen. Verder zijn er volgens hem zo'n 500 brandweerlieden en gendarmerie ter plaatse.
Bron: nrc.nl
Volgens een Turkse krant zouden er ook 39 Turken aan boord geweest zijnYellowOnline schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:41:
Als ik cijfers van Frankfurter Allgemeine en El Mundo samenleg is dit bekend over passagiers:
6 crew
----- 2 piloten
----- 4 stewards
144 passagiers
----- 67 Duitsers
---------- 16 scholieren
----- 45 Spanjaarden
----------- 2 baby's
Virussen? Scan ze hier!
Dat bericht zal af gaan op deze Reddit comment. Zag 'm vanmiddag al.lochpatje schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:20:
Op Omroep Brabant staat nu dat er hoogstwaarschijnlijk een 20 jarige vrouw uit Deurne in dat vliegtuig zat.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
via reddit:
Pilot here: it's strange to see that they held the airspeed up. The descent profile actually looks fairly normal, just very steep, as if it had a dual engine failure. However, the airspeed continues to hover around 400 knots, well above the airplane's best glide speed. It's possible that the data came from the ADS-B transmitter and I believe that's a very accurate source of ground speed at least.
If I had to guess at this point, there was a fire or emergency which forced the pilots to try to get on the ground ASAP, but something else must have gone wrong to prevent them from making it to an airport. Maybe the fire burned through hydraulics or wiring harnesses. It will be interesting to see the report results.
Edit; also note the airspeed does not drop towards the very end. No survivors and no landing attempt made. Something must have been very wrong. Possibly an emergency descent through the clouds and CFIT. (Controlled flight into Terrain) such as hitting the side of a mountain that was obscured by clouds, and maybe their avionics weren't working and couldn't warn them. They certainly weren't flying on a protected "airway "at all at the time. (Other pilots, what I mean by that is that MDA and MOROCA were probably the last of their concerns at the time)
[ Voor 81% gewijzigd door Franco10 op 24-03-2015 16:35 ]
Ik denk dat er best wat Duitse turken aanwezig waren. Lijkt me logischer, maar is wel een aanname.wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:25:
[...]
Volgens een Turkse krant zouden er ook 39 Turken aan boord geweest zijn
Iemand die dat kan uitleggen?
En verslaggevers die 'stand-upjes' doen, regeringsleiders en directeuren die rustig een toespraakje houden, pers die kalmpjes vragen stelt, etc. Ik dacht dat elke seconde zou tellen, maar dit gaat al uren zo. Bij een brand of ongeluk in mijn woonplaats is er soms een groter gevoel van paniek, urgentie, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Turken hebben vaak een dubbel paspoortFranco10 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:30:
Zoveel Turkse mensen lijkt mij niet voor de hand liggend. Dan is dat misschien ook een soort schoolreis of iets dergelijks geweest vanuit Duitsland.
via reddit:
[...]
Grappig, mij is dat links af slaan nooit geleerd. Sterker nog, ik zou niet eens standaard een draai maken, noch links, noch naar rechts, in Europa of de VS. (De RVSM tracks over de oceaan en Afrika zijn een ietwat ander verhaal.) Het hangt geheel af van de situatie en wat er om me heen gebeurt.Bolk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:00:
[...]
De daling zet je in door de heading (richting) naar links te draaien (van de airway af ivm tegemoetkomend verkeer) en de hoogte omlaag te schroeven. Hierdoor wordt de daling ingezet.
Een blik op de TCAS geeft mij (hopelijk) het juiste pad aan, zeker in een druk gebied als Europa met veel parallelle routes zou ik simpelweg die kant op gaan waar het minste diamantjes te zien zijn op mijn scherm. Uiteraard relatief snel ATC op de hoogte stellen.
Nu weet ik dat de draai wel of niet een discussiepunt blijft en dat in RVSM airspace in principe een >45' draai de regel is, maar een specifieke richting (links in jouw geval) heb ik nog nooit gehoord.
Je kan nu eenmaal niet met 10 heli's daar rondvliegen. Voor je het weet vliegen er dan 2 tegen elkaar, ben je nog verder van huis. Eerste regel van slachtofferhulp: zorg dat er niet nog meer slachtoffers vallen. Prio1 is dus veiligheid van de hulpverleners.Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:36:
Je ziet de hele middag steeds maar beelden van helicopters die in het gras staan, brandweerwagens op de parkeerplaats, reddingswerkers die daar rustig rondwandelen, alsof ze totaal geen haast hebben...
Iemand die dat kan uitleggen?
Idem met reddingwerkers, er kunnen er maar xx tegelijk in de buurt zijn (zeker gezien het zeer ruige terrein). Ze zullen elkaar ongetwijfeld afwisselen.
En gezien de bijna gehele verpulvering (wat ook door de burgemeester bevestigd wordt) is het ook zinloos om daar met enorme hoeveelheden mensen rond te lopen.
Virussen? Scan ze hier!
Even wat weggevallen letters erbij gezetpacificocean schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:36:
[...]
Turken hebben vaak een dubbele nationaliteit en dus twee paspoorten
Die verwarring komt inderdaad vaker voor bij vliegrampen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

hier zie ik wel iets meer dan alleen witte vlekjes...
Nu twijfel ik weer... In alle simulatorsessies gingen wij over links (captain side). Kan company voorkeur zijn uiteraard. Die diamantjes ontwijken lijkt me idd de beste methodeFly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:40:
[...]
Grappig, mij is dat links af slaan nooit geleerd. Sterker nog, ik zou niet eens standaard een draai maken, noch links, noch naar rechts, in Europa of de VS. (De RVSM tracks over de oceaan en Afrika zijn een ietwat ander verhaal.) Het hangt geheel af van de situatie en wat er om me heen gebeurt.
Een blik op de TCAS geeft mij (hopelijk) het juiste pad aan, zeker in een druk gebied als Europa met veel parallelle routes zou ik simpelweg die kant op gaan waar het minste diamantjes te zien zijn op mijn scherm. Uiteraard relatief snel ATC op de hoogte stellen.
Nu weet ik dat de draai wel of niet een discussiepunt blijft en dat in RVSM airspace in principe een >45' draai de regel is, maar een specifieke richting (links in jouw geval) heb ik nog nooit gehoord.
Niet normaal meer. Zou het vliegtuig met zo'n 700 km/h tegen een berg op gevlogen zijn? Of zouden er ergens nog grotere stukken liggen...?Paradox schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:44:
[afbeelding]
Daar ga ik vanuit, met zulke kleine stukjes is het vrij hard gegaan!Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:47:
[...]
Niet normaal meer. Zou het vliegtuig met zo'n 700 km/h tegen een berg op gevlogen zijn? Of zouden er ergens nog grotere stukken liggen...?
Plus daarbij dat je elkaar af kunt wisselen; je kan dan langer doorzoeken omdat je nog fitte mensen over hebt, terwijl de vorige ploeg debriefing en rusten doet.wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:41:
[...]
Je kan nu eenmaal niet met 10 heli's daar rondvliegen. Voor je het weet vliegen er dan 2 tegen elkaar, ben je nog verder van huis. Eerste regel van slachtofferhulp: zorg dat er niet nog meer slachtoffers vallen. Prio1 is dus veiligheid van de hulpverleners.
Idem met reddingwerkers, er kunnen er maar xx tegelijk in de buurt zijn (zeker gezien het zeer ruige terrein). Ze zullen elkaar ongetwijfeld afwisselen.
En gezien de bijna gehele verpulvering (wat ook door de burgemeester bevestigd wordt) is het ook zinloos om daar met enorme hoeveelheden mensen rond te lopen.
Sounds plausible... Ik denk dat dat toch wel de beste theorie is totdat er meer officiële gegevens bekend zijn.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
bron: http://www.nu.nl/vliegram...n-frankrijk-bereiken.html
w0utje89 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:51:
MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN: ZEKER EEN NEDERLANDS SLACHTOFFER
bron: http://www.nu.nl/vliegram...n-frankrijk-bereiken.html
Ziet er wel een beetje als zodanig uit. Cruising speed van een A320 is 828 km/h (max is 871 km/h) dus zou zomaar kunnen.Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:47:
[...]
Niet normaal meer. Zou het vliegtuig met zo'n 700 km/h tegen een berg op gevlogen zijn? Of zouden er ergens nog grotere stukken liggen...?
De burgemeester gaf al aan dat het grootste brokstuk het "formaat van een kleine auto" heeft, daar is dus echt weinig van over gebleven.
Virussen? Scan ze hier!
Dat bericht zal wss afgaan op de bronnen uit de direct omgeving, zoals ook ik die (woon er praktisch naast en ken mensen die haar via via kennen) ook vanmiddag al kreeg.BeefHazard schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:25:
[...]
Dat bericht zal af gaan op deze Reddit comment. Zag 'm vanmiddag al.
Verwijderd
Waarom met hoofdletters? Alsof het zo belangrijk is dat er één Nederlander aan boord was.w0utje89 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:51:
MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN: ZEKER EEN NEDERLANDS SLACHTOFFER
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 16:53 ]
Heeft het klakkeloos overgenomen van de Nu.nl livestream (hoe het ook mag heten)Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:52:
[...]
Waarom met hoofdletters? Alsof het zo belangrijk is dat er één Nederlander aan boord was.
[ Voor 4% gewijzigd door MrJames op 24-03-2015 16:55 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
En die zullen het wel weer van het ANP nieuwsstream hebben die alle titels met hoofdletters voeren volgens mij.MrJames schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:53:
[...]
Heeft het klakkeloos overgenomen van de Nu.nl livestream (hoe het ook mag heten).
Dat is idd niet groot, zelfs de motoren zijn blijkbaar nauwelijks meer heel dan.wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:52:
[...]
Ziet er wel een beetje als zodanig uit. Cruising speed van een A320 is 828 km/h (max is 871 km/h) dus zou zomaar kunnen.
De burgemeester gaf al aan dat het grootste brokstuk het "formaat van een kleine auto" heeft, daar is dus echt weinig van over gebleven.
De Franse tv-zender France Info en de krant La Provence melden dat er een overlevende zou zijn. Dat zou de leider van het onderzoeksteam hebben verklaard.
Verwijderd
Copy/paste of niet, ik schrijf mijn berichten niet in hoofdletters. Dit is een forum, geen voetbalstadion.Douweegbertje schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:59:
Al deze 'headlines' waren dit gehele topic al in caps.
Ik hoop dat ze de zwarte dozen in goede orde vinden.
Wow, dat is nieuws. Dat zou natuurlijk geweldig zijn!Steefmeister schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:01:
Franse media: overlevende van ramp
De Franse tv-zender France Info en de krant La Provence melden dat er een overlevende zou zijn. Dat zou de leider van het onderzoeksteam hebben verklaard.
Meer een minuscuul lichtpuntje in een zeer trieste zaak ...Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:05:
[...]
Wow, dat is nieuws. Dat zou natuurlijk geweldig zijn!
GamiQ, de game notes app met game maps!
Vanuit een iets andere hoek:Paradox schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:44:
[afbeelding]

Duidelijk een iets groter brokstuk helemaal midden-bovenin in de foto.
Virussen? Scan ze hier!
Erg trieste zaak
Staan toch aardig wat mensen op de foto, of zie ik dat verkeerd?wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:10:
[...]
Vanuit een iets andere hoek:
[afbeelding]
Duidelijk een iets groter brokstuk helemaal midden-bovenin in de foto.
[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 24-03-2015 17:15 ]
Dat lijken mij reddingswerkers.Garyu schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:15:
[...]
Staan toch aardig wat mensen op de foto, of zie ik dat verkeerd?
Laat de discussie over nationaliteiten en de 'mate van ergheid' achterwege, ook in relatie tot verschillende nieuwsoutlets.