harryvos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:41:
wie kan mij helpen ik heb mijn js8500 aangesloten op mijn onkyo (ARC), mijn mediaspeler popcorn A300 heb ik via HDMI aangesloten op de hdmi verdeler van de samsung TV.
Probleem is dat ik wel geluid heb maar dan in stereo geen DTS of 5.1 laat staan HD master 7.1.
Iemand die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, als ik de mediaspeler direct op de reciever aansluit dan heb ik wel DTS enz.. echter niet wenselijk omdat dan alles op HDMI4 staat, dus ook mijn ps4 aangaat.
hoop dat het een beetje duidelijk is ?
Ik heb de nodige ervaring met een JU7000 die optisch aangesloten is (niet van mij, maar van kennissen).
Disclaimer: ik weet niet met zekerheid of alles ook geldt voor DHMI ARC gebruik.
In het audio menu kun je een aantal zaken instellen m.b.t passthrough.
Menu>Geluid>Extra Instellingen>HMDI geluidsformaat
Staat deze op bitstream of PCM? Voor DTS en DD gelden dat bitstream nodig is.
Onder "Geluidsformaat" in hetzelfde menu staat dan waarschijnlijk PCM? Klik het aan en er zal vermoedelijk DTS of Dolby Digital staan (afhankelijk van welke van beide aabwezig is). Na de juiste gekozen te hebben zou de tv wel het juiste formaat moeten doorgeven.
Een aantal plaatsen lager in het menu staat een optie voor HD audio, die aan of uit staat. Ik vermoed dat als je deze aan zet DTS HD ook zou moeten werken.
Een eigenaardigheid waar ik tegen aan liep is dat ik voortdurend moest kiezen voor het relevante audio type. Staat de tv op DD dan zal elk bestand met DD goed worden doorgegeven. Speel je daarna DTS dan moet ik weer kiezen voor dat audio spoor om niet te worden beperkt tot PCM stereo. Alles DD gaat dus goed, alles DTS gaat goed, maar afwisselen van DD en DTS benodigd elke keer om een aanpassing. Waarom is me een raadsel...

Misschien is het een beperking van het gebruik van een optische kabel bij deze tv, maar erg onhandig. Op internet kan ik er niets over vinden, overigens.