Beter zou ik niet zeggen, maar eerder de logischere keuze. Al jaren wordt het 13" model Pro omarmt vanwege het ideale formaat. Toen ik nog studeerde was dat tenminste de algemene tendens. Als je immers blanco naar de winkel gaat met het idee ik wil een MacBook en ik moet er ook nog lekker op kunnen werken, niet al te veel geld aan uit willen geven en je kijkt naar je omgeving, dan kom je naar mijn idee tenminste uit bij een 13" Air of een 13" Pro. Een 12" MacBook schrikt dan in eerste instantie af. Helemaal wanneer je in aanraking komt met het toetsenbord. Dat is dan schrikken als je de mechanica gewend bent van Windows (en oude Mac) computers.
Mensen die de 12" MacBook kopen, kopen deze omdat ze weten wat ze kopen. Snappie? Het compacte formaat is echt waanzinnig indien je daar veel waarde aan hecht, de accuduur top, het scherm prachtig en de dagelijkse snelheid valt niet tegen. Het toetsenbord moet je aan wennen en dan valt er goed op te werken. Ik moet er alleen niet aan denken dat dit mijn primaire machine zou zijn. Daar heb ik een 15" MacBook Pro voor welke ik alleen nog maar achter mijn bureau gebruik omdat deze oncomfortabel in mobiel gebruik is. Ik kan alleen de kracht van deze machine zo nu en dan niet missen en ik speel graag een spelletje (in Bootcamp).
Met mijn ervaring op en beeldvorming van de 12" MacBook wil dat echter niet zeggen dat 95% van de consumenten hier niet mee uit de voeten kan. Voor veel mensen zal deze MacBook voldoen in alledaags gebruik. Hij valt alleen een beetje weg in het laptopgeweld van andere fabrikanten en bij Apple zelf, omdat je voor hetzelfde geld groter en (in de ogen van de consument daarom figuurlijk, maar tevens ook letterlijk) beter kunt krijgen. Kijk ook maar naar de Tweakers frontpage wanneer er een nieuwsbericht is over de 12" MacBook of een vergelijkbare oplossing van de concurrent. In de reacties wordt deze MacBook constant de grond in geboord met "whut 1 USB-C poort #hoedan

", "waarom krijgt deze laptop alsnog een 7,5 met zo'n slecht toetsenbord

", "waarom kopen mensen dit", "Apple is echt helemaal knettah met de prijzen die ze ervoor durven te vragen" en zo kan ik nog wel even doorgaan
Wat betreft het eerste deel van jouw vraag zal een nieuwe model ook wel voor opleving zorgen hier ja.