Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Flipm0de schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:47:
ik ben toe aan een nieuwe macbook, gebruik deze eigenlijk alleen voor dingen als;

netflix
series
flims
internetten
torrentjes downloaden

Ik twijfel een beetje tussen de nieuwe macbook en de 2015 macbook pro (instapmodel beide). Snap ik er nou helemaal niets van of is de 2015 pro nog steeds sneller (en daardoor toekomstvaster) dan de 2016 macbook als je kijkt naar processor? Beide hebben 8gig aan geheugen.
Wat heb je zelf gedaan sinds eind december, behalve 3 keer je vraag in diverse draadjes op te schrijven..? :)
Ga eens naar een A-mac, iCentre of Apple Store en zet de 13,3 2015 en 16 naast elkaar en/of laat je adviseren.

2016: nieuwere gen. processor Skylake, standaard 256GB SSD met behoorlijk meer lees/schrijf snelheid. Nieuwe behuizing, lichter. Intel HD 540 enz. enz. Dit zijn wat pro's. Misschien kan een medewerker wat con's melden. Want zoals je weet zijn er ook wel wat issues met de 2016 Pro vnl met graphics en touchbar. Zie dit topic: [MacBook Pro 2016] Ervaringen & Discussie

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
palthe schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:14:
Ik heb een toets (de mute toets, f10) die niet lekker klikt. Het lijkt alsof hij vast zit. Hij werkt nog wel, maar het niet optimaal.
Ik neem aan dat ik hiervoor gewoon weer naar de Media Markt moet om te laten fixen?
Of zou ik het zelf kunnen? Lijkt mij namelijk niet, en ik ga niet toetsen lopen los wrikken.
Ik heb een toets gebroken om deze reden. Ook een 12". Gewoon terug gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:08
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:34:
[...]

Wat heb je zelf gedaan sinds eind december, behalve 3 keer je vraag in diverse draadjes op te schrijven..? :)
Ga eens naar een A-mac, iCentre of Apple Store en zet de 13,3 2015 en 16 naast elkaar en/of laat je adviseren.

2016: nieuwere gen. processor Skylake, standaard 256GB SSD met behoorlijk meer lees/schrijf snelheid. Nieuwe behuizing, lichter. Intel HD 540 enz. enz. Dit zijn wat pro's. Misschien kan een medewerker wat con's melden. Want zoals je weet zijn er ook wel wat issues met de 2016 Pro vnl met graphics en touchbar. Zie dit topic: [MacBook Pro 2016] Ervaringen & Discussie
Ik geloof dat Flipm0de het over de Macbook 12 heeft en niet de Macbook pro 2016 als vergelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

securitymayo schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:49:
Ik geloof dat Flipm0de het over de Macbook 12 heeft en niet de Macbook pro 2016 als vergelijk..
Nee de vraag word in diverse draadjes gepost..
Flipm0de in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Laatst online: 14-09 13:08
Dan heb ik niets gezegd :X
Ik dacht het omdat hij zei: 'nieuwe macbook en 2015 macbook pro' in het 'Macbook 12' topic...

[ Voor 14% gewijzigd door securitymayo op 07-02-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Squ1zZy schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Ik heb een toets gebroken om deze reden. Ook een 12". Gewoon terug gaan :)
Yes, heb ik al gedaan, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31
Vandaag toch maar definitieve keus gemaakt om mijn Macbook 12" van 7 maanden oud te upgraden naar een Macbook Pro 2016 (non-touch). Vond het een lastige beslissing, omdat de snelheid van de Macbook zelf eigenlijk meer dan voldoende was voor mijn gebruik.

Het schermformaat gaf uiteindelijk de definitieve doorslag, die ene inch zorgt uiteindelijk wel voor een scherm dat 23% groter is. Ik merk dat ik nu op de 12" nog wel even aan het klungelen kom als ik voor het werk wat wil doen, voor browsen is het meer dan voldoende.

Na mijn Macbook (2015) die ik laggy vond, had ik eigenlijk al moeten weten dat ik het scherm niet groot genoeg vond. Achjah, leren we van.

Ik ben wel benieuwd of de Macbook Pro net zo lekker typt als de Macbook, ik vind het toetsenbord echt geweldig.

Wel heb ik van mijn Macbook 12" nog een Pack & Smooch sleeve over. Mocht iemand er belang bij hebben voor een net prijsje, stuur maar even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
G33st schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:58:
Vandaag toch maar definitieve keus gemaakt om mijn Macbook 12" van 7 maanden oud te upgraden naar een Macbook Pro 2016 (non-touch). Vond het een lastige beslissing, omdat de snelheid van de Macbook zelf eigenlijk meer dan voldoende was voor mijn gebruik.

Het schermformaat gaf uiteindelijk de definitieve doorslag, die ene inch zorgt uiteindelijk wel voor een scherm dat 23% groter is. Ik merk dat ik nu op de 12" nog wel even aan het klungelen kom als ik voor het werk wat wil doen, voor browsen is het meer dan voldoende.

Na mijn Macbook (2015) die ik laggy vond, had ik eigenlijk al moeten weten dat ik het scherm niet groot genoeg vond. Achjah, leren we van.

Ik ben wel benieuwd of de Macbook Pro net zo lekker typt als de Macbook, ik vind het toetsenbord echt geweldig.

Wel heb ik van mijn Macbook 12" nog een Pack & Smooch sleeve over. Mocht iemand er belang bij hebben voor een net prijsje, stuur maar even een PB.
2015 model laggy? Met welke taken?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Inderdaad, alleen met 10 tabladen in Chrome met voornamelijk YouTube ervaar ik nog een laggy MacBook, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Redondo1982 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:15:
[...]

2015 model laggy? Met welke taken?
Ik schaal altijd de resolutie op mijn Macbook's naar klein (?), zodat er zoveel mogelijk op het scherm past. Als ik dan een inderdaad een aantal tabs en word open had staan, voelde hij lichtelijk laggy aan wanneer ik schakelde tussen word en safari.

Op mijn 2016 versie was dat al veel minder.

[ Voor 5% gewijzigd door G33st op 09-02-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
G33st schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:30:
[...]

Ik schaal altijd de resolutie op mijn Macbook's naar klein (?), zodat er zoveel mogelijk op het scherm past. Als ik dan een inderdaad een aantal tabs en word open had staan, voelde hij lichtelijk laggy aan wanneer ik schakelde tussen word en safari.

Op mijn 2016 versie was dat al veel minder.
Laggy in de vorm van response? Ik ga het dan even proberen te reproduceren vanavond. Ik heb wel 2015 M5 model, dus misschien is die wat minder gevoelig hiervoor. Maar heb je het nu met je Pro niet dan? Misschien is het wel een MacOs probleem of een probleem van Chrome of Word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Redondo1982 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:04:
[...]

Laggy in de vorm van response? Ik ga het dan even proberen te reproduceren vanavond. Ik heb wel 2015 M5 model, dus misschien is die wat minder gevoelig hiervoor. Maar heb je het nu met je Pro niet dan? Misschien is het wel een MacOs probleem of een probleem van Chrome of Word.
Ik had er op mijn 2016 model ook al geen last meer van, maar op mijn 2015 model (basis versie) stoorde ik me er aan. Mijn Pro neem ik aankomende zaterdag over van een mede-tweaker, ik leef 2,5 dag zonder Macbook (living on the edge)!

Mijn sleeve heb ik ondertussen zoals het hoort op V&A gezet:
V&A aangeboden: Pack & Smooch sleeve for Macbook 12"

[ Voor 14% gewijzigd door G33st op 09-02-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
G33st schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Ik had er op mijn 2016 model ook al geen last meer van, maar op mijn 2015 model (basis versie) stoorde ik me er aan. Mijn Pro neem ik aankomende zaterdag over van een mede-tweaker, ik leef 2,5 dag zonder Macbook (living on the edge)!
Haha, ja is moeilijk allemaal zo :+

Ik was even vergeten dat je naast de 2015 ook het 2016 hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30
Heeft iemand ervaring met een 12" rMB en een LG 38UC99 monitor? Ik zit eraan te denken om mijn TV te vervangen door deze monitor (mijn huidige TV is 40" dus qua grootte zal het niet zoveel uitmaken).

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Gaan deze werken als USB oplader en voor het aansluiten van 2 monitoren op mijn MacBook 12" 2016?

[ Voor 53% gewijzigd door chronoz op 18-02-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
azt33 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:39:
Heeft iemand ervaring met een 12" rMB en een LG 38UC99 monitor? Ik zit eraan te denken om mijn TV te vervangen door deze monitor (mijn huidige TV is 40" dus qua grootte zal het niet zoveel uitmaken).
Monitor zal alleen kunnen draaien op 30Hz en dat lijkt me niet een fijn om zo te werken. Er is wel een manier om dit te omzeilen, maar heb het zelf nooit geprobeerd en is op eigen risico. Dit werkt ook alleen op het 2016 model.
USB-C kabel zou moeten werken voor het opladen maar de splitter zal niet zijn werk kunnen doen, aangezien dat niet wordt ondersteund.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Even een vraagje in dit forum gooien omdat Google me niet meteen verder helpt. Op mijn MacBook Pro 2015 gebruiken we regelmatig (iets meer dan wekelijks) DarkTable om enkele honderden RAW-foto's te bekijken/bewerken/converteren. Dat draait prima.

Onze 2e laptop (een oude Sony Vaio) geeft bijna de geest en we zijn op zoek naar een vervanger. We overwegen de MacBook 2016 maar ik vind geen gebruikerservaringen online van DarkTable op deze MacBook. Is er hier iemand met die ervaring of iemand die het even wilt uittesten?

Verder zou de laptop voor basistaken gebruikt worden: Word, Excel, PowerPoint, Spotify, Firefox, Thunderbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb wel eens twee beeldschermen tegelijk aangesloten op mijn MacBook, twee Dell U2515H's. Werkte prima, maar ik kreeg zoals voorspeld op beide schermen alleen hetzelfde beeld.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Voorheen had ik Windows virtueel draaien, maar na 2x een herinstallatie van de virtuele machine te moeten doen was ik het een beetje zat. Nu heb ik ervoor gezorgd dat ik Windows vanaf mijn externe SSD kan opstarten. Ik heb dit via een tutorial gedaan. Hij ziet hem nu als een opstartschijf, net zoals een "normale" Boot Camp-partitie.

Het was nog een heel gedoe, want eerst moest ik op de normale manier Windows installeren via Boot Camp en vanaf daar kon ik de externe SSD bootable maken. De "normale" Boot Camp-partitie heb ik later weer verwijderd. Ook moest ik handmatig de Boot Camp drivers installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 01-03-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03
ik doe mijn mac open vandaag en zie plots een vieze vertikale lijn in mijn beeld... en nu distort het beeld langs alle kanten... hij is slechts enkele maanden oud. Nog mensen die dit probleem kennen?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/s6klsy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/103vs4l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:54
Mijn MacBook Pro (eind 2013) is alweer bijna 4 jaar oud, dan begin voorzichtig rond te kijken naar een vervanger. Eerlijk gezegd vind ik de huidige Pro-line vrij prijzig, dus overweeg ik een MacBook.

Voornaamste gebruik: internet, iTunes, mail, office, .. thuiswerken via Citrix. Dat lukt nu ook allemaal prima. Alleen occasioneel tekenen via Draftsight geeft problemen, dan krijg ik nogal eens meldingen dat er te weinig geheugen in zit. Iemand dergelijke ervaringen of bij voorkeur betere ervaringen op een MacBook?

Mag ik op basis van https://browser.geekbench...0frequency:2400%20bits:64 en https://browser.geekbench...0frequency:1200%20bits:64 er vanuit gaan dat de MacBook (marginaal) beter presteert dan mijn huidige Apple? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arosa schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:41:
Mijn MacBook Pro (eind 2013) is alweer bijna 4 jaar oud, dan begin voorzichtig rond te kijken naar een vervanger. Eerlijk gezegd vind ik de huidige Pro-line vrij prijzig, dus overweeg ik een MacBook.

Voornaamste gebruik: internet, iTunes, mail, office, .. thuiswerken via Citrix. Dat lukt nu ook allemaal prima. Alleen occasioneel tekenen via Draftsight geeft problemen, dan krijg ik nogal eens meldingen dat er te weinig geheugen in zit. Iemand dergelijke ervaringen of bij voorkeur betere ervaringen op een MacBook?

Mag ik op basis van https://browser.geekbench...0frequency:2400%20bits:64 en https://browser.geekbench...0frequency:1200%20bits:64 er vanuit gaan dat de MacBook (marginaal) beter presteert dan mijn huidige Apple? Of zie ik iets over het hoofd?
Synthetische benchmarks vertalen naar real world scenario's is natuurlijk altijd erg tricky... Voor alles wat je noemt, behalve Draftsight, zeg ik: kan prima. Ik ken Drafsight verder niet, maar bedenk goed dat de MacBook zich prima redt als het op korte piekbelastingen aan komt. Op het moment dat je langdurig meerdere threads gaat belasten zit de CPU vaak sneller aan z'n max.

Ik zou eens kijken of je ergens ervaringen kunt vinden van vergelijkbare CAD programma's die op de MacBook gedraaid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Arosa schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:41:

Qua processor: ja. Echter is de SSD in de nieuwe MacBooks heel erg snel dus zal het geheel sneller aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:54
Bedankt voor jullie reacties. Kon weinig vergelijkbare testresultaten van beide Apples vinden, het is natuurlijk ook lastig om het dagelijks gebruik na te bootsen en om te zetten in meetwaarden.

CAD op Apple blijft gevoelsmatig een ongelukkige keuze, ik doe niets meer dan 10 jaar terug op een toen redelijk Windows-PC en dat ging gevoelsmatig soepeler. Zelfs op mijn oude Macbook (uit 2008) onder Bootcamp lukt het met minder werkgeheugen zonder stotteren. Maar CAD tekenwerk onder MacOS kost meer rekenkracht lijkt het. Maar laat ik daar indien nodig in een ander topic op doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Het is stil in dit topic.. Is iedereen in afwachting voor de upgrademodellen of is de Pro toch de betere keus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

jantje112 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:23:
Het is stil in dit topic.. Is iedereen in afwachting voor de upgrademodellen of is de Pro toch de betere keus?
Beter zou ik niet zeggen, maar eerder de logischere keuze. Al jaren wordt het 13" model Pro omarmt vanwege het ideale formaat. Toen ik nog studeerde was dat tenminste de algemene tendens. Als je immers blanco naar de winkel gaat met het idee ik wil een MacBook en ik moet er ook nog lekker op kunnen werken, niet al te veel geld aan uit willen geven en je kijkt naar je omgeving, dan kom je naar mijn idee tenminste uit bij een 13" Air of een 13" Pro. Een 12" MacBook schrikt dan in eerste instantie af. Helemaal wanneer je in aanraking komt met het toetsenbord. Dat is dan schrikken als je de mechanica gewend bent van Windows (en oude Mac) computers.

Mensen die de 12" MacBook kopen, kopen deze omdat ze weten wat ze kopen. Snappie? Het compacte formaat is echt waanzinnig indien je daar veel waarde aan hecht, de accuduur top, het scherm prachtig en de dagelijkse snelheid valt niet tegen. Het toetsenbord moet je aan wennen en dan valt er goed op te werken. Ik moet er alleen niet aan denken dat dit mijn primaire machine zou zijn. Daar heb ik een 15" MacBook Pro voor welke ik alleen nog maar achter mijn bureau gebruik omdat deze oncomfortabel in mobiel gebruik is. Ik kan alleen de kracht van deze machine zo nu en dan niet missen en ik speel graag een spelletje (in Bootcamp).

Met mijn ervaring op en beeldvorming van de 12" MacBook wil dat echter niet zeggen dat 95% van de consumenten hier niet mee uit de voeten kan. Voor veel mensen zal deze MacBook voldoen in alledaags gebruik. Hij valt alleen een beetje weg in het laptopgeweld van andere fabrikanten en bij Apple zelf, omdat je voor hetzelfde geld groter en (in de ogen van de consument daarom figuurlijk, maar tevens ook letterlijk) beter kunt krijgen. Kijk ook maar naar de Tweakers frontpage wanneer er een nieuwsbericht is over de 12" MacBook of een vergelijkbare oplossing van de concurrent. In de reacties wordt deze MacBook constant de grond in geboord met "whut 1 USB-C poort #hoedan 8)7 ", "waarom krijgt deze laptop alsnog een 7,5 met zo'n slecht toetsenbord :( ", "waarom kopen mensen dit", "Apple is echt helemaal knettah met de prijzen die ze ervoor durven te vragen" en zo kan ik nog wel even doorgaan :+

Wat betreft het eerste deel van jouw vraag zal een nieuwe model ook wel voor opleving zorgen hier ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suprememaster90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 13:17
ik heb na de update naar 10.12.4 last van artefacts tijdens het kijken van youtube filmpjes en soms ook in quicktime op mijn macbook 2015 1.1ghz. Heeft één van jullie dit ook? ik heb het gefilmd YouTube: Macbook 2015 gpu glitches macos 10.12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wat denken jullie van de MacRumors dat de volgende 12" MacBook een optie voor 16GB ram gaat krijgen?

Ik heb nu een 8GB/256GB-model en dat is net te weinig om de taken van mijn ThinkPad T440s uit 2014 over te nemen. Voor die taken heb ik Windows nodig. Boot Camp kan, maar dan staat de inhoud van Dropbox en een aantal OneDrives dubbel op de toch al kleine disk. Windows in VMware Fusion met shared folders kan ook, al wordt macOS dan onwerkbaar traag en dat blijft traag wanneer de VM allang uitgeschakeld is.

Met 16GB ram en het liefst ook 512GB ssd gaat het wel lukken. Met een 16GB MacBook Pro 13" natuurlijk ook, maar dan koop ik liever een Dell XPS als vervanger van de ThinkPad en houd ik de 12" MacBook ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Is de mb 12" wel krachtig genoeg voor de programmas die zoveel geheugen vragen of om zo veel programmas open te hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De higher end notebooks van ze zit aan max 16GB, no way dat ze dat bij de MacBook ook gaan. Zeker niet als je naar de doelgroep en de gebruikte hardware kijkt. Afgezien of het inderdaad überhaupt technisch wel uit kan zoals hierboven terecht wordt opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
Mede-Tweakers, ben waarschijnlijk #310 die het vraagt maar ik ga waarschijnlijk aan het einde van de maand een rMB (m5 512GB) aanschaffen. Is het handig om een paar weken te wachten vanwege een update/prijsverlaging in de lente of kan dat wat langer gaan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
SirWInsalot schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:26:
Mede-Tweakers, ben waarschijnlijk #310 die het vraagt maar ik ga waarschijnlijk aan het einde van de maand een rMB (m5 512GB) aanschaffen. Is het handig om een paar weken te wachten vanwege een update/prijsverlaging in de lente of kan dat wat langer gaan duren?
Ik zou toch echt even wachten. Het zal wel langer duren dan een paar weken, voordat ze een refresh hebben aangekondigd, maar het is zonde om er nu een nieuw aan te schaffen. Tenzij je hem voor een zeer mooie prijs tweedehands kan overnemen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
RWK__ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:28:
[...]

Ik zou toch echt even wachten. Het zal wel langer duren dan een paar weken, voordat ze een refresh hebben aangekondigd, maar het is zonde om er nu een nieuw aan te schaffen. Tenzij je hem voor een zeer mooie prijs tweedehands kan overnemen.
Nou, ik kan inderdaad een ongeopend exemplaar voor een mooie prijs overnemen, dus ik denk dat ik toch ga doen. Ben alleen bang dat het toetsenbord zwaar gaat tegenvallen. Zeker omdat ik al ruim 4 jaar vrolijk door tik op een MBA :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

SirWInsalot schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:50:
[...]

Nou, ik kan inderdaad een ongeopend exemplaar voor een mooie prijs overnemen, dus ik denk dat ik toch ga doen. Ben alleen bang dat het toetsenbord zwaar gaat tegenvallen. Zeker omdat ik al ruim 4 jaar vrolijk door tik op een MBA :/
Probeer het toetsenbord uit in een lokale winkel. Zelf ben ik geen fan van het toetsenbord en had liever een Macbook 12" een mm dikker met "beter" toetsenbord.

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:20
Ik heb hem nu een aantal dagen. Toen ik hem net had vond ik het toetsenbord &%*#@%*.

Maar het went eigenlijk best wel snel. Het probleem is dat je zoveel tijd natuurlijk niet in de winkel hebt. Maar na een paar dagen ben ik eigenlijk al helemaal gewend. En het blijft een onmogelijk mooi klein / dun apparaat :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Het is dat ik een imac en een ipad mini heb. Maar zou graag de mb12" willen hebben ook voor de camping. Lijkt me een ideale travel mate inplaays van een tv en vombi van 9.7" ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
SirWInsalot schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:50:
[...]

Zou idd ff het toetsenbord uitproberen in de winkel, maar persoonlijk vond ik het toetsenbord op de MB goed genoeg. Je went er snel aan, maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

En als je hem idd voor een mooi prijsje kan overnemen, zou ik dat gewoon doen. Let dan wel dat je dan het 2016 model aanschaft en niet de 2015 variant. Grafische performance op het 2016 model is veel beter dan de 2015 variant :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ik typ niet minder makkelijk op het toetsenbord van m'n MacBook dan op m'n mechanische Pok3r met Cherry MX Blues.

Wel vind ik het vervelend dat de butterfly switches af en toe vastlopen, daarmee bedoel ik dat ze niet meer klikken. Soort wing luxation, denk ik.

Even een paar keer wat harder duwen heeft het tot nu toe altijd opgelost, dan klikken ze als het ware weer in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Twijfelde eerst heel erg of ik wel voor de Macbook 12' (basis m3 2016) moest gaan, maar ik ben er nog altijd heel erg blij mee. Daarom al bijna een half jaar een tevreden eigenaar, ik vind het een geweldig apparaatje. Staat vaker aan dan de iPad.

Heb wel het idee dat dit model vaker wordt ingeruild (bijv. voor een MacBook Pro). Zelf kan ik niet zeggen dat ik functionaliteit mis, één enkele usb poort is misschien weinig, maar ik stoor me er niet aan. Ook het toetsenbord is prima, vind hem eigenlijk wel fijn typen. Processor kracht mis ik ook niet, het is vooral een lichtgewicht consumptie apparaat.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Na langere periode nog altijd tevreden, of inmiddels overgestapt naar een ander apparaat? Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de prestaties van het eerste (2015) model, hebben gebruikers daarvan al het gevoel dat hij trager/oud wordt?

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Wolvganger schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:42:
Twijfelde eerst heel erg of ik wel voor de Macbook 12' (basis m3 2016) moest gaan, maar ik ben er nog altijd heel erg blij mee. Daarom al bijna een half jaar een tevreden eigenaar, ik vind het een geweldig apparaatje. Staat vaker aan dan de iPad.

Heb wel het idee dat dit model vaker wordt ingeruild (bijv. voor een MacBook Pro). Zelf kan ik niet zeggen dat ik functionaliteit mis, één enkele usb poort is misschien weinig, maar ik stoor me er niet aan. Ook het toetsenbord is prima, vind hem eigenlijk wel fijn typen. Processor kracht mis ik ook niet, het is vooral een lichtgewicht consumptie apparaat.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Na langere periode nog altijd tevreden, of inmiddels overgestapt naar een ander apparaat? Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de prestaties van het eerste (2015) model, hebben gebruikers daarvan al het gevoel dat hij trager/oud wordt?
Vandaag toevallig voor het eerst echt zijn beperking meegemaakt, wat me toch wel zorgen baart. Ik heb het 2015 m5 model.

Voetbal terugkijken via Ziggo en na een half uurtje werd hij heel erg warm en dan gaat ie happeren. Zeer teleurstellend voor zo'n duur apparaat. Dit zou voor mij weleens reden kunnen zijn om hem in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:01:
[...]

Vandaag toevallig voor het eerst echt zijn beperking meegemaakt, wat me toch wel zorgen baart. Ik heb het 2015 m5 model.

Voetbal terugkijken via Ziggo en na een half uurtje werd hij heel erg warm en dan gaat ie happeren. Zeer teleurstellend voor zo'n duur apparaat. Dit zou voor mij weleens reden kunnen zijn om hem in te ruilen.
Of wachten tot Ziggo HTML5 gereed heeft :) Silverlight is net als Flash een drama. Daar wordt elke MacBook heet van. De 12" klokt zich terug waar een andere MacBook hard gaat blazen (ook geen pretje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
sww89 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:38:
[...]

Of wachten tot Ziggo HTML5 gereed heeft :) Silverlight is net als Flash een drama. Daar wordt elke MacBook heet van. De 12" klokt zich terug waar een andere MacBook hard gaat blazen (ook geen pretje).
Dus de afweging is:
Heet en haperen van beeld of blazen en vlekkeloos beeld. Tja...

We zullen zien wanneer html5 overal gemeengoed is. Tot die tijd zal Apple producten blijven maken die hier niet goed mee overweg kunnen. Bij wie ligt dan de fout? Ik vind het de zaken omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

Denk dat het niet alleen de Apple producten zijn die daar last van hebben. Zou een Windows ultrabook met passief gekoelde core M ook niet gewoon gaan haperen? Het duurt sowieso al te lang voor we volledig af zijn van Flash en Silverlight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:54:
[...]

Dus de afweging is:

We zullen zien wanneer html5 overal gemeengoed is. Tot die tijd zal Apple producten blijven maken die hier niet goed mee overweg kunnen. Bij wie ligt dan de fout? Ik vind het de zaken omdraaien.
Ik had misschien nog even deze link moeten bijvoegen nieuws: Ziggo test met html5-alternatief voor Silverlight-player bij GO-dienst Ondersteuning kan bij wijze van spreken morgen al een feit zijn.

Ik vind dat de 'fout' niet per se bij Apple ligt. Ziggo koos er in het verleden (noodgedwongen) voor een cpu intensieve player te gebruiken. Vergelijk het met de smartphone/tablet equivalent. Waarom kan een mobiele app op een prut cpu wel alles vlekkeloos afspelen, en heb je voor de browser versie een monster pc nodig (om de cpu niet zo heet te krijgen)? Silverlight is mijn antwoord. Wat Wolvganger zegt zal het op een Windows laptop niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:45
Vanuit mijn werkgever krijg ik een budget van 1525 om een laptop aan te schaffen.
Ben op dit moment aan het kijken voor een Macbook en ik zag bij Whinkel deze aanbieding voorbij komen voor 1394 (https://www.whinkel.nl/ap...-core-m5-512gb-space-grey).

Kijk ik in de Pricewatch zit ie minimaal 1600 euro, iemand enig idee hoe dit kan (en of ervaring met deze shop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
willemvdvliet schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:16:
Vanuit mijn werkgever krijg ik een budget van 1525 om een laptop aan te schaffen.
Ben op dit moment aan het kijken voor een Macbook en ik zag bij Whinkel deze aanbieding voorbij komen voor 1394 (https://www.whinkel.nl/ap...-core-m5-512gb-space-grey).

Kijk ik in de Pricewatch zit ie minimaal 1600 euro, iemand enig idee hoe dit kan (en of ervaring met deze shop).
https://tweakers.net/shopreview/9564/whinkel/shopreviews/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
Heb die gezien begrijp niet hoe die snurkers hem voor 300 euro minder kunnen aanbieden...
Als ik op Facebook kijk reageren ze wel redelijk naar hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
willemvdvliet schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:34:
[...]

Heb die gezien begrijp niet hoe die snurkers hem voor 300 euro minder kunnen aanbieden...
Als ik op Facebook kijk reageren ze wel redelijk naar hun klanten.
Heb je de reviews ook gelezen? De vraag is voor welk bedrag hij geleverd wordt. En Facebook is geen review medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wolvganger schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:42:

Mijn ervaringen zijn voldoende. Ik had hiervoor een MacBook Air uit 2011 en die was vrijwel hetzelfde. Alleen bij zware taken (videobewerking) kon de Air meer aan, maar begon te blazen. Doet de 12" 2016 niet, maar die trekt het dan ook niet. Gelukkig weet ik dat het geen krachtpatser is en is hij daar doorgaans ook niet voor nodig.

Ik mis soms die extra USB-aansluiting, maar ook dat is zelden. Met normaal gebruik kan hij zo drie dagen mee. Heerlijk!

Mocht er een 2017 model komen dan bestaat er een kans dat deze wordt ingeruild mits de processor een goeie upgrade krijgt en er een extra USB-aansluiting komt. Ik verwacht echter geen wereldwonderen.

Bovenal tevreden!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40

GforceNL

Out of memory....

Hmmm, ik verzet het meeste werk op mijn 2016 15 inch, maar zodra ik de deur uit ga (korter dan een week) dan gaat de 12" mee en niet de pro. De 12" blijft gewoon het ideale reismaatje. :)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:54:
[...]

Dus de afweging is:

In dit specifieke geval vind ik dat niet. Silverlight is een brakke concurrent van een techniek die al even brak was en gelukkig bijna uitgefaseerd is (Flash) en waarvan de ontwikkeling al in 2011 gestaakt is. Als ik op dit moment een laptop zou moeten ontwerpen dan zou ik zeker geen rekening houden met Silverlight performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Exact. Flash en Silverlight kunnen wat mij betreft niet snel genoeg uitgefaseerd worden. Het is een cpu hog en zo lek als een mandje qua beveiliging waardoor je braaf elke maand een security update mag installeren.

Ben blij dat Apple daarom koos deze niet te ondersteunen op iOS. Dat heeft zeker geholpen met de migratie van veel sites naar iets wat platform agnostic is. HTML5 / H.264 is al een hele vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
sww89 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:44:
[...]

Ik had misschien nog even deze link moeten bijvoegen nieuws: Ziggo test met html5-alternatief voor Silverlight-player bij GO-dienst Ondersteuning kan bij wijze van spreken morgen al een feit zijn.

Ik vind dat de 'fout' niet per se bij Apple ligt. Ziggo koos er in het verleden (noodgedwongen) voor een cpu intensieve player te gebruiken. Vergelijk het met de smartphone/tablet equivalent. Waarom kan een mobiele app op een prut cpu wel alles vlekkeloos afspelen, en heb je voor de browser versie een monster pc nodig (om de cpu niet zo heet te krijgen)? Silverlight is mijn antwoord. Wat Wolvganger zegt zal het op een Windows laptop niet anders zijn.
+ Dat er bij een smartphone vaak meerdere hardware encoders aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

Browsen, typen en mailen, blijft voorlopig vast snel genoeg. Persoonlijk vind ik het ook een mooi apparaat. Het oog wil ook wel wat. Dat ie niet zwaar is, das ook een mooi pluspunt. Lekker mee op de bank hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Wolvganger schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:04:
Browsen, typen en mailen, blijft voorlopig vast snel genoeg. Persoonlijk vind ik het ook een mooi apparaat. Het oog wil ook wel wat. Dat ie niet zwaar is, das ook een mooi pluspunt. Lekker mee op de bank hangen. :)
En laat dat nou net het gene zijn waarvoor hij bestemd is. En inderdaad het ook wil ook wat. Vind het persoonlijk ook een zeer mooi apparaat. en zelf zou ik eerder de macbook 12" kopem dan de ipad pro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
pacificocean schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:51:
[...]

Heb je de reviews ook gelezen? De vraag is voor welk bedrag hij geleverd wordt. En Facebook is geen review medium.
Vorige week toch eigenwijs geweest en heb hem besteld voor 1394.
Lijkt erop dat ze hem verkeerd hebben geprijsd, inmiddels kost ie weer 1649 meen ik.
Gisteren mocht ik een pakketje ophalen bij de post en daar zat ie in :-) en ja uiteindelijk voor de eerste prijs.
Oftewel denk een beetje geluk gehad.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn MacBook geeft sinds een weekje of twee sneeuw/artifacts tijdens het kijken van video (dingen in browser maar ook mp4's lokaal). Het zijn flitsen van een enkele frame welke dan bv paars zijn (zie hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cp6pnt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ldj1oj.gif
Soms is er afleveringen lang niets aan de hand. Andere keer tientallen keren per aflevering van 45 minuten.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Lijkt mij een beetje op een hardware versnelling probleem, videochip oid. Heb voor de zekerheid de pram/vram reset gedaan maar dit lost niets op, een reinstall kan ik nu even niet doen helaas omdat ik op reis ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 11-05-2017 04:47 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 09:08
Donstil schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 04:38:
Mijn MacBook geeft sinds een weekje of twee sneeuw/artifacts tijdens het kijken van video (dingen in browser maar ook mp4's lokaal). Het zijn flitsen van een enkele frame welke dan bv paars zijn (zie hieronder)

[afbeelding]

[afbeelding]
Soms is er afleveringen lang niets aan de hand. Andere keer tientallen keren per aflevering van 45 minuten.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Lijkt mij een beetje op een hardware versnelling probleem, videochip oid. Heb voor de zekerheid de pram/vram reset gedaan maar dit lost niets op, een reinstall kan ik nu even niet doen helaas omdat ik op reis ben.
Met mijn 13" MacBook Air uit 2013 hetzelfde probleem, maar alleen met Netflix tot nu toe. Zou het aan de laatste macOS update kunnen liggen (10.12.4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nickname27 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:16:
[...]

Met mijn 13" MacBook Air uit 2013 hetzelfde probleem, maar alleen met Netflix tot nu toe. Zou het aan de laatste macOS update kunnen liggen (10.12.4)?
Ik zit inmiddels op 10.12.5 bèta en daar is het ook helaas. Een bug in OSx zou wel het fijnste zijn voor ons. Scheelt weer reparatie kosten enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Iemand hier nog voor te porren? https://www.macrumors.com...-macbooks-coming-at-wwdc/
Schijnt een nieuwe 12" aan te komen met geüpdatete processor en misschien 16GB RAM. Ik vraag me wel af wie een Core M met 16GB nodig heeft, maar er zijn vast use-cases voor te bedenken.

[ Voor 27% gewijzigd door macmellow op 18-05-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:21

JanAd

Wind’s howling

Donstil schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 04:38:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb dat heel soms op m'n early 2015 12" Macbook, maar wel niet zo drastisch als bij jou en ook enkel in Netflix. Niet als ik via Plex iets kijk. Ik dacht dat het gewoon aan Netflix lag ;)

Verder zeer tevreden over de Macbook (en ook het toetsenbord), al denk ik er wel aan om hem evt om te ruilen naar een 13" Macbook Pro (zonder het oled ding) of een nieuwe versie van de 12" MB naargelang de CPU die erin komt.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
JanAd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:38:
[...]

Ik heb dat heel soms op m'n early 2015 12" Macbook, maar wel niet zo drastisch als bij jou en ook enkel in Netflix. Niet als ik via Plex iets kijk. Ik dacht dat het gewoon aan Netflix lag ;)

Verder zeer tevreden over de Macbook (en ook het toetsenbord), al denk ik er wel aan om hem evt om te ruilen naar een 13" Macbook Pro (zonder het oled ding) of een nieuwe versie van de 12" MB naargelang de CPU die erin komt.
Ik ben er inmiddels achter dat het alleen voorkomt als de hardware encoding chip gebruikt wordt. Bij MKV is het bv niet. Bij dingen als Netflix wel.

Ik had 10.12.5 beta geïnstalleerd en toen was het al een heel stuk minder. Nu heb ik 10.12.6 beta geïnstalleerd en heb ik het niet meer gezien.

Probleem is wel een beetje dat ik op vakantie was en daardoor de MacBook voor alles gebruikte. Thuis doe ik dat wat minder dus is testen wat lastiger.

Ook wil ik de MacBook verkopen alleen twijfel ik nu of dat wel kan. Wil niets met een hardware defect verkopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40

GforceNL

Out of memory....

Bij mij werken alle dingen die je noemt zonder problemen of glitches. Misschien toch eerst maar voor garantie weg sturen ipv verkopen?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:10
De nieuwe MacBook 12" (2017) is sinds vandaag te bestellen bij Apple.

Opvallend: Je kunt nu kiezen voor 16 Gb intern geheugen. En de M5/M7 zijn vervangen voor een I5/I7. Zou dit echt veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

@haaibaa2 nee, Intel heeft de naamgeving veranderd.. Je moet min of meer vanuit gaan dat het iets sneller is ondanks naam doet vermoeden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zou het verschil tussen de 2016 en 2017 uberhaupt veel uitmaken?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:00:
De nieuwe MacBook 12" (2017) is sinds vandaag te bestellen bij Apple.

Opvallend: Je kunt nu kiezen voor 16 Gb intern geheugen. En de M5/M7 zijn vervangen voor een I5/I7. Zou dit echt veel uitmaken?
Maakt geen reet uit. Het is vooral een naamswijziging vanuit Intel vanwege marketing redenen. Kwa performance kijk je tegen hooguit een boost van een paar % aan. In dagelijks gebruik ga je het al helemaal niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:48
THE_BASE schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:19:
Zou het verschil tussen de 2016 en 2017 uberhaupt veel uitmaken?
Zit nu een 2nd gen butterfly keyboard in, die had dacht ik iets meer travel en heeft minder gezeur met niet werkende / vastzittende toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
wes- schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:25:
[...]

Zit nu een 2nd gen butterfly keyboard in, die had dacht ik iets meer travel en heeft minder gezeur met niet werkende / vastzittende toetsen.
Niet echt last van moet ik zeggen. Al zou 2nd absoluut fijner zijn. Maar qua snelheid is het een kleine speedbump dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Laatst online: 13:48
THE_BASE schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Niet echt last van moet ik zeggen. Al zou 2nd absoluut fijner zijn. Maar qua snelheid is het een kleine speedbump dus?
Kennelijk, anders had Apple er wel meer over gezegd :P
Het verschil tussen de Macbook 2017 en Macbook Pro zonder touchbar in prijs is er ook niet meer.
Dan moet je echt super portable willen zijn anders lijkt mij de Macbook Pro toch wel een betere laptop voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
wes- schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:41:
[...]

Het verschil tussen de Macbook 2017 en Macbook Pro zonder touchbar in prijs is er ook niet meer.
Dan moet je echt super portable willen zijn anders lijkt mij de Macbook Pro toch wel een betere laptop voor die prijs.
Was meer de vraag of ik om wil naar een MacBook 12" 2017. Maar dat hoeft niet met deze nieuwe versie gezien het minimale verschil in vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Onzin, de CPU en vooral het grafische gedeelte is er flink op vooruit gegaan in de MacBook. Apple zegt 20% voor de CPU en de GPU is ook 20 tot 30% sneller geworden (https://www.notebookcheck...raphics-615.174029.0.html). Daarnaast heb je nu o.a. hardwarematig H265 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
[...]

Als je nu in de markt bent voor een kleine laptop met veel opslag, laten we zeggen 512 Gb. En je hebt niet de beste performance nodig, alleen veel lokale opslag voor foto's en zo. Dan is de MacBook 12" toch gauw 1000 euro goedkoper dan de MacBook Pro 13, en kleiner. En een MacBook Air wordt het niet, want ik vind dat scherm gewoon echt niet mooi. Dan is de MacBook toch helemaal niet zo'n hele slechte keuze, of vinden jullie van wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ga wel over, van een 2015 12" 8/256 naar een 12" 16/512.
Verschil tussen 2016 Skylake en 2017 Kaby Lake vind ik niet belangrijk, maar 16GB was eerder niet te selecteren. Voor mijn gebruik is veel ram en - in mindere mate - opslagruimte nodig. Ik draai een Windows 10-VM in VMware en daar doe ik mijn werk in. Met 8GB is dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:53:
[...]

Als je nu in de markt bent voor een kleine laptop met veel opslag, laten we zeggen 512 Gb. En je hebt niet de beste performance nodig, alleen veel lokale opslag voor foto's en zo. Dan is de MacBook 12" toch gauw 1000 euro goedkoper dan de MacBook Pro 13, en kleiner. En een MacBook Air wordt het niet, want ik vind dat scherm gewoon echt niet mooi. Dan is de MacBook toch helemaal niet zo'n hele slechte keuze, of vinden jullie van wel?
Het scheelt 200 euro (goedkoopste mbp geüpgraded naar 512 gb vs goedkoopste mb met 512 gb). Als je genoeg hebt aan de kracht van de mb, heb je voor 1800 een geweldige utlraportable notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie, is de macbook 12" voldoende om een beetje normaal te programmeren en virtualisaties mee te doen? Of moet ik dan toch meer richting de pro's? Ga in september weer beginnen met studeren (HBO ICT, na 1 jaar de security kant op) en moet denk ik een nieuwe laptop, twijfel alleen tussen de 13" mbp of de macbook 12" of mijn huidige bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:21:
Wat denken jullie, is de macbook 12" voldoende om een beetje normaal te programmeren en virtualisaties mee te doen? Of moet ik dan toch meer richting de pro's? Ga in september weer beginnen met studeren (HBO ICT, na 1 jaar de security kant op) en moet denk ik een nieuwe laptop, twijfel alleen tussen de 13" mbp of de macbook 12" of mijn huidige bewaren.
Ik ging van mb naar mbp omdat de tragere performance me stoorde, en ik gebruik het voor weinig meer dan wat browsen, mailen, muziek en iworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JSt1983 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:23:
[...]
Ik ging van mb naar mbp omdat de tragere performance me stoorde, en ik gebruik het voor weinig meer dan wat browsen, mailen, muziek en iworks.
Thanks, was ik al bang voor, jammer, vind het een prachtig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
JSt1983 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:23:
[...]
Had je de versie met M5/M7 of M3? Voelt het langzamer dan een pro uit 2011 met een I5? Ik wil er eentje aanschaffen, maar ben niet in de gelegenheid het vooraf te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:48:
[...]

Had je de versie met M5/M7 of M3? Voelt het langzamer dan een pro uit 2011 met een I5? Ik wil er eentje aanschaffen, maar ben niet in de gelegenheid het vooraf te proberen.
Ik had een m5 early 16. Ik kwam van rmbp late 14, daar was het verschil wel merkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Cartoon op 06-06-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Ik heb toch maar eentje aangeschaft. Een 2e handse via Marktplaats. Ik vind een nieuwe gewoon te duur. En dat heb ik er nu niet voor over. Qua performance is het even afwachten. Maar ze gaat er op Netflixen en internetten en een beetje mailen. Denk dat het daarvoor snel zat is, en anders zet ik het gewoon weer op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
op zoek naar een usb-c hub om een monitor op aan te sluiten. Maar als we dan toch bezig zijn, graag direct een hub die HDMI, extra usb-c poort voor te laden, een gewone usb poort en ethernet-uitgang heeft.

Mensen die zoiets hebben en eentje kunnen aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:45

WTM

Check http://www.anandtech.com/...ukeys-cbc55-usbc-hub-news

Via eBay gekocht.

Heeft wat je wil incl. Vga extra. Goed om mee te nemen niet overal nog kom je beamers meet HDMI tegen.

Of deze iets goedkoper en geen vga:
https://www.i-tec-europe.eu/?t=3&v=476

Voor ethernet moet je bij de itec wel even driverdownloaden. Aankoop via Amazon.de

Beide doen wat ze moeten doen. Getest icm MacBook 12" 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 18:05
Xiaomi heeft een nieuwe USB-C dongle met Displayport. Heb 'm besteld voor bij mijn nieuwe MacBook 12" i5. Ben benieuwd!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
WTM schreef op zondag 18 juni 2017 @ 08:34:
Check http://www.anandtech.com/...ukeys-cbc55-usbc-hub-news

Via eBay gekocht.

Heeft wat je wil incl. Vga extra. Goed om mee te nemen niet overal nog kom je beamers meet HDMI tegen.

Of deze iets goedkoper en geen vga:
https://www.i-tec-europe.eu/?t=3&v=476

Voor ethernet moet je bij de itec wel even driverdownloaden. Aankoop via Amazon.de

Beide doen wat ze moeten doen. Getest icm MacBook 12" 2016.
heb de aukey gekocht, is toch een deftig merk uiteindelijk. So far so good, thnx voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Napsju schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:51:
Xiaomi heeft een nieuwe USB-C dongle met Displayport. Heb 'm besteld voor bij mijn nieuwe MacBook 12" i5. Ben benieuwd!
Werkt uitstekend icm 2017 i5 MB 12". Heb ze nu allebei van Xiaomi. Mooie kwaliteit voor een kleine prijs.

Xiaomi USB-C > HDMI + USB:
  • HDMI: Werkt op Dell U2515H.
  • USB: USB3 werkt.
  • Power: Passthrough. Er blijft 24 watt over van de 29 watt voeding.
Afbeeldingslocatie: https://image4.geekbuying.com/ggo_pic/2016-08-04/Xiaomi-USB-3-0-Type-C-to-HDMI-Converter-Adapter---White--369125-.jpg

Xiaomi USB-C > Mini Displayport + USB:
  • Mini Displayport: Werkt op Dell U2515H
  • USB poort 1: USB3 werkt
  • USB poort 2: USB3 werkt
  • Power: Passthrough. Er blijft 24 watt over van de 29 watt voeding.
Afbeeldingslocatie: https://helloxiaomi.hu/wp-content/uploads/2017/06/commut-011-e1496513547942.jpg

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Gister de MacBook (2017) i7 & 16GB besteld. Ben erg benieuwd hoe deze machine presteert tegenover mijn 2015 Pro 13 inch

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Als de mb pro met ssd is denk ik weinig verschil behalve de nieuwe kb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Royba schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:15:
Gister de MacBook (2017) i7 & 16GB besteld. Ben erg benieuwd hoe deze machine presteert tegenover mijn 2015 Pro 13 inch
Gefeliciteerd! Bestel die Xiaomi er dan maar gelijk bij. Onmisbaar!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Royba schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:15:
Een stuk minder tegen over de MBP 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Berlinetta schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:07:
[...]

Een stuk minder tegen over de MBP 2013.
Mag ik vragen waarop je dat baseert? En wat voor Macbook Pro heb je de 13 of 15 inch? Ik ben namelijk zelf geen power user maar voor school had ik 16gb ram en minimaal een i5 processor nodig. De Pro was eigenlijk een beetje overkill zelfs om wat verslagen op te doen 8)7 .

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Napsju schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:42:
[...]

Gefeliciteerd! Bestel die Xiaomi er dan maar gelijk bij. Onmisbaar!
Bedankt! Kan niet wachten tot hij er is. De APR heeft een dongel bij de order neergelegd waar 2x usb opzit 1x usb C en hdmi. Maar de Xiaomi is zeker interessant wellicht is dat het overwegen ook wel waard. Mag ik vragen waar je die Xiaomi's hebt besteld? En hoe bevalt jou nieuwe MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Ik ben weinig dongels tegengekomen die vergelijkbare functionaliteit, kwaliteit en prijs bieden dan die van Xiaomi. Besteld bij Aliexpress. Levering duurt 2-3 weken. Ja, de MacBook bevalt uitstekend. Fijn ding, met eindelijk een prima toetsenbord.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door Berlinetta op 07-07-2017 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Royba schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Mag ik vragen waarop je dat baseert? En wat voor Macbook Pro heb je de 13 of 15 inch? Ik ben namelijk zelf geen power user maar voor school had ik 16gb ram en minimaal een i5 processor nodig. De Pro was eigenlijk een beetje overkill zelfs om wat verslagen op te doen 8)7 .
-Op basis van andere mensen die ook een MBP hadden en toch dachten dat de MB12 sneller was.
-Heb het zelf ook getest en hij is niet sneller dan mijn Macbook.
-Er zit geen ventilator in (Niet dat dat erg is.) maar performance KAN daar onder lijden.

Ik zeg niet dat hij slecht is.
En anders bewijs je het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Het is dat mijn imac late 2013 27" maxed out nog zo geweldig zijn werk doet ( niet dat ik het met mac os nodig heb heb de maxed out puur voor games te spelen op win10 in mac os is het gewoon huis tuin keuken) maar weet wel al dat de volgende Stap een mb 12" of 13" gewoon mooi design. voor thuis en op de camping netflix en tv enz en dan een windows bak als game machine en dan de scherm met hdmi en usb c voor de mb.
Voorheen kon het niet vanwege de ruimte in huis maar nu heb ik een aandere grotere huis waar de ruimte er wel voor is.
Merk overigens dat mijn voorkeur ondanks ik ook een ipad mini heb de volledige mac os ervaring niet kan evernaren voor huis tuin keuken gebruik (kan wel maar leer curve van de ipad blijft toch stuk hoger en meer onwegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
  • Laatst online: 14-09 20:27
Royba schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Je weet wel dat de nieuwe mb12 geen i5 heeft toch? Gewoon slimme marketing van intel.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Sinds vandaag in bezit van een Space Grey MacBook. Erg mooie laptop en lekker snel zo op eerste voelt hij net zo snel als de MacBook Pro (2015) onder MacOS ben benieuwd hoe hij zich houd als alles voor de opleiding erop draait. Alhoewel ik nog geen ervaring had met de MacBook ben ik toch bijzonder verast het scherm viel me erg mee ik had verwacht dat alles veel kleiner zal worden weergegeven dit is gelukkig niet het geval ook de Speakers ben ik positief door verast, Wat gaan die hard zeg! en misschien het belangrijkste is de vormfactor van dit Macje wat heerlijk licht en handzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe warm wordt de huidige macbook tijdens het gebruik en het opladen?
Op mijn 2006 macbook was het in de zomer niet prettig werken, want ik kreeg zweethanden van de warmteproductie. Op het 2010 model heb ik hier geen last van, maar het is onmogelijk om deze laptop op je te leggen wanneer hij aan de lader hangt. Dan wordt hij snel te warm.
Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste