Menesis schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:30:
Ik heb momenteel een full spec MBP mid 2014 van mn werk met oa een 2,5Ghz i7 en overweeg een MB voor mezelf.
Op de MBP maak ik soms apps voor iOS waarbij compilen tijdrovend kan zijn (cpu meerdere minuten op 100%)
Wat voor verschil kan ik verwachten tussen die oudere i7 die ik heb en een m3 of m5 zoals in de nieuwe gewone macbooks?
Om even in mijn eigen woorden samen te vatten: De m processor is leuk voor korte sprintjes, maar faalt hard bij duurtesten. De MacBook is prima voor huis, tuin en keuken gebruik en kleine projectjes en dus een ideale partner voor onderweg. De MacBook wordt passief gekoeld. Dat heeft als voordeel dat ie lekker stil is, maar dus als nadeel dat ie slechts kort op turbo kan draaien. Op turbo snelheid zijn de verschillen tussen de m3, m5 en m7
(is het iemand al opgevallen dat Apple de m7 al een tijdje niet meer aanbiedt?) groot. Maar de turbo houdt al snel op en dan komen de m3, m5 en m7 elkaar weer tegen op respectievelijk 1.1, 1.2 en 1.3 GHz.
Ik heb ook een MBP uit 2014 met een i7 samen met een MB 2016 met m3 maar ik compile geen apps en doe verder geen vergelijkingen. Misschien dat iemand anders mij kan aanvullen en verbeteren, maar ik kan mij zo voorstellen dat waar het compilen met een i7 4 minuten duurt, dit met de m processor bijvoorbeeld 10 minuten duurt. En dan moet je jezelf afvragen of dat dan een probleem is en dan kan je de voor en nadelen tegen elkaar wegstrepen
Je kunt natuurlijk altijd gebruik maken van je 14 dagen zichttermijn als je via internet (en in het bijzonder Apple) bestelt mocht je uiteindelijk niet een bevredigend antwoord krijgen op de korte termijn in dit topic
Edit: m7 bestaat dus nog wel