Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
http://www.apple.com/nl/s...ar-thunderbolt-2?fnode=58

Adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2

Betekend dit dat het Thunderbolt display is aan te sluiten op de Macbook?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
martijnmartijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:49:
http://www.apple.com/nl/s...ar-thunderbolt-2?fnode=58

Adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2

Betekend dit dat het Thunderbolt display is aan te sluiten op de Macbook?!
Ja zo heb ik het in elk geval op meerdere plaatsen gelezen.
Dus dat moet kunnen, alleen moet je dan je Macbook wel nog apart voeden.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nee werkt alleen op de MacBook Pro. MacBook 12" ondersteunt niet Thunderbolt over usb c.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:43
Wel jammer. Eindelijk een poort die door iedereen geaccepteerd wordt, USB-C. En dan gaan ze er verschillende protocollen op loslaten, blijft het ingewikkeld en onoverzichtelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door macmellow op 31-10-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het grootste probleem is dat ze het ding USB-C hebben genoemd waardoor menigeen denkt dat het aan USB is gekoppeld terwijl deze er eigenlijk los van staat. Iets waarvan we bij miniDisplayPort en Thunderbolt 1 en 2 hebben gezien dat dit door winkeliers wordt verergerd doordat ze de verkeerde terminologie hanteren. Daarmee is de situatie dan ook niet nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Binnenkort krijg ik mijn 12" MacBook binnen en nu heb ik een aantal vragen. Is het mogelijk om vanaf een USB-C Stick te booten vanaf waarop Windows 10 staat geïnstalleerd? Is het uberhaupt mogelijk om hierop Windows 10 te installeren? Hebben mensen ervaring met zo'n stick? Zo ja, werkt dat goed? Ik heb voor m'n opleiding namelijk af en toe Windows nodig. En dat neemt best wel wat ruimte in.

[ Voor 29% gewijzigd door syltheboy op 31-10-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Was vandaag in de Apple Store Amsterdam waar de nieuwe Macbook Pro naast de 12" lag. Verschil is toch nog wel groter dan ik dacht qua grootte en gewicht. Gebruik de laptop voor internetten en mail, that's it.

Ik wacht al sinds begin dit jaar op een (major) upgrade voor mijn Macbook Pro (early 2010) en de nieuwe Macbook Pro is simpelweg zijn geld niet waard. Dus zojuist een MacBook Pro 12" Space Grey (Early 2015) besteld bij Electronic King op eBay (€1000eu, nieuw). Komende jaren wel zoet mee en hele goede deal al vind ik zelf.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
syltheboy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:33:
Binnenkort krijg ik mijn 12" MacBook binnen en nu heb ik een aantal vragen. Is het mogelijk om vanaf een USB-C Stick te booten vanaf waarop Windows 10 staat geïnstalleerd? Is het uberhaupt mogelijk om hierop Windows 10 te installeren? Hebben mensen ervaring met zo'n stick? Zo ja, werkt dat goed? Ik heb voor m'n opleiding namelijk af en toe Windows nodig. En dat neemt best wel wat ruimte in.
Gewoon bootcamp gebruiken via Apple. Ik zat in precies dezelfde situatie. Overigens vind ik MacOs lekker werken, maar ik merk aan mezelf dat ik wel een Windows user ben. Sommige dingen wen ik niet aan en dan is het fijn dat ik kan uitwijken naar mn desktop.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Of gewoon veertu installeren, kan je altijd win10 starten op je desktop als je het nodig hebt en hoef je geen aparte partitie te maken die weer meer ruimte inneemt dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik ga Veertu wel proberen. Mijn huidige MacBook heeft een hdd van 500gb, maar met m'n nieuwe MacBook heb ik een ssd van 256gb. Voor een bootcamp partitie vind ik dat ik dan te weinig ruimte heb, dus dan probeer ik Windows wel virtueel te draaien. Nu draai ik wel Windows via bootcamp en dat is wel de fijnste oplossing. In Parallels vond ik Windows een beetje traag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
rvd50 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:41:
Was vandaag in de Apple Store Amsterdam waar de nieuwe Macbook Pro naast de 12" lag. Verschil is toch nog wel groter dan ik dacht qua grootte en gewicht. Gebruik de laptop voor internetten en mail, that's it.

Ik wacht al sinds begin dit jaar op een (major) upgrade voor mijn Macbook Pro (early 2010) en de nieuwe Macbook Pro is simpelweg zijn geld niet waard. Dus zojuist een MacBook Pro 12" Space Grey (Early 2015) besteld bij Electronic King op eBay (€1000eu, nieuw). Komende jaren wel zoet mee en hele goede deal al vind ik zelf.
Heb je een bod gedaan of gewoon de buy now? Aangezien er nog 30pond verzendkosten bij komt. En betaalt via Paypal of een andere manier?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

KW25 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:28:
[...]

Heb je een bod gedaan of gewoon de buy now? Aangezien er nog 30pond verzendkosten bij komt. En betaalt via Paypal of een andere manier?
Uiteindelijk bod geaccepteerd van 889 pond (920 pond incl. verzenden), €1020 totaal. Prima deal 8)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ergens toch het idee dat de MacBook 12" een soort iPhone SE is. Je hoort er weinig over, Apple doet er verder vrijwel niets mee, maar het is toch een prima apparaat. Vraag me dan ook af hoeveel deze verkocht wordt.

Een vraag: is er een wezenlijk verschil tussen een m3 en m5 voor normaal en simpel gebruik? Op forum van MacRumors las ik dat wordt afgeraden de m3 te kopen, in reviews staat weer dat het weinig verschil maakt en dat het zeker geen 300 euro waard is.

[ Voor 37% gewijzigd door THE_BASE op 02-11-2016 07:50 ]

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
rvd50 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:41:
[...]

Uiteindelijk bod geaccepteerd van 889 pond (920 pond incl. verzenden), €1020 totaal. Prima deal 8)
Mooie deal inderdaad, ben benieuwd wanneer je hem binnen hebt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op woensdag 02 november 2016 @ 07:39:
Ergens toch het idee dat de MacBook 12" een soort iPhone SE is. Je hoort er weinig over, Apple doet er verder vrijwel niets mee, maar het is toch een prima apparaat. Vraag me dan ook af hoeveel deze verkocht wordt.

Een vraag: is er een wezenlijk verschil tussen een m3 en m5 voor normaal en simpel gebruik? Op forum van MacRumors las ik dat wordt afgeraden de m3 te kopen, in reviews staat weer dat het weinig verschil maakt en dat het zeker geen 300 euro waard is.
Deze vragen zijn hier al meerdere malen voorbij gekomen, zelfs gevraagd door mijzelf in het begin en er is hier in dit topic heel goed antwoord op gegeven. Als je goedkeuring voor je aankoop wilt moet je zijn bij je vrouw, man of vrienden. Het is allemaal zeer wispelturig allemaal, zoals bijvoorbeeld je vergelijking met een iPhone SE 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Hoe is het gesteld met de performance van een macbook met 1.2GHz M5 CPU?

Ik ben geen zware user en doe enkel mail, surfen, netflix, en wat downloaden. Enige wat er bijmoet is windows omdat downloaden van newsgroepen dan makkelijker is.
Ik wou eerst een macbook pro maar aangezien mijn gebruik en de prijzen ben ik daar reeds van afgestapt.

Ik kan een nieuwe 12" macbook 2016 met m5 CPU en 512 GB flash kopen voor 1250€. Lijkt me een koopje aangezien hij 1800e kost. Het is wel een zilvere maar voor 550€ neem ik dat er dan wel bij :).

Goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 02 november 2016 @ 07:39:
Voor de cpu power zou ik het inderdaad niet doen. De verschillen zijn niet van een orde van grootte dat je het tijdens dagelijks gebruik gaat merken. Wel zit er in de upgrade van m3 naar m5 ook een verdubbeling van de SSD van 256 naar 512GB. Dat is wellicht wel interessant, maar nog steeds aan de prijzige kant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:10:
[...]

Deze vragen zijn hier al meerdere malen voorbij gekomen, zelfs gevraagd door mijzelf in het begin en er is hier in dit topic heel goed antwoord op gegeven. Als je goedkeuring voor je aankoop wilt moet je zijn bij je vrouw, man of vrienden. Het is allemaal zeer wispelturig allemaal, zoals bijvoorbeeld je vergelijking met een iPhone SE 8)7
Dat laatste is mijn eigen optiek, daar mag je van vinden wat je wilt. Het voelt als ondergeschoven kindje, zoals ik zeg 'voelt'. Wellicht is het dus geen kloppende theorie.

Daarnaast vind ik je antwoord teleurstellend, ik heb wellicht niet goed gezocht of gekeken. Daarnaast kan het zo zijn dat de ervaringen van juni 2015 anders zijn dan van november 2012. Ook goedemorgen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tjoekie schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:35:
[...]

Voor de cpu power zou ik het inderdaad niet doen. De verschillen zijn niet van een orde van grootte dat je het tijdens dagelijks gebruik gaat merken. Wel zit er in de upgrade van m3 naar m5 ook een verdubbeling van de SSD van 256 naar 512GB. Dat is wellicht wel interessant, maar nog steeds aan de prijzige kant natuurlijk.
Bedankt voor je antwoord, daar heb ik iets aan! De SSD is voor mij al een upgrade. Ik red het nu met 128GB, waarvan 90GB over, vraag me niet hoe. :)

Voor de upgrade van m3 naar m5 hoef ik het ook niet te doen, dus dan is mijn keuze goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 12:58
Voor iedereen die zich drukt maakt over of de MacBook wel genoeg power heeft:
Als je een echte pro bent (en je weet zelf prima wanneer dat is, kies dan alsjeblieft gewoon voor een MacBook Pro. Daarentegen, als je surft, emailed, schrijft, tweet en duizend andere dingen doet is dit een fantastische laptop.

Ik ben lately begonnen met wat video editten met Final Cut Pro X. Op een MacBook (m5 versie), werkt prima! Geen loodzware multicam edits, maar wel 4k footage. Gewoon proxy media selecteren (dan maakt'ie lokaal een downsampled versie aan voor het editten) en alles gaat gewoon vloeiend. Sure, exporteren duurt een paar minuten langer. Maar als voordeel heb je dat je dit anywhere en everywhere kan doen met deze super lichte laptop.

Ik ben nog steeds groot fan, beste laptop die ik ooit heb gehad. Puur door de vorm factor; licht en klein en mooi (rose gold). usb adapter erbij voor die enkele keer dat ik een externe disk of usb stick eraan wil hangen. Tot ik een usb c diskje koop (die komen er allemaal heel hard aan nu en de prijzen gaan rap naar beneden.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Je kunt bij een externe HDD vaak ook alleen de behuizing vervangen, en is het niet misschien zelfs een kwestie van alleen het kabeltje vervangen voor iets met aan 1 kant USB-C?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik zat er toevallig naar te zoeken op AliExpress en die kabeltjes bestaan wel. Naar de USB 2.0 aansluiting, maar ook naar de USB 3.0 aansluiting. Het kost daar ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:02

GforceNL

Out of memory....

De kogel is door de spreekwoordelijke kerk na een paar dagen proef gedraaid te hebben op de 12 inch. De huidige 15 inch gaat de deur uit en de 12 inch wordt mijn dedicated werk machine. De nieuwe retina's ga ik definitief over slaan....

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31

swv

syltheboy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:21:
Ik zat er toevallig naar te zoeken op AliExpress en die kabeltjes bestaan wel. Naar de USB 2.0 aansluiting, maar ook naar de USB 3.0 aansluiting. Het kost daar ook niks.
Ik weet niet zeker of je nu USB-A naar USB-C kabels bedoelt, maar wees gewaarschuwd; USB-C en China gaan niet zo heel goed samen hè nieuws: Google: sommige usb-c-kabels van derden zijn gevaarlijk bij opladen l.... Wellicht geldt dit niet direct voor kabels i.c.m. HDD cases, maar ik wilde het maar even gezegd hebben. Zonde als je je poorten sloopt met goedkope kabeltjes. Goedkoop en betrouwbaar gaan wel samen, maar dan moet je opletten om welk merk het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Kan iemand nog een niet originele USB-C adapter aanbevelen? Ben op zoek naar een extra lader voor als reserve.

voor de multi AV adapter zijn er ook al enkele non-apple alternatieven maar allemaal rond de zelfde prijs. I verwacht dat dit met de komst van de nieuwe retina's wel meer gaat worden.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Ik heb van Anker een multi USB oplader, met een USB-C aansluiting. Thuis laad ik mijn rMB via de Anker, en ik heb de officiële oplader als extra in de tas. Vind de Anker superhandig, aangezien er ook USB-A aansluitingen zijn - kan ik alles in een keer opladen met een apparaat (en 1 netsnoer).

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
GforceNL schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:59:
De kogel is door de spreekwoordelijke kerk na een paar dagen proef gedraaid te hebben op de 12 inch. De huidige 15 inch gaat de deur uit en de 12 inch wordt mijn dedicated werk machine. De nieuwe retina's ga ik definitief over slaan....
Mooi! De kogel is niet alleen door de kerk gevlogen, maar ook door je avatar :+

Ben benieuwd naar je ervaringen als werk machine. Sowieso is het een plaatje van een machine en veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gisteren MacBook 12" laten bestellen en vandaag in huis. Inmiddels weer alles zo ingesteld zoals ik het gewend was op mijn oude MacBook Air.

Feitelijk is toch alles een vooruitgang: Retina-scherm, de speakers in het apparaat, de accu met langere standbytijd, meer en snellere SSD. Het enige waar ik nu nog niet over kan oordelen is het toetsenbord, nog niet geheel mijn ding. Daarnaast was het nog fijner geweest als het een 13" scherm was.

Maar ach: wat niet is kan nog komen. Vooralsnog heel blij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Die van mij krijg ik komend weekend waarschijnlijk ook binnen.

Ik heb wel USB, HDMI en Ethernet nodig (niet dagelijks). Eerst had ik in China een USB C hub met 2x USB A en HDMI besteld, maar deze heb ik geannuleerd.

Dit omdat ik ook Ethernet nodig heb voor school. Ik heb nu de Minix NEO V2 USB-C Multiport Adapter met 2x USB, HDMI, Kaartlezer en Ethernet besteld. M'n MacBook kan tegelijkertijd worden opgeladen. Deze krijg ik waarschijnlijk morgen binnen, maar die is wel een stuk duurder.

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/56f19cb7e707eb32bebafeb1/56f1a6531d07c03a5818bf9b/5772b2c4be659451709f428c/1467135857161/IMG_1272.jpg?format=500w

[ Voor 41% gewijzigd door syltheboy op 03-11-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Een dagje in het bezit van de uitvoering met M3, 8GB en 256GB SSD. Valt me niet tegen, ben ook geen veeleisende gebruiker. Wat office taken, mailen en browsen plus muziek en video consumeren. Fijn apparaatje, lekker gewicht en de snelheid valt me mee. Hij voelt sneller aan dan mijn Mac Mini. :P Ook toetsenbord en trackpad went sneller dan gedacht.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Redondo1982 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:46:
[...]

Mooi! De kogel is niet alleen door de kerk gevlogen, maar ook door je avatar :+

Ben benieuwd naar je ervaringen als werk machine. Sowieso is het een plaatje van een machine en veel plezier ermee.
heb de 15 inch (die inmiddels naar de nieuwe eigenaar is) nog geen dag gemist. Als ik alles thuis aansluit op scherm/toetsenbord/speakers/midikeyboard etc etc is het net alsof ik met de 15 inch werk.

Zelfs Cubase bleek tot mijn grote verbazing te werken. :)

als ik de adapter op zn plek laat, hoef ik nu maar 1 kabeltje aan te sluiten ipv 3, toch wel vooruitgang. Het is maar net hoe je die ene poort bekijkt. de Macbook pro mensen moeten er iig nog flink aan wennen (zie het pro topic..) :)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

syltheboy schreef op donderdag 03 november 2016 @ 17:26:
Die van mij krijg ik komend weekend waarschijnlijk ook binnen.

Ik heb wel USB, HDMI en Ethernet nodig (niet dagelijks). Eerst had ik in China een USB C hub met 2x USB A en HDMI besteld, maar deze heb ik geannuleerd.

Dit omdat ik ook Ethernet nodig heb voor school. Ik heb nu de Minix NEO V2 USB-C Multiport Adapter met 2x USB, HDMI, Kaartlezer en Ethernet besteld. M'n MacBook kan tegelijkertijd worden opgeladen. Deze krijg ik waarschijnlijk morgen binnen, maar die is wel een stuk duurder.

[afbeelding]
Ziet er wel intressant uit! Zeker omdat die ook Ethernet heeft. Ben ik wel benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:58:
[...]

Ziet er wel intressant uit! Zeker omdat die ook Ethernet heeft. Ben ik wel benieuwd naar je ervaringen!
heb je een linkje naar dat Chinese ding die je eerst wilde bestellen? wil nog een adapter er bij, maar niet eentje van 79,-...

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:58:
[...]

Ik ga het meemaken
GforceNL schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:30:
[...]

heb je een linkje naar dat Chinese ding die je eerst wilde bestellen? wil nog een adapter er bij, maar niet eentje van 79,-...
Deze was zelfs 99 euro. Ik kon hem ook wel bij DealExtreme bestellen en daar was dezelfde 79 euro, maar ik had geen zin om zo lang te wachten. Dat Chinese ding van AliExpress had alleen geen ethernet.
Hier had ik die besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Die oplossing is een stuk goedkoper, maar ik wilde speciaal een alles-in-een oplossing (inclusief ethernet). Vandaag is mijn USB-C hub binnengekomen, maar kan hem nog niet testen. Mijn MacBook komt namelijk pas op zijn vroegst morgen binnen.

Op de site die jij aangeeft hebben ze ook zoiets, maar dan een stuk goedkoper en geen HDMI en een stuk minder mooi design. Het zijn ook USB 2.0 poorten ipv 3.0 poorten.

[ Voor 42% gewijzigd door syltheboy op 04-11-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Ethernet was voor mij niet zo belangrijk. Daarom uiteindelijk de gelinkte besteld. Voor iemand die ethernet nodig heeft is de door jou genoemde adapter perfect!.

nu 3 weken wachten tot hij binnen komt samen met 3x USB-C kabel van Blitzwolf en een 29w(namaak) adapter via eBay.

Bij elkaar nog geen 40 euro. Misschien stuur ik de Apple adapter nog wel terug ook...scheelt 40 euro.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Het is natuurlijk altijd een gok of het kwalitatief goede producten zijn voor die prijs. De afwerking is meestal een stuk minder, maar soms hoeft de werking hiervan niet slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Ik heb vorige week deze besteld: Satechi Slim
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RWrxdUVm.jpg

En ik ben er super happy mee, lekker klein, zelfde kleur als mijn MacBook, stevige kabel en hij werkt top.
Usb-c passthrough charging, 2 usb poorten en hdmi (4k). Top ding! Wordt alleen wel flink warm tijdens passthrough charging en een scherm via hdmi.

[ Voor 9% gewijzigd door Impstoker op 05-11-2016 10:54 . Reden: Plaatje kleiner ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Laatst online: 22:01
Impstoker schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:50:
Ik heb vorige week deze besteld: Satechi Slim
[afbeelding]

En ik ben er super happy mee, lekker klein, zelfde kleur als mijn MacBook, stevige kabel en hij werkt top.
Usb-c passthrough charging, 2 usb poorten en hdmi (4k). Top ding! Wordt alleen wel flink warm tijdens passthrough charging en een scherm via hdmi.
Top! Ik heb zelf nu nog onderstaande maar die heeft de neiging tot 'hangen' door het gewicht.

Lijkt mij jouw versie met kabel usb-c aansluiting toch fijner.

http://www.satechi.net/index.php/type-c-usb-hub-gunmetal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mGZkMOAQyCJetWr4nFgHYiRL/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door dafmay op 05-11-2016 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BellySM
  • Laatst online: 14-09 16:42
Deze lijkt mij een interessant alternatief voor de hier reeds veelbesproken multiport van Minix:

Satechi Aluminum Multi-Port Adapter 4K

Afbeeldingslocatie: http://cdn.satechi.net/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x600/b58c5d70cc542f396e47be14ccd93db9/s/a/satechi_typec_expansion_shell_gold_1_white.jpg

Kan alleen niet snel vinden wat de snelheid van de ethernet en de usb ports zijn en waar deze binnen eu te bestellen is. Ik bestel voorlopig niets vanuit de VS na iedere keer met een flinke naheffing opgescheept te zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door BellySM op 05-11-2016 13:06 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Er is echt een hoop keus, wat USB-C adapters betreft. Bovenstaande vind ik ook wel mooi + dat je 3 USB-poorten hebt. Ik heb er echter aan 2 voldoende.

Bij Amazon verkopen ze hem ook. Alleen kun je daar volgens mij niet met iDEAL betalen.

[ Voor 37% gewijzigd door syltheboy op 05-11-2016 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

Wat veel mensen denk ik niet beseffen en wat wel het voordeel is van een hub, is dat je niet links én rechts je MacBook volpropt met kabels, maar dat je die dradenbende lekker kan afzonderen van je Mac en zodoende aan de rechterkant ongestoord kunt muizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Laatst online: 14-09 16:42
syltheboy schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:14:
Er is echt een hoop keus, wat USB-C adapters betreft. Bovenstaande vind ik ook wel mooi + dat je 3 USB-poorten hebt. Ik heb er echter aan 2 voldoende.

Bij Amazon verkopen ze hem ook. Alleen kun je daar volgens mij niet met iDEAL betalen.
Het maakt mij niet zo uit op welke manier er betaald wordt, maar het feit dat de voorbedrukte doosjes "Amazon" uit de VS bijna standaard allemaal eerst bij de NL douane belanden doen mij al afhaken |:(

Zowel in dit topic als in die van de Macbook Pro 2016 gaat de discussie over usb-c accessoires. Wellicht een idee om een "USB-C accesoires topic" te starten? :P

[ Voor 11% gewijzigd door BellySM op 05-11-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
USB-C is een universele connector welke voor zowel USB als Thunderbolt gebruikt wordt. Als je er een centraal topic van maakt zul je wel steevast moeten blijven aangeven of het apparaat in kwestie USB-only is of Thunderbolt 3 doet. Op de MBP zullen beide werken maar op de MB zal alleen de USB-only werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Deze heb ik net ook door de brievenbus gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1sP9LJFXXXXbYXVXXq6xXFXXXr/Ubit-Metal-USB-C-Type-C-Male-to-USB-3-0-Female-Converter-Adapter-OTG-Function.jpg_640x640.jpg
Ik had hem besteld via AliExpress. Vanavond ga ik kijken of het wat is (kostte me maar drieënhalve euro). Die uitgebreidere kostte me honderd euro, dus dat scheelt nogal wat. Het is wel exact dezelfde kleur.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 08-11-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 07:51
Even een update over mijn nieuwe Macbook. Zeer tevreden over het algemeen, het gewicht, afmeting en display, geluid. Aangezien ik al 100 jaar op Windows werk en dit mijn eerste mac was ben ik toch redelijk makkelijk geswitched en gebruik 'm ook steeds vaker t.o.v. mijn xps 15. De xps 15 gebruik ik meer voor zwaar werk, downloaden en af en toe een spelletje.

Enige minpuntje aan de Macbook vind ik Safari, bij een stuk of 10 tabs langere tijd open heb ik regelmatig een crash en/of near-crash. Alles geupdate naar de nieuwste versie maar geen verbetering. Afgezien daarvan zie ik mij voorlopig niet meer iets anders aanschaffen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
cbr600f4i schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:13:
Even een update over mijn nieuwe Macbook. Zeer tevreden over het algemeen, het gewicht, afmeting en display, geluid. Aangezien ik al 100 jaar op Windows werk en dit mijn eerste mac was ben ik toch redelijk makkelijk geswitched en gebruik 'm ook steeds vaker t.o.v. mijn xps 15. De xps 15 gebruik ik meer voor zwaar werk, downloaden en af en toe een spelletje.

Enige minpuntje aan de Macbook vind ik Safari, bij een stuk of 10 tabs langere tijd open heb ik regelmatig een crash en/of near-crash. Alles geupdate naar de nieuwste versie maar geen verbetering. Afgezien daarvan zie ik mij voorlopig niet meer iets anders aanschaffen.
Ik denk er precies hetzelfde over. Ik heb alleen moeite met de toetsenbordfuncties (codes) die ik bij Windows uit m'n hoofd weet. Voor de rest niets dan lof. Ik verbaas mezelf nog steeds dat je hem kan beethouden alsof het een iPad is. Zo licht en zo stijlvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
cbr600f4i schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:13:

Ik had gisteren de melding 'macOS runs out of memory', dat heb ik in 5 jaar bij mijn MacBook Air nooit gezien, dus ik raakte enigzins in paniek over de toekomst. Schijnt wel een bug in Skype te wezen, dus wellicht ligt het daar aan. Verder een heerlijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

THE_BASE schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:18:
[...]

Ik had gisteren de melding 'macOS runs out of memory', dat heb ik in 5 jaar bij mijn MacBook Air nooit gezien, dus ik raakte enigzins in paniek over de toekomst. Schijnt wel een bug in Skype te wezen, dus wellicht ligt het daar aan. Verder een heerlijk apparaat.
Skype voor Mac is vreselijk slecht geschreven. Daar mag je Microsoft voor bedanken ;)

Ik werk dagelijks met meerdere grote word documenten, een tiental browsertabs en een virtuele parallels VM en mijn geheugengebruik is nog nooit in de buurt van de 8GB gekomen, dus wees gerust ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:08:
[...]

Skype voor Mac is vreselijk slecht geschreven. Daar mag je Microsoft voor bedanken ;)

Ik werk dagelijks met meerdere grote word documenten, een tiental browsertabs en een virtuele parallels VM en mijn geheugengebruik is nog nooit in de buurt van de 8GB gekomen, dus wees gerust ;)
Goed om te horen. Had een MBA met 4GB, dus snapte al niet dat ik nu makkelijk aan de 8GB RAM zou komen. Heb Skype opnieuw geïnstalleerd en een PRAM gedaan, zou moeten/kunnen helpen. Gelukkig gebruik ik Skype weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben benieuwd welke resolutie/hoeveel inch jullie gebruiken op je externe monitor. Ik twijfel nog steeds of ik over wil stappen van mijn geliefde air 11 naar macbook 12 of pro 13.

4k is bijvoorbeeld alleen beschikbaar in 30hz, klinkt als laag..

Wat doe ik ermee? Wat development, safari, youtube.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

styx1 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:28:
Ik ben benieuwd welke resolutie/hoeveel inch jullie gebruiken op je externe monitor. Ik twijfel nog steeds of ik over wil stappen van mijn geliefde air 11 naar macbook 12 of pro 13.

Niks mis met een standaard FHD paneel toch? Als je een 4K scherm wil aansturen zal je inderdaad iets nieuwers moeten zoeken. De 2015 Pro versies zijn wat goedkoper en hebben alle legacy poorten nog. Bij de MB12" en de nieuwe Pro's is de ideale situatie een beeldscherm met USB-C/TB3 ingebouwd. Laptop mee onderweg, thuis met 1 kabel opladen en dingen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Weet iemand waarom de prijzen in de pricewatch zo'n 14-15% hoger liggen dan de prijs op de website van Apple (1299 USD)?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jayvol09 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 07:40:
Weet iemand waarom de prijzen in de pricewatch zo'n 14-15% hoger liggen dan de prijs op de website van Apple (1299 USD)?
Ja, want wij gebruiken de euro en betalen belasting. In Nederland bij Apple zelf kost de MacBook €1449.
In Amerika bepalen staten zelf het belastingtarief, de prijzen van Apple US zijn dan ook zonder belastingen en importheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
nelizmastr schreef op woensdag 09 november 2016 @ 07:52:
[...]

Ja, want wij gebruiken de euro en betalen belasting. In Nederland bij Apple zelf kost de MacBook €1449.
In Amerika bepalen staten zelf het belastingtarief, de prijzen van Apple US zijn dan ook zonder belastingen en importheffingen.
Thx. Als ik alleen 21% belasting erbij optel kom ik alsnog maar op rond de 1400 euro. Die overige ±50 euro zal dan wel EU importheffing zijn. Ik neem aan dat ze vanuit China komen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Nu trump gewonne geeft is de dollar weer gedaald, zal apple de koers bijstellen en de macbook goedkoper maken😜?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Laatst online: 23-08 10:36
Wat denk je zelf?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
styx1 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:28:

Er is een work around beschikbaar waarbij je de 4K output op 60Hz kunt krijgen uit je 12" rMB. Wat je dan in feite doet is de dataoverdracht van de USB-C poort limiteren op USB 2.0 snelheid en de vrijgekomen bandbreedte toewijzen aan de video output. Heb de link niet zo bij de hand, maar op het MacRumors forum staat het allemaal wel duidelijk beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Tjoekie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:14:
[...]

Er is een work around beschikbaar waarbij je de 4K output op 60Hz kunt krijgen uit je 12" rMB. Wat je dan in feite doet is de dataoverdracht van de USB-C poort limiteren op USB 2.0 snelheid en de vrijgekomen bandbreedte toewijzen aan de video output. Heb de link niet zo bij de hand, maar op het MacRumors forum staat het allemaal wel duidelijk beschreven.
Zo lang het niet default lukt heb ik er weinig zin, bovendien hebben ze volgens mij last van wakeup's. Dwz dat scherm niet altijd reageert na een sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

nelizmastr schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:20:
[...]

Niks mis met een standaard FHD paneel toch? Als je een 4K scherm wil aansturen zal je inderdaad iets nieuwers moeten zoeken. De 2015 Pro versies zijn wat goedkoper en hebben alle legacy poorten nog. Bij de MB12" en de nieuwe Pro's is de ideale situatie een beeldscherm met USB-C/TB3 ingebouwd. Laptop mee onderweg, thuis met 1 kabel opladen en dingen aansluiten.
2560 x 1440 is misschien wel mogelijk? En anders 2560 x 1080..
Ik wil dus een ultawide scherm kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suprememaster90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 13:17
Tjoekie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:14:
[...]

Dit werkt alleen op het 2016 model en niet die van 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

styx1 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:43:
[...]

Volgens mij lukt 3440 x 1440 ook nog wel @60Hz. Zelf geen ervaring mee maar heb wel het plan om die resolutie te gebruiken icm mijn MacBookje, en volgens wat googlewerk zou dat geen probleem moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door swv op 09-11-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
styx1 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:43:
[...]

Ga het wel even testen voor je met een Macbook en een U3415w

• syltheboy
  • Niet online
Sinds afgelopen dinsdag heb ik een 12 inch MacBook Gold en ik ben erg tevreden. De eerste dag was het alleen wel even wennen, want eerst had ik een 15 inch MacBook Pro Early 2011. Het scherm is een stuk kleiner en ik heb 'dezelfde' resolutie van 1440 x 900 ingesteld. Alles is een stuk scherper en dat vind ik erg prettig. Ook vind ik de kleurweergave een stuk mooier.

Zelf kon ik de kleur niet uitkiezen, vanwege een goede aanbieding. Anders was ik voor Space Gray of Silver gegaan. Ik heb er echter geen spijt van, want persoonlijk vind ik de gouden kleur erg mooi. Het is ook eens wat anders dan zilver. Verder vind ik de snelheid dik in orde. Het opstarten gaat lekker snel, maar ook het installeren en het opstarten van programma's gaat snel.

Het toetsenbord is nog even wennen, maar op zich gaat het typen aardig. Uiteindelijk denk ik dat het typen me beter af gaat op deze MacBook dan mijn MacBook Pro die ik eerst had. Ik merk nu al dat ik minder snel fouten maak tijdens het typen. Ook de accu houdt het een stuk langer uit.

Doordat de MacBook zo licht is, vind ik het voor op schoot een stuk aangenamer. Het verschil in gewicht t.o.v. mijn MacBook Pro is enorm (grofweg 1kg vs 2,5kg). Het formaat vind ik groot genoeg.

Zowel de USB-C adapters (ook die uit China), als de hoes kwamen eerder binnen dan de MacBook zelf. Ik heb beide USB-C adapters getest en ze werken prima. De kleur van het aluminium is identiek aan de kleur van de MacBook. Althans, ik zie geen verschil.

Het is alleen wel een gepriegel om een Micro SD-kaart in de sleuf van m'n USB-C adapter te steken. Je moet hem namelijk een stukje verder duwen met je nagel, waarna hij erin vastklikt. Hij zit helemaal verzonken in de adapter.

Als je hem er permanent in laat zitten dan is dat handig, maar anders niet. De 'gewone' SD-kaart sleuf is een stuk beter te gebruiken (die gaat er maar een klein stukje in), dus ik kan er ook voor kiezen om zo'n Micro SD naar SD-adapter te gebruiken. Dat is een stuk handiger.

[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 10-11-2016 14:01 ]

• Redondo1982
syltheboy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:31:
Sinds afgelopen dinsdag heb ik een 12 inch MacBook Gold en ik ben erg tevreden. De eerste dag was het alleen wel even wennen, want eerst had ik een 15 inch MacBook Pro Early 2011. Het scherm is een stuk kleiner en ik heb 'dezelfde' resolutie van 1440 x 900 ingesteld. Alles is een stuk scherper en dat vind ik erg prettig. Ook vind ik de kleurweergave een stuk mooier.

Zelf kon ik de kleur niet uitkiezen, vanwege een goede aanbieding. Anders was ik voor Space Gray of Silver gegaan. Ik heb er echter geen spijt van, want persoonlijk vind ik de gouden kleur erg mooi. Het is ook eens wat anders dan zilver. Verder vind ik de snelheid dik in orde. Het opstarten gaat lekker snel, maar ook het installeren en het opstarten van programma's gaat snel.

Het toetsenbord is nog even wennen, maar op zich gaat het typen aardig. Uiteindelijk denk ik dat het typen me beter af gaat op deze MacBook dan de MacBook Pro die ik eerst had. Ik merk nu al dat ik minder snel fouten maak tijdens het typen. Ook de accu houdt het een stuk langer uit.

Doordat de MacBook zo licht is, vind ik het voor op schoot een stuk aangenamer. Het formaat vind ik groot genoeg.

Zowel de USB-C adapters (ook die uit China), als de hoes kwamen eerder binnen dan de MacBook zelf. Ik heb beide USB-C adapters getest en ze werken prima. De kleur van het aluminium is identiek aan de kleur van de MacBook. Althans, ik zie geen verschil.
Ik heb zelf de SG en om eerlijk te zijn valt mijn oog iedere keer op de gouden variant. Dus die is inderdaad ook heel mooi. Echter is het gras altijd groener bij de buurman. ;)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ook een MacBook Gold. Nu zou ik zilver kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Redondo1982 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:03:
[...]

Ga het wel even testen voor je met een Macbook en een U3415w
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb een Silver en die keuze heb ik gebaseerd op het vreemde feit dat ik vind dat dit is zoals een MacBook moet zijn. Beetje psychologisch. Daarnaast is het contrast met toetsenbord het mooist en matcht het het beste met mijn iPhone 7 Silver.

Allemaal flauwe redenen, uiteindelijk gaat het om wat je zelf mooi vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

THE_BASE schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:57:
Ik heb een Silver en die keuze heb ik gebaseerd op het vreemde feit dat ik vind dat dit is zoals een MacBook moet zijn. Beetje psychologisch. Daarnaast is het contrast met toetsenbord het mooist en matcht het het beste met mijn iPhone 7 Silver.

Allemaal flauwe redenen, uiteindelijk gaat het om wat je zelf mooi vindt. :)
Same here. Ik vind het zilver ook wel tijdloos, gaat mij niet vervelen. De andere kleuren vind ik net iets meer modegevoelig. Maar is uiteindelijk allemaal erg persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ga ik vanmiddag testen voor je...

EDIT:

3440x1440 in 30hz en 50hz, dus geen 60hz. Ik heb de HDMI MHL poort gebruikt op mijn U3415w en de originele Apple adapter usb-c in mijn Macbook 12" 2015.

[ Voor 34% gewijzigd door Redondo1982 op 11-11-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mijn MacBook geeft aan dat er 1,40 GB aan reservekopie op staat. Heb Time Machine local backups gedisabled. Heb de map verwijderd. Toch blijft het er staan. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
THE_BASE schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:04:
Mijn MacBook geeft aan dat er 1,40 GB aan reservekopie op staat. Heb Time Machine local backups gedisabled. Heb de map verwijderd. Toch blijft het er staan. Iemand enig idee?
Een iPhone backup? Je kunt namelijk geen Time Machine backup maken op dezelfde schijf als het systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door ThomasG op 11-11-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ThomasG schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:39:
[...]
Een iPhone backup? Je kunt namelijk geen Time Machine backup maken op dezelfde schijf als het systeem.
Nee, gebruik iCloud daarvoor. Time Machine kan lokale backups maken om die vervolgens weg te schrijven naar NAS. Maar dat heb ik uitgeschakeld.

macOS zegt alleen 1,4GB reservekopie, Clean My Mac geeft ditzelfde aan, maar kan niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Volgens mij is dat toch een time machine iets. Heeft hij misschien geen verbinding kunnen maken met een time capsule (of surrogaat).?Volgens mij gaat hij dan alsnog lokaal backupen tot hij weer een verbinding heeft

[ Voor 25% gewijzigd door cornelisprul op 12-11-2016 08:58 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Het toetsenbord is nog even wennen, maar op zich gaat het typen aardig. Uiteindelijk denk ik dat het typen me beter af gaat op deze MacBook dan mijn MacBook Pro die ik eerst had. Ik merk nu al dat ik minder snel fouten maak tijdens het typen. Ook de accu houdt het een stuk langer uit.

Doordat de MacBook zo licht is, vind ik het voor op schoot een stuk aangenamer. Het verschil in gewicht t.o.v. mijn MacBook Pro is enorm (grofweg 1kg vs 2,5kg). Het formaat vind ik groot genoeg.

Het is alleen wel een gepriegel om een Micro SD-kaart in de sleuf van m'n USB-C adapter te steken. Je moet hem namelijk een stukje verder duwen met je nagel, waarna hij erin vastklikt. Hij zit helemaal verzonken in de adapter.

Als je hem er permanent in laat zitten dan is dat handig, maar anders niet. De 'gewone' SD-kaart sleuf is een stuk beter te gebruiken (die gaat er maar een klein stukje in), dus ik kan er ook voor kiezen om zo'n Micro SD naar SD-adapter te gebruiken. Dat is een stuk handiger.
Kan me helemaal vinden in het stuk hierboven. d:)b Zelf ook net een 12" Macbook gehaald, Space Grey. Kom van een Macbook Pro Early 2010, wat een groot verschil. Dat retina-scherm is heel erg prettig en de snelheid dik in orde voor internet & e-mail. Ik twijfelde tussen de nieuwe MacBook Pro, maar erg blij met m'n keuze.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
rvd50 schreef op zondag 13 november 2016 @ 01:46:
[...]

Kan me helemaal vinden in het stuk hierboven. d:)b Zelf ook net een 12" Macbook gehaald, Space Grey. Kom van een Macbook Pro Early 2010, wat een groot verschil. Dat retina-scherm is heel erg prettig en de snelheid dik in orde voor internet & e-mail. Ik twijfelde tussen de nieuwe MacBook Pro, maar erg blij met m'n keuze.
De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers vind ik trouwens ook erg goed, zelfs beter dan die van mijn vorige MacBook. Dat had ik in eerste instantie echt niet verwacht.

Ook heb ik het idee dat de bluetooth een stuk minder storingsgevoelig is. Daar ben ik heel blij mee, want hierdoor is mijn bluetooth-koptelefoon (JBL S400BT) een stuk bruikbaarder. _/-\o_

Eerst haperde het geluid namelijk bijna constant als ik andere dingen ging doen naast het muziek luisteren. Ook als ik geen andere dingen deed kwam het probleem regelmatig voor. Dat vond ik erg irritant. :-(

[ Voor 27% gewijzigd door syltheboy op 14-11-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Op mijn air met 4gb geheugen heb ik toch wel last van lag;
-Photoshop minimale edits
-Safari met 6-10tabs
-node.js
-xcode simulator
-word
-terminal

Zou dit met een macbook een stuk beter gaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online

De SD en de Micro SD slots werken niet. :( Ik ga hier even over informeren, want het is wel een gekloot. Ik heb namelijk een 128GB Micro SD kaart van Sandisk gekocht. Kaarten van kleinere capaciteit doen het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:55
syltheboy schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:56:
[...]

De SD en de Micro SD slots werken niet. :( Ik ga hier even over informeren, want het is wel een gekloot. Ik heb namelijk een 128GB Micro SD kaart van Sandisk gekocht. Kaarten van kleinere capaciteit doen het ook niet.
Misschien een domme vraag maar heb je ze wel geformatteerd?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

styx1 schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:31:
Op mijn air met 4gb geheugen heb ik toch wel last van lag;
-Photoshop minimale edits
-Safari met 6-10tabs
-node.js
-xcode simulator
-word
-terminal

Zou dit met een macbook een stuk beter gaan??
Ik denk het wel, het is niet zozeer de processor die belast word maar de ram geheugen en die is met 8gb ruim genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 01:50:
[...]

Misschien een domme vraag maar heb je ze wel geformatteerd?:)
Ze stonden eerst op exfat en toen heb ik ze via Windows naar NTFS geformatteerd en hij zou de kaarten toch moeten herkennen. De ingebouwde kaartlezer van m'n oude MacBook werkt wel gewoon.

Ik heb het getest op de laptop van een klasgenoot (ASUS met toevallig een USB-C poort) en daar werkt hij wel. Ik ga hem waarschijnlijk terugsturen. Dat adaptertje van USB-C naar USB uit China is trouwens ook troep, ik schoof de metalen behuizing er zo van af.

[ Voor 25% gewijzigd door syltheboy op 15-11-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

pfff heb nu zo'n chinese multi AV-adapter via Banggood, maar deze werkt slechter dan de originele van Apple helaas... :(

Beeld valt om de minuut even weg / schuift opzij alsof je swiped zeg maar.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
Iemand die van een Macbook Pro 13" mid-2014 is overgestapt op een Macbook 12" 2015? Ik zit te denken over een upgrade naar een 2015 model met de 1.2ghz en 512gb vanaf mijn huidige Macbook Pro 13" 2014 (met 128gb ssd, welke toch wel heel klein is). De 1.2ghz 2015 kan ik voor een leuk prijsje krijgen. :) Ik zou vooral voor de storage én natuurlijk voor het prachtige uiterlijk willen upgraden. ;) Maar nu ben ik bang dat ik er heel veel op achteruit ga qua performance...

Ik doe een ICT studie waarbij ik vooral (niet extreem zwaar) in Photoshop en Illustrator moet werken, Web development, en heel af en toe wat Unity3D en Android Studio. Nu ben ik wel bereid een klein beetje snelheid in te leveren voor de extra storage en het prachtige uiterlijk van de 12", maar toch ben ik bang dat het allemaal een heel erge achteruitgang is.

Iemand een soortgelijke overstap gemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
brick5492 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:32:
Iemand die van een Macbook Pro 13" mid-2014 is overgestapt op een Macbook 12" 2015? Ik zit te denken over een upgrade naar een 2015 model met de 1.2ghz en 512gb vanaf mijn huidige Macbook Pro 13" 2014 (met 128gb ssd, welke toch wel heel klein is). De 1.2ghz 2015 kan ik voor een leuk prijsje krijgen. :) Ik zou vooral voor de storage én natuurlijk voor het prachtige uiterlijk willen upgraden. ;) Maar nu ben ik bang dat ik er heel veel op achteruit ga qua performance...

Ik doe een ICT studie waarbij ik vooral (niet extreem zwaar) in Photoshop en Illustrator moet werken, Web development, en heel af en toe wat Unity3D en Android Studio. Nu ben ik wel bereid een klein beetje snelheid in te leveren voor de extra storage en het prachtige uiterlijk van de 12", maar toch ben ik bang dat het allemaal een heel erge achteruitgang is.

Iemand een soortgelijke overstap gemaakt? :)
Nou ik ben voornemens om van een MacBook pro early 2011, met 240GB SSD en 16GB RAM, over te stappen naar een MacBook 2016. Vooral vanwege portabiliteit en ik werk vrijwel alleen met tekstverwerkers, grote datasets en af en toe licht visueel werk om modellen vorm te geven.

Maar heb even benchmark gedraaid en die nieuwe MacBook is echt maar marginaal beter in zowel single als multicore performance van Geekbench.

Ik zou graag een tijdje die MacBook willen proberen om te beoordelen op performance voor wat ik ermee doe. Maar voor jouw situatie lijkt mij die MacBook niet future proof en mogelijk zelfs wat underpowered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Die overstap heb ik niet gemaakt, maar ik heb wel een 12" MB. In het kort: de MacBook is snel in kortstondig leveren van kracht, maar dat zakt in als je power vraagt voor langere duur. Dat vanwege het fanless design: de rem gaat erop als de boel te heet dreigt te worden. Photoshop vind ik prima draaien, dat leunt vooral op veel geheugen en minder op de cpu. Alleen filters op een groot document vergen veel en lang van de cpu, dat zal snel inkakken. Illustrator is een beetje hetzelfde verhaal, vind ik zelfs een stuk lichter (al open ik zelden heel complex werk erin). Webdevelopment gaat prima, is in de regel niet zwaar voor je cpu (tenzij je een zwaar CMS gaat gebruiken of heftige SQL queries gaat uitvoeren). Unity3D gebruik ik niet, maar dat lijkt mij wel een probleem omdat je daar zaken voor langere duur gaat renderen. Android Studio ken ik ook niet.
Qua snelheid kun je denk ik beter bij je Pro blijven. De MB is echter snel genoeg voor normale taken die kortstondig cpu power vragen. Internet, mail, Office, webdevelopment, dat zijn zaken die tegenwoordig overal wel vlot op draaien, zeker met een ssd aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben vorig jaar van een 15" MacBook Pro retina (i7, 16GB, 512GB) naar een 12" MacBook gegaan. Zware dingen doe ik er niet mee maar hij loopt wel af en toe vast omdat 8GB ram te weinig is. Dat is dan met Outlook, Sublime Text, Photoshop, Sketch, iTunes en Safari met een aantal tabs.

Snelheid vind ik prima. Maar als je er echt mee moet werken kun je beter een MacBook Pro nemen, of een Air met een extern beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik had tot voor kort een Air met 2GB ram en die heb ik ook echt nog nooit vast zien lopen, het was geen beest, maar vastlopen deed ie niet hoor. Dat moet echt aan een rotte app liggen oid. MacOS is echt niet foutloos, maar vastlopen moet je echt je best voor doen ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vond het ook raar, nog nooit meegemaakt, maar er stond letterlijk een system warning in beeld dat er te weinig geheugen vrij was. Vergezeld van een spinning beach ball of death. Hij reageerde ook nergens meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Canaria schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:58:
Ik vond het ook raar, nog nooit meegemaakt, maar er stond letterlijk een system warning in beeld dat er te weinig geheugen vrij was. Vergezeld van een spinning beach ball of death. Hij reageerde ook nergens meer op.
Had ik vorige week ook gemeld: kreeg dan wel geen gigantisch scherm in beeld, wel een melding dat het geheugen vol zat.

Dit leek aan Skype te liggen wat ik toen op dat moment gebruikte. Niet meer gebruikt en geen meldingen meer gehad. Op fora klagen mensen over Skype for Mac.

Verder vind ik wel dat er veel RAM in beslag wordt genomen. Een monitor-app geeft aan dat ik mu met alleen Safari open nog maar 1,46GB van 8GB over heb. Kan wel opschonen, maar dat is eigenlijk niet te doen met macOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geheugen mag gebruikt worden, daarop is macOS ook ingesteld. Door op basis van je activiteit bepaalde applicaties en/of bestanden in het geheugen te bewaren wordt je Mac sneller. Ik had ooit een iMac met 16GB ram en een harddisk in plaats van ssd. Door het ruime geheugen merkte ik er bijna niets van dat er een trage schijf in zat, hij voelde sneller aan dan de MacBook ernaast met 4GB en een ssd.

Niet de hoeveelheid geheugen in gebruik is belangrijk, maar de memory pressure.

Ik gebruik Skype niet dus daar kan de vastloper niet door veroorzaakt zijn in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
THE_BASE schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:22:
[...]

Had ik vorige week ook gemeld: kreeg dan wel geen gigantisch scherm in beeld, wel een melding dat het geheugen vol zat.

Dit leek aan Skype te liggen wat ik toen op dat moment gebruikte. Niet meer gebruikt en geen meldingen meer gehad. Op fora klagen mensen over Skype for Mac.

Verder vind ik wel dat er veel RAM in beslag wordt genomen. Een monitor-app geeft aan dat ik mu met alleen Safari open nog maar 1,46GB van 8GB over heb. Kan wel opschonen, maar dat is eigenlijk niet te doen met macOS.
Unused memory is useless memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
Dank allen voor jullie reacties. :) Ik hou het dan toch nog maar even bij de 13" 2014 Pro, hoe mooi de 12" ook is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
brick5492 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:30:
Dank allen voor jullie reacties. :) Ik hou het dan toch nog maar even bij de 13" 2014 Pro, hoe mooi de 12" ook is...
Ik kom tot dezelfde conclusie voorlopig. Plus dat mijn MBP uit 2011 het gewoon nog prima doet. Redenen voor overstap zijn vooral het scherm en formaat (of toch design ;) )

Waarom gaan die MacBooks toch zo lang mee :') moet de eerste legitieme reden nog vinden om een aankoop goed te praten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Die Minix USB-C hub heb ik afgelopen woensdag teruggestuurd. Nu heb ik de onderstaande producten besteld. De belangrijkste poorten zitten op de Satechi USB-C hub. Voor Ethernet heb ik een aparte adapter besteld, evenals voor SD kaarten.
Afbeeldingslocatie: https://media.gadgetsin.com/2016/09/satechi_new_aluminum_usbc_hub_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.kingston.com/images/products/prodReader-FCR-MLG4-img.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.a-mac.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/belkin_usb_ethernet_adapter_2.0.png
En nu maar hopen dat het allemaal naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
man, man, man wat een gekut.
Als ik moet upgraden naar de nieuwe generatie MBP zorg ik er ook gelijk voor dat mn randzaken allemaal usb-c zijn. Harddrives, telefoon lader, kaartlezer etc. Je moet daar toch op een gegeven moment aan geloven, dus waarom uitstellen met allerlei dongles?

Maarja, de usb-c markt is nu nog niet zo groot als gewenst. Dus alle usb-c randapparatuur is ofwel duur, ofwel nog niet beschikbaar.
Mijn 2011 MBP doet het nog vlekkeloos, dus als ik over 1 a 2 jaar wil upgraden zou de usb-c markt al veel beter zijn gelukkig :9

[ Voor 43% gewijzigd door Scirocco op 19-11-2016 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Scirocco schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:10:
Als ik moet upgraden naar de nieuwe generatie MBP zorg ik er ook gelijk voor dat mn randzaken allemaal usb-c zijn. Harddrives, telefoon lader, kaartlezer etc. Je moet daar toch op een gegeven moment aan geloven, dus waarom uitstellen met allerlei dongles?

Maarja, de usb-c markt is nu nog niet zo groot als gewenst. Dus alle usb-c randapparatuur is ofwel duur, ofwel nog niet beschikbaar.
Mijn 2011 MBP doet het nog vlekkeloos, dus als ik over 1 a 2 jaar wil upgraden zou de usb-c markt al veel beter zijn gelukkig :9
Het nadeel van de 12" MacBook is dat hij slechts over 1 USB-C aansluiting beschikt, waardoor je hem ook gelijk niet meer kunt opladen. Daarom heb ik ook zo'n hub gekocht. Mijn 15" MBP 2011 deed het eigenlijk ook nog prima, maar ik wilde speciaal een lichtere laptop aangezien ik hem elke dag mee naar school moet nemen. Ik vind het ideaal, want het gewicht scheelt aanzienlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door syltheboy op 19-11-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Scirocco schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:10:

Ik ook 2011 MBP vlekkeloos. Als ik upgrade over paar maanden (wacht tot maart, misschien nog kleine update) dan verwacht ik eigenlijk niet veel aan te sluiten. Ik gebruik al veel cloud services en draadloze muis/tobo/headset. Zal sporadisch SD kaartje uitlezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Ik kan met 1 nieuwe adapter al mijn bestaande apparaten aansluiten. Voordeel is nu dat als ik op mijn werk kom, ik nog maar 1 stekkertje in de mac hoef te doen ipv 2

<Zinloze tekst hier>

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste