Dat vat mijn hele initiele post over dit onderwerp samen:
Er is geen goede concurrent. Wat verwacht ik?
• Een vlot apparaat.
• Langdurige ondersteuning.
• Geen reclame meegeleverd met het apparaat/later toegevoegd door de fabrikant.
• Goede ondersteuning vanuit alle streamingdiensten en ontwikkelaars, commercieel en open-source. Je komt daarmee al snel uit bij Android TV.
De meerwaarde die een concurrent kan bieden ten opzichte van een Shield TV:
• Decomprimeren van alle HD audioformaten en live AC3 encoding. Kodi kan het al. Sommige Android apparaten kunnen al live AC3 comprimeren en over een S/PDIF uitgang sturen. Voor andere applicaties is het een kwestie van licenties waar het apparaat voor kan zorgen. Dit heeft veel toegevoegde waarde voor iedereen met oudere digitale 5.1 sets, zeker als je geen behoefte hebt aan een aparte HDMI versterker.
• Gewoon een infraroodontvanger voor normale afstandsbedieningen voor degenen die dat willen. Een FLIRC USB werkt perfect, maar op een component van 10 cent op een premium apparaat hoeft niet bezuinigd te worden. Gooi die prijs met 10 EUR omhoog en je bespaart alsnog t.o.v. de aanschaf van een FLIRC USB.
• Een standaard voeding (USB C met USB PD), zodat wegwerken een stuk makkelijker wordt. Dat blok van de Shield TV is gewoon lastig om bijvoorbeeld achter een TV weg te werken. Het is te vervangen met een platte notebookvoeding, maar je moet wel een aansluiting solderen.
Chinese merken concurreren op prijs
En verkopen je persoonsgegevens.
en concurrenten als Microsoft en Sony zetten in op hun spelcomputers en niet op Android TV.
Ik heb al een spelcomputer die ik met Steam Link kan aansturen. Zo hoef ik geen luid monster naast mijn TV te hebben, en heb ik alle voordelen van PC gaming.
Er is geen concurrent in het premium segment, buiten Apple om. Apple is enkel relevant als je al in dat ecosysteem zit en je je daarin thuis voelt (m.a.w.: je bent tevreden met wat papa Apple toestaat...). De Shield TV is een goed apparaat, maar een beetje meer premium concurrentie op Android TV vlak zou gewenst zijn.
Van Google zou ik niet te veel verwachten.
[
Voor 10% gewijzigd door
The Zep Man op 21-05-2020 09:07
]