Nou, daar gaat ie dan, mijn eerste forumpost op Tweakers. Laten we hopen dat ik hierin niet uitblink, maar dan in botte onwetendheid dit keer. Want het gaat natuurlijk onvermijdelijk zijn dat ik over platgetreden paadjes nog eens lichtjes heen wals, simpelweg doordat ik als groentje de gevestigde GOT-orde en alle ins & outs nog niet ken.
Zo, hopelijk heb ik me nu voldoende ingedekt. Over tot nuttiger zaken.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat het op de vergadertafel ligt nadat Frozen er hierboven over begon, maar feit is dat ook ik de mogelijkheid mis om een Tweaker te bedanken wanneer hij/zij je met wat tips & tricks op het juiste spoor heeft gezet, zoals Kiswum mij bij mijn eerste review. Dit zou dan eventueel middels een knop bij desbetreffende behulpzame post (verstopt onder reply gaat denk ik niet werken want niet toegankelijk of zichtbaar genoeg.) Het cumulatieve effect van de geboden hulp dient dan ergens in het profiel zichtbaar te worden gemaakt. ‘Deze Tweaker is X keer bedankt’ of maak er een voortgangsmeter van in de vorm van een mechanisme met tandwielen of iets dergelijks wat zich langzaam vult met kleur (bij wijze van rader in het geheel en aandrijver) Geen idee of dat haalbaar is of niet, ik denk ook maar gewoon hardop.

Aan de hand van de hoeveelheid bedankjes per maand van The GOTH of GOT bijvoorbeeld, noem maar wat: (Giving Of Thanks of Gathering Of Tweakers) zou je dit aan het eind van die maand om kunnen zetten in de titel ‘Meest behulpzame Tweaker van de Maand’, dat kan aan het eind van het jaar dan altijd nog resulteren in de ‘GOT/Tweaker van het Jaar’.
Ik zou het in elk geval zeker per maand doen, het vormt toch een extra trigger wanneer je weet dat er aan het eind van de maand eventueel een mooie titel mee te verdienen valt of ten minste een nominatie uit kan rollen. Het kan voor sommigen net de reden zijn om actief(actiever) reviews door te (gaan) spitten al ligt je interesse niet direct in het besprokene, waardoor er vervolgens meer reviews in de kijker komen. Als wisselwerking plukt de onervaren Tweaker de vruchten van de iets (of de nog) actiever gedeelde kennis, waardoor een eventuele drempel om in de review-pen te klimmen lager komt te liggen er betere reviews volgen en men vanzelf topics als deze op komt zoeken om mee te bomen over de gang van zaken zoals ik nu.
Verder zou ik inderdaad een knop onderaan de reviews/blogs plaatsen: ‘nomineer deze review voor Gebruikersreview van de Maand/ Nieuwkomer van de Maand/Blogger van de Maand.’ Een knop met alleen ‘nomineer’ er op vermeld, is denk ik niet duidelijk genoeg.
Een gewonnen titel als signatuur in je profiel zou ik in elk geval heel erg waarderen maar daarnaast zou een eervolle vermelding bij het desbetreffende review/winnend blog ook zeker niet misstaan.
Eventueel zou de eerder genoemde cadeaubon van een elektronicazaak voor een kleine tegemoetkoming in de volgende aankoop om een review bij te maken, heel fijn zijn en voor sommigen (…) zelfs een uitkomst bieden maar in hoeverre dit voor Tweakers een financieel haalbare kaart is, heb ik natuurlijk geen zicht op.
Het leek Kiswum een aardig idee om mijn ervaringen met het schrijven van mijn eerste gebruikersreview te delen, ‘lag de lat voor mijn gevoel te hoog of heb ik me nergens iets van aangetrokken’ ik vul dit aan met zaken die me opvielen tijdens het vormgeven van mijn review.
‘Zaken waar ik bij mijn eerste review tegen aanliep’
In het opmaakveld mis ik een preview op hetzelfde scherm, bijvoorbeeld in een scherm direct erboven. Dat ‘opslaan als preview’ om de boel te controleren voordat het online staat, werkt voor mij niet handig want het is vooral voor je eerste review, flink zoeken wat je allemaal tot je beschikking hebt aan opmaak en hoe dat hier allemaal werkt. Zo moet je proefondervindelijk de maximale breedte van de afbeeldingen in je review uitvogelen en weten dat het de thumbnail large op bijvoorbeeld de image host Imgur is, die zich daarvoor het best leent. En over afbeeldingen in je review gesproken; nou zou een leek op dit gebied niet eens weten dat dit tot de mogelijkheden behoort want deze tag kun je niet in de ribbon boven je opmaakscherm vinden. Mocht het zo zijn dat de ruimte hiervoor te beperkt is, zou het op die plek direct duidelijk moeten zijn dat er meer opmaaktags/codes beschikbaar zijn dan dat je daadwerkelijk ziet staan. Misschien via een ‘meer’ knop aan het eind van de ribbon.
Ook zou een klein tekstveld met enkele basis-instructies voorafgaand aan je uitgebreide review-veld zichtbaar moeten worden gemaakt. Hierin zou je de volgende zaken op kunnen nemen:
• de link naar de pagina met de UBB-codes
• maximale breedte plaatjes
• suggestie thumbnails en gebruikmaking sites als Imgur
• witregels
• positionering
• gebruik van hoofdstukken (verwijs wederom naar de pagina met UBB-codes)
Mocht het nu zo zijn dat er een onderwerp over hoe het best een review samen te stellen, bestaat, dient de link daarnaartoe ook in dat veld opgenomen te worden.
Qua tags/codes (hoe moet ik die dingen nu noemen wanneer is het nog een simpele tag en wanneer heet het een (UBB-)code?) mis ik een indent om een regel in te laten springen waarmee ik aan wil geven dat het niet een nieuwe alinea betreft maar wel een extra (zijdelings) aandachtspuntje vormt.
Ik had het er al met Kiswum over, maar ik zou daarnaast heel graag de mogelijkheid hebben om een changelog of welk tekstveld naar keuze dan ook in je review, in- en uitklapbaar te maken. Dit zie je verder op de site wel toegepast maar de gebruiker kan dit niet toepassen, daar zou ik heel graag verandering in willen zien. Sommigen interesseert zo’n changelog bijvoorbeeld geen klap terwijl het voor anderen en vooral voor jezelf, wel prettig is om bij te houden.
Je zou het onderaan kunnen plaatsen maar dit doet mijns inziens afbreuk aan je slotzin/eindconclusie. En aan het begin plaatsen zit het je opmaak in de weg want na de banner en de inhoudsopgave, wil je (optisch) kunnen beginnen met het eigenlijke review.
Een vertaalfunctie bij het review voor bezoekers buiten Nederland zou misschien ook niet zo’n gek idee zijn. Ik zou het best in de Engelse taal om willen zetten maar waar moet je dat dan kwijt. Google+ ?
‘Lag de lat te hoog of heb je je nergens iets van aangetrokken’
Nu had ik van tevoren, hoewel ik toch met enige regelmaat Tweakers bezoek (met name de pricewatch en daar de voor mij relevante reviews meepik), geen idee van het score-systeem met de +1, +2 en +3. - Dit zou in voornoemd inleidend tekstveld ook kort vermeld kunnen worden met een verwijzing naar de score-kaart want die wist ik ook niet meteen te zitten. - Ik was in elk geval best tevreden met de +2 score, totdat Kiswum me ‘up to speed’ bracht. Waarna ik me weer te véél met die scorekaart bezig ging houden en me bijvoorbeeld zat te ergeren aan die ene +1-score en mijn eigen reactievelden vol zat te spammen met hoe het beter kon. Aan de andere kant heeft het me een mooie medaille opgeleverd waar ik dan weer heel erg blij mee ben.
In wezen ben ik er niet heel rouwig om dat ik van tevoren niet op de hoogte was van het score/beloningssysteem, of hoe een prijswinnend review eruitziet. dat heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik er onbevangen ben ingestapt. Aan de andere kant zou ik het in een volgend review wel uit mijn hoofd laten om de technische specificaties niet te willen benoemen. Daar ben ik nou mooi mee weggekomen maar dat moet de volgende keer wel anders (het is ook niet helemaal gespeend van technische specs, het staat alleen her en der fragmentarisch opgenomen in de tekst.) In een eventueel volgend review hoop ik me een strakke tabel eigen te hebben gemaakt.
Voordat ik aan mijn review begon was eigenlijk mijn enige zorg of de beschikbare ruimte wel groot genoeg zou zijn. Ik begin uiteraard (zou ik haast zeggen) eerst de boel in Word te zetten, voordat ik het overzet in het tekstveld op Tweakers. Nu staat er wel “schrijf ten minste 100 woorden” maar er staat niet hoeveel tekens er maximaal in kunnen. Ik was aangenaam verrast dat je flink uit kunt pakken en er meer mogelijk is qua opmaak dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
... Maar het kan altijd net iets beter.
Wat precies mijn gedachtegang was na de tips & tricks van mijn persoonlijke favoriet voor de ‘ Meest Behulpzame Tweaker van de Maand’-award:
Kiswum!
Ik zie trouwens, na het overzetten van mijn tekst in Word naar hier, dat dit opmaakveld er een stuk uitgebreider uitziet dan dat bij de uitgebreide reviews, ik zie een 'meer' staan en een link naar de UBB-codes... zelfs een 'toon voorbeeld' wat boven mijn opmaakveld komt te staan. Het kan dus wel... vraag ik me toch af waarom er bij de opmaak van een uitgebreid review niet voor deze layout gekozen wordt ?