Na heel veel mooie sets hier bewonderd te hebben wil ik mijn home theater met jullie delen. Mijn doel was een 7.1.4 atmos opstelling te creëren in de huiskamer zonder een enorme dradenboel er van te maken.
Ik luister af en toe muziek en kijk voornamelijk films dus ik kon mijn geluk niet op toen ik in 2012 een philips 21:9 tv op de kop kon tikken. Eind 2017 verhuisd naar een nieuwbouwwoning en hier heb ik de atmos opstelling waar kunnen maken. Vorige maand is de set uitgebreid met een andere langjarige wens, een projector en een 120" scherm.
Mijn vorige receiver heb ik 21 jaar gebruikt (Harman Kardon AVR65) en had wel dolby digital 5.1 maar geen ruimtecorrectie. Vorig jaar een demo NAD T777v3 opgepikt en wat een verschil maakt Dirac. Geen boemende bas meer en duidelijke dialoog die midden uit het beeld komt in plaats van ergens rechts onderin.
Blijft er dan niets te wensen over? Tuurlijk wel; de front speakers zijn ondertussen 22 jaar oud en ondanks dat Dirac ze nieuw leven ingeblazen heeft wel toe aan vervanging. De subwoofers doen hun best en geven flinke klappen maar bij een film als Fury komen ze wel wat puf te kort. Ook geluidsabsorptie is nog wel een punt van aandacht.
Film kijken met al dat geluid om je heen is echt weer een beleving. A quiet place, Fury en Jurassic Park geven die top speakers echt wat te doen.
Alle leidingen voor speakerbekabeling, 12v triggers, coax en UTP zijn ingefreesd in de muur en lopen van achter de TV door de muur, over het plafond en aan de achtermuur weer naar beneden. Het liefst had ik de plafondspeakers laten infrezen in de betonplaten maar op precieze plaatsing kon de projectontwikkelaar geen grantie geven. Een spanplafond leek een echte uitkomst om de galm te verminderen en alle kabels en verlichting we te werken, alleen was het prijskaartje daarvoor nogal fors. Dit is nog wel een wens voor de keuken en eetkamer. Als alternatief ben ik uitgekomen op platen aan het plafond af te hangen op verschillende hoogtes om zo toch een beetje speels geheel te krijgen en bekabeling zo onzichtbaar mogelijk weg te werken.
De panelen onder de TV en aan het plafond zijn bureaubladen van mijn favoriete Zweedse winkel. Aan het plafond is het afgehangen met een ledpaneel ophangsysteem. Achter de panelen heb ik ledstrips geplaatst, een mix van Philips hue en gledopto maar helemaal te bedienen met de hue app. De backbox van de plafondspeakers zijn houten opbergkistjes van Hornbach en gevuld met noppenschuim.
In eerste instantie had ik een zelfbouw zwevend paneel onder de TV waar alle apparatuur op stond. Afgelopen zomer heb ik een duitse herderpup in huis gehaald en toen werd het toch wat riskant om die spullen zo open en bloot te laten staan. Na veel wikken en wegen de sprong gewaagd en de zaag gezet in de gipsmuur van de trapkast. Daar heb ik een eigen rack gemaakt van 15mm meubelplaat, 15mm multiplex en bamboe snijplanken om de apparatuur op te zetten. Nu hoef ik me geen zorgen meer te maken of de hond zijn waterbak boven de receiver omkapt.
Laat maar weten wat jullie hiervan vinden.
Wat je ziet:
Philips 21:9 58pfl9956H/12 TV
Epson TW7400 Projector
Celexon Dynamic Slate 120" ALR scherm
NAD T777v3 receiver
Panasonic DP-UB820 4k Blu-ray
Apple TV 4k
Emotiva UPA-500 (voor de atmos hoogtekanalen)
Playstation 3
Harman Kardon HD960 cd speler
4 Bamboe snijplanken van Ikea
Front: Mission 702e
Center: B&W CWM 7.3
Surround en surround back: Podspeakers The Drop
Plafond: 4x B&W CCM 664
Subs: Mission AS1 en Harman Kardon HKTS210
Wat je niet ziet:
+/- 150m 2.5mm2 OFC bedrading voor alle speakers
Tasker C276 2.5mm2 kabel voor de front speakers (puur voor het zicht)
Heel veel banaanstekkers onder de TV
10m optische hdmi 2.1 kabel tussen receiver en TV
20m optische hdmi 2.0 kabel tussen receiver en Projector
2 poorts hdmi switch om tussen TV en projector te schakelen
Chief RSAUW plafondbeugel voor de projector
NAD t778, Panasonic ub820, ATV 4k, Emotiva UPA-500, Harman Kardon HD760, Argon audio TT-3, NAD pp2e, Sonus faber Sonetto III, B&W cwm 7.3, 4x The drop podspeaker, 4x B&W ccm 664, XTZ 12.17 edge, Philips 58pfl9956, JVC x7900, Deluxx 120” ALR