Wat betreft naar voren halen, verschilt nogal per speaker. KEF wil zelf het liefst dat je je speakers 0.2 tot 0.33 * de lengte van je kamer van de muur afhaalt, dus met een kamer van 10 meter lang/diep 2 tot 3.3 meter. Vind ik zelf een beetje onzin. Jouw speakers (Teufel Ultima 40's toch?) hebben geen bass reflex naar achteren, dus kunnen prima dichter op de muur denk ik. Het is net wat je zelf prettig vindt.taz10 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:11:
[Afbeelding]
Als we het dan toch hebben over de plaatsing van de speakers. Ik heb ze wat naar voren gezet. Is er een bepaalde maat voor om dit te bepalen?.
Terinfo, ik heb 1 deurtje van de besta bekleed met speakerdoek. Viel nog mee om dit te doen.
Vrijdag krijg ik het populieren boomstamblad wat er op komt.
Speakeraansluitingen heb ik bij de frontspeakers uiteindelijk gemaakt met bananenconnectors op een blindplaat. TV word een Sony 75 inch waarschijnlijk een x90 of 94.
Alleen eerst maar even wachten op de eindafrekening van de aannemer
😅
De gedachte bij de beste plaats voor je speakers is voor een deel afhankelijk van het ontwerp ervan maar veel belangrijker, van de akoestiek van je ruimte.
Plaatsing heel dicht op een reflecterende achterwand of wanden (zoals al die hoekplaatsingen die je hier ziet) is meestal dramatisch voor het klankbeeld. Je wil juist een flinke vertraging tussen de indirecte reflecties en het directe geluid. Om over de extra bassen met speakers in hoeken nog maar te zwijgen.
Zeker die mooie vloerstaanders willen vaak gewoon wat ruimte aan alle kanten om zich heen.
Maar dat is de leuke theorie, huiskamers zijn zo nou eenmaal niet ontworpen dus dan is het schipperen. Het kan alleen vaak wel een stuk beter.
Plaatsing heel dicht op een reflecterende achterwand of wanden (zoals al die hoekplaatsingen die je hier ziet) is meestal dramatisch voor het klankbeeld. Je wil juist een flinke vertraging tussen de indirecte reflecties en het directe geluid. Om over de extra bassen met speakers in hoeken nog maar te zwijgen.
Zeker die mooie vloerstaanders willen vaak gewoon wat ruimte aan alle kanten om zich heen.
Maar dat is de leuke theorie, huiskamers zijn zo nou eenmaal niet ontworpen dus dan is het schipperen. Het kan alleen vaak wel een stuk beter.
Yup, in de hoek is meestal niet een erg goed idee. Heb zelf in de woonkamer gelukkig veel stof (kleden, schilderijen, stoffen meubels) wat de boel wel enigszins absorbeert. Heb recent mijn sub ook verplaatst en dat maakte een wereld van verschil, ook al staat hij maar een meter verder dan eerst.Yowzawood schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
De gedachte bij de beste plaats voor je speakers is voor een deel afhankelijk van het ontwerp ervan maar veel belangrijker, van de akoestiek van je ruimte.
Ik denk dat het helpt als je eens bedenkt wat de afstraling van een luidspreker is over zijn frequentie beloop. Namelijk rondstralers / omni of nagenoeg omni in best een groot deel, uiteraard mn het laag frequente deel. Maar soms ook nog de tweeter aan de onderkant van zijn bereik die vrij breed afstraalt (=suboptimaal luidspreker ontwerp maar wel de realiteit). Overigens in de positie van de bass reflex poort hier helemaal niet van invloed op, dat heeft er weinig mee te maken.Thomas schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Wat betreft naar voren halen, verschilt nogal per speaker. KEF wil zelf het liefst dat je je speakers 0.2 tot 0.33 * de lengte van je kamer van de muur afhaalt, dus met een kamer van 10 meter lang/diep 2 tot 3.3 meter. Vind ik zelf een beetje onzin. Jouw speakers (Teufel Ultima 40's toch?) hebben geen bass reflex naar achteren, dus kunnen prima dichter op de muur denk ik. Het is net wat je zelf prettig vindt.
Uiteindelijk is het best ingewikkeld maar komt het denk ik hier op neer:
- met name minder goed ontworpen ludisprekers zijn ruimte/plaatsing afhankelijk doordat ze een afwijkende off axis response hebben wat versterkt wordt door aangrenzende oppervlakten
- onder de transitie frequentie / schroder (laag frequent dus), is nabijheid van een wand in de regel juist gunstig om meerdere redenen
- boven de transitie frequentie, oftewel midhoog, heeft nabijheid van (zij)wanden wel impact op het stereobeeld. Mijns inziens negatief, maar daar verschillen de meningen over.
Anoniem: 159816
Niet helemaal waar, het hangt af van de luidspreker of de eerste reflecties een probleem zijn. Je hersenen voegen in een kamer het directe en indirecte geluid samen (als ze dat niet zouden doen zou je knettergek worden). Wat je hoort is dus sowieso een mix het directe geluid en de eerste reflecties. Maar of dat goed of slecht is hangt voor een zeer groot deel af van de luidsprekers. Een goede luidspreker heeft een off-axis die gelijk loopt aan de on-axis. Hiermee bedoel ik niet dat de output hetzelfde is, maar dat ze dezelfde trends vertonen.Yowzawood schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
Zie bijvoorbeeld een versimpelt voorbeeld. De rode lijn is de on-axis, de blauwe de off-axis. Bij de linker luidspreker zijn de reflecties prima, aan gezien ze lijnen netjes met elkaar samen lopen. Je verliest alleen wat output in de hogere frequenties, en dat is prima want dat wil je uiteindelijk ook in je kamer. Bij de rechter luidspreker geeft de off-axis bij bepaalde frequenties teveel of te weinig output. De combinatie van de off-axis (je eerste reflecties) en on-axis is dan op je luisterpositie niet meer zo mooi vlak als bij de eerste luidspreker. Bij de eerste luidspreker zou ik mij geen zorgen maken over de eerste reflecties, bij de tweede zou ik kijken of er wat te absorberen valt. De beste tip is natuurlijk om gewoon direct een goede luidspreker te kopen.
/f/image/sO33ghjzDFbzBEuAL0ShaTeN.png?f=fotoalbum_large)
In de lage frequenties speelt de kamer de grootste rol, maar boven de pak 'm beet 500hz is het toch echt de luidspreker. Verder is het uit onderzoek nog niet duidelijk of luidsprekers met een brede afstraling (blauwe lijn loopt dicht tegen de on-axis aan) of smalle afstraling (blauwe lijn loopt steiler omlaag in de hogere frequenties). Wat wel al duidelijk is, is dat de off-axis (blauwe lijn) glad en vlak moet zijn. Zo te zien heeft Jag een voorkeur voor een small radiatie patroon
Anyway, als ik ergens een denkfout maak hoor ik het graag. Maar het punt is in ieder geval dat je altijd de eerste reflecties hoort en de luidspreker daar een enorme invloed op heeft. Daarom klinken goede luidsprekers in meer ruimtes en situaties beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 06-07-2021 16:35 ]
Waar heb je dat klokje vandaan die op je tv meubel staat? Zo'n eentje ben ik ook geïnteresseerd in maar nog nooit tegengekomen op het internetsssroyhoi schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:57:
Om maar even in te haken op de huidige discussie met betrekking to plaatsing van de speakers hier mijn setup. Ook mijn keuze van versterker wekt vaak discussie op. Plaatsing de speakers ben ik wel benieuwd naar, zou deze speakers graag eens in de ideale plaatsing willen proberen maar helaas is dit waar ik het mee moet doen. Versterker vind ik gewoon een mooi apparaat 😋
Versterker: Sony TA-FA50ES
Speakers: B&W 804D2
Dac: Cambridge DacMagic 100
TV: Samsung 65” qled
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Google "Nixie Clock"Daanvanel schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:01:
[...]
Waar heb je dat klokje vandaan die op je tv meubel staat? Zo'n eentje ben ik ook geïnteresseerd in maar nog nooit tegengekomen op het internetsss![]()
too old, too cold
Mooi gesprokenAnoniem: 159816 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Niet helemaal waar, het hangt af van de luidspreker of de eerste reflecties een probleem zijn. Je hersenen voegen in een kamer het directe en indirecte geluid samen (als ze dat niet zouden doen zou je knettergek worden). Wat je hoort is dus sowieso een mix het directe geluid en de eerste reflecties. Maar of dat goed of slecht is hangt voor een zeer groot deel af van de luidsprekers. Een goede luidspreker heeft een off-axis die gelijk loopt aan de on-axis. Hiermee bedoel ik niet dat de output hetzelfde is, maar dat ze dezelfde trends vertonen.
Zie bijvoorbeeld een versimpelt voorbeeld. De rode lijn is de on-axis, de blauwe de off-axis. Bij de linker luidspreker zijn de reflecties prima, aan gezien ze lijnen netjes met elkaar samen lopen. Je verliest alleen wat output in de hogere frequenties, en dat is prima want dat wil je uiteindelijk ook in je kamer. Bij de rechter luidspreker geeft de off-axis bij bepaalde frequenties teveel of te weinig output. De combinatie van de off-axis (je eerste reflecties) en on-axis is dan op je luisterpositie niet meer zo mooi vlak als bij de eerste luidspreker. Bij de eerste luidspreker zou ik mij geen zorgen maken over de eerste reflecties, bij de tweede zou ik kijken of er wat te absorberen valt. De beste tip is natuurlijk om gewoon direct een goede luidspreker te kopen.
[Afbeelding]
In de lage frequenties speelt de kamer de grootste rol, maar boven de pak 'm beet 500hz is het toch echt de luidspreker. Verder is het uit onderzoek nog niet duidelijk of luidsprekers met een brede afstraling (blauwe lijn loopt dicht tegen de on-axis aan) of smalle afstraling (blauwe lijn loopt steiler omlaag in de hogere frequenties). Wat wel al duidelijk is, is dat de off-axis (blauwe lijn) glad en vlak moet zijn. Zo te zien heeft Jag een voorkeur voor een small radiatie patroon
Anyway, als ik ergens een denkfout maak hoor ik het graag. Maar het punt is in ieder geval dat je altijd de eerste reflecties hoort en de luidspreker daar een enorme invloed op heeft. Daarom klinken goede luidsprekers in meer ruimtes en situaties beter.
Ja, best wel interessant he, dat luidsprekers met een totaal verschillende DI maar met een vergelijkbaar glad off axis verloop best wel gelijk presteren in de zin van gelijk gewaardeerd worden. Ik heb zelf altijd meer op de hoge DI luidsprekers gezeten, maar dat is meer gevoel dan echt onderbouwde voorkeur. Beetje mn PA verleden denk ik ook
Een klein stukje tekst over luidsprekers en akoestiek is natuurlijk nooit helemaal waar...Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Niet helemaal waar, het hangt af van de luidspreker of de eerste reflecties een probleem zijn.
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat plaatsing in een gewone huiskamer zonder verder iets van een akoestische behandeling van wanden/reflectiepunten altijd suboptimaal is. Vaak is dan de discussie over spreakers ook gelijk totale onzin omdat de ruimte bepalender is dan de kwaliteit van de speaker. Het gaat natuurlijk ook niet alleen over reflecties die elkaar ten delen uitvlakken maar ook gewoon over een timing issue van het signaal.
Daarom is in mijn optiek bijvoorbeeld een goed gerichte en geplaatste center wel degelijk van een forse meerwaarde voor dialogen tov zo'n phantom oplossing.
Blijft het feit dat voor de lage weergave plaatsing van vloerstaanders zo een kleine afstand van de muur zelden iets goeds doet voor je geluid. Of strak tegen de muur (erin dus) of een wat grotere afstand ervan af is vaak de betere keuze.
Maar ook die discussie is het eigenlijk amper waard in een huiskamer, het gaat toch niet gebeuren :-).
Die tweeters ver boven oorhoogte daarentegen
Maar het is eigenlijk ook allemaal de discussie niet zo waard.... gewoon film kijken is een veel beter plan. En vaak is dan zelfs een fatsoenlijke soundbar veel beter dan wat er aan slechte speaker opstelling te vinden is. Die heeft vaak aan de zijkanten wel wat ruimte....
[ Voor 22% gewijzigd door Yowzawood op 06-07-2021 18:53 ]
:strip_exif()/f/image/dqRny1aGyKhEp3axt2FyO4eM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/delJSZ4i1oD3nrZErfJhF2hk.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat de laagweergave een beetje tegenviel een upgrade gedaan met een KEF Kube 12b, als eerste stap van een algehele upgrade die er aan zit te komen. Klinkt een stuk voller nu.
Wat staat er:
Yamaha RX-V467
Panasonic TX-37G20
5x rock solids (oud submerk van B&W)
Xbox One S (voornamelijk in gebruik voor Netflix en Disney+)
En in de verte NAD D3020 met Quad 11L2 speakers voor bij het werk/gaming.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Nee, de kwaliteit van de luidspreker is wel degelijk bepalend voor de uiteindelijke in-room response. Ik zou je aanraden het boek van Floyd Toole eens te lezen. Je kan een statistisch significante inschatting maken van de in-room response van een luidspreker boven de Schroeder frequentie op basis van metingen, waarbij de off-axis prestaties een enorm grote rol spelen. En dan heb ik het niet over een schatting voor een specifieke ruimte, maar over een schatting die van toepassing is op vrijwel alle kamers.Yowzawood schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:46:
[...]
Een klein stukje tekst over luidsprekers en akoestiek is natuurlijk nooit helemaal waar...
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat plaatsing in een gewone huiskamer zonder verder iets van een akoestische behandeling van wanden/reflectiepunten altijd suboptimaal is. Vaak is dan de discussie over spreakers ook gelijk totale onzin omdat de ruimte bepalend is niet de kwaliteit van de speaker.
Deze metingen kan je overigens ook gebruiken om te bepalen waar je akoestische aanpassingen moet doen om het nog beter te krijgen. Punt is dat een goede luidspreker in vrijwel elke kamer het goed doet, en dat het bij een slechtere luidspreker meer een coinflip is.
Qua laagweergave heb je gelijk, SBIR is wel een dingetje in het laag. Maar zoals ik hierboven ook al aangaf is al deze informatie juist voor een huiskamer relevant. Als je geen akoestische aanpassingen wil doen, kan je het beste gewoon met een goede luidspreker beginnen.Blijft het feit dat voor de lage weergave plaatsing zo een kleine afstand van de muur zelden iets goeds doet voor je geluid. Of strak tegen de muur (erin dus) of een wat grotere afstand ervan af is vaak de betere keuze.
Maar ook die discussie is het eigenlijk amper waard in een huiskamer, het gaat toch niet gebeuren :-).
Die tweeters ver boven oorhoogte daarentegen
Over hooggeplaatste luidsprekers gesprokenRamon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat de laagweergave een beetje tegenviel een upgrade gedaan met een KEF Kube 12b, als eerste stap van een algehele upgrade die er aan zit te komen. Klinkt een stuk voller nu.
Wat staat er:
Yamaha RX-V467
Panasonic TX-37G20
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 06-07-2021 18:59 ]
Heb hem hier gekocht, erg blij meeDaanvanel schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:01:
[...]
Waar heb je dat klokje vandaan die op je tv meubel staat? Zo'n eentje ben ik ook geïnteresseerd in maar nog nooit tegengekomen op het internetsss![]()
https://www.etsy.com/nl/l...klok-met-de-grootste-ussr
K
Damn de goedkoopste 600 piek voor een klokkie … oefroyhoi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:29:
[...]
Heb hem hier gekocht, erg blij mee
https://www.etsy.com/nl/l...klok-met-de-grootste-ussr

Tja dit zijn ook wel de mooiste buisjes die je kan hebben, kleinere zijn goedkoper.Theetjuh schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:58:
[...]
Damn de goedkoopste 600 piek voor een klokkie … oef
K
Vind het er erg mooi uit zien hoor, daar niet van, maar voor mij geen 600 piek waard.royhoi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:05:
[...]
Tja dit zijn ook wel de mooiste buisjes die je kan hebben, kleinere zijn goedkoper.
Er hangt hier ook geen klok aan de wand ofzo, dus ik kijk wel op m’n mobiel voor de tijd

Er zijn enorm veel varianten en replicas van. De DIY kits zijn meestal minder dan 100 euro.Theetjuh schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:58:
[...]
Damn de goedkoopste 600 piek voor een klokkie … oef
https://www.banggood.com/...warehouse=CZ&rmmds=search
Je hebt ze zelfs met IPS schermpjes die de tubes simuleren.
https://www.banggood.com/...warehouse=CN&rmmds=search
Ook gewoon in NL te koop trouwens maar die shops importeren ze zelf uit China, dus tja.
Ook mensen op Marktplaats die ze voor minder dan 100 voor je maken:
https://link.marktplaats.nl/m1685436437
[ Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 06-07-2021 22:04 ]
too old, too cold
Geweldig.This-is-life schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:53:
Na lange tijd weer een volledige upgrade gedaan i.v.m. verhuizing naar een nieuw huis:
Opstelling:
- LG OLED77C9
- Versterker Marantz SR5015
- Volledige 5.1 set van de Jamo Concert series (C97+C93+Center+SUB)
- B&W Plafond speakers voor Atmos
- PS5
- Apple TV 4K 2021
- Hue Sync Box + Gradient Light strip
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Pluggen in de plinten heb ik dankzij een tip van @luuksnijmegen kunnen maken waarvoor dank!
Al met al mega blij met deze nieuwe set! Mijn thuisbioscoop en muziek kamer is helemaal af!
Ik snap wat je wil zeggen, maar dat gaat natuurlijk niet recht-evenredig op. Eigenlijk zeg je daarmee dat een hele slechte speaker in een perfecte kamer beter klinkt dan een perfecte speaker in een hele slechte kamer.Yowzawood schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:46:
Vaak is dan de discussie over spreakers ook gelijk totale onzin omdat de ruimte bepalender is dan de kwaliteit van de speaker.
Daarnaast, een akoestische behandeling van een kamer is voor een groot deel van de mensen niet haalbaar, omdat er ook nog geleefd moet worden in de woonkamer.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik ben de enige volwassene hier in huis, maar veel verder dan gordijnen en een vloerkleed gaan mijn akoestische taferelen ook niet komen 😉Hulleman schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Ik snap wat je wil zeggen, maar dat gaat natuurlijk niet recht-evenredig op. Eigenlijk zeg je daarmee dat een hele slechte speaker in een perfecte kamer beter klinkt dan een perfecte speaker in een hele slechte kamer.
Daarnaast, een akoestische behandeling van een kamer is voor een groot deel van de mensen niet haalbaar, omdat er ook nog geleefd moet worden in de woonkamer.
Your Friendly Neighborhood Moderator
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]
Een hele slechte luidspreker in een perfecte kamer klinkt zeker slechter dan een perfecte luidspreker in een slechte kamer. Sowieso kan je voor een slechte luidspreker kan je namelijk geen perfecte kamer maken, of beter gezegd het is niet realistisch dat te doen. Een perfecte luidspreker klinkt in vrijwel elke gewone huiskamer fantastisch, omdat een perfecte luidspreker ook een perfecte interactie heeft qua reflecties.Hulleman schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Ik snap wat je wil zeggen, maar dat gaat natuurlijk niet recht-evenredig op. Eigenlijk zeg je daarmee dat een hele slechte speaker in een perfecte kamer beter klinkt dan een perfecte speaker in een hele slechte kamer.
Vorige post/foto's waren van november 2019 (FeaR in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"), niet heel veel anders qua apparatuur maar toch tijd voor nieuwe foto's:
Front sectie
:strip_exif()/f/image/erQKeNWGNyHVURBNeCuzFkfs.jpg?f=fotoalbum_large)
Rear sectie:
:strip_exif()/f/image/cI0qQDQAASkfFYL4rJKbQeHT.jpg?f=fotoalbum_large)
Speakers
:strip_exif()/f/image/JMsoght2lwDJv6Z5Us7wWBZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Apparatuur
Front sectie
:strip_exif()/f/image/erQKeNWGNyHVURBNeCuzFkfs.jpg?f=fotoalbum_large)
Rear sectie:
:strip_exif()/f/image/cI0qQDQAASkfFYL4rJKbQeHT.jpg?f=fotoalbum_large)
Speakers
- Front speakers: Focal Chorus 826W Limited Edtion in Satin Black
- Center speaker: Focal Chorus CC800W Special Edtion in Gloss Black
- Rear speakers: Focal Chorus 816W Special Edition in Satin Black
- Subwoofer: Velodyne SPL-1200 Ultra in Gloss Black
:strip_exif()/f/image/JMsoght2lwDJv6Z5Us7wWBZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Apparatuur
- Processor: Denon AVR-4520 (eindtrappen uitgeschakeld)
- Beeldweergever: LG OLED77G1RLA
- Eindversterker fronts: Emotiva XPA-2
- Eindversterker rears + center: Emotiva XPA-5
- Mediastreamer: Logitech Squeezebox Touch
- Gameconsole: Sony Playstation 4 Pro
- Gameconsole: Microsoft Xbox One X Scorpio Edition
- Overig: Thenaudio SHARC EARC HDMI 2.1 Audio Converter
- Luidsprekerkabel: Van den Hul - The Magnum Hybrid
- Banaanstekkers: Weber & Maurer W & M BS-101ZAG
- HDMI kabels bronnen: Audioquest Forest
- Subwooferkabel: Van den Hul - The Sub Hybrid
- Optische kabel: Audioquest Forest Optilink
- Interconnects: Van den Hul - The Rock 3T
- Interconnects: RU Connected RCA
- Powercords: W&M Tornado en Viablue X25
- NAS: QNAP TS-469 Pro.
- Nvidia Shield TV Pro
- Xbox Series X (rond november met Forza Horizon 5)
- Playstation 5 (rond augustus met de PS5 versie van Ghost of Tsushima
- Kleine (10") subwoofer achter de bank om de dip in het huidige bereik op te vullen
- Nieuwe receiver met HDMI 2.1 ingangen (alle bronnen gaan nu direct met HDMI naar de TV en dan via eARC, door de Thenaudio Sharc, naar de Denon AVR)
- Nette oplossing voor de kabels naar de TV (maar dat komt wel met de nieuwe receiver/processor)
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Zo dat is even wat anders. Wat zijn de specificaties?
Hier overigens ook al een tijdje wat nieuws, een subwoofer.
:strip_exif()/f/image/wPRC9EihBWnt4Oku8sjxLUdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Kef LS50's
Naim Uniti Atom
Kef Kube 8b
Philips 40"
Nog steeds op de verlanglijst een nieuw TV meubel. Zou ergens ook wel een center willen maar de Uniti is wat dat betreft zeer beperkt. In de toekomst wil ik graag de hele bende vervangen, dan houd ik deze setup als pure luister setup voor op een andere kamer (in een toekomstig ander huis, hier ben ik over maximaal 2 jaar wel uit) en ga ik kijken voor een echte 5.1/7.1 set voor beneden.
[ Voor 63% gewijzigd door Thomas op 10-07-2021 16:42 ]
Thomas schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Ik heb eigenlijk nog fotos, maar vind ze niet direct.
Ik heb wel een draadje op htforum en home-theater.be
Maar dacht, ik post ze hier ook es
Specs:
HT stijnopolis: Epson TW9300, Custom 21:9 widescreen, Marantz sr7010, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Andere:
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii
En https://github.com/skank01/Home-Assistant als smarthome
De achterkant

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 10-07-2021 16:47 ]
Ik gok Focal Chorus V-serie.Thomas schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Edit:
Oké voortaan eerst de pagina refreshen voor ik post
[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 10-07-2021 16:50 ]
Waarom zet je de opstelling niet tegen de andere muur, zodat je weer door die deur kan? Zit je ook niet met je rug naar het prachtige uitzicht.Ramon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat staat er:
Yamaha RX-V467
Panasonic TX-37G20
Goed gespot, haha! De woonkamer bestaat uit twee kamers die ooit zijn samengevoegd door een muur weg te halen en er zijn dus ook twee deuren naar de gangaljooge schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:33:
[...]
Waarom zet je de opstelling niet tegen de andere muur, zodat je weer door die deur kan? Zit je ook niet met je rug naar het prachtige uitzicht.
Ik heb wel eens geprobeerd om het geheel 90 graden te draaien zodat de tv staat waar het doek nu hangt maar daar is de bank eigenlijk te groot voor.
[ Voor 13% gewijzigd door Ramon op 10-07-2021 23:43 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Blijft dikke setup! Hoe ver zit je van je oled af?En nee, geen last van reflecties in de OLED al hangt deze naast een grote raampartij.
Leuk idee - als het in je interieur past (en je geen kleine kinderen rond hebt rennen)karel-jacobse schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:43:
Ik had nog een HRE velg over die het goed doet als tafeltje voor de AB verzameling:
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In de batcave kan er weinig mis gaan. Maar het is veiligheidsglas dus ik hoop dat het wel een stootje kan hebben…
Veiligheidsglas is net zo breekbaar als gewoon glas, alleen breekt het in kleine (niet scherpe) stukjes. Gewoon glas breekt in scherven die veel gevaarlijker zijn.karel-jacobse schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:59:
In de batcave kan er weinig mis gaan. Maar het is veiligheidsglas dus ik hoop dat het wel een stootje kan hebben…
Dat wordt dan niet meer gooien met de PlayStation controller…loeberce schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:16:
[...]
Veiligheidsglas is net zo breekbaar als gewoon glas, alleen breekt het in kleine (niet scherpe) stukjes. Gewoon glas breekt in scherven die veel gevaarlijker zijn.
Nice, maar wat moet je met zoveel afstandsbedieningenkarel-jacobse schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:43:
Ik had nog een HRE velg over die het goed doet als tafeltje voor de AB verzameling:
[Afbeelding]
Ik gebruik alleen de afstandsbediening van m'n tv of anders m'n telefoon.
Vroegah hadden wij er ook altijd een hele berg en later een Harmony (ook niet alles), maar met nieuwere apparaten gelukkig niet meer nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door InZane op 13-07-2021 16:22 ]
Rare vraag. Je kunt toch zien waar de afstandsbedieningen van zijn?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik vind het veel prettiger om die verschillende afstandsbedieningen onder handbereik te hebben dan via apps op de telefoon (als die er al zijn). En zo’n universele afstandsbediening trekt me ook niet.InZane schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Nice, maar wat moet je met zoveel afstandsbedieningen![]()
Ik gebruik alleen de afstandsbediening van m'n tv of anders m'n telefoon.
Vroegah hadden wij er ook altijd een hele berg en later een Harmony (ook niet alles), maar met nieuwere apparaten gelukkig niet meer nodig.
En een TV heb ik daar niet
-edit: dit is de kamer in kwestie: karel-jacobse in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
[ Voor 9% gewijzigd door karel-jacobse op 13-07-2021 16:55 ]
Mijn ervaring is dat je flink je best moet doen om glas te breken. Had een IKEA tafel met glazen blad dat afgevoerd moest worden, maar met een gewone hamer kreeg ik het niet kapot. Moet zeggen dat ik niet té lomp deed om het voor elkaar te krijgen, maar heb er toch echt flinke tikken op gegeven. Harder dan ik comfortabel vond om te doen. Uiteindelijk maar in z'n geheel naar de stort gebracht.loeberce schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:16:
[...]
Veiligheidsglas is net zo breekbaar als gewoon glas, alleen breekt het in kleine (niet scherpe) stukjes. Gewoon glas breekt in scherven die veel gevaarlijker zijn.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:17 ]
Telefoonscherm rag ik zo een hamer doorheen hoorDeleon78 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:29:
[...]
Ligt er aan waar en hoe je hem raakt. Telefoonscherm nog nooit kapot gegaan?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]
Had hem al eens eerder voorbij zien komen, maar blijft een schitterende ruimte zo. Geniet er van!karel-jacobse schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:51:
[...]
Ik vind het veel prettiger om die verschillende afstandsbedieningen onder handbereik te hebben dan via apps op de telefoon (als die er al zijn). En zo’n universele afstandsbediening trekt me ook niet.
En een TV heb ik daar niet
-edit: dit is de kamer in kwestie: karel-jacobse in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Centerpons doet wonderen, zo'n automatische helemaal. Of anders de noodhamer uit je auto (die is ervoor). Zal je verbazen hoe makkelijk zo'n plaat glas dan kapot gaat.Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:01:
[...]
Mijn ervaring is dat je flink je best moet doen om glas te breken. Had een IKEA tafel met glazen blad dat afgevoerd moest worden, maar met een gewone hamer kreeg ik het niet kapot. Moet zeggen dat ik niet té lomp deed om het voor elkaar te krijgen, maar heb er toch echt flinke tikken op gegeven. Harder dan ik comfortabel vond om te doen. Uiteindelijk maar in z'n geheel naar de stort gebracht.
Ongerelateerd, maar heb vroeger (als kind) eens met zo'n nood drukponsje voor in de auto zitten spelen. Wonder boven wonder is die pin er niet uit geknald want die was gegarandeerd door m'n vinger gegaanRobbieT schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:53:
[...]
Centerpons doet wonderen, zo'n automatische helemaal. Of anders de noodhamer uit je auto (die is ervoor). Zal je verbazen hoe makkelijk zo'n plaat glas dan kapot gaat.
Dat zal wel, maar het punt was dat een tafelblad snel zou breken bij kinderen. Maar dat is dus echt niet het geval.RobbieT schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:53:
[...]
Centerpons doet wonderen, zo'n automatische helemaal. Of anders de noodhamer uit je auto (die is ervoor). Zal je verbazen hoe makkelijk zo'n plaat glas dan kapot gaat.
bedankt dat je me aan die ervaring wil herinneren. 1 dikke laag gruis was dat.loeberce schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Specs van mijn HT / Home Cinema 
Bronnen:
Bronnen:
- Oppo UDP 203
- Panasonic DP-UB9004
- Marantz AV8805
- Dual MiniDSP DDRC-88A
- MiniDSP 2x4HD
- Anthem A5 (Ear Level)
- Anthem A2 (FHC & VOG)
- IOTAVX AVXP1 (Heights).
- Anthem PVA 5 (reserve)
- Anthem PVA 5 (reserve)
- Dali Opticon 6 (L&R)
- Dali Opticon Vokal (C)
- Dali Opticon 5 (SUR)
- Dali Opticon 2 (FHL&R)
- Dali Opticon Vokal (FHC)
- Dali E60 (TML, TMR, VOG, TRL, TRR)
- Triple Rythmik F18
- JVC DLA-N7
- Lumene Movie Palace UHD 4K/8K Platinum 240C 106'' Screen
- Lumene Movie Palace UHD 4K 240C 106'' Screen
- Ceiling Skyline Diffuser: Vicoustic Multifuser DC2 black
- Surrounds Absorber: Primacoustic control columns en scatter blocks
- Frontstage absorbers / Diffusers: Primacoustic control columns, scatter blocks & Vicoustic Cinema Round Premium
- Bass traps: Big Blocks & Hofa Basstraps
[ Voor 8% gewijzigd door larsonator op 15-07-2021 12:32 ]
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]
@larsonator, waarom BR-spelers? Volgens mij doet de Oppo 205 wat beide spelers doen met twee XLR-uitgangen.
En welke versterkers heb je (of zie ik die over het hoofd?)?
Pics, please
Pics, please
[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 15-07-2021 12:16 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Pics komen eraanDeleon78 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:13:
This thread is worthless without pics
Mooie specs in ieder geval! Hoe heb je de akoestiek geregeld? Willekeurig aantal dingen gekocht of heb je gemeten?
Ik kom niet verder dan wat akotherm panelen plaatsen door gebrek aan kennis haha
Akoestiek is aangepakt middels RT60 metingenen (REW) & GBV. Dit tesamen heeft geresulteerd in een akoestisch zeer accpetabele -en fijne ruimte qua geluidsbeleving.
Ik gebruik beide spelers voor fysieke media, de Oppo 203 tevens als (U)HD mediaspeler.timovd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:15:
@larsonator, waarom BR-spelers? Volgens mij doet de Oppo 205 wat beide spelers doen met twee XLR-uitgangen.
Pics, please
Wat betreft de versterking, ik heb een Anthem A5 (Ear Level), Anthem A2 (FHC & VOG) Anthem PVA 5 (reserve) & een IOTAVX AVXP1 (Heights) -> aangepast in originele post, bedankt voor de heads up
3,60 meter volgens mij. Tot einde bank is het 3,90 maar dan heb je nog kussens etc. Volgens sommige sites had ik al naar de 83 - 85" gemoeten met die kijkafstand en ergens zie ik dat zelf ook wel dat 77" best klein is of in ieder geval kleiner dan gedacht. Ach, dan is het formaat van de volgende TV in ieder geval bekendQuido schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:23:
[...]
Blijft dikke setup! Hoe ver zit je van je oled af?
Ik zit op 2,7-3 meter van een 85” en het mag van mij best groterFeaR schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:19:
[...]
3,60 meter volgens mij. Tot einde bank is het 3,90 maar dan heb je nog kussens etc. Volgens sommige sites had ik al naar de 83 - 85" gemoeten met die kijkafstand en ergens zie ik dat zelf ook wel dat 77" best klein is of in ieder geval kleiner dan gedacht. Ach, dan is het formaat van de volgende TV in ieder geval bekend
Het is dat groter onbetaalbaar was voor mij, maar indien het budget het toe zou laten (en er een fatsoenlijke TV beschikbaar zou zijn) zou ik hier best 100-110” willen ophangen
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Wat een supermooie setup! kun je wel een beetje TV kijken overdag met daglicht? houdt mij toch tegen om de beamer route te kiezen...jOzh schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:34:
Onze woonkamer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Set bestaat uit:
- Arcam AVR360
- Nvidia Shield
- Marantz CD-17mkII M
- Ziggo Next
- Playstation 4
- SNES mini
- Nintendo Switch
- LG HU85LS
- iVisions Edge 4K ALR 100"
- B&W 603s3 / B&W LCR600s3 / B&W M1
Oh en welk tv-meubel heb jij? eentje uit de Spectral serie?
Thanks! Overdag voetbal/Formule 1 kijken gaat helemaal prima. Voor een film/serie is een beetje verduistering wel aan te raden. Ik snap de twijfel, die had ik ook maar nu toch wel erg blij met het resultaat. Je moet geen OLED zwartwaardes verwachten natuurlijk. Aan de andere kant, nu geen last van weerspiegelingen meer, die had ik met m’n vorige tv (was nog een plasma) weer welOmeRobbie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Wat een supermooie setup! kun je wel een beetje TV kijken overdag met daglicht? houdt mij toch tegen om de beamer route te kiezen...
Oh en welk tv-meubel heb jij? eentje uit de Spectral serie?
Het meubel is op maat gemaakt door Jacobs Meubels (https://www.jacobsmeubels.nl/ - volgens mij zijn ze hun site aan het renoveren, werkt niet helemaal lekker nu). Erg fijne partij, heb ze na dit meubel nog meerdere keren laten terugkomen voor andere projectjes in huis.
Grab shell dude!
Hoe gaat het met de center in de kast?jOzh schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:34:
Onze woonkamer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Set bestaat uit:
- Arcam AVR360
- Nvidia Shield
- Marantz CD-17mkII M
- Ziggo Next
- Playstation 4
- SNES mini
- Nintendo Switch
- LG HU85LS
- iVisions Edge 4K ALR 100"
- B&W 603s3 / B&W LCR600s3 / B&W M1
Ik heb mijn center (een Jamo S60x??) in de TV kast staan, maar daarbij klinkt het alsof de stemmen uit een grote echoput komen.
Nu is het wel zo dat de Jamo center een poort aan de achterkant heeft en ik vermoed dat dat de boosdoener is... Wellicht eens op zoek naar een gesloten center speaker...
De kanttekening is natuurlijk dat dit niet helemaal te generaliseren is. Je hebt een UST laserprojector met waarschijnlijk een ALR scherm, en dat is bij uitstek geschikt voor kijken in een verlichte omgeving. Nadeel is wel dat zwartwaarden en contrast bij dergelijke setups niet geweldig is als je 's avonds optimale beeldkwaliteit wil. Deels vang je dit op door een grijs (low gain) scherm te nemen, wat je wel weer iets aan helderheid kost.jOzh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:49:
Thanks! Overdag voetbal/Formule 1 kijken gaat helemaal prima. Voor een film/serie is een beetje verduistering wel aan te raden. Ik snap de twijfel, die had ik ook maar nu toch wel erg blij met het resultaat. Je moet geen OLED zwartwaardes verwachten natuurlijk.
Het blijft een kwestie van trade-offs. Grofweg heb je 2 typen projectoren: hoge lichtopbrengst met minder contrast en minder verzadigde kleuren, en een goed contrast en dito verzadiging met als prijs een mindere helderheid waardoor je liefst in het donker kijkt in een goed verduisterde kamer (donkere muren maken het af).
Zelf heb ik 2 projectoren hangen. Eentje voor overdag F1 kijken en dat soort dingen, en eentje met 4K resolutie en betere kleurweergave en contrast. Die laatste is net helder genoeg om in ECO mode met 3D brilletjes te kijken, maar veel echte cinema projectoren zijn daar met <2000 lumen te donker voor. Die moet je ook niet overdag willen gebruiken.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Weer wat geleerd, thanx.Exirion schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:49:
[...]
De kanttekening is natuurlijk dat dit niet helemaal te generaliseren is. Je hebt een UST laserprojector met waarschijnlijk een ALR scherm, en dat is bij uitstek geschikt voor kijken in een verlichte omgeving. Nadeel is wel dat zwartwaarden en contrast bij dergelijke setups niet geweldig is als je 's avonds optimale beeldkwaliteit wil. Deels vang je dit op door een grijs (low gain) scherm te nemen, wat je wel weer iets aan helderheid kost.
Het blijft een kwestie van trade-offs. Grofweg heb je 2 typen projectoren: hoge lichtopbrengst met minder contrast en minder verzadigde kleuren, en een goed contrast en dito verzadiging met als prijs een mindere helderheid waardoor je liefst in het donker kijkt in een goed verduisterde kamer (donkere muren maken het af).
Zelf heb ik 2 projectoren hangen. Eentje voor overdag F1 kijken en dat soort dingen, en eentje met 4K resolutie en betere kleurweergave en contrast. Die laatste is net helder genoeg om in ECO mode met 3D brilletjes te kijken, maar veel echte cinema projectoren zijn daar met <2000 lumen te donker voor. Die moet je ook niet overdag willen gebruiken.
Ik heb het idee dat de ontwikkelingen nu snel gaan, oa door XiaoMi.
De OLED TV's gaan niet zo hard qua ontwikkeling heb ik het idee. Hoewel ik zo'n LG oprolbaar ding die de gehele muur bedekt best cool vind alleen geen >100k op de bankrekening over heb... En duurt nog wel even voor dit betaalbaar wordt
Op kortere termijn dan maar een Beamer en oprolbaar projectscherm over mijn huidige 65" OLED tv heen. Met 5,5m kijkafstand heb ik echt behoefte aan >120"
Deels waar, maar met een reden. LCD's hebben een langdurige ontwikkeling doorgemaakt maar kampen nog altijd met issues die inherent zijn aan de techniek. De nieuwe backlighttechnieken zijn een verbetering maar eigenlijk een lapmiddel voor de flaws van LCD. OLEDs hadden meteen al enorme voordelen en inmiddels zijn de kinderziektes al een aantal jaren verleden tijd. Er zijn nog wel puristen die vooral bij donkere beelden flaws van OLED display waarnemen, maar in principe zijn die displays op vrijwel alle fronten superieur aan LCD en plasma.OmeRobbie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:19:
De OLED TV's gaan niet zo hard qua ontwikkeling heb ik het idee.
Verder zijn de prijzen de laatste jaren hard gedaald. Toen ik mijn 65" kocht waren de officiele prijzen zo'n 3500 euro en heb ik de mijne met een goeie deal voor rond de 3000 gekocht. Het is niet zo lang geleden dat ik nog dacht: de 77" onder de 5000, nu wordt het interessant. Vandeweek zag ik dat je inmiddels voor 2600 euro een 77" hebt

Een projector heeft naast het grote beeld eigenlijk alleen maar nadelen, maar ja... het heeft toch zo z'n charme, dus een film-setup met een projector gaat voor mij toch echt boven een OLED
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Klopt het wel dat OLED ook superieur is aan plasma? De motion resolution van plasma is namelijk gelijk aan zijn maximale paneelresolutie (in mijn geval 1080p). Heb momenteel een VT60, en zodra die niet meer werkt zal ik hoogstwaarschijnlijk overstappen op OLED, maar had begrepen dat dus de bewegingsresolutie minder is bij snelle bewegingen.Exirion schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Deels waar, maar met een reden. LCD's hebben een langdurige ontwikkeling doorgemaakt maar kampen nog altijd met issues die inherent zijn aan de techniek. De nieuwe backlighttechnieken zijn een verbetering maar eigenlijk een lapmiddel voor de flaws van LCD. OLEDs hadden meteen al enorme voordelen en inmiddels zijn de kinderziektes al een aantal jaren verleden tijd. Er zijn nog wel puristen die vooral bij donkere beelden flaws van OLED display waarnemen, maar in principe zijn die displays op vrijwel alle fronten superieur aan LCD en plasma.
Verder zijn de prijzen de laatste jaren hard gedaald. Toen ik mijn 65" kocht waren de officiele prijzen zo'n 3500 euro en heb ik de mijne met een goeie deal voor rond de 3000 gekocht. Het is niet zo lang geleden dat ik nog dacht: de 77" onder de 5000, nu wordt het interessant. Vandeweek zag ik dat je inmiddels voor 2600 euro een 77" hebt![]()
Een projector heeft naast het grote beeld eigenlijk alleen maar nadelen, maar ja... het heeft toch zo z'n charme, dus een film-setup met een projector gaat voor mij toch echt boven een OLEDGamen en films+series kijken gebeurt hier sinds ruim een jaar helemaal op een 120" scherm, sinds kort met die 4K projector erbij. Er staan goeie speakers met dito subwoofer, maar gamen doe ik vaak met een PXC550 noise canceling hoofdtelefoon op. Hoor je niks van de projector en zit je volledig in je bubbel met supergroot mooi beeld te spelen
Master_A
Dan ook mijn setup maar eens in de groep gooien! Ik ben er erg blij mee! Zowel hoe het kijkt en klinkt en zoal het eruit ziet.
Wat zie je?
:strip_exif()/f/image/HbJes0XkjBsgHe7s0iCTfyNe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jppkc4DJ4Td9kVe6DpMow5Eo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zp7zhCt84XhG5klf62SCfNH5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zie je?
- B&W 603 anniversary
- B&W HTM6 S2
- B&W PV1D
- B&W CCM 683 Rears
- B&W CCM 382 Atmos
- LG OLED 65C8
- Onkyo RZ830
- Xbox One (wordt vernieuwd wanneer de nieuwe Halo uitkomt)
- Apple TV
- Intel NUC HTCP
- Synology DS718
- Harmony Hub
- Nintendo Switch
- HUE Syncbox + Gradient LED-strip
:strip_exif()/f/image/HbJes0XkjBsgHe7s0iCTfyNe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jppkc4DJ4Td9kVe6DpMow5Eo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zp7zhCt84XhG5klf62SCfNH5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tw2kyMBCQHc545bgvedGhzjF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik ervan vind:zeekip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:18:
Dan ook mijn setup maar eens in de groep gooien! Ik ben er erg blij mee! Zowel hoe het kijkt en klinkt en zoal het eruit ziet.
Wat zie je?Wat je niet ziet
- B&W 603 anniversary
- B&W HTM6 S2
- B&W PV1D
- B&W CCM 683 Rears
- B&W CCM 382 Atmos
- LG OLED 65C8
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of er dingen verbeterd kunnen worden!
- Onkyo RZ830
- Xbox One (wordt vernieuwd wanneer de nieuwe Halo uitkomt)
- Apple TV
- Intel NUC HTCP
- Synology DS718
- Harmony Hub
- Nintendo Switch
- HUE Syncbox + Gradient LED-strip
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de setup die ik in een eventueel nieuwbouw huis ook zo zou doen (echt waar)...
Hoe lang heb je het al zo? dit is echt vantevoren goed nagedacht over je setup...
Wat knap is: je hebt alle (9 of 11?) speakers en toch zal er geen vrouw (WAF) zich over dit interieur opwinden. OK, dan misschien dan in het positieve.
En toch een mooie kwaliteit behouden die je nodig hebt om hifi (sterke met de fluorstanders) maar ook surround met de centers en de plafondspeakers.
Ook ik ben de B&W route aan het bewandelen en niet ontevree met mijn huidige setup maar dat is meer B&W marktplaats setup en uitproberen/tweaken... Maar als ik zou verhuizen dan zou ik ook mijn woonkamer de AV volledig mee ontwerpen. En bedraad is altijd (ook de komende 10 jaar) beter en veelzijdiger dan de nieuwe draadloze generatie (SONOS, KEF, Bluesound etc)
Wat kan er nog beter? j
e zou voor 2 SUBS kunnen gaan. Nog een PV1 erbij, dat zijn zulke mooie boxjes (ook mijn wishlist). Of die inruilen voor grotere subs van REL of SVS maar dat zou ik nooit doen, want gaat je hele stijlvolle concept onderuit met lelijke grote boxen.
Eventueel voor nog hogere kwaliteit floorstanders (7 of 8 serie) maar dat lijkt me niet echt nodig... Als je de Euri hebt is een signature of diamond serie natuurlijk wel erg mooi en stijlvol...
Wat ik niet kan zien: heb je 4 atmos speakers of 2? de 5.1.4 of 5.2.4 route is echt top of the bill!!
Nog groter scherm misschien? voor de filmavonden een 150" scherm die uit plafond komt rollen en een short throw projector die je uit je TV meubel tevoorschijn kunt toveren als je filmavondje wilt. Beetje maatwerk en vergezocht maar daar wil ik ook naartoe...
Qua receiver: daar heb ik geen verstand van, behalve dat het aanbod niet zo groot is en ik ALTIJD voor Atmos 4 kanalen (of meer) zou kiezen. In tegenstelling tot watommigen roepen: dat is geen gimmick maar een blijvertje. En met betere upmixing en snel groeiende content (oa ook van streamingdiensten) echt een gigantisch verschil tov oude 3.1, 5.1, 7.1. of welke soundbar/upfiring setup dan ook. Gister Raya and the last dragon gezien, wat een geweldige sound (over de film zelf kun je debatteren....)
Maar nogmaals: wat je hebt, is al helemaal je-van-het...
Overall: dit is echt de beste haalbare (qua €), stijlvolle, veelzijdige, op elkaar afgetemde en opgeruimde set die ik me ook kan bedenken, vandaar
[ Voor 13% gewijzigd door OmeRobbie op 17-07-2021 07:45 ]
Als je op kortere termijn (<5jr) een grotere stap wilt maken qua beleving film is een groter scherm de way to go bij mij. Immersive in je film worden getrokken, is 65" te klein... moet echt groter. En volgens mijn voorspelling en berekening kom ik dan uit op de steeds goedkoper wordende en betere kwaliteit beamers. Nu nog iets bedenken om het mooi weg te werken enzo, helaas geen mogelijkheden voor een aparte mancave bios oid...Exirion schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Deels waar, maar met een reden. LCD's hebben een langdurige ontwikkeling doorgemaakt maar kampen nog altijd met issues die inherent zijn aan de techniek. De nieuwe backlighttechnieken zijn een verbetering maar eigenlijk een lapmiddel voor de flaws van LCD. OLEDs hadden meteen al enorme voordelen en inmiddels zijn de kinderziektes al een aantal jaren verleden tijd. Er zijn nog wel puristen die vooral bij donkere beelden flaws van OLED display waarnemen, maar in principe zijn die displays op vrijwel alle fronten superieur aan LCD en plasma.
Verder zijn de prijzen de laatste jaren hard gedaald. Toen ik mijn 65" kocht waren de officiele prijzen zo'n 3500 euro en heb ik de mijne met een goeie deal voor rond de 3000 gekocht. Het is niet zo lang geleden dat ik nog dacht: de 77" onder de 5000, nu wordt het interessant. Vandeweek zag ik dat je inmiddels voor 2600 euro een 77" hebt![]()
Een projector heeft naast het grote beeld eigenlijk alleen maar nadelen, maar ja... het heeft toch zo z'n charme, dus een film-setup met een projector gaat voor mij toch echt boven een OLEDGamen en films+series kijken gebeurt hier sinds ruim een jaar helemaal op een 120" scherm, sinds kort met die 4K projector erbij. Er staan goeie speakers met dito subwoofer, maar gamen doe ik vaak met een PXC550 noise canceling hoofdtelefoon op. Hoor je niks van de projector en zit je volledig in je bubbel met supergroot mooi beeld te spelen
De oprolbare OLEDs van 110" en groter duurt nog wel even (ook voor die betaalbaar zijn)... daarnaast is zo'n groot zwart vlak niet mooi op de muur als de TV uit staat. Dat vind ik zo fraai aan de setup van @jOzh ...
@zeekip zitten je rears en Atmos in het plafond als inbouw? Ik zie de rears niet op de foto
Ziet er wel echt mooi uit, maar als ik toch iets te zeuren zou hebben zal het de tv zijn die niet in het midden staat
Ziet er wel echt mooi uit, maar als ik toch iets te zeuren zou hebben zal het de tv zijn die niet in het midden staat
Lichtpuntje...
Ging ik ook vragen , geen rears en atmos te zien op die fotoLuisjeNL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:58:
@zeekip zitten je rears en Atmos in het plafond als inbouw? Ik zie de rears niet op de foto
Dergelijke in een woonkamer vind ik ook storend, vandaar ik dedicated gegaan ben voor een HT, en dan in de woonkamer een soundbar.
Oogt strakker.
@OmeRobbie
Bedankt voor je leuke enthousiaste reactie!!
We wonen hier net, is een huis uit 2000 dat we helemaal gestript hebben en opnieuw ingedeeld. Er is dus van te voren goed nagedacht om dit weg te werken. In het oude huis had ik als rears B&W 607. Maar die kreeg ik hier niet weg gewerkt. Dus toen gekozen om de CCM 683 in het plafond te plaatsen. Deze heeft kantelbare tweaters waardoor jet geluid iets kan sturen en het meer lijkt of ze op oor hoogte staan. Dus heb nu 5.1.2 Setup.
De sub zeker mee eens dat een SVS beter klinkt, maatje van mij heeft er een. Maar zoals je al aangeeft is dit subtiele “B&W Balletje” een stuk mooier om te zien en doet het ook niet verkeerd.
We hebben ook lang nagedacht over een beamer, aangezien we toch al een verlaagd plafond hebben waar we dat mooi in weg kunnen werken. Echter hebben we besloten dit niet te doen. Beetje beamer en scherm is toch wel een hele flinke investering. En aangezien we niet ver van de TV af zetten gaan we die upgraden naar een 77 inch en deze naar de slaapkamer. Eerst financeel even bijkomen van de verbouwing.
Bedankt voor je leuke enthousiaste reactie!!
We wonen hier net, is een huis uit 2000 dat we helemaal gestript hebben en opnieuw ingedeeld. Er is dus van te voren goed nagedacht om dit weg te werken. In het oude huis had ik als rears B&W 607. Maar die kreeg ik hier niet weg gewerkt. Dus toen gekozen om de CCM 683 in het plafond te plaatsen. Deze heeft kantelbare tweaters waardoor jet geluid iets kan sturen en het meer lijkt of ze op oor hoogte staan. Dus heb nu 5.1.2 Setup.
De sub zeker mee eens dat een SVS beter klinkt, maatje van mij heeft er een. Maar zoals je al aangeeft is dit subtiele “B&W Balletje” een stuk mooier om te zien en doet het ook niet verkeerd.
We hebben ook lang nagedacht over een beamer, aangezien we toch al een verlaagd plafond hebben waar we dat mooi in weg kunnen werken. Echter hebben we besloten dit niet te doen. Beetje beamer en scherm is toch wel een hele flinke investering. En aangezien we niet ver van de TV af zetten gaan we die upgraden naar een 77 inch en deze naar de slaapkamer. Eerst financeel even bijkomen van de verbouwing.
Zoals ik hierboven al zei inderdaad, de CCM683 zijn de rears en zitten in het plafond. Op de eerste foto, de cirkeltjes in plafond zijn de speakers.LuisjeNL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:58:
Je front staan wel erg ver uit elkaar, maar gezien de enorme 10kHz piek bij deze luidsprekers is dat misschien maar goed ook.
Ik zou verder kijken dan alleen B&W als je goed geluid zoekt. Het is niet het enige merk op de mark. Je blind focussen op een bepaald merk is garantie voor sub-optimaal geluid.OmeRobbie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:24:
[...]
Wat ik ervan vind:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(kwijl!)
![]()
![]()
![]()
![]()
(hulde!)
Dit is de setup die ik in een eventueel nieuwbouw huis ook zo zou doen (echt waar)...
Hoe lang heb je het al zo? dit is echt vantevoren goed nagedacht over je setup...
Wat knap is: je hebt alle (9 of 11?) speakers en toch zal er geen vrouw (WAF) zich over dit interieur opwinden. OK, dan misschien dan in het positieve.
En toch een mooie kwaliteit behouden die je nodig hebt om hifi (sterke met de fluorstanders) maar ook surround met de centers en de plafondspeakers.
Ook ik ben de B&W route aan het bewandelen en niet ontevree met mijn huidige setup maar dat is meer B&W marktplaats setup en uitproberen/tweaken... Maar als ik zou verhuizen dan zou ik ook mijn woonkamer de AV volledig mee ontwerpen. En bedraad is altijd (ook de komende 10 jaar) beter en veelzijdiger dan de nieuwe draadloze generatie (SONOS, KEF, Bluesound etc)
[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-07-2021 12:56 ]
Naar welke merken zou jij kijken? Ik geef toe dat ik vooral ook kijk naar uiterlijk en bewezen kwaliteit. Ik vind de B&W's gewoon geweldig mooi. Het is allemaal wel duur spul, weet dat je met Dali en Dynaudio best wat voordeliger uit kan zijn. Ik heb ook gekeken naar KEF, met de LS50, aangevuld met een mooie woofer... ook zo prachtig.Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:53:
Ik zou verder kijken dan alleen B&W als je goed geluid zoekt. Het is niet het enige merk op de mark. Je blind focussen op een bepaald merk is garantie voor sub-optimaal geluid.
Wel geleerd om voor 1 merk, liefst lijn te kiezen om vanwaaruit je cinemaset op te bouwen. Vandaar...
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Ik zou gewoon naar merken kijken die de huidige state of the art en wetenschap volgen qua luidspreker design. Maar je kan daar beter een nieuw topic voor starten.OmeRobbie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:04:
[...]
Naar welke merken zou jij kijken? Ik geef toe dat ik vooral ook kijk naar uiterlijk en bewezen kwaliteit. Ik vind de B&W's gewoon geweldig mooi. Het is allemaal wel duur spul, weet dat je met Dali en Dynaudio best wat voordeliger uit kan zijn. Ik heb ook gekeken naar KEF, met de LS50, aangevuld met een mooie woofer... ook zo prachtig.
Wel geleerd om voor 1 merk, liefst lijn te kiezen om vanwaaruit je cinemaset op te bouwen. Vandaar...
B&W is niet duurder dan Dali of Dynaudio hoor....
Strak! Ik zou bang zijn iets aan te raken in die showroom.zeekip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:18:
Waarom heb je de TV niet in het midden gehangen? Nu is je stereobeeld asymmetrisch. Ik denk dat zelfs DSP dat verschil in afstand niet kan compenseren. Of zit je in het midden en kijk je schuin naar je TV? En galmt het niet als de ziekte met al die harde, kale oppervlakten en open ruimtes? Ik zou wel eens een nagalmtijd meting willen zien. Subwoofer op het oog geplaatst, of de subwoofer crawl gedaan en daar in die hoek uitgekomen? Denk dat je best wel wat leuke tweaks mbt akoestiek en positionering kunt doen!
[ Voor 33% gewijzigd door Negakinu op 18-07-2021 00:14 ]
too old, too cold
:strip_exif()/f/image/RByeQeNSxJuKM1HgSuPlI3rX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet zo bijzonder als wat ik al heb zien voorbijkomen, maar we wonen op een klein appartement en wat de TV voortbrengt van geluid is al behoorlijk goed. Als we in de toekomst de ruimte hebben na het kopen van een huis, komt er zeker uitbreiding. Op dit moment bestaat onze bescheiden cinema uit een 50" TCL P81 en een PS5 met de 3D Pulse als het wat stiller moet.
Ben zelf geen fan van Dali qua uiterlijk. Er is zo veel op de markt, vind zelf zeker KEF echt prachtige speakers produceren tegenwoordig. Van de Q tot Reference serie (de Blade of Muon zijn onbetaalbaar en naar mijn mening spuuglelijk). Daarnaast ook altijd gecharmeerd van Focal en Sonus Faber (zowel qua geluid als uiterlijk), maar vind iets als de JBL classic L100's ook echt een lust voor het oog en ze schijnen uitstekend te klinken.OmeRobbie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:04:
[...]
Naar welke merken zou jij kijken? Ik geef toe dat ik vooral ook kijk naar uiterlijk en bewezen kwaliteit. Ik vind de B&W's gewoon geweldig mooi. Het is allemaal wel duur spul, weet dat je met Dali en Dynaudio best wat voordeliger uit kan zijn. Ik heb ook gekeken naar KEF, met de LS50, aangevuld met een mooie woofer... ook zo prachtig.
Heerlijk altijd, dat bruisende enthousiasme van jou.Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:53:
Je front staan wel erg ver uit elkaar, maar gezien de enorme 10kHz piek bij deze luidsprekers is dat misschien maar goed ook.
.
@zeekip
Erg mooie inrichting man!
Maar is je stereobeeld wel goed zo met deze setup?
Je fronts staan wel heel ver uit elkaar.
Ik kan de Sonus Faber Sonetto’s wel aanbevelen. Tijdje geleden hier op dit topic ook wat foto’s van gepost.Thomas schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Ben zelf geen fan van Dali qua uiterlijk. Er is zo veel op de markt, vind zelf zeker KEF echt prachtige speakers produceren tegenwoordig. Van de Q tot Reference serie (de Blade of Muon zijn onbetaalbaar en naar mijn mening spuuglelijk). Daarnaast ook altijd gecharmeerd van Focal en Sonus Faber (zowel qua geluid als uiterlijk), maar vind iets als de JBL classic L100's ook echt een lust voor het oog en ze schijnen uitstekend te klinken.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Mooie afwerking, maar heeft wel een equalizer nodig om het op het niveau te krijgen wat je in die prijsklasse mag verwachten. Horizontale directiviteit is goed, dus zolang de tweeters dan goed op oorhoogte zitten kan je er met een equalizer prima geluid uit krijgen. Zonder equalizer zou ik er niet aan beginnen, teveel een V-shape qua response.TheKerremenke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:26:
[...]
Ik kan de Sonus Faber Sonetto’s wel aanbevelen. Tijdje geleden hier op dit topic ook wat foto’s van gepost.
De door anderen aangeraden KEF en Dali luidsprekers zijn betere keuzes als je niet met een equalizer aan de slag wil.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-07-2021 17:15 ]
Ja hoor. Mijn fronts staan zeker zo ver uit elkaar en ik merk geen verschil. Daarnaast is geen enkel huis perfect voor de ideale audio set-up lijkt me 😎coob schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:50:
@zeekip
Je vergeet naar mijn mening Dynaudio. Sowieso een ondergewaardeerd merk (die mening uit ik vanuit de aandacht die er uit dit forum aan word besteed). Ik bezit de evoke 10 en ben daar zeer over te spreken. Wat een muzikale speaker zeg!Thomas schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Ben zelf geen fan van Dali qua uiterlijk. Er is zo veel op de markt, vind zelf zeker KEF echt prachtige speakers produceren tegenwoordig. Van de Q tot Reference serie (de Blade of Muon zijn onbetaalbaar en naar mijn mening spuuglelijk). Daarnaast ook altijd gecharmeerd van Focal en Sonus Faber (zowel qua geluid als uiterlijk), maar vind iets als de JBL classic L100's ook echt een lust voor het oog en ze schijnen uitstekend te klinken.
En toch zou ik ze eens beluisteren. Kan geen kwaad.Anoniem: 159816 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:13:
[...]
Mooie afwerking, maar heeft wel een equalizer nodig om het op het niveau te krijgen wat je in die prijsklasse mag verwachten. Horizontale directiviteit is goed, dus zolang de tweeters dan goed op oorhoogte zitten kan je er met een equalizer prima geluid uit krijgen. Zonder equalizer zou ik er niet aan beginnen, teveel een V-shape qua response.
De door anderen aangeraden KEF en Dali luidsprekers zijn betere keuzes als je niet met een equalizer aan de slag wil.
@Anoniem: 159816 Welke setup/luidsprekers heb jij?
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb ook dalis gehad maar wil gewoon de naakte box zien, daarom vind ik B&W en evenals jij Kef erg mooi… maar ik zie ook merken als Monitor Audio, mission qx maar ook Jamo komen met schitterende slanke luidsprekers, waarbij je geen gaten ziet… nu Dynaudio emit ook haar nudie versies heeft uitgebracht is dat ook een serieuze kandidaat…Thomas schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Nog steeds benieuwd welke “huidige state of art” @Anoniem: 159816 bedoeld… en waarom B&W daar niet onder valt..
Maar voorlopig geniet ik nog vooral van wat ik nu heb, dat is ook niet verkeerd…
Ik heb ze gehoord, niet mijn smaak. Teveel bass, te weinig midrange en teveel treble. Zelf heb ik de Revel Performa3 serie staan, maar dat had net zo goed KEF R series kunnen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar luidsprekers die het bronmateriaal zo goed mogelijk weergeven.TheKerremenke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:17:
[...]
En toch zou ik ze eens beluisteren. Kan geen kwaad.
@Anoniem: 159816 Welke setup/luidsprekers heb jij?
Dat hoort niet thuis in dit topic, zou je aanraden dit boek te lezen. Dat legt precies uit wat een luidspreker goed maakt, en wat de interactie is met de ruimte waarin de luidspreker staat.OmeRobbie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:51:
[...]
Nog steeds benieuwd welke “huidige state of art” @Anoniem: 159816 bedoeld… en waarom B&W daar niet onder valt..
Maar voorlopig geniet ik nog vooral van wat ik nu heb, dat is ook niet verkeerd…
En wat je zegt is natuurlijk waar, je moet gewoon genieten van je eigen set.
[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-07-2021 19:23 ]
Dat schrijf je goed. Niet jouw smaak. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij vind ze zonder equalizer niet voldoende. Dat is geheel jou smaak/mening. Maar om ze dan af te raden bij anderen vind ik niet zo netjes….Anoniem: 159816 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:15:
[...]
Ik heb ze gehoord, niet mijn smaak. Teveel bass, te weinig midrange en teveel treble. Zelf heb ik de Revel Performa3 serie staan, maar dat had net zo goed KEF R series kunnen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar luidsprekers die het bronmateriaal zo goed mogelijk weergeven.
Heb je trouwens een foto van jouw opstelling? Om toch een beetje in-topic te komen.
nvm, zinloze discussie dit.TheKerremenke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:33:
[...]
Dat schrijf je goed. Niet jouw smaak. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij vind ze zonder equalizer niet voldoende. Dat is geheel jou smaak/mening. Maar om ze dan af te raden bij anderen vind ik niet zo netjes….
Heb je trouwens een foto van jouw opstelling? Om toch een beetje in-topic te komen.
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-07-2021 21:07 ]
Dankje!!
Stereo beeld is prima, het is natuurlijk niet 100% ideaal. Maar ik ben zeer tevreden over het geluid zo.
Ik ben ook geen diehard audiofanaat, vond zo de balans goed tussen kosten, uiterlijk en geluidskwaliteit.
Stereo beeld is prima, het is natuurlijk niet 100% ideaal. Maar ik ben zeer tevreden over het geluid zo.
Ik ben ook geen diehard audiofanaat, vond zo de balans goed tussen kosten, uiterlijk en geluidskwaliteit.
coob schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:50:
@zeekip
Haha nee is geen showroom hoor, is een huis waar lekker in geleefd wordt.Negakinu schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:05:
[...]
Strak! Ik zou bang zijn iets aan te raken in die showroom.![]()
Waarom heb je de TV niet in het midden gehangen? Nu is je stereobeeld asymmetrisch. Ik denk dat zelfs DSP dat verschil in afstand niet kan compenseren. Of zit je in het midden en kijk je schuin naar je TV? En galmt het niet als de ziekte met al die harde, kale oppervlakten en open ruimtes? Ik zou wel eens een nagalmtijd meting willen zien. Subwoofer op het oog geplaatst, of de subwoofer crawl gedaan en daar in die hoek uitgekomen? Denk dat je best wel wat leuke tweaks mbt akoestiek en positionering kunt doen!
We vonden zo de indeling het mooist, dus is het een beetje een compromis geworden tussen geluidsbeeld en symmetrie van de ruimte.
De muur achter de TV is een geisoleerde voorzetwand met echt leder op de muur als afwerking. Dit dempt geluid sterk ( viel tijdens verbouwen erg op dat na plaatsen hiervan de galm van de lege ruimte zeer sterk minder werd ). Ook zijn de gordijnen tijdens tv kijken vaak dicht wat ook helpt.
Als je midden op de bank zit, zit je net iets rechts van de TV maar scheelt de speaker afstand ongeveer 80cm. Dit is natuurlijk niet 100% perfect maar voor mij goed genoeg.
[ Voor 49% gewijzigd door zeekip op 18-07-2021 22:36 ]
Het is eigenlijk een belachelijk argument, te veel bass, te weinig midrange, te veel treble. Op elke versterker zit een functie om bass en treble iets te verlagen.TheKerremenke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:33:
[...]
Dat schrijf je goed. Niet jouw smaak. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij vind ze zonder equalizer niet voldoende. Dat is geheel jou smaak/mening. Maar om ze dan af te raden bij anderen vind ik niet zo netjes….
Ik vind B&W wel mooi klinken.
.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met Dynaudio. Zelf nooit gehad maar heb een tijd aan het conservatorium gestudeerd waar alle studio's waren voorzien met Dynaudio. Geen idee welk model, maar fantastisch geluid, alleen ze verdienen IMO geen schoonheidsprijs. Heb de woofers er wel altijd interessant uit vinden zien.benzai schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:41:
[...]
Je vergeet naar mijn mening Dynaudio. Sowieso een ondergewaardeerd merk (die mening uit ik vanuit de aandacht die er uit dit forum aan word besteed). Ik bezit de evoke 10 en ben daar zeer over te spreken. Wat een muzikale speaker zeg!
Daarnaast zijn er nog tal van merken... Zie op Tweakers bijvoorbeeld nauwelijks ATC langskomen. Geweldig geluid komen uit die dingen. Een vriend heeft de SCM19 en SCM7. Beiden verbazingwekkend, zeker de 7. Echt piepklein, je gelooft bijna niet wat daar uit komt.
Dynaudio staat ook bij hoog bij mij op het lijstje om de komende jaren eventueel mijn B&W's te gaan vervangen... En dan kijk ik vooral naar de beste speaker op boekenplank formaat icm Sub ivm met mijn interieur en inrichting. In mijn huidig ontwerp kan ik geen vloerstaanders kwijt en zou snel overheersen. Tenzij we verhuizen en/of flink gaan renoveren... Dan worden audio, verlichting, kasten helemaal in de ruimte mee-ontworpen...benzai schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:41:
[...]
Je vergeet naar mijn mening Dynaudio. Sowieso een ondergewaardeerd merk (die mening uit ik vanuit de aandacht die er uit dit forum aan word besteed). Ik bezit de evoke 10 en ben daar zeer over te spreken. Wat een muzikale speaker zeg!
Mijn voorkeur voor boekenplank-formaat is ook geïnspireerd door dit artikel: https://darko.audio/2014/02/kih-6-loading-the-room/
De Evoke 10 vind ik net iets te duur (ik moet de center en andere speakertjes er ook nog bijnemen). Benieuwd naar de verschillen met de Emit 10 en vooral de grotere Emit 20. https://hifi.nl/artikel/3...-Ontspannen-genieten.html
[ Voor 19% gewijzigd door OmeRobbie op 19-07-2021 07:21 ]
Dat is wel ragequitten next level met die bijlRunaque schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:25:
[Afbeelding]
Het is niet zo bijzonder als wat ik al heb zien voorbijkomen, maar we wonen op een klein appartement en wat de TV voortbrengt van geluid is al behoorlijk goed. Als we in de toekomst de ruimte hebben na het kopen van een huis, komt er zeker uitbreiding. Op dit moment bestaat onze bescheiden cinema uit een 50" TCL P81 en een PS5 met de 3D Pulse als het wat stiller moet.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zelf laatst overgestapt van de B&W 702S2 naar de Dynaudio Contour 30i. Was voor mij echt een schrikbarend groot verschil. Voor mij was B&W ook eerst de safe bet en ik vond/vind ze erg mooi maar wel geleerd dat je moet luisteren en proberen. Just my 2 cents
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Haha, dat is gelukkig nog nooit gebeurt! Die bijl was een klein projectje dat ik eerder dit jaar met de dochter gedaan heb. Het is een oude bijl die in de kelder lag die de basis was om een "vikingbijl" van te maken, Is volledig met de hand gepolijst geweet en elektrisch gegraveerd, lederen riem rond het hout met vergulde spijkers bevestigd. Voor de rest is de bijl gewoon bot.Vrijdag schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:51:
[...]
Dat is wel ragequitten next level met die bijl
Ik kan anders uit ervaring melden dat een botte bijl tegen je hoofd ook behoorlijk pijn doetRunaque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Haha, dat is gelukkig nog nooit gebeurt! Die bijl was een klein projectje dat ik eerder dit jaar met de dochter gedaan heb. Het is een oude bijl die in de kelder lag die de basis was om een "vikingbijl" van te maken, Is volledig met de hand gepolijst geweet en elektrisch gegraveerd, lederen riem rond het hout met vergulde spijkers bevestigd. Voor de rest is de bijl gewoon bot.

Maar we gaan nou wel heel erg offtopic.....
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niks mis mee inderdaad, ik zwaai altijd graag met de botte bijl. Maar da’s weer een ander verhaal
Tja audio voorkeuren, geen menselijk oor is hetzelfde dus zelf gaan luisteren is toch echt de enige oplossing om een juiste keuze te maken. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Wharfdale EVO serie die ik recentelijk heb mogen beluisteren. Ik heb een oogje op de "boekenplank" uitvoering, de EVO 4.2 en die klonk werkelijk super naar mijn zin. Alles klopte gewoon, de bass respone, helderheid van het midden en hoog. Ze klonken ook veel grootser dan ze eruit zagen.
:strip_exif()/f/image/Mg7cD80Ae74k71vWxKAROO6C.jpg?f=fotoalbum_large)
En de prijs snapte ik al helemaal niet, als je goed zoekt te vinden voor €600 voor 2 stuks.
De EVO 4.3 en 4.4 heb ik nog niet gehoord maar dat zal nog net even meer body geven. Ook de reviews zijn op de verschillende platformen niet mals, en zijn louter positief. Maar nogmaals, eerst zelf luisteren voordat je blind voor een merk en type gaat. Er spelen daarnaast nog zoveel andere factoren mee die Speaker X anders laat klinken op locatie A of B (ruimte, akoestiek, versterking, bron, etc).
:strip_exif()/f/image/Mg7cD80Ae74k71vWxKAROO6C.jpg?f=fotoalbum_large)
En de prijs snapte ik al helemaal niet, als je goed zoekt te vinden voor €600 voor 2 stuks.
De EVO 4.3 en 4.4 heb ik nog niet gehoord maar dat zal nog net even meer body geven. Ook de reviews zijn op de verschillende platformen niet mals, en zijn louter positief. Maar nogmaals, eerst zelf luisteren voordat je blind voor een merk en type gaat. Er spelen daarnaast nog zoveel andere factoren mee die Speaker X anders laat klinken op locatie A of B (ruimte, akoestiek, versterking, bron, etc).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Na een aantal jaar een Projector te hebben gehad ( Sony VPL-HW65ES) was het is weer hoogtijd om een upgrade uit te laten voeren.
Maar ja... van 139Inch projector scherm naar een grote tv....pfft dat was even slikken.
Gelukkig afgelopen week het geluk dat ik een Oled83C14 heb kunnen aanschaffen!

Top beeld en de gordijnen kunnen weer open blijven tijdens Tv kijken!
Maar ja... van 139Inch projector scherm naar een grote tv....pfft dat was even slikken.
Gelukkig afgelopen week het geluk dat ik een Oled83C14 heb kunnen aanschaffen!
Top beeld en de gordijnen kunnen weer open blijven tijdens Tv kijken!
Warfdale maakt echt zeer prima luidsprekers, is een van de merken die duidelijk probeert te volgen wat de wetenschap zegt over wat een luidspreker een goede luidspreker maakt. Laten ook zien dat je voor weinig geld ook een goede luidspreker kan maken. En dat heeft natuurlijk altijd de voorkeur over het tegenovergestelde: veel geld voor een slechte luidsprekerrenzo4000 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:28:
Tja audio voorkeuren, geen menselijk oor is hetzelfde dus zelf gaan luisteren is toch echt de enige oplossing om een juiste keuze te maken. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Wharfdale EVO serie die ik recentelijk heb mogen beluisteren. Ik heb een oogje op de "boekenplank" uitvoering, de EVO 4.2 en die klonk werkelijk super naar mijn zin. Alles klopte gewoon, de bass respone, helderheid van het midden en hoog. Ze klonken ook veel grootser dan ze eruit zagen.
[Afbeelding]
Overigens maakt de ruimte niet zoveel uit voor de tonaliteit bij goede luidsprekers. Alleen in het laag speelt de ruimte écht een rol, maar dat zegt dan weer niets over de luidspreker zelf. Bron en versterking heeft geen tot amper invloed.
Reviews zonder metingen zou ik overigens 0 waarde aan hechten, je kan van elke luidspreker wel een positieve review vinden
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-07-2021 17:21 ]
Goed zoeken? Is gewoon de standaardprijs toch. Maar wat een beauty's, watertanden!renzo4000 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:28:
[Afbeelding]
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies - Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.
- Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!
- Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic