Denk dat je het verschil in versterking vooral merkt bij speakers die lastig aan te sturen zijn.Inverted_World schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 01:20:
[...]
Klopt. Ik vind de veneres waanzinnig klinken. High end is natuurlijk relatief, de prijs die ik voor de gehele set heb betaald zou ik zelf bijvoorbeeld wel als semi tot high end bestempelen. Puur omdat ik 10K+ per speaker gewoon absurd vind.
Nou heb ik te horen gekregen dat Sonus Faber alle "goedkopere" lijnen gaat stoppen. Onder de 5K per speaker is in de nabije toekomst dus geen mogelijkheid meer.
Ik heb in ieder geval speakers in dezelfde budgetten kunnen testen van B&W, Dali, Dynaudio en een ander merk waar ik even jiet op kan komen. En mijn voorkeur had de Sonus Fabers. De goedkope lijn heb ik niet beluisterd dus daarvan weet ik het niet. Tussen de 3.0 en 2.5 hoorde ik in ieder geval geen verschil. Wellicht enkel nodig op meer m2.
Het voornaamste wat me opviel was de versterker. Toevallig ooit hier een topic op tweakers aangemaakt over aansturing van de Sonus Fabers. Waarbij gezegd werd dat het nauwelijks uit maakte wat voor een versterker je had mits voldoende power. Dat is in ieder geval niet zo. Blind mogen testen tussen verschillende Rotels, NADs, en Arcams. Ik wilde graag Rotel puur door ervaring van kennissen. Uiteindelijk voor Arcam gegaan ondanks dat ik die by far het lelijkste vond. Door de blinde test bleek dat echter de beste keuze. En ik vond het verschil net zo groot als het verschil tussen de verschillende speakers.
Ik heb er van 87dB en daar heb ik toen ik een nieuwe versterker voor ging kopen ook blind verschillende getest en daar zat toch echt heel erg duidelijk hoorbaar verschil in.
Of dat verschil ook zo groot is bij hogere rendement speakers weet ik niet, mijn gevoel zegt dat het dan minder van belang is, maar dat weet ik zo 123 niet.
Sonus Fabers zijn doorgaans ook met lager rendement toch?