Ik weet het, maar geluidstechnisch is het bij films wel fijner als het scherm en de midspeaker midden tussen de hoofdspeakers geplaatst kunnen worden. Ondanks bijvoorbeeld het bijregeling van de balans tussen de speakers, blijft linksvoor bij mij dominant in het geluid.
[update]
Zoals beloofd, wat foto's van mijn opstelling:
IMG_0191 by
Chris Hogevonder, on Flickr
IMG_0193 by
IMG_0194 by
Surrounds, welke nog vervangen moeten worden door Monitor Audio RS1's
IMG_0192 by
En wat staat er allemaal?
Receiver: Cambridge Audio 540R
DVD: Cambridge Audio 540D
Fronts: Monitor Audio RS8
Center: Monitor Audio RSLCR
Surrounds: Merkloze 2-weg
Daarnaast staat er een Raspberry Pi 3+ met Hifiberry Digi als primaire bron, een Arris 2952 TV-ontvanger en een Samsung UE40D6750 TV. En voor de bediening gebruik ik al jaren een Logitech Harmony One, waarmee ik ook de Pi kan bedienen.
Ja, het is inmiddels allemaal gedateerd (de receiver heeft 0,0 HDMI-inputs bijv) en inderdaad, geen Bluray speler. Maar aangezien de RPi3+ m'n primaire bron is en die perfect full-HD kan streamen en met de Hifiberry Digi DTS naar m'n receiver kan sturen, voldoet dit nog steeds. Enige essentiële eis aan de randapparatuur is wel dat audio-delay op de bron in te stellen is, want dat kan mijn receiver niet en met 175ms beeldvertraging is dat wel nodig.
Wel heb ik een shortlist wat ik graag zou willen vernieuwen, en dat zijn op de eerste plaats de surrounds. Die moeten al jaren vervangen worden voor RS1's, zodat m'n speakerset compleet en matchend is. Daarna wil ik toch wel graag de receiver gaan vervangen voor een moderne met HDMI-inputs. Qua geluidskwaliteit wil ik deze zeker niet kwijt, maar qua functionaliteit merk je toch wel dat het inmiddels een receiver van dik 10 jaar oud is. De DVD-speler is een soort van relikwie geworden. Hij heeft geen audio-delay, dus lip-sync is non-existent, geen upscaling, dus beeldkwaliteit is DVD... Ooit geweldig, nu hopeloos (zeker met ondertiteling aan), maar als audio-loopwerk is hij super en beschikt hij over een DAC die nog steeds niet onderdoet voor veel nieuwere. Dus de enkele keer dat ik nog een CD koop of draai, doet hij goed z'n best.
Maar ik moet bekennen dat ook hier de RPi wel een beetje die plek heeft ingenomen. Ik hoor zelf namelijk geen verschil tussen een FLAC via de Pi en de originele CD in de speler. En met een database van 1066 albums, 2353 artiesten en 14835 losse nummers is het wel heel makkelijk om de Pi even aan te slingeren voor muziek, aangezien ik alle CD's in mijn bezit ook in die database heb zitten. En staat het er niet in, dan is er altijd nog Spotify (ook op de Pi).
Maar het leukste blijft toch om een goede film met DTS soundtrack op te zetten en de RS8's even goed los te laten

Pak bijv. de scene met Smaugh in The Hobbit, en je voelt zijn stem in je lijf trillen, ondanks dat er geen sub staat

De RS8's hebben als het goed is een -6dB punt op 33Hz en komen daarmee meer dan voldoende laag.
[
Voor 80% gewijzigd door
deepbass909 op 03-07-2018 17:13
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier