Input gevraagd voor artikel over domoticasystemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 12:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zoals je in dit topics hebt kunnen lezen werken we momenteel aan een serie over domotica. Het eerste artikel in de serie is afgelopen zaterdag gepubliceerd en is meteen enthousiast ontvangen. Het artikel heeft inmiddels meer dan 200K views en 200 reacties. Er komen nog delen over het gebruik van domotica voor verlichting, verwarming en beveiliging en er komt een artikel dat gewijd is aan de doe-het-zelver. Ik ben momenteel bezig met het laatste artikel. In het artikel worden de mogelijkheden en de sterke en zwakke eigenschappen van de belangrijkste domoticastandaarden besproken.

Standaarden

Ik heb gekozen voor de volgende standaarden en technieken:

- Kaku / Rfxcom
- Z-wave
- EnOcean
- Knx / knx-rf
- DigitalStrom
- Programmable logic controllers
- Raspberry Pi met UniPi-uitbreidingsbord
- 1-wire
- Dmx

Propriëtaire technieken die door een enkele fabrikanten worden geleverd heb ik achterwege gelaten om de omvang van het artikel te beperken. De fabrikant-specifieke protocollen zijn qua populariteit gelukkig ook niet zo groot waardoor dit wel te rechtvaardigen is. Als je iets mist dan hoor ik het graag.

De Raspberry Pi met UniPi is geen standaard (of je zou de gpio-pins van de Raspberry Pi als een 'standaard' moeten beschouwen), maar past mijn inziens wel in het rijtje omdat het een goedkoop alternatief is voor draadloos schakelen.

Ik vind het belangrijk dat het artikel concrete voor- en nadelen noemt van de standaarden, dingen dus waar je in de praktijk baat bij hebt of last van hebt zodat het artikel niet simpelweg een opsomming is van specificaties. Ik ben benieuwd naar aanvulling van tweakers die ervaring uit eerste hand hebben met de genoemde standaarden.

Prijsindicatie

Het lijkt me ook erg nuttig om een indicatie te kunnen geven van de prijs van de systemen, zodat een lezer kan inschatten welke systemen bij voorbaat te duur zijn. Per standaard geeft ik een prijsindicatie voor een kleine en een grote installatie. Ik heb nu gekozen voor vier schakelactoren, twee dimmers, twee bewegingsmelders en twee wandschakelaars in de kleine installatie en twaalf schakelactoren, vier dimmers, vier temperatuursensoren, vier bewegingsmelders en vier wandschakelaars in de grote installatie. De vraag is of dit sense maakt. De kosten van de bedrade systemen zijn nu overigens zonder kosten voor bekabeling. Het lijkt me moeilijk om een zinnige stelpost voor deze kosten te bedenken.

Softwareondersteuning

Per standaard wordt er een lijst getoond met de softewarepakketten en appliances die ondersteuning hebben voor de betreffende standaard. Ik heb gekozen voor de softwarepakketten Domotiga, Domoticz, Homeseer, IP Symcon en OpenHab en de appliances van Loxone, Fibaro, Homewizard, Vera en Zipato. Mis ik hier nog populaire software en appliances?

De software zelf zullen we in een later artikel bespreken, daar is in dit artikel geen plaats voor om de scope te beperken.

Tweaker aan het woord

Wat we nog graag willen doen is per standaard een tweaker aan het woord laten die in het kort uitlegt waarom hij voor de betreffende standaard heeft gekozen en wat hem bevalt of niet bevalt. Bij voorkeur doen we dit in combinatie met een topic waarin de tweaker zijn build bespreekt en waar gebruikers vragen kunnen stellen als het artikel live staat. Denk jij dat je een goed voorbeeld hebt voor het artikel en wil je meewerken aan het bovenstaande, dan hoor ik dat graag!

Wat we ook nog willen doen is bij elke standaard een koppeling toevoegen naar een ervaringentopic over de betreffende standaard. Deze topics zijn er soms al en zullen anders aangemaakt moeten worden.

Het artikel mist ook nog een conclusie pagina waarin de eigenschappen van alle systemen worden opgesomd in een vergelijkingstabel.

*O* :)F :)B
Je kunt het artikel bekijken op:
reviews: Doe-het-zelf domotica: het nieuwe tweaken

Voor de duidelijkheid: het artikel is nog niet officieel gepubliceerd. Dit is de enige plek waar de url publiek bekend is. Het artikel is niet gecheckt door de eindredactie en reageren is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 15:33

HeroS

SmartHome Nerd

Dag Femme,

Ik heb het even vluchtig door heen gekeken. Zal er nog even uitgebreid naar kijken. Ziet er allemaal goed uit!

Ik ben het alleen niet zo eens met de prijs opbouw. Als ik bv z-wave neem.

Dan staat er controller:
Z-wave.me usb-stick met z-wave plus

Maar dan ben je er nog niet...waar gaat dat ding in? Dat kost ook geld.

Ik zou ook meer een van tot prijs bij de controller vermelden dan krijg je een beter beeld.

Neem aan dat er ook nog een deel komt over de software? Want dat mis ik nu een beetje.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
Femme schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:59:

Je kunt het artikel bekijken op:

Voor de duidelijkheid: het artikel is nog niet officieel gepubliceerd. Dit is de enige plek waar de url publiek bekend is. Het artikel is niet gecheckt door de eindredactie en reageren is niet mogelijk.
Klopt het dat het artikel offline is? Ik krijg een 404 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
jip_86 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:07:
[...]

Klopt het dat het artikel offline is? Ik krijg een 404 nu.
Ja, blijkbaar had een redacteur het artikel onder embargo gezet.
HeroS schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:55:
Dag Femme,

Ik heb het even vluchtig door heen gekeken. Zal er nog even uitgebreid naar kijken. Ziet er allemaal goed uit!

Ik ben het alleen niet zo eens met de prijs opbouw. Als ik bv z-wave neem.

Dan staat er controller:
Z-wave.me usb-stick met z-wave plus

Maar dan ben je er nog niet...waar gaat dat ding in? Dat kost ook geld.

Ik zou ook meer een van tot prijs bij de controller vermelden dan krijg je een beter beeld.
Ik vind het transparanter om de kosten van een server niet mee te tellen De server is geen terugkomende kostenpost als je meerdere domoticasystemen aan je server wil koppelen. Ook hangen de kosten van een server sterk samen met de software die je wil gebruiken en software is niet waar het artikel over gaat. Je kunt met een Raspberry Pi en open source domoticasoftware die onder Linux draait voor een paar tientjes een domoticaserver bouwen. Als je Windows wilt gebruiken ben je al snel 300 euro kwijt en voor een kant-en-klare Fibaro Home Center 2 betaal je 530 euro.
Neem aan dat er ook nog een deel komt over de software? Want dat mis ik nu een beetje.
Software zal inderdaad onderwerp zijn van een ander artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Something went wrong. Een foutmelding en toch een post 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door GENETX op 01-03-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Femme schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:59:
Standaarden

Ik heb gekozen voor de volgende standaarden en technieken:

- Kaku / Rfxcom
Kun je daar niet veel beter gewoon "433MHz protocollen" of dergelijk van maken. RFXCOM ondersteund meer dan alleen maar KAKU spul. En er zijn meerdere tranceivers voor 433MHz dan alleen de RFXCOM. Het leuke, en imho tweaker waardige, is dat al dat 433MHz meuk lekker dirt cheap is. Het zijn niet hoogwaardige oplossingen, maar voor een habbekrats kun je een enorm leuk stukje domotica maken.

Wellicht dat dat ook een leuke insteek is naar andere artikelen, want 433MHz wordt erg veel gebruikt onder de echte tweakers hier in DED. Eigenlijk het oude tweaken van weleer: De goedkoopste componenten scoren en met wat hacken, tweaken en solderen alles tot een volwaardig domoticasysteem. Eigenlijk net als het vroegere overclocken van een goedkope celeron en het unlocken van wat pipelines op je Nvidia om een volwaardig gamesysteem ;)
Programmable logic controllers
En wat is dat? Bedoel je PLC als in Power Line Communication toevallig? Dit zijn van die industriële bakken voor machines over het algemeen. Maar ik kan er ook naast zitten.
* GENETX heeft die fout ook al eens gemaakt als EL-er

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 01-03-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:35:
[...]

Kun je daar niet veel beter gewoon "433MHz protocollen" of dergelijk van maken. RFXCOM ondersteund meer dan alleen maar KAKU spul. En er zijn meerdere tranceivers voor 433MHz dan alleen de RFXCOM. Het leuke, en imho tweaker waardige, is dat al dat 433MHz meuk lekker dirt cheap is. Het zijn niet hoogwaardige oplossingen, maar voor een habbekrats kun je een enorm leuk stukje domotica maken.

Wellicht dat dat ook een leuke insteek is naar andere artikelen, want 433MHz wordt erg veel gebruikt onder de echte tweakers hier in DED. Eigenlijk het oude tweaken van weleer: De goedkoopste componenten scoren en met wat hacken, tweaken en solderen alles tot een volwaardig domoticasysteem. Eigenlijk net als het vroegere overclocken van een goedkope celeron en het unlocken van wat pipelines op je Nvidia om een volwaardig gamesysteem ;)
De insteek van het artikel is doe-het-zelven dus zelf iets bouwen met goedkope componenten die op het 433Mhz protocol werken zou een mooie toevoeging zijn. Heb je ook links met meer informatie?
[...]

En wat is dat? Bedoel je PLC als in Power Line Communication toevallig? Dit zijn van die industriële bakken voor machines over het algemeen. Maar ik kan er ook naast zitten.
* GENETX heeft die fout ook al eens gemaakt als EL-er
Met plc bedoel ik programmable logic controllers die vooral in de industrie worden gebruikt om machines aan te sturen maar ook goed voor domotica gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Femme schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:55:
[...]

De insteek van het artikel is doe-het-zelven dus zelf iets bouwen met goedkope componenten die op het 433Mhz protocol werken zou een mooie toevoeging zijn. Heb je ook links met meer informatie?
Kijk eens naar de berichten van bijvoorbeeld Thinkpad in het algemene domotica topic.
Hij plukt allemaal dingen van ebay bijvoorbeeld:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik vind het zeker een mooi artikel. Wat me met name bevalt zijn de concrete voorbeelden van producten wat weer voldoende mogelijkheden bied om zelf verder te zoeken en eventuele alternatieven te vinden. Ben zeer benieuwd naar het software artikel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Femme schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:55:
[...]

Heel DED?! Thinkpad werd al aangehaald, maar ook Koffie, CurlyMo en WeeJeWel prutsen er op los in DED en in de tweakblogs. Genoeg posts en blogs over de "aanwinsten" uit de aanbiedingsbakken of van de Action en het hele proces van het achterhalen van protocollen, schrijven van code voor pilight (pilight is sowieso al een goed startpunt, omdat dat altijd al als doel heeft gehad met goedkope meuk domotica mogelijk te maken). Maar ook alle andere zaken, zoals gehack met thermostaten (iSense (Thinkpad), Honeywell Connected (ondergetekende), zelfbouw (Koffie)). Tot het vinden van een nieuwe functie van overgebleven spul (zo is mijn goedkope Elro remote toch nog nuttig tussen alle domoticageweld). Genoeg tweakers hier met leuke inventieve oplossingen ;)

Eventueel maak je een topic aan waar mensen hun mods kunnen aandragen en dat de besten er dan uitgepikt kunnen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 01-03-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb de pagina over Kaku en Rfxcom herschreven naar een algemeen stuk over apparaten die op de 433MHz frequentieband communiceren met aandacht voor zelfbouwen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:32
De Rfxcom wordt ook ondersteund in HomeSeer (ook geen kleine naam qua domotica) en Vera (wederom geen kleine speler):
http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/14103

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:56:
De Rfxcom wordt ook ondersteund in HomeSeer (ook geen kleine naam qua domotica) en Vera (wederom geen kleine speler):
http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/14103
Thanks, ik heb het lijstje aangepast :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Opmerking betreft KNX-RF.

Ik mis hier een server, daarnaast vraag ik me af of de ETS licentie echt nodig is in een kleine installatie. Je gebruikt dan de afstandbediening of quicklink. Wat in prijs behoorlijk schilt.

ETS programmering gaat altijd uit van een server gok ik, en deze mist in het overzicht.

Wat ik nu zie staan aan modules en prijzen is meer een pakket om een bestaand KNX systeem uit te breiden met draadloze modules dan een echt los systeem.
Wat een beetje het probleem is aan KNX-RF omdat deze erg aan KNX hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Cobaltjeh schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:31:
Opmerking betreft KNX-RF.

Ik mis hier een server, daarnaast vraag ik ook ETS licentie echt nodig is in een kleine installatie. Je gebruikt dan de afstandbediening of quicklink. Wat in prijs behoorlijk schilt.

ETS programmering gaat altijd uit van een server gok ik, en deze mist in het overzicht.

Wat ik nu zie staan aan modules en prijzen is meer een pakket om een bestaand KNX systeem uit te breiden met draadloze modules dan een echt los systeem.
Wat een beetje het probleem is aan KNX-RF omdat deze erg aan KNX hangt...
Je stipt hier inderdaad een valide punt aan.

De insteek van het artikel is zelfbouw en tweaken, dan vind ik het belangrijk dat je een server (al dan niet als kant-en-klaar apparaat) kunt gebruiken die veel mogelijkheden en enige vrijheid biedt. Domoticapakketten zoals OpenHab en IP Symcon met ondersteuning voor knx doen dat via een ip-router of een seriële programmeerinterface. Om via een knx ip-router bij een knx-rf-netwerk te komen heb je dan volgens mij een complete knx-setup nodig met een busvoeding en een mediakoppelaar en eventueel ETS om het te programmeren. Dat maakt het erg duur. IP Symcon gebruikt voor de configuratie een opc-export uit ETS. Voor OpenHab is het volgens mij niet nodig maar moet je wel de adressen van de apparaten weten.

Hager levert wel een startpakket van 475 euro voor knx-rf met een mediakoppelaar en hun programmeerapparaat. Je hebt dan geen ETS nodig voor de configuratie maar hoe een koppeling met een generieke domoticaserver tot stand moet komen zonder de eerder genoemde weg te bewandelen is me niet duidelijk.

De eerste weg is völlich tweakproof en heel erg duur, de tweede weg lijkt me voor een tweaker beperkt qua mogelijkheden (je zit vast aan dat programmeerapparaat van in dit geval Hager) en is nog steeds duur.

Realistisch gezien is knx-rf voor een tweaker niet interessant tenzij je al knx gebruikt of wanneer je het totaaalsysteem van de fabrikant gewoon erg goed vindt, zoals in jouw geval met Gira eNet.

De kosten van de server is nu overigens overal weggelaten (tenzij je er niet omheen kunt om te kunnen interfacen met het systeem). De kosten die er staan zijn voor onderdelen die nodig zijn om vanuit een generieke server te kunnen verbinden met het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 12:51

vandeGerrit

Well, this can't be right

Ik dacht dat de Server bij DigitalStrom niet verplicht was. Standaard hebben de actors namelijk een standaard gedrag: 1x drukken is de eigen lamp, 2x drukken is de kamer, 4x alles of iets in die richting.
Nu moet ik wel zeggen dat je dan toch wel vaak voor een Server zal gaan, echter kan je deze ook zelf maken / bouwen: http://redmine.digitalstr...nstration_set_to_your_dSS
De server is opensource en / of voor de hobbyist wellicht interessant.

Daarnaast dacht ik dat je naast de Meter per groep ook een verplichte Filter per fase nodig heb. Hiervan hebben we er dan 3 nodig van € 59,30 de stuk die nog bij de basis er boven op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
vandeGerrit schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:08:
Ik dacht dat de Server bij DigitalStrom niet verplicht was. Standaard hebben de actors namelijk een standaard gedrag: 1x drukken is de eigen lamp, 2x drukken is de kamer, 4x alles of iets in die richting.
Nu moet ik wel zeggen dat je dan toch wel vaak voor een Server zal gaan, echter kan je deze ook zelf maken / bouwen: http://redmine.digitalstr...nstration_set_to_your_dSS
De server is opensource en / of voor de hobbyist wellicht interessant.
Thanks, dat is nuttige informatie :) . Ik zal de tekst er op aanpassen. IP Symcon en OpenHab hebben een DigitalStrom Server nodig om met DigitalStrom actoren en sensoren te kunnen communiceren maar die server kun je dus kennelijk zelf bouwen en het lijkt me dan ook wel mogelijk om het op dezelfde hardware te draaien (iig OpenHab en IP Symcon zodra de Linux-versie beschikbaar is).
Daarnaast dacht ik dat je naast de Meter per groep ook een verplichte Filter per fase nodig heb. Hiervan hebben we er dan 3 nodig van € 59,30 de stuk die nog bij de basis er boven op komen.
Is volgens mij niet nodig als ik de omschrijving van het apparaat lees:
Er stellt eine gleichbleibende Signalqualität sicher und sorgt dafür, dass Ihre digitalSTROM-Kommunikation abhörsicher innerhalb des gewünschten Bereichs bleibt. Außerdem ermöglicht Ihnen der Filter die Installation mehrerer unabhängiger digitalSTROM-Netze innerhalb eines Gebäudes.
Ik heb de indruk dat het filter primair bedoeld is om te voorkomen dat DigitalStrom je huis uit gaat of ongewenst via de buren naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist het 1-wire gedeelte even doorgelezen, en zie onderin een soort van prijslijst staan, die allerlei componenten noemt, die (naar ik aanneem) maar weinig tweakers in zullen zetten.
Bij 1-wire voor domotica-tweakers is volgens mij bijna altijd sprake van een zooitje sensoren direct aan de GPIO van een pi (of arduino) , het enige extra component is een weerstandje van een paar cent.
Verder lijkt het artikel specifiek over de Dallas 1-wire bus/protocol te gaan, maar er zijn ook 1-wire sensoren die niet volgens dat protocol werken, bijv de veel gebruikte DHT-11 module (luchtvochtigheid en temperatuur).

Aangezien je zegt dat de insteek het zelfbouwen en tweaken is, misschien goed om hier een lijstje van de kosten van mijn eigen domotica-omgeving te posten om e.e.a in perspectief te zetten:

1 Raspberry Pi35,00
1 433 Mhz Transmitter Receiver Kit7,00
1Klik Aan Klik Uit set APA1500 (3 schakelaars)14,95
5DS18B20 1-wire sensoren5,00
2DHT-11 luchtvochtigheid en temperatuur(module)4,00
12-voudig relais-module tbv schakelen CV3,65

Dus met een investering van een paar tientjes (bovenop de aanschaf van een Raspberry Pi) kan ik mijn verlichting schakelen, temperaturen monitoren, CV aan/uitzetten.
Ook schemerschakelaars / lichtsensoren, infrarood-bewegingsmelders, ultrasoon-bewegingsmelders etc zijn voor een habbekrats aan te sluiten, om nog maar te zwijgen over allerlei 433MHz spul wat (mbv pilight) gewoon werkt. Qua kosten een heel ander plaatje dan de indrukken die ik uit het artikel krijg, iets wat veel tweakers die met domotica willen beginnen vast aanspreekt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:03:
Ik heb zojuist het 1-wire gedeelte even doorgelezen, en zie onderin een soort van prijslijst staan, die allerlei componenten noemt, die (naar ik aanneem) maar weinig tweakers in zullen zetten.
Bij 1-wire voor domotica-tweakers is volgens mij bijna altijd sprake van een zooitje sensoren direct aan de GPIO van een pi (of arduino) , het enige extra component is een weerstandje van een paar cent.
De prijsindicatie doe ik bij alle domoticasystemen. Vanuit het oogpunt van consistentie daarom ook bij 1-wire. 1-wire kán veelzijdig ingezet worden als je zou willen. In de praktijk zal het vooral voor sensoren ingezet worden.

Dat het zo makkelijk is om ze aan te sturen via de gpio-pins van een Raspberry Pi of Arduino wist ik eigenlijk niet, dat zal ik nog verduidelijken. Voor andere platformen zal wel een usb- of ethernet-interface nodig zijn.

Kan zo'n Raspberry Pi ook meteen een volle bus van bijv. 20 devices aansturen met zijn gpio-pins of heeft ie beperkingen?
Verder lijkt het artikel specifiek over de Dallas 1-wire bus/protocol te gaan, maar er zijn ook 1-wire sensoren die niet volgens dat protocol werken, bijv de veel gebruikte DHT-11 module (luchtvochtigheid en temperatuur).
Volgens Wikipedia is Dallas de ontwerper van de 1-Wire-bus. Als ik google op DHT-11 vind ik:
MaxDetect, the maker of the sensor, cooked up their own 1-wire protocol, which is distinct from (and incompatible with) the Dallas 1-wire protocol.
The one and only 1-wire lijkt mij dan het protocol van Dallas :) .
Dus met een investering van een paar tientjes (bovenop de aanschaf van een Raspberry Pi) kan ik mijn verlichting schakelen, temperaturen monitoren, CV aan/uitzetten.
Ook schemerschakelaars / lichtsensoren, infrarood-bewegingsmelders, ultrasoon-bewegingsmelders etc zijn voor een habbekrats aan te sluiten, om nog maar te zwijgen over allerlei 433MHz spul wat (mbv pilight) gewoon werkt. Qua kosten een heel ander plaatje dan de indrukken die ik uit het artikel krijg, iets wat veel tweakers die met domotica willen beginnen vast aanspreekt.
Ik zal de tekst over 1-wire nog even updaten zodat het iig duidelijk wordt dat het zonder extra kosten gebruikt kan worden aan een Raspberry Pi. De kosten van de 433MHz installatie kunnen nog wat lager door die KlikAanKlikUit APA3-1500R bundel te gebruiken voor de schakelactoren. Ik zal ook even kijken naar andere bundels voor bijv. de dimmers. Dit is dan volgens mij wel spul dat het oude kaku-protocol gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:49:
[...]

Kan zo'n Raspberry Pi ook meteen een volle bus van bijv. 20 devices aansturen met zijn gpio-pins of heeft ie beperkingen?
Hangt vooral van het stroomverbruik van die devices af denk ik. Die temperatuursensoren verbruiken bijna niets. Ze specificeren een sink-current van 4 mA , ik weet niet of ze die alleen nodig hebben als ze actief zijn maar zels als ze dat continu gebruiken is et niet veel, je hebt 70mA beschikbaar op de GPIO/ 3,3 V lijn, dus dan zou 20 sensoren net iets te veel zijn, maar 18 nog OK.

ik ben zelf niet verder gegaan dan een bus met 5 temp sensoren.
Het enige probleem wat ik ondervond is dat de bus traag is, en concurrent acces niet mogelijk. Je kunt dus niet meerdere programma's van de sensoren gebruik laten maken. Dan hangt de hele bus.
[...]

Volgens Wikipedia is Dallas de ontwerper van de 1-Wire-bus. Als ik google op DHT-11 vind ik:
[...]

The one and only 1-wire lijkt mij dan het protocol van Dallas :) .
Het protocol is alleen niet meer van Dallas :p , is allemaal overgenomen door Maxim
[...]
Ik zal de tekst over 1-wire nog even updaten zodat het iig duidelijk wordt dat het zonder extra kosten gebruikt kan worden aan een Raspberry Pi. De kosten van de 433MHz installatie kunnen nog wat lager door die KlikAanKlikUit APA3-1500R bundel te gebruiken voor de schakelactoren. Ik zal ook even kijken naar andere bundels voor bijv. de dimmers. Dit is dan volgens mij wel spul dat het oude kaku-protocol gebruikt.
Die KAKU set heb ik in een aanbieding bij de Gamma gescoord, adviesprijs is hoger, maar ook de sets van de Action zijn vaak voor weinig op de kop te tikken.

Edit: Die APA3 set werkt wel volgens het nieuwe protocol. Volgens mij zijn het voolal de kloon-setjes die nog met het oude protocol werken.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 07-03-2015 11:24 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Femme schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:49:
[...]
De kosten van de 433MHz installatie kunnen nog wat lager door die KlikAanKlikUit APA3-1500R bundel te gebruiken voor de schakelactoren. Ik zal ook even kijken naar andere bundels voor bijv. de dimmers. Dit is dan volgens mij wel spul dat het oude kaku-protocol gebruikt.
Ik weet niet of ik reactie goed begrijp, maar de KaKu inbouwdimmer die ik heb werkt volgens het nieuwe (AC) protocol waarbij je de zender + ontvanger met elkaar moet pairen en waarbij de zender een ID kiest. Bij de oude setjes moest je met de codewieltjes een code instellen. Daar had je veel minder keuzemogelijkheden en dus een veel grotere kans dat je je buren ging lopen trollen omdat ze dezelfde code gebruikten.

De nieuwe dimmers werken dus met het AC-protocol en kun je aan/uit zetten, maar ook zeggen: ga op 50% branden.

De oude KaKu dimmers gingen in een loop (feller > donkerder) waarbij je ze zelf op het gewenste moment in de dimcyclus moest stoppen. Niet betrouwbaar te gebruiken in domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49
Heb even vlug door je artikel heen gescand.
Hulde overigens voor het eerste artikel, en erg gaaf om te zien dat er verder in gedoken gaat worden :Y) Toevallig dat ik van het weekend in de enquete heb aangegeven graag zo nu en dan wat meer technische diepgang te zien. Fijn om te zien dat daaraan meteen gehoor gegeven wordt :+

Ik denk dat je een voor de toekomst erg belangrijke optie vergeten bent in het kader van het IoT, waar ik domotica ook onder schaar. Er zijn momenteel erg veel ontwikkelingen gaande op basis van de ESP8266 (€3,- wifi uC) icm MQTT protocol wat ontwikkeld is voor machine-to-machine communicatie. Zie ook het ESP8266 topic waar al verschillende tweakers erg leuke toepassingen hebben gebouwd zoals een dirt-cheap wifi LED dimmer, P1 poort (slimme meter) uitlezen, conventionele wandschakelaar ombouwen naar wifi-enabled schakelaar en ook wifi-temperatuursensoren.

Vooral zijn bijzonder lage prijs, laag energieverbruik (uA in deep sleep), kleine formfactor, actieve community en een open SDK maken het een fantastisch platform voor IoT toepassingen. Hoewel eea nog een beetje in de kinderschoenen staat, denk ik dat de ESP8266 eenzelfde 'enabling factor' heeft als bijvoorbeeld de RasPi heeft (gehad) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Thedr schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:01:

Ik denk dat je een voor de toekomst erg belangrijke optie vergeten bent in het kader van het IoT, waar ik domotica ook onder schaar. Er zijn momenteel erg veel ontwikkelingen gaande op basis van de ESP8266 (€3,- wifi uC) icm MQTT protocol wat ontwikkeld is voor machine-to-machine communicatie. Zie ook het ESP8266 topic waar al verschillende tweakers erg leuke toepassingen hebben gebouwd zoals een dirt-cheap wifi LED dimmer, P1 poort (slimme meter) uitlezen, conventionele wandschakelaar ombouwen naar wifi-enabled schakelaar en ook wifi-temperatuursensoren.

Vooral zijn bijzonder lage prijs, laag energieverbruik (uA in deep sleep), kleine formfactor, actieve community en een open SDK maken het een fantastisch platform voor IoT toepassingen. Hoewel eea nog een beetje in de kinderschoenen staat, denk ik dat de ESP8266 eenzelfde 'enabling factor' heeft als bijvoorbeeld de RasPi heeft (gehad) :)
Ik vind het zeker een interessante toevoeging voor het artikel. De vraag is even hoe dit categoriewise aan te vliegen in het artikel. Een pagina specifiek over de ESP8266 of MQTT is wellicht wat teveel van het goede maar ik zou wel een pagina kunnen wijden aan hardcore zelfbouwoplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49
Femme schreef op maandag 09 maart 2015 @ 21:24:
[...]

Ik vind het zeker een interessante toevoeging voor het artikel. De vraag is even hoe dit categoriewise aan te vliegen in het artikel. Een pagina specifiek over de ESP8266 of MQTT is wellicht wat teveel van het goede maar ik zou wel een pagina kunnen wijden aan hardcore zelfbouwoplossingen.
Check bijvoorbeeld ook eens deze blog over NodeRed; http://tech.scargill.net/so-many-things-to-do-video/
Dit biedt (voor de toekomst) ook erg veel potentieel icm eerder genoemde technieken. Het is uiteraard ook mogelijk dit te combineren met oa ZigBee/Zwave en 433Mhz/KaKu.
En ook hier staan nog wat leuke voorbeelden: http://harizanov.com/

Ik denk dat een pagina over 'echte' DIY oplossingen erg leuk en interessant is. Je zou wellicht ook in het ESP8266 topic nog wat informatie kunnen inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik heb hier al aangegeven graag mee te denken:
CurlyMo in "Nieuwe domotica-serie op Tweakers, input=welkom"

Na het lezen van het artikel vallen wel een aantal dingen op.
1. pilight/pimatic worden niet genoemd in de lijst van "Ondersteund door" bij 433Mhz en bij 1-Wire terwijl ze wel in de tekst terug te vinden zijn.
2. Ik mis linkjes naar de betreffende websites.
3. Daarnaast vind ik het wel belangrijk om te noemen hoe beide projecten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo kan je met pilight al voor 10 euro aan electronica klaar zijn op je Raspberry Pi (excl. de RPi) of als je voor een Arduino Nano kloon gaat voor 10 euro op elke computer met USB. Volgens mij is dit hetzelfde als bij pimatic. Daar komt eventueel nog een 10 euro Action meuk schakelaars bij als je het écht goedkoop wil houden.
3. pilight draait op veel meer dan alleen de Raspberry Pi, maar dus ook op allerlei andere GPIO computers zoals de Hummingboard, maar ook onder Windows, FreeBSD en Linux in zijn algemeenheid.

Wat ik over het algemeen jammer vind is dat zoveel projecten de GPIO mogelijkheden van de Raspberry Pi en consorten niet benutten. Waarom zou je dit doen:
Raspberry Pi > Extern Apparaat > Zender/Ontvanger
Terwijl je ook dit kan doen;
Raspberry Pi > Zender/Ontvanger.

Dat laatste is precies waar de foundation de Raspberry Pi voor bedoeld heeft, maar ik lees nog vaak dat mensen met een RFXCom aan de slag gaan en dus compleet voorbij gaan aan de geweldige mogelijkheden van de GPIO. Maar goed, het is geen Raspberry Pi review ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 11-03-2015 09:02 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Eigenlijk vind ik het hele artikel voor een "Doe-het-zelf - Het nieuwe tweaken" best wel slap, want de meeste dingen die worden aangedragen zijn off-the-shelf componenten met makkelijke configuratieoplossingen waar weinig moeilijks aan te pas komt.

Ik had het idee eerder al een beetje, maar toen de tekst toch geschrapt. Zelf ben ik namelijk toch nog wel een voorstander van een echte die-hard in depth artikel om te laten zien hoe je echt domotica vanaf de basis opzet met rokende soldeerbouten, metingen en stukjes code. Ik denk dat er genoeg tweakers zijn die eventueel een pagina willen vullen voor exposure.

Niet echt een redactioneel artikel en wellicht ook niet echt meer in de scope van tweakers.net. Een artikel dat erg diep gaat en meer hack-a-day like is en zeker niet voor het doorsnee volk. Maar wellicht goed voor de afwisseling en de echte die-hard tweakers hier. Zat leuke projecten (zoals die van CurlyMo) en creatieve oplossingen (oa dat printje van ThinkPad) die de echte tweaker kan inspireren!

Iets in de trand van "DED neemt de redactie over". Ik weet zeker dat we een heel leuk artikel kunnen vullen vanuit de community hier.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 11-03-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:00:
Eigenlijk vind ik het hele artikel voor een "Doe-het-zelf - Het nieuwe tweaken" best wel slap, want de meeste dingen die worden aangedragen zijn off-the-shelf componenten met makkelijke configuratieoplossingen waar weinig moeilijks aan te pas komt.
Met een nauwe visie op doe-het-zelven waarbij dhz enkel betrekking mag hebben op het zelfbouwen van componenten beperk je de doelgroep van het artikel tot een paar honderd tweakers. De belangstelling voor het onderwerp domotica is best groot. Het doel van het artikel (en het vervolgartikel over software en appliance) is om mensen op weg te helpen bij het maken van de basiskeuzes (welk systemen passen bij mijn wensen) en om een indruk te geven wat de mogelijkheden zijn.

Het installeren van een domoticasysteem met off the shelf-componenten vergt ook al veel inspanning van de gebruiker. Het is vergelijkbaar met een pc in elkaar zetten met zorgvuldig gekozen componenten, alleen zal een tweaker die al jaren pc's bouwt (aanzienlijk) tijd moeten investeren om te leren en te ontdekken hoe domotica werkt. Naast de hardware, die al een uitdaging kan zijn om werkend te krijgen, kan er eindeloos getweakt worden aan de software en het integreren van verschillende soorten systemen. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone die via geofencing een url aanroept, waar een script achter hangt waarmee je apparatuur schakelt of een alarm activeert dat weer is gebaseerd op zelfgebouwde scripts. Zelfs al zou je alleen maar opbouw schakelactoren en dimmers gebruiken dan valt er nog volop te tweaken aan de software.

Tweaken doe je mijn inziens met een bepaald doel. Puur vermaak (tweaken om het tweaken) kan een doel zijn, maar waarschijnlijk is dat iemand aan het tweaken slaat om geld te besparen of om een oplossing te creeëren die niet bestaat als kant-en-klaar product en optimaal is afgestemd op de wensen van de gebruiker. Als de oplossing zit in het customizen van de software dan besteed je daar je aandacht aan en niet aan het bouwen van een of andere custom stukje hardware. Voor elke oplossing kan de tweak ergens anders zitten.
Ik had het idee eerder al een beetje, maar toen de tekst toch geschrapt. Zelf ben ik namelijk toch nog wel een voorstander van een echte die-hard in depth artikel om te laten zien hoe je echt domotica vanaf de basis opzet met rokende soldeerbouten, metingen en stukjes code. Ik denk dat er genoeg tweakers zijn die eventueel een pagina willen vullen voor exposure.

Niet echt een redactioneel artikel en wellicht ook niet echt meer in de scope van tweakers.net. Een artikel dat erg diep gaat en meer hack-a-day like is en zeker niet voor het doorsnee volk. Maar wellicht goed voor de afwisseling en de echte die-hard tweakers hier. Zat leuke projecten (zoals die van CurlyMo) en creatieve oplossingen (oa dat printje van ThinkPad) die de echte tweaker kan inspireren!
Wat me voor nu mooi lijkt is om de lezer vanuit het artikel te kunnen verwijzen naar content uit de community die meer informatie biedt over oplossingen die in het artikel worden besproken. Dat kan verzameltopic, tweakblog of een topic over je eigen build zijn. Het artikel zal door tienduizenden tweakers gelezen worden dus het is een mooie kans om van daaruit traffic te genereren. Ik zal ook kijken of ik wat beter links naar bestaande topics kan verwerken in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Femme schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:05:
[...]
Het installeren van een domoticasysteem met off the shelf-componenten vergt ook al veel inspanning van de gebruiker. Het is vergelijkbaar met een pc in elkaar zetten met zorgvuldig gekozen componenten, alleen zal een tweaker die al jaren pc's bouwt (aanzienlijk) tijd moeten investeren om te leren en te ontdekken hoe domotica werkt.
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Iedere burger weet inmiddels al wat een computer hem kan bieden. De potentie wordt dan dus al onderkent. Geef je een computer aan een arme afrikaanse boer, dan is het een heel ander verhaal.

Op dit moment is voor veel mensen Domotica dus een verhaal van "Wat heb ik er aan?". Zie de reacties op eerdere domotica artikelen. Naar mijn idee investeren de meesten dan ook niet gelijk honderden euro's in een compleet systeem met zorgvuldig uitgekozen componenten zoals je dat bij een computer wel doet.

Het voordeel van mijn pilight is dat het je tenminste een eerste ervaring met Domotica kan bieden. Voor de volledige potentie is het (voor) nu misschien teveel tweaken in de zin van handmatig configuratie bestanden lopen bewerken. Koop een paar KlikAanKlikUit schakelaars en kom erachter dat je met pilight (zoals ik dat zelf ook heb gedaan) je stereo installatie kan laten aanzetten zodra je een film of muziek aanzet op je Raspberry Pi en weer uit zodra je de film stop zet. Of zoals je hier kan lezen, iemand die zijn hagedis terrarium volledig heeft geautomatiseerd met pilight met zonsondergang/opvang simulatie met dimmers. De builds van Koffie zijn ook te gek en erg uitgebreid maar dan met pimatic als software.

Op een gegeven moment kom je er misschien achter dat je het systeem te onbetrouwbaar vind en zoekt naar iets anders. Dan kom je bijv. uit bij Z-Wave. Gelijk een stuk duurder, maar misschien beter passend. Dan komt pas het moment dat je overgaat tot het zorgvuldig uitkiezen van je hele systeem en je misschien liever HomeWizard gebruikt i.p.v. Open Source alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat had ik inderdaad wel verwacht ;) . De doelgroep van tweakers is wat verschoven naar meer mainstream en dat snap ik en begrijp ik. Neemt niet weg dat het juist interessant kan zijn om terug naar de wortels te gaan van de community. Het kan ook inspirerend zijn. Goed, linkjes kunnen dus ook zeker en dat zou ik ook zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Iedere burger weet inmiddels al wat een computer hem kan bieden. De potentie wordt dan dus al onderkent. Geef je een computer aan een arme afrikaanse boer, dan is het een heel ander verhaal.

Op dit moment is voor veel mensen Domotica dus een verhaal van "Wat heb ik er aan?". Zie de reacties op eerdere domotica artikelen. Naar mijn idee investeren de meesten dan ook niet gelijk honderden euro's in een compleet systeem met zorgvuldig uitgekozen componenten zoals je dat bij een computer wel doet.
Daar heb je gelijk in. Met onze serie hebben we o.a. als doel om te zorgen voor inspiratie en om aspiraties te creëren. Een gebruiker die leest over handige oplossingen van anderen zal wellicht zelf ook het streven krijgen om zoiets te bouwen. Het lijkt me zinvol om onze gebruikers in te lichten over wat er allemaal mogelijk is. Ook als mensen in eerste instantie met simpel spul zoals KlikAanKlikUit aan de slag gaan is het nuttig dat zij weten welke alternatieven er zijn zodra ze tegen beperkingen aanlopen.
CurlyMo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:00:
Ik heb hier al aangegeven graag mee te denken:
CurlyMo in "Nieuwe domotica-serie op Tweakers, input=welkom"

Na het lezen van het artikel vallen wel een aantal dingen op.
1. pilight/pimatic worden niet genoemd in de lijst van "Ondersteund door" bij 433Mhz en bij 1-Wire terwijl ze wel in de tekst terug te vinden zijn.
2. Ik mis linkjes naar de betreffende websites.
3. Daarnaast vind ik het wel belangrijk om te noemen hoe beide projecten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo kan je met pilight al voor 10 euro aan electronica klaar zijn op je Raspberry Pi (excl. de RPi) of als je voor een Arduino Nano kloon gaat voor 10 euro op elke computer met USB. Volgens mij is dit hetzelfde als bij pimatic. Daar komt eventueel nog een 10 euro Action meuk schakelaars bij als je het écht goedkoop wil houden.
3. pilight draait op veel meer dan alleen de Raspberry Pi, maar dus ook op allerlei andere GPIO computers zoals de Hummingboard, maar ook onder Windows, FreeBSD en Linux in zijn algemeenheid.

Wat ik over het algemeen jammer vind is dat zoveel projecten de GPIO mogelijkheden van de Raspberry Pi en consorten niet benutten. Waarom zou je dit doen:
Raspberry Pi > Extern Apparaat > Zender/Ontvanger
Terwijl je ook dit kan doen;
Raspberry Pi > Zender/Ontvanger.

Dat laatste is precies waar de foundation de Raspberry Pi voor bedoeld heeft, maar ik lees nog vaak dat mensen met een RFXCom aan de slag gaan en dus compleet voorbij gaan aan de geweldige mogelijkheden van de GPIO. Maar goed, het is geen Raspberry Pi review ;)
Ik zal pilight en pimatic toevoegen aan de compatibiliteitslijstjes. De mogelijkheden om kosten te besparen door zelf een transceiver te bouwen met behulp van een Raspberry Pi wordt al aangestipt. Ik ben het met je eens dat er nog wel meer aandacht aan de mogelijkheden van gpio in combinatie met de Raspberry Pi of andere vergelijkbare systemen besteed mogen worden. Ik zou de pagina over de Raspberry Pi en UniPi wat algemener kunnen maken.
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:31:
[...]

Dat had ik inderdaad wel verwacht ;) . De doelgroep van tweakers is wat verschoven naar meer mainstream en dat snap ik en begrijp ik.
Beetje flauw hoor. Het zelf installeren van een domoticasysteem is al verre van mainstream, ga je naar het bouwen van custom oplossingen dan heb je kennis, vaardigheden en een liefde voor tweaken nodig die bij de gemiddelde Nederlander afwezig is. Zelfs al gebruik je standaard componenten dan gaat er nog veel tijd zitten in het aansluiten en het integreren van alles zodat het goed met elkaar samenwerkt en doet wat je wilt. Een domoticaproject is al snel vele malen omvangrijker en vergt veel meer custom werk dan het bouwen, overklokken en casemodden van een pc in de tijd dat we dat boeiend vonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 11-03-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Femme schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:16:
Beetje flauw hoor. Het zelf installeren van een domoticasysteem is al verre van mainstream, ga je naar het bouwen van custom oplossingen dan heb je kennis, vaardigheden en een liefde voor tweaken nodig die bij de gemiddelde Nederlander afwezig is. Zelfs al gebruik je standaard componenten dan gaat er nog veel tijd zitten in het aansluiten en het integreren van alles zodat het goed met elkaar samenwerkt en doet wat je wilt. Een domoticaproject is al snel vele malen omvangrijker en vergt veel meer custom werk dan het bouwen, overklokken en casemodden van een pc in de tijd dat we dat boeiend vonden.
Wil ook niet zeggen dat iedereen het kan, de tijd heeft en er zoveel plezier in heeft. Echter kan het ook voor de lezers wel interessant zijn om te lezen wat er allemaal al kan. Gewoon uit interesse. Ik zelf heb ook niet de skills om een mooie casemod te maken, desondanks lees ik de artikelen met heel veel plezier omdat juist die artikelen schaars maar erg fascinerend zijn.

Je kan hem ook de andere kant op stellen: Is de liefde en kennis bij de gemiddelde Nederlander niet afwezig omdat er juist zo weinig aandacht voor is in de media? We zitten niet voor niets met een tekort aan ingenieurs in Nederland.

Maar zoals gezegd, de keuze is aan jullie.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 11-03-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:32:
[...]

Wil ook niet zeggen dat iedereen het kan, de tijd heeft en er zoveel plezier in heeft. Echter kan het ook voor de lezers wel interessant zijn om te lezen wat er allemaal al kan. Gewoon uit interesse. Ik zelf heb ook niet de skills om een mooie casemod te maken, desondanks lees ik de artikelen met heel veel plezier omdat juist die artikelen schaars maar erg fascinerend zijn.

Je kan hem ook de andere kant op stellen: Is de liefde en kennis bij de gemiddelde Nederlander niet afwezig omdat er juist zo weinig aandacht voor is in de media? We zitten niet voor niets met een tekort aan ingenieurs in Nederland.
Bij ons publiek zijn er genoeg mensen die belangstelling hebben voor het echte tweaker. Op het punt waar we nu staan (we zijn bezig met een serie waarin de mogelijkheden van domotica worden geïntroduceerd) is het niet zo zinvol om één bepaalde zelfbouwoplossing (bijvoorbeeld een wandschakelaar die via zo'n ESP8266-module over wifi communiceert met je domoticaserver) in detail te spreken. Ik probeer in mijn artikel een goede indruk te wekken wat er allemaal mogelijk is en welke oplossingen je daar kunt verbruiken. Naast het meer standaard werk (z-wave spulletjes aansluiten zoals de fabrikant het heeft bedoeld) zitten er ook voorbeelden waarbij er meer custom werk bij komt kijken zoals zelf een 433MHz transceiver maken mbv de gpio-pinnen van een Raspberry Pi, zelf led-lampen maken en aansturen via dmx, plc's gebruiken met industriële sensoren en relais, 1-Wire temperatuursensoren in TO92-behuizing verwerken in wandschakelaars om temperatuur te meten, enz.

Ik ben nu overigens bezig met een extra pagina bezig over ip-netwerken en wifi als communicatieprotocol voor domotica en daar kan ook het zelfbouwen met een ESP8266 en MQTT in verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Een paar aanvullingen/opmerkingen over het huidige KNX stuk in het artikel:

Datarate
Je belicht de lage datarate van 9600 bps, en het is wellicht beter om die iets meer in perspectief te zetten:
  • Juist door de lage data rate is de KNX buslijn zeer flexibel in topologie/lengte. Lengtes kunnen gemakkelijk oplopen tot 300m zonder enige vorm van storing, en het is dus ook mogelijk om de bus als een lang lint om iedere verdieping in je huis te leggen.
  • De KNX datagrammen zijn extreem kort, en bevatten nagenoeg alleen maar stuur- en meetinformatie. Zaken als tekst en bijvoorbeeld videobeelden worden middels een gewone UTP gekoppeld.
  • Met een aantal KNX-IP Routers kan je als je echt meer bandbreedte nodig hebt, gemakkelijk de boel opdelen in subnetwerkjes met een KNX-IP backbone die vele malen sneller is.
Andere punten
  • Met ETS-Lite kan je ook grotere installaties bouwen en beheren, door simpelweg je project te splitsen in meerdere files. Je basis waar je zowel sensoren als actoren op koppelt zijn je groepadressen, en zolang je die eerst in volledigheid opzet, kan je gemakkelijk twee projecten op dezelfde adressen baseren. Daarnaast is het raadzaam om je adressen structuur op te bouwen conform de fysieke locatie, dus kan je zelfs aanvullende sets met groepadressen in twee projecten hebben, zolang de adressen van de gemeenschappelijke functies maar in beide aanwezig zijn. Project voor de benedenverdieping, en één voor bovenverdiepingen, met een aantal centrale functies lost voor de meeste particulieren al een hoop op :)
  • Kosten kunnen ook prima gedrukt worden door met mechanische 12V/24V tasters te werken zoals die van Niko. Met een SVV kabel (16x0.6 bijvoorbeeld) breng je de schakelaars naar de meterkast, en optioneel led-output naar de schakelaar terug. (Ik heb zelf overal KNX tasters, maar heb het SVV alternatief overwogen)
  • 1-wire voor temperatuur lijkt handig maar is in praktijk nog een extra bus topologie om aan te leggen. Dit is dan ook één van de redenen voor mij om voor KNX tasters te kiezen, daar zit temperatuur en lichtmeting al in verwerkt voor een zacht prijsje.
  • Met 16 en 4 schakelingen, zou ik gaan voor de http://www.voltus.de/haus...6-02-schaltaktor-16a.html. Gebruik die zelf ook naast een aantal 12 voudige met stroommeting. In dit overzicht goedkoper lijkt me....
Verder zou ik de uitbreidbaarheid/tweakbaarheid willen toevoegen. Zodra je KNX op IP hebt gekoppeld, is het voor mensen met wat programmeer ervaring redelijk makkelijk om mee te luisteren op de bus en om simpele commando's te sturen. KNX-IP maakt namelijk gebruik van een standaard multicast adres, waarop je kan inprikken op de bus.
Er is natuurlijk dure software beschikbaar (zoals de Gira Homeserver), maar met simpele C# kennis heb ik inmiddels zelf een logger geschreven die al het KNX dataverkeer wegschrijft in een SQL database. Handig om later nog eens een custom visualisatie mee op te bouwen. De meeste visualisaties werken overigens met HTML (zo ook de meeste telefoon/ipad applicaties), dus zijn makkelijk uitbreidbaar met bijvoorbeeld een custom graph tooltje.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Thanks voor de info :) . Ik zal pogen dit zoveel mogelijk in de tekst te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Nou, sommige zaken zijn teveel detailinformatie voor in het artikel denk ik. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet in een paar zinnen uit te leggen :) Wellicht kan je wat items eruit pakken. Ik zal proberen in een stukje over mijn build de overige zaken te noemen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Volgens mij zijn deze punten in dit topic ook al aan bod gekomen, maar toch de tekst ingeslopen:
Een paar puntjes
- pilight en pimatic schrijf je zonder hoofdletters. Rfxcom schrijf je als RFXcom. Homewizard als HomeWizard. Het is ook geen Iphone ;)
- In de GPIO pagina worden pilight en pimatic wel genoemd in de tekst maar niet in de lijst van "ondersteund door".
- pilight ondersteund ook 1-wire apparaten maar niet allemaal. pimatic geloof ik ook niet.
- pilight heeft ook een Windows versie sinds afgelopen maand.
- Ik mis linkjes naar de forum topics in de verschillende pagina's. In het geval van de 433.92Mhz bijv:
pilight - open source domotica oplossing
het grote pimatic topic - home domotica met je Raspberry Pi
Domoticz - Open source domotica systeem

Aanvullend:
[...]
Daarmee doet pilight icm een Raspberry Pi (maar ook BananaPi, Hummingboard, CI20) hetzelfde als de RFXcom als extern apparaat. Het voordeel is alleen dat de "firmware" in dit geval een opensource pakket is en en makkelijker zelf uit te breiden. Bij de RFXcom ben je veel afhankelijker van de ontwikkelaars voor updates.
CurlyMo in 'reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken'

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 28-03-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Eerste puntje m.b.t. hoofdletters heb ik ook al eens genoemd, dat is een schrijfwijze van de redactie blijkbaar. Waarom er dan in bijv. een review over de iPhone 6 wel gewoon 'iPhone' en 'iOS' wordt geschreven en bij dit artikel alles in een eigen format qua hoofdletters e.d. wordt gezet snap ik dan niet helemaal.

Verder ben ik het eens met de linkjes naar die 3 topics. De linkjes die nu bij het 433.92Mhz artikel staan zijn niet echt actieve topics... Dat is met de 3 die CurlyMo noemt wel anders

Ook heb ik reeds eerder aangegeven dat Zipato wel degelijk 433Mhz ondersteuning heeft (externe module verkrijgbaar), toch staat het nog steeds in het artikel dat Zipato geen ondersteuning voor 433Mhz heeft...

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aanvulling 2:

[...]
Om de 433.92Mhz communicatie betrouwbaarder te maken is dit precies wat pilight ook kan. pilight kan een AdHoc netwerk creëren van meerdere pilight nodes. Je kunt daarmee dus de hoofd pilight daemon draaien op je FreeBSD NAS, en in verschillende ruimtes in je huis een Raspberry Pi (of aanverwanten) neerleggen om daarrmee een groot 433.92Mhz netwerk te creëren. Wil je een signaal verzenden, dan zenden alle nodes die. Wordt er een signaal door een van de nodes ontvangen, dan ontvangen ze het allemaal. Doordat je pilight op je NAS draait loop je ook niet het risico van uitvallende Raspberry Pi's.
Niet om arrogant te doen, maar ik mis ook mijn naam bij de mede tot stand komers. In jullie sinterklaas <+:) boodschap werd ik zelfs geprezen om mijn werk omtrent de Raspberry Pi. Mijn naam komt overal wel eens lang als het gaat over Raspberry Pi tweaking en 433.92Mhz decoding. Daarnaast is pilight volgens mij de eerste geweest die van de Raspberry Pi een (volwaardige) 433.92Mhz driver heeft weten de maken. Eerst was pimatic nog een service bovenop pilight, maar die is later pas onafhankelijk geworden. pilight wordt nog steeds actief als 433.92Mhz driver gebruikt in OpenHAB (en tot voor kort in pimatic voordat ze onafhankelijk werden).

Aanvulling 3:
Zo is het mogelijk om met pilight een ad-hocnetwerk van zenders en ontvangers op te zetten, waarbij elke node bestaat uit een Raspberry Pi met zender, ontvanger en een instantie van pilight.
In het hele artikel wordt vrijwel alleen gesproken over de Raspberry Pi. In de GPIO pagina komen wel andere GPIO computers aan bod. Ik denk dat het goed is om te vermelden dat zowel pilight als pimatic d.m.v. wiringX (door pilight ontwikkelaars) draaien op de Raspberry Pi, Hummingboard, BananaPi en CI20. Dat ad-hoc netwerk kan dus gemaakt worden met een van die computers, maar ook met elke Linux, FreeBSD of Windows PC.

Aanvulling 4:
Ik weet vrijwel zeker dat pimatic geen z-wave ondersteuning heeft. Hij hoort dus niet in het lijstje van ondersteund thuis op de z-wave pagina.

[ Voor 45% gewijzigd door CurlyMo op 28-03-2015 14:11 ]

Pagina: 1