Nieuwe domotica-serie op Tweakers, input=welkom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Mede-auteur:
  • Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-09 16:04

Femme

Zaterdag 21 februari zet ik mijn eerste achtergrondartikel over domotica online. Dit is een inleidend verhaal over de opkomst van domotica. Er zullen nog een aantal delen volgen. Zo zal deel twee gaan over energiebeheer, deel drie over verlichting en deel vier over beveiliging. Ook zullen er een à twee stukken komen waarin typische tweaker-projecten op domoticagebied worden beschreven, zoals de hardware als software. Deze zal ik samen met Femme opstellen.

Feedback op de serie, positief en negatief, is zeer welkom. Deze graag in deze thread posten. En als wij vragen hebben, dan zullen we die hier aan jullie domotica-fans stellen. :)

Abort Retry Fail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davdhorde
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 10:43
Sinds kort houd ik mij ook bezig met Domotica. Ik heb de Nest inmiddels thuis geïnstalleerd en ben er erg tevreden mee. Ik wacht op dit moment op de Homey van Athom (https://www.athom.nl/), een Nederlandse start-up die via Kickstarter is begonnen. Hij is nu in productie en zou met alle protocollen overweg moeten kunnen die nu op de markt zijn.

De toekomst van Domotica is dus erg interessant en dat Tweakers zich hier actief mee bezig houdt kan mij wel bekoren. Ga zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat ik een beetje mis is het 'internet of things' stukje. Tegenwoordig heeft zo'n beetje ALLES wifi functionaliteit. Je kunt een pushnotificatie krijgen als de wasmachine klaar is etc. Ook populair de laatste tijd onder de hobbyisten door de komst van de goedkope ESP8266 serial-to-wifi module die minstens zo krachtig is als een Arduino en dat op het formaat van een postzegel.

En ook lees ik niks over domotica in de (ouderen)zorg bijv. Daar wordt ook steeds meer mee gedaan, sensoren in huis, op afstand kijken naar het energieverbruik (scherpe piek om 08:00? Oma neemt een kopje koffie = ze leeft nog *O* )

Wellicht ook nog wat over de slimme meter noemen? Die ik lees ik via een simpel USB > Serial kabeltje nu ook uit met m'n domoticasysteem (Domoticz) bijv.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Er komt een artikel over energiebeheer waar we de mogelijkheden voor het uitlezen van verbruiksmeters kunnen aanstippen.

Ik ben zelf bezig met een artikel over de verschillende domoticastandaarden / hardwareplatformen. Dit gaat wel generiek over wat zo'n standaard kan en wat de sterke en zwakke eigenschappen zijn. Het is nu beperkt tot populaire platformen die eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in domoticasoftware zoals Domoticz, OpenHAB, Homeseer en IP Symcon. Serial-to-wifi-modules zijn daar nog niet in opgenomen. Ik vraag me wel af hoe makkelijk dat te integreren is. De techniek moet wel een beetje toegankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi initiatief, ik houd mij dagelijks bezig met dit ontwerp. Ik heb een elektrotechnisch installatie bedrijf dat zich voornamelijk bezig houdt met domotica omdat het het mooiste vak is ter wereld.

Ik geef sinds een jaar ook iedere maand les aan installateurs die zoekende zijn en geadviseerd willen worden over de mogelijkheden van domotica.

Ik houd dit forum goed in de gaten en zal bij interessante onderwerpen mij graag mengen in de discussies.

Richard de Wit
Voltage Elektrotechniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12

bonyuri

Investigator!

Leuk initiatief!
Is het een idee om ook de "grote jongens" (Crestron, AMX, etc) in dit segment eens te belichten?
Misschien gaat dat het doel van Tweakers voorbij, maar kan denk ik wel interessant zijn als een achtergrond verhaal. Crestron is al weer dik 40 jaar bezig op de markt, dus daar zit wel wat historie in :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou juist graag meer op de FP terugzien van de diverse projecten die op GoT lopen. Zoals een pimatic en pilight.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Koffie schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:23:
Ik zou juist graag meer op de FP terugzien van de diverse projecten die op GoT lopen. Zoals een pimatic en pilight.
Mee eens, zo was de laatste Gathering of the Tweakers: video: Gathering of the Tweakers: Het domoticasysteem van HeroS nogal eenvoudig qua niveau. Geen flame richting HeroS, maar meer dat het allemaal kant-en-klaar commercieel spul is wat getoond werd.

Juist de hobby projecten zijn ook leuk om te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:15
Er is zat te krijgen, maar het gaat hem zitten in het netjes en praktisch integreren. Als je iets niet wilt is het wel dat je tien verschillende apps nodig hebt om het een beetje in de lucht te houden. Daar ben ik al wel achter met een setje hue lampen, wekker app en Sonos app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

franssie

Save the albatross

Dat is inderdaad wel een beetje het problem met domotica. Een aantal foscam webcams aansluiten lukt, hue lampen aanlsuiten en aansturen lukt beide redeliijk eenvoudig. Het koffiezet apparaat aamzetten met een domme timer lukt ook nog prima.
Maar dat is niet echt tweakers waardig, het wordt pas leuk als je met pilight en consorten de meuk met elkaar kan laten werken, dat je een email of tweet krijgt als je lamp juist NIET aanwil, dat de warmwater keukenboiler in de ochtend niet gaat opwarmen als er toch niemand die nacht met bekend wifi of bluetooth mac adres in het huis is geweest maar dan wel de lampen je patroon volgen ... (en misschien wil je wel logging dat er een onbekend MAC address in je huis is geweest mocht je alarrm ook iets waarnemen dan is dat waardevolle info)...
De andere tak is het meten en weten, energie en lucht (temp/kwaliteit zijn dan de meest interessante) waardes. Met de slimme meter is grof meten makkelijk en ook goed te loggen naar een emoncms etc, maar je wilt eigenlijk per stekker meten en dan wordt het plugwise (duur maar kan ook schakelen) of andere oplossingen zoeken.
DED staat vol met topics van tweakers die aan het prutsen zijn om juist al die protocollen bruikbaar aan elkaar te knopen. En ja dat gaat lastig maar bewijst helaas ook dat het met de 'stamdaarden' erg lastig is (al lijkt zigbee wel steeds breder geimplementeerd te worden, naast X10 wat ik in EU niet zoveel zie maar dat laatste kan mijn perceptie zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 25-02-2015 00:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jip_86 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:02:
Er is zat te krijgen, maar het gaat hem zitten in het netjes en praktisch integreren. Als je iets niet wilt is het wel dat je tien verschillende apps nodig hebt om het een beetje in de lucht te houden. Daar ben ik al wel achter met een setje hue lampen, wekker app en Sonos app.
Maar we zitten hier wél op Tweakers, niet op het computerhoekje van het viva forum ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Er zijn een aantal softwarepakketten (OpenHab, IP Symcon en in wat mindere mate Domoticz en Domotiga) waarmee je zo'n beetje de hele wereld aan domoticaprotocollen aan elkaar kunt binden, zodat je bijvoorbeeld een Philips Hue lamp kunt aanzetten via een normale wandschakelaar waar een z-wave binaire sensor achter zit. Het kan gewoon en het is niet eens zo moeilijk. We willen hier ook nog een artikel aan wijden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Check dit topic voor feedback over en een preview van het doe-het-zelf artikel waarin de belangrijkste domoticastandaard besproken zullen worden:

Input gevraagd voor doe-het-zelf domotica artikel!

Input is gewenst zodat ik er een goed artikel van kan maken waarmee beginners goed op weg geholpen kunnen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
Voor het energiebeheer artikel heb je mogelijk nog wat aan het overzicht wat hier netjes up to date wordt gehouden door Olav Buunen.
http://members.ziggo.nl/olav.buunen/energie/

Ook bij Hardware info is laatst een artikel opgezet
http://nl.hardware.info:8...ers-review-meten-is-weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Femme schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:36:
...
Ik ben zelf bezig met een artikel over de verschillende domoticastandaarden / hardwareplatformen. Dit gaat wel generiek over wat zo'n standaard kan en wat de sterke en zwakke eigenschappen zijn.
...
Misschien is een pagina over toekomstige communicatie standaarden, zoals Bluetooth 4.2 (1, 2), 802.11ah (1, 2) en LTE MTC (1, 2), ook wel leuk. Bluetooth 4.2 zit over 1 a 2 jaar in elk Bluetooth apparaat verwerkt, 802.11ah zal in de toekomst in veel routers en devices geïntegreerd worden en LTE MTC bied de potentie om in heel Nederland bereik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorde
  • Laatst online: 22-04 22:38
bonyuri schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:36:
Leuk initiatief!
Is het een idee om ook de "grote jongens" (Crestron, AMX, etc) in dit segment eens te belichten?
Misschien gaat dat het doel van Tweakers voorbij, maar kan denk ik wel interessant zijn als een achtergrond verhaal. Crestron is al weer dik 40 jaar bezig op de markt, dus daar zit wel wat historie in :)
Ik denk dat het inderdaad interessant is om dit op z'n minst te benoemen. De prijzen die er aan gekoppeld zijn maken het dat het inderdaad niet voor de gemiddelde tweaker is weggelegd denk ik.

Mocht er interesse zijn vanuit Tweakers, dan stel ik me beschikbaar. Ik programmeerde Amx/Crestron, doe nu projectmanagement ten behoeve van projecten met Amx/Crestron. Ik kan jullie eventueel met de juiste mensen in contact brengen. (Bij beide clubs)

Eventueel ook bij Control4, dat is een wat beter betaalbare optie.

[ Voor 3% gewijzigd door jorde op 09-03-2015 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:40
Lijkt me leuk om over mee te praten als ontwikkelaar van pilight.

Korte geschiedenis
pilight is oorspronkelijk ontwikkeld om direct 433.92Mhz zenders en ontvangers aan te sturen via de Raspberry Pi GPIO. Dat is tevens het grootste verschil met bijv. Domoticz. Voor dat laatste heb je een RFXCom nodig. Een duur extern apparaat terwijl ik alles op de Raspberry Pi zelf doe met max 10,- aan electronica.

Later heb ik pilight geschikt gemaakt om ook op FreeBSD en Linux (in zijn algemeenheid) te kunnen draaien. Zo kon je dus een main server hebben en verschillende Raspberry Pi's als "nodes" inzetten.

Toen de Hummingboard en BananaPi etc. werden gelanceerd ben ik begonnen met het project wiringX, dat is een library die de GPIO bindingen voor zijn rekening neemt op een verscheidenheid aan GPIO apparaten. Als ontwikkelaar gebruik je dus de lezen en schrijven functies, wiringX detecteert automatisch het systeem en zorg dat het daarop werkt. Sindsdien werkt pilight, maar ook het alternatief pimatic op de Raspberry Pi, Hummingboard, CI20, en BananaPi.

Recentelijk heb ik zelf een Arduino Nano firmware geschreven en een Windows port gemaakt. Nu kan dus elke computer met een USB poort gebruik maken van pilight om met 433.92Mhz aan de slag te gaan via de Arduino Nano.

http://www.pilight.org/
http://wiringx.org/
pilight - open source domotica oplossing

Belangrijkste eigenschappen (in willekeurige volgorde)
- OpenSource.
- Volledig modulair.
- Geïntegreede webGUI en webserver.
- Lichtgewicht doordat het volledig is C is geschreven.
- Meer dan 60 ondersteunde apparaten.
- Eigen Android App.
- Actieve gemeenschap.
- Eventing d.m.v. rules.
- Rijke API.
- Multi-platform (Windows, Linux, FreeBSD).

De Rasbperry Pi Z-wave module is ook al in huis dus dat belooft wat ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-08 14:45
Misschien kunnen jullie de Tweakers slogan toepassen en in een artikel domotica "op de proef stellen" door bijvoorbeeld verschillende hubs te vergelijken (Zipabox, Fibaro home center, Vera lite, maar ook bijvoorbeeld Domoticz en Pilight)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olilaf
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05-2024
MiZtraL schreef op donderdag 5 maart 2015 @ 17:12:
Voor het energiebeheer artikel heb je mogelijk nog wat aan het overzicht wat hier netjes up to date wordt gehouden door Olav Buunen.
http://members.ziggo.nl/olav.buunen/energie/

Ook bij Hardware info is laatst een artikel opgezet
http://nl.hardware.info:8...ers-review-meten-is-weten
Mijn website is in januari 2021 verhuisd. Het nieuwe adres is
http://olavbuunen.nl/energie/
Pagina: 1