Operatie 'smartphone herstellen met Chinese onderdelen'.
Probleemstelling:
De smartphone: een object dat je waarschijnlijk dagelijks intensief gebruikt. Ook mijn Nexus 4 heeft duidelijk al heel wat dagen, uren, seconden en kilometers afgelegd. En dat heeft zo toch z'n invloed op enkele onderdelen. Het meest merkbaar: de audio jack werkt niet meer. Niet echt handig als je muziek wil beluisteren, uiteraard. Tweede: de batterijduur is sterk verminderd en de batterij is niet betrouwbaar genoeg.
Tijd dus om wat te Chinashoppen om deze problemen zo goedkoop mogelijk te verhelpen!
Bestellingen en levertijden:
Phone repair kit
Webshop: Aliexpress - Sharlly Technology Ltd.
Prijs: €0,65
Besteldatum: 06/07
Verzenddatum: 11/07
Verzendmethode: China Post Small packet by air
Leverdatum: 27/07
Audio jack replacement voor Nexus 4
Webshop: Aliexpress - Fire-Home
Prijs: €5,49
Verzenddatum: 07/07
Verzendmethode: Malaysia Post
Leverdatum: 28/07
Accu voor Nexus 4
Webshop: Aliexpress - Yongle Electronic
Prijs: €9,11
Verzenddatum: 07/07
Verzendmethode: Singapore Post (untracked)
Leverdatum: 24/07
Positief: alle objecten op hetzelfde moment verzonden, allemaal vanuit een andere plaats met een ander bedrijf verzonden, maar toch op 3 opeenvolgende werkdagen geleverd. Prima!
De levertijd op zich is best goed, maar het liegen van de verkopers vond ik minder positief. De ene beloofde tracking toe te voegen, maar achteraf kwam een bericht als "sorry dear friend, there is no tracking". De ander zei dat het object zou verstuurd worden met HK post zonder tracking, maar in de praktijd werd het MY post mét tracking.

En volgens die tracking was mijn pakket 13 dagen in België alvorens afgeleverd te worden. Is dat niet een beetje lang?
Het herstelproces:
Met de uitgebreide stappen van ifixit kunnen we meteen aan de slag.
https://www.ifixit.com/Gu...io+Jack+Replacement/13051
Het verwijderen van de 2 schroefjes onderaan ging als niets met de schroevendraaiers. Het verwijderen van de backcover daarentegen ging niet zo vlotjes. De plastieken tools waren niet alleen behoorlijk snel kapot, maar ik ben ook niet zo handig met dit soort dingen.

Na een kwartier:

De batterij losmaken, de 11 (!) schroefjes verwijderen ging ook best vlot.
En dan is 'ie open.

Beide onderdelen vervangen was kinderspel. Net zo gemakkelijk was het opnieuw dichtmaken van het toestel.
De balans:
De audio jack replacement doet het erg goed. Nu ja, het werkt gewoon weer. Veel anders kan ik hier niet over vertellen.
De accu lijkt te werken, maar die moet ik uitvoeriger testen om tot een definitieve conclusie te komen. Ik zal mijn telefoon in elk geval niet onbewaakt laten opladen. (BOEM! Dat durft wel eens te gebeuren met die Chinese dingen...)
Al bij al een leuk projectje! En ik hoop hiermee deze fantastische smartphone nog een jaartje te kunnen gebruiken.