Een maandje geleden heb ik mijn eerste bestelling gedaan op Tmall via Yoybuy 'address in China'. Tijd voor een korte review
Review en handleiding: bestellen op Tmall via Yoybuy 'address in China'
Deel 1: wat is Tmall
De echte Chinashopper heeft reeds veel adresjes: Banggood, Tinydeal, Gearbest, Allbuy, DX, Miniinthebox, Eforchina, Focalprice, Geekbuying, Ibuygou, Pandawill, Tmart, Buyincoins enz. Ook op Aliexpress en Ebay worden veel producten aangeboden. Genoeg keuze, denk je? Zeker, maar geen van deze webshops bieden producten aan voor Chinese klanten. Met andere woorden: ze zijn dus echt louter voor ons, internationale klanten.
Ook in China is lokale e-commerce groot en belangrijk. Ik heb me niet verdiept in alle webwinkels voor Chinese klanten, maar een van de grootste groepen, Alibaba, heeft wel meteen de belangrijkste winkel in huis: Taobao/Tmall.
Waar Taobao te vergelijken is met Aliexpress of Ebay (een plaats waar allerlei kleine verkopers hun waren kunnen verkopen), bestaat Tmall enkel uit officiële of erkende verkopers. Zo heeft bijvoorbeeld Xiaomi er hun eigen winkel. Op deze manier ben je steeds zeker van een origineel product.
Deel 2: wat is Yoybuy
Indien je een product wil aanschaffen op Tmall, kun je deze enkel laten leveren in China. De meesten onder ons wonen helaas/gelukkig in Europa.
Een vaakgenoemde oplossing is het gebruiken van een zogenaamde 'agent'. Aan deze agent geef je je het gewenste product, zij bestellen die daarna voor jou en laten die via hun naar je thuisadres sturen. Allemaal erg klantvriendelijk, maar ook behoorlijk prijzig. De service fee voor zo'n agent zal meestal meer dan $5 bedragen, soms loopt dit (afhankelijk van het bestelbedrag) op tot tientallen dollars. Naast deze service fee moet je dan nog apart betalen voor de internationale verzendkosten.
Aangezien ik deze extra kosten wel erg hoog vond, ging ik op zoek naar een andere oplossing.
Yoybuy biedt ook een tweede dienst aan: 'my address in China'/parcel forwarding. Hierbij moet je je zending zelf bestellen en laten leveren op hun adres. Al deze zendingen worden online opgelijst en kan je (wanneer je dat wenst) in één keer laten verzenden. De prijs voor de internationale verzending is gelijk, maar zo moet je geen service fee betalen. Spaart je wel wat geld uit!
Deel 3: een account op Tmall
Een account maken. Klinkt erg simpel, maar het heeft me uren gekost om op Tmall een account te kunnen maken. Om jullie dat te besparen, deze handleiding:
- Ga naar http://reg.taobao.com/member/reg/fill_email.htm
- Klik op de oranje knop.
- Klik rechtsboven op 'English'.
- Geef je e-mailadres in, slide om de verificatiecode te zien, geef deze ook in, accepteer de voorwaarden, klik op 'next'.
- Probeer eerst je mobiel nummer in te geven ter verificatie. Ik kreeg de sms nooit toegestuurd, maar misschien lukt het jullie wel.
Indien niet, kan je via de Candese nummers op https://smsreceivefree.com/ de verificatiecode toch krijgen. - Je krijgt een e-mail met een link. Klik op deze link om de registratie voort te zetten.
- Geef een wachtwoord en gebruikersnaam in. Registratie voltooid: proficiat!
- Je bent automatisch aangemeld op Tmall. Indien niet, kan je dezelfde aanmeldgegevens ingeven.
Deel 4: maak een account op Yoybuy
Dat is uiteraard niet zo moeilijk.
Maak een account via
http://login.yoybuy.com/en/Register
Je Chinees adres vind je op
http://order.yoybuy.com/en/myaddressinchina
Onderaan deze pagina vind je een animatie met de instructies om je adres in te geven op Tmall/Taobao.
Deel 5: bestellen op Tmall
Op de volledig Chinese website
http://www.tmall.com/ kun je de productnaam ingeven. Productnamen kun je wel in onze westerse tekens proberen, maar andere tekst vertaal je best met iets als Google Translate.
Wanneer ik bijvoorbeeld
deze smartphone van de officiele Xiaomi-winkel wil bestellen voor 499 CNY (ongeveer €72), voeg ik die gewoonweg toe aan mijn winkelmandje. Wanneer je opnieuw je wachtwoord moet ingeven, klik je op de rode knop. Druk niet op enter.
Wanneer je het product aan je winkelmandje hebt toegevoegd, klik je in de rechterbalk op het typische icoontje met ondertussen '1' gemarkeerd. Bevestig door op de rode knop onderaan te klikken.
Nu vragen ze het afleveradres. Gebruik hiervoor diegene van Yoybuy die je in de vorige stap hebt gezien. Bij mij is dit 'm:
Kijk je winkelmandje na en klik op de rode betaalknop.
Je komt op een scherm waar Alipay vraagt om een (ander) numeriek wachtwoord te kiezen. Vul deze tweemaal in en klik op de oranje knop.
Geef je kaartnummer in en klik op 'continue'.

Volg de nodige stappen om te betalen.
Zelf kreeg ik een ander betaalscherm, die net zo gemakkelijk werkte.
Geef bij [1] je kaartnummer in en klik op [2].

Tijdens het betaalproces kreeg ik op geen enkel moment een bevestiging. Het scherm met 'trasactie wordt uitgevoerd. Een ogenblik geduld' (vertaling) bleef gewoonweg staan. Ik heb dit na enkele minuten gewoon afgesloten, maar de betaling was wel correct uitgevoerd.
Tip: indien je nadien je orders wil zien, ga je gewoon naar
http://buyertrade.taobao....ist/list_bought_items.htm
Klik op deze knop op de details van je order te zien.
Indien je een tweede keer een bestelling wil plaatsen, is dit uiteraard veel gemakkelijker. Zorg dat je aangemeld bent, voeg het product toe aan het winkelmandje en betaal (het adres is reeds ingegeven). Geen ingewikkelde verificatiemethodes meer!
Deel 5b: mijn bestelde producten
Ik probeerde deze methode uiteraard eens uit met enkele goedkope producten:
- een Orico-laadkabel: 9 CNY (€1,30)
- een felgele flipcover voor mijn Nexus 4: 9 CNY (€1,30)
- een USB 3.0 verlengkabel: 19 CNY (€2,75)
Alle producten hadden gratis verzending.
De Orico-kabel werd verzonden met SF Express en afgeleverd in 3 werkdagen na de bestelling. De andere producten werden verzonden met STO en afgeleverd in 2 werkdagen na de bestelling.
De tracking van deze verzendbedrijven is ook erg goed. Bij SF waren zelfs 16 statussen te zien in perfect Engels! (zie
http://www.sf-express.com.../bill-number/590093023590)
Deel 6: ontvangen door Yoybuy
Wanneer Yoybuy een product ontvangen heeft, ontvang je hiervan diezelfde dag een e-mail. Ze komen ook in het overzicht op hun website, samen met een geschat gewicht.

Wanneer je hierom vraagt, zend Yoybuy al deze producten op naar je thuisadres. Voor mij waren de verzendkosten $6 (hoger dan verwacht). Hun geschatte gewicht kwam exact overeen met de realiteit.

Handig om te weten is dat de goedkoopste optie China Post registered airmail is: je krijgt een R*CN-trackingnummer. In een week na het verzenden had ik mijn pakket reeds ontvangen.
Deel 7: ontvangen pakket
Stevig verpakt in een nette China Post-envelop.

De inhoud was exact wat ik besteld had (uiteraard).

Alle objecten werken goed: de laadkabel is erg snel, de verlengkabel ook. Ik ben vooral verast met mijn smartphonehoesje: voor €1,30 is deze véél steviger dan andere (soms 5x duurder) die ik vroeger besteld had. Voelt erg degelijk aan.
Deel 8: uiteindelijk kostenplaatje
Via Yoybuy: €1,30+€1,30+€2,75+€5,40 (verzending) = €10,75
Via andere winkels: €2,75 (laadkabel) + €5,50 (verlengkabel) + €3 (flip case) = €11,25
Hoewel het prijsverschil echt niet opweegt tegen de uren tijd dat ik hierin heb gestopt, vind ik dit toch een bruikbaar alternatief voor de klassieke Chinese winkels. Misschien gebruik ik het in de toekomst nog wel eens. Op deze manier ben je echt steeds zeker van originele producten.
Stel bijvoorbeeld dat ik de hiervoor vermelde Xiaomi-smartphone zou kopen voor €75. Bij Yoybuy zou ik ook ongeveer €6 verzendkosten betalen.
Deze prijs is veel lager dan de €130 die we bij bijvoorbeeld Banggood en Ibuygou zouden betalen.
Zo, hopelijk hebben jullie er iets aan. Dit is pas ECHT Chinashoppen.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het niet echt veel zal gebruiken, maar het was wel een leuk experiment.