Het gaat hier niet om een vergelijking. Het gaat hier om de vuistregel om nooit 230V-spul uit China te halen.
Als er iets op 12V of 5V stuk gaat komt er een klein rookwolkje uit. Schade: waarde van de elektronica die nu kapot is.
Als er iets op 230V stuk gaat of oververhit raakt, kan je brand hebben. Schade: duizenden euro's.
Als er op 230V isolatie ontbreekt of onvoldoende is, kan je jezelf dodelijk elektrocuteren. Schade: mogelijk mensenlevens.
China kent in totaal geen richtlijnen voor veiligheid van elektronica. De prijs zegt wel iets maar dan kan ook misleidend zijn. op lage voltages (tot 12V) is het risico best okay, maar op 230V totaal niet.
Als ik in Nederland voor welke prijs dan ook iets koop, dan weet ik zeker dat het voldoet aan een aantal Nederlandse en Europese normen en richtlijnen. Hoe goedkoop het was maakt niet uit, er is een minimumeis aan veiligheid en kwaliteit.
Mocht een 230V->12V adapter van een Nederlandse winkel ineens 230V op de 12V uitgang zetten, of vlam vatten, dan is de verkoper (winkel en/of importeur) aansprakelijk voor mijn brandschade of letsel.
Als zoiets gebeurt met een chinese adapter zeggen ze misschien wel sorry maar ze hebben op papier geen enkele verantwoordelijkheid. In praktijk betekent dit dat je elektronica uit hun land alleen kan vertrouwen als het specifiek voor de europese markt geproduceerd is, omdat ze dan weten dat er een importeur is die best streng controleert, en op die manier is 'made in china'-apparatuur in de Hema en Action wel veilig.
Kenzi schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:14:
[...]
Waar denk je dat de Action die lamp van 5 euro inkoopt?

Grote kans dat dat dezelfde is uit China.maar dan met een sticker die de Action er op geplakt heeft.
Er is best kwaliteits elektra uit China te halen maar dat vind je niet op sites zoals Banggood, DX of Tinydeal. En daar moet je ook meer voor betalen.
Ik kan hier in China led lampen halen die beter zijn dan OSRAM of Philips.
Action koopt z'n lampen bij een europese importeur. Die importeur is belast met een aantal kwaliteitscontroles (waarschijnlijk steekproeven) die je als particulier bijna niet kan doen (
tenzij je mux heet).
Die lamp kan dan wel uit dezelfde fabriek komen, maar wordt volgens andere specificaties geproduceerd. Betere soldeerverbindingen, meer afstand tussen onderdelen, etc.
[
Voor 22% gewijzigd door
Peetz0r op 29-04-2015 14:19
]