Niet handig nee, maar simpel op te lossen door ipv 3 weken ineens, per week in te voeren. Bijv. bij 90% gewoon 4 dagen vrij opnemen en dat dan drie weken achtereen.elsinga schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:31:
...
En dat LPS 3 weken vakantie van een parttimer gewoon voor 100% afboekt, dat was ook niet snugger...
Jeroen, van harte gefeliciteerd!

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
Wijnands for president? Aangezien mijn CGI mail het niet meer doet... op de kieslijst of al gekozen?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Wijnands zit inderdaad in de OR, gefeliciteerd Jeroen! En ook alvast bedankt dat je dit weer op je wilt nemen, het kost veel tijd.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook al ga ik t schip verlaten, ik ben blij te horen dat Wijnands weer in de OR komt.
Ik heb geen kieslijst voorbij zien komen? vreemd....elsinga schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:43:
Wijnands for president? Aangezien mijn CGI mail het niet meer doet... op de kieslijst of al gekozen?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Staat in de OR mail prima uitgelegd ... N=1 statistiek zeg maarMicrokid schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:25:
[...]
Ik heb geen kieslijst voorbij zien komen? vreemd....
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ah, mailtje had ik nog niet gezien dusfranssie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:29:
[...]
Staat in de OR mail prima uitgelegd ... N=1 statistiek zeg maar
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Jeroen, gefeliciteerd! Hoop dat je daar wat nuttigs kunt betekenen voor de achterblijvers (positief bedoeld!).
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik ben ook al ff weg, maar desalniettemin van harte Jeroen! Goed te horen dat je via de OR je waardevolle bijdrages kunt leveren.
Dank allemaal!
Ik ga het weer proberen. Als ik het niet goed doe.. jullie weten me te vinden, toch?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
wij waren hier niet zo enthousiast als we dachten dat je het fout ging doen Jeroen.
Iets met ervaringen uit het verleden waar dit forum bol van staat

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
"Do. Or do not. There is no try" (Yoda).
Speciaal voor jou een duimpje. Waar eindigen die? In je h*l? [/Proefdieronvriendelijkonderzoek]Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 07:00:
Dank allemaal!Ik ga het weer proberen. Als ik het niet goed doe.. jullie weten me te vinden, toch?
Zeg het me maar. Ik duim je gewoon terugReneger schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:00:
[...]
Speciaal voor jou een duimpje. Waar eindigen die? In je h*l? [/Proefdieronvriendelijkonderzoek]
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 27-08-2015 10:28 ]
Hey! ALs je zo doorgaat, zal ik morgen een blikje HJ bij je naar binnen duimen!Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:17:
[...]
Zeg het me maar. Ik duim je gewoon terug
Gefeliciteerd Jeroen!Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 07:00:
Dank allemaal!Ik ga het weer proberen. Als ik het niet goed doe.. jullie weten me te vinden, toch?
Naar iemand die zich zo inzet voor zijn collega’s schept dit ook een bijzondere verplichting voor de achterban om medezeggenschap meer serieus te nemen en de OR te voeden en kritisch te volgen. Een belangrijk kenmerk van de medezeggenschap is dat de achterban invloed kan uitoefenen op de agenda van de OR. Laat ze het niet zelf uitzoeken met de bestuurder in de achterkamertjes. Anders verdienen jullie de inzet van Jeroen niet. Binnen de OR zal hij jullie steun hard nodig hebben!
[ Voor 3% gewijzigd door ESPACE op 27-08-2015 14:31 ]
It always seems impossible until it's done.
Ik heb in mijn stukje wat in de OR nieuwsbrief is verschenen is aangegeven hoe ik de rol wil gaan invullen. Da's niet bedoel als kritiek op de huidige OR maar puur hoe ik de rol zie en deze wil invullen.
Overigens.. zodra ik in functie ben... ik zoek graag de dialoog op. Liefst face to face, anders via mail, telefoon of yammer of een prive bericht hier. Wat ik niet meer ga doen is mee in een publieke discussie hier waarin interne details worden besproken.
Overigens.. zodra ik in functie ben... ik zoek graag de dialoog op. Liefst face to face, anders via mail, telefoon of yammer of een prive bericht hier. Wat ik niet meer ga doen is mee in een publieke discussie hier waarin interne details worden besproken.
Oh ja! En de eerste OR bonus is al binnen en de A6 staat in bestelling!
OR bonus? A6? :Zou een A5 ook kunnen?Wijnands schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:55:
[...]
Oh ja! En de eerste OR bonus is al binnen en de A6 staat in bestelling!
Tjemig, had ik me toch maar kandidaat gesteld voor de OR
Dat kan maar ik heb liever een station.
Oh... had ik dat niet verteld? Jee...wat suf.Tjemig, had ik me toch maar kandidaat gesteld voor de OR.

Er was eerder een vermoeden waarom Audi werd toegevoegd.LowLevel schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:17:
Er zal wel een manager zijn die graag een Audi wilt rijden.
Maar het heeft dus alles te maken met Jeroen!
Goed onderhandeld
ja.. ik zag zo'n A6 Avant en ik moest 'm gewoon hebben!!
Met een A6 in de lease krijg je als onderknuppel bij CGI geen salaris meer. Ik neem aan dat je partner de hypotheek doet? ;-)
Passat of Superb zijn ook groot hoor.
Passat of Superb zijn ook groot hoor.
Nee, dat wordt gecompenseerd door de extra vergoeding die OR leden krijgen, toch?peter00 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:42:
Met een A6 in de lease krijg je als onderknuppel bij CGI geen salaris meer. Ik neem aan dat je partner de hypotheek doet? ;-)
Ff serieus, als ik iemand voor de c-max ga vinden ga ik een Octavia rijden, groot en mooi zat. 20% c-max iemand?Passat of Superb zijn ook groot hoor.
Ik ben eerlijk best verbaasd dat Tesla niet opgenomen was in de pilot. Aanschaf is bizar voor die wagen, maar lease technisch heel interessant. Rijbereik is voldoende voor de meeste mensen.
Tesla komt van de high end de markt binnen. Er zijn ook EV's van een wat meer bescheiden kaliber. Denk aan de i3, Leaf, Fluence, etc. Je zit in een organisatie waarvan de werknemers structureel veel zakelijke ritten maken.
Als milieubeleid net zo menens zou zijn als de externe communicatie doet vermoeden, zou je tenminste electrisch kunnen leasen. En eigenlijk electrisch moeten leasen. De beperkte actieradius van de EV's is een extra kans om het milieu te sparen; zorgen dat mensen minder ver rijden.
Als milieubeleid net zo menens zou zijn als de externe communicatie doet vermoeden, zou je tenminste electrisch kunnen leasen. En eigenlijk electrisch moeten leasen. De beperkte actieradius van de EV's is een extra kans om het milieu te sparen; zorgen dat mensen minder ver rijden.
Verwijderd
Electrisch moeten leasen zou ik nooit accepteren, want een van mijn prive eisen is dat ik een aanhanger moet kunnen trekken (van 1000-1500kg). En geen van de electrische auto's voldoet op dit moment aan deze eis.
En aangezien ik ook bijtelling moet betalen over de eventuele leaseauto is de werkgever niet de enige die de criteria vaststelt (want je betaalt daarmee tenslotte voor privegebruik, dus wil je alleen iets rijden wat in de privesfeer ook te gebruiken is).
Nu heb ik geen leaseauto meer, want hoewel het eventueel duurder is, vind ik dat persoonlijk prettiger, want dan bepaal ik zelf waarin ik rond wil rijden en kan ik nu evt ook een gebruikte auto nemen ipv een nieuwe wat ook de kosten flinkt drukt....
En aangezien ik ook bijtelling moet betalen over de eventuele leaseauto is de werkgever niet de enige die de criteria vaststelt (want je betaalt daarmee tenslotte voor privegebruik, dus wil je alleen iets rijden wat in de privesfeer ook te gebruiken is).
Nu heb ik geen leaseauto meer, want hoewel het eventueel duurder is, vind ik dat persoonlijk prettiger, want dan bepaal ik zelf waarin ik rond wil rijden en kan ik nu evt ook een gebruikte auto nemen ipv een nieuwe wat ook de kosten flinkt drukt....
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 14:44 ]
aan de andere kant...we zeggen wel dat we niet mee doen aan elektrisch leasen en vervolgens niet aan de laadpaal hangen zoals nogal wat andere bedrijven dat doen
Verwijderd
Dat voorkom je door geen plugins in het lease aanbod op te nemen maar alleen puur electrische auto's en hybrides (voor degenen die dat willen), naast normale auto's.Wijnands schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:57:
aan de andere kant...we zeggen wel dat we niet mee doen aan elektrisch leasen en vervolgens niet aan de laadpaal hangen zoals nogal wat andere bedrijven dat doen
Dan word je vanzelf gedwongen dat ding aan de laadpaal te hangen (electrisch) of gewoon te tanken (hybride).
Voor degenen die andere wensen hebben, je kunt dan altijd nog een gewone diesel/benzineauto rijden.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 15:05 ]
Inderdaad wat double whopper zegt.
Ik snap 100% waarom er een pilot gedaan is met de plugins.
Maar er had ook een kosten analyse gedaan moeten worden met volledig electrische auto's.
Bij Accenture en Cap kan er gewoon gekozen worden voor een volledig elektrsiche auto.
Waarom ik de tesla noemde heeft puur te maken met het rijbereik van +400km bij het instap model.
Ik snap 100% waarom er een pilot gedaan is met de plugins.
Maar er had ook een kosten analyse gedaan moeten worden met volledig electrische auto's.
Bij Accenture en Cap kan er gewoon gekozen worden voor een volledig elektrsiche auto.
Waarom ik de tesla noemde heeft puur te maken met het rijbereik van +400km bij het instap model.
Eind van de maand. Headcount -1
Ik hoop hier toch nog de zaak een beetje te kunnen volgen, dus als het even kan niet alles op yammer zetten. Het beste gewenst aan de ex-collega's uit de grond van mijn hart.
Ik hoop hier toch nog de zaak een beetje te kunnen volgen, dus als het even kan niet alles op yammer zetten. Het beste gewenst aan de ex-collega's uit de grond van mijn hart.
Als je nu je yammer account aancvraagt dan werkt dat ook gewoon na je exit hoor. Je kunt alleen je mailadres niet aanpassen naar een niet-cgi.com adres.
We hebben een pilot gedaan met een paar volledig elektrische Renaults. Conclusie was dat het bereik echt enorm tegenviel. De huidige Tesla is misschien wel een mooi alternatief voor de Audi A5/A6 rijder
Als de nieuwe Tesla model 3 op de Nederlandse markt komt en de prijs enigszins in lijn is met de $35k die Elon roept dan sluit ik bepaald niet uit dat er vanuit de OR stevig wordt aangedrongen op een nieuwe pilot
Als de nieuwe Tesla model 3 op de Nederlandse markt komt en de prijs enigszins in lijn is met de $35k die Elon roept dan sluit ik bepaald niet uit dat er vanuit de OR stevig wordt aangedrongen op een nieuwe pilot
Ja zelfde hier... Voor mij nooit meer een lease. De bijtelling is extreem hoog als je weinig prive rijdt (en de 'vrijgestelde limiet' is weer zo laag dat je er niks aan hebt) en het is alleen maar extra gezeur (dure eigen risico bij schades, elk krasje moet je rapporteren, gezeur over brandstofverbruik).Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:38:
Edit: Overigens werk ik niet bij CGI maar het lease vraagstuk geldt natuurlijk voor zo ongeveer elke ICT werkgever.
[ Voor 35% gewijzigd door GekkePrutser op 31-08-2015 18:55 . Reden: Post ingekort want een beetje offtopic - Sorry ik zag het topic op de frontpage en reageerde te snel ]
De beste manier om het milieu, de gezondheid en het moreel te helpen is gewoon veel minder gaan rijden.
Het gebrek aan actieradius van electrische auto's dwingt die verandering af, op dezelfde manier als een motorfiets van de zaak dat ook zou doen. Als je consultants een auto moeten huren voor een verre klus, kijk je wel uit of die verre on-site inzet wel nodig is. Gewoon een tool ten behoeve van een hoger doel dus
Het gebrek aan actieradius van electrische auto's dwingt die verandering af, op dezelfde manier als een motorfiets van de zaak dat ook zou doen. Als je consultants een auto moeten huren voor een verre klus, kijk je wel uit of die verre on-site inzet wel nodig is. Gewoon een tool ten behoeve van een hoger doel dus
Verwijderd
Al tijdens de eerste CGI meeting heb ik gevraagd wat ze gaan doen aan de naamsbekendheid/branding. Waarom lukt het 'Maandag' wel om prominent op de Sail aanwezig te zijn, radio/TV spotjes te maken en billboards te vullen langs de snelweg? #dtv
correct. daar heb ik wel een paar suggesties voort_captain schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:48:
De beste manier om het milieu, de gezondheid en het moreel te helpen is gewoon veel minder gaan rijden.
- werken op afstand - geen collega's meer in kippenhokken 300km van huis, maar werken vanaf een lokale vestiging als dat niet thuis kan. Opzetten vpn met klantlokatie.Thuiswerken - bijvoorbeeld meefinancieren studeerkamer ,dit beleid actief promoten bij klanten
- connectivity tussen kantoren - als ik beeld en geluid wil bij een training of meeting moet ik de klantlaptop meenemen. Mijn CGI laptop is zo'n 6 jaar oud en heeft een gladgepoetst toetsenbord en dito harddisk. De huidige staat van techniek is beschamend voor een IT bedrijf. Videoconferencing? Zelfs webcasts mislukken waar je bij staat.
- Services. Producten. Services. Stoppen met uurtje factuurtje en aanwezigheidspremie. had ik al services genoemd?
Moeten de klanten wel meewerken.
De manager bij mijn klant vond het op een vrijdag zó stil, dat sindsdien verboden is om thuis te werken.
Aantal cgi mensen bij de klant is vrij hoog.
De manager bij mijn klant vond het op een vrijdag zó stil, dat sindsdien verboden is om thuis te werken.
let the past be the past.
klopt. Klant moet idd meewerken. Overtuigd worden. mooie insteek voor een campagne. Vertrouwen, daar draait t om. Allereerst moet een klant overtuigd worden van het feit dat resultaat belangrijker is dan uren maken.
Waar geen vertrouwen is zijn trouwens nog steeds er talloze constructies mogelijk om t toch te laten werken.
Waar geen vertrouwen is zijn trouwens nog steeds er talloze constructies mogelijk om t toch te laten werken.
De meeste klanten willen je gewoon on-site hebben. Thuis of op kantoor werken kan vaak alleen indien het een service betreft die CGI aan een klant levert waarbij lokale aanwezigheid niet nodig is. Helaas zijn de meeste opdrachten T&M dus is aanwezigheid vereist.peter00 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:14:
correct. daar heb ik wel een paar suggesties voor
• werken op afstand - geen collega's meer in kippenhokken 300km van huis, maar werken vanaf een lokale vestiging als dat niet thuis kan. Opzetten vpn met klantlokatie.Thuiswerken - bijvoorbeeld meefinancieren studeerkamer ,dit beleid actief promoten bij klanten
Livemeeting?• connectivity tussen kantoren - als ik beeld en geluid wil bij een training of meeting moet ik de klantlaptop meenemen. Mijn CGI laptop is zo'n 6 jaar oud en heeft een gladgepoetst toetsenbord en dito harddisk. De huidige staat van techniek is beschamend voor een IT bedrijf. Videoconferencing? Zelfs webcasts mislukken waar je bij staat.
Eeeh, dat is al enige tijd de visie van Sake cq CGI NL cq CGI Canada. Dat had je op de diverse townhall meetings en annual tour kunnen horen. Alleen heb je zoiets natuurlijk niet even 1-2-3 op de rit.• Services. Producten. Services. Stoppen met uurtje factuurtje en aanwezigheidspremie. had ik al services genoemd?
livemeeting werkt voor geen meter. Al helemaal niet als je video erbij wilt. of met genoemde oude laptop weer eens een certificaat probleem hebt waarvoor je naar kantoor moet (wtf?), dixit India. Het ergst is als je twee kantoren en een of meer inbellers wilt combineren. Kun je de spullen beter rondsturen.
Ik had beloofd te stoppen met mopperen hier maar ik zit toch wel een beetje mee te knikken. Heb in ieder geval extra OR inspiratie
Verwijderd
Zoiets bood Logica ook aan dmv de divisie Outsourcing Services, waar ik ook een jaar of 2-3 heb gezeten. Ik vond het idee ansich niet slecht, maar de insteek was fout:Microkid schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:27:
De meeste klanten willen je gewoon on-site hebben. Thuis of op kantoor werken kan vaak alleen indien het een service betreft die CGI aan een klant levert waarbij lokale aanwezigheid niet nodig is. Helaas zijn de meeste opdrachten T&M dus is aanwezigheid vereist.
OS had zijn eigen staf. Ik zat daar op de servicedesk. Als servicedeskmedewerker ben je afhankelijk van het aantal contracten (en indirect het aantal tickets wat je moet verwerken) en daarmee zouden je kosten gedekt moeten zijn. Of er nu veel of weinig tickets zijn, dat zou niet uit moeten maken. Bij Logica was dat echter wel het geval en werd tegen mensen gezegd dat ze idle waren bij zeer weinig tickets terwijl dat technisch niet het geval was, want ze zaten er voor hun klanten.
Voor mensen van OS die idle zaten was het moeilijk zo niet onmogelijk om een T&M klus te krijgen. Want klussen werden alleen in de eigen teams vergeven. Ivm eigen personeel bij service was het ook lastig schakelen met de T&M collegae, want die moesten intern ingehuurd worden voor 8 uur per dag, terwijl je ze misschien 2 uur nodig had

Bovendien was er geen trigger/drive om nieuwe servicecontracten binnen te halen zodat het de OS consultants voldoende werk hadden en de continuiteit werd gewaarborgd. In de tijd dat ik er zat heb ik het aantal klanten drastisch zien afnemen. En dat ging zelfs zo ver op een bepaald punt dat het niet meer verantwoord was om mensen uit bepaalde disciplines vast op support in te zetten. En die mensen werden eruitgewerkt, terwijl je aan de andere kant hoorde dat ze bij T&M juist om die competenties stonden te springen.
Wat zou er m.i anders moeten wil het wel lukken?
- Mensen van de servicetak zouden vanuit de T&M hoek moeten komen, ofwel ingezet op een interne billable klus. Ofwel 1 consultancy pool.
- Schakeling tussen T&M en service moet gemakkelijker kunnen. Service kan ondersteunen bij projecten. En bij service kan het zomaar zijn dat een change dermate complex is dat het een project wordt. Of er is specifieke hulp nodig van iemand uit de T&M hoek voor een paar uurtjes.
- Servicedesk werkzaamheden slechts voor een beperkte tijd (zeg een jaar) laten doen en dan consultants roteren, want als consultant heb je je ervaring bij de klant nodig.
- Verkoop moet proberen nieuwe contracten binnenslepen (doel verkoop). Koppelverkopen met nieuwe projecten. Letten op kerncompetenties en bij nieuwe technieken de klant laten betalen voor opleiding.
- Management van de servicetak moet niet uit de T&M hoek komen, men heeft daarvoor een andere mentaliteit/targets nodig. Dat was m.i. de hoofdreden dat OS destijds een flop is geworden. Eea werd totaal verkeerd aangestuurd.
- Afrekening consultants niet aan de hand van het aantal tickets wat word afgewerkt, maar aan de hand van het aantal contracten (en het bedrag wat daarmee samenhangt). Bij onvoldoende contracten wordt het aantal serviceconsultants dienovereenkomstig afgebouwd en gaan ze terug richting T&M.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 09:15 ]
Ik heb destijds de overstap gemaakt van outsourcing naar de T&M kant van het bedrijf. Zo moeilijk was dat voor mij niet.
Verwijderd
Mooi dan voor jou.
Maar mij heeft het destijds behoorlijk wat grijze haren bezorgd, want de deur zat bij T&M behoorlijk dicht en het was knokken om de overstap te kunnen maken. Ik heb op een gegeven moment zelfs gewoon via de externe vacaturesite van Logica bij C&PS gesolliciteerd.
OS was op dat moment ten dode opgeschreven...
Dat het me tegen de verdrukking in toch is gelukt daar ben ik zelf wel trots op.
Desalniettemin. Het feit dat OS is geflopt had niets te maken met het idee (dat m.i best levensvatbaar zou kunnen zijn) maar meer dat er (in mijn ogen) sprake was van mismanagement. Ik merkte duidelijk dat het management uit de T&M hoek kwam en OS zo ook aanstuurde. Dat werkte duidelijk niet want het bieden van services is nu eenmaal wat anders dan het bieden van T&M en vereist andere doelstellingen.
Maar mij heeft het destijds behoorlijk wat grijze haren bezorgd, want de deur zat bij T&M behoorlijk dicht en het was knokken om de overstap te kunnen maken. Ik heb op een gegeven moment zelfs gewoon via de externe vacaturesite van Logica bij C&PS gesolliciteerd.
Dat het me tegen de verdrukking in toch is gelukt daar ben ik zelf wel trots op.
Desalniettemin. Het feit dat OS is geflopt had niets te maken met het idee (dat m.i best levensvatbaar zou kunnen zijn) maar meer dat er (in mijn ogen) sprake was van mismanagement. Ik merkte duidelijk dat het management uit de T&M hoek kwam en OS zo ook aanstuurde. Dat werkte duidelijk niet want het bieden van services is nu eenmaal wat anders dan het bieden van T&M en vereist andere doelstellingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 15:36 ]
OS goed verkopen is nog steeds een uitdaging. Als ik kijk naar de mensen die er nu zitten en hoe ze werken ligt het niet aan hen
Nou moeten jullie me toch eens uitleggen wat T&M betekent, want of ik Google het fout of het is een CGI-specifieke term
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Time and Material aka uurtje factuurtjeArfman schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:44:
Nou moeten jullie me toch eens uitleggen wat T&M betekent, want of ik Google het fout of het is een CGI-specifieke term
"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
Dank je!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
offtopic:
Is overigens een hele algemene term. Wordt in veel bedrijven gebruikt, vooral bij projectkosten/budgetten.
Vaak zijn er twee varianten:
Time & Material: per uur wordt er gefactuurd. Risico van te weinig uren gebudgetteerd ligt bij de klant.
Fixed price: vaste prijs op basis van ingeschat aantal uren * uurbedrag. Risico van te lage inschatting ligt bij project uitvoerder.
Vaak is het uurtarief bij T&M wel lager, aangezien het risico lager is voor de uitvoerder.
Is overigens een hele algemene term. Wordt in veel bedrijven gebruikt, vooral bij projectkosten/budgetten.
Vaak zijn er twee varianten:
Time & Material: per uur wordt er gefactuurd. Risico van te weinig uren gebudgetteerd ligt bij de klant.
Fixed price: vaste prijs op basis van ingeschat aantal uren * uurbedrag. Risico van te lage inschatting ligt bij project uitvoerder.
Vaak is het uurtarief bij T&M wel lager, aangezien het risico lager is voor de uitvoerder.
[ Voor 3% gewijzigd door Mythio op 01-09-2015 21:23 ]
Interessante discussie rondom servicecontracten, detachering, etc binnen het CGI model.
T&M was de basis van het oude CMG. Eigenlijk alleen maar het doorschuiven van specialisten op de vraag die er was in de markt. In hoogtijdagen zelfs direct vanuit autodealers en direct naar de klanten toe. Diverse IT organisaties hebben het als basis voor hun bestaan gehad. Helaas worden de marges hiervoor steeds kleiner en moeten er gezondere mixen gevonden worden voor het voorbestaan van een organisatie. Je kan dan denken uit de volgende speerpunten:
T&M was de basis van het oude CMG. Eigenlijk alleen maar het doorschuiven van specialisten op de vraag die er was in de markt. In hoogtijdagen zelfs direct vanuit autodealers en direct naar de klanten toe. Diverse IT organisaties hebben het als basis voor hun bestaan gehad. Helaas worden de marges hiervoor steeds kleiner en moeten er gezondere mixen gevonden worden voor het voorbestaan van een organisatie. Je kan dan denken uit de volgende speerpunten:
- Software ontwikkeling tbv pakketten en andere producten
- Detachering (uurtje factuurtje of T&M)
- Projecten
- Outsourcing (en alle variaties hierop)
CMG had goedlopende producten hoor. T&M was niet de basis IMO.

waar CMG de mist in ging was grootheidswaan (Admiral), gebrek aan synergie (nooit grote opdrachten) en financiële onhandigheid (beursgang en de gevolgen daarvan voor de marges). Maar ondernemerszin, werkplezier, collegialiteit, wij-gevoel zijn nooit meer geëvenaard.
- SMS, MMS & Telecom services
- Salarisverwerking
- Managed Services / OS (met een ORR waar ze nu alleen nog van kunnen dromen)
- ....

waar CMG de mist in ging was grootheidswaan (Admiral), gebrek aan synergie (nooit grote opdrachten) en financiële onhandigheid (beursgang en de gevolgen daarvan voor de marges). Maar ondernemerszin, werkplezier, collegialiteit, wij-gevoel zijn nooit meer geëvenaard.
[ Voor 33% gewijzigd door peter00 op 02-09-2015 08:32 ]
Zoals bijna iedereen dat deed toenWoudloper schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:12:
Interessante discussie rondom servicecontracten, detachering, etc binnen het CGI model.
T&M was de basis van het oude CMG. Eigenlijk alleen maar het doorschuiven van specialisten op de vraag die er was in de markt.
Waren wij dat? Volgens mij niet.In hoogtijdagen zelfs direct vanuit autodealers en direct naar de klanten toe.
Ja. In dat opzicht wordt het volgende jaar erg interessantSinds de overname van CGI is het bedrijf zichtbaar aan het veranderen. De focus voor CGI ligt minder op detachering en meer op andere onderdelen omdat de marges hier beter zijn. Margeverbeteringen worden ook zichtbaar door OMA 2.0 die nu aangekondigd is en per 1 oktober zal worden doorgevoerd.
Het was geen common recruitment practice
Maar in individuele gevallen is het ook wel is bij ons gebeurd.
[ Voor 3% gewijzigd door SithWarrior op 02-09-2015 08:54 ]
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Bij de ING is het redelijk standaard om 1 a 2 dagen per week thuis te werken.SPee schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:21:
Moeten de klanten wel meewerken.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Ik heb bij eigenlijk alle klanten die ik bij CGI had wel de vrijheid gehad om thuis / op cgi kantoor te werken. Soms wegens afstand. Soms omdat ik thuis veel minder gestoord wordt.
Maar Reneger, je bent toch al gestoord? Ja. Dat klopt.
Maar Reneger, je bent toch al gestoord? Ja. Dat klopt.
Vanavond Zembla kijken; gaat over het SVB fiasco van Cap.
http://www.npo.nl/zembla/02-09-2015/VARA_101375763
Laatste klant waar ik zat " en hier kan je een token aanvragen maar dat is voor incidenteel gebruiken. We staan thuis werken eigenlijk niet toe van inhuur krachten"
Ach, de gateway van de klan verbrak toch elke 5 minuten de verbinding. Helaas was het contract voor het beheer van dat ding al aan KPN vergeven
Ach, de gateway van de klan verbrak toch elke 5 minuten de verbinding. Helaas was het contract voor het beheer van dat ding al aan KPN vergeven
So die krijgen er flink van langs... lol: klein bedrijfje presteert in 4 maand met 8 man wat een groot bedrijf in 2 met een batterij Indiers niet luktByeByeCGI schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:14:
Vanavond Zembla kijken; gaat over het SVB fiasco van Cap.
Te genant voor woorden. Zelfs al zijn we hier niet bij betrokken dan nog is het weer slecht voor het imago van de sectorhawkeyenl9393 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:36:
[...]
So die krijgen er flink van langs... lol: klein bedrijfje presteert in 4 maand met 8 man wat een groot bedrijf in 2 met een batterij Indiers niet lukt
op zich niet voor de sector, maar wel voor grote, zelfgenoegzame, dure organisaties met gebrek aan toewijding.
Verwijderd
Is allemaal wel waar, maar de SVB heeft ook boter op z'n hoofd, want die hebben het toegestaan dat CAP Gemini de touwtjes zo in handen kon nemen. En daarmee ook de overheid, want die hebben de regels en randvoorwaarden niet dusdanig opgesteld dat zoveel belastinggeld nooit verbrast zou kunnen worden.
Eens, dat klonk pijnlijk. Je moet echter wel oppassen met dat soort vergelijkingen. Zoals een klant van mijn ooit zei: "De weg naar oplossing is vaak het allerduurste, niet de oplossing zelf."hawkeyenl9393 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:36:
[...]
So die krijgen er flink van langs... lol: klein bedrijfje presteert in 4 maand met 8 man wat een groot bedrijf in 2 met een batterij Indiers niet lukt
Niets is makkelijker dan het final design nemen en dan zeggen dat je zoiets wel in de helft van de tijd en kosten kan doen. Echter, de meeste tijd en geld zit juist erin om tot dat final design te komen i.v.m. veranderende wetgeving, miscommunicatie, verschuivende wensen / requirements van de klant, voortschrijdend inzicht, politieke spelletjes e.d.
Verwijderd
Uit de computable:
Elk ICT bedrijf dat met Indiers werkt moet inmiddels weten dat je het door de Indiers opgeleverde werk dubbel of zelfs driedubbel moet controleren. Als dat soort code erdoor is geglipt, mag je aannemen dat de Indiers verkeerd zijn aangestuurd. Omdat CAPGemini al eige tijd zwaar op India leunt qua ontwikkelaars, mag je als klant van zo'n bedrijf verwachten dat ze zoiets in de klauw hebben.
Als deze bewering waar is dan mag je dat CAPGemini wel aanrekenen.ICT-specialisten die de software voor Berkleef bekeken noemen de code “ongelofelijk slecht” en “gemaakt door beginners”.
Elk ICT bedrijf dat met Indiers werkt moet inmiddels weten dat je het door de Indiers opgeleverde werk dubbel of zelfs driedubbel moet controleren. Als dat soort code erdoor is geglipt, mag je aannemen dat de Indiers verkeerd zijn aangestuurd. Omdat CAPGemini al eige tijd zwaar op India leunt qua ontwikkelaars, mag je als klant van zo'n bedrijf verwachten dat ze zoiets in de klauw hebben.
Tegelijkertijd mag dat natuurlijk nooit het excuus zijn. Aan wie ze de code ook hebben te danken, zij zijn de leverancier.Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:34:
Uit de computable:
[...]
Als deze bewering waar is dan mag je dat CAPGemini wel aanrekenen.
Combineer dat met zwakke requirements, waar je binnen de publieke sector meer voorbeelden van hebt (ook vanuit CGI klanten, ik noem geen voorbeelden), en daar ga je.
Maar uiteindelijk is Cap verantwoordelijk voor het product, want ga je immer niet in zee met een wat groter bedrijf om tevens te kunnen profiteren van schaalgrootte, expertise en het "meedenken"?
Maar laten we wel wezen, dit had net zo goed over CGI / Accenture / Ordina / KPN / ..... kunnen gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door avotar op 03-09-2015 09:39 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
Ben ik met je eens. CAP is de leverancier en of ze gebruik maken van Indiers of niet, zij zijn verantwoordelijk voor het geleverde werk.
En ook met je bewering dat het niet alleen CAP is ben ik het ook mee eens. Al die grotere clubs werken en denken op (ongeveer) dezelfde manier, richten zich op dezelfde klanten, hebben dezelfde diensten enz. Zelfs het management schuift heen en weer tussen al deze bedrijven.
En ook met je bewering dat het niet alleen CAP is ben ik het ook mee eens. Al die grotere clubs werken en denken op (ongeveer) dezelfde manier, richten zich op dezelfde klanten, hebben dezelfde diensten enz. Zelfs het management schuift heen en weer tussen al deze bedrijven.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2015 09:52 ]
Microsoft gaat zelfs zover dat ze er pseudocode naar toe sturen begreep ik. Business Requirements naar India sturen en denken dat wel goed komt, is vragen om moeilijkheden. Net als een hier heel gebruikelijk technisch ontwerp. Ze geven er een eigen draai aan die heel begrijpelijk is als je op zo'n afstand werkt.Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:34:
Elk ICT bedrijf dat met Indiers werkt moet inmiddels weten dat je het door de Indiers opgeleverde werk dubbel of zelfs driedubbel moet controleren.
De SVB ........ mijn allereerste werkgever begin 1991 :-) Toen zat CAP (Volmac) er al heel diep in de organisatie en verdiende er toen al veel geld met opdrachten waar je je vragen bij kon zetten. Alle trainingen van eigen personeel liepen via Volmac en alle inhuur werd voor 95% door Volmac ingevuld.
Ik blijf erbij dat het management van de SVB dit valt aan te rekenen want die waren toen al meer druk met relatiebeheer (zeildagen, snoepreisjes naar Oracle Openworld, etc etc) dan met de business en als ik het hele verhaal zo hoor is er weinig veranderd. Alleen komen er nu Indiers ipv schoolverlaters binnen ;-)
Ik blijf erbij dat het management van de SVB dit valt aan te rekenen want die waren toen al meer druk met relatiebeheer (zeildagen, snoepreisjes naar Oracle Openworld, etc etc) dan met de business en als ik het hele verhaal zo hoor is er weinig veranderd. Alleen komen er nu Indiers ipv schoolverlaters binnen ;-)
Te gênant voor woorden. Zelfs al zijn we hier niet bij betrokken dan nog is het weer slecht voor het imago van de sector.
Op zich niet voor de sector, maar wel voor grote, zelfgenoegzame, dure organisaties met gebrek aan toewijding.
Het is allemaal kinderspel vergeleken met SPEER, Defensie, CapGemini & CGI!Maar laten we wel wezen, dit had net zo goed over CGI / Accenture / Ordina / KPN / ..... kunnen gaan.
Volgens Defensie heeft SPEER een kleine 500 mln. gekost, volgens de rekenkamer 900 mln. In die berekeningen worden lang niet alle kosten meegerekend. Binnen het FINAD huis van Defensie wordt gesproken over 2 miljard aan kosten.
… Het is een kwestie van tijd dat ZEMBLA daar één of meerdere afleveringen aan besteed. Ook onderzoeksjournalisten van andere media werken aan dit dossier. En binnen het parlement gaan er steeds meer stemmen op voor een parlementaire enquête SPEER. CGI’ers worden benaderd om een boekje open te doen …
[ Voor 3% gewijzigd door ESPACE op 03-09-2015 13:32 ]
Verwijderd
Hoewel ik zelf nooit iets met SPEER te maken heb gehad (en ook persoonlijk niemand binnen CGI/Logica/LogicaCMG ken die er mee te maken heeft gehad), voor het juiste bedrag wil ik best een boekje open komen doen hoor!ESPACE schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:25:
[...]
… Het is een kwestie van tijd dat ZEMBLA daar één of meerdere afleveringen aan besteed. Ook onderzoeksjournalisten van andere media werken aan dit dossier. En binnen het parlement gaan er steeds meer stemmen op voor een parlementaire enquête SPEER. CGI’ers worden benaderd om een boekje open te doen …

Verwijderd
Gelukkig slaat CGI niet de richting in van de managed services met Indiers!hawkeyenl9393 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:36:
Oh, wacht...
Ligt het aan mij of is de weblinks al de hele dag niet te bereiken?
Ah het ligt dus aan mij bedankt! ;-)
Ah het ligt dus aan mij bedankt! ;-)
[ Voor 22% gewijzigd door Divers op 03-09-2015 14:47 ]
Gebruik je wel de juiste link? Deze vorige met nlweblinks in het begin werkt al even niet meer.Divers schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:40:
Ligt het aan mij of is de weblinks al de hele dag niet te bereiken?
Op de nieuwe kan ik prima inloggen.
De risico’s als klokkenluider tegen de Defensie (met MIVD) en het consortium zijn enorm. Weinigen voelen er voor om mogelijk strafrechtelijk vervolgd te worden en uiteindelijk berokkend in de bijstand en in een caravan te belanden.Hoewel ik zelf nooit iets met SPEER te maken heb gehad (en ook persoonlijk niemand binnen CGI/Logica/LogicaCMG ken die er mee te maken heeft gehad), voor het juiste bedrag wil ik best een boekje open komen doen hoor!
Ik heb me al twee keer (richting een volksvertegenwoordiger en een journalist) beroepen op geheimhouding. Ik sluit niet uit dat anderen wel praten. Onder ede wil ik best gehoord worden.
Bij mij als buitenstaander roept de video van Zembla de vraag op of de overheid (of eigenlijk de belastingbetaler) niet veel beter af is als de overheid eigen programmeurs in dienst heeft. Uiteindelijk lijkt me dat veel goedkoper en effectiever.
Dan zullen ze toch eerst iets aan de salarissen moeten doen. Als je ziet wat een beetje goede IT-er in de private sector kan verdienen, dan laten vele toppers de overheid links liggen.matroosoft schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:39:
Bij mij als buitenstaander roept de video van Zembla de vraag op of de overheid (of eigenlijk de belastingbetaler) niet veel beter af is als de overheid eigen programmeurs in dienst heeft. Uiteindelijk lijkt me dat veel goedkoper en effectiever.
Concreet voorbeeld: ik heb bijv. ooit een adviesopdracht bij een grote gemeente gedaan en die hadden al maanden 2 vacatures open voor een database specialist. Toen ik de arbeidsvoorwaarden zag snapte ik waarom, maar de IT-manager mocht daar niets aan veranderen i.v.m. vaste CAO-schalen. Toen heeft men daar maar 2 ZZP-ers het werk laten doen. Ja, goedkope oplossing.

Klopt. De inschaling van technisch specialisten bij de overheid is niet best. Ik pak even de rijksoverheid erbij.
Een concurrerende inschaling voor een senior developer zou imho thuishoren in 13 (3700-5500), uitloop naar 14 (4200-6200) voor mensen die architect zouden kunnen zijn maar liever developer blijven.
De realiteit is anders, een vacature "Senior .NET developer" is ingeschaald in schaal 11 (2800-4400). Veel succes om voor 2800 een senior te vinden
Een concurrerende inschaling voor een senior developer zou imho thuishoren in 13 (3700-5500), uitloop naar 14 (4200-6200) voor mensen die architect zouden kunnen zijn maar liever developer blijven.
De realiteit is anders, een vacature "Senior .NET developer" is ingeschaald in schaal 11 (2800-4400). Veel succes om voor 2800 een senior te vinden

Een mogelijkheid voor de overheid is om een kleine groep erg goede architecten en projectdiirecteuren in dienst te nemen om toezicht en regie te houden en deze wel erg goed te betalen.
Ik heb daar een hard hoofd in.
Om een goede regie te houden, moet je niet alleen de "bovenkant" beheersen maar ook op uitvoerend niveau. Een effectieve organisatie heeft een goede dosis zelfsturend vermogen in de teams zelf. Dan zijn de lijnen kort en kan het team flexibel reageren op voortschrijdende inzichten. Regie van boven zorgt voor een hoop overhead rondom specs en releases, en voor opleveringen die structureel de problemen van eergisteren oplossen.
Voor meer zelfsturende teams is het handig als je ook in de uitvoerende rollen sterke mensen hebt, en bij voorkeur met een vast/flex mix. Zowel de huidige cultuur als de huidige arbeidsvoorwaarden staan dat in de weg.
Een ander probleem van dit plan is dat de overheid principieel niet in staat is om specialisten goed te betalen. Inschaling van een functie gebeurt niet op toegevoegde waarde of schaarste, maar op een analyse van de "functiezwaarte". In zo'n analyse komen leidinggevende functies structureel boven specialistische functies, waardoor de goede specialisten te weinig perspectief hebben in hun vakgebied.
Dan gebeuren er drie dingen:
- goede specialisten die graag in hun vak blijven: worden weggekocht
- goede specialisten die graag loyaal zijn aan hun werkgever: worden uit hun vak gepromoveerd
- matige en slechte specialisten: blijven hangen
Om een goede regie te houden, moet je niet alleen de "bovenkant" beheersen maar ook op uitvoerend niveau. Een effectieve organisatie heeft een goede dosis zelfsturend vermogen in de teams zelf. Dan zijn de lijnen kort en kan het team flexibel reageren op voortschrijdende inzichten. Regie van boven zorgt voor een hoop overhead rondom specs en releases, en voor opleveringen die structureel de problemen van eergisteren oplossen.
Voor meer zelfsturende teams is het handig als je ook in de uitvoerende rollen sterke mensen hebt, en bij voorkeur met een vast/flex mix. Zowel de huidige cultuur als de huidige arbeidsvoorwaarden staan dat in de weg.
Een ander probleem van dit plan is dat de overheid principieel niet in staat is om specialisten goed te betalen. Inschaling van een functie gebeurt niet op toegevoegde waarde of schaarste, maar op een analyse van de "functiezwaarte". In zo'n analyse komen leidinggevende functies structureel boven specialistische functies, waardoor de goede specialisten te weinig perspectief hebben in hun vakgebied.
- goede specialisten die graag loyaal zijn aan hun werkgever: worden uit hun vak gepromoveerd
Inderdaad, "uitvoerende" IT kan in vele gevallen prima worden ingehuurd. Daar ligt de Achilleshiel bij die IT-fiasco's ook mijns inziens niet. Er is simpelweg te weinig governance en risk management, wat er toe leidt dat dat er troep wordt opgeleverd. Intern goede enterprise architecten, risk- en portfoliomanagers erop zetten i.p.v. deze inhuren zou al een stap zijn.Wijnands schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:26:
Een mogelijkheid voor de overheid is om een kleine groep erg goede architecten en projectdiirecteuren in dienst te nemen om toezicht en regie te houden en deze wel erg goed te betalen.
En die tweede leidt maar al te vaak tot het verdwijnen van een goede specialist en het terugkrijgen van een slechte manager.....t_captain schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:45:
Daarnaast vraag ik me altijd af waarom het salaris van een goede IT specialist nu zoveel lager dan dat van een jurist moet liggen? Het zijn allebei kenniswerkers die hun vak goed moeten bijhouden. Ik denk zelfs dat door snelle ontwikkelingen een IT'er met meer veranderingen te maken heeft dan een jurist.
Ik moet altijd gniffelen als er weer eens geschreven wordt over een tekort aan IT'ers. Er is alleen een tekort aan IT'ers die voor een appel en een ei willen werken. Zodra technische vakken fatsoenlijk worden beloond, zullen de tekorten zo verdwenen zijn.
Dan is er dus weldegelijk een tekort, want bij een overschot zouden de IT'ers wel voor een appel en een ei willen werken. Ik denk dat het aantal werkzoekende IT'ers een stuk lager is dan het aantal vacatures.tp2 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:20:
[...]
En die tweede leidt maar al te vaak tot het verdwijnen van een goede specialist en het terugkrijgen van een slechte manager.....
Daarnaast vraag ik me altijd af waarom het salaris van een goede IT specialist nu zoveel lager dan dat van een jurist moet liggen? Het zijn allebei kenniswerkers die hun vak goed moeten bijhouden. Ik denk zelfs dat door snelle ontwikkelingen een IT'er met meer veranderingen te maken heeft dan een jurist.
Ik moet altijd gniffelen als er weer eens geschreven wordt over een tekort aan IT'ers. Er is alleen een tekort aan IT'ers die voor een appel en een ei willen werken. Zodra technische vakken fatsoenlijk worden beloond, zullen de tekorten zo verdwenen zijn.
Wel interessant om te zien dat de overheid dus waarschijnlijk veel beter af is wanneer ze zelf IT'ers in dienst nemen, mits ze maar goed betalen. Uiteindelijk zal het dan veel goedkoper zijn dan nu. Iemand een idee waarom de overheid niet voor deze oplossing kiest?
@tp2: over tien jaar is meer dan de helft van het juridisch werk geautomatiseerd. Vooral de juridisch secretaresse en de HBO-jurist hebben hiervan te vrezen. Zie het als een soort grassroots staatsgreep 
@matroosoft: omdat de overheid helemaal vast zit in een systeem van functiewaardering. Elke poging om dit te veranderen gaat extra geld kosten. Zet je de IT functies een schaal omhoog, dan roepen de boekhouders, beleidsmedewerkers e.d. allemaal in koor het niet eerlijk is en dat zij ook een schaal omhoog moeten. Vakbonden erbij en je hebt een aardige staking te pakken.
Kom je met het concept van een arbeidsmarkttoeslag, dan krijg je meteen gepiep van andere beroepsgroepen die zich onderbetaald voelen.
@matroosoft: omdat de overheid helemaal vast zit in een systeem van functiewaardering. Elke poging om dit te veranderen gaat extra geld kosten. Zet je de IT functies een schaal omhoog, dan roepen de boekhouders, beleidsmedewerkers e.d. allemaal in koor het niet eerlijk is en dat zij ook een schaal omhoog moeten. Vakbonden erbij en je hebt een aardige staking te pakken.
Kom je met het concept van een arbeidsmarkttoeslag, dan krijg je meteen gepiep van andere beroepsgroepen die zich onderbetaald voelen.
Verwijderd
Ik denk omdat de overheidsorganisaties daar nu nog niet aan toe zijn. Hierbij ontbreekt niet de wil, maar vooral de specifieke kennis en kunde op dit gebied. Kijk alleen al naar het bericht van vorig jaar dat een ontzettend groot deel van alle ICT projecten bij de overheid mislukten.matroosoft schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:30:
[...]
Dan is er dus weldegelijk een tekort, want bij een overschot zouden de IT'ers wel voor een appel en een ei willen werken. Ik denk dat het aantal werkzoekende IT'ers een stuk lager is dan het aantal vacatures.
Wel interessant om te zien dat de overheid dus waarschijnlijk veel beter af is wanneer ze zelf IT'ers in dienst nemen, mits ze maar goed betalen. Uiteindelijk zal het dan veel goedkoper zijn dan nu. Iemand een idee waarom de overheid niet voor deze oplossing kiest?
Door het inhuren van IT'ers is het zo dat de 'schuld' voor het mislukken van beleid wellicht gemakkelijker neergelegd kan worden bij de ingehuurde partij, terwijl zij zelf zouden worden aangesproken op het moment dat het medewerkers in dienstverband betreffen. Ik denk dus eerlijk gezegd dat er sprake is van kiezen voor veiligheid ipv economisch gewin.
Verwijderd
Precies wat ik ook altijd heb geroepen!tp2 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:20:
Wat ik wel duidelijk merk is dat ICT-ers hier in Duitsland veel meer betaald krijgen dan in NL. Voorbeeld: een SAP consultant in NL mag blij zijn als die 40-60K per jaar vangt. In D kan dezelfde consultant 50-90K per jaar vangen. En consultants die meer dan 100K bruto per jaar verdienen zijn hier ook niet zeldzaam. Ik ga hierbij ervanuit dat deze consultant niet in het duurste gedeelte van Duitsland gaat werken.
Is overigens nog steeds niet hetzelfde als juristen, maar komt er in elk geval dichter bij in de buurt.
Hetzelfde zal voor andere ICT vakgebieden ook wel gelden....
Dat er een tekort is, ben ik totaal niet met je eens. Als ik kijk naar de beloningen voor IT'ers in vergelijking met andere vakgebieden, is er eerder sprake van overshot dan van een tekort. Als er een tekort zou zijn, dan zou men aanmerkelijk hogere salarissen bieden. Om on-topic te blijven: "Harmonisatie"matroosoft schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:30:
[...]
Dan is er dus weldegelijk een tekort, want bij een overschot zouden de IT'ers wel voor een appel en een ei willen werken. Ik denk dat het aantal werkzoekende IT'ers een stuk lager is dan het aantal vacatures.

Dat de overheid (nog) minder biedt dan de markt, komt vooral door het hier eerder genoemde keurslijf van functiehuizen en schalen waarin ze zitten.
Het is immers gewoon een marktprincipe van vraag en aanbod. De markttarieven nemen af naarmate het aanbod hoog is en de vraag laag.
[ Voor 18% gewijzigd door tp2 op 04-09-2015 12:01 ]
Tsja, maar over die juristen heeft tp2 het natuurlijk niet.t_captain schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:36:
@tp2: over tien jaar is meer dan de helft van het juridisch werk geautomatiseerd. Vooral de juridisch secretaresse en de HBO-jurist hebben hiervan te vrezen. Zie het als een soort grassroots staatsgreep
Dat verklaart m.i. ook waarom deze groep zoveel verdient: het is onmogelijk te outsourcen en ze zitten dichtbij de geldbron / top van de pyramide. Als een CEO een rechtszaak verliest dan kost dat het bedrijf misschien 10 miljoen. In zo'n geval is een goede jurist inhuren voor 400 euro per uur niet eens een serieuze business case. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het bedenken van fiscaal aantrekkelijke constructies.
Niet alles draait om geld. Misschien zijn "de commerciëlen" daar anders in, maar vrijwel al mijn collega's waarderen de vakantiedagen, flexibiliteit bij ouderschap, secundaire arbeidsvoorwaarden en baanvastheid enorm. Leuk dat je een paar honderd meer kunt pakken in de maand maar als ik daardoor mijn dochtertje niet zie door de week, omdat ik pas om 19:30 thuis ben ipv. om 17:00 (ik begin vroeg) heb ik daar vrij weinig aan.t_captain schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:03:
Klopt. De inschaling van technisch specialisten bij de overheid is niet best. Ik pak even de rijksoverheid erbij.
Maar dat is wel een probleem als wij iemand aan willen nemen. Vrijwel iedereen moet er financieel op achteruit en veel mensen willen of kunnen dat niet.
Aldus een overheids IT-er
Houd er rekening mee ambtenaren werken 36 uur (lees salaris +10%) ambtenaren kennen een 13e maand (garantie) Dus als je roept een ambtenaar verdient 2900-4000 moet je dat vergelijken met 3455-4766 waarbij over 10% geen sociale lasten worden betaald (13e maand verdisconteerd + 10% indien je 40 uur zou werken).
Je verliest weliswaar je leaseauto maar daar werd ik de laatste jaren steeds minder blij van. En inderdaad regelingen voor ouderschap bijzonder zorg verlof calamiteiten regeling glijdende werktijden, mogelijkheid 4x9 5x8 + 24 ADV dagen etc.....
Ahhh vergeten zit je niet aan het einde van je schaal en krijg je geen slechte beoordeling ga je wel ieder jaar een periodiek omhoog en eventueel nog een algemene salaris verhoging.
Je verliest weliswaar je leaseauto maar daar werd ik de laatste jaren steeds minder blij van. En inderdaad regelingen voor ouderschap bijzonder zorg verlof calamiteiten regeling glijdende werktijden, mogelijkheid 4x9 5x8 + 24 ADV dagen etc.....
Ahhh vergeten zit je niet aan het einde van je schaal en krijg je geen slechte beoordeling ga je wel ieder jaar een periodiek omhoog en eventueel nog een algemene salaris verhoging.
Als ik naar de overheid zou overstappen kost me dat al snel 500 euro per maand. Plus een auto. En zoveel krijg ik ook niet betaald, werd een uurtje geleden gebeld door een recruiter die me 900 meer bood plus een 13e maand en auto.Arfman schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:05:
[...]
.
Maar dat is wel een probleem als wij iemand aan willen nemen. Vrijwel iedereen moet er financieel op achteruit en veel mensen willen of kunnen dat niet.
Aldus een overheids IT-er
Ik heb recent een paar maanden rondgelopen bij de overheid. Ik heb nog nooit zo veel incompetentie, onverschilligheid en een totaal gebrek aan leiderschap gezien. Stuitend!
Toppunt was toevallig iets ontdekken waardoor men door een investering van 4 manuur zo'n 80k euro per jaar kon besparen. Kastje-muur-kastje-muur situatie
Ahh ik schrok even maar incompetent leiderschap heb ik ook in het bedrijfsleven gezien Wijnands ..... (jij ook)
Serieus, 2800, voor een senior?erinaceus schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:19:
Als een senior developer tenminste een jaar of 7 werkervaring moet hebben, dan moet de functie tenminste 1000 euro bruto schelen met een schoolverlater. Gaat de overheid dan een starter aannemen voor 1800 euro?
Als je vers van de universiteit bij een bedrijf als ASML gaat werken pak je meteen 3k. En ook een 13e maand. En een winstdeling die de afgelopen jaren >10% was.
Alleen werk je dan 38 i.p.v. 36 uur per week.
De afgelopen 7 jaar is dat inderdaad een heel stuk beter dan bij de CAO-loze IT bedrijven. Ik schat in dat er door (gedeeltelijke) bevriezing van de loonsverhogingen bij de detacheerders een loonkloof is ontstaan van 15%+.Ahhh vergeten zit je niet aan het einde van je schaal en krijg je geen slechte beoordeling ga je wel ieder jaar een periodiek omhoog en eventueel nog een algemene salaris verhoging.
Als je echter in de industrie, financiele sector etc werkt, dan heb je ook een CAO met vastgestelde verhogingen bij beoordeling en met indexatie. Het is dus geen overheid-specifiek voordeel, eerder een consultancy-specifiek nadeel.
Ja maar waarom zouden ze ook, het is niet hun geld, ze worden nergens op afgerekend.Wijnands schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:21:
[...]
Als ik naar de overheid zou overstappen kost me dat al snel 500 euro per maand. Plus een auto. En zoveel krijg ik ook niet betaald, werd een uurtje geleden gebeld door een recruiter die me 900 meer bood plus een 13e maand en auto.
Ik heb recent een paar maanden rondgelopen bij de overheid. Ik heb nog nooit zo veel incompetentie, onverschilligheid en een totaal gebrek aan leiderschap gezien. Stuitend!
Toppunt was toevallig iets ontdekken waardoor men door een investering van 4 manuur zo'n 80k euro per jaar kon besparen. Kastje-muur-kastje-muur situatie
Ik bedoel wat zou jij doen als je geen verantwoordelijkheden hebt, wel een groot salaris en je eigenlijk niet hoeft te werken? Hoeveel mensen gaan er dan nog serieus iets oppakken en het risico lopen daar wel op afgerekend te worden?
Dit topic is gesloten.