ESPACE schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:37:
Eind 2012 is een heel contigent aan managers op straat gezet. Dat was noodzakelijk. Echter, vanwege de selectiecriteria is onevenredig veel business kennis, managementervaring en ondernemersschap verloren gegaan. Er is geselecteerd op jong, goedkoop, ambitieus, volgzaam en plooibaar nieuw management. Het verwachte potentieel komt er bij lange na niet uit met krimpende omzet tot gevolg.
Daarnaast gaan veel van de nieuwe managers hun boekje, op eigen initiatief ver te buiten om gestelde spreadsheet doelen te halen. In plaats van een buffer en filter te zijn tussen bedrijfstop en werkvloer wordt er in negatieve zin vaak een schepje boven op gedaan. Heel veel van de ongepaste druk komt voort uit onervarenheid en jonge honden gedrag van de nieuwe managers die hiermee denken te scoren bij hun bazen.
Ze zijn heel herkenbaar (ook hier). Ze ontkennen misstanden, bagatelliseren het, praten er omheen, praten het goed of ze doen zelfs alsof je gek bent. Terwijl vaak alleen deemoedig erkennen een gepaste reactie kan zijn.
Het huidige management is gemiddeld 50....Dus jong? Nee. Ja, een aantal TL's maar die zijn formeel geen management.
Ik hoop dat de reorganisatie meer diversiteit met zich gaat meebrengen in mensen.
Leeftijd heeft niets te maken met je management (of leiderschap) vaardigheden of niet. Ik heb het jonkies fundamenteel goed zien doen, al waren ze soms wat onhandig met tools/communicatie etc, maar de boodschap was wel de juiste.
En tegelijk zie ik ervaren managers de grofste fouten maken. De ergste vind ik situaties waarbij sr. managers roepen dat normen, waarden, etc belangrijk zijn, maar als puntje bij het paaltje komt zijn ze zelf het slechtste voorbeeld.
Nou wil ik niet bagataliseren, maar dit is niets bijzonders. Elke organisatie van de omvang CGI (NL) heeft dit verschijnsel. Ik heb hetzelfde bij KPN gezien, bij de lokale overheid, bij Shell, etc. De mensen die echt wat toevoegen zijn er maar heel weinig en die moeten sterk in hun schoenen staan. De rest is veelal omhoog gevallen of knikt vooral ja richting de laagjes erboven. Dat geeft niet, zo werkt het nou eenmaal in onze maatschappij.
Ik weet wel dat er bedrijven zijn die middelmatig performen en bedrijven die excellent performen. En die laatste categorie kijkt heel anders naar persoonlijkheid, managers, benodigde leiders en bijvoorbeeld talent. Het doet mij pijn om te zeggen dat CGI NL voor mij nog steeds in de eerste categorie valt. Tegelijk geloof ik dat het anders kan. Of dat gaat op korte termijn gebeuren........