Semi-slotje voor op het forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:41
Een semi-slotje. Hierbij kunnen alleen mods/admins reageren en kan de topicstarter zijn/haar topicstart aanpassen (maar geen andere posts en kan ook niet reageren). Handig voor in DAA/LAA/CAA lijkt me.

Als de topicstart dan niet voldoet; semi-slotje erop. Topicstarter past startpost aan zoals het hoort en het slotje gaat eraf. Dan krijg je ook geen posts van andere gebruikers die allemaal posten dat de topicstart niet goed is of toch lijstjes met suggesties gaan posten gebaseerd op aannames die uit de lucht zijn gegrepen en dus totaal niet behulpzaam zijn.

Het topic blijft op de index van het subforum gewoon tussen de open topics staan en mocht de startpost niet aangepast worden binnen een week, dan word het een permanent slotje.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dan zouden de reactie's van de mod's er blijven staan? Want dat zou ook niet zo handig zijn, dat je daar een heel gesprek ziet staan, en ook is het niet gewoon beter als ze een nieuw topic aan maken? Nieuwe kansen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Er worden geen reacties gewist bij een semi-slotje. En onder ideale omstandigheden zou alleen de mod die het semi-slotje zet een reactie plaatsen met uitleg. Eventueel als de topicstart dan is aangepast maar niet goed genoeg, kan de mod weer reageren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, liever de huidige werkwijze dat iemand een nieuwe start moet maken met een nieuw topic.

Jouw semi-slotjes leunen heel erg op het feit dat de mods alles direct zien. Als een mod er niet snel genoeg bij is dan is het al een puinhoop in de reacties en dan krijg je een 2-splitsing in behandeling net naar gelang hoe snel de modjes zijn. En daar zit niemand op te wachten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ^^. Als er geruime tijd (zeg meer dan een uur) geen moderator langs is geweest en een topic is helemaal van de rails kost het veel minder tijd voor de moderator om 'm op slot te gooien en aan te geven wat er niet deugt. Met je 'semi-slot' feature hebben we opeens 3 taken: op slot gooien, opruimen en weer openen wanneer de TS is aangepast.

Eigenlijk is het veel beter als mensen gewoon meer moeite doen om direct de eerste keer een goede TS te maken. Dan is deze functie helemaal niet nodig, loopt er niets uit de hand door toedoen van de openings post en kunnen er ook geen wilde aannames gemaakt worden. If only...

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Ik weet niet hoe vaak het gebeurt dat topics in bijvoorbeeld DAA, LAA of CAA niet aan de eisen voldoen, maar als dat vaker dan 50% van de gevallen is, dan vind ik dit niet eens zo'n gek idee.

Maar dan wil je zo'n semi-slotje misschien zelfs vanaf het plaatsen van het topic al hebben. Dus als je een nieuw topic opent in, ik zeg maar wat, DAA, dat je topic direct al geplaatst wordt met een 'semi-slotje' en dat het topic eerst echt geopend moet worden door een moderator. Dan heb je niet de vervuiling van andere users voordat een mod het topic ziet.

Kost natuurlijk wel meer werk voor de moderators (alhoewel ik vind dat moderators sowieso eigenlijk wel alle topics moeten nalopen), maar je zou daar eventueel ook wat extra mensen voor aan kunnen stellen, die bijvoorbeeld alleen semi-slotjes eraf kunnen halen. Of bij een topic aan kunnen geven of het voldoet of niet, zodat moderators makkelijker een semi-slotje eraf kunnen halen of kunnen sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 11-02-2015 20:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:22
@ Hahn

Het idee wat je stelt lijkt niet zo verkeerd, echter moderatie op het forum is voor zover ik weet een vrijwilligers functie. Dat betekend dat het geen betaalde baan is.

Daarnaast worden er zoveel topics gestart, dat het mij ondoenbaar lijkt iedere post te lezen, keuren en open te zetten.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Na ruim 13 jaar op dit forum ben ik me er goed van bewust dat moderator-zijn een onbetaalde, vrijwillige functie is ;)

Zoals ik al zei: moderators zouden al alle topics moeten controleren en als het vaker fout dan goed gaat (en dat idee heb ik eerlijk gezegd wel), dan lijkt me dit niet zo'n gek idee. Want het loopt soms best de spuigaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hahn schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:06:
Ik weet niet hoe vaak het gebeurt dat topics in bijvoorbeeld DAA, LAA of CAA niet aan de eisen voldoen, maar als dat vaker dan 50% van de gevallen is, dan vind ik dit niet eens zo'n gek idee.

Maar dan wil je zo'n semi-slotje misschien zelfs vanaf het plaatsen van het topic al hebben. Dus als je een nieuw topic opent in, ik zeg maar wat, DAA, dat je topic direct al geplaatst wordt met een 'semi-slotje' en dat het topic eerst echt geopend moet worden door een moderator. Dan heb je niet de vervuiling van andere users voordat een mod het topic ziet.

Kost natuurlijk wel meer werk voor de moderators (alhoewel ik vind dat moderators sowieso eigenlijk wel alle topics moeten nalopen), maar je zou daar eventueel ook wat extra mensen voor aan kunnen stellen, die bijvoorbeeld alleen semi-slotjes eraf kunnen halen. Of bij een topic aan kunnen geven of het voldoet of niet, zodat moderators makkelijker een semi-slotje eraf kunnen halen of kunnen sluiten.
Is dit niet juist al het idee geweest waarom DAA etc geopend is? Omdat er te veel bagger topics op de rest van het forum belanden die niet aan de lokale eisen voldeden en daarom is DAA etc geopend als een soort van "vuilnisbak" waar iedereen die er niet op zat te wachten het forum eruit kon filteren.

Moet er nu echt weer een filter voor de vuilnisbak komen (en dan over een half jaar weer een additioneel filter voor het filter).

Persoonlijk zou ik dan liever gewoon een apart forum zien "opgeschoond DAA" waar niemand een topic in mag openen, maar mods wel topics naartoe mogen verplaatsen als ze er zin in hebben. Dan blijft de vuilnisbak de vuilnisbak en de juweeltjes kunnen eruit gelicht worden.

Semi-slotjes klinken leuk, maar al zou iedere mod elk nieuw bericht gaan screenen alsnog zit je met het feit dat een mod het nog een 2e of 3e keer moet screenen voordat het open gaat. En als dat screenen net niet snel genoeg gaat (bijv een uurtje duurt) dan hebben de meeste vuilnisveroorzakers al een 2e of 3e topic geopend wat weer meer werk voor de mods oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DAA & co zijn geopend omdat er blijkbaar veel vraag was naar adviestopics, dat betekent nog niet dat je ze moet zien als dumpplekken.

En in de huidige situatie moeten moderators ook alle topics door, om de kwaliteit te bewaken en moeten ze topics sluiten, met vaak al veel onnodige of ongewenste reacties in die topics.

In mijn voorstel moeten moderators ook alle topics door (dus dat is niet hetgeen wat meer werk/tijd kost), maar is het aan hun om topics te openen als ze goed genoeg zijn of bij te sturen als ze dat niet zijn.

En als het echt een probleem is dat mensen extra topics gaan openen, om bijvoorbeeld aandacht te vragen, dan zou je kunnen denken aan een limiet van 1 topic per 24 uur per forumdeel of forumgroep. Of als je nog een ongecontroleerd topic (met semi-slot) hebt, dat je geen nieuw topic mag openen.

Ja, dat is allemaal veel extra geregel en gedoe, maar de huidige manier werkt ook gewoon niet denderend. En ik zeg niet dat dit dé oplossing is en stante pede ingevoerd zou moeten worden, het is een idee en kom gerust met verbeteringen dan wel andere voorstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Overigens kunnen lokale mods al 'voorbij' een slotje posten. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik gok dat NitroX dat wel weet, maar de feature request vooral gaat om als topicstarter toch je post te kunnen wijzigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hero of Time schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:59:
Met ^^. Als er geruime tijd (zeg meer dan een uur) geen moderator langs is geweest en een topic is helemaal van de rails kost het veel minder tijd voor de moderator om 'm op slot te gooien en aan te geven wat er niet deugt. Met je 'semi-slot' feature hebben we opeens 3 taken: op slot gooien, opruimen en weer openen wanneer de TS is aangepast.

Eigenlijk is het veel beter als mensen gewoon meer moeite doen om direct de eerste keer een goede TS te maken. Dan is deze functie helemaal niet nodig, loopt er niets uit de hand door toedoen van de openings post en kunnen er ook geen wilde aannames gemaakt worden. If only...
Hier wil ik graag even op reageren als je het niet erg vindt. Dit omdat jij een modje bent die invloed kan uitoefenen op andere modjes. :)
offtopic:
Men gaat naar CAA en ziet:
Handleiding Pricewatch
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
CAA beleid
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
Voeding advies en informatie topic - Deel 30
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
[ADV] Gezocht: testers voor de Samsung LU28D590D Monitor

Men gaat naar DAA en ziet:
Nieuw: topic templates
Handleiding Pricewatch
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
DAA beleid
[Feedback] Best Buy Guide systemen

En dan verbazen de meeste modjes zich nog dat er zo slecht gelezen wordt. :'(

De mensen moeten gewoon aan het handje worden meegenomen:
Geef ze een keuzemenu:
Wat wil je kopen?
Monitor
Voor informatie over monitoren en technieken:
Voor aankoopadviezen:

CPU
etc...

Er moeten 2 stickies zijn:
Waar moet je je topic plaatsen?
Hulp met aankoopadvies & regeltjes

Ik heb overigens speciaal voor jullie al gedacht aan een tekentje ervoor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YwXrE1w.png

De sleutel omdat de TS het topic weer geopend kan krijgen door de aanwijzingen op te volgen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 11-02-2015 22:25 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Als moderator HW/xAA heb ik hier ook wel een mening over. Het idee van een semi-achtig slotje speelt ook wel eens door mijn hoofd. Hoe het nu gaat, User opent topic, ik scan dat vluchtig, zie ik de bekende layout en een wenslijstje, doe ik niks.

Mis ik een lijstje, dan stuur ik een standaard reply met dat dat eigenlijk wel gewenst is en waar dan de informatie te vinden is. Dit kost mij vrij weinig tijd. Ik sluit de boel niet.

Mist er zowel een duidelijk verhaal als een build, gaat de boel op slot met de opmerking te kijken naar het beleid etc. etc.

Overigens, als User stap 2 meerdere malen achter elkaar herhaalt in nieuwe topics, gaan die allemaal dicht.

Waar het echter vrij vaak mis gaat is dat anderen in het geval van situatie 2 vrolijk alvast beginnen te discussiëren, waarbij het hele idee van eigen inzet/onderzoek onderuit wordt gehaald. Een semi-slotje zou hier uitkomst kunnen bieden.

Ik heb zelf geen zin om topics "hard" te sluiten tot ik via een DM een nette OP heb gehad etc. Dat zou te veel tijd gaan kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 11-02-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enig idee waarom het ongeacht beleid en andere hulpmiddelen zo slecht gesteld is met de kwaliteit van de TS'en? Het gros van de topics wordt in 2 minuten gemaakt, niet nadenkend over wat ze nou precies willen en dat noteren en vooral het missen van common sense. Echt, je hoeft geen Tolkien serie te lezen om te weten hoe een goede TS eruit ziet, ongeacht waar je 'm maakt. Een brief heeft ook vaste onderdelen en moet ook altijd bepaalde informatie bevatten. Schoolprojecten vereisen ook documentatie zoals een PvA. Dat maak je niet in 5 minuten en kan je al helemaal niet beschrijven in 3 zinnen.

In xAA heb je dan veel rommel, maar in Softe Goederen zie ik vaak genoeg topics die beginnen met "Gister werkte dit nog, nu niet meer, wat is er stuk?" en moeten we maar gaan raden wat de gebruiker heeft gedaan. Programming zal ook vast zulk soort topics hebben in de trant van "dit is mijn code, waar staat de fout" of "hoe maak ik x of y" zonder verdere uitleg, doel of wat dan ook. Het is forumbreed een probleem.

Hmm, misschien moeten we met zulke gebruikers een 'human centipad' maken, zoals ze dat bij South Park hebben gedaan. Dat zal ze leren om te lezen. })
De mensen moeten gewoon aan het handje worden meegenomen:
Geef ze een keuzemenu:
Wat wil je kopen?
Monitor
Voor informatie over monitoren en technieken:
Voor aankoopadviezen:

CPU
etc...
Dat wordt al gedaan via templates. Maar zelfs dat is blijkbaar nog te moeilijk om te volgen en goed in te vullen. :X |:(
Gomez12 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:53:
[...]

Is dit niet juist al het idee geweest waarom DAA etc geopend is? Omdat er te veel bagger topics op de rest van het forum belanden die niet aan de lokale eisen voldeden en daarom is DAA etc geopend als een soort van "vuilnisbak" waar iedereen die er niet op zat te wachten het forum eruit kon filteren.
Als je de xAA fora gaat bestempelen als 'vuilnisbak' heb je geen flauw idee hoe het hier aan toe gaat en waarom ze überhaupt zijn gemaakt. Met deze opmerking beweer je dus ook dat de moderators daar zijn te vergelijken met hulpverleners in vrijwilligersorganisaties dat voornamelijk bezigheidstherapie is voor de minder bedeelden. Dat vind ik echt niet kunnen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Het idee van Hahn om het topic standaard al van een semi-slotje te voorzien is ook een goed idee. Bedenk wel dat als een topic wordt gepost op het moment dat de mods meerdere uren afwezig zijn, onwetende gebruikers kunnen gaan klagen.

Dat kan dan weer verholpen worden door een gele balk te tonen met een simpel berichtje zoals;
Je topic staat op slot totdat een moderator het goedgekeurd heeft. Tot die tijd kun jij wel je post aanpassen maar kunnen anderen niet erop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:19:
Het idee van Hahn om het topic standaard al van een semi-slotje te voorzien is ook een goed idee. Bedenk wel dat als een topic wordt gepost op het moment dat de mods meerdere uren afwezig zijn, onwetende gebruikers kunnen gaan klagen.

Dat kan dan weer verholpen worden door een gele balk te tonen met een simpel berichtje zoals;
Je topic staat op slot totdat een moderator het goedgekeurd heeft. Tot die tijd kun jij wel je post aanpassen maar kunnen anderen niet erop reageren.
Probleem is dat modjes, net als jij en ik, vrijwilliger zijn. Dit idee zou heel erg veel tijd van ze vragen en lijkt me daarom niet gepast. Wat me wel gepast lijkt is dat er een aantal users worden aangesteld als "helper" of iets dergelijks. Deze mensen krijgen dan niet alle gave features die modjes hebben, maar mogen een aantal dingen als semi-slotjes plaatsen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Nee, het vraagt niet veel extra tijd ten opzichte van hoe het nu is.

Modjes gaan alle topics al bij langs om te zien of ze aan de regels en richtlijnen voldoen. Het enige wat ze met een semi-slotje dat standaard erop zit, hoeven te doen, is het unlocken als de ts goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:26:
Nee, het vraagt niet veel extra tijd ten opzichte van hoe het nu is.

Modjes gaan alle topics al bij langs om te zien of ze aan de regels en richtlijnen voldoen. Het enige wat ze met een semi-slotje dat standaard erop zit, hoeven te doen, is het unlocken als de ts goed is.
Dan lijkt het me eenvoudiger als er flink wat users worden aangesteld die mogen unlocken. Dan hoeven de modjes niet elk topic te unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Nogmaals, een muisklik of twee, misschien drie is alles wat nodig zal zijn. Met enige ervaring kan dat binnen 5 seconden gedaan worden. Dat is minder tijd dan te moeten reageren om de gebruiker te wijzen op wat er fout is in zijn/haar topic.

Edit; overigens, over het aantal stickies/faqs bovenaan in DAA ben ik het met je eens. Ik heb een poosje terug geconverseerd met Bolletje en Ed_L en hun een idee overhandigt. CAA heb ik het niet over gehad maar ook daar staat een absurde hoeveelheid.

[ Voor 34% gewijzigd door NitroX infinity op 11-02-2015 23:34 ]

• Gomez12
Hero of Time schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:05:
[...]
Als je de xAA fora gaat bestempelen als 'vuilnisbak' heb je geen flauw idee hoe het hier aan toe gaat en waarom ze überhaupt zijn gemaakt. Met deze opmerking beweer je dus ook dat de moderators daar zijn te vergelijken met hulpverleners in vrijwilligersorganisaties dat voornamelijk bezigheidstherapie is voor de minder bedeelden. Dat vind ik echt niet kunnen.
Ik ga morgen wel even door oude topics zoeken, want dit is toch echt wat mij bij staat als reden voor opening xAA forums (alleen dan wat netter gezegd).

En je kan uiteraard "zeuren" over mijn woordkeuze, maar mij staat toch echt bij dat er toendertijd door meerdere modjes gezegd was dat je het gewoon uit je active topics kon filteren wat op mij overkomt als erkennen dat het bekend is dat het niet al te gewenst is.

Maar ik ga morgen wel even zoeken... Misschien dat ik dan ook mijn verontschuldigingen ga aanbieden :)
NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:31:
Nogmaals, een muisklik of twee, misschien drie is alles wat nodig zal zijn. Met enige ervaring kan dat binnen 5 seconden gedaan worden. Dat is minder tijd dan te moeten reageren om de gebruiker te wijzen op wat er fout is in zijn/haar topic.
Het probleem is dat het dus veelal niet zo werkt. Het kost veel en veel meer tijd.

Nu is alles bij default zeg maar matig als het geopend wordt. En een modje kan het scannen of het niet slecht is en indien het wel slecht is actie ondernemen (en matig gewoon door laten lopen hopende op verbetering)
Maar als je het om gaat draaien en je gaat by default alles slecht verklaren dan is alles wat open staat goedgekeurd en dat is simpelweg een stuk zwaarder dan matig.
Een open topic heeft dan echt een seal of approval gekregen van een modje wat bij de huidige default niet per definitie zo is.

Zie bijv :
br00ky schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:59:
Hoe het nu gaat, User opent topic, ik scan dat vluchtig, zie ik de bekende layout en een wenslijstje, doe ik niks.
Grofweg gezegd kan ik dus een topic openen met bekende layout, een wenslijstje en daarin subtiel flamebait verwerkt en br00ky die mist dat.
Het topic verwordt tot een flamefest en br00ky sluit het topic en niemand vind iets aan de hand.

Gaat br00ky echter eerst het topic ontsluiten dan is er gevoelsmatig naar gekeken en heeft br00ky een seal of approval gegeven. Ontaard het in een flamewar en sluit br00ky het topic weer dan ga ik op hoge poten naar LA want hoe kon br00ky het eerst goedkeuren / openen en het daarna sluiten. "Wat is dat voor prutcontrole"

Zie je het verschil?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De xAA forums zijn geen vuilnisbakken, maar we we zijn ons er ook van bewust dat het niveau vaak een stuk lager is. Dat gaat ook op voor AK, en dat mag ik als moderator van dat forum wel zeggen ;) . En daar waar we bij de xAA forums nog nieuwe users trekken die het klappen van de zweep nog niet kennen, is het in AK toch ook echt het meubilair dat zich van de slechtste kant laat zien :(

Maar om on-topic te gaan: ik zie geen enkel voordeel van zo'n semi-slotje. In AK en SF zou ik zo iemand gewoon aangeven dat een nieuw topic mag worden geopend waarbij aangegeven wat er beter moet.

Ipv technische middelen zou het beter zijn als users slechte topics gewoon rapporteren en niet in antwoorden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gomez12
gambieter schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 00:38:
Ipv technische middelen zou het beter zijn als users slechte topics gewoon rapporteren en niet in antwoorden :)
Tja, aan de andere kant. Ipv te blijven dromen dat ooit iedereen wel alle slechte topics gaat rapporteren en er niet meer in gaat reageren kan je ook nog eens herbekijken of er niet een redelijk simpele technische oplossing te vinden is die niet 100% pakt, maar bijv wel 80%.

Alleen denk ik eigenlijk dat het begint op een heel ander niveau : Namelijk management. Wat voor publiek wil je in xAA hebben?
Wil je daar gedeeltelijk je nieuwe bezoekers vandaan trekken, dan moet je gewoon accepteren dat er slechte topics gaan komen van nieuwe bezoekers, dat technisch afdichten schrikt weer nieuwe mensen af en strookt niet met je wens qua nieuwe mensen aantrekken.

Wil je nieuwe users aantrekken dan heb je gewoon ergens een zandbak (laat ik het geen vuilnisbak meer noemen) nodig waar je nieuwe gebruikers in begeleid kunnen worden en dat zal gaan met vallen en opstaan.
En daarvoor zijn juist fora als xAA heel erg geschikt, omdat het heerlijk beperkte fora zijn (je hebt een layout een wensenlijstje en dat was het wel zo ongeveer in grote lijnen) die vanwege de beperking heel simpel te controleren zijn op basisvereisten.
En tegelijk zijn het heerlijk fora die algemene vragen van algemene mensen invullen, dus ideaal om nieuwelingen aan te trekken.
Alleen heb niet de illusie dat elke nieuweling zelfs de simpelste regeltjes volgt.

Dus imho is de vraag meer : Management wat wil je? En als daar duidelijkheid over is dan kan er gekeken worden naar of die wens technisch in te vullen is nav dit soort topics.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar zie je dat gebeuren? xAA zijn subfora met een nogal scoringsdriftig publiek, niet qua fanboyism, maar meer richting, wie post als eerst een lijstje dat min of meer aan de eisen voldoet.

Het merendeel zal wel goedbedoeld zijn, uit hulpvaardigeid, maar het houdt het wel in stand, "als hij/zij het doet, doe ik het de volgende keer ook wel". Als we er "op tijd" bij zijn, dus nog voordat er een reactie komt op een slechte OP met sturing richting TS gaat het bijna altijd goed, maar zelfs dán zie je soms dat andere users alsnog een lijstje posten.

Misschien zouden we die wat lichter kunnen trashen/mbr'en, dat doe ik immers nu eigenlijk nooit met dat soort berichten. Die reactie is dan immers vaak afkomstig van users die heus wel weten hoe het werkt.
Gomez12 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 01:17:
[...]

Alleen denk ik eigenlijk dat het begint op een heel ander niveau : Namelijk management. Wat voor publiek wil je in xAA hebben?
Wil je daar gedeeltelijk je nieuwe bezoekers vandaan trekken, dan moet je gewoon accepteren dat er slechte topics gaan komen van nieuwe bezoekers, dat technisch afdichten schrikt weer nieuwe mensen af en strookt niet met je wens qua nieuwe mensen aantrekken.
Daar heb je zeker een punt. Als voorbeeld DAA, er zijn geregeld topics die na het ontbreken van een eigen lijst en een sturing van onze kant gelijk sterven, ondanks dat die sturing meerdere bronnen bevatten (binnen Tweakers) waar de informatie verzameld kan worden.
Wil je nieuwe users aantrekken dan heb je gewoon ergens een zandbak (laat ik het geen vuilnisbak meer noemen) nodig waar je nieuwe gebruikers in begeleid kunnen worden en dat zal gaan met vallen en opstaan.
Zeker, echter, no offence naar NitroX, een topic (of DM) met een soortgelijke strekking als dit topic komt eens in de zoveel tijd sowieso weer terug en altijd geïnitieerd door een reg. Ik heb even teruggezocht in mijn DM archief, en ik zie zo al drie regulars uit xAA die mij hierover hebben benaderd. Daar ligt dus blijkbaar irritatie. Als de insteek van het management is om nieuwe users o.a. via xAA binnen te laten komen, vraag ik mij af of er überhaupt méér gedaan moet worden en dat de regulars het dus maar moeten slikken zoals het nu gaat. Ik wijs veranderingen nu niet af, ik denk slechts hard op.

• NitroX infinity
Irritatie wil ik het niet noemen br00ky. Het is gewoon iets dat opvalt en waarvoor ik een ideetje heb.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah, bij anderen was daar wel sprake van ;).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

br00ky schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:57:
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar zie je dat gebeuren? xAA zijn subfora met een nogal scoringsdriftig publiek, niet qua fanboyism, maar meer richting, wie post als eerst een lijstje dat min of meer aan de eisen voldoet.
Ik ben realistisch genoeg om het niet te verwachten, zoals gezegd is AK zeker zo erg en regulars zijn daar net zo erg als nieuwelingen.

Ik zou gewoon slotje plaatsen en dan sluitmessage maken, en daar heb je geen semi-slotje voor nodig. Ik vind reacties in een slecht topic niet belangrijk genoeg om te "redden".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:17

P_Tingen

omdat het KAN

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:19:

Zou je niet slot-eraf-haal-recht moeten geven aan users obv hun karma of zo? Dan kan een post standaard op semi-slot en kan het er alleen afgehaald worden door moderators en powerusers. Dit vraagt dan geen extra tijd van de moderators, maar er kijken wel meer ervaren ogen naar.

Je zou uiteraard moeten bijhouden welke user een semi-slot heeft verwijderd om daar een beetje kwaliteit in te houden; stel dat ik nou posts mag ontsluiten en ik doe dat niet naar de zin van de moderator, dan kan hij mij daar gewoon op aanspreken.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28

Fiber

Beaches are for storming.

Liever gewoon houden zoals het nu is. Het enige waar ik me nog aan erger, is dat er nog steeds vrij veel aankoopadvies topics in andere fora geplaatst worden, maar daar valt helaas niet zo veel aan te doen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hahn
Fiber schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:58:
Liever gewoon houden zoals het nu is.
Kom je vaak in de xAA-forumdelen? En zo ja, vind je het echt goed gaan?

Als het antwoord op één van beide vragen nee is, dan snap ik het niet helemaal en hoor ik graag waarom je dit zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 12-02-2015 19:51 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

AzzKickah

06-CENSORED

Hahn schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:39:
[...]

Als het antwoord op beide vragen nee is, dan snap ik het niet helemaal en hoor ik graag waarom je dit zegt :)
Als vraag 1 nee is, hoeft ie vraag 2 niet te beantwoorden.

Het idee an sich is niet verkeerd denk ik. Ik stoor me de laatste maanden ook merkbaar vaker aan van die topics die even gauw geopend worden omdat -zo komt het op mij over- diegene ergens van iemand gehoord heeft dat "Tweakers wel een goed forum heeft. Vraag daar maar welke TV je moet kopen."
Of mensen die een systeem willen gaan samenstellen, bouwen en overklokken maar werkelijk letterlijk nog niet eens weten wat een SSD is.

Daar moet goed voor gewaakt worden naar mijn mening. Zero tolerance, topic-template gewist? Slotje. Of niet eens kunnen posten zelfs.
:P ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AzzKickah op 12-02-2015 19:54 ]

• Hahn
AzzKickah schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:51:
[...]

Als vraag 1 nee is, hoeft ie vraag 2 niet te beantwoorden.
Verbeterd :Y)

• Fiber

Fiber

Hahn schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:39:
[...]

Als het antwoord op één van beide vragen nee is, dan snap ik het niet helemaal en hoor ik graag waarom je dit zegt :)
1) Nee... :)

2) Ik wel... :)

Het forum filter: De beste uitvinding sinds het gesneden brood! _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-10 12:47
P_Tingen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:51:
[...]

Zou je niet slot-eraf-haal-recht moeten geven aan users obv hun karma of zo? Dan kan een post standaard op semi-slot en kan het er alleen afgehaald worden door moderators en powerusers. Dit vraagt dan geen extra tijd van de moderators, maar er kijken wel meer ervaren ogen naar.

Je zou uiteraard moeten bijhouden welke user een semi-slot heeft verwijderd om daar een beetje kwaliteit in te houden; stel dat ik nou posts mag ontsluiten en ik doe dat niet naar de zin van de moderator, dan kan hij mij daar gewoon op aanspreken.
Dan zou ik het toch iets anders doen, nieuwe topics gaan niet standaard op slot maar komen in een apart forum deel. Dat forum maak je alleen toegankelijk voor mods en een selectie van mensen die actief zijn in xaa en zich aan de regels houden. Deze mensen kunnen 'stemmen' of een topic voldoende op onvoldoende is, bij 3x voldoende gaat het topic automagisch naar xaa. Bij onvoldoende kan een mod uitleggen aan de user wat er fout is en kan de user deze fouten verbeteren. Zo heb je 1: geen extra werk voor mods, 2: mensen kunnen niet snel lijstjes gaan posten, 3: actieve mensen uit xaa kunnen meemodden zonder 'schade' te veroorzaken en 4: een xaa forum met alleen goede topics.

• NitroX infinity
Lekker, nog een subforum en meer werk. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
NitroX infinity schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:47:
Lekker, nog een subforum en meer werk. :D
Voor het subforum heb je het forumfilter.

En het extra werk wordt dan juist verspreid ipv dat er enkel maar gezegd wordt : Anderen moeten het voor mij doen.

Als jij een schoner forum wilt dan moet je ook wel zelf bereid zijn er iets voor te doen en niet enkel maar wijzen naar mods / admins die het wel even voor jou moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Veel te ingewikkeld allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Fiber schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:19:
Veel te ingewikkeld allemaal...
Ik snap niet waarom je dit soort dingen blijft zeggen als je er toch niet vaak komt. Waarom meng je je dan toch in de discussie, terwijl het je blijkbaar niet bijzonder veel interesseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hahn schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:41:
[...]

Ik snap niet waarom je dit soort dingen blijft zeggen als je er toch niet vaak komt. Waarom meng je je dan toch in de discussie, terwijl het je blijkbaar niet bijzonder veel interesseert?
* Gomez12 kijkt naar Hahn zijn ondertitel en vraagt zich af waarom Hahn dit concept niet gewoon begrijpt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat 'ie voornamelijk tegen de stroom in aan het schoppen is heb ik uiteraard wel door, maar ik was benieuwd of het alleen voor de lol was of dat er meer achter zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ben echt niet de enige die hier tegen is hoor...

Ik ga niet iedereen quoten, dus gambieter maar even als voorbeeld waar ik het volkomen mee eens ben in deze:
[...]

Maar om on-topic te gaan: ik zie geen enkel voordeel van zo'n semi-slotje. In AK en SF zou ik zo iemand gewoon aangeven dat een nieuw topic mag worden geopend waarbij aangegeven wat er beter moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 13-02-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:19

matroosoft

Lone Christian

Even voor de duidelijkheid, er zijn in dit topic globaal twee ideeën:

- het idee van een semi-slotje: Wanneer een OP door een mod wordt afgekeurd gaat dit slotje erop en kunnen enkel de mod en de topicstarter nog reageren / de OP wijzigen.
- het idee van Hahn: standaard een slotje op ieder nieuw topic tot de OP is goedgekeurd door een bevoegd persoon. Indien de OP niet goed is stuurt een mod en dm naar de topicstarter met de reden waarom het slotje er niet af kan. Topicstarter kan de OP vervolgens aanpassen, waarna het slotje er alsnog afkan.

Wie is het waar wel / niet mee eens?
Wat mij betreft vind ik het idee van hahn erg goed, maar de modjes moeten het er wel mee eens zijn. Het semi-slotje lijkt me dan weer niet zoveel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

En als er nu eens, zodra iemand voor de eerste keer een topic start, er een soort verklaring van goed gedrag getekend moet worden? Dus gewoon een aantal vinkjes, waarin staat dat je akkoord gaat met de voorwaarden voordat een topic live kan. En dat kan iets heel simpels zijn als:

Wat heb je zelf al gedaan, voordat je dit topic opende en staat dit ook in de topic start? / Heb je zelf al naar een oplossing gezocht?

Pas als er (maximaal 3) vinkjes zijn gezet verklaart de TS dus eigenlijk dat hij een goede reden heeft op het topic live te zetten. Simpel, maar doeltreffend. Zo filter je denk ik al 90% van de nutteloze topicstarts eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ik blijf meer zien in een optie 3 : apart forum waar de juweeltjes uitgehaald kunnen worden door de mods maar waar de geinteresseerden door de bagger kunnen gaan.

Het probleem met 1 en 2 is imho : Je vervuilt de fora met topics met slotjes en je vereist een 100% tijdige screening door mods, dit legt een extra werkdruk neer terwijl imho het default moet zijn goede topics openen, mocht er echt een behoefte zijn aan baggertopics dan liever uit het zicht en dan is het ieder zijn keus of hij door de modder wil gaan of niet. Want schijnbaar gaat het consequent om een paar type topics als ik het goed begrijp.
Ik ben er namelijk nog steeds niet achter wat er nieuwe topics volgens optie 1 en 2 moet gebeuren tijdens een MOAM of als er even een paar uur geen modje beschikbaar is vanwege omstandigheden of ...

100% tijdige controle van alle topics is imho het streven, maar niet de verplichting. En met 1 en 2 maak je het tot een verplichting.

@Nik : Is al voorbij geweest, dat leidt enkel maar tot blind invullen vinkjes, met het huidige internet is iedereen gewend aan eula's / vinkjes zetten en niemand doet dat meer serieus.

• Fiber

Fiber

Wat is er mis met de ouderwetse echte slotjes die we nu al hebben? Die werken prima mijns inziens.
Gomez12 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:58:
[...] dan liever uit het zicht...
Dat zijn ze gelukkig al grotendeels. Lang leve het forum filter!

En, voor de goede orde, hebben we het hier over eventuele 'vernieuwingen' voor heel GoT of voor een paar specifieke (aankoop advies) forums...?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Een subforum als prullenbak lijkt me een slecht idee.

Laten we beginnen bij de bron: mensen die de stickies niet lezen. Logisch dat ze die niet lezen want het zijn er veel te veel. Geef ze gewoon eens een schone onderbroek aan. Anders wil ik zelfs wel het hoofdsticky schrijven, het is er momenteel gewoon een puinhoop voor nieuwelingen. Je wordt als nieuweling doodgegooid met verschillende topics (die je natuurlijk niet allemaal gaat lezen).

Ik pleit voor 2 stickies.
1. Waar hoort je topic? (Staat in elk subforum van HW)
2. Informatie m.b.t. advies

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 17:04

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Bij de meeste subfora staan er al 2 duidelijke informatie stickys bovenaan die doen wat jij voorstelt ( zie bijv http://puu.sh/g2TV1.png)

en het enige subforum waar er echt veel in staan is Componenten Aankoopadvies (en die zijn allemaal heel nuttig.)

Ik vind een "puinhoop" echt zwaar overdreven.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Frozen schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 00:12:
Een subforum als prullenbak lijkt me een slecht idee.
Die hebben we al. >:) ;)
Laten we beginnen bij de bron: mensen die de stickies niet lezen. Logisch dat ze die niet lezen want het zijn er veel te veel. Geef ze gewoon eens een schone onderbroek aan. Anders wil ik zelfs wel het hoofdsticky schrijven, het is er momenteel gewoon een puinhoop voor nieuwelingen. Je wordt als nieuweling doodgegooid met verschillende topics (die je natuurlijk niet allemaal gaat lezen).

Ik pleit voor 2 stickies.
1. Waar hoort je topic? (Staat in elk subforum van HW)
2. Informatie m.b.t. advies
Eén stickie van tien pagina's of tien van één pagina gaat niet uitmaken. Het is een vorm van netiquette dat je eerst gaat lezen of je vraag al ergens is beantwoord, maar tegenwoordig gaat het om instant gratification en wordt alles gevraagd. Aan de andere kant, ga diep in de kronieken van GoT zoeken en dit is van alle tijden, alleen we zijn allemaal een stuk vriendelijker geworden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1