Nou, het appels en peren verhaal is net hoe je het bekijkt. Kijk je naar release datums en generaties, dan moet je de AMD R9 serie vergelijken met de NVidia GTX7xx reeks. Bekijk je het uit de hoek van de eindgebruiker, die op dit moment kijkt wat er te koop is, dan kan je inderdaad de R9 serie met de GTX9xx kaarten vergelijken.XanderDrake schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:02:
[...]
Maar dit geselecteerde stukje over energie verbruik slaat als een tang op een varken. Appels met appels vergelijken: als de GTX 970 100% doet op performance/watt, dan haalt de 290 ongeveer 65% op 1440p. Op 1080p nog lager, namelijk 62%. Die 60€ haal je daarmee na een jaar of 2 gamen en normaal gebruik er zeker uit.
Qua stroomverbruik valt het nog wel mee. Vergelijk je de R9 290(X) en GTX970 met elkaar, dan kost het je zo'n 2.5 tot 3.5 jaar gamen voordat je het prijsverschil van ongeveer 70 euro hebt goedgemaakt. Met 4 uur per dag, 7 dagen per week kom je uit op ~29 euro per jaar, 3 uur per dag is 21 euro per jaar. En ja, 4 uur per dag elke dag is veel, doe je al 2 dagen niet gamen dan moet je de overige dagen al meer dan 5.5 uur gamen. Voor de beurs maakt het uiteindelijk niets uit welke kaart je koopt
Toeval. Ik wist toevallig dat Anandtech een redelijk consistente vergelijking had. Het maakt echter geen verschil in de cijfers, het verschil tussen een R9 290(X) en een GTX970/GTX980 is daar bij het gemiddelde verbruik ook zo'n 90W.-The_Mask- schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:14:
[...]
Waarom heb je niet het average verbruik van TechPowerUp gepakt? Geeft een veel duidelijker beeld.
Mijn prijzen zijn grofweg de prijs wat je betaalt voor een (meestal non-reference) model gebaseerd op de Pricewatch, de performance cijfers zijn die reference modellen. In beide gevallen zijn het non-ref met non-ref vergeleken en reference met reference modellen. De cijfers zijn geen absolute waarheid, maar een benadering/gemiddelde. Je kan ook wel zeggen we nemen altijd de Asus R9 290(X) en Asus GTX970, maar fluctuatie in prijzen en het feit of 1 website constant alle Asus modellen test geeft veel teveel variabelen. Genoeg om in ieder geval eventuele verschillen (wat een paar procenten zijn) in twijfel te trekken.Nature schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:20:
[...]
Mag ik misschien een link naar dat artikel? Bij TPU zie ik andere cijfers op 1440p in jouw tabel staat €370 voor de GTX 970 dus is het een non-reference hier: http://www.techpowerup.co...SI/GTX_970_Gaming/27.html
daar is de MSI GTX 970 7% sneller dan de R9 290 en even snel als de R9 290X. Nu zullen de AMD kaarten hier wel reference zijn maar een non reference R9 290(X) heeft eigenlijk alleen een betere koeler wat wel nodig was en zijn 25-50MHz hoger geklokt dus hij zal niet veel sneller zijn max 1-2% ofzo, ter vergelijking de
MSI GTX 970 is 100MHz hoger geklokt dan reference en heeft 3% betere prestaties.
Daarbij schat ik (heb even geen tijd om het nu na te zoeken) dat wanneer ik ook bij de performance alleen non-reference (aftermarket) kaarten zou nemen, dat de AMD kaarten meer profijt zullen hebben t.o.v. hun reference modellen dan dat NVidia kaarten dat zouden hebben. Dit aangezien de reference R9 koeler waardeloos zijn (te luid, koelen te slecht, weinig overclock potentieel) en de reference NVidia koeler wel aardig is.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT