CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:
  • 53.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 22:25
GCN ondersteunt trouwens de DirectX 12_1 specificatie niet. http://www.computerbase.d...n-feature-level-12-0-gcn/ (dit staat los van tier 3 ondersteuning)

Hier kan je zien wat AMD dan zou missen: Wikipedia: Direct3D
Dat zijn dus: Conservative Rasterization Tier 1 en Rasterizer Ordered Views.
Ik snap er niet veel van, dus dat gaat hieronder vast door iemand uitgelegd worden. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gaat niet over Fiji, alleen over de andere kaarten. Alhoewel dat qua marketing wel een nadeel is voor die kaarten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:02:
Hij is huge. Aan de andere kant nemen de geheugenchips relatief maar weinig plek in als ik dat vergelijk met
mijn oude vertrouwde 670:

[afbeelding]
Dat is dus het probleem, alle hitte moet dadelijk weg van 1 veel kleinere plek.
Dat is dus veel lastiger koelen......
Over marketing, ik ben geen marketeer maar volgensmij omvat het wel wat meer dan alleen advertenties.

Ik denk niet dat nVidia haar betere naam (als ik dat even als feit aanneem) dankt aan advertenties.

Daar zou ik mijn geld in ieder geval niet teveel aan uit geven.

Dan het volgende: ComputerBase: AMD bestätigt maximal Feature-Level 12_0 für GCN

Zou dit correct zijn :? Beetje misleidende kop. Gaat niet over Fiji.
Marketing is een geheel aan activiteiten, niet 1 manier.
AMD doet eigenlijk overal niets aan marketing waar Intel overal heel veel doet aan marketing.
Nvidia is een middenmoter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
*Dum tumdumdumdum (Met een beetje fantasie is dit het Intel deuntje)

Ik denk dat heel veel mensen die wel kennen. Dat is dus een goede zet geweest van Intel op marketinggebied. Ik zou persoonlijk niet eens weten wat de slagzin van AMD is, die van nVidia zou ik wel zo weten ("The way it's meant to be played" :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
wat een crap...van AMD.

rebrand van X290. oude saus verkopen tegen new prijs.

AMD :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
LongBowNL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:23:

Ik denk dat heel veel mensen die wel kennen. Dat is dus een goede zet geweest van Intel op marketinggebied. Ik zou persoonlijk niet eens weten wat de slagzin van AMD is, die van nVidia zou ik wel zo weten ("The way it's meant to be played" :r )
Enabling today.
Inspiring tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik als halve [volgens sommigen dubbele] AMD fanboy dacht Gaming Evolved...

En inderdaad, iedere beetje pc kenner kent het deuntje en logo van Evil Intel Inside wel.
icegodd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:24:
wat een crap...van AMD.

Gelukkig doen de Groene Goden dat noooooooiiiiit.

Tip:
Kijk niet naar de 8000, 9000 en 200 serie.
En de 600 en 700 serie.

En Maxwell gaat ook zeker 1 groot rebrandfeest worden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 19:53
icegodd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:24:
wat een crap...van AMD.

1. Heel knap dat je dat nu al weet _/-\o_

2. Grote kans dat de R9 380 een rebrand wordt van de R9 290, die als midrange/high end kaart meer biedt voor zijn prijs als Nvidia in dat segment.
Gelukkig heeft Nvidia in het verleden ook nooit gerebrand 8)7

3. De nieuwe High-end wordt gewoon een nieuwe chip met HBM, wat overigens ook nieuw is, dus geen rebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik kan me bijna niet meer herrineren dan we geen rebrands hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:17:
Dat is dus het probleem, alle hitte moet dadelijk weg van 1 veel kleinere plek.
Dat is dus veel lastiger koelen.
Lijkt me niet meteen, aangezien de chip veel oppervlakte heeft en geheugen niet zoveel hitte produceert. Mijn 290X draait zelfs zonder heatsinks op het geheugen. Maar met een jetser van een koperen waterblock zal het geen probleem worden. Als ze een stille pomp uitgekozen hebben bij de Asetek winkel, kan de Fury nog wel eens een leuk gebalanceerd kaartje worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 04-06-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
LongBowNL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:23:

TWIMTBP is slechts een klein onderdeel/programma van Nvidia, het is hooguit een slogan achtig iets van de Geforce tak. Met een Quadro ga je immers niet 'playen'.
Op de site zie ik ook zo gauw geen slogan van het hele bedrijf.

De slogan van AMD (all markten) staat gewoon op de home page: Enabling today. Inspiring tomorrow.

Gaming Evolved is dan een TWIMTBP tegenhanger van de Radeon tak van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk ben ik van mening: who cares about warme mantels van mensen die bevestigen dat je iets goeds hebt en hoort bij het collectief, uiteindelijk speel je games en wil je dat dat niet belemmert wordt door je GPU. Al dat gemoddergooi is zo ongelofelijk nutteloos en verplicht de fabrikanten om er rekening mee te houden ipv. gewoon een goed product op de markt te zetten. Soms lijkt het wel Manchester vs Liverpool waar men elkaars kop zou inslaan omdat je van mening bent dat de andere moet sterven voor één van de populaire keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:48:
[...]
Lijkt me niet meteen, aangezien de chip veel oppervlakte heeft en geheugen niet zoveel hitte produceert. Mijn 290X draait zelfs zonder heatsinks op het geheugen. Maar met een jetser van een koperen waterblock zal het geen probleem worden. Als ze een stille pomp uitgekozen hebben bij de Asetek winkel, kan de Fury nog wel eens een leuk gebalanceerd kaartje worden.
Het zal idd zoals je zegt een "kaartje" worden, als in "kleiner dan we gewend zijn", dat maakt het totale koeloppervlak kleiner.

Focus team verzind heus wel een probleem als ze het niet kunnen vinden, al is het maar de kleur. :+

Waarom mensen als icegodd en springstof hier moeite ondernemen om AMD te bashen is mij een raadsel.
Trm0001 gaat als AMD fanboy ook niet naar Intel draadjes om daar te vertellen dat Intel slecht is.
Verloren moeite, heb wel wat beters te doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:11:
[...]

Het zal idd zoals je zegt een "kaartje" worden, als in "kleiner dan we gewend zijn", dat maakt het totale koeloppervlak kleiner.

Focus team verzind heus wel een probleem als ze het niet kunnen vinden, al is het maar de kleur. :+

Waarom mensen als icegodd en springstof hier moeite ondernemen om AMD te bashen is mij een raadsel.
Trm0001 gaat als AMD fanboy ook niet naar Intel draadjes om daar te vertellen dat Intel slecht is.
Verloren moeite, heb wel wat beters te doen.....
Gebeurt andersom net zo. Om maar ene paar op te noemen G92 probleem, drivers die de kaart slopen, hoog verbruik of stroom lekken van de gtx480. Dit zal je altijd houden onder de echte fanboy's en zou daar geen aandacht aan willen besteden want dat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
LongBowNL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:13:
GCN ondersteunt trouwens de DirectX 12_1 specificatie niet. http://www.computerbase.d...n-feature-level-12-0-gcn/ (dit staat los van tier 3 ondersteuning)

Hier kan je zien wat AMD dan zou missen: Wikipedia: Direct3D
Dat zijn dus: Conservative Rasterization Tier 1 en Rasterizer Ordered Views.
Ik snap er niet veel van, dus dat gaat hieronder vast door iemand uitgelegd worden. :$
U vraagt, wij bedienen. Bij deze! :P

Allereerst even een feitje vooraf: een volledig DX12 compliant GPU is nog niet uit. Ook de 980 Ti niet. Waarom? Komt zo ;)

Het is een beetje een rotzooi met die feature levels, maar er is wel wijs uit te raken. Feature levels slaan gewoon op gegroepeerde features; als een video kaart slechts een deel van de features van een feature level ondersteunt, betekent dat dat er bepaalde hardware niet aanwezig is. Het verwarrende zit hem in het feit dat compatible iets anders is dan compliant. Nvidia heeft bijvoorbeeld gewoon mogen zeggen dat hun kaarten DirectX 11.1 compatible zijn. Maar wat als ik je nu eens vertel dat Nvidia feature level 11_1 pas met Maxwell 2 (960 en hoger) ondersteunt? Fermi, Kepler en Maxwell 1 (750 Ti) ondersteunen allemaal een hele hoop dingen uit 11_1 niet; volgens Nvidia omdat ze niet "gaming gerelateerd" zouden zijn, maar dat is marketing praat. Feit is dat ze nooit een 11.1 compliant kaart hebben geproduceerd pre-Maxwell 2.

Die feature levels bestaan niet zo zeer om aan te geven welke features een GPU wel of niet heeft, elke feature heeft toch z'n eigen feature flag in de API. Die levels bestaan om een indicatie te geven waar de hardware toe in staat is (hier kom ik zo op terug). Het kan echter wel zo zijn dat een chip een feature uit een "hoger" level wel gewoon ondersteunt - die feature kan en mag dan ook gebruikt worden! Let ook op dat een feature level niet gebonden is aan een "gelijke" versie; feature levels 11_2 en 12_1 zijn geen van beide gebonden aan 11.2 of 12.1 (die laatste zou natuurlijk vreemd zijn). Beide zijn gebonden aan 12.0 - in D3D11 bestaat feature level 11_2 dus niet!

Wat wil het dan zeggen als een feature level wel of niet ondersteund wordt? Daar is met D3D12 het eenvoudigst antwoord op te geven, omdat daar een heel duidelijke scheiding aanwezig is. In D3D12 heb je te maken met de volgende feature levels: 11_0, 11_1, 11_2, 12_0 en 12_1. Om DirectX 12 compatible te zijn hoef je alleen 11_0 te ondersteunen. DirectX 12 bevat namelijk geen nieuwe hardware vereisten t/m level 12_0. Het verschil met DirectX 11 zit hem in het feit dat in 12 bepaalde features ineens samen vereist worden, waardoor de levels er net even iets anders uit zien. 11_0 in DX12 is iets anders dan 11_0 in DX11. Het meeste bestond ook allemaal al, alleen level 12_1 vereist wat nieuwe hardware. Daar is zelfs GCN 1.2 helaas te oud voor.

Ben je al in de war? :P

Het gaat nu pas echt leuk worden. AMD's VLIW5/VLIW4 chips missen helaas een feature die in DX12 vereist is onder 11_0 (heeft te maken met geheugen addressering). Daarom staan die niet in de lijst, terwijl Evergreen wel de eerste DirectX 11 chips waren (en dus 11_0 compliant zijn...onder DX11). Na de 6000 serie wordt het even iets lastiger, omdat we nu naar GCN versies moeten kijken in plaats van videokaart generaties. GCN 1.0 voldoet aan 11_0, 11_1 en 11_2 - dit zijn alle 7000-serie kaarten met uitzondering van Bonaire (7790), die GCN 1.1 bevat. Je voelt hem al, GCN 1.1 en GCN 1.2 (260, 285, 290) voldoen allemaal aan alle levels behalve 12_1. Fermi, Kepler en Maxwell 1 voldoen alleen aan 11_0 en zitten dus in de allerlaagste groep van DX12. Maxwell 2 voldoet aan 11_0, 11_1, 12_0 en 12_1, maar mist 11_2.

Wat betekent dit nu allemaal? Neem er even deze tabellen bij: Wikipedia: Direct3D

Allereerst zullen alle kaarten die aan DX12's level 11_0 voldoen inderdaad gewoon werken. Je krijgt met al deze chips gewoon de belangrijkste voordelen van DX12. Het grote verschil zit in de mate waarin men straks meer kan doen dan voorheen.

Laten we beginnen met Fermi, Kepler en Maxwell 1 - waarschuwing, het wordt een klein beetje technischer. Die voldoen alleen aan 11_0 en zitten in de laagste groep van "resource limits". Die "limits" slaan op wat een chip aan kan (met name qua geheugen addressering). Het makkelijkste voorbeeld zijn UAVs. Een UAV is een buffer (stukje geheugen) waar je vanuit meerdere threads uit mag lezen of naar mag schrijven zonder daarbij fouten te veroorzaken. Wel eens een "access violation" gezien? Dat is min of weer wat er gebeurt als je vanuit de ene thread het geheugen van een ander aanspreekt. Mag eigenlijk niet :P

In tier 1 mag je maar 8 van die dingen aanmaken en dan is het uit met de pret. In tier 2 zijn dat er al 64 en in tier 3 mag je doen wat je wil. Dus stel dat jij een RTS maakt waarbij je voor elke unit een UAV wil hebben die je vanuit 2 threads aan spreekt. Op tier 1 hardware (Fermi-Maxwell 1) kun je dan dus 16 threads aan het werk houden met die dingen. Op tier 2 (Maxwell 2) zijn dat er al 128. En op tier 3 (GCN, alle versies)? Zo veel je er maar kwijt kunt.

Gaat dit in de praktijk grote impact hebben? Soms wel, maar in het algemeen niet. GCN zal iets meer kunnen hebben en we hebben in de vroege benchmarks ook al gezien dat AMD inderdaad beter draait in die extreme situaties die ze bouwen voor die benchmarks. Dat zijn echter ook echt extreme voorbeelden. Tussen Maxwell 2 en GCN zal maar weinig verschil zitten. Fermi, Kepler en Maxwell 1 zullen in verhouding wel minder profijt van DX12 hebben. Er zal nog steeds veel meer mogelijk zijn dan onder DX11, maar de mate waarin is minder dan bijvoorbeeld met Tahiti.

En hoe zit het dan met feature level 12_1? Daar zitten twee features in die alleen Maxwell 2 momenteel heeft. Conservative Rasterization en Rasterizer Ordered Views. CR is niet zo boeiend voor games, dat is een vrij zware techniek waar games geen gebruik van zullen maken; dat is vooral bedoeld voor precisie werkt. ROVs wel, die zorgen er voor dat die UAVs hierboven weer een stukje efficiënter afgehandeld kunnen worden. Betekent dit dat GCN dan ineens veel achter gaat lopen? Nee. Juist GCN niet, omdat AMD hier al op voorbereid was. Ik heb het al eerder gezegd, maar veel van dit spul komt gewoon van hen vandaan, dus het is niet verwonderlijk dat zij ook het meest flexibel zijn.

Ik hoop dat je de weg niet bent kwijt geraakt tijdens mijn lange muur ;)

TL;DR:
  • Fermi t/m Maxwell 1 (750 Ti) voldoen maar nét aan DX12
  • GCN voldoet aan álles t/m 12_0 - alleen de meest recente features in 12_1 niet, omdat GCN daar te "oud" voor is.
  • Maxwell 2 (900 serie) voldoet wel aan 12_1, maar mist 11_2 waardoor ze technisch gezien beperkt zijn met enkele features
  • Maxwell 2 en GCN zullen vrijwel even veel voordeel hebben, ondanks dat geen van beide "compleet" is
  • Een GPU die aan 11_0, 11_1, 11_2, 12_0 en 12_1 voldoet en dus volledig DirectX 12 compliant is, bestaat niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:50
Mag ik hierbij een "+1" geven voor deze zeer informatieve post? Weer wat geleerd! _/-\o_

[ Voor 94% gewijzigd door Yonix op 04-06-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bedankt! _/-\o_ Taaie kost maar wel verhelderend. :) Logisch dat de marketing hier mee aan de haal gaat. :P

Wellicht is Fiji wel DX12 compliant. Dat zou natuurlijk wel lekker zijn qua marketing.

@ Yonix: als je er vlak onder post hoef je liever niet die enorme lap te quoten, dat houdt het topic leesbaar. Verder inderdaad +1 :)

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 04-06-2015 20:55 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie uitleg maar Maxwell 2 ondersteund dx12 feature level 12_1 met de gtx970, gtx980 (ti) en Titan X.
Ik zag dit verschijnen onder de windows 10 preview met één van de laatste drivers. Ik hoop/verwacht ook dat de aankomende AMD kaarten feature level 12_1 mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:52:

Wellicht is Fiji wel DX12 compliant. Dat zou natuurlijk wel lekker zijn qua marketing.
Volgens mij heeft hij zonet uitgelegd dat AMD 12.1 nooit gaat implementeren omdat ze dat niet nodig hebben, omdat ze al 11.2 compliant zijn. (als ik het goed begrepen heb)
AMD heeft het probleem dan opgelost met 11.2 en nVidia hetzelfde probleem met 12.1.

Verder top uitgelegd idd.

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 04-06-2015 21:09 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook wat in de war na 2 keer doorlezen.

alleen level 12_1 vereist wat nieuwe hardware. Daar is zelfs GCN 1.2 helaas te oud voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Jij verdient een karmakeizer dingetje naast je naam voor zo'n lap tekst. 8)

Wel verhelderend iig. Ik maakte me sowieso niet erg zorgen om de missende ondersteuning van 12_1. Als dat eenmaal in games terecht komt, zijn we alweer een GPU generatie verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:50
Wat is nu een beetje een leuke richtprijs voor een tweedehands R9 290X? Ik heb nu een Sapphire R9 290X te koop staan voor € 290,-, maar dat loopt nog niet storm. :s

En ik wil de prijsdaling van de nieuwprijs een beetje voor zijn met de komst van de nieuwe lijn ...

[ Voor 23% gewijzigd door Yonix op 04-06-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Goh, voor een tientje meer heb je een nieuwe 290, en die is nauwelijks trager.

Wil je er snel vanaf? 250 euro hier, 275 op MP. Binnen een week ofzo ben je hem dan wel kwijt als het een aftermarket is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Die "390X" van Powercolor was gewoon een 290x om de nieuwe cooler te laten zien. http://www.eteknix.com/po...-390x-photos-at-computex/

[ Voor 4% gewijzigd door LongBowNL op 04-06-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:45:
[...]

Plaatjes tegen gekomen. :)

Afbeeldingslocatie: http://framebuffer.com.br/wp-content/uploads/2015/03/656x341xo4wOYxm.png.pagespeed.ic.6BBul3Zp0A.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CA2AIhD.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 04-06-2015 23:46 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 13:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik google op "GTX980 5760x1080", komt dit niet veel later in beeld, men is echt gek aan het worden :')
http://www.game-debate.co...0Hefty%20Price%20Increase
http://www.game-debate.co...%20Performance%20Analysis

Uiteraard de site die je eigenlijk niet eens moet aanklikken, maar ja, we zullen zien of ze gelijk hebben...
De Benchmark en hun "leaked prices" botst met elkaar door in de ene te zeggen dat de 390X een rebrand is van de 290X en in de andere de 390X aan te geven als nieuwe model...

Stel (stel...) de prijzen kloppen, wie gaat er dan in hemelsnaam een 390X (290X) ophalen terwijl dezelfde kaart ook veel goedkoper te krijgen is? Ik zit sowieso helemaal klem als de koelers van de 390(X) en Fury (X) een AOI waterkoeler krijgen want daar heeft mijn kast gewoonweg geen ruimte voor, en ik vermoed niet dat ik daar de enige op de wereld in ben.

Hoe gaan andere fabrikanten dat oplossen, als AMD standaard al een waterkoeler erop schroeft? Neem aan dat een waterkoeler (ook één 120mm) nog altijd beter zijn werk doet dan de aftermarket koelers die we nu krijgen. Zit dadelijk iedereen met zo'n Asus DC3 ding opgescheept (waar overigens ook het gros geen ruimte voor gaat hebben)... :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:01:
Mooie uitleg maar Maxwell 2 ondersteund dx12 feature level 12_1 met de gtx970, gtx980 (ti) en Titan X.
Ik zag dit verschijnen onder de windows 10 preview met één van de laatste drivers. Ik hoop/verwacht ook dat de aankomende AMD kaarten feature level 12_1 mee krijgen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:16:
Ik ben nu ook wat in de war na 2 keer doorlezen.

alleen level 12_1 vereist wat nieuwe hardware. Daar is zelfs GCN 1.2 helaas te oud voor..
12_1 is pas heel recent in het leven geroepen, bestond aanvankelijk niet eens. Dit komt waarschijnlijk juist doordat Nvidia deze hardware wel heeft en ze MS gevraagd hebben dit ook op te nemen in DX12 als apart feature level. De 960 zit overigens ook op 12_1 zoals ik al zei ;)
enchion schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:07:
Volgens mij heeft hij zonet uitgelegd dat AMD 12.1 nooit gaat implementeren omdat ze dat niet nodig hebben, omdat ze al 11.2 compliant zijn. (als ik het goed begrepen heb)
AMD heeft het probleem dan opgelost met 11.2 en nVidia hetzelfde probleem met 12.1.
Underscores, geen punten. 11_1 != 11.1 ;)

En AMD gaat 12_1 vast wel implementeren in hardware (zie ook hieronder), ze hebben het alleen nog niet. Of Fiji het krijgt moeten we afwachten, maar AMD implementeert die handel meestal gewoon volledig.
LongBowNL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:44:
Jij verdient een karmakeizer dingetje naast je naam voor zo'n lap tekst. 8)

Wel verhelderend iig. Ik maakte me sowieso niet erg zorgen om de missende ondersteuning van 12_1. Als dat eenmaal in games terecht komt, zijn we alweer een GPU generatie verder. :)
Daar post ik niet genoeg voor :+

En het zal niet zo lang duren eer we DX12 zien hoor. Er zitten veel developers op te wachten en het zit gewoon goed in elkaar. De hardware ondersteuning is ook al meteen heel breed doordat "slechts" 11_0 vereist is.
Die tabellen zijn een stuk mooier dan die op Wikipedia :P

Als ik dan toch bezig ben, vul ik maar even aan om te laten zien dat we ons niet druk hoeven te maken om feature level 12_1:
- Zowel CR als ROV staan in deze tabel als "yes" bij GCN - ze voldoen echter niet aan 12_1 omdat CR via de geometry shaders loopt en dat voldoet niet aan de eisen blijkbaar (ik weet nog niet precies waarom want Nvidia emuleert andere dingen wel gewoon via shaders). ROV heeft AMD al langer.
- Bij Nvidia staat bij Tiled Resources "Tier 3" - dat gaat puur om een extra texture format.

Zijn dus allemaal maar kleine verschillen. Zoals ik zei, GCN en Maxwell 2 zitten heel dicht bij elkaar, DX12 is echt gebouwd voor die twee architecturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobin77
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 09:19
wrong topic

[ Voor 93% gewijzigd door Wobin77 op 05-06-2015 00:32 . Reden: foute topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kuusj98

Er komen wel Fiji kaarten met andere koelers, niet alles wordt en blijft all-in-one waterkoeling.

Het kan trouwens ook wel gewoon met een twee slots luchtkoeling en stil maar dat zal wel meer kosten als dit. Neem bijvoorbeeld een vaporchamber plaat met dikke heatpipes eraan en een paar goede fans en het moet ongetwijfeld redelijk stil kunnen, maar het zal wel duur worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Werelds in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

Heb gisteravond iets te haastig naar de tabel gekeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:16

Trygve

Redacteur
[...]

[..]

Betekent dit dat GCN dan ineens veel achter gaat lopen? Nee. Juist GCN niet, omdat AMD hier al op voorbereid was. Ik heb het al eerder gezegd, maar veel van dit spul komt gewoon van hen vandaan, dus het is niet verwonderlijk dat zij ook het meest flexibel zijn.
Wauw, dankjewel voor deze heldere uitleg! Ik begreep de opzet van de feature levels al, alleen dacht ik altijd dat het incrementeel werkte, in die zin dat het een vereiste is dat alle feature levels eronder ook moeten worden ondersteund.
Ik had al het vermoeden dat AMD met GCN hier voordeel uit kan halen omdat ze de opzet van Mantle beschikbaar hebben gesteld en deze grotendeels is overgenomen in DX12. Samen met iedereen die ook een kaart uit de 7000-serie heeft is het voor mij boffen dat er ondersteuning komt voor de nieuwe DirectX :) Voor AMD is het misschien wat minder fijn, velen zullen nu minder snel geneigd zijn een nieuwe videokaart aan te schaffen vanwege deze ondersteuning (snelheid even buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
r100 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:26:
Wauw, dankjewel voor deze heldere uitleg! Ik begreep de opzet van de feature levels al, alleen dacht ik altijd dat het incrementeel werkte, in die zin dat het een vereiste is dat alle feature levels eronder ook moeten worden ondersteund.
Klopt, dat zou je ook denken vanwege de cijfers maar niets is minder waar. Voor de GPU fabrikanten is het echter gunstig, vooral qua marketing, voor developers maakt het niet geweldig veel uit.

Overigens is het nog onduidelijk wat MS precies wil met DX11.3 (FL 11_2), dus daar zou nog het één en ander kunnen veranderen. Voor zover ik begrepen heb staan 12_0 en 12_1 nu wel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:54
Was 11.3 niet gewoon de features van 12_1 onder de dx11 api?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:26:
Klopt, dat zou je ook denken vanwege de cijfers maar niets is minder waar. Voor de GPU fabrikanten is het echter gunstig, vooral qua marketing, voor developers maakt het niet geweldig veel uit.

Overigens is het nog onduidelijk wat MS precies wil met DX11.3 (FL 11_2), dus daar zou nog het één en ander kunnen veranderen. Voor zover ik begrepen heb staan 12_0 en 12_1 nu wel vast.
Op de Frontpage staat dit:
nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12

Waarbij de redactie claimt dat de nVidia 900 serie feature level 12_1 aankan terwijl AMD blijft steken op 12_0.

Dit klinkt als haaks op wat jij hebt gemeld. Zitten ze er dan gruwelijk naast?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online

Jammer dat Tweakers zelf zo makkelijk meegaat met de onzin van het blauwe en vooral ook het groene team.

Zowiezo die schrijfstijl ook, echt diep triest.

Iets met zoals Werelds uitgelegd heeft op de manier van "beide kampen voldoen niet helemaal" klinkt dan nieuwswaardiger, en minder marketinggestuurd.

[ Voor 18% gewijzigd door enchion op 05-06-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
haarbal schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:42:
Was 11.3 niet gewoon de features van 12_1 onder de dx11 api?
Momenteel is dat wel de planning, maar ze doen er vooralsnog ontzettend vaag over. Er zitten wat haken en ogen aan DX12 waardoor ze dat alleen op WDDM 2.0 doen, maar ze hebben zich er nog niet over uit gelaten of dat ook voor 11.3 geldt.

Daarnaast zitten in 11_2 vooralsnog ook de eisen voor Tier 3 Resource Bindings; alleen GCN dus.
XanderDrake schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:19:
[...]

Op de Frontpage staat dit:

Waarbij de redactie claimt dat de nVidia 900 serie feature level 12_1 aankan terwijl AMD blijft steken op 12_0.

Dit klinkt als haaks op wat hebt gemeld. Zitten ze er dan gruwelijk naast?
Nee hoor, dat is precies wat ik zei, alleen gebruiken zij de sensatie titel die Nvidia hanteert :)

Even mezelf quoten:
TL;DR:
  • Fermi t/m Maxwell 1 (750 Ti) voldoen maar nét aan DX12
  • GCN voldoet aan álles t/m 12_0 - alleen de meest recente features in 12_1 niet, omdat GCN daar te "oud" voor is.
  • Maxwell 2 (900 serie) voldoet wel aan 12_1, maar mist 11_2 waardoor ze technisch gezien beperkt zijn met enkele features
  • Maxwell 2 en GCN zullen vrijwel even veel voordeel hebben, ondanks dat geen van beide "compleet" is
  • Een GPU die aan 11_0, 11_1, 11_2, 12_0 en 12_1 voldoet en dus volledig DirectX 12 compliant is, bestaat niet :+
Ik heb er alleen bij Fermi t/m GM10x niet bij gezet dat dat dus FL 11_0 is.
enchion schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:24:

Jammer dat Tweakers zelf zo makkelijk meegaat met de onzin van het blauwe en vooral ook het groene team.

Zowiezo die schrijfstijl ook, echt diep triest.
Mwah, de grote fout die ze maken is beweren dat 11_1 en 12_0 alleen performance verbeteringen bevatten. Dat is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Juist in 11_1 zitten tiled resources Tier 1 + 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja hoor, Mantle was maar een afleidingsmaneuver: Verwijderd in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12'

Diep triest wat een troll. Heel dat artikel zwermt van de "ja zie je wel AMD suckt"-figuren. Niet eens blij zijn dat 'hun' merk het zogezegd beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:32:
Nee hoor, dat is precies wat ik zei, alleen gebruiken zij de sensatie titel die Nvidia hanteert :)

Even mezelf quoten:
Euhm ok, en dit dan?
Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:24:
Ik zie nu overigens dat er een grove fout in de tabel zit. GK110 en GM107 ondersteunen helemaal geen async compute. Async compute wil zeggen dat je tegelijker tijd compute en render taken uit kunt voeren, dat kan op die chips allemaal niet, althans niet in de zin waarin het bedoeld wordt in async compute.

Zie hier een mooi artikel over wat async compute is: http://www.anandtech.com/...p-on-asynchronous-shading
Is Async compute geen DX12 feature :?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik kan Feature level 11_2 trouwens niet vinden op de Wiki pagina. :-(
Phuncz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:39:
Ja hoor, Mantle was maar een afleidingsmaneuver: Verwijderd in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12'

Diep triest wat een troll. Heel dat artikel zwermt van de "ja zie je wel AMD suckt"-figuren. Niet eens blij zijn dat 'hun' merk het zogezegd beter doet.
Kan iemand hier dat heel snel ontkrachten :(

[ Voor 80% gewijzigd door LongBowNL op 05-06-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07

Maak je niet zo druk joh. Dat hele item heeft weinig nieuwswaarde en mensen happen graag, dat is andersom ook zo. De aarde was ook te klein bij het 970 3,5 GB verhaal terwijl dit in de praktijk niet merkbaar is. Wacht nou maar gewoon rustig op de praktijk ervaring met de nieuwe AMD reeks, wellicht is het wel een topding en maken sommige mensen zich druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Van hem kun je ook weinig beters verwachten, Zelfs al zou Maxwell nieteens volledig DX11 aan kunnen zou dat nog geweldig zijn en somehow een nadeel voor AMD zijn :X

Op dit soort momenten is een AMD PR-team heel hard nodig.

Overigens ook triest dat Tweakers voor zo'n fucked up titel gaat, "Wij stellen technologie op de proef" :') :F
LongBowNL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:42:

[...]

Kan iemand hier dat heel snel ontkrachten :(
fynrd1 in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129" doet natuurlijk al wonderen.

Al kan natuurlijk AMD ook spionage gepleegd hebben bij MS om zo stiekem dezelfde teksten enzo te maken :Y

Wáár is een aluhoedje smiley als je hem nodig hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door RobinHood op 05-06-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
XanderDrake schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:40:
Jawel, maar pas in 12_0.

Kun je je de architectuur van GCN nog voor de geest halen? Waarin je al die ACEs had? Dat is waar het om draait.

GCN 1.1+ is in staat met 1+7 queues te werken; d.w.z. 1 graphics queue en 7 compute queues. Dat komt de verwerking en efficiëntie natuurlijk heel erg ten goede. Alleen GM20x kan dat ook; en dan meteen ook hard, 1+31 :P

Bij de oudere architecturen van Nvidia zit er een harde splitsing tussen die queues.
LongBowNL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:42:
Ik zal straks even door de edits neuzen (moet nu echt weer even aan het werk :+), heeft iemand het er uit ge-edit..of wellicht staat het nu onder de D3D11 levels?

[ Voor 22% gewijzigd door Werelds op 05-06-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
RobinHood schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:46:

Overigens ook triest dat Tweakers voor zo'n fucked up titel gaat, "Wij stellen technologie op de proef" :') :F
Tweakers is sowieso flink gedaalt in aanzicht voor mij. De artikelen zijn meestal van een zeer laag technisch gehalte. Kijk liever op Anandtech voor diepere analysis.

Tomshardware heeft ook een paar goede schrijvers ertussen zitten die soms zeer uitgebreide artikelen schrijven.

Zoiets als dit zul je nooit op Tweakers tegen komen jammer genoeg: http://www.extremetech.co...single-thread-performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 16:45

Crp

Zeer jammer zulke personen, verpesten snel de sfeer in een topic/nieuwsitem. Het constante 'ik weet het beter' en niet van ophouden weten, gedrag waardoor hij ook nog karmakoning is in AMD. Zou je niet willen met zo'n anti-AMD figuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:46:
[...]
Van hem kun je ook weinig beters verwachten, Zelfs al zou Maxwell nieteens volledig DX11 aan kunnen zou dat nog geweldig zijn en somehow een nadeel voor AMD zijn :X

Op dit soort momenten is een AMD PR-team heel hard nodig.

[...]
fynrd1 in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129" doet natuurlijk al wonderen.

Al kan natuurlijk AMD ook spionage gepleegd hebben bij MS om zo stiekem dezelfde teksten enzo te maken :Y

Wáár is een aluhoedje smiley als je hem nodig hebt?
Ik zou zeggen richt een A-team :7 of No-vidia _O- team op !

......als in de tegenhanger van dat jokkende novidia team........ :F

Waar kan trm0001 zich aanmelden 8) ?

De niet bij naam te noemen novidia fanboy bleek later AMD te haten & betaald te worden door novidia.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kritiek op AMD is zeker niet erg, dat heb ik als AMD "fanboy" ook wel, maar het gaat erom of het objectieve en gefundeerde kritiek is, of gewoon ordinair gebash met discutabele bronnen en een attitude van "ik weet het beter, en jij gaat mij nooit veranderen", en het wordt al helemaal jammer als er vreemde complottheorieën bij komen.

Ach, ieder zo zijn wereldje.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:13:
[...]

Ik zou zeggen richt een A-team :7 of No-vidia _O- team op !

......als in de tegenhanger van dat jokkende novidia team........ :F

Waar kan trm0001 zich aanmelden 8) ?

De niet bij naam te noemen novidia fanboy bleek later AMD te haten & betaald te worden door novidia.... |:(
The A-team, leuk bedacht.

De originele openingstekst voor van The A-Team kan ook vast wel aangepast worden zodat het meer bij AMD past :+

[ Voor 44% gewijzigd door RobinHood op 05-06-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 16:45

Crp

Tuurlijk kun/mag je kritisch zijn, maar er komt gewoon nooit wat positiefs uit en iedereen heeft het verkeerd behalve hij zelf.

En ik voel niks voor een anti-nvidia team ;) Iedereen heeft wel een bepaalde voorkeur voor een merk. Maar om daarom andere merken te bashen en de grond in te trappen is gewoon van laag niveau waar ik me niet naar toe verlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anti-nvidia hoeft ook niet, maar AMD mag echt wel eens wat meer aan PR doen, zo ook met dit, Nvidia heeft vast al een heel mooi verhaal klaar liggen, AMD niet. En dat soort dingen, keer op keer, doet AMD gewoon pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook geen voorstander van dit soort fratsen maar andersom is het wel aan de orde van de dag.......
Tot vervelens aan toe tref je idd posts aan die echt puur anti-AMD zijn en dat is op zich al niet fris.

Edit: let vooral op de sigaar bij The A-team...... :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vind het vooral opmerkelijk dat het op T.net en zelfs op GoT ge-enabled wordt. En met van die clickbait frontpage-artikels geef je het alleen maar meer brandstof. Wat nut heeft het nu dat er "geen flamewars" mogen zijn als er op de frontpage een joekel van een flamebait gezet wordt en alle remmen losgelaten worden ?

Misschien moet ik ook maar lid worden van Focus Team, betaald worden om op T.net wat FUD en leugens zonder beperking te verspreiden. Misschien word ik nog extra betaald door T.net doordat ik help mensen te laten klikken en te ragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Phuncz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:43:
Ik vind het vooral opmerkelijk dat het op T.net en zelfs op GoT ge-enabled wordt. En met van die clickbait frontpage-artikels geef je het alleen maar meer brandstof. Wat nut heeft het nu dat er "geen flamewars" mogen zijn als er op de frontpage een joekel van een flamebait gezet wordt en alle remmen losgelaten worden ?

Misschien moet ik ook maar lid worden van Focus Team, betaald worden om op T.net wat FUD en leugens zonder beperking te verspreiden. Misschien word ik nog extra betaald door T.net doordat ik help mensen te laten klikken en te ragen.
Ze gaan het pad op van WCCFTech? xD

Overigens gaat Fiji waarschijnlijk de grootste GPU-die zijn die AMD ooit heeft gemaakt.
Er wordt overigens gespeculeerd dat het zelfs een 5120 core zou kunnen worden op basis van de afmetingen en een aantal proces improvements.
http://forums.anandtech.c...p=37455334&postcount=2441

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Ze mogen voor mij alles doen wat ze willen
als die kaart maar beter is dan 980ti en goedkoper is ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:43:

Wanneer je kijkt naar deze pagina:
gallery: Scalibq
Bedenk ook dat er van die 150 posts geen enkel positief bericht over AMD bij zit, lees: geen toeval meer.
(zelfs geen sub-onderdeel van zijn posts is positief over AMD)

Zelfs ik ben als AMD fanboy nog regelmatig positief over Intel en Nvidia naast mijn AMD kritiek.

Daar is dus wel ruimte voor verbetering mogelijk, zeker wanner 1 iemand een kwart van alle nieuws posts voor zijn rekening gaat nemen. Zoals in de FAQ staat dient er gemodereerd te worden op kwaliteit en niet op kwantiteit. Bij zulke grote aantallen onevenredige negatieve posts vervalt iedere schijn van kwaliteit of objectiviteit.

Voordat je lid word van team focus: A-team membership includes free sigars ! (nee, niet uit eigen doos.....)
"I love it when a plan comes together......"..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:03:
[...]

Wanneer je kijkt naar deze pagina:
gallery: Scalibq
Bedenk ook dat er van die 150 posts geen enkel positief bericht over AMD bij zit, lees: geen toeval meer.
(zelfs geen sub-onderdeel van zijn posts is positief over AMD)

Zelfs ik ben als AMD fanboy nog regelmatig positief over Intel en Nvidia naast mijn AMD kritiek.

Daar is dus wel ruimte voor verbetering mogelijk, zeker wanner 1 iemand een kwart van alle nieuws posts voor zijn rekening gaat nemen. Zoals in de FAQ staat dient er gemodereerd te worden op kwaliteit en niet op kwantiteit. Bij zulke grote aantallen onevenredige negatieve posts vervalt iedere schijn van kwaliteit of objectiviteit.

Voordat je lid word van team focus: A-team membership includes free sigars ! (nee, niet uit eigen doos.....)
"I love it when a plan comes together......"..... :+
offtopic:
Mee eens, je kan dit overigens ook in de betreffende topics melden bij het feedback forum of zijn posts op offtopic/ongewenst plaatsen :p. Kritiek op een merk mag best, is ook gezond zolang het maar objectief blijft. Hij antwoord alleen op 5% van je post, de rest negeerd hij (alsof zijn neus bloed) of heeft hij geen antwoord op. Het enige wat ik hem zie doen is in AMD topics/Nieuwposts langskomen en AMD met alle zin/onzin die hij kan vinden probeert zwart te maken. Je zou haast denken dat AMD toen hij klein was zijn snoepgoed heeft gestolen :>.
Nu ben ik ook AMD minded omdat ze gewoon veel minder streken uithalen, dit betekent niet dat ik niet meer objectief posts kan maken :P.
Er zijn genoeg Nvidia minded mensen die wel constructief hun mening kunnen geven en het topic daardoor leesbaar (en gezellig?) kunnen houden, Scalibq valt niet in die categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
AMD for the win !!!

I did'nt say anything :X O-) ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11
Doen niet te veel mensen nu alsof hun neus bloedt? Is men nu de beweringen vergeten dat Maxwell niets zou worden? Ik heb nog een aantal discussies gevoerd waarin ik tot de conclusie kwam dat de nieuwe Maxwell kaarten goed zouden worden omdat de GTX 750 (Ti) zo'n goede performance/watt had. Er is aardig wat moeite in gestopt om die bewering van mij te ontkrachten.

Zie bijvoorbeeld werelds met de stelling: GTX 970 enGTX 980 gaan aanvoelen als een refresh sdk1985 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 55"
Het is gewoon jammer dat ik dan diverse posts moet wijden aan hetzelfde punt. Een punt dat gewoon direct duidelijk was en logisch klopte. Dat ik achteraf gelijk had is niet eens relevant. Het gaat erom dat een stelling op die manier uit elkaar trekken vermoeiend en onnodig is.

En zo 1 2 3 dan denk ik dan ook aan een recent voorbeeld van Werelds die AMD tot 2013 een gezond bedrijf noemt en het voorbeeld van efficiëntie. Dat heeft gewoon niets meer met de realiteit te maken: sdk1985 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Hoe lang ga je met zo'n discussie door (ik vaak te lang als ik het dan terug lees...)...

Maar ook The mask is weleens " stout" : sdk1985 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 55"

Hiermee wil ik niet deze twee users er uit lichten. Dit is een kleine greep en alleen van toepassing op wat ik mij zo even voor de geest kan halen uit de post GTX 750 Pre maxwell (2) tijd. Met degelijk onderzoek kan ik met honderden voorbeelden komen van (vaak ook nog ongefundeerd) afbranden in het Nvidia topic. Laten we niet verbaasd gaan doen over AMD flames op het moment dat het aantoonbaar wat slechter gaat met AMD. Daar kun je toch op wachten?

Soms gaat het wat beter met AMD (4870 vs gtx 260?), soms wat beter bij Nvidia. De anti amd en de anti- nvidia teams bestaan al jaren. Het lijkt mij het beste om er op tweakers in ieder geval zo goed mogelijk over te discussiëren op basis van argumenten en bronnen. Misschien moet ik daar aan toevoegen dat soms iemand ook gewoon in zijn of haar waarde moet worden gelaten. Als ik die berichten terug lees denk ik achteraf ook weleens dat ik wel 2 reacties minder aan iets had kunnen besteden ;).

Het punt dat ik ga maken is de Nvidia / AMD 'wars' al jaren bestaan en het een beetje onzinnig is om daar nu verbaasd over te zijn/doen :). Iemand van de FrontPage bestempelen als irritante fanboy lijkt me ook niet zo nodig :> .

[ Voor 2% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2015 19:05 . Reden: typen is lastig als IE op engelse auto correct staat ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvidia666 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:49:
AMD for the win !!!

I did'nt say anything :X O-) ;)
Trm0001 is falling in love with you, despite your bad nick....... <3
(I did not say anything either.....)

Dit jaar gaat AMD nog niet winnen maar volgend jaar maakt mijn/onze club een goede kans met ZEN, HBW Videokaarten, 14nm etc.........

trm0001 heeft er in ieder geval een klein aandelen pakketje op "ingezet".
Ja ik weet het, ik ben niet onafhankelijk, maar je bent een echte fanboy of niet...... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

sdk1985 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:59:
Doen niet te veel mensen nu alsof hun neus bloedt? Is men nu de beweringen vergeten dat Maxwell niet zou worden?
Leuk en wel maar het ging er niet over dat jij wel of niet fout zat of andere mensen die (correcte) beweringen maakte op nuchtere discussies. Uiteindelijk moet zowat iedereen hier omgaan met de beperkte informatie die er is, juist of onjuist, en de rest zelf invullen met kennis en ervaring.

Maar het ging over dat betwiste clickbait-artikel dat Tweakers plaatst, de anti-AMD (en niet pro-Nvidia) 'goon squad' die maar wat verzinsels uit hun duim zuigen en geen enkele andere motivatie hebben dan AMD in een kwaad daglicht te zetten.

Het kan me persoonlijk niet boeien welk merk men geweldig vind, maar een merk haten is een heel andere mening. Er actief mee bezig zijn om die haat te verspreiden is in mijn ogen onaanvaardbaar, hoe schandalig een merk ook is. En daar valt in mijn ogen AMD of Nvidia beide niet onder, ze maken allebei leuke producten. Als je het aan jezelf kan verantwoorden dat een merk continu afzeiken verantwoord is, dan scheelt er grondig iets met je.

Het meest bizarre vind ik dan die perfecte wereld die ze voor ogen hebben, zonder AMD. Met een monopolie-positie (stel dat het mogelijk was) zouden de prijzen elk jaar 50€ omhoog gaan. Elke opkomende concurrent zou onmiddellijk de mond gesnoerd worden (waarom wordt Intel niet gebashed voor Intel's iGPU ?) met proprietary technieken en elke feature zal met weinig oog voor detail uitgewerkt worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Phuncz op 05-06-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Phuncz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:04:
[...]

Leuk en wel maar het ging er niet over dat jij fout was of andere mensen die (correcte) beweringen maakte op nuchtere discussies. Het ging over dat betwiste clickbait-artikel dat Tweakers plaatst, de anti-AMD (en niet pro-Nvidia) 'goon squad' die maar wat verzinsels uit hun duim zuigen en geen enkele andere motivatie hebben dan AMD in een kwaad daglicht te zetten.
Mwa ik heb geen probleem met de titel. De originele titel was wellicht iets beter: AMD bestätigt maximal Feature-Level 12_0 für GCN. Dat kun je dan letterlijk vertalen met AMD ondersteund maximaal Direct X 12_0 met GCN. Maar aangezien niet iedereen weet dat er ook een 12_1 is kun je dan beter de titel omdraaien. Dus dan kom je op: AMD ondersteund DirectX 12 niet volledig met GCN.

Maar wat mij betreft gaat tweakers wel de fout in door het nieuws te veel te duiden. Vervolgens komt er dan tegengas en dan gaat tweakers weer "nuanceren". Het bronartikel is veel zakelijker:
Nvidias GPUs auf Basis der Maxwell-2.0-Architektur unterstützen DirectX 12 mit den Feature-Levels 12_0 und 12_1. Ältere GPUs unterstützen nur das Feature-Level 11_0.
Maar goed het NOS journaal en het jeugdjournaal doen ook aan duiding...(Ik kan me daar groen en geel aan ergeren). Blijkbaar is dat tegenwoordig nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sdk1985:

Je punt is duidelijk maar er zijn 2 obstakels:

Bij degene waar het over gaat mist iedere objectiviteit tav AMD videokaarten / techniek en drivers.
Dit is aantoonbaar maar niet hier in dit topic. (dat nl gaat veel verder dan jij denkt)

AMD in algemene zin doet het imho extreem goed alleen al door het simpele feit dat ze nog bestaan.
Pak het complete budget van Intel + Nvidia en zet daar AMD's al jaren veel te lege kas tegenover en je weet dat het alles behalve gelijkspel is. Dat laatste voornamelijk door 10+ jaar vals spel door Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mja ik heb de persoon in kwestie niet gestalked. Ik zag alleen een slecht onderbouwde waarschijnlijk sarcastische opmerking van hem beloond worden met -1. (Ik zou dan een +0 geven). Wie weet is die user een probleem maar dan is van alle plekken waar het kan juist het AMD topic niet de plek om daar lekker objectief een melding van te maken :P.

Tweede punt kan alleen als je vanuit AMD redeneert en/of technisch. Immers AMD is 9 maanden na Intel opgericht (1969). Intel had de visie (integrated chips, ook al was het duurder) en AMD volgde. Neem een beetje afstand en kijk er bedrijfskundig naar. Het is eerder knap hoe veel mismanagement er nodig is om na 46 jaar zon gigantisch achterstand hebben opgelopen dat zelfs Nvidia een geduchte concurrent blijkt te zijn op gebied van resources (cash, R&D, omzet, winst, etc). Veel zaken zijn te wijten aan mismanagement, het geld zit echt wel in de markt. Hiermee ga ik niks goedpraten van Intel, niet voor niets bestaat die hele top uit managers met een achtergrond in Law...., maar AMD had 20 jaar geleden al 5x zo groot moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Doen niet te veel mensen nu alsof hun neus bloedt? Is men nu de beweringen vergeten dat Maxwell niets zou worden? Ik heb nog een aantal discussies gevoerd waarin ik tot de conclusie kwam dat de nieuwe Maxwell kaarten goed zouden worden omdat de GTX 750 (Ti) zo'n goede performance/watt had. Er is aardig wat moeite in gestopt om die bewering van mij te ontkrachten.
Het is meer dat Nvidia mensen daar heeft verrast, want voor de 6xx serie heeft Nvidia weinig kaarten kunnen maken met een fatsoenlijk performance/watt. Met dat in het oog dan is het niet raar dat mensen twijfelen of de nieuwe kaarten wel een goede performance/watt hebben. Het had zo kunnen zijn dat de GTX750 (Ti) een anomalie was :p.

De titel van de nieuwspost is gewoon een clickbait helaas. De titel was gewoon veel beter geweest als ze AMD en Nvidia hadden genoemd omdat ze beide niet alles features van DX12 ondersteunen.
Indien ze het op die manier hadden geplaatst dan was er niet zo'n grote shitstorm geweest (en het was nog steeds enigzins een clickbait titel).
Ze kunnen nog de titel veranderen naar "AMD én Nvidia-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12", maar de schade is al gedaan om het maar even heel dramatisch te zeggen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
sdk1985 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:25:
[...]
Tweede punt kan alleen als je vanuit AMD redeneert en/of technisch. Immers AMD is 9 maanden na Intel opgericht (1969). Intel had de visie (integrated chips, ook al was het duurder) en AMD volgde. Neem een beetje afstand en kijk er bedrijfskundig naar. Het is eerder knap hoe veel mismanagement er nodig is om na 46 jaar zon gigantisch achterstand hebben opgelopen dat zelfs Nvidia een geduchte concurrent blijkt te zijn op gebied van resources (cash, R&D, omzet, winst, etc). Veel zaken zijn te wijten aan mismanagement, het geld zit echt wel in de markt. Hiermee ga ik niks goedpraten van Intel, niet voor niets bestaat die hele top uit managers met een achtergrond in Law...., maar AMD had 20 jaar geleden al 5x zo groot moeten zijn.
Intel heeft onder andere een goede marketing gehad. Dat deuntje weet iedereen wel te neuriën. Als je als merk (positief) bekend bent bij "het gewone volk" dan heb je al snel een stapje voor. Dan ziet men de rest snel als een B-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:25:
Mja ik heb de persoon in kwestie niet gestalked. Ik zag alleen een slecht onderbouwde waarschijnlijk sarcastische opmerking van hem beloond worden met -1. (Ik zou dan een +0 geven). Wie weet is die user een probleem maar dan is van alle plekken waar het kan juist het AMD topic niet de plek om daar lekker objectief een melding van te maken :P.

Kijk jij begrijpt het !

Scalibq is objectief, verdiend veel betere moderaties en wij zijn niet objectief, bovendien stalken we hem.
AMD heeft verder alle ellende alleen aan zichzelf te danken door mismanagement.

Je CPU geschiedenis lesje raakt helaas ook kant nog wal en slaat de belangrijkste redenen waarom we nu zijn waar we zijn compleet over. Waar heb ik eerder dit soort verdraaide halve waarheden gezien ?

Geen probleem allemaal, het punt is en blijft dat AMD weinig R&D geld heeft te besteden.
Dat maakt het uitermate lastig om goede en nieuwe (GPU) producten te ontwikkelen.

Ontwikkelingen als HBW mem en krachtige APU's zijn juist daarom imho een hele prestatie, net als het nog steeds kunnen uitbrengen van uberhaupt concurrerende videokaarten + cpu's/apu's.

Het compleet negeren van 10+ jaar lange concurrentievervalsing is iig niet mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eerlijk is eerlijk, het management van AMD was lange tijd gewoon niet heel slim bezig, pas de laatste tijd, en dat is misschien iets van hooguit 2 jaar, lijkt AMD het spelletje door te hebben, en niet op ruwe slagkracht in te zetten, maar gewoon slim te zijn.

Dan heb ik het nog niet eens op stacked DRAM, dat was er toch wel gekomen, maar meer dingen als:

HSA waardoor i5'jes opeens afgemaakt worden in taken die HSA ondersteunen. Zodra GPU en CPU genoeg zijn "gekrompen" lijkt het mij zeker gebeuren dat ook high-end CPU's GPU's meekrijgen, op die manier heb je een veel flexibelere chip.

Mantle: een CtM Api, die lekker "next generation" is, maar ook bij games die het ondersteunen [helaas te weinig] de achillishiel van AMD wegpoetsen: slechte singlecore performance.

DX12 en Vulkan lijken datzelfde te doen, en er zijn de nodige aanwijzingen dat er veel van Mantle afgekeken is, waardoor AMD een voorsprong kan hebben in die API's, iig hun CPU's lijken er veel baat bij te hebben.

Door de APU's van de 2 "belangrijkste" consoles te bakken hebben ze een geldbron aangeboord, en worden gamest [wat] meer geoptimaliseerd voor meerdere cores dan eerst.

Ik heb de grap al eerder gemaakt
Nvidia optimaliseert per game.
AMD optimaliseert het hele systeem.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Welke fabrikanten komen eigenlijk met een custom 980Ti? Tot nu toe heb ik alleen EVGA en INNO3D gezien welke beiden nVidia only zijn. De andere weten wat een Fury kan en hoeveel die ongeveer gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

madmaxnl schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:41:
Welke fabrikanten komen eigenlijk met een custom 980Ti? Tot nu toe heb ik alleen EVGA en INNO3D gezien welke beiden nVidia only zijn. De andere weten wat een Fury kan en hoeveel die ongeveer gaat kosten.
Is het niet zo dat fabrikanten die nVidia only zijn sowieso eerder zulke kaarten mogen uitbrengen? Volgens mij waren er meerdere niveaus in partnerships.

Als dit niet zo is dan zou het inderdaad een indicatie kunnen zijn over de performance van de Fury.

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-06-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik doelde meer op de rendabiliteit ervan. Een custom Titan X is gekke werk. Hoeveel menen ze te verkopen tegen die prijs? Met een 980Ti erbij wordt het wel interessant, maar alleen als een Fury die kaart niet volledig buitenspel zet. Iets dat Inno3D of EVGA niet kunnen weten. Partners van AMD en nVidia daarentegen wel en die laten derhalve misschien een custom 980Ti en/of Titan X achterwegen. Far fetched?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:01:
[...]

Trm0001 is falling in love with you, despite your bad nick....... <3
(I did not say anything either.....)

Dit jaar gaat AMD nog niet winnen maar volgend jaar maakt mijn/onze club een goede kans met ZEN, HBW Videokaarten, 14nm etc.........

trm0001 heeft er in ieder geval een klein aandelen pakketje op "ingezet".
Ja ik weet het, ik ben niet onafhankelijk, maar je bent een echte fanboy of niet...... :D
Haha lol ;)
Als ik eerlijk mag zijn heb ik ook een voorkeur voor Nvidia

Maar de reden waarom ik dat zei is omdat ik concurrentie wil en geen monopoly zoals intel nu grotendeels heeft want voor mij is dat echt retesaai.

Nieuws , geruchten , prestatiekronen afpakken , beste bang for buck geven whatever the fuck
Vernieuwing dat wil ik zien :)

Trouwens mocht ik geld hebben als de zee diep was gaf ik AMD gewoon een paar miljard om Nvidia het moeilijk te maken en zo vlugger snellere videokaarten te zien krijgen :*)
Idem voor hun APU's

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je ziet spoken schat, in februari 2014 over andere Maxwell kaarten, 7 maanden voor de launch van de GM104: -The_Mask- in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 55"

Daarna heb ik het (Werelds) ook nog wel eens volledig uitgelegd met cijfertjes.
En zo 1 2 3 dan denk ik dan ook aan een recent voorbeeld van Werelds die AMD tot 2013 een gezond bedrijf noemt en het voorbeeld van efficiëntie. Dat heeft gewoon niets meer met de realiteit te maken: sdk1985 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Hoe lang ga je met zo'n discussie door (ik vaak te lang als ik het dan terug lees...)...
Hij onderbouwd het gewoon goed, maar geen idee of het klopt, geen zin om het op te zoeken.
:? Ik zei dat het de reinste onzin is en dat bleek het dus ook te zijn. Als schrijver ga je toch niet zulke onzin publiceren. Enige reden dat je zoiets schrijft is om lezers te trekken en het je niks kan schelen dat het onzin is, hoe groter de onzin hoe liever dus. Maar zo'n iemand is niet serieus te nemen. Of hij weet gewoon niet beter, maar dan is zo'n persoon ook niet serieus te nemen. Conclusie hij is niet serieus te nemen.
Hiermee wil ik niet deze twee users er uit lichten. Dit is een kleine greep en alleen van toepassing op wat ik mij zo even voor de geest kan halen uit de post GTX 750 Pre maxwell (2) tijd. Met degelijk onderzoek kan ik met honderden voorbeelden komen van (vaak ook nog ongefundeerd) afbranden in het Nvidia topic. Laten we niet verbaasd gaan doen over AMD flames op het moment dat het aantoonbaar wat slechter gaat met AMD. Daar kun je toch op wachten?
Nogmaals waar heb je het over?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Discussie over frontpage reacties hoort .... op de frontpage. Zeker als de betreffende user niet aan de discussie deelneemt of er zelfs maar vanaf weet is het nogal onbehoorlijk om de persoon achter zijn rug om af te branden om zijn schrijfsels. Dat gaan we dan ook vanaf de post onder deze niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Amai moet je dat als moderator allemaal lezen :/
Veel werk lijkt mij

Het is wel goed wat je doet hoor anders zou het kunnen uit de hand lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ED_L kan effectiever verwoorden wat ik probeerde te zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:40:
Eerlijk is eerlijk, het management van AMD was lange tijd gewoon niet heel slim bezig, pas de laatste tijd, en dat is misschien iets van hooguit 2 jaar, lijkt AMD het spelletje door te hebben, en niet op ruwe slagkracht in te zetten, maar gewoon slim te zijn.
knip/plak
Eerlijk is eerlijk: zonder het afsplitsen van de fabs was er nu geen AMD meer geweest en dus ook geen videokaarten. En dat is dan nog maar 1 heel slim management besluit uit een heel grijs verleden.

Jerry Sanders was behoorlijk pissig toe ie zijn fabs ook nog kwijtraakte maar dankzij Hector Ruiz heeft nieuw management nu iig een kans om mooie videokaarten & APU's te maken.
http://www.amd.com/en-us/...orate-information/history

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Ik was eigenlijk niet van plan op enkele van de reacties te reageren omdat ik een grafhekel aan dit gedoe heb, maar ik ga er nu toch even een klein stukje uit pikken, omdat het nu gewoon belachelijk begint te worden.

Ed, als ik te ver ga hoor ik dat graag. Ik vind echter niet dat ik over me heen hoef te laten lopen met foute beweringen.
Zie bijvoorbeeld werelds met de stelling: GTX 970 enGTX 980 gaan aanvoelen als een refresh sdk1985 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 55"
Oh? Mag ik er dan even mijn post bij halen? En dan zal ik ook meteen even de context uit leggen. Het ging er om dat het gerucht ging dat Maxwell op 28nm zou komen. Mijn reactie toen was dit:
quote: Werelds
Ik zie alleen niet in hoe GM204 een geweldige zet is op 28nm. De performance van GM107 is wel *iets* beter maar nauwelijks de sprong die we willen zien. Als dit klopt, gaat dit meer aanvoelen als een refresh dan een nieuwe generatie.
Dit was gebaseerd op het feit dat GM107 in verhouding niet beter presteerde dan zowel de concurrentie als z'n eigen familie. Hij was wel stukken efficiënter. Op basis daar van zag ik niet zitten hoe Maxwell zo goed ging worden als hij uiteindelijk is geworden. Poe poe, erg hoor, ik zat er naast :(
sdk1985 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:10:
Maar wat mij betreft gaat tweakers wel de fout in door het nieuws te veel te duiden. Vervolgens komt er dan tegengas en dan gaat tweakers weer "nuanceren". Het bronartikel is veel zakelijker:
[...]
Zal ik er dan maar even wederom de oorspronkelijke quote + een stukje context bij nemen, waarmee te verklaren is waarom zowel jij als de redactie van Tweakers.net volledig de mist in gingen bij de vertaling van dit stukje?
Nvidias GPUs auf Basis der Maxwell-2.0-Architektur unterstützen DirectX 12 mit den Feature-Levels 12_0 und 12_1. Ältere GPUs unterstützen nur das Feature-Level 11_0. Von AMD wusste man bis jetzt nur, dass alle Graphics-Core-Next-Grafikkarten mit dem reduzierten Overhead von DirectX 12 umgehen können. Bis jetzt.

ComputerBase hat in einem persönlichen Gespräch mit Robert Hallock, Head of Global Technical Marketing bei AMD, in Erfahrungen bringen können, dass Graphics Core Next in den bisher verfügbaren Varianten DirectX 12 auch mit dem Feature-Level 12_0 unterstützt.

...

Das Feature-Level 12_1 bleibt damit vorerst der GM200-, der GM204- und der GM206-GPU von Nvidia vorbehalten. Zu Fiji äußert sich AMD noch nicht.
Wat staat hier nu? De vertaling:
Nvidia's GPUs die gebaseerd zijn op de Maxwell 2.0 architectuur ondersteunen DirectX 12 met Feature Levels 12_0 en 12_1. Oudere GPU's ondersteunen alleen Feature Level 11_0. Van AMD wisten we tot nog toe alleen dat alle GCN videokaarten met de verminderde overhead van DirectX 12 overweg konden. Tot nu.

ComputerBase heeft in een persoonlijk gesprek met Robert Hallock (Head of Global Technical Marketing bij AMD) kunnen bevestigen dat GCN in de huidig beschikbare vormen DirectX12 ook met Feature Level 12_0 ondersteunt.

...

Feature Level 12_1 blijft daarbij beperkt tot de GM200, GM204 en GM206 GPU's van Nvidia. Over Fiji laat AMD nog niets los.
Het bron artikel zegt ook gewoon dat AMD weldegelijk 12_0 ondersteunt. Dat "Oudere GPU's ondersteunen alleen 11_0" slaat alléén op de oudere Nvidia GPU's. Verder lezen dan je neus lang is. En inmiddels heeft CB ook een tabel bij die post geplaatst, waarin je precies ziet wat ik ook zeg: GCN 1.0 doet 11_1, GCN 1.1+ doet 12_0. Bij Nvidia is het alléén Gm20x die boven 11_0 uit komt, zelfs de 780 Ti zit gewoon op 11_0. Dus die nuancering doet er weldegelijk toe, want AMD ondersteunt gewoon met veel meer kaarten meer van D3D12 dan Nvidia. Sterker nog, het is dat MS besloten heeft Tiled Resources geen vereiste te maken, want dan was zelfs die $699 780 Ti van eind 2013 (of de $999 Titan van eerder dat jaar) buiten de boot gevallen, terwijl de $110 7750 uit begin 2012 wel gewoon ondersteuning had gehad. En de enige reden dat ze dat niet hebben gedaan is juist omdat Nvidia dat dus niet heeft (buiten GM20x). Daarmee zouden ze een hoop van hun install base kwijt zijn geraakt; ze willen nu juist dat mensen (zowel consumenten als developers) snel naar Win10 + DX12 overstappen. DX10 ging helemaal mis en DX11 hadden ze graag sneller gezien. In beide gevallen was de ondersteuning ruk, terwijl nu juist 50% van de markt gewoon al compatible kaarten heeft.

Vat mijn post niet verkeerd op, waarschijnlijk heb je het bron artikel inderdaad verkeerd gelezen, maar de manier waarop jij beweert dat je gelijk hebt komt gewoon verkeerd over. Zo ook je reactie op mij op de FP; ik legde het allemaal uit in m'n eerdere forum post. Daar had ik overigens Wikipedia als bron in gezet, maar als je nog een andere bron wilt voor die ene feature waar elke Nvidia fanboy zich blind op staart: MSDN: Volume Tiled Resources (Preliminary)
2D texture tiled resources are supported in D3D11.2. D3D12 and D3D11.3 add support for 3D tiled textures.
AMD ondersteunt 11.1 met GCN 1.0; 11.2 met GCN 1.1+. Nvidia ondersteunt 11.3 (wat gelijk staat aan feature level 12_1) met GM20x. Fermi, Kepler en de kleine GM107 ondersteunen niets van dit alles, want die features waren "niet interessant voor games"). En dat Nvidia nu zo op Tiled Resources hamert is behoorlijk ironisch aangezien het een feature is die van AMD af komt (subtiele hint: TR kwam pas in D3D11.2 in 2013; hoe kon AMD dan al 18 maanden eerder compatible zijn *kuchPRTkuch*? Dit geldt voor wel meer dingen in 11_1 en 12_0 in DX12).

De rest ga ik niet op in, want ook daar quote je mij en anderen zonder context en verdraai je woorden. Ik heb nooit gezegd dat AMD een gezond bedrijf was; ik heb gezegd dat AMD's Graphics tak gezond draaide - lees mijn post nog maar eens. Screenshot er bij dat dat ook zo is: http://cl.ly/image/2n37281T1i0o - 3 jaren op rij winst voor Graphics, oplopende winst wel te verstaan.

Ik discussieer graag verder, maar dan zonder dat op de man spelen. Als ik een fout maak hoor ik dat graag en ik zal het zeker erkennen, maar dan moet je wel de volledige posts quoten en behandelen en niet alleen de zinnetjes die je kunt verdraaien.

Verder ben ik wel klaar met dit onderwerp. Iemand die na alle posts van mij, The_Mask en Mijiru op de FP (waar ben je Mijiru, zou je graag ook hier zien, hoe meer zielen... :w ) nog niet begrijpt hoe het zit wil het duidelijk ook niet begrijpen.

Edit overigens voor de redactie (mocht er iemand mee lezen): niets dan hulde voor het aanpassen van het bericht. Foutjes worden gemaakt, vooral met het snel vertalen van artikelen, maar jullie hebben het snel gecorrigeerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:23:
Jerry Sanders was behoorlijk pissig toe ie zijn fabs ook nog kwijtraakte maar dankzij Hector Ruiz heeft nieuw management nu iig een kans om mooie videokaarten & APU's te maken.
http://www.amd.com/en-us/...orate-information/history
Hector Ruiz wordt als boosdoener gezien door o.a. gebrek aan creativiteit. Zie bijvoorbeeld Forbes: http://www.forbes.com/sit...1/11/07/where-amd-failed/

Dit artikel van Arstechncia ook nog wel interessant leesvoer: http://arstechnica.com/bu...derdog-stuck-it-to-intel/
quote: meneer Ruiz zelf
This proved more difficult than expected; despite Sanders' swashbuckling ways, Ruiz found that "Sanders had unconsciously imbued AMD with a 'second-best' mentality." As Ruiz put it in his book, "Sanders was something of a paradox. On the one hand, he was full of energy and would never accept that AMD could fail. But on the other hand, he never seemed willing to put the long-term effort into developing a strategic plan. As a result we had a mediocre customer plan, a hit-or-miss reputation, and no global strategy at all... Simply put, no one inside AMD believed AMD could beat Intel in the marketplace or even mount a serious threat—not even the head of the company."
Er is ook nog een deel 2 die verder gaat over Ahtlon 64 en de overname van Ati.
http://arstechnica.com/bu...n-to-the-deepest-valleys/

Best wel interessant mocht je het nog niet kennen :).
Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:31:
Vat mijn post niet verkeerd op, waarschijnlijk heb je het bron artikel inderdaad verkeerd gelezen, maar de manier waarop jij beweert dat je gelijk hebt komt gewoon verkeerd over
Huh wat? In de DirectX 12 discussie ben ik echt geen partij. Ik kan daar geen gelijk halen want ik heb ook zo ver ik weet niks beweerd. Ik heb op de FrontPage alleen twee concrete vragen gesteld omdat het voor mij niet duidelijk was wie er nu gelijk had; tweakers (Nvidia krijgt betere Graphics) of Werelds (het maakt geen piep uit). Verder gaf ik mijn mening over of het artikel nu clickbait was of niet (waarin mijn antwoord dus genuanceerd is tot de titel niet en de inhoud wel gedeeltelijk).
Ik heb nooit gezegd dat AMD een gezond bedrijf was; ik heb gezegd dat AMD's Graphics tak gezond draaide - lees mijn post nog maar eens
Prima, hoor. Maar dat impliceert het we het met die nuancering wel eens zouden zijn en dat is helaas niet zo. Immers 51 miljoen operationele winst draaien op 1551 omzet komt neer op 3% en dat is voor mij, als bedrijfskundige, te laag om een bedrijf gezond te noemen. Zeker niet in de markt waar deze bedrijven zitten (veel onzekerheid over de toekomst). Wellicht hebben we daar dan een andere kijk op. Jaar erna 7% ook nog niet voldoende. Die 200+ miljoen in 2013 was het resultaat van semi custom royalties (lees min of meer éénmalige bron van inkomsten die er imo niet bij hoort).

De reden dat die andere discussie zo lang doorging is dat je perse wilde volhouden dat zonder nm verkleining het niks zou worden. Mijn mening was juist dat een architecturale verbetering hetzelfde kon bereiken (net als bij Sandy brige was toen het argument). Daar heb ik je toen van geprobeerd te overtuigen wat toen niet gelukt is. Maar goed niet het einde van de wereld. Het was gewoon "een" voorbeeld dat er ook weleens onterecht negatief over Nvidia wordt gedaan. Jij was toevallig die persoon :> . Ik wens je verder het aller beste toe en vindt het alleen maar goed dat je je zo inspant om alles te verduidelijken *O* .

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal oud-nieuws: Hector Ruiz staat en stond bekend als the company wrecker en heeft AMD eigenhandig om zeep geholpen.......sure..... :O

Zelf zie ik dat net ffe anders.....

Dankzij zijn afsplits idee bestaat AMD nog. (naast Sanders was Intel ook behoorlijk pissig)
Dankzij de overname van ATI (ja te duur) hebben we nu mooie APU's die grafisch sterk voorop lopen.

Er bestaat zelfs een kans dat AMD voornamelijk door de Grafisch krachtige APU's (o.a. in Consoles) & GPU's (BTC) net aan de afgelopen jaren heeft kunnen overleven en tegelijkertijd zijn product portfolio heeft kunnen verbreden door veel minder afhankelijk te worden van servers en PC's (R. Read conto).

AMD is nog steeds armlastig maar is toch sterk innovatief zie: o.a. HBW mem GPU's & APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 05-10 21:40
madmaxnl schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:49:
Ik doelde meer op de rendabiliteit ervan. Een custom Titan X is gekke werk. Hoeveel menen ze te verkopen tegen die prijs? Met een 980Ti erbij wordt het wel interessant, maar alleen als een Fury die kaart niet volledig buitenspel zet. Iets dat Inno3D of EVGA niet kunnen weten. Partners van AMD en nVidia daarentegen wel en die laten derhalve misschien een custom 980Ti en/of Titan X achterwegen. Far fetched?
Voor zo ver ik weet verbied Nvidia een custom cooler op de titans. Die moeten per se reference zijn. Al wist gigabyte daar wel wat destijds met de originele titan wel raad mee, door een windforce cooler los mee te leveren ;)

Er komen trouwens genoeg custom 980ti aan als ik dit zo zie ;)
http://videocardz.com/560...from-computex-2015-part-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kun je zien hoe onzuinig die 980ti's zijn, je hebt gewoon 3 fans nodig! Wat een kachels hee, mijn HD5870 was net zo baanbrekend, misschien wel baanbrekender, en was factory overclocked te koelen met 1 fan

Overigens is die Club3D nog steeds erg sexy, ben blij dat ze bij mij op de kast staat, mooi te wezen. met haar loslatende stickers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwiebus89
  • Laatst online: 06-08 00:38
Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:52:
[...]

Ik zal straks even door de edits neuzen (moet nu echt weer even aan het werk :+), heeft iemand het er uit ge-edit..of wellicht staat het nu onder de D3D11 levels?
Hoe zit het hier precies mee dan, want ik heb er ook bar weinig over kunnen vinden. Volgens een artikel van Microsoft was er op dat moment nog geen feature level 11_2 gedefinieerd, maar dat artikel komt uit 2013...

http://blogs.msdn.com/b/c...ctx-sdk-2013-edition.aspx

"Direct3D 11.2: Note that there is no D3D_FEATURE_LEVEL_11_2 hardware feature level defined as of yet. New hardware features exposed by DirectX 11.2 are optional."

Op wiki staat ook dat er geen level 11_2 is, maar dat dat onderverdeeld wordt over de bestaande levels.

Wikipedia: Direct3D

"There is no feature level 11_2 however; the new features are dispersed across existing feature levels."

Heb je een bron waar staat wat FL 11_2 precies is en dat Maxwell 2.0 dit niet ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

RobinHood schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:39:
Kun je zien hoe onzuinig die 980ti's zijn, je hebt gewoon 3 fans nodig! Wat een kachels hee, mijn HD5870 was net zo baanbrekend, misschien wel baanbrekender, en was factory overclocked te koelen met 1 fan

Nvidia is niet meer wat het geweest is joh: GPU's worden véél te warm want 3 fans, elke maand nieuwe drivers voor al die bugs te fixen die ze niet opgelost krijgen en het enige wat ze kunnen doen is bestaande kaarten met defecte chips verkopen zoals die kapotte Titan X voor €750 trololol :+

Het is eigenlijk best wel entertainend om random shit te verzinnen over willekeurige feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:houd eens op, lui. Ik heb geen zin in een flamewar. En de geschiedenis van de gpu topics leert dat jullie allemaal erg lange teentjes hebben, dus plaagstootjes zijn ook niet gewenst.

Back-on-topic:

Nieuws van The A-team zelf (ze hebben zowaar een paar dollar gevonden voor marketing) _/-\o_ :
YouTube: Something Powerful is about to be Unleashed

Nieuw gelikt US style promo video voor de grafische kracht van zesde generatie APU's.
trm0001 heeft nog niet eerder zo'n "duur" filmpje gezien van het AMD front.
Wellicht hebben ze de laatste dollars in een oude matras gevonden ?

[ Voor 44% gewijzigd door Edmin op 06-06-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het ziet er nog steeds uit als een fan-made movie :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:21:
Het ziet er nog steeds uit als een fan-made movie :$
Vind ik niet, de kwaliteit is echt heel veel beter.

Hij komt bovendien van een officieel AMD marketing email bericht dat ik vanochtend in mijn Inbox ontving.
EDIT: "AMD GAMING EVOLVED NEWSLETTER"It can game and stream and design and…
Ik heb alleen wel even de Youtube link eruit gevist zodat mijn emailadres/privacy niet te grabbel ligt.
EDIT: De Youtube user is ook AMD zelf......

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
yasin89 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 01:06:
[...]

Hoe zit het hier precies mee dan, want ik heb er ook bar weinig over kunnen vinden. Volgens een artikel van Microsoft was er op dat moment nog geen feature level 11_2 gedefinieerd, maar dat artikel komt uit 2013...

http://blogs.msdn.com/b/c...ctx-sdk-2013-edition.aspx

"Direct3D 11.2: Note that there is no D3D_FEATURE_LEVEL_11_2 hardware feature level defined as of yet. New hardware features exposed by DirectX 11.2 are optional."

Op wiki staat ook dat er geen level 11_2 is, maar dat dat onderverdeeld wordt over de bestaande levels.

Wikipedia: Direct3D

"There is no feature level 11_2 however; the new features are dispersed across existing feature levels."

Heb je een bron waar staat wat FL 11_2 precies is en dat Maxwell 2.0 dit niet ondersteunt?
Nee, het lijkt er op dat MS toch niet aan 11_2 gaat beginnen, dat met 11.3 / 12.0 geïntroduceerd zou worden. Feature levels volgen niet noodzakelijkerwijs dezelfde versie als de Direct3D versie; kijk maar naar 12_1. In plaats van ze te binden aan een feature level zijn de resource binding tiers nu alleen als losse feature flag te vinden: MSDN: D3D12_RESOURCE_BINDING_TIER enumeration (Preliminary)

En om even aan te geven hoe veel MS nu nog steeds verandert aan de indeling van DX12; de feature levels zitten er wel als flags in maar hun betekenis ligt nog steeds niet vast. Ze linken zelf nog steeds door naar de DX11 pagina, waar 12_0 en 12_1 niet eens genoemd worden. De pagina: MSDN: D3D_FEATURE_LEVEL enumeration (Windows)

De Wikipedia pagina wordt momenteel heel veel aangepast en er staat nu een splinternieuwe tabel wat betreft de features.

Hier even een screenshot van de huidige stand zodat we hem gewoon hier kunnen bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/090K2I2w2T1E373V3r3q/Image%202015-06-06%20at%201.11.09%20pm.png

Die tabel is gemaakt door iemand op het Beyond3D forum (hier) op basis van 3 posts; 2 van Ryan Smith (AnandTech) en 1 van Andrew Lauritzen (Graphics @ Intel). En natuurlijk de informatie die we van Nvidia en AMD zelf hebben.
- Ryan's resultaten met DXCapsViewer: https://forum.beyond3d.com/posts/1833996/
- Ryan's resultaten met een "dumper": https://forum.beyond3d.com/posts/1835786/
- Andrew's inzicht op hun ondersteuning: https://forum.beyond3d.com/posts/1835843/

Voor wat meer informatie over sommige van deze features, zie http://channel9.msdn.com/...-Graphics-and-Performance (resource binding zit op 6:30-9:30, feature levels op 12:30-15:00). Pixel Shader Stencil References komt in deze video ook aan bod; dat is een optionele feature in 11_1 geworden omdat Nvidia het niet ondersteunt en niet zo'n grote feature als TR Tier 3 is bijvoorbeeld. En het is 11_1 geworden omdat AMD het dus zelfs op GCN 1.0 heeft. Cross Node Sharing staat hier enigzins uit gelegd en draait om het multi-GPU verhaal (de langverwachte dood van AFR :P). Geen van beide fabrikanten heeft dit aan staan in hun driver, maar van in elk geval AMD kunnen we wel verwachten dat dit er aan gaat komen. Het was immers een van hun belangrijkste punten bij zowel Mantle als DX12.

Als er iemand al op Win10 draait, zijn feature dumper vind je hier. Ryan is overigens ook van plan een artikel te wijden aan dit hele gedoe, omdat er op veel forums (ook die van AnandTech bijvoorbeeld) ook even veel verwarring bestaat over het hele DirectX versie vs feature level, en compatibility vs compliance verhaal ;)

Overigens is er nog een grote onduidelijkheid die hopelijk binnenkort duidelijk wordt. AMD had namelijk de volgende slide enkele maanden geleden, op basis hiervan zou je zeggen dat ze Tiled Resources Tier 3 (Volume) gewoon ondersteunen:

Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/28tcenn.jpg

Hun driver rapporteert momenteel echter Tier 2, zelfs voor Hawaii. Aan de andere kant gaf hun driver tot voor kort aan überhaupt geen Tiled Resources te ondersteunen, dus vandaar dat dit wellicht binnenkort nog verandert.

Als laatste zal ik nog even iets verduidelijken omtrent Async Compute en mezelf corrigeren:
XanderDrake schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:40:
Werelds schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:52:
Jawel, maar pas in 12_0.

Kun je je de architectuur van GCN nog voor de geest halen? Waarin je al die ACEs had? Dat is waar het om draait.

GCN 1.1+ is in staat met 1+7 queues te werken; d.w.z. 1 graphics queue en 7 compute queues. Dat komt de verwerking en efficiëntie natuurlijk heel erg ten goede. Alleen GM20x kan dat ook; en dan meteen ook hard, 1+31 :P

Bij de oudere architecturen van Nvidia zit er een harde splitsing tussen die queues.
Eerst even het bijbehorende leesvoer:
- http://www.anandtech.com/...p-on-asynchronous-shading
- MSDN: Synchronization and Multi-Engine (Preliminary)

Dit is een hele belangrijke feature die om de één of andere reden niet echt op een voetstuk wordt gezet; voor zover ik kan zien heeft MS het niet eens aan een feature level gebonden (in de praktijk is het zo dat 11_1 en hoger dit ondersteunt). Het nut hier van is, zoals ik al zei, er veel meer parallel uitgevoerd kan worden. Ik zat wel fout met m'n cijfers; Alles onder en ouder dan de 260X kan 1+2 aan; de 285 en 290(x) kunnen 1+8 aan. Voor Nvidia is het een stuk eenvoudiger: alleen GM20x kan het. Fermi, Kepler en GM10x kunnen het niet.

Waarom is dit nu belangrijk? Een heel simpel maar veel voorkomend iets is texture streaming. Met dit asynchroon gebeuren kan dat op de achtergrond zonder een hoop geschakel - dat komt de performance natuurlijk ten goede. De reden dat dit in DX11 vaak mis gaat is juist omdat er dan constant tussen context geschakeld moet worden. Een ander voorbeeld is het schakelen tussen GPGPU en render werk. Zonder dit verhaal moet je dan echt schakelen; terwijl je je GPGPU werk doet ligt je render werk dus stil. In DX12 daarentegen kun je die twee parallel laten lopen. Wat nog veel belangrijker is dat je ze ook prioriteit kan geven en dat on-the-fly aanpassen. Zo kun je dus primair renderen en wat GPGPU ernaast hebben lopen, maar als het dan nodig is kun je die GPGPU taken "naar voren" halen om ze even snel af te werken. Of je kunt op de achtergrond wat constant veranderende gegevens verwerken (user input), zonder dat je daarvoor de rendering thread stil hoeft te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 06-06-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Weer eens heel leerrijk en informatief ! Een aangename afwisseling op al de AMD hate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:54
Werelds schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Waarom is dit nu belangrijk? Een heel simpel maar veel voorkomend iets is texture streaming. Met dit asynchroon gebeuren kan dat op de achtergrond zonder een hoop geschakel - dat komt de performance natuurlijk ten goede. De reden dat dit in DX11 vaak mis gaat is juist omdat er dan constant tussen context geschakeld moet worden. Een ander voorbeeld is het schakelen tussen GPGPU en render werk. Zonder dit verhaal moet je dan echt schakelen; terwijl je je GPGPU werk doet ligt je render werk dus stil. In DX12 daarentegen kun je die twee parallel laten lopen. Wat nog veel belangrijker is dat je ze ook prioriteit kan geven en dat on-the-fly aanpassen. Zo kun je dus primair renderen en wat GPGPU ernaast hebben lopen, maar als het dan nodig is kun je die GPGPU taken "naar voren" halen om ze even snel af te werken. Of je kunt op de achtergrond wat constant veranderende gegevens verwerken (user input), zonder dat je daarvoor de rendering thread stil hoeft te leggen.
texture streaming is een slecht voorbeeld, aangezien dat de aparte tiled resources feature is.

zou het meer zoeken in dingen als particle effects, kleren die wapperen in de wind en meer van dat soort grappen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
haarbal schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:31:
texture streaming is een slecht voorbeeld, aangezien dat de aparte tiled resources feature is.
Nee hoor, tiled resources vervangt streamen niet. Ze hangen wel samen, maar de een vervangt het ander niet.

Streamen is het (continu) laden van textures van de schijf in het geheugen. Tiled Resources zijn juist een manier om die textures op te splitsen op een dusdanige manier dat je alleen laadt wat nodig is - dat is echter niet op alle textures van toepassing (kleine textures), dus daar houdt je sowieso het volledige streamen.

Tiled Resources is min of meer wat Carmack met MegaTexture wilde doen, maar dan zonder het lelijke hack werk. Het is vooral effectief met grote textures, waarvan je niet per se alles nodig hebt. Denk aan de textures voor het landschap. TR bespaart je dan een hele hoop geheugen en bandbreedte, omdat je minder hoeft te laden. Je moet de tiles echter wel nog steeds laden en dat gebeurt nog steeds streamend. De twee gaan dus hand in hand :)

Een artikel over Partially Resident Textures (dat is uiteindelijk Tiled Resources geworden): http://www.anandtech.com/...d-radeon-hd-7970-review/6

Demo's:
- http://developer.amd.com/...graphics-real-time-demos/
- YouTube: Granite SDK Demo With Tiled Resources Support
- YouTube: Tiled Resources, exclusive to DirectX 11.2 (Windows 8.1 OS) & Microsoft Xbox One (demo hierboven komt ook hier weer aan bod).

De video van Build laat ook mooi zien waarom Tiled Resources zo'n belangrijke feature zijn. Combineer dit met het async laden van tiles en je kunt belachelijk veel detail in textures krijgen met veel minder bandbreedte dan voorheen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Laatst online: 05-10 04:26
Ik heb lopen zoeken en zoeken, maar kan nergens informatie vinden over feature level 11_2, *echt* *helemaal* *nergens* en dus alleen op Tweakers.

Heeft iemand een source van informatie over feature level 11_2?

Op een topic in the Nvidia forum staat er dat er helemaal geen feature level 11_2 bestaat in DirectX12, klopt dit?

Ik ben dus niet overtuigd voordat ik een source vind over 11_2 informatie.

[ Voor 31% gewijzigd door MrFax op 06-06-2015 20:33 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
MrFax schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:31:
Ik heb lopen zoeken en zoeken, maar kan nergens informatie vinden over feature level 11_2, *echt* *helemaal* *nergens* en dus alleen op Tweakers.

Heeft iemand een source van informatie over feature level 11_2?
Zie mijn post hierboven. Dat feature level kwam van mij af en werd oorspronkelijk ook genoemd, maar inmiddels is het uit de documentatie (en van Wikipedia) verdwenen. Verandert echter niets aan het feit dat AMD in Resource Binding Tier 3 zit, Nvidia in Tier 1 met Fermi/Kepler/GM10x, Tier 2 met GM20x. Toen ik mijn post maakte heb ik het meeste niet opnieuw opgezocht, omdat ik me er 2 maanden geleden al in had verdiept toen er veel bekend werd over DX12. My bad dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door Werelds op 06-06-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Laatst online: 05-10 04:26
Werelds schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:34:
[...]

Zie mijn post hierboven. Dat feature level kwam van mij af en werd oorspronkelijk ook genoemd, maar inmiddels is het uit de documentatie (en van Wikipedia) verdwenen. Verandert echter niets aan het feit dat AMD in Resource Binding Tier 3 zit, Nvidia in Tier 1 met Fermi/Kepler/GM10x, Tier 2 met GM20x.
Maar dat veranderd wel het feit dat Nvidia alle feature levels requirements heeft. Tier 3 Resource Binding is geen vereiste AFAIK.

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ivm. het hele DirectX feature level verhaal is Ryan Smith van Anandtech van plan een artikel te plaatsen binnenkort, om de hele situatie te verduidelijken. Het is voor mensen "in the know" zelfs verwarrend en onduidelijk heb ik de indruk.

Voor wie meer wil weten, loopt er een lang draadje op Beyond3D: https://forum.beyond3d.co...-levels-discussion.56575/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Werelds schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:34:
[...]

Zie mijn post hierboven. Dat feature level kwam van mij af en werd oorspronkelijk ook genoemd, maar inmiddels is het uit de documentatie (en van Wikipedia) verdwenen. Verandert echter niets aan het feit dat AMD in Resource Binding Tier 3 zit, Nvidia in Tier 1 met Fermi/Kepler/GM10x, Tier 2 met GM20x. Toen ik mijn post maakte heb ik het meeste niet opnieuw opgezocht, omdat ik me er 2 maanden geleden al in had verdiept toen er veel bekend werd over DX12. My bad dus :)
Hoe moeilijk is het voor AMD om 12_1 in hun hardware te bouwen, en dezelfde vraag voor Nvidia voor Tier 3 ondersteuning van Resource Binding?

Scalibq stelt dat het voor AMD erg moeilijk is op de FP, zijn de twee vergelijkbaar?

Het is misschien onrealistisch om te denken dan AMD 12_1 heeft met de nieuwe Fury kaart, als de DX12 API nog in ontwikkeling is dan is het moeilijk te voorspellen welke features er worden ingebakken, met name als deze specifieke feature door NV ontwikkelt is?
MS maakt het er in ieder geval niet gemakkelijk voor de gemiddelde tweaker :P. Jouw post maken het een stuk duidelijker!

offtopic:
Discussie is op de FP trouwens nog steeds gaande :|. Hele betogen maar geen bronnen...
Overigens http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/44369962, discussie over het artikel zelf en de titel er van. De bron is dus van computerbase.de, de titel die ze daar gebruiken is een stuk vriendelijker en beter op de inhoud gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
MrFax schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:36:
Maar dat veranderd wel het feit dat Nvidia alle feature levels requirements heeft. Tier 3 Resource Binding is geen vereiste AFAIK.
Klopt, maar volledig compliant zijn ze nog steeds niet, want hoewel ze de features wel ondersteunen zitten er dus beperkingen aan :)
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:17:
Hoe moeilijk is het voor AMD om 12_1 in hun hardware te bouwen, en dezelfde vraag voor Nvidia voor Tier 3 ondersteuning van Resource Binding?

Scalibq stelt dat het voor AMD erg moeilijk is op de FP, zijn de twee vergelijkbaar?
Zit niet veel verschil in.

Nvidia moet wijzigingen maken in hun queues en geheugen addressering om die grenzen open te gooien. Er zitten enkele dingen in hun architectuur die nog net iets te veel gekoppeld zijn; als je Maxwell met GCN vergelijkt zul je zien dat er bij AMD enkele dingen buiten hun shader clusters zitten die bij Nvidia in de SMM's zitten.

En wat 12_1 voor AMD betreft:
- Tiled Resources Tier 3: geen probleem; het is sowieso nog onduidelijk of ze het nu wel of niet kunnen (zie de slide die ik eerder postte), maar het is een uitbreiding op Tier 2, geen splinternieuwe feature. Dit is heel eenvoudig voor ze, als ze het nog niet kunnen. En in OpenGL heb je AMD_sparse_texture - dit is PRT / TR en kan wel met 3D overweg...

- Rasterizer Ordered Views: dit is Intel's PixelSync (komt ook echt van Intel af, niet AMD en niet Nvidia) en laat GCN nou toevallig INTEL_fragment_shader_ordering in OpenGL ondersteunen... :Y)

- Conservative Rasterization: dit is het stukje dat het lastigste is. CR kan op de geometry shaders uit worden gevoerd, maar dan is het een stuk trager dan met een echte rasterizer. Hier moet wel een stukje hardware voor toe worden gevoegd.

Bij AMD is het vooral een missend stukje rasterization, bij Nvidia gaat het om een onhandige structuur. Beide zijn echter met een architectuur revisie op te lossen.
Het is misschien onrealistisch om te denken dan AMD 12_1 heeft met de nieuwe Fury kaart, als de DX12 API nog in ontwikkeling is dan is het moeilijk te voorspellen welke features er worden ingebakken, met name als deze specifieke feature door NV ontwikkelt is?
Of Fury 12_1 bevat valt inderdaad nog maar te zien. Het ontwerp daarvan is natuurlijk al een stuk ouder en 12_1 is gewoon in het leven geroepen om die features van Nvidia en Intel beschikbaar te maken (wel flauw dat ze er dan geen Pixel Shader Stencil Reference in hebben gestopt :P). TR T3 en ROV zullen geen probleem zijn, maar of ze de rasterizer voor CR hebben kunnen bouwen? Afwachten.

Edit: ik heb maar even rechtstreeks van me laten horen in het feedback topic. In het artikel op de FP ga ik me niet meer mengen, want dat is inmiddels uitgelopen op een hoop boegeroep en andere onzin waar ik geen zin in heb.

sdk1985 en ik kunnen verder ook gewoon samen door 1 deur; zijn vraag op de FP heb ik al in een DM beantwoordt, hopelijk tot zijn voldoening :P

[ Voor 9% gewijzigd door Werelds op 07-06-2015 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Een post van het semiaccurate forum, drie maanden terug:

http://semiaccurate.com/f...hp?p=230679&postcount=295

Het lijkt erop dat nVidia niet alleen DX12.1 heeft 'gekocht', maar tegelijkertijd heeft bedongen dat feature level Tier 3 is komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Kan niet wachten tot die NDA gelift wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hoort dit niet onder concurrentievervalsing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Laatst online: 30-09 19:25
Mogen de reviews op de 16de kenbaar gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
dahakon schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:35:
Een post van het semiaccurate forum, drie maanden terug:

http://semiaccurate.com/f...hp?p=230679&postcount=295

Het lijkt erop dat nVidia niet alleen DX12.1 heeft 'gekocht', maar tegelijkertijd heeft bedongen dat feature level Tier 3 is komen te vervallen.
Dat ze tegen Resource Binding Tier 3 (denk dat je dat bedoelde?) hebben gelobbyd zal vast wel. ROV komt echter bij Intel vandaan (zoals ik al zei, ROV = PixelSync = Intel) :)

Zie ook https://forum.beyond3d.com/posts/1848876/
quote: Andrew Lauritzen
ROVs don't have tiers, they either work or they don't :) Unfortunately there are very few alternatives for algorithms that need ROVs on hardware that doesn't support them (consoles). That's one of the reasons why we pushed so hard for other hardware vendors to support them and for them to be exposed in DirectX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Maffie500 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:58:
Mogen de reviews op de 16de kenbaar gemaakt worden?
Misschien wel maar dat zijn dan reviews waar je met enige waarschijnlijkheid weinig aan hebt, reviews kunnen dan nog niet door de grote populatie geverifieerd worden.

De echte test begint pas met 29Juli- en daarna nl.

Gaat er dus wel naar uitzien dat door deze vaagheids actie er voor gaat zorgen dat het aankopen van een nieuwe GPU-Kaart het beste nog ongeveer 3 maanden uitgesteld kan worden wat niet fijn is voor AMD wat dat betreft. (we weten eigenlijk niet wie wat ondersteunt en in hoeverre wat ze ondersteunen relevant is)

AMD zou deze slag moeten winnen vanwege de XBOX en Playstation, maarja het is dus nog afwachten wat de game developers echt gaan doen.

Verder zal de E3 wel alleen (bijna uitsluitend) gaan over Windows 10 en DX12,
maw genoeg "informatie" oftewel ->marketing-presentaties<- omtrent die twee factoren.

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 07-06-2015 12:28 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.