Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Aha bedankt, dat wist ik dus niet.ColinZ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:01:
[...]
HBM1 heeft een limiet van 4GB, dus tenzij AMD een manieren heeft gevonden om dit te omzeilen, moet dit wel HBM2 zijn.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
AMD Nieuwsdiscussie
Dan klopt dit plaatje ook niet.ColinZ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:01:
[...]
HBM1 heeft een limiet van 4GB, dus tenzij AMD een manieren heeft gevonden om dit te omzeilen, moet dit wel HBM2 zijn.
http://img03.taobaocdn.co...XXXXXXXXXXXX-94551278.png
En nog een Russische site met plaatjes van een 380-doos: http://www.hardwareluxx.r...on-r9-380x-g1-gaming.html
[ Voor 18% gewijzigd door LongBowNL op 01-06-2015 16:59 ]
Je impliceert dat de driver stabiel is?-The_Mask- schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:11:
Welke driver van AMD is niet stabiel dan?
Heb veel problemen gehad met XBMC (random freezes) in combinatie met de 14.x drivers tov de 13.12. De launch drivers waren ook niet super. Er waren meer users op het xbmc forum. Met 14.12 tot heden nog nooit last gehad
Er was tijden terug al eens sprake van 'clamshell' HBM, waarbij 2 HBM chips samen gebruik maken van 1 geheugeninterface. Daarmee zou je dan 2x 1GB geheugen krijgen (elk 4 stacks) met samen 1x 1024-bit geheugeninterface, waarvan er dan 4 op de interposer geplaatst kunnen worden om tot 8GB HBM te komen voor 1 Fiji GPU.ColinZ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:01:
[...]
De vraag die dan luidt is of die techniek ver genoeg ontwikkeld is en in 'massaproductie' uitgevoerd kan worden om door AMD ingezet te kunnen worden met de kaarten die nu elk moment aangekondigd kunnen worden.
En dat hebben ze. SK Hynix en HBM hebben een dual-link interposer ontwikkeld. Ik heb nog geen tijd gehad om me er echt in te verdiepen (iemand toevallig ergens een whitepaper gezien?), maar het komt er op neer dat ze twee chips bandbreedte laten delen. Hoe precies weet ik ook niet, ik ga er echter van uit dat ze eerder iets richting RAID-0 dan richting clamshell hebben gemaakt. HBM is daar breed genoeg voor.ColinZ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:01:
Edit: en die verdomde dahakon is me voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 01-06-2015 17:16 ]
TFTcentral: BenQ XL2730Z Firmware Update Explained (AMA bug Fixed)
Erg goed nieuws wat mij betreft en hoop snel een review te lezen waarin bevestigd wordt dat het goed werkt. De nieuwe (Benq) FW is waarschijnlijk: V00220150424
Hopelijk volgen de andere merken snel.
Nu alleen nog CF support voor Freesync!
Daarnaast Anandtech: Verhaal over Notebook G-Sync
Is niet geheel nieuw maar wel duidelijk achtergrond verhaal. In het kort voor G-sync op notebooks maakt nvidia geen gebruik van de extra g-sync chip. Werkt vergelijkbaar als Active Sync. Nadeel is dat Optimus niet meer werkt.
Hopelijk zijn we ook op de desktop snel van Gsync via extra chip af....
[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2015 17:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat ziet er uit als een zelfgemaakt plaatje van VideocardzLongBowNL schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:53:
[...]
Dan klopt dit plaatje ook niet.
http://img03.taobaocdn.co...XXXXXXXXXXXX-94551278.png
AMD Nieuwsdiscussie
sdk1985 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:10:
[...]
Je impliceert dat de driver stabiel is?
Heb veel problemen gehad met XBMC (random freezes) in combinatie met de 14.x drivers tov de 13.12. De launch drivers waren ook niet super. Er waren meer users op het xbmc forum. Met 14.12 tot heden nog nooit last gehad. Beetje huiverig om te updaten dus...
Je zou ook OpenElec of Kodibuntu kunnen proberen (of een variant). Ik heb zelf een E-350 met Ubuntu minimal draaien icm de Mesa drivers, meer werk maar het werkt prima.
AMD zou misschien in een later stadium HBM2 kunnen gebruiken en een 395x uitbrengen met 8gb. Nu zal dat productie process misschien nog niet volwassen zijn maar over een half jaar wel?
Interessant, dat had ik geheel gemist. Dat zou iig veel verklaren.dahakon schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:10:
[...]
Er was tijden terug al eens sprake van 'clamshell' HBM, waarbij 2 HBM chips samen gebruik maken van 1 geheugeninterface. Daarmee zou je dan 2x 1GB geheugen krijgen (elk 4 stacks) met samen 1x 1024-bit geheugeninterface, waarvan er dan 4 op de interposer geplaatst kunnen worden om tot 8GB HBM te komen voor 1 Fiji GPU.
De vraag die dan luidt is of die techniek ver genoeg ontwikkeld is en in 'massaproductie' uitgevoerd kan worden om door AMD ingezet te kunnen worden met de kaarten die nu elk moment aangekondigd kunnen worden.
Niet op voorraad.
Ik verwacht HBM2 bij de 14/16nm opvolger en die zal gok ik R9 4xx of iets totaal anders als naam mee krijgen.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:54:
[...]
offtopic:
Je zou ook OpenElec of Kodibuntu kunnen proberen (of een variant). Ik heb zelf een E-350 met Ubuntu minimal draaien icm de Mesa drivers, meer werk maar het werkt prima.
AMD zou misschien in een later stadium HBM2 kunnen gebruiken en een 395x uitbrengen met 8gb. Nu zal dat productie process misschien nog niet volwassen zijn maar over een half jaar wel?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik had nog niet gehoord van die clamshell' HBM.. en of de 8GB HBM voor de Fiji daadwerklijk nodig is of niet laat ik in het midden. Maar voor heel wat gamers lijkt minder geen optie. Het zal allesinds een positieve invloed hebben de op verkopen.
Ik kijk enorm uit naar de R9 300 series en zet men hoop op een full tonga.
Als ze de weg die ze ingeslagen zijn met de 285 kunnen verder zetten, wat efficienter maken en dan gebruik maken van de volle 2048 sp's dan kan het nog wel eens een heel mooi kaartje worden (380x ofzo?).
Sorki#2242
Op Dark Side of Gaming zijn nu ook prijsindicaties te vinden:
Nog een twee weken wachten en nog twee weken sparen.-R9 380 4gb $199
-R9 390 8gb $299
-R9 390x 8gb $399
-Fiji pro 4gb hbm $599
-Fiji xt 4gb hbm $749
-Fiji xt /xtx 8gb hbm $849
-Fiji vr 2x8gb hbm $1399-$1499
helemaal mee eens, de 285 heeft niet de aandacht gekregen die het verdiende. zon kaar met die prestaties en prijs gecombineerd met goeie efficiëntie is een parel voor de midrange gamesystemen.Sorki schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:40:
Het wachten duurt lang![]()
Ik had nog niet gehoord van die clamshell' HBM.. en of de 8GB HBM voor de Fiji daadwerklijk nodig is of niet laat ik in het midden. Maar voor heel wat gamers lijkt minder geen optie. Het zal allesinds een positieve invloed hebben de op verkopen.
Als ze de weg die ze ingeslagen zijn met de 285 kunnen verder zetten, wat efficienter maken en dan gebruik maken van de volle 2048 sp's dan kan het nog wel eens een heel mooi kaartje worden (380x ofzo?).
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Tja op dit moment is 8GB niet nodig. Maar hoe is dat over 2 jaar? Dit soort high end kaarten moeten meestal wat langer mee. Zelf koop ik iedere keer wel het nieuwste maar er zijn genoeg mensen die 3 jaar met een kaart doen.Sorki schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:40:
Het wachten duurt lang![]()
Als ze de weg die ze ingeslagen zijn met de 285 kunnen verder zetten, wat efficienter maken en dan gebruik maken van de volle 2048 sp's dan kan het nog wel een een heel mooi kaartje worden (380x ofzo?).
Maar goed ik vind het zelf niet zo'n probleem als tussen stap. State of the art technieken hebben wel vaker voor en nadelen die later opgelost worden. (zie HBM2).
Tonga is inderdaad een mooie chip. Maar in vergelijking met Maxwell 1 vs Maxwell 2 bij nVidia vind ik het verschil tussen GCN 1.0 en 1.2 maar klein.
Ik hoop dat ze er voor Fiji toch nog wat meer uit weten te halen. Want alleen een opgeschaalde Tonga is bij lange na niet genoeg. Ik zie het overigens niet gebeuren dat Fiji de performance per watt kroon gaat pakken. Die blijft denk ik voor nVidia.
En ik verwacht iets slechtere of iets betere prestaties dan de 980 Ti. In ieder geval een product dat veel beter met de nVidia lineup zal concurreren. De R9 290X kan het al een tijdje niet meer bolwerken.
En met prijstelling kom je een end maar het is niet handig om zo'n groot prestatie gat te hebben met je concurrent. En ja ze hebben de R9 295X2 maar dat is helaas geen Single GPU. Dus ze hebben wel iets. Maar een single GPU die soortelijke prestaties kan neer zetten is beter. (er zijn genoeg mensen die geen Dual GPU kaart willen)
Met die prijs stelling moet hij echt heel veel sneller zijn als een 980 Ti anders gaan ze er heel weinig verkopen.Yonix schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:09:
En al die geruchten maken het wachten niet makkelijker.
Op Dark Side of Gaming zijn nu ook prijsindicaties te vinden:
[...]
Nog een twee weken wachten en nog twee weken sparen.
Als betaal je voor een vergelijkbare nVidia kaart meer gaan mensen nog voor nVidia vanwegen de naam. Dus je moet met iets heel goeds komen wil je mensen over de streep trekken.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Een Titan X-killer hoeven we niet te verwachten: we vingen op dat het prestatieniveau net iets onder dat van de Nvidia GeForce GTX 980 Ti zou liggen.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Dat klinkt niet best: niet snel genoeg, niet goedkoop genoeg, en niet op tijd genoeg ivm release 980 ti.
Verwijderd
Ik denk dat hij wel iets sneller zal zijn dan de 980Ti, die waterkoeler zal er niet voor niets op zitten.
Mechwarrior Online: Flapdrol
http://nl.hardware.info/n...rt-achter-gesloten-deuren
Het stukje tekst zelf:
Een Titan X-killer hoeven we niet te verwachten: we vingen op dat het prestatieniveau net iets onder dat van de Nvidia GeForce GTX 980 Ti zou liggen. Daarvoor wordt de klokfrequentie opgeschroefd naar meer dan 1 GHz. Voor het stroomverbruik werd 'onder de 300 watt' genoemd, waar we waarschijnlijk uit af kunnen leiden dat het verbruik boven dat van de 980 Ti en Titan X zal liggen. Die kaarten hebben namelijk allebei een TDP van 250 watt, wat in de praktijk vaak niet wordt gehaald.
[ Voor 49% gewijzigd door rows op 02-06-2015 12:12 ]
Laten we hopen dat AMD nVidia probeert te paaien door te beweren dat hij langzamer is, en dan BAM!.
Als de Fury ook nog eens meer gaat verbruiken, "waterkoeling" nodig heeft, en toch slechts 4 GB vidmem heeft dan wordt dit geen succes...
Het is wel nog even de vraag in welke resolutie.
[ Voor 30% gewijzigd door edward2 op 02-06-2015 12:28 ]
Niet op voorraad.

Zou goed kunnen dat ze dat spelletje spelen, om te zorgen dat nVidia niet nog even een BIOS update doordrukt. (Dat is vroeger wel eens gebeurt)LongBowNL schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:12:
Dat wordt hier boven net besproken!
Laten we hopen dat AMD nVidia probeert te paaien door te beweren dat hij langzamer is, en dan BAM!.
De Fiji kaart de Hardware.info heeft gezien was niet voorzie van een BIOS en ze hebben hem dus niet werkend gezien.
- Fiji zou ongeveer 150mm2 (+34%) groter dan Hawaii zijn
- HBM zou ongeveer 50watt (-17%) verbruik schelen
- Heeft in ieder geval genoeg memory bandbreedte. (Maar dat zal alleen nodig zijn voor 4k)
De GTX 980Ti is 47% sneller dan de 290X.
Dus heel kort door de bocht kan Fiji er in ieder geval niet ver onder zitten.
http://www.tweaktown.com/...-flagship-card/index.html
Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)
People as things, that’s where it starts.
Allemaal leuk voor de geruchtenmolenVasZaitsev schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:55:
AMD doet volgens mij eventjes Operation Smokescreen: slinger zo veel mogelijk geruchten de lucht in zodat men de 980ti een beetje vergeet, en dat niemand echt weet wat je van plan bent.
Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)
Moeilijk om de 980 Ti te vergeten als je je eigen nieuwe GPU er continue mee vergelijktVasZaitsev schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:55:
AMD doet volgens mij eventjes Operation Smokescreen: slinger zo veel mogelijk geruchten de lucht in zodat men de 980ti een beetje vergeet, en dat niemand echt weet wat je van plan bent.
Over de prestaties, ik mag het hopen dat de 390(X) wat beter is! nVidia moet iets meer gestimuleerd worden tot beter presterende producten en drivers of lagere prijzen.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Zodat mensen alsnog een 980Ti kopen? Ik weet niet of het in dit tijdstadium handig is. Spill the beans asapVasZaitsev schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:55:
Niet op voorraad.
Verwijderd
AMD moet juist meer gestimuleerd worden voor betere drivers en Nvidia mag wel wat goedkoper worden.XanderDrake schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:38:
[...]
Moeilijk om de 980 Ti te vergeten als je eigen nieuwe GPU er continue mee vergelijkt
Over de prestaties, ik mag het hopen dat de 390(X) wat beter is! nVidia moet iets meer gestimuleerd worden tot beter presterende producten en drivers of lagere prijzen.
Ze laten meestal niks los over onaangekondigde producten behalve wat gewoon duidelijk van hun afkomt. De geruchten daar zorgen anderen wel voor.edward2 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:50:
[...]
Zodat mensen alsnog een 980Ti kopen? Ik weet niet of het in dit tijdstadium handig is. Spill the beans asap
AMD Nieuwsdiscussie
Volgens mij zijn de AMD drivers prima. Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:58:
[...]
AMD moet juist meer gestimuleerd worden voor betere drivers en Nvidia mag wel wat goedkoper worden.
Ik hoorde juist over meer issues met Nvidia de laatste tijd.
Maar goed, beide hebben slechte en goede drivers gehad.
Maten van mij kunnen met de (nu waarschijnlijk één-na) laatste game ready beta geen MSAA meer aanzetten in GTA V zonder artifacts op hun HD 7970.Zeara schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:33:
[...]
Volgens mij zijn de AMD drivers prima. Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Ik hoorde juist over meer issues met Nvidia de laatste tijd.
Maar goed, beide hebben slechte en goede drivers gehad.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Nee, het is idd weer een goed bewaard geheim gebleven. Het (de geruchten) zou natuurlijk ook NVidia's damage control kunnen zijn. Spannend altijd weer.-The_Mask- schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:13:
[...]
Ze laten meestal niks los over onaangekondigde producten behalve wat gewoon duidelijk van hun afkomt. De geruchten daar zorgen anderen wel voor.
Niet op voorraad.
Zou niet weten waarom Nvidia aan damage control zou moeten doen. Ze hebben praktisch de complete high end markt voor zichzelf. HWI's bericht gaf trouwens ook al aan dat 4GB HBM vrij zeker is.edward2 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:20:
[...]
Nee, het is idd weer een goed bewaard geheim gebleven. Het (de geruchten) zou natuurlijk ook NVidia's damage control kunnen zijn. Spannend altijd weer.
Lijkt met sterk als er 4096 GCN cores aanwezig zijn. Dat is 45% meer dan een R9 290X.
http://www.techpowerup.co...eForce_GTX_980_Ti/31.html

AMD Nieuwsdiscussie
Ja hoor, alsof de buren die kaart al hebben...madmaxnl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:58:
Bij de buren is er heisa omdat er gezegd wordt dat de nieuwe Fury kaart net onder 980Ti niveau zit.
Lijkt met sterk als er 4096 GCN cores aanwezig zijn. Dat is 45% meer dan een R9 290X.
Ik denk trouwens dat ze die 4096 gewoon halen van een simpele en vrij domme berekening:
Verschil HD7970 en 290X was ongeveer 40% in cores, dus 2816 x 1.4 = 3942, dicht bij die 4096 cores dus.
Ze zitten alletwee op 28nm, dus daar zit de ruimte niet, maar misschien dat GCN wel dermate veel plek maakt dat ze de chip nog eens 40% groter kunnen maken. Maar, dit is relatief gezien dus 2x de oppervlakte van een HD7970 chip, en de nieuwe 980Ti is echt vrijwel precies 2x een HD7970Ghz (280X).
Nou ja, 53%, ik overdrijf dus niet (tabel boven mij). Wil je bang for buck? 2x 280X voor 260 euro totaal tweedehands
Dus, om nog maar iets tegen de wind in te roepen, zou AMD op ongeveer dezelfde (of hoger, door HBM) performance moeten zitten als de 980Ti wat weer niet onmogelijk is. Gooi er 200Mhz overheen en je hebt Titan-X performance. Maak de prijs ~550 euro = bergen met omzet, als ze hun marketing goed doen en als de overhead op die prijs ook nog redelijk is halen ze misschien ook weer eens een leuke winst. DX12 op AMD "gericht" zijne (Mantle) zou AMD nog wel eens een leuke slag kunnen slaan, maar ik ga zoals gewoonlijk uit van het negatieve en dat de kaart net de 980 aantikt en hij 600 euro kost
[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 02-06-2015 21:30 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Verwijderd
New Era of PC Gaming. It's Coming...
It's coming..Wait till you see this.
http://experience.amd.com/itscoming?videoid=O5bVoIQrH7g
Mocht de link niet goed werken (of mijn privacy schenden), laat het even weten......
Zelfs als AMD fanboy vind ik een paar seconden vage video als teaser eerder schade berokkenen aan AMD's imago dan dat het goed doet. Alweer tijd voor vervanging vd marketing afdeling.......
Verder schijnt er tegenwoordig een Red Team community te zijn:
https://community.amd.com/community/red-team
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 21:56 ]
De AMD conferentie op Computex is vannacht 4:00 uur onze tijd (10:00 lokale). Misschien weten we dan meer (of het is alleen Carrizo).
[ Voor 1% gewijzigd door LongBowNL op 02-06-2015 21:52 . Reden: grammatica ]
Hoe dat zo? Dit is toch iets wat wel meer gebeurt ook bij hele andere dingen. Ze laten alleen zien dat er iets komt, maar wat precies dat wordt pas op de launch dag vertelt.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:49:
Zelfs als AMD fanboy vind ik een paar seconden vage video als teaser eerder schade berokkenen aan AMD's imago dan dat het goed doet. Alweer tijd voor vervanging vd marketing afdeling.......
[ Voor 56% gewijzigd door -The_Mask- op 02-06-2015 22:00 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
(dank voor de link edit)-The_Mask- schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:54:
[...]
Hoe dat zo? Dit is toch iets wat wel meer gebeurt ook bij hele andere dingen. Ze laten alleen zien dat er iets komt, maar wat precies dat wordt pas op de launch dag vertelt.
Een paar seconden een vage bovenkant van een videokaart laten zien heeft imho vrij weinig nieuwswaarde.
Wellicht vinden anderen het wel nuttig / leuk.......
Heb ik iets gemist? Heb er bij launch weinig over gehoord (eigenlijk nietsaminam schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:17:
[...]
helemaal mee eens, de 285 heeft niet de aandacht gekregen die het verdiende. zon kaar met die prestaties en prijs gecombineerd met goeie efficiëntie is een parel voor de midrange gamesystemen.
Ik google nu even snel naar de techpowerup review gelezen maar die waren niet echt enthousiast. http://www.techpowerup.co.../R9_285_Dual-X_OC/30.html . Bij de performance per watt valt de kaart onder de top 5 slechtste uit de test van 30-40 kaarten. Hij is wel sneller dan de GTX 760 en GTX 960 (alleen de performance per dollar is dan weer lager). Op basis van techpowerup is hij iig lastig aan te raden gezien de 2e hands prijzen van wat alternatieven.
Ben benieuwd of AMD's HBM nog wat gaat doen voor de prijzen
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 02-06-2015 22:47 ]
klopt, de grootste concurrent en reden dat de 285 niet doorgebroken is is de late release en grote aanbod op 2e handse amd markt.sdk1985 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:45:
[...]
Heb ik iets gemist? Heb er bij launch weinig over gehoord (eigenlijk niets).
Ik google nu even snel naar de techpowerup review gelezen maar die waren niet echt enthousiast. http://www.techpowerup.co.../R9_285_Dual-X_OC/30.html . Bij de performance per watt valt de kaart onder de top 5 slechtste uit de test van 30-40 kaarten. Hij is wel sneller dan de GTX 760 en GTX 960 (alleen de performance per dollar is dan weer lager). Op basis van techpowerup is hij iig lastig aan te raden gezien de 2e hands prijzen van wat alternatieven.
Ben benieuwd of AMD's HBM nog wat gaat doen voor de prijzen. De euro is in ieder geval weer wat gestegen dus dat is dan weer een mooi moment voor wat gunstigere prijzen.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
AMD Nieuwsdiscussie
Een 290x kun je ook een stuk zuiniger krijgen door de voltage wat omlaag te zetten. Vond undervolting altijd een leuke hobby met m'n 7950. Scheelde heel wat in het verbruik met soms weinig tot geen performance verlies.
Overigens waren de belangrijkste sterkte punten van de 285 vooral het feit dat ie een stuk sneller was in tessellation workloads, stevige memory compression had en een stuk goedkoper te produceren is dan een 280/280x doordat de bus een stuk kleiner is geworden.
Het verbruik is o.a. lager uitgevallen doordat AMD ervoor gekozen heeft om de Double precision performance van de 285 te verminderen.
Iets wat Nvidia vooral heeft gedaan bij Maxwell om de gaming performance te boosten. Double precision performance geruild voor single precision. Jammer voor wat professionelere workloads zoals video rendering en 3D workloads.
Toevoeging:
Overigens ben ik er van overtuigd dat als AMD hun volledige Rx 3xx lijn (390x tot 360) had opgebouwd op een Tonga derivaat met conservatieve clocks/voltages, dat ze dan een zeer goede line-up zouden hebben gehad om tegen Maxwell op te boxen met Fury als nieuwe high-end (go crazy) GPU. Jammer genoeg zal dat niet het geval zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door exodude op 02-06-2015 23:39 ]
[ Voor 97% gewijzigd door -The_Mask- op 02-06-2015 23:53 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Nee ik denk vooral ook omdat het prijstechnisch gezien veel interessanter is. Zo kun je namelijk met een kleinere die toe en bespaar je kosten. Is dus goedkoper te maken en hoger in de markt te zetten, waardoor de winst hoger ligt.exodude schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:34:
Het probleem bij AMD is vooral de agressief hoge voltage en clocks. Om de performance crown te houden gooien ze de clocks en voltages ver open.
Tonga is niet kleiner als Tahiti, Tonga heeft ook gewoon 2048 streamprocessors en een 384 bit GDDR5 geheugenbus net als Tahiti, de R9 285 is Tonga Pro en heeft wat uitgeschakeld.Overigens waren de belangrijkste sterkte punten van de 285 vooral het feit dat ie een stuk sneller was in tessellation workloads, stevige memory compression had en een stuk goedkoper te produceren is dan een 280/280x doordat de bus een stuk kleiner is geworden.
AMD Nieuwsdiscussie
De die size van Tonga is 6mm² kleiner dan die van Tahiti. Dat Tonga Pro wat uitgeschakeld heeft is bekend, maar ik kan nergens terug vinden dat er delen van de bus zijn uitgeschakeld.-The_Mask- schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:53:
[...]
Nee ik denk vooral ook omdat het prijstechnisch gezien veel interessanter is. Zo kun je namelijk met een kleinere die toe en bespaar je kosten. Is dus goedkoper te maken en hoger in de markt te zetten, waardoor de winst hoger ligt.
[...]
Tonga is niet kleiner als Tahiti, Tonga heeft ook gewoon 2048 streamprocessors en een 384 bit GDDR5 geheugenbus net als Tahiti, de R9 285 is Tonga Pro en heeft wat uitgeschakeld.
Tonga bevat ~700 miljoen meer transistors, van 4,3 miljard naar 5 miljard. AMD heeft er meer op elkaar weten te drukken d.m.v. dense libraries. TrueAudio en XDMA neemt hier overigens ook een deel van in.
http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/2
Edit:
Ik lees op wikipedia overigens dat de die size van Tahiti kleiner is dan wat Techreport opgeeft. Techreport zegt 365, Wiki geeft 352 mm².
Edit2:
Overigens, het feit dat ze zoveel extra in dezelfde die hebben weten te proppen is opzich al een prestatie.
Hopelijk zien we de full Tonga in de 3xx serie terug.
[ Voor 12% gewijzigd door exodude op 03-06-2015 00:08 ]
Double prec. / fp64 boeit bij video en 3d rendering ook niet. Daarom heeft nvidia voor de pro viz en video markt de m6000 ( titan x) uitgebracht zonder fp64exodude schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:34:
Iets wat Nvidia vooral heeft gedaan bij Maxwell om de gaming performance te boosten. Double precision performance geruild voor single precision. Jammer voor wat professionelere workloads zoals video rendering en 3D workloads.
Zelf hoop/verwacht ik Tonga pro op 370 en Tonga XT [of hoe het maar heet] op 370x, past bij het "stapje opzij" wat AMD en Nvidia doen bij nieuwe generaties, en dan kan Tahiti met pensioen, of nog heel even terugkomen als een 365 ofzo.exodude schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:02:
[...]
Edit2:
Overigens, het feit dat ze zoveel extra in dezelfde die hebben weten te proppen is opzich al een prestatie.
Hopelijk zien we de full Tonga in de 3xx serie terug.
Hoeft niet zo te zijn idd, maar die specs werden in mijn oor gefluisterd voordat ze op het wereldwijdeweb te vinden waren.exodude schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:02:
[...]
De die size van Tonga is 6mm² kleiner dan die van Tahiti. Dat Tonga Pro wat uitgeschakeld heeft is bekend, maar ik kan nergens terug vinden dat er delen van de bus zijn uitgeschakeld.
AMD Nieuwsdiscussie
http://en.wikipedia.org/w...g_units#AMD_Rx_3xx_OEM.3F
http://en.wikipedia.org/w...ssing_units#Rx_3xx_Series
http://en.wikipedia.org/w...lands_.28Rx_4xx.29_Series
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2015 00:59 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Op Computex komen alle hardwarefabrikanten en -journalisten samen. Het is al jaren gebruikelijk dat fabrikanten hotelsuites huren om hun producten te tonen, om zo de drukte en prijs van de beursvloer te ontwijken. In zo'n achterkamertje kwamen we dit jaar AMD's nieuwste videokaart tegen, met de codenaam Fiji.
De videokaart zal op de markt worden gebracht als 'Radeon Fury', waardoor de volledige Radeon 300-serie zelf uit rebrands zal bestaan. De R9 390X zou bijvoorbeeld een rebrand van de 290X worden, met 8 GB GDDR5-geheugen en mogelijk wat hogere klokfrequenties.
Omdat de eerste generatie High Bandwidth Memory beperkt is tot 4 GB per GPU, ontstaat de opmerkelijke situatie dat het nieuwe topmodel minder geheugen krijgt dan de daaronder gepositioneerde 390X. Je komt aan die limiet doordat er per die 2 gigabit HBM aanwezig is, er maximaal vier die's kunnen worden gestapeld en AMD vier van dergelijke die-stacks kwijt kan naast de GPU.
Een Titan X-killer hoeven we niet te verwachten: we vingen op dat het prestatieniveau net iets onder dat van de Nvidia GeForce GTX 980 Ti zou liggen. Daarvoor wordt de klokfrequentie opgeschroefd naar meer dan 1 GHz. Voor het stroomverbruik werd 'onder de 300 watt' genoemd, waar we waarschijnlijk uit af kunnen leiden dat het verbruik boven dat van de 980 Ti en Titan X zal liggen. Die kaarten hebben namelijk allebei een TDP van 250 watt, wat in de praktijk vaak niet wordt gehaald.
Om de warmte af te voeren, zal AMD standaard kiezen voor een waterkoeler met een vrij dikke 120mm-radiator, waarop twee fans zijn gemonteerd. Er gaan geruchten dat fabrikanten van videokaarten in het begin niet voor eigen koelers mogen kiezen, maar dat hebben we niet bevestigd gekregen en lijkt ook niet erg logisch.
We kunnen de release van AMD's nieuwe videokaarten later deze maand verwachten.
Daarnaast ook nog eens slechts 4GB voor het topmodel. Dat gaat AMD niet weten te verkopen. De consument zal de toekomstbestendigheid van het betreffende sowieso in twijfel trekken. Indien de concurrent sneller en zuiniger is en ook nog eens meer geheugen heeft is de marketingafdeling snel klaar. Zoiets verkoop je niet.
Ook op grafisch gebied is al een tijdje en nu al helemaal te merken dat AMD weinig tot geen kwaliteit meer in huis heeft. De reorganisaties hebben AMD geen goed gedaan, zoals nu helaas pijnlijk duidelijk wordt. De ontwikkelingen stagneren en het bedrijf brengt dezelfde grafische kaarten met een andere naam uit. De 390X zou dezelfde kaart betreffen als de 290X? Is dit een grap van de marketingafdeling?
Het advies is simpel:
Consumenten met een kaart uit de vorige serie hoeven geen nieuwe aan te schaffen en de concurrent heeft snellere en zuinigere alternatieven. AMD kon beter wachten, want wij als consumenten hebben hier niks aan.
Kortom, de nieuwe reeks lijkt een grote teleurstelling te worden. Helaas is dit een trucje van de marketing afdeling om even in de publiciteit te komen en weinig meer dan dat.
Ik blijf het toch knap vinden dat je nu al weet dat de nieuwe reeks "een grote teleurstelling" lijkt te worden.
Wacht nou eerst eens de reviews af en kom dan pas met conclusies.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
AMD is inderdaad teleurstellend de laatste tijd o.a. in die zin dat ze niet met nvidia mee kunnen qua prestaties.
Dat ze geen kennis in huis hebben lijkt me larie. Neem Mantle en HBM dat zijn geen kleine dingen.
Dat AMD echt heel hard moet werken aan hun developer relations en bovenal execution en marketing lijkt me evident.
Probleem in deze markt blijft dat er maar 1 ding hoeft mis te gaan en je zit gelijk een cycle achter de feiten aan te lopen.
Verder wil ik eerst de reviews zien voordat ik kan oordelen over de Fury.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
AMD Nieuwsdiscussie
De R9 2xx serie was anders echt een prima serie vanwege de prijs/prestatie verhouding en de 'raw-power' voor coin mining.Help!!!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:26:
@springstof
AMD is inderdaad teleurstellend de laatste tijd o.a. in die zin dat ze niet met nvidia mee kunnen qua prestaties.
Dat ze geen kennis in huis hebben lijkt me larie. Neem Mantle en HBM dat zijn geen kleine dingen.
Dat AMD echt heel hard moet werken aan hun developer relations en bovenal execution en marketing lijkt me evident.
Probleem in deze markt blijft dat er maar 1 ding hoeft mis te gaan en je zit gelijk een cycle achter de feiten aan te lopen.
In die categorie kan Nvidia wel wat leren.
Ik vind het wel zwaar vervelend dat AMD een waterkoel set bij de kaart gaat leveren standaard. Die pre-fab setjes vind ik allemaal 'net niet' en wijst er alleen maar opdat de kaart gloeiend heet gaat worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 03-06-2015 10:11 ]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Verwijderd
Dat is nu precies waarom Lisa Su is aangenomen. Zij is degene die bedrijven weer winstgevend weet te maken en het halen van deadlines een prioriteit heeft gemaakt. Rory Read was er alleen om de toko te hervormen naar minder afhankelijkheid van Desktop en Servers naar o.a. Custom en Embedded. Dat lijkt tot dusver allemaal gelukt maar heeft wel tijd nodig. Voor AMD is het cruciaal dat Jim Keller's ZEN een wonderchip gaat worden, wat we allemaal (behalve zonnetje in huis "springstof") hopen.Help!!!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:26:
@springstof
Mocht de berichten van HWI kloppen dan zou dat een beetje teleurstellend zijn. Echter loopt AMD dan wel voorop met nieuwe HBM techniek waardoor een volgende HBM GPU ws veel betere kansen heeft.
Echter eerst maar eens afwachten of het allemaal wel klopt wat HWI zegt.....
Mocht het niet kloppen dan kan een brief naar HWI met een tip dat ze op moeten passen met wie ze hotelkamers delen

Update: Our sources close to AMD have reported that any reports of performance issues at this time are pointless. We have concrete confirmation that the GPU will launch at E3 – so we have something to look forward to very soon and will get a chance to see its final performance as well.
Ten tijde van introductie, maar ondertussen kan de 290(x) kan allang niet meer mee met nVidia qua prestaties en verbruik.Fordox schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:07:
[...]
De R9 2xx serie was anders echt een prima serie vanwege de prijs/prestatie verhouding en de 'raw-power' voor coin mining.
Coil mining was volgensmij meer een toevalstreffer dan dat AMD dit bewust in haar design had opgenomen.
PC Specs
Das heel leuk, maar was veel meer bijproduct. Je zou kunnen zeggen dat nVidia meer kan doen met minder raw-power. Daarnaast is de GPU-coing-mining boot allang gaan varen. ASIC is het verhaal nu.Fordox schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:07:
[...]
De R9 2xx serie was anders echt een prima serie vanwege de prijs/prestatie verhouding en de 'raw-power' voor coin mining.
http://www.anandtech.com/...-concept-at-computex-2015
Yes please, variable refresh everywhere.
En een 30-144 Hz Adaptive Sync monitor
Verwijderd
Exact. Gewoon afwachten totdat de websites met authoriteit op hardware die kaarten zelf in handen krijgen.LongBowNL schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:45:
WCCFtech beweerde hetzelfde over de prestaties van de Fiji gpu, maar heeft een update geplaatst:
[...]
Je hebt met 600Gb/s gewoon een brok meer bandbreedte en minder latency aanwezig. Waarom zou zo'n chip niet sneller zijn.
Ik denk ook de keuze van waterkoeling dat het te maken heeft met afvoer van warmte, en dat een GPU + HBM mischien wel iets teveel van het goede is. Je ziet dat de DIE ook vrij groot is, das juist om het oppervlak om warmte mee af te voeren te vergroten. Ik denk dat een luchtkoeling setup voor zo'n formaat kaart minimaal 3 slots in beslag neemt ofzo.
Nvidia gaat ook over op HBM, maar pas vanaf generatie 2. Daar valt meer geheugen te stacken (8GB bijv) dan nu 4GB.
InderdaadWerelds schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:51:
Even iets anders dan "Fury":
![]()
Blijkbaar over een custom protocol over HDMI 1.4a. Zou dit dan lijken op het DP protocol, dat ze in feite aan de kant van de videokaart en beeldscherm HDMI eigenlijk gewoon "negeren"?
Ben benieuwd of er naast Realtek ook andere fabrikanten firmware daarvoor gaan maken.
@Springstof
Goh wat leuk, er komt een nieuwe AMD kaart uit en jij weet meteen het goede nieuws te melden dat hij trager is, mijn glazen bol kon dit niet zien. Hiervoor heb je 3 alinea's met tekst nodig wat niks nuttigs aan discussie toevoegd, petje af
Over twee weken weten we het zeker. Als de prijs lager is zie ik het probleem nog niet meteen. Natuurlijk is het jammer maar het belangrijkste is dat het performance gat weer wat kleiner wordt.
AMD heeft denk ik relatief meer van het uitstel van 20nm. Nvidia heeft veel met budget om mee twerken en dus mogelijk het design aan te passen.
Nee, ze zullen HDMI niet negeren. Het grootste verschil tussen HDMI en DisplayPort zit in het protocol; DisplayPort is gebaseerd op micro packets en niet afhankelijk van een vast klok signaal. Als ik moet gokken is dat laatste waar ze de wijzigingen in aan hebben gebracht, want voor de rest is HDMI gewoon geschikt voor VRR. Wel met wat meer beperkingen t.o.v. DP omdat HDMI een stuk minder efficiënt is. Het klok signaal is het enige dat HDMI er momenteel van weerhoudt om dit te doen, dus het ligt voor de hand dat ze daar op de een of andere manier een variabele slag in hebben gebracht. Dat zal waarschijnlijk wel nog wat meer bandbreedte kosten.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:31:
Blijkbaar over een custom protocol over HDMI 1.4a. Zou dit dan lijken op het DP protocol, dat ze in feite aan de kant van de videokaart en beeldscherm HDMI eigenlijk gewoon "negeren"?
Ben benieuwd of er naast Realtek ook andere fabrikanten firmware daarvoor gaan maken.
Niettemin is dit wel wat we willen zien. Dit soort technologie moet zo snel en breed mogelijk verspreid worden.
Kijk dat gaat al de goede kant op. Nu nog richting de 20-24hz dat zou wel een mooi minimum zijn.Werelds schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:51:
Even iets anders dan "Fury":
![]()
Inderdaad. Het blijft helaas allemaal koffiedik kijken omdat er nog zoveel vragen open liggenAstennu schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:55:
Ik vraag me ook af waarom HWI die uitspraak doet. Aan de andere kant was dit wel evan de van scenario's die ik in mijn hoofd had dus het verbaast mij opzich niet.
Over twee weken weten we het zeker. Als de prijs lager is zie ik het probleem nog niet meteen. Natuurlijk is het jammer maar het belangrijkste is dat het performance gat weer wat kleiner wordt.
Het uitstel lijkt inderdaad een groter probleem voor AMD. Dat van dat budget weet ik niet of dat echt zo is.AMD heeft denk ik relatief meer van het uitstel van 20nm. Nvidia heeft veel met budget om mee twerken en dus mogelijk het design aan te passen.
Super dat AMD doorpakt met active sync. Hoe eerder dit de standaard op alle display connectivity is, hoe beter. Hopelijk gaat Intel het ook snel backen. Kan niet wachten tot we van die proprietary gsync ellende af zijn.Werelds schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:59:
[...]
Nee, ze zullen HDMI niet negeren. Het grootste verschil tussen HDMI en DisplayPort zit in het protocol; DisplayPort is gebaseerd op micro packets en niet afhankelijk van een vast klok signaal. Als ik moet gokken is dat laatste waar ze de wijzigingen in aan hebben gebracht, want voor de rest is HDMI gewoon geschikt voor VRR. Wel met wat meer beperkingen t.o.v. DP omdat HDMI een stuk minder efficiënt is. Het klok signaal is het enige dat HDMI er momenteel van weerhoudt om dit te doen, dus het ligt voor de hand dat ze daar op de een of andere manier een variabele slag in hebben gebracht. Dat zal waarschijnlijk wel nog wat meer bandbreedte kosten.
Niettemin is dit wel wat we willen zien. Dit soort technologie moet zo snel en breed mogelijk verspreid worden.
Wat ik nog wel mis, is een update over status freesync en crossfire.
PC Specs
Niet precies wat ik bedoelde, wat ik bedoel met negeren is dat ze zeg maar de chip die het HDMI signaal maakt bypassen zodat je geen last hebt van de clock limitatie van HDMI. Dus eigenlijk wordt het signaal via DP gegenereerd en dan langs de HDMI chip direct via de HDMI poort naar het beeldscherm.Werelds schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:59:
[...]
Nee, ze zullen HDMI niet negeren. Het grootste verschil tussen HDMI en DisplayPort zit in het protocol; DisplayPort is gebaseerd op micro packets en niet afhankelijk van een vast klok signaal. Als ik moet gokken is dat laatste waar ze de wijzigingen in aan hebben gebracht, want voor de rest is HDMI gewoon geschikt voor VRR. Wel met wat meer beperkingen t.o.v. DP omdat HDMI een stuk minder efficiënt is. Het klok signaal is het enige dat HDMI er momenteel van weerhoudt om dit te doen, dus het ligt voor de hand dat ze daar op de een of andere manier een variabele slag in hebben gebracht. Dat zal waarschijnlijk wel nog wat meer bandbreedte kosten.
Dit zal het natuurlijk niet zijn want daarvoor zou je de kaart hardwarematig moeten aanpassen, maar dit zou misschien optimaler kunnen zijn dan een extra protocol dat bovenop het HDMI protocol zit. Nadeel van de door mijn genoemde implementatie is dat je aan de kant van de monitor hetzelfde trukje moet uitvoeren plus dat het meer werk zal zijn om het uit te voeren.
Maar wat je zegt, het is goed om nieuwe implementaties te zien van Adaptive Sync/Freesync.
Hangt allemaal af van de fabrikantenAstennu schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:04:
Kijk dat gaat al de goede kant op. Nu nog richting de 20-24hz dat zou wel een mooi minimum zijn.
Al de recente ontwikkelingen laten precies zien hoe veel onzin er omtrent AS/FS is beweerd. Met name dat gezeik omtrent de minimum rates en ghosting; van beide zien we nu dat dit wel gewoon bij de fabrikanten lag.
Denk dat Intel binnenkort wel volgt. Ze staan meestal wel achter dit soort dingen. Kijk maar naar hun API ondersteuning of hoe hard ze op USB C in zetten. Ze waren met DP ook heel snel en Apple/Intel hebben TB niet voor niets op de DP aansluiting gezetHelp!!!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:08:
Super dat AMD doorpakt met active sync. Hoe eerder dit de standaard op alle display connectivity is, hoe beter. Hopelijk gaat Intel het ook snel backen. Kan niet wachten tot we van die proprietary gsync ellende af zijn.
Ah zo. Dat zou in principe wel kunnen, maar dan moet je inderdaad aan de ontvangende kant ineens alsnog voldoen aan DP. En gezien het feit dat HDMI toch gewoon heer en meester is (vooral buiten PC's om) is dat niet echt iets waar de meeste HDMI klanten op zitten te wachten.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:13:
Niet precies wat ik bedoelde, wat ik bedoel met negeren is dat ze zeg maar de chip die het HDMI signaal maakt bypassen zodat je geen last hebt van de clock limitatie van HDMI. Dus eigenlijk wordt het signaal via DP gegenereerd en dan langs de HDMI chip direct via de HDMI poort naar het beeldscherm.
Dit zal het natuurlijk niet zijn want daarvoor zou je de kaart hardwarematig moeten aanpassen, maar dit zou misschien optimaler kunnen zijn dan een extra protocol dat bovenop het HDMI protocol zit. Nadeel van de door mijn genoemde implementatie is dat je aan de kant van de monitor hetzelfde trukje moet uitvoeren plus dat het meer werk zal zijn om het uit te voeren.
Verwijderd
Een GPU met HBM heeft natuurlijk alle hitte op 1 kleine locatie ,daar waar kaarten voorheen de geheugen chips verder verspreid lagen over het hele bordje komt nu alle hitte op 1 plek vrij. Zelfs bij een lager TDP is dat veel lastiger te koelen.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:13:
[...]
knip/plak
Ik denk ook de keuze van waterkoeling dat het te maken heeft met afvoer van warmte, en dat een GPU + HBM mischien wel iets teveel van het goede is. Je ziet dat de DIE ook vrij groot is, das juist om het oppervlak om warmte mee af te voeren te vergroten. Ik denk dat een luchtkoeling setup voor zo'n formaat kaart minimaal 3 slots in beslag neemt ofzo.
knip/plak
Bedenk ook dat Lisa Su een kleine Aziatische dame is, dan lijkt "alles" nog groter
Het blijft echter een heel klein oppervlak waarvandaan alle hitte weg moet.
Zelfs Heatpipes hebben dan mogelijk te veel raakvlak nodig, wat er dus gewoon niet is.......
Zoiets zoek ik ook bij nVidia, dit zou een selling-feature zijn, misschien zelfs een killer-app als ik een beter scherm en een PC upgrade ga kopen.
Misschien is dat onderdeel van die VR kaart? Om alles zo spoel mogelijk te laten lopen lijkt me het wel handig om freesync support te hebben. Aan de andere kant sturen ze daar per gpu een oog aan. En dus een apart scherm. Dus niet echt zoals cf nu.
Euhm, nee? -The_Mask- in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129"Help!!!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:46:
[...]
Ten tijde van introductie, maar ondertussen kan de 290(x) kan allang niet meer mee met nVidia qua prestaties en verbruik.
Coil mining was volgensmij meer een toevalstreffer dan dat AMD dit bewust in haar design had opgenomen.
Op een 4K resolutie komen AMD kaarten nog prima mee, vaak voor een fractie van de prijs. Het komt omdat de NVidia kaarten het verhoudingsgewijs wat beter doen op 1080p dat het beeld ontstaat dat NVidia veel beter is. Nu is 1080p voor het overgrote deel nog wel de standaard bij pc gaming, echter hebben we het hier toch over highend/enthousiast kaarten en binnen dat deel van de gaming community begint 1440p en 4K gaming steeds meer naar voren te komen. En daar doen AMD kaarten het nog altijd prima, zeker als je de prijs meeneemt in de vergelijking:
Kaart | Prijs | Performance % | Power cons.* | Euro/% perf. | Ranking best value |
R9 290 | 300 euro | 67% | 380W | 4.48 | 1 |
GTX970 | 370 euro | 69% | 300W | 5.36 | 3 |
R9 290X | 360 euro | 73% | 395W | 4.93 | 2 |
GTX980 | 550 euro | 78% | 300W | 7.05 | 5 |
GTX980Ti | 790 euro | 100% | 390W | 7.90 | 6 |
R9 295X2 | 740 euro | 128% | 700W | 5.78 | 4 |
*Total system power consumtion, source: Anandtech
De R9 290X is goedkoper en sneller dan een GTX970 en het verschil met de GTX980 is niet eens zo groot. Op de pure performance ranking staat AMD op de plaatsen 1, 4 en 6, NVidia op 2, 3 en 5. Kijk je naar de prijs/prestatie ranking dan staat AMD op de plaatsten 1, 2 en 4, NVidia op 3, 5 en 6.
De R9 295X2 is wellicht de vreemde eend in de bijt aangezien dit een dual GPU kaart is, maar het neemt niet weg dat je daarmee (in theorie) wel een enkele kaart in huis kunt halen die (veel) betere performance biedt. In theorie doel ik hiermee op eventuele andere issues of zaken waar je rekening mee moet houden (stutter vanwege Crossfire/SLI, fors hogere power consumption).
Wat betreft power consumption gaat het roepen "NVidia is veel zuiniger" ook niet altijd op. Een GTX980Ti verbruikt bij gaming evenveel als een R9 290X (zie het Crysis 3 voorbeeld hier). Bij de vorige generatie NVidia kaarten ging het ook al niet op, aangezien de GTX780Ti ongeveer evenveel verbruikt als de R9 290X (~370W vs ~395W total system power consumption). De AMD kaarten gebruiken iets meer, maar het scheelt niet veel. Dat de GTX970 en de GTX980, wat inmiddels sub-top kaarten van de laatste NVidia generatie zijn (980Ti en Titan X zijn de topkaarten), minder verbruiken is niet verwonderlijk.
Het had best kunnen zijn dat, wanneer AMD haar nieuwe reeks al had gepresenteerd en deze erg goed zouden presteren, NVidia de GTX980Ti direct had gelanceerd maar dan onder de GTX980 naam, de GTX980 was gepresenteerd als GTX970 en de GTX970 als GTX960Ti. Afhankelijk van de tegenstand van AMD en of ze het zich kunnen permitteren voegt NVidia hier en daar een "Ti" variant toe in de lijn (soms wel, soms niet). Zo had je in de GTX5xx en GTX6xx reeksen de GTX550Ti, GTX650Ti en GTX660Ti, maar geen GTX680Ti. Ten tijde van de GTX780 en R9 290X releases bleek de R9 290X beter te presteren (met name op 4K) en kwam er ineens wel een highend Ti kaart (de GTX780Ti).
Op dit moment, en ik hoop dat dit waar blijkt te zijn, kan het zo zijn dat NVidia al enige weet heeft van de prestaties van de nieuwe AMD kaarten, aangezien ze nu met een GTX980Ti kaart komen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
PC Specs
De power consumptie vergelijken van een 290x met een 780 ti is ook appels met peren vergelijken. Het is een totaal verschillende performance klasse.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Tegelijkertijd bevestigd de foto wat we gisteren schreven: de R9 390X is een rebrand van de R9 290X. Dit blijkt uit het PCB: boven de PCI-Express connector vinden we de code LF R29FA, een code die we tevens vinden op andere PowerColor-videokaarten met een R9 290X-chip. Daarbij zal de 390X waarschijnlijk wel uitgerust worden met 8 GB geheugen in plaats van de 4 GB van de R9 290X. De nieuwe AMD 'Fiji'-chip zal dan onder de naam 'Radeon Fury X' door het leven zal gaan.
Ik wil er wel een hebben, maar het verschil met mijn 280X vind ik niet dusdanig groot dat ik "moet" upgraden. Sowieso zou ik mijn voeding dan ook moeten upgraden en dan ben ik uiteindelijk nog goedkoper uit met een GTX970.Help!!!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:22:
Waarom wil niemand dan nog die 290X hebben:?
Buiten dat, en eigenlijk offtopic, ben ik bang dat het CPU VRM gedeelte op mijn 970A-UD3 overleden is. Op 3Ghz en 1.3V issie stabiel maar hoger en hij gaat throttlen (en hij word maar 35 graden, de VRM's 50 graden). Mocht MoBo dus echt overleden zijn ben ik bang dat ik die nieuwe graka nog maar even moet uitstellen...
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Qua prestatie per euro op 1440p en hoger ben ik het met je eens, de 290(X) staat zijn mannetje zeker. Als die 60€ echt uitmaakt zou ik ook de 290 boven een GTX 970 aanraden.Moi_in_actie schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:17:
Wat betreft power consumption gaat het roepen "NVidia is veel zuiniger" ook niet altijd op. Een GTX980Ti verbruikt bij gaming evenveel als een R9 290X (zie het Crysis 3 voorbeeld hier). Bij de vorige generatie NVidia kaarten ging het ook al niet op, aangezien de GTX780Ti ongeveer evenveel verbruikt als de R9 290X (~370W vs ~395W total system power consumption). De AMD kaarten gebruiken iets meer, maar het scheelt niet veel. Dat de GTX970 en de GTX980, wat inmiddels sub-top kaarten van de laatste NVidia generatie zijn (980Ti en Titan X zijn de topkaarten), minder verbruiken is niet verwonderlijk.
Dit heeft volgens mij ook met de Euro stand te maken, al weet ik daar niet het fijne van. Ik meende me te herinneren dat de GTX 970 op een gegeven moment €320 kostte, toen was de prijsdelta iig een stuk kleiner.
Maar dit geselecteerde stukje over energie verbruik slaat als een tang op een varken. Appels met appels vergelijken: als de GTX 970 100% doet op performance/watt, dan haalt de 290 ongeveer 65% op 1440p. Op 1080p nog lager, namelijk 62%, en dan hebben we het nog niet over de 290X. Die 60€ haal je daarmee na een jaar of 2 gamen en normaal gebruik er zeker uit.
Ik neem aan dat dat een typefoutje is en dat je de 980ti bedoeldFordox schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:46:
De power consumptie vergelijken van een 290x met een 780 ti is ook appels met peren vergelijken. Het is een totaal verschillende performance klasse.
Verwijderd
Wanneer het stroomverbruik een rol gaat spelen heb je een groter probleem dan de stroomkosten daarvan.
Wanneer de Fan geluidsproductie een rol gaat spelen dan Game je niet goed of staat je geluid niet aan.
Fan, tja, de referencekoeler van de R9 290 is wel idioot luid, die blaast overal doorheen. Maar dat is ook extreem, het verschil tussen een aftermarket R9 290 en een aftermarket GTX 970 ga je in game denk ik niet horen.
Waarom heb je niet het average verbruik van TechPowerUp gepakt? Geeft een veel duidelijker beeld.Moi_in_actie schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:17:
[...]
Euhm, nee? -The_Mask- in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129"
Op een 4K resolutie komen AMD kaarten nog prima mee, vaak voor een fractie van de prijs. Het komt omdat de NVidia kaarten het verhoudingsgewijs wat beter doen op 1080p dat het beeld ontstaat dat NVidia veel beter is. Nu is 1080p voor het overgrote deel nog wel de standaard bij pc gaming, echter hebben we het hier toch over highend/enthousiast kaarten en binnen dat deel van de gaming community begint 1440p en 4K gaming steeds meer naar voren te komen. En daar doen AMD kaarten het nog altijd prima, zeker als je de prijs meeneemt in de vergelijking:
AMD Nieuwsdiscussie
Mag ik misschien een link naar dat artikel? Bij TPU zie ik andere cijfers op 1440p in jouw tabel staat €370 voor de GTX 970 dus is het een non-reference hier: http://www.techpowerup.co...SI/GTX_970_Gaming/27.htmlMoi_in_actie schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:17:
De R9 290X is goedkoper en sneller dan een GTX970 en het verschil met de GTX980 is niet eens zo groot. Op de pure performance ranking staat AMD op de plaatsen 1, 4 en 6, NVidia op 2, 3 en 5. Kijk je naar de prijs/prestatie ranking dan staat AMD op de plaatsten 1, 2 en 4, NVidia op 3, 5 en 6.
daar is de MSI GTX 970 7% sneller dan de R9 290 en even snel als de R9 290X. Nu zullen de AMD kaarten hier wel reference zijn maar een non reference R9 290(X) heeft eigenlijk alleen een betere koeler wat wel nodig was en zijn 25-50MHz hoger geklokt dus hij zal niet veel sneller zijn max 1-2% ofzo, ter vergelijking de
MSI GTX 970 is 100MHz hoger geklokt dan reference en heeft 3% betere prestaties.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.