CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 53.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

XanderDrake

Build the future!

Analysten vrezen dat AMD het volgend decennium niet haalt op deze manier.
http://www.fudzilla.com/n...-will-be-bankrupt-by-2020

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
XanderDrake schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:46:
Analysten vrezen dat AMD het volgend decennium niet haalt op deze manier.
http://www.fudzilla.com/n...-will-be-bankrupt-by-2020
AMD kan niet failliet gaan, in een intelligente markt, is dat gewoon onmogelijk.

AMD kan ook niet overgenomen worden omdat dan de x86 licentie waardeloos wordt, verder heeft AMD veel patenten en IP`s die waarde hebben. AMD heeft weinig financiele waarde maar wel veel andere waarde.

Maw grote bedrijven als Samsung, Sony, MS, enzzz zullen indirect geld in AMD blijven stoppen om het overeind te houden, om Intel onder druk te blijven zetten en in ieder geval de markt levendig te houden zodat in ieder geval zodat Intel niet op z`n luie stoel gaat zitten met de prijs inflatie die daarop zou volgen.

Op dit moment lijkt het dat Samsung "helpt/gaat helpen" met de productie dmv GF, en Sony, MS "helpen" met de afname.

Helaas geeft dit perspectief ook aan dat AMD als autonoom bedrijf eigenlijk niet meer bestaat. :/

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Je zou makkelijk kunnen beweren dat de concurrentie op dit moment en de toekomst tussen Intel en Qualcomm/ARM zit. AMD is in die sector totaal niet te vinden.
Waarom zouden al die bedrijven AMD drijvend willen houden? x86 was jarenlang alleen voor Intel, waarom zou dit niet weer gebeuren? GloFo is geen AMD.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
kuusj98 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:26:
[...]

Tjeh, houd er wel rekening mee dat nVidia zijn naamsbekendheid mee heeft (lijkt af en toe wel Apple, gruwelijk vind ik die "must have-must buy" bedrijven en iedereen gaat erin mee, behalve Kuusj98) en dat de 280X echt alweer van Q3 2013 stamt.

Ik heb ook echt zitten twijfelen om naar een GTX970 te gaan hoor, komt gewoon doordat het een heel jaar stil is in het rode kamp en het groene kamp ondertussen even hard alle rebrands en overpriced Titan's de deur uit spuit.

Ach ja, als ik dan dat lees, dan word ik wel echt helemaal vrolijk vanbinnen :D

Maar ja, mijn systeem begint toch op bepaalde punten ook op leeftijd de komen (3 jaar en 7000 uur) en dan ga je je toch afvragen: kan ik niet beter tot 2016 wachten en meteen Zen en 4xx meepakken?
AMD is wat ingezakt omdat MicroSoft de ontwikkeling van DX en andere technische ontwikkeling een aantal jaren heeft stilgelegd, en ook omdat processing general purpose is geworden, met "meer is beter" in plaats van "creatiever is beter" als gevolg ipv.

De reden dat ik in het begin in mijn eerste eigen PC een Matrox kaart had kwam omdat ik behoefte had aan het geniale Bumpmapping, als het gegaan om algemene doorvoer snelheid had ik een ander merk gekozen.

AMD hoort bij de toko`s die met creatieve oplossingen komen, als die dan niet gestimuleerd worden of zelfs tegengewerkt worden omdat de PC software bedrijven samen met de console software bedrijven (lees zelfde bedrijf ;) ) naar een general purpose oplossing wil, dan staat de hele concept otwikkelings afdeling relatief zonder werk.
En als dat nou je belangrijkste afdeling is dan zakt je zaakje in elkaar.

Wat dan overblijft zijn bedrijven die alleen op snelheid concurreren en niet op nieuwe IP`s/technieken, en natuurlijk bedrijven die gewoon glashard liegen dat ze iets "nieuws" hebben toegevoegd met een leuke marketingkreet terwijl het eigenlijk niks anders inhoud dan een relabel van iets wat al lang bestaat. (denk aan g`sync), en ook bedrijven die verschillen zwaar overdrijven door extreem selectieve vergelijkingen.

Zelfs ook liegen over de basisspecs is gewoon ook het gevolg van een markt die niet "mag" (door MS) ontwikkelen.

Op kleine eilandjes waar al ruime tijd geen natuurlijke bedreiging is geweest zitten ook de mooiste vogels (met de beste marketing technieken), vogels die hulpeloos zijn als er enige (functionele) bedreiging geintroduceerd wordt omdat ze functionaliteit ingeleverd hebben voor franje.
Gelukkig lijkt het erop dat MS (met DX12) en ook OpenGL (met Vulkan) en ook door nieuwe objecten zoals Oculus Rift er nu weer meer functioneel ontwikkeld gaat worden waardoor de kleurrijke en onzinnige marketing franje in de kiem gesmoord lijkt te gaan worden, ipv dat we over 10 jaar quantum processors gaan kopen die langzamer zijn dan een pentium3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
XanderDrake schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:53:
Waarom zouden al die bedrijven AMD drijvend willen houden?
Omdat ze AMD eigenlijk zouden willen overnemen, aangezien AMD een tijdje financieel een licht negatieve financiele waarde heeft gehad maw is heel goedkoop om over te nemen.

Het gekste in financieel inversteringsland is dus eigenlijk waarom AMD niet al overgenomen is, daar is dus maar 1 reden voor nl de impliciete vernietiging van de x86 licentie, als die er niet was geweest was het kwaad al lang geschied.

Zelfde met nVidia btw, is een relatief klein bedrijf maar toch bestaat het nog tussen de reuzen (Qualcomm, Samsung, Intel, IBM) van de proc ontwikkeling en ook software ontwikkeling (Apple MS, Sony, enzzz), dan moet je je gewoon afvragen "waarom eigenlijk".

Dan is de conclusie relatief makkelijk, die 2 bedrijven hebben iets (een patent, licentie, IP, concurrentie positie) wat het onhandig maakt (markt vernietigend effect heeft) als je ze zou overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

enchion schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:14:
Dan is de conclusie relatief makkelijk, die 2 bedrijven hebben iets (een patent, licentie, IP, concurrentie positie) wat het onhandig maakt (markt vernietigend effect heeft) als je ze zou overnemen.
Zolang de achterliggende technieken en productie in de handen blijft van twee of meer concurrerende bedrijven, dan wordt de markt toch niet vernietigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 20:03
enchion schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:14:
(...)

Het gekste in financieel inversteringsland is dus eigenlijk waarom AMD niet al overgenomen is, daar is dus maar 1 reden voor nl de impliciete vernietiging van de x86 licentie, als die er niet was geweest was het kwaad al lang geschied.

(...)
Ik heb laatst een link gepost in het AMD topic die de ontbinding van de x86 licentie weerspreekt.
http://www.kitguru.net/co...ur-merger-or-acquisition/

En als je zin hebt in de originele overeenkomst tussen Intel en AMD: https://www.sec.gov/Archi...19312509236705/dex102.htm (Sectie 5 spreekt over de ontbinding van de overeenkomst)

[EDIT]
Ik moet wel toegeven dat Sectie 5.2.c wel heel duidelijk is.
Termination Upon Change of Control. Subject to the terms of, and as further set forth in, Sections 5.2(d) and 5.2(e), this Agreement shall automatically terminate as a whole upon the consummation of a Change of Control of either Party.

[ Voor 17% gewijzigd door LongBowNL op 22-05-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KgkZYmg.jpg

En daar was ie dan. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door BarryKohne op 22-05-2015 17:00 . Reden: fixed picture ]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
Analysten weten niet wat voor effect Zen, HBM, Rx 4xx serie, de embedded market en de semi-custom business verder kan brengen.

Schattingen en fancy grafiekjes is wat anders dan de reële wereld.
Men meent altijd dat R&D het voort bestaan van een bedrijf zoals AMD bepaalt, maar een groep slimme mensen die efficiënt met hun budget om kunnen gaan en zeer veel kennis hebben kunnen meer klaar krijgen dan een groep met een groot budget.

Er zit ook wel wat geluk bij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^^
Werkt gewoon

Geleakte images van tijdje terug lijken dus toch te kloppen. Ziet er wel strak uit hoor!.

http://www.chiphell.com/thread-1287686-1-1.html

http://www.pcper.com/news...-Water-Cooler-Integration

De radiotor komt er horizontaal bovenop te liggen / verticaal aan te hangenzo te zien.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
offtopic:
Om trouwens stiekem even helemaal off-topic te gaan, die karma dropdowns bij sommige gebruikers zijn geniaal.

Niet zo zeer om het hele karma gebeuren, maar vooral omdat CJ nog steeds overall #5 is voor AMD <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Zo doet hij het wel goed ;)
code:
1
[img=599,430]http://i.imgur.com/KgkZYmg.jpg[/img]

Inclusief Twitter bron: https://twitter.com/repi/status/601739457960763392
This new island is one seriously impressive and sweet GPU. wow & thanks @AMDRadeon ! They will be put to good use :)

@repi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:29:
offtopic:
Om trouwens stiekem even helemaal off-topic te gaan, die karma dropdowns bij sommige gebruikers zijn geniaal.

Niet zo zeer om het hele karma gebeuren, maar vooral omdat CJ nog steeds overall #5 is voor AMD <3
Dat is hem gegund maar hoe zie je dat dan? Ga je in de karmalijst kijken :? Je weet toch niet wat iemand voorheen had ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie dat schildje onder mijn naam.

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 22-05-2015 19:40 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:40:
Zie dat schildje onder mijn naam.
Aha, ben bang dat ik die labels heb uitgeschakeld via ".karmaCards { display: none; }" . Mij visueel te onrustig... Maar voor anderen voegt het misschien wel wat toe... :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Mooi formaat. Ik neem aan dat ze dit formaat gaan aanhouden voor hun single GPU HBM watergekoelde kaarten? Groter is immers niet nodig. Enige waar iets over te zeggen valt is het feit dat die dualslots is. Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn met een water koelblok. Dus ik neem aan dat ze de pomp op de kaart hebben ondergebracht. Ik hoop dat ze deze in de radiator hebben aangebracht en dat de slangen naar het water koelblok gewoon los te schroeven zijn en z'n kaart makkelijk in je eigen waterkoelsysteem op te nemen is. Dan zou je die losse radiator met pomp makkelijk kunnen doorverkopen. Reservoir erbij en een koelblok en het heeft weer functie. Als de pomp in de radiator zit dan snap ik wel niet helemaal waarom de kaart dus twee slots in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Dat ziet er erg strak uit. Een kleiner formaat zoals dit vind ik wel fijn, aangezien ik van plan ben om van mijn volgende build een mini-ITX systeem te maken. Klein, maar dan wel met heel veel power. Afhankelijk van de prijs en performance zeer hoogstwaarschijnlijk een R9 390X met een s1151 Intel Skylake of AMD AM4 CPU. Dat laatste afhankelijk van wanneer AM4 komt en hoe deze presteert, van Intel kan je al bijna zeker zeggen dat het weer een minor performance bump van pak m beet 5% is, als we de geruchten moeten geloven zouden de nieuwe AMD FX CPU's zo'n 40% beter moeten zijn dan de huidige.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

madmaxnl schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:39:
Mooi formaat. Ik neem aan dat ze dit formaat gaan aanhouden voor hun single GPU HBM watergekoelde kaarten? Groter is immers niet nodig. Enige waar iets over te zeggen valt is het feit dat die dualslots is. Zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn met een water koelblok. Dus ik neem aan dat ze de pomp op de kaart hebben ondergebracht. Ik hoop dat ze deze in de radiator hebben aangebracht en dat de slangen naar het water koelblok gewoon los te schroeven zijn en z'n kaart makkelijk in je eigen waterkoelsysteem op te nemen is. Dan zou je die losse radiator met pomp makkelijk kunnen doorverkopen. Reservoir erbij en een koelblok en het heeft weer functie. Als de pomp in de radiator zit dan snap ik wel niet helemaal waarom de kaart dus twee slots in beslag neemt.
Asetek is blijkbaar de OEM die de koeling voorziet, wat ze ook met de R9 295X2 geregeld hebben:

Afbeeldingslocatie: http://asetek.com/media/56992/Radeon_R9295X2.jpg

Het is dus naar alle waarschijnlijkheid dat de pomp in het koelblok zit. Ik heb ook nog geen compacte oplossing gezien van een radiator + pomp, Swiftech's oplossing trekt er in ieder geval niet op:

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftech.org/images/products/detail/mcr-140-drvive_2x800.jpg

Waarom is dual-slot een probleem ? Zeker als het een compact kaartje blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Als z'n pomp en koelbloek alleen op de GPU zitten wordt alleen de GPU en het geheugen water gekoeld. Het VRM gedeelte mist dan waarschijnlijk jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Wat madmax zegt

In het verleden had ik een hybrid waterkoeler van actic op de r9 290 die de gpu koel kon houden maar helemaal geen vrm koelers meegeleverd had. Dit resulteerde alsnog dat de vrms richting de 110 graden gingen
Erger dus dan voorheen toen ze wel gekoeld werden.

Volgens het design - en dat zal nu weer zo zijn - zou de backplate dat moeten opvangen.. maar ik heb de ervaring dat dit niet gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

madmaxnl schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 03:17:
Als z'n pomp en koelbloek alleen op de GPU zitten wordt alleen de GPU en het geheugen water gekoeld. Het VRM gedeelte mist dan waarschijnlijk jammer genoeg.
Ik kan me wel inbeelden dat Asetek of AMD creatief genoeg is om hier rekening mee te houden. Zelfs met een zeer banaal heatsinkje en wat airflow, belet je al dat ze over de 80°C gaan. Dus een aluminium frame dat op één of andere maniet in contact staat met de koeling, zou voldoende kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het VRM gedeelte, en ook het geheugen, is bij een R9 295X2 ook beperkend doordat het t.o.v. de GPU veel warmer wordt. Het is niet problematisch, maar is wel beperkend op het moment dat je gaat overclocken, alhoewel de slechts twee PCI-e 8 pins stroom aansluitingen ook zo hun beperkingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
http://www.kitguru.net/co...ur-merger-or-acquisition/

http://nl.hardware.info/n...lijft-veilig-bij-overname

Nou daar heb je het dan, ookal vind ik het nederlandse nieuwsbericht erg bipolair lezen, eerste paragraaf zegt "geen probleem" tweede paragraaf zegt "groot probleem".

Laten we het erop houden dat Intel bepaalt of ze de overname goedvinden. (neem aan dat ze bv Samsung niet zo geweldig vinden (= te groot, en te Aziatisch/dicht bij China))

Verder zal een aantal bedrijven AMD zowiezo niet graag overnemen omdat dat hun positie met Intel in de weg zit mbt kortingen voor Intel procs voor hun laptops (bv Sony, Apple) of software ondersteuning (bv MS, Apple), je wil nl geen ruzie maken met je hoofdleverancier door zijn concurrent in te lijven.

Google zou wat dat betreft het minste last hebben van bijkomstige problemen, maar het zou me verbazen als zij interesse zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:20

Trygve

Redacteur
Misschien was dit al naar voren gekomen, maar het zou kunnen dat AMD de Fiji-kaart met HBM (en alle rebrands die daar onder zitten) uitbrengt onder de Rx 400-serie. Dan zou de 300-serie net als de HD 8000-serie alleen voor OEMs gebruikt worden.
https://youtu.be/yUaaBsXrFaQ?t=26m58s
Wikipedia: List of AMD graphics processing units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
This HBM memory was supposed to be part of a 2012 GPU called Tiran which SemiAccurate told you about in early 2012 and showed you the roadmap with the details a bit later. Before all the conspiracy theorists run wild, the reason for this cancellation were non-technical, by the 2012 launch date our understanding is that all the bugs for production had been worked out. AMD has been sitting on HBM and interposers for quite a while and we will finally see it on Fiji like we exclusively told you last August at the tail end of the schedules we also told you about last year.

Afbeeldingslocatie: http://semiaccurate.com/assets/uploads/2013/05/AMD_roadmap_tiran.jpg

That picture we published in October of 2011 showed a prototype AMD device with stacked memory. We didn’t give many details at the time. However, now that much of it is history we don’t think there will but roast mole if we share a bit more about AMD/ATI and their stacked memory program. The first AMD product slated to have stacked memory was Tiran, the HD89xx GPU that was due in 2012. This was meant to be followed by the Kaveri CPU, then due out in late 2012, and Hawaii which we officially know nothing about, really.

http://semiaccurate.com/2...ed-flags-for-the-company/

http://semiaccurate.com/2...finally-talks-hbm-memory/

Volgens Semiaccurated was het bedoeling dat in 2012 AMD een gpu zou uitbrengen met HBM. Stel je voor dat AMD in 2012-2013 een gpu/apu had uitgebracht met HBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dit was voor de release van de Bulldozer architectuur. Het zou mee niet verbazen dat de tegenvallende resultaten van Bulldozer onder andere roet in het eten hebben gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Interessante interview met Richard Huddy over VR en LiquidVR. Blijkbaar is het dus mogelijk (en ergens toch ook wel logisch) om met VR en Crossfire ervoor te zorgen dat een kaart voor het linker ook rendered en de andere voor het rechter oog. Op die manier heb je dus veel minder problemen met microstuttering, wat ik me dan wel afvraag is hoe ze het aantal frames per seconde voor elk oog synchroom houden want v-sync lijkt me voor VR not done. Volgens Carmack is G-Sync/Freesync niet echt interessant.
John Carmack
Verified account
@ID_AA_Carmack

@AbrarZShahriar I do think there is potential for frame upscaling. G-sync is definitely useful for full persistence LCD, less for LP OLED.
https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/447042740463751168

De demo die ze draaien gebruikt btw de nieuwe gpu, waarschijnlijk dus de 390x. Jammergenoeg laten ze de demo niet zien in de interview :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Ben op zoek naar een nieuwe videokaart en zit echt te wachten op de benchmarks.
Hopelijk een top kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 20:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Belooft niet veel goed voor ProjectCars de beloofde nieuwe beta 15.5 van vorige week is nog altijd niet uit, veel progress zal er wel niet te halen zijn dan..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:00
Ik heb het spelen van The Witcher 3 even gepauzeerd in afwachting van mijn nieuwe kaart. Dit wordt ofwel een 980ti, ofwel een 390x.

Ik heb een monitor die Gsync support, dus dat is alvast een grote reden om voor Nvidia te kiezen. Ook heb ik meer vertrouwen in de driversupport van Nvidia, en klinkt Shadowplay erg goed. Ook vind ik lijkt de 390x pas eind juni beschikbaar te komen, wat ik te laat vind.

Als ik echter de 980ti koop, en een paar weken later komt er een (veel) snellere 390x uit dan kan ik mezelf ook wel voor mijn kop slaan. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso heeft AMD een prima tegenhanger van Shadowplay, iets wat iedere keer weer vergeten wordt.

AMD driversupport is up and down, die voor GTA V was heel snel, die van pCars en The Witcher duren idd lang. De drivers zelf, ook beta's, zijn bij mij iig eigenlijk altijd goed, heb welgeteld 2x problemen gehad:
Bekende kleurfout bug bij een HD5870: hele scherm werd rood/roze na de installatie, kleurtemp weer terugzetten in CCC en probleem opgelost
En 1x een vrij instabiele beta driver gehad

Flagship kaarten zijn natuurlijk nooit hun geld waard, leuk voor je e-peen, maar de kaart eronder is veel beter voor je bankrekening, en nauwelijks trager.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Hier is de tegenhanger van Shadowplay trouwens. Het is van dezelfde makers als Raptr (en AMD Gaming Evolved), maar dan zonder alle 'social' rommel er omheen.

http://plays.tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:00
Ik zit nu nog steeds met een 7970 overigens. Ik vind de driversupport erg "mwah", en ook vind ik Catalyst allemaal wat minder gelikt dan wat Nvidia ons voorschotelt.

Verder gaat t mij er niet om een flagshipkaart te kopen: ik wil een goeie upgrade voor mn 7970, en in mijn ogen was de 980GTX nog net te weinig sneller om t de upgrade waard te maken. De 980ti en 390x kaarten lijken echter wel dusdanig veel sneller dan mijn 7970 te worden dat ik wil gaan upgraden.

Dank voor de link naar plays.tv trouwens. Ik heb daar inderdaad nooit van gehoord, en ben heel benieuwd :)

Edit: nog een aanvullinkje trouwens: ik vind het echt een blunder van AMD dat ze je voor die 390x nu gaan laten kiezen tussen 4gb ram met HBM technologie, of, als je meer wilt, kun je ook kiezen voor "normaal" ram.

Wat ze natuurlijk nodig hadden om Nvidia nu eens echt een hak te zetten is die nieuwe technologie in grote hoeveelheden per kaart. Nu wordt t toch kiezen tussen twee keuzes die beiden een beetje behelpen zijn. Gemiste kans, vooral omdat AMD er in videokaartenland toch al niet florissant voorstaat, en ze nu echt een killerkaart nodig hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Stoffa op 26-05-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
http://www.guru3d.com/new...-360-series-rebrands.html

Zucht.

Ik vind het wel vreemd dat de 370 minder shaders dan de 270 krijgt. Je zou toch verwachten dat die meer krijgt dan de vorige incarnatie?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Laten we nog even afwachten met AMD te verdoemen tot dat de feiten gekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ja maar van de 370 lees ik al langer uit meerdere bronnen dat ie maar 1024 shaders zou hebben.

In de tabel op Wikipedia staat nu overigens dat het allemaal OEM producten zijn;
Wikipedia: List of AMD graphics processing units

Dus in feite een 8000 serie weer (ik weet dat Wikipedia niet te betrouwbaar is).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 13-09 23:25
VasZaitsev schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:03:
AMD driversupport is up and down, die voor GTA V was heel snel, die van pCars en The Witcher duren idd lang. De drivers zelf, ook beta's, zijn bij mij iig eigenlijk altijd goed, heb welgeteld 2x problemen gehad:
Bekende kleurfout bug bij een HD5870: hele scherm werd rood/roze na de installatie, kleurtemp weer terugzetten in CCC en probleem opgelost
En 1x een vrij instabiele beta driver gehad
Wat ik mij nou afvraag, komt dat niet gewoon door dat hele Nvidia gameworks. Dan kan er wel worden geroepen dat AMD geen contact heeft met de ontwikkelaars, maar bij GTA5 kan het blijkbaar wel.

En dan vergelijk ik alleen even deze drie games, waarvan er 2 toevallig gameworks hebben. Nou vind ik persoonlijk project cars wel een grote game, maar niet immens. Ik vind The witcher 3 net ff groter.
Zal wel aan mij liggen hoor, maar vind het allemaal wel net even toevallig.

Nou is AMD in het verleden vaak wel iets trager met Beta drivers, maar nu met deze twee games en de performance verschillen tussen Nvidia en AMD.... Al zijn de verschillen met Kepler en Maxwell ook erg groot... een 780 die net zo presteerd als een 960 bijvoorbeeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:36:
Ik vind het wel vreemd dat de 370 minder shaders dan de 270 krijgt. Je zou toch verwachten dat die meer krijgt dan de vorige incarnatie?
Nee eigenlijk niet, de R9 270 was namelijk een vrij vreemde kaart, was op de kloksnelheid na identiek aan de R9 270X, de R7 265 was degene met minder ingeschakelde streamprocessors.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik vond de 270X juist een vreemde kaart. Ik had verwacht dat die de rebrand van de 7870 XT met 1536 shaders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zeara schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:11:
[...]

Wat ik mij nou afvraag, komt dat niet gewoon door dat hele Nvidia gameworks. Dan kan er wel worden geroepen dat AMD geen contact heeft met de ontwikkelaars, maar bij GTA5 kan het blijkbaar wel.

En dan vergelijk ik alleen even deze drie games, waarvan er 2 toevallig gameworks hebben. Nou vind ik persoonlijk project cars wel een grote game, maar niet immens. Ik vind The witcher 3 net ff groter.
Zal wel aan mij liggen hoor, maar vind het allemaal wel net even toevallig.

Nou is AMD in het verleden vaak wel iets trager met Beta drivers, maar nu met deze twee games en de performance verschillen tussen Nvidia en AMD.... Al zijn de verschillen met Kepler en Maxwell ook erg groot... een 780 die net zo presteerd als een 960 bijvoorbeeld 8)7
Het zou best kunnen, Watch Dogs was ook een drama, mijn R9 290 draaide niet veel beter dan mijn HD5870, sta je ook raar te kijken.

Maxwell GPU's zelf lijken erg krachtig te zijn, kijk maar hoe goed ze presteren op 1600x900 vergeleken met AMD, maar ze worden gemuilkorfd door die kleine busjes van ze, waardoor ze op 1440p vrolijk ingehaald worden door dezelfde AMD kaart die op 1600x900 25% trager was :+

Misschien dat moderne gameworks titels gewoon zo veel mogelijk die krappe bus ontwijken, een GTX780 moest het ook hebben van oa de brede bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:25:
Ik vond de 270X juist een vreemde kaart. Ik had verwacht dat die de rebrand van de 7870 XT met 1536 shaders zou zijn.
De HD7870 XT was juist weer de kaart met de vreemde naam, dat was een Tahiti LE GPU, waarbij de naam HD7930 dus veel beter paste.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
VasZaitsev schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:36:
[...]

Het zou best kunnen, Watch Dogs was ook een drama, mijn R9 290 draaide niet veel beter dan mijn HD5870, sta je ook raar te kijken.

Maxwell GPU's zelf lijken erg krachtig te zijn, kijk maar hoe goed ze presteren op 1600x900 vergeleken met AMD, maar ze worden gemuilkorfd door die kleine busjes van ze, waardoor ze op 1440p vrolijk ingehaald worden door dezelfde AMD kaart die op 1600x900 25% trager was :+

Misschien dat moderne gameworks titels gewoon zo veel mogelijk die krappe bus ontwijken, een GTX780 moest het ook hebben van oa de brede bus.
In het geval van The Witcher ligt het echt niet aan AMD. Als het geen Maxwell is draait het behoorlijk ruk; slechter dan zou moeten in ieder geval. Veel Kepler eigenaren zijn ook niet zo heel blij, laat staan Fermi; rara hoe kan dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Werelds schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:02:
[...]

In het geval van The Witcher ligt het echt niet aan AMD. Als het geen Maxwell is draait het behoorlijk ruk; slechter dan zou moeten in ieder geval. Veel Kepler eigenaren zijn ook niet zo heel blij, laat staan Fermi; rara hoe kan dat ;)
Omdat AMD niet genoeg budget heeft natuurlijk, en brakke kaarten maakt, en gewoon maar Nvidia "standaarden" moet ondersteunen natuurlijk :Y

Zeker niet omdat Nvidia aan het kutten is met Gameworks, nee, zeker niet, dat zou Nvidia nooit doen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Ja ik wacht met de witcher 3 totdat de juiste driver is.
Wel triest dat nvidia die codes allemaal boycot. Simpelweg daardoor kan amd niet op tijd optimaliseren.
Irriteer me hier mateloos aan. Klein lichtpuntje is dat ook nvidia steken laat vallen of eigenlijk ubisoft. Op far cry na maken ze bagger porten. AC serie om te huilen, watch dogs wat ook voor nvidia gebruikers puzzelen was in het begin..
Gelukkig koop ik op far cry na niets bij ubisoft.
Witcher 3 is wel speelbaar zo te zien, maar erg slecht dat wij met 40fps genoegen moeten nemen waar een slechtere nvidia kaart amd voorbij gaat (waar hebben we dit eerder gezien..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 12:09
Zo enorm brak draait de witcher nou ook weer niet op amd kaarten hoor. Op 2560x1440 is een 290x iig sneller dan een 970.

Wel opvallend dat een R9 285 sneller is dan een 280X, tot je hairworks aan zet, dan is ie weer langzamer, terwijl je het omgekeerde zou verwachten, door de betere tessellation van de 285. Raar.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Ook Project CARS is verknalt door bemoeienissen van nVidia, ongeacht wat SMS publiekelijk claimt. De nVidia banners die opeens in het spel zitten alleen al, zijn veelzeggend (nog even het nVidia logo onderaan Project CARS' website negerende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ach die banners. Als je daar al rood van gaat zien (pun intented) dan kan ik me voorstellen dat je regelmatig met schuim op de mond aan het gamen bent ;)

Ik zie iig genoeg AMD voorbij komen en mij doet het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

haarbal schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 02:45:
Zo enorm brak draait de witcher nou ook weer niet op amd kaarten hoor. Op 2560x1440 is een 290x iig sneller dan een 970.

Wel opvallend dat een R9 285 sneller is dan een 280X, tot je hairworks aan zet, dan is ie weer langzamer, terwijl je het omgekeerde zou verwachten, door de betere tessellation van de 285. Raar.
Was de 280x (GNC 1.1 en ouder ) juist niet sowieso sneller op lagere tesselation levels, op lage levels heeft het namelijk nauwelijks impact of de performance? De verbeterde tesselation van de R9 285 is juist op hoge tesselation levels sneller. Ik dacht dat de implementatie nu meer op die van Nvidia lijkt en beter meeschaalt op hogere tesselation levels.
XanderDrake schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 07:57:
Ach die banners. Als je daar al rood van gaat zien (pun intented) dan kan ik me voorstellen dat je regelmatig met schuim op de mond aan het gamen bent ;)

Maakt mij overigens niet uit aan wie een spel gelieerd is, zolang ze de performance van beide maar onaangetast laten.

[joke]
Je bril is ondertussen zo groen, dat alles, rode logo's incluis groen is/zijn :+.
[/joke]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

LongBowNL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:07:
Hier is de tegenhanger van Shadowplay trouwens. Het is van dezelfde makers als Raptr (en AMD Gaming Evolved), maar dan zonder alle 'social' rommel er omheen.

http://plays.tv/
Juist, ik gebruik het zelf ook sporadisch omdat het echt idioot goed werkt.
Ik heb op 60 FPS misschien 1FPS verlies en dan is veel beter dan iedere andere codec die ik tot nu toe heb gebruikt, maar volgens mij is de massa zich er weer eens niet van bewust dat AMD dit heeft...

(Ik ken ze nog, de GPU adviezen naar nVidia toe omdat ze Shadowplay hadden, nog geen maand later kon exact hetzelfde bij AMD en ook nog eens met minder beperkingen)
Stoffa schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:14:
Ik zit nu nog steeds met een 7970 overigens. Ik vind de driversupport erg "mwah", en ook vind ik Catalyst allemaal wat minder gelikt dan wat Nvidia ons voorschotelt.

Verder gaat t mij er niet om een flagshipkaart te kopen: ik wil een goeie upgrade voor mn 7970, en in mijn ogen was de 980GTX nog net te weinig sneller om t de upgrade waard te maken. De 980ti en 390x kaarten lijken echter wel dusdanig veel sneller dan mijn 7970 te worden dat ik wil gaan upgraden.

Dank voor de link naar plays.tv trouwens. Ik heb daar inderdaad nooit van gehoord, en ben heel benieuwd :)

Edit: nog een aanvullinkje trouwens: ik vind het echt een blunder van AMD dat ze je voor die 390x nu gaan laten kiezen tussen 4gb ram met HBM technologie, of, als je meer wilt, kun je ook kiezen voor "normaal" ram.

Wat ze natuurlijk nodig hadden om Nvidia nu eens echt een hak te zetten is die nieuwe technologie in grote hoeveelheden per kaart. Nu wordt t toch kiezen tussen twee keuzes die beiden een beetje behelpen zijn. Gemiste kans, vooral omdat AMD er in videokaartenland toch al niet florissant voorstaat, en ze nu echt een killerkaart nodig hebben.
Ik zit zelf ook voorlopig nog vast aan mijn 280X, maar ik "moet" upgraden wil ik nog een beetje kunnen spelen op 3 schermen, heb ook hetzelfde: "mwoah, 980? Verschil niet groot genoeg O-) "
Sowieso raad ik je aan nooit het top-top model te kiezen, zowel bij AMD als bij nVidia is de op een-na beste kaart een paar honderd euro goedkoper en misschien 10% trager, je moet het natuurlijk zelf weten maar ik koop liever iedere 2 jaar een nieuwe van 300 euro dan iedere 2,5 jaar een nieuwe van 650 euro :P

Lees ik er nu helemaal overheen of zie ik nergens waar AMD expliciet heeft aangegeven dat je kunt kiezen? Mocht dat wel zo zijn, zou dat niet slim zijn, maar zo kan een reviewer wel echt de harde verschillen tussen een HBM en GDDR5 kaart laten zien in de benchmarks wat wellicht weer positief uitpakt voor de HBM verkopen.

En om maar even een quote weg te laten wegens plek, even over de driverperformance:
Ik heb mijn SLI-set destijds gedumpt omdat het van geen kant werkte en datzelfde heb ik binnen 3 maanden met mijn CFX HD7850 setje gedaan. Het zit tussen de oren, dat het gras zoveel groener is bij de buurman, want de ene keer heeft nVidia weer wat trager gereleased dan AMD en visa versa.

Nee, die tijd waarin ik de driver voor mijn 8600GT niet meer kon updaten omdat ik alleen een zwart scherm kreeg, of die driver waarin ik om de haverklap bluescreens kreeg, of de keren dat ik Control Panel oid opende en het geval bleef hangen. Tja, nu AMD: bij 2 schermen en "facebook-like" load word eerste scherm grijs met artifacts en geluid gaat zoemen (bij 3 schermen niet om de een of andere reden), driver verwijderen verwijderde iedere keer .NET en dat kun je niet herinstalleren op W8.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
XanderDrake schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 07:57:

Ik denk dat je het punt mist. Schuim zul je in ieder geval zeker niet op mijn mond vinden en als ik wel schuim op de mond had staan omwege Project CARS, dan was het wel om andere zaken geweest.

Hoe dan ook, als het om brak draaien op AMD hardware gaat, is de kans behoorlijk groot dat nVidia daar deels mee te maken heeft. Er zijn genoeg manieren om AMD dwars te zitten tijdens de ontwikkeling van het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Rfactor 2 draaide ook een jaar "project cars" brak op amd tot er eindelijk een driver update kwam. Ik geloof niks van de sabotage verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l29o6zV.png

Kwam ik tegen op het S|A forum. Geeft een goed beeld weer wat voor energie-besparing je krijgt om van een 512-bit gDDR5 geheugenoplossing naar een 4096-bit HBM geheugenoplossing te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Niet echt, het geeft aan dat je met HBM binnen een redelijk powerbudget 512GB/s kan halen, terwijl dat met gddr5 lastig wordt.

Op het plaatje hebben ze het over een 512 bit bus met 8Gbps memory, een titan X heeft 7Gbps memory op een 384 bit bus. Ik zie geen enkele kaart ver over de 7Gbps heen gaan, dus wie weet hoeveel extra volt daar voor nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het huidige gDDR5 geheugen dat op 7gbps kan draaien, zit op 1.35V. Het nieuwe 8gbps gDDR5 zit op 1.55V.

Waar het in de praktijk op neer komt, is dat 7gbps gDDR5 grofweg 5 Watt minder zou verbruiken dan 8gbps gDDR5 in bovenstaande situatie. Dat zou dan weer inhouden dat totaal verbruik van ~85 Watt zakt naar ~80 Watt, not altijd ~50 Watt meer dan de HBM oplossing.

Ofwel, het geeft nog steeds aan hoeveel energie-besparing HBM kan geven ten opzichte van een gDDR5 oplossing die een relatief gelijkwaardige geheugenbandbreedte moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l3UyvVm.jpg

En ook nog een hele flauwe video teaser...

[ Voor 43% gewijzigd door LongBowNL op 28-05-2015 11:15 . Reden: Video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30
Weet niet of het hier al voorbij gekomen is, maar geruchten gaan de 390X gebaseerd wordt op Hawaii ipv op Fiji. De Fiji GPU zou op zijn beurt dan gebruikt worden voor een Titan tegenhanger.

Ik neem aan dat AMD heeft gemerkt Nvidia haar Titan kaarten, ondanks hun hoge prijs, als zoete broodjes over de toonbank gaan, en dacht, nou dat wil ik ook wel. Ik vraag me alleen wel af of AMD's naamsbekendheid/marketingmachine groot genoeg is om consumenten warm te maken voor dit soort kaarten. AMD staat nog altijd bekend als de gene met de beste prijs/prestatie verhouding. Een titan equivalent met bijbehorende prijs wijkt daar behoorlijk van af.

[ Voor 35% gewijzigd door ColinZ op 28-05-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
dahakon schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:30:
Waar het in de praktijk op neer komt, is dat 7gbps gDDR5 grofweg 5 Watt minder zou verbruiken
Kan je dat ook onderbouwen met een berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
ColinZ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:47:
Weet niet of het hier al voorbij gekomen is, maar geruchten gaan de 390X gebaseerd wordt op Hawaii ipv op Fiji. De Fiji GPU zou op zijn beurt dan gebruikt worden voor een Titan tegenhanger.

Ik neem aan dat AMD heeft gemerkt Nvidia haar Titan kaarten, ondanks hun hoge prijs, als zoete broodjes over de toonbank gaan, en dacht, nou dat wil ik ook wel. Ik vraag me alleen wel af of AMD's naamsbekendheid/marketingmachine groot genoeg is om consumenten warm te maken voor dit soort kaarten. AMD staat nog altijd bekend als de gene met de beste prijs/prestatie verhouding. Een titan equivalent met bijbehorende prijs wijkt daar behoorlijk van af.
WCCFtech heeft de specs en geruchten over de 3xx series al talloze keren veranderd. De site is sowieso niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is sowieso totaal niet logisch, hoe willen ze Hawaii nou nog sneller gaan maken? Hoger clocken en 'm nog onzuiniger maken?

Een overpriced kaart maken als de Titan is natuurlijk best mogelijk voor AMD, moeten ze alleen eens leren om echte reclame te maken. Er zijn altijd wel mensen die vinden die dat soort dingen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
dahakon schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:30:
Het huidige gDDR5 geheugen dat op 7gbps kan draaien, zit op 1.35V. Het nieuwe 8gbps gDDR5 zit op 1.55V.
4 Gb moet ook gewoon 1.55V hebben voor 7 Gbps voor zover ik weet. En de paar 2 Gb chips die 7 Gbps kunnen halen hebben ook zo veel nodig; die van SK Hynix zelfs 1.6V bijvoorbeeld.
haarbal schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:04:
Kan je dat ook onderbouwen met een berekening?
Daar is geen solide formule voor, althans geen waar ik me van bewust ben. Er zijn wel wat benaderingen (de meeste PSU calculators gebruiken verhoudingsgewijze formules die gebouwd zijn rondom het officiële TDP van een CPU bijvoorbeeld), maar het blijven benaderingen. 5W zal wel iets aan de lage kant zijn, het zal eerder tussen 10W en 15W verschil maken. Maar dan nog is het behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Om eerlijk te zijn weet ik niet waar nVidia het 7gbps gDDR5 op laat lopen. Specsheets geven een theoretisch getal van 1.35V voor 2Gb chips als mogenlijkheid, maar het kan best dat in de praktijk 1.5V of meer gebruikt wordt.

Als het Voltage gelijk blijft (claim voor 8gbps gDDR5 is dat het op 1.55V kan draaien) is de toename in verbruik nagenoeg liniair. Van 7gbps naar 8gbps betekent een verhoging van 1/7e, ofwel ~14%. Bij het HBM verhaal van SemiAccurate spreekt men over een verbruik van ruwweg 2 Watt per chip (2Gb chips). 16 van die chips geeft 32 Watt. 1.14 x 32 Watt geeft 36.5 Watt, een verhoging van 4.5 Watt. Als er verschil zit in Voltage, is er een exponentieel exponent wat toegevoegd moet worden, maar het is vooralsnog onduidelijk hoe groot het verschil in V zou zijn en daarmee dus ook niet te bepalen hoeveel meer 8gbps zou gaan verbruiken. Kijken we echter naar de grafiek, dan heeft men het over grofweg die 36 Watt verbruik.

Hoe dan ook, 15 Watt verschil lijkt me een extreem, aangezien het verschil in snelheid tussen 7gbps en 8gbps relatief gezien klein is, waarmee een ~40% stroomreductie ook erg onwaarschijnlijk lijkt. Dan moet 8gbps gDDR5 wel heel veel meer V nodig hebben, waarmee het sowieso een zeer onlogische keuze zal zijn om te gebruiken in toch al stroomverbruik gelimiteerde videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De groter de bus de meer chips zo'n kaart nodig heeft, en in het ergste geval bijna de 100W aan kan tikken met bijv een 512bits brede bus. Door het vervangen naar HBM bespaar je in theorie bijna 2/3de van dat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Laatst online: 10:07
Is er al meer bekend over de (exacte) datum waarop AMD haar nieuwe lijn grafische kaarten uit zal brengen? Een Google-sessie levert mij, op dit moment, niet zoveel op en ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel érg nieuwsgierig ben naar de nieuwe R9 390/R9 390X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 15:58
Ik mag hopen dat AMD dat op korte termijn (begin Juni) gaat doen. Ook gezien Nvidia waarschijnlijk wat wijzigingen gaat doorvoeren in de pricing van de line up na het uitbrengen van de 980Ti
Verwacht dan ook tijdens de Computex.

[ Voor 9% gewijzigd door [MAUS] op 29-05-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik dacht ergens een bevestiging te hebben gelezen dat ze 2 juni wouden showen. Kan het op dit moment alleen niet terugvinden.

Computex is 2 juni - 6 juni.
Kans zit er wel dik in.

Nog een klein weekje in spanning :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:44

ikt

Indien AMD weer lekker alles gaat rebranden, is het dan waard om R9 300 series te kopen of kan ik beter een tweedehandsje 290X kopen?

Ik zit al ruim drie jaar op een HD7850...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:10
ikt schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:45:
Indien AMD weer lekker alles gaat rebranden, is het dan waard om R9 300 series te kopen of kan ik beter een tweedehandsje 290X kopen?

Ik zit al ruim drie jaar op een HD7850...
Vaak willen rebrands of nieuwe series nog wel wat rommelen met prijzen: Of de oude serie moet bijvoorbeeld weg voor een lagere prijs. Of de de rebrand wordt iets sneller en goedkoper om nog competitie aan te gaan met current gen prijs/prestatie (7950 was bij release ongeveer 300 euro dacht ik. De 280 kost nog geen 200).

Ook is er een kans dat Nvidia met prijzen moet gaan dalen om competitie aan te gaan. (AMD antwoorde op de release van de 970 met een prijsdaling van de 290 en 290X)

Helaas is dit allemaal koffiedik kijken, en eventuele prijsaanpassingen duren ook altijd nog enkele weken. Als je 7850 echt te traag wordt dan zou je de upgrade naar een 290 bijvoorbeeld wel kunnen nemen. (aangezien de 380 waarschijnlijk een rebrande 290 is, met iets hogere clocks en lager energieverbruik?)

Mocht je nog geduld kunnen hebben dan zou ik zeker nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Ik wil zeker afwachten, maar dat doe ik al sinds de GTX 970 :+, ik word het wachten een beetje beu. Mijn i5 4690K wordt ook hard gebottleneckt, al een half jaartje, door m'n HD7850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ardjee schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:53:
[...]

Vaak willen rebrands of nieuwe series nog wel wat rommelen met prijzen: Of de oude serie moet bijvoorbeeld weg voor een lagere prijs. Of de de rebrand wordt iets sneller en goedkoper om nog competitie aan te gaan met current gen prijs/prestatie (7950 was bij release ongeveer 300 euro dacht ik. De 280 kost nog geen 200).

Ook is er een kans dat Nvidia met prijzen moet gaan dalen om competitie aan te gaan. (AMD antwoorde op de release van de 970 met een prijsdaling van de 290 en 290X)

Helaas is dit allemaal koffiedik kijken, en eventuele prijsaanpassingen duren ook altijd nog enkele weken. Als je 7850 echt te traag wordt dan zou je de upgrade naar een 290 bijvoorbeeld wel kunnen nemen. (aangezien de 380 waarschijnlijk een rebrande 290 is, met iets hogere clocks en lager energieverbruik?)

Mocht je nog geduld kunnen hebben dan zou ik zeker nog even afwachten.
Als de clocks omhoog gaan en het verbruik zou dalen Is er wel iets meer aan de hand dan een simpele rebrand. Minimaal een nieuwe stepping van de gpu.

Maar de kans dat er rebrand tussen zitten Is wel groot. Doordat 28nm zo lang mee moet heb je gewoon minder mogelijkheden. En zijn planningen verandert.

Over een week zullen We het weten. Ik ben vooral geïnteresseerd in de 390(X).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Laatst online: 10:07
Temujin schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:43:
Ik dacht ergens een bevestiging te hebben gelezen dat ze 2 juni wouden showen. Kan het op dit moment alleen niet terugvinden.

Computex is 2 juni - 6 juni.
Kans zit er wel dik in.

Nog een klein weekje in spanning :D
Nog even geduld dus! :*) Ik ben heel nieuwsgierig naar wat de komende 'crème de la crème' van AMD in huis zal hebben! I've got to get me one of those R9 390(X). :9~

Dat gezegd hebbende: zullen de 'third party varianten' van de nieuwe kaarten snel volgen na de officiële release van AMD's nieuwe lijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Yonix op 29-05-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

De Zweden hebben een datum!

http://www.sweclockers.co...serien-slapps-den-16-juni

16 Juni zullen we meer weten. Op Computex doet AMD niks en mogen de kaartboeren ook niks laten weten.

[ Voor 32% gewijzigd door ikt op 29-05-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dan komt mijn voorspelling van Carrizo op Computex en 3xx-series op E3 misschien wel uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Toch raar dat ze niks op Computex zouden laten zien.
Waarom wachten tot 16 juni?
Ze kunnen toch meer laten zien op de beurs en dan op 16 juni lanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dit artikel heeft dezelfde bron als onderstaande quote.
ikt schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:52:

16 Juni zullen we meer weten. Op Computex doet AMD niks en mogen de kaartboeren ook niks laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kwam het volgende tegen in mijn zoektocht naar meer info over asymmetric rendering. Oud nieuws maar toch erg interessant.

Civilization: Beyond Earth CrossFire with Mantle SFR: Not Actually Broken!

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8643/CivBE-R9-290X-CrossFire-Mantle-Frame-Rates.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8643/CivBE-R9-290X-CrossFire-D3D11-Frame-Rates.png

Artikel belicht de voordelen van Mantle (DX12 en Vulcan ook?) icm Crossfire SFR, veel minder input lag en hogere minimum framerates dan AFR in DX11. Hoogstwaarschijnlijk dus ook minder last van microstuttering omdat je mimimum framerate hoger is en dichter bij de average framerate ligt. Helaas is SFR wel zwaarder voor de cpu en halen ze daardoor een lagere average fps dan AFR.

Hoop dat SFR de standaard wordt :P, minder input lag is altijd beter. Kan mij voorstellen dat het vooral in VR applicaties nuttig is waar je eigenlijk zo weinig mogelijk inputlag wilt hebben.

SFR Split Frame Rendering, AFR Alternate Frame Rendering

[ Voor 13% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-05-2015 15:27 . Reden: plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
LongBowNL schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:04:
[...]

Dit artikel heeft dezelfde bron als onderstaande quote.

[...]
Excuseer :) ik kijk meestal maar naar tweakers en hardwareinfo ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikt schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:52:

Mooie dag. Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/cake.png

Doe mij dan maar een AMD Radeon Fury. 8)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Radeon Fury? Bedoel je dualchip kaarten? Dan bedoel je Fury MAXX, fury was een single-chip kaart ;)

Maar tegenwoordig heten die dualchip dingen X2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat bedoel ik niet. :9

AMD Radeon Fury, geen ATi Radeon. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door -The_Mask- op 29-05-2015 20:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
Hoe ga je aan je klanten uitleggen dat je top end kaart maar 4GB vram heeft, terwijl het daaronder gepositioneerde model het dubbele heeft. Tel daar bij op daar bij op dat het grootste gedeelte van je toekomstige klanten geen idee heeft wat HBM is of wat de voordelen tov. GDDR5 zijn, en je zit met een probleem.

Ik wil trouwens ook niet raden naar de TDP van deze "enhanced hawaii''. Het wordt echt voor 16/14nm FinFet in GPU land

[ Voor 16% gewijzigd door ColinZ op 29-05-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 09:14
Met performance cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Gewoon hoog inzetten op de geheugenbus. "Fury comes with a 4096-bit memory interface, while nVidia's Top end card Titan X only has a 384-bit memory interface. We are over 10 times better"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Een gemiddelde consument kijkt niet naar perfomance cijfers maar enkel naar de cijfertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 09:14
nvidia666 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:41:
[...]

Een gemiddelde consument kijkt niet naar perfomance cijfers maar enkel naar de cijfertjes ;)
Voor de highend kaarten niet hoor... als je zonder na te denken 500 euro gaat uitgeven ben je gewoon dom (ik ken niemand die dat doet).

Voor de 50-150 euro kaartjes die in prebuild pc's zitten misschien wel, maar daar kun je gewoon alsnog 4GB GDDR5 op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een gemiddelde consument koopt inderdaad geen 600-700€ kaart, die koopt een mainstream kaart. De mensen die zo'n high-end kaart wel kopen zijn vaak mensen die al gedeeltelijk gekozen hebben welk merk ze willen en dan gaan zien welke kaart voor hun budget past. Als ze dan voor dezelfde prijs kunnen kiezen tussen een 4GB en een 8GB kaart, zal het waarschijnlijk dat laatste worden, als het een ongeinformeerde koper is die geen (goede) adviezen opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:04:
Kwam het volgende tegen in mijn zoektocht naar meer info over asymmetric rendering. Oud nieuws maar toch erg interessant.

Civilization: Beyond Earth CrossFire with Mantle SFR: Not Actually Broken!
Ja, het is een interessante techniek.

Hij zegt dat het beter aanvoelt dan normale crossfire, maar goed, de prestaties zijn ~20% beter dan single gpu. Voorlopig blijf ik sli en crossfire gewoon afraden. Misschien wordt het nog wat met VR en dx12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergis je niet in de 4GB en 4K resoluties. Juist doordat er zo'n sloot aan bandbreedte beschikbaar is kan er heel snel worden gewisseld met textures en dergelijk. Dat maakt het gebruik van zo'n kaart in 4K juist praktisch.

AMD heeft dat in een interview ook ondervangen, dat van al die GB's geheugen op kaarten tegenwoordig echt heel weinig actief geadresseerd wordt. Met DX12 en Mantle is er gewoon veel meer vrijheid in HOE men met het geheugen omgaat en niet gebruikt als domweg textureopslag alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch opvallend dat in aanloop naar de nieuwe serie hier ineens een paar namen uit het Nvidia topic opduiken die ons komen vertellen dat het toch echt niks gaat worden met die nieuwe serie. Dat kunnen ze zien in hun ongetwijfeld volstrekt objectieve glazen bol.

/me wacht lekker de reviews de komende weken af, feiten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het marketingbudget kan voor meer gebruikt worden dan enkel positieve marketing. Het was me ook al opgevallen maar ik had het geklasseerd onder panaroia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:02:
Toch opvallend dat in aanloop naar de nieuwe serie hier ineens een paar namen uit het Nvidia topic opduiken die ons komen vertellen dat het toch echt niks gaat worden met die nieuwe serie. Dat kunnen ze zien in hun ongetwijfeld volstrekt objectieve glazen bol.

* nvidia666 wacht lekker de reviews de komende weken af, feiten. :z
Ik hoop dat het ik niet is gezien mijn profielnaam :X :X :X

Althans ik hoop dat AMD Nvidia het vuur aan de schenen kan leggen alleen goed voor ons en de vooruitgang
Niet zoals kuchkuch Intel kuchkuch...

[ Voor 12% gewijzigd door nvidia666 op 30-05-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Zou het dan toch 8 GB HBM2 worden?

http://www.chiphell.com/f...302682&page=2#pid29101917

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat lijkt me onmogelijk. Volgens mij hebben ze in maart een wafer laten zien van hbm2 die nog under development is. Deze zou pas volgens jaar klaar zijn voor productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
Ik had gelezen dat HBM2 nog niet productierijp is, maar het zou wel punt van de 4GB limiet wat ik eerder aanhaalde verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Er staat volgens mij 8GB HBM. zie nergens HBM2 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
Maffie500 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:56:
Er staat volgens mij 8GB HBM. zie nergens HBM2 staan.
HBM1 heeft een limiet van 4GB, dus tenzij AMD een manieren heeft gevonden om dit te omzeilen, moet dit wel HBM2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Dual-chip kaart met elk 4GiB is ook een mogelijkheid.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.