• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 23:04
Zoals al vaker aangegeven: let ook op je usbkabeltje.
Mijn 2.4 A voeding wou ook niet. Tot dat bleek dat ik de verkeerde usbkabel uit de kast had gepakt. De andere dikkere genomen en jawel hoor: alles draait nu soepel.......

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Enige grote nadeel van de Pi2 in mijn optiek ja; hoe kritisch dat ding met voedingen omgaat.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Mijn 4 euro voeding van de action doet het prima.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Smultie schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:12:
Enige grote nadeel van de Pi2 in mijn optiek ja; hoe kritisch dat ding met voedingen omgaat.
Er zijn gewoon veel slechte kabels te koop...
Sponz schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:28:
Mijn 4 euro voeding van de action doet het prima.
Welke voeding is dat? Met of zonder usb kabeltje?

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Weet niet, maar er staat op: 5v - 2.1 A. Input 100-240V - 300mA 50-60Hz

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Sponz schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:04:
Weet niet, maar er staat op: 5v - 2.1 A. Input 100-240V - 300mA 50-60Hz
Je weet toch wel of er een kabeltje bij zit of niet. :+

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 23:00
Hier draait 'ie zonder problemen op de 1a voeding van mijn oude pi1.
Hoeft sowieso niks te voeden via usb in mijn geval.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Idd bij mij was ook de USB kabel het probleem.

Ik gebruik deze voeding. i.c.m met een verknipte USB kabel. maar kreeg nog steeds het regenboog vierkantje.

Gelukkig kon ik deze voeding nog finetunen zodat er 5.25 volt uitkomt want nu heb ik nergens geen last meer van., dus probeer een voeding te vinden die iets meer als 5V geeft.

PS ik gebruik deze voeding ook nog voor mijn ambilight, want 150W voor alleen de PI is een beetje overdreven :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• kasteleman
Zo zeg, heb je der een complete computervoeding naastliggen..... ;-)
Heb je echt zoveel nodig voor de ambilight? Welke opstelling cq implementatie en leds gebruik je dan?

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:20:
Hier vindt je genoeg informatie over OpenElec en WiFi.
Als je geen nuttige informatie hebt, post dan ook gewoon even niet ;) .
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:08:
Idd bij mij was ook de USB kabel het probleem.

Ik gebruik deze voeding. i.c.m met een verknipte USB kabel. maar kreeg nog steeds het regenboog vierkantje.

Gelukkig kon ik deze voeding nog finetunen zodat er 5.25 volt uitkomt want nu heb ik nergens geen last meer van., dus probeer een voeding te vinden die iets meer als 5V geeft.

PS ik gebruik deze voeding ook nog voor mijn ambilight, want 150W voor alleen de PI is een beetje overdreven :)
Kon me ook al niet voorstellen dat je een 150W voeding zou gebruiken voor je RPi, haha.
Zit zelf nog te twijfelen tussen een USB stekker rechtstreeks de TV in of een aparte adapter. Aparte adapter is waarschijnlijk net zo handig, maar dan wordt het achter de TV helemaal druk met stekkers..

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 18:38
Is die 2A voeding van SOS-Solutions dan niet goed?

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

IJburger schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:15:
Is die 2A voeding van SOS-Solutions dan niet goed?
Zelf niets over gelezen, maar ik ga er vanuit dat als ze (SOS solutions) hem aanbieden dat hij dan goed (genoeg) is.
Een USB kabel gebruiken om de RPi van stroom te voorzien is gewoon handig, scheelt je weer een stekker in het stopcontact en hij heeft maar zo weinig nodig dat het via de meeste USB poorten van TV's wel kan :) .

• Tinusvolkel
Heb 5 meter ledstrip (60 leds per meter) dus kom je op max 90W uit.
had de keuze uit 60W of 150W met maar een paar euro verschil.

Dus vandaar deze keuze :)

PS gebruik nu nog maar 3.5m maar die 1.5m komt denk ik nog wel een keer onder de kast te zitten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-02-2015 13:26 ]

• IJburger
Weet iemand een antwoord op deze vraag. Heb zitten zoeken google en allerlei gerelateerde fora, dus maar niet echt een antwoord gevonden. Dus hier komt ie:

We weten allemaal dat je via N00bs meerdere OS'en kunt installeren zoals Openelec, raspbmc etc. Dan is het alleen maar logisch dat je bij het opstarten van de Pi een keuzemenu van N00bs krijgt om te kiezen welk van de meerdere geinstalleerde OS'en je wilt opstarten. Maar stel dat je maar 1 OS installeert, is er een optie in n00bs om ervoor te zorgen dat de Pi direct opstart in die ene OS? Dus zonder keuzemenu.

• Mdekoning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 18:31
ik heb zelf wat problemen gehad met doe voeding van SOS, en ik meen dat ik nog een reactie hierover heb gelezen van iemand anders.

Gebruik er nu een van de Mycom deze werkt prima

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

IJburger schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:36:
Weet iemand een antwoord op deze vraag. Heb zitten zoeken google en allerlei gerelateerde fora, dus maar niet echt een antwoord gevonden. Dus hier komt ie:

We weten allemaal dat je via N00bs meerdere OS'en kunt installeren zoals Openelec, raspbmc etc. Dan is het alleen maar logisch dat je bij het opstarten van de Pi een keuzemenu van N00bs krijgt om te kiezen welk van de meerdere geinstalleerde OS'en je wilt opstarten. Maar stel dat je maar 1 OS installeert, is er een optie in n00bs om ervoor te zorgen dat de Pi direct opstart in die ene OS? Dus zonder keuzemenu.
In dat geval is het toch geloof ik helemaal niet nodig om een NOOBS kaartje te kopen?
Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) kan je op een kaal kaartje dat je net gekocht hebt elke OS zetten dat je wilt (via je PC/laptop). Daarin het kaartje in de RPi steken en bij het opstarten zou hij het (na een aantal beginhandelingen met instellen e.d.) gewoon moeten doen.

Dit is in ieder geval zoals ik van plan ben om het te gaan doen. Heb nog wel een oud kaartje die ik ga hergebruiken en eerst formatteer. OS erop zetten (OpenElec met Kodi/XMBC) en dan zou hij het moeten doen.
(Ik heb nog géén ervaring met RPi en OS'en hier op zetten, maar wat ik zoal gelezen heb zou het zo moeten lukken.)
Mdekoning schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:37:
ik heb zelf wat problemen gehad met doe voeding van SOS, en ik meen dat ik nog een reactie hierover heb gelezen van iemand anders.

Gebruik er nu een van de Mycom deze werkt prima
Hmmmm. In dat geval nog maar even kijken of ik nog ergens een Micro-USB -> USB kabel (van een oude telefoon) heb liggen of dat ik ergens een andere koop dan, wil wel dat ie het normaal doet natuurlijk. :o

[ Voor 15% gewijzigd door Vickiieee op 19-02-2015 13:40 ]

Vickiieee schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:13:
Als je geen nuttige informatie hebt, post dan ook gewoon even niet ;) .
Zie GoT FAQ:
  • Bezoek de website en eventueel het forum van de leverancier.
  • Zoek eerst naar oplossingen voor je probleem met behulp van search-sites zoals Google, en kijk eerst of het probleem niet eerder op GoT is voorgekomen met behulp van onze search.
Gewoon iets meer moeite doen voordat je vragen stelt :Y)

@IJburger, het lijkt me dat je in die situatie gewoon direct de originele image pakt van het betreffende OS.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 19-02-2015 13:41 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Smultie schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:12:
Ik was er bang voor, maar nu ik hem heb valt alles mee.
Hij hangt hier aan dezelfde Nokia 1200mA adapter als mijn RPi B 256MB aan hing, tot dusver 3 dagen 24/7 stabiel. Op de SOS Solutions 2A adapter deed hij het ook goed toen hij daar aan hing toen ik hem net uit de doos had.

Ik heb er nu Xbian op staan omdat Raspbmc geen optie meer is. OSMC nog niet geprobeerd.
Ik vind de Pi2 een aanrader, zoveel sneller dan mijn Pi B 256MB en waarschijnlijk ook dan de 512MB varianten. Waar tot voorheen RAM altijd nagenoeg vol zat en de CPU het flink voor de kiezen kreeg, nu is er RAM te over (caching :) ) en staat de CPU met 3 virtuele vingers in zijn 4 neusgaten.
Ik wilde eerst gaan overstappen naar een NUC, maar dat hoeft voorlopig niet meer :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 19-02-2015 14:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Ultraman schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:52:
Ik heb er nu Xbian op staan omdat Raspbmc geen optie meer is. OSMC nog niet geprobeerd.
Dit is natuurlijk waar ik op zat te wachten *O* :P Na al die tijd...

• IJburger
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:40:
[...]

Zie GoT FAQ:

[...]

Gewoon iets meer moeite doen voordat je vragen stelt :Y)

@IJburger, het lijkt me dat je in die situatie gewoon direct de originele image pakt van het betreffende OS.
Ja nu ik het teruglees wat ik heb getypt ben ik het met je eens :). De vraag had eigenlijk moeten zijn in de situatie dat ik meerdere OS'en, bijvoorbeeld Raspbian en Openelec, heb geïnstalleerd en of dat N00bs de optie heeft om gelijk te booten een gekozen OS. Net als bijvoorbeeld op je Mac: je kan daarop ook Windows installeren en vervolgens welk OS de Macbook automatisch moet opstarten.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:54:
[...]

Dit is natuurlijk waar ik op zat te wachten *O* :P Na al die tijd...
:D

Zeg, ik zag even terug een post van je voorbij komen. Zijn er nog dingen die je getest of gebenched wilt hebben?

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03
Vickiieee schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:32:
[...]

Heb een externe HDD met eigen adapter erbij, ga er dus vanuit dat voeding geen probleem moet worden ;).
Wil dan de RPi 2 1GB bestellen samen met een behuizing en een 2A adapter (bij elkaar €49,95 via SOS solutions).

Iemand trouwens enige ervaring met warmte/hitte van de RPi? Kan me niet voorstellen dat dit een groot probleem wordt, maar is dit iets om op te letten als je hem in een gesloten case stopt? (In combinatie met films van Externe HDD via USB naar RPi naar TV (1080p 8GB+ en hoge bitrate)?).
Die 2A voeding van SOS gaf bij mij wel undervolt waarschuwingen in OpenElec. Ik heb hem nu gevoeg vanuit de TV met een AWG28 USB kabel en Y verloop zodat ik beide USB poorten kan gebruiken van de TV. Volgens mij waren er meer mensen met undervolt meldingen met die voeding van SOS. Ik zie overigens bij het opstarten nog wel heel even het rainbow logo. Daarna niet meer. Ik moet overigens zeggen dat mijn Pi zowel met de SOS voeding als nu via de TV gewoon prima werkte verder.
Ik heb er overigens alleen een USB Wifi-N adapter aan hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Marsman83 op 19-02-2015 14:07 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dan ga ik dat ding nog eens goed belasten aan die voeding.

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Ultraman schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:52:
[...]
Op de SOS Solutions 2A adapter deed hij het ook goed toen hij daar aan hing toen ik hem net uit de doos had.
Marcello83 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:00:
[...]

Die 2A voeding van SOS gaf bij mij wel undervolt waarschuwingen in OpenElec.
Goed om te horen, maar nu kom ik nog meer aan het twijfelen.. Lol.
Ultraman schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:02:
Dan ga ik dat ding nog eens goed belasten aan die voeding.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ben zelf erg blij met mijn OnePlus (data-)kabel, laad de 3100mA op als een tierelier! En alle andere telefoons bij ons in huis. Maar om nu zo'n ding speciaal erbij te bestellen en dan ook weer verzendkosten te betalen...

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik heb mijn AWG28 USB kabel bij allekabels.nl besteld, geen verzendkosten iig.

• kasteleman
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:22:
Heb 5 meter ledstrip (60 leds per meter) dus kom je op max 90W uit.
had de keuze uit 60W of 150W met maar een paar euro verschil.

Dus vandaar deze keuze :)

PS gebruik nu nog maar 3.5m maar die 1.5m komt denk ik nog wel een keer onder de kast te zitten :)
zit er ook aan te denken om mee aan de slag te gaan. Zijn echter tegenwoordig zoveel opties. Al dan niet met een grabber, of in zijn geheel op de pi, voor als je alleen maar dingen vanaf de pi afspeelt. Ook verschillende meningen over de te gebruiken leds.Ben er nog niet uit, dus iedere input over gebruikte methoden en resultaten zijn welkom... ;)

• Tinusvolkel
Ik neem aan dat je met het volgende topic ook al bekend bent:

DIY Ambilight howto?

Verder zijn er idd veel verschillende methodes.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met: laptop(XBMC/boblight) naar arduino naar lestrip (ws2812B)
Ben sinds de PI2 overgestapt op: PI(Kodi/boblight) naar arduino naar lestrip (ws2812B)
En ga binnenkort (als ik weer is tijd heb) over op:grabber naar pi naar lestrip (ws2812B)

• kasteleman
Ja, ken de howto.

Twijfel nog over de grabber of de arduino met de PI2. Keuzes, keuzes..... ;)

• Tinusvolkel
Grabber word hier een easycap.
Arduino lijkt mij overbodig i.c.m. een PI, maar ik had hem nodig voor de laptop.
Leds kun je beter geen WS2812B pakken (had ik niet over nagedacht ) want zijn iets moeilijker aan te sturen dan bijvoorbeeld de WS2801 of andere SPI leds.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:27

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Uurtje geleden mijn huidige Xbian XBMC 13.2 maar een upgrade gegeven naar Kodi 14.2 via ssh en xbian-config.
Gelukkig nu geen probleem meer met het plotseling afsluiten van XBMC/Kodi na 1-2 minuten. Ook net nog even een typo uit de advancedsettings.xml gehaald en na de herstart werkte de sql share ook direct. Nu bezig met een upgrade van RPi 2 en dan zal ik wel aardig wat tijd kwijt zijn met het compleet maken van de database.

Tot nu toe goede ervaring en sowieso al langere tijd. Ik draai ze allebei trouwens op een RPi B 512mb. De mysql database draait op een derde RPi die onder andere als remote desktop e.d. fungeert.

Ik vul de database trouwens via mijn gewone desktop (ubuntu 14.04) en Kodi 14.1, en dat lijkt prima met elkaar te kunnen babbelen. Wel benieuwd wat er gaat gebeuren als versie 15.0 uitgebracht wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door arie_papa op 19-02-2015 20:21 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Verwijderd

Ik wou ook nog even inpikken in verband met de problemen die sommige hebben met de voeding en sd-kaartjes bij de PI2.

Ik heb zelf ook een 2A 5V voeding van SOS. Deze gaf bij opstarten altijd even het kleine rainbow logo. Verder werkte de PI2 (Openelec 5.0.3 installatie) zonder problemen. Bij een reboot had ik echter soms wel last van een corrupte SD-kaart. (Transcend 16GB klasse 10)

Ik heb dit kaartje dan vervangen door een SanDisk Extreme PRO. Hiermee heb ik geen problemen meer gehad.

Vervolgens heb ik de voeding eens aan een kleine test onderworpen.
Hieruit bleek dat deze tussen 4.5V en 4.8V leverde.

Ik heb nu een andere voeding aangeschaft en deze geeft een stabiele 5.1V.
Deze gebruik ik in combinatie met een 20 AWG usbkabel.

Nu geeft de PI2 geen undervoltage waarschuwingen meer, ook niet tijdens het booten en alles loopt supervlot! :)

• hehpoepie
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-12-2022
mad-dog schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 02:54:
Ik denk dat de UPNP oplossing van je Popcorn geen ondersteuning biedt voor FLAC. Bij lange niet alle UPNP oplossingen bieden ondersteuning hiervoor. Je kunt dan ook het beste gebruik maken van de filebrowser van Kodi via een SMB share
Codecs zijn verder niet nodig

Zijn er RPi2 bezitters hier die ook om de paar minuten een hickup hebben in het geluid? Probleem doet zich bij mij voor met alle type media(Spotimc, mp3, FLAC). Ook films met DTS passtrough naar m'n receiver doen dit. Beeld zelf blijft soepel doorlopen en receiver verliest z'n DTS signaal niet.
Dankjewel, heb nu verbinding via nfs (weet niet hoe met samba) en ik kan nu wel flac files zien en afspelen. :)

Bij mij verder geen hickups bij het afspelen van de files.

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 20:19
Wilde ook een pi2 aanschaffen en ben eerst nog even het huis doorgelopen om te kijken of ik nog een 2A USB-blokje had. Blijkt dat 95% van wat je overal bij krijgt 0,5A of 1A is ;( Kwam ook nog een Apple lader tegen, daarop staat:

Input: 100-240V~0.5A (0,5A)
50/60HZ Output: 5,2V 2,4A

Begrijp ik het goed dat deze zou moeten gaan werken, en zijn ook maar 5% van de USB<-->microUSB-kabels geschikt?

Enige bruikbare info op de kabel is 30v, zegt dat wat, of is het gewoon een kwestie van proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door Chiel op 19-02-2015 21:26 ]

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:04
Ik heb ook sinds kort mijn (eerste) RBPi 2.
Hier heb ik een aantal keren OpenElec opgezet, maar kom tegen een aantal problemen.

1.
Als ik OpenElec afsluit/herstart, start de Pi niet meer op. Deze blijft in het "OpenElec" hangen waar het versie nummer zichtbaar is. Als ik hierna de Pi opnieuw opstart krijg ik steeds de melding " Error on boot - /dev/mmcblk0p2 ". Dit is al meerdere keren voorgekomen, en heb alles opnieuw moeten installeren

2.
Ik heb een wireless N adapter, maar deze kan geen 720p+ films aan. de films blijven haperen, terwijl mijn (Netgear WNR3500v2) router in de kamer hiernaast ligt (nog geen 5 meter). Via netwerk kabel werkt wel alles perfect. Is er een manier om binnen OpenElec te testen hoe snel de netwerk verbinding is?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25

DaRoot

Some say...

Bexxerz schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:29:
Ik heb ook sinds kort mijn (eerste) RBPi 2.
Hier heb ik een aantal keren OpenElec opgezet, maar kom tegen een aantal problemen.

1.
Als ik OpenElec afsluit/herstart, start de Pi niet meer op. Deze blijft in het "OpenElec" hangen waar het versie nummer zichtbaar is. Als ik hierna de Pi opnieuw opstart krijg ik steeds de melding " Error on boot - /dev/mmcblk0p2 ". Dit is al meerdere keren voorgekomen, en heb alles opnieuw moeten installeren
Dit heb ik op beide Pi B's die ik heb, ook gehad..
Beide verschillende sd-cards en psu's.
Op die beide configuraties vervolgens raspbmc gezet, al die problemen verdwenen.. Performance in OE in die korte tijd was ook ruk..

OE heeft afgedaan bij mij...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik zit al een paar dagen te stoeien om een MySQL databse op te zetten op mijn Rpi 2 (Xbian als besturingssysteem 8) ), maar helaas wilt het maar niet lukken.

Ik heb netjes via ssh MySQL geïnstalleerd (sudo apt-get install mysql-server) en de rest van de stappen gevolgd die op de wiki stonden.

Ik heb de advancedsettings.xml in de juiste map gezet op mijn laptop, maar Kodi wil maar niet de database laden. De films en series die ik op de Pi heb zijn allemaal toegevoegd via NFS en gescraped met de standaard scrapers die bij Kodi zijn inbegrepen.

Dit is de log van Kodi (van mijn laptop): http://pastebin.com/3G27bFv6

Overigens, zowel op de Rpi 2 als op de laptop is Kodi 14.1 geïnstalleerd. Het enige verschil is de compile datum. Zou dat uitmaken?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25

DaRoot

Some say...

baba420 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:09:
Ik zit al een paar dagen te stoeien om een MySQL databse op te zetten op mijn Rpi 2, maar helaas wilt het maar niet lukken.

Ik heb netjes via ssh MySQL geïnstalleerd (sudo apt-get install mysql-server) en de rest van de stappen gevolgd die op de wiki stonden.

Ik heb de advancedsettings.xml in de juiste map gezet op mijn laptop, maar Kodi wil maar niet de database laden. De films en series die ik op de Pi heb zijn allemaal toegevoegd via NFS en gescraped met de standaard scrapers die bij Kodi zijn inbegrepen.

Overigens, zowel op de Rpi 2 als op de laptop is Kodi 14.1 geïnstalleerd. Het enige verschil is de compile datum. Zou dat uitmaken?
MySQL wel ingesteld voor toegang buiten localhost om?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• baba420
DaRoot schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:14:
[...]

MySQL wel ingesteld voor toegang buiten localhost om?
Ik heb de bind-address op 0.0.0.0 staan.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Ik heb mijn ene Xbian install nu netjes aan de praat met Kodi 14.2, maar boven loopt het ding vast op een unmet dependency (xbian-update 1.0.2.7)

Dit draadje wel gevonden
http://xbian.org/forum/printthread.php?tid=2655 (screenshot van logfile komt overeen met mijn melding)
Maar daar staat verder geen oplossing in, en verder kom ik ook geen nuttige info tegen.
Wil eigenlijk niet een rollback doen, want die is van eind 2014. En een nieuwe install is wel mogelijk, maar een beetje zonde :)

[ Voor 64% gewijzigd door arie_papa op 19-02-2015 22:37 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Kan je de volledig uitvoer geven van:
code:
1
apt-get upgrade

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:28:
Kan je de volledig uitvoer geven van:
code:
1
apt-get upgrade
Even een volledige uitdraai van dist-upgrade gedaan. Mocht je een gewone upgrade nog willen, gooi ik die hier zo bij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get dist-upgrade --simulate
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
The following packages will be REMOVED:
  upstart xbian-package-config-xbmc xbian-package-lirc xbian-package-xbmc
  xbian-update
The following NEW packages will be installed:
  sysvinit
WARNING: The following essential packages will be removed.
This should NOT be done unless you know exactly what you are doing!
  xbian-update xbian-package-lirc (due to xbian-update) upstart (due to
  xbian-update) xbian-package-xbmc (due to xbian-update)
0 upgraded, 1 newly installed, 5 to remove and 0 not upgraded.
Remv xbian-package-config-xbmc [1.1.9] [xbian-package-xbmc:armhf ]
Remv xbian-update [20150218-1] [xbian-package-xbmc:armhf ]
Remv xbian-package-xbmc [13.2-RLS-1411559513]
Remv xbian-package-lirc [1.5.1]
Remv upstart [1.6.1-1]
Inst sysvinit (2.88dsf-41+deb7u1 Raspbian:7.0/stable [armhf])
Conf sysvinit (2.88dsf-41+deb7u1 Raspbian:7.0/stable [armhf])

[ Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 19-02-2015 22:43 ]

Zojuist gelijk even de communicatie mensen gevraag bij XBian om dit op te nemen in de FAQ. Nooit dist-upgrade draaien. Graag dus een normale upgrade uitvoer.

Verwijderd

Helaas, was natuurlijk te mooi om waar te zijn maar mijn Xbian setup (meest recente versie / xbian 3.18.7+ ) weigert stevig z'n dienst. Geen idee waardoor overigens, niets anders gedaan dan de laatste dagen. Na afloop flim hing ie en na opstarten komt hij niet meer op. Onder de foutmelding, waarbij me helder is er iets mis is met /dev/mmcblk0p2. Repareer commando's (fsck, btrfs --repair, etc) halen niets uit op een gemount file system.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
[  102.082095] WARNING: CPU: 1 PID: 2147 at fs/sync.c:55 sync_filesystem+0xa4/0xac()
[  102.082106] Modules linked in:
[  102.082133] CPU: 1 PID: 2147 Comm: mount Tainted: G        W      3.18.7+ #1
[  102.082206] [<800143d4>] (unwind_backtrace) from [<80011390>] (show_stack+0x10/0x14)
[  102.082273] [<80011390>] (show_stack) from [<804d5068>] (dump_stack+0x80/0xcc)
[  102.082319] [<804d5068>] (dump_stack) from [<80028200>] (warn_slowpath_common+0x64/0x88)
[  102.082381] [<80028200>] (warn_slowpath_common) from [<80028240>] (warn_slowpath_null+0x1c/0x24)
[  102.082439] [<80028240>] (warn_slowpath_null) from [<800f8d84>] (sync_filesystem+0xa4/0xac)
[  102.082489] [<800f8d84>] (sync_filesystem) from [<801da6c0>] (btrfs_remount+0x60/0x45c)
[  102.082541] [<801da6c0>] (btrfs_remount) from [<801db350>] (btrfs_mount+0x894/0x918)
[  102.082596] [<801db350>] (btrfs_mount) from [<800d586c>] (mount_fs+0x14/0xc4)
[  102.082662] [<800d586c>] (mount_fs) from [<800ec9ec>] (vfs_kern_mount+0x4c/0xec)
[  102.082725] [<800ec9ec>] (vfs_kern_mount) from [<800ef068>] (do_mount+0x180/0x970)
[  102.082777] [<800ef068>] (do_mount) from [<800efb6c>] (SyS_mount+0x74/0xa0)
[  102.082830] [<800efb6c>] (SyS_mount) from [<8000e5e0>] (ret_fast_syscall+0x0/0x30)
[  102.082857] ---[ end trace 9c89c9745d77671f ]---
[  102.082895] BTRFS info (device mmcblk0p2): disk space caching is enabled
[  102.082916] BTRFS error (device mmcblk0p2): Remounting read-write after error is not allowed
[  102.086263] init: restore-home pre-start process (2004) terminated with status 32
[  124.724190] BTRFS info (device mmcblk0p2): delayed_refs has NO entry
[  182.316123] init: wait-for-state (zram-swapxbmc-done) main process (1225) killed by TERM signal
[  182.382026] init: ntp main process (3491) terminated with status 1
[  182.599586] Adding 250876k swap on /dev/mmcblk0p3.  Priority:0 extents:1 across:250876k SSFS
[  580.928816] BTRFS info (device mmcblk0p2): disk space caching is enabled
[  580.928851] BTRFS error (device mmcblk0p2): Remounting read-write after error is not allowed
[  600.217799] BTRFS info (device mmcblk0p2): disk space caching is enabled
[  600.217832] BTRFS error (device mmcblk0p2): Remounting read-write after error is not allowed

root@xbian /sbin # btrfs check --repair /dev/mmcblk0p2
enabling repair mode
/dev/mmcblk0p2 is currently mounted. Aborting.
Eerst even /dev/mmcblk0p2 unmounten en dan opnieuw proberen.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:37:
Zojuist gelijk even de communicatie mensen gevraag bij XBian om dit op te nemen in de FAQ. Nooit dist-upgrade draaien. Graag dus een normale upgrade uitvoer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get upgrade --simulate
Building dependency tree       
The following packages have been kept back:
  xbian-package-config-xbmc
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.

Wat gebeurt er als je xbian-package-config-xbmc installeert?

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:44:
Wat gebeurt er als je xbian-package-config-xbmc installeert?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get install xbian-package-config-xbmc
Building dependency tree       
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 xbian-package-config-xbmc : Depends: xbian-update (>= 1.0.2-7c) but it is not going to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Het probleem wat ik al eerder noemde met 1.0.2-7 alleen nu komt de c tevoorschijn

Kan je eens dit proberen:
code:
1
apt-get install xbian-update=20150218-1

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:48:
Kan je eens dit proberen:
code:
1
apt-get install xbian-update=20150218-1
Helaas

code:
1
2
3
4
5
6
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get install xbian-update=20150218-1
Building dependency tree       
xbian-update is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:42:
Eerst even /dev/mmcblk0p2 unmounten en dan opnieuw proberen.
Geprobeerd maar geen succes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@xbian ~ # umount /dev/mmcblk0p2 -f
root@xbian ~ # mount
/dev/root on / type btrfs (ro,noatime,thread_pool=2,compress=lz4,ssd,space_cache,autodefrag,commit=120)
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=369704k,nr_inodes=92426,mode=755)
none on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,mode=600,ptmxmode=000)
none on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
none on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
none on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,noatime,size=75600k)
/dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/sda1 on /media/xbian-copy type btrfs (rw,nodev,noexec,noatime,sync,compress=lzo,space_cache)
rpc_pipefs on /run/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
root@xbian ~ # btrfs check --repair /dev/mmcblk0p2
enabling repair mode
[b]/dev/mmcblk0p2 is currently mounted. Aborting[/b].
@gabsor, zou je gebruik willen maken van code tags.
@arie_papa, wat zegt:
code:
1
apt-cache policy xbian-package-config-xbmc

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:55:
@arie_papa, wat zegt:
code:
1
Jawel, met terugwerkende kracht ;)

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:55:
@arie_papa, wat zegt:
code:
1
Jezus, jij bent snel vandaag. In ieder geval thnx voor de hulp

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-cache policy xbian-package-config-xbmc
xbian-package-config-xbmc:
  Installed: 1.1.9
  Candidate: 20150207-1
  Version table:
     20150207-1 0
        500 mirror://apt.xbian.org/mirror.txt/ stable/main armhf Packages
     1.2.0-1 0
     1.1.9-1 0
 *** 1.1.9 0
        100 /var/lib/dpkg/status
     1.1.8-2 0

[ Voor 197% gewijzigd door arie_papa op 20-02-2015 07:30 ]

@gabsor Even rescue toevoegen aan je cmdline.txt om in het rescue fs te komen. Daar kan je proberen je FS te fixen. Mocht je geen keyboard hebben dan kan je alsnog inloggen via telnet.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 19-02-2015 23:14 ]

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 21:39
Na een, niet al te uitgebreide, zoektocht op Google kom ik er toch niet helemaal aan uit.

Ik heb net XBian geinstalleerd, tot dusver alles top. Ziet er zeker net zo goed uit als OpenElec. Maar de reden dat ik naar XBian ben opgestapt is de openheid. Ik wil mijn XBox 360 controller laten werken met een 3rd party wireless gaming reciever. Is er ergens een leuke howto te vinden hoe ik dat voor elkaar moet krijgen? Of anders enig ander begin om dit voor elkaar te krijgen. Onder windows werkt de reciever met de drivers van de originele reciever, daar zit dus gelukkig weinig discrapantie.

Verwijderd

In rescue mode dit uitgevoerd:

code:
1
2
3
rum (umount alles)
btrfs check --repair /dev/mmcblk0p2
exit

Na herstart zelfde verhaal. Onderstaand de dmesg output.
Enig idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[  124.026402] BTRFS (device mmcblk0p2): bad tree block start 110119402426758355                                                                                        1 63406080
[  124.054757] BTRFS (device mmcblk0p2): bad tree block start 110119402426758355                                                                                        1 63406080
[  124.054847] BTRFS: error (device mmcblk0p2) in btrfs_drop_snapshot:8356: errn                                                                                        o=-5 IO failure
[  124.054865] BTRFS info (device mmcblk0p2): forced readonly
[  186.036595] BTRFS info (device mmcblk0p2): enabling auto defrag
[  186.036644] BTRFS info (device mmcblk0p2): disk space caching is enabled
[  186.036656] BTRFS: has skinny extents
[  186.080031] BTRFS: detected SSD devices, enabling SSD mode
[  188.465678] BTRFS info (device mmcblk0p2): disk space caching is enabled
[  188.768809] BTRFS (device mmcblk0p2): bad tree block start 110119402426758355                                                                                        1 63406080
[  188.857116] BTRFS (device mmcblk0p2): bad tree block start 110119402426758355                                                                                        1 63406080
[  188.857239] BTRFS: error (device mmcblk0p2) in btrfs_drop_snapshot:8356: errn                                                                                        o=-5 IO failure
[  188.857279] BTRFS info (device mmcblk0p2): forced readonly
[  189.262293] init: autofs main process (927) terminated with status 1
[  189.262570] init: autofs main process ended, respawning
Mijn advies is eerst even het backuppen van je belangrijke bestanden. Het voordeel van BTRFS is dat het je bestandssysteem readonly maakt zodat er je nog bij kunt. Zoals je hebt kunnen lezen raakt in OpenElec het bestandssysteem gewoon corrupt en kun je er niet meer bij.

Daarna even kijken of je kunt scrubben zoals mk01 hier adviseert:
http://forum.xbian.org/thread-1839.html

Verwijderd

Gedaan maar kreeg vele errors, na reboot zelfde euvel als voorheen.
Kan screen output niet plakken (geen telnet, alleen lokaal).
Heb m'n userdata spul nog, gisteren backup gemaakt.
Fresh install lijkt me sneller ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:29:
[...]

Jup :) op de PI2 met openelec 5.0.3
Ik heb het net weer geprobeerd. Eerst een uitzendinggemist gezien en daarna een XL. Na een 25 min XL gaat beeld opeens op zwart... Daarna alleen nog netwerkactiviteit zichtbaar... Restart ik dat ding en probeer verder te gaan waar ik gebleven was en nog twee minuten later... BAM. Beeld op zwart... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
baba420 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:09:
Ik zit al een paar dagen te stoeien om een MySQL databse op te zetten op mijn Rpi 2 (Xbian als besturingssysteem 8) ), maar helaas wilt het maar niet lukken.

Ik heb mijn database gevuld met Kodi 14.1 en die is gewoon te gebruiken onder Kodi 14.2.
Als ik zo door de logfile loop lijkt het er wel op dat je een verbinding hebt met de sql database. Kun je wel sql query's uitvoeren en zijn de databases als video90 etc wel al aanwezig?

Paar dingen waar je aan kan denken, je gebruikt kodi als user/pass, maar heb je die ook gebruikt in de tutorial, of is daar xbmc als user/pass gebruikt?
Gebruik je de juiste instellingen voor het scrapen? Bij mij ging dat ook niet altijd lekker, dan kwam dat dialoog om mappen te scannen wel op, om weer snel te verdwijnen.

@Curlymo, gisteren heb ik de output nog gepost, net voor jij een reactie geplaatst had, mogelijk dat je die net gemist hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
De databases zijn gewoon beschikbaar en user/pass is ook allemaal kodi.

Maar goed, ik heb nu Openelec erop gezet en daar werkt het wel prima middels de LAMP addon. Never change a winning team zeggen ze dan. Het enige wat ik mis bij Openelec is een nfs server. Nu moet ik genoegen nemen met smb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
baba420 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:28:
De databases zijn gewoon beschikbaar en user/pass is ook allemaal kodi.

Maar goed, ik heb nu Openelec erop gezet en daar werkt het wel prima middels de LAMP addon. Never change a winning team zeggen ze dan. Het enige wat ik mis bij Openelec is een nfs server. Nu moet ik genoegen nemen met smb.
Vreemd dan. Maar ik heb ook heel wat zitten vloeken voordat ik het aan de praat kreeg. Pas sinds Kodi heb ik het werkend. Dezelfde setup met XBMC 13.2 weigerde gewoon de database te vullen.

Maar mooi dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@arie_papa:
code:
1
apt-get install xbian-package-config-xbmc=20150207-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:50:
@arie_papa:
code:
1
apt-get install xbian-package-config-xbmc=20150207-1
Dan komt die 1.0.2.7c weer tevoorschijn :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get install xbian-package-config-xbmc=20150207-1
Building dependency tree       

xbian-package-config-xbmc : Depends: xbian-update (>= 1.0.2-7c) but it is not going to be installed

edit: xbian-update zit trouwens op v 20150218-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou je het nogmaals willen proberen na een apt-get update; apt-get upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Helaas hetzelfde verhaal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get update; apt-get upgrade
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy Release.gpg
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy Release
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/main armhf Packages
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/contrib armhf Packages           
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/non-free armhf Packages          
Hit http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/rpi armhf Packages               
Hit http://xbian.serveftp.net stable Release.gpg                               
Hit http://xbian.serveftp.net stable Release                                   
Hit http://xbian.serveftp.net stable/main armhf Packages           
Ign http://xbian.serveftp.net stable/main Translation-en_US
Ign http://xbian.serveftp.net stable/main Translation-en
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/contrib Translation-en_US
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/contrib Translation-en
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/main Translation-en_US
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/main Translation-en
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/non-free Translation-en_US
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/non-free Translation-en
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/rpi Translation-en_US
Ign http://mirrordirector.raspbian.org wheezy/rpi Translation-en
Building dependency tree       
  xbian-package-config-xbmc
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get install xbian-package-config-xbmc=20150207-1
Building dependency tree       

Als het niet te fixen is, dan flash ik er vanavond wel een nieuwe image op, zo'n ramp is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mirrors zijn nog niet up-to-date :)
code:
1
2
wget http://apt.xbian.org/pool/stable/main/x/xbian-package-config-xbmc/xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb
dpkg -i xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Hmm, dan komen we weer met een volgende error (ik neem aan dat die code ook apart uitgevoerd moest worden)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root@slaapkamer:/home/xbian# wget http://apt.xbian.org/pool/stable/main/x/xbian-package-config-xbmc/xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb
--2015-02-20 09:20:27--  http://apt.xbian.org/pool/stable/main/x/xbian-package-config-xbmc/xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb
Resolving apt.xbian.org (apt.xbian.org)... 94.124.143.207
Connecting to apt.xbian.org (apt.xbian.org)|94.124.143.207|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 96058 (94K) [text/plain]
Saving to: `xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb'

100%[========================================================================================>] 96,058      --.-K/s   in 0.05s   

2015-02-20 09:20:28 (2.04 MB/s) - `xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb' saved [96058/96058]

root@slaapkamer:/home/xbian# dpkg -i xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb
dpkg: regarding xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb containing xbian-package-config-xbmc:
 xbian-package-config-xbmc breaks xbian-package-xbmc (<< 14.0)
  xbian-package-xbmc (version 13.2-RLS-1411559513) is present and installed.

dpkg: error processing xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb (--install):
 installing xbian-package-config-xbmc would break xbian-package-xbmc, and
 deconfiguration is not permitted (--auto-deconfigure might help)
Errors were encountered while processing:
 xbian-package-config-xbmc_20150220-1_armhf.deb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke versie van xbian-package-xbmc heb je geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Draait nog 13.2 zo te zien

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-cache policy xbian-package-xbmc
xbian-package-xbmc:
  Installed: 13.2-RLS-1411559513
  Candidate: 13.2-RLS-1411559513
  Version table:
 *** 13.2-RLS-1411559513 0
        100 /var/lib/dpkg/status

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is je laatste probleem. Hoe ziet je /etc/apt/sources.list en /etc/apt/sources.list.d/xbian.list eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
sources.list
code:
1
2
3
4
5
deb http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy main contrib non-free rpi
#deb http://xbian.brantje.com stable main
#deb http://xbian.brantje.com staging main
#deb http://xbian.brantje.com devel main
#deb-src http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy main contrib non-free rpi

xbian.list
code:
1
2
3
deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt stable main
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     staging   main    rpi-wheezy
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     devel   main    rpi-wheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie de XBian FAQ hoe ze eruit horen te zien. Dit probleem is al 100x langsgekomen op het xbian forum :) Ik dacht alleen dat je al de laatste images gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Echt raar, dacht dat ik de FAQ uit had gevoerd en gecontroleerd. Maar over rpi-wheezy heengekeken blijkbaar :o .

xbian.list is nu
code:
1
2
3
deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt stable main rpi-wheezy
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     staging   main    rpi-wheezy
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     devel   main    rpi-wheezy

Maar nu een apt-get update; apt-get upgrade

code:
1
2
3
4
5
  xbian-package-config-xbmc xbian-package-upstart-xbmc-bridge xbian-package-xbmc
The following packages will be upgraded:
  linux-libc-dev xbian-package-cec xbian-package-kernel
3 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 3 not upgraded.

En na nogmaals een apt-get update; apt-get upgrade zelfde verhaal |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even handmatig alle pakketten selecteren:
code:
1
apt-get install xbian-package-config-xbmc xbian-package-upstart-xbmc-bridge xbian-package-xbmc linux-libc-dev xbian-package-cec xbian-package-kernel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42
Ben van plan om een Pi 2 te kopen. Alleen vind ik het wel belangrijk of die ook DTS-HD , True-HD en Dolby Atmos kan doorgeven. Wil hem aansluiten op een Denon X1000.
In hoeverre is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:00:
Even handmatig alle pakketten selecteren:
code:
1
apt-get install xbian-package-config-xbmc xbian-package-upstart-xbmc-bridge xbian-package-xbmc linux-libc-dev xbian-package-cec xbian-package-kernel
Die gaf ook errors, maar nu na een herstart lijkt hij nu wel goed te lopen via xbian-config.
Maar, het nadeel van de RPi is wel duidelijk... even geduld aub...

Error was trouwens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-get install xbian-package-config-xbmc xbian-package-upstart-xbmc-bridge xbian-package-xbmc
Building dependency tree       
The following extra packages will be installed:
  libasound2 libasyncns0 libflac8 libice6 libmozjs10d libmpeg2-4 libnspr4 libproxy0 libpulse0 libsm6 libsndfile1 libx11-xcb1
  libxext6 libxi6 libxtst6 x11-common
Suggested packages:
  libasound2-plugins pulseaudio
The following NEW packages will be installed:
  libasound2 libasyncns0 libflac8 libice6 libmozjs10d libmpeg2-4 libnspr4 libproxy0 libpulse0 libsm6 libsndfile1 libx11-xcb1
  libxext6 libxi6 libxtst6 x11-common
The following packages will be upgraded:
  xbian-package-config-xbmc xbian-package-upstart-xbmc-bridge xbian-package-xbmc
3 upgraded, 16 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0 B/29.9 MB of archives.
After this operation, 10.4 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Error: another copy is running ... 0
Error: another copy is running ... 1
Error: another copy is running ... 2
Error: another copy is running ... 3
Error: another copy is running ... 4
Error: another copy is running ... 5
Error: another copy is running ... 6
Error: another copy is running ... 7
Error: another copy is running ... 8
Error: another copy is running ... 9
Error: another copy is running ... 10
Error: another copy is running ... 11
Error: another copy is running ... 12
E: Problem executing scripts DPkg::Pre-Invoke '[ ! -e /etc/default/xbian-snap ] || . /etc/default/xbian-snap; [ $ENABLEDAPT = yes ] || exit 0; z=$(findmnt -n /| awk '{print $2}'); z=${z#*\[\/}; export z=${z%%\/*}; if [ -x /usr/sbin/btrfs-auto-snapshot ]; then btrfs-auto-snapshot snapshot -k $KEEPAPT -l apt-run $z ;  fi ;'
E: Sub-process returned an error code

Maar intussen is de update al xbian-package-xbmc (14.2) aan het installeren, dus dat lijkt erop dat ik straks een eureka momentje hebt. Bedankt voor de hulp in ieder geval. Zal de volgende keer nog zorgvuldiger zijn voordat ik je kom lastig vallen.

edit:
code:
1
2
3
root@slaapkamer:/home/xbian# apt-cache policy xbian-package-xbmc
xbian-package-xbmc:
  Installed: 14.2~BETA2-1424232632

_/-\o_

edit2:
Het werkt als een tierelier. Een sql database als share, en na advancedconfig.xml aangepast te hebben wijzen ze nu allebei naar dezelfde database. Na een herstart werkte RPi nr2 ook prima met deze database.

:9~

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 20-02-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
baronruud schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:08:
Ben van plan om een Pi 2 te kopen. Alleen vind ik het wel belangrijk of die ook DTS-HD , True-HD en Dolby Atmos kan doorgeven. Wil hem aansluiten op een Denon X1000.
In hoeverre is dit mogelijk?
Niet... RPi ondersteunt geen DTS-HD en Dolby True-HD. Zowel niet via decoding als passtrough. Mocht dat echt een keiharde eis zijn zit je toch vast aan een HTPC of een mediaplayer

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 20-02-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 12:51
Heb sinds gisteren dus ook een PI2 en heb XBian geïnstalleerd.

Heb de officiële youtube addon geïnstalleerd maar geen enkele video speelt af.
Er komt even bezig met... maar voor de rest gebeurd er niets.

Video's van NAS & kmediatorrent enzo spelen wel goed af.
Enkel streaming via youtube lijkt mis te gaan. Moet ik nog iets speciaals instellen of zit er iets anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Tot nu toe veel plezier met mijn pi 2 icm xbian. Heb nog wat kleine dingetjes die ik nog moet uitzoeken. Xbmc scherm past niet helemaal op mijn tv, nadat ik hem niet meer direct heb aangesloten, maar via mijn yamaha receiver. En dvd's spelen niet met hardware acceleratie aan. Ik heb de licenties van raspberry ingevoerd. Softwarematig speelt ie de meeste wel. Ondertussen begrijp ik wel helemaal de aantrekkingskracht van een rasp. Voorlopig genoeg knutselvreugde. Bv temp en vochtigheidsmeting bv.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn Pi2 is binnen, maar mijn netwerkaansluiting doet het soms wel (op Xbian), maar meestal niet (eth0 down).

Iemand enig idee waarom? Zou het aan de voeding kunnen liggen? Het is de 2A van SOS.
Misschien dat-ie niet genoeg stroom levert voor de LAN-aansluiting, of zou ik dan andere symptomen zien?

Als het iets anders zou zijn, weet iemand dan wat? Ik kan niet SSH'en, dus ben een beetje beperkt :X

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Zijn er meer mensen die na het opstarten van Kodi/Xbian bovenin "XBIAN SUCCESVOL VERWIJDERD" ziet staan? Zie het soms meerdere keren zelf. Weet niet waar het op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Pascal Saul schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 00:00:
[...]

Ik heb het net weer geprobeerd. Eerst een uitzendinggemist gezien en daarna een XL. Na een 25 min XL gaat beeld opeens op zwart... Daarna alleen nog netwerkactiviteit zichtbaar... Restart ik dat ding en probeer verder te gaan waar ik gebleven was en nog twee minuten later... BAM. Beeld op zwart... :(
Hetzelfde net met de laatste Xbian gepropbeerd net maar dat gaat nog veel dramatischer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo

Inmiddels weer aan de gang. Begonnen met verse install van laatste Xbian, waarbij ik mn de usb stick wil gaan gebruiken om te zien of ik daarmee de problemen kan voorkomen.

Deze instructie gebruikt http://forum.xbian.org/thread-427-post-12999.html#pid12999, na wat puzzelen (specifiek raspberry) tot dit werkend geheel gekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1. stop xbmc via xbian-config --> services, stop xmbc
2. sudo umount /dev/sda(*)
3. sudo mkfs.btrfs -L xbian-usb /dev/sda1       (note I used an upartitioned USB stick)
4. sudo mount /dev/sda1 /mnt
5. sudo rsync -aAX /* /mnt/ --exclude={/dev/*,/proc/*,/sys/*,/tmp/*,/run/*,/mnt/*,/media/*,/lost+found,/home/*/.gvfs} --progress
6. sudo vi /mnt/etc/fstab
a) comment out the line with "/home" (with a "#" at the start of the line)
7. sudo vi /boot/cmdline.txt
a) change root=/dev/mmcblk0p2 to "root=/dev/sda1"
b) remove "subvol=root/@"
c) change "mod_scsi.scan=async" to "mod_scsi.scan=sync" if not already so
d) remove subvol=root/@ from rootopts in cmdline.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het ene op het andere moment doet mijn Raspberry het niet meer. Het startscherm komt: OpenElec, maar daarna zie ik echt enkel een zwart scherm. Enig idee wat dit kan zijn en welke stappen ik nu moet ondernemen? Ik heb geen image van het product. Wat nu? Heb zelf geen flauw idee, alles is correct aangesloten. Hoe kan dat "opeens" en wat moet ik daar tegen doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Je kunt toch gewoon een nieuwe image downloaden en die opnieuw op je sd kaartje flashen.
Openelec
Xbian

Wel even een backup maken van je licenties mocht je die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 22:02

SebasFM

BOFH

ApexAlpha schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:57:
Zijn er meer mensen die na het opstarten van Kodi/Xbian bovenin "XBIAN SUCCESVOL VERWIJDERD" ziet staan? Zie het soms meerdere keren zelf. Weet niet waar het op slaat.
Hier heb ik inderdaad ook last van, alleen bij het opstarten. Alles lijkt verder gewoon normaal te werken, dus voor mij is het absoluut geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ApexAlpha schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:57:
Oh, ik zie het ook, dacht dat het gewoon onderdeel is van de startuproutine? Ik weet ook niet wat het is? Hermounten van het SD-kaartje ofzo?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 21:46

verbraakje

🚦

Ik heb een probleem met openelec. de meeste films ziet hij wel als ik een lokatie toevoeg. Bij mijn series mist hij echter heel veel afleveringen. Is dit een missende codec of zie ik iets anders over het hoofd?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:57:
@CurlyMo

Inmiddels weer aan de gang. Begonnen met verse install van laatste Xbian, waarbij ik mn de usb stick wil gaan gebruiken om te zien of ik daarmee de problemen kan voorkomen.

Deze instructie gebruikt http://forum.xbian.org/thread-427-post-12999.html#pid12999, na wat puzzelen (specifiek raspberry) tot dit werkend geheel gekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1. stop xbmc via xbian-config --> services, stop xmbc
2. sudo umount /dev/sda(*)
3. sudo mkfs.btrfs -L xbian-usb /dev/sda1       (note I used an upartitioned USB stick)
4. sudo mount /dev/sda1 /mnt
5. sudo rsync -aAX /* /mnt/ --exclude={/dev/*,/proc/*,/sys/*,/tmp/*,/run/*,/mnt/*,/media/*,/lost+found,/home/*/.gvfs} --progress
6. sudo vi /mnt/etc/fstab
a) comment out the line with "/home" (with a "#" at the start of the line)
7. sudo vi /boot/cmdline.txt
a) change root=/dev/mmcblk0p2 to "root=/dev/sda1"
b) remove "subvol=root/@"
c) change "mod_scsi.scan=async" to "mod_scsi.scan=sync" if not already so
d) remove subvol=root/@ from rootopts in cmdline.txt
Interessant, expand filesystem e.d. werkt ook prima? Want ik heb wel eens vaker zitten prutsen om Xbian op een USB stick te krijgen maar tot nu toe helaas mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

verbraakje schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:15:
Ik heb een probleem met openelec. de meeste films ziet hij wel als ik een lokatie toevoeg. Bij mijn series mist hij echter heel veel afleveringen.
Hoogstwaarschijnlijk niet goed genoemde bestandsnamen.
http://kodi.wiki/view/Naming_video_files/TV_shows

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 21:46

verbraakje

🚦

Jep shit je hebt gelijkt!!

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gabsor, deze functie is gewoon ingebakken in XBian. xbian-config optie xbian-copy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:11:
@gabsor, deze functie is gewoon ingebakken in XBian. xbian-config optie xbian-copy.
Weet ik en heb ik ook gebruikt / getest, echter toen was alles nog steeds gemount op /dev/mmcblk0p2 en dat was niet het doel ;) Nu ziet het er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@xbian ~ # df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs           30G  1.7G   27G   7% /
udev            256K  4.0K  252K   2% /dev
tmpfs            74M  168K   74M   1% /run
/dev/sda1        30G  1.7G   27G   7% /
/dev/mmcblk0p1   34M   16M   19M  46% /boot
/dev/sda1        30G  1.7G   27G   7% /xbmc-backup

Maar goed ik ben slechts een knutselaar dus durf je natuurlijk niet tegen te spreken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arie_papa schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:16:
[...]

Interessant, expand filesystem e.d. werkt ook prima? Want ik heb wel eens vaker zitten prutsen om Xbian op een USB stick te krijgen maar tot nu toe helaas mislukt.
Zie opmerking CurlyMo, zou ook via xbian-config / xbian copier moeten werken maar dat werkte bij mij ook niet. Wou het graag op USB hebben om te kijken of ik dan van de corrupte filesystem / kernel panics af ben. Met OpenElec had ik dat om de haverklap. Met Xbian heeft het week stabiel gedraait op een sdcard maar opeens ook daar de boel kaduck. Dus een middagje prutsen maar wellicht onnodig als die xbian-config optie wel werkt. Goed, dan weer wat geleerd.

Mbt expand filesystem, geen idee. Heb meteen de hele usb stick gepartitioneerd c.q. volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
Vergeten jullie niet om cmdline.txt aan te passen nadat xbian copier klaar is?
code:
1
sudo nano /boot/cmdline.txt

code:
1
root=/dev/mmcblk0p2
veranderen in
code:
1
root=LABEL=xbian-copy

ctrl+X+Y en klaar is kees.

[ Voor 12% gewijzigd door baba420 op 20-02-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik idd ook gedaan en toen liep ie vast na reboot. No typo's btw.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
60 euro is niet een aanbieding volgens mij..

37 euro van https://www.sossolutions....ype-b-versie-20-0001.html

[ Voor 50% gewijzigd door jerkitout op 21-02-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Incl de extra's : behuizing/8Gb/voeding/UTP scheelt het 3 euro, let wel op dat de ibood pas op 11 Maart verstuurd :P
SOS is sneller denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door arjants op 21-02-2015 10:33 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Pagina: 1 ... 10 ... 59 Laatste

Let op:
~~~[html]Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]