• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-10 16:14
Ik sta op het punt om een Raspberry 2 (openELEC) aan te schaffen, ter vervanging van een Mede8er med400x2. De Mede8er verwerkt alles formaten en codecs foutloos, incl. de in M2TS en MKV gebakken subtitles. Kan iemand aangeven of de Raspberry 2 dit laatste ook kan? Mijn TV (Samsung UE48HU7500) kan het helaas niet, middels ingebouwde media streamer en DS Video app.

De Raspberry 2 wordt aangesloten op een Marantz receiver (SR7005) dmv hdmi. Het is de bedoeling dat de Raspberry 2 films streamt van een Synology. Meen hier gelezen te hebben dat de Raspberry 2 1 op 1 Dolby True HD en DTS HD-MA/HRA signalen kan doorgeven aan een receiver. Kan iemand dit bevestigen?

Is openELEC een voldoende gesloten systeem, zodat de Raspberry 2 niet om e zoveel tijd ''vastloopt''? En dus programmeer skills nodig zijn om eea weer werkend te krijgen (deze skills heb ik niet echt :( ). Plus als de Raspberry 2 vastloopt bij mijn vrouw, dan gaat ze het daarna nooit meer gebruiken.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:24
Na het upgraden naar van XBian naar de laaste versie werkt op beide Pi's de NFS connectie naar mijn server niet meer...
En dat is irritant, want nu kan ik helemaal niks meer afspelen :)

Is dit een bekend probleem? Ligt dat aan Kodi of XBian?

Blog

Werkt hier zonder problemen. Wat is de inhoud van je /etc/apt/sources.list.d/xbian.list? En is dit een RPi2 or RPi?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16

kraats

Ik rol

Was bij allebei mijn Pi's ook. 'sudo apt-get install libnfs4' uitvoeren fikste het

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Ben.Hahlen
CurlyMo schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:17:
Werkt hier zonder problemen. Wat is de inhoud van je /etc/apt/sources.list.d/xbian.list? En is dit een RPi2 or RPi?
Ik heb een RPi B (met 512MB) en een RPi B2.
RPi B2:
code:
1
2
3
deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt      stable  main rpi-jessie
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt  staging main rpi-jessie
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt  devel   main rpi-jessie

RPi B:
code:
1
2
3
deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt      stable  main rpi-jessie
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     staging   main    rpi-jessie
### deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt     devel   main    rpi-jessie
kraats schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:21:
Was bij allebei mijn Pi's ook. 'sudo apt-get install libnfs4' uitvoeren fikste het
Heb ik net uitgevoerd, waren niet geïnstalleerd op beiden.
Straks even kijken of het nu werkt :)

Blog

Die B2 moet rpi2-jessie bevatten. Dat zie ik bij meerdere fout gaan.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
CurlyMo schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:00:
code:
1
deb mirror://apt.xbian.org/mirror.txt      stable  main rpi2-jessie

Zo dus? En dit is xbian.list toch? Sources.list is gewoon die met raspbian dan?

• Ben.Hahlen
CurlyMo schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:00:
Dat heb ik nu aangepast.

NFS werkt weer na het installeren van de libnfs4.
Echter... Mijn TV Series heeft ie wel nu verwijderd, na een update van de library... Daar komt ie op de één of andere manier niet meer bij.
Films nog wel, dat is het hele rare er van...

Update
Na een update gedaan te hebben op de B1 staan alle TV Series weer WEL in de database. Als ik dan van de B2 weer update, dan wordt alles weer verwijderd...
Toch weer even op zoek naar de optie "Clean after update" en die uitzetten...
Dus ergens lijkt er iets niet helemaal goed te gaan, wat dat betreft.

Heb ook wat moeten spelen met het updaten van de B2, na het wijzigen van de xbian.list, want ik had wat nieuwere packages dan dat hij wilde installeren. Maar dat is nu gefixed :)

Update 2
Ok... De series (namen en seizoenen) worden toegevoegd, maar de episodes niet... Das ook wat lastig...

[ Voor 41% gewijzigd door Ben.Hahlen op 17-09-2015 18:43 ]

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 08:42
arie_papa schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:56:
Nadat je met putty verbinding hebt gemaakt
code:
1
cat .kodi/temp/kodi.log

(of nano ipv cat)

Verder zeggen die symptomen mij niet, ook de melding in Kodi is mij onbekend. Wellicht zit het euvel toch bij je tv, maar dat blijft op dit moment gissen. Welk type tv heb je? Misschien dan anderen met een plasma ook deze problemen hebben gehad, geen idee. Succes in ieder geval.

Heb je hem trouwens al geprobeerd om aan een andere monitor te hangen? Dan kun je weer het een en ander uitsluiten misschien
Heb 'm nu via de receiver aangesloten en dat geeft geen verschil, ik ga maar een andere kodi proberen, deze vertoont op dit moment teveel nukken maar ik ben bang dat dat voor alle versies geldt.

Ik kan trouwens alleen inloggen met xbian - raspberry, pi - raspberry geeft ie aan dat het wachtwoord niet goed is. Vervolgens zit ik dus in het xbian menu en kan ik nog steeds niet bij de log komen of ik weet niet hoe. Via OMX remote kan ik wel bij die file komen maar verder niet inkijken of kopieren.
Ik stop de kaart wel even in de pc. Dat heeft dus geen zin.

Edit:
Heb nu OpenElec erop gegooid, kan nu niet in mijn nas smb shares komen, ik kan ze wel vinden en erin maar het wachtwoord beveiligde gedeelte lukt niet, als ik alles invul en daarna op OK druk krijg ik direct weer hetzelfde scherm maar dan met een leeg wachtwoord veld en verder geen melding. Ben er nog mee bezig maar als iemand een oplossing weet dan hoor ik het wel, heb al nieuwe users aangemaakt op de nas maar dat helpt niet.

Edit: SMB probleem opgelost, het werkt niet als je username en wachtwoord invult met kodi yatse remote, er staat precies hetzelfde alleen werkt het niet, met de afstandsbediening invullen werkt het wel. Waarschijnlijk voegt die app een spatie ervoor toe of iets anders geks.

De melding generic hdmi is bij mij niet aanwezig met openelec en warempel is het beeld nu niet te bright. Alle problemen opgelost, tijd om te gaan genieten.

[ Voor 34% gewijzigd door Sunrise op 18-09-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:07

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Pi user bestaat niet in de XBian variant. Daar is het xbian/raspberry als user/pass.

In het xbian-config menu kun je via exit in de terminal komen waarna je het eerder genoemde commando kan uitvoeren om de logfile in te zien.

Ben wel benieuwd, heb je met Openelec ook dezelfde symptomen waar je in eerste instantie over klaagde (brightness / trage interface)?

edit:
Ik lees nu pas je edit, nou fijn dat de problemen nu weg zijn. Enjoy :)

[ Voor 10% gewijzigd door arie_papa op 18-09-2015 08:33 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De verkeerde xbian.list sources zouden vanaf gisteren ook opgelost moeten zijn en bij gebruikers waar het al verkeerd staat opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Ben.Hahlen schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:30:
[...]
... krijg je een error dat bepaalde keys niet gevonden kunnen worden.
Deze kan je installeren door de volgende commando's uit te voeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
gpg --keyserver pgpkeys.mit.edu --recv-key 8B48AD6246925553
gpg -a --export 8B48AD6246925553 | sudo apt-key add -
gpg --keyserver pgpkeys.mit.edu --recv-key 7638D0442B90D010
gpg -a --export 7638D0442B90D010 | sudo apt-key add -
gpg --keyserver pgpkeys.mit.edu --recv-key CBF8D6FD518E17E1
gpg -a --export CBF8D6FD518E17E1 | sudo apt-key add -
apt-get update

Zorg wel dat je de key-hashes vervangt voor je eigen keys :)
Waar vind ik mijn keys? Dat zijn de keys die in de errormessage genoemd worden, neem ik aan.
De commit van CurlyMo om dit op te lossen is blijkbaar nog niet doorgevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door JanPedaal op 18-09-2015 14:54 . Reden: sleutels gevonden ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 10:28
Laat sickrage al je series hernoemen. Daarna vind de Kodi(pi) ze zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
SmokingSig schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:55:
Laat sickrage al je series hernoemen. Daarna vind de Kodi(pi) ze zonder probleem.
Dan ben je ook al je "watched" status e.d. kwijt...

Afijn: ik heb het "opgelost" via een mega-omweg, maar het werkt nu iig weer:
De Autoclean optie na het updaten uitgezet in de Library Auto-updater.
Daarna via de Movies naar de TV Series mount gegaan en "scan for new content" gekozen, toen werd alles weer bijgevoegd.
Beetje omslachtig, maar het werkt...

Blog

• Sunrise
Ben erg onder de indruk van het apparaatje, waar mijn acryan van een extreem hoge bitrate ging stotteren presteert dit dingetje het om het wel vloeiend af te spelen.

Een ding probeer ik nog uit te vogelen hoe ik shh enable op openelec, dat hebben ze disabled in latere versies, ben wel topics aan het volgen maar duidelijk instructies kan ik niet vinden gezien bepaalde truukjes niet meer werken is dat topic voor mij een wazige boel. Er zou een optie moeten zijn in de settings maar die kan ik niet vinden. Ik kan dus geen connectie maken via putty of sftp met root - openelec. Ik blijf wel doorzoeken naar een oplossing.

Ik heb een aardige muziek collectie toegevoegd en als ik via het menu bij muziek kom vertraagd de boel kortstondig terwijl er geen covers te zien zijn. Bij movies is dat niet het geval, in ieder geval in veel mindere mate terwijl daar wel covers bij zitten. Geen ramp maar misschien hoort het niet?Het is zo'n 70gb aan mp3.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Apart, net de laatste updates gedaan van XBian naar Kodi 15.2. Ineens stond, bij mijn lcd tv's, de resolutie op 640x480. Kon het zo goedzetten, maar wel raar. Op de laatste forceer ik pal via de analoge uitgang en die was wel goed.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Oproep :)
Voor XBian zijn we op zoek naar nieuwe social media posters. Dat betekent zo nu en dan berichten plaatsen over (de voortgang) van XBian op Google+, Twitter en Facebook. Er is nog niemand die ze alle drie kan beheren aangezien je voor ons Facebook account ook zelf een Facebook account dient te hebben. Daarnaast is het een beetje retweeten als er over XBian wordt geschreven en beetje korte reacties geven.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Ik ben behoorlijk redelijk actief op Twitter, de rest helaas niet ;).
RT en wat reclame maken daar is geen probleem :)

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 13:51
Hoi allemaal,

ik heb tijdelijk een sport 1 go abonnement om formule 1 te kijken.
De app van sport 1 ondersteund chromecast, bij mij vliegt de stream er echter om de paar minuten uit en moet ik deze opnieuw aanzetten.

Nu dacht ik, probeer eens via een iphone die ik hier heb liggen.
Ik zag hier in de app naast het logo van chromecast ook het logo van Airplay staan.
Ik druk hier op en opeens springt mijn tv naar het hdmi kanaal van de rpi2 met kodi erop.
Hij speelt nu al een paar uur de stream van sport 1 go zonder problemen.

Nu is mijn vraag hoe ik vanaf mijn android telefoon/tablet kan streamen vanaf de sport 1 app naar kodi.
Ik heb het ook via Windows geprobeerd maar omdat dit via silverlight gaat zit die optie er niet tussen.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

nassan schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:37:
...

Nu is mijn vraag hoe ik vanaf mijn android telefoon/tablet kan streamen vanaf de sport 1 app naar kodi.
Ik heb het ook via Windows geprobeerd maar omdat dit via silverlight gaat zit die optie er niet tussen.
Airplay is toch een Apple dingetje? Vraag me af of dat beschikbaar is op Android. Daar zou het via de Chromecast koppeling moeten gaan.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-10 16:14
SjakieZulu schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:40:
Ik sta op het punt om een Raspberry 2 (openELEC) aan te schaffen, ter vervanging van een Mede8er med400x2. De Mede8er verwerkt alles formaten en codecs foutloos, incl. de in M2TS en MKV gebakken subtitles. Kan iemand aangeven of de Raspberry 2 dit laatste ook kan? Mijn TV (Samsung UE48HU7500) kan het helaas niet, middels ingebouwde media streamer en DS Video app.

De Raspberry 2 wordt aangesloten op een Marantz receiver (SR7005) dmv hdmi. Het is de bedoeling dat de Raspberry 2 films streamt van een Synology. Meen hier gelezen te hebben dat de Raspberry 2 1 op 1 Dolby True HD en DTS HD-MA/HRA signalen kan doorgeven aan een receiver. Kan iemand dit bevestigen?

Is openELEC een voldoende gesloten systeem, zodat de Raspberry 2 niet om e zoveel tijd ''vastloopt''? En dus programmeer skills nodig zijn om eea weer werkend te krijgen (deze skills heb ik niet echt :( ). Plus als de Raspberry 2 vastloopt bij mijn vrouw, dan gaat ze het daarna nooit meer gebruiken.
Niemand? 😕
Subs in mkv worden goed verwerkt. M2ts weet ik niet.

Vwb dts-hd staat al eea genoemd in dit topic.

OpenELEC is zeer stabiel.

👉🏻 Blog 👈🏻

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

DaRoot

Some say...

Zojuist beide Pi 2's frisse installatie Xbian gegeven..
xbian-config CLI programma en rebooten werkt nog niet. sudo reboot wel.
na de eerste keer starten bij allebei wel de achtergrond in beeld, geen menu's in confluence.
stroom eraf en erop: dan wel confluence in beeld. Dan melding dat de skin niet geheel geladen kan worden.
3e start: nu werkt e.e.a. goed.

Daarna gaat updaten en addons installeren eigenlijk prima, maar weinig vlekkeloze start eerlijk gezegd..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Graag zoveel mogelijk van je ervaringen op XBian Git rapporteren, dan pakken de ontwikkelaars het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ander probleem erbij: op 1 van de 2 gaat de TV vanzelf weer aan als de pi aanstaat en de TV uitgezet is. Hdmi settings zijn bij beide gelijk..

Fixed: bij de CEC pulse eight configuratie wat aangepast..

[ Voor 17% gewijzigd door DaRoot op 20-09-2015 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
MKV werkt inderdaad prima, .m2ts met subtitles ook.

OpenELEC is zeer stabiel. Het kan wel eens voorkomen dat de SD-kaart corrupt raakt. Vooral bij het niet goed afsluiten, stroomverlies of bij een vastloper die waarschijnlijk al veroorzaakt is door eerdere corruptie. OpenELEC zal dan niet meer booten en een error geven. Je kunt dat voorkomen door OpenELEC te installeren op een USB-stick en de bootpartitie op de SD-kaart te laten (die is standaard readonly dus kan niet corrupt). Ik gebruik zelf deze pricewatch: Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver omdat die klein is maar ook lekker snel. De meningen zijn sterk verdeeld over het wel of niet installeren op een USB-stick, maar je bent er wel 100% zeker van dat het zaakje niet corrupt kan raken. Of het je die €10 extra waard is moet je natuurlijk zelf bepalen ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik heb daar gekeken, ik kan het op dit moment niet dubbel checken, niet thuis. Kan het niet zijn dat het eruit is gehaald in nieuwere versies?

Uit deze link en onderstaande tekst kan ik nu zeggen dat het probleem waarschijnlijk is ontstaan bij de installatie, ik heb tijdens de 1e boot alles een beetje snel weggedrukt ervan uitgaande dat het slechts tips waren over het gebruik, waarschijnlijk heb ik die optie ook weggeklikt om ssh in staat te stellen.
So, I went back with a fresh 5.0.8 card, booted and asked for SSH to be enabled during the wizard's configuration. NOW IT WORKS. Hmmm. I have not had time to try and figure out what difference this makes, but I'm pretty sure this is a reproducible observation. My guess is that if someone ignores the SSH option during initial setup, ssh can't be turned on later. Huh. Also interesting that logs aren't available over ssh... I have the system log from the initial setup, which shows ssh running for what it's worth.

[ Voor 56% gewijzigd door Sunrise op 20-09-2015 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zet het altijd aan dus dat weet ik niet. :) Het zou wel vreemd zijn als dat zo zou zijn...

Je moet in ieder geval kijken bij Settings, OpenELEC Settings, Services en daar kun je o.a. kiezen voor "Enable SSH" en "Disable SSH Password".

Ik gebruik OpenELEC 5.0.8.

Edit:
Ik zie nu dat in het plaatje dat ik eerder stuurde de optie "Enable SSH" er niet bij staat.
Bij mij staat deze er wel degelijk bij zoals:
https://linuxundich.de/wp...enelec-ssh-aktivieren.png

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 20-09-2015 09:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Ik heb sinds een week een RPi2 met OpenELEC 5.0.8. Ik heb Audo geinstalleerd maar krijg de volgende foutmelding bij sabnzbd:

'PostProcessing was aborted (Cannot create final folder xxx).

Dat is na het verifiëren, dus ik vermoed als hij gaat uitpakken.

Iemand een idee? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bokkiej op 20-09-2015 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ken Audo niet maar klinkt als een rechten probleem.

Edit:
Misschien helpt dit?
https://forums.sabnzbd.org/viewtopic.php?f=2&t=16909
Rechten probleem en wellicht staat je pad verkeerd.

[ Voor 59% gewijzigd door technorabilia op 20-09-2015 10:24 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Laatst online: 10:26
kraades schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:22:
Ik ken Audo niet maar klinkt als een rechten probleem.

Edit:
Misschien helpt dit?
https://forums.sabnzbd.org/viewtopic.php?f=2&t=16909
Rechten probleem en wellicht staat je pad verkeerd.
Pffff, een '/' teveel in het pad. Nieuw met Linux, ik ben gewend dat je op 'browse' kan klikken en de map kan selecteren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hoe kan ik een Logitech K400 plus toetsenbord laten werken via CEC?

Wanneer ik het toetsenbord via de tv aansluit, dan herkent de raspberry dit niet als een ander apparaat. Zowel de afstandbediening als het toetsenbord werken via CEC. Probleem is dat via het toetsenbord dan enkel de navigatie werkt. Typen werkt niet. Zodra ik het toetsenbord rechtstreeks aansluit op de raspberry, dan is het opgelost. Maar aangezien ik het toetsenbord ook graag voor de tv zelf wil gebruiken is dat niet de beste oplossing. Iemand enig idee of dit een instelling is? Oh ja, en het touchpad werkt op beide apparaten niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:36
Moet je debugging aanzetten en de keymap.xml geloof ik aanpassen. Maar weet niet zeker of hij alles wel doorgeeft met cec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
kraades schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:00:
Ik zet het altijd aan dus dat weet ik niet. :) Het zou wel vreemd zijn als dat zo zou zijn...

Je moet in ieder geval kijken bij Settings, OpenELEC Settings, Services en daar kun je o.a. kiezen voor "Enable SSH" en "Disable SSH Password".

Ik gebruik OpenELEC 5.0.8.

Edit:
Ik zie nu dat in het plaatje dat ik eerder stuurde de optie "Enable SSH" er niet bij staat.
Bij mij staat deze er wel degelijk bij zoals:
https://linuxundich.de/wp...enelec-ssh-aktivieren.png
Ben voorlopig nog niet in staat om iets te bekijken, laat later nog wat van mij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:27
Ik wil een tweede Kodi systeempje in m'n slaapkamer gaan gebruiken. Is er een handige manier om je presets vwb uiterlijk/skin en menu preferences (geautomatiseerd) over te nemen? Gewoon SD-kaart klonen is geen optie aangezien op de primaire RPI ook SAB/Sickbeard/Couchpotato/Transmission draait en een externe USB er aan heeft hangen. Draait daarom op homebrew Raspbian met wat aanpassingen her en der.

Tweede systeem gaat gewoon die USB storage gebruiken (via SMB), maar wil het liefst Kodi er wel zoveel mogelijk hetzelfde uit laten zien. Was van plan er verder gewoon OpenElec op te knallen aangezien deze niks meer hoeft te doen dan Kodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 23:34

TRaSH

koffie ?

Userdata kopiëren

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Thanks, had ik al in m'n achterhoofd, wist alleen niet of hij dan ook je preferences van add-ons en/of skins meepakte.

Moet dan dus even handmatig m'n advancedsettings en sources nalopen, daar zitten wel wat tweaks in, plus zijn m'n sources op de 2e Pi niet lokaal, maar moet ik even de SMB paths invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Je kan ook je sd kaart klonen en die 3 services die je noemt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
ApexAlpha schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:27:
Je kan ook je sd kaart klonen en die 3 services die je noemt stoppen.
Mjah dat zijn de voornaamste, er draait nog meer. Plus is het sowieso gewoon een raspbian distro die ik door de jaren heen aan m'n wensen heb getweaked. Erg leuk voor de 'primaire' Pi, maar voor een tweede wil ik gewoon zo simpel en generiek mogelijk houden. Ben al een heel eind met het kopieren van de add-ons settings. Gaat me eigenlijk vooral om de look and feel zodat de rest van het huishouden (lees: vriendin) het ook nog snapt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 14:46
Iemand ervaring met installatie van USB WiFi dongle edimax 7811utc (http://www.edimax.com/edi...c600_dual-band/ew-7811utc) op een Xbian systeem ?

Ben niet zo'n held in Linux. Met lsusb zie ik dat de Edimax herkent wordt.
Xbian-config en Kodi zien hem niet. Ik vermoedt dat er een driver geinstalleerd moet worden.

Enig idee hoe ik dit doe ? Ik heb gelezen dat je de pi op een netwerkkabel moet aansluiten zodat de driver automatisch geinstalleerd wordt. Werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:24
The_Admin schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:50:
Ik wil een tweede Kodi systeempje in m'n slaapkamer gaan gebruiken. Is er een handige manier om je presets vwb uiterlijk/skin en menu preferences (geautomatiseerd) over te nemen? Gewoon SD-kaart klonen is geen optie aangezien op de primaire RPI ook SAB/Sickbeard/Couchpotato/Transmission draait en een externe USB er aan heeft hangen. Draait daarom op homebrew Raspbian met wat aanpassingen her en der.

Tweede systeem gaat gewoon die USB storage gebruiken (via SMB), maar wil het liefst Kodi er wel zoveel mogelijk hetzelfde uit laten zien. Was van plan er verder gewoon OpenElec op te knallen aangezien deze niks meer hoeft te doen dan Kodi.
Op dit moment stream ik nog steeds alles maar ik wil mijn RPI eigenlijk ook gaan inzetten als download unit naast de standaard mediaplayer. Wat is jou ervaring, trekt de RPI2 dit zonder problemen? Van wat ik gelezen heb wel.

Hoe heb je dit opgezet? Gewoon kale Raspbian install met daarop SAB/Sickbeard/Couchpotato/Transmission en KODI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
SuperKneus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:45:
[...]

Op dit moment stream ik nog steeds alles maar ik wil mijn RPI eigenlijk ook gaan inzetten als download unit naast de standaard mediaplayer. Wat is jou ervaring, trekt de RPI2 dit zonder problemen? Van wat ik gelezen heb wel.

Hoe heb je dit opgezet? Gewoon kale Raspbian install met daarop SAB/Sickbeard/Couchpotato/Transmission en KODI?
Ik heb thuis een RPI2 en draai Kodi, NZBGet, SickBeard, Transmission en er zit een externe HD op aangesloten. werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Signs schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:11:
[...]

Ik heb thuis een RPI2 en draai Kodi, NZBGet, SickBeard, Transmission en er zit een externe HD op aangesloten. werkt perfect.
Gaan die 'services' op een lagere prioritijd tijdens het afspelen van media? Kan mij namelijk voorstellen dat het downloaden (en wegschrijven) op maximale snelheid en tegelijkertijd een blueray afspelen van dezelfde hd problematisch kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Robert777 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:25:
[...]

Gaan die 'services' op een lagere prioritijd tijdens het afspelen van media? Kan mij namelijk voorstellen dat het downloaden (en wegschrijven) op maximale snelheid en tegelijkertijd een blueray afspelen van dezelfde hd problematisch kan zijn.
Geen idee, kan nu ff niet checken voor je. Alhoewel ik normaal gesproken op afstand meuk download en vrouwlief tegelijkertijd film aan het kijken is. Het is geen full bluray wat ze kijkt, eerder HD of WEB-DL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In geval van XBian gebeurt dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
SuperKneus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:45:
[...]

Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het meeste kan je zo uit repositories vissen, anders wat handmatig werd, zorgen dat er init.d scripts draaien en gáán. Is geen rocket science :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:50:
In geval van XBian gebeurt dat inderdaad.
Betekend dat dat het niet gebeurt bij OpenElec of weet je het alleen van Xbian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken alleen XBian.

• The_Admin
Iemand ervaring met een tweede pi als 'slave' gebruiken via uPnP? Ik wil dus een tweede pi in de slaapkamer neergooien, en in principe (volgens de wiki) kan je vrijwel alles (benaderen bestanden en syncen library als voornaamste) regelen via uPnP. Ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt.

Idee is dat de tweede pi wel stand-alone is en 'los' bedient wordt via app, maar hij haalt inderdaad zijn media van de primaire pi.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Ik heb er nooit mee gewerkt omdat ik dacht dat de functionaliteit niet werkte. Ikzelf werk met een MySQL database, maar dan is het wel zaak dat je op al je devices je shares op dezelfde manier benaderd. Als je op Pi1 dus de bestanden lokaal benadert en op Pi2 via SMB/NFS dan zal het niet werken.

Maar net even google aan geslingerd en blijkbaar benader ik de andere Pi's op de foute manier om van UPnP gebruik te kunnen maken. Wellicht heb je wat aan dit linkje..

ik moet beter lezen, de wiki had je gevonden

Post je overigens wel je bevindingen? Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd of het naar jou tevredenheid werkt :)

[ Voor 17% gewijzigd door arie_papa op 23-09-2015 21:26 ]

Verwijderd

Ik worstel al een tijdje met de keuze tussen cache en zero-cache in advancedsettings.xml (openElec, RPi2).

<cachemembuffersize>0</cachemembuffersize> of

<cachemembuffersize>83886080</cachemembuffersize>

Overigens lijkt de film met de 2de optie toch maar voor 40mb te bufferen. Heeft dit te maken met de readbuffer?

Wat zijn de voor- en nadelen van zero-cache bij gebruik van alleen een microsd class 10?

Een hoge readbuffer (bv. <10) lijkt te zorgen dat de microsd geen "tijd" meer heeft om de film af te spelen, omdat deze de film dan met de volledige internetsnelheid opgeslagen wordt naar de microsd.
Daarom heb ik de readbuffer op 4 gezet. Ik kom ook sites tegen die readbuffer 4.0 aangeven. Is 4 hetzelfde als 4.0?

<readbufferfactor>4.0</readbufferfactor>

• Sunrise
Wat betreft SSH & OpenElec klopt het inderdaad dat bij eerste boot van OpenElec je SSH moet aanvinken bij [Sharing and Remote Access] anders krijg je de optie niet mee geïnstalleerd. Probleem in ieder geval opgelost.
Afbeeldingslocatie: http://www.htpcbeginner.com/images/2014/01/openelec-enable-samba-wizard-500x281.png
Staat standaard uitgevinkt. (niet mijn plaatje, let niet op de samba omcirkeling, die staat overigens standaard aangevinkt.)

[ Voor 11% gewijzigd door Sunrise op 24-09-2015 09:20 ]

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:53
Ik heb al enkele maanden mijn Xbian met Raspberry PI2 niet meer aangeraakt en wou hem gisteren nog eens proberen.

Ik dacht, zal maar even updaten maar had geen updates... (Na 3 maanden geen updates?)
Even later kreeg ik een boodschap dat ik kodi op 4.x (beta) draaide en dat 5.x stable uit was en dat ik best kon upgraden.

Nu heb ik geen idee wat ik moet doen om de laatste versie van xbian te draaien.
Iemand een idee?

Note: de xbian heeft wel altijd aangestaan.

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 20:51
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:41:
Ik worstel al een tijdje met de keuze tussen cache en zero-cache in advancedsettings.xml (openElec, RPi2).

<cachemembuffersize>0</cachemembuffersize> of

<cachemembuffersize>83886080</cachemembuffersize>

Overigens lijkt de film met de 2de optie toch maar voor 40mb te bufferen. Heeft dit te maken met de readbuffer?

Wat zijn de voor- en nadelen van zero-cache bij gebruik van alleen een microsd class 10?

Een hoge readbuffer (bv. <10) lijkt te zorgen dat de microsd geen "tijd" meer heeft om de film af te spelen, omdat deze de film dan met de volledige internetsnelheid opgeslagen wordt naar de microsd.
Daarom heb ik de readbuffer op 4 gezet. Ik kom ook sites tegen die readbuffer 4.0 aangeven. Is 4 hetzelfde als 4.0?

<readbufferfactor>4.0</readbufferfactor>
Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen hierover. Streamen bij mijn RPi2 met enkel microsd class 10 gaat niet altijd soepel. Het vreemde hierbij is dat als zijn cache leeg is hij, in plaats van pauzeert om te bufferen, overschakelt naar een soort frameskip gebeuren. Hierdoor lijkt het of het beeld versneld wordt afgespeeld.

[update] Heb mijn antwoord denk ik al op http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door MatsSkoe op 24-09-2015 10:20 ]

• Lanithro
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik zit met een uitdaging. Ik heb al een tijdje mijn RPI met een Hifiberry (gekocht via SOSSolutions). Ik heb in het verleden al een update gedaan van Kodi (OpenElec), maar daarna werkte mijn Hifiberry niet meer. Ik kreeg hem ook niet goed aan de praat, Het geluid begon ontzettend te haperen. NU moest ik mijn SD kaartje terugsturen om het weer werkend te krijgen. Hebben andere mensen met een HiFiberry dit probleem ook wel een gehad?

Yavu Steam Profile Lanithro

Verwijderd

MatsSkoe schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:37:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen hierover. Streamen bij mijn RPi2 met enkel microsd class 10 gaat niet altijd soepel. Het vreemde hierbij is dat als zijn cache leeg is hij, in plaats van pauzeert om te bufferen, overschakelt naar een soort frameskip gebeuren. Hierdoor lijkt het of het beeld versneld wordt afgespeeld.

[update] Heb mijn antwoord denk ik al op http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache gevonden.
Ik ben bekend met deze site, maar wat is precies de oplossing voor jouw?

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Pfff, ik ging even de ip-range omgooien van mijn thuisnetwerk.

Eerst natuurlijk ip-range toevoegen in je hoofd-pc om zo binnen beide netwerken te werken.
- Dan de 3 Kodi spelers incl advancedsettings.xml >> geen strak plan achteraf #tip
- Daarna router / dhcp / forwarding
- Daarna nas en /etc/fstab van een paar pc's
- Daarna RPi2 MySQL server > my.conf niet vergeten dus
- Daarna export kodi database >> find / replace oud / nieuw ip (ja ik weet dat kan ook met sql update.... )
- Import met wat klungelen

Toen de boel herstarten en ineens reageerde alledrie de kodi-players stronttraag. Blijkt uiteindelijk mijn /etc/resolv.conf van de sqlserver nog naar het oude ip-adres te wijzen....

Draait weer als een tierelier overigens

edit:
Het valt me trouwens op dat Kodi 15.2 eindelijk de goede resolutie pakt voor mijn tv op de slaapkamer (720p). Voorheen was de beste setting om op 1080p te zetten anders kreeg ik glitches door het scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door arie_papa op 25-09-2015 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn raspberry met Openelec is via HDMI aangesloten op m'n LG home cinema set.
als er een film op pauze wordt gezet en daarna wordt hervat dan is vaak het geluid weggevallen.
Om dit "op te lossen" moet ik dan de input van het home cinema set weer switchen naar de HDMI poort waarop de pi is aangesloten.

Hebben jullie enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

Kan het bijvoorbeeld met de App te maken hebben waarmee de pi wordt aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:01:
Mijn raspberry met Openelec is via HDMI aangesloten op m'n LG home cinema set.
als er een film op pauze wordt gezet en daarna wordt hervat dan is vaak het geluid weggevallen.
Om dit "op te lossen" moet ik dan de input van het home cinema set weer switchen naar de HDMI poort waarop de pi is aangesloten.

Hebben jullie enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

Kan het bijvoorbeeld met de App te maken hebben waarmee de pi wordt aangestuurd?
Probeer 'Keep audio device alive' instelling eens te verlengen

Afbeeldingslocatie: http://kodi.wiki/images/thumb/7/78/Settings_-_Audio_Output.png/800px-Settings_-_Audio_Output.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delacer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 13:30
Ik loop al een tijdje op een probleempje aan bij OpenElec op een Rpi/2, aangesloten via HDMI / CEC en dat is als ik de Samsung Tv op een andere source zet en na een tijdje terugkeer, geen beeld meer heb van Kodi. Er rest dan niks anders dat herop te starten. Gelukkig heb ik daar een drukknopje voor gemaakt aangesloten op P6.
Is er een manier om bij het terugschakelen van HDMI ingang op de TV onmiddellijk terug beeld te hebben ?
Wat wel werkt is vb als de Kodi uitgeschakeld wordt via de "uit" knop op het beginscherm, de TV ook uit gaat.
De laatste tijd met de TV in stand-by start deze niet meer op als ik Kodi start, moet dan zelf de TV manueel starten via de afstandsbediening en de source kiezen. Eenmaal op Kodi staat de resolutie dan heel laag en reageert de afstandsbediening niet. Enige oplossing dan is de Rpi heropstarten via het "knopke" want ik weiger voorlopig de voeding uit te trekken.
De versie van OpenElec is 5.0.8 en heb nog niet zolang geleden een update uitgevoerd van 5.0.0.
Het lijkt erop dat het sinds OpenElec 5.0.8 beetje misgaat, maar er kan ook ergens een paar instellingen mis staan.
Zijn hier oplossingen voor behalve herinstalleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 13-10 14:33

Eboman

Ondertitel

delacer schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:48:
Ik loop al een tijdje op een probleempje aan bij OpenElec op een Rpi/2, aangesloten via HDMI / CEC en dat is als ik de Samsung Tv op een andere source zet en na een tijdje terugkeer, geen beeld meer heb van Kodi. Er rest dan niks anders dat herop te starten. Gelukkig heb ik daar een drukknopje voor gemaakt aangesloten op P6.
Is er een manier om bij het terugschakelen van HDMI ingang op de TV onmiddellijk terug beeld te hebben ?
Wat wel werkt is vb als de Kodi uitgeschakeld wordt via de "uit" knop op het beginscherm, de TV ook uit gaat.
De laatste tijd met de TV in stand-by start deze niet meer op als ik Kodi start, moet dan zelf de TV manueel starten via de afstandsbediening en de source kiezen. Eenmaal op Kodi staat de resolutie dan heel laag en reageert de afstandsbediening niet. Enige oplossing dan is de Rpi heropstarten via het "knopke" want ik weiger voorlopig de voeding uit te trekken.
De versie van OpenElec is 5.0.8 en heb nog niet zolang geleden een update uitgevoerd van 5.0.0.
Het lijkt erop dat het sinds OpenElec 5.0.8 beetje misgaat, maar er kan ook ergens een paar instellingen mis staan.
Zijn hier oplossingen voor behalve herinstalleren ?
staat er misschien in de power settings aan dat hij na een tijdje een hibernate doet of zo, mogelijk zit het hier in ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Volgens mij moet je bij de HDMI-CEC settings e.e.a. veranderen.. ignore_hdmi_cec zoiets..

http://elinux.org/RPiconfig#Video_mode_options

• delacer
staat er misschien in de power settings aan dat hij na een tijdje een hibernate doet of zo, mogelijk zit het hier in ?
Zal bij het eerstvolgende gebruik dit eens nagaan, alvast bedankt voor de tip
Volgens mij moet je bij de HDMI-CEC settings e.e.a. veranderen.. ignore_hdmi_cec zoiets..
De HDMI-CEC settings zijn door mij niet gewijzigd geweest, maak zal eens kijken...in de TV en in de Rpi.

• The_Admin
Nav de post eerder, wat is jullie ervaring met video caching? In het geheugen (100 a 150mb) of op 0 en dus op de SD-kaart (class 10)?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb hem gewoon op de default staan (geen idee wat dat is :p). Zelfs als hij aan het cachen is (soms bij het spoelen) en ik druk dan gewoon op play dan speelt hij zonder verdere haperingen. Ik speel alles streaming (lijkt me dat daar die caching ook voor is, om slechte verbindingen op te vangen?)

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 26-09-2015 14:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mick1990
  • Niet online
Standaard is er in openelec al een kleine cache aanwezig. In de vorm van een buffer. In principe voldoet die prima, maar met problemen zou je idd die extra caching kunnen gebruiken. Wel in het geheugen laden; op de SD-kaart heeft geen nut. Overigens is 100 MB cachen wel erg veel van het goede en zal het starten van de video pas beginnen als de cache volzit. Hetzelfde geldt voor de video doorspoelen. Ik zou hem gewoon op de 20MB laten die aangeraden wordt in de wiki, ofwel 20971520. Dat cache je 20 MB video en daarvoor is dan 60MB ddr voor nodig.

Heb je problemen met afspelen dan dat je 100 MB cache wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Mick1990 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:16:
Standaard is er in openelec al een kleine cache aanwezig. In de vorm van een buffer. In principe voldoet die prima, maar met problemen zou je idd die extra caching kunnen gebruiken. Wel in het geheugen laden; op de SD-kaart heeft geen nut. Overigens is 100 MB cachen wel erg veel van het goede en zal het starten van de video pas beginnen als de cache volzit. Hetzelfde geldt voor de video doorspoelen. Ik zou hem gewoon op de 20MB laten die aangeraden wordt in de wiki, ofwel 20971520. Dat cache je 20 MB video en daarvoor is dan 60MB ddr voor nodig.

Heb je problemen met afspelen dan dat je 100 MB cache wilt gebruiken?
100mb is wel wat veel ja, sowieso lost het denk ik weinig op, de bottleneck is dat er nu nog via wifi wordt gestreamed, dus hij blijft gewoon praktisch om de paar seconden bufferen als je film kijkt van paar Gb.

Grotere cache gaat dat waarschijnlijk ook niet geheel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Je kunt het zien als je een toetsenbord aansluit en op de letter O drukt. Je ziet dan iets staan als D(Video: h264 1920x1080) en daaronder P(fr: 23,976, vq:99% )

Die vq is de standaardbuffer in Kodi. Als je caching hebt ingeschakeld zie je ergens ook een regel staan met iets als Cache: 20 MB. Als de cache leegloopt dan heb je altijd nog die vq buffer. Als die ook leegloopt naar 0% dan pauzeert idd de video en moet de vq weer vollopen.

ligt dan meestal aan het netwerk idd. Zie vaak mensen die thuis een goede router hebben, maar vervolgens een wifi-ontvanger gebruiken van een paar euro en geen extra accesspoint hebben boven. Dan kun je al snel tegen problemen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is hier iemand met een RPi2 die de addon Plexus werkend heeft gehad?
Zo ja, zou deze persoon de /userdata/addon_data/program.plexus/ map willen inzippen en delen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delacer
delacer schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 01:18:
[...]

Zal bij het eerstvolgende gebruik dit eens nagaan, alvast bedankt voor de tip

[...]

De HDMI-CEC settings zijn door mij niet gewijzigd geweest, maak zal eens kijken...in de TV en in de Rpi.
Beide instellingen gevonden in:
Systeem > Invoerapparaten > Randapparaten > CEC Adaptor
en daarin staan dus verschillende instellingen waarom deze die ik nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:08:
[...]

Ik ben bekend met deze site, maar wat is precies de oplossing voor jouw?
Voorbeeld 4 heb ik nu ingesteld en dit werkt (misschien nog enigszins volgens het concept wishful-thicking) een stuk beter. Mocht dit nog anders uitpakken horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zmokkie
  • Laatst online: 22-05 10:31
Goedemorgen,

sinds een week in het bezit van een Raspberry Pi 2 met Kodi erop. Ik gebruik een 2A micro USB voeding. Ik sluit de PI af via het Kodi menu en daarna haal ik de stekker uit het stopcontact om de stroom eraf te halen. Wat ik zou willen is een aan/uit schakelaar tussen m'n PI en de voeding of een aan/uit schakelaar tussen het stopcontact en de voeding (verlengsnoer met schakelaar). Ik zie op internet wel micro usb schakelaars met aan/uit knop (https://www.sossolutions....b-kabeltje-met-schakelaar) maar die kan ik niet op mijn 2A voeding aansluiten. Heb wel een stekkerdoos met schakelaar maar dat zijn van die lompe blokken en mijn zoontje vindt het wel erg leuk om op de lichtgevende oranje schakelaar te drukken. Ik zou graag willen weten of jullie tips hebben voor een snoer met schakelaar zodat ik niet elke keer de stekker erin en eruit moet doen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er zelf een kaku schakelaar tussen.
http://www.klikaanklikuit...producten-1/apa3-1500r-1/
Deze kun je wel vinden voor minder geld dan de genoemde adviesprijs.
Ook zijn er wel clonen te vinden bij de Action bijvoorbeeld.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier staat de pi standaard aan, maar wordt aanvullende randapparatuur via KlikAanKlikUit en pilight aan- of uitgezet bij het starten van een film of muziek. TV blijft bijvoorbeeld uit bij muziek maar niet bij een film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Laatst online: 22-09 18:59
Zmokkie schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:31:
Goedemorgen,

sinds een week in het bezit van een Raspberry Pi 2 met Kodi erop. Ik gebruik een 2A micro USB voeding. Ik sluit de PI af via het Kodi menu en daarna haal ik de stekker uit het stopcontact om de stroom eraf te halen. Wat ik zou willen is een aan/uit schakelaar tussen m'n PI en de voeding of een aan/uit schakelaar tussen het stopcontact en de voeding (verlengsnoer met schakelaar). Ik zie op internet wel micro usb schakelaars met aan/uit knop (https://www.sossolutions....b-kabeltje-met-schakelaar) maar die kan ik niet op mijn 2A voeding aansluiten. Heb wel een stekkerdoos met schakelaar maar dat zijn van die lompe blokken en mijn zoontje vindt het wel erg leuk om op de lichtgevende oranje schakelaar te drukken. Ik zou graag willen weten of jullie tips hebben voor een snoer met schakelaar zodat ik niet elke keer de stekker erin en eruit moet doen.
Alvast bedankt.
Waarom wil je hem uit zetten? Dat ding strekt amper stroom.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delacer
Je kan het kabeltje met schakelaar van sos wel gebruiken met een voedingsblokje met usb aansluitingen zoals vb dit: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00291891/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Toen ik hem dagelijks uitzette had ik veel problemen met corruptie op de sdkaart. Ook al probeerde ik dat netjes te doen via afsluiten en dan pas de stroom er af.

Sinds ik dat niet meer doe heb ik geen problemen meer gehad en aangezien het stroomverbruik maar een paar euro per jaar is laat ik hem voortaan maar aan staan. Je kan ook gewoon die oranje knop verstoppen voor je zoon of hem aan een stekkerblok zonder knop hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 28-09-2015 11:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delacer
Had je andere problemen, behalve een corrupte SD kaart, door het uitzetten van de voeding ?

[ Voor 39% gewijzigd door delacer op 28-09-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zmokkie
  • Laatst online: 22-05 10:31
Aan laten staan is misschien dan toch wel de beste optie. Ik heb ook gelezen dat wanneer je een usb stick als storage gebruikt ipv micro sd kaart, het allemaal net wat sneller draait en je helemaal geen kans meer hebt op corrupte kaartjes. Gebruiken meer mensen deze setup en merken jullie snelheids verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Zmokkie schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:28:
Aan laten staan is misschien dan toch wel de beste optie. Ik heb ook gelezen dat wanneer je een usb stick als storage gebruikt ipv micro sd kaart, het allemaal net wat sneller draait en je helemaal geen kans meer hebt op corrupte kaartjes. Gebruiken meer mensen deze setup en merken jullie snelheids verbeteringen?
Niet sneller, maar idd geen corruptie meer op de SD-kaart aangezien daar enkel de readonly bootpartitie op staat. Zorg wel voor een snelle USB-stick, zoals de pricewatch: Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver In de PI B die al traag was had ik een hele oude USB-stick zitten en dat maakte het systeem enorm traag.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61Mb2U4xxEL._SL256_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.goughlui.com/wp-content/uploads/2014/02/Sandisk-32Gb-Ultra-microSDHC-CDM-RDF8.png

Onderste is een Transcend microsd class 10 kaartje van 32GB. Alleen de 4K en 4KQD32 snelheden zijn belangrijk voor de snelheid van Kodi. Voor de snelheid hoef je dus niet de SD-kaart te vervangen, om corruptie tegen te gaan is natuurlijk wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:19:
Hier staat de pi standaard aan, maar wordt aanvullende randapparatuur via KlikAanKlikUit en pilight aan- of uitgezet bij het starten van een film of muziek. TV blijft bijvoorbeeld uit bij muziek maar niet bij een film.
Ik gebruik geen pilight maar een soortgelijke constructie en dat is echt ideaal. Knop film kijken -> alles gaat aan tv, versterker, RPi. Kodi uit -> alles gaat uit. Kodi pauze -> lampen aan. Kodi play -> lampen uit. Etc.
Offtopic misschien maar Domotica maakt het weer net wat makkelijker (en leuker). :)
Mick1990 schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:54:
Voor de snelheid hoef je dus niet de SD-kaart te vervangen, om corruptie tegen te gaan is natuurlijk wel handig.
Hier gaat de RPi 365x per jaar uit en echt nooit corruptie. Verschillende RPi gehad met verschillende kaartjes. Wel altijd eerst Kodi uitzetten via poweroff, 5 sec wachten en stroom eraf.

[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 28-09-2015 12:30 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
En die klik aan klik uit kost ook stroom dus de vraag is of je echt bespaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
kraades schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:27:
[...]

Hier gaat de RPi 365x per jaar uit en echt nooit corruptie. Verschillende RPi gehad met verschillende kaartjes. Wel altijd eerst Kodi uitzetten via poweroff, 5 sec wachten en stroom eraf.
Dat is natuurlijk fijn voor jou, maar daar hebben ik en de andere die er wel last van hebben niet zo veel aan. Ik heb er met een Pi B en een Pi 2B wel last van met verschillende SD-kaartjes. Nu hebben beide modellen sinds februari een USB-stick en heb ik er nooit meer last van gehad. Plus dat ik me nu totaal geen zorgen meer hoef te maken of ik de Pi wel of niet heb vergeten af te sluiten als ik de schakelaar van de stekkerdoos omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Komen er ook XBian images online waar de nieuwe Debian en Kodi al in zitten? Want ik kan hoog of laag springen XBian weigert die updates te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:00:
En die klik aan klik uit kost ook stroom dus de vraag is of je echt bespaart...
Gaat mij niet op de besparing maar het hebben van een feilloos werkend systeem. Een Kodi die weken/maanden lang aan staat mwah...
Mick1990 schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:27:
Dat is natuurlijk fijn voor jou, maar daar hebben ik en de andere die er wel last van hebben niet zo veel aan.
Als dit voor jou werkt prima natuurlijk maar sd kaart corruptie is altijd voeding en/of sd kaart en/of bekabeling en/of verkeerd gebruik en/of oude firmware.

[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 28-09-2015 14:44 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16

kraats

Ik rol

ApexAlpha schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:16:
Komen er ook XBian images online waar de nieuwe Debian en Kodi al in zitten? Want ik kan hoog of laag springen XBian weigert die updates te installeren...
De images die online staan bevatten toch altijd de laatste versie? Ik kreeg in ieder geval vorige maand netjes Kodi 15.1 en kernel 4.1.6

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
kraades schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:43:
[...]

Gaat mij niet op de besparing maar het hebben van een feilloos werkend systeem. Een Kodi die weken/maanden lang aan staat mwah...
Een systeem hard uitzetten door de stroom eraf te trekken is ook niet echt goed. Die van mij (en velen met mij) staat altijd aan (doen servers in een datacentrum ook) en hoogstens 1 keer per maand herstarten als het niet helemaal lekker draait is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
kraats schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:00:
[...]
De images die online staan bevatten toch altijd de laatste versie? Ik kreeg in ieder geval vorige maand netjes Kodi 15.1 en kernel 4.1.6
Oh dan kan ik dat een keer proberen. Want apt-get update en upgrade werkt alles behalve feilloos ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:43:
En aan de andere kant. Je hoeft je televisie maar één keer per jaar een uurtje voor niks aan te laten staan en je hebt het al terugverdiend. Daarnaast worden ook alle standby apparaten hard uitgezet dus ook geen sluitverbruik (behalve de KaKu's en de RPi). Dat valt zeker positief uit naar het wel gebruiken van KaKu setjes voor deze doeleindes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:22:
[...]

Een systeem hard uitzetten door de stroom eraf te trekken is ook niet echt goed. Die van mij (en velen met mij) staat altijd aan (doen servers in een datacentrum ook) en hoogstens 1 keer per maand herstarten als het niet helemaal lekker draait is voldoende.
Ho, ik doe netjes een poweroff. :)
Een RPi kan prima een jaar aan staan. Ik heb mijn RPi voor Domotica 1x aangezet en nooit meer uitgezet.
Maar...Kodi loopt op een gegeven moment gewoon in de soep of gaat underperformen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

kraades schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:07:
[...]

Ho, ik doe netjes een poweroff. :)
Een RPi kan prima een jaar aan staan. Ik heb mijn RPi voor Domotica 1x aangezet en nooit meer uitgezet.
Maar...Kodi loopt op een gegeven moment gewoon in de soep of gaat underperformen.
mijn pi2 laat ik elke nacht herstarten. Het is mij volstrekt onduidelijk wanneer kodi minder gaat performen, dat het gebeurt staat echter vast. Ineens duurt het 20 seconden dat hij een tv zender tuned, of hangt hij bij het afspelen van een serie of film.

Elke nacht herstarten resulteert soms echter wel in een halve boot en moet ik 's ochtends soms (~2 x per maand) de stekker lostrekken en weer inprikken.

Overigens heb ik het evengoed nog steeds wel is dat de pi2 belachelijk traag is.. ook al wordt hij elke nacht voorzien van een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

delacer schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:26:
Had je andere problemen, behalve een corrupte SD kaart, door het uitzetten van de voeding ?
Nee, alleen dat. Maar dat is vervelend genoeg, dan wil je iets kijken en dan start hij niet op, moet je de sdkaart er uit halen, verse image er opzetten, sdkaart terugstoppen, en dan weer eerste keer booten met kale kodi. Elke week gebeurde dat toen wel een keertje en sinds hij aan blijft staan heb ik dat nooit meer gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-09-2015 20:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Topicstarter
Als je even een backup trekt van je .kodi map ben je van het opnieuw instellen grotendeels verlost ;)

Maar bij 1 van mijn Pi B (512mb) die altijd al moeite had met Kodi zijn de problemen weer terug. Van alles al geprobeerd met kopie van andere installatie, verse installatie, usb stick, ander kaartje, maar problemen blijven weer terugkomen.

Nu had ik de oude image (SD + usb stick) nog ergens liggen met Raspbian en de boel start gewoon moeiteloos op, op max overclock. Nu maar eens een upgrade naar Jessie aangeslingerd en dadelijk Kodi maar eens proberen. Ik blijf het maar een apart ding vinden. Andere 2 XBian spelers (ook 512 B varianten) verder geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het corrupt is gaat dat niet meer ;) Maar ik maak nu dagelijks automatisch een backup. Heb die backup alleen niet meer nodig gehad dus omdat er niks meer corrupt raakt :p

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 28-09-2015 21:16 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn recentelijk dacht ik ook nog aanpassingen gemaakt in de firmware mbt sd kaart corruptie. Dus het hangt ook af waarop je Kodi draait.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:19
Probleem met Mediaportal pvr als backend. Krijg telkens "acces denied" bij starten live TV. Rest werkt wel, epg, opgenomen TV, films. Probeer dus met putty naar de raspberry pi 2 te connecten met user pi en password raspberry. Maar acces denied. SSH staat aan op openelec. Ik wil de logfiles bekijken maar dat gaat dus zo niet. Ik heb nog nooit geconnect met de raspi dus wachtwoord ook niet veranderd. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Perlian schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 00:04:
Probleem met Mediaportal pvr als backend. Krijg telkens "acces denied" bij starten live TV. Rest werkt wel, epg, opgenomen TV, films. Probeer dus met putty naar de raspberry pi 2 te connecten met user pi en password raspberry. Maar acces denied. SSH staat aan op openelec. Ik wil de logfiles bekijken maar dat gaat dus zo niet. Ik heb nog nooit geconnect met de raspi dus wachtwoord ook niet veranderd. Hoe kan dit?
Login: root
Password: openelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was zowaar de allereerste hit geweest als je de moeite had genomen te zoeken:
OpenELEC FAQ - OpenELEC - the OpenELEC WIKI

wiki.openelec.tv/index.php/OpenELEC_FAQ Proxy Highlight

Currently the login into OpenELEC has fixed settings. Login: root Password: openelec. Note that these values are ...
Zoek term: "ssh login openelec"

Pagina: 1 ... 34 ... 59 Laatste

Let op:
~~~[html]Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]