Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-06 21:23
stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:56:
[...]

Je CPU kan tot C8 in slaap vallen dat is erg gunstig. Je moet dat wel zelf inschakelen met mijn ena laatste post met screenshot.
Wat bedoel je precies hiermee? de waarde in je vorige screenshot (cmax) heb ik overigens al doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shlawend schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Wat bedoel je precies hiermee? de waarde in je vorige screenshot (cmax) heb ik overigens al doorgevoerd.
Dan kan je in de GUI zien of hij naar beneden afschaalt. Met mijn N5105 stond er dan 800Mhz / 2400Mhz

Natuurlijk in rust :) niet tijdens een volle lijn belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Dan kan je in de GUI zien of hij naar beneden afschaalt. Met mijn N5105 stond er dan 800Mhz / 2400Mhz

Natuurlijk in rust :) niet tijdens een volle lijn belasting.
waar staat dit dan in GUI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:05
Onder system informatie

CPU Type Intel(R) Atom(TM) CPU E3845 @ 1.91GHz
Current: 1577 MHz, Max: 1909 MHz
4 CPUs: 1 package(s) x 4 core(s)

En dan gaat het hier om current: 1577mhz.
Deze moet heen en weer bewegen.
Als je powerD op powersaving zet dan staat bij current de minimale cpu snelheid.

Heb je al een wattmeter om de wattage te meten. Zet dan powerD is op performance en eens op powersave en bekijk dan de wattage.

Zie je dan veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
tuxie6 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:04:
Onder system informatie

CPU Type Intel(R) Atom(TM) CPU E3845 @ 1.91GHz
Current: 1577 MHz, Max: 1909 MHz
4 CPUs: 1 package(s) x 4 core(s)

En dan gaat het hier om current: 1577mhz.
Deze moet heen en weer bewegen.
Als je powerD op powersaving zet dan staat bij current de minimale cpu snelheid.

Heb je al een wattmeter om de wattage te meten. Zet dan powerD is op performance en eens op powersave en bekijk dan de wattage.

Zie je dan veel verschil.
Op het dashboard? want ik zie enkel dit :

Versions OPNsense 24.1.6-amd64
FreeBSD 13.2-RELEASE-p11
OpenSSL 3.0.13
Updates Click to check for updates.
CPU type Intel(R) Celeron(R) N5105 @ 2.00GHz (4 cores, 4 threads)

ik heb de energiemeter helaas nog niet binnen. Zodra deze binnen is kan ik dit testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Shlawend schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Op het dashboard? want ik zie enkel dit :

Versions OPNsense 24.1.6-amd64
FreeBSD 13.2-RELEASE-p11
OpenSSL 3.0.13
Updates Click to check for updates.
CPU type Intel(R) Celeron(R) N5105 @ 2.00GHz (4 cores, 4 threads)

ik heb de energiemeter helaas nog niet binnen. Zodra deze binnen is kan ik dit testen
De post van @tuxie6 lijkt me een copy paste uit pfSense, die laat de actuele kloksnelheid idd op het dashboard zien.

Maar dat jij met PowerD geen verschil in temperatuur zag is wel merkwaardig. Kijk idd eens in de bios of SpeedStep etc ingeschakeld zijn?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
Inderdaad mijn knipsel komt uit PFsense.
Ik dacht dat ze aardig gelijk waren wat betreft informatie (uit het hoofd). Nu even gegoogled en hij laat Inderdaad de cpu frequentie niet zien. Ik weet niet of je dat ergens kunt instellen.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken met een live linux distro. Met een mate of cinnamon desktop. Deze hoef je niet te installeren. als je bij deze op de taakbalk klikt kun je widgets toevoegen. 1 daarvan is een cpufreq monitor. Of gewoon even wachten op je wattmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:04
tuxie6 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:37:
Inderdaad mijn knipsel komt uit PFsense.
Ik dacht dat ze aardig gelijk waren wat betreft informatie (uit het hoofd). Nu even gegoogled en hij laat Inderdaad de cpu frequentie niet zien. Ik weet niet of je dat ergens kunt instellen.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken met een live linux distro. Met een mate of cinnamon desktop. Deze hoef je niet te installeren. als je bij deze op de taakbalk klikt kun je widgets toevoegen. 1 daarvan is een cpufreq monitor. Of gewoon even wachten op je wattmeter.
In de cli kun je ook
code:
1
powerd -v

Uitvoeren om het te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Ik ben benieuwd, sinds nieuws: 'VS trekt vergunningen in die Intel en Qualcomm chips lieten leveren ... betekent dat er geen meer Toptons of dergelijke met Intel chips gaan meer komen van China? Die zijn allemaal gebaseerd op de chips van Intel of Amd, tenminste als CPU of netwerk of chipset..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Gezien die zover ik lees alleen voor Huawei geld, zal dat voor de Toptons ed. niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
jimmy87 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 03:17:
Gezien die zover ik lees alleen voor Huawei geld, zal dat voor de Toptons ed. niet veel uitmaken.
het zou vreemd zijn als Huawei mag niet importeren maar elke willekeurige onbekende een dag bestande Chinese bedrijf wel? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Omdat die sancties ook alleen zijn voor bedrijven op die ljst zover ik begreep, dus ja vreemd is het wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
TumTum schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Kun je energieverbruik op een of andere manier meten? Die van mij verbruikt zonder (en met) al die tunables altijd 10 a 11 watt. Is dat bij jou ook het geval?
Vandaag de meter binnen gekregen, verbruik zit tussen 11-23 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Shlawend schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Vandaag de meter binnen gekregen, verbruik zit tussen 11-23 watt.
Ja, en idle? Als je hem als router gebruikt zonder speciale settings. Zit het dan altijd rond de 11W?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KjHe4SRRxcgnwWnmtRa2ylPF8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKLfjgx0Qjbo0M2QrQmudTGw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door TumTum op 10-05-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
Mijn routertje op powersave dus in constant laagste aantal MHz is rond de 5/7watt.
5/7 ligt aan de hoeveelheid actieve netwerkaansluiting.

Ik had bij jou ook deze waardes verwacht zeker omdat er hier mensen zijn met jou cpu die het wel redden.

Je kunt wel alle netwerkaansluitingen constant op 2.5gig laten draaien maar als je max 1 gig door het huis hebt liggen is dat stroom verstoken voor niks. Volgens mij is dit ook te tweaken.

Nu je een wattmeter hebt kun je zoeken op je cpu hier in het forum en trachten een vergelijkbare wattage te halen. Mogelijk geven die ook hints over een bios setting.

Usb 2/3 bijvoorbeeld kan in de spaarstand e.d.

Ssd/hd in de spaarstand, ding hoeft niet te rennen, staat 99,999999 uit zijn neus te eten.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
TumTum schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Ja, en idle? Als je hem als router gebruikt zonder speciale settings. Zit het dan altijd rond de 11W?

[Afbeelding]
Idle lijkt hij ook gemiddeld meer dan 11w te verbruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOuyBeCsLUqc0eFHdAUwsovHU48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJnaqI5VzamlNfreFXsOlO4p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal het e.e.a gaan tweaken om het verbruik omlaag te duwen. Gebruik jij de meegeleverde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Shlawend schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Idle lijkt hij ook gemiddeld meer dan 11w te verbruiken. [Afbeelding]

Ik zal het e.e.a gaan tweaken om het verbruik omlaag te duwen. Gebruik jij de meegeleverde voeding?
Nee, ik gebruik een Leicke voeding. De meegeleverde voedingen (bij mij) zijn qua efficientie ook best oke. Wel vreemd die spikes bij jou.

Ik gebruik OPNsense met Unbound, DHCP, PPPoE met optimalisatie en verder niet heel veel bijzonders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiC32Ic_JhJJlQtbGAp6oEtuY-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUvwHgceWqeQUvLdAL2pab8E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shlawend
TumTum schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Nee, ik gebruik een Leicke voeding. De meegeleverde voedingen (bij mij) zijn qua efficientie ook best oke. Wel vreemd die spikes bij jou.

Ik gebruik OPNsense met Unbound, DHCP, PPPoE met optimalisatie en verder niet heel veel bijzonders.

[Afbeelding]
Ja ik heb OPNsense draaien met enkel DHCP en Zenarmor. Ik vind die spikes ook heel gek, kan het ook niet verklaren. Zal door dit topic heen spitten opzoek naar tweaks :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shlawend
Met behulp van deze tweaks lijkt het verbruik/tempratuur enigsinds gereduceerd te zijn. De fan is inmiddels ook binnen en heb de volgende tempraturen kunnen meten (met een laser):

44-45 (direct op case met belasting)
40 (direct op case idle)
28 (direct op case incl. fan idle)

De tempratuur dat wordt weergegeven in Opnsense zit op 55-65 zonder fan(minimale belasting). Met Fan is dit 40-60

Het verbruik, waarbij vanaf 10:00 de tweaks zijn toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEBhCekenUqler4WBiT2R86CJf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C4N0lIryTgQX9bG3rEkMLrE.jpg?f=fotoalbum_large

edit: aanpassing tempratuur waardes

[ Voor 35% gewijzigd door Shlawend op 16-05-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@Shlawend welke tweaks precies? repaste ook?
(Welke app geeft de screenshots van jullie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
andru123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:12:
De TP-link Tapo app. Zijn leuke apparaatjes om je verbruik mee te monitoren. De Tapo slimme stekkers doen het erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shlawend
andru123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:12:
Ah ja.. terechte vraag, nee ik heb tot nu toe enkel de bios tweaks toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bij NLziet in de browser krijg ik een zwart scherm of "er is iets mis gegaan" bij live of terugkijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLEs4y35zqpUHdNj_x9yZLnQgF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yobLGlIyeTndtPC3VvLD77YZ.png?f=user_large

Ik heb hetzelfde probleem met Opnsense bij mijn ouders. Beide nieuwste versie: OPNsense 24.1.6-amd64

Dingen die ik al geprobeerd heb:
  • Blocklists uit
  • Flush dns cache en restart unbound
  • Enable/disable DNSSEC Support
Lijkt dan aan unbound te liggen, met andere DNS server geen problemen.
Iemand een idee waar het aan ligt en kan reproduceren?

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:51:
Bij NLziet in de browser krijg ik een zwart scherm of "er is iets mis gegaan" bij live of terugkijken.
[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem met Opnsense bij mijn ouders. Beide nieuwste versie: OPNsense 24.1.6-amd64

• Blocklists uit
Ik gebruik unbound, blocklists en de laatste OPNsense versie. Dit probleem heb ik niet. DNS werkt, anders kom je niet op de site. Heb je dit ook op je mobiele devices?

Ligt het niet aan de cache, het account of iets anders in die richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:51:
[Afbeelding]

• Blocklists uit
Ondertussen is patch 7 uitgebracht:
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=40510.0

Met een update van Unbound erbij, je zou dat even kunnen proberen?
Ik heb zelf de business versie maar kan straks als ik thuis ben wel kijken (als iemand me niet voor is) of het bij mij ook speelt :)

Je kunt in ieder geval de unbound logs bekijken of er iets geblokkeerd wordt dat toch nodig is.
@TumTum een site kan bestaan uit meerdere domeinen :P Videoland is een mooi voorbeeld waarbij je niet kan inloggen als je een specifiek domein geblokkeerd hebt. Eenmaal ingelogd kan het domein wel geblokkeerd worden en de site werkt verder ook.

[ Voor 13% gewijzigd door mrdemc op 16-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
mrdemc schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Ik heb zelf de business versie maar kan straks als ik thuis ben wel kijken (als iemand me niet voor is) of het bij mij ook speelt :)

Je kunt in ieder geval de unbound logs bekijken of er iets geblokkeerd wordt dat toch nodig is.
@TumTum een site kan bestaan uit meerdere domeinen :P Videoland is een mooi voorbeeld waarbij je niet kan inloggen als je een specifiek domein geblokkeerd hebt. Eenmaal ingelogd kan het domein wel geblokkeerd worden en de site werkt verder ook.
Dat zou kunnen, maar dan zou ik er ook last van moeten hebben. Afhankelijk van de lijst die je gebruikt natuurlijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QYNNz1OIhQ2OMcqixBK8yph8L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YU4j33lqurCdWRquuw3Mk0ww.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TumTum op 16-05-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrdemc schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Oh toevallig net vandaag. Kon hem nog niet binnen halen. Ga ik nu proberen!
@TumTum Het kan de blocklist niet zijn, vinkje bij Blocklist enable heb ik uitgezet. Moet dus puur unbound zijn.

Werkt nog niet na update. Gekke is bij mijn ouders precies hetzelfde aan de hand en daarvan heb ik opnsense pas vorige week geïnstalleerd.
Edge, Firefox geprobeerd, incognito venster. Apps via TV werken wel, gaat op puur de browser.
Als ik 1.1.1.1 gebruik werkt het prima.

[ Voor 11% gewijzigd door PerlinNoise op 16-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:46:
[...]

Oh toevallig net vandaag. Kon hem nog niet binnen halen. Ga ik nu proberen!
@TumTum Het kan de blocklist niet zijn, vinkje bij Blocklist enable heb ik uitgezet. Moet dus puur unbound zijn.

Werkt nog niet na update. Gekke is bij mijn ouders precies hetzelfde aan de hand en daarvan heb ik opnsense pas vorige week geïnstalleerd.
Edge, Firefox geprobeerd, incognito venster. Apps via TV werken wel, gaat op puur de browser.
Als ik 1.1.1.1 gebruik werkt het prima.
Bij mij werkt het gewoon prima :)
Heb je een upstream in unbound ingesteld? Kun je testen met een dnsleak test, krijg je je eigen IP te zien of die van een andere DNS partij, dus van je provider of anders? En stel je de 1.1.1.1 in op het apparaat of in OPNSense als system DNS danwel upstream override?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrdemc schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Bij mij werkt het gewoon prima :)
Heb je een upstream in unbound ingesteld? Kun je testen met een dnsleak test, krijg je je eigen IP te zien of die van een andere DNS partij, dus van je provider of anders? En stel je de 1.1.1.1 in op het apparaat of in OPNSense als system DNS danwel upstream override?
Nee, geen upstream in Unbound. DNSleaktest eigen ip.

DNS vul ik in bij DHCPv4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PFVDUFtq_e5-CSNrQPd7oLtrJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tN1WAv4ECtQIpgyiWdN1fUxr.png?f=fotoalbum_large

192.168.60.1 werkt dus niet met NLziet.
Als ik daar 1.1.1.1 invul, werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Nee, geen upstream in Unbound. DNSleaktest eigen ip.

DNS vul ik in bij DHCPv4:

[Afbeelding]

192.168.60.1 werkt dus niet met NLziet.
Als ik daar 1.1.1.1 invul, werkt het wel.
Omdat je in de browser test, kun je ook even in de developer mode kijken bij de js-console op fouten en eventueel in het netwerk tab of je ergens een NXDomain melding ziet of iets anders dat fout gaat. Als het domein niet resolved moet je dat daar in ieder geval kunnen terugzien. Is misschien iets eenvoudiger te achterhalen dan vanuit het log van unbound. Zie je daar iets opvallends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrdemc schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Omdat je in de browser test, kun je ook even in de developer mode kijken bij de js-console op fouten en eventueel in het netwerk tab of je ergens een NXDomain melding ziet of iets anders dat fout gaat. Als het domein niet resolved moet je dat daar in ieder geval kunnen terugzien. Is misschien iets eenvoudiger te achterhalen dan vanuit het log van unbound. Zie je daar iets opvallends?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMJu5mFEIyU2ii4c07ZtofqurKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMtQalul3kHSZ4qvCyKUIaVx.png?f=fotoalbum_large

In chrome en edge werkt het wel, zie ik nu.
Toch gek dat Firefox en Brave niet werkt met huidige unbound en wel met andere DNS server. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]

Toch gek dat Firefox en Brave niet werkt met huidige unbound en wel met andere DNS server. |:(
Ja het is wel duidelijk dat daar dingen niet geladen of geblokkeerd worden. In het netwerk tab zul je daar iets meer van zien qua oorzaak (dns, browser of anders). Wel vreemd dat een wijziging in DNS dat zou oplossen maar niet echt onmogelijk (maar dat blijkt ook wel :P). Eerste waar ik dan aan denk is dat je de ene keer een IPv6 adres misschien krijgt en de andere DNS een ipv4 adres teruggeeft en dat er aan jouw of hun kant daarin iets fouts gaat, maar het kan vanalles zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PerlinNoise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit van de week getroubleshoot, Chrome gebruikt een DOH sessie. Ze bypassen je LAN DNS tenzij je DoH uitschakelt in deze browser(s). Ik kreeg het niet werkend en heb net toch nog even gekeken. Blijkbaar miste er nog 1 url in het allow filter, de bovenste had ik eerder gemist en bleek zojuist cruciaal.

Deze heb ik doorgelaten op mijn UniFi router, toevallig weer even terug op een UI router, en NLziet werkt nu in de browser.

Je kunt eens kijken met nslookup of dig wat je als output krijgt als je het intern aan unbound vraagt?

cookie-cdn.cookiepro.com
*.conviva.com
licensing.bitmovin.com

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 16-05-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Tnx! _/-\o_ Dat deed het hem.
Wel raar dat met disable blocklist het nog steeds niet werkte, zal met refresh toch niet goed doorgevoerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
TumTum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 06:02:De TP-link Tapo app. Zijn leuke apparaatjes om je verbruik mee te monitoren. De Tapo slimme stekkers doen het erg goed.
ik gebruik ook tp-link smart plugs met energie meten, maar dan een Kasa versie speciefiek voor Apple. Ik heb geen grafiekjes in ios app. Ook Tapo app geinstaleerd, zij ziet de plugs en toont energie, maar geen grafiek. Gebruiken jullie iOs of Android app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH7v_aS5gSco5TUNbfpJfQWL4no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jllk3PCjYY5EAyPZMxFBC81F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwqqV7mk4iNHFTMv_E4Da8lnQ4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzOvBeA8goV7lORwdo5i4rAM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door andru123 op 18-05-2024 04:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
andru123 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 04:23:
[...]
ik gebruik ook tp-link smart plugs met energie meten, maar dan een Kasa versie speciefiek voor Apple. Ik heb geen grafiekjes in ios app. Ook Tapo app geinstaleerd, zij ziet de plugs en toont energie, maar geen grafiek. Gebruiken jullie iOs of Android app?
[Afbeelding][Afbeelding]
iOS, maar het werkt ook op Android. Je mist de Show more / Toon meer knop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjjj6LAs9d4qWUyJnsdASc30NeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5gRXImgKhAA9uZRwV4d7OSp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28
Wie heeft er ervaring met een 4G m.2 kaartje in combinatie met Topton apparatuur? Ik ben op zoek naar een goede oplossing om een failover te bouwen. De Topton hardware heeft een slot vrij plus bijbehorend simkaart slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Shlawend schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:22:
[...]

De N5105 appliance die jij hebt is dan van betere kwaliteit. Helaas krijg ik hem niet op 41 idle. Ik heb inmiddels een fan besteld die jij eerder in de topic hebt gedeeld.
Misschien heb je hier iets aan?

https://forums.servetheho...6699/page-103#post-359615

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
Omdat ik een nvme ssd over had na een upgrade van een laptop, wil ik deze gaan gebruiken in:
Rayures in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

helaas, weigerde het systeem zelfs ook maar de bios te laden als ik de nvme ssd in de mpcie (met een converter) aansloot. Dus maar de tweaker uitgehangen en ik heb aan de bios nvme support toegevoegd.

bovenstaande post geupdate met een linkje naar de bios met nvme support.

proof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5kMb212yOOy14-FvwGowO2Tbhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbGpgE0QNyxXV3sEcKGMXVRd.jpg?f=fotoalbum_large

wellicht interessant voor anderen die deze machine ook hebben(?)
@Mich
@Tijntje
@Operations
@halloallemaal
@wilbert11

[ Voor 24% gewijzigd door Rayures op 29-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:39
Rayures schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:34:
Omdat ik een nvme ssd over had na een upgrade van een laptop, wil ik deze gaan gebruiken in:
Rayures in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

helaas, weigerde het systeem zelfs ook maar de bios te laden als ik de nvme ssd in de mpcie (met een converter) aansloot. Dus maar de tweaker uitgehangen en ik heb aan de bios nvme support toegevoegd.

bovenstaande post geupdate met een linkje naar de bios met nvme support.

wellicht interessant voor anderen die deze machine ook hebben(?)
@Mich
@Tijntje
@Operations
@halloallemaal
@wilbert11
Goed bezig. Ik heb al sinds 2019 een Qotom i5 draaien. Deze heeft alleen msata support. Kun je daar ook zomaar nvme aan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
m.eddy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:41:
[...]
Goed bezig. Ik heb al sinds 2019 een Qotom i5 draaien. Deze heeft alleen msata support. Kun je daar ook zomaar nvme aan toevoegen?
alleen een msata poort of ook iets pcie / mpcie?

ik heb nog even geprobeerd om de nvme in het msata poort actief te krijgen, maar helaas. fysiek past het, maar wordt niet herkend. Als je een pcie, mpcie oid hebt, dan zou het theoretisch kunnen (mits pcie v3 support)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
m.eddy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Drie dingen.

1) Bedoel je echt mSata? Dat is een oudere aansluiting namelijk, ik vermoed dat een machine uit 2019 al M.2 heeft. In een mSata-slot past een NVMe SSD fysiek niet, NVMe is namelijk altijd M.2

2) Een M.2 slot kan óf SATA óf PCIe óf beide ondersteunen. Wellicht bedoel jij dat je systeem een M.2 slot heeft met alleen een SATA verbinding, dan gaat een NVMe SSD niet werken (want dat vereist PCIe).

3) Support om te booten van een NVMe SSD moet enabled zijn in de BIOS. Bij oudere moederborden ontbrak dat weleens. Soms kwam de fabrikant zelf met een update, soms moe(s)t je zelf aan de slag om je BIOS te modden (wat @Rayures dus gedaan heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
'nieuw' systeempje voor m'n OPNsense bakkie in gebruik genomen, AMD Ryzen 5600g eruit en een Xeon E3-1270 v6 erin. grootste reden was eigenlijk dat de 5600g een enorme overkill was, zelfs met Zenarmor aan kwam de cpu load niet boven de 50%, en wou graag een wat kleine behuizing gebruiken.
kwam toen de Asus RS100-e9-pi1 tegen welke ik voor heel weinig kon overnemen, uiteindelijk kwa upgrades is het budget wel ietsjes uit de hand gelopen O-) :$

de i3-7100 en 8GB non-ecc ram stickje eruit en de xeon met 2x 16gb ecc stickjes erin. ventilators vervangen door Noctua's, die noctua's zijn net ietsjes te zwak voor de xeon, zit nog te kijken of de koelblok vervangen door een koperen variant wat gaat helpen..
verder heb ik de Intel X520-DA2 over verhuisd, de 2 16gb msata ssd's had ik nog liggen, kon ik dus mooi een nieuwe bestemming voor geven.

zoals ik hem in huis kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCCimWKV4E1yImrUXmwtIfFfIes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXp745neDjYeP4l3dly0dqdt.jpg?f=fotoalbum_large

zoals ik hem nu in gebruik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8WtsoNj2OzZUdQsc1VZMLllJQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja7p3e19zpXQ8LZRBZoONDEr.jpg?f=fotoalbum_large

en tegen verwachting in is het gemiddelde verbruik met 10Watt afgenomen (gemeten vanaf de UPS en Zigbee plug welke voor al het netwerk meuk zit, dus niet enkel de Asus), zal voornamelijk komen omdat de mellanox connecX3 niet is mee verhuisd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySqmwxC9CHV0UfPjF3iyT84Bnwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRBfR6vhAhksI7WHpFkdR6Nv.jpg?f=fotoalbum_large
nu nog een keertje een mooi frontje designen 8)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Iemand al ervaring met 4gbit KPN / 8gbit Delta lijnen? Hoe hebben jullie dat aangesloten?

Gezien ik een doosje heb met 1Gbit rj45 poorten, kan ik daar nu weinig mee. Maar zat ik wel te denken om bijvoorbeeld een x550-t2 op mPICe aan te sluiten (middels een adapter), Waarmee ik er 2 10Gbit poorten bij zou krijgen.

Natuurlijk ook iets voor de switch erachter bedenken etc, etc.

Of overgaan naar sfp direct in router?
etc, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rayures schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:10:
Of overgaan naar sfp direct in router?
Dat moet dan wel kunnen. Met XGS-PON is dat namelijk (een stuk) lastiger geworden. Bij AON had je maar een SFP(+) module nodig die de juiste golflengte(?) gebruikte en klaar. Omdat het gewoon direct ethernet over glasvezel was met aan de andere kant ook een directe patch op een SFP(+) poort voor jouw aansluiting.
Bij XGS-PON echter is het een gedeeld medium geworden waarbij er tot in de 100 aansluitingen over 1 glasvezel kunnen gaan (en dus 1 poort op de switch in de POP). Waardoor er IIRC encryptie plaats vind, de module zich moet "aanmelden" op het netwerk om de instellingen te downloaden, je vooraf het serienummer van de module moet registreren bij de ISP, ....

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is (bij Delta is het sowieso gelukt, om niet alleen een module te vinden, maar deze met medewerking vanuit Delta ook aan de praat te krijgen op het Delta netwerk), maar het is wel een "complexere" situatie. En ik weet ook niet of die voor alle ISPs al is "opgelost" (en hoe eenvoudig het vervolgens is om zelf een module te kopen, te registreren, ...).

Zou overigens wel mijn voorkeur hebben, daar niet van.

En als je dan toch een switch moet kopen. In principe zou je de WAN ook op de switch kunnen aansluiten (al dan niet via SFP(+)) en dan over een VLAN naar een RJ45 poort over zetten (al dan niet over een VLAN naar de router (zou ik niet doen) of een aparte untagged poort die je op een dedicated WAN poort van de router aansluit. Dan zou je wel zonder ONT van de provider kunnen, zonder SFP ondersteuning van de router.
Maar... mijn eigen voorkeur zou dan hebben om juist SFP+ te doen op de router, en dan ook de switch via SFP+ met een DAC aan te sluiten. Niet alleen "omdat het kan", maar ook omdat 10Gbit/s ethernet niet efficiënt is (verbruikt relatief veel stroom en heeft grotere warmteontwikkeling). Waarbij een DAC dus de zuinigste oplossing is.
Vervolgvraag is of je dan ook nog eens 10Gbit/s clients hebt en wilt aansluiten daarmee. Of dat je vokdoende hebt aan een 2,5Gbit/s switch met SFP+ voor een 10Gbit/s uplink. Dan kun je dus wel met meerdere apparaten 2,5Gbit/s switchen, incl downloaden, maar niet op 1 enkel apparaat met 2,5Gbit/s+ downloaden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdemc
RobertMe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Dat moet dan wel kunnen. Met XGS-PON is dat namelijk (een stuk) lastiger geworden. Bij AON had je maar een SFP(+) module nodig die de juiste golflengte(?) gebruikte en klaar. Omdat het gewoon direct ethernet over glasvezel was met aan de andere kant ook een directe patch op een SFP(+) poort voor jouw aansluiting.
Bij XGS-PON echter is het een gedeeld medium geworden waarbij er tot in de 100 aansluitingen over 1 glasvezel kunnen gaan (en dus 1 poort op de switch in de POP). Waardoor er IIRC encryptie plaats vind, de module zich moet "aanmelden" op het netwerk om de instellingen te downloaden, je vooraf het serienummer van de module moet registreren bij de ISP, ....

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is (bij Delta is het sowieso gelukt, om niet alleen een module te vinden, maar deze met medewerking vanuit Delta ook aan de praat te krijgen op het Delta netwerk), maar het is wel een "complexere" situatie. En ik weet ook niet of die voor alle ISPs al is "opgelost" (en hoe eenvoudig het vervolgens is om zelf een module te kopen, te registreren, ...).

Zou overigens wel mijn voorkeur hebben, daar niet van.

En als je dan toch een switch moet kopen. In principe zou je de WAN ook op de switch kunnen aansluiten (al dan niet via SFP(+)) en dan over een VLAN naar een RJ45 poort over zetten (al dan niet over een VLAN naar de router (zou ik niet doen) of een aparte untagged poort die je op een dedicated WAN poort van de router aansluit. Dan zou je wel zonder ONT van de provider kunnen, zonder SFP ondersteuning van de router.
Maar... mijn eigen voorkeur zou dan hebben om juist SFP+ te doen op de router, en dan ook de switch via SFP+ met een DAC aan te sluiten. Niet alleen "omdat het kan", maar ook omdat 10Gbit/s ethernet niet efficiënt is (verbruikt relatief veel stroom en heeft grotere warmteontwikkeling). Waarbij een DAC dus de zuinigste oplossing is.
Vervolgvraag is of je dan ook nog eens 10Gbit/s clients hebt en wilt aansluiten daarmee. Of dat je vokdoende hebt aan een 2,5Gbit/s switch met SFP+ voor een 10Gbit/s uplink. Dan kun je dus wel met meerdere apparaten 2,5Gbit/s switchen, incl downloaden, maar niet op 1 enkel apparaat met 2,5Gbit/s+ downloaden.
Ondertussen is dat voor XGS-PON gelukt met een SFP+ voor zowel Delta als KPN netwerken.
Alle informatie hierover is te vinden in:Het kopen, registreren en in gebruik nemen van een module is ook vrij eenvoudig, mits je weet wat je doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Mooi dat het wel kan lukken. Heb nu nog AON maar ben bang dat als ik overstap naar een andere aanbieder dit klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
m.eddy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
Mooi dat het wel kan lukken. Heb nu nog AON maar ben bang dat als ik overstap naar een andere aanbieder dit klaar is.
Je huidige ISP zal je op een gegeven moment ook gewoon overzetten dus het zal hoe dan ook een keer gebeuren! ;)

Ik zit ook op een AON verbinding op dit moment, maar ik verwacht binnen 1 a 2 jaar op XGS-PON overgezet te worden, omdat ze simpelweg de apparatuur EOL gaan verklaren...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
nero355 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Je huidige ISP zal je op een gegeven moment ook gewoon overzetten dus het zal hoe dan ook een keer gebeuren! ;)

Ik zit ook op een AON verbinding op dit moment, maar ik verwacht binnen 1 a 2 jaar op XGS-PON overgezet te worden, omdat ze simpelweg de apparatuur EOL gaan verklaren...
Helemaal waar natuurlijk. Maar dat moeten ze iig melden toch? Een ONT kan niet beide ondersteunen of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
m.eddy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:00:
Helemaal waar natuurlijk. Maar dat moeten ze iig melden toch?
Uiteraard :)

Soms gebruiken ze daar ook de momenten dat een klant een upgrade/downgrade doet voor geloof ik...
Een ONT kan niet beide ondersteunen of wel?
Een ONT is voor GPON of XGS-PON en doet sowieso niks met AON hé! ;)

AON is in feite niet heel anders dan je eigen LAN dat op 1 Gbps draait via SFP modules i.c.m. koperen DAC of optische glasvezel kabels :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 20:06
Ik heb sinds een week of 3 opeens geen stabiel TV signaal meer. Ik heb geen idee waardoor het is ontstaan en ben nog steeds op zoek naar de bron van de problemen. Dit plaatje zegt veel over wat er gebeurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oRMMZVFxd2DmkzNKODr6BC54qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDpdqS2An0IU36cfS7vsBZtP.jpg?f=fotoalbum_large
Uitval gebeurt ongeveer met 5-10 minuten tussentijd en vooral als er 2 TV's aan staan.
Ik heb de configuratie van eigenrouter.nl gevolgd en gechecked. Bij mij staat het precies hetzelfde.
Ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen. Vandaar dat ik graag gebruik maak van de hulplijn :-)
Draai OPNsense in een VM op Proxmox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IGMP en join/leave loopt in de soep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Villager
jadjong schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:08:
IGMP en join/leave loopt in de soep.
Ik heb nogmaals alle FW rules doorlopen en er toch nog een foutje uitgehaald. Het lijkt weer te werken. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Villager
......Uitval gebeurt ongeveer met 5-10 minuten tussentijd en vooral als er 2 TV's aan staan.
Ik heb de configuratie van eigenrouter.nl gevolgd en gechecked. Bij mij staat het precies hetzelfde.
Ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen. Vandaar dat ik graag gebruik maak van de hulplijn :-)
Draai OPNsense in een VM op Proxmox.

Solved

Ok. de problemen waren dus nog niet weg. Heb de afgelopen dagen nog steeds problemen gehad. Het viel me wel op dat dit vooral/alleen voorkwam als ik 2 TV's aan had staan. Heb z'n beetje alle beschrijvingen die ik op internet kon vinden over OPNsense settings voor KPN glasvezel wel nagelopen. Ik ben maar begonnen met het uitproberen van dingen. Na vele andere dingen geprobeerd te hebben heb ik gisteren de IP adressen van de upstream van de IGMP proxy aangepast van 0.0.0.0 / 1 en 128.0.0.0 / 1 zoals in de genoemde beschrijving staat aangepast naar 213.75.0.0 / 16, 217.166.0.0 / 16 en 10.0.0.0 / 1 die ik ergens anders zag staan en voilà. Probleem opgelost. Waarom het altijd goed gewerkt heeft tot 3 weken geleden en dan opeens niet meer, begrijp ik niet 8)7 . Maar sinds gisteren geen uitval meer (met 2 TV's aan). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
leuke bontjas voor de servers. Zijn ze niet te koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:14:
[...]
leuke bontjas voor de servers. Zijn ze niet te koud?
Nope, zitten allemaal op acceptabele temperaturen. Die 'low-budget' isolatie platen zijn enkel om de galm wat te verminderen ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Zenarmor of niet?

Ik heb nu en paar maanden Zenarmor draaiend gehad op m'n OPNsense Firewall met de elastic database op een separate container. Door de problemen met de stabiliteit van het TV signaal heb ik Zenarmor gedeïnstalleerd. Nu het probleem is opgelost vraag ik me af of ik, naast Suricata en Adguard met Unbound, eigenlijk wel Zenarmor nodig heb. Ik heb nooit een alert ontvangen in die tijd. Ja, mooie grafieken en je kunt best veel data controleren, maar eigenlijk heb ik dat ook nooit gebruikt. Geeft in mijn geval Zenarmor wel nog extra bescherming of is het overkill?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Villager schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:40:
Zenarmor of niet?

Ik heb nu en paar maanden Zenarmor draaiend gehad op m'n OPNsense Firewall met de elastic database op een separate container. Door de problemen met de stabiliteit van het TV signaal heb ik Zenarmor gedeïnstalleerd. Nu het probleem is opgelost vraag ik me af of ik, naast Suricata en Adguard met Unbound, eigenlijk wel Zenarmor nodig heb. Ik heb nooit een alert ontvangen in die tijd. Ja, mooie grafieken en je kunt best veel data controleren, maar eigenlijk heb ik dat ook nooit gebruikt. Geeft in mijn geval Zenarmor wel nog extra bescherming of is het overkill?
Dat hangt voornamelijk af van je situatie en wensen dan wel eisen op het vlak van beveiliging en inzicht (en wat je hier vervolgens überhaupt mee doet). Logs en dashboards zijn leuk, maar zoals je zelf al aangeeft kijk je er eigenlijk niet echt naar om.

Persoonlijk vind ik Suricata en Zenarmor overkill voor een gemiddeld thuisnetwerk. Houd er rekening mee dat je veel moet fine-tunen om het werkend te krijgen en houden. Heb je eigenlijk services ontsloten richting internet? Of inkomend verkeer toegestaan op je WAN interface? Indien dat in de standaard “drop” configuratie staat, dan voegt Suricata niets toe in mijn optiek. Voor zakelijke toepassingen is dit natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb wel nog een tip voor je combinatie Adguard/Unbound. Deze wordt geregeld toegepast, maar kan eventueel eenvoudiger. Tegenwoordig heeft OPNsense DNS blocklists mét dashboarding/inzicht standaard ingebouwd in Unbound. Ben je daarmee bekend of al eens geprobeerd? Dat werkt in veel situaties net zo goed en scheelt een plug-in :). Als ik me niet vergis zit het onder Unbound > Blacklist.

Uiteindelijk zorgt een goede configuratie van je firewall-(regels), segmentatie en opvolgen van basishygiëne (updates) van je apparaten binnen je netwerk voor de grootste impact, naar mijn mening d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
Yoshimi schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:43:
[...]

Dat hangt voornamelijk af van je situatie en wensen dan wel eisen op het vlak van beveiliging en inzicht (en wat je hier vervolgens überhaupt mee doet). Logs en dashboards zijn leuk, maar zoals je zelf al aangeeft kijk je er eigenlijk niet echt naar om.

Persoonlijk vind ik Suricata en Zenarmor overkill voor een gemiddeld thuisnetwerk. Houd er rekening mee dat je veel moet fine-tunen om het werkend te krijgen en houden. Heb je eigenlijk services ontsloten richting internet? Of inkomend verkeer toegestaan op je WAN interface? Indien dat in de standaard “drop” configuratie staat, dan voegt Suricata niets toe in mijn optiek. Voor zakelijke toepassingen is dit natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb wel nog een tip voor je combinatie Adguard/Unbound. Deze wordt geregeld toegepast, maar kan eventueel eenvoudiger. Tegenwoordig heeft OPNsense DNS blocklists mét dashboarding/inzicht standaard ingebouwd in Unbound. Ben je daarmee bekend of al eens geprobeerd? Dat werkt in veel situaties net zo goed en scheelt een plug-in :). Als ik me niet vergis zit het onder Unbound > Blacklist.

Uiteindelijk zorgt een goede configuratie van je firewall-(regels), segmentatie en opvolgen van basishygiëne (updates) van je apparaten binnen je netwerk voor de grootste impact, naar mijn mening d:)b
Thanks! Helder verhaal en je bevestigt wel mijn beeld/gedachte. Hier kan ik wel verder mee. Dank voor de Inbound tip. Ga er nog een keer naar kijken. Hoe eenvoudiger hoe beter, als het maar veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
TumTum schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:13:
Korte review van de NAS.
Link naar foto's: TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Het is de T-bao R1, ook wel de Aoostar R1. Het verbruik ligt rond de 30W idle met 2 actieve 8TB disks.
De disks zijn niet erg zuinig. Ik heb nog wat spares liggen, dus vandaar.
uitvoering: HGST Ultrastar He8 (SATA, 4Kn ISE), 8TB

Ze zijn niet stil en de trillingen hoor je goed. Dit is vrijwel niet te voorkomen. De warme lucht wordt netjes afgevoerd naar boven. De temperatuur schommelt tussen de 35 en 50 graden.

Update: Met WD Red Plus disks is het een stuk stiller! Ik ga die dus een tijdje gebruiken.
Meting komt uit op 20W. Disks zijn ook nog eens veel zuiniger.

De R1 wordt inmiddels geleverd met de i226-V. Er zijn dus meerdere revisies.
Specs: 2x i226-v, 1x usb C, 1x SD, 1x HDMI, 1x Displayport, 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0.

Patriot P300 512G
[Afbeelding]

NICs
[Afbeelding]

Toevoeging: geen vage drivers. Alles vanaf de intel en ms catalog site voor Windows 11.
Hey TumTum, ik ben ook aan het kijken naar dit toestel. Ben je er nog altijd tevreden over ? Wordt het ook niet te heet intern met de disken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Yarisken schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Hey TumTum, ik ben ook aan het kijken naar dit toestel. Ben je er nog altijd tevreden over ? Wordt het ook niet te heet intern met de disken ?
Niet te heet idd. Maar kan wel flink warm worden. Ze hebben er goed rekening mee gehouden. Wel adviseer ik NAS schijven te gebruiken. Doet het prima, alhoewel hij nu 2 maandjes uitstaat ivm verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
TumTum schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Niet te heet idd. Maar kan wel flink warm worden. Ze hebben er goed rekening mee gehouden. Wel adviseer ik NAS schijven te gebruiken. Doet het prima, alhoewel hij nu 2 maandjes uitstaat ivm verhuizing.
Ok bedankt, bedoeling is wel dat het draait als een servertje 24/7 en soms onder load voor films te zien en te downloaden etc... Misschien kan ik nog zien voor een externe fan op usb ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Yarisken schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Ok bedankt, bedoeling is wel dat het draait als een servertje 24/7 en soms onder load voor films te zien en te downloaden etc... Misschien kan ik nog zien voor een externe fan op usb ofzo.
Er zit een grote fan ingebouwd en die kan het wel aan. Ik kon hem redelijk belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Dit is denk ik toch een beetje aankoop-advies-vraag, maar:
ik heb nu een Ubiquiti systeem in huis: UXG-lite router, diverse switches en access points. En op zich werkt het allemaal, maar de throughput van de UXG-lite valt wat tegen (gigabit glasvezel maar ik haal ruwweg 600 a 700Mbps download). Nou ben ik aan het overwegen om eens te kijken wat het wordt met een zelfbouw-router - ook gewoon als leuk hobby-klusje.

Dus, eisen voor het bordje wat ik nodig denk te hebben:
  • klein formaat
  • zuinig
  • twee ethernet poorten (minimaal 1Gbps, maar 2,5Gbps is uiteraard ook prima)
  • [Moet Opnsense op kunnen draaien/li]
  • Enigszins kant-en-klaar, dus moet een case voor te vinden zijn.
  • Geschikt om 1Gbps te halen bij een Freedom / ODF verbinding (PPPoE/VLAN)
Wat ik nu op het oog heb is de Odroid H3 met deze case. Dan moet daar nog wat RAM bij, een SATA SSD (want M2 SSD is not supported?!?) en een externe power supply. De SSD heb ik denk ik al, de power supply misschien ook.

Maar: mis ik nog iets? Is bovenstaande een verstandige koop of kan het beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Misschien toptom met een N305 of N100? Bij Ali zijn deze heel leuk en hier zijn al voldoende voorbeelden van te vinden in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rolfie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:46:
Misschien toptom met een N305 of N100? Bij Ali zijn deze heel leuk en hier zijn al voldoende voorbeelden van te vinden in dit topic.
N100 lijkt mij overkill? N305 dus nog meer.

Heb zelf een N5105 draaien van TopTon en draait prima. Maar... heb geen gigabit, noch PPPoE.

Edit:
Ter aanvulling. En de N100s zijn ook bijzonder onzuinig met 8W (lagere metingen zijn er niet / alleen de Firebat?).
De Odroid H4 kan potentieel wel ook nog een optie zijn. N97, en daarmee iets krachtiger dan de N100. En geadverteerd energieverbruik van 2,xW als ik me niet vergis.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 22-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
vanaalten schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:39:
.....
En op zich werkt het allemaal, maar de throughput van de UXG-lite valt wat tegen (gigabit glasvezel maar ik haal ruwweg 600 a 700Mbps download)
.....
Is dat met alles aan? (IDS/IPS)
Want zelfs met dat allemaal aan zou de UXG-lite Gigabit snelheden moeten kunnen verwerken.

Natuurlijk is een "eigen router" leuk .. en zeer leerzaam .. maar misschien toch eens kijken of je UXG-lite wel helemaal goed is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duvekot schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Is dat met alles aan? (IDS/IPS)
Want zelfs met dat allemaal aan zou de UXG-lite Gigabit snelheden moeten kunnen verwerken.

Natuurlijk is een "eigen router" leuk .. en zeer leerzaam .. maar misschien toch eens kijken of je UXG-lite wel helemaal goed is?
offtopic:
De recentere Ubiquiti UniFi routers hebben "problemen" met PPPoE waardoor ze aardig wat performance verliezen. Combineer dat met de langzamere CPUs en "performancr verliezen" betekent (ruim) niet in de buurt van de 1Gbit/s komen. Zelfde issues spelen vast ook op iets als een UDM Pro / SE. Maar gezien die zonder PPPoE 10Gbit/s aankan merk je niet zo snel dat die met PPPoE flinke performance verliest. Immers houd je ook met PPPoE nog steeds multi-gig snelheden over. Zelfs met IDS/IPS haalt die nog 3,5Gbit/s.

Wat @vanaalten wel kan checken is de firmware. Volgens mij moet met een nieuwere firmware de snelheid wel 800Mbit/s+ zijn en was die 600/700 iets van de initiele firmware(s).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
@vanaalten Misschien is een NanoPi interessant, zoek maar eens in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 10:04
Dit is denk ik toch een beetje aankoop-advies-vraag, maar:
ik heb nu een Ubiquiti systeem in huis: UXG-lite router, diverse switches en access points. En op zich werkt het allemaal, maar de throughput van de UXG-lite valt wat tegen (gigabit glasvezel maar ik haal ruwweg 600 a 700Mbps download). Nou ben ik aan het overwegen om eens te kijken wat het wordt met een zelfbouw-router - ook gewoon als leuk hobby-klusje.

Dus, eisen voor het bordje wat ik nodig denk te hebben:
  • klein formaat
  • zuinig
  • twee ethernet poorten (minimaal 1Gbps, maar 2,5Gbps is uiteraard ook prima)
  • [Moet Opnsense op kunnen draaien/li]
  • Enigszins kant-en-klaar, dus moet een case voor te vinden zijn.
  • Geschikt om 1Gbps te halen bij een Freedom / ODF verbinding (PPPoE/VLAN)
Wat ik nu op het oog heb is de Odroid H3 met deze case. Dan moet daar nog wat RAM bij, een SATA SSD (want M2 SSD is not supported?!?) en een externe power supply. De SSD heb ik denk ik al, de power supply misschien ook.

Maar: mis ik nog iets? Is bovenstaande een verstandige koop of kan het beter?
Waarom niet dan de UniFi Cloud gateway ultra?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kapitein187 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Ik denk niet dat al die nieuwe UniFi routers zich veel ontlopen. Kosten ook ongeveer hetzelfde alleen dan verschillen in of ze een controller bevatten, of een switch, etc. De enige UniFi optie zou dan die andere, net wat nieuwere, UXG zijn (Max?). Die is 2,5Gbit/s capable. Dus zal ook de paardenkrachtjes hebben voor PPPoE op 1Gbit/s

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
Kapitein187 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:13:
Omdat alles troep is geworden sinds de USG generatie EOL is gegaan qua beschikbaarheid :r

De enige reden dat ik een Ubiquiti UniFi UDM Pro/SE/UDR/UXG/whatever... gratis zou accepteren is om die vervolgens weer z.s.m. tekoop te zetten en voor dat geld een DIY Router te bouwen !!! >:) :P :+

Wat dat betreft lijkt me die
de betere aankoop! d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:51:
om die vervolgens weer z.s.m. tekoop te zetten en voor dat geld een DIY Router te bouwen !!! >:) :P :+
Dat zou ik met een recente eBay-aankoop kunnen doen, maar wat ik niet ga doen :P Was aan het rondsnuffelen naar 10Gb-spul, kom ik een veiling van uitvoering: Intel X710-DA4 Ethernet Network Adapter (X710DA4FHG2P5) + 4x uitvoering: Intel Ethernet SFP+ SR Optics tegen.

Laat ik het zo zeggen, ik heb hééééééél erg mazzel gehad :+
spoiler:
Iets meer dan 4 tientjes plus wat verzendkosten

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Hmmm... dank iedereen voor de suggesties!

Nanopi lijkt interessant, maar waar ik wat op afhaak is dat het een ARM based systeem lijkt en support voor bijvoorbeeld OPNsense moeizaam tot afwezig lijkt (als ik het goed zie enkel AMD64 releases en hooguit door zelf te compileren misschien mogelijk). Dus dan moet je al OpenWRT gebruiken - wat op zich wellicht voldoende voor mij is, maar het gevoel van begrensd zijn voelt minder OK.

Topton - mja. Ook dat zou goed genoeg kunnen zijn, maar dan moet je volgens mij al via Alie bestellen. Dat staat mij ook tegen - onduidelijke levertijden maar ook het stukje niet-europa.

Al met al zie ik heen sterke redenen tegen dus een Odroid, al is het qua kosten misschien wat overdreven. Zuinigheid lijkt wel in orde, ~2W idle ofzo. Dus ik denk dat ik wat concreter die kant op ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 09:23
https://www.seeedstudio.c...86J4125800-v2-p-5531.html
Deze heb ik hier draaien, nu voor Home Assistant tot dat de Odroid H4 plus hier is, dan wil ik deze odyssey ombouwen naar een pfsense doos.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
vanaalten schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:29:
Dus dan moet je al OpenWRT gebruiken - wat op zich wellicht voldoende voor mij is, maar het gevoel van begrensd zijn voelt minder OK.
Ik heb het al vaker gezegd in dit topic, maar er is niets wat *sense kan wat OpenWrt niet kan. Ik durf zelfs te stellen dat wat *sense kan, OpenWrt beter kan. Hardware-support is veeeeel beter met daarbij lager energieverbruik, multi-core PPPoE, ondersteuning voor hardware acceleration (o.a. op Filogic-platform), SQM tov fq_codel, boven 1Gbps schaalt Linux beter dan FreeBSD, mogelijkheid om WiFi te integreren met je router, etc. Daarnaast modulaire packaging, meer vrijheid met imagebuilder en build-from-source, actieve open source community, etc.

Als je erg veel firewall-zones en -regels gaat aanmaken is de GUI van *sense wat duidelijker, daar staat tegenover dat je in OpenWrt via de command line makkelijk kunt sleutelen. Wat mij betreft zitten BSD-based router/firewalls op een dood spoor, zodra mijn AON lijn geüpdate wordt naar XGS-PON stap ik over op OpenWrt met een Banana Pi BPI-R4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Tom Paris schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd in dit topic, maar er is niets wat *sense kan wat OpenWrt niet kan. Ik durf zelfs te stellen dat wat *sense kan, OpenWrt beter kan. Hardware-support is veeeeel beter met daarbij lager energieverbruik, multi-core PPPoE, ondersteuning voor hardware acceleration (o.a. op Filogic-platform), SQM tov fq_codel, boven 1Gbps schaalt Linux beter dan FreeBSD, mogelijkheid om WiFi te integreren met je router, etc. Daarnaast modulaire packaging, meer vrijheid met imagebuilder en build-from-source, actieve open source community, etc.

Als je erg veel firewall-zones en -regels gaat aanmaken is de GUI van *sense wat duidelijker, daar staat tegenover dat je in OpenWrt via de command line makkelijk kunt sleutelen. Wat mij betreft zitten BSD-based router/firewalls op een dood spoor, zodra mijn AON lijn geüpdate wordt naar XGS-PON stap ik over op OpenWrt met een Banana Pi BPI-R4
Wat dat betreft is er nog geen alternatief á la *sense voor Linux in een dergelijke grafische omgeving.
Gek eigenlijk dat de *senses er zelf nog niet zijn in gesprongen want ik denk niet dat we er niet gaan aan ontkomen dat er ook een arm variant van moet gaan komen.
Ben wel eens dat dit ook een zijspoor zit vanwege m.n de PPPoE shizzles, tenzij ze er een een speciale fpga voor ontwikkelen... (duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

vanaalten schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:29:
Dus dan moet je al OpenWRT gebruiken - wat op zich wellicht voldoende voor mij is, maar het gevoel van begrensd zijn voelt minder OK.

Topton - mja. Ook dat zou goed genoeg kunnen zijn, maar dan moet je volgens mij al via Alie bestellen. Dat staat mij ook tegen - onduidelijke levertijden maar ook het stukje niet-europa.
Zeker geen stap in de grafische richting, maar voor Linux heb je bijvoorbeeld ook VYOS. draai het al een tijdje in een container en heeft volledige netflow integratie. Het is ook te compilen voor ARM. Gigantische overkill voor thuis, maar als je vrijheid wil...

Uiteraard kun je ook Nxxx systemen in Europa bestellen. Misschien wat duurder, maar de optie is er zeker.

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VyOS is wat Ubiquiti ook gebruikt(e)*, geforked onder de naam EdgeOS. Draait nog steeds op de EdgeRouters, en binnen UniFi draaide het op beide USG routers (die effectief EdgeRouters waren in een ander gekleurd doosje en weer een extra software dingetje dat met de Controller babbelde en o.a. de configuratie deed toepassen. Waarbij de controller ook een mogelijkheid had om direct de JSON voor de configuratie te schijven die een-op-een mapt naar de config tree van VyOS).

* Of was het Vyatta? En Vyatta dat dan de basis is van EdgeOS en later geforked naar VyOS

En daarnaast heb je nog het compleet waardeloze IPFire. Volgens mij "met GUI", maar "zonder IPv6", wat voldoende reden zou moeten zijn om het compleet links te laten liggen in 2024.

En zelf heb ik het volledig zelf gedaan :p Plain Debian install met systemd-networkd voor het netwerk gebeuren (VLANs, DHCP incl static leases, IPv6 incl prefix delegation etc) en nftables via zijn standaard config file/format voor firewalling. En dan Unbound voor DNS incl blocking rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

[b]RobertMe in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
* Of was het Vyatta? En Vyatta dat dan de basis is van EdgeOS en later geforked naar VyOS

En zelf heb ik het volledig zelf gedaan :p Plain Debian install met systemd-networkd voor het netwerk gebeuren (VLANs, DHCP incl static leases, IPv6 incl prefix delegation etc) en nftables via zijn standaard config file/format voor firewalling. En dan Unbound voor DNS incl blocking rules.
VYOS is inderdaad vyatta en dat is inderdaad als basis gebruikt voor edgeOS. VYOS is grotendeels natuurlijk ook een laag op de standaard Debian distro. Het voordeel is dat je 1 keer een config maakt en die dan makkelijk in verschillende containers kan proppen zonder met de hand de verschillende veranderingen te maken in het OS. Unbound in een aparte container, maar kun je via NFT koppelen waar nodig. Hopelijk worden dit soort oplossingen meer mainstream in de toekomst. De duurdere ubiquiti en goedkopere zelfbouw scheelt eigenlijk niets meer

...Als het maar werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de post en reacties op de vraag van @brtk verhuisd naar [MINISFORUM UN100D] Snelheid niet hoger dan 250Mbit/s. De vraag had niet zo veel relevantie met dit topic en dan is een los topic beter.

[ Voor 1% gewijzigd door Yariva op 28-06-2024 19:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom Paris
Topton heeft nu een N100/N305 systeem met 2x SFP+

Afbeeldingslocatie: https://www.toptonpc.com/wp-content/uploads/2024/07/5.png

Interessant voor multi-gig fiber met de juiste XGS-PON module. Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tom Paris schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:44:

[Afbeelding]

Interessant voor multi-gig fiber met de juiste XGS-PON module. Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.
Wat is die aansluiting naast de power connector? Lijkt wel een wchroefterminal, maar dan zonder schroeven :p

Edit:
Ook stroom dus, via inderdaad een schroefterminal, alleen dan schroeven in de behuizing.
Afbeeldingslocatie: https://www.toptonpc.com/wp-content/uploads/2024/07/%E8%AF%A6%E6%83%85%E8%8B%B1%E6%96%87%E6%8E%92%E7%89%88_05-scaled.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 02-07-2024 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 00:46
Ik zie al een aardige tijd niemand meer iets noemen over de HP Thinclient T730, deze lijkt een beetje ondergesneeuwd te worden door de populaire n100 machines. Betekent dit dan ook dat deze thinclients ondertussen enigzins verouderd en dus minder interessant worden? Zijn deze alsnog wel aan te raden i.c.m. 8GB ram en een 32GB ssdtje?'Of kan ik beter zoeken naar een iets nieuwer systeem met N100 of i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Tom Paris schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:44:

Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.
Want :?

/EDIT :
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:49:
Kom aan, hoe vaak is nu al besproken dat PPPoE single-threaded is in FreeBSD. Dat wordt op zo'n Alder Lake CPU gewoon flink aanpoten op 4 of 8 Gbps.
Zeg dat dan meteen :P

Er bestaan ook XGS-PON gebruikende ISP's die PPPoE niet gebruiken hé! ;)
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:39:
Wat is die aansluiting naast de power connector? Lijkt wel een wchroefterminal, maar dan zonder schroeven :p

Edit:
Ook stroom dus, via inderdaad een schroefterminal, alleen dan schroeven in de behuizing.
[Afbeelding]
Humor dat men nog moeite doet om WiFi beschikbaar te maken op zo'n kastje terwijl er al meer dan genoeg LAN bandbreedte aanwezig is :D _O-

WLAN+BT NICje eruit rippen is denk ik het eerste wat ik meteen na ontvangst ervan zou doen! :P
Martidjen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:49:
Ik zie al een aardige tijd niemand meer iets noemen over de HP Thinclient T730, deze lijkt een beetje ondergesneeuwd te worden door de populaire n100 machines. Betekent dit dan ook dat deze thinclients ondertussen enigzins verouderd en dus minder interessant worden? Zijn deze alsnog wel aan te raden i.c.m. 8GB ram en een 32GB ssdtje?'Of kan ik beter zoeken naar een iets nieuwer systeem met N100 of i5?
IMHO een kwestie van budget en/of verkrijgbaarheid ervan :)

Hoe oud zijn die dingen eigenlijk ondertussen ??
Ik verwacht eerder dat de adapter ervan kapot gaat dan het kastje zelf, maar opzich ook wel iets om over na te denken...!!

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 03-07-2024 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
Kom aan, hoe vaak is nu al besproken dat PPPoE single-threaded is in FreeBSD. Dat wordt op zo'n Alder Lake CPU gewoon flink aanpoten op 4 of 8 Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
N100 is idd krap met 10G SFPs. Het is wel leuk speelgoed. Ik heb destijds gekozen voor een i5 ipv een Pentium vanwege de performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Klinkt voornamelijk als een goede reden om *sense links te laten liggen naar mijn idee. Want uiteindelijk kun je hardware er tegenaan gooien wat je wilt, maar het is toch echt een software probleem waardoor het niet goed werkt. Als in: als je een i7 of i9 pakt zal die niet een noemenswaardig betere performance hebben dan een N processor. Beide lopen AFAIK ergens in de 3GHz maximaal (i9 of zo misschien net in de 4GHz). Terwijl je op Linux die performance waarschijnlijk er wel makkelijk uit haalt op een N100 of whatever.

Of een dedicated appliance kopen die hardware offloading doet natuurlijk.

Edit:
Of een alternatief: een provider kiezen die geen PPPoE gebruikt natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 02-07-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Klinkt voornamelijk als een goede reden om *sense links te laten liggen naar mijn idee.

-knip-

Of een dedicated appliance kopen die hardware offloading doet natuurlijk.

Edit:
OpenWRT is zo gek nog niet

Met als kanttekening dat ik met OpenWRT z'n SQM/piece_of_cake.qos dan weer eigenlijk geen (multi)gig nodig heb om een 4k stream te starten terwijl wat torrents e.d. lopen. Dus een dedicated rockchip/armv8 doosje van paar watt idle eigenlijk ook meer dan genoeg is.

'k Zie het nog wel gebeuren dat ik zo'n Topton met OpenWRT bij vrienden, die persé het snelste van het snelste willen, plaats/aanbeveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
[...]
Als in: als je een i7 of i9 pakt zal die niet een noemenswaardig betere performance hebben dan een N processor. Beide lopen AFAIK ergens in de 3GHz maximaal (i9 of zo misschien net in de 4GHz).
Nee nee, het zijn echt fundamenteel andere processors. N100/N305 bestaan alleen maar uit E-cores (de voormalige Atom lijn), de i5/i7/i9 bestaan uit P+E cores. Zeggen dat een N100 en i9 hetzelfde presteren omdat ze beide maximaal 3GHz lopen is als zeggen dat een Hyundai en een Rolls-Royce hetzelfde zijn omdat ze allebei 200 kunnen.
Chris.nl schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:12:
[...]

OpenWRT is zo gek nog niet

Met als kanttekening dat ik met OpenWRT z'n SQM/piece_of_cake.qos dan weer eigenlijk geen (multi)gig nodig heb om een 4k stream te starten terwijl wat torrents e.d. lopen. Dus een dedicated rockchip/armv8 doosje van paar watt idle eigenlijk ook meer dan genoeg is.

'k Zie het nog wel gebeuren dat ik zo'n Topton met OpenWRT bij vrienden, die persé het snelste van het snelste willen, plaats/aanbeveel.
Kijk eens naar de Banana Pi BPI-R4 :) Goedkoper, zuiniger, veelzijdiger. OpenWrt ondersteunt hardware acceleratie op dat platform, op het OpenWrt forum al een aantal gebruikers die 8Gbps PPPoE draaien zonder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
[...]

Nee nee, het zijn echt fundamenteel andere processors. N100/N305 bestaan alleen maar uit E-cores (de voormalige Atom lijn), de i5/i7/i9 bestaan uit P+E cores. Zeggen dat een N100 en i9 hetzelfde presteren omdat ze beide maximaal 3GHz lopen is als zeggen dat een Hyundai en een Rolls-Royce hetzelfde zijn omdat ze allebei 200 kunnen.
De grote vraag is dan of die i processoren ook daadwerkelijk de betere performance kunnen geven. Als dat komt uit extra instructiesets of aanverwanten waar BSD geen gebruik (v.w.b. PPPoE) van maakt schiet je er nog niks mee op.

Nog even los van dat die P cores een onevenredig hoog extra energieverbruik opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
Kijk eens naar de Banana Pi BPI-R4 :) Goedkoper, zuiniger, veelzijdiger. OpenWrt ondersteunt hardware acceleratie op dat platform, op het OpenWrt forum al een aantal gebruikers die 8Gbps PPPoE draaien zonder load.
Klopt.

OpenWRT/Linux kan ook gewoon alle cores op x86 benutten, ipv 1, dus waarom dat niet serieus overwegen voor topton spul....
Maar als de keuze op OpenWRT valt gaan er idd weer andere luikjes open qua hardware opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:43:
[...]

De grote vraag is dan of die i processoren ook daadwerkelijk de betere performance kunnen geven. Als dat komt uit extra instructiesets of aanverwanten waar BSD geen gebruik (v.w.b. PPPoE) van maakt schiet je er nog niks mee op.

Nog even los van dat die P cores een onevenredig hoog extra energieverbruik opleveren.
Nofi, maar dit is een klok en klepel verhaal. Als je geïnteresseerd bent in de verschillen tussen P- en E-cores, en wat de architectuur met performance doet, zou je bijv. eens een deep-dive van AnandTech kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Edit:
offtopic:
Oftewel Ziggo of die ene provider die geen vast IPv4-adres aanbied, geen IPv6 en die klanten van Tweak telefonisch heeft zitten stalken en zelfs een aantal zonder toestemming heeft overgezet? Niet de meest geweldige keuzes :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Martidjen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:49:
Ligt aan je eisen/wensen, de investering die je moet doen en het stroomverbruik.

Hij is qua CPU sneller (2788/1301 vs. 1386/687 multi/single thread benchmark) dan mijn router (industrieel PCtje) en daar trok ik een Odido 1Gbit glaslijn prima mee dicht met OPNsense. Qua performance zit het dus wel goed, tenzij je een veel snellere internetlijn hebt?

Ik zie er in V&A eentje staan voor €110, dan moet er nog een netwerkkaart in, geheugen/schijf upgraden wellicht. Met dergelijke bedragen is zo'n N100 al gauw interessanter denk ik. Als zo'n T730 nou voor €40 kon krijgen, dan was het een ander verhaal geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Laten we realistisch blijven. Voor simpele router voldoet de N100 prima. Wil je gebruik maken van advanced features, oa IDS/IPS, dan heb je gewoon een performance CPU nodig met PPPoE optimalisatie in BSD. Een N100 en Banana Pi zijn dan allebei kansloos.

Ik had de i5 1240p gekocht voor 465. Dat staat veel meer in verhouding tot de features die ik wil gebruiken. https://www.amazon.nl/HUN...f-Barebone/dp/B0CNPSS9QT/

Uiteindelijk kun je linux ook als router inzetten en dat zal vast ook een performance boost geven. Maar dan alleen als ‘router’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
TumTum schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:20:
Laten we realistisch blijven. Voor simpele router voldoet de N100 prima. Wil je gebruik maken van advanced features, oa IDS/IPS, dan heb je gewoon een performance CPU nodig met PPPoE optimalisatie in BSD. Een N100 en Banana Pi zijn dan allebei kansloos.

Ik had de i5 1240p gekocht voor 465. Dat staat veel meer in verhouding tot de features die ik wil gebruiken. https://www.amazon.nl/HUN...f-Barebone/dp/B0CNPSS9QT/

Uiteindelijk kun je linux ook als router inzetten en dat zal vast ook een performance boost geven. Maar dan alleen als ‘router’.
Hey, interessant bakje! Draai je hem bare metal voor alleen OPNSense, of ook virtualisatie met meerdere toepassingen ?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
eymey schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Hey, interessant bakje! Draai je hem bare metal voor alleen OPNSense, of ook virtualisatie met meerdere toepassingen ?
Proxmox, anders is het zonde. Je kunt er makkelijk VM’s bij zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

offtopic:
[quote]ThinkPad schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:18:
[...]

Hij is qua CPU sneller (2788/1301 vs. 1386/687 multi/single thread benchmark) dan mijn router (industrieel PCtje) en daar trok ik een Odido 1Gbit glaslijn prima mee dicht met OPNsense.
[/quote]

offtopic:
Mooi setje zeg, ik heb deze: [url=https://www.onlogic.com/store/ml100g-52/[/url] maar ik heb er die prijs niet voor betaald en heb andere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Raven schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:20:
offtopic:
Oftewel Ziggo of die ene provider die geen vast IPv4-adres aanbied, geen IPv6 en die klanten van Tweak telefonisch heeft zitten stalken en zelfs een aantal zonder toestemming heeft overgezet? Niet de meest geweldige keuzes :+
offtopic:
W-T-F ?!?! :o :X :| :F

Welke prutsers waren dat dan ?! Delta/Caiway of zo :? :') _O-

Pagina: 1 ... 55 ... 61 Laatste