[MINISFORUM UN100D] Snelheid niet hoger dan 250Mbit/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:03
Enthousiast geworden door dit topic heb ik recent een MINISFORUM UN100D aangeschat om daarop Promox te installeren met PiHole en nog wat kleine VM's en LXC's.

Mini PC:
https://store.minisforum.com/products/minisforum-un100d

Dit apparaat beschikt over 2 x Intel I226-V 2.5Gb NIC's. Mijn internetverbinding (Fiber 1GB) zou hierover dus makkelijk moeten kunnen draaien op full speed.

Echter, ik krijg de snelheid van deze NIC's met geen mogelijkheid op een acceptabel niveau. Niet direct vanaf het OS (W11) en ook niet vanuit virtual machines.

Gaan zoeken op internet, er zijn blijkbaar veel klachten/problemen met deze Intel I226-V netwerkinterfaces. Heb alle tweaks en driver updates die ik kon vinden toegepast, maar niks heeft geleid tot een acceptabele bekabelde Gbit verbinding.

Resultaten van twee verschillende snelheidstest bronnen, direct vanaf het host OS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhfA0vYRtV8B0V9spQCTMylhjLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ST6sAekU0NkpEDxYetw9dofm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAUKeR0s6A5tv6gA-B0N401gtn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6dGZjOzEajTgwIWhWyZ3NI7d.png?f=fotoalbum_large

De MINISFORUM is met (ook al nieuw gekochte CAT8 kabel) aangesloten op een HP Procurve 2810-24G Switch. De poorten van de switch heb ik ook vrijwel allemaal al geprobeerd.

Het frappante is dat mijn dagelijkse workstation (met Marvell AQtion 10GBASE-T op Gigabyte Z790 AORUS Master) verbonden is met precies dezelfde HP Switch. Via deze machine haal ik met dezelfde snelheidstest bronnen deze resultaten: download 925Mbps en upload 910Mbps. Prima in orde dus.

Het probleem kan eigenlijk niet meer ergens anders zitten dan in de hardware, drivers en/of instellingen van de NIC's van de MINISFORUM (Intel I226-V).

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen doen om de overdrachtssnelheid van deze NIC's naar Gbit niveau te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:53

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:25:
Enthousiast geworden door dit topic heb ik recent een MINISFORUM UN100D aangeschat om daarop Promox te installeren met PiHole en nog wat kleine VM's en LXC's.

[...]

Echter, ik krijg de snelheid van deze NIC's met geen mogelijkheid op een acceptabel niveau. Niet direct vanaf het OS (W11) en ook net vanuit virtual machines.
Zijn je speedtest resultaten slecht zowel op Windows 11 als OS op de MINISFORUM en met proxmox als host en dan in een linux VM?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
Kanarie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:39:
[...]

Zijn je speedtest resultaten slecht zowel op Windows 11 als OS op de MINISFORUM en met proxmox als host en dan in een linux VM?
Inderdaad ja, ik heb zowel direct vanaf W11 getest (resultaten daarvan op de plaatjes) en tevens vanuit Proxmox en wat VM's die daar in draaien (Debian, Kali, Windows 10). Alle soorten beschikbare virtual drivers in de Proxmox omgeving ook geprobeerd. Resultaten zijn gelijk of nog slechter dan via de W11 host.

Het probleem lijkt me al te zitten op de bare metal host (W11)? Ook daar allerlei drivers geprobeerd, telkens ruk snelheden.

Ben een beetje out of options nu wat ik nog zou kunnen testen/doen.

[ Voor 79% gewijzigd door brtk op 27-06-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:25:
MINISFORUM UN100D

Mini PC:
https://store.minisforum.com/products/minisforum-un100d

Dit apparaat beschikt over 2 x Intel I226-V 2.5Gb NIC's. Mijn internetverbinding (Fiber 1GB) zou hierover dus makkelijk moeten kunnen draaien op full speed.

Echter, ik krijg de snelheid van deze NIC's met geen mogelijkheid op een acceptabel niveau. Niet direct vanaf het OS (W11) en ook niet vanuit virtual machines.

Gaan zoeken op internet, er zijn blijkbaar veel klachten/problemen met deze Intel I226-V netwerkinterfaces. Heb alle tweaks en driver updates die ik kon vinden toegepast, maar niks heeft geleid tot een acceptabele bekabelde Gbit verbinding.

De MINISFORUM is met (ook al nieuw gekochte CAT8 kabel) aangesloten op een HP Procurve 2810-24G Switch. De poorten van de switch heb ik ook vrijwel allemaal al geprobeerd.

Het frappante is dat mijn dagelijkse workstation (met Marvell AQtion 10GBASE-T op Gigabyte Z790 AORUS Master) verbonden is met precies dezelfde HP Switch.
Via deze machine haal ik met dezelfde snelheidstest bronnen deze resultaten: download 925Mbps en upload 910Mbps. Prima in orde dus.

Het probleem kan eigenlijk niet meer ergens anders zitten dan in de hardware, drivers en/of instellingen van de NIC's van de MINISFORUM (Intel I226-V).

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen doen om de overdrachtssnelheid van deze NIC's naar Gbit niveau te krijgen?
Kan het zijn dat de HP Switch (1 Gbps poorten) en Intel I226-V NIC's (2,5 Gbps poorten) niet lekker met elkaar spelen als het gaat om automatisch de juiste snelheid kiezen van de LAN verbinding :?

Heb je al geprobeerd om de boel op 1 Gbps vast te zetten aan de kant van de UN100D ??

Verder vond ik het wel grappig dat die Aquantia Chip op je moederbord blijkbaar wel goed werkt, want als je de Reviews leest in de Pricewatch van de Aquantia NIC's dan staan die vol met Driver ellende !! _O-

Met zijn allen keihard terug naar de simpele el cheapo RealTek NIC's dan maar :? LOL! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Kan het zijn dat de HP Switch (1 Gbps poorten) en Intel I226-V NIC's (2,5 Gbps poorten) niet lekker met elkaar spelen als het gaat om automatisch de juiste snelheid kiezen van de LAN verbinding :?

Heb je al geprobeerd om de boel op 1 Gbps vast te zetten aan de kant van de UN100D ??

Verder vond ik het wel grappig dat die Aquantia Chip op je moederbord blijkbaar wel goed werkt, want als je de Reviews leest in de Pricewatch van de Aquantia NIC's dan staan die vol met Driver ellende !! _O-

Met zijn allen keihard terug naar de simpele el cheapo RealTek NIC's dan maar :? LOL! :+
Dit vermoeden had ik ook, maar heb alle instellingen al geprobeerd, hard op 1Gbit, 2.5Gbit, auto-negotation, half- en full duplex, echt allemaal, geen verbeteringen helaas. Windows geeft ook doodleuk aan verbonden met 1Gb full-duplex (1000/1000). Diverse kabels geprobeerd, CAT5, CAT6 en nu CAT8. Zelfde ellende. Die Marvell chip is inderdaad niet de beste, maar gelukkig heb ik daar geen problemen mee.

Het vervelende is dat ik niet kan inloggen op de webinterface van de HP Switch om te kijken of daar misschien iets niet goed zit (Java is benodigd, geen enkele browser die dat nog wil doen voor me).
Maar ik heb ook zeker 20 van de 24 poorten geprobeerd en ook de poort waarop de Marvell zit aangesloten, die wel makkelijk die Gbit trekt.

Zijn die I226-V's niet gewoon slecht/kapot? Ik lees er veel ellende over, maar ook topics waarin het uiteindelijk wel opgelost is met allerlei tweaks, maar die hebben hier helaas niet geholpen.

Ga nu een Windows 7 VM met Internet Explorer maken en dan proberen die webinterface van de switch te benaderen en een poort configuratie uitproberen. Fingers crossed 8).

[ Voor 4% gewijzigd door brtk op 27-06-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:48:
[...]
Zijn die I226-V's niet gewoon slecht/kapot? Ik lees er veel ellende over, maar ook topics waarin het uiteindelijk wel opgelost is met allerlei tweaks, maar die hebben hier helaas niet geholpen.
De oude revisies van de Intel 2.5 chips hadden problemen, maar die zou je nu niet meer in een nieuw product tegen mogen komen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Tom Paris schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:50:
[...]

De oude revisies van de Intel 2.5 chips hadden problemen, maar die zou je nu niet meer in een nieuw product tegen mogen komen.
Klopt ja, de 225's hadden ook veel problemen. Lees ze ook wel over de 226's helaas. Weer blindgestaard op het Intel logo en hun reputatie met NIC's, dus geen twijfel gehad. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens Realtek heb gehad en eigenlijk nooit problemen daarmee gehad, misschien geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:48:
Het vervelende is dat ik niet kan inloggen op de webinterface van de HP Switch om te kijken of daar misschien iets niet goed zit (Java is benodigd, geen enkele browser die dat nog wil doen voor me).

Ga nu een Windows 7 VM met Internet Explorer maken en dan proberen die webinterface van de switch te benaderen en een poort configuratie uitproberen. Fingers crossed 8).
Een 2810-24G moet toch gewoon een Console Cable/Port kunnen accepteren of SSH toegang :?

Dan hoef je niet te klooien met allerlei ouwe browsers in leven houden vanwege 1 apparaat ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Een 2810-24G moet toch gewoon een Console Cable/Port kunnen accepteren of SSH toegang :?

Dan hoef je niet te klooien met allerlei ouwe browsers in leven houden vanwege 1 apparaat ;)
Ja console port zit er zeker op, heb helaas de console kabel nog niet kunnen vinden. Dat is de next optie als die W7 VM me niet wil helpen, console kabel kopen of met SSH inloggen om de switch te bekijken. Factory reset heb ik net al in gang gezet. Nogmaals fingers crossed :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:53:
[...]

Klopt ja, de 225's hadden ook veel problemen. Lees ze ook wel over de 226's helaas. Weer blindgestaard op het Intel logo en hun reputatie met NIC's, dus geen twijfel gehad. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens Realtek heb gehad en eigenlijk nooit problemen daarmee gehad, misschien geluk.
Verbind je Minisforum eens direct met je Aquantia NIC (dus niet via de switch) en doe wat Iperf heen en weer?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:01:
Ja console port zit er zeker op, heb helaas de console kabel nog niet kunnen vinden.

Dat is de next optie als die W7 VM me niet wil helpen, console kabel kopen of met SSH inloggen om de switch te bekijken.
Factory reset heb ik net al in gang gezet.
Je zal SSH toegang sneller werkend krijgen dan klooien met een VM als ik het me goed herinner :)

Best wel ironisch : Ik heb 3 Console Cables en USB RS-232 adapters hier liggen en de super oude HP Switches die ik had voor wat LAB achtig gebruik heb ik al een aantal maanden niet meer en jij zit juist zonder de eerste twee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Tom Paris schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Verbind je Minisforum eens direct met je Aquantia NIC (dus niet via de switch) en doe wat Iperf heen en weer?
Das een goed idee! Ga ik testen, thanks. Heb mezelf alweer in de vingers gesneden met de switch reset, SSH is standaard uitgeschakeld ( |:( ). Dus daar kan ik nu niet bij helaas.

Die kabel heb ik zeker nog ergens liggen, zal een zolder bezoekje moeten plegen om door wat kratten te spitten vrees ik :O .

[ Voor 32% gewijzigd door brtk op 27-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

brtk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:08:
Heb mezelf alweer in de vingers gesneden met de switch reset, SSH is standaard uitgeschakeld ( |:( ).
Dus daar kan ik nu niet bij helaas.
Was het niet iets van eerst Telnet aanslingeren en daarna SSH instellen en Telnet uitzetten :?

Stuur me anders effe een DM met je locatie en wie weet kan ik je helpen met wat kabelzooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:11:
[...]

Was het niet iets van eerst Telnet aanslingeren en daarna SSH instellen en Telnet uitzetten :?

Stuur me anders effe een DM met je locatie en wie weet kan ik je helpen met wat kabelzooi :)
Tof man, bedankt! Ik zoek even op hoe die telnet route werkt om SSH weer te activeren, kom ik er niet in, dan is je aanbod zeker welkom :). En de Iperf direct van de een naar de ander ga ik zodadelijk ook ff uitvoeren.

Na de switch reset is overigens de snelheid via de Marvell chip nog steeds ongeveer 1Gbit, maar de snelheid op de MINISFORUM is nu echt om te janken, 136Mbps down en 8 (!) Mbps up. Ping is wel redelijk, 9ms. Wat een gekke toestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
Update: na nog een aantal uurtjes te hebben gevochten met de HP 2810 switch heb ik 'm naar z'n laatste rustplaats gebracht (de vuilnisbak). De fan stopte er mee, fault lampje knipperde vol overgave, lampjes van de poorten bleven als kerstlampjes dansen. :+

Vanmiddag even een andere switch opsnorren, hopelijk zijn de problemen daarmee verholpen. Eenieder dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 16:13
brtk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:56:
Update: na nog een aantal uurtjes te hebben gevochten met de HP 2810 switch heb ik 'm naar z'n laatste rustplaats gebracht (de vuilnisbak). De fan stopte er mee, fault lampje knipperde vol overgave, lampjes van de poorten bleven als kerstlampjes dansen. :+

Vanmiddag even een andere switch opsnorren, hopelijk zijn de problemen daarmee verholpen. Eenieder dank voor het meedenken!
Heb je gekeken naar de ring buffers van de kaart?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:44
brtk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:56:

Volgens mij heeft HP lifetime warranty op netwerkapparatuur. Dat is tenminste wat ik op Reddit wel eens gelezen heb: https://www.reddit.com/r/homelab/s/9aAfknL89P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brtk
Andere switch gepakt (met naast een aantal 1Gb ook 2 x 2.5Gb poorten erop). Werkt perfect nu, ~950 up en down.

Misschien nog wel garantie claimen bij HP, die switch is echt al oud, maar inderdaad lifetime warranty zou erop zitten. Ben benieuwd of dat gaat lukken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
brtk schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:02:
Misschien nog wel garantie claimen bij HP, die switch is echt al oud, maar inderdaad lifetime warranty zou erop zitten. Ben benieuwd of dat gaat lukken, thanks!
Denk niet dat het veel uit zal maken, maar zit de laatste firmware erop? N.11.78 is dat zover ik kan zien:

https://networkingsupport...Tc2NC1kNzU4NmQ1Nzc3Zjk%3D
https://support.hpe.com/h...play?docId=a00029017en_us

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ThinkPad schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:37:
Volgens mij heeft HP lifetime warranty op netwerkapparatuur. Dat is tenminste wat ik op Reddit wel eens gelezen heb: https://www.reddit.com/r/homelab/s/9aAfknL89P
brtk schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:02:
Op voorwaarde dat de switch nog in haar "Lifetime" zit en dus niet EOL is moet dat zeker lukken! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:45

thof

FP ProMod
nero355 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:56:
[...]

[...]

Op voorwaarde dat de switch nog in haar "Lifetime" zit en dus niet EOL is moet dat zeker lukken! d:)b
offtopic:
Ik heb in 2014 eens een 1800-24g op Marktplaats gekocht, fan hielt er mee op. In 2019 een case geopend bij HP en toen een refurbished versie voor in de plaats gekregen (helaas wel met wat kapotte lampjes). Was toen nog wel wat gedoe omdat ik een particulier was en geen originele aankoopbon had. Uiteindelijk de overschrijving voor marktplaats maar opgestuurd... Moest uiteraard wel de oude opsturen via UPS. Het was een model uit 2007, misschien was dat nog net binnen de 'lifetime'...

Volgens mij heb ik nog een tweede 1800-24g met fan liggen. Mocht je iets nodig hebben.

Maar... je zou haast denken dat forceren op 1000mbit FDX het wel zou moeten laten werken. Helaas niet in de gelegenheid om het met mijn oude HP switch voor je te testen (heb ook intel I226 nics), zit in een verhuizing.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Pagina: 1