Wat is de datumcode van je module? Bij mij 2328Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:08:
Omdat jullie hier zo met het geheugen aan het testen waren dat ook maar eens gedaan.
Heb op 14-11 bij HUNSN (Amazon) ook de I3 N305 besteld en een Crucial RAM 48GB DDR5 5600MHz
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
https://www.amazon.de/dp/...27711_TE_SCE_3p_dp_1?th=1
Had niet echt problemen maar vond proxmox niet echt snappie.
Al vrij vlot ging memtest86 al op error.
[Afbeelding]
Kon ook geen hand meer bovenop leggen.
Geen fan gebruikt.
Bij een 2e test hetzelfde ....
Deze kan terug neem ik aan .... ?
Heel vreemd wel.
uuuhh ...stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:36:
[...]
Wat is de datumcode van je module? Bij mij 2328
Waar vind ik dat. Op de module zelf ?
Als hij op de sicker staat ..... is hij bij mij 2328AV Met de AV er onder.
EDIT
Zelfde als die van jouw dus
[ Voor 7% gewijzigd door Wolfram55 op 25-12-2023 16:11 ]
De meeste China moederboarden zijn “slechts” 4800. Een hogere snelheid zal terug schakelen. De 48GB is voorzien van een hogere snelheid, misschien is dat juist een compatibiliteit probleem.Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:09:
Maakt het nog uit wat je besteld ?
4800, 5200 of 5600 MHz ?
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 16:57 ]
Hmmm lastig dit, is het een verkeerde batch of een compatibiliteit probleem. Heb jij zin om het chassis eens een nachtje met passmark te laten draaien @ANdrode ? Jouw productie datum is een fractie hoger als die van onze modules.Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:03:
[...]
uuuhh ...![]()
Waar vind ik dat. Op de module zelf ?
Als hij op de sicker staat ..... is hij bij mij 2328AV Met de AV er onder.
EDIT
Zelfde als die van jouw dus
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 16:59 ]
Des te minder Windows 8.x/10/11 in mijn leven des te gelukkiger ik benTumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:52:
Roep dit soort dingetjes niet te snel.
Intel en Linux is anders vrijwel een ideale combinatie en al helemaal als het op de GPU keuze aankomt tegenwoordig dus IMHO kan daar een streep doorheenDe hardware is specifiek voor Windows en daar richt intel zich ook op.
Daarnaast zijn de echte originele Intel NUC's zo'n beetje de #1 keuze voor VMWare en Proxmox achtige toepassingen en daar komt toch echt geen Windows bij kijken!
Sterker nog : Omdat het zo algemeen is geworden houden beide partijen tegenwoordig rekening met elkaar!
Ja, maar dan komen we hierbij terecht :Ik heb hier N100 mini pc’s en alleen maar gezeik in combinatie met Linux + hwe enabled stacks / nieuwere kernels. Proxmox werkt ook niet goed. De verkoper zegt doodleuk, het is alleen voor Windows. Toevallig power state issue en communication errors AER. Dit kan ik uitzetten in de kernel, maar dan is de efficiëntie gelijk weg.
En dan ook nog eens de pogingen om meer RAM te gebruiken dan officiëel de bedoeling is daar bovenop...andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Wacht, jullie kopen een passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd?

Bovendien moet je het wel erg slecht treffen om laten we effe voor het gemak zeggen "Een Chinees kastje" te kopen dat niet de laatste Ubuntu LTS Release geboot krijgt : Iets als Banggood.com stond er altijd vol mee !!
Verder weet ik effe zo gauw niet hoe lang die Nxxx modellen tekoop zijn, maar ik kan me voorstellen dat op het moment dat zo'n "Atom SoC" net nieuw is dat dan de drivers en dergelijke nog niet helemaal optimaal zijn en dat je dan eigenlijk in een situatie terechtkomt dat je "Early Beta Tester" wordt, maar in het geval van een Intel produkt verwacht ik dat eigenlijk niet.
Mijn ervaring is dat het vooral de vreemde keuzes zijn zoals de welbekende oude situatie met die DP naar HDMI Bridge/Converter bij een bepaalde generatie Intel NUC's en ook dergelijke kastjes van andere fabrikanten die voor allerlei vreemde problemen zal zorgen dan allerlei andere dingen!
Intel commit zelf code/drivers/enz. aan de Linux Kernel en van alles eromheen dus dat zou in principe niet zo moeten zijn!En daar zit juist het punt. Intel levert de chipset, cpu drivers en alles wat nodig is voor Windows 11.
Met Ubuntu, Debian of andere distros ben je afhankelijk van de community en kernel updates van developers. Als je zeker wilt zijn dat alles gecontroleerd is en werkt zoals het zou moeten werken, dan is Windows in dit geval nog steeds de best optie.
Sinds al die rare Windows versies vanaf 8.x en hoger wordt er gewoon alles voor je geïnstalleerd zonder dat je daar ook maar wat over te zeggen hebt en anders download je alleen nog de Intel Chipset Drivers vanaf de Intel website en dan zou je Intel NUCje het wel moeten doenAls ik veel problemen heb ga ik terug naar Windows, download officiele drivers van de leverancier en ga testjes doen.
En daarom vermijd ik liever allerlei vage kastjes en koop ik het liefst Intel NUC's of eventueel soortgelijke modellen van AsRock/Gigabyte/MSI/enz. als het echt betrouwbaar moet werken!Sterker nog, elke mini pc die ik ontvang:
- memtest 4 uur
- windows installatie met intel drivers. Daarna prime95, hwmonitor, geekbench. Hier werk ik ook een tijdje op via rdp. Speel dan ook 4k videos af etc.
- daarna de ubuntu installatie met hwe enabled kernel en daarmee dezelfde tests, uiteraard geen garantie dat het in orde is.
Gaming => WindowsIk gebruik zelf Windows en Linux. Je moet soms alleen weten wanneer je het inzet.
Al het andere => Linux
En des te minder Apple/Google/Microsoft in het algemeen des te beter!
FurMark doet hetzelfde met de GPU mocht je die ook gaan testenANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:43:
Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt.
Dat dan weer wel...Soms zijn er wel verschilllen in power management tussen linux en windows.
IMHO moet je gewoon iets als Debian Testing of zelfs Unstable pakken op het moment dat je "Vers van de pers" Kernels wilt gaan testen!Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is)
IMHO zijn die kastjes gewoon slecht ontworpen en is dat de hele reden van al dit gezeik!Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met Crucial 48 GB DIMM en de onderkant eraf. Het RAM werd wel (te) warm.
Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.

Afhankelijk van hoe en wat ga je met die temperatuur al richting een grens waarbij je VRM's bijvoorbeeld zullen zeggen "Ja, daaag! Wij kappen ermee!"stormfly schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:18:
Ja die RAM module wordt echt kokend heet, bij Androde gisteren 115 met de onderkant open.

Dus ik kan me voorstellen dat je met zo'n temperatuur misschien onbetrouwbare aanvoer van de stroom/spanning krijgt en er bitjes beginnen om te vallen...
Dat valt wel mee als we het hebben over het wel of niet koelen van HDD's en die hebben ook een printplaat die gekoeld moet worden...Koele elektronica droogt minder snel uit en gaat langer mee.
Het punt is gewoon dat je spullen binnen hun grenzen moeten werken en IMHO doen ze dat niet op dit moment :
- Alles wordt te warm.
- De hoeveelheid RAM is buiten de specificaties.
Dat is echt serieus veel teveel gewoon!Moeilijk nu al vast te stellen uit de losse pols; ik denk niet dat de 32G module boven de 100graden geweest. Je ziet het overigens in de 48G memory test results middelste waarde bij temp: 137C...auw.

Hou er rekening mee dat die waarde niet alles zegt :Wat mij nog opviel tussen de 32G en de 48G is CL40 v.s. CL46.
- Je moet de losse timings weten.
- De clocksnelheid van je RAM kan een hoop compenseren!
Boven de 105 graden Celsius begint het afhankelijk te worden van de kwaliteit van de componenten zelf dus dat is gewoon sowieso veeeeel te hoog !!ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:06:
Die 48GB module wordt erg warm. Elektronica kan wat hebben. 115+ graden is alleen wat extreem.
Je moet gewoon spul hebben dat 1:1 met je CPU draait of beter dan datWolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:09:
Maakt het nog uit wat je besteld ?
4800, 5200 of 5600 MHz ?
Sneller dan nodig RAM zeg maar is vooral handig bij toepassingen die veel bandbreedte van je geheugen lekker vinden of als je veel met de iGPU gaat doen en ik gok dat de meesten hier dat niet zullen doen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Misschien dat dat de reden was dat (het MB van) mijn router-pc in de 1U hoge passief gekoelde behuizing het voor gezien heeft gehouden. Binnen de behuizing werd het best warm door gebrek aan actieve koeling. Een andere behuizing uit die serie (Akasa Galileo) staat in de laatste C't en daar viel de warmteontwikkeling ook op. (Zie Lüfterloses 1-HE-Servergehäuse mit Thin-Mini-ITX-Mainboard im Test achter login, voor wie er bij kan)nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:30:
[...]
Afhankelijk van hoe en wat ga je met die temperatuur al richting een grens waarbij je VRM's bijvoorbeeld zullen zeggen "Ja, daaag! Wij kappen ermee!"
Dus ik kan me voorstellen dat je met zo'n temperatuur misschien onbetrouwbare aanvoer van de stroom/spanning krijgt en er bitjes beginnen om te vallen...
Sindsdien de CPU/MB/RAM uit dat systeem in Shuttle barebone.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Tja, je ziet welke behuizing zij aanraden dus dat zou zomaar goed kunnen!Raven schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:04:
Misschien dat dat de reden was dat (het MB van) mijn router-pc in de 1U hoge passief gekoelde behuizing het voor gezien heeft gehouden. Binnen de behuizing werd het best warm door gebrek aan actieve koeling. Een andere behuizing uit die serie (Akasa Galileo) staat in de laatste C't en daar viel de warmteontwikkeling ook op. (Zie Lüfterloses 1-HE-Servergehäuse mit Thin-Mini-ITX-Mainboard im Test achter login, voor wie er bij kan)
Sindsdien de CPU/MB/RAM uit dat systeem in Shuttle barebone.
Maar Gigabyte is sowieso een beetje een raar merk geweest de afgelopen jaren als het op hun moederborden aankomt door zonder ook maar enige berichtgeving nieuwe revisies met slechtere componenten uit te brengen die dus ook als probleem een throttlende CPU kan krijgen door de slechtere VRM's op het moment dat je een wat zwaardere CPU erop zet onder andere dus het hoeft niet alleen aan de behuizing te hebben gelegen in dat geval...

Op het moment dat je een Shuttle Barebone koopt zit je IMHO veel veiliger en heb je ook gelijk de juiste behuizing erbij dus geen gezeik met de betrouwbaarheid over het algemeen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat had ik ook in gedachte ja ...nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:30:
Intel en Linux is anders vrijwel een ideale combinatie en al helemaal als het op de GPU keuze aankomt tegenwoordig dus IMHO kan daar een streep doorheen
Daarnaast zijn de echte originele Intel NUC's zo'n beetje de #1 keuze voor VMWare en Proxmox achtige toepassingen en daar komt toch echt geen Windows bij kijken!
Sterker nog : Omdat het zo algemeen is geworden houden beide partijen tegenwoordig rekening met elkaar!
Had begrepen dat deze doosjes een origineel Intel boordje had ... ( Heb ik dat mis?).
Daardoor leek mij het een in principe goede keus.
Ik ben een redelijke noob wat betreft hardware. Door dit draadje al een tijdje gevolgd te hebben kwam opeens die Alder Lake voorbij en 'gewaagd' dit eens te proberen. Ook Andreas Spies haalde ze n paar keer aan. Niet dat hij alwetend is.
Heb verschillende nucjes maar wil meer netwerk (proxmox, vlan gns3 etc) dingen gaan doen en dan zijn meerdere netwerkpoorten een 'must'. Daar komen de nucjes te kort.
Binnenkort komt er hier glas en ik twijfel nog over te gaan op Omada.
Hier schrok ik ook wel van ja ....Boven de 105 graden Celsius begint het afhankelijk te worden van de kwaliteit van de componenten zelf dus dat is gewoon sowieso veeeeel te hoog !!
Mijn 60C vond ik al niet fijn.
Twijfel inmiddels of het complete setje retour gaat en niet alleen het geheugen.
Zoals ik er nu in sta gaat denk ik alles terug.
Wat dan wel te kopen weet ik nog niet.
Als ik het goed herinner werd die in de NL-versie van het artikel juist afgeraden i.v.m. hitte die niet weg kan en dat dat de levensduur niet goed komt.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:20:
[...]
Tja, je ziet welke behuizing zij aanraden dus dat zou zomaar goed kunnen!
Maar de hitte is alleen een vermoeden, geen idee of dat te bewijzen is.
i3-8100T lijkt mij niet bepaald een zwaargewicht, of wel?nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:20:
Maar Gigabyte is sowieso een beetje een raar merk geweest de afgelopen jaren als het op hun moederborden aankomt door zonder ook maar enige berichtgeving nieuwe revisies met slechtere componenten uit te brengen die dus ook als probleem een throttlende CPU kan krijgen door de slechtere VRM's op het moment dat je een wat zwaardere CPU erop zet onder andere dus het hoeft niet alleen aan de behuizing te hebben gelegen in dat geval...![]()
Shuttle pc\s (DH-/XH-310-serie) hebben echter wel fans die niet bepaald stil zijn, dat is wel een dingetjenero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:20:
Op het moment dat je een Shuttle Barebone koopt zit je IMHO veel veiliger en heb je ook gelijk de juiste behuizing erbij dus geen gezeik met de betrouwbaarheid over het algemeen

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Durf ik niet te zeggen, maar gezien dat gedoe met A/B/C Revisies en rare problemen met de koeling heb ik daar niet zo'n vertrouwen in eigenlijk!Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:22:
Had begrepen dat deze doosjes een origineel Intel boordje had ... ( Heb ik dat mis?).

Mijn vertrouwen in YouTubers is sowieso laag, want die vertellen veel te vaak niet het hele verhaal over een heleboel produkten!Ook Andreas Spies haalde ze n paar keer aan. Niet dat hij alwetend is.
Hoeveel denk je er nodig te hebben precies ??Heb verschillende nucjes maar wil meer netwerk (proxmox, vlan gns3 etc) dingen gaan doen en dan zijn meerdere netwerkpoorten een 'must'. Daar komen de nucjes te kort.
Dit is bijvoorbeeld wel een mooi kastje : Zotac ZBOX edge CI343
Zotac maakt die dingen al jarenlang!
Verder hebben nu zowel Intel als Gigabyte modellen zoiets als uitbreiding als optie : https://www.gigabyte.cn/F...gigabyteimages/u_pd03.gif
Dus dat kan ook nog als je LAN poorten tekort komt !!
- Omada voor WiFi kan opzich wel...Binnenkort komt er hier glas en ik twijfel nog over te gaan op Omada.
- Omada voor de Switches kan opzich wel, maar is al vaak wat minder...
- Omada Routers zou ik echter vermijden net als die van Ubiquiti UniFi want dat is gewoon veel te vaak niet uitgebreid genoeg !!
Dat is totaal geen reden voor ook maar enige zorgenMijn 60C vond ik al niet fijn.
/EDIT :
https://ark.intel.com/con...or-6m-cache-3-10-ghz.htmlRaven schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:31:
i3-8100T lijkt mij niet bepaald een zwaargewicht, of wel?
Zo te zien valt het wel mee, maar dan moet de TDP van 35 Watt ook echt kloppen!
Het ging in ieder geval over veel zwaardere CPU's dus ik gok dat het geen probleem had mogen zijn in een fatsoenlijke kast
Als daar niks aan viel te configureren dan zal het wel zo moeten helaas...Shuttle pc\s (DH-/XH-310-serie) hebben echter wel fans die niet bepaald stil zijn, dat is wel een dingetje
Moderne Servers zijn relatief stil totdat je ze op hun staart trapt dus je komt daar eigenlijk nooit echt helemaal onderuit
[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 25-12-2023 18:46 ]
Ik denk dat het afhankelijk is van wat je doet. Mijn eis is om twee WAN porten en een LAN port aan het router OS aan te bieden plus een Proxmox LAN port. Een zelfbouw chassis uit losse componenten past fysiek niet in mijn meterkast.Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:22:
[...]
Dat had ik ook in gedachte ja ...
Daardoor leek mij het een in principe goede keus.
Ik ben een redelijke noob wat betreft hardware. Door dit draadje al een tijdje gevolgd te hebben kwam opeens die Alder Lake voorbij en 'gewaagd' dit eens te proberen. Ook Andreas Spies haalde ze n paar keer aan. Niet dat hij alwetend is.
Heb verschillende nucjes maar wil meer netwerk (proxmox, vlan gns3 etc) dingen gaan doen en dan zijn meerdere netwerkpoorten een 'must'. Daar komen de nucjes te kort.
Binnenkort komt er hier glas en ik twijfel nog over te gaan op Omada.
[...]
Hier schrok ik ook wel van ja ....
Mijn 60C vond ik al niet fijn.
Twijfel inmiddels of het complete setje retour gaat en niet alleen het geheugen.
Zoals ik er nu in sta gaat denk ik alles terug.
Wat dan wel te kopen weet ik nog niet.
Intel NUC is gestopt met produceren (toch?) en heeft veel te weinig NIC porten voor mijn wensen. Los van de hoge aanschafkosten voor een NUC.
Mijn N5105 draait al een jaar echt super super stabiel. Heb ook met veel vertrouwen de N305 gekocht voor veel performance. De N100 is ook heel krachtig en zit hier nog onder qua warmte en performance. Als je de N305 al in huis hebt dan zou ik eerst eens met échte load testen en als hij te warm is dan iets down clocken.
@nero355 dat 48GB geheugen. Tja het is buiten de specs (dat is 32GB ook al volgens Intel). Op de forums zegt iedereen dat het werkt. Het is dat we hier als échte Tweakers een goede test doen met elkaar en in dezelfde week 3 nodes hebben welke falen met 48GB. Het effect van: “het werkt want hij boot” door papegaaien heeft dit geheugen advies denk ik genekt op de fora.
Vrees dat ik ook behoorlijk genezen ben.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:40:
[...]
Durf ik niet te zeggen, maar gezien dat gedoe met A/B/C Revisies en rare problemen met de koeling heb ik daar niet zo'n vertrouwen in eigenlijk!
Gelukkig bij Amazon gekocht dus retourneren lijkt geen probleem. Dat was ook een reden om bij Hunsn te kopen en niet bij ome Ali.
Is zo .... Hij is qua hardware net als ik niet zo ....Mijn vertrouwen in YouTubers is sowieso laag, want die vertellen veel te vaak niet het hele verhaal over een heleboel produkten!
Dat vind ik lastig.Hoeveel denk je er nodig te hebben precies ??
Ligt ook wat ik neem als systeem zeg maar. Mijn 'hardwareleverancier' is helemaal weg van Omada. Mij kan je bijna alles wijs maken.
Het leek me een leuk kastje om mee te klooien. OPNsense eventueel en tussen het nog te kopen infrastructuur zou het altijd n plekje kunnen krijgen.
4 Poorten leken mij mooi. 2 dan heb je er in weze maar 1 dus dat is eigenlijk niks.
Aan de andere kant moet je je poorten met een switch kunnen opvangen. Je merkt t al ... het is nog wat abstract voor me.
Is idd niet verkeerd ... dat icm met een switch moett kunnen.Dit is bijvoorbeeld wel een mooi kastje : Zotac ZBOX edge CI343
Zotac maakt die dingen al jarenlang!
Ik vond de Alder Lake wel mooi en dat zie ik zo 123 niet terug bij Zotac.
Dan heb je er maar 2 ook weer toch? Kom t typenr ff niet tegen.Verder hebben nu zowel Intel als Gigabyte modellen zoiets als uitbreiding als optie : https://www.gigabyte.cn/F...gigabyteimages/u_pd03.gif
Dus dat kan ook nog als je LAN poorten tekort komt !!
Wat zou jij nemen?- Omada voor WiFi kan opzich wel...
- Omada voor de Switches kan opzich wel, maar is al vaak wat minder...
- Omada Routers zou ik echter vermijden net als die van Ubiquiti UniFi want dat is gewoon veel te vaak niet uitgebreid genoeg !!
Met een Fritzbox (5530 incl GPON module) als 1e instantie die wordt geplaatst en niet zo 123 ( helemaal niet) in bridge gezet kan worden?
Dat is totaal geen reden voor ook maar enige zorgen
Ik ben ook altijd een voorstander geweest van Intel. Gewoon een goeie betrouwbare bouwer. Ook getwijfeld met AMD die t tegenwoordig wel goed doet maar Intel is toch wel erg stabiel over de decennia.stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:17:
[...]
Ik denk dat het afhankelijk is van wat je doet. Mijn eis is om twee WAN porten en een LAN port aan het router OS aan te bieden plus een Proxmox LAN port. Een zelfbouw chassis uit losse componenten past fysiek niet in mijn meterkast.
Intel NUC is gestopt met produceren (toch?) en heeft veel te weinig NIC porten voor mijn wensen. Los van de hoge aanschafkosten voor een NUC.
Mijn N5105 draait al een jaar echt super super stabiel. Heb ook met veel vertrouwen de N305 gekocht voor veel performance. De N100 is ook heel krachtig en zit hier nog onder qua warmte en performance. Als je de N305 al in huis hebt dan zou ik eerst eens met échte load testen en als hij te warm is dan iets down clocken.
@nero355 dat 48GB geheugen. Tja het is buiten de specs (dat is 32GB ook al volgens Intel). Op de forums zegt iedereen dat het werkt. Het is dat we hier als échte Tweakers een goede test doen met elkaar en in dezelfde week 3 nodes hebben welke falen met 48GB. Het effect van: “het werkt want hij boot” door papegaaien heeft dit geheugen advies denk ik genekt op de fora.
Ook toch wel een dingetje ... geen BIOS updates .... toch best wel n dingetje hoor.
Op zich was Hunsn niet verkeerd. Kreeg gelijk mail met eea aan aanwijzingen waarvan ik dacht ... ok geen dozenschuiver.
32 Gig staat bij de specs als max.
En idd ... het biepje tijdens het booten en meerdere mensen die zeggen dat het werkt zijn geen goede raadgevers.
Ik tweak graag maar er moet wel een betrouwbare basis zijn zeg maar.
Och ja .... Al doende leert men.
No hard feelings or what so ever. Was mijn eigen beslissing .....
Het valt me op dat het lang duurt voordat ik op mijn telefoon een IPv6 adres krijg.
Ik gebruik:
WAN: DHCPv6 met /48 + Request only an IPv6 prefix + Use IPv4 connectivity
LAN: Track interface IPv6 WAN + Prefix ID 2 + Allow manual adjustment of DHCPv6 and Router Advertisements
DHCPv6 op LAN: /64 IPV6:2:: tot IPv6:2:ffff:ffff:ffff:ffff + 2 IPv6 DNS Servers (google/cf)
Router Advertisements op LAN: Assisted + Normal Priority + Source Automatic + Advertise Default Gateway + 2 IPv6 DNS Servers (google/cf)
Ik heb Minimum Interval aangepast van 200 naar 10
Maximum Interval van 600 naar 30
ValidLifetime naar 2592000
Mijn iPhone lijkt de IPv6 connectie vrijwel altijd te verliezen. Door de intervals te verlagen pakt hij dit sneller op. Heeft iemand al hiermee lopen stoeien?
Ik gebruik:
LAN: Track interface IPv6 WAN + Prefix ID 2 + Allow manual adjustment of DHCPv6 and Router Advertisements
DHCPv6 op LAN: /64 IPV6:2:: tot IPv6:2:ffff:ffff:ffff:ffff + 2 IPv6 DNS Servers (google/cf)
Router Advertisements op LAN: Assisted + Normal Priority + Source Automatic + Advertise Default Gateway + 2 IPv6 DNS Servers (google/cf)
Mijn iPhone lijkt de IPv6 connectie vrijwel altijd te verliezen. Door de intervals te verlagen pakt hij dit sneller op. Heeft iemand al hiermee lopen stoeien?
Het is mij nog steeds niet duidelijk of, en zo ja, hoe de diverse revisies uit elkaar zijn te houden.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:40:
[...]
Durf ik niet te zeggen, maar gezien dat gedoe met A/B/C Revisies en rare problemen met de koeling heb ik daar niet zo'n vertrouwen in eigenlijk!
[...]
[...]
[...]
[...]
/EDIT :
[...]
[...]
Vaste locatie, vast netwerk.
Heb je niet meerdere IPv6 routers in je netwerk die advertisements sturen? Het korte antwoord is: nee ik heb er geen ervaring mee. Met alle Apple devices en pfSense en OPNsense gaat het goed, instant verbinding en nooit disconnects. Ik gebruik expliciet RA's en geen DHCPv6 op het LAN.TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:40:
Het valt me op dat het lang duurt voordat ik op mijn telefoon een IPv6 adres krijg.
Ik gebruik:
Router advertisements -> unmanaged ingesteld?
USB poorten tellen, dat is het gemakkelijkste.Comp User schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:43:
[...]
Het is mij nog steeds niet duidelijk of, en zo ja, hoe de diverse revisies uit elkaar zijn te houden.
In combinatie met het systeem. Maar ik zou hem terugsturen en voor dat geld een 32GB kopen.Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:05:
Mocht ik n ander systeem kopen waar een 48 DDR5 in kan ....
Is deze dan nu naar z'n grootje ivm met die errors of is dat alleen icm met het systeempje?
Ben geen voorstander van lukraak terugsturen ....
Kan m terugsturen tot 01-02-24
En er zijn wel bios updates. Maar daarvoor moet je zoeken naar het type moederbord. Ik ga binnenkort ook eens zoeken en spitten door forums. Puur om even de bios op te slaan voor ‘als’ het nodig is.
[ Voor 18% gewijzigd door TumTum op 25-12-2023 22:16 ]
Assistedstormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:08:
[...]
Heb je niet meerdere IPv6 routers in je netwerk die advertisements sturen? Het korte antwoord is: nee ik heb er geen ervaring mee. Met alle Apple devices en pfSense en OPNsense gaat het goed, instant verbinding en nooit disconnects. Ik gebruik expliciet RA's en geen DHCPv6 op het LAN.
Router advertisements -> unmanaged ingesteld?
https://docs.opnsense.org/manual/radvd.html
Ik moet een lange passmark test draaien. Hier kom ik hopelijk morgen op terug. Na jullie ervaringen twijfel ik ook.stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:59:
[...]
Hmmm lastig dit, is het een verkeerde batch of een compatibiliteit probleem. Heb jij zin om het chassis eens een nachtje met passmark te laten draaien @ANdrode ? Jouw productie datum is een fractie hoger als die van onze modules.
Het enige echte verschil tussen mijn succesvolle test en jullie failures is de temperatuur (open kast, verticaal)…
Mijn ervaring is dat Fedora er allemaal nog wat korter op zit;nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:30:
[...]
IMHO moet je gewoon iets als Debian Testing of zelfs Unstable pakken op het moment dat je "Vers van de pers" Kernels wilt gaan testen!
- Fedora 39: kernel-devel-6.6.8-200.fc39.aarch64.rpm
- Fedora Rawhide (rolling): kernel-devel-6.7.0-0.rc7.54.fc40.aarch64.rpm
- Debiab bookworm: linux-image-amd64 (6.1.66-1), bookworm-backports: 6.5.10-1~bpo12+1
- Debian sid: linux-image-amd64 (6.6.8-1)
- Ubuntu 23.10: linux-image-generic (6.5.0.14.16 )
Ik zou unmanaged eens proberen met Apple, dan stuur je namelijk alleen een clean adres via RA's inclusief privacy randominzing (SLAAC geeft elke x tijd een nieuw adres) van je IPv6 adres. Als je Assisted kiest hou je ook ruimte voor DHCPv6 en stateless...
Managed -> DHCPv6
Unmanaged -> SLAAC
Assited -> iemand die niet kan kiezen
Het draait hier als een zonnetje met Unmaged + RA's (DHCPv6 op het LAN is geheel disabled)
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 22:44 ]
Ik ben benieuwd! Morgen nog even vanuit een koud chassis de 32G testen tot hij met passmark in het groen PASSED aangeeft (ik dacht krappe 5 uurtjes).ANdrode schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:23:
[...]
Ik moet een lange passmark test draaien. Hier kom ik hopelijk morgen op terug. Na jullie ervaringen twijfel ik ook.
Het enige echte verschil tussen mijn succesvolle test en jullie failures is de temperatuur (open kast, verticaal)…
Amazon ga ik ff mailen of de RMA voor de 48G afgezegd kan worden, als we hier 3 chassis hebben in 1 week die met deze module falen. Dan hoef ik dat niet nog een keer te testen, economisch zonde om daar weer koeriers voor te laten rijden. Ik ga wel in productie met de 32G
Usb 6x waarvan 2x 3.x op degene die ik hier heb staan, de andere staat op een andere locatie.stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:08:
[...]
USB poorten tellen, dat is het gemakkelijkste.
4x 2.5 Gbps / N100.
Ah .... zag net je aanvulling over de bios.TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:14:
[...]
In combinatie met het systeem. Maar ik zou hem terugsturen en voor dat geld een 32GB kopen.
En er zijn wel bios updates. Maar daarvoor moet je zoeken naar het type moederbord. Ik ga binnenkort ook eens zoeken en spitten door forums. Puur om even de bios op te slaan voor ‘als’ het nodig is.
Heb met mn nucjes ook n paar keer door n bios update weer door kunnen werken.
Is toch best wel belangrijk.
De nas gaat helaas niet door. Seller heeft hem op shipped gezet en kwam daarna met een tweede betaalverzoek. Daar uiteraard nee op gezegd. Nu wachten tot ik een dispute kan openen. Sale is helaas voorbij, dus ik probeer het later weer.
Voor wat dan? Voor mij is een bios update niet heel belangrijk.Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:24:
[...]
Ah .... zag net je aanvulling over de bios.
Heb met mn nucjes ook n paar keer door n bios update weer door kunnen werken.
Is toch best wel belangrijk.
beter alleen assisted doen, geen DHCPv6. Daar kan je nog je DNS servers bij sturen en wat andere opties.TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:40:
Ik gebruik:
De V2 heeft 8 USB poorten waarvan 2x 3.x en 6x 2.0.Comp User schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:12:
[...]
Usb 6x waarvan 2x 3.x op degene die ik hier heb staan, de andere staat op een andere locatie.
4x 2.5 Gbps / N100.
Check onderstaand even tegen jouw tekst. Dat staat volgens mij haaks op elkaar.Vorkie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:49:
[...]
beter alleen assisted doen, geen DHCPv6. Daar kan je nog je DNS servers bij sturen en wat andere opties.
Assisted
Stateful configuration, address configuration provided by DHCPv6, although advertised routes can also be used on Stateless Address Autoconfiguration setups (SLAAC).
Wat jullie willen kan allemaal met unmanaged, je kunt in RA's ook DNS servers meesturen. En je hebt de voordelen van SLAAC, je krijgt elke dag een ander IPv6 adres waardoor je wat minder last van tracking hebt op je clients.
Mijn advies blijf met Apple helemaal weg bij DHCPv6 en alle mixed varianten. In OPNsense moet je 1 vinkje uitzetten en dan krijg je de DNS velden te zien om DNS te delen via RA's
/f/image/KVejjVNGlxC6RU6pfIHA4tN0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door stormfly op 26-12-2023 09:14 ]
Ik weet precies wat ik bedoel en wat daar staat, hieronder de config voor mijn LAN, 0 issues, zowel Android, iOS alsmede alle andere OSen die je kan bedenken krijgen hiermee een IPv6 adres plus mijn interne IPv6 DNS adressen.stormfly schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:09:
[...]
Check onderstaand even tegen jouw tekst. Dat staat volgens mij haaks op elkaar.
Assisted
Stateful configuration, address configuration provided by DHCPv6, although advertised routes can also be used on Stateless Address Autoconfiguration setups (SLAAC).
Wat jullie willen kan allemaal met unmanaged, je kunt in RA's ook DNS servers meesturen. En je hebt de voordelen van SLAAC, je krijgt elke dag een ander IPv6 adres waardoor je wat minder last van tracking hebt op je clients.
Mijn advies blijf met Apple helemaal weg bij DHCPv6 en alle mixed varianten. In OPNsense moet je 1 vinkje uitzetten en dan krijg je de DNS velden te zien om DNS te delen via RA's
[Afbeelding]
Daarnaast - unmanaged = unmanaged (SLAAC) en dat moet zeker moet geen DNS servers meesturen volgens de protocol standaard - geeft mij wederom een extra reden om bij Pfsense te blijven.
:strip_exif()/f/image/NrhW7HCNVCAycWTkq4sg42uF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik will Assisted gebruiken (gebruik ik nu). Windows 11 lijkt niet goed te werken met alleen SLAAC. Problemen gehad met edgerouters en fortigates.
Door de intervals te verlagen, lijkt het goed te gaan. Dus minimaal 10 en maximaal 30 seconden.
Op mijn windows pc werkte het al direct goed, ook met 200 minimum en 600 maximum. Het lijkt alleen via de AP naar telefoons lang te duren.
Door de intervals te verlagen, lijkt het goed te gaan. Dus minimaal 10 en maximaal 30 seconden.
Op mijn windows pc werkte het al direct goed, ook met 200 minimum en 600 maximum. Het lijkt alleen via de AP naar telefoons lang te duren.
Dat is al meer dan 5 jaaar geleden ...TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 05:00:
[...]
Voor wat dan? Voor mij is een bios update niet heel belangrijk.
Kon niet meer opstarten van usb geloof ik .... weet niet zeker meer.
Windows heeft voor mij jarenlang (maar dan praten we over windows 7 tijd) goed gewerkt met SLAAC. Dit zou gewoon moeten werken.TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:36:
Ik will Assisted gebruiken (gebruik ik nu). Windows 11 lijkt niet goed te werken met alleen SLAAC. Problemen gehad met edgerouters en fortigates.
Update over N305 + 48GB dimm:
- Memtest pass met open kast
- Memtest fouten met een dichte kast
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| 2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 153.789s (Test 8 cumulative error count: 0, buffer full count: 0) 2023-12-26 09:08:21 - Running test #9 (Test 9 [Modulo 20, ones & zeros]) 2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353 2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Start time: 1321904 ms 2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test 2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete 2023-12-26 09:08:21 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000) 2023-12-26 09:08:21 - DIMM0 temperature: 107.250C 2023-12-26 09:08:21 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:09:22 - DIMM0 temperature: 114.500C 2023-12-26 09:09:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:10:22 - DIMM0 temperature: 119.250C 2023-12-26 09:10:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:11:23 - DIMM0 temperature: 123.750C 2023-12-26 09:11:23 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:12:24 - DIMM0 temperature: 127.500C 2023-12-26 09:12:24 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:13:25 - DIMM0 temperature: 131.000C 2023-12-26 09:13:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:13:37 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: 8EAA8E1BC, Expected: 784828EE, Actual: 784828CE 2023-12-26 09:13:46 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 7, Address: 93A132E80, Expected: 1199AED8, Actual: 1399AED8 2023-12-26 09:14:25 - DIMM0 temperature: 134.500C 2023-12-26 09:14:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:14:33 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 4, Address: A6EE8B228, Expected: 4C5DC01A, Actual: 6C5DC01A 2023-12-26 09:14:43 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 4, Address: AAF2B82C8, Expected: 2715DF64, Actual: 2715DF65 2023-12-26 09:14:48 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 2, Address: AC466CA4C, Expected: 07986F68, Actual: 27986F68 2023-12-26 09:15:02 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: B28F64790, Expected: 15DC0F68, Actual: 14DC0F68 2023-12-26 09:15:06 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: B4B174BC8, Expected: 60E2108B, Actual: 61E2108B 2023-12-26 09:15:06 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 0, Address: B5F2F22DC, Expected: E479A6DD, Actual: E479A6DF 2023-12-26 09:15:11 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 2, Address: B6527B654, Expected: E479A6DD, Actual: C479A6DD 2023-12-26 09:15:11 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 6, Address: B75927D60, Expected: E479A6DD, Actual: E479A6DF |
Jij vult je DNS servers in onder de RouterAdvertisements tab, met de tekst die je schrijf zou je verwachten dat jij juist op de linker TAB de DNS servers uitdeelt?Vorkie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:30:
[...]
Ik weet precies wat ik bedoel en wat daar staat, hieronder de config voor mijn LAN, 0 issues, zowel Android, iOS alsmede alle andere OSen die je kan bedenken krijgen hiermee een IPv6 adres plus mijn interne IPv6 DNS adressen.
Daarnaast - unmanaged = unmanaged (SLAAC) en dat moet zeker moet geen DNS servers meesturen volgens de protocol standaard - geeft mij wederom een extra reden om bij Pfsense te blijven.
[Afbeelding]
Mijn voorlopige conclusie we bedoelen allebei hetzelfde: ook jouw clients kunnen een DNS server via een RA toegewezen krijgen. En mijn tip is, als je toch al alles via RA's verstuurd om dan DHCPv6 geheel uit te schakelen door naar unmanaged te schakelen.
pfSense heeft het nog iets overzichtelijker beschreven, Apple clients ondersteunen DNS via RA's volledig ik twijfel over Android omdat ik dat zelf niet gebruik.
/f/image/5Ss0hIBGMiy2ybME1p5BsEJd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7svW5Pt79OU2AI4pN4cuV24n.png?f=fotoalbum_large)
Win10 en Win11 gaat hier ook prima met SLAAC, het is mogelijk meer te wijten aan de implementatie van EdgeRouters of Fortigates. Mijn ervaringen met pfSensen en OPNsense zijn prima icm met de OS'en deze omgeving.ANdrode schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:44:
[...]
Windows heeft voor mij jarenlang (maar dan praten we over windows 7 tijd) goed gewerkt met SLAAC. Dit zou gewoon moeten werken.
Oef ja dat gaat ook over de 130graden heen, dan hebben we de 4e 48GB module die bewezen faalt in de N305 V2. Dank voor je test!
Update over N305 + 48GB dimm:In mijn ogen is het een temperatuur probleem. Dat maakt voor mij niet uit: Niet fit for purpose voor de gewenste use case, dus dit moet terug naar de winkel.
- Memtest pass met open kast
- Memtest fouten met een dichte kast
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 2023-12-26 09:08:21 - DIMM0 temperature: 107.250C 2023-12-26 09:08:21 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:09:22 - DIMM0 temperature: 114.500C 2023-12-26 09:09:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:10:22 - DIMM0 temperature: 119.250C 2023-12-26 09:10:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:11:23 - DIMM0 temperature: 123.750C 2023-12-26 09:11:23 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:12:24 - DIMM0 temperature: 127.500C 2023-12-26 09:12:24 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:13:25 - DIMM0 temperature: 131.000C 2023-12-26 09:13:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] = 0) 2023-12-26 09:13:37 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: 8EAA8E1BC, Expected: 784828EE, Actual: 784828CE 2023-12-26 09:13:46 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 7, Address: 93A132E80, Expected: 1199AED8, Actual: 1399AED8 2023-12-26 09:14:25 - DIMM0 temperature: 134.500C
Heb jij Windows 11? Zo ja, doe voor mij aub even een ipconfig /all. Staat alles netjes ingevuld, zoals ipv6 dns?stormfly schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:51:
[...]
Win10 en Win11 gaat hier ook prima met SLAAC, het is mogelijk meer te wijten aan de implementatie van EdgeRouters of Fortigates. Mijn ervaringen met pfSensen en OPNsense zijn prima icm met de OS'en deze omgeving.
[...]
Oef ja dat gaat ook over de 130graden heen, dan hebben we de 4e 48GB module die bewezen faalt in de N305 V2. Dank voor je test!
Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhzstormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:50:
[...]
Welke memory gebruik je?
[...]
Denk dat we met 99,999% zekerheid kunnen zeggen dat mijn moederboard in goede staat is. Met de 32GB module is hij niet meer gek te krijgen. De passmark test komt zelfs tot groen (zal zo het rapport nog even ophalen van de USB stick). En de prime95 test #3 welke direct faalde bij opstarten heeft nu de hele nacht gelopen. Zie hieronder de temps, compleet fanless op maximale load en erg stabiel uren lang. Een pak van mijn hart gezien de zorgen voor een China RMA![]()
In het nieuwe jaar komt het 48G RMA geheugen binnen, ik wil toch nog even een test draaien dan om te kijken of het een defecte module is of een compatibiliteit verhaal.
[Afbeelding]
Temps fanless prime95 optie 3 meerdere uren.
[Afbeelding]
EDIT report N305-V2 met de vele USB porten werkt goed samen met onderstaand geheugen. 113graden maximaal, fanless.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/dp/B0C79T2CP7
Wel schokkend als ik die verhalen zoo lees van 130+ graden. Moet ook maar eens een memtest gaan doen voordat ik het systeem volledig in gebruik heb.
Edit: memtest gestart, hoe snel kwamen bij jullie de fouten?
[ Voor 4% gewijzigd door thof op 26-12-2023 12:26 ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Nou dan moet eerst deze proxmox bug opgelost zijn maar ik krijg nog weinig actie op het forum aldaar. Het is nu 1 bende met IPv6 adressen zoals je daar in het screenshot kunt zien. Alleen voor untagged vlan 1, daarop liften dan alle router advertisements mee van de overige VLAN's...TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:59:
[...]
Heb jij Windows 11? Zo ja, doe voor mij aub even een ipconfig /all. Staat alles netjes ingevuld, zoals ipv6 dns?
Slecht nieuws! Ook hier memory errors met 48GB i.c.m. met de Intel i3-N305...thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:12:
[...]
Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz
https://www.amazon.nl/dp/B0C79T2CP7
Wel schokkend als ik die verhalen zoo lees van 130+ graden. Moet ook maar eens een memtest gaan doen voordat ik het systeem volledig in gebruik heb.
Edit: memtest gestart, hoe snel kwamen bij jullie de fouten?
Temperatuur lijkt mee te vallen, 61 max so far na ~1.5 uur memtest.
Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50 maar zie het geheugen oplopen tot 137 (!!!)
Hardware:
- Case/Mobo: CWWK met 4x NVMe expansion board (V2 mobo)
- CPU: Intel i3-N305
- MEM: Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz (Amazon)
- 4800 MT/s
- Week 29 van 2023
- FANS: Geen, nog niet...
:strip_exif()/f/image/Odhb5ynTVWwUXmPPvHgCIntA.jpg?f=fotoalbum_large)
Memtest 2:
:strip_exif()/f/image/24zr6dlNalyURhzi0kLgbAj6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5rPoSu05llMsjGHkUo48DOI2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door thof op 26-12-2023 16:09 . Reden: Meer info en tweede memtest toegevoegd ]
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Heeft iemand hier Adguard home op de opnsense router draaien? of doen jullie dit apart en waarom?
Nee hoor, de N305 heeft geen ECC geheugen. Enkel 1x DDR5 SODIMM. Die oude Xeon bak wel, maar is niet meer in gebruik.Vorkie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:56:
[...]
Je gebruikt toch wel ECC geheugen? Getuige je handtekening.
De closed source memtest86 variant laat de temperatuur zien en doet een zwaardere multicore test.thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:40:
[...]
Slecht nieuws! Ook hier memory errors met 48GB i.c.m. met de Intel i3-N305...
Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50.
Voorheen Adguard met unbound in een aparte Proxmox container gehad. Nu beide als plugin in OPNsense. Maakt weinig verschil.TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:58:
Heeft iemand hier Adguard home op de opnsense router draaien? of doen jullie dit apart en waarom?
als tip, check als je documenten/bestanden die je eventueel erop hebt staan, die zouden nu corrupt kunnen zijn.thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:24:
[...]
Nee hoor, de N305 heeft geen ECC geheugen. Enkel 1x DDR5 SODIMM. Die oude Xeon bak wel, maar is niet meer in gebruik.
Hier inmiddels overgestapt naar de R86S met N305 CPU. Heb er wel voor gekozen om de 25Gbe ConnectX 4 NIC om te wisselen met de ConnectX 3 uit m'n N6005 R86S.
De ConnectX 4 gebruikt namelijk 10W in z'n eentje, nog zonder iets ingeplugt, wat zorgde voor 20W totaal idle stroomverbruik.
De N6005 R86S is nu ingericht als LAN party OpenWRT router. Load balancing met mwan3, traffic shaping met cake, ad blocking met adguardhome en een 1TB NVME SSD voor lancache.
De ConnectX 4 gebruikt namelijk 10W in z'n eentje, nog zonder iets ingeplugt, wat zorgde voor 20W totaal idle stroomverbruik.
De N6005 R86S is nu ingericht als LAN party OpenWRT router. Load balancing met mwan3, traffic shaping met cake, ad blocking met adguardhome en een 1TB NVME SSD voor lancache.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ze hebben vast wel een ander model en anders pak je gewoon een ander bekend merkWolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:32:
Ik vond de Alder Lake wel mooi en dat zie ik zo 123 niet terug bij Zotac.
Je breidt altijd uit met 2 stuks dus uiteindelijk dan toch 3 of 4 in totaalDan heb je er maar 2 ook weer toch? Kom t typenr ff niet tegen.
Ik lees leuke dingen over de DrayTek Vigor 3910 i.c.m. een SFP+ XGS-PON Module in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 maar dat is echt serieus duur, echter heb ik daar nog steeds meer vertrouwen in dan een Ubiquiti UniFi UDR/UDM/UDM Pro/UDM SE Router of die hele TP-Link Omada Router toestanden dus als je toch al veel geld gaat uitgeven doe het dan meteen goed !!!Wat zou jij nemen?
Met een Fritzbox (5530 incl GPON module) als 1e instantie die wordt geplaatst en niet zo 123 ( helemaal niet) in bridge gezet kan worden?
Een wat goedkopere optie is de MikroTik RB5009UG+S+IN dan wel de MikroTik RB5009UPr+S+IN maar je moet dan effe goed opletten wat je qua SFP Module erin propt, echter blijken de SFP+ XGS-PON Modules daarin vaak wel goed te werken!
En als DIY Router zou ik dus iets van de merken die we allemaal al jarenlang kennen kiezen, desnoods in een wat grotere Thin Client behuizing of zelfs zoiets : https://tweakers.net/barebones/asrock/
Wat dat betreft kan je meer dan genoeg voorbeelden in dit topic vinden als je bijvoorbeeld op DELL/HP/Fujitsu/Lenovo zoekt met de Search bovenaan
Hier ook - op beide systemen - werken beiden prima.TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:58:
Ik heb echter - vreemd genoeg maar op één van de twee - ruzie met UniFi (404), dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik vond 2.5Gbps switches erg duur en managed al helemaal. Nu heb ik in China leuke managed switches gevonden met 4x 2.5Gbps en 2x 10Gbps SFP poorten. VLANS, QoS, Frames, Mirroring. Alles lijkt mogelijk.
Reken op zo'n 50 euro per stuk inclusief BTW en verzending. Je kunt de switch in een apart subnet zetten voor management. Mocht je vragen hebben of dingen die ik moet testen, laat het weten. De SFP poorten zal ik later testen. In de printscreens zie je de mogelijkheden (links in het menu)
:strip_exif()/f/image/jK9uwB2gZKMUOVyulWdut1Ne.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GdVTSzSPqyVQ2R0Y0Zojp6Nm.png?f=user_large)
/f/image/aEtqHTfxekAI10jOaPXoCMLv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5BB0wnejzkArlQBgOsAHG2DO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k6Rk1fxSQDYF7O5DK1XisFYJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VzzTtR5QUeNtRfMDVYfZUGiB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3NV3RZHwbjvSUEd8raCcXhgB.png?f=fotoalbum_large)
Reken op zo'n 50 euro per stuk inclusief BTW en verzending. Je kunt de switch in een apart subnet zetten voor management. Mocht je vragen hebben of dingen die ik moet testen, laat het weten. De SFP poorten zal ik later testen. In de printscreens zie je de mogelijkheden (links in het menu)
:strip_exif()/f/image/jK9uwB2gZKMUOVyulWdut1Ne.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GdVTSzSPqyVQ2R0Y0Zojp6Nm.png?f=user_large)
/f/image/aEtqHTfxekAI10jOaPXoCMLv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5BB0wnejzkArlQBgOsAHG2DO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k6Rk1fxSQDYF7O5DK1XisFYJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VzzTtR5QUeNtRfMDVYfZUGiB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3NV3RZHwbjvSUEd8raCcXhgB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QMaOsBuUr5LXLfmp60WxAsYg.png?f=fotoalbum_large)
Heel interessant!TumTum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:02:
Ik vond 2.5Gbps switches erg duur en managed al helemaal. Nu heb ik in China leuke managed switches gevonden met 4x 2.5Gbps en 2x 10Gbps SFP poorten. VLANS, QoS, Frames, Mirroring. Alles lijkt mogelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar de testresultaten.
Ik wil dit op zeer korte termijn testen met 2.5Gbps devices. 10G is iets lastiger, maar dat hoop ik later te kunnen testen.hussie01 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]
Heel interessant!
Ik ben benieuwd naar de testresultaten.
@TumTum Test stroomverbruik en link naar shop zouden gewaardeerd worden.
Om hier even op terug te komen, het is mij ook gelukt inmiddels, nogmaals dank. Voordeel van als je alles zo "handmatig" configureert, dan begrijp je het inderdaad ook beter. Een GUI was mooi geweest om extra peers toe te kunnen voegen, maar aan de andere kant, hoe vaak doe je dat...Villager schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:30:
[...]
Poging nummer 11 heeft succes opgeleverd!
Ik heb deze handleiding gevolg: https://homenetworkguy.co...igure-wireguard-opnsense/
Trek er maar even een uurtje voor uit, maar het is mij dus gelukt om WireGuard werkend te krijgen. Goed lezen en doen wat er staat. Oh ja, en een goede gewoonte om even een backup van je settings te maken. Kun je altijd nog terug voor als je iets verkloot
Edit: inmiddels ook 2 extra peers toegevoegd en nu ik het beter begrijp is dat appeltje-eitje middels de uitwisseling van de public keys.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
We gebruiken dit ook vooral tijdens reizen en vakantie om veilig te kunnen bankieren e.d. Devices wisselen nog wel dus af en toe een nieuw device toevoegen komt wel voor. Daarom is t handig om t voor jezelf goed te documenteren.Sp33dFr34k schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:08:
[...]
Om hier even op terug te komen, het is mij ook gelukt inmiddels, nogmaals dank. Voordeel van als je alles zo "handmatig" configureert, dan begrijp je het inderdaad ook beter. Een GUI was mooi geweest om extra peers toe te kunnen voegen, maar aan de andere kant, hoe vaak doe je dat...
We gebruiken dit ook vooral tijdens reizen en vakantie om veilig te kunnen bankieren e.d. Devices wisselen nog wel, dus af en toe een nieuw device toevoegen komt wel voor. Daarom is t handig om t voor jezelf goed te documenteren.Sp33dFr34k schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:08:
[...]
Om hier even op terug te komen, het is mij ook gelukt inmiddels, nogmaals dank. Voordeel van als je alles zo "handmatig" configureert, dan begrijp je het inderdaad ook beter. Een GUI was mooi geweest om extra peers toe te kunnen voegen, maar aan de andere kant, hoe vaak doe je dat...
Klopt, zeker. Het is gewoonte geworden voor mij om alles te documenteren. Aangezien ik veel hobby's en interesses heb en nogal eens wat vergeet (Villager schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:37:
[...]
We gebruiken dit ook vooral tijdens reizen en vakantie om veilig te kunnen bankieren e.d. Devices wisselen nog wel, dus af en toe een nieuw device toevoegen komt wel voor. Daarom is t handig om t voor jezelf goed te documenteren.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ooh, daar ga ook even naar kijken. Dank voor de tip!Sp33dFr34k schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:43:
[...]
Klopt, zeker. Het is gewoonte geworden voor mij om alles te documenteren. Aangezien ik veel hobby's en interesses heb en nogal eens wat vergeet (), is dat tegenwoordig wel een must. Ik selfhost een soort van Wiki (Bookstack), waar ik alles netjes documenteer waarvan ik denk dat het handig voor mezelf of anderen kan zijn.
Van AliE? Gezien waar ze weg komen, zou jij Wireshark aan het werk willen zetten om te kijken of die dingen een "E.T." doen?TumTum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:02:
Oscar Wilde
Nu nog een model met 2.5G managed en POE+TumTum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:02:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat we nu eigenlijk echt "in zit" .. dus eventueel fotos van de binnenkant?
En idd .. wat @Raven zegt .. wat doet die firmware? En is die misschien wel opensource?
Meer en meer krijg ik bij dit soort devices toch wel de wens om echt zelf te kunnen bepalen wat er nu precies op draait. Ik hoef het niet allemaal zelf te kunnen compileren .. maar als er een community is helpt dat echt wel in het vertrouwen (zou mooi zijn als je ooit een Raspberry Switch zou kunnen kopen)
En idd .. wat @Raven zegt .. wat doet die firmware? En is die misschien wel opensource?
Meer en meer krijg ik bij dit soort devices toch wel de wens om echt zelf te kunnen bepalen wat er nu precies op draait. Ik hoef het niet allemaal zelf te kunnen compileren .. maar als er een community is helpt dat echt wel in het vertrouwen (zou mooi zijn als je ooit een Raspberry Switch zou kunnen kopen)
TumTum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
STH heeft de laatste tijd veel reviews van goedkope Chinese 2.5+10 switches, toevallig vorige week nog een die er verdacht veel op lijkt qua webinterface: https://www.servethehome....-and-10gbe-switch-review/
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat soort no-name switches schreeuwt w.m.b. ook om open software.
Zo'n fabrikant zal vrijwel geen f**** geven om de klanten. En 9/10 keer is het uberhaupt al een white label stuk hardware. Dus een "fabrikant" kan van vandaag op morgen er mee stoppen en onder een nieuwe naam dezelfde hardware uitbrengen. Slechte reputatie omtrent support? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Slechte reputatie doordat er een lek in blijkt te zitten? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Etc, etc.. Merken als Netgear, TP-Link, Ubiquiti, ... kunnen veel lastiger zomaar even onder een nieuwe naam beginnen, en/of geen support geven, etc..
En ja, ik heb ook een TopTon doosje. Maar daar draait wel "mijn" software op waarbij ik zelf verantwoordelijk ben voor de "support". Maar switches zit natuurlijk zeer specifieke hardware in die in de firmware zaken regelt en je niet even zelf regelt door er een eigen OS op te zetten.
Zo'n fabrikant zal vrijwel geen f**** geven om de klanten. En 9/10 keer is het uberhaupt al een white label stuk hardware. Dus een "fabrikant" kan van vandaag op morgen er mee stoppen en onder een nieuwe naam dezelfde hardware uitbrengen. Slechte reputatie omtrent support? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Slechte reputatie doordat er een lek in blijkt te zitten? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Etc, etc.. Merken als Netgear, TP-Link, Ubiquiti, ... kunnen veel lastiger zomaar even onder een nieuwe naam beginnen, en/of geen support geven, etc..
En ja, ik heb ook een TopTon doosje. Maar daar draait wel "mijn" software op waarbij ik zelf verantwoordelijk ben voor de "support". Maar switches zit natuurlijk zeer specifieke hardware in die in de firmware zaken regelt en je niet even zelf regelt door er een eigen OS op te zetten.
Het is echt geen schande om je browser windowed te gebruiken en meerdere kleinere screenshots als thumbnails te posten hoor!
Hoop whitespace zo...
Aan de andere kant :RobertMe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:17:
Zo'n fabrikant zal vrijwel geen f**** geven om de klanten. En 9/10 keer is het uberhaupt al een white label stuk hardware. Dus een "fabrikant" kan van vandaag op morgen er mee stoppen en onder een nieuwe naam dezelfde hardware uitbrengen. Slechte reputatie omtrent support? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Slechte reputatie doordat er een lek in blijkt te zitten? Start onder een nieuwe naam met dezelfde (soort) hardware; Etc, etc...
Merken als Netgear, TP-Link, Ubiquiti, ... kunnen veel lastiger zomaar even onder een nieuwe naam beginnen, en/of geen support geven, etc...
De webGUI van een TP-Link 108E of Netgear GS108E Switch die alleen Managed is via de webGUI is niet heel anders dus misschien is het in de basis allemaal dezelfde meuk
C't heeft in het meest recente nummer ook een aantal 2,5Gbit switches getest. Zij hebben de volgende modellen bekeken:
Van de Nicgiga en Sodola konden ze het niet met 100% zekerheid zeggen omdat het koellichaam vastgelijmd zat. Maar er zat ook een RTL8221B chip op, die in combinatie met de 8372 gebruikt wordt.
Ook bij de Trendnet en Zyxel zat de chip verborgen onder een vastgelijmd koelblok.
Volgens mij zijn het trouwens allemaal unmanaged switches die men getest heeft.
De modellen met Broadcom gebruiken meer energie dan de Realtek tegenhangers was de conclusie.
Ben wel benieuwd welke switchcontroller er in de switches van @TumTum gebruikt wordt.
Verderop in het blad staat nog een interessant vervolgartikel waar ze met een USB3-netwerkkaart een Synology upgraden naar 2,5Gbit/s. Ze maken gebruik van deze drivers voor netwerkadapters met RTL8152, RTL8153 of RTL8156 chip. Ze hebben succesvol getest met de uitvoering: Trendnet USB-C 3.1 to 2.5GBASE-T Ethernet Adapter, de "Delock USB Type-C to 2.5Gbit LAN", de Digitus DN-3025 en de uitvoering: Inter-Tech IT-732 . Voor QNAP kan de uitvoering: QNAP USB 3.0 to 5GbE Adapter gebruikt worden zonder dat er drivers benodigd zijn.
- MokerLink 2G041G
- Nicgiga S25-0501
- uitvoering: QNAP QSW-1105-5T
- Sodola SL-SWTG015AS
- uitvoering: Trendnet TEG-S350
- uitvoering: ZyXEL MG-105
Van de Nicgiga en Sodola konden ze het niet met 100% zekerheid zeggen omdat het koellichaam vastgelijmd zat. Maar er zat ook een RTL8221B chip op, die in combinatie met de 8372 gebruikt wordt.
Ook bij de Trendnet en Zyxel zat de chip verborgen onder een vastgelijmd koelblok.
Volgens mij zijn het trouwens allemaal unmanaged switches die men getest heeft.
De modellen met Broadcom gebruiken meer energie dan de Realtek tegenhangers was de conclusie.
Ben wel benieuwd welke switchcontroller er in de switches van @TumTum gebruikt wordt.
Verderop in het blad staat nog een interessant vervolgartikel waar ze met een USB3-netwerkkaart een Synology upgraden naar 2,5Gbit/s. Ze maken gebruik van deze drivers voor netwerkadapters met RTL8152, RTL8153 of RTL8156 chip. Ze hebben succesvol getest met de uitvoering: Trendnet USB-C 3.1 to 2.5GBASE-T Ethernet Adapter, de "Delock USB Type-C to 2.5Gbit LAN", de Digitus DN-3025 en de uitvoering: Inter-Tech IT-732 . Voor QNAP kan de uitvoering: QNAP USB 3.0 to 5GbE Adapter gebruikt worden zonder dat er drivers benodigd zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2023 09:13 ]
Hierbij even in het kort:
@ThinkPad Het betreft een Realtek RTL8372 inderdaad. Ik haal met 2.5Gbps met gemak 283MB/s met een kopieslag. Backplane bandwidth is 60Gbps en totaal 44.64Mpps forwarding. Dit klopt wel aardig denk ik.
@Raven Ik heb een Wireshark gedraaid voor 1,5 uur. Daar kwamen geen bijzonderheden naar voren vanaf de switch. Daarnaast ook mijn PC als gateway opgegeven om te kijken of daar nog verkeer vanaf kwam. Hier ook niets.
@Chris.nl Verbruik is zeer laag. Maar dit hangt af van het aantal poorten. Zonder connected devices zit je rond de 1W idle. Daarna gaat het pas een rol spelen. Dus ik denk dat de switch zeer efficient is qua energieverbruik. SFP+ Modules gebruiken natuurlijk nog meer energie. Ter referentie: Met 2x 2.5Gbps zit je op ongeveer 3W bij gebruik. Ik gebruik een Brennenstuhl meter tussen de switch en het stopcontact. Op dat moment had ik een speedtest (1Gbps) lopen naar het internet. Het merk is HORACO. Deze winkel kun je vinden op AliExpress. Ze bestaan al een poosje en ik volg ze al een langere tijd.
Je kunt ook verbinding maken met een console kabel om het eea uit te zoeken. Dit heb ik nog niet gedaan.
De prijs voor 2 is 112 euro. Ik heb er 2 bij gekocht tijdens de sale voor samen 88 euro. Het valt me niet tegen. Nog even handig om te benoemen: Er zit geen console kabel bij en ook geen spullen om de switches op te hangen. Zelfs geen pootjes. Ik heb plakvilt gebruikt om ze te kunnen stapelen.
Plaatje van de switch:
:strip_exif()/f/image/bOU1t0k5lCXGRy29xXDtxGws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oLnEtK8sRTm4svteK0BrJEVj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bn5mZxeXHM4V5XsT8geBeYHL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWj02QlzNal9Xf39Z8Kl4riN.jpg?f=fotoalbum_large)
@ThinkPad Het betreft een Realtek RTL8372 inderdaad. Ik haal met 2.5Gbps met gemak 283MB/s met een kopieslag. Backplane bandwidth is 60Gbps en totaal 44.64Mpps forwarding. Dit klopt wel aardig denk ik.
@Raven Ik heb een Wireshark gedraaid voor 1,5 uur. Daar kwamen geen bijzonderheden naar voren vanaf de switch. Daarnaast ook mijn PC als gateway opgegeven om te kijken of daar nog verkeer vanaf kwam. Hier ook niets.
@Chris.nl Verbruik is zeer laag. Maar dit hangt af van het aantal poorten. Zonder connected devices zit je rond de 1W idle. Daarna gaat het pas een rol spelen. Dus ik denk dat de switch zeer efficient is qua energieverbruik. SFP+ Modules gebruiken natuurlijk nog meer energie. Ter referentie: Met 2x 2.5Gbps zit je op ongeveer 3W bij gebruik. Ik gebruik een Brennenstuhl meter tussen de switch en het stopcontact. Op dat moment had ik een speedtest (1Gbps) lopen naar het internet. Het merk is HORACO. Deze winkel kun je vinden op AliExpress. Ze bestaan al een poosje en ik volg ze al een langere tijd.
Je kunt ook verbinding maken met een console kabel om het eea uit te zoeken. Dit heb ik nog niet gedaan.
De prijs voor 2 is 112 euro. Ik heb er 2 bij gekocht tijdens de sale voor samen 88 euro. Het valt me niet tegen. Nog even handig om te benoemen: Er zit geen console kabel bij en ook geen spullen om de switches op te hangen. Zelfs geen pootjes. Ik heb plakvilt gebruikt om ze te kunnen stapelen.
Plaatje van de switch:
:strip_exif()/f/image/bOU1t0k5lCXGRy29xXDtxGws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oLnEtK8sRTm4svteK0BrJEVj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bn5mZxeXHM4V5XsT8geBeYHL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWj02QlzNal9Xf39Z8Kl4riN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ec0JOfyxMyzX8DQuMc1sigms.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke spullen bedoel je om ze op te hangen? De kruisjes in de bodem zie je in meer apparatuur en dat kan gebruikt worden om ze op te hangen. Twee schroeven met de kop iets uit laten steken en je schuift de switch op/over de kop van de schroeven.TumTum schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:11:
Nog even handig om te benoemen: Er zit geen console kabel bij en ook geen spullen om de switches op te hangen. Zelfs geen pootjes. Ik heb plakvilt gebruikt om ze te kunnen stapelen.
Ja, zie handleiding. Geen rackmount, geen pootjes om op een tafel te zetten. Het is idd wel mogelijk om hem met schroeven op te hangen. Dat moet je wel zelf regelen. Vaak zit er een setje bij. In dit geval niet.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:30:
[...]
Welke spullen bedoel je om ze op te hangen? De kruisjes in de bodem zie je in meer apparatuur en dat kan gebruikt worden om ze op te hangen. Twee schroeven met de kop iets uit laten steken en je schuift de switch op/over de kop van de schroeven.
@Sp33dFr34k Heb inmiddels een Debian container met BookStack draaien. Precies wat ik zocht. Top tip!Sp33dFr34k schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:43:
[...]
Klopt, zeker. Het is gewoonte geworden voor mij om alles te documenteren. Aangezien ik veel hobby's en interesses heb en nogal eens wat vergeet (), is dat tegenwoordig wel een must. Ik selfhost een soort van Wiki (Bookstack), waar ik alles netjes documenteer waarvan ik denk dat het handig voor mezelf of anderen kan zijn.
Thanks mate!
Ik heb nog een probleemje te fixen wat me niet lukt. Ik wil de lokale machines via hun naam kunnen benaderen in plaats van alleen via het ip adres.
Ik gebruik Adguard op poort 53 met Unbound op poort 5335. Ik zie in Adguard wel de namen (b.v. grafana.home.lan), maar als ik dat in de zoekbalk van Chrome of Edge invul, dan wordt er een zoekopdracht uitgevoerd.
Ik heb in Adguard bij 'Private omgekeerde DNS-servers' 127.0.0.1:5335 staan. Heb daar ook 192.168.2.1:5335 geprobeerd, zonder succes. Ik heb bij 'Private omgekeerde DNS-resolvers gebruiken' en 'omzetten van hostnamen van clients inschakelen' een vinkje staan.
In Unbound heb ik bij 'Register DHCP Leases' en 'Register DHCP Static Mappings' een vinkje staan.
in Query Forwarding heb ik niks staan.
In OPNsense bij Settings>General staan de vinkjes bij 'DNS server options' beiden uit.
Ik gebruik Adguard op poort 53 met Unbound op poort 5335. Ik zie in Adguard wel de namen (b.v. grafana.home.lan), maar als ik dat in de zoekbalk van Chrome of Edge invul, dan wordt er een zoekopdracht uitgevoerd.
Ik heb in Adguard bij 'Private omgekeerde DNS-servers' 127.0.0.1:5335 staan. Heb daar ook 192.168.2.1:5335 geprobeerd, zonder succes. Ik heb bij 'Private omgekeerde DNS-resolvers gebruiken' en 'omzetten van hostnamen van clients inschakelen' een vinkje staan.
In Unbound heb ik bij 'Register DHCP Leases' en 'Register DHCP Static Mappings' een vinkje staan.
In OPNsense bij Settings>General staan de vinkjes bij 'DNS server options' beiden uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Villager op 29-12-2023 12:53 ]
Werk je met LXC containers? Hoe benader je je grafana instantie normaal? Gewoon via het IP in de browser of gebruik je ook de poort? Heb je in Unbound DNS de host override al eens geprobeerd?Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:14:
Ik heb nog een probleemje te fixen wat me niet lukt. Ik wil de lokale machines via hun naam kunnen benaderen in plaats van alleen via het ip adres.
Werk je met LXC containers?Sp33dFr34k schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:06:
[...]
Werk je met LXC containers? Hoe benader je je grafana instantie normaal? Gewoon via het IP in de browser of gebruik je ook de poort? Heb je in Unbound DNS de host override al eens geprobeerd?
Ja
Hoe benader je je grafana instantie normaal?
via het ip adres
Gewoon via het IP in de browser of gebruik je ook de poort?
IP adres incl poortnummer
Heb je in Unbound DNS de host override al eens geprobeerd?
Nope, ga ik naar kijken.
@Sp33dFr34k Host override geprobeerd en dat heeft geen effect.
/f/image/I0md0Fyl0N2gK6AQ1w8GxZkl.png?f=fotoalbum_large)
Domain override helpt ook niet.
/f/image/ag7zjzhsA9qAFpgDz59iIIYj.png?f=fotoalbum_large)
Vraag me trouwens ook af welke DNS nu gebruikt wordt.
Bij Adguard heb ik 'Primary DNS' aangevinkt. Daar staat ook onder 'Enable if AdGuardHome runs on port 53.' Als ik dit uitvink dan werkt het niet meer. Dus kennelijk wordt alles overgelaten aan Unbound?
/f/image/I0md0Fyl0N2gK6AQ1w8GxZkl.png?f=fotoalbum_large)
Domain override helpt ook niet.
/f/image/ag7zjzhsA9qAFpgDz59iIIYj.png?f=fotoalbum_large)
Vraag me trouwens ook af welke DNS nu gebruikt wordt.
Bij Adguard heb ik 'Primary DNS' aangevinkt. Daar staat ook onder 'Enable if AdGuardHome runs on port 53.' Als ik dit uitvink dan werkt het niet meer. Dus kennelijk wordt alles overgelaten aan Unbound?
[ Voor 19% gewijzigd door Villager op 29-12-2023 13:25 ]
Ik heb eventueel de 8+1 managed switch variant van Horaco, mocht je nog iets willen vergelijken of testen.TumTum schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:11:
Hierbij even in het kort:
Plaatje van de switch:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is inmiddels aangesloten, maar nog niet volledig geconfigureerd
Grootste ergernis tot nu toe, is dat je de taal niet op Engels kan laten zitten: moet elke inlogactie opnieuw?!
Ah, die heb ik ook gezien. Vond 1 SFP module niet heel handig. Wil later 2x10G kunnen gebruiken. Lijkt qua software en performance hetzelfde.thof schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:19:
[...]
Ik heb eventueel de 8+1 managed switch variant van Horaco, mocht je nog iets willen vergelijken of testen.
Hij is inmiddels aangesloten, maar nog niet volledig geconfigureerdGebruik hem tussen main PC en 2 china CWWK mini pc's.
Grootste ergernis tot nu toe, is dat je de taal niet op Engels kan laten zitten: moet elke inlogactie opnieuw?!
Ja hier achteraf ook wel twijfel over, was fijn geweest als er nog net eentje extra op had gezeten. Ah well, tegen die tijd dat ik dat nodig heb koop ik misschien wel een nieuweTumTum schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:29:
[...]
Ah, die heb ik ook gezien. Vond 1 SFP module niet heel handig. Wil later 2x10G kunnen gebruiken. Lijkt qua software en performance hetzelfde.
[ Voor 5% gewijzigd door thof op 29-12-2023 13:31 ]
Als ik een ping naar de hostname doe, gaat dit ook goed.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3fylGAUipH28nP8RGEYDBOPp.png?f=user_large)
En grafana.home.lan:poort? (Als het niet de standaard 80 is)Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:26:
Ga er steeds minder van begrijpen waarom dit niet zou werken. Als ik een DNS loockup doe vanuit chrome dan gaat dit goed.
[Afbeelding]
Maar waarom werkt grafana.home.lan in de adresbalk dan niet?
Ach ja, natuurlijk. In de browser moet je wel het poortnummer meegeven.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:44:
[...]
En grafana.home.lan:poort? (Als het niet de standaard 80 is)

Many thanks again, mate
Je hebt het wss niet echt nodig. Maar het is wel leuk. De nieuwe serie kwam net uit na jouw switch. Dus wie weet komen er nog meer nieuwe uitvoeringen. Ik kijk altijd naar prijs/kwaliteit en dan is 44 euro voor 4x2.5G en 2x10G wel scherp. Dit is een mooi begin.thof schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:31:
[...]
Ja hier achteraf ook wel twijfel over, was fijn geweest als er nog net eentje extra op had gezeten. Ah well, tegen die tijd dat ik dat nodig heb koop ik misschien wel een nieuweHeb ook nog een 8+1 unmanaged van Keeplink liggen.
Ik heb ook nog een zyxel en qnap unmanaged. Maar die liggen eigenlijk te verstoffen. De zyxel verbruikt veel energie.
Vandaag verder aan het testen met de Crucial 48GB module, welke dus veel te warm werd.thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:40:
[...]
Slecht nieuws! Ook hier memory errors met 48GB i.c.m. met de Intel i3-N305...
Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50 maar zie het geheugen oplopen tot 137 (!!!)
Hardware:Memtest 1:
- Case/Mobo: CWWK met 4x NVMe expansion board (V2 mobo)
- CPU: Intel i3-N305
- MEM: Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz (Amazon)
- 4800 MT/s
- Week 29 van 2023
- FANS: Geen, nog niet...
[Afbeelding]
Memtest 2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Scenario 1: error/failed
- Volledig passief, standaard
- 137 graden
- zie quote hierboven
Scenario 2: incomplete
- Volledig passief, maar zonder bodemplaat en op een verhoging van ~4 CM geplaatst zodat er ruimte is voor ventilatie
- 137 graden
- Zelf test afgebroken want hoge temps
Scenario 3: success
- Kast verticaal (LAN-side up) met usb fan in een powerbank.
- 1 pass completed
Scenario 4: pending...
- Kast horizontaal, fan tussen de bodemplaat en kast inhoud gemod
- Het is een 140mm fan met 1000rpm die bij de Fractal Design R5 kwam, hij steekt een beetje uit
- 82 graden+, 1 pass, memtest loopt nog
:strip_exif()/f/image/wiynaO9dipu3CPz0FTuXQugx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CcuJyIvsb4ZnD1n0EFpQ8U4b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door thof op 29-12-2023 18:18 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]
Niet helemaal plat, onder ventilator zit de bodemplaat met de ventilatiegaten en gaas. Die bodemplaat heeft ook rubberenvoetjes waardoor er nog iets aan lucht onderdoor kan. Het is niet veel, maar iets.andru123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:29:
@TumTum 1W 2,5gbit switch? wow!
@thof ligt ventilator plat op tafel? zeer beperkte luchtbeweging... gewoon boven op de fins helpt niet?
Ja, zonder kabels. Je zit al snel een stuk hoger bij gebruik, maar efficiënt is hij zeker. Ik zal de powermeter ook even resetten binnenkort voor verificatie. Heb ze nog niet in gebruik. Misschien dit weekend de config van mijn tplinks overnemen en testen.andru123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:29:
@TumTum 1W 2,5gbit switch? wow!
@thof ligt ventilator plat op tafel? zeer beperkte luchtbeweging... gewoon boven op de fins helpt niet?
Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:14:
Ik zie dat het ondertussen een gevalletje PEBCAK blijkt te zijn, maar hou er sowieso rekening mee dat Google Chrome echt de meest irritante browser is die je maar kan hebben i.c.m. een dergelijke opstelling, waarbij je dus al je apparaten netjes onder een eigen niet bestaand/alleen lokaal bruikbaar domein bereikbaar maakt !!Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:32:
Als ik een ping naar de hostname doe, gaat dit ook goed.
[Afbeelding]
Eigenlijk moet je na elke update die Google Chrome (En al zijn soortgenoten trouwens ook!) krijgt elke keer chrome://flags (of edge://flags in het geval van dat Microsoft onding geloof ik) nalopen om te voorkomen dat het stomme ding eigenwijs gaat zitten doen met DNS Requests en je netwerkverkeer in het algemeen !!
Mozilla Firefox is wat beter, maar het liefst gebruik ik gewoon Pale Moon voor alles wat ik op mijn netwerk host, want dat is nog de één van de weinige of misschien zelfs wel de enige browser die gewoon doet wat ik wil zonder gezeik!

En leer af om te pingen op alleen de hostname en gebruik het volledige domein erachter, want IMHO zijn dat rare Microsoft NetBIOS toestanden die eigenlijk totaal niet handig zijn en alleen maar voor verwarring zorgen!Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:26:
Ga er steeds minder van begrijpen waarom dit niet zou werken. Als ik een DNS loockup doe vanuit chrome dan gaat dit goed.
[Afbeelding]
Maar waarom werkt grafana.home.lan in de adresbalk dan niet?
[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 30-12-2023 00:46 ]
Volgens mij loopt dat niet per se via netbios. DNS is hiërarchisch waarbij het netwerk (mits geconfigureerd) een search domain heeft die het netwerk (via dhcp) adverteert. Elk verzoek op een enkele hostnaam wordt dan automatisch voorzien van het betreffende search domain, zo zie ik het in ieder geval altijd wel binnenkomen op mijn pihole.nero355 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:44:
[...]
[...]
Ik zie dat het ondertussen een gevalletje PEBCAK blijkt te zijn, maar hou er sowieso rekening mee dat Google Chrome echt de meest irritante browser is die je maar kan hebben i.c.m. een dergelijke opstelling, waarbij je dus al je apparaten netjes onder een eigen niet bestaand/alleen lokaal bruikbaar domein bereikbaar maakt !!
Eigenlijk moet je na elke update die Google Chrome (En al zijn soortgenoten trouwens ook!) krijgt elke keer chrome://flags (of edge://flags in het geval van dat Microsoft onding geloof ik) nalopen om te voorkomen dat het stomme ding eigenwijs gaat zitten doen met DNS Requests en je netwerkverkeer in het algemeen !!
Mozilla Firefox is wat beter, maar het liefst gebruik ik gewoon Pale Moon voor alles wat ik op mijn netwerk host, want dat is nog de één van de weinige of misschien zelfs wel de enige browser die gewoon doet wat ik wil zonder gezeik!![]()
![]()
![]()
[...]
En leer af om te pingen op alleen de hostname en gebruik het volledige domein erachter, want IMHO zijn dat rare Microsoft NetBIOS toestanden die eigenlijk totaal niet handig zijn en alleen maar voor verwarring zorgen!
Vergeten erbij te zetten :mrdemc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:10:
Volgens mij loopt dat niet per se via netbios.
Als je pech hebt misschien zelfs wel via Multicast DNS bijvoorbeeld...
Dat zou in theorie zo moeten zijn, maar ik vertrouw er liever niet op!DNS is hiërarchisch waarbij het netwerk (mits geconfigureerd) een search domain heeft die het netwerk (via dhcp) adverteert. Elk verzoek op een enkele hostnaam wordt dan automatisch voorzien van het betreffende search domain, zo zie ik het in ieder geval altijd wel binnenkomen op mijn pihole.
Dank voor de tips hierboven. IDS/IPS moet ik me nog in verdiepen op OPNSense, heb je wat meer info/leesvoer betreft Zenarmor, beter dan Hyperscan? Betreft het een apart (betaalde?) licentie? Heeft iemand ervaring of een N5105 hier krachtig genoeg voor is? Verbinding is nu 600/70 maar zal komend jaar naar 1000/1000 gaan.stormfly schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:29:
[...]
[...]
Inderdaad het is op merkelijk dat systempatcher niet default geladen is, met systempatcher erbij heb je tussentijds nog wel 3x updates wat je zo op 8 updates per jaar brengt met pfSense.
Hieronder nog een lijstje met mijn observaties, natuurlijk geheel persoonlijk. Als ik wat mis wil je het laten weten, zou fijn zijn om een complete lijst te maken.pfSense
Algemeen
- pfBlockerNG is complex maar als je het door hebt is het een fijn product.
- pfBlockerNG heeft een optie tot GeoIP en het whitelisten van IPs voor advertenties, zie onder OPNsense meer uitleg over deze behoefte.
- Gebaseerd op de pfSense plus tijdslijn tot november 2023: Updates, 2-3x per jaar in de basis en met system patcher geactiveerd nog +/- 6 extra per jaar.
- ARPwatch is een leuke tool + telegram integratie, als netwerk monitoring je hobby is.
- Helaas geen Zenarmor plugin, relatief weinig plugins.
- Relatief trage implementatie van nieuwe drivers zoals de Intel I-226-v NIC, mogelijk is dat wel versneld sinds FreeBSD 14 is geadopteerd als OS.
- Mijn beleving is dat ze meer programmeurs hebben waardoor de code kwaliteit beter is, ondanks dat ze minder releasen is het kwalitatief erg goed. Alles hangt voor beide partijen af van hoeveel mensen de RC draaien en feedback delen, bugs hou je altijd.
- Hun forum software is fijn, hun redmine bugtracker is fijn je ziet en krijgt terugkoppeling. Het is gemakkelijk en leuk om bugs te delen, eigenlijk net als UniFi in 2017 leuk contact met de developers
- Ze geven pfSense plus geen gratis updates meer, je moet dan TAC late support aanschaffen voor 129dollar per jaar.
- De community CE editie heeft de naam dat deze relatief weinig aandacht updates krijgt, in een recente blog beloven ze daar verbetering in te brengen.
OPNsense
Algemeen
- Zenarmor
dit is echt hoe IPS en IDS in mijn ogen bedoeld is.
- NetFlow dashboard je kunt op IP herleiden hoeveel volume er verbruikt is
- Firewall GUI is duidelijk en overzichtelijker dan van pfSense, gemakkelijker te bedienen voor het inschakelen van logs etc.
- Naviatie in de GUI vind ik complexer, ik analyseer veel logs en dat is op één centrale plek bij pfSense, en per onderwerp bij OPNsense, wat meer clicks nodig heeft.
- GUI is more responsive.
- GeoIP ACL's zijn vele malen sneller te activeren dan via de complexere pfBlockerNG variant.
- Sneller nieuwe drivers (zoals Intel I226-v) en package updates, dat voelt veiliger, maar is dit het ook? Kwaliteit v.s. kwantiteit.
- Deze repo van mimugmail geeft een leuke set aan plugins zoals Aduard. Want je kunt in OPNsense wel een blocklist laden om ads te blokkeren via UNbound. Echter kan je hier helemaal geen IPs op whitelisten. De vrouwen in huis willen shoppen met advertenties en de Tweaker wil advertentie vrij. Daarom draai ik nu AdGuard op OPNsense zodat ik per IP (DHCP reserveringen) kan bepalen of er ads afgebeeld worden.
- Zeer oude forum software, waarom is er geen tijd en geld om dit te updaten? Al is het maar vanuit security oogpunt? Hoe veilig is dan de rest van hun security focus? Positief benadert: ze zijn zo druk bezig met testen van de veiligheid van hun OPNsense product dat ze geen tijd hebben om de forum software te upgraden.
- Ze lijken minder engineering resources te hebben, mijn genoemde PPPoE bug icm IPv6 lijkt nu dood te bloeden op "krijg het slecht gereproduceerd" iets wat ik met mijn bug reports bij pfSense nooit heb ervaren.
Wat te kiezen?
Als ik terugkijk naar mijn wankele Ziggo verbinding en beheerlast met een UniFi router qua firewalling, moet ik zeggen dat een van de grootste voordelen van pfSense + KPN glasvezel voor mij zijn: je hoeft er niet naar om te kijken. Zoals ik hier ook schrijf stormfly in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" heb ik een aantal design keuzes gemaakt waardoor er minder op OPN/pfSense komt te draaien thuis. Dat geeft mij meer flexibiliteit tot het terugdraaien van mijn OPNsense keuze.
Mijn plan nu is: kijken of ik ze kan motiveren om toch weer naar mijn PPPoE bug te kijken, kijken hoe "diep" ze gaan qua inzet. Ik ben nu aan het spelen met Zenarmor dat is 99dollar voor 12 maanden, waarin je echt alles kunt filteren. Ik vindt alle gedrochten zoals UniFi IPS echt een wassen neus, ook Suricata etc is echt een draak qua GUI. Zenarmor maakt daarin echt een verschil (zie post link voor screenshots) dat is echt een gave tool die doet wat je verwacht, echte blokkades, goede inzichten, en een fijne GUI.
Als je Zenarmor voor 99dollar dan wegzet tegen 129dollar voor pfSense plus denk ik dat je met Zenarmor (en kids in huis) een beter en veiliger netwerk hebt aangekocht.
Ik ga nu kijken of pfSense de belofte waarmaakt ten aanzien van de frequentere CE updates, als ze die echt weer actief gaan patchen 2-3x per jaar dan ga ik misschien terug naar pfSense CE. Want stabiliteit is voor mij echt heel belangrijk. Ik wil niet meer updates, ik wil kwalitatieve updates.
Als het goed is heb je hiervoor het volgende opgenomen in AdguardHome onder "Settings -> DNS Settings"Villager schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:14:
Upstream DNS servers:
code:
1
2
3
4
5
| [/lan/]127.0.0.1:5335 [//]127.0.0.1:5335 8.8.8.8 149.112.112.112 1.1.1.1 |
De eerste regel zorgt ervoor dat het .lan TLD door Unbound afgehandeld wordt, de 2e regel dat hostnames zonder TLD door Unbound gedaan worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 30-12-2023 13:41 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Hyperscan ken ik niet. Jeps de gratis variant heeft al een mooie basis. En als je meer dan 1 policy wil dan moet je naar de home licentie van 100 devices.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]
Dank voor de tips hierboven. IDS/IPS moet ik me nog in verdiepen op OPNSense, heb je wat meer info/leesvoer betreft Zenarmor, beter dan Hyperscan? Betreft het een apart (betaalde?) licentie? Heeft iemand ervaring of een N5105 hier krachtig genoeg voor is? Verbinding is nu 600/70 maar zal komend jaar naar 1000/1000 gaan.
Ze hebben net een nieuwe versie waar een mooie blog bij zit. https://www.zenarmor.com/...t-an-update-zenarmor-1-16
Ja draait ook op mijn N5105. Mooie is dat je met de gratis variant kan spelen en dan bepalen of het voor jou voldoet qua wensen en performance.
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 30-12-2023 13:41 ]
De eerste regel wist ik wel. De tweede is nieuw voor mij. Thanks!Kanarie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:39:
[...]
Als het goed is heb je hiervoor het volgende opgenomen in AdguardHome onder "Settings -> DNS Settings"
Upstream DNS servers:
code:
1 2 3 4 5 [/lan/]127.0.0.1:5335 [//]127.0.0.1:5335 8.8.8.8 149.112.112.112 1.1.1.1
De eerste regel zorgt ervoor dat het .lan TLD door Unbound afgehandeld wordt, de 2e regel dat hostnames zonder TLD door Unbound gedaan worden.
Ik heb Suricata geactiveerd met de ET Telemetry ruleset actief aan de LAN zijde en Crowdsec aan de WAN zijde. Merk weinig verschil in CPU load op mijn N305.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]
Dank voor de tips hierboven. IDS/IPS moet ik me nog in verdiepen op OPNSense, heb je wat meer info/leesvoer betreft Zenarmor, beter dan Hyperscan? Betreft het een apart (betaalde?) licentie? Heeft iemand ervaring of een N5105 hier krachtig genoeg voor is? Verbinding is nu 600/70 maar zal komend jaar naar 1000/1000 gaan.
Nu officieel uit: https://store.minisforum.com/products/minisforum-ms-01Tom Paris schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:39:
Minisforum komt later deze maand met een leuke machine:
[...]
[Afbeelding]
Net iets te potent als alleen maar firewall, maar leuke basis voor ESXi/Proxmox.
Scherp geprijsd voor $549 met Core i9-12900H of $679 met Core i9-13900H.
Jij ziet andere prijzen dan ik. De goedkoopste komt met mijn browser op 699. Wel een leuke machine met de SFP porten.Tom Paris schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:06:
[...]
Nu officieel uit: https://store.minisforum.com/products/minisforum-ms-01
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 30-12-2023 15:17 ]
$699 en $829 is inclusief 32GB RAM en 1TB SSDstormfly schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:15:
[...]
Jij ziet andere prijzen dan ik. De goedkoopste komt met mijn browser op 699. Wel een leuke machine met de SFP porten.
Mooi dingetje, maar qua energieverbruik liever nietTom Paris schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:06:
[...]
Nu officieel uit: https://store.minisforum.com/products/minisforum-ms-01
EU link zonder invoerrechten: https://store.minisforum....01?variant=42097212489911
619,- vs 750,-