Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
stormfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:17:
Het is bij mij te reproduceren en bij hem morgen waarschijnlijk/hopelijk ook. De N305 kan tot 16G volgens Intel en China zegt 32 werkt. En wij hebben er beide 48G in zitten.

Hoe warm weet ik niet anders dan de temp reading van memtest.
ga je een module vertrouwen die werkt op 55 maar op 58 graden faalt? ( Het kan wel een afgekeurde 48Gb module zijn die was bestemd voor recycling, maar gewoon op een mysteriouze wijze in een product van Ali gekomen… ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Villager schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:30:
[...]

Poging nummer 11 heeft succes opgeleverd!
Ik heb deze handleiding gevolg: https://homenetworkguy.co...igure-wireguard-opnsense/
Trek er maar even een uurtje voor uit :*) , maar het is mij dus gelukt om WireGuard werkend te krijgen. Goed lezen en doen wat er staat. Oh ja, en een goede gewoonte om even een backup van je settings te maken. Kun je altijd nog terug voor als je iets verkloot ;)

Edit: inmiddels ook 2 extra peers toegevoegd en nu ik het beter begrijp is dat appeltje-eitje middels de uitwisseling van de public keys.
Heb de guide eens doorgekeken, behoorlijk wat handmatig werk dus snap je opmerking van een uurtje nu beter haha. Gebruik nu een turnkey LXC template op proxmox hiervoor en dat is appeltje eitje. Ook met een duidelijke interface en QR code voor het instellen van peers. Ik begrijp na het lezen van de guide nu ook waar het bij mij misgaat, ik heb internet maar geen lokale access. Ik mis de firewall rule.

Maar ik zou WG sowieso het liefst zo dicht mogelijk bij mijn gateway hebben dus ik ga dit binnenkort eens proberen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
@andru123 @stormfly Ik had ook een keer memory errors. Dit was random. Ene keer wel en andere keer niet. Uiteindelijk uren laten testen en toen faalde het structureel wel een keer. Dit was met de N100.

Uiteindelijk was de module wel defect. Ik heb deze omgeruild via Amazon en daarna was alles in orde. Helemaal geen errors meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Rolfie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:09:
Ondertussen weer wat info gekregen van Ali. 50% is het maximum ivm rest waarde. 134 euro, of terug sturen.
Natuurlijk nog steeds geen verdere antwoorden gekregen van de seller. Zoals eigenlijk verwacht.

Ondertussen heb ik zonder problemen Proxmos kunnen installeren, werkte zonder enige problemen.

Dacht, laat ik ook maar even een memcheck draaien.

[Afbeelding]

Kan zijn dat ik de 48GB module in heb zitten, niet officeel ondersteund, of eventueel de temperatuur?
De behuizing was zeker warm te noemen, en de temperatuur van de memory module zijn zeker hoog.

Ik had al fans besteld bij Ali, maar blijkbaar nog steeds niet binnen gekomen.
Ik heb niet mijn maand met Ali merk ik al.
Rolfie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:35:
Dit was inderdaad een andere, maar volgens mij zou dat niet moeten uitmaken toch? Memtest86+

Deze is opensource vs een betaalde.

Zal morgen nog eens een testje doen, icm een fan er op. Kijken of die dan wel goed draait. Want Proxmox draait nu ook zonder enige problemen. Zal morgen ook eens een VM opstarten met 40GB memory, kijken of die wel goed wil opstarten en wil werken zonder memory crashes.
Ik vind MemTesten met moderne PC's en Laptops eigenlijk maar een beetje een zooitje... :/

De versie die ik altijd gebruik is degene die vaak bij Linux Live Boot ISO's zit en dan alleen in Single Threaded Mode omdat Multi Threaded Mode niet altijd even betrouwbare resultaten oplevert... :-(
TumTum schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:06:
Ik had ook een keer memory errors. Dit was random. Ene keer wel en andere keer niet. Uiteindelijk uren laten testen en toen faalde het structureel wel een keer. Dit was met de N100.

Uiteindelijk was de module wel defect. Ik heb deze omgeruild via Amazon en daarna was alles in orde. Helemaal geen errors meer.
Exacte details van de RAM modules vermelden is wel zo handig hé! ;)
Sp33dFr34k schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:26:
Gebruik nu een turnkey LXC template op proxmox hiervoor en dat is appeltje eitje.
Ook met een duidelijke interface en QR code voor het instellen van peers.

Maar ik zou WG sowieso het liefst zo dicht mogelijk bij mijn gateway hebben dus ik ga dit binnenkort eens proberen.
Ik ben door de tijd heen allerlei mooie webGUI's tegengekomen voor zowel OpenVPN als WireGuard dus kijk gewoon eens goed rond en je vindt vast wel iets dat je fijn vindt werken! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rolfie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:35:
[...]

Dit was inderdaad een andere, maar volgens mij zou dat niet moeten uitmaken toch? Memtest86+

Deze is opensource vs een betaalde.

Zal morgen nog eens een testje doen, icm een fan er op. Kijken of die dan wel goed draait. Want Proxmox draait nu ook zonder enige problemen. Zal morgen ook eens een VM opstarten met 40GB memory, kijken of die wel goed wil opstarten en wil werken zonder memory crashes.
De gratis versie van de betaalde doet 4 passes, als het RAM echt goed stuk is is dat voldoende. Anders ff goed Googlen ;)
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:28:
[...]

Ik vind MemTesten met moderne PC's en Laptops eigenlijk maar een beetje een zooitje... :/

De versie die ik altijd gebruik is degene die vaak bij Linux Live Boot ISO's zit en dan alleen in Single Threaded Mode omdat Multi Threaded Mode niet altijd even betrouwbare resultaten oplevert... :-(
Er zit tegenwoordig een blacklist van moederborden in die bekend staan om bugs bij multithreaded mode (volgens mij met name MB's van Supermicro), waardoor automatisch singlethreaded wordt ingesteld. Wordt het testen wel een héél stuk trager van :X
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:28:
[...]

Ik ben door de tijd heen allerlei mooie webGUI's tegengekomen voor zowel OpenVPN als WireGuard dus kijk gewoon eens goed rond en je vindt vast wel iets dat je fijn vindt werken! d:)b
Webmin :P , that reminds me, heb een onofficieel bijgewerkte versie van de OpenVPN addon gevonden, moet nog ff checken of die wél geldige certificaten kan maken. PiVPN-ontwikkelaar negeert nog altijd verzoeken om nftables te ondersteunen of "do not force iptables on me"-optie toe te voegen :/

Interessant voor hier?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-12-2023 06:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 22:19
Harmen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:35:
Hmm, Zenarmor update 1.16 is geen succes op mn Sophos SG115 (OPNsense). Load average 4, als ik een Xbox Game download @ 94Mbit. Laatste update bracht niet veel goeds, feee features zijn verdwenen helaas. :/
Ik vind het wel meevallen op de N305, misschien zelfs wel wat CPU verlaging. Wat mis je aan free features?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
andru123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:59:
[...]
ga je een module vertrouwen die werkt op 55 maar op 58 graden faalt? ( Het kan wel een afgekeurde 48Gb module zijn die was bestemd voor recycling, maar gewoon op een mysteriouze wijze in een product van Ali gekomen… ;) )
Nou dit is geen China bankje, dit is een nette Crucial van Amazon.nl. No way dat ik voor 48G betaal in China ivm garantie.

Ben benieuwd naar de testen van de andere tweaker met een fan, dat zou mijn bevindingen kunnen staven of ontkrachten. Op basis daarvan ga ik misschien toch garantie claimen
TumTum schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:06:
@andru123 @stormfly Ik had ook een keer memory errors. Dit was random. Ene keer wel en andere keer niet. Uiteindelijk uren laten testen en toen faalde het structureel wel een keer. Dit was met de N100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Raven schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:22:
[...]

De gratis versie van de betaalde doet 4 passes, als het RAM echt goed stuk is is dat voldoende. Anders ff goed Googlen ;)

[...]

Er zit tegenwoordig een blacklist van moederborden in die bekend staan om bugs bij multithreaded mode (volgens mij met name MB's van Supermicro), waardoor automatisch singlethreaded wordt ingesteld. Wordt het testen wel een héél stuk trager van :X

[...]
Webmin :P , that reminds me, heb een onofficieel bijgewerkte versie van de OpenVPN addon gevonden, moet nog ff checken of die wél geldige certificaten kan maken. PiVPN-ontwikkelaar negeert nog altijd verzoeken om nftables te ondersteunen of "do not force iptables on me"-optie toe te voegen :/

Interessant voor hier?
[YouTube: FANLESS 7W Homelab Fantasy Mini PC]
Leuk pc’tje, maar niet heel anders dan de 2 port mini versie die ik heb. Ik kom uit op 170 ex btw. 210 dollar inclusief belastingen op hun site. Vind ik iets te duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVOtk8IaW0stpEMajS1VnkQN_ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HG3DK1KULb3PQ8FraegAgjJf.jpg?f=fotoalbum_large

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

stormfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:57:
[...]
Ik vind het wel meevallen op de N305, misschien zelfs wel wat CPU verlaging. Wat mis je aan free features?
Mn dual core Atom had er duidelijk meer moeite mee. Zag dat er bij de reporting bepaalde features miste wat ik voorheen wel kon zien. Maar even aanzien, wellicht komen er nog wat bugfixes uit. ;)

Whatever.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18
[quote]stormfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:44:
Klopt heb ik ook in mijn N305 die mem test faalt als je geen fan aan de onderzijde hebt. Alleen koelen aan de bovenzijde werkt niet afdoende voor 48G ram. HUNSN heeft een fan opgestuurd, kost niets.[/quote[]
Gezien mijn ervaringen met TopTon service momenteel.... Ga ik maar niet de vraag aan hun stellen.
Ik heb nog wat normale computerfans liggen, maar ik moet even kijken of ik deze op het SysB kan aansluiten. Volgens mij andere aansluitingen.

Ik had hoopt deze eigenlijk fanless te houden, misschien toch maar de 48GB terug sturen naar Amazon en daar de 32GB versie bestellen. Zeker koeling aan de onderkant is een stuk lastiger in.
Het ging bij mij mis tijdens de 04:00 backup van NVMe naar NVMe, dan zipt hij alle VM's en zet ze over naar de andere disk. Dan draait hij op volle kracht en dan is er extra koeling nodig.
Ik had de NVMe SSD al wel moet een koellichaam gekocht, voor de zekerheid. Al kan dit nu iets lastiger zijn/worden icm de mogelijk benodigde FAN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:42:
[quote]stormfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:44:
Klopt heb ik ook in mijn N305 die mem test faalt als je geen fan aan de onderzijde hebt. Alleen koelen aan de bovenzijde werkt niet afdoende voor 48G ram. HUNSN heeft een fan opgestuurd, kost niets.[/quote[]
Gezien mijn ervaringen met TopTon service momenteel.... Ga ik maar niet de vraag aan hun stellen.
Ik heb nog wat normale computerfans liggen, maar ik moet even kijken of ik deze op het SysB kan aansluiten. Volgens mij andere aansluitingen.

Ik had hoopt deze eigenlijk fanless te houden, misschien toch maar de 48GB terug sturen naar Amazon en daar de 32GB versie bestellen. Zeker koeling aan de onderkant is een stuk lastiger in.

[...]

Ik had de NVMe SSD al wel moet een koellichaam gekocht, voor de zekerheid. Al kan dit nu iets lastiger zijn/worden icm de mogelijk benodigde FAN.
Voordat je retourneert ben ik benieuwd of je mijn usecase kan reproduceren, dat het door warmte komt? Als je de unit op zijn zijkant zet en de fan er haaks in laat blazen koel je de onderkant prima.

Wil je dat nog even testen, als je daar dan de feiten van hebt kunnen we die test nog een keer doen bij de 32G, zonder fan. En kijken of de resultaten weer eindigen in fails.

• Rolfie
stormfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:41:
Voordat je retourneert ben ik benieuwd of je mijn usecase kan reproduceren, dat het door warmte komt? Als je de unit op zijn zijkant zet en de fan er haaks in laat blazen koel je de onderkant prima.
Ik ben aan het vogelen met de fans. Maar het lijkt er op, dat de connectors niet passen op dit moederbord. Mijn USB fan is er pas eind van dit jaar. Ben nog even naar alternatieven aan eht kijken.
Wil je dat nog even testen, als je daar dan de feiten van hebt kunnen we die test nog een keer doen bij de 32G, zonder fan. En kijken of de resultaten weer eindigen in fails.
Goed idee.

• nero355
Rolfie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:42:
Rolfie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:58:
Ik ben aan het vogelen met de fans. Maar het lijkt er op, dat de connectors niet passen op dit moederbord.
Mijn USB fan is er pas eind van dit jaar. Ben nog even naar alternatieven aan eht kijken.
Ik heb eerder dit jaar gewoon een beetje zitten solderen om een Chipset Fan aansluiting te kunnen gebruiken i.c.m. een normale Zalman Fan => nero355 in "Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?!" :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
[...]

Ik ben aan het vogelen met de fans. Maar het lijkt er op, dat de connectors niet passen op dit moederbord. Mijn USB fan is er pas eind van dit jaar. Ben nog even naar alternatieven aan eht kijken.

[...]
Of je gebruikt een verloopstekker.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
[...]

[...]

Goed idee.
Heb je helemaal geen ventilator? Ook niet zo’n grote voor op een bureau? Iets met airflow

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik kom ergens niet uit.

Ik heb een reverse proxy draaien voor mijn eigen domein op mijn server, daarvoor heb ik onder "Services: Unbound DNS: Overrides" een domain override ingesteld waardoor *.mijndomein.nl wordt afgehandeld door (de reverse proxy die draait op) mijn server. Dit werkt prima.

Zodra ik onder "System: Settings: General" onder domain hetzelfde domein (dus mijndomein.nl) invul, kan ik ineens geen DNS meer resolven. Vul ik bijv. iets anders in zoals mijndomein.com, dan werkt alles wel prima. Het zal vast logisch zijn, maar ik snap hem niet. Wat mis ik?

[ Voor 10% gewijzigd door Sp33dFr34k op 21-12-2023 23:48 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:01:
[...]

[...]

Ik heb eerder dit jaar gewoon een beetje zitten solderen om een Chipset Fan aansluiting te kunnen gebruiken i.c.m. een normale Zalman Fan => nero355 in "Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?!" :*)
Goede. Dit bedrijf zit bij mij redelijk om de hoek. Ik moet alleen even kijken welke spullen ik exact moet bestellen.

De connector op het MB is een vreemde voor mij. Ik heb deze nog niet eerder gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D40kpL6/2023-12-22-08-53-50.jpg

Straks even verder zoeken of dit gaat werken en welke ik exact moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
TumTum schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:29:
[...]

Heb je helemaal geen ventilator? Ook niet zo’n grote voor op een bureau? Iets met airflow
Goed idee, die heb ik inderdaad wel staan. Zou ik op zijn kant kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
In mijn mandje gedaan voor de volgende bestellingen bij Ali. Is inderdaad wel gemakkelijk om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:00:
Goede. Dit bedrijf zit bij mij redelijk om de hoek. Ik moet alleen even kijken welke spullen ik exact moet bestellen.
NICE!!! :*)
De connector op het MB is een vreemde voor mij. Ik heb deze nog niet eerder gezien.

[Afbeelding]

Straks even verder zoeken of dit gaat werken en welke ik exact moet hebben.
Als die winkel toch dichtbij zit dan kan je net zo goed het moederbord of het hele kastje meenemen en daar ter plekke het een en ander uitproberen, want de juiste vinden op basis van foto's op het internet is echt een nachtmerrie als je ziet hoe slecht de foto's zijn of men simpelweg geen (juiste) foto ervan heeft of net de verkeerde kant en zo !! |:(

Gaat je een hoop tijd en frustratie schelen! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
stormfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0fvrbpF/2023-12-22-15-28-57.jpg

Hij was succesvol met voldoende koeling. Temperatuur was aanzienlijk lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]

Hij was succesvol met voldoende koeling. Temperatuur was aanzienlijk lager.
Hahaha geweldige setup :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
nero355 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:27:
[...]

NICE!!! :*)

[...]

Als die winkel toch dichtbij zit dan kan je net zo goed het moederbord of het hele kastje meenemen en daar ter plekke het een en ander uitproberen, want de juiste vinden op basis van foto's op het internet is echt een nachtmerrie als je ziet hoe slecht de foto's zijn of men simpelweg geen (juiste) foto ervan heeft of net de verkeerde kant en zo !! |:(

Gaat je een hoop tijd en frustratie schelen! ;)
Klopt, maar red ik tijdtechnisch niet vandaag. Al ging de afspraak met mijn vader vanmiddag niet door, dus had idd gekunt.

Had ze trouwens ook email gestuurd en ze antwoorden vrij snel, met de vraag om wat op te meten. Foto's laat de verhoudingen inderdaad totaal niet meer zien.

Maar ik heb even een gewone fan gebruik. En die deed zijn werk ook goed.
Mijn gedacht is nog steeds om juist geen fans te gebruiken, als dit niet noodzakelijk is. Ik kocht deze om eigenlijk zoveel mogelijk fanloos te zijn/blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:33:

Maar ik heb even een gewone fan gebruik. En die deed zijn werk ook goed.
Mijn gedacht is nog steeds om juist geen fans te gebruiken, als dit niet noodzakelijk is. Ik kocht deze om eigenlijk zoveel mogelijk fanloos te zijn/blijven.
Die smartcontrolled fan aan de onderzijde is wel heel stil hoor, de bovenzijde zou je nog fanloos kunnen laten die kan vaak zijn warmte wel kwijt.

Heb je nog kunnen kijken waarom jouw kloksnelheid linksboven lager is dan die van mij? Je hebt ook andere test-regels in het midden links van het scherm, test je doelbewust met speciale instellingen?

Mijn schermafbeeldingen zijn default : booten in memtest en laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Je bent Tweaker of je bent het niet O-) .....

Nu alleen even nadenken of ik maar de 32GB variant ga bestellen. Ik heb niet specifiek 48GB nodig, maar vooral wil ik eigenlijk zoveel mogelijk fanless zijn / blijven als dat lukt. De koelelementen aan de bovenkant werden bij de failed test ook zeker erg warm. Maar memory moet dus echt actief gekoeld worden. En dat past niet echt meer in de behuizing. En er onder gaat ook niet echt lekker.

Nu is dit natuurlijk ook wel 3 keer meer geheugen dan de machine echt ondersteund en dus voor ontworpen is.
Maar 16GB is eigenlijk net te weinig, 32GB moet ik denk ik redden, 48GB had mooier geweest.

Iemand toevallig nog een briljant idee?

Ik had wel een DualFan besteld bij Ali om er op te leggen voor optimale koeling. In theorie kan ik deze er ook onderleggen, met wat ruimte voor lucht aanvoer. Maar is wel weer een stof risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:39:
Die smartcontrolled fan aan de onderzijde is wel heel stil hoor, de bovenzijde zou je nog fanloos kunnen laten die kan vaak zijn warmte wel kwijt.
Welke is dit exact?
Heb je nog kunnen kijken waarom jouw kloksnelheid linksboven lager is dan die van mij? Je hebt ook andere test-regels in het midden links van het scherm, test je doelbewust met speciale instellingen?
Zeker. geen specifieke aanpassingen gedaan. Zal zo even een foto uploaden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mDpYDs1/2023-12-22-15-45-15.jpg

Wat was precies jouw test? En was dat ook icm een N305?

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 22-12-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:40:
[...]

Je bent Tweaker of je bent het niet O-) .....

Nu alleen even nadenken of ik maar de 32GB variant ga bestellen. Ik heb niet specifiek 48GB nodig, maar vooral wil ik eigenlijk zoveel mogelijk fanless zijn / blijven als dat lukt. De koelelementen aan de bovenkant werden bij de failed test ook zeker erg warm. Maar memory moet dus echt actief gekoeld worden. En dat past niet echt meer in de behuizing. En er onder gaat ook niet echt lekker.

Nu is dit natuurlijk ook wel 3 keer meer geheugen dan de machine echt ondersteund en dus voor ontworpen is.
Maar 16GB is eigenlijk net te weinig, 32GB moet ik denk ik redden, 48GB had mooier geweest.

Iemand toevallig nog een briljant idee?

Ik had wel een DualFan besteld bij Ali om er op te leggen voor optimale koeling. In theorie kan ik deze er ook onderleggen, met wat ruimte voor lucht aanvoer. Maar is wel weer een stof risico.
Ik ben wel benieuwd of je dezelfde problemen hebt met 32GB, zou wel tof zijn als je die kunt testen. Dan kan je ook daarna een weloverwogen besluit nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:42:
[...]

Welke is dit exact?

[...]

Zeker. geen specifieke aanpassingen gedaan. Zal zo even een foto uploaden.

Wat was precies jouw test? En was dat ook icm een N305?
De fan die HUNSN levert, en TopTon mogelijk ook alleen niet als na-levering. Ik heb de HUNSN RJ35 N305 van Amazon tijdens een leuke discount.

Mijn test was vanwege de warmteproblemen icm het geheugen, alleen ik zie bij mij een hogere kloksnelheid staan linksboven. Ik vraag mij af wat jij anders doe als ik, of andersom.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0fvrbpF/2023-12-22-15-28-57.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8S8gdAEbHsmNk_t4AOnHg2wzMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN03Xb3JGA5iN3qXQKQaRrEk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door stormfly op 22-12-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 20:06
Zoals eerder vermeld heb ik er dus meteen een interne fan bij besteld, die ze er meteen in hebben gezet. Hij staat bij mij in de meterkast, dus heb er totaal geen last van. Geluid van de fan valt erg mee. Uitlaat is aan de onderzijde, dus heb een gat in het plankje gemaakt (zie eerdere foto's). Heb zojuist ook 2 sensors in Home Assistant geactiveerd en 2 een alert in Node-Red die waarschuwt als de temperatuur te lang 'hoog' blijft. Ben blij dat ik de fan er in heb. Kan het aanbevelen. Dit zijn mijn temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xultqU4nWkIIt64V3CYlZShVOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rz3KgGQKJVUqmbrR9jnNGwXz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:45:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je dezelfde problemen hebt met 32GB, zou wel tof zijn als je die kunt testen. Dan kan je ook daarna een weloverwogen besluit nemen.
Amazon heeft ze op voorraad, en terug stuur beleid is daar vrij netjes.
Moet er even over nadenken, maar ik denk dat ik deze gewoon bestel. Terugsturen is nu erg gemakkelijk bij ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:45:
De fan die HUNSN levert, en TopTon mogelijk ook alleen niet als na-levering. Ik heb de HUNSN RJ35 N305 van Amazon tijdens een leuke discount.
Zien mijn huidige ervaringen met TopTon, ga ik daar niets meer bestellen.
Mijn test was vanwege de warmteproblemen icm het geheugen, alleen ik zie bij mij een hogere kloksnelheid staan linksboven. Ik vraag mij af wat jij anders doe als ik, of andersom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder inderdaad. Misschien een BIOS instelling? Lastig bij mij is, die ben ik iedere keer kwijt...... Momenteel.

Bij mij heeft hij wel die melding, heb jij die ook? Of detecteerd hij hem wel goed tijdens de mem testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Villager schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:48:
Zoals eerder vermeld heb ik er dus meteen een interne fan bij besteld, die ze er meteen in hebben gezet. Hij staat bij mij in de meterkast, dus heb er totaal geen last van. Geluid van de fan valt erg mee. Uitlaat is aan de onderzijde, dus heb een gat in het plankje gemaakt (zie eerdere foto's). Heb zojuist ook 2 sensors in Home Assistant geactiveerd en 2 een alert in Node-Red die waarschuwt als de temperatuur te lang 'hoog' blijft. Ben blij dat ik de fan er in heb. Kan het aanbevelen. Dit zijn mijn temperaturen:
[Afbeelding]
Bij zou bij mij op zolder komen te staan, in de zomer zou het daar erg warm kunnen worden. Maar daar is het voor erg stoffig. Zeker niet de beste plek voor FAN, zonder filters.

Alternatief zou inderdaad de meterkast zijn, is wel iets koeler.
Zal even terug scrollen naar je post. Er zijn inderdaad mogelijkheden genoeg. Mijn gedacht was alleen FAN loos, en van mijn oorspronkelijk plannen blijft weinig over zo.

Maar we zijn natuurlijk ook Tweakers.....48GB is wel meer 8) Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
Fan loos was ook mijn eerste gedachte, maar had de fan er voor de zekerheid bij besteld. Omdat hij er meteen in zat, maar eerst met fan geprobeerd. En naar tevredenheid. Er zit overigens bij mij wel wel een filter voor de inlaat/uitlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:58:
[...]

Bijzonder inderdaad. Misschien een BIOS instelling? Lastig bij mij is, die ben ik iedere keer kwijt...... Momenteel.

Bij mij heeft hij wel die melding, heb jij die ook? Of detecteerd hij hem wel goed tijdens de mem testen.
Welke melding bedoel je? Ik zie dat mijn ingebakken proxmox memtest 6.10 is en jouw versie 6.20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:32:
[...]

Welke melding bedoel je? Ik zie dat mijn ingebakken proxmox memtest 6.10 is en jouw versie 6.20.
Je hebt gelijk, ik zat waarschijnlijk naar mijn eigen plaatje te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:58:
[...]
Zien mijn huidige ervaringen met TopTon, ga ik daar niets meer bestellen.
Dit is mijn ervaring met alle winkels uit China. Ik heb CWWK ook wat vragen gesteld en geen reactie gehad.

Uiteindelijk is dit een nadeel van apparatuur uit China. Via Amazon kan dit ook ontstaan. Geen idee of zij dan nog iets kunnen betekenen na bijv. een jaar.

Ik heb goede ervaringen met Topton. Niet super snel, maar ze hebben mij altijd geholpen. Ook de interne fan achteraf was geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:24:
[...]

Je hebt gelijk, ik zat waarschijnlijk naar mijn eigen plaatje te kijken.
Chips hij is vannacht weer plat gegaan weer alles uit na 10 dagen, het is dus nog niet helemaal stabiel te noemen. Ik denk dat ik ook maar met 32GB ga testen....

Nou er was niemand wakker rond die tijd :D
code:
1
2
3
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Power key pressed short.
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Powering off...
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: System is powering down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:03:
[...]

Chips hij is vannacht weer plat gegaan weer alles uit na 10 dagen, het is dus nog niet helemaal stabiel te noemen. Ik denk dat ik ook maar met 32GB ga testen....

Nou er was niemand wakker rond die tijd :D
code:
1
2
3
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Power key pressed short.
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Powering off...
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: System is powering down.
Ik heb dit soort dingetjes eigenlijk niet gehad met de N305. Ik heb zelf 16GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Villager
Ik ook niet. Heb er een Crucial 32G in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ja die 32GB heb ik nu besteld even afwachten wat het gaat doen, dank voor de headsup.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 23-12-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:03:
[...]

Wat een rotprobleem. Het systeem is wel meerdere passes stabiel in memtest - maar heeft dan dit issue tijdens echt gebruik?

Welke memtest variant heb je gebruikt? Voor mij werkt de passmark variant het beste in multicore stand.

Verder kan je ook prime95 doen als je andere stabiliteitsissues verwacht. Hier heb ik een keer een CPU met issues mee gediagnosticeerd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:59:
[...]

Wat een rotprobleem. Het systeem is wel meerdere passes stabiel in memtest - maar heeft dan dit issue tijdens echt gebruik?

Welke memtest variant heb je gebruikt? Voor mij werkt de passmark variant het beste in multicore stand.

Verder kan je ook prime95 doen als je andere stabiliteitsissues verwacht. Hier heb ik een keer een CPU met issues mee gediagnosticeerd..
EDIT: zo dit een gelijkwaardig probleem zijn:
https://forums.servetheho...39685/page-71#post-403670
https://forums.servetheho...39685/page-71#post-403809

Ja het is echt een rotprobleem, ik heb mijn N5105 router maar weer aangezet want de impact op het gezin is te groot in de vakantie. De virtuele router (ploink ontopic :9 ) die crashed ook mee, dus de boel gaat op zwart en staan Hepie & Hepie aan je bed in de vakantie.

Het is stipt op het tijdstip van de backup, althans iets erna. Hij draait dan wat backups van de 4x lane NVMe naar de 1x lane NVMe dat gaat mis tijdens de 4e VM (107 ter naslag). De normale load is erg laag zo'n 12-15% en dan piekt hij enorm want veel kopiëren zippen en archiveren. Draai ik dezelfde backup job overdag dan krijg ik hem niet in de stress.

De memory passes gaan goed, althans de 4 uur die hij heeft gedraaid. NVMe en RAM zitten allemaal aan de onderzijde, daar ontstaat bij een backup dan wel de meeste warmte. Ik heb daar de originele fan in zitten die draait en koelt. Powersupply is gewisseld en de originele en de nieuwe hebben dezelfde output, hij crashed soms.

@Villager en @TumTum hebben jullie het N305 V2 board met de vele USB porten? Jij wel toch @Rolfie
  • Ik denk aan issue met passtrough van porten naar OPNsense, ik laat OPNsense nu gewoon doordraaien zonder aangesloten NIC.
  • 48G ram probleem specifiek voor de N305 V2 en dat is echt een gebed zonder einde naar China...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LKyzgOLKRZ_NKktWfRxz3l3NQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5snLuMEBgzRXQxdOZO50X1m.png?f=fotoalbum_large

V2 variant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfip8GscyAb6-8I2WK74_mx24As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7MP0R33bpq1iOKsGKwipo6R.png?f=fotoalbum_large

Aan het eind van een backup window overdag gestart, zelfde job als in de nacht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
root@pve:~# sensors
nvme-pci-0600
Adapter: PCI adapter
Composite:    +48.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +48.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +56.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +27.8°C  (crit = +119.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

nvme-pci-0100
Composite:    +46.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +46.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +62.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

[ Voor 23% gewijzigd door stormfly op 23-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:47:

Ik heb een reverse proxy draaien voor mijn eigen domein op mijn server, daarvoor heb ik onder "Services: Unbound DNS: Overrides" een domain override ingesteld waardoor *.mijndomein.nl wordt afgehandeld door (de reverse proxy die draait op) mijn server. Dit werkt prima.

Zodra ik onder "System: Settings: General" onder domain hetzelfde domein (dus mijndomein.nl) invul, kan ik ineens geen DNS meer resolven. Vul ik bijv. iets anders in zoals mijndomein.com, dan werkt alles wel prima. Het zal vast logisch zijn, maar ik snap hem niet. Wat mis ik?
Geen reacties, dus mijn conclusie is dat niemand echt iets doet met dat domein onder general? Of gebruikt niemand hier domain overrides? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Even een update over mijn claim....

Had niet meer echt gereageerd, seller ook niet meer. Heeft hem nu gesloten en ik krijg 50% terug. Ben niet blij, maar heb er ook vrede mee. Blijft een leuk ding voor nu 100 euro.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R2TZVsY/2023-12-23-14-01-40.jpg

Nu eerst leuke dagen gaan vieren, en daar kijken om de batterij te solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Rolfie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:07:
Even een update over mijn claim....

Had niet meer echt gereageerd, seller ook niet meer. Heeft hem nu gesloten en ik krijg 50% terug. Ben niet blij, maar heb er ook vrede mee. Blijft een leuk ding voor nu 100 euro.

[Afbeelding]

Nu eerst leuke dagen gaan vieren, en daar kijken om de batterij te solderen.
Ach, het is een mooi prijsje. Batterij even regelen en je hebt een mooi en goedkoop systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TumTum
@stormfly versie weet ik niet. Er zijn drie varianten en ik heb de tweede. Jij hebt de laatste zo te zien en een andere behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
@stormfly

Ik had deze, maar ik weet niet of dit nu een v2 is. Ik weet niet of dat ergens te zien is? Maar idd, mijn model heeft wel de nodige USB poorten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GxCC7d7/2023-12-23-14-13-28.jpg

Maar de onderkant koeling is wel een dingetje. Ik heb hierom specifiek wel een NVMe SSD gekocht met koellichaam.

En nu de 32GB module.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie

Ik maak specifiek altijd A records of cnames aan voor mijn interne domain.

Mijn eigen firewall heet opnsense.mijndomein.nl, ik laat persoonlijk alle mijndomain.nl forwarden naar 8.8.8.8 en heb daarna interne records mijn de diensten die ik intern gebruik.

Wat je zou kunnen proberen is je firewall bijvoorbeeld. opnsense.firewall.mijndomain.nl te kunnen geven. Dus een subdomein van je mijndomein.nl. Misschien dat dit werkt?

Anders zal je toch even moeten gaan debuggen of kijken wat voor een configuratie er exact gemaakt wordt voor de conf files.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ach, het is een mooi prijsje. Batterij even regelen en je hebt een mooi en goedkoop systeem.
Eens. Iets voor volgend jaar....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Rolfie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:16:
@stormfly

Ik had deze, maar ik weet niet of dit nu een v2 is. Ik weet niet of dat ergens te zien is? Maar idd, mijn model heeft wel de nodige USB poorten.

[Afbeelding]

Maar de onderkant koeling is wel een dingetje. Ik heb hierom specifiek wel een NVMe SSD gekocht met koellichaam.

Die heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Mijn WD Mirror nas is aan vervanging toe (eol). Ik zat te denken aan losse usb disken aan de router, maar dat kost weer extra stopcontacten en usb is niet top.

Ik wil goede koeling voor de schijven. Dit viel tegen in de WD mirror. Geen cloud koppelingen (wil zelf bepalen hoe en wat). Kwam uit bij Synology DS223J. Die heb ik uiteindelijk niet besteld en kwam weer uit bij onze vrienden uit China.

Ik zal later posten hoe dit bevalt en of het ook goed functioneert als router met de 226 nics. De performance ziet er goed uit voor een nas. Ik twijfel nog hoe ik het ga inrichten. Zit te denken aan een mooi opensource nas pakket. De prijs incl. btw ligt tussen de 180 en 230 zonder ddr4 en nvme. Het is mij gelukt voor 180 afgerond na wat onderhandelen (149 ex btw). Achteraf dus geen gezeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NlqeSCCx3HWQsi_7NtvKKYGNJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ml1bhQEEDGoRfiaMV8EUMZQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-QnuYS5lEXqY_znlKwbZMa2Cho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SznNUUmQHQh09cpveUmXprrH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0LBRsLRfXyJPMlPeyjyRWjtbvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2siU9AqIAZaofg9STPQeOsC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rolfie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:16:
@stormfly

[Afbeelding]

Vooral via de andere zijde zie je of het een V2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Met passmark + fan valt hij gewoon uit, binnen 10minuten na het starten van de test: niet eens warm op dat moment. Nadeel van deze passmark software is dat hij gewoon uit gaat, je hebt ook geen enkele melding. Nice hij schrijft dat naar de USB disk toe

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2023-12-23 16:04:17 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:05:19 - DIMM0 temperature: 51.500C
2023-12-23 16:05:19 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 134.010s (Test 6 cumulative error count: 0, buffer full count: 0)
2023-12-23 16:05:48 - Running test #7 (Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern])
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Start time: 516456 ms
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:05:48 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
2023-12-23 16:06:20 - DIMM0 temperature: 52.750C
2023-12-23 16:06:20 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)

------------------

2023-12-23 16:09:15 - Starting pass #1 (of 4)
2023-12-23 16:09:15 - DIMM0 temperature: 38.250C
2023-12-23 16:09:15 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:09:15 - Running test #0 (Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU])
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Start time: 219 ms
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:09:15 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
2023-12-23 16:09:17 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 1.412s (Test 0 cumulative error count: 0, buffer full count: 0)
2023-12-23 16:09:18 - Running test #1 (Test 1 [Address test, own address, 1 CPU])
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Start time: 3009 ms
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:09:18 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)

[ Voor 69% gewijzigd door stormfly op 23-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:09:
[...]

Met passmark + fan valt hij gewoon uit, binnen 10minuten na het starten van de test: niet eens warm op dat moment. Nadeel van deze passmark software is dat hij gewoon uit gaat, je hebt ook geen enkele melding. Nice hij schrijft dat naar de USB disk toe

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2023-12-23 16:04:17 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:05:19 - DIMM0 temperature: 51.500C
2023-12-23 16:05:19 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 134.010s (Test 6 cumulative error count: 0, buffer full count: 0)
2023-12-23 16:05:48 - Running test #7 (Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern])
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Start time: 516456 ms
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:05:48 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:05:48 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
2023-12-23 16:06:20 - DIMM0 temperature: 52.750C
2023-12-23 16:06:20 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)

------------------

2023-12-23 16:09:15 - Starting pass #1 (of 4)
2023-12-23 16:09:15 - DIMM0 temperature: 38.250C
2023-12-23 16:09:15 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-23 16:09:15 - Running test #0 (Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU])
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Start time: 219 ms
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:09:15 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:09:15 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
2023-12-23 16:09:17 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 1.412s (Test 0 cumulative error count: 0, buffer full count: 0)
2023-12-23 16:09:18 - Running test #1 (Test 1 [Address test, own address, 1 CPU])
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Start time: 3009 ms
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-23 16:09:18 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-23 16:09:18 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
Heb je dit ook met Prime95? En dan een heavy test? CPU + Memory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:09:
[...]
Zulke crashes zijn eigenlijk precies hetzelfde als ik toen had. Nu ben ik ook benieuwd naar prime95.

prime95 crash of rekenfout? RMA.
Als de 32GB onderweg is: Eerst even dat proberen, daarna waarschijnlijk nog RMA :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:23:
[...]

Heb je dit ook met Prime95? En dan een heavy test? CPU + Memory.
Nou ik zal je vertellen, ik heb net met prime getest (defaults) en dan valt hij uit. Maar wel net als in de promox log "alsof iemand op de powerknop drukt". Je krijgt in de Ubuntu live CD eerst nog even de melding " over 60 seconden gaat deze pc uit" zie het filmpje. En dan is hij echt niet warm, heb ook al met meerdere voedingen getest.

Ik denk wel is dat met dat nieuwe ATX1 swichje op het moederboard, ze zouden toch niet alle stroom door die "autopoweron" schakelaar laten lopen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:23:
[...]

Zulke crashes zijn eigenlijk precies hetzelfde als ik toen had. Nu ben ik ook benieuwd naar prime95.

prime95 crash of rekenfout? RMA.
Als de 32GB onderweg is: Eerst even dat proberen, daarna waarschijnlijk nog RMA :+
Zie vorige post, arghhhh een RMA naar China dear lord....please Amazon help me 8)

Het lijkt iets breder gedragen dan mijn unit, hier op Tweakers 1 persoon en 2 bij servethehome bij mijn vorige gedeelde links.

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 23-12-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:30:
[...]

Nou ik zal je vertellen, ik heb net met prime getest (defaults) en dan valt hij uit. Maar wel net als in de promox log "alsof iemand op de powerknop drukt". Je krijgt in de Ubuntu live CD eerst nog even de melding " over 60 seconden gaat deze pc uit" zie het filmpje. En dan is hij echt niet warm, heb ook al met meerdere voedingen getest.

Ik denk wel is dat met dat nieuwe ATX1 swichje op het moederboard, ze zouden toch niet alle stroom door die "autopoweron" schakelaar laten lopen.

***members only***
Heb je al gekeken naar je cpu pasta en je behuizing? Is de behuizing goed warm tijdens gebruik? Dat kan namelijk nog steeds een probleem zijn.

Dit heb je ook met memtest en/of Windows direct op het systeem? Die shutdown melding lijkt thermal protectie.

Met hwinfo in windows kun je veel zien. Bij dit soort situaties kijk ik eerst naar hardware, koelpasta en of de cpu strak tegen de behuizing zit. Als dit in orde* is, windows installeren en troubleshooten. Eventueel in de bios spelen met voltage en tdp.

[ Voor 12% gewijzigd door TumTum op 23-12-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:39:
Met hwinfo in windows kun je veel zien. Bij dit soort situaties kijk ik eerst naar hardware, koelpasta en of de cpu strak tegen de behuizing zit. Als dit in orde* is, windows installeren en troubleshooten. Eventueel in de bios spelen met voltage en tdp.
En bij mijn variant van dit moederbord kan je het vermogen én hoe lang het turbo'd instellen.

Desondanks zou ik dan een ticket willen starten. Kan zijn dat een RMA nodig is. Maar hopelijk een bios revisie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Heb je al gekeken naar je cpu pasta en je behuizing? Is de behuizing goed warm tijdens gebruik? Dat kan namelijk nog steeds een probleem zijn.
Ja die zijn echt goed, hij blijft qua CPU laag qua warmte en de behuizing absorbeert alle warmte. Het is niet de CPU qua warmte, hooguit een ander component wat overheated raakt.
Dit heb je ook met memtest en/of Windows direct op het systeem? Die shutdown melding lijkt thermal protectie.

Ja ik besef mij dat ik met windows ook nog kan testen, ik ben alleen helemaal geen windows man. Zijn er een aantal tooltjes te benoemen?

Kan jij een voorbeeld geven van voltage en TDP instellingen, heb dat ook in het andere topic gevraagd over zelfbouw maar geen afdoende antwoord gekregen. Je moet een vrij lang getal invullen, ik heb geen idee of dit voor PL1 of PL2 moet, en dan kan je ook nog een keer een sub menu van TDP in waarin je nogmaals PL1 en PL2 tegenkom.

Als ik prime95 draai met de eerste 2 testen blijft hij langer aan, dat zijn CPU testen. In test 3/4 pakt hij het memory pas mee. Ik neig toch echt naar iets met memory, maar waar en hoe is nog onbekend.

EDIT ik heb net toch wat vreemds geconstateerd, het heeft toch te maken met dat vreemde ATX1 schakelaartje. Dat is blijkbaar auto-start, maar dat doet hij ook via de BIOS...
  • Schakelaar op aan: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en komt de melding "alsof iemand op de powerbutton drukt" net als in het filmpje
  • Schakelaar op uit: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en sluit hij niet af, en staat er gewoon "killed" in beeld.
@Rolfie misschien kan jij ook eens met deze schakelaar spelen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Was mijn router met te luide fans inmiddels wel zat. Laatst een paar Lenovo mini PC's gekregen. Hier bleek een pci express slot in te zitten. In China een riser besteld en op marktplaats een quad Intel nic gescoord. Werkt als een tierelier, verbruik moet ik nog meten.

Lenovo Thinkcentre M720q
Intel(R) Core(TM) i5-9400T (6 cores)
8 GB werkgeheugen
256 GB SSD

Zwaar overkill maar had geen kleinere ssd en ram sticks liggen >:).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3jZCxicds7IVRIFmCGTxMIYmTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GgszVrgf8FnCEszLfkA5f1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rk0rjgMSahBag00satcgJQolN5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToO1djnk6DZi9YSrYNvflite.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3G9U5_5H4-Mm7zK3DiwWkfO3qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FV24pYegqLrINciB0PUosXe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 23-12-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:20:
[...]

Ja die zijn echt goed, hij blijft qua CPU laag qua warmte en de behuizing absorbeert alle warmte. Het is niet de CPU qua warmte, hooguit een ander component wat overheated raakt.

[...]

Ja ik besef mij dat ik met windows ook nog kan testen, ik ben alleen helemaal geen windows man. Zijn er een aantal tooltjes te benoemen?

Kan jij een voorbeeld geven van voltage en TDP instellingen, heb dat ook in het andere topic gevraagd over zelfbouw maar geen afdoende antwoord gekregen. Je moet een vrij lang getal invullen, ik heb geen idee of dit voor PL1 of PL2 moet, en dan kan je ook nog een keer een sub menu van TDP in waarin je nogmaals PL1 en PL2 tegenkom.

Als ik prime95 draai met de eerste 2 testen blijft hij langer aan, dat zijn CPU testen. In test 3/4 pakt hij het memory pas mee. Ik neig toch echt naar iets met memory, maar waar en hoe is nog onbekend.

EDIT ik heb net toch wat vreemds geconstateerd, het heeft toch te maken met dat vreemde ATX1 schakelaartje. Dat is blijkbaar auto-start, maar dat doet hij ook via de BIOS...
  • Schakelaar op aan: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en komt de melding "alsof iemand op de powerbutton drukt" net als in het filmpje
  • Schakelaar op uit: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en sluit hij niet af, en staat er gewoon "killed" in beeld.
The physical ON/OFF toggle is for determining whether it will automatically power on when you plug the machine in.

Voor Windows 11: selecteer installation media en gebruik een usb die leeg mag
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Hopelijk heb je een windows pc. Anders iso downloaden en met rufus ofzo ff maken.

Boot vanaf usb en volg de setup stappen. Als je heen ms account wilt gebruiken, door setup lopen zonder netwerkkabel tot je bij het scherm komt dat je moet connecten. Shift + F10 en typ dan: oobe\bypassnro
Dan krijgt de setup een restart en kun je een lokaal account gebruiken. De drivers ontbreken dan nog wel.

Rechtermuisklik op de startknop > device manager en daar kun je alle drivers selecteren. Die moet je ergens kunnen downloaden en op die usb gooien/uitpakken. Zoals de nic drivers en n100 chipset.

Daarna gewoon prime95 proberen:
https://www.mersenne.org/download/
Hwinfo:
https://www.hwinfo.com/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
@stormfly en haal even de power eraf voor 1 minuut, switch op off. Power erop, bios reset en dan verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 11:45
@Jan-man Nice custom build!
Ben wel benieuwd waar je die LAN pcie exact gekocht hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:08:
@stormfly en haal even de power eraf voor 1 minuut, switch op off. Power erop, bios reset en dan verder.
Ja ga ik morgen ff doen, nu even op de bank anders val je weer met zo'n denk-hoofd op je bed neer en slaap je slecht.
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:57:
[...]

The physical ON/OFF toggle is for determining whether it will automatically power on when you plug the machine in.

Hopelijk heb je een windows pc. Anders iso downloaden en met rufus ofzo ff maken.

Boot vanaf usb en volg de setup stappen. Als je heen ms account wilt gebruiken, door setup lopen zonder netwerkkabel tot je bij het scherm komt dat je moet connecten. Shift + F10 en typ dan: oobe\bypassnro
Dan krijgt de setup een restart en kun je een lokaal account gebruiken. De drivers ontbreken dan nog wel.

Rechtermuisklik op de startknop > device manager en daar kun je alle drivers selecteren. Die moet je ergens kunnen downloaden en op die usb gooien/uitpakken. Zoals de nic drivers en n100 chipset.

Daarna gewoon prime95 proberen:
https://www.mersenne.org/download/
Hwinfo:
https://www.hwinfo.com/download/
Dank ik wist niet dat je windows zomaar kon downloaden, ik test de installatie even op een promox VM. En dan binnenkort op de N305. Dank voor al je hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
TheCeet schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:29:
@Jan-man Nice custom build!
Ben wel benieuwd waar je die LAN pcie exact gekocht hebt
Onze vrienden van AliExpress. Niet super goedkoop maar stukken beter als zelf knutselen met beugel ed.

https://vi.aliexpress.com...vSwD&gatewayAdapt=glo2vnm

Op de foto met de wifi kaart er nog in. Maar bij de quad nic zat die in de weg (te lang) incl antenne en beugel aan de voorkant. Dus die heb ik moeten verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Elj7EZ4AyRfTRaXGjn0TsskCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NO8biwrtkijqSDWsXq6ypd0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Dit heb je ook met memtest en/of Windows direct op het systeem?

Windows nodig hebben om je CPU en/of GPU te testen is zwaar achterhaald tegenwoordig IMHO :)

Ik heb echt van alles en nog wat het afgelopen jaar gewoon onder Linux getest en IMHO doet dat niet onder voor de Windows Tools 8)
- CPU en GPU stresstesten op allerlei manieren.
- Benchmarks draaien.
- Temperaturen uitlezen.

Het kan allemaal d:)b
Die shutdown melding lijkt thermal protectie.
Een echte Thermal Protection Shutdown zou gewoon de PC meteen uit moeten zetten in één klap zonder enige waarschuwing IIRC :?

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:27:
Geen reacties, dus mijn conclusie is dat niemand echt iets doet met dat domein onder general? Of gebruikt niemand hier domain overrides? :+
Ik heb het idee dat het systeem niet leuk vindt dat je tweemaal hetzelfde opgeeft en dan ermee kapt, want Unbound die zeurt om een incorrete config en dus helemaal niet opstart of beter gezegd herstart :?

/Gokje O-)
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:57:
Ik heb een tijdje geleden een Windows 10 ISO kunnen downloaden na contact met de Microsoft Chat waarna ik de boel met https://www.ventoy.net/en/download.html naar mijn USB Stick heb weggeschreven :)

De website deed namelijk heel naar tegen me dus dan maar op die manier! :P

Wat ik wel jammer vond is dat ik hem niet vanaf mijn Ubuntu Touch telefoon geboot kreeg, want die heeft een hele leuke app waarmee je telefoon zo'n oude Zalman USB HDD behuizing wordt waarmee je ISO bestanden kan kiezen en booten! :*)
Verkeerd ISO type of zoiets...
Dat is toch allemaal niet nodig als je een Professional of beter/hoger licentie hebt :?
Tegenwoordig is toch juist het voorkomen van het automatisch installeren en updaten een groot probleem dus dat zou dan toch niet nodig moeten zijn :?
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:58:
Ja ga ik morgen ff doen, nu even op de bank anders val je weer met zo'n denk-hoofd op je bed neer en slaap je slecht.
Herkenbaar... :X
Dank ik wist niet dat je windows zomaar kon downloaden, ik test de installatie even op een promox VM. En dan binnenkort op de N305.
Zie hierboven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
nero355 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:36:
[...]

[...]

[...]

Windows nodig hebben om je CPU en/of GPU te testen is zwaar achterhaald tegenwoordig IMHO :)

Ik heb echt van alles en nog wat het afgelopen jaar gewoon onder Linux getest en IMHO doet dat niet onder voor de Windows Tools 8)
- CPU en GPU stresstesten op allerlei manieren.
- Benchmarks draaien.
- Temperaturen uitlezen.

Het kan allemaal d:)
Roep dit soort dingetjes niet te snel. De hardware is specifiek voor Windows en daar richt intel zich ook op. Ik heb hier N100 mini pc’s en alleen maar gezeik in combinatie met Linux + hwe enabled stacks / nieuwere kernels. Proxmox werkt ook niet goed. De verkoper zegt doodleuk, het is alleen voor Windows. Toevallig power state issue en communication errors AER. Dit kan ik uitzetten in de kernel, maar dan is de efficiëntie gelijk weg.

En daar zit juist het punt. Intel levert de chipset, cpu drivers en alles wat nodig is voor Windows 11. Met Ubuntu, Debian of andere distros ben je afhankelijk van de community en kernel updates van developers. Als je zeker wilt zijn dat alles gecontroleerd is en werkt zoals het zou moeten werken, dan is Windows in dit geval nog steeds de best optie.

Als ik veel problemen heb ga ik terug naar Windows, download officiele drivers van de leverancier en ga testjes doen. Sterker nog, elke mini pc die ik ontvang:

- memtest 4 uur
- windows installatie met intel drivers. Daarna prime95, hwmonitor, geekbench. Hier werk ik ook een tijdje op via rdp. Speel dan ook 4k videos af etc.
- daarna de ubuntu installatie met hwe enabled kernel en daarmee dezelfde tests, uiteraard geen garantie dat het in orde is.

Ik gebruik zelf Windows en Linux. Je moet soms alleen weten wanneer je het inzet. Toevallig heeft hij getest met linux en dat gaat fout. CPU warmteafvoer is het ook niet. Aangezien dit een nieuwer type is, zou ik dis terugvallen op Windows en weer gaan testen. Daarna eventueel in combinatie met bios tweaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt. Om het piekvermogen te verlagen was mijn eerste gedachte daarom om turbo te verlagen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn.

Soms zijn er wel verschilllen in power management tussen linux en windows.

Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is :X)

Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met crucial 48GB dimm en de onderkant er vanaf. Het RAM werd wel (te) warm.

Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWATE_xlFTyt200p89BaFE6gufM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROkAS0TqNcS6zBFPKwa1GUBN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor fan past er in en wat voor kabel heeft die nodig? (onderkant moederbord)

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 24-12-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Vannacht heeft hij met Ubuntu (installed on NVMe) de hele nacht gedraaid, oude NVMe gepakt en daarop geinstalleerd. De backup Samsung 980 1TB die op het trage slot geplaatst is, die is er nu even uit.

Wat er gedraaid heeft, parallel is het volgende en je ziet ook dat de warmte prima het chassis kan verlaten via de bovenzijde. Zelfs met een stresstest van 10uur blijft hij nog onder de 60graden, default fan aan de onderzijde en geen aan de bovenzijde.

Ik ga nu weer even memtesten draaien om hem down te krijgen, dan heb ik een case waartegen ik ook het nieuwe RMA memory kan testen.

code:
1
Prime98 test 2 + stress-ng --cpu 0 --io 3 --vm 2 --vm-bytes 256M --timeout 10h --metrics-brief

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
root@stresstest:~# stress-ng --cpu 0 --io 3 --vm 2 --vm-bytes 256M --timeout 10h --metrics-brief
stress-ng: info:  [309264] setting to a 36000 second (10 hours, 0.00 secs) run per stressor
stress-ng: info:  [309264] dispatching hogs: 8 cpu, 3 io, 2 vm
stress-ng: info:  [309264] successful run completed in 36000.06s (10 hours, 0.06 secs)
stress-ng: info:  [309264] stressor       bogo ops real time  usr time  sys time   bogo ops/s     bogo ops/s
stress-ng: info:  [309264]                           (secs)    (secs)    (secs)   (real time) (usr+sys time)
stress-ng: info:  [309264] cpu            64350380  36000.01  71415.69    159.66      1787.51         899.06
stress-ng: info:  [309264] io             34275512  36000.01    223.00   3444.78       952.10        9345.03
stress-ng: info:  [309264] vm            355626693  36000.04  17158.32    698.61      9878.51       19915.33
root@stresstest:~# sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +55.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0:        +53.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1:        +53.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2:        +53.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3:        +53.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4:        +56.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5:        +56.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6:        +56.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7:        +56.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +27.8°C  (crit = +119.0°C)

nvme-pci-0100
Composite:    +43.9°C  (low  = -273.1°C, high = +76.8°C)
                       (crit = +78.8°C)
Sensor 1:     +43.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +47.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

[Worker #2 Dec 24 11:54] Self-test 80K passed!
[Worker #2 Dec 24 11:54] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 84K, Pass1=448, Pass2=192, clm=4.
[Worker #5 Dec 24 11:54] Self-test 80K passed!
[Worker #5 Dec 24 11:54] Test 1, 400000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M917503 using FMA3 FFT length 84K, Pass1=448, Pass2=192, clm=4.
[Worker #3 Dec 24 11:55] Self-test 84K passed!
[Worker #3 Dec 24 11:55] Test 1, 330000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1100881 using FMA3 FFT length 96K, Pass1=384, Pass2=256, clm=4.
[Worker #7 Dec 24 11:57] Self-test 96K passed!
[Worker #7 Dec 24 11:57] Test 1, 330000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1096837 using FMA3 FFT length 100K, Pass1=320, Pass2=320, clm=4.
[Worker #2 Dec 24 11:58] Self-test 84K passed!
[Worker #2 Dec 24 11:58] Test 1, 180000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1911957 using FMA3 FFT length 96K, Pass1=384, Pass2=256, clm=4.
[Worker #1 Dec 24 11:59] Self-test 96K passed!
[Worker #1 Dec 24 11:59] Test 1, 330000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1108511 using FMA3 FFT length 100K, Pass1=320, Pass2=320, clm=4.
[Worker #4 Dec 24 11:59] Self-test 96K passed!
[Worker #4 Dec 24 11:59] Test 1, 330000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1100881 using FMA3 FFT length 100K, Pass1=320, Pass2=320, clm=4.

<kniperdeknip zie tijdstippen>

[Worker #2 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #5 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #6 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #8 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #3 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #1 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #7 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #4 Dec 23 20:39] Test 1, 220000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M1633941 using FMA3 FFT length 80K, Pass1=320, Pass2=256, clm=4.
[Worker #3 Dec 23 20:43] Self-test 80K passed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:43:
[...]

Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt. Om het piekvermogen te verlagen was mijn eerste gedachte daarom om turbo te verlagen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn.

Soms zijn er wel verschilllen in power management tussen linux en windows.

Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is :X)
Ik ben ook van mening dat Linux dat moet kunnen, powermgmt van Ubuntu is goed met die kernel krijg ik hem het laagst in idle. Ga toch even aan de bak met windows want hulp via Tweakers is zeer gewaardeerd.
Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met crucial 48GB dimm en de onderkant er vanaf. Het RAM werd wel (te) warm.

Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.

[Afbeelding]

Wat voor fan past er in en wat voor kabel heeft die nodig? (onderkant moederbord)
Wat je op servethehome veel leest is dat ze hem toch wat down-clocken zodat je nog steeds het voordeel hebt van de 8 cores. Want het is voor mij wel de snelste machine in mijn huis, zelfs met Zenarmor DPI doet hij e.a. met zijn vingers in de neus.

Zou je hem dan terugsturen naar Aliespress?

Zie hier de fans, de kabeltjes zijn via amazon te koop als je 18 uur door het forum struint. De connector waar hij in moet zit onder de S van je NVMe naam.

Als jouw memory zo heet kan worden en je hebt geen errors....wat is er dan toch aan de hand met mijn unit. Misschien wel gewoon defect memory oid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0sK-Q6Cu1-w6F8UL8eLlK7UcKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Un5T0LuF9Tfm4j7J0VSiSApB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI0oDuGuz_yzu0VzquHWj3M47k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTLUA8fmfwLH8rDzZHMumXUV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:18:
[...]
Zou je hem dan terugsturen naar Aliespress?
Waarschijnlijk proberen om te verkopen. Maar die keuze is nog niet helemaal gemaakt.
Zie hier de fans, de kabeltjes zijn via amazon te koop als je 18 uur door het forum struint. De connector waar hij in moet zit onder de S van je NVMe
Dan ga ik even zo'n kabel zoeken, samen met een 80mm 5v fan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Ik gebruik een USB fan bovenop het systeem en heb 0 problemen met de N305. Alle testjes van hierboven heb ik probleemloos kunnen draaien. Ik heb ook nog een fan liggen van Topton voor de N305, die kon ik achteraf gewoon bestellen via de chat. Mochten jullie daar moeite mee hebben, laat het dan even weten. Dan probeer ik 2 fans of een link te regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UsJoEKAn-SL2VsPkyAEO2EiZm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe3OYuRWi9jLozVvzhvcYn6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyETIUy_ntJWzka5rEoeH5GRhPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LypEMq3etrP20nUsXKjKyWiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eju1dV2t8pRccOLSIPGtk320neg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pYoLXJ7687qn4lo7pPbxQv1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNcdhiY_1V_e3XzLHTLkd3v14Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvlCOBDOWG8CxBHSi4Be9QOc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door TumTum op 24-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:41:
Ik gebruik een USB fan bovenop het systeem en heb 0 problemen met de N305. Alle testjes van hierboven heb ik probleemloos kunnen draaien. Ik heb ook nog een fan liggen van Topton voor de N305, die kon ik achteraf gewoon bestellen via de chat. Mochten jullie daar moeite mee hebben, laat het dan even weten. Dan probeer ik 2 fans of een link te regelen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat @ANdrode dat wel kan waarderen, vroeger hadden ze een link met een 1.25 bedrag, en dat moest je dan 7maal bestellen dan zat je rond de 9 dollar voor een fan...maar die kan ik niet meer vinden.

Ik denk dat het de JST 1.25 100mm (???) 4 pin variant is, heb er een paar van deze kabeltjes besteld.

Overigens is de pinout voor de fan deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPDVQh6P4Ll9kkNkwEmNIRlyfmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaF7brIGZViWBfgHNpCHTtDO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:41:
Die ziet er goed uit.

Over de extra acessoires: op servethehome las ik "4x NVMe break-out". Heeft iemand hier die besteld?

Ik verwacht dat het een recept voor thermal throttling is. Maar an sich de makkelijkste manier om meer storage te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:01:
[...]

Die ziet er goed uit.

Over de extra acessoires: op servethehome las ik "4x NVMe break-out". Heeft iemand hier die besteld?

Ik verwacht dat het een recept voor thermal throttling is. Maar an sich de makkelijkste manier om meer storage te installeren.
Dat lijkt me ook. Ze hebben ook vaak maar 1 NVMe en RAM poort om te voorkomen dat het te warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZsA737qnen9pjARDb1xsKJ5CVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oF0D2i9ZrTUGUQhvu25fLZPk.png?f=fotoalbum_large

Tja wat zien de kenners hier, gaat vooral mis bij "moving" van het memory? Wel over alle CPU's zijn de errors gezien, dat geeft wat troost dat de gedeelde factor het memory is.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 24-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:56:
[Afbeelding]

Tja wat zien de kenners hier, gaat vooral mis bij "moving" van het memory? Wel over alle CPU's zijn de errors gezien, dat geeft wat troost dat de gedeelde factor het memory is.
Kun je op basis hiervan niet zeggen. Het kan ook voltage zijn of het type memory. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen.

Ik vermoed ram. Kun je niet ergens een stickje bestellen van 8GB om te proberen? Heb je aankomende week iets te doen.

https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2QT75C&th=1
of
https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2MN8JH&th=1

Ik kreeg dit mailtje voor 5 euro korting: https://www.amazon.nl/you...a6-4ec0-a01f-a5633fa1d237

[ Voor 27% gewijzigd door TumTum op 24-12-2023 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
Wacht, jullie kopen een passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Wacht, jullie kopen een passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd? ;)
In principe is de ventilator niet nodig. Er zijn mensen in dit topic met problemen en 'denken' dat het te maken heeft met koeling. Bij zware toepassingen of load is het wel verstandig om met een i3-N305 wat koeling te hebben. Ik heb ook veel testjes gedaan met de i3 zonder koeler en dat ging ook prima. Ik moet zeggen dat de kwaliteit niet tegenvalt. Ik speel best vaak met die systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Het ram en de NVMe monteren is zelfbouw, je moet er zelfs voor schroeven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:02:
[...]

Kun je op basis hiervan niet zeggen. Het kan ook voltage zijn of het type memory. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen.

Ik vermoed ram. Kun je niet ergens een stickje bestellen van 8GB om te proberen? Heb je aankomende week iets te doen.

https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2QT75C&th=1
of
https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2MN8JH&th=1

Ik kreeg dit mailtje voor 5 euro korting: https://www.amazon.nl/you...a6-4ec0-a01f-a5633fa1d237
Jeps het 32GB bankje is binnen dat staat nu te draaien in de passmark memtest, dat was een goede tip van @ANdrode die pushed hem nog meer dan de memtest86, dat baseer ik op de aangesloten powermeter.
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:25:
[...]

In principe is de ventilator niet nodig. Er zijn mensen in dit topic met problemen en 'denken' dat het te maken heeft met koeling. Bij zware toepassingen of load is het wel verstandig om met een i3-N305 wat koeling te hebben. Ik heb ook veel testjes gedaan met de i3 zonder koeler en dat ging ook prima. Ik moet zeggen dat de kwaliteit niet tegenvalt. Ik speel best vaak met die systemen.
Als de CPU goed tegen de behuizing zit dan voelt hij heel heet aan de buitenzijde, dat is juist goed omdat hij het afvoert. De CPU zelf blijft tijdens de stresstesten rond de 60graden, echter als je naar het RAM gaat kijken. Haalde dat de 130-135 graden zonder ventilator vanmiddag, en toen was het weer rood.

Dus ja ik "denk" 8) dat het met temperatuur te maken heeft, maar hoe bewijs je dat echt :? Hypothese: pass #1 gaat goed, daarna is het chassis door en door warm en wordt het te warm om pass #2 foutloos te doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXlgLH4kMKVPTW8sdRLgbSj8Id0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NLeaLL9GtvU410XZpTdXryV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:32:
[...]

Jeps het 32GB bankje is binnen dat staat nu te draaien in de passmark memtest, dat was een goede tip van @ANdrode die pushed hem nog meer dan de memtest86, dat baseer ik op de aangesloten powermeter.

[...]

Als de CPU goed tegen de behuizing zit dan voelt hij heel heet aan de buitenzijde, dat is juist goed omdat hij het afvoert. De CPU zelf blijft tijdens de stresstesten rond de 60graden, echter als je naar het RAM gaat kijken. Haalde dat de 130-135 graden zonder ventilator vanmiddag, en toen was het weer rood.

Dus ja ik "denk" 8) dat het met temperatuur te maken heeft, maar hoe bewijs je dat echt :? Hypothese: pass #1 gaat goed, daarna is het chassis door en door warm en wordt het te warm om pass #2 foutloos te doorlopen.

[Afbeelding]
Dat laatste is wel erg vreemd. Een koeler heb ik wel gebruikt tijdens de memtest, maar zo extreem warm werd het ook weer niet. Ik leg (zoals eerder liet zien) wel een usb koeler op de bovenkant tijdens de test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:44:
[...]

Dat laatste is wel erg vreemd. Een koeler heb ik wel gebruikt tijdens de memtest, maar zo extreem warm werd het ook weer niet. Ik leg (zoals eerder liet zien) wel een usb koeler op de bovenkant tijdens de test.
Ja die RAM module wordt echt kokend heet, bij Androde gisteren 115 met de onderkant open. Bij mij ligt hij (zonder bodemplaat en rubberdopjes) op de tafel, hermetisch afgesloten zonder fan. De fan bovenop heb ik in de meterkast wel, met als enige reden: koele elektronica droogt minder snel uit en gaat langer mee.

De 32G module loopt nu en pass 1 is gelukt, ik kan niet achterhalen of de 48G module ook pass 1 heeft behaald, dat is mogelijk overschreven door de rode errors. Moeilijk nu al vast te stellen uit de losse pols; ik denk niet dat de 32G module boven de 100graden geweest. Je ziet het overigens in de 48G memory test results middelste waarde bij temp: 137C...auw.

Wat mij nog opviel tussen de 32G en de 48G is CL40 v.s. CL46.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
PPPoE:

Iemand dit al getest?
https://serverfault.com/a/1095938
There is another way. By default, FreeBSD kernel performs all processing of received PPPoE frame within driver interrupt context: decapsulation, optional decompression/decryption, network address translation, routing lookups, packet filtering and so on. This can result in overloaded single CPU core in default configuration when sysctl net.isr.dispatch=direct. Since FreeBSD 8 we have netisr(8) network dispatch service allowing any NIC driver just enqueue received ethernet frame and cease its following processing freeing this CPU core. Other kernel threads using other CPU cores will then dequeue received frames to complete decapsilation etc. loading all CPU cores evenly.

So, one just should make sure it has "net.isr.maxthreads" and "net.isr.numthreads" greater than 1 and switch net.isr.dispatch to "deferred" value that permits NIC drivers to use netisr(9) queues to distribute load between CPU core

From

https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=203856#c11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:44:
[...]

Die 48GB module wordt erg warm. Elektronica kan wat hebben. 115+ graden is alleen wat extreem. Ik kan geen temperatuurlimieten voor DDR5 sodimms vinden die relevant zijn: Ik kan de temperatuur-range voor de module vinden - maar wat meet de sensor?

Wel wordt bij één DDR5 dimm (niet: sodimm) voor 85-95 graden aangedragen om de refresh rate te verdubbelen.
Parameters waar ik niet mee wil experimenteren.

@stormfly kan jij de situatie met open case proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:06:
[...]

Die 48GB module wordt erg warm. Elektronica kan wat hebben. 115+ graden is alleen wat extreem. Ik kan geen temperatuurlimieten voor DDR5 sodimms vinden die relevant zijn: Ik kan de temperatuur-range voor de module vinden - maar wat meet de sensor?

Wel wordt bij één DDR5 dimm (niet: sodimm) voor 85-95 graden aangedragen om de refresh rate te verdubbelen.
Parameters waar ik niet mee wil experimenteren.

We horen het resultaat straks of morgen denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:08:
[...]

Haha ja ik heb nog geprobeerd om onder mijn schoonouders vandaan te komen met kerst, maar helaas het testlab heeft een lagere prioriteit bij mijn vrouw ;-)

Ik laat nu eerst die 32GB variant door de heetste situatie gaan met 4 passes, als hij dat trotseert dan denk ik dat e.a. wel te verklaren is aan een defecte RAM module of dat de RAM module minder compatible is met dit chassis.

Zelf had ik nog een 48G RMA aangevraagd, omdat ik niet wist welk pad ik moest bewandelen en het bij @ANdrode wel goed gaat met 48G in hetzelfde changwangbordje. Heb jij 4 passes op groen gekregen, en wat doet hij bij jou als je hem met bodemplaat/of zonder test in de stand zoals hij bedacht is: op de rubber pootjes? Hoe zijn jouw testresultaten verlopen?
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:06:
[...]

Jeps let wel: hij is ook bij 65C + bodemfan vastgelopen bij memtest met het blauwe scherm. De waardes in het rapport wat ik eerder deelde (screenshot) zijn sensor waarden. Ik heb ook nog een cli output gepost van het chassis onder heavy load, dan zie je volgens mij ook de inside temp.
Ja dat wil ik zeker wel doen, welk resultaat ben je benieuwd naar, vooral met de 48G variant denk ik? Als de huidige 32G test, zonder fans en met gesloten case, met 4 passes groen afsluit. Dan heb ik het uiterste gevraagd via de passmarktest icm hitte generatie, toch?

Net even gekeken en hij blijft groen, na de tijdsduur waar het eerder mis ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nero355 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:36:

Ik heb het idee dat het systeem niet leuk vindt dat je tweemaal hetzelfde opgeeft en dan ermee kapt, want Unbound die zeurt om een incorrete config en dus helemaal niet opstart of beter gezegd herstart :?

/Gokje O-)
Ja, dat is het uiteraard ook, maar ik vraag me af wat de developers er zich bij hadden voorgesteld... :? Anyways, geen echt probleem, stel gewoon een ander domein in onder general (want leeg mag dan weer niet) en dan is alles oké, alleen storend voor mijn OCD :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:01:
[...]

Die ziet er goed uit.

Ik heb een N305 met de 4x NVMe break-out. Werd netjes voorgeinstalleerd. Machine heeft al Proxmox gekregen, maar is nog niet helemaal in gebruik. Wil nog wat testjes doen om te kijken wat de temps doen, heb (nog) geen fan. Idle lijkt het prima te gaan in ieder geval :P

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
thof schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:41:
[...]

Ik heb een N305 met de 4x NVMe break-out. Werd netjes voorgeinstalleerd. Machine heeft al Proxmox gekregen, maar is nog niet helemaal in gebruik. Wil nog wat testjes doen om te kijken wat de temps doen, heb (nog) geen fan. Idle lijkt het prima te gaan in ieder geval :P
Welke memory gebruik je?
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:08:
[...]
Denk dat we met 99,999% zekerheid kunnen zeggen dat mijn moederboard in goede staat is. Met de 32GB module is hij niet meer gek te krijgen. De passmark test komt zelfs tot groen (zal zo het rapport nog even ophalen van de USB stick). En de prime95 test #3 welke direct faalde bij opstarten heeft nu de hele nacht gelopen. Zie hieronder de temps, compleet fanless op maximale load en erg stabiel uren lang. Een pak van mijn hart gezien de zorgen voor een China RMA :9

In het nieuwe jaar komt het 48G RMA geheugen binnen, ik wil toch nog even een test draaien dan om te kijken of het een defecte module is of een compatibiliteit verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QICVgqP4Ot9dWGnKiidnqzrL4xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTYYeJktvVah5NYkbRDDXVxg.png?f=fotoalbum_large

Temps fanless prime95 optie 3 meerdere uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLTerKK0_z9CvqhvLdd1ea6eTh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dT7SsO5mFYNAoy3iM8I552GE.png?f=fotoalbum_large

EDIT report N305-V2 met de vele USB porten werkt goed samen met onderstaand geheugen. 113graden maximaal, fanless.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy0ZekoZhkEPSi-Q-Oa-ZnE2o8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwZM3tn2ddZMM2TVjXOSbZ42.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1F1skRQurO7q8wWE0VubL-FQDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bGHWSfVjVGEStzpxTtrdeBez.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Ja mee getest, er staan op de pfSense website wat tips voor PPPoE tunning. Op een N5105 haalde ik met KPN ruimschoots de 1Gbps, ik meen rond de 20% CPU load. En N100 moet nog veel meer aan kunnen, ik durf geen uitspraken te doen over een volledige 2.5Gbps link vol trekken, mijn onderbuik zegt dat dit prima moet lukken met een N100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:50:
[...]

Welke memory?

[...]

Denk dat we met 99,999% zekerheid kunnen zeggen dat mijn moederboard in goede staat is. Met de 32GB module is hij niet meer gek te krijgen. De passmark test komt zelfs tot groen (zal zo het rapport nog even ophalen van de USB stick). En de prime95 test #3 welke direct faalde bij opstarten heeft nu de hele nacht gelopen. Zie hieronder de temps, compleet fanless op maximale load en erg stabiel uren lang. Een pak van mijn hart gezien de zorgen voor een China RMA :9

In het nieuwe jaar komt het 48G RMA geheugen binnen, ik wil toch nog even een test draaien dan om te kijken of het een defecte module is of een compatibiliteit verhaal.

[Afbeelding]

Temps fanless prime95 optie 3 meerdere uren.
[Afbeelding]
Mooi resultaat, al een beetje verwacht. Goed om te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ja mee getest, er staan op de pfSense website wat tips voor PPPoE tunning. Op een N5105 haalde ik met KPN ruimschoots de 1Gbps, ik meen rond de 20% CPU load. En N100 moet nog veel meer aan kunnen, ik durf geen uitspraken te doen over een volledige 2.5Gbps link vol trekken, mijn onderbuik zegt dat dit prima moet lukken met een N100.
Top, ga ik straks toevallig proberen met de N5105. Mijn provider heeft helaas PPPoE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:53:
[...]

Top, ga ik straks toevallig proberen met de N5105. Mijn provider heeft helaas PPPoE.
Welke provider zit je, de bij mij bekende zijn Glasnet en KPN, is er een 3e? Zonder die instelingen zit je ook al hoog hoor qua bandbreedte, de N5105 is best krachtig.
TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:52:
[...]

Mooi resultaat, al een beetje verwacht. Goed om te horen.
Dank voor je fijne hulp en support, geen windows baremetal installatie. Maar wel mijn VM's een fresh Install gegeven, ik bleek nog iets van 21H1 te draaien voor windows 11. Nu 23H2 van de download links welke jij deelde, en mij onbekend waren. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:02:
[...]

Welke provider zit je, de bij mij bekende zijn Glasnet en KPN, is er een 3e? Zonder die instelingen zit je ook al hoog hoor qua bandbreedte, de N5105 is best krachtig.

[...]

Dank voor je fijne hulp en support, geen windows baremetal installatie. Maar wel mijn VM's een fresh Install gegeven, ik bleek nog iets van 21H1 te draaien voor windows 11. Nu 23H2 van de download links welke jij deelde, en mij onbekend waren. _/-\o_
Glasnet idd, graag gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:03
Omdat jullie hier zo met het geheugen aan het testen waren dat ook maar eens gedaan.

Heb op 14-11 bij HUNSN (Amazon) ook de I3 N305 besteld en een Crucial RAM 48GB DDR5 5600MHz
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
https://www.amazon.de/dp/...27711_TE_SCE_3p_dp_1?th=1

Had niet echt problemen maar vond proxmox niet echt snappie.

Al vrij vlot ging memtest86 al op error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nraULk94efPs5XVqHZ2inGKE4LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjUcYOhylZdGixe5vHKlCjeB.jpg?f=fotoalbum_large

Kon ook geen hand meer bovenop leggen.
Geen fan gebruikt.

Bij een 2e test hetzelfde ....

Deze kan terug neem ik aan .... ?
Heel vreemd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:08:
Omdat jullie hier zo met het geheugen aan het testen waren dat ook maar eens gedaan.

Heb op 14-11 bij HUNSN (Amazon) ook de I3 N305 besteld en een Crucial RAM 48GB DDR5 5600MHz
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
https://www.amazon.de/dp/...27711_TE_SCE_3p_dp_1?th=1

Had niet echt problemen maar vond proxmox niet echt snappie.

Al vrij vlot ging memtest86 al op error.

[Afbeelding]

Kon ook geen hand meer bovenop leggen.
Geen fan gebruikt.

Bij een 2e test hetzelfde ....

Deze kan terug neem ik aan .... ?
Heel vreemd wel.
Wss ook teveel geheugen. Maximum is 32GB. Ik ga zelf nooit hoger dan het aangegeven maximum. Bestel een module tot 32GB en probeer het nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
@stormfly
https://docs.opnsense.org/troubleshooting/performance.html

net.isr.bindthreads = 1
net.isr.maxthreads = -1
net.inet.rss.enabled = 1
net.inet.rss.bits = 2

Ik merk weinig verschil. Met of zonder is altijd 1 core op 20% tijdens een benchmark. Geen probleem natuurlijk, dit is alsnog niets. Maar het viel me wel op.

Heb jij dit ook zo staan in tunables?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
TumTum schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:12:
@stormfly
https://docs.opnsense.org/troubleshooting/performance.html

net.isr.bindthreads = 1
net.isr.maxthreads = -1
net.inet.rss.enabled = 1
net.inet.rss.bits = 2

Ik merk weinig verschil. Met of zonder is altijd 1 core op 20% tijdens een benchmark. Geen probleem natuurlijk, dit is alsnog niets. Maar het viel me wel op.

Heb jij dit ook zo staan in tunables?
Ik kan het niet meer controleren ben weer Ziggo klant ivm een goede aanbieding. Heb deze parameters ontmanteld. Hij is default al krachtig genoeg. Vooral die deferred instelling schijnt te helpen.
Pagina: 1 ... 48 ... 61 Laatste