Big Navi ondersteunt ook ray tracing, net als alle consoles.Tincahunter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:24:
Nvidia heeft nog het voordeel met DLSS en en raytracing dus de prijs van de RTX 3080 hoeft niet om laag al zie ik dat wel graag. De RTX 3090 mag wel 350 euro omlaag.
DLSS 2.0 is wél een voordeel
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Nvidia doet raytracing met aparte cores die alleen het raytracing gedeelte doet. AMD zet er zijn shader cores voor in die meerdere berekeningen tegelijk moet doen. Volgens mij is daarom de performance hit op AMD dan veel groter met raytracing aan. Ik denk dat AMD daarom ook geen benchmarks met raytracing wil laten zien. Raytracing ready klinkt ook niet veelbelovend net als HD ready🤣XanderDrake schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Big Navi ondersteunt ook ray tracing, net als alle consoles.
DLSS 2.0 is wél een voordeel
Maar goed veel mensen geven geen donder om raytracing en DLSS en willen alleen hoge fps.
[ Voor 8% gewijzigd door Tincahunter op 28-10-2020 20:20 ]
https://wccftech.com/amd-...ing-performance-detailed/Tincahunter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
Nvidia doet raytracing met aparte cores die alleen het raytracing gedeelte doet. AMD zet er zijn shader cores voor in die meerdere berekeningen tegelijk moet doen. Volgens mij is daarom de performance hit op AMD dan veel groter met raytracing aan. Ik denk dat AMD daarom ook geen benchmarks met raytracing wil laten zien. Raytracing ready klinkt ook niet veelbelovend net als HD ready🤣
Maar goed veel mensen geven geen donder om raytracing en DLSS en willen alleen hoge fps.
Wccftech dus emmer zout erbij maar al met al niet slecht. Maar ook niet zo goed om het mee te nemen in de presentatie.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Moeten developers nu alleen niet specifiek voor Nvidia de RTX cores gaan programmeren?Tincahunter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
Nvidia doet raytracing met aparte cores die alleen het raytracing gedeelte doet. AMD zet er zijn shader cores voor in die meerdere berekeningen tegelijk moet doen. Volgens mij is daarom de performance hit op AMD dan veel groter met raytracing aan. Ik denk dat AMD daarom ook geen benchmarks met raytracing wil laten zien. Raytracing ready klinkt ook niet veelbelovend net als HD ready🤣
Voor Xbox zullen ze gebruik maken voor DirectX12 ultimate. En dat is ook hoe AMD het gebruikt. En aangezien bijna alle games op de Xbox ook voor PC komen, zullen waarschijnlijk alle games die Raytracing hebben, ook de AMD oplossing ondersteunen.
Als men voor RTX apart moet gaan programmeren.... zie ik daar nog een risico voor Nvidia. Maar weet niet of dat zo is?
$520 Zotac Twin Egde OC
https://www.techpowerup.c...ce-rtx-3070-twin-edge-oc/
$540 ASUS TUF Gaming OC
https://www.techpowerup.c...e-rtx-3070-tuf-gaming-oc/
$560 MSI Gaming X
https://www.techpowerup.c...e-rtx-3070-gaming-x-trio/
$570 Gigabyte Gaming OC
https://www.techpowerup.c...force-rtx-3070-gaming-oc/
$610 EVGA FTW3 ultra
https://www.techpowerup.c...orce-rtx-3070-ftw3-ultra/
[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-10-2020 15:14 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
En al die prijzen zijn ook " ". Ik zie net de EVGA FTW3 voor €719 bij Alternate en de ULTRA voor €739. Waarom zou je dat in godsnaam doen als je voor €719 een TUF 3080 hoort te kopen. Wat een aanfluiting dit.DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
En wat eerste reviews. Uh, vaarwel $499 MSRP.![]()
[YouTube: Asus RTX 3070 TUF Gaming & MSI RTX 3070 Gaming X Trio Review, Thermals, OC & Gaming Benchmarks]
$520 Zotac Twin Egde OC
$540 ASUS TUF Gaming OC
$560 MSI Gaming X
$570 Gigabyte Gaming OC
$610 EVGA FTW3 ultra
Mooie resultaten weer van de TUF uitvoering.28dBa, en dan slechts 62 graden. Maar waarom is de Quiet BIOS niet nog stiller? Gewoon 25dBa en dan 70 graden? Kan die kaart toch prima aan.DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
En wat eerste reviews. Uh, vaarwel $499 MSRP.![]()
[YouTube: Asus RTX 3070 TUF Gaming & MSI RTX 3070 Gaming X Trio Review, Thermals, OC & Gaming Benchmarks]
$520 Zotac Twin Egde OC
$540 ASUS TUF Gaming OC
$560 MSI Gaming X
$570 Gigabyte Gaming OC
$610 EVGA FTW3 ultra
*sidenote: waarom weigeren fabrikanten de tekst op hun kaarten de juiste richting op te schrijven? Als je de fans onderin hebt zitten bij een normale plaatsing, dan kun je dat schuin gekantelde TUF gaming toch nauwelijks lezen? Zet het dan gewoon op de zijkant.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Omdat mensen het neer zullen tellen die nauwelijks een idee hebben wat ze kopen.Santee schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
En al die prijzen zijn ook " ". Ik zie net de EVGA FTW3 voor €719 bij Alternate en de ULTRA voor €739. Waarom zou je dat in godsnaam doen als je voor €719 een TUF 3080 hoort te kopen. Wat een aanfluiting dit.
Weet je, ik ben autistisch en ik ben echt ongelofelijk gevoelig voor geluiden. Ik kan je vertellen dat zelfs ik dit zeer waarschijnlijk niet zou horen. Het hoeft eigenlijk niet nog stiller. Wat hier beter had gekund is een efficiëntere tweede bios want nu lijkt het enige verschil de fanspeed ramp up te zijn. Dat is nogal zinloos. Verder lijkt het een erg goede keuze te zijn. Maar ik zou eerder de FE pakken als je die echt te pakken kan krijgen. Ja, die word wat warmer, maar dat zou niet veel moeten uitmaken. De prijs is wel een verschil en het OC potentieel lijkt ook voor GA104 erg beperkt te zijn. De andere opties lijken na een snelle blik, niet erg indrukwekkend te zijn.Jeroenneman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:38:
Mooie resultaten weer van de TUF uitvoering.28dBa, en dan slechts 62 graden. Maar waarom is de Quiet BIOS niet nog stiller? Gewoon 25dBa en dan 70 graden? Kan die kaart toch prima aan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hopelijk gaat Nvidia toch nog een vervangende verkooppartner vinden nu het Digital River aan de kant heeft gezet. Heb er alleen niet zoveel vertrouwen in dat dat op redelijke termijn van de grond komt.
Sowieso is het een launch geworden waarbij je veel geduld moet opbrengen...
Ik neem aan dat je de whitepapers van de architectuur hiervoor hebt gelezen? Bij deze redenering is overigens de hele Turing generatie RT ready, waar ik het mee eens ben gezien de performance impact te groot is.Tincahunter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
Ik vermoed dat AMD nog geen RT heeft laten zien omdat de titels die nu uit zijn specifiek geoptimaliseerd zijn voor Nvidia's RT variant en dus waarschijnlijk niet optimaal lopen op AMD hardware.
Alleen mis je dan garantie (niet dat ik daar ooit gebruik van heb gemaakt want tegen de tijd dat een kaart dood is dan is powerpoint nog snellerSantee schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:52:
[...]
Ook op de V&A zeker, mensen die €850 vragen voor een 3070![]()
Koop dan gelijk een afgeprijste of 2e hands 2080ti, heb je ten minste meer vram.
Ik vind de koeling van de RTX 3000 FE serie trouwens erg innovatief.choogen schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:04:
Ik vind het wel erg jammer dat de FE versie van de RTX 3070 niet beschikbaar is. Niet alleen omdat je inderdaad al snel €50 extra betaalt voor een AIB kaart, maar ook omdat de FE versie een betrekkelijk korte kaart is (die toch aardig koelt en stil blijft).
Maar daarnaast vind ik het nogal hallucinant hoe hard nVidia loopt te concurreren met hun eigen board-partners
Uiteindelijk boeit het me weinig als consument, maar damn son!
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Kwade tongen beweren dan ook dat Nvidia van plan is om nog maar weinig FE kaarten te produceren. In de eerste plaats omdat ze er relatief weinig marge op pakken vanwege de hoge kosten van hun eigen koeler. Maar je zou ook kunnen stellen dat Nvidia middels het beperkt beschikbaar maken van de FE versie haar AIB partners zo meer ademruimte geeft. A win-win for everyone!XanderDrake schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Ik vind de koeling van de RTX 3000 FE serie trouwens erg innovatief.
Maar daarnaast vind ik het nogal hallucinant hoe hard nVidia loopt te concurreren met hun eigen board-partnersEerst door het te laat voorzien van info voor het fatsoenlijk produceren van de AIB kaarten, daarna deze voorsprong gebruiken om een een super fancy FE cooling oplossing te ontwikkelen, en vervolgens de NDA's van de reviews van de FE kaarten eerder te laten verlopen om zo de show te stelen
![]()
Kwam ook nog dit tegen bij de buren:
Nvidia's RTX 3070 ook uitverkocht in minuten, maar wel grotere voorraad:
https://nl.hardware.info/...maar-wel-grotere-voorraad
[ Voor 9% gewijzigd door choogen op 29-10-2020 22:47 ]
Ja en qua sales maakt het uiteindelijk ook niet uit: Ampere is zo populair dat elke kaart uitverkoopt. Maar ik zou me als partner redelijk shafted voelen.choogen schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Kwade tongen beweren dan ook dat Nvidia van plan is om nog maar weinig FE kaarten te produceren. In de eerste plaats omdat ze er relatief weinig marge op pakken vanwege de hoge kosten van hun eigen koeler. Maar je zou ook kunnen stellen dat Nvidia middels het beperkt beschikbaar maken van de FE versie haar AIB partners zo meer ademruimte geeft. A win-win for everyone!
Nvidia RTX 3070 Graphics Cards to Sell out in Minutes: Newegg
XanderDrake schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:48:
[...]
Maar ik zou me als partner redelijk shafted voelen.
NVIDIA: The Way It's Meant To Be Played
Wederom, als eindconsument boeit het me niet zo veel. Ik vind dat belangrijk om te onderstrepen. Politiek, ideologie en de strijd daaromtrent zal je altijd houden. Zodra er een goede GPU in mn PC zit, is dat dat.
https://www.virtual-gx.com/VirtualShow_GALAX.html
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Tja, innovatief, maar niet beter dan gewoon een flinke triple-fan oplossing. AIB's zijn stiller én koeler. Ik zie weinig voordelen in Nvidia's manier.XanderDrake schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Ik vind de koeling van de RTX 3000 FE serie trouwens erg innovatief.
Maar daarnaast vind ik het nogal hallucinant hoe hard nVidia loopt te concurreren met hun eigen board-partnersEerst door het te laat voorzien van info voor het fatsoenlijk produceren van de AIB kaarten, daarna deze voorsprong gebruiken om een een super fancy FE cooling oplossing te ontwikkelen, en vervolgens de NDA's van de reviews van de FE kaarten eerder te laten verlopen om zo de show te stelen
![]()
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Precies, ik zou mij in ieder geval als afnemer van Nvidia kaarten zoveel mogelijk mij er op richten om ook andere producten te verkopen.XanderDrake schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Wederom, als eindconsument boeit het me niet zo veel. Ik vind dat belangrijk om te onderstrepen. Politiek, ideologie en de strijd daaromtrent zal je altijd houden. Zodra er een goede GPU in mn PC zit, is dat dat.
Ik heb het idee dat Nvidia wel vaker partners onder de bus schuift; dat werkt prima op korte termijn maar op lange termijn lijkt me dat niet handig. Voorbeelden die ik zo kan verzinnen zijn XFX en TSMC die o.a. de schuld kreeg van een slechte Fermi (dat Nvidia een monster chip op een nieuwe node wilde terzijde....).
Volgens mij doen de meeste dat ook toch? Of was er nog Gallax die dat niet heeft.
Formaat en stijl. Maar inderdaad. zodra ie in de kast zit, levert het niet veel meer op.Jeroenneman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Tja, innovatief, maar niet beter dan gewoon een flinke triple-fan oplossing. AIB's zijn stiller én koeler. Ik zie weinig voordelen in Nvidia's manier.
Nvidia heeft dan ook altijd een hoog aantal Nvidia-only partners gehad (EVGA, BFG, ZOTAC, GALAX, XFX etc). Toen XFX ook ATi/AMD ging verkopen is Nvidia ze alleen nog maar lagere tiered kaarten gaan geven en toen zei XFX doei. Er zijn 14(!) XFX V&A advertenties, waarvan 12 videokaarten en 2 voedingen. De meeste recente XFX kaart is een R9 290 en het merendeel is van het 8800GTX-Radeon HD7000 series tijdperk. XFX is zo goed als dood, ook aan de AMD kant. V&A zit echter overladen met EVGA advertenties van Pascal t/m Turing.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:02:
[...]
Precies, ik zou mij in ieder geval als afnemer van Nvidia kaarten zoveel mogelijk mij er op richten om ook andere producten te verkopen.
Ik heb het idee dat Nvidia wel vaker partners onder de bus schuift; dat werkt prima op korte termijn maar op lange termijn lijkt me dat niet handig. Voorbeelden die ik zo kan verzinnen zijn XFX en TSMC die o.a. de schuld kreeg van een slechte Fermi (dat Nvidia een monster chip op een nieuwe node wilde terzijde....).
Volgens mij doen de meeste dat ook toch? Of was er nog Gallax die dat niet heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 30-10-2020 14:29 ]
Ik zie in de PW nog genoeg XFX producten. Geen idee of ze dus dood zijn of niet.Paprika schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Nvidia heeft dan ook altijd een hoog aantal Nvidia-only partners gehad (EVGA, BFG, ZOTAC, GALAX, XFX etc). Toen XFX ook ATi/AMD ging verkopen is Nvidia ze alleen nog maar lagere tiered kaarten gaan geven en toen zei XFX doei. Er zijn 14(!) XFX V&A advertenties, waarvan 12 videokaarten en 2 voedingen. De meeste recente XFX kaart is een R9 290 en het merendeel is van het 8800GTX-Radeon HD7000 series tijdperk. XFX is zo goed als dood, ook aan de AMD kant. V&A zit echter overladen met EVGA advertenties van Pascal t/m Turing.
Ze moeten ook gekocht worden om een goed lopend bedrijf te hebben. Vroeger was XFX nog hip, tegenwoordig worden ze alleen nog maar gememe'd om XFX XXX ULTRA X grappen. Waarom zou je XFX halen als je Sapphire hebt, tja...Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Ik zie in de PW nog genoeg XFX producten. Geen idee of ze dus dood zijn of niet.
Zolang de kaart een goede bouwkwaliteit heeft en vergelijkbaar is in prijs, waarom niet? Die ultra xxxxx maken me niet zoveel uit. Laat niet weg dat ik een voorkeur voor Sapphire heb.Paprika schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:31:
[...]
Ze moeten ook gekocht worden om een goed lopend bedrijf te hebben. Vroeger was XFX nog hip, tegenwoordig worden ze alleen nog maar gememe'd om XFX XXX ULTRA X grappen. Waarom zou je XFX halen als je Sapphire hebt, tja...
Bron: https://videocardz.com/ne...d-launch-on-november-17th
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Er is ook heel wat veranderd sinds XFX besloot om ook ATi te gaan doen. Tegenwoordig heb je echt koelingsvereisten die ook nog eens goed ontworpen moeten zijn. XFX heeft die boot compleet gemist en gooit het op stomme marketingtermen en matige producten die vaak ook goedkoop gemaakt zijn met weinig daadwerkelijk metaal in de koeling, ontwerpfouten en uitgeklede PCB's. Mijn HD5850 was nog XFX, maar daarna nooit meer echt naar het merk gekeken.
Bron: https://videocardz.com/ne...x-3060-ti-to-december-2ndAccording to Expreview, NVIDIA has allegedly postponed the launch of the GeForce RTX 3060 Ti graphics card to December 2nd. This is contrary to previous reports that the model would launch on November 17th.
Technically this is not an official postponing, because NVIDIA never confirmed the launch date of the next SKU. In fact, the manufacturer has not even confirmed the RTX 3060 Ti itself.
The story of RTX 3070 Ti is very interesting.
— kopite7kimi (@kopite7kimi) 3 november 2020
First, it was based on GA104-400, but cancelled.
Second, it was based on GA102-150, also cancelled.
Third? We don't know yet.
Maar de RTX3080Ti lijkt er te komen.
Finally, the surviver is RTX 3080 Ti Founders Edition.
— kopite7kimi (@kopite7kimi) 3 november 2020
Helaas kunnen we dit item niet langer te koop aanbieden. Onze leverancier heeft ons laten weten dat dit item uit productie is genomen en niet meer beschikbaar is.
[ Voor 27% gewijzigd door choogen op 03-11-2020 18:05 ]
/pessimisten moduschoogen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:02:
Ik lees net in het Nvidia levertijden topic dat Asus aan Amazon heeft laten weten bepaalde RTX 3080 modellen uit productie te nemen...: Aggressor in "[ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen"
Helaas kunnen we dit item niet langer te koop aanbieden. Onze leverancier heeft ons laten weten dat dit item uit productie is genomen en niet meer beschikbaar is.
Het geld wat de AIB's van Nvidia hebben gekregen is op en ze gaat hetzelfde product onder een nieuwe SKU uitbrengen die minimaal 50 euro duurder is?
Ja las het ook maar eerlijk gezegd denk ik dat allemaal maar wat uit de duim is gezogen om orders te annuleren die een 'te' lage prijs -gezien de huidige marktomstandigheden- hadden. Zou me dus niks verbazen dat die bepaalde sku's over een week wel weer te bestellen zijn maar dan voor een hogere prijs.choogen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:02:
Ik lees net in het Nvidia levertijden topic dat Asus aan Amazon heeft laten weten bepaalde RTX 3080 modellen uit productie te nemen...: Aggressor in "[ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen"
Dat winkels dit doen ipv de AIB's komt inderdaad veel vaker voor...AtlAntA schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:07:
[...]
Ja las het ook maar eerlijk gezegd denk ik dat allemaal maar wat uit de duim is gezogen om orders te annuleren die een 'te' lage prijs -gezien de huidige marktomstandigheden- hadden. Zou me dus niks verbazen dat die bepaalde sku's over een week wel weer te bestellen zijn maar dan voor een hogere prijs.
Ja, dat zou best kunnen, want ik las inmiddels een gelijkaardige mededeling van Amazon voor een bepaalde MSI kaart. Vind het wel bedenkelijk gedrag van een webwinkel.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:08:
[...]
Dat winkels dit doen ipv de AIB's komt inderdaad veel vaker voor...
Ik weet dat bij bijvoorbeeld laptops veel grote webwinkels een sku krijgen en dat die sku zelfs al gewijzigd kan worden door bijvoorbeeld een stuk software wel of niet mee te leveren. Als dat hier ook het geval is dan is dat natuurlijk relatief makkelijk te misbruiken om je inkomsten te maximaliseren. Maar ik geef toe dat het wat natte vingerwerk is.choogen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:11:
[...]
Ja, dat zou best kunnen, want ik las inmiddels een gelijkaardige mededeling van Amazon voor een bepaalde MSI kaart. Vind het wel bedenkelijk gedrag van een webwinkel.
$999 MSRP anyone?
[ Voor 20% gewijzigd door Paprika op 04-11-2020 10:24 ]
Het gaat echt wel lekker met die geruchten zeg! Ik hoop dat het model een goede prijs krijgt om te concurreren met de concurrent @Paprika. Ik denk echt dat ze naar de 6900XT moeten gaan kijken, hoe deze zal gaan presteren in onafhankelijke benchmarks en daar de prijs op baseren.
Nvidia hoeft maar met een half oog naar de concurrent te kijken. De 3090 verkoopt nog altijd goed, ondanks de announcement van AMD en als je bv op Discord kijkt is het merendeel van de berichten dat men geen AMD zal kopen want XYZ (vooral 'drivers' blijft een veel voorkomend argument). Nvidia wint letterlijk al een meerderheid door niets te doen. Reageer nu s.v.p. niet op mij met tegenargumenten, want ik ben niet degene die men moet overtuigen dat dit niet zo is.RobinNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:58:
[...]
Het gaat echt wel lekker met die geruchten zeg! Ik hoop dat het model een goede prijs krijgt om te concurreren met de concurrent @Paprika. Ik denk echt dat ze naar de 6900XT moeten gaan kijken, hoe deze zal gaan presteren in onafhankelijke benchmarks en daar de prijs op baseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 04-11-2020 11:02 ]
Haha nee, was ik ook niet van plan hoor. Ik heb zelf het argument over AMD drivers ook vaak gehoord. Als je denkt aan een goede videokaart, denkt de consument volgens mij eerder aan Nvidia dan AMD.Paprika schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:
[...]
Nvidia hoeft maar met een half oog naar de concurrent te kijken. De 3090 verkoopt nog altijd goed, ondanks de announcement van AMD en als je bv op Discord kijkt is het merendeel van de berichten dat men geen AMD zal kopen want XYZ (vooral 'drivers' blijft een veel voorkomend argument). Nvidia wint letterlijk al een meerderheid door niets te doen. Reageer nu s.v.p. niet op mij met tegenargumenten, want ik ben niet degene die men moet overtuigen dat dit niet zo is.
Maar ik zou zelf verwachten dat de verkoop van de 3090 nu wel een beetje zou inkakken door de prijs en de prijs van de 6900XT.
[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 04-11-2020 11:37 ]
De grote doelgroep GPU consumet kaarten zijn de 3070/3080.
En zodra 2077 uitkomt en als tegen die tijd Nvidia nog steeds leverings problemen hebt. Kan en gaat AMD waarschijnlijk een grote slag inhalen. Zeker ook als je kijkt naar het CPU segment. AMD is daar zo sterk terug gekomen.
En natuurlijk gaat er uiteindelijk een 3080Ti komen. Maar vooralsnog zolang de vraag naar Nvidia kaarten heel veel hoger is dan het aanbod, zal het echt wel meevallen met de paniek bij Nvidia.
Niet oneens maar wil toch wel weten of er een eventuele 3070 Ti/Super komt ook al dat die al 2x gescrapt is oid.Sissors schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:12:
Die reacties op FP zijn echt weer een triest niveau. Klagen dat Nvidia teveel verschillende kaarten heeft in een beperkt gebied, terwijl AMD's kaarten toch echt dichterbij elkaar liggen qua performance. En blijven doorgaan over "paniekvoetbal". En dat allemaal gebaseerd op "geruchten", waarbij gerucht van kaarten er nauwelijks is voor de geruchten er zijn dat die er toch niet gaat komen.
En natuurlijk gaat er uiteindelijk een 3080Ti komen. Maar vooralsnog zolang de vraag naar Nvidia kaarten heel veel hoger is dan het aanbod, zal het echt wel meevallen met de paniek bij Nvidia.
Weet ook nog niet of ik wel of niet bij groen blijf.
Uiteraard zullen ze er wel intern aan werken al, het is niet dat ze niet een jaar op vakantie gaan voor ze weer iets doen
Ah, the desktop cards based on GA106 will be called
— kopite7kimi (@kopite7kimi) 4 november 2020
RTX 3060(3840FP32)
and
RTX 3050 Ti(3584FP32).
😅I don't know if it will change in the future.
Bron: https://videocardz.com/ne...ored-to-feature-ga106-gpuIt is said that RTX 3060 would feature 3840 CUDA cores, while RTX 3050 Ti would stick to 3584 CUDA cores. The GA106 GPU is expected to feature a 192-bit memory controller, which suggests 6GB or even 12GB GDDR6 memory.
This would be the first time NVIDIA brings RTX technology to its x050 series. This would suggest that there will be no GTX series with missing RT cores this time around.
According to our information, the RTX 3060 is to be expected beginning January 2021, while RTX 3050 Ti might arrive between January and February. NVIDIA also plans RTX 3050 non-Ti but its specifications are not yet confirmed.
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Vind het ook vervelend dat 'nieuws' items vaak click-baits zijn en allemaal geruchten van 'een of ander persoon op <insert social media>' .Sissors schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:12:
Die reacties op FP zijn echt weer een triest niveau. Klagen dat Nvidia teveel verschillende kaarten heeft in een beperkt gebied, terwijl AMD's kaarten toch echt dichterbij elkaar liggen qua performance. En blijven doorgaan over "paniekvoetbal". En dat allemaal gebaseerd op "geruchten", waarbij gerucht van kaarten er nauwelijks is voor de geruchten er zijn dat die er toch niet gaat komen.
Hele zooi reacties weer die nergens over gaan en allerlei complot theorieën allemaal vanwege een 'gerucht'.
En vaak zijn veel van die geruchten hebben ook een heel hoog 'captain obvious' gehalte. Zo'n beetje iedereen weet wel dat er een 3060 gaat komen, dat er een 3080Ti gaat komen, of een Super variant als de yields beter worden.
Net als die 'leaked' benchmarks, het was al veel eerder bekend dat bijvoorbeeld een 3070 even snel zou gaan worden als een 2080Ti, en hoppa een 'leak' bericht eruit, weer veel clicks en reclame inkomsten voor websites en de 'tech'tubers (meer sensatie-tubers laatste tijd) gaan ook weer helemaal los.
Kaarten die nVidia zelf niet eens heeft aangekondigd 'cancellen' ... hoe kun je iets cancellen wat er al helemaal niet is/was? Wat Intel doet, bepaalde processors in de planning en dan niet uit laten komen noem ik cancellen, maar iets wat nooit officieel is aangekondigd in roadmaps of iets dergelijks...nee, dat is gewoon weer sensatie berichten voor een specifieke doelgroep...
https://videocardz.com/ne...ored-to-feature-ga106-gpu
Lekker bezig Nvidia
[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 05-11-2020 10:09 ]
https://nl.hardware.info/...jven-tot-in-maart-schaars
Kan inmiddels beter op Hopper wachten...Of op Navi 22 in ieder geval.
Ik denk dat ik onderhand durf te gaan stellen dat dit iets met de yields bij Samsung is. Of ze dit wisten en Nvidia simpelweg te weinig capaciteit heeft ingekocht ter compensatie, de wafers onverwacht erg slecht blijven uitkomen door problemen met het productieproces of dat Nvidia weer een "Fermi" heeft gedaan, ik weet het niet. Maar inmiddels kan je verhalen over substraten of GDDR6X denk ik verwerpen. GA104 gaat ook vrij dramatisch terwijl het een fors kleinere chip is.choogen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:12:
"RTX3000 videokaarten blijven tot in maart schaars":
https://nl.hardware.info/...jven-tot-in-maart-schaars
Kan inmiddels beter op Hopper wachten...Of op Navi 22 in ieder geval.
https://videocardz.com/ne...o-feature-2304-cuda-cores
RTX3050: 4 GB
RTX3050Ti: 6 GB
RTX3060: 6 GB
Indien deze geruchten van kopite7kimi kloppen, dan Nvdia wordt steeds zuiniger met VRAM...
[ Voor 20% gewijzigd door choogen op 10-11-2020 17:44 ]
Ik word ook helemaal naar als ik “oprechte” benchmarks zoek. Heb een 1080ti die nog prima mee draait. Speel op 1440p 144hz. Maar merk wel dat games steeds minder vaak boven de 100fps steady halen. Dus dacht maybe een 3070 of 3080 upgrade te gaan doen. Maar die benchmarks gaan alle kanten op dus heb nog steeds geen ideeNemesizz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:07:
[...]
Vind het ook vervelend dat 'nieuws' items vaak click-baits zijn en allemaal geruchten van 'een of ander persoon op <insert social media>' .
Hele zooi reacties weer die nergens over gaan en allerlei complot theorieën allemaal vanwege een 'gerucht'.
En vaak zijn veel van die geruchten hebben ook een heel hoog 'captain obvious' gehalte. Zo'n beetje iedereen weet wel dat er een 3060 gaat komen, dat er een 3080Ti gaat komen, of een Super variant als de yields beter worden.
Net als die 'leaked' benchmarks, het was al veel eerder bekend dat bijvoorbeeld een 3070 even snel zou gaan worden als een 2080Ti, en hoppa een 'leak' bericht eruit, weer veel clicks en reclame inkomsten voor websites en de 'tech'tubers (meer sensatie-tubers laatste tijd) gaan ook weer helemaal los.
Kaarten die nVidia zelf niet eens heeft aangekondigd 'cancellen' ... hoe kun je iets cancellen wat er al helemaal niet is/was? Wat Intel doet, bepaalde processors in de planning en dan niet uit laten komen noem ik cancellen, maar iets wat nooit officieel is aangekondigd in roadmaps of iets dergelijks...nee, dat is gewoon weer sensatie berichten voor een specifieke doelgroep...
Dat verhaal komt trouwens behoorlijk overeen met hetgeen dat Moore's Law is Dead meer dan een maand geleden al vertelde m.b.t. de high-end Ampere kaarten die al uitgekomen zijn. Nvidia wilde gewoon MSRP's kunnen afkondigen die een fantastische prijs-prestatie verhouding beloven, maar het bedrijf maakt dat simpelweg niet waar. Het is verlakkerij.
The big story this week is a GN exclusive and has to do with NVIDIA allegedly setting MSRP targets that are claimed by partners to be nearly impossible to hit on the next RTX card, at least, assuming the partners put a cooler that's actually any good on it. If NVIDIA increases MSRP to be more realistic or decreases its margin, there'd be enough room for coolers that are actually good to be on the next cards. Right now, though, NVIDIA thinks the cooler should cost $4 on the BOM. Of course, we realized partners also have a motive in this, so we spoke to factory contacts to get the full picture. That's all in the main news item.
YouTube: HW News - NVIDIA MSRP Allegedly Not Realistic, Ryzen 5000 Supply, PC...
[ Voor 25% gewijzigd door choogen op 11-11-2020 13:57 ]
Bron: https://videocardz.com/ne...to-launch-in-january-2021
20gb geheugen.. Zit je dan met je 3080..😳RobinNL schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:05:
De RTX 3080 Ti verschijnt mogelijk in januari.
Bron: https://videocardz.com/ne...to-launch-in-january-2021
Voor de launch van de RTX 3080 waren er al geruchten dat er (mogelijk) een versie zou verschijnen met 20GB VRAM.
Ja , ik weet ik volg het nieuws.RobinNL schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:11:
[...]
Voor de launch van de RTX 3080 waren er al geruchten dat er (mogelijk) een versie zou verschijnen met 20GB VRAM.
Benieuwd wat voor een prijs deze krijgt aangezien AMD de 3090 al verslaat voor 1000.
Ik voel toch een aardige daling in prijs om meer te concurreren met AMD. Dan heb ik het over de 3080, 3080TI en 3090.
[ Voor 15% gewijzigd door Ferio op 10-11-2020 19:13 ]
$999 https://www.techpowerup.c...ing-in-january-at-usd-999Paprika schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:23:
[...]
$999 MSRP anyone?Of zullen ze $1099 ook wel aandurven, want mensen kopen nog altijd 3090s, dus dan verkoopt een 3080Ti ook wel voor een lichte Nvidia premium.
https://videocardz.com/ne...mory-to-launch-in-january
Dan zal er toch ook wel een 3070 uitkomen met meer Vram zou je zeggen. Al met al lijkt Nvidia een klein beetje de weg kwijt puur en alleen omdat ze niet meer weten hoe met serieuze concurrentie om te gaan.choogen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:13:
Nu dan weer het gerucht dat de RTX3060 (ook) met 12GB aan VRAM uitkomt. De lancering zou gepland staan voor januari, wanneer AMD kennelijk ook al de nodige Navi22 kaarten uit zal gaan brengen:
https://videocardz.com/ne...mory-to-launch-in-january
Prachtige tijden als tech enthousiasteling!
Ja, inderdaad. Ik denk dat het de komende drie maanden meer dan ooit loont om als consument eens rustig af te wachten en daarna pas toe te slaan. Als een RTX 3060 straks echt met meer VRAM komt dan een RTX3070 of zelfs een RTX3080, dan moet Nvidia toch ook versies met meer VRAM gaan aanbieden van die bestaande Ampere kaarten.AtlAntA schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:34:
[...]
Dan zal er toch ook wel een 3070 uitkomen met meer Vram zou je zeggen. Al met al lijkt Nvidia een klein beetje de weg kwijt puur en alleen omdat ze niet meer weten hoe met serieuze concurrentie om te gaan.
Prachtige tijden als tech enthousiasteling!
From NVIDIA, re:SAM: “The capability for resizable BAR is part of the PCI Express spec. NVIDIA hardware supports this functionality and will enable it on Ampere GPUs through future software updates. We have it working internally and are seeing similar performance results."
— GamersNexus (@GamersNexus) 12 november 2020
Hard to fit in a tweet, but basically, they're working on enabling the same feature as AMD Smart Access Memory (AMD GPU+CPU=Perf uplift) on both Intel and AMD. No ETA yet. Doesn't look like it'll be ready before RX 6000 launch, but we'll keep an eye on development.
Further info: does not require PCIe Gen4
Maar mij hoor je verder niet klagen. Paar procent erbij voor de mensen die een Ampere hebben. Het zal nog even duren, maar dat komt dan ook. Dan mag AMD ook lekker meewerken voor oudere Zen generaties ondersteuning en Intel. Zo winnen wij namelijk.
In Forza Horizon 4 claimt AMD een uplift van 11%:DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:27:
Verrassing. AMD heeft iets, dus nu moet Nvidia het ook hebben. Zo voorspelbaar.![]()
[Embed]
[Twitter]
[Embed]
Maar mij hoor je verder niet klagen. Paar procent erbij voor de mensen die een Ampere hebben. Het zal nog even duren, maar dat komt dan ook. Dan mag AMD ook lekker meewerken voor oudere Zen generaties ondersteuning en Intel. Zo winnen wij namelijk.

Zouden deze hogere gains door het type spel kunnen komen? FH4 is een open world racegame. Dus er moeten razendsnel veel assets in worden geladen.
Blijft nog de vraag waarom dit dan nu pas naar consumentenkaarten komt. De resizable BAR is nu niet bepaald een recente nieuwe feature van PCIe of WDDM 2 (2017) en Nvidia had dit blijkbaar al eens aangezet voor hun Quadro's. Zal wel een verhaal zijn geweest in de trant van "ontwikkelen, compatibiliteit testen en documenteren wanneer het (niet) werkt zijn het niet waard voor die paar procent die niet exclusief voor ons is", tot iemand bij AMD zei "hee, waarom verkopen we dit niet als Zen 3 exclusive, daar weten we iig dat het werkt".
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Door de combinatie van dat het nu toch moeilijk is om aan je favoriete aftermarket kaart te komen en dat ze dan ook nog eens flink veel duurder zijn denk ik dat het niet gek is om tot januari te wachten. Zo'n 3080TI is weer net wat meer future proof ;-)
Nvidia doet Raytracing en DLSS, dus nu moet AMD het ook hebben. Zo voorspelbaar.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:27:
Verrassing. AMD heeft iets, dus nu moet Nvidia het ook hebben. Zo voorspelbaar.![]()
[Embed]
[Twitter]
[Embed]
Indien SAM niet AMD only is lijkt dit me dan niet meer dan logisch. Vraag me nu wel af of AMD van plan is om Zen1/2 nog mee te nemen. Zo presenteerden ze het namelijk niet. Beetje vreemde situatie zo als dit echt klopt.Maar mij hoor je verder niet klagen. Paar procent erbij voor de mensen die een Ampere hebben. Het zal nog even duren, maar dat komt dan ook. Dan mag AMD ook lekker meewerken voor oudere Zen generaties ondersteuning en Intel. Zo winnen wij namelijk.
Volgens mij zou iedereen blij moeten zijn dat SAM geen AMD locked functie is, waar het eerder wel op leek uit de presentatie van AMD. Als AMD zichzelf met closed function moet gaan voortrekken en zo consumenten wil forceren voor hun cpu+gpu te kiezen zijn ze net zo slechts als Nvidia en Intel imo.
Kunnen we straks gaan benchmarken met vergelijkingen in SAM implementatie. Nu AMD ook Raytracing heeft gaat dat ook eindelijk in de vergelijk mee kunnen. En als AMD straks ook een DLSS achtige opzet heeft is het cirkeltje helemaal rond.
Dat zal best case zijn. Verder kan het ook verschillen met Ampere vs. RDNA2. Dit is gewoon afwachten.AtlAntA schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:44:
[...]
In Forza Horizon 4 claimt AMD een uplift van 11%:
[Afbeelding]
Zouden deze hogere gains door het type spel kunnen komen? FH4 is een open world racegame. Dus er moeten razendsnel veel assets in worden geladen.
En dit komt er misschien ook nog eens overheen voor de toch al hopeloze situatie omtrent leverbaarheid.
The mining perf of 6800 XT is a bit higher than 5700 XT, much lower than RTX 3080.
— kopite7kimi (@kopite7kimi) 13 november 2020
Is that a good news?
Raytracing komt niet van Nvidia en ook niet van AMD. Tevens zijn ze natuurlijk al een behoorlijke poos bezig met Ratracing. Hoe lang denk je dat AMD al met de consoles bezig is, die het ook hebben.sjekneck schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:23:
Nvidia doet Raytracing en DLSS, dus nu moet AMD het ook hebben. Zo voorspelbaar.![]()
Als ik my niet vergis, is ray tracing in de 16e eeuw ontstaan.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Jaaaa als we zo beginnen -- optische verschijnselen worden al eeuwen bestudeerd en wiskundig gemodelleerd maar laten we het beperken tot de praktische toepassing van simulatie van licht in computers. Da's een stuk minder oud.DJvL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:38:
Raytracing komt niet van Nvidia en ook niet van AMD. Tevens zijn ze natuurlijk al een behoorlijke poos bezig met Ratracing. Hoe lang denk je dat AMD al met de consoles bezig is, die het ook hebben.
Het idee komt niet van welke kaartenbakker dan ook af (ook real-time RT niet), maar het gaat hier natuurlijk om de eerste praktische (nou ja, semi-praktische) implementatie in consumentenhardware. En daarbij heeft Nvidia het voortouw genomen, ongeacht of AMD er ook al een tijd mee bezig was. Of ze die voorsprong ook vasthouden is een tweede. In zekere zin was het "onvermijdelijk" dat dit een keer naar consumentenhardware zou komen en had AMD ook de eerste kunnen zijn; in die zin is het niet helemaal eerlijk te suggereren dat AMD achter Nvidia aanhobbelt. Maar dat is natuurlijk wel hoe het in de praktijk overkomt.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik wist op voorhand al dat deze ging komen. Vertel eens, waar zeg of claim ik dat Nvidia Raytracing heeft ontwikkeld dan?DJvL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:38:
[...]
Raytracing komt niet van Nvidia en ook niet van AMD. Tevens zijn ze natuurlijk al een behoorlijke poos bezig met Ratracing. Hoe lang denk je dat AMD al met de consoles bezig is, die het ook hebben.
Heerlijk hoe dingen altijd uit z'n verband getrokken worden in dit topic. "Must hate nvidia", "must downplay all things Nvidia". Het zit al jaren vol met mensen die elke Nvidia input moeten neersabelen/downplayen
Ik sabel nergens iets neer. Haat Nvidia ook niet. Ik constateer alleen een feit. Meer niet.sjekneck schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:55:
[...]
Ik wist op voorhand al dat deze ging komen. Vertel eens, waar zeg of claim ik dat Nvidia Raytracing heeft ontwikkeld dan?![]()
Heerlijk hoe dingen altijd uit z'n verband getrokken worden in dit topic. "Must hate nvidia", "must downplay all things Nvidia". Het zit al jaren vol met mensen die elke Nvidia input moeten neersabelen/downplayen
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Helaas is dat hoe het in de praktijk over komt, echter moet AMD hier ook al jaren mee bezig zijn. Dit zat minstens in 2016-2017 al in de pipeline, wellicht nog eerder.MneoreJ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:54:
[...]
En daarbij heeft Nvidia het voortouw genomen, ongeacht of AMD er ook al een tijd mee bezig was. Of ze die voorsprong ook vasthouden is een tweede. In zekere zin was het "onvermijdelijk" dat dit een keer naar consumentenhardware zou komen en had AMD ook de eerste kunnen zijn; in die zin is het niet helemaal eerlijk te suggereren dat AMD achter Nvidia aanhobbelt. Maar dat is natuurlijk wel hoe het in de praktijk overkomt.
Ik heb het laatst gezegd over DLSS/SR, maar de realiteit is dat er maar heel weinig graphics technieken ontwikkeld worden die écht enkel uit de koker van Nvidia of AMD komen. RT als techniek wordt uiteraard al decennia lang gebruikt in CGI, maar het versnellen ervan in "consumentenhardware" en een bijbehorende API kan niet los van MS ontwikkeld worden en dus ook niet los van de concurrent. Dingen als DLSS (maar ook bijvoorbeeld FXAA/MLAA) zijn veelal gebaseerd op whitepapers van studenten aan een universiteit.
De technieken die écht bij slechts één van de twee vandaan komen worden meestal ook veel trager opgepikt door de concurrent. Relatief recente voorbeelden zijn tessellation (AMD; of beter gezegd, ATI) of conservative rasterization (Nvidia). Het voortouw nemen doet Nvidia eigenlijk maar zelden.
Waar Nvidia al heel lang heer en meester in is, is marketing. Zij laten alles klinken alsof het hun uitvinding is - vooral als ze het als eerste op de markt brengen, ook al volgt de concurrent vlak daarna. Je kunt helemaal terug te gaan naar 1999 om dat al te zien. Nvidia was eigenlijk pas net enigszins relevant geworden (TNT2 was tenminste bruikbaar, maar dat is een ander verhaal
Behalve dan dat het in D3D games niet gebruikt werd om allerlei redenen. Het zat ook al jaren in OpenGL en werd al gebruikt op professionele hardware (CAD/CGI). Echter nog veel belangrijker: Saturn en PlayStation deden dat allemaal al in hun hardware 5 jaar eerder (GTE bij Sony, Sega's naam er voor zou ik op moeten zoeken). Niets nieuws dus.
En als zij roepen dat ze het "wel even implementeren in de driver" zoals nu met SMA, moet je je hart vast houden. Hoe goed Nvidia ook is met software, als ze dat soort statements maken zijn er uiteindelijk allerlei haken en ogen waar ze in de marketing omheen dansen. AMD's Eyefinity was waardeloos, dat had geen toekomst - aldus Nvidia. Vreemd genoeg was er 6 maanden na de release ineens wel "3D Surround" op de CES; en dat was uiteindelijk lang niet zo goed als EF. Of hoe Fermi magischerwijs tiled resources "ondersteunt". Ziet er leuk uit in marketing over D3D12 ondersteuning, maar is complete bullshit en in de praktijk onbruikbaar
Ik bleef ook bewust ietwat op de vlakte, hoewel ik dat waarschijnlijk nog meer kon doen. Nvidia zal de resizable BAR gaan aanpassen en het zal waarschijnlijk iets opleveren. Daarin had ik duidelijker kunnen zijn want enkele procenten kan natuurlijk ook 2% zijn. Beter was gewoon geen percentage.
Ik wil ook nog steeds weten wat SAM nu precies doet. Het zou namelijk kunnen dat het een feature is met meerdere lagen om goed te werken, dus ook om microcode vraagt. Dan zou AMD een "SAM light" kunnen introduceren die alleen de resizable BAR aanpast met minder effect, maar de volle SAM implementatie alsnog om meer vraagt. Daar hou ik namelijk rekening mee. Maar dat is een vraag voor het andere topic en eentje voor volgende week.
Maar dingen die sowieso een rol spelen zijn bandbreedte over de bus en van het geheugen. Maar voor deze toepassing zou latency ook wel eens een hele grote factor kunnen spelen. Ik wacht het wel af, maar ik vermoed dat er meer bij komt kijken dan AMD prijs geeft. Ik geloof in elk geval niet dat Nvidia het zomaar even implementeert.
[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 13-11-2020 15:21 ]
Ik ook. Serieus, buck de reviews en het product en geef me dat nu eindelijk eens zeg.
Ik vermoed dat er iets van microcode speelt bij SAM. Latency weet ik eigenlijk niet. Tot op zekere hoogte zal dat relevant moeten zijn, maar Zen 3 gebruikt exact dezelfde I/O chiplet als Zen 2. Ik betwijfel of dat doorslaggevend zal zijn omdat extern geheugen naar CPU chiplet latency nooit het sterke punt van Zen 2 of Zen 3 zal worden. Misschien implementeren ze iets om een prioriteitstoegang vanuit de CPU tot GPU VRAM te bereiken. Wat misschien belangrijker is, is de geheugencontroller op in ieder geval Navi 21 die niet in conflict moet komen met de CPU als het om VRAM toegang gaat. Maar hopelijk nog een paar dagen voordat we antwoorden krijgen.Maar dingen die sowieso een rol spelen zijn bandbreedte over de bus en van het geheugen. Maar voor deze toepassing zou latency ook wel eens een hele grote factor kunnen spelen. Ik wacht het wel af, maar ik vermoed dat er meer bij komt kijken dan AMD prijs geeft. Ik geloof in elk geval niet dat Nvidia het zomaar even implementeert.
https://videocardz.com/ne...060-ti-performance-leaked
[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 16-11-2020 19:47 ]
Ik ben heeeel benieuwd of een midrange kaart op steriods sneller gaat zijn dan mijn GTX 1080 Ti!choogen schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:42:
RTX 3060Ti officially faster than RTX 2080 SUPER:
https://videocardz.com/ne...060-ti-performance-leaked
Ik zie niet zo in waarom dat (heeel) interessant zou zijn?XanderDrake schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:55:
[...]
Ik ben heeeel benieuwd of een midrange kaart op steriods sneller gaat zijn dan mijn GTX 1080 Ti!
https://www.techpowerup.c...orce-rtx-2080-super.c3439XanderDrake schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:55:
[...]
Ik ben heeeel benieuwd of een midrange kaart op steriods sneller gaat zijn dan mijn GTX 1080 Ti!
Dat is een 2080 Super al, dus reken maar dat deze dat ook is. (Ok, -3GB VRAM t.o.v. 1080Ti, maar de 3060Ti heeft toch als doel 1440p.)
Zelfs een 3060 zal waarschijnlijk nog iets sneller zijn.
Ik had niet verwacht dat een hoger midranger sneller zou zijn dan de Apex kaart van twee generaties geleden.mitsumark schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:38:
[...]
Ik zie niet zo in waarom dat (heeel) interessant zou zijn?
Maar als ik even rondkijk gebeurt dat vaker: de GTX 1660 Super is ook sneller dan de GTX 980 Ti.
Zoals bv RDR2?>
Riiiight. April. F*cking hell.choogen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:35:
Volgens Nvidia gaat het nog een paar maanden langer duren om RTX3000 tekorten aan te vullen, mogelijk tot april volgend jaar. Het bedrijf wijt de problemen aan "industry-wide capacity constraints and long cycle times": https://videocardz.com/ne...y-to-catch-up-with-demand
Zijn er al leaks over een meer specifieke reden voor deze tekorten, zoals lage yields bij Samsung?
Misschien een tekort aan zogenaamd "ABF substrate"? Volgens een artikel op de site van TechTuber Coretex zou Nvidia's probleem daar mee te maken kunnen hebben:XanderDrake schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:40:
[...]
Riiiight. April. F*cking hell.
Zijn er al leaks over een meer specifieke reden voor deze tekorten, zoals lage yields bij Samsung?
Short supply?
A little known fact in the PC enthusiast community is that Taiwanese substrate manufacturer Kinsus disclosed in a recent earnings call that they received a large order from NVidia of Ajinomoto Build-up Film (ABF) substrate. ABF substrate supply shortages are expected to last until the end of the year. While AMD is rumored to be re-allocating some of their substrate capacity to RDNA2 GPUs from the large reserve that was already allocated to the Ryzen CPUs, NVidia is being heavily handicapped by a lack of the crucial substrates needed to fabricate the large Ampere dies. As DRAM, NAND flash memory, and large Multi-core CPU demand remains healthy, GPU availability will likely be limited for the foreseable future thanks to ABF shortages, which will likely lead to retailers milking consumers whenever inventory becomes available, given the high demand for new GPUs from both vendors. Expect Ampere stocks to be somewhat replenished in the coming days but at a much higher than MSRP price!
https://coreteks.tech/art...f-the-rx-6800-and-6800xt/
Er waren drie geruchten/vermoedens.XanderDrake schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:40:
[...]
Riiiight. April. F*cking hell.
-GDDR6X
-Substraten
-GPU
Gezien de RTX3070 kunnen we GDDR6X tekorten wel afstrepen. Blijven dus over het verhaal over substraten of de GPU. Bij substraten kan spelen dat ze voor GA102 complexer zijn vanwege GDDR6X, maar dit verklaard wederom GA104 niet. Immers zou er capaciteit vrij moeten komen voor die chip omdat TU-102 en TU-104 inmiddels wel afgeschaald zullen zijn. De laatste optie is dat Nvidia te weinig wafers heeft ingekocht bij Samsung of dat er iets goed mis is met yields. Te weinig wafers ingekocht wordt met de dag onwaarschijnlijker omdat ze inmiddels de tijd hebben gehad om dit te verbeteren. Ik had laatst ergens gelezen dat er blijkbaar een nieuwe stepping voor Ampere aan zat te komen die problemen zou moeten oplossen. Ik begin ook steeds meer te neigen naar zeer slechte yields.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-11-2020 13:35 ]
En toch in januari nog even de rtx3080ti uit willen brengen.choogen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:35:
Volgens Nvidia gaat het nog een paar maanden langer duren om RTX3000 tekorten aan te vullen, mogelijk tot april volgend jaar. Het bedrijf wijt de problemen aan "industry-wide capacity constraints and long cycle times": https://videocardz.com/ne...y-to-catch-up-with-demand
Ze moeten toch wat hebben om in te zetten tegen die niet verkrijgbare 6900 XTAtlAntA schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:44:
[...]
En toch in januari nog even de rtx3080ti uit willen brengen.
Tja dit seizoen begint zo langzamerhand meer een review benchmarks battle te worden dan een user benchmark battle.XWB schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:48:
[...]
Ze moeten toch wat hebben om in te zetten tegen die niet verkrijgbare 6900 XT
Ik had op de release van de RTX3000 serie niet verwacht dat Nvidia het beste uit de bus zou komen qua availability trouwens.
Paper battles. Ook voor consoles.AtlAntA schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:55:
Tja dit seizoen begint zo langzamerhand meer een review benchmarks battle te worden dan een user benchmark battle.
Ik zeg, iedereen een Oculus Quest 2 kopen, die zijn tenminste wel nog te krijgen
Goed idee! Werkt vast perfect met mijn gtx 960 omdat ik zo dom ben geweest om vroegtijdig m'n 2070 super te verkopen voor zo'n felbegeerde 3000 serie..XanderDrake schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:59:
[...]
Paper battles. Ook voor consoles.
Ik zeg, iedereen een Oculus Quest 2 kopen, die zijn tenminste wel nog te krijgen
https://www.guru3d.com/ne...han-geforce-rtx-3080.html
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.
/f/image/wVs8xTVKcxcsGgL9OG3M2r01.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uaBPyvTJlFIBk41w3Uw8qQon.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nYfBEhny31khrNMrMFZSqEmJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/59HsOxNRCBsnxOlDThsXreQd.png?f=fotoalbum_large)