sdk1985 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:46:
Niet heel lang geleden is er een journalistiek stukje verschenen over in welke mate betrokken Nvidia is bij de ontwikkeling van een monitor. Daar werd onder andere vermeld dat Nvidia daadwerkelijk monitoren af keurt, waarna de fabrikant opnieuw kan begonnen. Heb ik hier de bron van geplaatst. Of dat alleen aan het eind is was daar niet uit op te maken, werd wel geïmpliceerd dat de samenwerking verder ging dan alleen een eindtest (dat gebeurd namelijk bij elke certificering, dan zou er niets bijzonders zijn).
Het is weldegelijk gewoon aan het eind, het is een hartstikke normaal certificatie programma. Het enige verschil is dat deze certificatie ook vereist dat er een specifieke scaler in de vorm van Nvidia's FPGA gebruikt wordt. Daarmee worden bepaalde eigenschappen gegarandeerd met betrekking tot functionaliteit, maar Nvidia is verder niet betrokken bij de keuze van het paneel (laat staan de fabricage daarvan), de bouw van de behuizing, de elektrische componenten, enzovoort. Als het zo ver zou gaan had je al lang een monitor van Nvidia zelf gezien

Mbt je recente opmerking over wie adaptive sync heeft bedacht. Volgens Nvidia hebben zei dat bedacht
Nvidia claimt ook dat zij de videokaart hebben bedacht

Als je een bron hebt die dat in een ander licht stelt, prima, graag even plaatsen dan.
Dat heb ik 5 jaar geleden al gedaan, toen Nvidia G-Sync aankondigde en vervolgens toen AMD hun demo gaf op CES 2014. Hoe denk je anders dat AMD in minder dan 3 maanden een volledig werkende proof of concept klaar kon hebben...
met off-the-shelf onderdelen. Zij gebruikten gewoon een normale laptop (wel een specifiek model) met een normale GPU en aangepaste software.
Ik zal het nog eens zo kort mogelijk samen proberen te vatten. Onthoudt bij dit alles dat G-Sync DisplayPort vereist - dat heeft een hele goede reden.
G-Sync works by manipulating the display’s VBLANK (vertical blanking interval). VBLANK is the period of time between the display rasterizing the last line of the current frame and drawing the first line of the next frame. It’s called an interval because during this period of time no screen updates happen, the display remains static displaying the current frame before drawing the next one. VBLANK is a remnant of the CRT days where it was necessary to give the CRTs time to begin scanning at the top of the display once again. The interval remains today in LCD flat panels, although it’s technically unnecessary. The G-Sync module inside the display modifies VBLANK to cause the display to hold the present frame until the GPU is ready to deliver a new one.
With a G-Sync enabled display, when the monitor is done drawing the current frame it waits until the GPU has another one ready for display before starting the next draw process. The delay is controlled purely by playing with the VBLANK interval.
You can only do so much with VBLANK manipulation though. In present implementations the longest NVIDIA can hold a single frame is 33.3ms (30Hz). If the next frame isn’t ready by then, the G-Sync module will tell the display to redraw the last frame. The upper bound is limited by the panel/TCON at this point, with the only G-Sync monitor available today going as high as 6.94ms (144Hz). NVIDIA made it a point to mention that the 144Hz limitation isn’t a G-Sync limit, but a panel limit.
Goed, hier dient men 2 belangrijke feiten uit te halen:
- G-Sync werkt met VBLANK, wat al decennia lang een dingetje is
- Het gaat niet onder de 30 Hz. Als er nog iemand zo koppig was dat niet te geloven elke keer dat ik dat zeg, bij deze.
VBLANK is iets uit
CVT, en dan specifiek 1.1. De officiële naam daarvan is VESA-2003-9, dus die specifieke standaard komt uit 2003. Ik zou graag een link geven naar de daadwerkelijke spec, maar ik kan zo 1-2-3 geen publieke link vinden. VESA wil dat niet graag, dus daar zullen wel wat DMCA requests op geweest zijn

. Belangrijk hierbij is dat het volledig aan de display fabrikant is om de VBLANK variabele vrij te geven of niet. Met LCD's was, en is, dat vaak niet het geval omdat VBLANK daar eigenlijk niet gebruikt hoefde te worden. En dat is gewoon zo gebleven, refresh rate kan wel aangepast worden maar VBLANK kan vaak niet "zomaar" aangepast worden.
Even het meest relevante stukje quoten:
CVT also specifies a mode ("CVT-R") which significantly reduces these blanking intervals (to a period insufficient for CRT displays to work correctly) in the interests of saving video signal bandwidth when modern displays such as LCD monitors are being used, since such displays typically do not require these pauses in the picture data.
En dan het laatste stukje van de puzzel,
Embedded DisplayPort, ofwel eDP. En dan specifiek
PSR uit eDP 1.3, van februari 2011. Ook hier zou ik graag de spec van posten, maar ik kan hem zo 1-2-3 niet vinden (en ik heb hem wel ergens op m'n PC staan, maar ik weet niet waar

), dus we moeten het maar even doen met
een presentatie van VESA.
Frame Buffer in TCON can maintain display image without receiving video data from GPU.
• For a still video image, this allows the GPU to enter a low power state and the eDP main link to turn off.
• Allowing the GPU to power down between display updates will save significant power and extend battery life.
• Except when watching a movie or playing a game, there are many times when the video does not change for multiple frames.
How Panel Enters Self-refresh Mode
• GPU determines when display will not be changing and sends Self-refresh Entry command to display using SDP (secondary data packet); TCON then enables frame buffer, captures video frame, and then GPU and Main Link turn off.
• Display continues to Self-refresh from TCON frame buffer, using asynchronous timing for display.
How of Panel Exits Self-refresh Mode
• When GPU detects new image data (for example from a keystroke or mouse movement), GPU wakes up TCON eDP input and starts sending the new display image data.
• Display then switches from the Frame Buffer to eDP input data, and Genlocks display timing to GPU.
Single Frame Update
• While in Self Refresh Mode, the GPU can make single frame updates to the TCON frame buffer; the display maintains asynchronous timing during the process.
• This can be used to turn on or turn off a blinking display cursor, for example.
• A burst of single frame updates can also be used, for example to fade-in and fade-out the blinking cursor.
Hier zit 99% in van wat G-Sync en Adaptive Sync doen. De single frame update samen met een VBLANK die aangepast kan worden is grotendeels de combinatie waar het om draait. Er zijn nog wat andere dingetjes die gebruikt worden, maar dit is het belangrijkste. Het oorspronkelijke doel van deze standaarden was om energie verbruik terug te dringen.
Nogmaals: Nvidia kondigde G-Sync aan op 18 oktober 2013, en op 6 januari 2014 had AMD een demo klaar van FreeSync met normale hardware. Wel specifiek een laptop met een scherm dat via eDP was aangesloten, maar geen hardware wijzigingen. Dat is 2,5 maand om dat te ontwikkelen.
Was Nvidia de eerste die op het idee kwam dit allemaal te combineren om lage/fluctuerende framerates bijna 1:1 weer te geven op een monitor zodat het vloeiender lijkt dan het is? Zeker! Maar "uitgevonden"? Nee. Want laptops met PSR waren toen al in staat om van 60 Hz naar 48 Hz te zakken voor 24 Hz content, zonder daarbij een harde mode switch (resolutie + refresh rate wijziging) te hoeven doen.
Zoals ik al zei was Nvidia de eerste die een manier vond om er een feature van te maken en geld uit te slaan. Maar het was gewoon al bestaande technologie, alleen nu met elkaar gecombineerd om samen een nieuwe feature te vormen.
Eens. Er zijn maar weinig monitors waar ik echt warm voor loop, allemaal hebben ze wel iets van problemen. Maar die dingen van de "assemblers" zijn in mijn ervaring toch echt nog een stukje slechter. Bedrijven als Samsung of LG zijn er gewoon iets beter in, want die maken zelf ook panelen. En bedrijven als Dell of Eizo staan al jaren bekend om hun goede kwaliteit, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Datzelfde prijskaartje vind je nu op "high-end" gaming monitoren, maar dan zonder de degelijke bouwkwaliteit. Ik heb zelf nog steeds m'n FG2421 als primair scherm (inmiddels net iets meer dan 5 jaar oud en volgens het OSD 24928 branduren

) en hoewel dit als "vroeg" 120 Hz VA panel niet zo goed is als de huidige VA panels, is het contrast iets waar ik echt gehecht aan ben geraakt. Er staat een IPS panel naast en ik heb het ding goed genoeg gekalibreerd dat ik dat beetje kleurverlies voor lief neem. Het is alsnog vele malen beter dan TN strong

Dat was voorheen zo, maar qua kleur reproductie doet VA inmiddels nauwelijks onder voor IPS. Maar IPS heeft nog steeds niet het achterlijke contrast van VA, dus wat mij betreft is VA nu de techniek van de toekomst.