sdk1985 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:25:
[...]
Huh, er zijn toch juist twee nieuwe spelers bij gekomen op de cpu markt?
edit:
Voor wie het heeft gemist. AMD heeft EPYC via een joint venture aan Chengdu Haiguang IC Design Co. gegeven waaruit Hygon Dhyana CPUs in de vorm van een cross licensing agreement zijn gekomen. Tevens hebben we Zhaoxin met hun KaiXian reeks welke de cross licensing agreement van Via gebruiken.
Bovenstaande mede mogelijk gemaakt door de schikking van Intel met de FTC waarbij de overeenkomsten met AMD, Nvidia en Via zijn aangepast zodat die opzichzelf joint ventures en licensing agreements mogen aangaan met derde partijen zonder te worden aangeklaagd voor 'patent infringement'. Dat was deze:
https://www.ftc.gov/news-...ive-conduct-against-intel In dit geval is dat dus twee keer gebeurd met een Chinese partij.
Overigens ben ik geen amerikaanse advocaat maar bedrijven (monopolisten) zijn tot zekere hoogte verplicht tot het afgeven van licenties en Nvidia kan nu Intel de gpu markt betreed op basis daarvan een behoorlijk steekhoudende argument aanleveren. Vergelijk het in Nederland met de AFM die bijvoorbeeld KPN verplicht hun netwerk open te stellen en dat mogelijk nu ook voor Ziggo gaat doen.
Jij hebt het over Higon (AMD) en Zhaoxin (VIA). Dat zijn twee joint ventures tussen die bedrijven en de Chinese overheid (specifiek Shanghai in het geval van VIA). In beide gevallen kan de Chinese kant gebruik maken van de x86 licentie van de betrokken bedrijven doordat die bedrijven een meerderheidsbelang hebben in de JV. Om AMD's geval er bij te nemen: Higon is een JV tussen AMD en THATIC. THATIC is een holding, die op zijn beurt weer om 2 JV's draait: Chengdu MicroElectronics en Chengdu IC. Chengdu ME is voor 51% eigendom van AMD, IC voor 30% - de overige 49% / 70% zijn eigendom van THATIC. Op papier doet ME de productie van de chips, IC het ontwerp en verkoop. Het feit dat AMD voor 51% eigenaar van ME is, is de reden dat zij x86 producten mogen produceren.
Dus, de enige reden dat die productie mogelijk is, is omdat AMD 51% in handen heeft en de licentie dus in hun handen blijft (op papier). Er is
geen licentie afgegeven aan IC óf aan Higon (wat sowieso dus slechts een holding is). Dat mag namelijk nog steeds niet, die licentie is eigendom van Intel, dus AMD kán die niet af geven.
Met andere woorden: wil Nvidia x86 producten maken, hebben ze twee keuzes:
- De licenties correct afnemen bij Intel, AMD en VIA
- Een JV aan gaan met één van die 3 waarbij de
andere partij grootaandeelhouder is
Zie je het al voor je? Nvidia in een JV waar Intel of AMD 51% eigenaar van is?
De enige optie zou VIA zijn, maar dan moeten die ook de productie op zich nemen en laat daar nou het probleem zitten. Zhaoxin is gebaseerd op VIA's bestaande ontwerp en dat is een SoC. Dat is geenszins een concurrent voor Intel of AMD. Wat we weten van hun beste / nieuwste product (KX-6000, 8 cores op 3 GHz met DDR4) scoren ze in GeekBench iets van 1600-1700 SC, 10k-11k MC. De vorige generatie (
KX-U5580; 8 cores op 1,8 GHz met DDR4) deed pakweg 1240-1260 en 5500-5550. Die laatste kun je nog wel vinden op GB, de 6000 hebben ze van GB af laten halen.
Om dat wat perspectief te geven, dat is het niveau van een Pentium N4200 (4 cores, 2,5 GHz, DDR3) of net iets daarboven. Die zit ergens rond de 1450 en 3950 respectievelijk. Daar moet dus nog heel veel gebeuren. Vooral ook omdat het TDP van de 5000 18W schijnt te zijn...
VIA heeft geen ervaring met het soort CPU's dat Nvidia zou moeten bouwen. Ik zie dat niet gebeuren en ik denk dat je het wel met me eens bent dat een JV met één van de andere twee even waarschijnlijk is als warp drive in 2063
En zeker moeten bedrijven licenties afgeven, maar dat hoeft niet gratis.