• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38
Mja, had de evga besteld op Amazon, maar de MSI was binnen bij lokale gameshop voor iets meer. Maar dan heb ik ook lokale garantie, dus daar dan maar gekocht. Mocht de eVGA XC ULTRA binnen geweest zijn bij Amazon voor lagere prijs, dan had ik die genomen.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-12 19:47
lapino schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:15:
Net de MSI RTX2080 Gaming X Trio geinstalleerd. Mooie kaart, en wel wat fps winst in BF:V maar is geen gigantische leap in performance. Was ook wel niet echt verwacht. Is vrij duidelijk dat ik niet méér uit mijn pc ga halen (9700K cpu + RTX2080) dus dit is 'as good as it gets' (de Ti is echt niet betaalbaar). Vind het nu al veel geld maar bon, een mens mag zichzelf eens verwennen. In BF:V haal ik zowat gemiddeld 100fps op ultra aan 3440x1440, vrees dat 120+ continu nog niet haalbaar is met huidige gpu's.
Op 4k, op ultra 100 fps met één van de nieuwste games is toch heerlijk? :o

• lapino
Ik zeg niet dat het niet fijn is hé, zou nogal mogen voor het geld ook. Maar zowat de ultieme 'holy grail' is 120fps continu op 3440x1440 en dat haal ik (nog) niet overal. Zijn natuurlijk nog factoren die een rol spelen, zo heb ik nog héél af en toe een soort drop waarbij spel halve seconde of zo precies blijft hangen. Heb ik eigenlijk altijd al gehad, dacht vroeger door hdd maar alles staat op ssd's nu. Maar zo blijft een mens bezig hé, de ultieme game machine.

Vroeger speelde ik op een fullHD aan 60fps en dat was ook al fijn, maar die ultrawide en high fps hebben het een beetje 'verpest' :)

[ Voor 42% gewijzigd door lapino op 01-12-2018 14:07 ]

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
MetalSonic schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:41:
[...]

3440x1440 is geen "4K"? ;)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:55:
[...]

Die aandeelprijs was toch al jaren bizar overhyped en die bubbel knapt nu eindelijk. Nvidia kon enorme winsten maken omdat de Pascal chips klein waren en voor gigantische winsten werden verkocht met weinig winst. Nu is Turing nog duurder om te kopen en bieden die vrijwel niks extra's aan voor consumenten, terwijl de chips ook duurder zullen zijn om te produceren. Bijna niemand die al een Pascal heeft, zal een Turning kopen. Zit Nvidia ook nog eens met een enorme Pascal inventaris vanwege te veel ingezet op cryptomining. Die moeten ze nu dumpen, en dat gaat ook niet omdat de markt al redelijk verzadigd is. Tweedehands mining kaarten zorgen daar wel voor, net zoals de lange levensduur van Pascal. Werkelijk iedereen die een high end videokaart wou, heeft er nu wel eentje.

De toekomst is ook onzeker omdat Intel de GPGPU markt gaat betreden, AMD daar ook steeds meer stappen zet en AMD in het algemeen weer R&D budget heeft wat ongetwijfeld weer voor concurrentie gaat zorgen in de videokaartenmarkt. In het bijzonder kunnen op termijn AMD APU's, Nvidia vrijwel geheel uit de OEM laptopmarkt gaan drukken en daar zit volume. Als AMD weer een volledige lijn van desktop videokaarten heeft, dan gaat Nvidia ook zeker niet meer wegkomen met €800+ voor een xx80. Dan storten die enorme winsten per kwartaal die ze de afgelopen jaren draaide nog verder in. AMD lijkt de komende generaties ook nog eens helemaal niks te gaan doen met ray tracing. Nvidia moet hiervoor een enorm deel van hun chips reserveren, waardoor het zulke grote monsters worden. AMD kan de komende twee jaar heel goed met gelijkwaardig presterende chips komen die veel kleiner zijn, en flink marktaandeel gaan pakken met goedkopere, maar niet inferieure producten.
AMD zit nog altijd flink onder het R&D niveau van 2007/2008. Dus een concurrerend budget kan ik dat niet noemen. Zeker wanneer je bedenkt dat Ati en Nvidia destijds een gelijkwaardig R&D budget hadden en Nvidia tov 2005 iets van 600% meer uitgeeft aan R&D.

Ik zou mij eerder serieuze zorgen maken om wat AMD met Radeon gaat doen wanneer Navi net zo hard flopt als Vega. Momenteel is RTG een blok aan het been voor AMD. Of Navi gaat floppen of slagen zal de tijd leren. TMSC werkt in ieder geval in het voordeel van AMD. Volgens AMD gaan we dit jaar nog de eerste 7nm gpu zien dus lang hoeven we hier niet op te wachten.

Verder is het nog veel te vroeg voor het bovenstaand doemdenken richting Nvidia. Laten we eerst de launch van de belangrijke x50 en x60 kaarten maar eens afwachten en de bijbehorende marge cijfers. Nvidia zit in een enorme luxe positie. Ze kunnen het maken om eerst nog de pascal kaarten te slijten, concurrentie is er toch nauwelijks. Bovendien wijst alles erop dat een GTX 1080 eigenlijk even duur is om te produceren als een RX480. Dus al zouden ze moeten zakken met de prijzen, dan nog is dat geen bedreiging.

De 1080 en 1080 Ti zijn verder al op als ik zo de pricewatch bekijk. Wel zijn er nog veel 1070 en 1060 kaarten te vinden. Prijsdalingen blijven voorlopig nog uit). Zit tussen de 25 en 50% marge op die kaarten dus een probleem gaat dit niet worden. Rebadgen naar 2060 zou in het uiterste geval ook nog kunnen maar met de miljarden die Nvidia momenteel verdient is daar echt geen noodzaak toe. Dat zou een vreemde zet zijn.

De RTX 2070 zie ik nog best aan slaan. De prijs/prestatie is net beter dan die van de GTX 1070. Totaal circa 65 euro duurder. Wat deze kaarten op de lange termijn voor de marge van Nvidia doen weten we nog niet. Daar is het volume nog veel te laag voor. Maar goed Nvidia is heer en meester in geld verdienen dus ik voorzie daar eigenlijk geen problemen... Volume gaat toch van de x6 komen en die hogere MSRP voor de topmodellen wijzen erop dat Nvidia gewoon zijn marge heeft willen behouden.

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 01-12-2018 18:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• lapino
De kritiek op de prijzen is terecht, al was een 1080ti nu ook niet bepaald goedkoop. De RTX2080 is nu hier en daar te vinden voor +- 750 euro (amazon), had ik geduld/tijd gehad dan had ik nu een eVGA RTX2080 in de pc zitten voor 749 euro. Uiteindelijk voor de MSI gekozen, die heeft me 860 euro gekost. Denk dat een 1080Ti toch ook zelden onder de 750 te vinden was, en de RTX presteert minstens zo goed. nVidia profiteert inderdaad van luxe positie en ze zullen met de RTX3xxx wel met iets héél speciaal moeten komen willen ze dit prijsniveau aanhouden.

Dat gezegd zijnde, de RTX2080 bolt hier voorlopig lekker, dus content.

Verwijderd

MetalSonic schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:41:
[...]

Met zeer hoge instellingen in plaats van ultra is het net zo prima.
Het probleem van Turing is dat je veel teveel betaalt voor de extra performance. Bij Pascal kreeg je verhoudingsgewijs voldoende extra waarde bij de duurdere kaarten doordat de prijzen sinds ongeveer 1 jaar na de launch niet al te hoog waren. Met Vega werd de 1070 Ti geïntroduceerd en werd de 1080 met €100 verlaagd. Het was niet meer een keuze tussen meer bang for the buck en later meer performance krijgen of minder bang for the buck en ogenblikkelijk meer performance krijgen, de keuze was tussen meer betalen en meer longevity hebben en minder betalen en eerder weer willen upgraden. Dat geldt voor Turing helaas niet. We zagen 1080 kaarten voor €500-600, we zien 2080 kaarten voor €700-800. We zagen 1080 Ti kaarten voor €600-700, voor de 2080 Ti betaal je €1150-1947. Voor sommige mensen maakt dat niets uit (als je maandelijks €6000 op je bankrekening krijgt gestort dan doet het er niet toe) maar voor de meeste mensen is dat een forse prijsverhoging.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:02

OMD

1080ti voor 600-700 is volgens mij wat laag. Eerder 700-800 bij introductie. Volgens mij was een msi en asus rond de 825-849.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-12 19:47
Ik game de afgelopen jaren alleen maar op de pc maar met de idiote prijzen voor gpu's blijf ik toch nog wel even vasthouden aan mijn msi gtx 980... Nvidia waar blijft de betaalbare high end gpu?

Verwijderd

OMD schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:13:
1080ti voor 600-700 is volgens mij wat laag. Eerder 700-800 bij introductie. Volgens mij was een msi en asus rond de 825-849.
De oorspronkelijke Titan-kaart kostte €800 en dat vonden mensen toen belachelijk. Nu zijn de kosten ook wel wat gestegen om vooruitgang te kunnen blijven maken maar het prijsverschil tussen twee opeenvolgende generaties laat hetzelfde beeld zien als wat we bij Intel zagen tussen pak hem beet 2010 en 2017: langzaam aan steeds de prijzen hoger maken door het ontbreken van concurrentie. AMD biedt concurrentie in het lage segment en middensegment maar niet in het topsegment en dus stijgen de prijzen. Daarnaast het bekende verhaal: een groot deel van de die die meestal niet wordt gebruikt maar waarvoor wel moet worden betaald.
MetalSonic schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:05:
Ik game de afgelopen jaren alleen maar op de pc maar met de idiote prijzen voor gpu's blijf ik toch nog wel even vasthouden aan mijn msi gtx 980... Nvidia waar blijft de betaalbare high end gpu?
Die gaan er niet komen maar wat nu high-end is zal bij de 7 nm. generaties midend zijn en hopelijk lowend worden. Als je dat wil dan ga je dus nog een jaar moeten wachten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2018 21:29 ]

• sdk1985
Jensen Huang, CEO of Nvidia, acknowledged that the cryptocurrency mining hangover “surprised us” and caused an excess of graphics processing unit (GPU) inventory in the most recent quarter.

Huang made the statement in an analyst call after the company reported earnings for the third fiscal quarter ended October 28. After earnings came out, Nvidia’s stock price fell 15 percent in after-hours trading. That selloff wiped out more than $20 billion in market value.

Nvidia and AMD saw the crypto GPU market stall, they both thought it was a relatively small part of their overall GPU sales.

But in the the third fiscal quarter, Nvidia saw a glut of mid-range Pascal-based GPUs — with more than 12 weeks of inventory piling up. Now it will take one or two quarters to clear that inventory and get back to normal sales.

“We were surprised, obviously,” Huang said. “We were as surprised as anyone else. The crypto hangover lasted longer than we expected. When prices went down, we expected demand to pick up more quickly.”

But demand did not pick up as quickly as expected, Huang said. The gaming part of Nvidia’s business, which included crypto-related sales, fell short of expectations. Nvidia tried to stall shipment of mid-range GPUs into the channel to reduce the inventory overhang.

“This is surely a setback, and I wish we had seen it earlier. I’m not sure what we would have done differently,” Huang said. “We thought we did a better job managing the cryptocurrency dynamics.”
Ouch, 12 weken inventory.

AMD doet blijkbaar meer volume dan verwacht, niet vreemd aangezien AMD de RTG cijfers verstopt in de cpu tak:
GamesBeat: I also thought it was never really more than a tenth of your revenue. It does surprise me that it can come back and have this bigger effect.

Huang: Because it’s not just my inventory. It’s AMD’s inventory as well. I think the part that we didn’t estimate was the amount of inventory that they put into the channel.

See the realistic reflection on the side of the car in Battlefield V with Nvidia RTX.
Above: See the realistic reflection on the side of the car in Battlefield V with Nvidia RTX.

Image Credit: Nvidia
GamesBeat: So there’s just a lot of stuff out there collectively now to work through, even though on a quarterly basis, it didn’t seem to be that big a piece of anybody’s revenue.

Huang: My point is that we just don’t know — when we’re going through what we see as our own sales, and what the percentage of Bitcoin is in our own sales, what we don’t know is how much inventory AMD pushed into the channel. There’s no way for us to calculate that.

GamesBeat: How do we get to larger numbers that actually affect the quarterly results, though? Again, it seemed, in the past, that it was described as a small part of revenue, and now it’s something that can affect one or two quarters worth of inventory. It’s hard for me to understand why it makes a big difference.

Huang: Take a moment — let me just — the 1060 is the number one selling GPU in the world, and the 580 is the number 24. The gaming demand is such that the 580 demand is relatively small. If they decide to build a whole bunch of GPUs, 580s, for crypto, and then they shove that into the channel, then the market would be disproportionate, to us. Usually we would see — call it 90 percent us and 10 percent them. Now all of sudden the inventory in the channel could be very different. It could be 50 percent them and 50 percent us. Do you see what I’m saying? But there are so many people writing about inventories, Dean. Why waste your life on it?
Met andere woorden; Nvidia had verwacht door wat stock achter te houden dat het probleem zichzelf zou oplossen. Alleen dat gaat trager dan verwacht omdat AMD tegelijkertijd 5x zoveel RX 580's de keten in pompt. Nu kan het twee kwartalen duren voor de stock op is. Impliciet geeft dit aan dat dit wellicht ook twee kwartalen vertraging geeft aan de 2060.

[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 03-12-2018 01:58 ]

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Het probleem is ook dat de aandeelhouders gewend zijn geraakt aan de hoge marges. In het kapitalistische wereldje word lagere winst nou eenmaal gezien als verlies. Hierdoor zullen de prijzen ook zo hoog blijven wanneer concurrentie uitblijft.

• lapino
Kunnen er over blijven zagen maar feit is dat het verkoopt en als je hoge fps wil op high res monitoren je de euros zal moeten neertellen. Of je kiest voor 30fps 4k gaming en je koopt voor amper 400 euro een xbox one x en een mooie 4k tv voor de helft van een high end gaming pc. Keuze genoeg.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
waar wordt gezaagd?

• lapino
Bedoelde het niet verkeerd hoor, wou alleen maar zeggen dat er veel animo is rond de prijszetting van nvidia. Ik vind het ook heel veel geld, de sprong naar meer performance is redelijk beperkt én mits meer concurrentie zou nvidia zéker meer bieden en ondanks die feiten heb ik ondertussen ook een RTX in mijn pc'ke zitten. Dus ja...

Verwijderd

lapino schreef op maandag 3 december 2018 @ 08:06:
Of je kiest voor 30fps 4k gaming en je koopt voor amper 400 euro een xbox one x en een mooie 4k tv voor de helft van een high end gaming pc.
Het wordt hier offtopic maar hier moet ik even op reageren. Om te beginnen, een X1X haalt niet 30 FPS 4k, buiten wat simpele spelletjes. Voor de grafische veeleisende AAA-spellen is het in het beste geval 1440p upscaled naar 4k, Immers is het min of meer de RX 580 die in de X1X zit: een paar extra CU's (1/9de) maar fors lager geklokt: 1.172 GHz in plaats van bijvoorbeeld 1430 (Sapphire Nitro) wat ongeveer 18% lager is. Echter is dat nog niet het volledige verhaal, de grote zwakte van de X1X is dat de CPU zwak is, dermate zwak dat is aangegeven dat het de graphics performance beperkt. Tenslotte is ook bij een console niet altijd de FPS locked.

Het tweede punt is dat je echt niet zoveel geld hoeft te besteden aan een 'high-end' gaming PC. Als je per se 4k wil, ja. Ga er 1 stap onder zitten wat qua gaming sowieso beter is en je kan voor een laag budget klaar zijn. Inclusief verzendkosten kon je 1-2 weken geleden een Vega56 Sapphire Pulse kopen voor €360. Ik weet niet wat precies de beste deals zijn voor de 1070 (Ti) kaarten maar de reguliere vaste prijs in Nederland ligt ergens tussen de €400 en €450. Een CPU van €160, een moederbord van €80-175 en RAM voor pak hem beet €150, een PSU voor €50-90 (afhankelijk van wat je wil hebben), een kast voor €50-100 en tenslotte opslag (€80 voor een goede 500 GB SSD, eventueel nog een harde schijf of extra SSD). Je kan gemakkelijk voor €1000 een high-end gaming PC bouwen die prima 1440p ultrawide (als je geen ultra-obsessie hebt en een paar instellingen op zeer hoog of zelfs hoog zet) bouwen al zou ik aanraden om er iets meer aan te besteden. Je gaat >60 FPS hebben bij 1440p ultrawide. Je hoeft niet per se een 9900k en een 2080 Ti te kopen voor een high-end gaming PC. Immers zal die "mooie 4k TV" niet voor €100-300 worden gekocht dus veronderstelde jij blijkbaar veel duurdere hardware. :)
Overigens biedt de X1X wel een goede performance/€ als je slechts naar de aanschaf van de hardware kijkt, je betaalt wel aanzienlijk meer voor de speellicenties en het online spelen (gratis op de PC) en je kan niet de spellen spelen op een latere versie van de console (misschien nu bij de XBox wel gezien het huidige beleid van MS, afwachten).

Nu tenslotte het punt van heel de reactie. Het is niet zozeer alles of niets, er zit nog heel erg veel tussen een console en een absurd dure high-end 'gaming-PC' (een goede gaming-PC is ook uitstekend geschikt voor andere toepassingen). Je hoeft niet per se de duurste hardware te kopen en je kan nee zeggen tegen het halo-segment en kiezen voor componenten die veel meer waarde per € geven. Of in dit concrete geval: zeg nee tegen die 2080 Ti en koop een 1070 Ti, Vega56 of een RTX 2070 (1440p ultrawide >100 FPS met ultra-settings voor de meeste veeleisende AAA-spellen). De prijzen zijn zo hoog omdat Nvidia ermee wegkomt, omdat mensen het kopen. Koop het niet en de prijzen zullen dalen voor zo ver er ruimte is om ze te laten dalen (ik schat die ruimte op minstens €200-300 voor de 2080 ti en 2080).
bluebear schreef op maandag 3 december 2018 @ 06:59:
[...]

Het probleem is ook dat de aandeelhouders gewend zijn geraakt aan de hoge marges. In het kapitalistische wereldje word lagere winst nou eenmaal gezien als verlies. Hierdoor zullen de prijzen ook zo hoog blijven wanneer concurrentie uitblijft.
Het is onvermijdelijk dat winsten weer gaan dalen want mensen kunnen niet meer blijven betalen. Wanneer mensen het niet meer kopen dan dalen de winsten ook en moeten de prijzen juist omlaag om de winsten weer te vergroten. Hoe je het wendt of keert, de prijzen zijn zo hoog omdat Nvidia ermee wegkomt, omdat mensen het blijven kopen.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 13:56 ]

Verwijderd

-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 13:53 ]

Verwijderd

Titan rtx is er. *zucht*

Enig idee wanneer we 2080 max-q/mobile varianten kunnen verwachten of zelfs 2070-jes? Denk dat ik maar ga beginnen met een laptop als er binnenkort iets uitkomt. Een dunnere gaming laptop zou voor mij een goede én goedkope middenweg tussen een macbook en een desktop!

Één titan rtx of één 2080 gaming laptop? Ik weet wel wat ik zou kiezen! XD

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Idd. LOL 8)7 : NVIDIA Presents the TITAN RTX 24GB Graphics Card at $2,499

Maar goed het is niet echt op gamers gericht.

[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 03-12-2018 14:45 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:45
  • GeForce RTX 2080 Ti gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1440p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Ultra-kwaliteit.
  • GeForce RTX 2080 gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1440p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Medium-kwaliteit.
  • GeForce RTX 2070 gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1080p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Medium-kwaliteit.

[ Voor 64% gewijzigd door NotSoSteady op 03-12-2018 15:50 ]

• lapino
Hm, ben wel benieuwd. Heb RTX nog niet eens geprobeerd op mijn RTX2080.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is ook alleen maar de volledige versie van de RTX2080Ti met wat extra GDDR6. Niet eens een Quadro status waardoor ik betwijfel of je wel alle softwareondersteuning krijgt. Eigenlijk is het zo meer een veredelde gaming kaart dan een echte workstation kaart. Beetje zoals alle Titans dus, maar nu nog veel duurder. Maar dit spande de kroon voor mij.
Driven by the new NVIDIA Turing architecture, TITAN RTX - dubbed T-Rex
:+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:49:
[...]

Het is ook alleen maar de volledige versie van de RTX2080Ti met wat extra GDDR6. Niet eens een Quadro status waardoor ik betwijfel of je wel alle softwareondersteuning krijgt. Eigenlijk is het zo meer een veredelde gaming kaart dan een echte workstation kaart. Beetje zoals alle Titans dus, maar nu nog veel duurder. Maar dit spande de kroon voor mij.

[...]

:+
En toch zijn dat soort kaarten geliefd voor workstation doeleinden voor bedrijven zoals Planetron Westerbork.

[ Voor 3% gewijzigd door Gekke Jantje op 03-12-2018 17:12 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2500 euro maar dan geen HBM. XD

Nvidia is niet handig bezig met deze grappen.
De vorige grappen waren meestal in de midrangekaarten (same label minder shaders of mem) of sub highend waar (970) iets mindersnel geheugen opzat, maar elke keer kwamen ze ermee weg met als tenminste 1 reden, je had nou eenmaal een subpar kaart gekocht dus wat verwacht je nou eigenlijk (gesproken door de harde fans en mensen met groter budget die wel de volledige versie hadden gekocht.)

Maar nu gaan ze zover dat ze de harde fans aan het naaien zijn (tenminste slechte ervaring geven), de mensen die altijd als eerste kopen en ook de "volledigste" versie moeten hebben.

Maw de mensen die eigenlijk de volledige controle hebben over nvidia`s reputatie op de gameGPU markt, want het is ook juist meteen het luidruchtigste gedeelte van je fanbase.

How do you save a random generator ?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dit is interessanter nieuws :P.
https://www.phoronix.com/...=NVIDIA-Open-Source-PhysX
PhysX is being open-sourced under a 3-clause BSD license, including the GPU acceleration code. They are hoping this will spur the PhysX uptake within AI, research, and other fields. The announcement was posted to their blog while the code is hosted on GitHub.

While NVIDIA is often thought of by Linux enthusiasts/gamers as being open-source un-friendly, we see time and time again how they do open-source projects when it makes sense to them particularly in the embedded and scientific fields where it's almost demanded. Some other recent NVIDIA open-source efforts have involved NVDLA, RAPIDS, their DRIVE Studio software that would form the basis for Qt 3D Studio, and other specialized software projects.

• Gekke Jantje
Oud nieuws.

Edit

Ik kom wat te snel met de conclusie. Niet zo aangevallen.
Modbreak:Dat is het paard achter de wagen spannen. Doe eens wat meer de moeite je in te lezen voor je inhoudsloze sfeerverpestende posts doet :o

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 05-12-2018 23:32 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Laatste 2 pagina's nog niet gezien. Wellicht heb ik het gemist. En als je doelt op het opensource stellen van dit in 2015 met een restrictieve (nep) opensource licentie dan ja, dan lijkt dit oud nieuws.

Dus voor je ongeinformeerd dingen roept... kijk eens naar de datum van Nvidia zelf.
https://blogs.nvidia.com/...igh-fidelity-open-source/
Blijkbaar denkt Nvidia nu ook dat dit echt opensource is :+:
NVIDIA PhysX, the most popular physics simulation engine on the planet, is going open source.
offtopic:
En als je dit al had gelezen maar niet de moeite vond om te plaatsen, dan heeft het geen barst aan toegevoegde waarde om oud nieuws te roepen. Sommige mensen vinden de software kant wel interessant.

[ Voor 46% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-12-2018 17:45 . Reden: Toelichting ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

He, he, eindelijk zeg. Nvidia lijkt ook in te gaan zien dat hun klanten in de HPC markt ook toegang willen tot hun exclusieve software zodat ze er mee aan de slag kunnen met minder restricties. Voor de gamers doen ze dit echt niet. Dit doen ze omdat Nvidia ook inziet dat zowel Intel als AMD de komende jaren in een positie gaan komen om te concurreren in de HPC wereld. Nvidia is ook allang geen ontwikkelaar van videokaarten voor gamers meer. Leuk dat ze dat nog doen er daar hun meeste omzet uithalen. De focus is allang verschoven naar de potentie van de HPC markt. Daarin verschilt Nvidia overigens niet met Intel of AMD. Alle drie kijken naar de potentiële miljarden omzet van die sterk ontwikkelde markt en zijn bezig met het ontwikkelen van producten voor die markt.

Maar voor ons verstokte gamers die denken dat alles om ons draait valt alleen maar te hopen dat AMD met PhysX ondersteuning komt in hun volgende grote december driver. Daarna hopen dat het eindelijk een breedgedragen standaard gaat worden die in veel games toegepast zal worden. GPU based physics heeft al veel te lang geduurd om door te breken. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

December lijkt me erg vroeg maar AMD zal er vast wel mee komen. :)

Aangezien het weer over PhysX gaat herinner ik eventjes aan dit artikel uit de oude doos.
https://www.realworldtech.com/physx87/
In het kort, Nvidia rendert PhysX via X87 wat een veel minder efficiëntie en veel oudere instructieset is dan een alternatief. Wat doet een instructieset? Het 'vertaalt' code die je software geeft in een reeks van handelingen die de CPU uitvoert. Nvidia rendert PhysX dus zodanig dat een CPU het veel minder goed kan verwerken dan wat mogelijk is. Iedereen mag voor zichzelf speculeren of dat dit met opzet is of slecht geoptimaliseer is.
Het is mooi als het open-source gaat indien het dan ook wordt geoptimaliseerd maar het is de vraag of dat je voor oudere spellen (Borderlands2, Mass Effect, Metro) de proprietary PhysX-blobs kan vervangen door de geoptimaliseerde open-source versie. Misschien kan iemand anders (die veel kennis van software heeft!) hier een inschatting over geven?
While NVIDIA is often thought of by Linux enthusiasts/gamers as being open-source un-friendly, we see time and time again how they do open-source projects when it makes sense to them particularly in the embedded and scientific fields where it's almost demanded.
Zie hier waarom Nvidia als open-source onvriendelijk wordt beschouwd in de Linux-gemeenschap. Ze doen het wanneer het uitkomt en niet consistent en direct. Een andere reden is dat Nvidia het gebruik van een grafische kaart in een virtuele machine (via passthrough, VFIO is hier populair voor) actief blokkeert, je kan dat omzeilen maar dan ben je een beetje aan het hacken (een hele simpele vorm van hacken maar dat is niet het punt).
@Gekke JantjeOpen source houdt in dat andere mensen de software mogen gebruiken en wijzigen. Er zijn diverse OS-licenties, bij de een is automatisch alle code waarin je die OS-code (onder die licentie!) gebruikt eveneens OS, bij de ander niet.
En dan minder Tensor-kernen dan op Titan Volta en geen HBM. Voor die prijs had er best HBM op gekunnen, dan blijft er genoeg winstmarge over. :)
Ik voorspel dat er volgend jaar een nieuwe Titan-kaart komt die wel die extra Tensor-kernen en mogeiljk meer heeft.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 19:37 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

NVIDIA Introduces AI Interactive Graphics Research: 3D from Real-World Video

ps:
Belangrijkste verschil tussen de Titan V en Titan RTX is naast HBM2 toch dat Volta geen RT cores heeft ?

Wat dat betreft is de Titan RTX dan wel enigzins interessant voor de echte (game) developer lijkt me. In ieder geval interessanter dan de Titan V.

[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 03-12-2018 19:55 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

Verwijderd

NotSoSteady schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:49:
[YouTube: Battlefield V: Official DXR Dev Update – Up To 50% Performance Increase!]
  • GeForce RTX 2080 Ti gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1440p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Ultra-kwaliteit.
  • GeForce RTX 2080 gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1440p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Medium-kwaliteit.
  • GeForce RTX 2070 gamers zijn nu in staat 60+ FPS op een 1080p resolutie te behalen met DXR Raytraced Reflecties op Medium-kwaliteit.
En toen waren de nvidia hatertjes weer even stil.
Modbreak:Laat dit aub, wij moderatoren kan AMD vs nVidia geen biet schelen, maar trolls en flames haten we volop.

Toch mooi hoe dat een update een dergelijke prestatieverbetering kan geven. En dan zullen de komende weken/maanden nog wel wat (driver)updates volgen....

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 05-12-2018 23:31 ]

• Werelds
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:41:
En als je doelt op het opensource stellen van dit in 2015 met een restrictieve (nep) opensource licentie dan ja, dan lijkt dit oud nieuws.
Weet op wie je reageert ;)

Maar voor de volledigheid: dat ging om delen van GameWorks. PhysX heeft daar nooit ingezeten en Nvidia heeft ook nooit gedaan alsof dat open werd. Er zaten gewoon blobs in de repo's.
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:16:
In het kort, Nvidia rendert PhysX via X87 wat een veel minder efficiëntie en veel oudere instructieset is dan een alternatief.
Dat wás zo. Tegenwoordig maakt het wel gebruik van vector instructies, hoewel ik je niet met zekerheid kan zeggen tot welk niveau. Zeker geen AVX, maar of het SSE 4.1 is? Geen flauw idee. Als ik wat tijd heb zal ik de broncode eens bekijken.
Het is mooi als het open-source gaat indien het dan ook wordt geoptimaliseerd maar het is de vraag of dat je voor oudere spellen (Borderlands2, Mass Effect, Metro) de proprietary PhysX-blobs kan vervangen door de geoptimaliseerde open-source versie. Misschien kan iemand anders (die veel kennis van software heeft!) hier een inschatting over geven?
In principe moet dat kunnen. In de meeste gevallen kun je DLL's gewoon vervangen zolang de API hetzelfde blijft. Dat is hoe shader injectie vaak werd (wordt? doet men dat nog?) gedaan; en hoe we vroeger vaak zat even de juiste D3D9 DLL in de game map moesten stoppen. Dat mislukt soms echter ook door CRC checks, anticheat software, enzovoort.

Een DLL heeft juist als doel delen van code "vervangbaar" te maken. In plaats van alles in een grote, monolitische executable te stoppen, stop je delen in DLL's. Veel software maakt dan ook gebruik van DLL's voor plugins bijvoorbeeld. Plugin updaten? Gewoon de DLL vervangen. Nieuwe plugin toevoegen? In het juiste mapje stoppen - mits de software dat uiteraard ondersteunt. De enige vereiste daarbij is dat de DLL in kwestie zich aan een specifieke interface houdt. Een interface in programmeren betekent niets visueels, maar een "contract" waar je je aan moet houden. Dat contract zegt dat je een entrypoint moet hebben en functies met een specifieke naam en parameterset. De implementatie daarvan is verder geheel aan de programmeur.
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:34:
[...]

En toen waren de nvidia hatertjes weer even stil. Toch mooi hoe dat een update een dergelijke prestatieverbetering kan geven. En dan zullen de komende weken/maanden nog wel wat (driver)updates volgen....
Driver updates zullen er geen moer aan veranderen, tenzij Nvidia in de driver dingen gaat doen die ze niet horen te doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Werelds op 03-12-2018 23:31 ]

Verwijderd

Dat zou een mooie ironie zijn. Vlak voordat ik een Ryzen3-CPU heb die wel Borderlands2 met PhysX op hoog kan spelen wordt het eindelijk mogelijk met mijn oude quadcore-CPU. :+
Nu maar hopen dat er geen CRC-checks of iets dergelijks in zitten (of dat de developers hun oude spellen patchen maar we weten hoe de meeste developers hiermee zijn...). Ik was net nog Mafia2 vergeten. Daar zit ook PhysX in voor als je het een en ander kapot schiet.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 00:17 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Betekent dit niet eigenlijk dat nvidia Physx niet meer gaat gebruiken, omdat ze vanaf nu verder gaan met het aanspreken van de tensorcores ? (en ze toch alle code moeten aanpassen/verwijderen.)

Maw krijgen we vanaf nu TensorPhysx (met misschien nog wat divergence ook mbv de Raytracing cores)

How do you save a random generator ?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:11:
Dat zou een mooie ironie zijn. Vlak voordat ik een Ryzen3-CPU heb die wel Borderlands2 met PhysX op hoog kan spelen wordt het eindelijk mogelijk met mijn oude quadcore-CPU. :+
Nu maar hopen dat er geen CRC-checks of iets dergelijks in zitten (of dat de developers hun oude spellen patchen maar we weten hoe de meeste developers hiermee zijn...). Ik was net nog Mafia2 vergeten. Daar zit ook PhysX in voor als je het een en ander kapot schiet.
We zouden dus zelf de source kunnen compileren en idd een dll aan Borderlands 2 kunnen toevoegen (mits niet van alles deprecated is). Indien nodig gebruik ik wel een crack zodat het werkt als de legale versie moeilijk doet :P.

• sdk1985
Jeetje die voorraad grafiek op seeking alpha:
Afbeeldingslocatie: https://static.seekingalpha.com/uploads/2018/11/24/saupload_4c05423d92acb3a1111f3cffc93e523e.png
Nog knap dat ze winst blijven draaien met zoveel onverkochte producten. Ze maken ondanks 700M onverkochte merchandise nog $1,101 miljoen winst (1 miljard), net 100 miljoen minder dan het kwartaal ervoor. Kun je na gaan hoe groot de marge is...

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
het is een behoorlijke stijging maar die grafiek laat het ook mooi zorgwekkender uitzien dan het is.

• sdk1985
tomcatha schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:08:
het is een behoorlijke stijging maar die grafiek laat het ook mooi zorgwekkender uitzien dan het is.
Eerlijk gezegd wordt het er niet beter van als je de grafiek op de 0 zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KtTdcioJDe4Mowm3AsMxDv4b/full.png

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 02:13:
[Afbeelding]

Nog knap dat ze winst blijven draaien met zoveel onverkochte producten. Ze maken ondanks 700M onverkochte merchandise nog $1,101 miljoen winst (1 miljard), net 100 miljoen minder dan het kwartaal ervoor. Kun je na gaan hoe groot de marge is...
Waarom is dat knap? En waarom zou dit betekenen dat die marge heel groot is?

Verwijderd

sdk1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:15:
[...]

Eerlijk gezegd wordt het er niet beter van als je de grafiek op de 0 zet:

[Afbeelding]
Wel of niet de 0 op de y-as, je ziet de mooie rechte lijn die duidelijk aangeeft wanneer die 'mining' crashte. >:)

• sdk1985
Help!!!! schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:04:
[...]

Waarom is dat knap? En waarom zou dit betekenen dat die marge heel groot is?
Omdat de leveranciers wel betaald zijn.

Stel jij bent een kleine pottenbakker en je koopt elke maand 10.000 kg klei a 10.000 euro. Vervolgens bak je daar potten mee twv 20.000 euro. Dan is je gross margin 10.000 euro oftewel 50%. Vervolgens gaan daar nog de kosten van je atelier huur af, verzekeringen, reclame en overig personeel vanaf. Netto resultaat 2000 euro.

Laten we er even vanuit gaan dat je normaal een halve maand voorraad hebt twv 10.000 euro. Dan is je netto cash flow elke maand steeds die 2000 euro. Dan komt het moment dat je verkoop afneemt en je voorraad stijgt, hij verdubbeld naar 20.000 euro. Dan zitten daar dus automatisch ook materiaalkosten van 5000 euro in verwerkt. Gevolg is een netto cashflow van die maand van -3000 euro. De maand erna zouden de verkopen weer op normaal niveau kunnen zitten alleen zit je dan permanent met die 20.000 euro voorraad, tenzij je de productie terug schroeft of de verkopen toenemen.

Dit is versimpeld, accounting gaat nog iets complexer zijn allemaal (internationale) regels voor, maar Nvidia laat hier zien dat ze nauwelijks inleveren op netto winst ondanks die 600 miljoen aan extra voorraad. Dat kunnen niet veel bedrijven ze na doen.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 04-12-2018 21:32 . Reden: getallen ]

Verwijderd

@sdk1985
Ach, die kaarten zullen wel worden verkocht, het enige gevolg is dat de mensen die per se zo'n 2060-kaart of lager willen kopen nu een half jaar langer of zo moeten wachten, zij mogen kiezen tussen nu nog het volle pond betalen voor een oude (3 jaar oud) grafische kaart en een half jaar wachten en dan voor hetzelfde bedrag een 2070 krijgen.

Ter herinnering, Nvidia was aanvankelijk van plan om Turing rond juni (ik kan er 1 maand naast zitten) te introduceren, zie hoeveel later dat gebeurde dankzij het knappen van de 'mining'-zeepbel. Nu maar hopen dat crypto-'mining' met grafische kaarten niet over een paar jaar weer terugkomt. Ik wist dat het erg kon zijn maar zo erg als dat het deze keer was - een heel jaar lang 3 keer zoveel betalen voor een grafische kaart - dat was nieuw voor mij. In Nederland lijken de prijzen nog steeds niet helemaal te zijn hersteld, ze liggen nu rond de hoogte die je net na de uitgave had terwijl ze 2,5 jaar later minder zouden moeten kosten. Niet dat de prijzen zoveel dalen maar pak hem beet €30-40 eraf moet normaal gesproken toch wel kunnen na 2,5 jaar bij een kaart van €260.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 22:01 ]

• Gekke Jantje
Tegenwoordig merk ik niets meer van slechte performance in Physx games maar dat kan ook komen door betere hardware van nu? Bij metro Redux games merk ik er niets van en ook niet bij de laatste Batman games.

Word FLEX inmiddels als een keer gebruikt voor vloeibare Physx effecten, dus niet alleen wat steentjes en vlagetjes die bewegen maar ook andere 3d objecten?

• sdk1985
Kwam vandaag een vergelijking tegen tussen de nieuwe RTX Titan en de aangekondigde Vega20 en nu snap ik die $2499. Nvidia zet AMD daarmee enorm voor het blok.

Techpowerup vega20;
Pixel Rate
96.00 GPixel/s
Texture Rate
384.0 GTexel/s
FP16 (half) performance
24,576 GFLOPS (2:1)
FP32 (float) performance
12,288 GFLOPS
FP64 (double) performance
768.0 GFLOPS (1:16)
Techpowerup RTX Titan:
Pixel Rate
169.9 GPixel/s
Texture Rate
509.8 GTexel/s
FP16 (half) performance
32,625 GFLOPS (2:1)
FP32 (float) performance
16,312 GFLOPS
FP64 (double) performance
509.8 GFLOPS (1:32)
Nvidia heeft nu de RTX Titan op $2499 gezet. Daarmee heeft Nvidia nu al de maximale prijs van de Vega20 min of meer bepaald. Ondertussen gebruikt AMD Radeon het veel duurdere HBM geheugen en is Nvidia dus op voorhand al de winnaar wat betreft marge. (Aan de andere kant verliezen ze natuurlijk wel ten aanzien van de $6300 quadro).

Dit beloofd in ieder geval veel goeds. AMD stelt in 2019 met 7nm high-end dekstop gpu's te komen. Nvidia zal daar ongetwijfeld op gaan reageren. Nu maar hopen dat AMD niet teleursteld.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Ondertussen gebruikt AMD Radeon het veel duurdere HBM geheugen en is Nvidia dus op voorhand al de winnaar wat betreft marge.
Maar als de massale uitval van RTX kaarten aan het geheugen blijkt te liggen hebben ze wel een probleem..

Verwijderd

Ik heb net even gekeken, ik vind het artikel onbevredigend omdat ik nergens de 1% en 0,1% FPS zie en ik geen framrender-plots zie. Er zijn ook flink wat delen waarin je geen raytracing hebt, die kunnen het gemiddelde aardig omhoog trekken.
Wel is het duidelijk dat het aanzienlijk is verbeterd. Ik wil dan graag weten in hoeverre dat is dankzij optimalisatie (bijvoorbeeld loops efficiënter maken) en in welke mate dat te danken is aan het verlagen van de kwaliteit van de raytracing. Sowieso is het een interssante balanceer-oefening tussen kwaliteit en FPS, voor de komende jaren verwacht ik dat je vooral een veel grotere variatie in rendertijd gaat zien waarbij de traagst gerenderde frames problematisch zijn.
sdk1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:23:
Nvidia heeft nu de RTX Titan op $2499 gezet. Daarmee heeft Nvidia nu al de maximale prijs van de Vega20 min of meer bepaald.
Ik denk niet dat AMD wakker hoeft te liggen van deze maximale prijs. :*)
Ik ben benieuwd hoe goed de volgende architectuur van AMD wordt in raytracing, of dat AMD uiteindelijk ook komt met aparte hardware voor raytracing of met 1 stuk hardware wat alles voor zijn rekening kan nemen, inclusief raytracing. Verder wijd ik er niet over uit want anders gaat een moderator deze reactie censureren wegens offtopic. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 20:01 ]

Verwijderd

CopyCatz schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:47:
[...]

Maar als de massale uitval van RTX kaarten aan het geheugen blijkt te liggen hebben ze wel een probleem..
Die 'massale' uitval hebben we al achter ons. Was beperkt tot de eerste batch 2080(ti) en inmiddels wel verkocht of defect ;)

Verwijderd

We hebben geen idee of dat die massale uitval wel of niet achter ons ligt, dat kunnen we pas over een paar maanden vaststellen! Ik ben niet vies van een beetje speculeren maar het moet wel enigszins gefundeerd zijn en we weten niets meer hierover dan dat Nvidia heeft erkend dat er problemen zijn en we zullen moeten afwachten of dat die zijn opgelost en hoeveel kaarten er nog op de schappen liggen waarbij dit eerste probleem speelt.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 20:02 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:01:
We hebben geen idee of dat die massale uitval wel of niet achter ons ligt, dat kunnen we pas over een paar maanden vaststellen! Ik ben niet vies van een beetje speculeren maar het moet wel enigszins gefundeerd zijn en we weten niets meer hierover dan dat Nvidia heeft erkend dat er problemen zijn en we zullen moeten afwachten of dat die zijn opgelost en hoeveel kaarten er nog op de schappen liggen waarbij dit eerste probleem speelt.
Mijn inno3d2018ti draait prima. Meestal klagen alleen de pechvogels....

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:58:
[...]

Die 'massale' uitval hebben we al achter ons. Was beperkt tot de eerste batch 2080(ti) en inmiddels wel verkocht of defect ;)
Ter info, ik ben al bijna 3 weken nu de Nvidia site aan het refreshen tot de ti fe weer in stock komt. Er is wel degelijk iets mis en hopelijk wordt de hardware aangepast. Lees anders voor de lol ff het 2080 topic op het geforce forum.. dat fanboy ontkennen de hele tijd..

Verwijderd

Ik denk eerder dar nv ook de populariteit van de 2080 ti wat heeft onderschat en te weinig productiecapaciteit heeft geregeld. Voor een kaart van 1200+ euro is er ook bizar veel vraag naar..... maar dit staat uiteraard los van eventuele kinderziektes die in de eerste batch zaten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:01:
Heb een 2080 Ti FE van 22-10 en draait zonder problemen.
Reken maar dat ik die flink getest heb na de 1e berichten.

Een GigaByte 2070 van 2-11 ook geen problemen mee

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-12 22:05
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:22:
Ik denk eerder dar nv ook de populariteit van de 2080 ti wat heeft onderschat en te weinig productiecapaciteit heeft geregeld. Voor een kaart van 1200+ euro is er ook bizar veel vraag naar..... maar dit staat uiteraard los van eventuele kinderziektes die in de eerste batch zaten.
Laten we hopen dat dit niet waar is. Dan zullen ze de volgende xx80ti minstens zo duur of zelfs nog duurder maken.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Nvidia wil onverkochte GTX 1070 kaarten gaan uitrusten met GDDR5X geheugen:
https://www.techpowerup.c...x-1070-with-gddr5x-memory

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik durf te betwijfelen dat er echt zo veel vraag is naar de2080 ti, er lijken altijd meer high end kaarten verkocht te worden dan daadwerkelijk gebeurd.

[ Voor 14% gewijzigd door tomcatha op 08-12-2018 16:17 ]

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:16
Vraag me dan toch af wat voor voorraden dat zijn en hoe wanhopig ze daar vanaf willen. De 1080ti en 1070ti worden niet echt goedkoop aangeboden.
sdk1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 02:13:
[Afbeelding]

Verwijderd

mca2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:55:
Vraag me dan toch af wat voor voorraden dat zijn en hoe wanhopig ze daar vanaf willen. De 1080ti en 1070ti worden niet echt goedkoop aangeboden.

[...]
Misschien neemt Nvidia gewoon lekker de tijd. Ze hebben totdat Navi uitkomt, misschien voor de 1080 Ti langer. Waarom ze nu in prijs verlagen en voor minder verkopen als je ze later alsnog verkoopt als je dat niet doet?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heel irritant issue waar ik ook last van heb:

PSA: "NVIDIA Installer cannot continue" on Windows October 2018 Update and How To Fix It

Heb het zelf nog niet kunnen proberen maar hopelijk helpt dit anderen die dit issue ook hebben.

PS: Een andere oplossing die bij mij werkte is GE installeren. Conspiracy theorieen daargelaten snapte ik tot nu toe niet dat dat dan wel werkt. Persoonlijk zit ik helemaal niet op GE incl. emailregistratie te wachten. Daarnaast krijg ik geen beta drivers via GE.

Heel a-relaxed dat uitleg over het issue bij een 3rd party vandaan komt en nvidia hier uitzichzelf niks over zegt / uitlegt danwel ook een link naar downloadbare DCH drivers plaatst. :(

Andere handige oplossing uit de comments:
A very simple solution for download every time the updated DCH version.

Change the driver number in a old legit URL

us.download.nvidia.com/Windows/DRIVERVERSION/DRIVERVERSION-desktop-win10-64bit-international-dch-whql.exe

For the last version put 417.22 in the "DRIVERVERSION" section, like this.

us.download.nvidia.com/Windows/417.22/417.22-desktop-win10-64bit-international-dch-whql.exe

Voila
TechPowerup is goed bezig:
  • When a UWD/DCH driver is detected on Windows 10, it will be displayed as "DCH" in driver version
  • Advanced tab now includes an entry showing DCH driver status on Windows 10
  • etc

[ Voor 71% gewijzigd door Help!!!! op 10-12-2018 16:59 ]

• sdk1985
Lekker op semi annual (targeted) blijven zitten dus :P.

Verwijderd

mca2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:55:

[...]
1080 ti is al zo goed als op. En er is geen concurrentie tegen de 1070 ti.... dus waarom iets aan de prijs veranderen?

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12 22:17
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:55:
[...]

1080 ti is al zo goed als op. En er is geen concurrentie tegen de 1070 ti.... dus waarom iets aan de prijs veranderen?
Hoezo geen concurrentie? De RX Vega 64 wordt wel langzaam aan goedkoper en je kan nu al een Asus variant kopen voor rond de 445€. Je zit dan ook niet aan Gsync vast wat nog eens een monitor 200€ duurder maakt.

Verwijderd

Yep. Heb je gelijk in, misschien dat er januari nog wat gaat gebeuren. Maar ik zou er niet op rekenen dat er vandaag of morgen ineens 1070ti's voor 400 euro te koop komen.

Verwijderd

DLSS

Voor FF15 zou ik eerder kiezen voor TAA. Vooral bij dunnne lijnen (hekken van een afstand, lijnen van tenten...), zie je geflikker. Verder zijn er voor- en nadelen maar ik zou voor FF15 zeker voor TAA kiezen tussen deze twee.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:32:
DLSS
[YouTube: RTX DLSS vs. TAA Analysis: RTX Finally in Use]
Voor FF15 zou ik eerder kiezen voor TAA. Vooral bij dunnne lijnen (hekken van een afstand, lijnen van tenten...), zie je geflikker. Verder zijn er voor- en nadelen maar ik zou voor FF15 zeker voor TAA kiezen tussen deze twee.
Wat mij opvalt is dat bij DLSS het er "vlakker" uitziet. Alsof er compressie is uitgevoerd op de output. Beetje te vergelijken met HDMI die je op een limited color range kan zetten van 16-235 ipv de standaard 0-255.

Ik kan het niet helemaal goed verwoorden, je zou het filmpje moeten zien :P..

• Gekke Jantje
Het ligt geloof ik ook aan de engine. Unreal Engine doet het een stuk beter met DLSS. Ik vind FF er sowieso al erg verouderd uit zien met al die grote textures

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gekke Jantje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:35:
Het ligt geloof ik ook aan de engine. Unreal Engine doet het een stuk beter met DLSS. Ik vind FF er sowieso al erg verouderd uit zien met al die grote textures
Het ligt volgens mij aan het feit dat je met minder kleur informatie werkt omdat je naar beneden schaalt en de zooi blend. Uhuh grote textures.... dat is vast het probleem :z.
Het spel laat op sommige vlakken misschien wat vallen, maar het is ook te lang in ontwikkeling geweest. Ze hebben in ieder geval een goed en werkend spel afgeleverd ipv de shit die grote publishers tegenwoordig releasen in alpha status.

Hoe weet je dat Unreal Engine het beter doet? Het enige materiaal wat we volgens mij nog hebben daarvan is de demo. Die verandert niet dus je kan prima je model daar perfect op trainen, die luxe heb je niet in de praktijk. Dat is ook de reden dat GamersNexus met hun characters rondlopen ipv de benchmark te pakken, daarmee zie je veel beter de tekortkomingen.

• Lord_Dain
Raar, ik kreeg vanochtend een bericht op mijn telefoon in mijn nieuws overzicht.
Bericht zou afkomstig zijn van HWI met als titel 'Nvidia's aandelenkoers zakt door zijn hoeven'.
https://drimble.nl/dossie...s-bloomberg-verkopen.html
Maar het artikel is nergens meer te vinden? Is dit het nieuwe NDA / GPP van Nvidia @ work?

edit: koers is dus sinds 1 september al gehalveerd, echter je kan er weinig over vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 19-12-2018 08:33 ]

• lapino
Genoeg te vinden op google, tik gewoon "nvidia shares" in en je zal zien dat ze op halfjaar idd 50% kwijt zijn.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:33:
Raar, ik kreeg vanochtend een bericht op mijn telefoon in mijn nieuws overzicht.
Bericht zou afkomstig zijn van HWI met als titel 'Nvidia's aandelenkoers zakt door zijn hoeven'.
Maar het artikel is nergens meer te vinden? Is dit het nieuwe NDA / GPP van Nvidia @ work?

edit: koers is dus sinds 1 september al gehalveerd, echter je kan er weinig over vinden.
Of ze hebben net nVidia advertenties draaien en ze willen niet dat geld mislopen. Maar het is in ieder geval zeker niet de eerste keer dat er bij HWI een artikel wordt ingetrokken. Dat was het immers een aantal maanden terug met Seasonic.

Anyhow: https://www.techpowerup.c...-be-looking-for-a-way-out

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Lord_Dain
Wat slecht zeg. Je hoeft blijkbaar alleen nog maar ‘leuke’ berichten te verwachten op HWI en Tweakers.

Anyway originele artikel op bloomberg was paar posts hierboven gepost.

SoftBank Plans Sale of Stake in Nvidia Next Year

Verwijderd

LOL, ze komen een volle week later en dan trekken ze het nog in ook.

• Werelds
Gekke Jantje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:35:
DLSS is en blijft AA in post-processing. Het zal altijd dingen aanpakken waar het niet aan dient te komen, omdat het niet werkt met actuele object en texture informatie. UE moeten we nog van zien of dat het beter doet.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je moet dan ook niks plaatsen wat het grote groene jaloerse oog niet zal bevallen. Zeker niet als je een kleinere publicatie bent die volledig afhankelijk zal zijn van reviewsamples. O-)

• Lord_Dain
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:29:
[...]

Je moet dan ook niks plaatsen wat het grote groene jaloerse oog niet zal bevallen. Zeker niet als je een kleinere publicatie bent die volledig afhankelijk zal zijn van reviewsamples. O-)
Het is een schande en zoals TheMask aangeeft gebeurde dit ook al met een semi-kritisch artikel over Seasonic voedingen. Zijn wij dan makke schapen die alleen maar 'positief' nieuws gevoerd mogen worden? Ik dacht dat nieuws juist subjectief was en ter interpretatie van de lezer.. maar goed, beetje off-topic.

• sdk1985
Nvidia was ook flink overgevalueerd. Ze zijn van 25 dollar in 2016 naar 280 dollar in 2018 gestegen. Wat dat betreft raakt de mining hype de winst en omzetcijfers niet zo heel problematisch, maar blijkbaar is de koers er wel flink door opgeklopt.

• Gekke Jantje
Werelds schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:15:
[...]

DLSS is en blijft AA in post-processing. Het zal altijd dingen aanpakken waar het niet aan dient te komen, omdat het niet werkt met actuele object en texture informatie. UE moeten we nog van zien of dat het beter doet.
Wat ik qua demo heb gezien, ik weet niet of zo iets dan ook mogelijk is in games, werkt DLSS wel beter (gezien de film en ik weet niet of dat ook nog negatieve invloed heeft)

Verwijderd

Desktop is wel leuk en aardig, maar er mogen nu wel weer eens nieuwe laptop chippies komen! Zou zelfs een 2080 ti mobile komen, maar neem daar maar zoveel zout mee als er nodig is de brandjes van die arme laptoppies te blussen! XD

Uhum: https://wccftech.com/nvid...x-2080-rtx-2070-rtx-2060/

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:19:
[...]

Het is een schande en zoals TheMask aangeeft gebeurde dit ook al met een semi-kritisch artikel over Seasonic voedingen. Zijn wij dan makke schapen die alleen maar 'positief' nieuws gevoerd mogen worden? Ik dacht dat nieuws juist subjectief was en ter interpretatie van de lezer.. maar goed, beetje off-topic.
Tja tegenwoordig is nieuws het kopiëren en plakken en eventueel vertalen van een persbericht bij veel sites. Een half kritisch stuk naar een fabrikant toe wordt op verzoek van de fabrikant direct verwijderd en dat is dan nog een bericht dat gekopieerd en vertaald is van een andere site. Zelf de journalistiek bedrijven is er al helemaal niet meer bij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:57:
Desktop is wel leuk en aardig, maar er mogen nu wel weer eens nieuwe laptop chippies komen! Zou zelfs een 2080 ti mobile komen, maar neem daar maar zoveel zout mee als er nodig is de brandjes van die arme laptoppies te blussen! XD

Uhum: https://wccftech.com/nvid...x-2080-rtx-2070-rtx-2060/
Het zal dan flink onderklokt moeten zijn.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 18:07
Ik ben benieuwd hoe ver ze eventueel willen gaan met een GTX 11xx serie. T/m de GTX 1150 zou ik begrijpen. Als ze GTX 1160 t/m 1180 (Ti) willen maken, dan kunnen ze genoeg boze consumenten verwachten.

Ik zou het zelf niet erg vinden als ze een RTX 2080Ti kaart zouden uitbrengen als een GTX 1180Ti kaart voor een betaalbare prijs.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
RobinNL schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:58:
Ik zou het zelf niet erg vinden als ze een RTX 2080Ti kaart zouden uitbrengen als een GTX 1180Ti kaart voor een betaalbaardere prijs.
Fixed that for you :+

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het komt bij mij een beetje over als klagen bij Mercedes dat de S-Klasse duurder is dan een Volkswagen Passat.

Heb je het geld niet voor een S-Klasse dan haal je iets anders wat wel binnen je budget past (C-Klasse of VW), maar dat geklaag, er is keuze zat...

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

mitsumark schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:04:
Het komt bij mij een beetje over als klagen bij Mercedes dat de S-Klasse duurder is dan een Volkswagen Passat.

Heb je het geld niet voor een S-Klasse dan haal je iets anders wat wel binnen je budget past (C-Klasse of VW), maar dat geklaag, er is keuze zat...
Het is eerder dat de C-klasse of VW ineens voor S klasse prijzen wordt verkocht. :+

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:19
mitsumark schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:04:

Zelfs als je het geld hebt liggen voor een S-klasse dan wil dat nog niet zeggen dat het een goede koop is. Zeker niet als de optie die voor het grootste deel de meerprijs bepaald niet in je wensenpakket zit.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Help!!!! schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:46:
[...]
Het is eerder dat de C-klasse of VW ineens voor S klasse prijzen wordt verkocht. :+
Je hebt een punt, maar ik weet niet of die vergelijking op gaat
Het gaat dan namelijk wel om een opvolger die 20% beter is (en 40% meer kost).
We zijn 'gewend' aan een betere prijs/performance per generatie, al is dat eigenlijk al lang niet altijd meer het geval voor de high-end kaarten (sinds Nvidia 9xx / AMD 2xx ?).
Beakzz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:53:
[...]
Zelfs als je het geld hebt liggen voor een S-klasse dan wil dat nog niet zeggen dat het een goede koop is. Zeker niet als de optie die voor het grootste deel de meerprijs bepaald niet in je wensenpakket zit.
Ik denk ook niet dat een 2080(ti) een goede koop is, mijn punt is, dan koop je het toch gewoon niet... Ik denk ook niet dat een S-Klasse een best buy is, maar dan ga ik er niet over klagen dat ie te duur is.

Edit: @Beakzz quotes gefixt

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:19
@mitsumark

Je quotes gaan een beetje fout :)

Klagen mag toch altijd? Natuurlijk is uiteindelijk de keuze niet kopen, maar ik zat echt te wachten om mijn 1070 te upgraden naar het maximale met de huidige generatie dus ik had het geld klaar liggen. De meerprijs had niet eens een probleem geweest als de prestaties veel hoger hadden gelegen, maar ik baal echt van die RTX move.

Eigenlijk had ik dus een C-klasse en wilde ik upgraden naar S-klasse zodra het nieuwe model er was, maar die is nu ineens veel hoger geprijsd om een functie die me niets doet. Ah who am i kidding? Ik wil helemaal geen Mercedes :+

• sdk1985
[...]

De RTX 2070 vind ik tot heden nog wel te doen, prijs/prestatie net even wat beter dan de GTX 1070 in 2016. Natuurlijk wel jammer dat hij boven de psychologische grens van 500 euro gaat. Maar ja we leven in hoog conjunctuur en niets lijkt momenteel te gek te zijn...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Voor de RTX2080/TU104 misschien. RTX2080Ti/TU102 is een volledig nieuwe klasse van videochip waar de prijs op zich niet eens zo bezopen is. RTX2070/TU106 haar prijs is redelijk gezien het formaat van de chip. Het probleem is dat de prestatiewinst over Pascal zeer gering is en heel veel transistoren zijn gebruikt voor een vrijwel nutteloze implementatie van ray tracing hardware. Prijs/prestaties van Turing is daarom slecht. Je betaalt eigenlijk voor hardware die je nauwelijks kan gebruiken.

Maar Nvidia komt kennelijk ook nog met een GTX1100. Waarom?
Zo maak je de line-up nou onduidelijk. Verder gaan die GTX1100 kaarten absoluut niet in de buurt komen van Turing qua prestaties. Nvidia gaat zichzelf echt niet in het voet schieten door kleinere chips zonder ray tracing hardware te ontwikkelen en produceren die de RTX2070 en RTX2080 beconcurreren.

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-11 13:01
DaniëlWW2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:03:
[...]Maar Nvidia komt kennelijk ook nog met een GTX1100. Waarom?
Zo maak je de line-up nou onduidelijk. Verder gaan die GTX1100 kaarten absoluut niet in de buurt komen van Turing qua prestaties. Nvidia gaat zichzelf echt niet in het voet schieten door kleinere chips zonder ray tracing hardware te ontwikkelen en produceren die de RTX2070 en RTX2080 beconcurreren.
Zal ook gewoon de GTX 1160 (en lager inclusief de TI versies die erbij horen) worden i.p.v. RTX 2060.
Tenzij AMD hun Navi in prijs/performance de 2080(/TI) voorbij gaan zal het vermoedelijk ook wel zo blijven tenzij tenzij turing chips een percentage uitval heeft op de RTX/tensor cores waardoor je een 1180 op de markt kan zetten als een cut down 2080 oid.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Verwijderd

Natuurlijk mag je klagen maar alle mensen die die kaarten kopen voor een - volgens hen - te hoge prijs veroorzaken die hoge prijs.

• Gekke Jantje
Nvidia heeft ook een auto oc feature van Turing naar Pascal gebracht. Echter moet je er wel MSI Afterburner voor gebruiken.

• Werelds
Gekke Jantje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:15:
Nvidia heeft ook een auto oc feature van Turing naar Pascal gebracht toestemming gegeven Pascal videokaarten te laten werken met Rivatuner's OC scanning. Echter moet je er wel MSI Afterburner voor gebruiken.
FTFY ;)

EVGA's Precision X1 mag die functie overigens ook gebruiken, dus als daar nog geen versie van is die het mogelijk maakt met Pascal, zal dat op korte termijn wel gebeuren.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ondertussen lijkt de RTX2060 toch een zekerheid zijn geworden. Lijkt ook wat ray tracing hardware te bevatten waardoor het waarschijnlijk een cut down TU106 chip is. Het betekent alleen wel dat Nvidia waarschijnlijk wederom de hoofdprijs gaat vragen omdat TU106 nog steeds een 445mm2 chip is. Ik pin die nu alvast maar op €400 en prestaties ergens tussen de GTX1070 en GTX1070Ti.

Pagina: 1 ... 60 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.