sdk1985 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 00:41:
[...]
Jeetje na jaren praten over videokaarten nog nooit opgemerkt dat meer dan 60 fps soepeler speelt, ook op een 60 Hz monitor

? Ik zou zeggen pak eens een shooter waarin je pak hem beet 150+ fps kunt halen en ga aan de slag met een framerate limiter. Weet niet wat voor specs je hebt maar je kan bijvoorbeeld de eerste Black Ops en dan nuketown pakken. Beetje pc doet daar ruim 150 fps Verschil tussen 30, 60 en 90 fps is voor mij aanzienlijk, op een 60 Hz scherm, en kan ik zonder fps metertje onderscheiden. Daarboven niet meer.
Of natuurlijk gewoon via de RivatunerStatisticsServer die je krijgt bij MSI afterburner/ EVGA precision, enz.
Totaal offtopic:
Ik speel op m'n desktop nog steeds met een 760 in combinatie met een koreaans scherm dat tot 110hz kan maar dat eigenlijk gewoon standaard op 60hz staat. Juist omdat ik eigenlijk amper het verschil zie
Mijn laptop heeft in combinatie met een 1060 (6gb) kaart een full hd scherm dat ook een veel hogere refresh haalt dan 60hz (standaard wel actief) en buiten de aanslag op de batterij duur zie ik er ook geen voordeel in.
Bij m'n laptop probeer ik zodoende vaak juist mijn fps te limiteren tot iets van 60, al de rest is gewoon extra hitte/batterij verbruik voor noppes
Zo zie je maar iedereen is anders en in mijn geval kan ik daardoor enorm veel geld uitsparen daar ik geen enkele behoefte heb om bij elke generatie mijn video kaart te upgraden
PS: Tegenwoordig game ik voor de "recentere" games op m'n xbox (S) een aanrader voor personen die geen 500+ willen uitgeven aan gpu upgrades. Je kan er momenteel zelf één kopen voor 166 euro + forza horizon 4 (die je kan doorverkopen). En ja ik heb een oude tv dus 50hz is het maximum daarop en daar het signaal sowieso via m'n receiver (Onkyo 616) gaat zal het effect van hogere fps naar m'n tv wellicht toch teniet worden gedaan
M'n PC is eerder voor games gelijk EU4, Total War .. hell de enige mmo die ik indertijd speelde was turn based.
Kortom in mijn geval (en wellicht vele andere niet high-end gamers of mensen zonder een super zicht) is het wel zichtbaar dat je 30fps haalt ipv 60 of wisselvallig met serieuze pieken naar beneden toe maar alles boven de 60 zie ik amper.
Ik weet wel dat toen ik nog shooters veel speelde dat hogere fps er vaak toe leidde dat je "beter" speelde maar persoonlijk denk ik dat het meer aan de brakke shooter engines ligt dan wat ik daadwerkelijk "zag".
PS: Ik ben inderdaad bijziend + slecht dieptezicht "3D" komt sowieso voor mij als onwerkelijk over
On topic: Héél lang verhaal die eigenlijk vooral het belang van de mid-end markt benadrukt, het is juist daar dat de meeste mensen zitten en de meeste kaarten verkocht worden. Een vervanger van de 1060 die minder verbruikt (en die stiekem wat beter scoort dan de onlangs gelanceerde
4590

) zal iedereen plezier doen zowel voor desktop als voor laptop gebruik.
Kan oa de mx130 er op termijn uit als low end discrete laptop gpu kaart .. die is het in mijn opinie "net niet".