Paprika schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:04:
Dan speel je hem toch over een paar jaar?

Geef mij maar juist meer Crysis 1-achtige games i.p.v. spellen die al vanaf dag 1 met 120 FPS te spelen zijn. Ik heb liever een blik naar de toekomst (al geldt dit niet voor AC overigens imo).
Crysis ja, Crysis 2 nee, Crysis 3 mwah. Overigens moeten we de eerste Far Cry ook niet vergeten, die deed ook veel dingen belachelijk goed voor z'n tijd.
Crysis 1 was inderdaad terecht "zwaar". Er zat niets in dat nergens op sloeg of onevenredig veel performance kostte. Het belangrijkste punt was echter dat het ook schaalbaar was: Ultra was ook echt
ultra, maar zelfs op medium zag het spel er waanzinnig uit en op de meest gangbare resolutie van die tijd (1680x1050) trok G80 dat. Wel maar net, maar het ging wel. Wat Crytek met Crysis 1 deed was gewoon de shaders tot het maximale pushen, maar dan wel op zo'n manier dat ze de intensiteit simpelweg iets terug konden schroeven om soepeler te draaien. Op High kreeg je bijvoorbeeld HDR lighting er bij en werden soft shadows daarmee ook veel mooier. Hun texture kwaliteit niveaus schaalden ook heel goed. Waar ze wel de plank mee mis sloegen is de haalbaarheid van alles maxed out. Met DX9/10 heb je niet zo heel veel mogelijkheden om de workload te verdelen, dus horizontaal schalen (meer cores op zowel CPU als GPU) werkt niet zo geweldig met die engine. En verticaal schalen (snellere cores) is sindsdien eigenlijk in verhouding maar weinig gebeurd, waar zij wel min op meer hebben gebouwd.
Dat staat in schril contrast met de opvolger. Crysis 2 deed alles wat het vorige deel goed deed, fout. Zowel qua gameplay als qua graphics. Afgrijselijke texture kwaliteit, overal vaseline geknoeid en uiteraard misbruik van tessellation. Ik moet eigenlijk eens CryEd opnieuw installeren en een paar van de C2 maps met wireframes doorlopen, want dat spel is nog steeds een geweldig voorbeeld van hoe het niet moet. Even los van het gebrek aan culling/occlusion (de oceaan onder de map is het bekende voorbeeld, maar dat geldt voor alles in de map), draafden ze ook door met het aantal samples. Sta je in-game nog 15 meter van een rots af, zitten zij al doodleuk op 16 of 32 samples. Slaat nergens op.
Crysis 3 was mooi, maar schaalde minder lekker. En in verhouding tot enkele tijdsgenoten was het niet zo voortvarend als het eerste deel. Crytek had toen meer concurrentie
De AC games kan ik, net als jij, niet in datzelfde rijtje plaatsen. Om te beginnen zijn ze echt niet zo mooi als sommigen vinden. Texture kwaliteit laat vaak te wensen over en al jaren hebben ze veel last van pop-in en andere LoD problemen. Hun lighting kan ook echt niet op tegen bijvoorbeeld Battlefield - en dat terwijl het low-pace 100% SP games zijn. En schalen doen ze ook niet lekker.
Nee, waar hun engine al jaren keihard mee op z'n bek gaat, is framepacing. Ze optimaliseren nog altijd voor 1080p30 (hoi consoles) en daarboven is er simpelweg nauwelijks framepacing. 70 FPS gemiddeld klinkt leuk, maar vloeiend is dat niet in die games. En laat ik het dan maar niet over het gebrek aan testen met AMD hebben. Ik weet helaas hoe het er aan toe gaat in hun QA kantoren en laten we het er maar op houden dat de waardeloze performance op AMD GPU's niet echt aan AMD ligt.
En als je dan ziet dat een 2080 Ti moeite heeft gemiddeld 60+ FPS te halen met hoe de game er uit ziet - waarbij 45% van de frames boven de 16.67ms zit en de laatste 5% zelfs tegen of boven de 20ms? Nee, sorry
Er wordt te veel goed gepraat tegenwoordig. Games als AC verkopen helaas als warme broodjes, terwijl ze vanuit technisch standpunt gewoon uitermate ruk zijn. Dat er mensen zijn die de gameplay leuk vinden kan, maar dat betekent nog niet dat je de technische kant moet negeren. Het zit gewoon slecht in elkaar.
Edit:
Zie
hier een GIFje van een 8800 GT tegenover een 560 Ti. Beide 35 FPS op 1920x1200, maar de 8800 GT draait op medium met 4xAA, de 560 Ti op Very High met 2xAA.
Wat Crysis op Very High doet, doen veel games nu nog maar nauwelijks. En dat deden zij in 2007.
Elf jaar geleden. Bewegende planten en dergelijke zie je nu ook nauwelijks, dat deden zij toen ook al.
[
Voor 5% gewijzigd door
Werelds op 06-10-2018 17:22
]