Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:47:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat dat het doel is.
[...]
Ik denk dat het wel goed werkt (bij mij niet maar bij mensen die gemakkelijk beïnvloedbaar zijn wel), het geeft extra media-aandacht en dat is alles wat Nvidia nodig heeft. Meer aandacht wekt meer interesse bij een deel van die mensen die het zien/lezen/horen. Verstandige mensen wachten inderdaad op de benchmarks maar als er niet een flinke groep mensen zou zijn die pre-ordert dan zou Nvidia geen pre-orders aanbieden. Het is wat mij betreft van de ratten besnuffeld dat mensen hardware of spellen pre-orderen. Ik hoorde laatst de theorie dat het preorderen bij spellen, geforceerd door publishers door content te locken voor alle mensen die eerst de reviews afwachten (Ubisoft deed dit bijvoorbeeld voor missies bij Assassin's Creed), hardwarebedrijven stimuleerde om ook preorders te gebruiken. Alleen krijg je bij hardware geen unieke content.
Offtopic. Gamers zouden ook geen pre-orders moeten plaatsen, als niemand pre-ordert dan stoppen ze met die onzin. Hetzelfde voor DLC's, als niemand ze koopt dan gaat de DLC-content weer in het spel zitten, misschien met een wat hogere prijs maar je weet dan tenminste wat je betaalt en wat je krijgt.
Crowdfunding is voor mij een ander verhaal, dat is een prima concept maar wel iets waarmee je erg voorzichtig moet zijn!
Goh pre-orderen van hardware zou ik zelf ook nooit doen (ik wacht altijd tot de prijzen wat zakken na een tijdje, momenteel kan je blijven wachten

) maar eigenlijk in tegenstelling tot software loop je weinig "risico".
Je bent zeker dat je de kaart snel zal hebben, vallen de reviews echter tegen annuleer je gewoon je pre-order of stuur je de kaart binnen 14dagen terug.
En als het deze generatie gaat zoals met de vorige is pre-orderen mss niet zo'n slechte zet daar de initiële prijzen (hopelijk niet) mss zelf lager gaan liggen dan de prijzen voor de volgende 6 maanden.
Het feit dat TSMC's productiecapaciteit enorm beperkt is (veel producenten willen allemaal hetzelfde productieprocédé gebruiken) en nVidia ook nog zeker hun oude stock volledig wil zien weggewerkt hebben zou het wel eens kunnen zijn dat er weer een lange periode van Vraag >>> Aanbod er aan zit te komen
Beide GPU fabrikanten hebben namelijk perfect kunnen afleiden dat je zolang je het aanbod klein houdt je niet eens met goede gpu's moet afkomen om record winsten te maken. Hell tmag zelf driemaal verpakte "rommel" zijn zolang er een tekort is zullen ze er enorm veel voor betalen.
Gelukkkig zit Intel eraan te komen anders zag het er niet goed uit voor de komende jaren, indien één van de twee partijen al besluit dat ze toch niet moeten investeren want verkopen doen ze toch, zou de andere partij daar ook wel eens in kunnen meegaan...
Of tis juist dankzij die relatieve "stilstand" dat Intel denkt om eindelijk een kans te maken ... (Allezinds was het het ideale moment om aan goedkope R&D kennis/personeel te geraken).
Soit on topic:
Zoiets kan je bij andere hardware ook zien, succesvolle verkopen zijn de pre-orders meer dan de initiële voorraad, bij slechte verkopen zitten sommige handelaren met een hele stock aan onverkochte/geretourneerde pre-orders..
PS: Ik heb bv onlangs nog pre-order deal packetten (fysieke blu-ray+ extra's) voor een 10de van de initiële prijs kunnen kopen, soms is geduld hebben een mooie deugd, soms grijp je er serieus naast.
Maar waarom je ooit in godsnaam software zou pre-orderen??? Te meer day one edities vaak nog de minste editie van al is en er nooit of te nimmer er een tekort zal zijn ... Ik ga er maar vanuit dat ik sommige mensen nooit zal begrijpen. Aan de andere kant ben ik ook een sukkel aan de gelimiteerde oplages waarvan ze in Japan zo'n fan zijn om zodoende duur en snel alles te kunnen verkopen. (Bij een te groot succes/tekort brengen ze gewoon later een v2 uit ... zo slim zijn ze wel hoor

)