• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Paprika schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:56:
Je kunt ook een release hebben zoals de 9800GTX waarbij alles onder NDA was tot aan dezelfde dag dat ze in de winkel lagen. Zelf had ik hem effectief zelfs eerder in bezit dan dat er reviews konden worden geplaatst. Uiteraard melken ze de media een beetje, maar dat was met Vega bijvoorbeeld ook 't geval. Als consument heb je er toch geen last van?
Ja wat is last hebben?

Het zijn natuurlijk 1st world problems maar goed, als ik in de markt ben voor die kaarten heb ik geen zin om allerlei getrapte, gedripfeede info te krijgen over lange periode voordat ik iets kan beslissen.

Vind het gewoon een vermoeiende manier van handelen / marketing ongeacht wie het doet.

Lijkt mij logische verwachting:
NVIDIA's 20-series Could be Segregated via Lack of RTX Capabilities in Lower-tier Cards

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 07-09-2018 21:39 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:27:
Het zijn natuurlijk 1st world problems
Dat is een understatement. :p
Ik heb er geen last van maar het heeft bij mij wel het effect dat ik het juist minder volg. Blijkbaar is het voor mij dus ook een vermoeiende manier van handelen.

1 voordeel van het gesegregeerd zijn van de 2000-serie van Nvidia, in ieder geval zullen de developers en Nvidia ervoor zorgen dat je die nieuwe features volledig kan uitschakelen en dat de performance niet verminderen.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
sdk1985 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:59:
[...]

Package zelf ja, gpu door de bredere bus>nee. Werelds kom er maar in :P .
Ja en nee :p

Allereerst moet je kijken naar het geheugen an sich. HBM is, afhankelijk van de precieze configuratie, ergens tussen de 3 en 10 keer efficiënter dan GDDR5(X). Dat wil zeggen dat waar een 1080 Ti met z'n 352-bit bus* goed is voor 484 GB/s en waarschijnlijk ergens rond de 35W verbruikt voor de geheugen chips, een Vega 64 met z'n 2048-bit bus goed is voor 484 GB/s (see what I did there? :+) waarschijnlijk onder de 15W zit voor het geheugen.

Daar staat inderdaad tegenover dat de GPU die zelf iets groter móet zijn en dat de memory controller daardoor dus iets complexer wordt.

Nu komt echter de grote clou. Nvidia moet 352 lanes op 1376 MHz aan sturen, onder een spanning van 1,35V. AMD moet dan wel 2048 lanes aan sturen, dat doen ze echter ook op slechts 472 MHz aan 1,2V. Het verbruik is een kwadratische functie van die twee en hoewel ik hier geen exacte cijfers aan durf te hangen (vooral ook omdat de MC niet exact op dezelfde spanning draait), vermoed ik dat het verbruik voor een MC voor GDDR of HBM nauwelijks verschilt voor dezelfde bandbreedte. AMD verliest wel weer enkele Watts aan de interposer en het hele package, maar dat zal om een-cijferige getallen gaan.

Ik zou wel een voorbeeld circuit kunnen gaan nemen om te laten zien hoe belangrijk die frequentie en dat beetje spanning is, maar dat gaat denk ik te ver voor dit topic. En ik zou mezelf ook even een serieuze opfriscursus moeten geven om het goed te doen. P = V * I en I = V / R zijn leuk, maar dat stukje reactantie berekenen ontgaat me even.. :+

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 15:09
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:47:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat dat het doel is.

[...]

Ik denk dat het wel goed werkt (bij mij niet maar bij mensen die gemakkelijk beïnvloedbaar zijn wel), het geeft extra media-aandacht en dat is alles wat Nvidia nodig heeft. Meer aandacht wekt meer interesse bij een deel van die mensen die het zien/lezen/horen. Verstandige mensen wachten inderdaad op de benchmarks maar als er niet een flinke groep mensen zou zijn die pre-ordert dan zou Nvidia geen pre-orders aanbieden. Het is wat mij betreft van de ratten besnuffeld dat mensen hardware of spellen pre-orderen. Ik hoorde laatst de theorie dat het preorderen bij spellen, geforceerd door publishers door content te locken voor alle mensen die eerst de reviews afwachten (Ubisoft deed dit bijvoorbeeld voor missies bij Assassin's Creed), hardwarebedrijven stimuleerde om ook preorders te gebruiken. Alleen krijg je bij hardware geen unieke content.

Offtopic. Gamers zouden ook geen pre-orders moeten plaatsen, als niemand pre-ordert dan stoppen ze met die onzin. Hetzelfde voor DLC's, als niemand ze koopt dan gaat de DLC-content weer in het spel zitten, misschien met een wat hogere prijs maar je weet dan tenminste wat je betaalt en wat je krijgt.
Crowdfunding is voor mij een ander verhaal, dat is een prima concept maar wel iets waarmee je erg voorzichtig moet zijn!
Goh pre-orderen van hardware zou ik zelf ook nooit doen (ik wacht altijd tot de prijzen wat zakken na een tijdje, momenteel kan je blijven wachten :P ) maar eigenlijk in tegenstelling tot software loop je weinig "risico".
Je bent zeker dat je de kaart snel zal hebben, vallen de reviews echter tegen annuleer je gewoon je pre-order of stuur je de kaart binnen 14dagen terug.
En als het deze generatie gaat zoals met de vorige is pre-orderen mss niet zo'n slechte zet daar de initiële prijzen (hopelijk niet) mss zelf lager gaan liggen dan de prijzen voor de volgende 6 maanden.
Het feit dat TSMC's productiecapaciteit enorm beperkt is (veel producenten willen allemaal hetzelfde productieprocédé gebruiken) en nVidia ook nog zeker hun oude stock volledig wil zien weggewerkt hebben zou het wel eens kunnen zijn dat er weer een lange periode van Vraag >>> Aanbod er aan zit te komen :(
Beide GPU fabrikanten hebben namelijk perfect kunnen afleiden dat je zolang je het aanbod klein houdt je niet eens met goede gpu's moet afkomen om record winsten te maken. Hell tmag zelf driemaal verpakte "rommel" zijn zolang er een tekort is zullen ze er enorm veel voor betalen.
Gelukkkig zit Intel eraan te komen anders zag het er niet goed uit voor de komende jaren, indien één van de twee partijen al besluit dat ze toch niet moeten investeren want verkopen doen ze toch, zou de andere partij daar ook wel eens in kunnen meegaan...
Of tis juist dankzij die relatieve "stilstand" dat Intel denkt om eindelijk een kans te maken ... (Allezinds was het het ideale moment om aan goedkope R&D kennis/personeel te geraken).

Soit on topic:
Zoiets kan je bij andere hardware ook zien, succesvolle verkopen zijn de pre-orders meer dan de initiële voorraad, bij slechte verkopen zitten sommige handelaren met een hele stock aan onverkochte/geretourneerde pre-orders..
PS: Ik heb bv onlangs nog pre-order deal packetten (fysieke blu-ray+ extra's) voor een 10de van de initiële prijs kunnen kopen, soms is geduld hebben een mooie deugd, soms grijp je er serieus naast.

Maar waarom je ooit in godsnaam software zou pre-orderen??? Te meer day one edities vaak nog de minste editie van al is en er nooit of te nimmer er een tekort zal zijn ... Ik ga er maar vanuit dat ik sommige mensen nooit zal begrijpen. Aan de andere kant ben ik ook een sukkel aan de gelimiteerde oplages waarvan ze in Japan zo'n fan zijn om zodoende duur en snel alles te kunnen verkopen. (Bij een te groot succes/tekort brengen ze gewoon later een v2 uit ... zo slim zijn ze wel hoor :+ )

Specs

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-12 17:51
lightdestroyer schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:38:
[...]

zou het wel eens kunnen zijn dat er weer een lange periode van Vraag >>> Aanbod er aan zit te komen :(
Beide GPU fabrikanten hebben namelijk perfect kunnen afleiden dat je zolang je het aanbod klein houdt je niet eens met goede gpu's moet afkomen om record winsten te maken. Hell tmag zelf driemaal verpakte "rommel" zijn zolang er een tekort is zullen ze er enorm veel voor betalen.
Heb je gemist dat Nvidia tegenwoordig 3123 miljoen per kwartaal omzet?

Q2 2019 $3,123 (let op Nvidia loopt 1 jaar voor)
Q2 2018 $2,230
Q2 2017 $1,428
Q2 2016 $1,153
Q2 2015 $1,103

Nvidia is in 3 jaar 3 keer zoveel gaan leveren. Met dat soort cijfers kun je niet gaan impliceren dat het aanbod bewust wordt beperkt. Pc gaming is booming.

Zit er overigens wel dik in dat in ieder geval Nvidia heeft geleerd dat na een prijsverhoging iedereen toch nog wel die gpu koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 10-09-2018 15:48 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24
sdk1985 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:37:
[...]

Q2 2018 $2,230
Q2 2017 $1,428
Q2 2016 $1,153
Q2 2015 $1,103

Nvidia is in 3 jaar 3 keer zoveel gaan leveren. Met dat soort cijfers kun je niet gaan impliceren dat het aanbod bewust wordt beperkt.

Zit er overigens wel dik in dat in ieder geval Nvidia heeft geleerd dat na een prijsverhoging iedereen toch nog wel die gpu koopt.
Zoniet dan kopen mensen wel de vorige generatie GTX 10**, aangezien ze geen concurrent hebben, en deze nog ruim boven de norm presteren (klein percentage dat voor Vega gaat, maar dat is verwaarloosbaar).

Dus win/win situatie voor Nvidia

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Voor wie geïnteresseerd is in een Pascal-kaart met een korting, reken er niet op dat de prijzen nog gaan dalen in de komende paar maanden, de periode dat ze een 'te' grote voorraad hadden is voorbij dus de prijzen zullen weer wat gaan stijgen.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:57:
Voor wie geïnteresseerd is in een Pascal-kaart met een korting, reken er niet op dat de prijzen nog gaan dalen in de komende paar maanden, de periode dat ze een 'te' grote voorraad hadden is voorbij dus de prijzen zullen weer wat gaan stijgen.
Heb je daar nog een bron voor of is het meer iets van een persoonlijke inschatting?

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 15:09
choogen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:08:
[...]

Heb je daar nog een bron voor of is het meer iets van een persoonlijke inschatting?
Kvraag me af waarom je het zelf een inschatting dient te noemen, de hoge verkoopsperiode komt eraan en er komen geen nieuwe mid-range kaarten en de nieuwe high-range kaarten zitten gewoon in een hogere prijs-bracket.

Ik zou eerder zeggen dat de huidige "overstock" een gewone stock is voor de komende periode. De vraag is worden er nog veel GTX gpu's bij geproduceerd of is de productie hiervan verminderd (ik hoop van niet).
sdk1985 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:37:
[...]

Q2 2018 $2,230
Q2 2017 $1,428
Q2 2016 $1,153
Q2 2015 $1,103

Nvidia is in 3 jaar 3 keer zoveel gaan leveren. Met dat soort cijfers kun je niet gaan impliceren dat het aanbod bewust wordt beperkt. Pc gaming is booming.
Conclusie: toen we een tekort hadden aan de aanbod kant heeft nVidia zijn omzet en winst kunnen verveelvoudigen.
Wel je kan altijd hopen dat ze nu zeggen "meer winst, nah daar gaan we niet voor laten we meer produceren en minder winst pakken in totaal". (De AMD way of doing business dat heeft hun tot nu toe altijd serieuse winstcijfers gegeven :+ )
Zolang je geen deftige concurrent hebt en blijkbaar de consumenten bereid zijn de hoofdprijs te betalen voor nieuwe kaarten (hoge prijselasticiteit noemen ze zoiets ;( ) Zou ik er niet op rekenen dat ze het aanbod express verhogen zodat we goedkopere (oudere) kaarten op de kop kunnen tikken.

Allemaal de schuld van die mensen die meer dan 600 euro betalen voor een nieuwe kaart :o
Soit binnenkort kunnen we laptops kopen ze openbreken en de gpu's/cpu's/ram apart doorverkopen >:)

PS: Moesten mensen het "algemene" nieuws niet volgen, tis nu offcieel dat ook Intel springt op de beperkte productiecapaciteit om hun chipsets en low end cpu's te bakken.
Dubbele winst: beperken van hun eigen investeringen en direct productiecapaciteit innemen van hun concurrenten. Hopelijk breekt het nVidia (en AMD) niet zuur op hun afhankelijkheid van één chipfabrikant.

Ik geloof dat AMD eventueel nog naar Samsung zou kunnen gaan maar geen enkel idee of nVidia een plan B liggen heeft.

Specs

Verwijderd

choogen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:08:
[...]

Meldingen dat de voorraad op aan het drogen is, het is niet mijn inschatting. Als de voorraad schaarser wordt en de vraag wordt hoger of blijft gelijk dan stijgt de prijs.
lightdestroyer schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:Ik zou eerder zeggen dat de huidige "overstock" een gewone stock is voor de komende periode.
Er was een overstock maar dat komt doordat Nvidia teveel kaarten maakte in anticipatie op mining.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 13:47 ]

• choogen
  • Niet online

choogen

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]
Meldingen dat de voorraad op aan het drogen is, het is niet mijn inschatting. Als de voorraad schaarser wordt en de vraag wordt hoger of blijft gelijk dan stijgt de prijs.
Kun je daar wat specifieker over zijn? Gaat het dan om GTX 1080Ti kaarten of GTX 1070 kaarten die opraken? Of om nog weer andere modellen? Er bestaan wel uitverkochte modellen (bijv. pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 DT GAMING), maar is er nog steeds een ruime keuze aan 1080 of 1070 kaarten.

Tijdens een recente video-aflevering van HWI TV werd er gespeculeerd dat Nvidia misschien binnenkort wel met kortingen op de proppen zal komen om de overtollige Pascal kaarten kwijt te raken, maar pas wanneer de RTX kaarten daadwerkelijk beschikbaar zijn gekomen. We weten niet zeker hoe groot de GPU voorraad/overproductie bij Nvidia en de AIB partners momenteel is, noch om welke Pascal kaarten het dan precies gaat (highend of iets meer midrange).

Edit: via de Prijsvergelijker van HWI krijg ik de volgende getallen (op voorraad/totaal # modellen)
GTX 1070 : (58/96) 60%
GTX 1070Ti : (30/31) 97%
GTX 1080 : (38/88) 43%
GTX 1080Ti : (47/79) 60%
GTX 1060 6GB: (49/76) 65%

[ Voor 10% gewijzigd door choogen op 11-09-2018 15:37 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 14:58
Paprika schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:58:
[...]

We previously reported that NVIDIA GeForce RTX reviews will go live on September 14th. Turns out that was incorrect. There is indeed an embargo ending on September 14th but is only for Turing architecture details, basically the stuff that was presented at the Editors’ Day.

The reviews will be available on September 17th, but only reviews of GeForce RTX 2080 graphics cards. The RTX 2080 Ti reviews will go live two days later, a day before the preorders end, which is September 19th.

The good news is that reviews of both Founders Edition and AIB cards will be published on the same day.

----

19e voor de Ti...
https://videocardz.com/ne...ws-date-to-september-19th

Nu is de niet Ti versie dus ook de 19e geworden. ;)

• Turismo
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:57:
Denk dat je wellicht gelijk hebt, ik had tot vorige week nog een GTX 980 met het plan up te graden naar Turing en Pascal over te slaan, nu 20** er te duur uit gaat zien en raytracing op 1080p60fps mij nou niet echt bekoord.

Gezien ik al een tijd een ultrawide 3K scherm heb, en de GTX 980 toch wel tegen zijn limieten aan het lopen was.

Ik heb mooi een 2ehands MSI 1080 ti Gaming X voor € 560 op de kop weten te tikken.
Waarom mijn plezier nog langer uit stellen als ik er al nu van kan profiteren.

Mochten prijzen nou toch nog dalen verwacht ik niet meer dan € 450 2e hands na de RTX release, dat is die € 100 mij wel waard 8)

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 14:53

GekkeR

key = key

Mijn 2080ti heb ik maar gecancelled, krijgt een ander persoon hem sneller.
Ik twijfelde sterk of ik NU zou upgraden (2080ti / 9900k) of wacht op 7nm volgend jaar.
Mijn verstand heeft uiteindelijk gewonnen :)
Moet wel zeggen dat Cyberpunk uiteindelijk gaat bepalen.
Die game speel ik 4K maxed out, onafhankelijk van wat het kost.
Dat zal mijn oude 4930k met 980ti niet meer trekken op dat niveau.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 18:28
Ze maken er ook een potje van dit keer. Je weet gewoon niet wat je koopt tot 2 dagen voor launch.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• sdk1985
Turismo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:51:
[...]

Denk dat je wellicht gelijk hebt, ik had tot vorige week nog een GTX 980 met het plan up te graden naar Turing en Pascal over te slaan, nu 20** er te duur uit gaat zien en raytracing op 1080p60fps mij nou niet echt bekoord.

Gezien ik al een tijd een ultrawide 3K scherm heb, en de GTX 980 toch wel tegen zijn limieten aan het lopen was.

Ik heb mooi een 2ehands MSI 1080 ti Gaming X voor € 560 op de kop weten te tikken.
Waarom mijn plezier nog langer uit stellen als ik er al nu van kan profiteren.

Mochten prijzen nou toch nog dalen verwacht ik niet meer dan € 450 2e hands na de RTX release, dat is die € 100 mij wel waard 8)
edit: Oops las verkeerd. Dacht dat je een 1080 gaming voor 560 had gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 11-09-2018 21:41 ]

• Turismo
sdk1985 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:39:
[...]
edit: Oops las verkeerd. Dacht dat je een 1080 gaming voor 560 had gekocht.
Eerlijk gezegd zou een 1080 waarschijnlijk ook in mijn behoefdes hebben voldaan, echter zou ik dan weer net over de 60fps in bepaalde games zitten op 3440x1440.

Met het oog op de toekomst toch maar in een 1080ti geinvesteerd, wat nu wellicht wat overkill lijkt, maar ach weer een kopzorg minder :9

De prijs was goed, voor een 1080 non ti natuurlijk niet, dan kan je nieuw nog wel kopen voor zo'n prijs.

• sdk1985
Turismo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:52:
[...]

Eerlijk gezegd zou een 1080 waarschijnlijk ook in mijn behoefdes hebben voldaan, echter zou ik dan weer net over de 60fps in bepaalde games zitten op 3440x1440.

Met het oog op de toekomst toch maar in een 1080ti geinvesteerd, wat nu wellicht wat overkill lijkt, maar ach weer een kopzorg minder :9

De prijs was goed, voor een 1080 non ti natuurlijk niet, dan kan je nieuw nog wel kopen voor zo'n prijs.
Hah, ja mijn punt was dat je voor 560 euro om een 1080 te kopen beter in 2017 een nieuwe 1080 had kunnen kopen en dit voor een 2 jaar oude kaart toch nog wel erg veel is. Maar de 1080 ti is slechts een jaar oud dus je kunt inderdaad gaan gokken dat dit nu een goede prijs is.

Zelf heb ik weinig twijfel over de performance gains van de nieuwe serie (let op voorspelling staat nog altijd voor TPU 35% indexatie=50% relatief). Echter we hebben allemaal de hogere MSRP gezien en aangezien AMD eigenlijk al heeft aangegeven dat je tot 2020 van hun op high-end niets hoeft te verwachten kan Nvidia er waarschijnlijk wel mee weg komen. Alsnog zou ik zelf gewoon tot 4 weken na de launch wachten :P .

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 17:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:56:
[...]

Hah, ja mijn punt was dat je voor 560 euro om een 1080 te kopen beter in 2017 een nieuwe 1080 had kunnen kopen en dit voor een 2 jaar oude kaart toch nog wel erg veel is. Maar de 1080 ti is slechts een jaar oud dus je kunt inderdaad gaan gokken dat dit nu een goede prijs is.

Zelf heb ik weinig twijfel over de performance gains van de nieuwe serie (let op voorspelling staat nog altijd voor TPU 35% indexatie=50% relatief). Echter we hebben allemaal de hogere MSRP gezien en aangezien AMD eigenlijk al heeft aangegeven dat je tot 2020 van hun op high-end niets hoeft te verwachten kan Nvidia er waarschijnlijk wel mee weg komen. Alsnog zou ik zelf gewoon tot 4 weken na de launch wachten :P .
In een van de laatste AskGN (GamersNexus) werd hierover gepraat. De kans is groot dat de GTX1080Ti het eerst door de voorraad heen is, hij gokte oktober dacht ik.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35

XanderDrake

Build the future!

choogen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:01:
[...]

Kun je daar wat specifieker over zijn? Gaat het dan om GTX 1080Ti kaarten of GTX 1070 kaarten die opraken? Of om nog weer andere modellen? Er bestaan wel uitverkochte modellen (bijv. pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 DT GAMING), maar is er nog steeds een ruime keuze aan 1080 of 1070 kaarten.

Tijdens een recente video-aflevering van HWI TV werd er gespeculeerd dat Nvidia misschien binnenkort wel met kortingen op de proppen zal komen om de overtollige Pascal kaarten kwijt te raken, maar pas wanneer de RTX kaarten daadwerkelijk beschikbaar zijn gekomen. We weten niet zeker hoe groot de GPU voorraad/overproductie bij Nvidia en de AIB partners momenteel is, noch om welke Pascal kaarten het dan precies gaat (highend of iets meer midrange).

Edit: via de Prijsvergelijker van HWI krijg ik de volgende getallen (op voorraad/totaal # modellen)
GTX 1070 : (58/96) 60%
GTX 1070Ti : (30/31) 97%
GTX 1080 : (38/88) 43%
GTX 1080Ti : (47/79) 60%
GTX 1060 6GB: (49/76) 65%
Handig overzicht.
Wat overstock betreft, het verbaast me dat we nog geen rebrands hebben zien voorbij komen. Dat was in het verleden toch dé manier om van oudere GPU's af te komen: +1 aan de serie naam, -1 op de type naam en +5 op het subtype en voila, nieuwe kaart binnen zelfde performance spectrum met een lagere prijs.

GTX 1070Ti => GTX 2065 en dat soort werk.

Zoals ik het zie zijn Pascal GPU's nog hardstikke relevant, zeker tegen iets lagere prijs.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
XanderDrake schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:57:
Zoals ik het zie zijn Pascal GPU's nog hardstikke relevant, zeker tegen iets lagere prijs.
Zoals ik het zie is het een antieke kaart, met meer stroomverbruik, volgens de meeste *geschatte* ;) comparisons is de RTX 2070 aan het stuivertje wisselen met de GTX 1080TI, en heeft Nvidia de MSRP van de 2070 op $ 499,- gezet.

Dus in acht houdende dat het een verouderde kaart betreft, die meer stroom verbruikt, en de 2070 met first-gen (dare i say beta) drivers werkt, en er dus vele optimalisaties komen terwijl de 1080TI wel redelijk geoptimaliseerd is ondertussen, denk ik dus dat de 2070 over 6 maanden rondjes rent om een 1080TI.

Dus als de 1080TI nu rond de $400-450,- (rebranded of niet) verkocht zou gaan worden zou hij nog relevant zijn, anders niet, en ik zie die prijsstelling eerlijk gezegd niet gebeuren.

@XanderDrake Zo beter ;) en ik had even gezocht op 2070 vs 1080TI

[ Voor 10% gewijzigd door zion op 12-09-2018 12:30 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35

XanderDrake

Build the future!

zion schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:20:
Dus in acht houdende dat het een verouderde kaart betreft, die meer stroom verbruikt, en de 2070 met first-gen (dare i say beta) drivers werkt, en er dus vele optimalisaties komen terwijl de 1080TI wel redelijk geoptimaliseerd is ondertussen, denk ik dus dat de 2070 over 6 maanden rondjes rent om een 1080TI.
Hmm mag ik die glazen bol es van je lenen ;)
Daarbij zie ik niet zoveel verschillen in TDP vergeleken met Pascal. Natuurlijk wel meer FPS/Watt.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
aex351 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:08:
[...]

Ik denk dat ze een hype proberen te creëren. Denk alleen dat het niet werkt. En natuurlijk wordt erover gepraat. Maar denk dat de massa toch eerst benchmarks wil zien. Wellicht dat een kleine groepje enthousiastelingen zoiets hebben van hier neem mijn geld zolang ik maar het nieuwste van het nieuwste heb.

Het verdere gepraat gaat eerder over hoe belachelijk deze situatie nu is. En aan het eind van de dag interesseert het niemand. Ondanks MSI bijvoorbeeld nog een YouTube live stream had waarin ze hun kaarten lieten zien. Ja leuk, beetje entertainment en wat info. Maar of er nu echt mensen zijn die zeggen. Ja! Die moet ik hebben. Nee.
Dit verhaal werd ook altijd over de voorgaande nieuwe serie videokaarten gezegd. Als je gelijk had was Nvidia' s marktaandeel niet ergens rond de 70%

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:09
zion schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:20:
[...]

Zoals ik het zie is het een antieke kaart, met meer stroomverbruik, volgens de meeste *geschatte* ;) comparisons is de RTX 2070 aan het stuivertje wisselen met de GTX 1080TI, en heeft Nvidia de MSRP van de 2070 op $ 499,- gezet.

Dus als de 1080TI nu rond de $400-450,- (rebranded of niet) verkocht zou gaan worden zou hij nog relevant zijn, anders niet, en ik zie die prijsstelling eerlijk gezegd niet gebeuren.

@XanderDrake Zo beter ;) en ik had even gezocht op 2070 vs 1080TI
Je linkt naar een zoekopdracht die de 2070 afzet tegen de 1080 TI. Buiten GPU boss zie ik niet wat je bedoelt.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009

vectormatic

Warlock of the doorlock

lightdestroyer schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:38:

Gelukkkig zit Intel eraan te komen anders zag het er niet goed uit voor de komende jaren, indien één van de twee partijen al besluit dat ze toch niet moeten investeren want verkopen doen ze toch, zou de andere partij daar ook wel eens in kunnen meegaan...
Of tis juist dankzij die relatieve "stilstand" dat Intel denkt om eindelijk een kans te maken ... (Allezinds was het het ideale moment om aan goedkope R&D kennis/personeel te geraken).
Ik zou niet te hard op Intel rekenen, die hebben momenteel hun handen vol met Ryzen, en zit gigantisch in de knel met hun productie capaciteit, ze moeten nu zelfs TSMC aanspreken voor chipsets.

Tuurlijk zal er in de achtergrond R&D doorlopen, maar kan me aardig voorstellen dat dat op een laag pitje wordt gezet zolang Intel de productiecapaciteit niet op orde heeft, en GPUs op 22/14nm bakken is een dood geboren idee. Pas als ze 10nm daadwerkelijk lekker lopend hebben, en daar capaciteit over hebben gaan we GPUs zien.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw
Very short - Key Features of Turing

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 12-09-2018 15:12 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-12 18:51
Voor sommige wellicht al oud nieuws, maar ik zag het hier nog niet voorbij komen:

Tl;dr versie: nda lift van de rtx2080 is verschoven naar 19 september i.p.v. 17 sept (zelfde dag als de 2080ti dus)

• Werelds
Bloedvat schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:06:
Voor sommige wellicht al oud nieuws, maar ik zag het hier nog niet voorbij komen:

Tl;dr versie: nda lift van de rtx2080 is verschoven naar 19 september i.p.v. 17 sept (zelfde dag als de 2080ti dus)
Vorige pagina: Paprika in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 15:18
Ik wacht de benchmarks ook nog even af, ik heb het gevoel dat een 2080TI enorme overkill is om te gaan gamen op 2560*1440 (wat voor mij de gewenste resolutie is)

Voor mij nog niet helemaal duidelijk welke kaart dan 'goed genoeg' is..

Mijn Firewizzie

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Case schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:57:
Ik wacht de benchmarks ook nog even af, ik heb het gevoel dat een 2080TI enorme overkill is om te gaan gamen op 2560*1440 (wat voor mij de gewenste resolutie is)

Voor mij nog niet helemaal duidelijk welke kaart dan 'goed genoeg' is..
ach, hij haalt net 35fps op 1080p. ;)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 15:18
foppe-jan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:07:
[...]

ach, hij haalt net 35fps op 1080p. ;)
Haha, dat doet mijn huidige R290 ook al.. toch maar niet upgraden dan? ;)

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Case schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:15:
[...]

Haha, dat doet mijn huidige R290 ook al..
Mijn HD 7850 ook. :+

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
*knip* géén aankoopadvies dus

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 14-09-2018 14:24 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

NVIDIA claims GeForce RTX 2080 is ‘built to overclock’

Op zich mooi maar verwacht eigenlijk dat binning/boosttechnologie al zodanig is dat daarbovenop weinig extra OC te realiseren is.

• Lord_Dain
  • Laatst online: 11:26
Teleurstellend dat er nog geen leaks zijn hoor. Komt dat omdat de drivers en GPU's nog niet bij de reviewers zijn?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:28:
Teleurstellend dat er nog geen leaks zijn hoor. Komt dat omdat de drivers en GPU's nog niet bij de reviewers zijn?
Daar lijkt het wel op. Maar aangezien we nu echt een maand zonder reviews krijgen terwijl je wel kan pre-orderen, vertrouw ik het niet echt. :/

Verder voor de mensen die het helemaal niet mee hebben gekregen. Nou, in de BF5 Beta was DX12 ronduit waardeloos. Gigantische frametime issues, absoluut geen stabiele framerate en op Nvidia kaarten schijnt het helemaal waardeloos te zijn geweest, nog erger dan de drops van tientallen frames die ik met mijn Vega 56 had. Het is een low level API dus een driver zal het niet oplossen. Die beta's zijn altijd forks van een paar maanden oude build. Dat gaat nog wat worden omdat een build van een paar maanden oud ook al geoptimaliseerd zou moeten zijn omdat alle optimalisatie door de developers gedaan moet worden.

Lekker als Nvidia hun eerste ray tracing titel gewoon kreupel is. Ray tracing ga je ook niet aan de praat krijgen met DX11. :P

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-09-2018 14:39 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

https://www.techradar.com...t-for-4k-gaming-at-60-fps

(wat het ook mag betekenen) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door bouvrie op 14-09-2018 14:44 ]

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• Gekke Jantje
Ray tracing gaat dit dat zus en zo. FPS is niet bekend, enkel wat 4k demos. Niet te snel met conclusies komen als je nog helemaal niet weet wat het gaat doen in de toekomst WW2

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-12 10:45
Als Ray tracing alleen mogelijk is bij DX12-titels bestaat er een goede kans dat dit nooit van de grond komt. DX12 is eerlijk gezegd een grote flop geworden. Niet of nauwelijks prestatiewinst tov DX11, zo goed als geen SLI-support omdat dit in DX12 door de games engine moet worden gedaan ipv de driver, elk jaar minder DX12-games.

• Gekke Jantje
ymmv schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:09:
Als Ray tracing alleen mogelijk is bij DX12-titels bestaat er een goede kans dat dit nooit van de grond komt. DX12 is eerlijk gezegd een grote flop geworden. Niet of nauwelijks prestatiewinst tov DX11, zo goed als geen SLI-support omdat dit in DX12 door de games engine moet worden gedaan ipv de driver, elk jaar minder DX12-games.
Ray Tracing staat los van DX12. Nvidia is niet gek 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Gekke Jantje op 14-09-2018 15:16 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gekke Jantje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:16:
[...]

Ray Tracing staat los van DX12. Nvidia is niet gek 😉
Nvidia is dus wel gek want RTX draait op basis van DXR en dat is een extensie van DX12. Geen DX12 = geen RTX. ;)
Tja, een van de twee videokaart ontwerpers ondersteunt de fundamentele innovaties DX12 eigenlijk niet. Die ander laat wel degelijk winst zien met een goede DX12 implementatie. ;)

Nvidia heeft geen enkele low level acces in Maxwell, Pascal en waarschijnlijk ook Turing zitten. De developers hebben geen directe toegang tot de hardware omdat de Nvidia driver alle scheduling doet en niet gepasseerd kan worden. Het probleem met DX12, en ook Vulkan is dat alle optimalisatie door de developers gedaan moet worden omdat drivers geen magische fix meer kunnen leveren voor slechte optimalisatie. Bij een low level API is de driver weinig meer dan een doorgeefluik tussen de API en de de microcode van hardware zelf. Dan kan je geen bepaalde geoptimaliseerde code forceren zodat het resultaat beter is.

Hebben we het nog niet over feature flags gehad die flink verschillen. Daar gaat Werelds hieronder al op in. :)

Nvidia behoudt liever die status quo omdat ze veel meer geld hebben voor driveroptimalisaties en omdat hun hardware beter is in DX11. Uiteindelijk gaat DX12 wel doorbreken omdat DX11 een bottleneck gaat vormen voor verdere ontwikkelingen, maar het gaat tergend langzaam. De marktdominantie van Nvidia helpt ook niet. Waarom veel extra tijd spenderen aan zelf optimaliseren als 70% van de gaming PC's met Nvidia hardware zit? Dat percentage zal nog veel groter zijn in high-end aangezien AMD hier al jaren grotendeels afwezig is. :/

[ Voor 76% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-09-2018 15:52 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Gekke Jantje
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:20:
[...]

Nvidia is dus wel gek want RTX draait op basis van DXR en dat is een extensie van DX12. Geen DX12 = geen RTX. ;)
Onzin, er zijn RT demo's die gewoon op DX11 draaien, dus nee je bent niet Afhankelijk van DX12 als het puur om ray tracing gaat. Daarnaast hoeft DX12 niet slecht te draaien. Dat Dice zo gek is maakt het Nvidia nog niet gek. Gewoon even afwachten want je maakt al feiten zonder dat het feiten zijn.

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:38:
op Nvidia kaarten schijnt het helemaal waardeloos te zijn geweest
Kan ik bevestigen. Een paardekeutel loopt nog makkelijker door een pipetje dan BFV DX12 op Nvidia :+

Spel pauzeerde gewoon elke 3 seconden.
Niet of nauwelijks prestatiewinst tov DX11
Dat is nooit het belangrijkste punt van DX12 geweest. Dat kán een resultaat zijn, maar hóeft niet.

Vergeet ook niet dat er nog steeds geen parity is. Nvidia zit nog steeds met een Tier 1 resource heap (betekent dat ontwikkelaars per resource type een heap aan moeten maken), kan geen FP16*. AMD heeft pas vanaf Vega Conservative Rasterization - wel ook meteen Tier 3, wat Nvidia dan weer niet heeft (alleen Volta; en ik vermoed Turing, maar dat is nog niet bevestigd). Er zijn veel van dit soort dingen waar de twee van elkaar afwijken en ontwikkelaars dus veel werk moeten doen om alle flags te checken en render paths te onderhouden. De meesten zullen dat niet doen.

* in DX12. Het kan wel via hun libraries, maar niet via de DX12 API. :r
Gekke Jantje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:26:
Onzin, er zijn RT demo's die gewoon op DX11 draaien, dus nee je bent niet Afhankelijk van DX12 als het puur om ray tracing gaat. Daarnaast hoeft DX12 niet slecht te draaien. Dat Dice zo gek is maakt het Nvidia nog niet gek. Gewoon even afwachten want je maakt al feiten zonder dat het feiten zijn.
En geen enkele van die demo's gebruikt RTX / DXR. @DaniëlWW2 heeft gelijk, DXR is een RT API bovenop DX12. RTX is Nvidia's implementatie daarvan en hoewel ze het wellicht wel bruikbaar hebben gemaakt samen met DX11 is juist RT iets waar je DX12 voor wilt hebben. Wordt anders nog knap ingewikkeld om de boundaries in de gaten te houden.

Edit: even door de Turing architectuur artikeltjes gesprongen.

DLSS is best een beetje een grap. Ben benieuwd wanneer de eerste klachten binnenkomen over GFE dat harde schijf ruimte op begint te slokken. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 14-09-2018 15:57 ]

• Gekke Jantje
Het ging me er ook meer om dat Ray Tracing geen DX12 only dingetje is iets wat DanielWW2 wel zo liet overkomen.

Waarom Dice ook nog nooit wat heeft gedaan aan brakke DX12 performance sinds BF1 is me ook een raadsel. BF5 mag dan nog in Beta zijn maar ik merkte op dat DX12 performance nog slechter was dan in BF1.

• Psyonara
  • Laatst online: 15:22
Unboxing embargo...........

YouTube: GeForce RTX 2080, Teardown & Technical Details

[ Voor 27% gewijzigd door Psyonara op 14-09-2018 16:14 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gekke Jantje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:03:
Het ging me er ook meer om dat Ray Tracing geen DX12 only dingetje is iets wat DanielWW2 wel zo liet overkomen.
Helemaal niet. Ik maakte gewoon duidelijk dat Nvidia haar ray tracing implementatie is gebaseerd op een DX12 extensie. Het werkt gewoon niet met DX11. Misschien kan Nvidia zelf ray tracing inbouwen in hun GameWorks SDK, maar dan moeten ze dat helemaal zelf doen. Er is geen basis vanuit DX11. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat Nvidia dat gaat doen, als ze het al werkende zouden kunnen krijgen. Ray tracing zal namelijk ook om extra CPU load vragen, en dat is juist de beperkende factor voor DX11.
Waarom Dice ook nog nooit wat heeft gedaan aan brakke DX12 performance sinds BF1 is me ook een raadsel. BF5 mag dan nog in Beta zijn maar ik merkte op dat DX12 performance nog slechter was dan in BF1.
Ik denk dat ze wel willen, in ieder geval de man achter Frostbite.

Dit was in 2016. Verder was Johan Andersson zeer betrokken bij Mantle samen met AMD, Vulkan en ook DX12. Hij wil het wel, maar het gebeurd niet. Ik kan me echt niet voorstellen dat DICE het niet kan, waardoor ik vermoed dat het een probleem met Frostbite 3.0 en tijd is. BF5 is eigenlijk een reskin van BF1, dus veel technische innovatie hoef je niet te verwachten. Daar doet DICE niet eens echt geheimzinnig over.

Verder lijkt DICE nog wel wat dingen te tweaken om prestaties te verbeteren. Dat is ook hard nodig want die BF5 demo's met ray tracing draaide niet vloeiend. Niet dat het uitmaakt als DX12 zo kapot blijft als het nu is, en er is alle reden om aan te nemen dat het niet veel beter zal worden.
https://wccftech.com/dice-dx12-performance-bfv-similar-bf1/
Werelds schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:45:

Edit: even door de Turing architectuur artikeltjes gesprongen.

DLSS is best een beetje een grap. Ben benieuwd wanneer de eerste klachten binnenkomen over GFE dat harde schijf ruimte op begint te slokken. :+
Licht eens toe? :P

Maar ook eens een beetje zitten kijken. Nvidia gooit wel het SM ontwerp helemaal om. Het is dus zeker geen Maxwell 3.0. Veel minder floating point FP32 cores, en veel meer fixed function units in een SM met de FP, INT, RT en Tensor cores. Zeker de reductie van 128 naar 64 Cuda Cores (dus FP) per SM is opvallend. De andere 64 zijn INT32 cores. Turing gaat dus veel zwaarder op compute? Zo ja dan vraag ik me af hoe zich dat gaat reflecteren in benchmarks, met name in variatie per titel als je Pascal als basispunt neemt.

Ook vind ik het opvallend dat RTX2070 ook een aparte chip lijkt te zijn, de TU106. Die lijkt op het eerste gezicht wel een volledige chip te zijn terwijl de RTX2080 en de RTX2080Ti cut down zijn.

• Werelds
Je moet een pre-trained NN hebben :)

Waar het op neer komt is dat Nvidia op basis van pre-release builds een NN traint, wat jij vervolgens via GFE binnen haalt zodat je GPU DLSS toe kan passen. Het zal in de praktijk wel mee vallen qua opslagruimte, maar alle MB'tjes klaagt men over ;)
Maar ook eens een beetje zitten kijken. Nvidia gooit wel het SM ontwerp helemaal om. Het is dus zeker geen Maxwell 3.0. Veel minder floating point FP32 cores, en veel meer fixed function units in een SM met de FP, INT, RT en Tensor cores. Zeker de reductie van 128 naar 64 Cuda Cores (dus FP) per SM is opvallend. De andere 64 zijn INT32 cores. Turing gaat dus veel zwaarder op compute? Zo ja dan vraag ik me af hoe zich dat gaat reflecteren in benchmarks, met name in variatie per titel als je Pascal als basispunt neemt.
INT32 wordt ook in shaders gebruikt. Niet alles is FP32 ;)

Bij mijn weten kan AMD INT32 ook nog steeds op full speed doen. Pin me daar niet op vast, maar volgens mij zakt performance alleen bij 64-bit bij hen.
Ook vind ik het opvallend dat RTX2070 ook een aparte chip lijkt te zijn, de TU106. Die lijkt op het eerste gezicht wel een volledige chip te zijn terwijl de RTX2080 en de RTX2080Ti cut down zijn.
Meer ruimte voor bullshit SKU's :+

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:43
Werelds schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:57:
[...]

Je moet een pre-trained NN hebben :)

Waar het op neer komt is dat Nvidia op basis van pre-release builds een NN traint, wat jij vervolgens via GFE binnen haalt zodat je GPU DLSS toe kan passen. Het zal in de praktijk wel mee vallen qua opslagruimte, maar alle MB'tjes klaagt men over ;)

[...]

INT32 wordt ook in shaders gebruikt. Niet alles is FP32 ;)

Bij mijn weten kan AMD INT32 ook nog steeds op full speed doen. Pin me daar niet op vast, maar volgens mij zakt performance alleen bij 64-bit bij hen.

[...]

Meer ruimte voor bullshit SKU's :+
Wie doet er tegenwoordig nog moeilijk over schijfruimte? Tenzij ssd noodzakelijk is voor snelheid. Ik heb zat ruimte

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zolang ruimtebeslag DLSS binnen de perken is lijkt het me niet zo'n issue, zeker als het goed werkt.
Vind het veel irritanter als GFE verplicht is om DLSS te kunnen gebruiken.

Hier mooie opsomming vd verschillen tussen de chips:
https://www.techpowerup.c...e_RTX_Architecture/2.html

Uit hun conclusie:
"We have several RTX 2080 and 2080 Ti boards here for full review, and the results are extremely promising so far. Wish we could tell you more.. very soon.. when the NVIDIA review embargo lifts. "

Ben benieuwd.

[ Voor 55% gewijzigd door Help!!!! op 14-09-2018 18:11 ]

• Lord_Dain
TweakerVincent schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:39:
[...]

Wie doet er tegenwoordig nog moeilijk over schijfruimte? Tenzij ssd noodzakelijk is voor snelheid. Ik heb zat ruimte
Ruimte zat op mijn NAS, maar weet niet of dat gaat werken.. >:)
Inderdaad, alles is SSD tegenwoordig, in alle 3 (4 als laptop mee mag tellen) de PC's hier in huis.

• choogen
  • Niet online

choogen

• Lord_Dain
Dus 1080ti performance voor een RTX2080.
De prijs van de nieuwe videokaart is met 849 euro echter veel hoger. GTX 1080 Ti-videokaarten zijn inmiddels vanaf zo'n 700 euro te koop
Dan lijkt het mij een no-brainer om als je nu een 1080 hebt en je aan het wachten bent/wil upgraden, om dan een 1080Ti te kopen als je volgende upgrade in plaats van een RTX 2080. Wel een instinker, omdat je dan nog steeds meer kwijt bent voor een al 2 jaar oude GPU als datgeen je een paar jaar geleden betaalde voor je 1080.. niet de vooruitgang waar we op hoopten qua prijs/performance.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 14-09-2018 18:19 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Laat ook meteen zien waarom ray tracing nog behoorlijk blurry is en wat denoising doet (zoals ik al eens eerder aangaf), laat natuurlijk niet weg dat het op zich leuk is indien dit een stuk sneller en beter wordt ipv wat we nu krijgen.
Het wordt ook allemaal in jip en janneke taal uitgelegd, zo kan iedereen het begrijpen.

• TweakerVincent
Lord_Dain schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:18:
[...]

Dus 1080ti performance voor een RTX2080.

[...]

Dan lijkt het mij een no-brainer om als je nu een 1080 hebt en je aan het wachten bent/wil upgraden, om dan een 1080Ti te kopen als je volgende upgrade in plaats van een RTX 2080. Wel een instinker, omdat je dan nog steeds meer kwijt bent voor een al 2 jaar oude GPU als datgeen je een paar jaar geleden betaalde voor je 1080.. niet de vooruitgang waar we op hoopten qua prijs/performance.
Ik wilde de 2080 kopen maar eigenlijk kan iedereen beter een 1080ti kopen als de performance gelijk is? Die is nu 649 euro nieuw zie ik (pricewatch: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G)

Of zal de 2080 met driver updates oid beter gaan presteren en natuurlijk raylight?

Nog een vraag over die 1080ti in url. ik zie dat hij 6 uitgangen heeft, wss kan je nog steeds maar 3 uitgangen tegelijk gebruiken?

• sdk1985
Volgens de slides van nvidia is het +50% per core (los van de extra cores), geheugen ook +50% effectief (los van de extra bandbreedte) en ze zetten de 2080 boven de 1080 Ti in de slides. Zou dus gewoon even geduld hebben.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:19

aex351

I am the one

Gekke Jantje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:43:
[...]

Dit verhaal werd ook altijd over de voorgaande nieuwe serie videokaarten gezegd. Als je gelijk had was Nvidia' s marktaandeel niet ergens rond de 70%
Dat heeft niets met een hype te maken. Marktaandeel van Nvidia is voornamelijk op basis van de 1050/1060 en lager. De massa koopt helemaal geen 1080(ti).

< dit stukje webruimte is te huur >

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:27
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti and RTX 2080 ‘official’ performance unveiled

https://videocardz.com/77...cial-performance-unveiled

Benchmarks komen wel van Nvidia zelf af schijnbaar, maar echt iets beters hebben we nu (nog) niet.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-12 13:39
bjorntju schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:32:
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti and RTX 2080 ‘official’ performance unveiled

https://videocardz.com/77...cial-performance-unveiled

Benchmarks komen wel van Nvidia zelf af schijnbaar, maar echt iets beters hebben we nu (nog) niet.
YouTube: Nvidia Turing Marketing Survival Guide

• bjorntju
Zoals ik al zei, ze komen van Nvidia zelf af, maar betere informatie qua gamebenchmarks hebben we nu nog niet. Doe dus met de informatie wat je wil, don't shoot the messenger :)

• Gekke Jantje
Ach Ray Tracing hoeft ook niet overdreven te worden gebracht, Nvidia is niet zo goed in marketing met zijn 35fps drops. 4k 90 fps is ook goed genoeg.
Redneckerz in 'reviews: Turing: de architectuur achter RTX'

[ Voor 9% gewijzigd door Gekke Jantje op 15-09-2018 15:01 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-12 23:50
GekkeR schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:16:
Mijn 2080ti heb ik maar gecancelled, krijgt een ander persoon hem sneller.
Ik twijfelde sterk of ik NU zou upgraden (2080ti / 9900k) of wacht op 7nm volgend jaar.
Mijn verstand heeft uiteindelijk gewonnen :)
Moet wel zeggen dat Cyberpunk uiteindelijk gaat bepalen.
Die game speel ik 4K maxed out, onafhankelijk van wat het kost.
Dat zal mijn oude 4930k met 980ti niet meer trekken op dat niveau.
Heb nog steeds de 4790k en 16 gig dd3 geheugen. Is de cpu nog steeds genoeg voorlopig? Ik was van plan ooit de 2080 aan te schaffen.
Modbreak:Jouw aankoopafwegingen zijn geen nieuws en dus offtopic hier. Sterker nog, ze horen niet eens in dit subforum.

Zie:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 16-09-2018 23:26 ]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Gekke Jantje schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:55:
Ach Ray Tracing hoeft ook niet overdreven te worden gebracht, Nvidia is niet zo goed in marketing met zijn 35fps drops. 4k 90 fps is ook goed genoeg.
Redneckerz in 'reviews: Turing: de architectuur achter RTX'
Precies! Op het moment dat je het net allemaal iets minder zet qua kwaliteit zal de performance hopelijk flink toenemen. Hoe dan ook is het wel frappant dat er eerst jaren 4K60 wordt getarget en we nu opeens weer teruggaan naar 1080p/60.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 14:53

GekkeR

key = key

jaaoie17 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:58:
[...]

Heb nog steeds de 4790k en 16 gig dd3 geheugen. Is de cpu nog steeds genoeg voorlopig? Ik was van plan ooit de 2080 aan te schaffen.
Mijn laatste CPU cinebench score is 1121, een 5GHz 9900k zal 2100~ halen.
Hoewel mijn cpu nog zeker prima mee komt merk ik wel dat anderen in multiplayer games nu sneller laden dan ik dat doe.
Volgend jaar is een mooie tijd om te upgraden omdat AMD dan weer mee doet op CPU en GPU vlak.
Het is zeker mogelijk dat Intel en (vooral) Nvidia sneller zullen zijn, maar ze hoeven ook niet sneller te zijn.
Al komen ze maar op 80a90%, de prijzen van AMD zullen toch helpen met de prijzen voor iedereen.
De 10 series van nvidia zal dan ook wel "op" zijn waarschijnlijk waardoor de prijzen misschien wel dubbel zo snel zakken van de 20 series.
Die paar maanden overleef ik wel.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Paprika
Help!!!! schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:46:
Zolang ruimtebeslag DLSS binnen de perken is lijkt het me niet zo'n issue, zeker als het goed werkt.
Vind het veel irritanter als GFE verplicht is om DLSS te kunnen gebruiken.

Hier mooie opsomming vd verschillen tussen de chips:
https://www.techpowerup.c...e_RTX_Architecture/2.html

Uit hun conclusie:
"We have several RTX 2080 and 2080 Ti boards here for full review, and the results are extremely promising so far. Wish we could tell you more.. very soon.. when the NVIDIA review embargo lifts. "

Ben benieuwd.
Effectively, color compression means less data to write to, and transfer from VRAM to the L2 cache. This reduced traffic propagates down the line with fewer data transfers between clients, including the aforementioned game texture, and the memory framebuffer. With Turing, NVIDIA has developed the 5th generation of the color compression technique which improves the compression ratio by over 25% relative to the Pascal microarchitecture, which in turn already had a 20% improvement over Maxwell for further context.

:o

NVIDIA has not only worked on ray tracing, but also on making their GPU faster in existing games. The shader engine has been upgraded to concurrently support execution of integer and floating point instructions, which will give a nice boost in every single game without the game developer having to make any code changes. Also improved are caches, to work more efficiently with modern applications, and the high clocks of GDDR6 memory ensure that this whole pipeline gets fed properly with texture and model data.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 15-09-2018 18:07 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ben wel heel erg benieuwd naar de reviews inmiddels :)

Met name die Ti wordt echt een beest maar ja die prijs hè..... :'( :N

[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 15-09-2018 18:19 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:58
Ik heb de 1080ti voor 650 gekocht via de alternate actie van gisteren. Ik was eigenlijk aan het wachten op de 2080 maar naar hoe het er nu uit ziet is deze iets sneller, maar wel minimaal 200 euro duurder.

Ik hoop dat ik er later geen spijt van krijg ;)

• Gekke Jantje
Paprika schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:34:
[...]

NVIDIA has not only worked on ray tracing, but also on making their GPU faster in existing games. The shader engine has been upgraded to concurrently support execution of integer and floating point instructions, which will give a nice boost in every single game without the game developer having to make any code changes. Also improved are caches, to work more efficiently with modern applications, and the high clocks of GDDR6 memory ensure that this whole pipeline gets fed properly with texture and model data.

Ik ben bang, als dit klopt, dat mensen er van gaan maken dat Nvidia driver cheats toe past, of Pascal kreupel maakt op driver niveau.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Gekke Jantje schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:05:
[...]

Ik ben bang, als dit klopt, dat mensen er van gaan maken dat Nvidia driver cheats toe past, of Pascal kreupel maakt op driver niveau.
Dat is toch heel makkelijk te weerleggen (het laatste gedeelte) door de huidige resultaten met de huidige drivers naast de nieuwe resultaten met nieuwe drivers te leggen?
Als de 10*0(TI) opeens slechter presteert, of slechter beeld (of juist beter, maar met slechtere performantie) dan doet Nvidia dat dus ook echt, anders dus niet.

Als de performantie van de 10*0(TI) gelijk blijft, Leg dan de grafische output van beide kaarten naast elkaar en kijk welk een beter beeld geeft (toegegeven, dat is subjectief) en als dat allebei evengoed is dan kan je het geen cheaten meer noemen, dan kunnen ze dus met de nieuwe architectuur "trucjes" uithalen zodat het sneller/beter rendered...

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Gekke Jantje
zion schreef op zondag 16 september 2018 @ 05:42:
[...]

Dat is toch heel makkelijk te weerleggen (het laatste gedeelte) door de huidige resultaten met de huidige drivers naast de nieuwe resultaten met nieuwe drivers te leggen?
Als de 10*0(TI) opeens slechter presteert, of slechter beeld (of juist beter, maar met slechtere performantie) dan doet Nvidia dat dus ook echt, anders dus niet.

Als de performantie van de 10*0(TI) gelijk blijft, Leg dan de grafische output van beide kaarten naast elkaar en kijk welk een beter beeld geeft (toegegeven, dat is subjectief) en als dat allebei evengoed is dan kan je het geen cheaten meer noemen, dan kunnen ze dus met de nieuwe architectuur "trucjes" uithalen zodat het sneller/beter rendered...
Klopt, en later bleek ook dat de GTX 700 serie helemaal niet kreupel was gemaakt op driver niveau en dat laat verschillende benchmarks zien toen de GTX 700 kaarten nog eens aren getest, en juist nog wat performance winst liet zien. Dit begon een keer over de Performance in 1 game the Witcher 3 of Project cars. En deze anti Nvidia propaganda heeft heel lang door geduurd op veel fora waaronder tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door Gekke Jantje op 16-09-2018 10:26 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-12 09:46
2080ti met een week vertraagd.
Vraag me af of de reviews nu ook een week later komen.

https://www.anandtech.com...bility-by-week-to-sept-27

[ Voor 17% gewijzigd door AtlAntA op 16-09-2018 11:48 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gekke Jantje schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:22:
[...]

Klopt, en later bleek ook dat de GTX 700 serie helemaal niet kreupel was gemaakt op driver niveau en dat laat verschillende benchmarks zien toen de GTX 700 kaarten nog eens aren getest, en juist nog wat performance winst liet zien. Dit begon een keer over de Performance in 1 game the Witcher 3 of Project cars. En deze anti Nvidia propaganda heeft heel lang door geduurd op veel fora waaronder tweakers.
Als je de 7 generatie bedoelt dan bedoel je ook de 6 generatie neem ik aan? Kepler dus? Dat nieuwe drivers sneller zijn dan oude dat klopt, het kan best eens per release 1% schelen positief of negatief. Volgens mij heb ik hier ook niemand gezien die anders beweert.

Je mist het punt, in The Witcher 3 werd Hairworks geintroduceerd. Dit enige hardare waar dat fatsoenlijk op werkt is Maxwell op dat moment. Met 64 samples werd het onnodig zwaar zonder dat het er mooier uitzag.
AMD werd geraakt, maar de Nvidia Kepler generatie ook.

Overigens is het nog steeds een feit dat de GTX 780 de tegenhanger van de R9 290 was. Hedendaags is hij gemiddelt gezien 5% sneller dan een R9 280x en komt hij niet in de buurt van de R9 290. De GTX 780Ti versie doet het daarentegen wel redelijk.

Bij Nvidia zie je vaak de trend dat hun hardware op het moment dat het uitkomt goed presteerd maar dat het in nieuwere spellen eerder ouderdoms verschijnselen laat zien. De kaarten worden gemaakt met de spellen van nu in gedachte en minder met die van de toekomst. Dit beeld wordt misschien versterkt doordat ATI/AMD in het bij launch niet altijd hun drivers op orde hadden, tegenwoordig is dat niet meer het geval.
Pak je een 7900GTX tegen een x1950XTX dan wint de tweede dat tegenwoordig met 2 vingers in zijn neus terwijl bij launch de kaarten aan elkaar gewaagd waren. Zelfde voor de GTX 680 en de HD 7970, in hedendaagse spellen doet de HD7970 het nog steeds goed omdat hij gewoon meer compute power heeft.

Wat hierop aansluit, althans in mijn ogen. Als je nu een RTX kaart gaat kopen voor raytracing dan maak je een slechte koop; koop je de kaart omdat je het snelste wil en een 1080Ti voldoet niet dan is er een punt, maakt het in mijn ogen nog steeds geldverspilling doordat je de meerprijs voor RTX betaald :P. De techniek voor ray tracing is daar deze generatie nog niet snel genoeg voor. Dit zal over 3 jaar misschien wel het geval zijn.

Concluderend:
  • Nvidia ontwerpt kaarten voor nu, die nu goed werken. Ze zijn als bedrijf vaak geneigd om nieuwe technieken te pushen die hun oude kaarten outdated laten lijken. Meeste recent dus Hairworks en Ray Tracing/DLSS. Ze spelen hier mooi in op mensen die hier gevoelig voor zijn en het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
  • AMD maakt vaak kaarten die nu goed presteren maar vaak nog iets meer kunnen als de drivers volwassener worden. De architectuur is vaak ontworpen om meerdere jaren mee te gaan. Goed voorbeeld is DX12/Vulkan performance winst op AMD kaarten, waar procentueel gezien AMD meer winst heeft gezien dan Nvidia (dit verschil is met Pascal en Turing een stuk minder).

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 18:28
AtlAntA schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:47:
2080ti met een week vertraagd.
Vraag me af of de reviews nu ook een week later komen.

https://www.anandtech.com...bility-by-week-to-sept-27
Reviews komen beide nog op de 19e :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Interessant dat Nvidia kennelijk over wou stappen naar Samsung voor hun wafers. Nvidia zit nu al zo lang bij TSMC dat het bijna vanzelfsprekend is dat ze daar blijven, maar dat lijkt nu helemaal niet zo zeker meer.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:26:
[...]

Interessant dat Nvidia kennelijk over wou stappen naar Samsung voor hun wafers. Nvidia zit nu al zo lang bij TSMC dat het bijna vanzelfsprekend is dat ze daar blijven, maar dat lijkt nu helemaal niet zo zeker meer.
Zeker interessant. Maar ook nvidia wil uiteraard altijd bij de meest interessante foundry zitten alsmede opties hebben. Afhankelijk zijn van één foundry is ook niet optimaal.

Ik vind het vooral logisch dat Turing eigenlijk voor 10 nm bedoeld was. Immers, de RT en Tensor cores nemen serieus veel die-space in beslag. En de prestaties van de features die met RT en Tensor mogelijk zijn, zullen denk ik in real-life behoorlijk tegenvallen. Dit is echt iets dat pas bij de dieshrink na 7nm materiele impact kan gaan hebben.

Zelf ben ik vooral geinteresseerd in 4k 144hz widescreen monitoren. Als dat met hoge fps werkt mogen ze aan Raytracing beginnen.

Voordeel van de huidige situatie is natuurlijk wel dat developers er eerder mee kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 17-09-2018 18:47 ]

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-12 16:52
Voor wie het nog niet gezien had:

https://www.game-debate.c...sy-xv-benchmarks-revealed

Daar ga je dus als reviewer die zich netjes aan de NDA houdt...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:45:
[...]

Zeker interessant. Maar ook nvidia wil uiteraard altijd bij de meest interessante foundry zitten alsmede opties hebben. Afhankelijk zijn van één foundry is ook niet optimaal.

Ik vind het vooral logisch dat Turing eigenlijk voor 10 nm bedoeld was. Immers, de RT en Tensor cores nemen serieus veel die-space in beslag. En de prestaties van de features die met RT en Tensor mogelijk zijn, zullen denk ik in real-life behoorlijk tegenvallen. Dit is echt iets dat pas bij de dieshrink na 7nm materiele impact kan gaan hebben.
Samsung 10nm is eigenlijk maar een klein stapje. Het is een halve node van Samsung 14nm LPP en is eigenlijk meer vergelijkbaar met Intel 14nm dan echt 10nm. Ook alleen Samsung lijkt wat te zien in deze klasse aangezien TSMC er weinig mee doet, GoFLo deze oversloeg en Intel dit al jaren heeft. Verder is dit productieproces al bijna een jaar in productie waardoor ik betwijfel of de node te laat was. Ik vermoed eerder dat de prestatiewinst en verkleining van de chips tegenviel. Dan blijven bij TSMC lijkt met niet vreemd aangezien de productiecapaciteit er staat en al is ingekocht en gereserveerd door Nvidia. Nu maken dezelfde machines gewoon Turing in plaats van Pascal. Nvidia deed precies hetzelfde met TSMC 20nm en bleef toen ook liever bij 28nm omdat de winst van 20nm te gering was.
Zelf ben ik vooral geinteresseerd in 4k 144hz widescreen monitoren. Als dat met hoge fps werkt mogen ze aan Raytracing beginnen.

Voordeel van de huidige situatie is natuurlijk wel dat developers er eerder mee kunnen werken.
Dan kan je de komende generatie net zo goed overslaan tenzij je graag €1200+ aftikt voor een videokaart. O-)
Trouwens, het gat tussen de RTX2080 en de Ti is zo groot dat ik begin te vermoeden dat Nvidia je naar de duurdere kaart wil pushen. Kijk eens, kaart die €900 kost heeft maar 2.944 rekeneenheden. Voor €300 extra krijg je er nog eens 1408 erbij. Koop dus de Ti want je krijgt er bijna 48% extra bij. Koopje. :P

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-09-2018 23:45 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:26:
[...]

Nog interessanter dat Nvidia de deur gewoon openhoudt voor Samsung's toekomstige 8nm node.
NVIDIA has left the door open for a future optical-shrink of Turing to the 8 nm silicon fabrication node, an extension of Samsung's 10 nm node, with reduction in transistor sizes.
Massaproductie van Samsung's 8LPP (low power plus) is gepland voor H1 2019, is dit proces ook geschikt om high-end GPU's te maken?

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:29:
[...]

Nog interessanter dat Nvidia de deur gewoon openhoudt voor Samsung's toekomstige 8nm node.

[...]

Massaproductie van Samsung's 8LPP (low power plus) is gepland voor H1 2019, is dit proces ook geschikt om high-end GPU's te maken?
Tja, als het beter werkt dan Vega op 14nm LPP, waarom niet?
Dat is namelijk geen succes kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen. Het verschil tussen een gemiddelde stabiele clockspeed van 1500Mhz en 1700MHz is maar iets van 100W extra, als het niet meer is. Serieuze lekstroom is dat. O-)

Ik ga er dus vanuit dat als Nvidia overstapt naar TSMC, ze niet met een LPP node gaan werken. Die zijn eigenlijk niet geschikt voor performance chips maar meer bedoeld voor mobiele chips. Zaken zoals transistordichtheid ligt te hoog waardoor clockspeeds beperkt worden. Voor zover ik weet bestaat er ook geen high performance variant van 8nm LPP. :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:40:

Ik ga er dus vanuit dat als Nvidia overstapt naar TSMC, ze niet met een LPP node gaan werken. Die zijn eigenlijk niet geschikt voor performance chips maar meer bedoeld voor mobiele chips.
En datzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor de Samsung 10nm iteraties (10LPE en 10LPP), ook die zijn dan niet echt geschikt voor high-end GPU's. Oftewel:
Verder is dit productieproces al bijna een jaar in productie waardoor ik betwijfel of de node te laat was. Ik vermoed eerder dat de prestatiewinst en verkleining van de chips tegenviel.
Als een LPP node niet erg geschikt is voor high performance chips, ondanks dat het wel kan (Vega 14nm), vraag ik me af hoe serieus Nvidia 10nm LPP had genomen. Verder had Samsung helemaal geen high-end 10nm node klaar voor Nvidia, misschien dat het artikel dit bedoelde met "niet op tijd klaar".
Zaken zoals transistordichtheid ligt te hoog waardoor clockspeeds beperkt worden. Voor zover ik weet bestaat er ook geen high performance variant van 8nm LPP. :)
Ik kan in elk geval geen roadmap vinden. Als er een high performance 8nm node van Samsung komt, dan is het aannemelijk dat we dit niet voor 2020 zien. Ik vraag me dan af of Nvidia niet beter bij TSMC kan blijven, aangezien massaproductie van CLN7FF+ nog steeds voor H2 2019 gepland staat.

March of the Eagles

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:27:

Pak je een 7900GTX tegen een x1950XTX dan wint de tweede dat tegenwoordig met 2 vingers in zijn neus terwijl bij launch de kaarten aan elkaar gewaagd waren. Zelfde voor de GTX 680 en de HD 7970, in hedendaagse spellen doet de HD7970 het nog steeds goed omdat hij gewoon meer compute power heeft.
Voor een groot deel van de enthusiast kopers geldt dat ze dan toch al iets nieuws hebben. Zo zijn er zelfs 'n groot aantal 1080Ti eigenaren die gewoon weer een preoder hebben staan op de 2080Ti. Als dat je audience is dan kun je ook beter hardware voor "nu" ontwerpen. De GTX680 is een lastige kaart, omdat we hier praten over 'n mainstream gpu die toevallig mee kon komen met een iets grotere chip van AMD (294mm2 vs 352mm2, een kleine 20%)
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:27:
• Nvidia ontwerpt kaarten voor nu, die nu goed werken. Ze zijn als bedrijf vaak geneigd om nieuwe technieken te pushen die hun oude kaarten outdated laten lijken. Meeste recent dus Hairworks en Ray Tracing/DLSS. Ze spelen hier mooi in op mensen die hier gevoelig voor zijn en het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Hier geef je DLSS veel te weinig credits.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:19:
[...]
Voor een groot deel van de enthusiast kopers geldt dat ze dan toch al iets nieuws hebben. Zo zijn er zelfs 'n groot aantal 1080Ti eigenaren die gewoon weer een preoder hebben staan op de 2080Ti. Als dat je audience is dan kun je ook beter hardware voor "nu" ontwerpen. De GTX680 is een lastige kaart, omdat we hier praten over 'n mainstream gpu die toevallig mee kon komen met een iets grotere chip van AMD (294mm2 vs 352mm2, een kleine 20%)
Dat klopt inderdaad, ik wil als koper vaak wat langer met hardware doen, maar dat zal voor iedereen verschillen.
[...]

Hier geef je DLSS veel te weinig credits.
DLSS is misschien een verkeerd voorbeeld, gezien het waarschijnlijk nu prima geimplementeerd kan worden zonder bottlenecks. Ik ga het pas credits geven als ik een goede vergelijking zie tussen SS en andere AA technieken :+.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het issue met DLSS blijft dat het geen generieke verbetering is. Het moet immers specifiek ondersteund worden per titel gedurende de levensduur. Komt er een gamepatch of DLC oid dan moet het neural network waarschijnlijk (deels) opnieuw getraind worden. Hoe lang ondersteunt nvidia bijvoorbeeld een titel?

Desalniettemin een interessante techniek.

• TweakerVincent
Help!!!! schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:28:
Het issue met DLSS blijft dat het geen generieke verbetering is. Het moet immers specifiek ondersteund worden per titel gedurende de levensduur. Komt er een gamepatch of DLC oid dan moet het neural network waarschijnlijk (deels) opnieuw getraind worden. Hoe lang ondersteunt nvidia bijvoorbeeld een titel?

Kan zo'n trainingset niet gewoon centraal getraind worden en dan uitgerold worden naar de spelers? Gewoon xx MB/GB pushen?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@TweakerVincent

Zoals ik het begrijp gebeurt dat ook (op nvidia serverpark) maar je bent dus wel afhankelijk van nvidia dat die het blijven ondersteunen voor een game.

• TweakerVincent
Help!!!! schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:57:
@TweakerVincent

Zoals ik het begrijp gebeurt dat ook (op nvidia serverpark) maar je bent dus wel afhankelijk van nvidia dat die het blijven ondersteunen voor een game.
Dat lijkt me niet echt een probleem. En wss kan je het bestand ook zelf los erop zetten. Veel spellen updaten op een gegeven moment niet dus zo’n build blijft gewoon bestaan.

• Paprika
Help!!!! schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:28:

Als er "plek" is kunnen ze prima een re-run doen. Zoveel games zijn er nou ook weer niet waar DLSS relevant voor is (bijvoorbeeld bijna iedere indigame gaan ze niet eens naar kijken). Voor nieuwe content hoeven ze geen run te doen. Zo lang de engine niet opeens een totaal andere look en feel heeft is dat allemaal niet relevant. Je moet je voorstellen dat ze niet ieder geval mogelijk scenario hoeven te hebben voor het trainen van het "algoritme". Zie het meer als machine learning om honden te herkennen op 'n foto. Je hoeft niet iedere foto met 'n hond te hebben gezien. Zie het meer als 't begrijpen van de art stijl van spellen zoals Borderlands, World of Warcraft, League of Legends vs Battlefield, Arma etc om even wat excentrieke voorbeelden te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 18-09-2018 19:43 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

UIteindelijk zijn er imo twee feiten zeker: Het nut van DLSS staat of valt bij het aantal en varieteit in ondersteunde games alsmede de lifecycle ondersteuning van nvidia.

Vwb dat laatste, ben nog niet echt duidelijke info tegen gekomen van nVidia waaruit blijkt hoe vaak / bij welke events het netwerk opnieuw getraind moet worden en hoeveel effort dat vraagt in kosten en capaciteit.

Het zou fijn zijn als ze zowat alle nieuwe spellen kunnen supporten en ben benieuwd hoe ver nvidia gaat. Alleen wat AAA titles of kost het zo weinig capaciteit dat het echt een grote groep wordt.

Daarom wacht ik gewoon even de praktijk af in plaats van mezelf rijk te rekenen.

Zelf ga ik wellicht BF V spelen maar dat ondersteund dan alleen weer Raytracing waar ik nog niet veel van verwacht. De andere games op de DLSS lijst ga ik waarschijnlijk niet spelen.

• Paprika
Er gaan er vast genoeg volgen. Ik zou rekening houden met alle "TWIIMTBP" spellen eerlijk gezegd...

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 13:18
NDA valt deze op 24u dus binnen 3 uren of zullen we maar pas rond 6u de reviews zien passeren ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• bjorntju
nvidia666 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:56:
NDA valt deze op 24u dus binnen 3 uren of zullen we maar pas rond 6u de reviews zien passeren ?
Artikel van Tweakers over de Turing architectuur (welke ook onder NDA zat) werd om 15:00 gepost:

reviews: Turing: de architectuur achter RTX

Lijkt mij dat de reviews dan rond 15:00 online komen morgen?

• Davok
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-04-2021
TweakerVincent schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:17:
[...]

Kan zo'n trainingset niet gewoon centraal getraind worden en dan uitgerold worden naar de spelers? Gewoon xx MB/GB pushen?
Dat is exact hoe dat in praktijk zou gebeuren. Training wordt gedaan op voorhand. Training is in essentie niet meer dan het zoeken van de gewichten voor de verbindingen in je neuraal net. Eens die bekend zijn, is het bij uitvoering in principe niet meer dan een wiskundige functie uitvoeren.

• Denzo
  • Laatst online: 10:05
bjorntju schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:33:
[...]

Artikel van Tweakers over de Turing architectuur (welke ook onder NDA zat) werd om 15:00 gepost:

reviews: Turing: de architectuur achter RTX

Lijkt mij dat de reviews dan rond 15:00 online komen morgen?
Ik zag op Reddit 13:00 BST voorbij komen, dus dat zou hier 14:00 zijn.

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 13:18
Neem aan dat 1349 euro voor gaming trio dat dit pre order prijzen zijn ?
Ik zou het er nog voor neerleggen maar vermoed dat de normale prijzen iets lager liggen klopt dit ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Paprika
nvidia666 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 00:56:
Neem aan dat 1349 euro voor gaming trio dat dit pre order prijzen zijn ?
Ik zou het er nog voor neerleggen maar vermoed dat de normale prijzen iets lager liggen klopt dit ?
Dat is de MSRP en ze verkopen gewoon goed. Ik zou er dus niet op rekenen dat ie zo snel gaat dalen...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

Nieuwe rtx demo. Het heeft vast 1 a 2 generaties nodig om echt goed en snel te worden, maar dit is wel een grote vooruitgang

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Lijkt meer HDR dan iets met raytracing.. we gaan het zien. Stappen vooruit in techniek is goed, maar ik heb er nog geen wow-gevoel bij. Het zijn zulke kleine details dat die meestal aan de aandacht voorbij gaan als je aan het gamen bent en niet naar de bosjes of waterplassen in detail kijkt.In de demo's is het effect zo groot dat ik durf te betwijfelen of men andere settings met rust heeft gelaten.

[ Voor 17% gewijzigd door PassieWassie op 19-09-2018 08:20 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Paprika
PassieWassie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:18:
Lijkt meer HDR dan iets met raytracing.. we gaan het zien. Stappen vooruit in techniek is goed, maar ik heb er nog geen wow-gevoel bij. Het zijn zulke kleine details dat die meestal aan de aandacht voorbij gaan als je aan het gamen bent en niet naar de bosjes of waterplassen in detail kijkt.
Dat zei men "vroeger" ook over technologie zoals AA en Tessalation...

Overigens is dit weer een 1080p demo.
Pagina: 1 ... 53 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.