Is er al bekend wanneer we echte benchmarks van de 2070/80 mogen gaan verwachten?
14 september loopt de NDA af.
Vanaf dan kunnen we ze verwachten.
Vanaf dan kunnen we ze verwachten.
Verwijderd
Normaal gesproken voordat de kaarten te koop zijn maar ik zou wachten totdat de eerste echte gebruikers hun benchmarks hebben geplaatst, dan wordt er vaak nog het een en ander bekend wat de reviewers niet in de gaten hebben. Bij Ryzen was het bijvoorbeeld de grote gevoeligheid voor de snelheid van de RAM, geen reviewer merkte het op. Bij Vega bleek dat vooral de klokfrequentie van de HBM belangrijk was en meer verschil maakte voor de prestatie tussen de Vega56 en de Vega64 dan de extra CU's. Vaak heb je zo'n verrassing en de zogenaamde professionele reviewers hebben vaak maar een weekje de tijd om te testen en zij hebben ook niet alle expertise in huis.mca2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:48:
Is er al bekend wanneer we echte benchmarks van de 2070/80 mogen gaan verwachten?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 18:07 ]
FWIW:
NVIDIA GeForce RTX 2080 3DMark TimeSpy result leaks out
NVIDIA GeForce RTX 2080 3DMark TimeSpy result leaks out
[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 28-08-2018 11:59 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Du toch sneller dan de GTX 1080 Ti, maar echter +- 500 punten dus veel fps zal dat niet zijn?
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Het zou dus ook de 2070 kunnen zijn. Gezien de clocksnelheid (2025MHz) lijkt de 2080 echter waarschijnlijker. Ongeveer 37% sneller dan de GTX1080, dat is meer dan verwacht op basis van het aantal tflops.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Verwijderd
en het aantal shaders.Blaat schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Het zou dus ook de 2070 kunnen zijn. Gezien de clocksnelheid (2025MHz) lijkt de 2080 echter waarschijnlijker. Ongeveer 37% sneller dan de GTX1080, dat is meer dan verwacht op basis van het aantal tflops.
Is het mogelijk dat Nvidia heeft geupscaled naar de hogere resolutie met die 'AI' zoals je in de slides zag? Ze hebben wat veranderd aan de architectuur buiten de toevoegingen dus het is niet onmogelijk maar het is een fors gat en je zou verwachten dat Nvidia er iets over zou opmerken in de marketing.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2018 13:07 ]
Ik ga denk voor de 2080ti. Rip uit mijn lijf maar al jaren niet geupgraded. Pre-orderen lijkt me toch niet nodig? Of heb je kans dat je anders geen videokaart kan krijgen?
[nVidia GeForce RTX 20xx] Levertijden en BeschikbaarheidTweakerVincent schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:35:
Ik ga denk voor de 2080ti. Rip uit mijn lijf maar al jaren niet geupgraded. Pre-orderen lijkt me toch niet nodig? Of heb je kans dat je anders geen videokaart kan krijgen?
als je al jaren op hetzelfde zit ga je ook heel blij worden van een 2dehands 1080ti icm met een nieuw schermpie 😇 just sayin 😅TweakerVincent schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:35:
mwah 600 e oid erbij leggen voor een nieuwe met meer performance en Ray vind ik het wel waard. 4k scherm heb ik almaratropa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:07:
[...]
als je al jaren op hetzelfde zit ga je ook heel blij worden van een 2dehands 1080ti icm met een nieuw schermpie 😇 just sayin 😅
Is wel getest alleen het werkte toen niet zo lekker: https://www.gamersnexus.n...der-fps-benchmarks/page-2Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:05:
[...]
Bij Ryzen was het bijvoorbeeld de grote gevoeligheid voor de snelheid van de RAM, geen reviewer merkte het op. ...Vaak heb je zo'n verrassing en de zogenaamde professionele reviewers hebben vaak maar een weekje de tijd om te testen en zij hebben ook niet alle expertise in huis.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Op dat moment liep ASUS achter op ASRock voor RAM-support, een paar maanden later kwam ASUS goed terug, Gigabyte had meer tijd nodig en voor MSI kwam het in de rest van 2017 niet (boven de 26XX MT/s werd vaak niet gehaald).sdk1985 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:02:
[...]
Is wel getest alleen het werkte toen niet zo lekker: https://www.gamersnexus.n...der-fps-benchmarks/page-2
Niemand weet het maar ik raad aan om eerst even de benchmarks af te wachten, ook van gewone gebruikers. Verder, besef dat de kans groot is dat Nvidia in 2019 alweer met een nieuwe generatie komt op de TSMC 7 nm. node. Zo niet, dan in 2020.TweakerVincent schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:35:
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2018 22:41 ]
Punt was dat het dus niet aan de (professionaliteit) van de reviewers lag, het platform had nog kinderziektes.Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:39:
[...]
Op dat moment liep ASUS achter op ASRock voor RAM-support, een paar maanden later kwam ASUS goed terug, Gigabyte had meer tijd nodig en voor MSI kwam het in de rest van 2017 niet (boven de 26XX MT/s werd vaak niet gehaald).
[...]
Niemand weet het maar ik raad aan om eerst even de benchmarks af te wachten, ook van gewone gebruikers. Verder, besef dat een jaar later Nvidia alweer met een nieuwe generatie komt op de TSMC 7 nm. node.
Verwijderd
Tja, ze hadden ook de Taichi kunnen uitproberen, het was in die tijd algemeen bekend dat dat moederbord aanzienlijk betere RAM-performance had, dat werd vanaf dag 1 al duidelijk doordat de reviewers die dit moederbord kregen, en mensen die het kochten, hogere klokfrequenties haalden. Zie bijvoorbeeld Level1Techs, ik mag toch hopen dat GamersNexus dat meekrijgt aangezien hij als een van de meest deskundige mensen in dat hardware-Youtube wereldje wordt beschouwd.sdk1985 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:41:
[...]
Punt was dat het dus niet aan de (professionaliteit) van de reviewers lag, het platform had nog kinderziektes.
Iedereen gebruikt dezelfde AGESA van AMD, geheugenondersteuning is daarmee ook hetzelfde als ze dezelfde AGESA versie gebruiken en daar zit weinig verschil in. Misschien enkele weken, maar veel verschil zal er dus niet zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:39:
[...]
Op dat moment liep ASUS achter op ASRock voor RAM-support, een paar maanden later kwam ASUS goed terug, Gigabyte had meer tijd nodig en voor MSI kwam het in de rest van 2017 niet (boven de 26XX MT/s werd vaak niet gehaald).
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het laatste nieuws in het saga rondom het "kopen, kopen, kopen" artikel over de nieuwe Nvidia kaarten op Tomshardware.
https://www.tweaktown.com...ware-go-public/index.html
"Avram Piltch has doubled down on statements via his GeekinChief Twitter account, and Igor went nuclear in the Tom's Hardware forums with more claims of Avram's inexperience and even a breach of contract related to the German site's licensing. Both comments were scrubbed by forum moderators. Later in the day we had our second look at infighting at the media company. An ethical but disgruntled moderator enabled the posts again for public viewing before issuing a public statement and later resigning his position."
Het gaat goed daar bij Tomshardware USA!
https://www.tweaktown.com...ware-go-public/index.html
"Avram Piltch has doubled down on statements via his GeekinChief Twitter account, and Igor went nuclear in the Tom's Hardware forums with more claims of Avram's inexperience and even a breach of contract related to the German site's licensing. Both comments were scrubbed by forum moderators. Later in the day we had our second look at infighting at the media company. An ethical but disgruntled moderator enabled the posts again for public viewing before issuing a public statement and later resigning his position."
Het gaat goed daar bij Tomshardware USA!
Op een gegeven moment zijn zelfs de journalisten het hielen likken van nVidia moe. Apart dat zoiets dan bij een mediabedrijf intern voor wrijving zorgt. En niet tussen journalisten van verschillende mediabedrijven.
NVIDIA Controls AIB Launch and Driver Distribution
" Since NVIDIA's GPP program got exposed to the world, there have been a lot of changes over at Team Green in the way information about its company is controlled. After its heavy-handed NDAs have sought to muzzle journalists that work with the company, now it is pushing back on its AIBs in order to control the AIB's actions with reviewers."
"Much like NVIDIA exerted control over AIB's and OEM's brands with GPP, it is now exerting control over who the AIB has review its own custom cards."
"This is where it gets a bit more interesting, and likely should give you concern with any leaked benchmarks you see on the web. NVIDIA is not allowing its AIBs to distribute drivers with their review cards. For a reviewer to have access, he must first sign NVIDIA's multi-year NDA (which is fine if you are "just" a card reviewer), then he will log into a protected site which is most likely a secured version of GeForce Experience in order to obtain the driver, and download from there into a specific machine with the new RTX card being present. If you are seeing any benchmarks between now and the ~20th (we think the 2080 launch and 2080 Ti launch will be split on different days possibly), you are likely not seeing cards benchmarked with its launch driver. So keep that in the back of your mind as you see performance leaks come forward. "
AMD schiet ns op met een competitieve high end kaart!
" Since NVIDIA's GPP program got exposed to the world, there have been a lot of changes over at Team Green in the way information about its company is controlled. After its heavy-handed NDAs have sought to muzzle journalists that work with the company, now it is pushing back on its AIBs in order to control the AIB's actions with reviewers."
"Much like NVIDIA exerted control over AIB's and OEM's brands with GPP, it is now exerting control over who the AIB has review its own custom cards."
"This is where it gets a bit more interesting, and likely should give you concern with any leaked benchmarks you see on the web. NVIDIA is not allowing its AIBs to distribute drivers with their review cards. For a reviewer to have access, he must first sign NVIDIA's multi-year NDA (which is fine if you are "just" a card reviewer), then he will log into a protected site which is most likely a secured version of GeForce Experience in order to obtain the driver, and download from there into a specific machine with the new RTX card being present. If you are seeing any benchmarks between now and the ~20th (we think the 2080 launch and 2080 Ti launch will be split on different days possibly), you are likely not seeing cards benchmarked with its launch driver. So keep that in the back of your mind as you see performance leaks come forward. "
AMD schiet ns op met een competitieve high end kaart!

[ Voor 105% gewijzigd door Help!!!! op 29-08-2018 09:16 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Als ik het goed begrijp is de truc die Nvidia toepast dat voorlopig alleen de "geautoriseerde" reviewers de meest recente ge-update driver beschikbaar krijgen gesteld en dat de rest - die straks zelf een RTX kaart in huis heeft gehaald - het zal moeten doen met een al verouderde driver?Help!!!! schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:10:
If you are seeing any benchmarks between now and the ~20th (we think the 2080 launch and 2080 Ti launch will be split on different days possibly), you are likely not seeing cards benchmarked with its launch driver. So keep that in the back of your mind as you see performance leaks come forward. "
Toch tenminste tot de datum van de officiële launch ja.. Althans, zo lees ik hetchoogen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:40:
[...]
Als ik het goed begrijp is de truc die Nvidia toepast dat voorlopig alleen de "geautoriseerde" reviewers de meest recente ge-update driver beschikbaar krijgen gesteld en dat de rest - die straks zelf een RTX kaart in huis heeft gehaald - het zal moeten doen met een al verouderde driver?
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Het is iets anders.choogen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:40:
[...]
Als ik het goed begrijp is de truc die Nvidia toepast dat voorlopig alleen de "geautoriseerde" reviewers de meest recente ge-update driver beschikbaar krijgen gesteld en dat de rest - die straks zelf een RTX kaart in huis heeft gehaald - het zal moeten doen met een al verouderde driver?
Reviewers die launchday reviews verzorgen werken altijd al met een (non launch) driver die vanuit nvidia beschikbaar gesteld is, hetzij rechtstreeks hetzij via AIB. Er is immers nog geen launch dus ook geen officiele launchdriver.
De launchdriver wordt indien nodig tot het laatste moment getweaked en de-bugged. En de reviewers krijgen indien opportuun tijdens het reviewen nieuwere drivers die bugs oplossen of bepaalde games beter uit de verf doen komen met het verzoek opnieuw te testen. Dit is normaal.
Op 20 september worden de pre-order kaarten geleverd en zal er dus ook een officiele driver beschikbaar gesteld worden waar iedereen incl. jij en ik over kan beschikken.
Het was/is vaak niet moelijk voor sites (die bijv. uit de gratie zijn) om pre-launch al hardware te hebben. Alhoewel nvidia dit ook probeert te voorkomen. Echter zonder de juiste software heb je helemaal niks aan de hardware.
Voorheen was het voor zo'n site ook niet moeilijk om bijv. via een bevriende site/AIB ook aan de driver te komen. Echter nvidia heeft nu blijkbaar een methode gevonden om ook de drivers weg te houden bij non-authorised reviewers.
Deze sites kunnen nu dus pas (ruim) na launchday een review plaatsen waardoor ze minder gelezen worden en dus minder verdienen.
Alleen reviewers die de NDA hebben getekend hebben dus de beschikking over de drivers.
Tav de leaks is het onduidelijk of deze gebaseerd zijn op geschikte drivers vanuit nvidia zelf of openbaar beschikbare drivers die wellicht wel in staat zijn om de kaart te laten werken maar niet geoptimaliseerd zijn voor de nieuwe architectuur.
Verder wil nvidia nu weten van de AIB's wie hun kaarten gaan reviewen. Als nvidia zo'n site niet ziet zitten dan werkt nvidia er niet aan mee.
Dus de AIB maakt een product en nvidia bepaalt vervolgens voor de AIB wie het mag reviewen.
[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 29-08-2018 14:36 ]
PC Specs
TL;DR: GPP is alive and kicking.
De enige die iets te zeggen heeft over wie een kaart wel of niet mag reviewen vóór de officiële launch is Nvidia. Ben jij als reviewer dus niet bereid volledig aan hun eisen te voldoen, heb je pech. En ik kan alvast een aantal sites bedenken die nu definitief buiten de boot gaan vallen.
De enige die iets te zeggen heeft over wie een kaart wel of niet mag reviewen vóór de officiële launch is Nvidia. Ben jij als reviewer dus niet bereid volledig aan hun eisen te voldoen, heb je pech. En ik kan alvast een aantal sites bedenken die nu definitief buiten de boot gaan vallen.
Exact maar dan als bonus incl. de reviewsites.
Want alle sites die die NDA getekend hebben kunnen ook niet zonder risico (geen kaarten, dus geen reviews, dus geen inkomsten en evt. litigation kosten) meer berichten over hoe nvidia hen behandelt / welke eisen er gesteld worden door nvidia.
De druk om volledig in de pas bij nvidia te lopen en hun narrative te volgen is op deze manier zeg maar nogal hoog.
Want alle sites die die NDA getekend hebben kunnen ook niet zonder risico (geen kaarten, dus geen reviews, dus geen inkomsten en evt. litigation kosten) meer berichten over hoe nvidia hen behandelt / welke eisen er gesteld worden door nvidia.
De druk om volledig in de pas bij nvidia te lopen en hun narrative te volgen is op deze manier zeg maar nogal hoog.
PC Specs
Tja, https://forums.guru3d.com...iews.422723/#post-5579179
Hilbert Hagedoorn - Owner - CEO - Guru3D PublishingThat's just a big can of nonsense (and I initially wrote another word there). NVIDIA always has tracked what media gets what AIB samples, period. You know who does that as well? AMD, they even regulate what brand and sample end up at what reviewer. How conveniently he forgets to mention that.
I think Kyle is letting his feelings getting to his better judgment.
Storm in een glas water lijkt me, nog een dikke 2 weken...
Gebeurt aan beide kanten, gewoon negerenstefanmiler schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:23:
Storm in een glas water lijkt me, nog een dikke 2 weken...
https://www.kitguru.net/t...le-over-negative-content/
On the 11th June AMD informed us via email that the upcoming FIJI hardware was reserved for KitGuru, as would normally be the case. We subsequently set a plan in motion to analyse the hardware for launch and were awaiting the arrival of the sample. Earlier this week I had a call from Christine Brown, Senior Manager, EMEA Communications at AMD to let me know that the company had withdrawn their sample from KitGuru labs and that we would now not be involved at all in the launch next week.
Christine Browne informed me directly on the phone that the reason for withdrawing the sample was based on ‘KitGuru’s negative stance towards AMD’. She said that with limited product they wanted to focus on giving the samples to publications that are ‘more positive’ about AMD as a brand, and company. I was not informed during this call of anything we have published that was factually incorrect, we were also not told to edit or remove any content we had published. Based on what AMD had seen via KitGuru editorial in recent weeks it was felt that overall coverage was just too negative.
Verwijderd
Tuurlijk gebeurt het aan beide kanten maar het blijft gewoon jammer. Je moet gewoon kritiek kunnen geven als dat maar terecht is natuurlijk.Paprika schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:27:
[...]
Gebeurt aan beide kanten, gewoon negeren.
https://www.kitguru.net/t...le-over-negative-content/
[...]
Nu kan Nvidia of AMD of Intel er een uitkiezen en als er dan iets niet pluis is met de desbetreffende serie word dat niet verteld, dan kom je er pas achter wanneer je het product al gekocht hebt.
‘Ja maar ik heb een review gezien en.......’
Ik denk dat ze er bij HardOCP dus wel een RTX2080 en een Ti krijgen. Wat? Dat is gewoon 4D chess om ze in diskrediet te brengen. Het groene oog is niet zo jaloers hoor en Kyle kraamde maar onzin uit.Werelds schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:35:
TL;DR: GPP is alive and kicking.
Oke serieus. Wat is dit een gigantische soap aan het worden zeg. Techjournalisten die elkaar aanvallen, controverse over pre-orders, de enorme prijzen, benchmarks, de aankondiging van realtime ray tracing, GPP 2.0. Ben blij dat ik voorlopig niet in de markt ben voor een videokaart. Wil er helemaal niks mee te maken hebben als consument. Dat maakt het wel extra vermakelijk om naar te kijken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Natuurlijk proberen de meeste zo niet alle bedrijven de narrative te sturen. Nogal een inkopper.
Even los van de verschillen en overeenkomsten tussen AMD en nVidia in dit opzicht, is het natuurlijk uitermate simpel om te roepen: "Doorlopen want hunnie doen het ook."
Mijn gedachtengang is: Is het in mijn voordeel ? Nee? Ok dan ben ik er niet voor.
Daarnaast, laat Hilbert lekker zijn mond houden. Kan me niet echt herinneren dat je van hem veel hoeft te verwachten op het gebied van het blootleggen van de handel en wandel van dit soort bedrijven. Die loopt vooral lekker mee aan de hand van deze bedrijven.
Je goed recht hoor maar beetje laag om op deze manier commentaar neer te pennen over een meer geengageerde collega.
Even los van de verschillen en overeenkomsten tussen AMD en nVidia in dit opzicht, is het natuurlijk uitermate simpel om te roepen: "Doorlopen want hunnie doen het ook."

Mijn gedachtengang is: Is het in mijn voordeel ? Nee? Ok dan ben ik er niet voor.
Daarnaast, laat Hilbert lekker zijn mond houden. Kan me niet echt herinneren dat je van hem veel hoeft te verwachten op het gebied van het blootleggen van de handel en wandel van dit soort bedrijven. Die loopt vooral lekker mee aan de hand van deze bedrijven.
Je goed recht hoor maar beetje laag om op deze manier commentaar neer te pennen over een meer geengageerde collega.
[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 29-08-2018 17:15 ]
PC Specs
Jackfrags zal morgen een video op YouTube uploaden over Battlefield 5 met raytracing, hoe het er allemaal uitziet en hoe het draait. Misschien komen we daar wat meer te weten. (Bron)
"The optimisations are many, but the fact remains that ray tracing like this is still vastly expensive from a computational perspective, even with dedicated hardware acceleration. The RTX implementation as it stands right now is designed to keep you above 1080p60 on an RTX 2080 Ti. The demo stations were locked to the 1080p resolution of the attached high refresh rate display, but the internal scaler allowed us to simulate 1440p and 4K resolutions. On the former, we eyeballed frame-rates in the 40-50fps area but 4K plummets into sub-30 territory. Chatting with DICE later, there was surprise that the game was running at all with 4K and RTX enabled. It really is early days with the implementation and final hardware, so even thedevelopers are not entirely sure of how far things can be pushed."
https://www.eurogamer.net...ning-rtx-ray-tracing-tech
Met bijbehorend artikel: https://www.pcgamer.com/h...unning-on-an-rtx-2080-ti/
"The optimisations are many, but the fact remains that ray tracing like this is still vastly expensive from a computational perspective, even with dedicated hardware acceleration. The RTX implementation as it stands right now is designed to keep you above 1080p60 on an RTX 2080 Ti. The demo stations were locked to the 1080p resolution of the attached high refresh rate display, but the internal scaler allowed us to simulate 1440p and 4K resolutions. On the former, we eyeballed frame-rates in the 40-50fps area but 4K plummets into sub-30 territory. Chatting with DICE later, there was surprise that the game was running at all with 4K and RTX enabled. It really is early days with the implementation and final hardware, so even thedevelopers are not entirely sure of how far things can be pushed."
https://www.eurogamer.net...ning-rtx-ray-tracing-tech
Met bijbehorend artikel: https://www.pcgamer.com/h...unning-on-an-rtx-2080-ti/
[ Voor 74% gewijzigd door RobinNL op 29-08-2018 20:23 ]
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Verwijderd
Hilbert was van mening dat het prima was om Doom enkel met OpenGL te testen ondanks dat de concurrent enkel/hoofdzakelijk de driver had geoptimaliseerd voor Vulkan omdat het geen enkele zin heeft om OpenGL daarnaast te ondersteunen vanuit het perspectief van de gamer (veronderstellende dat die gamer weet dat je beter Vulkan gebruikt). Dat heeft mijn vertrouwen in zijn werk wat verminderd. Het klopt overigens wel dat ook AMD selectief is met welke reviewers wel en niet een sample krijgen maar wat hierbij precies de criteria zijn is niet gemakkelijk vast te stellen. GamersNexus staat nu duidelijk wat lager op de lijst (al dan niet doordat hij wat blunderde met de eerste Ryzen-review) maar dat kan ook simpelweg zijn omdat ze het regionaal willen spreiden. Totdat iemand met een gedetailleerd overzicht komt van welke reviewers wel en geen samples krijgen, hoeveel volgers ze hebben etc. trek ik geen conclusie. Bepaalde reviewers (Tech Deals bijvoorbeeld) gaven aan slechte ervaringen te hebben met de PR-medewerkers van AMD maar hierbij is de vraag of dat dit aan het bedrijf ligt wat dit regelde of dat er beleid achter zit.Help!!!! schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:09:
Natuurlijk proberen de meeste zo niet alle bedrijven de narrative te sturen. Nogal een inkopper.
Even los van de verschillen en overeenkomsten tussen AMD en nVidia in dit opzicht, is het natuurlijk uitermate simpel om te roepen: "Doorlopen want hunnie doen het ook."![]()
Meer ontopic. GamersNexus ging ook nog even in op het Tomshardware schandaal omtrent Nvidia hun nieuwe kaarten.
In het kort, de dag nadat een medewerker goed zijn werk deed en het advies gaf om niet te pre-orderen maar de reviews af te wachten (dat geldt voor alle hardware, spellen etc.!) schreeft de baas van de USA-tak een column waarin hij de lezers aanspoorde om het vooral wel te pre-orderen. De Duitse tak distantiëerde zich hiervan en een medewerker van de Duitse tak legde uit dat zij tegenwoordig zelfstandig werken. Verder werd er nog ingegaan op een kleine opstand en werd het duidelijk uit een post van een moderator dat het bij zowel Tomshardware als bij Anandtech best wel een rommeltje is. Deze moderator had bepaalde posts hersteld die werden weggecensureerd en nam afscheid van de lezers. Hij gaf aan dat zijn mede-moderators zonder politieke bril moeten modereren. Het beeld is dat Tomshardware nog steeds goede medewerkers heeft maar een slechte baas heeft die vooral naar het geld kijkt (vriendjes zijn met de bedrijven, geen negatieve reviews...). Het vermoeden werd duidelijk uitgesproken door GamersNexus dat de baas van Tomshardware een na het plaatsen van dat eerste artikel (niet kopen voordat je de reviews hebt gezien) werd gebeld door Nvidia...
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 19:25 ]
De USA versie is tegenwoordig Toms LegoVerwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:58:
[...]
Hilbert was van mening dat het prima was om Doom enkel met OpenGL te testen ondanks dat de concurrent enkel/hoofdzakelijk de driver had geoptimaliseerd voor Vulkan omdat het geen enkele zin heeft om OpenGL daarnaast te ondersteunen vanuit het perspectief van de gamer (veronderstellende dat die gamer weet dat je beter Vulkan gebruikt). Dat heeft mijn vertrouwen in zijn werk wat verminderd. Het klopt overigens wel dat ook AMD selectief is met welke reviewers wel en niet een sample krijgen maar wat hierbij precies de criteria zijn is niet gemakkelijk vast te stellen. GamersNexus staat nu duidelijk wat lager op de lijst (al dan niet doordat hij wat blunderde met de eerste Ryzen-review) maar dat kan ook simpelweg zijn omdat ze het regionaal willen spreiden. Totdat iemand met een gedetailleerd overzicht komt van welke reviewers wel en geen samples krijgen, hoeveel volgers ze hebben etc. trek ik geen conclusie. Bepaalde reviewers (Tech Deals bijvoorbeeld) gaven aan slechte ervaringen te hebben met de PR-medewerkers van AMD maar hierbij is de vraag of dat dit aan het bedrijf ligt wat dit regelde of dat er beleid achter zit.
Meer ontopic. GamersNexus ging ook nog even in op het Tomshardware schandaal omtrent Nvidia hun nieuwe kaarten.
[video]
In het kort, de dag nadat een medewerker goed zijn werk deed en het advies gaf om niet te pre-orderen maar de reviews af te wachten (dat geldt voor alle hardware, spellen etc.!) schreeft de baas van de USA-tak een column waarin hij de lezers aanspoorde om het vooral wel te pre-orderen. De Duitse tak distantiëerde zich hiervan en een medewerker van de Duitse tak legde uit dat zij tegenwoordig zelfstandig werken. Verder werd er nog ingegaan op een kleine opstand en werd het duidelijk uit een post van een moderator dat het bij zowel Tomshardware als bij Anandtech best wel een rommeltje is. Deze moderator had bepaalde posts hersteld die werden weggecensureerd en nam afscheid van de lezers. Hij gaf aan dat zijn mede-moderators zonder politieke bril moeten modereren. Het beeld is dat Tomshardware nog steeds goede medewerkers heeft maar een slechte baas heeft die vooral naar het geld kijkt (vriendjes zijn met de bedrijven, geen negatieve reviews...). Het vermoeden werd duidelijk uitgesproken door GamersNexus dat de baas van Tomshardware een na het plaatsen van dat eerste artikel (niet kopen voordat je de reviews hebt gezien) werd gebeld door Nvidia...
Toms Hardware (USA) en Anandtech zijn beide eigendom van dezelfde stichting; Nu Anand Lal Shimpi al een tijd weg is bij Anand zie je dat het minder wordt.
Verwijderd
Computerbase to the rescue? Soms.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
De USA versie is tegenwoordig Toms Lego. De hoofdredacteur daar weet weinig van hardware. Goede zaak dat de Duitse branch zich daarvan distantieerd.
Toms Hardware (USA) en Anandtech zijn beide eigendom van dezelfde stichting; Nu Anand Lal Shimpi al een tijd weg is bij Anand zie je dat het minder wordt.
@Paprika De prijsstelling? Wat is de contextPaprika schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:49:
[video]
"So impressive that it is ridiculous!"
Het komt er op neer dat volgens Buildzoid de kwaliteit (betreft bouw, componenten etc.) van de kaart erg goed is; zeg maar, overengineered.Lord_Dain schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:58:
[...]
@Paprika De prijsstelling? Wat is de context
[ Voor 7% gewijzigd door PenguinEmperor op 31-08-2018 10:13 ]
Ik vraag me af hoeveel die RT cores gaan verbruiken. De chips worden op op min of meer hetzelfde productieproces gebakken, qua architectuur lijkt Turing meer cache te hebben en dat is het wel en er is ook geen grote stap in het aantal Cuda Cores.
Redeneer ik dan vanuit het principe van less PCB = more proft dan kan ik niet anders dan vermoeden dat die RT cores de reden zijn voor de uitgebreide VRM's. Die TU-104 chip ziet er ook niet bepaald klein uit ofzo.
Redeneer ik dan vanuit het principe van less PCB = more proft dan kan ik niet anders dan vermoeden dat die RT cores de reden zijn voor de uitgebreide VRM's. Die TU-104 chip ziet er ook niet bepaald klein uit ofzo.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat ik las is dat ze bij Tomshardware eigenlijk met een nieuw model bezig zijn. Kijken wat trending is op internet en vervolgens de redacteurs opdracht geven om daarover te schrijven om zo dus clicks te krijgen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
De USA versie is tegenwoordig Toms Lego. De hoofdredacteur daar weet weinig van hardware. Goede zaak dat de Duitse branch zich daarvan distantieerd.
Ipv reviewsite wordt het dus een clickbait site.
Dat gaat er natuurlijk niet echt lekker in bij de meer gedegen hardware reviewers in dienst die al jaren dit werk doen.
Tegelijkertijd schijnt er ook een overnamepartij (die Tomshardware wil overnemen) te zijn die juist wel de oude lijn wil vasthouden.
Ben benieuwd hoe dat afloopt.
Anand weet ik niet wat daar speelt. Ja het is niet meer zo goed als onder Anand maar lees daar toch nog regelmatig interessante artikelen.
Hardwaresites hebben het helaas moeilijk. De gevatte Youtube boys, merendeels "influencers" zijn een ding van nu. En lopen ook vooral lekker mee met hun broodheren dus dat support nvidia liever dan een HardOCP die allemaal lelijke dingen over hun bedrijf naar boven gaat zitten halen....
[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2018 17:43 ]
PC Specs
Influencers zijn niet echt mijn ding. Het zijn een beetje de hoeren van de hardware industrieHelp!!!! schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:36:
[...]
Wat ik las is dat ze bij Tomshardware eigenlijk met een nieuw model bezig zijn. Kijken wat trending is op internet en vervolgens de redacteurs opdracht geven om daarover te schrijven om zo dus clicks te krijgen.
Ipv reviewsite wordt het dus een clickbait site.
Dat gaat er natuurlijk niet echt lekker in bij de meer gedegen hardware reviewers in dienst die al jaren dit werk doen.
Tegelijkertijd schijnt er ook een overnamepartij (die Tomshardware wil overnemen) te zijn die juist wel de oude lijn wil vasthouden.
Ben benieuwd hoe dat afloopt.
Anand weet ik niet wat daar speelt. Ja het is niet meer zo goed als onder Anand maar lees daar toch nog regelmatig interessante artikelen.
Hardwaresites hebben het helaas moeilijk. De gevatte Youtube boys, merendeels "influencers" zijn een ding van nu. En lopen ook vooral lekker mee met hun broodheren dus dat support nvidia liever dan een HardOCP die allemaal lelijke dingen over hun bedrijf naar boven gaat zitten halen....![]()
Anandtech maakt nog steeds oke reviews. Het zijn alleen niet meer de super uitgebreide artikelen van Anand die helemaal op de architectuur inging. Ian Cutress komt wel in de buurt.
Ik mag het niet altijd eens zijn met de conclussies van bijvoorbeeld GamersNexus; maar ze hebben wel een gezond model. Ze posten de uitgebreide reviews op hun site en plaatsen ook videos die erg interessant zijn om te kijken.
Niet te vergeten, ze zijn onafhankelijk en laten zich weinig tot niet beinvloeden door Inte/AMD/Nvidia.
35-40% winst als deze resultaten echt zijn, goede kans dat het fake is.
Ik geloof er geen ene F van. Waarom? Nou omdat Nvidia de controle over wie uberhaupt een kaart krijgt om te testen aan het aanscherpen is en je geen toegang geeft tot drivers. Elke willekeurige persoon kan wel wat uploaden, maar de kans dat het klopt is vrijwel nul.
Zeker omdat deze BF5 "benchmarkt" terwijl die game nog helemaal niet is uitgekomen en BF1 beeldmateriaal gebruikt. Verder heb ik genoeg the Witcher 3 gespeeld om door te hebben dat die scores te laag zijn. Crookback Bog is redelijk zwaar maar niet zo disproportioneel veel zwaarder dat je onder de 50fps zou moeten zakken met een GTX1080Ti en 4K.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-08-2018 01:06 ]
Het blijft lastig, aan de andere kant zit de lijn (GTAV weinig winst en Mass Effect ea. wat meer) er wel in die je zag met de TitanV die wat langzamer is dan de 2080Ti. Maar dat kan je natuurlijk ook weten en faken. En dan heb ik het idd nog niet eens over de strenge distributie van (launch) drivers.
Niet op voorraad.
Een leak (in deze vorm) zonder beeldmateriaal van de hardware? Onzin.
Dat kun je eventueel ook nog manipuleren met editing.Paprika schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:16:
Een leak (in deze vorm) zonder beeldmateriaal van de hardware? Onzin.
Toch zou ik het indrukwekkende manipulatie vinden als hij (het is immers een "studio opname") een GTX2080 in z'n handen had gehad...Psyonara schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:41:
[...]
Dat kun je eventueel ook nog manipuleren met editing.
Behalve de vage reden natuurlijk dat er geen HBM op zit ?PenguinEmperor schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
Het komt er op neer dat volgens Buildzoid de kwaliteit (betreft bouw, componenten etc.) van de kaart erg goed is; zeg maar, overengineered.
Met 2080 en 2080ti krijg ik een donkerbruin vermoeden dat er een powerprobleem is, nl dat als je alle features van de GPU tegelijkertijd gebruikt je GPU gaat throttlen, en dat RTX en de tensorcores eigenlijk een gimmick zijn.
Bij de prijzen die ze ervoor vragen verwacht je het maximum van alles, maw dus ook de beste geheugen techniek.
Maar misschien is HBM overbodig, omdat relatief gezien tegen de tijd dat de bandbreedte verzadigd is op GDDR6 (op basis het gemiddelde van hoe een spel de verschillende cores samen gebruikt) de GPU al aan het throttlen is en HBM dus geen performance verbetering zou opleveren.
Is de kaart imposant, JA.
Kan de kaart ermee omgaan, Twijfelachtig. (RTX riekt naar Vega (veel potentie maar gelimiteerd door implemetatie en utilisatie))
How do you save a random generator ?
Ik vermoed eerlijk gezegt dat er geen probleem is maar dat de extra cores zoals de RT en tensor en transistors , ook wat stroom lusten. Vandaar 35 watt meer piek verbruik.
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Filmpje met benchmarks is inmiddels verwijderd. Als het een fake filmpje voor de views was dan liet je hem denk ik staan.
Ik denk dat ook fake benchmarks door Nvidia niet op prijs gesteld worden, dus er zal vast een vriendelijk verzoek gekomen zijn om de video van Youtube af te halen.
Gravity is a habit that is hard to shake off.
Nog maar 2 weken wachten, dan zal er een einde komen aan alle geruchten
Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB
Verwijderd
Met het verschil dat developers bereid zijn om die dingen toe te passen als het voor Nvidia is en niet bereid zijn om het toe te passen als het voor AMD is en met het verschil dat Nvidia het budget heeft om extra medewerkers bij de developers (inclusief engines!) te plaatsen waar AMD dat niet heeft. Nu hebben Ubisoft (ik denk dat niemand dat zag aankomen!) en Bethesda enigszins de features van Vega gebruikt (in ieder geval RPM) maar al met al is er een hoop potentie niet benut en helaas zal dat zo blijven. Net als dat voor TrueAudio het geval is, een geweldige techniek waarvoor dedicated hardware op de kaart zit maar die slechts bij 1 populair spel (Thief) werd gebruikt. Zonde.enchion schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:31:
(RTX riekt naar Vega (veel potentie maar gelimiteerd door implemetatie en utilisatie))
Ai, nu houd ik een promootpraatje voor Nvidia, dat is niet mijn bedoeling.
Slechts 35 W? Heb jij het oppervlakte gezien van die nieuwe PU's in vergelijking met wat er al op zat? Dat kan gemakkelijk meer dan 35W zijn. Misschien dat ze de klokfrequentie laag houden?Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:38:
Ik vermoed eerlijk gezegt dat er geen probleem is maar dat de extra cores zoals de RT en tensor en transistors , ook wat stroom lusten. Vandaar 35 watt meer piek verbruik.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 18:07 ]
Mogelijke leak van de RTX 2080. Een benchmark run op 3dmark.
https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1034262129254092800
https://www.3dmark.com/compare/spy/4293425/spy/4251750#
https://imgur.com/GZsSImT
https://wccftech.com/nvid...1080-ti-without-ai-cores/
Laat zien dat de 2080 37% sneller is dan de 1080 en 6% sneller dan de 1080ti. Dat zou betekenen dat de 2070 waarschijnlijk sneller is dan de 1080. Maar dan voor een lagere prijs.
https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1034262129254092800
https://www.3dmark.com/compare/spy/4293425/spy/4251750#
https://imgur.com/GZsSImT
https://wccftech.com/nvid...1080-ti-without-ai-cores/
Laat zien dat de 2080 37% sneller is dan de 1080 en 6% sneller dan de 1080ti. Dat zou betekenen dat de 2070 waarschijnlijk sneller is dan de 1080. Maar dan voor een lagere prijs.
< dit stukje webruimte is te huur >
285 Watt TDP was toch bekend, ik meende dat het vermeld was in de specs van Nvidia maar ik kan er naast zitten?Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:05:
[...]
Slechts 35 W? Heb jij het oppervlakte gezien van die nieuwe PU's in vergelijking met wat er al op zat? Dat kan gemakkelijk meer dan 35W zijn. Misschien dat ze de klokfrequentie laag houden?
En pascal async computer performance ziet er goed uit. En helemaal voor AMD qua performance in dx12 en Vulkan.
https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,5.html
Verwijderd
Het vermogen geloof ik pas wanneer de metingen bekend zijn, er wordt teveel gesjoemeld met die TDP, door meerdere bedrijven.Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
285 Watt TDP was toch bekend, ik meende dat het vermeld was in de specs van Nvidia maar ik kan er naast zitten?
TDP word door veel mensen verkeerd begrepen zeker als het om Intel gaat want dat is niet het wattage
Thermal Design Power -> is niet het wattage?Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:11:
TDP word door veel mensen verkeerd begrepen zeker als het om Intel gaat want dat is niet het wattage
Ik zou eerder zeggen dat de metrics misbruikt worden door de marketing vrienden bij de chip producenten.
Het is de warmte wat een chip kan afvoeren met de zwaarste taken.freekr schreef op zondag 2 september 2018 @ 06:46:
[...]
Thermal Design Power -> is niet het wattage?
Ik zou eerder zeggen dat de metrics misbruikt worden door de marketing vrienden bij de chip producenten.
Wikipedia: Thermal design power
Maar eigenlijk is dat bij vrijwel alle Intel, AMD en Nvidia chips onzin. De meeste gaan en kunnen er makkelijk overheen.
TDP is wat de koeler volgens de fabrikant moet kunnen verwerken.
Verbruik mag gewoon hoger zijn. Als hij maar z'n baseclocks haalt bij normale workloads binnen het TDP.
Verbruik mag gewoon hoger zijn. Als hij maar z'n baseclocks haalt bij normale workloads binnen het TDP.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dit is wat Wikipedia zegt over TDP:freekr schreef op zondag 2 september 2018 @ 06:46:
[...]
The TDP is typically not the largest amount of heat the CPU could ever generate (peak power), such as by running a power virus, but rather the maximum amount of heat that it would generate when running "real applications". This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power)The thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, is the maximum amount of heat generated by a computer chip or component (often the CPU or GPU) that the cooling system in a computer is designed to dissipate under any workload.
Het TDP zegt in de regel vooral iets over de koel capaciteit die nodig is om te voldoen aan de specificaties van een CPU die op de officiële product pagina's of bijvoorbeeld op het doosje staan.
Dit is bijvoorbeeld de Intel definitie:
Bij overklokken kan het TDP ook direct het raam uit. Maar ook in andere gevallen kan het verbruik van een CPU een stuk hoger (of lager) zijn dan het gespecificeerde TDP.Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload.
Het grootste "probleem" met TDP waardes is dat er geen standaard voor lijkt te zijn. Iedere fabrikant heeft zijn eigen manier / formule om het TDP te defineren. Hierdoor kan je eigenlijk TDP tussen verschillende fabrikanten niet echt direct vergelijken, maar is het eigenlijk enkel te gebruiken als "nummer" om te vergelijken tussen producten van dezelfde fabrikant.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 02-09-2018 12:56 ]
TU104 is met 553 mm² in elk geval groter dan GP102 én Vega.DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:22:
Die TU-104 chip ziet er ook niet bepaald klein uit ofzo.

Verwijderd
https://nl.hardware.info/...chip-is-775-mmasup2-grootXWB schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:59:
[...]
TU104 is in elk geval groter dan GP102 én Vega.
[afbeelding]
Volgens mij is de TU102 chip 775mm2.
XWB bedoeld TU104, TU102 is de grotere chip. Dit had je ook met GP104 vs GP102.
Kunnen deze gelekte benchmarks echt zijn, gezien BF 5, of een reviewer heeft toegang tot de single player? Het komt wel over heen qua verwachtingen en ik ben niet enorm onder de indruk.
YouTube: RTX 2080 Ti vs GTX 1080 Ti - 10 GAMES BENCHMARKED | LEAK
[ Voor 11% gewijzigd door Gekke Jantje op 04-09-2018 11:39 ]
Net even een uurtje de BF5 beta gespeeld. Kan je nu al vertellen dat er no f*cking way is dat je hier lichteffecten kan renderen met realtime raytracing en nog een beetje framerate overhoud. Die game zit helemaal vol met zo belachelijk veel effecten.
Ik denk dat ze er een paar extra gigarays nodig gaan hebben. De oplossing is natuurlijk niet eens maar twee RTX2080Ti's kopen. Deze kunnen voor jou zijn voor het schappelijke bedrag van €2400.Paprika schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:50:
Tuurlijk wel. All them gigarays!
Serieus, die game zit overvol met lichtbronnen, dynamisch weer in de mappen zoals regenbuien met extreem veel detail, ongelofelijk veel particle effects etc. Voor zelfs de meest basale ray tracing lichtbron zullen er zo extreem veel variabelen zijn die constant dynamisch veranderen dat het bijna ondoenlijk is. Nu ik de game zelf eens op ultra settings heb gezien begrijp ik waarom met ray tracing aan de framerate kennelijk onder de 60fps kwam.
Helemaal gelijk 90 fps gemiddeld op 1440p met een GTX 1080 TI.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:45:
Net even een uurtje de BF5 beta gespeeld. Kan je nu al vertellen dat er no f*cking way is dat je hier lichteffecten kan renderen met realtime raytracing en nog een beetje framerate overhoud. Die game zit helemaal vol met zo belachelijk veel effecten.
Als ze al echt zijn, wat volgens mij niemand hier je zal kunnen zeggen, moet je dan eens nagaan hoe klein het verschil tussen de rtx 2080 en gtx 1080ti zal zijn (terwijl die laatste wel een stuk goedkoper is)Gekke Jantje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:38:
Kunnen deze gelekte benchmarks echt zijn, gezien BF 5, of een reviewer heeft toegang tot de single player? Het komt wel over heen qua verwachtingen en ik ben niet enorm onder de indruk.
Tja, 5% in het voordeel van de TRX 2080 voor 50-100 meer, maar goed ik vergelijk deze kaart liever met zijn opvolger de RTX 2080 Ti, en die is helemaal te duur. Deze nieuwe serie vind ik vrij oninteressant door de prijs en de performance wat mijn huidige kaart nog levert.Bloedvat schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:57:
[...]
Als ze al echt zijn, wat volgens mij niemand hier je zal kunnen zeggen, moet je dan eens nagaan hoe klein het verschil tussen de rtx 2080 en gtx 1080ti zal zijn (terwijl die laatste wel een stuk goedkoper is)
[ Voor 14% gewijzigd door Gekke Jantje op 04-09-2018 15:10 ]
Helemaal mee eens ja. Mensen vergelijken de RTX 2080 nu met de GTX 1080ti omdat de prijs van de RTX 2080 eigenlijk te hoog is en je dus raak/vergelijkingspunten wil zien/vinden op prijs/prestatie nivo. Terwijl dit eigenlijk al van de zotte. De RTX 2080Ti doet er nog een schepje zotheid bovenop.. en nee, ik ben geen belg..Gekke Jantje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:00:
[...]
Tja, 5% in het voordeel van de TRX 2080 voor 50-100 meer, maar goed ik vergelijk deze kaart liever met zijn opvolger de RTX 2080 Ti, en die is helemaal te duur. Deze nieuwe serie vind ik vrij oninteressant door de prijs en de performance wat mijn huidige kaart nog levert.
Nog 2 weekjes wachten!
De 2080 Founder Edition heeft een adviesprijs van 850 euro en 2080 750 euro, als ik dat zo goed lees. Dat ligt aardig in lijn met de huidige 1080ti prijzen. Daar betaal je in Nederland al snel 750 tot 850 euro nieuw voor. En ondertussen is de 2080 sneller dan de 1080ti. Mag ook wel na 3 jaar. Kortom iedereen die nu nieuw een 1080ti (en ook de 1080 overigens) koopt krijgt over 2 weken een gigantische afschrijving op zijn kaart. Dit is ook meteen de reden waarom in omliggende landen de prijzen omlaag zijn gegaan. In Nederland zijn de voorraden al aan het opraken als ik dat zo kan afleiden. Kortom als straks de 2070 er is dan is het helemaal over en uit.Bloedvat schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:57:
[...]
Als ze al echt zijn, wat volgens mij niemand hier je zal kunnen zeggen, moet je dan eens nagaan hoe klein het verschil tussen de rtx 2080 en gtx 1080ti zal zijn (terwijl die laatste wel een stuk goedkoper is)
Drie jaar? Mei 2016 kwam de 1080 uit, de 1080 Ti kwam maart 2017 uit. Het is nu september 2018...aex351 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:49:
[...]
De 2080 Founder Edition heeft een adviesprijs van 850 euro en 2080 750 euro, als ik dat zo goed lees. Dat ligt aardig in lijn met de huidige 1080ti prijzen. Daar betaal je in Nederland al snel 750 tot 850 euro nieuw voor. En ondertussen is de 2080 sneller dan de 1080ti. Mag ook wel na 3 jaar. Kortom iedereen die nu nieuw een 1080ti (en ook de 1080 overigens) koopt krijgt over 2 weken een gigantische afschrijving op zijn kaart. Dit is ook meteen de reden waarom in omliggende landen de prijzen omlaag zijn gegaan. In Nederland zijn de voorraden al aan het opraken als ik dat zo kan afleiden. Kortom als straks de 2070 er is dan is het helemaal over en uit.
HBM vereist een brede bus en een brede bus is in de regel niet goed voor je power effiency. Zie ook de quadro kaarten met hbm, die hebben een 4096 bit bus. De RTX 2080 kan af met 256-bit.enchion schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:31:
[...]
Behalve de vage reden natuurlijk dat er geen HBM op zit ?
...
Bij de prijzen die ze ervoor vragen verwacht je het maximum van alles, maw dus ook de beste geheugen techniek.
Verwijderd
freekr schreef op zondag 2 september 2018 @ 06:46:
[...]
Warmte wordt uitgedrukt in joules dus ook in Watt (joules*s). Beide is een maat voor energie, of dat dat elektrisch, chemisch of thermisch is maakt weinig uit. Bij elektrische arbeid wordt een deel van het vermogen gedissipeerd als warmte. Het komt dus eigenlijk op hetzelfde neer, wat er aan warmte vrijkomt is een direct gevolg van hoe hoog het elektrische vermogen wordt. Hoe hoger het elektrisch vermogen hoe meer warmte, wanneer je het beperkt tot deze context in ieder geval.Gekke Jantje schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:19:
[...]
Het is de warmte wat een chip kan afvoeren met de zwaarste taken.
Wikipedia: Thermal design power
Maar eigenlijk is dat bij vrijwel alle Intel, AMD en Nvidia chips onzin. De meeste gaan en kunnen er makkelijk overheen.
Wat Dennis daarna aanhaalt raakt de kern. TDP is geen gestandaardiseerde maat, ieder bedrijf doet er maar mee wat het wil.
Het is dus enkel nuttig voor een relatieve vergelijking bij hetzelfde bedrijf en dan nog met de grote caveat dat dat enkel opgaat wanneer de definitie niet tussentijds wordt aangepast, wat Intel lijkt te hebben gedaan tussen Kaby Lake en Coffee Lake.Dennism schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:52:
[...]
Dit is wat Wikipedia zegt over TDP:
[...]
The TDP is typically not the largest amount of heat the CPU could ever generate (peak power), such as by running a power virus, but rather the maximum amount of heat that it would generate when running "real applications". This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power)
Het TDP zegt in de regel vooral iets over de koel capaciteit die nodig is om te voldoen aan de specificaties van een CPU die op de officiële product pagina's of bijvoorbeeld op het doosje staan.
Dit is bijvoorbeeld de Intel definitie:
[...]
Bij overklokken kan het TDP ook direct het raam uit. Maar ook in andere gevallen kan het verbruik van een CPU een stuk hoger (of lager) zijn dan het gespecificeerde TDP.
Het grootste "probleem" met TDP waardes is dat er geen standaard voor lijkt te zijn. Iedere fabrikant heeft zijn eigen manier / formule om het TDP te defineren. Hierdoor kan je eigenlijk TDP tussen verschillende fabrikanten niet echt direct vergelijken, maar is het eigenlijk enkel te gebruiken als "nummer" om te vergelijken tussen producten van dezelfde fabrikant.
Zouden reviewers niet het best de TDP doodzwijgen? Noem het niet, heb het er niet over en kijk gewoon naar hoe hoog het vermogen wordt bij stock-settings en bij diverse overclocks en undervolts (als je ermee wegkomt). Misschien dat de bedrijven dan eens samen een standaard gaan afspreken.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 06:27 ]
Mensen denken vaak dat het verbruik is van de chip, hoeveel stroom de chip maximaal kan verbruiken in WATT. Zien ze in eens dat de chip 150 WATT trekt met een TDP van max 95, wat overigens ook niet klopt, want een chip kan meer warmte afvoeren. Maar dan word er gezegd dat men word opgelicht of dat er word overgeklokt. Mensen kunnen beter TDP negeren.Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 06:20:
Warmte wordt uitgedrukt in joules dus ook in Watt (joules*s). Beide is een maat voor energie, of dat dat elektrisch, chemisch of thermisch is maakt weinig uit. Bij elektrische arbeid wordt een deel van het vermogen gedissipeerd als warmte. Het komt dus eigenlijk op hetzelfde neer, wat er aan warmte vrijkomt is een direct gevolg van hoe hoog het elektrische vermogen wordt. Hoe hoger het elektrisch vermogen hoe meer warmte, wanneer je het beperkt tot deze context in ieder geval.
Wat Dennis daarna aanhaalt raakt de kern. TDP is geen gestandaardiseerde maat, ieder bedrijf doet er maar mee wat het wil.
?Gekke Jantje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:07:
[...]
Mensen denken vaak dat het verbruik is van de chip, hoeveel stroom de chip maximaal kan verbruiken in WATT. Zien ze in eens dat de chip 150 WATT trekt met een TDP van max 95, wat overigens ook niet klopt, want een chip kan meer warmte afvoeren. Maar dan word er gezegd dat men word opgelicht of dat er word overgeklokt. Mensen kunnen beter TDP negeren.
TDP klopt wel, maar is op basis van de base clock, niet de boostclock.
Niet bij intel, misschien wel bij Nvidia.
Maw je zegt net als ik zei in het gedeelte van mijn post wat je niet gequote hebt dat de kaart power efficiency oftewel warmte problemen heeft.sdk1985 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 03:45:
[...]
HBM vereist een brede bus en een brede bus is in de regel niet goed voor je power effiency. Zie ook de quadro kaarten met hbm, die hebben een 4096 bit bus. De RTX 2080 kan af met 256-bit.
Gezien de prijs voor RTX kan het dus niet zo zijn dat er geen HBM op zit omdat HBM schaars is of dat het de kaart goedkoper maakt door het weg te laten, maar dus omdat er een ander probleem is.
How do you save a random generator ?
Gezien de al gigantische die-size van de RTX kaarten lijkt het me stug dat de interposer voor HBM memory er nog op had gepast zonder problemen. Overigens is GDDR6 ook niet spotgoedkoop natuurlijk.enchion schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:10:
[...]
Maw je zegt net als ik zei in het gedeelte van mijn post wat je niet gequote hebt dat de kaart power efficiency oftewel warmte problemen heeft.
Gezien de prijs voor RTX kan het dus niet zo zijn dat er geen HBM op zit omdat HBM schaars is of dat het de kaart goedkoper maakt door het weg te laten, maar dus omdat er een ander probleem is.
[ Voor 5% gewijzigd door Denzo op 06-09-2018 11:39 ]
Verwijderd
Zelfs dat niet.DoubleYouPee schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:58:
[...]
?
TDP klopt wel, maar is op basis van de base clock, niet de boostclock.
Nee hoor. Anders had ik dat er wel bijgezet. De smalle bus impliceert juist power efficiency.enchion schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:10:
[...]
Maw je zegt net als ik zei in het gedeelte van mijn post wat je niet gequote hebt dat de kaart power efficiency oftewel warmte problemen heeft.
Je vliegt een beetje uit de bocht. Het lijkt me duidelijk dat AMD niet het succes heeft gebracht wat er werd verwacht. De prijs is uberhaupt niets om je conclusie op te baseren, Nvidia is van het geld verdienen.Gezien de prijs voor RTX kan het dus niet zo zijn dat er geen HBM op zit omdat HBM schaars is of dat het de kaart goedkoper maakt door het weg te laten, maar dus omdat er een ander probleem is.
Volgens mij was in het geval van de Fury X juist de reden dat ze HBM namen power efficiency. Het voltage en de core clock van HBM is veel lager.sdk1985 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:02:
[...]
Nee hoor. Anders had ik dat er wel bijgezet. De smalle bus impliceert juist power efficiency.
[...]
Je vliegt een beetje uit de bocht. Het lijkt me duidelijk dat AMD niet het succes heeft gebracht wat er werd verwacht. De prijs is uberhaupt niets om je conclusie op te baseren, Nvidia is van het geld verdienen.
Package zelf ja, gpu door de bredere bus>nee. Werelds kom er maar inSp3ci3s8472 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:23:
[...]
Volgens mij was in het geval van de Fury X juist de reden dat ze HBM namen power efficiency. Het voltage en de core clock van HBM is veel lager.
Is het al betekend wanneer formeel de reviews en benchmarks gepubliceerd mogen worden?
voor zover bekend is de NDA einddatum 14 september.
https://videocardz.com/ne...go-live-on-september-17thaex351 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:29:
Is het al betekend wanneer formeel de reviews en benchmarks gepubliceerd mogen worden?
We previously reported that NVIDIA GeForce RTX reviews will go live on September 14th. Turns out that was incorrect. There is indeed an embargo ending on September 14th but is only for Turing architecture details, basically the stuff that was presented at the Editors’ Day.
The reviews will be available on September 17th, but only reviews of GeForce RTX 2080 graphics cards. The RTX 2080 Ti reviews will go live two days later, a day before the preorders end, which is September 19th.
The good news is that reviews of both Founders Edition and AIB cards will be published on the same day.
----
19e voor de Ti...
^
Wat zouden ze in de toekomst nog extra kunnen verzinnen om alles nog langer te rekken....
Wat zouden ze in de toekomst nog extra kunnen verzinnen om alles nog langer te rekken....

PC Specs
kent iemand nog een turkse shop waar je in lira de gtx2080 kan kopen? die turkse lira is zeer gunstig!
Rekken omdat de kaarten naast de RTX niet zo veel voorstellen of rekken omdat de huidige kaarten daarna niet meer verkocht worden. Ondertussen denk ik dat het eerste het geval is.Help!!!! schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:51:
^
Wat zouden ze in de toekomst nog extra kunnen verzinnen om alles nog langer te rekken....![]()
Het vertrouwen in hun nieuwe productlijn straalt er echt af bij Nvidia zeg.Paprika schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:58:
[...]
We previously reported that NVIDIA GeForce RTX reviews will go live on September 14th. Turns out that was incorrect. There is indeed an embargo ending on September 14th but is only for Turing architecture details, basically the stuff that was presented at the Editors’ Day.
The reviews will be available on September 17th, but only reviews of GeForce RTX 2080 graphics cards. The RTX 2080 Ti reviews will go live two days later, a day before the preorders end, which is September 19th.
The good news is that reviews of both Founders Edition and AIB cards will be published on the same day.
----
19e voor de Ti...

En je denkt dat de kaarten in Lira's goedkoper zullen zijn omdat?harrybeuker schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:24:
kent iemand nog een turkse shop waar je in lira de gtx2080 kan kopen? die turkse lira is zeer gunstig!
Die kaarten worden afgerekend in Dollars. Aangezien de Lira dankzij Erdogan zijn hersendode economische beleid langzaam in veredeld toiletpapier aan het veranderen is, zal je heel wat meer Lira's moeten neertellen voor dezelfde waarde in Dollars.
tegenvaller. Maatje heeft fifa19 ook voor half geld gekocht door die lira. Op tv was een programma dat huizen in aanschafwaarde bijna gehalveerd zijn.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:58:
[...]
Het vertrouwen in hun nieuwe productlijn straalt er echt af bij Nvidia zeg.
[...]
En je denkt dat de kaarten in Lira's goedkoper zullen zijn omdat?![]()
Die kaarten worden afgerekend in Dollars. Aangezien de Lira dankzij Erdogan zijn hersendode economische beleid langzaam in veredeld toiletpapier aan het veranderen is, zal je heel wat meer Lira's moeten neertellen voor dezelfde waarde in Dollars.
harrybeuker schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:24:
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Verwijderd
Stap 1: aankondigen van de modellen en de maandHelp!!!! schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:51:
^
Wat zouden ze in de toekomst nog extra kunnen verzinnen om alles nog langer te rekken....![]()
Stap 2: aankondigen van de datum en het tijdstip waarop ze verkrijgbaar zijn
Stap 3,4 en 5 en eventueel nog verder: per model wat specs geven
Stap 6 of hoger: de architectuur toelichten
Stap 7: de performance geven
Alle gekheid op een stokje, de reviewers en techtubers zijn het behoorlijk zat aan het worden, ik denk dat het over een paar jaar niet veel erger gaat zijn met al die embargo's. Uiteraard zijn de gewone mensen zoals wij ook schuldig aan dit fenomeen aangezien wij blijven kijken en lezen.
Zelf sloeg ik het grootste deel over deze keer
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2018 16:57 ]
Ik denk dat ze een hype proberen te creëren. Denk alleen dat het niet werkt. En natuurlijk wordt erover gepraat. Maar denk dat de massa toch eerst benchmarks wil zien. Wellicht dat een kleine groepje enthousiastelingen zoiets hebben van hier neem mijn geld zolang ik maar het nieuwste van het nieuwste heb.Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:56:
[...]
Stap 1: aankondigen van de modellen en de maand
Stap 2: aankondigen van de datum en het tijdstip waarop ze verkrijgbaar zijn
Stap 3,4 en 5 en eventueel nog verder: per model wat specs geven
Stap 6 of hoger: de architectuur toelichten
Stap 7: de performance geven
Alle gekheid op een stokje, de reviewers en techtubers zijn het behoorlijk zat aan het worden, ik denk dat het over een paar jaar niet veel erger gaat zijn met al die embargo's. Uiteraard zijn de gewone mensen zoals wij ook schuldig aan dit fenomeen aangezien wij blijven kijken en lezen.
Zelf sloeg ik het grootste deel over deze keer
Het verdere gepraat gaat eerder over hoe belachelijk deze situatie nu is. En aan het eind van de dag interesseert het niemand. Ondanks MSI bijvoorbeeld nog een YouTube live stream had waarin ze hun kaarten lieten zien. Ja leuk, beetje entertainment en wat info. Maar of er nu echt mensen zijn die zeggen. Ja! Die moet ik hebben. Nee.
Verwijderd
Ik twijfel er niet aan dat dat het doel is.aex351 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat ze een hype proberen te creëren.
Ik denk dat het wel goed werkt (bij mij niet maar bij mensen die gemakkelijk beïnvloedbaar zijn wel), het geeft extra media-aandacht en dat is alles wat Nvidia nodig heeft. Meer aandacht wekt meer interesse bij een deel van die mensen die het zien/lezen/horen. Verstandige mensen wachten inderdaad op de benchmarks maar als er niet een flinke groep mensen zou zijn die pre-ordert dan zou Nvidia geen pre-orders aanbieden. Het is wat mij betreft van de ratten besnuffeld dat mensen hardware of spellen pre-orderen. Ik hoorde laatst de theorie dat het preorderen bij spellen, geforceerd door publishers door content te locken voor alle mensen die eerst de reviews afwachten (Ubisoft deed dit bijvoorbeeld voor missies bij Assassin's Creed), hardwarebedrijven stimuleerde om ook preorders te gebruiken. Alleen krijg je bij hardware geen unieke content.Denk alleen dat het niet werkt.
Offtopic. Gamers zouden ook geen pre-orders moeten plaatsen, als niemand pre-ordert dan stoppen ze met die onzin. Hetzelfde voor DLC's, als niemand ze koopt dan gaat de DLC-content weer in het spel zitten, misschien met een wat hogere prijs maar je weet dan tenminste wat je betaalt en wat je krijgt.
Crowdfunding is voor mij een ander verhaal, dat is een prima concept maar wel iets waarmee je erg voorzichtig moet zijn!
Je kunt ook een release hebben zoals de 9800GTX waarbij alles onder NDA was tot aan dezelfde dag dat ze in de winkel lagen. Zelf had ik hem effectief zelfs eerder in bezit dan dat er reviews konden worden geplaatst. Uiteraard melken ze de media een beetje, maar dat was met Vega bijvoorbeeld ook 't geval. Als consument heb je er toch geen last van?
Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.