Sissors schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:40:
[...]
Echt niet vervelend bedoelt, maar heb je hier een bron voor? Het wordt vaak geclaimed, maar ik heb nog nooit bewijs ervoor gezien. Zulk soort warmte cycles zullen voor mechanische stress op je PCB zorgen, en dat zou inderdaad kaarten kunnen slopen. Maar of dat in de praktijk de primaire reden van uitval is durf ik iig niet te stellen. Chips zelf slijten elektronisch gezien gewoon door gebruik, en dan zorgt continue minen dus voor een veel grotere slijtage. (Dit schaalt wel sterk met temperatuur, dus als hij koel draait is het een stuk minder).
Mijn ervaring is dat met goede voedingen en goede temps er nooit een kaart kapot is gegaan, de kaarten die ik kapot heb gezien waren altijd slecht gekoeld of hadden een hokiepokie voeding ala qtec etc wat vroeger populair was.
Stress op het pcb zou ik me niet druk maken het gaat om de stress in de fcpga, waardoor de soldering tussen de die en package beschadigen hoewel huidige generatie daar eigenlijk niet echt last meer van heeft.
Geheugen op gpu's gaat over het algemeen kapot door de volgende factoren, of er zat al een slechte chip tussen iets wat meestal wel tot uitting komt binnen een aantal uren of doordat ze een spanningspiek voor hun donder krijgen.
Wat wel een sluipmoordernaar is voor hardware is statische tikken, veel mensen behandelen hardware te makkelijk waardoor er een behoorlijke spanning door de kaart kan vloeien dit heeft niet direct gevolgen maar een trace in een mem chip of gpu kan wel degelijk beschadigd worden dat het na een maand of 2 over is.
Dit alles uit eigen ervaring na het bouwen en repareren van pc in de afgelopen 20 jaar, en ik mag het afkloppen maar mijn gebouwde pc's ongeveer een stuk of 600 in 20 jaar heb ik er welgeteld 1 gehad met een defect moederbord en 1 keer een setje ram wat defect raakte.
Daarnaast het slijten van silicum is inderdaad mogelijk door elektronen migratie maar dat proces gaat zo verschrikkelijk langzaam dat het geen invloed heeft tussen mining of gaming.
Grote renderfarms renderen jaren en de uitval is minimaal, failure rates schijnen onder de 2% te zitten bij nvidia.
JohnnyV76 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:44:
[...]
Hier ook. Kan me niet herinneren dat ik ooit een kaart heb moeten vervangen omdat ie stuk ging. Upgraden was eigenlijk altijd de reden om te vervangen. Nu, met 2 gamende jongens in huis (eentje van 11 en eentje van 9) zal veel hardware doorgeschoven worden maar een van de twee gebruikt nu nog mijn hele oude GTX 670 en die werkt nog prima. Is wel aan vervanging toe qua performance want zelfs Fortnite draait niet op al te hoge FPS. Had gehoopt mijn huidige kaart te kunnen doneren in September maar eerst maar eens zien wat ik ga doen.
Mijn zoontje maakt gebruik van een oude gtx770 ook op fornite en moet zeggen dat dat best redelijk draait ergens in de buurt van de 80 fps op fullhd medium settings, weet je zeker dat het niet de cpu is fortnite wil best nog wel wat van de cpu vragen.
https://nl.hardware.info/...chmarks-full-hd-1920x1080 100 fps zelffs als ik deze benchmark mag geloven 680 is toch zelfde als een 770 kwa performance ?
[
Voor 3% gewijzigd door
TRAXION op 21-08-2018 11:14
]