Zeara schreef op zondag 15 mei 2016 @ 10:41:
Ik weet dat het om het idee gaat. Maar de 680, 980 en 1080 gebruiken natuurlijk andere chips dan de 480, 580 en 780. En dan doel ik op x06 vs x10, en is dus mid range vs high range.
Bij mijn weten klokken de mid range chips altijd net wat hoger dan de high end.
Maar pakken we dan alsnog de overgang van de 680 --> 980 --> 1080, wordt het natuurlijk wel steeds hoger.
En er is natuurlijk sowieso een tendens omhoog

Nou dat is leuk maar histories gezien kan men uit de zelfde die size meer halen maar met ook veel groter verbruik.
Vroeger waren high-end passief paar decades later en 200++ Watts.
Wat inhoud met elke dieschrink kan je kan ver klokken maar bij wat voor vermogen.
Op gegeven moment pak je klok die bij volume productie past .
Een chip tegen de 200 WAtt en top tussen de 200 en 300.
De godzilla versie kwa die space de oude gen evenaart GTX480 enz.
Kan je to hoge klokken stabiel zetten maar met een extreem vermogen verbruik.
Wat mij opvalt AMD was periodiek nogal sucsesvol met semi big chip die men performance klasse noemde.Die valt tussen midrange en high- end in.
Lijkt nu dat deze performance chips de high- end is geworden.
En de godzilla chips eerst de proffesional markt bediend en later als enthausiast / extreem klasse uitkomen. Als de yield de pro markt overstijgt.
Bij AMD is de Fury de Titan tegen hanger als is hun beleid toch anders dan nvidia. Maar deze trent kan je tot 20 jaar terug volgen waar je van 250 watt voedingen nu naar halve KW voedingen moet hebben om stabiel welke single GPU stabiel met marge te draaien.
Bij CPU is het ook niet anders, AMD 200+ CPU ditto dat is wat men eruit kan halen.
Kan je vergelijken met PIII 1133MHZ die de thunderbirdt 1.2 Ghz niet kan bij benen. Intel zou dan nu een Xeon 16+core extreem edition en die opklokken tot grens als core i 7 als er een overtreffende concurentie was. En dan 200+ wat ook niet zo gek meer is.
Dit, hoe kleiner procede hoe meer transistoren per mm^ 2 met hogere klok en hoger verbruik mogelijk is met meer performance.
De industrie is beperkt aan formfactoren dus ook koeling soluties dus ook een TDP limiet waar kosten baten is. Zoals een reference Gkaart met waterkoeling furyX. Dus de PCI-e grens van 300 watt.
Mogelijk is daarmee de bigchip commercieel niet rendable als volume high- end en enthausiast en pro markt voldoende klein en grote marge rendabel genoeg.
Ik hou mijn kaarten wat langer en hoef niet de snelste dus als AMD langzamer is dan is die ook iets goedkoper en voor merkbaar sneller in games heb je 33% verschil nodig om het redelijk goed te merken. Aan subtiel veranderd je game exoerience niet. Vermogen is wel van belang als kaart langer houd dus goede performance per watt is dan ook factortje.
Ik verwacht tussen bigchip titan huidig gen en bigchip nextgen toch ruim vedubbeling. Al helemaal als er zeer grote overklok marge is.voor titan nextgen of 1080ti.
Dan zou ik OC die met gemak behaald wordt ook mee tellen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K