Ludewig schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:43:
[...]
Het is alleen conservatief als de fabrikanten zelf een veel hogere limiet gebruiken bij hun design en tests. Nu heb ik daar niet direct vertrouwen in.
Het is leuk als een stekker-standaard in theorie 300 watt aan zou moeten kunnen, maar wanneer fabrikanten ook matige kabels die slechts 150 watt aan kunnen in de doos stoppen, dan kun je dus niet aannemen dat je die 300 watt ook echt haalt op een veilige manier.
Bij deze, van de fabrikant zelf:
https://pdf1.alldatasheet...5082/MOLEX3/5557-02R.html
Met 16AWG draad, 12A max per contact.
Oftewel de 6/8-pin pci-e connector kan in theorie 432W aan.
Uiteraard onder bepaalde (lab)condities en dit moet als absolute en onveilige max gezien worden.
De kabels die bijeenkomen vormen mogelijk de zwakste schakel omdat daar de warmteontwikkeling zich concentreert en de pvc mantel/isolatie zwakker is, zoals eerder is aangeven door o.a. @
Werelds .
Datasheet van de vertinde veercontacten voor 18-24AWG:
https://pdf1.alldatasheet...980/MOLEX3/5556-PBSP.html
9A per contact. Dat maakt 324W voor 6/8-pin pci-e.
Wanneer ze 12VHPWR met 600W veilig achten, dan geldt dat al helemaal voor 2x 6/8 pci-e connectoren.
150W kabels bestaan trouwens niet. De minimale draaddikte is redelijk gestandaardiseerd en varieert van 16-18 AWG voor stroomvoerende draden. Misschien dat je 22AWG bij voedingen rond de 500W tegenkomt, maar die kunnen sowieso geen 300W per connector leveren = non issue.
18AWG kan prima 8A aan, dus je mag van worst case 288W uitgaan.
Met 16AWG is 300W al helemaal geen probleem.
Wat wel een probleem is, is de situatie waarin zo'n connector gebruikt wordt.
Kabels bundelen concentreert de warmte en daarmee kan je een spec overschrijden. Een ander probleem is dat videokaarten met zoveel vermogen hete lucht uitblazen van 40°C of meer, vaak tegen de stekker aan. Nog een factor is dat een connector feitelijk maar 30 keer opnieuw verbonden mag worden (volgens specificatie om nog aan de datasheet opgaven te voldoen).
Dat zijn allemaal factoren die het toelaatbare of liever gezegd wat als veilig geacht wordt bepalen.
Om het 'foolproof' te maken wordt het dus sterk ondergewaardeerd (lees: begrenst).
Edit:
Voor alle duidelijkheid ik ben er geen voorstander van om meer dan 150W per pci-e connector te gebruiken of 300W voor de 12VHPWR. Het is mij de toegenomen risico / extra omkijken niet waard. En om zoveel vermogen af te voeren is reeds een uitdaging met airflow kasten.
Als je tenminste niet naast een stofzuiger wilt zitten.
Ik had begrepen of in elk geval bedacht dat het gebrek aan controle-pinnen ervoor kan zorgen dat de belasting niet goed gemanaged wordt. Maar misschien heb ik dat fout.
De sense pinnen worden gebruikt om te 'onderhandelen' hoeveel vermogen geleverd kan worden.
Niet dat er communicatie plaats vind, het zijn functioneel schakelaartjes die met open en dicht bepaalde combinaties mogelijk maken en daarmee dus een voeding/videokaart instellen.
Het is wezenlijk niet anders dan de 2 sense pinnen die al bij de 8-pin pci-e zitten (4 in het geval van 2x 8-pin).
Het is echt geen toeval dat je exact hetzelfde aantal +12V lijnen, return lijnen en sense pinnen aantreft bij de 12VHPWR connector t.o.v. 2x 8-pin.
Dit vind ik echt een absurd advies. Wie gaat er nu tijdens of na een gamesessie zijn connectoren controleren of zelfs een thermokoppel gebruiken? Dan heb je het toch over een minimale fractie van de technisch onderlegde gebruikers en 0% van de gemiddelde consumenten.
Wat is het volgende? 'Je kunt alleen vertrouwen dat dit product veilig te gebruiken is als je hem eerst zelf doorlicht in een X-ray machine'?
Dat mag je vinden uiteraard en ik zeg ook niet voor niets "bij twijfel".
Anderen vinden het mogelijk wel zinnig.
Het is als mogelijkheid aangegeven om onzekerheid weg te nemen.
De gemiddelde consument heeft ook geen videokaart die mogelijk 600W verbruikt, laat staan dat deze ervaring heeft met zoveel vermogen.
Toen ik 400W door de 6900XT reference trok, heb ik na een uurtje warmdraaien/stresstesten wel even gecontroleerd of de connectoren/kabels niet te warm werden.
Het is een kleine moeite en voorkomt de "had ik maar toch even..." gevallen.
Dat het geen gebruik is, wil niet zeggen dat het advies geen waarde heeft.
Absurd is om goed bedoelde advies in de wind te slaan.
[
Voor 3% gewijzigd door
CMT op 15-09-2022 00:22
]