Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Op zich eens, tegelijkertijd is het wel zo dat als de kostprijs stijgt en je wilt uiteraard op zijn minst dezelfde marge behouden dat dan de verkoopprijs omhoog moet.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59
Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Maar dan ga je er vanuit dat de prijs al héél scherp was die Nvidia hanteerde. En de prijzen die we daadwerkelijk betaalden waren al (veel) hoger dan MSRP.

De nvidia prijsstrategie is altijd al geweest: Zo veel mogelijk dollars eruit trekken als de gek er voor wil geven. De 3090TI is daar wel het bewijs van, met een MSRP van 2000 dollar, en nu soms al voor 1000$ in de USA op te pikken. En daar maken ze écht geen verlies op.
De 3080 bevat dan ook dezelfde GA102 chip. Dat er marge zit op een 3090Ti spreekt voor zich. Er is dan ook een reden dat ik de 3080 aan heb gehouden en niet opvulling van de bovenkant van een performance/$ grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3090-ti-founders-edition/images/performance-per-dollar_3840-2160.png

Een 3080-achtige vervanger voor $400 fabriceren met de huidige kosten voor wafers (628mm2), vrachtverkeer, personeelskosten (R&D) en alle tussenpartijen gaat gewoon niet werken om een gezond bedrijf te voeren en dan zit je al op 500 euro incl BTW. Het enige goede nieuws is dat AD103 een stuk kleiner zou kunnen worden volgens TPU (380mm2?). Dat is een verschil van (bij 0 defecten, laat staan de realiteit) nog geen 90 dies per wafer naar bijna 160 dies per wafer.

https://www.techpowerup.c...=Lovelace&sort=generation

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 26-08-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:01:
Ik zie het toch een stuk somberder in wat betreft de prijzen. Er zit nou eenmaal een minimale prijs aan TSMC wafers en die zijn er zeker niet goedkoper op geworden de laatste jaren en dan komt daar nog eens bij dat de euro t.o.v. de dollar er niet bepaald geweldig voor staat. Waar je een jaar geleden nog 1.183038 USD terugkreeg voor iedere euro die je had, krijg je daar nu nog maar 1.015783 USD voor, oftewel er komt sowieso al een mark-up bij van 16.5%.
Er speelt nog iets anders.
Natuurlijk heeft Nvidia de afgelopen jaren misbruik gemaakt van hun marktpositie met de prijzen die ze vroegen. AMD heeft daar niks mee gedaan en deed gewoon bijna net zo hard mee. Omzet alsmede marges zijn dan ook enorm gegroeid.

Maar ik vermoed al jaren dat er nog iets speelt en mompelde dat soms eens. Nvidia heeft de markt bewust voorbereid op dit moment door de prijzen elke generatie te laten stijgen zodat mensen weten dat het duur gaat worden en dit accepteren. Ik denk dat Nvidia in 2016 met Pascal al besefte wat eraan zat te komen en langzaam begon met het verhogen van de prijzen. Turing hielden ze vervolgens op dezelfde node, Ampere ook op een oudere node, maar nu hebben ze geen keuze meer en moeten ze van Samsung 10/8nm naar TSMC N5. Iedereen zal zich moeten beseffen dat dit een veel grotere sprong in kosten per wafer zal opleveren dan van N7 naar N5.

Komen we weer hier uit. Tja het was 2020 toen N5 net bezig was met productie. In die tijd zal Apple de kosten hebben gedragen zoals ze altijd doen in ruil voor exclusiviteit. In de praktijk kan N5 inmiddels een stuk goedkoper zijn dan dit. Het kan ook dat het goedkoper had moeten worden, maar door de wereldwijde situatie dit niet mogelijk is. N7 is denk ik wel goedkoper geworden omdat dit nu echt een oudere node is.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fdiit.cz%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Fcustom%2Fpublic%2Ftsmc_wafer_price.png%3Fitok%3DkkEiNHcd&f=1&nofb=1

Het probleem zie je al. Als we TSMC 10nm als referentiepunt nemen, dan kan Nvidia zomaar 3x per wafer gaan betalen voor Ada Lovelace dan Ampere. Vergeet het maar dan we het dan nog over "betaalbaar" hebben.

Komt bij dat ik denk dat Nvidia qua planning een enorme miscalculatie heeft gemaakt. Ze lijken namelijk totaal geen rekening gehouden te hebben met een scenario waar ze concurrentie kregen die oplossingen ging bedenken voor dit probleem. Want dat is precies het beeld dat opduikt als je naar RDNA3 kijkt. Dan bedoel ik wat we weten uit linux patches, omdat AMD het zelf gezegd heeft of omdat de vermoedens ervoor sterk zijn. We weten immers dat RDNA3 eigenlijk de hele bak aan legacy GCN spul eruit gooit en puur doorgaat op de weg van Vega (ja echt :Y)) en RDNA. Hele legacy pipeline is weg en nu definitief vervangen voor NGG uit Vega wat nu wel werkt, aanpassingen aan CU/WGP, ROPS, caches en natuurlijk de klapper met MCM. Het beeld is dat RDNA3 uitgekleed is van nutteloze extra transistoren en ook nog eens geoptimaliseerd is voor productie efficiëntie.

Ik had laatst een inschatting gemaakt waarbij ik bewust wat hoger ging zitten qua prijzen en RDNA3 ging benadelen. Nog steeds is het verschil merkbaar. Ik kwam alleen al op $100+ voordeel voor Navi 31 over AD102 uit in waferkosten terwijl ik de N6 delen een belachelijke prijs gaf van $12.000 per wafer. Dat is problematisch voor Nvidia ook als de inschattingen veel te hoog zijn voor N5. N32 en N33 zijn net zo problematisch op hun eigen manier met de specificaties die we nu vermoeden.
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

Onder de streep (pun totally intended :Y)) denk ik dat Nvidia dus eerst met AD102 komt voor de hoofdprijs. Het doel is waarschijnlijk om er maar zoveel te verkopen als ze kunnen en AMD verleiden om ook vrij hoog te gaan zitten met N31. Volgend jaar komen de goedkopere chips van Nvidia pas omdat ze nu met name GA102 en GA104 willen verkopen voor "gereduceerde" prijzen. Tja ik denk dat het zeker niet zoveel zal zijn voor de SKU's die mensen willen, xx77, xx70Ti en xx80. De domme SKU's zullen denk ik meer in prijs dalen tot een prijs waar ze eigenlijk nog steeds te duur zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
@DaniëlWW2 kleine kanttekening, kijk even 1 rij lager, de foundry price per chip....

De wafers blijven even groot volgens mij, de chips kleiner, dus kun je méér chips uit een wafer halen.
En dat zie je ook aan de prijs per chip. Ik weet niet óf het daadwerkelijk zo zal uitpakken. Maar het is niet alsof de prijs opeens 3x zo hoog is voor Nvidia. Aangezien ze gewoon meer chips per wafer kunnen maken.

@Paprika een 3080 vervanger voor 400$ verwacht ik ook niet, dat zei ik ook niet. Maar $980 zoals die bij TechPowerUp in de lijst staat? Dikke omzet en dikke winst. De winstmarge van Nvidia is vrij hoog, zeker voor een techbedrijf O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Waah op 26-08-2022 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:14:
@DaniëlWW2 kleine kanttekening, kijk even 1 rij lager, de foundry price per chip....
In de huidige context is die chipprijs wat misleidend want gaat ervan uit dat de chips dan fors kleiner worden. Alleen is AD102 ongeveer net zo groot als GA102 (611 mm² vs 628 mm²).
De wafers blijven even groot volgens mij, de chips kleiner, dus kun je méér chips uit een wafer halen.
Bij Nvidia worden de chips niet per se kleiner omdat er zoveel mogelijk transistors toegevoegd worden.

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 26-08-2022 12:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
@Paprika een 3080 vervanger voor 400$ verwacht ik ook niet, dat zei ik ook niet. Maar $980 zoals die bij TechPowerUp in de lijst staat? Dikke omzet en dikke winst. De winstmarge van Nvidia is vrij hoog, zeker voor een techbedrijf O-)
Ik heb die grafiek niet opnieuw gemaakt voor de $600 die ik eerder noemde (huidige koers, prijs gecorrigeerd voor de prijs die ik betaalde) :+.
XWB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Die prijs is wat misleidend want gaat ervan uit dat de chips dan kleiner worden. Alleen is AD102 net zo groot als GA102.
Dus hopen dat AD103 voldoende is voor de meesten. Al heb je met AD102 geen warmtepomp meer nodig :+.

[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 26-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
@XWB niet aan gedacht inderdaad! klopt helemaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dat zie je ook aan de prijs per chip. Ik weet niet óf het daadwerkelijk zo zal uitpakken. Maar het is niet alsof de prijs opeens 3x zo hoog is voor Nvidia. Aangezien ze gewoon meer chips per wafer kunnen maken.
Het probleem is dat AD102 net zoals GA102 verwacht wordt op 600mm+. Vergelijkbaar formaat, wel waarschijnlijk richting 3x kosten per wafer. AD103 zou rond de 380mm zitten en zou vergelijkbaar met GA102 zijn qua configuratie (10752 FP32 ALU's). De aanname tot dusver is dat de 4090 gebaseerd zal zijn op AD102 en de 4080 op AD103. Ergo, de RTX4090 kan echt een belachelijke prijs krijgen.

Je kan het zelf ook inschatten met die ruwe inschatting die ik had gemaakt. Laten we $6000 en $15.000 nemen voor 8nm en N5 en de AD102 chip neem je als referentie voor GA102. Doe je $6000 : 70 chips = $86 voor GA102 en $15.000 : 120 = $125 voor AD103. Dat is dus het probleem. Een AD103 wafer kan heel goed al duurder zijn om te maken dan een GA102 wafer.
Paprika schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:21:
Dus hopen dat AD103 voldoende is voor de meesten. Al heb je met AD102 geen warmtepomp meer nodig :+.
Dat is een vreemde manier om Navi 32 te spellen. :+
Want die chip heeft denk ik de meeste potentie. Als je weet dat een 5120 ALU Navi 21 al min of meer gelijkwaardig is aan GA102, wat zou een 7680 ALU chip dan doen? Er moet iets radicaal verbeterd worden in Lovelace voor AD103 om niet fors te verliezen met hoe het nu lijkt uit te vallen. En al die "geweldige" benchmarkscores suggereren dat het er helemaal niet inzit.

Wordt nog erger als je gaat doorrekenen. Als ik ook $15.000 neem voor een Navi 32 wafer, tja ik kan zo $15.000 : 250 = $60 inschatten. Daarbij komt nog iets van $20 aan extra N6 chiplets bij en wat extra packagingkosten omdat je substraat wat complexer zal worden. Onder de streep waarschijnlijk goedkoper dan AD103, veel betere yields per wafer, minder problemen met defecten dus hogere gemiddelde verkoopprijs per chip mogelijk en waarschijnlijk ook een stuk sneller.

[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-08-2022 12:47 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:58
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Het probleem is dat AD102 net zoals GA102 verwacht wordt op 600mm+. Vergelijkbaar formaat, wel waarschijnlijk richting 3x kosten per wafer.
Dan ga je wel uit van de TSMC prijs, terwijl er ook nog eens de geruchten waren dat Samsung Nividia 'gekocht' heeft met enorme kortingen. Ik weet niet meer exact welke, maar in een of meerdere van de geruchten in aanloop naar Ampere heb ik toen zaken als 50% korting over TSCM zien vallen, wat volgens mij neer zou komen op +-$3-4k per wafer. Basicly wat Nvidia voorheen aan TSMC betaalde, waardoor ze dus geen price bump zouden krijgen bij de stap van 16nm TSMC naar 8N bij samsung.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 26-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Er kan nog genoeg gemined worden, al zijn dat allemaal wat onbekendere en minder betrouwbare munten.
Maar de daling van Bitcoin (en alle andere munten dalen vaak veel harder dan Bitcoin, geld andersom ook) én de hogere wereldwijde energieprijzen verwacht ik inderdaad dat de 3000 series nog in prijs daalt.
Bitcoin wordt met ASIC's gemined, dus dat heeft geen invloed op de vraag naar videokaarten.

Wat betreft die andere munten is het probleem van de miners dat de vraag naar die munten relatief laag is. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Een weinig populaire munt is als een Intel Arc videokaart. Je kunt er wel heel van van gaan produceren, maar dan dondert de prijs omlaag omdat er relatief interesse is in die kaarten.

Ethereum is van de cryptomunten die met GPU's worden gemined met afstand het meest geliefd, dus wanneer die niet meer gemined wordt, kunnen al die miners niet overstappen naar andere munten zonder dat de prijs daarvan instort. Dan verdienen ze te weinig om de elektriciteitskosten eruit te halen. Laat staan dat ze een goede winst maken.

De hashrate van Ethereum is nog steeds heel erg hoog, slechts iets lager dan de extreem hoge piek. Dus de meeste miners lijken door te gaan tot het niet meer kan. Ik schat in dat >80% van het minen gebeurd met videokaarten en dat een groot deel van die videokaarten specifiek wordt ingezet voor minen en dus zal worden gaan verkocht nadat minen niet meer kan.

De vraag is dan wel waar die videokaarten op de markt komen, want veel van de miners lijken op een andere plek te zitten dan waar de meeste vraag is naar videokaarten door gamers. Dus ik verwacht dat er containers met kaarten over de wereld gaan, met name richting Europa (in de VS zijn er volgens mij relatief meer miners dan in Europa). Het kan makkelijk een maand of meer duren voordat die kaarten daadwerkelijk beschikbaar komen en ik verwacht dat de 2e handsprijzen allereerst sterk gaan dalen in de VS en later pas bij ons.

Afhankelijk van de vraag en het aanbod zullen we dan bepaalde 2e handsprijzen zien. Tijdens de vorige crypto crash hadden we erg lage tweedehandsprijzen, dus als we mazzel hebben, zien we dat straks weer.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Dan ga je wel uit van de TSMC prijs, terwijl er ook nog eens de geruchten waren dat Samsung Nividia 'gekocht' heeft met enorme kortingen. Ik weet niet meer welke, maar in een of meerdere van de geruchten in aanloop naar Ampere heb ik toen zaken als 50% korting over TSCM zien vallen, wat volgens mij neer zou komen op +-$3-4k per wafer. Basicly wat Nvidia voorheen aan TSMC betaalde, waardoor ze dus geen price bump zouden krijgen.
Weet je, in probeer in deze berekeningen, steevast Nvidia hun situatie niet al te nadelig voorstellen ja. :P
We kunnen het ook nog gaan hebben over schaalvergroting omdat Nvidia nu eenmaal vier dGPU's verkoopt voor elke Radeon. Ze kunnen dus R&D + driver ontwikkeling verspreiden over veel meer chips en nog grotere bulkkortingen bedingen op VRAM, packaging etc.

Punt is dat met hoe het nu lijkt uit te vallen, Nvidia een probleem lijkt te hebben met productiekosten. Misschien niet eens zozeer AD102/Navi 31 omdat weinig mensen daar echt de hoop koesteren over "betaalbaarheid". Maar AD103/104 vs. Navi 32/33 kan wel problematisch gaan worden. Dat zijn namelijk chips die mensen zowaar moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Navi 32 is wel heel lastig in te schatten (IMO). De geschatte, gecombineerde die size is nog altijd 439 mm² en dan zou ik verwachten dat ie dan ook sneller is dan AD103 (380 mm²). Betere performance zou een reden voor AMD kunnen zijn om de MSRP hoger dan AD103 in te zetten, ondanks lagere productiekosten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Onder de streep (pun totally intended :Y)) denk ik dat Nvidia dus eerst met AD102 komt voor de hoofdprijs. Het doel is waarschijnlijk om er maar zoveel te verkopen als ze kunnen en AMD verleiden om ook vrij hoog te gaan zitten met N31. Volgend jaar komen de goedkopere chips van Nvidia pas omdat ze nu met name GA102 en GA104 willen verkopen voor "gereduceerde" prijzen. Tja ik denk dat het zeker niet zoveel zal zijn voor de SKU's die mensen willen, xx77, xx70Ti en xx80. De domme SKU's zullen denk ik meer in prijs dalen tot een prijs waar ze eigenlijk nog steeds te duur zijn.
Dat zou zomaar kunnen.

Met een lancering in september heeft Nvidia in elk geval twee maanden voorsprong, daar Navi 31 pas in november komt. Dan geniet Nvidia in elk geval van het 'halo effect' en zijn early adopters echt wel bereid om een hoge MSRP te accepteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:09:
Navi 32 is wel heel lastig in te schatten (IMO). De geschatte, gecombineerde die size is nog altijd 439 mm² en dan zou ik verwachten dat ie dan ook sneller is dan AD103 (380 mm²). Betere performance zou een reden voor AMD kunnen zijn om de MSRP hoog in te zetten, ondanks lagere productiekosten.
Trek die conclusie eens door. ;)
Als Navi 32 echt AD103 makkelijk verslaat, dan komt die onherroepelijk in cut down AD102 territorium. Dan kan AMD twee dingen doen.
1) Gigantische marges verdienen op N32 omdat die het makkelijk wint van AD103 en in AD102 territorium zit.
2) Fors inzetten op het winnen van marktaandeel met vergelijkbare prijzen met AD103, maar veel snellere producten.

En ik neig naar marktaandeel omdat AMD dit harder nodig heeft. Dit bedoel ik ook met het idee dat Nvidia een behoorlijke fout begaan lijkt te hebben in dat ze niet goed hebben geanticipeerd op de kosten rond N5. In een vacuüm is er geen probleem, maar inmiddels is de GPU markt weer een duopolie geworden. Oh en Intel is er ook nog ergens, maar die moeten echt aan het werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Ik had laatst een inschatting gemaakt waarbij ik bewust wat hoger ging zitten qua prijzen en RDNA3 ging benadelen. Nog steeds is het verschil merkbaar. Ik kwam alleen al op $100+ voordeel voor Navi 31 over AD102 uit in waferkosten terwijl ik de N6 delen een belachelijke prijs gaf van $12.000 per wafer. Dat is problematisch voor Nvidia ook als de inschattingen veel te hoog zijn voor N5. N32 en N33 zijn net zo problematisch op hun eigen manier met de specificaties die we nu vermoeden.
Sowieso lijkt AMD heel erg in te zetten op prestaties per oppervlakte en het alleen inzetten van duurdere wafers voor de compute unit (en niet de L3-cache en IO, die vrijwel niet profiteren van de duurdere productieprocessen). Met de stijgende waferkosten betekent dat automatisch een betere prestatie per dollar.

Tot nu toe heeft AMD echter wel het probleem dat er minder interesse is in hun videokaarten, omdat ze qua features achterlopen. Met name als ze marktaandeel willen winnen betekent dat dat ze meer met hun prijs moeten zakken om meer kopers over te halen, dan als ze dichter bij Nvidia zitten. Maar ze zijn duidelijk hard aan het investeren (geweest) om die achterstand een beetje in te lopen.

Door de veel lagere productiekosten heeft AMD straks de keuze om met lagere prijzen meer marktaandeel te pakken of met hogere prijzen meer winst te maken. Ik verwacht zelf dat ze in het midden gaan zitten.

De uiteindelijke prijzen worden grotendeels bepaald door de marktomstandigheden en wat de bedrijven als acceptabel zien qua verkopen en marge. Al kan het mega-contract dat Nvidia heeft afgesloten met TSMC wel een interessante factor worden. Gaat Nvidia dat contract deels afkopen of productiecapaciteit voor een lage prijs doorverkopen, of gaan ze voor hoge verkopen, ten koste van hun marges? En accepteert AMD dan dat hun marktaandeel niet stijgt? Als beide fabrikanten per se een groot marktaandeel willen hebben, kun je een prijzenoorlog gaan zien.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Trek die conclusie eens door. ;)
Als Navi 32 echt AD103 makkelijk verslaat, dan komt die onherroepelijk in cut down AD102 territorium. Dan kan AMD twee dingen doen.
1) Gigantische marges verdienen op N32 omdat die het makkelijk wint van AD103 en in AD102 territorium zit.
2) Fors inzetten op het winnen van marktaandeel met vergelijkbare prijzen met AD103, maar veel snellere producten.

En ik neig naar marktaandeel omdat AMD dit harder nodig heeft. Dit bedoel ik ook met het idee dat Nvidia een behoorlijke fout begaan lijkt te hebben in dat ze niet goed hebben geanticipeerd op de kosten rond N5. In een vacuüm is er geen probleem, maar inmiddels is de GPU markt weer een duopolie geworden. Oh en Intel is er ook nog ergens, maar die moeten echt aan het werk. :P
Ik neem aan dat Nvidia inmiddels wel weet hoe Navi 32 presteert. Dat AD102 niet ingezet wordt voor de RTX 4080 kan ook betekenen dat Nvidia wel vertrouwen heeft in zijn product. Een swap van xx104 naar xx102 is in het verleden al eens gedaan, toen Nvidia wist dat x080 het niet zou redden. Weet niet meer of het Turing of Ampere was. Maar beide fabrikanten hebben ruim op voorhand een ballpark figure van wat de concurrentie gaat doen.

Wat marktaandeel betreft, veel zal afhangen van de productiecapaciteit. Zoals je al eens eerder zei krijgen de CPU's voorrang, dus als Ryzen en Epyc groeien zullen de videokaarten 'geslachtofferd' moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 26-08-2022 13:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

DLSS is toch wel een grote, het is niet enkel Raytracing wat een Nvidia-only feature is.
  • Raytracing zonder enorme performance loss is toch wel een Nvidia dingetje nog. AMD zit meer op de eerste generatie raytracing kwa performance dip.
  • DLSS is toch best groot, zeker icm raytracing. Heeft AMD steeds méér een antwoord op, maar nog niet. Zeker niet in het oog van de massa
  • Gamestreamen is steeds populairder, en de Nvenc encoder is toch best groot.
  • CUDA accelerated graphics. Zeker met 3D rendering is er genoeg te vinden wat CUDA only is, of met CUDA sneller draait.
  • Nvidia Gamestream. Ik gebruik zelf gamestreaming hier thuis. Naar de shield, naar de TV beneden.
  • Nvidia RTX Voice
Het kan best zijn dat niets op dit lijstje je boeit of interesseert. Maar DLSS, Gamestreaming en de CUDA accelerated graphics maken mij al praktisch gebonden aan Nvidia (helaas). Dus het is zeker geen kulargument.
Dus zo'n kulargument is dat niet. Of het voor jou toepasselijk is staat daar los van.
Ray tracing is van niemand. Net als raster performance niet een AMD only feature is. verder wel eens hoor. De nvidia only features zijn heel erg sterk. Cuda als pro en DLSS voor de gamers kun je simpelweg niet omheen als je bijv 4K Ultra met Raytracing wilt in zware games of je CAD/software cuda is.

OT: hopelijk dit jaar nog een 4080 strix oppikken want ik wacht ondertussen al 4 jaar op een upgrade 7(8)7 (echt wachten ja, eerst op hdmi 2.1 en daarna op msrp binnen een half jaar na launch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:05
Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

DLSS is toch wel een grote, het is niet enkel Raytracing wat een Nvidia-only feature is.
  • Raytracing zonder enorme performance loss is toch wel een Nvidia dingetje nog. AMD zit meer op de eerste generatie raytracing kwa performance dip.
  • DLSS is toch best groot, zeker icm raytracing. Heeft AMD steeds méér een antwoord op, maar nog niet. Zeker niet in het oog van de massa
  • Gamestreamen is steeds populairder, en de Nvenc encoder is toch best groot.
  • CUDA accelerated graphics. Zeker met 3D rendering is er genoeg te vinden wat CUDA only is, of met CUDA sneller draait.
  • Nvidia Gamestream. Ik gebruik zelf gamestreaming hier thuis. Naar de shield, naar de TV beneden.
  • Nvidia RTX Voice
Het kan best zijn dat niets op dit lijstje je boeit of interesseert. Maar DLSS, Gamestreaming en de CUDA accelerated graphics maken mij al praktisch gebonden aan Nvidia (helaas). Dus het is zeker geen kulargument.
Dus zo'n kulargument is dat niet. Of het voor jou toepasselijk is staat daar los van.
Kleine kanttekening, AMD heeft nu ook AMD Noise Suppression. Het feit dat jij dat niet weet en dat ik dat op moest zoeken, geeft wel het grootste Nvidia voordeel aan:
  • Marketing
Dat is het enige wat Radeon nodig heeft, en telkens grandioos weet te verknollen.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Die kreet is natuurlijk veel minder 'standaard' dan dat je misschien denkt vanuit onze 'Enthousiast bubble', als die kreet zo standaard zou zijn zou AMD wel meer marktaandeel winnen, en fors ook. Maar dat doen ze niet tot amper (soms verliezen ze zelfs nog share).

Dit is imho juist ook het issue van AMD momenteel, in de enthousiast niche zijn ze goed vertegenwoordigd, maar in de mainstream markt is dat nog een stuk minder. AMD zal niet alleen performance en feature parity nodig hebben, ik denk dat als ze met RDNA 3 ze echt een punch willen maken dat ze:

1. Raster performance overduidelijk moeten winnen van Love Lace op ieder prijspunt, zeker Halo producten.
2. Partity in raytracing met Lovelace (dus niet alsnog achter lopen, waarbij ik partity zie als +-5% verschil maximaal)
3. Efficient dan Love Lace (deze lijkt mij het makkelijkst).

Daarnaast feature parity met Love Lace vanaf de start (en liever zelfs nog zelf er nog wat features bovenop gooien die Nvidia niet heeft.

En dan voor de zakelijke markt een alternatief dat zich echt kan meten met Cuda, zodat ze ook daar grotere stappen kunnen gaan zetten.
Nee, AMD Radeon heeft maar 1 ding nodig:
  1. Marketing.
Anders lukt het je niet die andere 3 feiten bekend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Nee, AMD Radeon heeft maar 1 ding nodig:
  1. Marketing.
Anders lukt het je niet die andere 3 feiten bekend te maken.
Dan zouden ze dus 4 dingen nodig hebben ;)
Immers als je de eerste 3 niet hebt, heeft marketing ook niets om te pushen ;)

Maar goed, AMD's marketing kennen we, daar verwacht ik nog altijd niet te veel van, en dus zal het ergens anders vandaag moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Dan zouden ze dus 4 dingen nodig hebben ;)
Immers als je de eerste 3 niet hebt, heeft marketing ook niets om te pushen ;)

Maar goed, AMD's marketing kennen we, daar verwacht ik nog altijd niet te veel van, en dus zal het ergens anders vandaag moeten komen.
In alle eerlijkheid sinds Lisa Su aan de cpu kant presentaties geeft is het al een heel stuk beter. Laat niet weg dat er nog een boel moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar is Jon Peddy.
Nou daar gaan we.

-CPU verkopen zijn 7% gedaald ten opzichte van Q1 en 33,7% ten opzichte van een jaar geleden.
-AIB verkopen zijn 22,6% gedaald ten opzichte van Q1.
-Totale GPU verkopen zijn 14,9% gedaald ten opzichte van Q1. AMD verloor 7,6%, Intel 9,8% en Nvidia 25,7%
-AMD won 1,1% marktaandeel, Intel 2% en Nvidia verloor 3,15%.
https://www.jonpeddie.com...ents-quarter-to-quarter-a

Het is Q2 war traditioneel minder word verkocht. Dat is alleen minder dan 14,9%.
Verder is het ook duidelijk dat AMD en Intel niet de grootse problemen hebben. AMD verslaat zelfs ruim het gemiddelde van Q2 over de afgelopen jaren dat op 10,5% minder staat. Nvidia zeker wel.

We weten dat Nvidia met $1,4 miljard aan niet verkochte inventaris zit. Dat zijn dus GPU's + VRAM sets, niet videokaarten. Reken gemakkelijk $2 miljard+ waarde aan daadwerkelijke videokaarten. Vervolgens zijn de AIB verkopen dus ook ruim 20% gedaald. Dit komt er bovenop.

Totale verkopen was 84 miljoen waarvan 20% AMD, 60% Intel en 18% Nvidia.
Dus respectievelijk 16,8, 50,41 en 15,12 miljoen units. Onder de streep lijken er dus 5 miljoen units minder verkocht te zijn door Nvidia. Gemiddelde waarde met niet verkochte invetaris van $1,4 miljard zal dus $280 per unit zijn. Dat klinkt niet alsof het alleen maar GA102 chips zijn. Nee dit neigt ook heel erg naar GA104 a.k.a de RTX3060Ti.

Dat is dan Nvidia. Vervolgens zit het dGPU kanaal waar Nvidia al jaren rond de 80% marktaandeel heeft, ook met een 22,6% daling in verkopen. Als daar de verdeling al gelijkwaardig is, iets dat ik durf te betwijfelen, dan alsnog kijk je hier naar miljoenen hoeveelheden videokaarten die niet verkocht worden. Zoveel dat Nvidia dus niet $1,4 miljard aan eigen inventaris kon verkopen. Wat er dus vast zit in het verkoopkanaal, kan dus ook zomaar meer dan $2 miljard zijn omdat dit wel videokaarten zijn en geen losse GPU's + VRAM sets. Met gelijke verdeling is het 80% voor Nvidia, maar in de praktijk zien we AMD de prijzen al maanden, gestaag te laten zakken om hun voorraden te verkopen en Nvidia niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:56:

We weten dat Nvidia met $1,4 miljard aan niet verkochte inventaris zit. Dat zijn dus GPU's + VRAM sets, niet videokaarten. Reken gemakkelijk $2 miljard+ waarde aan daadwerkelijke videokaarten. Vervolgens zijn de AIB verkopen dus ook ruim 20% gedaald. Dit komt er bovenop.
Weten we dat wel zeker? Voor een aanzienlijk deel zal het zeker kloppen, maar zou er niet ook een aandeel FE kaarten in kunnen zitten? Die leveren ze immers nog steeds.
Totale verkopen was 84 miljoen waarvan 20% AMD, 60% Intel en 18% Nvidia.
Dus respectievelijk 16,8, 50,41 en 15,12 miljoen units. Onder de streep lijken er dus 5 miljoen units minder verkocht te zijn door Nvidia. Gemiddelde waarde met niet verkochte invetaris van $1,4 miljard zal dus $280 per unit zijn. Dat klinkt niet alsof het alleen maar GA102 chips zijn. Nee dit neigt ook heel erg naar GA104 a.k.a de RTX3060Ti.
Normaal gesproken gaat dit een mix zijn van het hele portfolio aan dies. Ik verwacht inderdaad dus ook zeker niet alleen GA102, eerder inderdaad het merendeel in de low end, anders was denk ik de gemiddelde waarde per die wel hoger geweest in die inventaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:56:
Dat klinkt niet alsof het alleen maar GA102 chips zijn. Nee dit neigt ook heel erg naar GA104 a.k.a de RTX3060Ti.
In een normale markt is het volgens mij logisch dat de verkoop steeds meer verschuift naar de lagere segmenten. De top-kaarten komen ook het eerst uit en worden het eerst weer vervangen. Het kan wel tot volgende zomer duren voordat de 4060 en 4060 Ti uitkomen.

Dus in theorie nog genoeg tijd om die kaarten te verkopen, eventueel tegen wat lagere prijzen. Dus in een normale markt zou je verwachten dat de fabrieken richting het einde van de cyclus vooral lower-end kaarten maken.

We hebben ook gezien dat de kortingen er eigenlijk alleen waren voor de top-kaarten, dus daar zal Nvidia de voorraad veel meer hebben verkleind dan bij de lagere segmenten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 31-08-2022 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Weten we dat wel zeker? Voor een aanzienlijk deel zal het zeker kloppen, maar zou er niet ook een aandeel FE kaarten in kunnen zitten? Die leveren ze immers nog steeds.
Nvidia verkoopt nauwelijks FE kaarten. Zo gaat het al sinds tijden.
De reden is ook vrij simpel. Het zijn altijd onnodig complexe en dure ontwerpen die helemaal niet zo goed presteren. Ook concurreren ze met de AIB modellen wat die partners niet zo leuk zullen vinden.

Tweede is dat ongeveer de helft van Nvidia hun verkopen meestal naar de laptopmarkt gaat. Daar verkopen ze direct aan de OEM die ze op een moederbord laat solderen door een van de laptopfabrikanten in Taiwan.

Binnen dit spectrum is er $1,4 miljard niet verkocht door Nvidia en als ik ook zie hoe hard AIB verkopen onderuit zijn gegaan, dan weet ik wel waar de pijn zit.
Normaal gesproken gaat dit een mix zijn van het hele portfolio aan dies. Ik verwacht inderdaad dus ook zeker niet alleen GA102, eerder inderdaad het merendeel in de low end, anders was denk ik de gemiddelde waarde per die wel hoger geweest in die inventaris.
Je vergeet de rest van de keten. GPU is zoveel, maar dan kom nog PCB + koeling + verscheping + marketing + kosten in de hele keten. Gemiddeld $280 verkoopprijs lijkt heel erg op GA104 prijzen en dat is niet zo vreemd omdat de RTX3060Ti zo populair was voor mining. Uiteraard was er een mining variant van de volle GA104 chip. :z

Komt bij dat juist GA106 en GA107 eigenlijk veel meer gericht zijn op laptops. Het ratio mobiele vs. desktop SKU's voor die chips ook veel groter dan de andere chips en ze zijn helemaal niet interessant voor de desktopmarkt omdat ze in zwaar verzadigd prestatiepunten zitten. De lager presterende SKU's zijn al een twee generaties drama omdat ze niks bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:43
Geruchten over de RTX 4060 en 4060 TI:
https://videocardz.com/ne...umored-performance-claims

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar duikt de RTX4080 FE op.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FblWog2VQAA12M4?format=jpg&name=medium
[Twitter: https://twitter.com/KittyYYuko/status/1565377778089725952]

Lijkt verdacht veel op de RTX3090 FE koeler, maar de ventilator is anders.
Al die verhalen over uitstel tot ergens volgend jaar, kunnen dus ook de prullenbak in.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2022 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

De ventilator steekt uit, dus het lijkt namaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt ook niet anti-statisch plastic; dan is de vraag waarom geen foto met de kaart eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 02:54:
Lijkt ook niet anti-statisch plastic; dan is de vraag waarom geen foto met de kaart eruit.
Het is de koeler zonder PCB? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:25:
[...]

Het is de koeler zonder PCB? :P
Hebben ze er dan een nep PCB opgeplakt? Ik zie toch duidelijk een PCIE aansluting zitten :P
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:02:
En daar duikt de RTX4080 FE op.
[Afbeelding]
[Twitter]

Lijkt verdacht veel op de RTX3090 FE koeler, maar de ventilator is anders.
Al die verhalen over uitstel tot ergens volgend jaar, kunnen dus ook de prullenbak in.
Hoewel ik dat uitstel ook niet verwacht, kun je dat hieruit niet direct concluderen als dit echt is. Immers niets wijst erop dat een eventueel uitstel gebaseerd zou zijn op technische motieven, als er uitstel komt lijkt dit juist te komen door commerciële motieven. En dan kun je best nu al een stapel kaarten hebben liggen, maar nog niet uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:34:
[...]

Hebben ze er dan een nep PCB opgeplakt? Ik zie toch duidelijk een PCIE aansluting zitten :P
De koeler zelf verbruikt 75W en heeft daarom een eigen PCIe-aansluiting? :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
4080 en 4090 komen wel Q4 2022, AMD komt immers ook met Navi31 en Navi33.

De interessantere (om echt te kopen) Navi32 (en Zen 4 Vcache) of 4070 komen pas Q1 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:39:
4080 en 4090 komen wel Q4 2022, AMD komt immers ook met Navi31 en Navi33.

De interessantere (om echt te kopen) Navi32 (en Zen 4 Vcache) of 4070 komen pas Q1 2023.
Navi 33 zou bij AMD toch juist de laatste worden die released zou worden van de 3 nu bekende dies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

bwerg schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:39:
[...]

De koeler zelf verbruikt 75W en heeft daarom een eigen PCIe-aansluiting? :+
Dat is dus de eerste echte dual slot kaart! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoArnold
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-10-2022
Ludewig schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:07:
@DaniëlWW2

De ventilator steekt uit, dus het lijkt namaak.
ook fake letters en waarsch pas release date in 2023, aangezien 3080 etc.. snel zat zijn voor huidige games

[ Voor 18% gewijzigd door CryptoArnold op 02-09-2022 22:27 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oke ik ga het gewoon zeggen...
Denken jullie nu werkelijk dat ik zomaar iets ga vermelden op deze manier als er geen basale vertrouwensbasis voor de bron is? Ik ben nota bene al maanden bezig met elke nuance plaatsen.

Deze is alleen een paar jaar actief met een trackrecord. En om dat nog even te demonstreren. Tja twee dagen voor de aankondiging en of het klopte.

Komt nog eens bij dat precies dezelfde discussie twee jaar geleden gevoerd moest worden. Want toen kon het ook niet dat de Nvidia FE koeler was gelekt...

En als ik er dan nog eens goed doorheen ga, tja zoveel informatie die gewoon klopte of dichtbij de realiteit zat. Ik bedoel, 2xFP32 voor Ampere was deze ook het eerste mee en zo gaat het maar door.

Ik zie dan ook werkelijk geen reden om niet aan te nemen dat dit niet echt is. Verder is de overduidelijke implicatie hiervan dat Nvidia helemaal niet gaat wachten. Dat kunnen ze ook niet omdat als ze een aantal maanden uitstellen, ze hun opgebouwde vertrouwen om elke twee jaar een nieuwe generatie videokaarten te lanceren, verspillen. Nvidia is nu eigenlijk al aan de late kant.

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:55:
Oke ik ga het gewoon zeggen...
Denken jullie nu werkelijk dat ik zomaar iets ga vermelden op deze manier als er geen basale vertrouwensbasis voor de bron is? Ik ben nota bene al maanden bezig met elke nuance plaatsen...
Ik kan toch gewoon zien dat de ventilator buiten het frame valt. Dus er is sowieso iets mis.
Deze is alleen een paar jaar actief met een trackrecord.
Kopite7Kimi en greymon55 hebben ook een trackrecord, maar veranderden hun leaks behoorlijk vaak, wat per definitie betekent dat hun leaks op dit moment niet betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Ik zie dan ook werkelijk geen reden om niet aan te nemen dat dit niet echt is. Verder is de overduidelijke implicatie hiervan dat Nvidia helemaal niet gaat wachten. Dat kunnen ze ook niet omdat als ze een aantal maanden uitstellen, ze hun opgebouwde vertrouwen om elke twee jaar een nieuwe generatie videokaarten te lanceren, verspillen. Nvidia is nu eigenlijk al aan de late kant.
Hangt ervan af wat je verstaat onder "wachten", tussen de x080 en x090 launch kan prima een maand tijd zitten. Zo ging dat ook met de vorige generaties.

Sowieso verwacht ik die RTX 4080 niet later dan november, want dan komt AMD met RDNA3.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:39:
[...]

Navi 33 zou bij AMD toch juist de laatste worden die released zou worden van de 3 nu bekende dies?
Volgens de leakers: RGT, MLID? als ik me goed herinner zou Nvidia gaan van 4090 naar 4080, 4070 etc. vanwege de RTX 3070+ (GA102, GA103) inventaris die eerst opgemaakt moest worden. Hoewel ik nog steeds denk dat ze "gewoon" met de 4080 beginnen.

Maar AMD zou prio zetten op Navi31, dan Navi33 ook om deze vooral in laptops te gaan stoppen en dan pas Navi32. Dus nee we weten niks zeker over de volgorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:24

CMT

Ik geloof wel dat de afbeelding van de RTX4080 echt is. Het hoeft niet perse te gaan om de retail versie, maar kan ook gewoon een aangepaste oude koeler zijn voor engineering samples.

Het is erg lastig om de exacte maten in te schatten met zo'n foto onder een hoek, maar als je goed kijkt naar de afmetingen (lengte PCIe insteekgedeelte vs. breedte kaart) dan komt de breedte van de koeler op zijn minst overeen met de RTX3090, zo niet breder.

Wanneer je vervolgens naar de ventilator kijkt, dan zie je dat deze een fractie groter moet zijn. Ik kan geen exacte maat vinden van de 3090FE ventilator. Gezien de 3090FE 14cm breed is, zou het daarbij om een 12cm model moeten gaan. Hier is dus mogelijk sprake van een 14cm model, want de hub / blad grootte verhouding is een stuk kleiner (misschien ook netto een kleinere hub).

Maar veel kenmerkender is dat de bladen omgedraaid zijn en dat betekent dus dat er lucht vanuit de kaart naar buiten wordt geblazen, de kast in.
Als dat nep zou moeten zijn, dan heeft iemand vreselijk zijn best gedaan om er een andere fan op te monteren. En gezien de reflecties / schaduwen op het verpakking materiaal, lijkt mij photoshop / AI reconstructie, mij zeer onwaarschijnlijk.

Een ander argument is, dat tijdens hét verkoopseizoen men een product wilt uitbrengen waar de hoogste omzet mee verwacht wordt. Alleen een halo kaart uitbrengen dat alleen enthousiasts kopen, zou financieel gezien, gewoon dom zijn. Ik verwacht dat het overschot aan oude RTX3080 gewoon veel lager in prijs zullen gaan tijdens de release en doorgeschoven worden naar midrange tier. Het hoeft niet perse de verkoop van de RTX4080 in de weg te zitten. Daarnaast moet men nu wel met de productie van de RTX4080 begonnen zijn, wil je voldoende voorraad hebben voor het eind van dit jaar / begin 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 15:01
CMT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:17:
Maar veel kenmerkender is dat de bladen omgedraaid zijn en dat betekent dus dat er lucht vanuit de kaart naar buiten wordt geblazen, de kast in.
Kan de fan niet gewoon de andere kant op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Een ander argument is, dat tijdens hét verkoopseizoen men een product wilt uitbrengen waar de hoogste omzet mee verwacht wordt. Alleen een halo kaart uitbrengen dat alleen enthousiasts kopen, zou financieel gezien, gewoon dom zijn. Ik verwacht dat het overschot aan oude RTX3080 gewoon veel lager in prijs zullen gaan tijdens de release en doorgeschoven worden naar midrange tier. Het hoeft niet perse de verkoop van de RTX4080 in de weg te zitten. Daarnaast moet men nu wel met de productie van de RTX4080 begonnen zijn, wil je voldoende voorraad hebben voor het eind van dit jaar / begin 2023.
Dat is alleen waar als je geen achterstallige inventaris hebt om te verkopen. Je wilt de meeste omzet (en eigenlijk winst) over een zo breed mogelijk product portfolio. De combinatie van Ethereum proof of stake en Black Friday zou wel eens hele mooie tijd van koopjes kunnen betekenen.

Stel dat een 3090 of 3080 straks €400 kost via Vraag en Aanbod, of refurbished van een webshop die miner kaarten opkoopt? Dit in combinatie met webshops die allemaal van hun AM4 moederborden en DDR4 af moeten. Het wordt een mooie tijd. :Y) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
sunsmountain schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:26:
[...]

Dat is alleen waar als je geen achterstallige inventaris hebt om te verkopen. Je wilt de meeste omzet (en eigenlijk winst) over een zo breed mogelijk product portfolio. De combinatie van Ethereum proof of stake en Black Friday zou wel eens hele mooie tijd van koopjes kunnen betekenen.

Stel dat een 3090 of 3080 straks €400 kost via Vraag en Aanbod, of refurbished van een webshop die miner kaarten opkoopt? Dit in combinatie met webshops die allemaal van hun AM4 moederborden en DDR4 af moeten. Het wordt een mooie tijd. :Y) :9
Ga er niet van uit, euro is 20% zwakker, transport 2x zo duur en dan nog de hogere productiekosten "energie"

Nee hoor ben bang dat deze serie duurder is bij release dan elke voorgaande en dat de prijs wel zal zakken maar nog altijd 30/35% hoger gaat zijn dan vorige generaties.

Zelfs voor de mining hype ging de prijs al omhoog van gpu's laatste bang for buck was de 900 serie.

Een 970 was de mooiste 349,- euro bij launch en schopte kont, deze zakte naar 249,- bij de aankondiging van de 10x0 serie.
Bij de gtx1070 was het al 525,- waarbij de prijs vrij snel zakte naar 450,-.
Toen kregen we RTX wat een aardig grotere die nodig had, resultaat 600,- voor de rtx2070 bij release welke inzakte naar 475,- bij release rtx30x0

Met andere woorden elke generatie gaat de prijs omhoog en nu met de eerder aangegeven factoren zouden de prijzen best weleens wat minder goed uitpakken.

Dan hebben miners ook geen reden om de prijs naar beneden te dumpen.
Ik bedoel voor 400 euro duik ik ook op een 3080/3090 ben alleen bang dat dat niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:15:
[...]

Ik kan toch gewoon zien dat de ventilator buiten het frame valt. Dus er is sowieso iets mis.

[...]

Kopite7Kimi en greymon55 hebben ook een trackrecord, maar veranderden hun leaks behoorlijk vaak, wat per definitie betekent dat hun leaks op dit moment niet betrouwbaar zijn.
Wat dat betekend is dat die bronnen de context ook niet weten of communiceren met hun kleine tweets. Maar denk dat eerder is wat ook veel geruchten melders melden. Dat bepaalde dingen pas heel laat over beslist wordt.
Dat geld voor MSRP dat geld voor al die klok settings. Ene daarvan is Redgamingtech. NV weet het zelf nog niet wat ze gaan doen. En dan zijn de geruchten niks meer dan maximaal aan opties wat nV zou kunnen doen. 450 600 800 is optie voor 4090 of men mist ti in context of dat Enginering sample was.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain

Niet wachten met de high end, wel wachten met de RTX 4070. Die komt dit jaar niet op de markt. Hopelijk Q1 2023.

Dit doen ze zodat ze voor ~€500 een exit houden voor de RTX 3000 kaarten, met name voor de 3070 ($499), die verkoopt goed en gaat harder dan de 3060 Ti ($399).

Populairste kaart blijft de 3060 ($329), dus de 4060 zal waarschijnlijk pas Q2 2023 komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
TRAXION schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:48:
[...]

Ga er niet van uit, euro is 20% zwakker, transport 2x zo duur en dan nog de hogere productiekosten "energie"

Nee hoor ben bang dat deze serie duurder is bij release dan elke voorgaande en dat de prijs wel zal zakken maar nog altijd 30/35% hoger gaat zijn dan vorige generaties.

Zelfs voor de mining hype ging de prijs al omhoog van gpu's laatste bang for buck was de 900 serie.

Een 970 was de mooiste 349,- euro bij launch en schopte kont, deze zakte naar 249,- bij de aankondiging van de 10x0 serie.
Bij de gtx1070 was het al 525,- waarbij de prijs vrij snel zakte naar 450,-.
Toen kregen we RTX wat een aardig grotere die nodig had, resultaat 600,- voor de rtx2070 bij release welke inzakte naar 475,- bij release rtx30x0

Met andere woorden elke generatie gaat de prijs omhoog en nu met de eerder aangegeven factoren zouden de prijzen best weleens wat minder goed uitpakken.

Dan hebben miners ook geen reden om de prijs naar beneden te dumpen.
Ik bedoel voor 400 euro duik ik ook op een 3080/3090 ben alleen bang dat dat niet gaat gebeuren.
Je ervaring met prijzen klopt denk ik wel, maar ik kijk graag naar wat we deze keer kunnen verwachten. Wat we bij de vorige crash in 2018 zagen, was dat prijzen terugkeerden naar MSRP:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/04/Screen-Shot-2018-04-27-at-5.30.25-PM-800x465.png

Maar deze keer is de prijs al MSRP (of lager). Laten we eens kijken of we kunnen voorspellen, berekenen, hoe laag de prijs kan gaan. Laten we ons beperken tot RTX 3000 en RX 6000 generatie, vooral in die kaarten zijn wij als gamers geïnteresseerd 2e hands (als de prijs goed is).

Van John Peddie Research weten we dat er per kwartaal (gemiddeld) ongeveer 10 miljoen kaarten worden verkocht:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Coovo83KdvnouaADuJgygM.png

Nu doe ik de aanname dat de prijs en het aanbod van videokaarten prijs-elastisch zijn. Het is een luxe product, geen eten of energie wat inelastisch is, dus laten we in ieder geval zeggen elastisch. Dat betekent dat als er maar 50% van het normale aanbod is (voor gamers) de prijs naar 200% (van MSRP) gaat, en dat hebben we gezien. De andere 50% is dan naar miners gegaan. Met 2/3 naar gamers en 1/3 naar miners, is de prijs 150% (van MSRP). De formule is (1/MSRP) * 10 miljoen = deel naar gamers, en (1 - (1/MSRP))* 10 miljoen = deel naar miners.

Ok, wat was de prijs de afgelopen tijd?

Afbeeldingslocatie: https://www.3dcenter.org/dateien/abbildungen/AMD-nVidia-Retail-Price-Trend-2021-2022-v12.png
Afbeeldingslocatie: https://digitalmindcomputers.com/wp-content/uploads/2021/09/06YHBxnn2kbrapAPhI5F2om-6..1614713501.png
Q4 2020 t/m Q1 2022 = 6 kwartalen 180%+ -> 4,44 miljoen kaarten naar gamers per kwataal -> 26,66 miljoen kaarten naar miners in die eerste 6 kwartalen
Q2 2022 = 1 kwartaal 120% = 1,66 miljoen kaarten naar miners.
Q3 2022 = 1 kwartaal 100% = 0 miljoen kaarten naar miners (de hashrate is inderdaad niet meer gegroeid na 1 juli 2022).

Kan deze 28,3 miljoen kaarten naar miners kloppen?

De hashrate op de top was tussen de 1,0 en 1,2 Phash/sec (peta = 10^15). Zeg 1,1 PH/s.
https://2miners.com/eth-network-hashrate
https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/hashrate-chart

Welk deel van de hashrate is door professionele miners, welk deel door casual gamers (die houden hun kaart gewoon)? 92% van de ETH hashrate is van professionals (ik was ook verrast)
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4172442
the share of computing power in the hands of professionals (34% for Bitcoin and 92% for Ethereum)
Is nog steeds 1 PH/s wat rond 1 juli in de handen van professionele miners was.
Hoeveel kaarten zijn dat?
https://whattomine.com/gpus
Een gemiddelde videokaart heeft een hashrate van zeg 30 Mhash/sec (mega = 10^6).
1 Phash/sec delen door 30 Mhash/sec geeft -> 33,3 miljoen kaarten.

De 28,3 miljoen kaarten kan dus kloppen, de oudere kaarten doen ook nog steeds mee, daardoor is het niet exact.

Zijn er alternatieven behalve ETH? Nee niet echt. Bitcoin is de enige crypto met enig volume en waarde, maar is zelfs bij bodem stroomprijzen niet rendabel.
Hoeveel hebben de miners er al van verkocht? Iets van 10%.
Hoeveel kaarten kunnen er dan dus na ~15 September (ergens tussen 10 en 20 September) maximaal op de markt komen? +25 miljoen kaarten!
Wat doet dat met het aanbod van 10 miljoen kaarten per kwartaal, en de prijzen, als deze weer prijs-elastisch zijn? En alle kaarten door miners verkocht worden?

bodemprijs = MSRP van een 3090 €1500 * 10/35 (28,5%) = €428 :9 :Y)

Nu gaan de miners niet alles verkopen, en zal het een aantal maanden duren voordat de containerschepen aankomen in EU van wherever ze aan het minenen waren, en refurbished zijn. Stel dat miners 50% van de kaarten houden, gewoon, voor de heb, voor de volgende crypto bull markt. (deden ze met de crash in 2018 ook met de RX580s en RX570s)

Nog steeds +12,5 miljoen kaarten.
verwachte prijs = €1500 * 10/22,5 (40%) = alsnog €666 voor een 3090 die €1500 was. Niet onredelijk.

TL:DR;
Een mooie last gen high end voor €500? Het aanbod is er groot genoeg voor ;) en we zagen die prijs ook met de 2080 Ti toen er geen mining crash was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
sunsmountain schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:29:
[...]
92% van de ETH hashrate is van professionals (ik was ook verrast)
Je onderschat de profs al snel, omdat de mining-farms waar 1 persoon tientallen kaarten heeft, evenveel online post als 1 persoon die met 1 kaart mined. Maar de persoon met de mining-farm heeft wel tientallen keren meer impact.

Daarnaast zal de losse miner vaak minder efficient minen, omdat hij er bijvoorbeeld ook mee gamed, maar ook omdat een experiment met zijn enige kaart meteen betekent dat zijn enige kaart een tijd niets doet. Een professional die bijvoorbeeld een nieuwe BIOS uittest, heeft tegelijkertijd nog tientallen kaarten draaien en upgrade die pas als het experiment goed uitpakt. De prof zal ook sneller een kapotte kaart gefixed hebben.
Stel dat miners 50% van de kaarten houden, gewoon, voor de heb, voor de volgende crypto bull markt. (deden ze met de crash in 2018 ook met de RX580s en RX570s)
Je hebt zelf net aangegeven dat 92% bestaat uit profs. Voor hen zijn deze kaarten gewoon kapitaal. Zelfs als ze 1 van hun tientallen kaarten houden, dan gaat de rest in de verkoop.

In denk zelf dat het eerder de ASIC-miners zullen zijn waardoor de professionals wat minder verkopen dan het maximum.
voor de volgende crypto bull markt. (deden ze met de crash in 2018 ook met de RX580s en RX570s)
Maar die gaat juist niet meer komen door Proof of Stake.

[ Voor 8% gewijzigd door Ludewig op 05-09-2022 01:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hier een leuk verhaal over de RTX 3080 20gb en de directe verkoop aan miners, door MSI.

https://videocardz.com/ne...ina-for-less-than-600-usd

Voor mij is het bestaan van deze kaart een nieuwtje.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-09-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
Hier een leuk verhaal over de RTX 3080 20gb en de directe verkoop aan miners, door MSI.
Wel een beetje apart, want miners hebben helemaal niet zoveel nodig. Zolang de DAG maar in de VRAM past. Daarvoor is 8 GB zeker tot 15 september nog voldoende :P

Dit lijkt er ook eerder op dat MSI illegaal de 20 GB variant heeft verkocht, want ongetwijfeld mag dit helemaal niet van Nvidia. En dan blijkbaar met het idee dat die kaarten langzaam oplossen en die kaarten dus nooit de tweedehandsmarkt opgaan. Erg schimmig, allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

sunsmountain schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:29:
TL:DR;
Een mooie last gen high end voor €500? Het aanbod is er groot genoeg voor ;) en we zagen die prijs ook met de 2080 Ti toen er geen mining crash was :P
Bedankt voor de uiteenzetting :). Ik zou persoonlijk de kaarten alsnog links laten liggen. Zeker de mining kaarten, waarvan de koeler 24/7 heeft gedraaid en je gewoon niet weet hoe er verder mee omgegaan is.
Laat ze maar lekker met de gebakken peren zitten. Ik ben nog steeds pissig dat ze de markt zo langdurig verziekt hebben voor de gamer/hobbyist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 5 september 2022 @ 00:34:

Ik vraag me af of je dan zo definitief kan stellen, want ja, ETH zal wegvallen. Maar hetzelfde werd ook aangegeven toen Bitcoin langzaam maar zeker naar Asic mining ging. Toen werden er coins / algoritmes ontwikkeld die lastig met Asic's te minen zouden zijn zodat er werk zou blijven voor de GPU miners.

Wie zegt dat niet zich toch niet weer zal herhalen, waarbij een andere coin dan Eth gepushed gaat worden door de miners die vooral aan het werk willen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor de uiteenzetting :). Ik zou persoonlijk de kaarten alsnog links laten liggen. Zeker de mining kaarten, waarvan de koeler 24/7 heeft gedraaid en je gewoon niet weet hoe er verder mee omgegaan is.
Laat ze maar lekker met de gebakken peren zitten. Ik ben nog steeds pissig dat ze de markt zo langdurig verziekt hebben voor de gamer/hobbyist.
Ik heb weinig met minen maar goed je kan het hen niet echt kwalijk nemen lijkt me. nvidia en amd is anders.

Enerzijds kan je een listed nvidia/amd natuurlijk niet verwijten dat ze voorzoveel mogelijk winst gaan echter van mij mogen ze nu verrekken. Want anderzijds kun je zelfs dan mi.i. prima loyaal zijn aan je trouwe klanten die je ook in de toekomst nodig hebt in plaats van ze in hun *** te s******* Excusez les mots.

Vreemdgangers die na niet meer nodig te zijn weer zoete broodjes komen bakken :D :N

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Ludewig schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:46:
[...]

Wel een beetje apart, want miners hebben helemaal niet zoveel nodig. Zolang de DAG maar in de VRAM past. Daarvoor is 8 GB zeker tot 15 september nog voldoende :P

Dit lijkt er ook eerder op dat MSI illegaal de 20 GB variant heeft verkocht, want ongetwijfeld mag dit helemaal niet van Nvidia. En dan blijkbaar met het idee dat die kaarten langzaam oplossen en die kaarten dus nooit de tweedehandsmarkt opgaan. Erg schimmig, allemaal.
MSI kwam al eerder negatief in beeld toen een dochteronderneming kaarten tegen hoge prijzen aan het verkopen was op op ebay.

Zeker! :P
Ik vraag me ook nog af of dit niet onnodige stroomkosten voor de miners met zich meebracht (alhoewel deze VRAM buffer niet/nauwelijks gebruikt wordt)?

De hoeveelheid VRAM zou deze kaarten voor gamen, volgens mij, een vrij langer bruikbaar leven kunnen geven.
3080 10gb is al tricky maar ik vind 12gb nou ook niet echt een vooruitgang nadat we al jaren 8gb zien en gebruiken.
Maar Nvidia heeft natuurlijk liever dat VRAM een bottleneck wordt zodat we nieuwe generatie kaarten kopen (behalve dan in de huidige situatie :+ ).
Deze generatie vond ik de hoeveelheid VRAM op de Nvidia kaarten een lachertje en die 20gb 3080 is dus een voorbeeld van hoe "goed" het voor de gamer had kunnen zijn.
Want dan heb je, afgezien van het stroomgebruik, gewoon een mooie 4k kaart waarmee je alle toeters en bellen en mods kan aanzetten zonder een VRAM buffer tekort.

AMD heeft het deze generatie toch echt veel beter gedaan w.b.t. de VRAM buffer en dus, wat dat betreft, voor de future-proofing.

Kortom mijn volgende kaart wordt vrijwel zeker een AMD (een goede deal op de huidige generatie, of een kaart van de nieuwe generatie) of een AMD kaart van Gigabyte.
Nvidia heeft het bij mij wel verbruikt.
Zoals @Help!!!! zou ik op mijn beste Frans "pleur van het trottoir" tegen ze zeggen.
Het is een principe kwestie en een kwestie van gunnen!

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ik heb weinig met minen maar goed je kan het hen niet echt kwalijk nemen lijkt me. nvidia en amd is anders.

Enerzijds kan je een listed nvidia/amd natuurlijk niet verwijten dat ze voorzoveel mogelijk winst gaan echter van mij mogen ze nu verrekken. Want anderzijds kun je zelfs dan mi.i. prima loyaal zijn aan je trouwe klanten die je ook in de toekomst nodig hebt in plaats van ze in hun *** te s******* Excusez les mots.

Vreemdgangers die na niet meer nodig te zijn weer zoete broodjes komen bakken :D :N
Toch vraag ik me wel af hoe dat nu daadwerkelijk zit.

Wie heeft nu daadwerkelijk die kaarten aan de miners geleverd en tegen welke condities.

Als ik bijv. mining rigs zie, zie ik eigenlijk geen FE kaarten, het zijn eigenlijk altijd partner kaarten zo lijkt het, ook Nvidia's dedicated mining kaarten lijken niet in trek geweest, kijkende naar de cijfers, zelfs in de hoogtij dagen leverde CMP 'maar' 266 op in Q2 2021 en in totaal $421 miljoen in H1 2021. En als je in die periode 'bewijs' zag van mining kaarten (bijv. die foto's van pallets vol kaarten in een magazijn of DC) waren het ook altijd partner modellen.

Ik vraag me dus wel af of Nvidia en AMD wel degenen zijn die die miners primair beleverd hebben of dat het toch de partners waren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 05-09-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07
Dennism schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]

Wie heeft nu daadwerkelijk die kaarten aan de miners geleverd en tegen welke condities.

Als ik bijv. mining rigs zie, zie ik eigenlijk geen FE kaarten, het zijn eigenlijk altijd partner kaarten zo lijkt het, ook Nvidia's dedicated mining kaarten lijken niet in trek geweest, kijkende naar de cijfers, zelfs in de hoogtij dagen leverde CMP 'maar' 266 op in Q2 2021 en in totaal $421 miljoen in H1 2021. En als je in die periode 'bewijs' zag van mining kaarten (bijv. die foto's van pallets vol kaarten in een magazijn of DC) waren het ook altijd partner modellen.

Ik vraag me dus wel af of Nvidia en AMD wel degenen zijn die die miners primair beleverd hebben of dat het toch de partners waren.
De resale value van die mining kaarten was dan ook zo goed als niks en het prijsverschil met de consumenten kaarten was te klein om dat af te vangen. En de miners zagen de schaarste op de markt ook natuurlijk en zagen dus de waarde van hun gebruikte kaarten ook weer stijgen. Vond het altijd al wat een vreemde beslissing om die CMP kaarten te maken en te verkopen. Zo goed als elke miner (op de aller grootste na dan misschien) zou minder winst maken met zulke kaarten.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:54:
[...]
Ik vraag me af of je dan zo definitief kan stellen, want ja, ETH zal wegvallen. Maar hetzelfde werd ook aangegeven toen Bitcoin langzaam maar zeker naar Asic mining ging. Toen werden er coins / algoritmes ontwikkeld die lastig met Asic's te minen zouden zijn zodat er werk zou blijven voor de GPU miners.
Daar ben ik mee oneens, want de crypto die Bitcoin opvolgde als mining-coin was Ethereum, een antieke crypto uit 2015. Alle andere crypto die op een GPU gemined kunnen worden zijn vrij marginaal. Dus de crypto-markt lijkt helemaal niet zo makkelijk over te stappen op iets nieuws.

Het grootste risico dat ik zie is dat er los van de miners een groep is die per se geen proof of stake wil. Maar als dat echt een flinke groep was zou ik verwachten dat ik ondertussen wel flink wat ophef had gehoord.
Feit is dat zowel Nvidia als AMD iets tegen miners hebben gedaan. Nvidia met LHR en AMD met hun drops (en daarnaast onbewust met hun krappe bus).

Overigens lijken de directe leveringen ook niet bedoeld om echt stevig marktaandeel te pakken. Volgens mij hebben Nvidia en AMD liever dat de verkopen zoveel mogelijk via AIB's gaan, zodat die veel risico hebben en al het gedoe van support leveren afhandelen.

Dus ik zie de board partners als de grootste boemannen. Eigenlijk was er maar 1 AIB die overduidelijk niet meedeed met het opdrijven van de prijzen en dat was EVGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:52:
[...]
De resale value van die mining kaarten was dan ook zo goed als niks en het prijsverschil met de consumenten kaarten was te klein om dat af te vangen. En de miners zagen de schaarste op de markt ook natuurlijk en zagen dus de waarde van hun gebruikte kaarten ook weer stijgen. Vond het altijd al wat een vreemde beslissing om die CMP kaarten te maken en te verkopen. Zo goed als elke miner (op de aller grootste na dan misschien) zou minder winst maken met zulke kaarten.
Ik vond het dan weer volstrekt logisch. Nvidia was natuurlijk bang voor een herhaling van de crypto-crash waarbij hele goedkope kaarten op de markt kwamen. Door kaarten te verkopen die niet aan gamers konden worden verkocht, voorkomen ze dat voor een deel. Ze moeten dan vast wat korting geven, maar het verkleinen van de tweedehandsmarkt betekent dat ze meer nieuwe kaarten kunnen verkopen, dus daar verdienen ze het (deels) dan weer terug.

De miners hadden natuurlijk liever een videokaart, maar die keuze hadden ze vaak niet. Uiteindelijk is het voor een professionele miner ook gewoon een rekensommetje. Haalt hij de kosten eruit binnen een redelijke periode. Een mining-kaart die per saldo winst maakt is economisch interessant.

Ik vraag me wel af of we ooit te weten komen hoeveel van deze mining-kaarten er zijn verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:

https://videocardz.com/ne...ina-for-less-than-600-usd

Voor mij is het bestaan van deze kaart een nieuwtje.
En MSI was dus alweer bezig om direct te verkopen aan miners. Elke keer duiken MSI videokaarten massaal op in de "mijnen". }:|
Overigens zijn ze niet alleen. Nee toen AMD nog beter was in mining, verdwenen de Sapphire kaarten ook massaal, naast natuurlijk MSI. En we weten dat Sapphire ook speciale mining modellen heeft. Deze ronde verwacht ik ook heel wat ASUS TUF omdat ASUS hun VRAM koeling verbeterd heeft alsmede nu ook kogellagers voor hun ventilatoren gebruikt. Dat zijn de twee dingen die relevant zijn voor miners.

Uiteindelijk zijn het waarschijnlijk de AIB's die de verkoop aan miners zelf grotendeels doen. Vervolgens gingen ze extra gaan bestellen en nu zitten ze met de problemen. Nog een reden waarom ik vermoed dat Nvidia hun $1,4 miljard inventaris misschien zal afschrijven en tegen de AIB's zegt dat ze het verder zelf mogen uitzoeken.
Dennism schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:54:

Wie zegt dat niet zich toch niet weer zal herhalen, waarbij een andere coin dan Eth gepushed gaat worden door de miners die vooral aan het werk willen blijven.
Je vergeet energiekosten. Het is echt niet een Europees probleem.
Het is een wereldwijd probleem omdat wij in Europa de Russische export onmogelijk aan het maken zijn en vervolgens ook elders de energie aan het opkopen zijn. Het probleem voor cryptominers is dat China stijf achteraan staat in de globale energieleveringen. Ze hebben goedkope energie nodig voor hun goedkope exportproducten, liggen uit de routes van veel fossiele brandstoffen en hebben de afgelopen jaren ruzie lopen maken met vrijwel al hun leveranciers. :z

In China is crypto ook een bijna onweerstaanbaar gegeven. Het is een land waar de beurzen notoir onbetrouwbaar en gemanipuleerd zijn. Banken kan je niet vertrouwen, als je in ongenade valt, dan is je vermogen weg en de vastgoedsector waar zoveel mensen, alles in hadden zitten, is figuurlijk en letterlijk aan het instorten. Crypto was die ene optie die buiten de greep van de CCP viel. Komt bij dat al die videokaarten in Shenzen gemaakt werden en zo te kopen zullen zijn, per pallet, als je de contacten en het geld hebt. Combineer dit met lage energieprijzen en je hebt je cryptomining paradijs.

En nu is het voorbij. ETH gaat PoS, iets dat ik juist hierom niet had verwacht. Er is geen goed alternatief, de energierekening zal ook in China niet mals zijn omdat de halve wereld nu zit te springen om olie, gas en kolen omdat wij in Europa iedereen eruit bieden en alles opkopen. Dit als ze überhaupt nog energie krijgen. Want de CCP heeft er ook geen problemen mee om de boel gewoon af te sluiten als de kolen weer eens op zijn. Verder heeft China op het moment nog wel wel wat meer problemen...

Rusland is een andere hotspot en dat ligt anders. Immers is de roebel eigenlijk niks meer waard en compleet kunstmatig. Banken zijn niet stabiel of te vertrouwen etc. Verder is Rusland natuurlijk nu wel het enige land ter wereld waar ze zich geen zorgen over energie hoeven te maken. Dus die blijven doorgaan. Het kan dat er hele "mijnen" naar Rusland verplaatst worden, maar de videokaarten kunnen nu ook gedumpt worden. En ik denk dat beiden nu gebeurd.

Meer actueel is er ook de vraag hoe snel mining kaarten in Europa/VS terecht kunnen komen en voor welke prijzen. Want als ik (alweer) naar RDNA3 kijk en nu specifiek naar wat Navi 33 zou zijn, tja ik vermoed dat die ergens rond RX6800/6800XT niveau zal uitkomen, met blijkbaar een chip die nog iets kleiner dan Navi 23 is met een PCB + koeloplossing die waarschijnlijk vergelijkbaar is of direct overgenomen kan worden. Kijk nu eens wat een RX6600/6600XT/6650XT kost. Als je over een halfjaar voor vergelijkbare prijzen dadelijk richting RX6800XT/RTX3080 niveau zit, dan weet je nu al dat de hele tweedehandsmarkt instort. Dat is denk ik ook het grootste argument tegen een tweedehands cryptokaart nu. Kan je nu wachten op de volgende generatie, wacht dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]

Hoe dat echt zit zijn allemaal analyses op gedaan maar wie weet dit zeker anders dan de direct betrokkenen.

Voor mij is dit vooral semantiek, niet in de laatste plaats omdat ik hetzelfde mening heb over groot deel van de rest van de keten.

nvidia en amd hebben flink geprofiteerd van mining. Uiteraard hebben ze contracten met de AIB's maar je maakt mij niet wijs dat ze in dit duopolie geen (flinke) leverage hebben over de AIB's / keten.

Hoe zat dat bijv. ook alweer met die AIB die AMD kaarten in de markt zette en daarna door nvidia soort van buitengesloten werd.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

[...]

De personen die 1 of 2 kaarten hebben niet echt, daarvan valt nog te beredeneren dat het onder hobby valt. Ik kan mij goed voorstellen dat er veel voldoening uit te behalen valt (optimaliseren, afregelen, winst bekijken etc).
Het is wat anders dan de rigs met 4 of meer kaarten die thuis staan of nog erger de (fabrieks)hallen vol..die doen het puur voor het geld. Vanuit ieders oogpunt zijn er argumenten die het rechtvaardigen, maar het feit is dat het product voor een ander doel gemaakt is dan voor minen.

Nvidia en AMD neem ik het nog meer kwalijk. Zij zijn in de positie om eisen te stellen aan AIB dan wel retailers. En moet genoeg wil is de verkoop te reguleren zodat het werkelijk bij de doelgroep beland. Anderzijds zijn het grote bedrijven, waarbij aandeelhouders teveel vingers in de pap hebben.
Het is jammer dat Intel zoveel problemen heeft met ARC, een 3e partij op de GPU markt zou heel wat uitmaken om de andere partijen 'eerlijk' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
En moet genoeg wil is de verkoop te reguleren zodat het werkelijk bij de doelgroep beland.
De enige die dat deed was EVGA. Dus als mensen hier serieus met hun portemonnee de partijen die dit hebben veroorzaakt willen afstraffen, moeten ze een EVGA kaart kopen en geen MSI, ASUS, etc.
Het is jammer dat Intel zoveel problemen heeft met ARC, een 3e partij op de GPU markt zou heel wat uitmaken om de andere partijen 'eerlijk' te houden.
Intel maakt mining ASICs, dus denk je echt dat die het anders gedaan zou hebben?

[ Voor 29% gewijzigd door Ludewig op 05-09-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:58:
[...]

De enige die dat deed was EVGA. Dus als mensen hier serieus met hun portemonnee de partijen die dit hebben veroorzaakt willen afstraffen, moeten ze een EVGA kaart kopen en geen MSI, ASUS, etc.
EVGA verkocht ook gewoon aan de miners. Sterker nog, die probeerde je ook speciale "mining" PSU's erbij te verkopen. Het verschil is dat EVGA het moet hebben van hun imago als "voor de gamers" en ze dus ervoor moesten zorgen dat ze er beter uitzagen dan de rest. Het feit dat EVGA ook zulke enorme prijsstunts heeft uitgevoerd, zegt weinig goeds over hoeveel chips die hadden besteld die opeens niet meer verkocht konden worden aan de miners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Tricyrtis schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:25:
[...]

Kan de fan niet gewoon de andere kant op draaien?
Nee, dan zou de ventiltor heel inefficient draaien. Het valt te zien aan de vorm van de bladen.
De holle 'schep' kant is naar buiten gericht. Een ventilator graaft als het ware in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Ergens kijk ik met een grote grin naar alle partijen die ineens met miljoenen aan gpu's opgescheept zitten maar de realiteit is wel dat de volgende generatie dit gaat moeten bekostigen. 4xxx en 7xxx worden dus gewoon duurder. En als die ook niet verkopen is dat heel slecht voor de markt in zijn geheel. Ik maak me dus wel zorgen over de lange termijn gevolgen van deze absurde excessen. Nou zal Nvidia niet 123 failliet gaan maar als het steeds minder winstgevend is gaan ze toch wel achter hun oren krabben en zien we misschien steeds minder vaak een gpu launch.
Het is eigenlijk nu al sub optimaal met een launch elke 24 maanden ipv elk jaar. Ergens hoop ik dat Intel met de tijd (4+ generaties verder) deze cirkel doorbreekt en AMD en Nvidia forceerd naar een kortere cycle. Maarja vooralsnog heeft Intel eerder een 3 jaars cycle dan een 2 jaars cycle laat staan nog korter.

Edit : Typo's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 09:39

Als dat nep zou moeten zijn, dan heeft iemand vreselijk zijn best gedaan om er een andere fan op te monteren. En gezien de reflecties / schaduwen op het verpakking materiaal, lijkt mij photoshop / AI reconstructie, mij zeer onwaarschijnlijk.
De lucht wordt van onder de kaart door de heatsink gezogen. Daar is ook geen PCB meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5fWb2xe62-3b4Smiixxv9Oz4w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4alY3G44agTRAjhvC6c40Hw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:05:
Ergens kijk ik met een grote grin naar alle partijen die ineens met miljoenen aan gpu's opgescheept zitten maar de realiteit is wel dat de volgende generatie dit gaat moeten bekostigen.
We hebben net een uiterst winstgevende generatie gehad met hoge prijzen, dus van mij mag men een deel van die winst wel weer inleveren ten bate van de gamers.

Uiteindelijk werkt de markt ook niet zo dat Nvidia eenvoudigweg de prijs kan verhogen en de winst dan omhoog spuit. De verkopen gaan dan omlaag. Zeker nu is de vraag of ze zich dat kunnen veroorloven vanwege het contract met TSMC en vanwege AMD die dan wellicht flink marktaandeel kan pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Nou zal Nvidia niet 123 falliet gaan
NVIDIA cash on hand for 2022 was $21.208B, dus laten we maar gewoon niet hebben over failliet gaan.

Verder zou ik mij sowieso weinig zorgen om ze maken:
NVIDIA’s outlook for the third quarter of fiscal 2023 is as follows:

Revenue is expected to be $5.90 billion, plus or minus 2%. Gaming and Professional Visualization revenue are expected to decline sequentially, as OEMs and channel partners reduce inventory levels to align with current levels of demand and prepare for NVIDIA’s new product generation. The company expects that decline to be partially offset by sequential growth in Data Center and Automotive.
en zien we misschien steeds minder vaak een gpu launch.
Zolang de consumentenmarkt voor geld zorgt gaat dit nooit gebeuren. Dat hun datacenter omzet stijgt neemt niet weg dat er gewoonweg veel geld zit in de consumentenmarkt. Er valt niet 1 reden te bedenken waarom je als marktleider uit zo'n grote markt zou stappen. Daar hebben ze geen crypto voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://businessquant.com/wp-content/uploads/2021/05/Nvidia-revenue-by-end-market.png
Het is eigenlijk nu al sub optimaal met een launch elke 24 maanden ipv elk jaar.
Ze volgen gewoon de toko's die de chips voor ze moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/17452/tsmc-roadmap-june-2022.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

napata schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:12:
[...]

De lucht wordt van onder de kaart door de heatsink gezogen. Daar is ook geen PCB meer.

[Afbeelding]
Bedankt voor de toelichting :).
Blijkbaar is van onder aanzuigen dan beter gebleken. De 3090 FE heeft het namelijk precies andersom zitten. Ze zijn dus ook van een 9 bladen ontwerp, naar de meer klassieke 7 bladen gegaan. Meer airflow georienteerd? De deadzone is in ieder geval een stuk kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2020/09/Top-Down.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Ludewig schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:34:
[...]

We hebben net een uiterst winstgevende generatie gehad met hoge prijzen, dus van mij mag men een deel van die winst wel weer inleveren ten bate van de gamers.

Uiteindelijk werkt de markt ook niet zo dat Nvidia eenvoudigweg de prijs kan verhogen en de winst dan omhoog spuit. De verkopen gaan dan omlaag. Zeker nu is de vraag of ze zich dat kunnen veroorloven vanwege het contract met TSMC en vanwege AMD die dan wellicht flink marktaandeel kan pakken.
Helemaal waar maar je weet hoe het werkt. Als de aandeelhouders eenmaal aan 2x de winst gewend zijn gaan ze 1x de winst niet meer accepteren.
Paprika schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:03:
Zolang de consumentenmarkt voor geld zorgt gaat dit nooit gebeuren. Dat hun datacenter omzet stijgt neemt niet weg dat er gewoonweg veel geld zit in de consumentenmarkt. Er valt niet 1 reden te bedenken waarom je als marktleider uit zo'n grote markt zou stappen. Daar hebben ze geen crypto voor nodig.
Maar het kan best wel eens meer lonen om elke 3 jaar een gpu te releasen. Dan is de hype factor veel groter en zullen ze meer kunne vragen als wanneer ze elke 2 jaar een gpu releasen en normale prijzen vragen en met meer inventory blijven zitten.
Marktwerking is leuk maar als je effectief een monopolie heb voor het gros van de markt en een duopolie voor de rest van een klein aandeel van de markt kan je de marktwerking naast je neer leggen.
Als ietys de laatste jaren duidelijk is geworden is het wel dat marktwerking dood is. Ze zijn erachter dat je eindeloos kan melken en er nog mee weg komt ook omdat mensen je producten toch voor een te hoge prijs kopen en er nog bij lachen ook. Dat hebben de mensen met een te ruim inkomen ons de afgelopen jarewn aangedaan en dat gaat echt niet meer 123 normaal worden. Er blijft immers een te grote groep met een te groot verbrasbaar inkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 05-09-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op maandag 5 september 2022 @ 00:34:
[...]

Je onderschat de profs al snel, omdat de mining-farms waar 1 persoon tientallen kaarten heeft, evenveel online post als 1 persoon die met 1 kaart mined. Maar de persoon met de mining-farm heeft wel tientallen keren meer impact.

Daarnaast zal de losse miner vaak minder efficient minen, omdat hij er bijvoorbeeld ook mee gamed, maar ook omdat een experiment met zijn enige kaart meteen betekent dat zijn enige kaart een tijd niets doet. Een professional die bijvoorbeeld een nieuwe BIOS uittest, heeft tegelijkertijd nog tientallen kaarten draaien en upgrade die pas als het experiment goed uitpakt. De prof zal ook sneller een kapotte kaart gefixed hebben.

[...]

Je hebt zelf net aangegeven dat 92% bestaat uit profs. Voor hen zijn deze kaarten gewoon kapitaal. Zelfs als ze 1 van hun tientallen kaarten houden, dan gaat de rest in de verkoop.

In denk zelf dat het eerder de ASIC-miners zullen zijn waardoor de professionals wat minder verkopen dan het maximum.

[...]

En wat dacht je van de LHR omzeilen van Nvidia, de kaarten regelmatig schoon maken, koel houden en vlak bij een goedkope energiebron installeren? Je de professionals hebben de hashrate wel overgenomen. Daardoor zou de 8% die we buiten beschouwing laten, relatief meer kaarten kunnen bevatten. Maar zelfs met de extra ingrepen gaat een hashrate van 30 -> 40 Mhash/sec, niet opeens naar 60 of 90. Dus orde van grootte blijft de analyse hetzelfde.

Ik denk ook niet dat er een nieuwe crypto munt komt, voorlopig, maar je weet het nooit. En zoals gezegd, veel van de huidige RX570 RX580s zijn gewoon weer "aan" gezet nadat ze na de 2018 crypto crash bewaard waren. Het gaat er niet om of er een nieuwe crypto komt. Het gaat er om of miners dat denken en daardoor hun "sunk capital" bewaren, of verpatsen.

Ik vewacht dat tussen 15 Oktober en 15 November de huidige high end prijzen inzakken tot ~€500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:47:
[...]

Bedenk dat professionele miners hun kaarten koeler houden, extra pasta aanbrengen bij de geheugen chips, de kaarten regelmatiger schoonmaken dan dat wij vieze gamers dat doen. Ik koop liever een kaart van een miner dan van een gamer, serieus. Enige waar je op moet letten is de ventilator/fan, en of de goeie BIOS er weer op zit.

En of je pissig bent of niet: de markt doesn't give a f**k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

Sorry, ze horen je niet door het geluid van VEEL TE VEEL GELD VERDIENEN. :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:06:
Je vergeet energiekosten. Het is echt niet een Europees probleem.

Het is een wereldwijd probleem omdat wij in Europa de Russische export onmogelijk aan het maken zijn en vervolgens ook elders de energie aan het opkopen zijn. Het probleem voor cryptominers is dat China stijf achteraan staat in de globale energieleveringen. Ze hebben goedkope energie nodig voor hun goedkope exportproducten, liggen uit de routes van veel fossiele brandstoffen en hebben de afgelopen jaren ruzie lopen maken met vrijwel al hun leveranciers. :z

In China is crypto ook een bijna onweerstaanbaar gegeven. Het is een land waar de beurzen notoir onbetrouwbaar en gemanipuleerd zijn. Banken kan je niet vertrouwen, als je in ongenade valt, dan is je vermogen weg en de vastgoedsector waar zoveel mensen, alles in hadden zitten, is figuurlijk en letterlijk aan het instorten. Crypto was die ene optie die buiten de greep van de CCP viel. Komt bij dat al die videokaarten in Shenzen gemaakt werden en zo te kopen zullen zijn, per pallet, als je de contacten en het geld hebt. Combineer dit met lage energieprijzen en je hebt je cryptomining paradijs.
Behalve energiekosten gaat de prijs van geld omhoog: rente op 10 jaar staats obligaties is nu hoger dan die op die van 2 jaar (inversion van de curve). Zonder gratis geld is er veel minder interesse in crypto, welke crypto dan ook.
En nu is het voorbij. ETH gaat PoS, iets dat ik juist hierom niet had verwacht. Er is geen goed alternatief, de energierekening zal ook in China niet mals zijn omdat de halve wereld nu zit te springen om olie, gas en kolen omdat wij in Europa iedereen eruit bieden en alles opkopen. Dit als ze überhaupt nog energie krijgen. Want de CCP heeft er ook geen problemen mee om de boel gewoon af te sluiten als de kolen weer eens op zijn. Verder heeft China op het moment nog wel wel wat meer problemen...
offtopic:
CCP mag best Taiwan blokkeren. Blokkeert Japan of VS toch gewoon even de olietankers die naar China gaan?

Rusland is een andere hotspot en dat ligt anders. Immers is de roebel eigenlijk niks meer waard en compleet kunstmatig. Banken zijn niet stabiel of te vertrouwen etc. Verder is Rusland natuurlijk nu wel het enige land ter wereld waar ze zich geen zorgen over energie hoeven te maken. Dus die blijven doorgaan. Het kan dat er hele "mijnen" naar Rusland verplaatst worden, maar de videokaarten kunnen nu ook gedumpt worden. En ik denk dat beiden nu gebeurd.
offtopic:
Rusland handelt nog steeds met de rest van de niet-Westerse wereld. De sancties zijn alleen Westers.

Eens dat de videokaarten Rusland zullen verlaten als het minen voorbij is. Je wilt momenteel geen bezittingen in Rusland hebben.

Meer actueel is er ook de vraag hoe snel mining kaarten in Europa/VS terecht kunnen komen en voor welke prijzen. Want als ik (alweer) naar RDNA3 kijk en nu specifiek naar wat Navi 33 zou zijn, tja ik vermoed dat die ergens rond RX6800/6800XT niveau zal uitkomen, met blijkbaar een chip die nog iets kleiner dan Navi 23 is met een PCB + koeloplossing die waarschijnlijk vergelijkbaar is of direct overgenomen kan worden. Kijk nu eens wat een RX6600/6600XT/6650XT kost. Als je over een halfjaar voor vergelijkbare prijzen dadelijk richting RX6800XT/RTX3080 niveau zit, dan weet je nu al dat de hele tweedehandsmarkt instort. Dat is denk ik ook het grootste argument tegen een tweedehands cryptokaart nu. Kan je nu wachten op de volgende generatie, wacht dan.
Navi33 verwacht ik pas in December, waar de tsunami van miner kaarten al in Oktober/November kan beginnen. En wat wil je liever? een 6800XT voor €400, of een 7600XT voor €600? Zelfde performance. Met veel meer VRAM op de 6800XT.

De tweedehands markt gaat sneller instorten dan dat de nieuwe mainstream kaarten er aan komen. Dus je hoeft niet te wachten op Navi33 of AD104. Zeker niet als je het combineert met een mooie Black Friday deal :9 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:45:
[...]

De personen die 1 of 2 kaarten hebben niet echt, daarvan valt nog te beredeneren dat het onder hobby valt. Ik kan mij goed voorstellen dat er veel voldoening uit te behalen valt (optimaliseren, afregelen, winst bekijken etc).
Het is wat anders dan de rigs met 4 of meer kaarten die thuis staan of nog erger de (fabrieks)hallen vol..die doen het puur voor het geld. Vanuit ieders oogpunt zijn er argumenten die het rechtvaardigen, maar het feit is dat het product voor een ander doel gemaakt is dan voor minen.

Nvidia en AMD neem ik het nog meer kwalijk. Zij zijn in de positie om eisen te stellen aan AIB dan wel retailers. En moet genoeg wil is de verkoop te reguleren zodat het werkelijk bij de doelgroep beland. Anderzijds zijn het grote bedrijven, waarbij aandeelhouders teveel vingers in de pap hebben.
Nvidia en AMD kunnen niet zoveel eisen van AIBs zodra de chips verkocht zijn. Hoe je de doelgroep ook definieert, miners en AIBs zullen een juridische loophole vinden en samen veel geld verdienen. Je neemt aan dat PC gamers de doelgroep zijn van videokaarten, maar de markt hoeft zich daar niks van aan te trekken.

Ik zou het helemaal niemand kwalijk nemen. Als je een kaart gekocht had in Q4 2020 had je hem nu gratis terugverdiend als gamer. Ook als je er €2000 voor had betaald.

Arc Alchemist zou alleen concurreren op de mainstream, niet de high end. Duurt nog wel een jaar voordat hun drivers volwassen zijn. Battlemage zal ook niet de top halen. Misschien Celestial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ergens kijk ik met een grote grin naar alle partijen die ineens met miljoenen aan gpu's opgescheept zitten maar de realiteit is wel dat de volgende generatie dit gaat moeten bekostigen. 4xxx en 7xxx worden dus gewoon duurder. En als die ook niet verkopen is dat heel slecht voor de markt in zijn geheel. Ik maak me dus wel zorgen over de lange termijn gevolgen van deze absurde excessen. Nou zal Nvidia niet 123 failliet gaan maar als het steeds minder winstgevend is gaan ze toch wel achter hun oren krabben en zien we misschien steeds minder vaak een gpu launch.
Het is eigenlijk nu al sub optimaal met een launch elke 24 maanden ipv elk jaar. Ergens hoop ik dat Intel met de tijd (4+ generaties verder) deze cirkel doorbreekt en AMD en Nvidia forceerd naar een kortere cycle. Maarja vooralsnog heeft Intel eerder een 3 jaars cycle dan een 2 jaars cycle laat staan nog korter.

Edit : Typo's
AIBs hebben Nvidia voor het blok gezet: wij kopen geen Lovelace in, totdat Ampere verkocht is. Waardoor denk je dat Nvidia dit jaar alleen de high end uitbrengt?

Nvidia gaat waarschijnlijk al haar GA102 verkopen deze maand, met korting voor Lovelace. Voor de nieuwe lancering willen ze hun GA102 kwijt zijn. De laatste geruchten zeggen dat dat 20 September aangekondig wordt. Dus ze hebben nog 2 weken. (GA103 en) GA104 chips zijn geen probleem. Die raken ze wel kwijt.

AMD doet hetzelfde met Navi21. Navi22 en Navi23 zijn geen probleem, die raken ze wel kwijt met Black Friday en Kerst.

Laat Intel eerst maar eens ueberhaupt wat op tijd op de markt brengen, in plaats van powerpoint presentaties.

[ Voor 3% gewijzigd door sunsmountain op 05-09-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:36:
[...]
Helemaal waar maar je weet hoe het werkt. Als de aandeelhouders eenmaal aan 2x de winst gewend zijn gaan ze 1x de winst niet meer accepteren.
Ze kunnen zoveel eisen, maar maar dat betekent niet dat het realistisch is. Ik kan ook een loonsverdubbeling eisen van de baas, maar dan krijg ik toch echt nee te horen.
Maar het kan best wel eens meer lonen om elke 3 jaar een gpu te releasen. Dan is de hype factor veel groter en zullen ze meer kunne vragen als wanneer ze elke 2 jaar een gpu releasen en normale prijzen vragen en met meer inventory blijven zitten.
Marktwerking is leuk maar als je effectief een monopolie heb voor het gros van de markt en een duopolie voor de rest van een klein aandeel van de markt kan je de marktwerking naast je neer leggen.
Mijn inschatting is dat AMD deze generatie voor veel meer mensen interessant wordt en Nvidia dus meer concurrentie krijgt.

Daarnaast vergeet je dat veel mensen upgraden volgens een bepaald schema, bijvoorbeeld elke generatie of om de generatie. Als ze naar een drie-jaars cyclus gaan, geven die mensen opeens 1 keer per 3/6 jaar geld uit ipv 1 keer per 2/4 jaar, terwijl hun psychologische grensbedrag niet per se zal toenemen.

Ik denk dat de reden voor een langere cyclus eerder zal zijn dat de ontwikkel- en productiekosten steeds toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

sunsmountain schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:53:
[...]

Bedenk dat professionele miners hun kaarten koeler houden, extra pasta aanbrengen bij de geheugen chips, de kaarten regelmatiger schoonmaken dan dat wij vieze gamers dat doen. Ik koop liever een kaart van een miner dan van een gamer, serieus. Enige waar je op moet letten is de ventilator/fan, en of de goeie BIOS er weer op zit.

En of je pissig bent of niet: de markt doesn't give a f**k.
Misschien is dat wel zo, maar het valt niet met zekerheid te zeggen. Dat wisselt van persoon tot persoon.
Eenmaal terugverdiend en rijp voor de dump, zal er weinig omkijken naar zijn vermoed ik.
Wat wel vast staat is dat de koeling in een mining rig langdurig, zo niet permanent, aanstaat en de ventilatoren dus meer versleten zijn.
Vaak zijn het typen met een soort sleeve-bearing omdat het koelprofiel normaal gesproken op semi-passief is ingesteld en continue bedrijf niet noodzakelijk is. Dat soort heeft een MTBF van ca. 50000 uur.
Meer dan genoeg zou je zeggen, ware het niet dat de kans op drooglopen er is en sleeve bearing slecht tegen warmte kan = stacked gpu's. Ik heb fan's gehad die na een jaar al droogliepen (normaal computer gebruik).

En hoe weet je of de goede bios erop zit? Is er naast Techpowerup een officieele database daarvoor?

Ik snap verder ook wel dat de markt zich niets van een individu aantrek, maar ik sta in mijn recht om pissig daarover te zijn. Of is boos over iets zijn tegenwoordig taboo?
Nvidia en AMD kunnen niet zoveel eisen van AIBs zodra de chips verkocht zijn. Hoe je de doelgroep ook definieert, miners en AIBs zullen een juridische loophole vinden en samen veel geld verdienen. Je neemt aan dat PC gamers de doelgroep zijn van videokaarten, maar de markt hoeft zich daar niks van aan te trekken.

Ik zou het helemaal niemand kwalijk nemen. Als je een kaart gekocht had in Q4 2020 had je hem nu gratis terugverdiend als gamer. Ook als je er €2000 voor had betaald.

Arc zou alleen concurreren op de mainstream, niet de high end. Duurt nog wel een jaar voordat hun drivers volwassen zijn.
De kaarten in kwestie worden anders wel met allerlei gaming termen versiert en bombarderie aangekondigd. Voor de professionele markt zijn er andere videokaartlijnen.

Als het contract eenmaal is afgesloten dan valt er niet te eisen inderdaad, maar het is de 2e keer dat dit probleem zich voordoet. Ze hadden na de 1e keer heus wel de kans om ervoor te zorgen dat het niet opnieuw zou gebeuren (als ze echt om de gamer doelgroep gaven). Bovendien kunnen ze nog altijd druk uitoefenen met 'vriendelijke verzoeken'.
AIB's zijn eerder afhankelijk van Nvidia/AMD dan andersom. Als het moet, kunnen ze de kaarten in eigen productie nemen.

Ik besef ook wel dat de wereld niet zo werkt en de weg van de minste weerstand zal worden gekozen.
Conflicten worden graag vermeden (want geld) en het is gewoon een kwestie van een balans opmaken wat nadeliger zou zijn. Aandeelhouders/investeerders tevreden houden met meer winst dividend versus goodwill en/of klantenbasis verliezen. Daarom zou een 3e gpu partij heel welkom zijn die het een stuk makkelijker maakt om klanten te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:12:
[...]

En hoe weet je of de goede bios erop zit? Is er naast Techpowerup een officieele database daarvoor?
Dat merk je vaak snel genoeg. Geen beeld in Windows of onstabiel in games. Heb ooit een RX 470 overgenomen van een miner en die kaart deed niks. Even nagevraagd gezien ik wist dat het om een mining kaart ging of hij er een andere bios op had gezet; ja dus. Flashen was simpel zat, maar het is wel extra werk en iets wat een normale consument niet gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er mist nog een factor in dit.
De AIB's zijn niet een entiteit. Het zijn een fors aantal bedrijven die met elkaar concurreren en verschillende opties hebben om hun extra inventaris te verkopen, als ze die al hebben. Is er ook nog eens een verschil tussen exclusieve en niet exclusieve partners.

Bij AMD kan je al maanden het gebruikelijke patroon zien. Daar lijken altijd partijen chips te verkopen en geven ze de gelegenheid deze te verkopen. Dan komt de volgende partij en daalt de prijs een beetje. Dat doen ze al jaren met CPU's en nu ook met videokaarten. Daarom is het zo'n langzame, maar wel gestage daling. Het is elke keer zoeken naar het punt dat het product wel verkoopt. Ik vermoed ook nog steeds dat er niet zoveel extra voorraad aan RDNA2 chips is.

Nvidia is compleet anders. Ook daar dalen de prijzen wel wat, maar het gaat zo langzaam dat inmiddels bijna geen enkele RTX30 serie videokaart te overwegen is. Het is allemaal veel te duur terwijl de nood hier hoger lijkt. Komt bij dat Nvidia zoals altijd verwacht word als eerste aan te kondigen en lanceren.

Hier speelt nog iets anders op de achtergrond. Je hebt een paar DIY gerichte fabrikanten waarvan EVGA de bekendste is. Daarnaast heb je Gigabyte, MSI, ASUS en zeker niet te vergeten Palit die niet gebonden zijn aan DIY. Die kunnen uiteindelijk hun videokaarten nog kwijt in pre-builds. EVGA moet er vanaf voordat RTX40 word aangekondigd.

AMD exclusieve partners zoals Sapphire of Powercolor zouden waarschijnlijk het liefst morgen al beginnen met de massale verkoop van Navi 33 om de hele tweedehandsmarkt te snel af te zijn. Er zit immers zoveel opgekropte vraag in videokaartenland voor iets echt snellers na jaren van stagnatie en geen beschikbaarheid. De barrière nu is eerder kan je het nog betalen met de inflatieproblemen. Nvidia exclusieve partners zouden waarschijnlijk liever zien dat er de komende maanden niks aangekondigd zal worden. Die moeten van hun chips af. De grote drie hebben het interessant omdat ze aan de ene kant van hun voorraden af moeten, maar aan de andere kant ook de nieuwste generatie van beide partijen gaan afnemen en verkopen. Die zitten uiteindelijk zichzelf in de weg omdat het juist de grote drie zijn die ook de prijzen maar niet lijken te laten dalen waar de exclusieve partners dit wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:50:
Er mist nog een factor in dit.
De AIB's zijn niet een entiteit. Het zijn een fors aantal bedrijven die met elkaar concurreren en verschillende opties hebben om hun extra inventaris te verkopen, als ze die al hebben. Is er ook nog eens een verschil tussen exclusieve en niet exclusieve partners.

Bij AMD kan je al maanden het gebruikelijke patroon zien. Daar lijken ze altijd partijen chips te verkopen en geven ze de gelegenheid deze te verkopen. Dan komt de volgende partij en daalt de prijs een beetje. Dat doen ze al jaren met CPU's en nu ook met videokaarten. Daarom is het zo'n langzame, maar wel gestage daling. Het is elke keer zoeken naar het punt dat het product wel verkoopt. Ik vermoed ook nog steeds dat er niet zoveel extra voorraad aan RDNA2 chips is.

Nvidia is compleet anders. Ook daar dalen de prijzen wel wat, maar het gaat zo langzaam dat inmiddels bijna geen enkele RTX30 serie videokaart te overwegen is. Het is allemaal veel te duur terwijl de nood hier hoger lijkt. Komt bij dat Nvidia zoals altijd verwacht word als eerste aan te kondigen en lanceren.

Hier speelt nog iets anders op de achtergrond. Je hebt een paar DIY gerichte fabrikanten waarvan EVGA de bekendste is. Daarnaast heb je Gigabyte, MSI, ASUS en zeker niet te vergeten Palit die niet gebonden zijn aan DIY. Die kunnen uiteindelijk hun videokaarten nog kwijt in pre-builds. EVGA moet er vanaf voordat RTX40 word aangekondigd.

AMD exclusieve partners zoals Sapphire of Powercolor zouden waarschijnlijk het liefst morgen al beginnen met de massale verkoop van Navi 33 om de hele tweedehandsmarkt te snel af te zijn. Er zit zoveel opgekropte vraag in videokaartenland na jaren van stagnatie en geen beschikbaarheid. De barrière nu is eerder kan je het nog betalen met de inflatieproblemen. Nvidia exclusieve partners zouden waarschijnlijk liever zien dat er de komende maanden niks aangekondigd zal worden. Die moeten van hun chips af. De grote drie hebben het interessant omdat ze aan de ene kant van hun voorraden af moeten, maar aan de andere kant ook de nieuwste generatie van beide partijen gaan afnemen en verkopen. Die zitten uiteindelijk zichzelf in de weg omdat het juist de grote drie zijn die ook de prijzen maar niet lijken te laten dalen waar de exclusieve partners dit wel doen.
Wat fijn dat alle AIBs een flinke beuk gaan krijgen van de tweedehands markt. Elk van de AIBs zou graag willen dat hun inventaris verkocht en leeg is, op elk moment. Dat geld kunnen ze weer investeren in nieuwe kaarten. En zo rolt het balletje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En Kopite7kimi has lost it. :N

Nee, gewoon nee. Absoluut geen schijn van kans dat Nvidia dit ook maar een milliseconde overwogen heeft. Gewoon nee. Het is al maanden vrij duidelijk wat Nvidia hier van plan lijkt te zijn, maar deze leaker is het echt helemaal verloren...

GA102 is een chip die botweg niet goed wil presteren in haar volledige configuratie zonder een belachelijke verbruik. Daarom is alleen de RTX3080 eigenlijk interessant voor gaming. Nvidia gaat dat niet nogmaals overkomen en waarschijnlijk zagen ze dit al een beetje aankomen lang voordat je Ampere niet kon kopen in de winkels want mining. :P

Lovelace heeft in reactie een forse uitbreiding van de L2 cache en een 256 bit bus (16GB) alsmede waarschijnlijk nog andere verbeteringen die we niet weten. Resultaat zal waarschijnlijk inhouden dat diezelfde 10752 ALU's beter moeten gaan presteren zonder "brute forse" 450W taferelen. Zoals ik al vaker heb gezegd denk ik 300W+ en RTX3090Ti+ niveau. Dat is je "RTX4080". Afhankelijk van de prijs, precieze prestatiepunt en wat Navi 32 gaat doen, waarschijnlijk een aardige high end optie.

AD102 zal waarschijnlijk $1000+ territorium worden. We weten gewoon dat die chip 70% meer rekeneenheden heeft en op een peperdure node geproduceerd zal zijn. Daar past "RTX4090" perfect voor. Geen enkele pretenties meer over prijs. Dit is niet moeilijk om in te schatten. Zeker niet omdat we dankzij die hack eigenlijk al een halfjaar weten wat Lovelace ongeveer is. En toch zien we in september nog steeds zulke onzin voorbij komen...

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-09-2022 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:26:
[Twitter]
Nee, gewoon nee. Absoluut geen schijn van kans dat Nvidia dit ook maar een milliseconde overwogen heeft. Gewoon nee. Het is al maanden vrij duidelijk wat Nvidia hier van plan lijkt te zijn, maar deze leaker is het echt helemaal verloren...

GA102 is een chip die botweg niet goed wil presteren in haar volledige configuratie zonder een belachelijke verbruik. Daarom is alleen de RTX3080 eigenlijk interessant voor gaming. Nvidia gaat dat niet nogmaals overkomen en waarschijnlijk zagen ze dit al een beetje aankomen lang voordat je Ampere niet kon kopen in de winkels want mining. :P

Lovelace heeft in reactie een forse uitbreiding van de L2 cache en een 256 bit bus (16GB) alsmede waarschijnlijk nog andere verbeteringen die we niet weten. Resultaat zal waarschijnlijk inhouden dat diezelfde 10752 ALU's beter moeten gaan presteren zonder "brute forse" 450W taferelen. Zoals ik al vaker heb gezegd denk ik 300W+ en RTX3090Ti+ niveau. Dat is je "RTX4080". Afhankelijk van de prijs, precieze prestatiepunt en wat Navi 32 gaat doen, waarschijnlijk een aardige high end optie.

AD102 zal waarschijnlijk $1000+ territorium worden. We weten gewoon dat die chip 70% meer rekeneenheden heeft en op een peperdure node geproduceerd zal zijn. Daar past "RTX4090" perfect voor. Geen enkele pretenties meer over prijs. Dit is niet moeilijk om in te schatten. Zeker niet omdat we dankzij die hack eigenlijk al een halfjaar weten wat Lovelace ongeveer is. En toch zien we in september nog steeds zulke onzin voorbij komen...
Toch gewoon beginnen met de xx80, zoals alle afgelopen generaties GTX en RTX.

De 4090 komt zodra er genoeg betaalbare ATX v3 voedingen met 12VHPWR kabels zijn.

Navi31 zal eventjes heersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Amd heersen? Dat lijkt me stug(bouw sinds 2011 zelf en kan me geen heers moment van AMD herinneren). Zelfs met betere CPU's heerst AMD niet. Met een inferieure featureset op een GPU gaat dat AMD al helemaal niet lukken (raytracing, DLSS) om heersend marktleider te worden. En dat gaat er nog van uit dat AMD uberhaupt genoeg gpu' s heeft besteld.

Of heeft AMD dark magic toegepast om FSR beter te maken dan DLSS en het domineren van Nvidia van de raytracing te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
https://www.tweaktown.com...-sale-in-china/index.html

Kwam net dit tegen, rtx3080 20gb varianten, fake nieuws? Of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat er prototypes e.d. van deze kaart waren wisten we wel, in de geruchtenmolen is de 20GB Sku immers wel zo vaak langsgekomen dat het bijna geen geheim mag zijn dat deze op enig moment echt wel bestond.

Vraag is echter of je iets kan met deze kaarten in een PC afgezien van mining, immers de Nvidia drivers zullen er normaal gesproken niets mee doen omdat ze officieel nooit uitgebracht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
Ben wel klaar met al die leaks van oa kopite7kimi en mlid.....

Ze blijven maar met verschillende dingen gooien en hopen dat er wat blijft plakken, klopt ondertussen werkelijk niks meer van hun info behalve de logische dingen die iedereen kon weten. Zowel over gpu's als over cpu's zijn er teveel tegenstrijdigheden, niet normaal.

Zal blij zijn als er betrouwbare reviews zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
eL_Jay schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:48:
[...]

Amd heersen? Dat lijkt me stug(bouw sinds 2011 zelf en kan me geen heers moment van AMD herinneren). Zelfs met betere CPU's heerst AMD niet. Met een inferieure featureset op een GPU gaat dat AMD al helemaal niet lukken (raytracing, DLSS) om heersend marktleider te worden. En dat gaat er nog van uit dat AMD uberhaupt genoeg gpu' s heeft besteld.

Of heeft AMD dark magic toegepast om FSR beter te maken dan DLSS en het domineren van Nvidia van de raytracing te stoppen?
Heersen is misschien een groot woord, ik bedoelde slechts in rasterization performance, als Navi31 wel en AD102 niet te koop zou zijn.

..knip.. AMD CPU .. niet relevant hier

Nvidia is gewoon wat moeilijker te verslaan, maar we zullen zien waar AMD dit keer mee komt. Zal iig beter zijn dan Intel Arc :P

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 08-09-2022 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:10:
[...]

Toch gewoon beginnen met de xx80, zoals alle afgelopen generaties GTX en RTX.

De 4090 komt zodra er genoeg betaalbare ATX v3 voedingen met 12VHPWR kabels zijn.

Navi31 zal eventjes heersen.
Ik heb geen idee hoe je tot deze conclusie komt. :P
Nvidia lanceert per chip, niet SKU. En het is in principe altijd top down. Omdat ik twijfels plaats bij een "RTX4080" gebaseerd op AD102, denk ik dus dat Nvidia begint met de "RTX4090". AD103 volgt iets later denk ik pas en dan krijg je een RTX4080. Op die manier heeft Nvidia ook de ruimte voor een hele serie AD102 based SKU's. Want met de vermoede 600mm2+ op N5, hebben ze heel wat SKU's nodig om elke chip te kunnen verkopen om de waferkosten eruit te halen.

Dat zal overigens wel weer een show worden. Ongetwijfeld zal Jensen Huang het uitgebreid gaan hebben over the Metaverse omdat Nvidia hier druk mee bezig is. Ze zullen het gaan hebben over 3D renders maken van foto's (dat is wel mooi). Natuurlijk zal RT wederom de hemel ingeprezen worden. Komt misschien nog iets nieuws dat Nvidia heeft bedacht waardoor je absoluut een GeForce moet kopen.

Vervolgens krijgen we wat twijfelachtige perf/watt en perf/cost grafieken te zien die suggereren dat het nu veel beter zal zijn en dat was het. Misschien nog een paar "media outlets" die "toevallig" al de RTX4090 hebben en "objectief" testen in bepaalde games. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 09:39
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:26:
[Twitter]
Natuurlijk hebben ze dit overwogen. Nvidia zou niets liever willen dan een 4090 prijs te vragen voor AD103 en hoe de markt er een jaar geleden uitzag was dit echt wel een optie. Je schuift dan gewoon de hele product stack met 1 trap naar beneden en houdt dan AD102 achter de hand afhankelijk van hoe de markt evolueert. Zou dan zeer gelijkaardig zijn als bij Kepler.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:55:
[...]

Nvidia lanceert per chip, niet SKU. En het is in principe altijd top down.
Dat doen ze al 10 jaar niet meer met de uitzondering van Ampere. Top end chip volgt altijd na de x80 chip. Dit was zo bij Kepler, Maxwell, Pascal en Turing. Soms zat er veel tijd tussen en soms ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door napata op 06-09-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

napata schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:04:
[...]

Natuurlijk hebben ze dit overwogen. Nvidia zou niets liever willen dan een 4090 prijs te vragen voor AD103 en hoe de markt er een jaar geleden uitzag was dit echt wel een optie. Je schuift dan gewoon de hele product stack met 1 trap naar beneden en houdt dan AD102 achter de hand afhankelijk van hoe de markt evolueert. Zou dan zeer gelijkaardig zijn als bij Kepler.
En hoe maak je dan je GPU lijn compleet met AD102? Ga je die SKU's dan RTX4090S, RTX4090Ti, RTX4999 en RTX Titan AD noemen? Nvidia heeft zelf xx90 teruggebracht en dat is een signaal. Nu ze zelf zeer waarschijnlijk met een 70% meer ALU chip komen dan AD103, weet je gewoon dat dit gereserveerd is voor 90 SKU's. Het verschil is veel te groot. Net zoals dat je aan ziet komen hoe duur dit kan zijn. Je kan veel over Nvidia zeggen, maar ze durven tot op heden het niet aan om de xx80 richting of over de $1000 te laten kosten.
[...]

Dat doen ze al 10 jaar niet meer met de uitzondering van Ampere. Top end chip volgt altijd na de x80 chip. Dit was zo bij Kepler, Maxwell, Pascal en Turing. Soms zat er veel tijd tussen en soms ook niet.
En nu val je over een kort, slecht doordacht zinnetje van mij en negeer je wat ik voornamelijk bedoel. Nvidia lanceert zelden meerdere chips ongeveer tegelijkertijd en de trend is meestal de langzamere chips later. Turing was de uitzondering hierop en dat had een reden in RTX. En nu met de huidige situatie zie ik Nvidia, AD103 en zeker AD104 nog iets langer laten liggen. Immers weten we dankzij die hack vrij zeker dat AD103 net zoals GA102, een 10752 ALU chip is. Die zal zeer waarschijnlijk sneller uitvallen dan GA102 en de prijs van oude GA102 based videokaarten onder druk zetten.

Ook negeer je dat Nvidia zelden nog een xx80 uitbrengt gebaseerd op hun top chip. Deden ze met de Kepler GTX780 en daar kregen ze heel snel spijt van want R9 290. En bij Ampere werden ze gedwongen omdat ze ditmaal wel aan zagen komen dat AMD competitief zou zijn.

Onder de streep (pun intended :P ) zou ik niet verbaast zijn als we heel snel al de "RTX4080Ti" gaan krijgen, gebaseerd op AD102. Maar de reguliere xx80 zie ik gewoon niet zo snel gebeuren gebaseerd op AD102.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-09-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:55:
[...]

Ik heb geen idee hoe je tot deze conclusie komt. :P
Nvidia lanceert per chip, niet SKU. En het is in principe altijd top down. Omdat ik twijfels plaats bij een "RTX4080" gebaseerd op AD102, denk ik dus dat Nvidia begint met de "RTX4090". AD103 volgt iets later denk ik pas en dan krijg je een RTX4080. Op die manier heeft Nvidia ook de ruimte voor een hele serie AD102 based SKU's. Want met de vermoede 600mm2+ op N5, hebben ze heel wat SKU's nodig om elke chip te kunnen verkopen om de waferkosten eruit te halen.

Dat zal overigens wel weer een show worden. Ongetwijfeld zal Jensen Huang het uitgebreid gaan hebben over the Metaverse omdat Nvidia hier druk mee bezig is. Ze zullen het gaan hebben over 3D renders maken van foto's (dat is wel mooi). Natuurlijk zal RT wederom de hemel ingeprezen worden. Komt misschien nog iets nieuws dat Nvidia heeft bedacht waardoor je absoluut een GeForce moet kopen.

Vervolgens krijgen we wat twijfelachtige perf/watt en perf/cost grafieken te zien die suggereren dat het nu veel beter zal zijn en dat was het. Misschien nog een paar "media outlets" die "toevallig" al de RTX4090 hebben en "objectief" testen in bepaalde games. :z
Kijk naar alle voorgaande Nvidia series. Eerste kaart? 3080. 2080. 1080. 980. 780. En nu zou Jensen met de 4090 starten? Onwaarschijnlijk.

En als zij niet met de 4090 starten, en AMD wel met de top Navi31 SKU? dan loopt AMD tijdelijk voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
https://videocardz.com/ne...-renders-show-bigger-fans

RTX 4090 leaked renders met een performance slide erbij.

Leaks/geruchten?

Wellicht wordt Quake II RTX op 4k mogelijk met 100 - 120 fps?

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

XanderDrake

Build the future!

HugoBoss1985 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:39:

Leaks/geruchten?

Hmm, ziet er groter uit dan de RTX 3090 FE, maar zou dit afdoende zijn om 800 watt aan warmte af te voeren? Als ik kijk naar hoe groot 300 watt TDP CPU luchtkoelers moeten zijn om dat voor elkaar te krijgen, heb ik zo m'n twijfels.

Daarnaast, vind ik het wel een zorgelijke ontwikkeling, die zich eigenlijk al in de RTX 3000 serie openbaarde: 2x zo veel FPS of performance? OK, dus 1.5x zo'n grote chip, 2x zoveel transistors en 2x zoveel stroom nodig. Dit zijn eigenlijk niet echt verbeteringen in die zin, zelfs mét TSMC/ASML's EUV 5 en 4nm procede's...
Moore's law is dead?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:29:
[...]
Hmm, ziet er groter uit dan de RTX 3090 FE, maar zou dit afdoende zijn om 800 watt aan warmte af te voeren?
Nee, maar 800 watt lijkt me ook niet het plan van Nvidia. Ik verwacht eerder richting de 450.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:39:

Leaks/geruchten?

edit nee fake news. :P

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-09-2022 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vachan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:41
YouTube: NVIDIA laid out its plan to manipulate the market... Here's the proo...

Interessant stuk over de prijs positie van de 30 series kaarten op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Everyone should buy a 30 series RIGHT NOW!!! Don't wait!

Maar even serieus... het kan mij allemaal niet boeien van Nvidia (als het al klopt/waar is) en ik zie het wel.
Voorlopig koop ik (nog steeds) even niets (of wellicht een AMD kaart ;)).

Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de consument en voor Nvidia & AMD.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-09-2022 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
HugoBoss1985 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:28:
[...]

Everyone should buy a 30 series RIGHT NOW!!! Don't wait!

Maar even serieus... het kan mij allemaal niet boeien van Nvidia (als het al klopt/waar is) en ik zie het wel.
Voorlopig koop ik (nog steeds) even niets (of wellicht een AMD kaart ;)).

Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de consument en voor Nvidia & AMD.
Gelukkig heeft hij de titel van die slechte video aangepast: "Jay's Bad Advice"

Re-subbed :)

Pagina: 1 ... 109 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.