Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:49:
Ik heb weer ff een hardware-aansluitvraagje...

Nog bezig met de kast, en heb nu gaten geboord zodat de kabels onzichtbaar weggewerkt kunnen worden. So far so good.

Echter heb ik straks 3 aparte ledstrips, die ik moet verbinden met 5v én het ESP32 board.. Mijn idee was om de 5v aan te sluiten op een lasklem, en van daaruit te verbinden met de ledstrips en de ESP32. Idem voor ground. De Data-lines krijgen een directe verbinding met het ESP32 board.

Maar: Hoe verbind je losse draden het beste met de pins op een ESP-boardje? Een losse draad solderen op een pin voelt.... verkeerd. En de meeste tutorials die ik zie werken met die dupont draadjes wat top is voor te testen. Maar hoe je van een testproject naar een net afgewerkt project gaat, die stap slaat iedereen op Youtube over ;-)

En een lasklem is best wel groot en ook rommelig voor splitsen van de draden. Dus als dat ook anders kan graag.

Misschien mis ik gewoon de basiscursus werken met kleine electronica :+ dus als iemand daar een tutorial/videoserie/training voor weet houd ik me aanbevolen :+
Je kan schroefterminals op je ESP32 solderen, kan je gewoon losse draad erin steken:
https://www.tinytronics.n...-connector-2.54mm-afstand
Je moet wel een extra kleine platte schroevendraaier hebben voor deze grootte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
@Waah Female headers op een printplaatje met daarop de schroefterminals.
En dan traces (of draadjes) leggen tussen de headers en de terminals.

Je ESP kan je dan netjes erop drukken en het plaatje kan je fixeren (hete lijm pistool) in bijvoorbeeld een doosje.

Shop van hierboven:
https://www.tinytronics.n...ctoren/pin-headers/female

https://www.tinytronics.n...laat-4cm*6cm-dubbelzijdig

https://www.tinytronics.n...ng-110x60x28mm-grijs-z76j

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 16-05-2022 16:39 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Raymond P schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:23:
@Waah Female headers op een printplaatje met daarop de schroefterminals.
En dan traces (of draadjes) leggen tussen de headers en de terminals.

Je ESP kan je dan netjes erop drukken en het plaatje kan je fixeren (hete lijm pistool) in bijvoorbeeld een doosje.

Shop van hierboven:
https://www.tinytronics.n...ctoren/pin-headers/female

https://www.tinytronics.n...laat-4cm*6cm-dubbelzijdig

https://www.tinytronics.n...ng-110x60x28mm-grijs-z76j
Ah ik zie dat er zelfs speciale wemos d1 mini boards zijn voor mijn esp8266 bordjes. En die schroefterminals zien er ook netjes uit _/-\o_

En traces is nieuw voor me (nou ja, alles is nieuw, maar dit had ik nog nooit gezien). Dus dat maar eens proberen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Je kunt Tasmota standaard niet door het indrukken van een knop rebooten of wel?

Ik heb een Sonoff POW R2 tussen wat zonnepaneeltjes zitten. Gisteren was hij onbereikbaar via de webinterface. Ik heb de stroom even verbroken, maar doe dat liever niet omdat het een paar minuten duurt voor de micro-omvormers na een onderbreking weer stroom gaan leveren.

Wat ik tot nu toe heb gevonden kun je hem alleen compleet resetten door knopje ingedrukt te houden. Maar ik zoek alleen een simpele reboot...

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ThinkPad Volgens mij alleen mogelijk om een reset en reboot te doen, niet alleen reboot. Zou je dat echt willen zou je hem open kunnen maken en de push button aan de reset kunnen hangen (en los halen van de GPIO).

Wel benieuwd wat er dan was, was hij nog wel verbonden met Wifi?

[edit]Het is op zich nog wel mogelijk om met een rule (en de juiste setting van de knop) bijvoorbeeld een dubbel press aan het restart commando te hangen. Denk dat het dan wordt voor 3 keer drukken:

code:
1
2
RULE1 ON Button1#State = 12 DO Restart 1 ENDON
RULE1 1

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 17-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee hij hing niet meer op de wifi, m'n monitoring (PRTG) zei dat hij niet meer te pingen was. Geen idee wat de oorzaak was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThinkPad Zie mijn te trage edit :+ Sterker nog, die restart zou ook automatisch moeten kunnen op verlies van Wifi.

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 17-05-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThinkPad Op wifi zou dat dan worden:
code:
1
2
RULE1 ON Wifi#Disconnected DO Restart 1 ENDON
RULE1 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Septillion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:22:
[...]

code:
1
2
RULE1 ON Button1#State = 12 DO Restart 1 ENDON
RULE1 1
Dankje, dit werkt prima _/-\o_ 3x indrukken = reboot. Automatisch herstarten bij verlies van wifi twijfel ik nog over. Hij gooit dan ook de dagteller weer leeg. Stel dat ik even met m'n wifi bezig ben dan gaat de ESP gelijk rebooten, hoeft van mij ook weer niet. Zou in principe ook niet nodig moeten zijn, ik heb SetOption57 ook aanstaan zodat hij blijft scannen naar sterkste netwerk (ik heb meerdere accespoints in huis).

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Bij een reboot heb je toch alsnog een toggle op je relais?
Als het vaker gebeurt is het handiger om de oorzaak op te lossen.

Maar twee keer dezelfde AP in config zetten en rule/buttonstate gebruiken om een reconnect te forceren is geen optie? https://tasmota.github.io/docs/Commands/#wi-fi

code:
1
2
RULE1 ON Button1#State = 12 DO AP 0 ENDON
RULE1 1

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik deze POW R2 alleen om te meten. Het relais heb ik verwijderd en een stukje 1,5mm2 installatiedraad erin gesoldeerd, dat past precies in de openingen in de PCB. Scheelt weer wat stroomverbruik en dit is wat degelijker met hoge stromen (al zal hij nooit >700W zien).

Jouw optie zou ook nog kunnen, maar ik weet niet zeker of het alleen verlies van wifi is. Misschien hangt de CPU ook wel. Zonder serial aan te sluiten ga ik daar ook niet achterkomen. Voor die keren dat het voorkomt doe ik liever een reboot.

Edit: ik kan natuurlijk beide mogelijkheden implementeren. 3x kort drukken (state 12) is wifi AP wisselen, 4x kort drukken (state 13) is reboot.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah duidelijk. Een simpele big red button (NC) in lijn met de Sonoff had dan ook een optie geweest.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:39:
Ik gebruik deze POW R2 alleen om te meten. Het relais heb ik verwijderd en een stukje 1,5mm2 installatiedraad erin gesoldeerd, dat past precies in de openingen in de PCB. Scheelt weer wat stroomverbruik en dit is wat degelijker met hoge stromen (al zal hij nooit >700W zien).

Jouw optie zou ook nog kunnen, maar ik weet niet zeker of het alleen verlies van wifi is. Misschien hangt de CPU ook wel. Zonder serial aan te sluiten ga ik daar ook niet achterkomen. Voor die keren dat het voorkomt doe ik liever een reboot.

Edit: ik kan natuurlijk beide mogelijkheden implementeren. 3x kort drukken (state 12) is wifi AP wisselen, 4x kort drukken (state 13) is reboot.
In het geval het verliezen van de wifi vaak gebeurt: https://www.metageek.com/inssider/ dit scant je wifi omgeving en waarschuwt voor issues. Bijzonder leerzaam.

Bij meerdere AP's kan het "vaak" verstandig zijn om het vermogen van je AP's terug te schroeven. Je hebt dan geen last van "sticky clients" (even googlen lang verhaal)

Eventueel een fixed IP adress ingeven in de Sonoff via de Tasmota console.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil de temperatuur waarden van een Sonoff op een andere locatie makkelijk uit kunnen lezen.

Erg eenvoudig an sich, maar ik heb een paar extra eisen die zaken moeilijker maken. Ik heb geen lokale server of Pi op de locatie en ik wil ook geen VPN of ingang naar mijn eigen thuisnetwerk. Tot slot maak ik liever geen gebruik van de standaard Sonoff firmware maar van Tasmota oid.

Wat ik zelf al heb gevonden, zit hier een goede optie tussen of hebben jullie betere suggesties?

Sonoff via MQTT naar https://www.hivemq.com/mqtt-cloud-broker/ waar je een gratis dashboard hebt
Sonoff via MQTT naar AWS IoT. Van daar output naar een S3 bucket sturen die ik makkelijk kan benaderen
Sonoff via MQTT naar https://thingspeak.com daar heb je ook een gratis dashboard zoals bij HiveMQ, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:12:
Ik wil de temperatuur waarden van een Sonoff op een andere locatie makkelijk uit kunnen lezen.

Erg eenvoudig an sich, maar ik heb een paar extra eisen die zaken moeilijker maken. Ik heb geen lokale server of Pi op de locatie en ik wil ook geen VPN of ingang naar mijn eigen thuisnetwerk. Tot slot maak ik liever geen gebruik van de standaard Sonoff firmware maar van Tasmota oid.

Wat ik zelf al heb gevonden, zit hier een goede optie tussen of hebben jullie betere suggesties?

Sonoff via MQTT naar https://www.hivemq.com/mqtt-cloud-broker/ waar je een gratis dashboard hebt
Sonoff via MQTT naar AWS IoT. Van daar output naar een S3 bucket sturen die ik makkelijk kan benaderen
Sonoff via MQTT naar https://thingspeak.com daar heb je ook een gratis dashboard zoals bij HiveMQ, toch?
Los van dat het zelf programmeren etc erg leuk is, snap ik eerlijk gezegd niet zo goed dat je dan een Sonoff hebt (ipv gewoon een losse ESP bijvoorbeeld), waar dus prima Tasmota of wat dan ook op kan, waarbij je zaken als MQTT praktisch cadeau krijgt, maar die dan niet wilt gebruiken.. Je hoeft dan enkel te configureren, geen letter code te schrijven.

Zoals je zelf al aangaf is een MQTT server ergens hosten en daarmee communiceren wellicht het makkelijkst.

Je kan ook nog iets met webhooks doen, maakt je set aan opties misschien wat breder, want dan heb je enkel een http endpoint nodig waar de data naar toe moet, ipv een MQTT server.

Wat wil je met de data doen? En waarom mag die data niet naar jouw eigen netwerk toe?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Tanuki dank voor je reactie. Nou simpelweg omdat ik nog een Sonoff heb liggen. Verder begrijp ik je niet helemaal, Sonoff is toch ook gewoon een ESP die je met Tasmota kan flashen? Hoe eenvoudiger hoe beter. Liever schrijf ik helemaal geen letter code.

Verder mag een ander protocol of oplossing dan MQTT ook prima hoor, zijn er betere opties?

Ondersteunt Tasmota webhooks? Kan het niet meteen vinden.

Ik wil gewoon weten hoe warm of koud het op de locatie is is :)

Niet naar eigen netwerk om afhankelijkheid van een server te vermijden, geen service in DMZ wil exposen en mijn internetabonnement geen statisch IP adres heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
@AteGjalt @Raymond P nog bedankt voor de hulp met de componenten voor mijn eerste projectje.

Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12vTODJoHc4JyFzhKPY0Mbtj3Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdZdxGg0VM03lAzVQkNZxkyl.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cQlhHx5AMoGs36gsUrW_pwXTVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG40ywRqcnvdIvFQjlMWvNuS.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij mee!

Dit smaakt naar meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@sloth Volgens mij biedt de standaard firmware van sonoff gewoon de optie om op afstand uit te lezen dmv een push naar hun online platform.

Als je geen letter wilt coden lijkt mij dat een prima oplossing.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In ons nieuwe huis is het inmiddels tijd om het ESP01 deurbel projectje weer aan te sluiten (https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/). Opvallend genoeg wordt het relais bordje nu heel erg warm nadat ik de voeding aansluit. Dusdanig warm dat je je vinger er vanaf trekt wanneer je 'm erop legt. Voeding is netjes 5V, dezelfde als in ons vorige huis waar dit projectje meer dan 'n jaar probleemloos gedraaid heeft.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Voorheen schakelde het relais ook heel kort bij het in het stopcontact steken van de voeding, dat hoor ik nu ook niet.

//Edit: Gevonden en opgelost. Voeding was stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 21-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik ben vast een enorme noob, maar kan het niet vinden.

Ik probeer een button uit te lezen met een ESP (/een button toe te voegen aan ESP circuit). De ESP in kwestie is een ESP32 (devkitc).

Mijn ESP-IDF code is als volgt:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
typedef enum {
    BUTTON_UP,
    BUTTON_DOWN,
} button_direction_t;

static const char *TAG = "button";
static xQueueHandle button_queue = NULL;

static void isr_handler(void *arg) {
    button_direction_t button = (button_direction_t)arg;
    xQueueSendFromISR(button_queue, &button, NULL);
}

static void button_task(void *arg) {
    button_direction_t button;
    while (1) {
        if (xQueueReceive(button_queue, &button, portMAX_DELAY)) {
            switch (button) {
                case BUTTON_UP:
                    ESP_LOGI(TAG, "Up button pressed");
                    break;
                case BUTTON_DOWN:
                    ESP_LOGI(TAG, "Down button pressed");
                    break;
                default:
                    ESP_LOGW(TAG, "Unknown button pressed");
                    break;
            }
        }
    }
}

void button_start(gpio_num_t up_button, gpio_num_t down_button) {
    button_queue = xQueueCreate(10, sizeof(button_direction_t));

xTaskCreate(button_task, "Button task", configMINIMAL_STACK_SIZE * 3, NULL, 5, NULL);

gpio_config_t config = {
            .pin_bit_mask = (1ULL << up_button) | (1ULL << down_button),
            .mode = GPIO_MODE_INPUT,
            .pull_up_en = GPIO_PULLUP_DISABLE,
            .pull_down_en = GPIO_PULLDOWN_ENABLE,
            .intr_type = GPIO_INTR_ANYEDGE,
    };
    gpio_config(&config);

gpio_install_isr_service(0);
    gpio_isr_handler_add(up_button, isr_handler, (void*)BUTTON_UP);
    gpio_isr_handler_add(down_button, isr_handler, (void*)BUTTON_DOWN);
}

V.w.b. pull_up_en, pull_down_en en intr_type heb ik al verschillende combinaties geprobeerd (pull up & pull down omdraaien, en voor intr_type met NEGEDGE en POSEDGE).

Van de button heb ik de twee naastgelegen pootjes aangesloten, een met een GPIO, de ander met ground (button heeft 4 pootjes, die tegenover elkaar zijn intern verbonden dus links en rechts direct naast elkaar of diagonaal moeten gebruikt worden).

Het huidige gedrag is echter dat de log regel continu wordt geschreven, tenzij ik de knop indruk of de kabels naar de GPIO pin eruit trek. En dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Voor mijn gevoel zou dat echter toch niet het geval moeten zijn? En zou ik zeggen dat die op basis van intr_type alleen "af" zou moeten gaan op basis van de switch tussen hoog en laag?

Edit:
Mogelijk gevonden. Ik gebruik GPIO34, en zie nu in de docs dat 34-39 geen softwarematige pullup & pulldown hebben. Ik gok / hoop dus dat het probleem daar in zit, rn dat met het gebruik van andere GPIO pins het wel goed gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 25-05-2022 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn Wemos D1 Mini met SenseAir S8 doet het prima, maar ik merk dat deze om de zoveel tijd enige tijd offline is en doorgaans na verloop van tijd zelf weer online komt. In de UniFi controller zie ik 'm ook niet wanneer ik de ESP niet kan bereiken.
Zo zie ik dat ie gisteren om pakweg 22:28 offline gegaan is na meer dan 24 uur online te zijn geweest, en zojuist weer online gekomen is. De uptime sensor is ook weer op 0 begonnen. Power save is in de ESPHome YAML gedisabled.

Herkent iemand dit in combinatie met een Wemos en SenseAir S8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 15:20
Hallo,
Vraag, ik heb een esp8266 en 5 deurcontacten.
Die deurcontacten hebben 2 weerstanden ingebouwd( dit is vrij normaal voor deurcontacten die gebruikt worden voor alarm systemen).
De deurcontacten zijn NC bij gesloten een weerstand van 4.7k bij geopend 9.4k weerstand.
Nu wil ik die deurcontacten aansluiten op de ingangen van de esp8266 en bij open van het deurcontact een uitgang van de esp8266 actief zetten.
Iemand een idee?

Als ik ze aansluit gebeurt er niet, en dat is wel logisch omdat er geen onderbreking is.
De spanning blijft gelijk het zijn ook weerstanden.
De stroom veranderd verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@scholten45 Kan je ze niet vervangen voor reed switches? Dat zal je hoofdpijn schelen.

Je kan een voltage divider bouwen en het verschil gaan meten. De 3.3V die een ESP gebruikt is niet ideaal als je lange bekabeling hebt, spanningsval gaat dan al snel een issue zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@scholten45 En ze zijn niet te openen om in ieder geval die serie weerstand eruit te slopen?

Anders is denk ik de makkelijkste optie om het met de ADC te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Helaas de weerstand eruit halen is geen optie.
Ik moet een soort omvormer bouwen voor mijn werk.
Ik heb een kastje waar ik 5 nc of no contacten heb.
Ook hier kan ik geen deurcontacten op aansluiten, het zelfde geval als met een ESP.

We hebben klanten waar we bestaande deurcontacten op een zorgsysteem zetten.

Dus ik dacht misschien kan ik iets met een ESP die dingen kosten geen drol(om het maar zo te zeggen)

Ik heb rond gekeken en je kunt inderdaad een soort ohm meter bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Nu heb ik wel iets laten maken als een concept maar dat moet per 5 deurcontacten 300 euro kosten ik dacht dat kan goedkoper en mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Wat ik ook wel jammer vind is daar de ESP niet op de 5ghz wifi kan, maar goed daar moet ik het maar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gewoon spanningsdeler van maken en naar de ADC sturen. Voor meer dan één sensor zal je dan een mux of exterene ADC moeten pakken.

Alternatief zou zijn om gewoon extern 5 comperatoren te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat gaat toch nooit lekker werken tenzij je die 5 deuren om je ESP zet?
Een externe ADC die 34+ volt slikt zou wellicht nog kunnen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hoezo? Ja, lange draden zijn een uitdaging. Maar dat is altijd zo natuurlijk. Maar heeft ook weinig met de spanning te maken maar alleen met de impedantie van het geheel. Maar als je genoeg ontkoppeling hebt dat je ESP er niet van herstart ofzo dan gaat het prima. Misschien wat filteren wel maar dan ben je er wel. In de oorspronkelijke alarminstallatie zal het niet veel anders geweest zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Kabel lengte en impedantie kan altijd een probleem opleveren.
Maar of dit ook hier een probleem gaat geven zullen we zien.

Ik dacht, een temperatuur sensor is een variabele weerstand, de ESP kan dat dus detecteren en daarom dacht ik dan kan een deurcontact met weerstand er vast ook wel op.
Maar ja, soms moet ik niet denken,😁.

Ik heb iets gelezen over een pulldown contact daar zitten ook weerstanden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
JBS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:01:
Mijn Wemos D1 Mini met SenseAir S8 doet het prima, maar ik merk dat deze om de zoveel tijd enige tijd offline is en doorgaans na verloop van tijd zelf weer online komt. In de UniFi controller zie ik 'm ook niet wanneer ik de ESP niet kan bereiken.
Zo zie ik dat ie gisteren om pakweg 22:28 offline gegaan is na meer dan 24 uur online te zijn geweest, en zojuist weer online gekomen is. De uptime sensor is ook weer op 0 begonnen. Power save is in de ESPHome YAML gedisabled.

Herkent iemand dit in combinatie met een Wemos en SenseAir S8?
Ik heb idd ook last van dat ze crashen / rebooten, nu heb ik naast de senseair ook een bme680 zitten en hier zat een bug in. Met de laatste esphome gaat het nu beter maar toch nog af en toe reboots.
Heb toch het idee dat het met wifi connectie te maken heeft en ze rebooten automatisch als ze 45min geen connectie hebben.
Met unifi firmware versie 6.0.15 en 6.0.19 is het ook iets beter geworden maar nog niet opgelost.
Ik krijg de esp's ook niet met een in-wall hd geconnecteerd terwijl een ac-m en een nanoHd wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@scholten45 Kan ook wel, en net als bij een temp sensor maak je er dan een spanningsdeler van en meet je het met een ADC.

Maar omdat je maar twee levels wil weten zou je dus ook een comparator kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Septillion Ik ben benieuwd wat er gemeten gaat worden. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raymond P Spanning :+

Maar is natuurlijk aan de maker om te zorgen dat de spanning binnen de juiste range is en weet wat hij moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
:+ Tjah. Met die 5K/10K fixed en de 12 bit resolutie 0-1V op de ESP ben ik dus benieuwd hoeveel en hoe vaak die meting correct is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat hangt er toch volledig vanaf wat je er als tweede weerstand tegenaan gooit? En op welke voedingsspanning je het geheel zit.

Hang je het aan de 3v3 en doe je een 1k5 naar GND zit je tussen de 442mV en 798mV. Op een ESP8266 (10-bit, 1V ref) is dat dus +-452 en 817. Op een ESP32 (12-bit, 1V1 ref) 1645 en 2971. Lijkt me vrij goed te zien dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
+/-350/640 of maak ik een rekenfout? vRef wordt afiak eenmalig geset bij boot, zonder ditto voeding / drift / ripple en inclusief spanningsval (ik ga er alsnog vanuit dat die deuren niet naast elkaar zitten) is die 3.3V erg meh naar mijn ervaring.

Maar inderdaad, als je er gewoon een schone >32V op zet zoals het alarmsysteem oorspronkelijk waarschijnlijk ook had icm een ADC die al die lines kan meten dan heb je inderdaad het alarmsysteem gekopieerd. Daar nog wel ff een ESP-tje aan hangen natuurlijk. Maar daar had je vraagtekens bij. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raymond P 350/640 als ADC waarde? Hoe kom je daarop? (Zeg niet dat ik niet misschien een rekenfout maak...)

En ja, de Vref is fixt maar niet mega stabiel. De 3V3 misschien ook niet. Maar het zal allemaal binnen paar procent blijven. En dat is meeeeeer dan voldoende om twee spanningen te kunnen onderscheiden. Eventueel nog even door een LP flter en of digitaal filteren en gaan :) Zolang je de noise maar weg weet te houden van de voedingsspanning, dat is hier denk ik de grootste uitdaging. Zou ik dus loss regulator voor pakken of gewoon vanaf 5V doen ofzo. Dan weerstand verlagen naar 1k en gaan.

Zou het zeker niet voor iets als temperatuur meten doen maar voor twee niveaus war je ook makkelijk eens 20 metingen op stuk kunt slaan lijkt me het prima.

PS Als je ook een mention doet zie ik het sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Septillion Ik heb geen idee hoe ik daar zo op kwam, conversiefoutje met hoofdrekenen en ESP32/8266 door elkaar halen. :+
Jouw +-452 op de esp8266 triggerde mij, maar die klopt als je een kale ESP8266 gebruikt.

Vrijwel alle bordjes doen een drop van 3.3 naar 1 op de ADC pin(s). Dan zit je tussen 133 en 241 mv te meten.
Ik had de aanname gemaakt dat er geen kale ESP gebruikt zou worden. Dat is stout van mij.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raymond P Ah, ja. Ik had inderdaad nog willen / moeten vermelden dat de meeste modules met een ESP (zoals een Wemos D1 Mini) ook nog een spanningsdeler op het bord heeft zitten :) Daar moet je even rekening mee houden als je de weerstand berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Hm gebruik er 2 bme680 met esphome wn nooit problemen mee gebruik je ook Bme680 bsec ?

quote]TheMystery schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb idd ook last van dat ze crashen / rebooten, nu heb ik naast de senseair ook een bme680 zitten en hier zat een bug in. Met de laatste esphome gaat het nu beter maar toch nog af en toe reboots.
Heb toch het idee dat het met wifi connectie te maken heeft en ze rebooten automatisch als ze 45min geen connectie hebben.
Met unifi firmware versie 6.0.15 en 6.0.19 is het ook iets beter geworden maar nog niet opgelost.
Ik krijg de esp's ook niet met een in-wall hd geconnecteerd terwijl een ac-m en een nanoHd wel goed werken.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
vonkkie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:59:
Hm gebruik er 2 bme680 met esphome wn nooit problemen mee gebruik je ook Bme680 bsec ?

quote]TheMystery schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:50:
[...]

[/quote]
Ja gebruik ook de bsec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een standaard ESP32 die drie LEDs schakelt, direct via de pinnen, dus 3,3V uitgangen. Het resultaat is acceptabel, maar de LEDs werken normaal op 5V. Is er een simpele manier om die 5V te krijgen zonder het schakelen door de ESP te verliezen? Of ga je dan direct richting relayboards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Saturnus schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:32:
Ik heb een standaard ESP32 die drie LEDs schakelt, direct via de pinnen, dus 3,3V uitgangen. Het resultaat is acceptabel, maar de LEDs werken normaal op 5V. Is er een simpele manier om die 5V te krijgen zonder het schakelen door de ESP te verliezen? Of ga je dan direct richting relayboards?
Het amperage van de GPIOs zal toch ook (te) zwak zijn? Oplossing zal in ieder geval voor mijn gevoel eerder liggen in een mosfet. Een mosfet is kleiner, meer bedoeld voor lage spanningen denk ik, en kan veel sneller schakelen. Met een PWM signaal op een mosfet kun je een LED ook dimmen, met een relais kan dat niet. Een mosfet kan tientallen als niet honderden keren per seconde schakelen, een relais waarschijnlijk nog geen 10 keer in een seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Het amperage van de GPIOs zal toch ook (te) zwak zijn? Oplossing zal in ieder geval voor mijn gevoel eerder liggen in een mosfet. Een mosfet is kleiner, meer bedoeld voor lage spanningen denk ik, en kan veel sneller schakelen. Met een PWM signaal op een mosfet kun je een LED ook dimmen, met een relais kan dat niet. Een mosfet kan tientallen als niet honderden keren per seconde schakelen, een relais waarschijnlijk nog geen 10 keer in een seconde.
Dank. Even zien of dat te doen is met MOSFET's. Ben behoorlijk noob op electronica gebied. Wat ik begrijp is dat een MOSFET 5V naar de LEDs kan doorlaten als het op een andere input 3,3V krijgt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Saturnus schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Dank. Even zien of dat te doen is met MOSFET's. Ben behoorlijk noob op electronica gebied. Wat ik begrijp is dat een MOSFET 5V naar de LEDs kan doorlaten als het op een andere input 3,3V krijgt ofzo.
Een mosfet (of een gewone transistor) kan dmv een klein stroompje een grotere stroom schakelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fiz-ix.com/wp-content/uploads/2012/11/NPN-Switch-2.png
Hier zie je de meest eenvoudige opstelling hiervoor. Gebruik wel weerstanden om de stroom te beperken, de R1 is om de stroom waarmee je schakelt te beperken, R2 beperkt de stroom die je door je LED laat lopen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Saturnus schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Volgens mij heb ik deze zelf in de - zitten. Maar maakt in principe niet uit. Je moet een fosfet hebben die op basis van 3.3V schakelt waardoor die dus aangestuurd kan worden door de GPIO van de ESP. Vervolgens plaats je de mosfet dus tussen of de 5V of - kant (volgorde is IIRC van belang, er is zeg maar een "ingang" en een "uitgang", naast de aansturing).

Maar zelf ben ik ook maar een noob op dit gebied, beste is dus even googlen of wachten op de experts in dit topic :). Mosfets zijn ook vele soorten en maten in, op gebied van wat ze kunnen schakelen (sommigen tot 48V, en amperage zal ook wel onderdeel van specifieke zijn), waarmee je de mosfet kunt schakelen (of 3.3V dus voldoende is), hoe snel die schakelt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

High side (dus in de 5V lijn) schakelen met een mosfet gaat niet werken omdat je dan de gate nooit dicht trekt (of base bij een BJT). Dus voor hier zo ik gewoon een simpele NPN BJT (BC547 ofzo) pakken en deze low side (tussen led en GND) zetten. 1k tussen GPIO en base van de BJT en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dank heren.

@Septillion
Waarom gaat de gate nooit dicht?
Die 1k is een weerstand ter bescherming zoals @u_nix_we_all zei? Heeft die verder nog eisen om aan te voldoen?

Ik zou dit graag beter begrijpen maar online goede uitleg vinden lijkt lastig. De termen vliegen direct om de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Saturnus Omdat je daarvoor de spanning tussen gate en source naar 0V moet halen. Bij high side hangt de source aan 5V vanaf GND. De gate kan je max naar 3,3V trekken. Ofwel, dan heb je nog steeds 1,7V als Vgs.

Vandaar (of eigenlijk, onder andere daarom) dat low side (dus naar GND) schakelen eigenlijk altijd makkelijker is.

Bij kleine mosfets is een weerstand voor de gate niet zo nodig. Bij grotere mosfets beschermd deze tegen te grote stromen voor hetgeen dat de mosfet aanstuurt. Tussen 100 en 500 Ohm is dan normaal.

Een BJT* is een stroomgestuurde transistor. De spanning tussen base en emittor is "constant" op ongeveer 0,6-0,7V. Dus om de stroom de base in te beperken is een weerstand dus nodig. 1k is een redelijk gangbare daarvoor, komt niet nauw.

Voor info over transistoren kan je wel bij GreatScott kijken. Over BJTs en MOSFETs.

* Veel noemen een BJT in de volksmond een transistor. Niet fout maar zowel een BJT als een mosfet zijn types transistoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
Kort vraagje, kan ik dit >> https://github.com/bdring/FluidNC draaien op een esp8266 bord (nodemcu).
Het is voor een esp32 bordje, maar ik heb een 8266 bordje.
De pinnen zou ik moeten veranderen, dat snap ik en voor wifi <ESP8266WiFi.h> library, maar is het wel mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DoeEensGek Dan zou je hem eens moeten compilen voor een ESP8266. Maar daar ze er zelf niet over spreken geef ik je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:33:
@Saturnus Omdat je daarvoor de spanning tussen gate en source naar 0V moet halen. Bij high side hangt de source aan 5V vanaf GND. De gate kan je max naar 3,3V trekken. Ofwel, dan heb je nog steeds 1,7V als Vgs.

Vandaar (of eigenlijk, onder andere daarom) dat low side (dus naar GND) schakelen eigenlijk altijd makkelijker is.

Bij kleine mosfets is een weerstand voor de gate niet zo nodig. Bij grotere mosfets beschermd deze tegen te grote stromen voor hetgeen dat de mosfet aanstuurt. Tussen 100 en 500 Ohm is dan normaal.

Een BJT* is een stroomgestuurde transistor. De spanning tussen base en emittor is "constant" op ongeveer 0,6-0,7V. Dus om de stroom de base in te beperken is een weerstand dus nodig. 1k is een redelijk gangbare daarvoor, komt niet nauw.

Voor info over transistoren kan je wel bij GreatScott kijken. Over BJTs en MOSFETs.

* Veel noemen een BJT in de volksmond een transistor. Niet fout maar zowel een BJT als een mosfet zijn types transistoren.
Dank weer. Even opgezocht; collector gaat aan de 'ground' van de LED, emitter krijgt de ground van de PSU en dan zoals jij zei GPIO aan de base via een weerstand. Schakelen via groundzijde, dus 5V van de LEDs op de VIN van ESP omdat de stroom via micro USB binnenkomt, load is vast laag genoeg.

Op dit moment zitten de LEDs in een print als stoplicht (stoplicht is ook het idee) en daarin zitten per LED '331' SMD weerstanden, op het pad van 'ground'. Dat is okay of moet het per se 1000 zijn?

Ik ga ze bestellen, inclusief een breadboard voor testen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Er komt weer een leuk ESP-experimenteerplatform aan in de vorm van de MCH2022-badge. Deze keer met een ESP32 gekoppeld aan een RP2040 (voor USB magie) en een ICE40 FPGA die door de gebruiker kan worden geprogrammeerd. :)
https://badge.team/docs/badges/mch2022/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVqZWY9wKQ6KGgcRxQyNnNCcDJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXqAwBhEqlZE5n1YKnUz1YMh.jpg?f=fotoalbum_large

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Noob vraagje. Ik heb uit China twee lineaire actuators laten komen, en aangezien eentje wat trager is heb ik die open gemaakt. Nu wil ik ook weten/uitlezen met een ESP als een van beide limit switches geraakt wordt, maar vraag mij af hoe dit te doen.
Langs de schroefdraad zit een stuk plastic met helemaal onderaan de schroefdraad en bovenin een microswitch die ingedrukt wordt. Vanuit de "base" loopt er een rode draad naar boven en die zit voor zover ik kan zien zowel op een pootje van de microswitch gesoldeerd als op "een zwarte cilinder". De andere kant van de microswitch zit vervolgens ook weer aan "dat ding" gesoldeerd en aan een zwarte draad die naar de onderste microswitch gaat waar hetzelfde nog eens herhaald wordt. Dus gesoldeerd aan de microswitch + die zwarte cilinder en de andere kant ook weer een draad op de microswitch + die cilinder. Deze draad wordt vervolgens weer als "rood" opgepakt in de behuizing en loopt van daaruit door naar de motor.

Effectief dus vcc uit voeding => bovenste microswitch + die cilinder => andere kant microswitch + die cilinder => onderste microswitch + die cilinder => andere kant microswitch + die cilinder => motor => grnd van voeding.

Bij de microswitch ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42kD7zW4BgFq4i5M8xRMJbr6WKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mReJC5cNU5C48eBdsJYj7lE.jpg?f=fotoalbum_large

Met een multimeter heb ik gemeten en de weerstand tussen beide soldeerpunten is standaard 0 en oneindig op het moment dat ik het contact indruk. Daarnaast heb ik de stroom gemeten tussen de 0 van de voeding en de soldeerpunten. Hier meet ik standaard 12V (wat ook bij de motor hoort) en bij het indrukken van de switch of 0V of 11,xxV. Dit afhankelijk van de draairichting en bij welke switch ik meet.

Mijn vermoeden is als volgt: de switch is aangesloten als NC wat betekent dat er in normale toestand een gesloten circuit is en de motor dus zal draaien. Op het moment dat de switch ingedrukt is is het contact geopend en loopt er dus geen stroom. Echter zal er wel stroom moeten lopen op het moment dat je "de juiste kant" op wilt (als die boven is moet die wel naar beneden kunnen en als die beneden is moet die wel naar boven kunnen).
Mijn vermoeden is daarom dat die zwarte cilinder een diode is? Deze zal de stroom in één richting doorlaten. En omdat de motor een richting op draait op basis van de richting van de stroom (stroom op vcc aansluiting is linksom, stroom op grnd is rechtsom) zal de diode ervoor zorgen dat de omgekeerde richting wel mag? Dus onder normale toestand, waarbij de actuator geen switch raakt, zal de stroom sowieso altijd over de microswitches heen gaan (gezien deze NC zijn). Daarnaast zal een van beide diodes (één van beide dus, niet beide tegelijkertijd) de stroom ook doorlaten (draait die omhoog zal de onderste diode gesloten zijn, draait die omlaag de bovenste).
Op het moment dat die omhoog draait zal de bovenste microswitch uiteindelijk geraakt worden en zal het circuit daar geopend worden. En de diode zal in dat geval geen stroom door laten. Wordt de richting van de stroom omgedraaid dan is de microswitch nog steeds open, echter loopt de stroom dan wel door de diode en zal de motor dus draaien. Correct?

En dan terug naar mijn originele vraag: hoe kan ik detecteren of er beweging is / stroom loopt? Dus zeg maar: hoe kan ik deze 12V of de microswitch op een ESP aansluiten. Ooit heb ik hier een antwoord ontvangen om van 5V naar 3,3V te gaan (om als aan/uit input te gebruiken) middels een voltage divider. Ik vermoed dat hetzelfde idee hier ook zou kunnen werken? Echter zit ik dan ook nog met de richting van de stroom? 12V terug naar 3.3V zal werken, maar als de stroom andersom loopt (en motor de andere kant op draait) zal het -12V en dus -3.3V zijn? En dat zal denk ik niet werken (als GPIO input).

Wie zou mij dus een zetje in de juiste richting kunnen geven? Het gaat mij in dit geval ook niet perse om te weten welke richting de motor uit draait (dat weet ik al omdat ik vanuit de ESP via een L298N de motor aanstuur) maar dus specifiek om of die nog draait zodat ik in software weet of die gestopt is of wel nog de gewenste richting uit draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag,

Ik heb een ESP32-DevKitCVIE van Espressif. Voor nu wil ik er 1 ds18b20 temperatuur sensor aansluiten om wat te testen.

Hiermee ben ik aan de slag gegaan in ESPhome van HomeAssistant. Het flashen is gelukt. Alleen krijg ik het niet voor mekaar dat de esp de aangesloten sensor ziet.
Ik heb deze instructie gevolgd https://esphome.io/components/sensor/dallas.html

Ik krijg steeds de melding dat ik de sensor niet gevonden krijg.

[22:20:19][C][dallas.sensor:075]: DallasComponent:
[22:20:19][C][dallas.sensor:076]: Pin: GPIO23
[22:20:19][C][dallas.sensor:077]: Update Interval: 60.0s
[22:20:19][W][dallas.sensor:080]: Found no sensors!
[22:20:19][C][captive_portal:088]: Captive Portal:

Doe ik iets fout in de code? De sensor is aangesloten op pin23 en ik zit een weerstand tussen.

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:45
Ik neem aan dat het juiste address gebruikt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb de sensor op gpio23 aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 20:56
@Rob21tq , @DurkVell bedoelt het adres van de sensor. Om de waardes van de sensor op te vragen moet je de sensor aanroepen via zijn eigen nummer. Elke sensor heeft een uniek nummer. Weet je deze? Ik gebruik zelf altijd een arduino of esp (dat kan dus ook met jouw esp) en een scriptje om dit nummer te achterhalen. Ik ben zelf niet bekend met ESPhome en weet dus niet of er mogelijkheden bestaan om het te achterhalen met ESPhome, maar dat weten anderen hier wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Claes Maarten op 08-06-2022 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
@Claes Maarten het nummer weet ik niet. Hoe moet ik deze opvragen? Met welke code?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 20:56
@Rob21tq , https://www.google.com/am...b20-arduino-tutorial/amp/. Als je in de link naar beneden scrolt dan kom je Method 2: Reading DS18B20 By Address tegen en in dat stukje staat dan weer Finding Addresses Of DS18B20s On Bus. Hier in staat een sketch die je met de arduino ide weer in de esp kunt laden. Geen idee of je bekent bent met deze ide maar hier staat een uitleg hoe je met de arduino ide esp32 kunt programmeren.
Hopelijk helpt jou dit wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
@Rob21tq ik ben er ook maar net mee begonnen, maar bij mij werkte bovenstaande aanpak, hij geeft in de logs dan zelf het serienummer van de sensor aan, die jij dan weer kan koppelen.
Zo te zien herkent hij hem dus niet en is het niet goed (genoeg) aangesloten. Ik heb 'm zelf zonder weerstand aangesloten en dat werkte iig, wellicht omdat er op dit oefenbordje al 't eea was voorbereid. Dat zou je kunnen proberen. En meet even na of je 3-5V verschil meet op de zwarte en rode draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
@I-King bedankt voor je bericht. Wat bedoel je met bovenstaande aanpak? Bedoel je de manier zoals claes maarten voorsteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Die cylinder op je foto is inderdaad simpelweg een diode :+ Je hele redenatie is juist.

Een standaard manier is om de spanningsval over een lage weerstand te meten die in het pad van je motor zit. Sommige motordrivers hebben hier al een voorziening voor. Maar bijvoorbeeld in de datasheet van de L298 zie je dat ook staan als RSA en RSB. Als je 'Sense A/B' vervolgens naar een ADC doet (met een beetje filtering) kan je de motorstroom meten en weet e of de motor draait.

Je zou hier ook al een kant en klare module vor kunnen pakken die de stroom meet.

Aan de motor kant de microswitches uitlezen wordt al snel complex. Inderdaad door de wisselende spanningsrichting, de hogere spanning en eventueel de PWM van de snelheid (ook al heb je dat ook via een senseweerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
RobertMe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:44:
Noob vraagje. Ik heb uit China twee lineaire actuators laten komen, en aangezien eentje wat trager is heb ik die open gemaakt. Nu wil ik ook weten/uitlezen met een ESP als een van beide limit switches geraakt wordt, maar vraag mij af hoe dit te doen.
Langs de schroefdraad zit een stuk plastic met helemaal onderaan de schroefdraad en bovenin een microswitch die ingedrukt wordt. Vanuit de "base" loopt er een rode draad naar boven en die zit voor zover ik kan zien zowel op een pootje van de microswitch gesoldeerd als op "een zwarte cilinder". De andere kant van de microswitch zit vervolgens ook weer aan "dat ding" gesoldeerd en aan een zwarte draad die naar de onderste microswitch gaat waar hetzelfde nog eens herhaald wordt. Dus gesoldeerd aan de microswitch + die zwarte cilinder en de andere kant ook weer een draad op de microswitch + die cilinder. Deze draad wordt vervolgens weer als "rood" opgepakt in de behuizing en loopt van daaruit door naar de motor.

Effectief dus vcc uit voeding => bovenste microswitch + die cilinder => andere kant microswitch + die cilinder => onderste microswitch + die cilinder => andere kant microswitch + die cilinder => motor => grnd van voeding.

Bij de microswitch ziet het er als volgt uit:
[Afbeelding]

Met een multimeter heb ik gemeten en de weerstand tussen beide soldeerpunten is standaard 0 en oneindig op het moment dat ik het contact indruk. Daarnaast heb ik de stroom gemeten tussen de 0 van de voeding en de soldeerpunten. Hier meet ik standaard 12V (wat ook bij de motor hoort) en bij het indrukken van de switch of 0V of 11,xxV. Dit afhankelijk van de draairichting en bij welke switch ik meet.

Mijn vermoeden is als volgt: de switch is aangesloten als NC wat betekent dat er in normale toestand een gesloten circuit is en de motor dus zal draaien. Op het moment dat de switch ingedrukt is is het contact geopend en loopt er dus geen stroom. Echter zal er wel stroom moeten lopen op het moment dat je "de juiste kant" op wilt (als die boven is moet die wel naar beneden kunnen en als die beneden is moet die wel naar boven kunnen).
Mijn vermoeden is daarom dat die zwarte cilinder een diode is? Deze zal de stroom in één richting doorlaten. En omdat de motor een richting op draait op basis van de richting van de stroom (stroom op vcc aansluiting is linksom, stroom op grnd is rechtsom) zal de diode ervoor zorgen dat de omgekeerde richting wel mag? Dus onder normale toestand, waarbij de actuator geen switch raakt, zal de stroom sowieso altijd over de microswitches heen gaan (gezien deze NC zijn). Daarnaast zal een van beide diodes (één van beide dus, niet beide tegelijkertijd) de stroom ook doorlaten (draait die omhoog zal de onderste diode gesloten zijn, draait die omlaag de bovenste).
Op het moment dat die omhoog draait zal de bovenste microswitch uiteindelijk geraakt worden en zal het circuit daar geopend worden. En de diode zal in dat geval geen stroom door laten. Wordt de richting van de stroom omgedraaid dan is de microswitch nog steeds open, echter loopt de stroom dan wel door de diode en zal de motor dus draaien. Correct?

En dan terug naar mijn originele vraag: hoe kan ik detecteren of er beweging is / stroom loopt? Dus zeg maar: hoe kan ik deze 12V of de microswitch op een ESP aansluiten. Ooit heb ik hier een antwoord ontvangen om van 5V naar 3,3V te gaan (om als aan/uit input te gebruiken) middels een voltage divider. Ik vermoed dat hetzelfde idee hier ook zou kunnen werken? Echter zit ik dan ook nog met de richting van de stroom? 12V terug naar 3.3V zal werken, maar als de stroom andersom loopt (en motor de andere kant op draait) zal het -12V en dus -3.3V zijn? En dat zal denk ik niet werken (als GPIO input).

Wie zou mij dus een zetje in de juiste richting kunnen geven? Het gaat mij in dit geval ook niet perse om te weten welke richting de motor uit draait (dat weet ik al omdat ik vanuit de ESP via een L298N de motor aanstuur) maar dus specifiek om of die nog draait zodat ik in software weet of die gestopt is of wel nog de gewenste richting uit draait.
Ik zou een stroommeting op de voeding van zo'n actuator zetten, met bijvoorbeeld een ACS712 oid en een minimale waarde instellen voor beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Rob21tq Je esphome code lijkt me in orde, in de output die je postte zou je de sensor-id te zien moeten krijgen. Heb je de sensor goed aangesloten? Dus met de weerstand tussen de data en 3,3V ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Rob21tq schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:03:
@I-King bedankt voor je bericht. Wat bedoel je met bovenstaande aanpak? Bedoel je de manier zoals claes maarten voorsteld?
Dit staat er bij mij in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Example configuration entry
dallas:
  - pin: 16

# Individual sensors
sensor:
  - platform: dallas
    address: 0xaa03213165265c28
    name: "Test temperatuur"
    id: temp_sensor

En dan was 't dus eerst de pin toevoegen, herstarten. Daarna vond hij een lijst (in mijn geval 1) met aangetroffen sensoren en de address code. Deze dus invullen als sensor en klaar is kees.

Gezien jij als resultaat ziet dat er niets is aangetroffen lijkt me dat de sensor niet herkend/gezien wordt. Ik weet niet of je de juiste pin nummer gebruikt hebt, of dat alle pins ook geschikt zijn voor een dallas sensor?
Ik had geen weerstandje aanwezig, en had daarom zonder geprobeerd en dat leek te werken. Maar ik heb een voorgesoldeerde sensor en weet niet of de weerstand op de sensor en/of al in 't testbordje verwerkt zit.. Het werkte iig tijdens mijn test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb deze sensor. https://www.tinytronics.n...proof-hoge-temperatuur-1m

Kan het zijn dat dit een imitatie is en ik hem daarom niet kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Rob21tq schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:45:
Ik heb deze sensor. https://www.tinytronics.n...proof-hoge-temperatuur-1m

Kan het zijn dat dit een imitatie is en ik hem daarom niet kan vinden?
Nee, dat zou prima moeten zijn. Ik denk dat je ergens iets per ongeluk op de verkeerde pin hebt aangesloten. Ik zou dus je bedrading nog eens checken. Want, zoals idd gezegd, zodra je dit goed doet en e.e.a. opstart, zie je eigenlijk automatisch al de sensor ID('s) + temperatuur voorbij komen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rob21tq hoe heb je de sensor aangesloten?

Edit: iets vaker refreshen :+

[ Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 08-06-2022 12:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik ga het nog eens bekijken. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Maak anders eens een foto en vermeld het type ESP dat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb een ESP32-DevKitCVIE met esp-wrover-ie chip van espressif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Rob21tq schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:02:
Ik heb een ESP32-DevKitCVIE met esp-wrover-ie chip van espressif
Dit i.c.m. een foto van hoe je alles hebt aangesloten zou enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@Septillion thanks voor de bevestiging dat mijn theorie m.b.t. de diodes klopt om via die weg de stroom in één richting te blokkeren en dat de (ingedrukte) microswitch dan de stroom "volledig" blokkeert en zodoende de motor nog maar één kant op kan vanaf de endstop.

@Septillion & @AteGjalt v.w.b. het uitlezen van de stroom an zich gaat me voor nu nog even boven de pet en zal ik mij moeten inlezen. Het uitlezen van de L298 zelf lijkt mij moeilijk / onmogelijk omdat dit al een volledig PCB is met de schroef terminals, capacitors, en weet ik wat allemaal (ja, ik ben een leek). En dit PCB voorziet ook niet in het uitlezen ervan. Dan moet ik aan het PCB gaan zitten hacken (/iets aan die pinnen solderen) en dat lijkt mij ook niet perse bevorderlijk. Zo'n los printje als de genoemde ACS712, die neem ik aan tussen de adapter en de input van de L298N kan zal dan een stuk eenvoudiger zijn.
En helaas dan dus geen mogelijkheid tot direct een binaire aan/uit schakeling dat ik gehoopt had. Wellicht dat ik uiteindelijk alsnog die route bewandel met wat losse switches. Maar dat zie ik wel als ik hieraan verder ga sleutelen, wat voor mij de makkelijkst te bewandelen route is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:51:
@DoeEensGek Dan zou je hem eens moeten compilen voor een ESP8266. Maar daar ze er zelf niet over spreken geef ik je weinig kans.
Hmm heb je advies eens opgevolgd en inderdaad weinig kans. Veel aanpassen, teveel in dit geval het schiet zijn doel voorbij.
Deze⁣, maar opgepakt en kijken of die aan te passen valt naar mijn doelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob21tq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c9bzdN4wBiH001jGy7iy0rQygc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp7JG6IrBIWECbVwPRI57FCC.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de foto hoe de sensor is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Bij gebruik van een module ben je inderdaad beetje afhankelijk van wat de module doet. Op zich kan je de manier met een sense weerstand ook gewoon voor de module doen. Dan heb je alleen geen onderscheid tussen de twee kanalen en wordt de ruststroom van de module meegenomen. Als er maar een enkele motor aan hangt en je bent alleen geïnteresseerd in of de motor draait is het nog wel mogelijk.

Maar inderdaad is een module als de ACS712 ook wel makkelijk. Deze kan eventueel ook inline met de motor (ipv voor de L298) omdat deze de meting geïsoleerd uitvoert van de "data". Wel moet je dan rekening houden met het feit dat je dan in één richting negatieve stroom ziet en in de ander positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Rob21tq schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:39:
[Afbeelding]

Hierbij de foto hoe de sensor is aangesloten.
En welk adres heb je nu gevonden en gebruikt?

Zie hiervoor je eigen link naar: https://esphome.io/components/sensor/dallas.html

[ Voor 8% gewijzigd door DurkVell op 09-06-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rob21tq Is dat een 4 Ohms weerstandje of zie ik de kleuren verkeerd?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
De sensor zit op pin 23 en de weerstand is 4,7kohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik ga vanavond de weerstand nog eens checken. Ik heb wel de goede besteld, maar niet gecontroleerd of ik wel de goede heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rob21tq Het zou op zich niet al te veel uit moeten maken.
Meet je wel een voltage tussen gnd en 23?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Rob21tq meet even na of de 23 schroefverbinding ook wel correct is, dus even doormeten vanaf het bordje en de schroefverbinding. En ik zou ook even nameten of je voltage meet op de 3.3V.
Ik ken dit bordje niet en wellicht is daar iets kapot. Desnoods eens een andere poort proberen. En probeer eens zonder weerstand? Dat werkte bij mij iig.

@DurkVell dat heeft hij eerder al aangegeven, er wordt er geen herkend. Dus dan krijgt de sensor óf geen voeding, óf het signaal is niet correct aangesloten óf de sensor is stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob21tq
Het is gelukt.

De weerstand is verkeerd, ik heb het nu zonder weerstand gedaan, en nu vindt ik de sensor.

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Rob21tq schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:21:
Het is gelukt.

De weerstand is verkeerd, ik heb het nu zonder weerstand gedaan, en nu vindt ik de sensor.

Technisch gezien zou die weerstand nodig moeten zijn. Tenminste ...

https://www.google.com/am...-ds18b20-temp-sensor/amp/

Het lijkt inderdaad niet meer nodig te zijn. En dat is een bericht uit 2014 al. :o Ik ga morgen mijn setup ook eens proberen zonder weerstand ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Technisch gezien zou die weerstand nodig moeten zijn. Tenminste ...

https://www.google.com/am...-ds18b20-temp-sensor/amp/

Het lijkt inderdaad niet meer nodig te zijn. En dat is een bericht uit 2014 al. :o Ik ga morgen mijn setup ook eens proberen zonder weerstand ertussen.
Let er wel even op dat dat artikel uitgaat van een arduino met 5v op de 1-wire bus. Ik geloof best dat met 1 sensor en niet te lange kabels de interne pullup wel voldoet. Hoe ver je komt met 3,3V, meerdere sensoren, langere kabels, dat is nog maar de vraag, Ik denk dat je dan toch al snel iets meer pullup power nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
Rob21tq schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:21:
Het is gelukt.

Als ik zo vrij mag zijn, blijf de sensor niet gebruiken zonder pullup. Dan gaat er uiteindelijk iets kapot, want je gaat nu uit van de interne weerstand van de sensor en ESP. Dit is 'bad practice'. Je weet nu dat je ESP en sensor werkt. Mijn advies is om toch een 1 of 2K pullup te gebruiken, om ervoor te zorgen dat niet de maximale stroom door je schakeling heen loopt.
Experimenteer een beetje met welke waarde werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Vuikie op 09-06-2022 21:56 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Vuikie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:54:
[...]
Mijn advies is om toch een 1 of 2K pullup te gebruiken, om ervoor te zorgen dat niet de maximale stroom door je schakeling heen loopt.
Zonder de weerstand is alleen de interne pullup de beperkende factor. Die is een stuk groter (10k? )en daarmee is de stroom die de signaalpin hoog houdt juist erg beperkt.
Het toevoegen van een externe pullup zorgt ervoor dat er juist meer stroom gaat lopen om de signaalpin hoog te houden, En dan is 1 of 2k vrij laag, daarmee loop je juist het risico dat je sensor de pin niet meer laag kan krijgen, ik zou dan eerder aan 5k of 10k denken.
Hoe dan ook, elke weerstand die je toevoegt tussen de Vcc en signaalpin zorgt ervoor dat er meer stroom loopt.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
Hier ook weer een leuk project afgerond. Ik zag overal van die mooie Ring deurbellen etc en wil er al een tijd zelf ook 1.

Probleem 1: Ik woon in een portiekwoning, dus dat gaat heel erg opvallen als ik een mega ring unit aan de deur heb hangen :+ .

Oplossing 1: Ik heb de originele belunit eraf gehaald, zo een mooi klein zwart blokje en een 3d geprinte kopie gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-mixcVb2T_g2aU_Sn95xLSdugw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLSB5KTqfWEL9yKYAWu4wnNp.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna heb ik hier een ESP-EYE module in verwerkt met iets aangepaste software voor .JPG snapshots te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZMk2HJJf8BzNMdqXAPPeQxhmgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CprbwtnFBjTYpSMXnFRMBGjl.jpg?f=fotoalbum_large

De ESP-EYE heeft 2 kabeltjes erop gesoldeerd gekregen voor de 5V en de schakelaar loopt ook over 2 eigen kleine kabeltjes. Dit gaat door de originele buis van de oude deurbel en ik heb aan de binnenkant in de meterkast 4 mooie draden over.

Probleem 2: Ik heb beneden een portiekdeur, dus mensen komen uberhaupt niet boven als ik er niet ben...

Oplossing 2: We 3D Designen een sjieke behuizing, stoppen daar een WEMOS D1 Mini (ESP8266) onder de motorkap en bouwen een leuke interface met status leds etc. Deze unit leest het belsignaal uit van de portiekbel. Kan een deur-open commando naar de benedendeur sturen en leest het belsignaal uit van de voordeurbel en stuurt ondertussen de originele beltoon van de voordeur verder door via een relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8KIPwu0czpcM6VP5vkLzu76lZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zkfbtaxfiq1rwGbsJUKAYMI9.jpg?f=fotoalbum_large

Het diamant symbool is rood bij opstarten, knippert oranje tot er wifi verbinding is en gaat daarna op groen over bij verbonden wifi. Daarna gaat de status naar wit als er verbonden is met mijn Homey.

De bel/sleutel symbolen zijn zacht blauw bij opstarten (neutrale status, geen acties geweest). En gaat daarna op groen bij activatie van bel/deur openen en op rood bij uitschakelen/loslaten bel. Deze rode eindstatus blijft daarna zichtbaar zodat na een reboot van het apparaat altijd makkelijk de aansturing gechecked kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LegHn2ximvJEuG9yTLXqblD64_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36tJxQ512vQ0fKT1ieDGLGe0.jpg?f=fotoalbum_large

Met als eindresultaat dat zodra iemand op de bel drukt homey mij een bericht stuurt op mijn telefoon.
Drukt men op de bel bij mijn voordeur dan neemt de bel-camera een snapshot en stuurt deze naar mijn telefoon zodat ik weet wie er staat. De camera neemt dus alleen een foto/beeld op als iemand op mijn bel drukt. Dit om toch de privacy nog een beetje te blijven waarborgen waar mogelijk :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBb1CTasjFUKV83SvCrTzLdFzUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v4BYG66WI1aw50ROtncPuIge.jpg?f=user_large

De portiekbel is een speaker waar ik 2 draadjes van aftap, deze gaan door een gelijkrichter via een weerstandje naar een optocoupler. Welke aan de andere kant de ESP8266 een seintje geeft.

En zo lossen we weer een 'probleem' op dat we niet wisten dat er was :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Hallo,

Ik wil graag een microfoon aansluiten op een esp8266 waarbij ik via een webpagina/stream kan luisteren.
Ook zou ik willen dat er bij een bepaalde drempelwaarde een contact word geschakeld(hier hoeft geen relay achter te zitten, een 5 volt puls is goed).
de drempel moet instelbaar zijn via een webpagina.
Ik had dit gevonden:
https://www.hackster.io/m...nd-esp8266-updated-69934d
Dit is deels wat ik wil, ik mis alleen een trigger op een drempel waarde, de drempelwaarde= duur van geluid en hoeveelheid geluid.
wat wil ik bereiken, als er de drempel waarde is overschreden dan een puls 5 volt.
Daarna wil ik inluisteren wat er aan de hand is.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@scholten45 wat heb je tot nu toe geprobeerd, en waar loop je tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ben ik weer met een noob vraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grYaUbd0x2OerCgb6pJDDPMvq_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CAPmA6o0jac4OWWHX2LXR5r4.jpg?f=user_large
bron: https://www.mischianti.org/2021/05/30/esp32-wroom-32-esp32-s-flash-pinout-specs-and-ide-configuration-1/

Ik heb een paar van die kale ESP32's omdat er te weinig ruimte is in projecten maar ik zag niet aankomen dat flashen niet lukt, omdat ze niet in boot/flash mode willen. Ik gebruik een VM, en dat zou ook bij kunnen dragen aan het probleem.

Ik sluit 'EN' en 'D0' kort met ground enz. enz. en dat levert niets op, misschien ook niet verbazend na bovenstaande uitleg. Maar wat gebeurt er hierboven? Ground zit op de knop en 3,3V zit er ook op via een weerstand, en natuurlijk EN en D0. Dan druk je die knoppen in en wat gebeurt er dan eigenlijk?

(Heb overigens al een speciaal flash board besteld, maar ben toch benieuwd.)

[ Voor 9% gewijzigd door Saturnus op 10-07-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
@Saturnus: Als je ook een breadboard gebruikt zoals in het plaatje: controleer dan of de verbindingen (bovenste twee en onderste twee) van links naar rechts helemaal doorlopen en niet ergens in het midden onderbroken zijn. Dus: gaan jouw zwarte draadjes inderdaad naar gnd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-12-2023
Deze zomer organiseren we in België Fri3d camp een hacker, maker, diy, … kamp. Bij zo’n kamp hoort natuurlijk ook een badge dit dit jaar weer gebaseerd is op de esp32. Meer weten over de badge kijke gerust eens op onze hackaday.io pagina

https://hackaday.io/project/169741-fri3d-2022-badge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwIe-Hs1zPKYAveqGmGD_XVVUUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyTgWvq10US1P3jiQ3dl8S3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8C7BMWsSFmiDav11ito5lEvipU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qHRLRxfRcQR7fUTjewjxmiFm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnBPzWX73ZxbzoumUvGeZFrkW6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM6YJc8v2A96ggObIjk64s0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Dat is een cool ding zeg! Wat is dat zwarte ding linksonder aan de achterzijde? Een 3.5mm connector? Ik zie dat niet terug in het schema?

Wat kost zoiets in totaal? Kan niet heel goedkoop zijn toch, voor een relatief kleine serie?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-12-2023
Hey Jeroen, is inderdaad een 3,5mm connector die gebruikt kan worden in combinatie met de time blaster om zo IR games te

Iedereen die mee gaat op het kamp krijgt er ook zo een en zijn dus niet apart te koop. De kostprijs heb ik niet direct een idee maar wij kunnen deze badge ook enkel maar maken door een aantal sponsors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb een aantal Lolin Lite boardjes
https://arduino-projekte.info/wemos-lolin32-lite/

Normaal gebruik ik Wemos D1 Mini's voor mijn ledstrips. Maar dat duurt lang of is duur. Dus wilde eigenlijk deze gebruiken die ik al heb liggen.

Via USB al geprogrammeerd met WLED. Met USB aangesloten en een aparte voeding voor de ledstrips werkt het goed.

Maar ik wil eigenlijk de Lolin en de ledstrips voeden met 1 5v voeding. Maar kan dat? Het boardje is 3,3v namelijk... Via USB krijgt die 5v wat wordt omgezet maar kan de pin niet vinden voor 5v zoals op de Wemos Mini's.

Kan het wel? of moet het dan met een step-down converter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
Waah schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:04:
Ik heb een aantal Lolin Lite boardjes
https://arduino-projekte.info/wemos-lolin32-lite/

Normaal gebruik ik Wemos D1 Mini's voor mijn ledstrips. Maar dat duurt lang of is duur. Dus wilde eigenlijk deze gebruiken die ik al heb liggen.

Via USB al geprogrammeerd met WLED. Met USB aangesloten en een aparte voeding voor de ledstrips werkt het goed.

Maar ik wil eigenlijk de Lolin en de ledstrips voeden met 1 5v voeding. Maar kan dat? Het boardje is 3,3v namelijk... Via USB krijgt die 5v wat wordt omgezet maar kan de pin niet vinden voor 5v zoals op de Wemos Mini's.

Kan het wel? of moet het dan met een step-down converter etc.
Het eenvoudigste is om zo'n micro USB kabeltje te nemen met alleen de 5V plus en min aangesloten. Via de batt aanslutiing kan je deze denk ik ook wel met 5V voeden. Daarvoor heb je dan zo'n kabeltje nodig:

https://www.tinytronics.n...or-met-kabel-ph2.0-2-pins
Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste