Seafarer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:25:
[...]
Okay type faut.
Jij hebt dus regelmatig sensors in een ster staan zonder problemen
Edit: ik heb ook meerdere op een sonoff th10 met Tasmota en dat gaat soms fout. Sensor kabels ongeveer 3 mtr.
Extra pull up plaatsen zou een oplossing kunnen zijn?
Nee, ster is het ook niet echt vanwege de korte afstand:
:strip_exif()/f/image/8FYN6jERECNGQhyoDEwNqO5L.jpg?f=fotoalbum_large)
Groene blokje is een 2.54mm PCB connector. De sensor zit aan de PCB pootjes en is dus eigenlijk de sterkant, isolatietape om sluiting voor te zijn. In de connector zit 2x CAT6 als de serieele kant (doorgelust), hoe zuiverder de twists ofwel hoe korter de kabels naar de connector, hoe minder interferentie en stabieler de signalen. Dus:heel korte stervormige uitsteeksels aan een serieele kabel. Elke sensor zit ~40cm van de voorgaande behalve de laatste paar die zitten op ~80-100cm. Totale lengte is met 21 sensoren 8-10m, gaat al jaren goed
3 draads aansluiting, fantoomvoeding - 2 draads - gaat volgens internet vaak niet goed. 5V gebruiken indien mogelijk. Afsluitweerstand is bij mij (ik meen) ~1K5 of ~1K geworden. Beetje stoeien tot het stabiel werkt. Nogmaals: twisted en de juiste draadkleuren gebruiken, oranje = plus, blauw-wit = min, blauw = data. Ook dat ergens op internet gevonden,
Hier is een referentie (niet nagelezen).
Het probleem zit waarschijnlijk in de timing van de signalen. Hoe groter de afstanden tot de serieele (centrale) draad worden, hoe meer kans op verstoringen doordat je datasignaal alle kanten opgaat en weer terugkaatst. Sensoren op 3m van je hoofdleiding is vermoedelijk te ver. Ik neem aan dat je
dit document van Maxim al eens hebt gelezen? Er zijn nog een aantal internet beschrijvingen, lees en combineer de informatie....
Mijn 100 stuks was een test op (meerdere) breadboards om de sensoren te calibreren tov elkaar, jumperkabels van 10-20cm naar de dataline, sensoren waren toen nog 15ct/stuk, nu trouwens ook maar 17ct bij 50 stuks.... NB: Nogmaals: geen fantoomvoeding dus, dat wordt afgeraden, werkte bij mij met meer sensoren ook al snel niet meer.
Ik gebruik de discoverfunctie om de ID's binnen te halen, daarna worden ze stuk voor stuk uitgelezen, data staat klaar om opgehaald te worden, de sensoren zenden niet zelf om te voorkomen dat er meerdere gelijk data gaan sturen. Zorg voor zo min mogelijk gelijktijdig verkeer, 1 device gelijk als mogelijk.
Uiteraard kun je meerdere 1-wire pinnen op een ESP gebruiken. Daarnaast zijn er busmaster chips
zoals de DS2484-800 die je kunt gebruiken om wel een ster netwerk te maken.... Ik heb er 2 van Aliexpress gehaald met SOIC voetje naar DIP adapter. Nog niet in gebruik want het werkt nu toch al.