Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
tsjoender schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Het eenvoudigste is om zo'n micro USB kabeltje te nemen met alleen de 5V plus en min aangesloten. Via de batt aanslutiing kan je deze denk ik ook wel met 5V voeden. Daarvoor heb je dan zo'n kabeltje nodig:

https://www.tinytronics.n...or-met-kabel-ph2.0-2-pins
Dan krijgt het bordje voeding ja, maar hoe voed ik dan de usb strip? Niet via het board maar buiten het boardje om dus? Direct op de + en - van de 5v?

EDIT: Misschien kan ik wel een usb-kabel door midden knippen, vervolgens zwart en rood in een wago klem, en dan de USB-kop weer aansluiten en in de LOLIN doen, en in de wago-klem dan de led-strip voeden. Dat probeer ik wel ff

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 16-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapedapeda
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:08
Bloodhoundje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:01:

Daarna heb ik hier een ESP-EYE module in verwerkt met iets aangepaste software voor .JPG snapshots te nemen:
_/-\o_ _/-\o_
Hele mooie oplossing en precies wat ik zelf ook in gedachten heb. Heb je toevallig je code ergens op een deelbare locatie staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 23:57
Rapedapeda schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:01:
[...]

_/-\o_ _/-\o_
Hele mooie oplossing en precies wat ik zelf ook in gedachten heb. Heb je toevallig je code ergens op een deelbare locatie staan?
De code is niet heel spannend hoor. Het is praktisch gewoon de ESP-CAM code die standaard is, echter de 'snapshot' url is wel een JPEG stream alleen wordt deze door homey niet zo herkend omdat de stream geen .jpg heeft staan op het einde :+ .

In de app_httpd.cpp heb ik de regel
httpd_resp_set_hdr(req, "Content-Disposition", "inline; filename=capture");
aangepast in:
httpd_resp_set_hdr(req, "Content-Disposition", "inline; filename=capture.jpg");
Hiermee wordt het 'take snapshot' knopje in de webui van de camera kapot gemaakt omdat ik te lui was deze ook aan te passen. Maar als je de jpeg stream link van het knopje pakt en .jpg eraan toevoegt werkt het.

Hiermee kan je de stream als generic IP camera in Homey inladen en snapshots genereren. Daarna is het niets meer als een bel-controller bouwen welke zodra je de knop indrukt een trigger stuurt naar homey. Homey trapt hierop een flow af met als actie 'take snapshot' en stuurt deze als een notificatie op mijn telefoon en als een Telegram bericht door :) .

Hopelijk geeft dit je voldoende info? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bloodhoundje op 20-07-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
DurkVell schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:16:
@Saturnus: Als je ook een breadboard gebruikt zoals in het plaatje: controleer dan of de verbindingen (bovenste twee en onderste twee) van links naar rechts helemaal doorlopen en niet ergens in het midden onderbroken zijn. Dus: gaan jouw zwarte draadjes inderdaad naar gnd of niet.
Die lopen inderdaad door. Het flashboard was deze week aangekomen en werkt perfect. Kan niet anders dan dat het met die weerstanden te maken had.

Ik geef een draai aan het LED project waar ik het eerder over had. Ik heb nu https://www.aliexpress.com/item/1005001921790732.html op het oog in plaats van drie losse LEDs.

Maar...moet ik nog een weerstand plaatsen?
Maximale voltage van de RGB LED is 2.2V/3.2V/3.2V respectievelijk. Stroomsterkte 20mA. ESP kan de voltage op de pinnen limiteren aan de waarden van die LED. Oftewel geleverde voltage is gelijk aan voltage over de LED. Een 0Ω weerstand nodig, ehmmm.... wat dan? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 24-07-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 23:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dank. Interessante info daar.

Precies, maar welke weerstand. 0 of 1Ω omdat er geen verschil in voltage is. Heeft dat wel écht zin?

(Groen en blauw krijgen niet eens hun maximum voltage van ESP, en rood kan met de output opties in ESPHome een limiet krijgen.)

[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 25-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 23:35
Je moet de stroom door de leds beperken anders blaas je ze op en daarmee ook de gpio's van de esp.

Je zult je even moeten verdiepen in de werking van de leds en in de beperking van de stroom door io poortjes van microcontrollers.

[ Voor 40% gewijzigd door DurkVell op 25-07-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Vraagje van een beginner op het gebied van ESP :)

Ik draai al bijna 2 jaar een opentherm gateway die ik kant en klaar heb aangeschaft via Nodo Shop. Alles werkte prima tot ik mijn spul ging overzetten van Domoticz naar Home Assistant. Heb eens gekeken in de ESP Easy omgeving van de NodeMCU en daar ging het mis.. Ik ben bang dat ik per ongeluk iets heb gewijzigd want nu kan ik de NodeMCU niet meer benaderen.... Ik heb met de handleiding van Nodo Shop opnieuw geflasht maar er komt geen apart AP zichtbaar na het flashen zodat ik weer de instellingen in ESP Easy kan aanpassen voor werking met het opentherm gateway bordje. Iemand tips?

Ik heb deze instructies gevolgd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Download firmware image https://www.letscontrolit.com/esp147.zip
 Wij adviseren Stable Firmware image R147
 Unzip
- NodeMCU aansluiten aan PC m.b.v. usb kabel
- Indien de NodeMCU niet wordt herkend download dan de juiste usb drivers:
https://www.silabs.com/products/mcu/Pages/USBtoUARTBridgeVCPDrivers.aspx
- Open de directory waarin de bestanden van EasyESP zijn uitgepakt.
 Start flashesp8266.exe
 Selecteer de juiste Comport X (X vul usb-poortnummer in)
 Drup op de knop flash, dan zal het flashen starten
o EspEasy firmware wordt geladen (blauw ledje op NodeMCU flikkert)
o Als het flashen klaar is, koppel dan de NodeMCU even los en daarna weer aansluiten.
Dan zou het ESP_0 netwerk moeten verschijnen, het kan een minuut of 5 duren
voordat het zichtbaar is.

EDIT: Nieuwe firmware van 06-2022 gebruikt en zie het AP dus hopelijk kan ik aan de bak :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 29-07-2022 14:17 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47

Rouwette

Rouwette.com

Bo0bz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:40:
Vraagje van een beginner op het gebied van ESP :)

Ik draai al bijna 2 jaar een opentherm gateway die ik kant en klaar heb aangeschaft via Nodo Shop. Alles werkte prima tot ik mijn spul ging overzetten van Domoticz naar Home Assistant. Heb eens gekeken in de ESP Easy omgeving van de NodeMCU en daar ging het mis.. Ik ben bang dat ik per ongeluk iets heb gewijzigd want nu kan ik de NodeMCU niet meer benaderen.... Ik heb met de handleiding van Nodo Shop opnieuw geflasht maar er komt geen apart AP zichtbaar na het flashen zodat ik weer de instellingen in ESP Easy kan aanpassen voor werking met het opentherm gateway bordje. Iemand tips?

Ik heb deze instructies gevolgd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Download firmware image https://www.letscontrolit.com/esp147.zip
 Wij adviseren Stable Firmware image R147
 Unzip
- NodeMCU aansluiten aan PC m.b.v. usb kabel
- Indien de NodeMCU niet wordt herkend download dan de juiste usb drivers:
https://www.silabs.com/products/mcu/Pages/USBtoUARTBridgeVCPDrivers.aspx
- Open de directory waarin de bestanden van EasyESP zijn uitgepakt.
 Start flashesp8266.exe
 Selecteer de juiste Comport X (X vul usb-poortnummer in)
 Drup op de knop flash, dan zal het flashen starten
o EspEasy firmware wordt geladen (blauw ledje op NodeMCU flikkert)
o Als het flashen klaar is, koppel dan de NodeMCU even los en daarna weer aansluiten.
Dan zou het ESP_0 netwerk moeten verschijnen, het kan een minuut of 5 duren
voordat het zichtbaar is.

EDIT: Nieuwe firmware van 06-2022 gebruikt en zie het AP dus hopelijk kan ik aan de bak :)
Als je de wifi instellingen al eens hebt ingevuld blijven die gegevens vaak bewaard na het opnieuw flashen en verbind hij met je wifi.
Al een monitor geprobeerd aan de pc met bv Arduino IDE?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Rouwette schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Als je de wifi instellingen al eens hebt ingevuld blijven die gegevens vaak bewaard na het opnieuw flashen en verbind hij met je wifi.
Al een monitor geprobeerd aan de pc met bv Arduino IDE?
Heb het inmiddels aan de praat gekregen met de nieuwste firmware van ESP Easy! Vreemd want het werkte altijd op de R147 versie.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:23

ThunderNet

Flits!

Weet iemand hoe het staat met de ESP32-H2? Inmiddels een jaar geleden aangekondigd. Zou graag via Zigbee wat sensoren in huis willen ophangen zonder er extra controllers aan te hoeven knuppen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
@ThunderNet

Aldus reddit:
05/06/22 Update: There are some delays in the schedule due to the COVID situation in Shanghai. According to a representative, they haven't yet started to sell the samples. The data sheet is now expected to be published in 2022 Q4

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Heb het inmiddels aan de praat gekregen met de nieuwste firmware van ESP Easy! Vreemd want het werkte altijd op de R147 versie.
Krijg nog geen stabiele verbinding met het wifi. Zie dit via de seriele monitor:

55914 : Info : WIFI : Set WiFi to STA
58187 : Info : WIFI : Set WiFi to OFF
58506 : Info : WIFI : Set WiFi to STA
60778 : Info : WIFI : Set WiFi to OFF
61097 : Info : WIFI : Set WiFi to STA
63487 : Info : WIFI : Set WiFi to AP+STA

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6pXQKycG70lg1s9rUV-1G-0Vv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0jdPoioDLUYh0OmZ6qDgmNvI.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3y9aDRrMIWoiBLCvTk6ByKKZ4uM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/npha6l3Ykh47H7sQzVUvgJz3.webp?f=user_large

Fijn flashboard. Maar nu werkt die chip los nog steeds niet als er 3.3V en Ground op staat. Wat mis ik? Capacitor?

(Ik heb geen LEDs en buttons nodig. Het enige wat het moet doen is aan gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Saturnus Een 10K pullup op EN?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik zie een vraagteken. :P
Is dat absolute noodzaak om de chip aan te krijgen?

Edit: Zonder resistor gaat de chip ook aan. *O* Of dat een goed idee is weet ik niet. :X

Wat een toeval, heel recent: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[ Voor 34% gewijzigd door Saturnus op 04-08-2022 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Saturnus Yep, ik heb nog niet met een kale esp32 gewerkt en de datasheet staat niet supervers op m'n geheugen. :)

Maar ik zie dat het iig een zetje de juiste richting op was.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:40:
@Saturnus Yep, ik heb nog niet met een kale esp32 gewerkt en de datasheet staat niet supervers op m'n geheugen. :)

Maar ik zie dat het iig een zetje de juiste richting op was.
Inderdaad, dank. Het dinkie draait nu bijna een dag. Ik zal later deze maand uitleggen wat het is en wat het doet, maar het is in ieder geval een zoveelste variant op de IKEA Vindriktning Air Quality Sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Een tijd terug heb ik hier wat vraagjes gesteld m.b.t. lineaire actuatoren en een L298N. Alleen kom ik nu pas tot de conclusie dat ik nogal heb gefaald. De L298N kan namelijk maar tot 2A aan "per brug" (dus 2x 2A). Echter staat bij de actuator dat deze 12V, 35W verbruikt. Oftewel: 3A. Dat gecombineerd met dat ik twee actuatoren samen aanstuur en ze daarom op één uitgang heb aangesloten wordt én de L298N nogal warm (en is een volledig bordje waar al een "heatsink" op zit), én gaat die naar verloop van tijd super traag. Nu heb ik toen maar meteen 3 bordjes besteld (om in een bak te gooien voor als het ooit nodig zou zijn :p). Maar de actuatoren of over beide uitgangen verdelen, of twee bordjes gebruiken, gaat mij waarschijnlijk dus niet redden door de 2A piek vs 3A verbruik. Oftewel: ik ben op zoek naar een nieuw bordje dat wel 6A aan kan. Gezien "levering liefst gisteren" even op Amazon aan het kijken i.p.v. AliExpress, waarbij ik dit BTS7960B bordje tegen kom: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09HGBM5D2/ . Nu is 43A en tot 27V nogal overkill. Maar volgens mij is dit dan wel eentje die geschikt is? Waarbij deze dan ook met een ESP aangestuurd kan worden omdat deze 3.3V - 5V accepteert voor de input pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Grrr ik heb een Wemos d1 mini geflashed met Tasmota voor een 6 relay bordje aan te sturen.
Zit hij in de usb 2.0 van de pc gaat alles prima.
Zit hij op netstroom niets, enkel zonder de plus en grond van de relay wilt hij opstarten... verschillende usb steckers en kabels geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Rouwette schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:27:
Grrr ik heb een Wemos d1 mini geflashed met Tasmota voor een 6 relay bordje aan te sturen.
Zit hij op netstroom niets, enkel zonder de plus en grond van de relay wilt hij opstarten... verschillende usb steckers en kabels geprobeerd...
Het relay board kan waarschijnlijk niet rechtstreeks van de 5v pin worden gepowered. Als je de relay aansluit op een aparte voeding (wel de ground verbinden met de wemos) dan werkt het waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Heb hier een D1-Mini welke ik met ESPhome gebruik (icm HomeAssistant).
Heb er al meerdere I2C sensoren op zitten welke prima werken.
Nu wil ik hier een DS18B20 dallas temperatuursensor op aansluiten.
+5v op de rode draad - op de zwarte draad en de gele data op GPIO5 en een 4,7K weerstand van +5v naar de gele data aansluiting.
Met de volgende sketch probeer ik het ID uit te lezen van de sensor
code:
1
2
3
4
5
# Example configuration entry
dallas:
  - pin: GPIO5

# Note you don't have to add any sensors at this point

Ik krijg er echter niks geen data in de log.
Verschillende DS18B20 sensors geprobeerd.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ComTech Pull up oet naara de 3V3, niet naar de 5V.

En heb je hem aan GPIO5 / D1 of aan D5? Daar D1 de standaard hardware SCL is lijkt me dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Rouwette schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:27:
Ervanuitgaande dat dat bordje aangesloten is op 6 GPIO's en geen I2C of SPI, welke pinnen heb je gebruikt op je ESP?
Niet alle pinnen zijn vrij beschikbaar tijdens boot.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:28:
@ComTech Pull up oet naara de 3V3, niet naar de 5V.

En heb je hem aan GPIO5 / D1 of aan D5? Daar D1 de standaard hardware SCL is lijkt me dat niet.
Ik heb hem aan GPIO5 dat is D1, D5 is toch GPIO14
Had een voobeeld schema van arduino gevonden vandaar dat ik hem op 5v aangesloten had, heb inmiddels ook 3v3 geprobeerd maar dat maakt ook niet uit.

Het voorbeeld van de esphome website geeft GPIO23 maar dan zegt de code ongeldige pin nummer.
Vandaar dat ik maar een andere random GPIO geprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@ComTech GPIO5 is inderdaad D1. En D5 is inderdaad GPIO14.

Maar je gaf aan al I2C sensoren te gebruiken. D1/GPIO5 en D2/GPIO4 zijn de standaard pinnen voor respectievelijk SCL en SDA. Waar heb je nu de I2C aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Raymond P schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ervanuitgaande dat dat bordje aangesloten is op 6 GPIO's en geen I2C of SPI, welke pinnen heb je gebruikt op je ESP?
Niet alle pinnen zijn vrij beschikbaar tijdens boot.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO17
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: "Tussendeur" #Tussendeur
    device_class: door
    pin:
      number: GPIO21
      mode:
    name: "Grote ruimte" #grote ruimte
    pin: 
      number: GPIO27
      mode:
    name: "buitendeur" # buitendeur
    pin:
      number: GPIO14
      mode:
    name: "Kelderdeur" #boven 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rouwette Erg ver gaat m'n Tasmota kennis niet.
Ervanuitgaande dat dat werkt en pin mapping overeen komt met wat ik ken hebben wij het hier niet over een Wemos D1 mini.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Rouwette Ik dacht dat het om Tasmota ging... Dat is ESPhome :D

Maar goed, relaisbordje aan de 5V? En gok een bordje met active low uitgangen, dus in de config inverted? En ze proberen niet allemaal tegelijk aan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Septillion Thx, ik begon al te twijfelen. :+

Gezien het werkt aan de PC maar niet aan een usb voeding ging ik er eigenlijk van uit dat er iets aan TX hangt.
De D1 mini die ik ken heeft alleen geen GPIO17 en hoger. Wijkt GPIO nummering af in ESPhome?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

@Raymond P @Septillion
Ik ben zelf in de bonen geweest, die code is van de esp32nodeMCU in de kelder met bedraadde deursensors. Die restart wel vaak at random…

Maja de relay is vergelijkbaar maar dan met de wemos.
De relais zit op TX RX D1 en D5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Rouwette Kan gebeuren :+

Maar je zei toch dat hij met Tasmota draaide? En wat is dat voor relais bord als hij via Rx en Tx loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Rouwette schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
@Raymond P @Septillion
Ik ben zelf in de bonen geweest, die code is van de esp32nodeMCU in de kelder met bedraadde deursensors. Die restart wel vaak at random…

Maja de relay is vergelijkbaar maar dan met de wemos.
De relais zit op TX RX D1 en D5
RX en TX zijn sowieso HIGH @boot. Boot zal failen als TX LOW getrokken wordt.
RX kan je beter vermijden als OUTPUT.
Andere GPIO's kiezen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 17-08-2022 23:08 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:00:
@ComTech GPIO5 is inderdaad D1. En D5 is inderdaad GPIO14.

Maar je gaf aan al I2C sensoren te gebruiken. D1/GPIO5 en D2/GPIO4 zijn de standaard pinnen voor respectievelijk SCL en SDA. Waar heb je nu de I2C aan hangen?
Ja ik gebruik inderdaad i2c maar heb even als test een andere WemosD1 gepakt om de Dallas sensor eerst te proberen.
De andere zit nog in een behuizing buiten tegen de schuur vandaar, wilde eerst even kijken of ik die sensor wel aan de gang krijg.

Ondertussen heb ik hem nog niet werkend, ben er al wel achter dat op één of andere manier die Wemos niet helemaal goed geflasht wordt.
Hij geeft hem in HomeAssistant als een Tasmota Device weer ergens blijft er oude firmware opzitten heb ik het idee.
morgen weer eens verder prutsen.

• Raymond P
@ComTech Heb je een losse sensor of eentje in een koker met een stuk kabel eraan die "waterproof" is?

Die tweede is niet altijd van super kwaliteit. Denk aan verwisselde kleuren, rood/geel omgedraaid.

- knip -

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@ComTech Ik vraag me vooral af of je wel naar het juiste bordje zit te kijken en niet naar de nu offline zijnde Tasmota instantie die je er schijnbaar eerder op hebt gedraaid. Zie je hem wel online in het ESPhome dashboard?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raymond P Dat je RX beter kunt vermijden als output op een Wemos, ja. Maar dat is omdat de USB naar serial chip deze lijn al aanstuurt. Want op zich gebeurd er niets als je RX / GPIO3 laag hebt tijdens boot.

Maar goed, Rx/Tx en 6 relais, wat is het voor bord?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

Even een vraagje tussendoor, maar welke ESP plankjes werken tegenwoordig lekker i.c.m. Windows 10/11? De laatste NodeMCU v2 met een CH340 USB chip welke ik had kon ik nauwelijks tegenaan lullen, een actieve seriële verbinding zat er al helemaal niet in.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

D4NG3R schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:19:
Even een vraagje tussendoor, maar welke ESP plankjes werken tegenwoordig lekker i.c.m. Windows 10/11? De laatste NodeMCU v2 met een CH340 USB chip welke ik had kon ik nauwelijks tegenaan lullen, een actieve seriële verbinding zat er al helemaal niet in.
Ik heb nog nooit problemen ervaren met de Wemos Mini's (tientallen in huis) welke ik aan de USB poort heb gehangen over de tijd (initieel, lang leve OTA) i.c.m. Win10.

www.google.nl

• Raymond P
Septillion schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:14:
@Raymond P Dat je RX beter kunt vermijden als output op een Wemos, ja. Maar dat is omdat de USB naar serial chip deze lijn al aanstuurt. Want op zich gebeurd er niets als je RX / GPIO3 laag hebt tijdens boot.

Maar goed, Rx/Tx en 6 relais, wat is het voor bord?
RX kan je inderdaad laag trekken tijdens boot. TX niet. Het leek mij handiger te melden wat niet kan ipv wat wel kan. :9

fwiw zoals ik het begrijp wordt dat relaisbordje dus niet serieel aangestuurd.

- knip -

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raymond P Zolang niets de UART gebruikt mag TX / GPIO1 ook gewoon laag zijn tijdens boot. Maar goed, die hangt ook nog steeds aan de USB-serial chip dus op een Wemos nog steeds niet super handig maar wel te gebruiken.

En ja, zag nu inderdaad ook 4 pinnen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
D4NG3R schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:19:
Heb je de CH340 drivers wel geinstalleerd? O-)

• Raymond P
Septillion schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
@Raymond P Zolang niets de UART gebruikt mag TX / GPIO1 ook gewoon laag zijn tijdens boot. Maar goed, die hangt ook nog steeds aan de USB-serial chip dus op een Wemos nog steeds niet super handig maar wel te gebruiken.

En ja, zag nu inderdaad ook 4 pinnen :F
Ik heb het al even (lees: jaren) niet geprobeerd maar in het verleden wel issues mee gehad. Weet je zeker dat TX laag getrokken een correcte boot (en bootmode) geeft?

Wat ik zo snel even vind; Textuele uitleg: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/
Plaatje: (geen wemos, mja same difference)
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/1400/1*3XvQs2a-wIqOEgbY2J0vVQ.jpeg

- knip -

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

@Septillion deze, heb de 6telais, 5v ik heb er nu maar 4 van aangesloten.
https://a.aliexpress.com/_u7lqT1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Super-noobvraagje.

Heb een esp32 om een 12 volt ledstrip (adressable) aan te sturen. De esp32(lolin) heeft enkel 3,3v ondersteuning.

Ik heb een buck down converter van 12v naar 3,3v. So far so good. Heb de strip ook werkend gehad zonder issues, na de ground van de esp32 ook met de ground van de 12v strip te verbinden.

Nu het probleem: eerste boardje had ik de multimeter verkeerd ingesteld, en daardoor denk ik de boel gefrituurd. Als ik hem met 3,3v verbind wordt die vrij snel heet (ja, + en - correct verbonden). Dus denk einde verhaal.

Vandaag met een nieuw boardje opnieuw geprobeert. Wekte goed. Daarna een lange kabel verbonden en de ledstrip begon te flikkeren. Ik denk voltage drop. De boel los gehaald, enkel de esp32 verbonden. Maar kreeg geen verbinding. Zelfde verhaal... Board word heet, als in verbrande vingers heet.

Dit keer toch echt alles goed aangesloten.

Wat kan ik doen om te voorkomen dat ik mijn boards steeds sloop? Moet ik er iets tussen zetten ofzo? De boards zijn nog aan te sluiten via USB, ik zie de com verschijnen maar flashen werkt niet.

Dit is de buck down converter:
€ 1,05 | LM2596 DC DC Step Down Converter Voltage Regulator LED Display Voltmeter 4.0~40 to 1.3-37V Buck Adapter Adjustable Power Supply
https://a.aliexpress.com/_ufRDLv

Boardje:
https://www.az-delivery.de/nl/products/esp32-lolin-lolin32

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 20-08-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
@Waah

Heb je gemeten wat er uit je buck down converter komt ?

Teken eens hoe je het aansluit

[ Voor 20% gewijzigd door vonkkie op 20-08-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
vonkkie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:06:
@Waah

Heb je gemeten wat er uit je buck down converter komt ?

Teken eens hoe je het aansluit
Uit de buck converter komt 3,37v. Volgens mij kan ik hem nog calibre ren om exact uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvsxsNvg_WbyVl0aO-yHOAN9wx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38TJ21uXbJyZ24trI5n59Oq0.jpg?f=fotoalbum_large

Het schema, hopelijk is het duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TUqMmn9qYI-05PULUQiNXJJpSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EME9TlrPg8wiWT7MW5ZwbRyP.jpg?f=fotoalbum_large

Geen weerstanden, resistors etc. Vooral omdat ik niet weet waarom en wanneer ik die moet inzetten. Daar ben ik me nog in het verdiepen (langzaam maar zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Dat ziet er logisch uit inderdaad

Alleen die ground om de buck converter is appart maar dat zal proef ondervonden zijn dat dat nodig was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
vonkkie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:02:
Dat ziet er logisch uit inderdaad

Alleen die ground om de buck converter is appart maar dat zal proef ondervonden zijn dat dat nodig was
Klopt. Als je niet de grounds van alle voedingen met elkaar verbind krijg je knipperende leds omdat het signaal via de groene draad dan niet lekker gaat blijkbaar.

Dan maar weer proberen, en wat voorzichtiger te werk gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Waah Wat meet je op groen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
0.01 als de leds uit staan, 0,03 als ze aan staan. Wat vreemd is want ik zou 3,3v verwachten eigenlijk. Maar dat kan ook beperkte kennis zijn aan mijn kant.

3e board werkt. Ga gewoon verder nu. 1e keer was zeker user error. 2e keer geen idee. Nu 3r keer alles maar eerst installeren, dubbel checken en dan de stroom er pas op

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Als het projectje klaar is zal ik wel wat delen

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 21-08-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Waah Zonder wemos eraan bedoelde ik.

Weet je zeker dat ttl op die lijn 3.3V is? Welke strip is het exact?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Raymond P schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 06:40:
@Waah Zonder wemos eraan bedoelde ik.

Weet je zeker dat ttl op die lijn 3.3V is? Welke strip is het exact?
WS2815 is de strip. Maar las online al dat het voltage op de datalijn wisselt afhankelijk van hoeveel data je er doorheen stuurt.

Officieel is 5v beter via de datalijn. Dat is spec volgens mij. Maar bijna iedereen doet het met de 3.3v die op de output pins staat en dat werkt meestal prima. Ik verwacht ook niet dat daar de boards van stuk gingen...

één board werkt trouwens nog kwam ik achter. Dus er lijkt ééntje echt defect, en dat is mijn eigen schuld. Het aantal amperes checken terwijl de voltmeter-kabels nog op V(dc) staan aangesloten, en meten alsof je V meet is blijkbaar een slecht idee :+

De strip werkt nu prima. Dus zal nu eerst bouwen en dan de volledige strip aansluiten. Belangrijkste les is om gewoon alles uit te zetten, dan de draden aan te sluiten en dan weer aan. Niet "live" de draden aansluiten. Slechte gewoonte, tijd om dat af te leren O-) en tijd om een teststekker met schakelaar te maken

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 22-08-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Raymond P schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb het al even (lees: jaren) niet geprobeerd maar in het verleden wel issues mee gehad. Weet je zeker dat TX laag getrokken een correcte boot (en bootmode) geeft?

Wat ik zo snel even vind; Textuele uitleg: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/
Plaatje: (geen wemos, mja same difference)
[Afbeelding]
Yep, is prima. Zie ook deboot modes. Volgens mij zolang serial uit staat is TX ook niet hoog. RX wel doordat de HIGH vanaf de serial-usb chip komt. Maar zou nog eens na kunnen meten als ik een ESP kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Waah Doordat de 3V3 uit een buck niet heel schoon is met standaard filtering zou mijn voorkeur zijn hem op 5V in te stellen en de 5V input van je ESP bordje te gebruiken.

En zeker met wat langere draden zou ik een weerstandje in de datalijn zetten. WLED zegt 62 Ohm maar ergens tussen dat en 200Ohm is volgens mij al wel prima. Maar met wat lange lengt van de datalijn tussen de ESP en de eerste led is een levelshiter vaak toch wel beter. De quick-and-dirty is om een enkele WS2815 (die je verder niet hoeft te gebruiken) vlak bij de ESP te doen. Deze zorgt er dan iig voor dat de datalijn correct 5V is voor de lange kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Yep, is prima. Zie ook deboot modes. Volgens mij zolang serial uit staat is TX ook niet hoog. RX wel doordat de HIGH vanaf de serial-usb chip komt. Maar zou nog eens na kunnen meten als ik een ESP kan vinden.
Ik heb er een voor mij liggen aan een batterij. TX laag + reset = geen led blink, geen dhcp lease verstrekt. Verder kijken dan dat gaat momenteel niet, maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raymond P Maar wat draait er op de ESP? Als dat iets is dat serial opzet dan maak je gewoon kortsluiting :+

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 22-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Septillion Blink.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin LED_BUILTIN as an output.
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);                       // wait for a second
  digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);                       // wait for a second
}

Eenmaal geboot kan ik wel TX laag trekken, maar dat stond ook niet ter discussie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:19:
@Waah Doordat de 3V3 uit een buck niet heel schoon is met standaard filtering zou mijn voorkeur zijn hem op 5V in te stellen en de 5V input van je ESP bordje te gebruiken.

En zeker met wat langere draden zou ik een weerstandje in de datalijn zetten. WLED zegt 62 Ohm maar ergens tussen dat en 200Ohm is volgens mij al wel prima. Maar met wat lange lengt van de datalijn tussen de ESP en de eerste led is een levelshiter vaak toch wel beter. De quick-and-dirty is om een enkele WS2815 (die je verder niet hoeft te gebruiken) vlak bij de ESP te doen. Deze zorgt er dan iig voor dat de datalijn correct 5V is voor de lange kabel.
Bedankt voor de tips. Ik heb nog wel een doos vol weerstandjes liggen, dus dat ga ik sowieso gewoon toepassen. Baad het niet, dan schaad het niet.

Helaas ondersteund mijn esp32 geen 5v. Enkel USB en een 3.7v accu. Maar er zijn nieuwe Wemos D1 mini's onderweg die wel 5v ondersteunen volgens mij, dus kan altijd dan die pakken.

Ik zal eens meten of een losse led zorgt voor een correcte 5v. En anders een levelshifter. Hebben we dat ook eens gebruikt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
Waah schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik heb nog wel een doos vol weerstandjes liggen, dus dat ga ik sowieso gewoon toepassen. Baad het niet, dan schaad het niet.

Helaas ondersteund mijn esp32 geen 5v. Enkel USB en een 3.7v accu. Maar er zijn nieuwe Wemos D1 mini's onderweg die wel 5v ondersteunen volgens mij, dus kan altijd dan die pakken.

Ik zal eens meten of een losse led zorgt voor een correcte 5v. En anders een levelshifter. Hebben we dat ook eens gebruikt O-)
USB is gewoon 5v, dus als je nog een connector hebt liggen, zou je dat kunnen gebruiken als 5v input, of op de 5v pin van de connector solderen, maar dat is wat meer priegelwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raymond P Mm, dat deed me toch nog even zoeken. En kom nu tegen dat TX / GPIO1 inderdaad nog een boot funcit heeft voor 'chip_test_mode'. Erg weinig over te vinden wat dit nu werkelijk is. En daar het met een float wel prima gaat moet deze pin tijdens boot dus ook wel een interne pull up hebben.

Dat maakt de pin dus vooral geschikt voor active low zaken. Nu zijn veel relais borden active low dus dan zou het moeten werken, eventueel met extra pull up.

@Waah Inderdaad, USB eraan en gaan. Tegelijk 3V3 en USB aansluiten is namelijk ook vragen om problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Septillion Er is ergens een blogpost van iemand die er een oscilloscoop op heeft gezet, TX pulseert een aantal keer laag/hoog voor zover ik mij herinner. Het deed mij toen iig verklaren waarom het controlelampje op een relaisbordje knipperde zonder dat ik serial gebruikte.
Mocht je interesse hebben kan je daar wellicht even naar zoeken, of zelf doen.

Chip_test kwam ik van de week ook tegen op het internet mja daar kon ik verder geen documentatie van vinden, dus dat heb ik achterwege gelaten.
Mijn beste gok is dat de pulses uitgaand op TX bij boot de chip test is. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Reinder83 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

USB is gewoon 5v, dus als je nog een connector hebt liggen, zou je dat kunnen gebruiken als 5v input, of op de 5v pin van de connector solderen, maar dat is wat meer priegelwerk
Dat is zeker waar. Maar hoopte 1 stekker te gebruiken voor het hele zaakje. Maar goed, als dat onhandig is met dit esp32 board doen we dat lekker niet.

En soldeer nog niet zo lang, dus desolderen en dan op die mini pinnetjes solderen sla ik (voor nu) nog ff over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Waah knip-knip van USB kabeltje? Die gewoon open werken, 5V/rood doorknippen en daar dan de 5V van de step doen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:25:
@Waah knip-knip van USB kabeltje? Die gewoon open werken, 5V/rood doorknippen en daar dan de 5V van de step doen aan.
Maar heb geen 5v pin op dat board. that's the problem :+
En desolderen van de USB header is weer een hele uitdaging met alle risico's van dien.

Ik wacht wel op de Wemos D1 Mini voor de eindinstallatie. Tot die tijd draait het ook wel op een USB-gevoedde ESP32. Tijdelijk 2 stekkers is geen issue. permanent heb ik het liever goed en netjes (voor zover dat lukt).

Voor de Wemos heb ik ook een shield waardoor het een net pakketje wordt, inclusief connectors.

Bedrading blijft een hell vind ik :+

Moet nog eens een "starterset" bestellen met onderdelen. Maar wat daar in moet komen ben ik nu aan het ontdekken door te proberen. In ieder geval schroefterminals :D

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 22-08-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Waah
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:25:
:+

Of gewoon helemaal HAK en de USB alleen voor power aan je step down maken. En dus sw gewoon OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:33:
Een tijd terug heb ik hier wat vraagjes gesteld m.b.t. lineaire actuatoren en een L298N. Alleen kom ik nu pas tot de conclusie dat ik nogal heb gefaald. De L298N kan namelijk maar tot 2A aan "per brug" (dus 2x 2A). Echter staat bij de actuator dat deze 12V, 35W verbruikt. Oftewel: 3A. Dat gecombineerd met dat ik twee actuatoren samen aanstuur en ze daarom op één uitgang heb aangesloten wordt én de L298N nogal warm (en is een volledig bordje waar al een "heatsink" op zit), én gaat die naar verloop van tijd super traag. Nu heb ik toen maar meteen 3 bordjes besteld (om in een bak te gooien voor als het ooit nodig zou zijn :p). Maar de actuatoren of over beide uitgangen verdelen, of twee bordjes gebruiken, gaat mij waarschijnlijk dus niet redden door de 2A piek vs 3A verbruik. Oftewel: ik ben op zoek naar een nieuw bordje dat wel 6A aan kan. Gezien "levering liefst gisteren" even op Amazon aan het kijken i.p.v. AliExpress, waarbij ik dit BTS7960B bordje tegen kom: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09HGBM5D2/ . Nu is 43A en tot 27V nogal overkill. Maar volgens mij is dit dan wel eentje die geschikt is? Waarbij deze dan ook met een ESP aangestuurd kan worden omdat deze 3.3V - 5V accepteert voor de input pins.
Hier op terugkomende (/bump). De genoemde BTS7960 kan ik ook alweer afschrijven. Overal staat benoemd dat deze zowel met 3.3V als 5V werkt als input signaal. Maar dit blijkt niet te kloppen. Als ik het goed begrijp zit er wel een IC op/tussen die met 3.3V en 5V input signalen overweg kan. Maar wat die daadwerkelijk doet is afhankelijk van de ingangsspanning, en gezien die 5V gevoed krijgt werkt het dus alsnog niet met een 3.3V input signaal en dus niet met een ESP.

Wie zou mij dus verder kunnen helpen hierin? O-) Ik ben dus op zoek naar een DC motor controller voor het aansturen van 12V - 6A. Of als ik beide motoren apart aanstuur dan 12V - 3A. Tijdspanne zal nooit lang zijn, dus dit kan ook gezien worden als een tijdelijk piek verbruik.
Ik kwam zelf deze nog tegen: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07VRCXGFY/ . Daarbij staat vanalles genoemd v.w.b. toepassingsgebied, waaronder motoren, verlichting, etc. Maar dit lijkt mij iets dat niet de polariteit kan omdraaien? Oftewel: maar één draairichting? En dus alsnog geen oplossing. Of ik moet er twee naast elkaar plaatsen, de motoren op beide aansluiten, en dan de + en - naar de motor omdraaien. Dat kan wellicht werken, maar voelt voor mij meer als een hack. En als het zo makkelijk is kan ik misschien beter zelf een bordje maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Waah schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Maar heb geen 5v pin op dat board. that's the problem :+
En desolderen van de USB header is weer een hele uitdaging met alle risico's van dien.

Ik wacht wel op de Wemos D1 Mini voor de eindinstallatie. Tot die tijd draait het ook wel op een USB-gevoedde ESP32. Tijdelijk 2 stekkers is geen issue. permanent heb ik het liever goed en netjes (voor zover dat lukt).

Voor de Wemos heb ik ook een shield waardoor het een net pakketje wordt, inclusief connectors.

Bedrading blijft een hell vind ik :+

Moet nog eens een "starterset" bestellen met onderdelen. Maar wat daar in moet komen ben ik nu aan het ontdekken door te proberen. In ieder geval schroefterminals :D
NodeMCU heeft een VIN, das 5V

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@RobertMe Als ze 3A per stuk doen, waarom dan geen L298N per motor met de twee uitgangen parallel? Dan doet hij 4A.

Maar ook je BTS7960 lijkt me bruikbaar. Er lijkt een buffer op te zitten dus zou logisch zijn dat deze op de data lijnen zit. Lijkt me dus gewoon een kwestie van 3V3 op Vcc zetten en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:33:
@RobertMe Als ze 3A per stuk doen, waarom dan geen L298N per motor met de twee uitgangen parallel? Dan doet hij 4A.
Hmm, dat klinkt inderdaad wel heel simpel. Nu even überhaupt de motoren over beide uitgangen gesplitst, wat makkelijk kan doordat ik nu nog gewoon een dupont kabel op de 5V uitgang van de module houd 8)7 . En zelfs dat maakt al een wereld van verschil. Nu mijn bureau soort van klaar is, kreeg die met alles op één uitgang (dus totaal 2A) de boel vrijwel niet opgetild en liep die halverwege ook tegen thermal throtling aan en stopte die helemaal, en zelfs met een hand eronder "tillen" liep die totaal niet soepel. Nu met beide uitgangen in gebruik (en 2 dupont kabels tegelijkertijd op de 5V uitgang houden :+) loopt die vrij vloeiend. Dan kan ik het wellicht zelfs daarbij laten.
En wat jij bedoelt is dan simpelweg even wat draad van de ene naar de andere output leggen? En dan dus de motor gewoon op een van beide outputs. (+ Uiteraard beide GPIO inputs tegelijkertijd aansturen). En dan uiteraard hetzelfde voor nog een L298N en ook de beide L298Ns tegelijkertijd aansturen natuurlijk. (Dus beide GPIOs vanaf de ESP (één voor linksom, één voor rechtsom) dan splitten in 4 2 voor elke L298N)
Maar ook je BTS7960 lijkt me bruikbaar. Er lijkt een buffer op te zitten dus zou logisch zijn dat deze op de data lijnen zit. Lijkt me dus gewoon een kwestie van 3V3 op Vcc zetten en gaan.
Met mijn noob kennis interpreteerde ik de reacties op deze Stack Overflow thread dat het niet echt mogelijk is. Specifiek op basis van dit en dit antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@RobertMe Je zet ze parallel door alle gelijke ingangen en uitgangen parallel aan te sluiten. Zie figuur 7 in de datasheet. En dan inderdaad voor de tweede motor nog een tweede L298N op dezelfde IO aansluiten.

Voor de JZK BTS7960 moest ik nog even zoeken. Schema is denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhB9D93vanSBb6o8OEJrQ-8FrVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZI26R8yJni0LFfu5o0rG3npN.png?f=fotoalbum_large

De 74HC244 heeft op VCC = 4,5V een VIH (minimale spanning voor een HIGH) van 3,15V. Dat is dan wel erg krap ja. Maar, de BTS7960 heeft een maar maximaal 2,15V nodig voor een HIGH (noemen het VINH(H) en VIN(H)). Versterken naar 5V is dus niet nodig. Op VCC = 3.0V heeft de 74HC244 een VIH van 2,1V. Dat is dus prima te doen met een 3V3 logic signal. Dus als je VCC niet aan de 5V maar aan de 3V3 hangt moet deze prima aan te sturen zijn. VIH zal dan marginaal hoger zijn dan de 2,1V maar ruim binnen bereik van de 3V3-ish van de ESP uitgangen.

Je eerste gelinkte post zegt niets over zijn VCC. Laatste zegt wel 3V3 maar heeft het vooral over een Pi. Deze heeft inderdaad minder krachtige IO. De 3,3mA (door de 1k pull down) die nodig is voor de IO zou een ESP wel moeten kunnen leveren. Jij hebt VCC alleen aan 5V gehad?

Maar zo kijkende naar het schema is mij eigenlijk überhaupt een raadsel waarom ze de 74HC244 erop hebben gedrukt. Zonder was hij makkelijker aan te sturen geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik heb afgelopen weet een behuizing geprint voor een LoLin V3 CH340 NodeMCU en deze getest aangezien ik de draadjes door de behuizing gaan en je daarna de connector er indrukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_UqsZ7RMkFCuIpUqCxwDfpEgFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vneSn80dSj0v0YXdLxyfURki.jpg?f=fotoalbum_large

Alles werkte en ik heb aan de buitenkant wat hete lijm op de gaatjes gespoten om de zorgen dat het geen kortsluiting of iets kon maken.

Dus ik start hem net op (aangezien ik hem nu pas echt ‘nodig’ heb) en ik zie dat de DS18B20 sensoren geen verbinding maken. Dus ik haal de USB connector los, verbind hem opnieuw (PCB zat nog steeds in de behuizing) en er gebeurt dus niets meer.

Het lijkt een defect reset schakelaar te zijn, er komt wel spanning namelijk vanaf de USB poort maar ná de reset gebeurt er niets meer terwijl bij een ander exemplaar er ná de reset wél spanning is.

Aangezien die krengen geen drol kosten ga ik er niet te veel tijd aan besteden en pak ik de volgende. LED gaat netjes aan, hier stond WLED op dus ik denk ‘even flasher’s en klaar. Wordt dit hele exemplaar niet herkend door de PC, met 2 andere exemplaren heb ik exact het zelfde.

Andere USB kabels geprobeerd, andere verlopen (macbook heeft enkel USB-C) maar niets werkt zodat hij tóch herkend wordt.

Nu vraag ik me vooral af waar het aan zou kunnen liggen. Het exemplaar met WLED heb ik 100% zeker weten werkend opgeborgen…

Ondertussen heb ik wel weer 10 nieuwe besteld maar ik baal er van dat ik dus waarschijnlijk 3 exemplaren heb liggen die 100% zeker weten goed zijn maar waar ik verder niets mee kan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Toppe Hoe heb je ze gevoed, alleen USB altijd?

Ik kan even niet vinden hoe de voedingen op een LoLin V3 nu zijn gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:23:
@Toppe Hoe heb je ze gevoed, alleen USB altijd?

Ik kan even niet vinden hoe de voedingen op een LoLin V3 nu zijn gemaakt...
Yep USB en gewoon fatsoenlijke voedingen, daar kan het echt niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Toppe Maar niet tegelijk met Vin, 5V of Vcc ingangen? En geen andere zaken met de ESP voorzien van spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe Zonder te weten hoeveel overlap er exact is tussen Linux/OS-X:
Ergens deze week heb ik met hetzelfde probleem gezeten (na een systeem update), ik ging ervan uit dat er een rechtenissue was maar het bleek dat brltty een capture deed op overlappend hardware-id waardoor de Lolin niet aan een usb-tty gehangen werd.

Zou je kunnen checken of hij uberhaubt een portmap heeft gekregen na aansluiten?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:
@Toppe Maar niet tegelijk met Vin, 5V of Vcc ingangen? En geen andere zaken met de ESP voorzien van spanning?
Raymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:39:
@Toppe Zonder te weten hoeveel overlap er exact is tussen Linux/OS-X:
Ergens deze week heb ik met hetzelfde probleem gezeten (na een systeem update), ik ging ervan uit dat er een rechtenissue was maar het bleek dat brltty een capture deed op overlappend hardware-id waardoor de Lolin niet aan een usb-tty gehangen werd.

Zou je kunnen checken of hij uberhaubt een portmap heeft gekregen na aansluiten?
Er zit niets anders op aangekoppeld maar ik ga er vanuit dat ze 'gewoon' verrot zijn, net voor de grap een Raspberry opgestart en ze daar aan gehangen, allemaal worden ze ook daar niet herkend. Een 'nieuw' exemplaar wat wel op m'n Mac wordt herkend wordt ook meteen herkend door de Pi.

[ Voor 60% gewijzigd door Toppe op 26-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe Op je Pi kan je dmsg checken na/tijdens aansluiten. Al kan dat op je Mac vast ook.

Mja, gezien de kosten snap ik dat je er niet al te veel aandacht aan wilt besteden. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:57:
Ik heb afgelopen weet een behuizing geprint voor een LoLin V3 CH340 NodeMCU en deze getest aangezien ik de draadjes door de behuizing gaan en je daarna de connector er indrukt:
[Afbeelding]

Alles werkte en ik heb aan de buitenkant wat hete lijm op de gaatjes gespoten om de zorgen dat het geen kortsluiting of iets kon maken.

Dus ik start hem net op (aangezien ik hem nu pas echt ‘nodig’ heb) en ik zie dat de DS18B20 sensoren geen verbinding maken. Dus ik haal de USB connector los, verbind hem opnieuw (PCB zat nog steeds in de behuizing) en er gebeurt dus niets meer.

Het lijkt een defect reset schakelaar te zijn, er komt wel spanning namelijk vanaf de USB poort maar ná de reset gebeurt er niets meer terwijl bij een ander exemplaar er ná de reset wél spanning is.

Aangezien die krengen geen drol kosten ga ik er niet te veel tijd aan besteden en pak ik de volgende. LED gaat netjes aan, hier stond WLED op dus ik denk ‘even flasher’s en klaar. Wordt dit hele exemplaar niet herkend door de PC, met 2 andere exemplaren heb ik exact het zelfde.

Andere USB kabels geprobeerd, andere verlopen (macbook heeft enkel USB-C) maar niets werkt zodat hij tóch herkend wordt.

Nu vraag ik me vooral af waar het aan zou kunnen liggen. Het exemplaar met WLED heb ik 100% zeker weten werkend opgeborgen…

Ondertussen heb ik wel weer 10 nieuwe besteld maar ik baal er van dat ik dus waarschijnlijk 3 exemplaren heb liggen die 100% zeker weten goed zijn maar waar ik verder niets mee kan :(
Wat je kunt doen om, het uit te proberen is de reset schakelaar los solderen, zonder de schakelaar zou de module ook moeten werken, kun je hem alleen niet meer gemakkelijk resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Wat je kunt doen om, het uit te proberen is de reset schakelaar los solderen, zonder de schakelaar zou de module ook moeten werken, kun je hem alleen niet meer gemakkelijk resetten.
Resetten is hier gewoon de stekker er uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Meteen een andere vraag, heb 4 load cells besteld en die komen vandaag binnen. Niet echt goed gekeken naar het aansluit schema (anders had ik een simpele PCB er voor mee besteld) maar ik wordt er even geen wijs uit. Elke cell heeft 3 draden: plus, min en data.. Maar hoe sluit je ze nou aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdBKlZMtncnMp7cbF66V-e3k_Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBDzrpSvvsRdvIHZDYgI90SY.webp?f=fotoalbum_large

Dit plaatje is een stuk duidelijker, maar klopt het dat je dus de sensoren niet direct voed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO2xsERD0U1fDOyYfU5iaPqZxBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdwjOT63mnOvoccc86JI4EnV.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Toppe op 26-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:49
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:02:
Meteen een andere vraag, heb 4 load cells besteld en die komen vandaag binnen. Niet echt goed gekeken naar het aansluit schema (anders had ik een simpele PCB er voor mee besteld) maar ik wordt er even geen wijs uit. Elke cell heeft 3 draden: plus, min en data.. Maar hoe sluit je ze nou aan?
[Afbeelding]
Bedoel je dat je alleen de load cellen en niet het groene bordje hebt besteld?
Dan zijn het andere dan op het plaatje. Want die op het plaatje vormen samen een Wheatstone bridge die van alle 4 de load cellen samen de weerstand meet. Bij jou zijn ze dan onafhankelijk van elkaar, kan voor of nadelen hebben afhankelijk van je toepassing. De vraag is wat is de datalijn? Heb je een typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

heintjeput schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Bedoel je dat je alleen de load cellen en niet het groene bordje hebt besteld?
Dan zijn het andere dan op het plaatje. Want die op het plaatje vormen samen een Wheatstone bridge die van alle 4 de load cellen samen de weerstand meet. Bij jou zijn ze dan onafhankelijk van elkaar, kan voor of nadelen hebben afhankelijk van je toepassing. De vraag is wat is de datalijn? Heb je een typenummer?
Heb 4 van deze en 2 van deze.

Wil het gewicht van een aardappelbak kunnen meten dus onderste plaatje lijkt me prima, maar ik mis daar een plus en min aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Wil het gewicht van een aardappelbak kunnen meten dus onderste plaatje lijkt me prima, maar ik mis daar een plus en min aansluiting?
Het lijkt me dat de beschrijving en het ding niet helemaal in lijn zijn.

In de specs van de weegsensor lijkt het op alsof het gewoon een analoge out is van 1V /V (wat een rare eenheid is in dit geval). Sluit hem eens aan op +5V en GND en kijk eens met de multimeter of je verschil kan meten tussen data en GND als je op de sensor duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Wil je dan 2x2 doen? 2 sensoren op 1 amplifier. Want dan verandert het aansluitschema volledig.

In ieder geval v.w.b. de vraag "klopt het dat de sensoren niet gevoed worden". Kinda ja. Het zijn geen sensoren, maar load cells. Deze "geven" een weerstand die onder druk toe en af neemt. De load cell amplifier meet vervolgens de weerstand over het totaal aan load cells en geeft op basis daarvan een nummer.

V.w.b. aansluitschema. Ik meen dat dat via een H-bridge ging. Waarbij je de sensoren inderdaad kris kras op elkaar moet aansluiten en er uiteindelijk maar drie draadjes over blijven die je op de load cell amplifier aansluit. Maar het exacte aansluitschema weet ik niet meer. En als je er dus maar 2 (i.p.v. 4) wilt aansluiten op een amplifier dan verandert het aansluitschema weer.

En vergeet trouwens ook niet dat het belangrijk is dat de load cells kunnen flexen. Als je ze plat op de vloer legt meten ze niet omdat het binnenste deel niet kan doorbuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

heintjeput schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Het lijkt me dat de beschrijving en het ding niet helemaal in lijn zijn.

In de specs van de weegsensor lijkt het op alsof het gewoon een analoge out is van 1V /V (wat een rare eenheid is in dit geval). Sluit hem eens aan op +5V en GND en kijk eens met de multimeter of je verschil kan meten tussen data en GND als je op de sensor duwt.
Moet nog even wachten op PostNL maar ga ik zo proberen. Maar ben dus niet gek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
heintjeput schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:16:
Bij het meten van de load cells gaat het dus om weerstand. Oftewel: met een multimeter op de stand om weerstand te meten moet je iets zien als de juiste draadjes worden gebruikt. Voltages staan daar min of meer los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Wil je dan 2x2 doen? 2 sensoren op 1 amplifier. Want dan verandert het aansluitschema volledig.

In ieder geval v.w.b. de vraag "klopt het dat de sensoren niet gevoed worden". Kinda ja. Het zijn geen sensoren, maar load cells. Deze "geven" een weerstand die onder druk toe en af neemt. De load cell amplifier meet vervolgens de weerstand over het totaal aan load cells en geeft op basis daarvan een nummer.

V.w.b. aansluitschema. Ik meen dat dat via een H-bridge ging. Waarbij je de sensoren inderdaad kris kras op elkaar moet aansluiten en er uiteindelijk maar drie draadjes over blijven die je op de load cell amplifier aansluit. Maar het exacte aansluitschema weet ik niet meer. En als je er dus maar 2 (i.p.v. 4) wilt aansluiten op een amplifier dan verandert het aansluitschema weer.

En vergeet trouwens ook niet dat het belangrijk is dat de load cells kunnen flexen. Als je ze plat op de vloer legt meten ze niet omdat het binnenste deel niet kan doorbuigen.
Heb 2 bordjes besteld omdat ik soms nog wel eens wat sloop, het idee is dus wel 4x load cell op 1 amplifier. Overal lees je ook dat je die 4 data draden op de amplifier aansluit, een H brug met 3 draden klinkt mij dus ook niet logisch?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 26-08-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Bij het meten van de load cells gaat het dus om weerstand. Oftewel: met een multimeter op de stand om weerstand te meten moet je iets zien als de juiste draadjes worden gebruikt. Voltages staan daar min of meer los van.
Die snap ik en dat zou dus betekenen dat je de load cells zelf niet hoeft te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Die snap ik en dat zou dus betekenen dat je de load cells zelf niet hoeft te voeden?
Wat er door de draadjes in het schema gaat is natuurlijk al elektriciteit. Dus als je dat 'voeden' wilt noemen, dat is juist het enige wat er gebeurt :)

Heb je hier misschien wat aan? Wordt uitgelegd hoe je de boel met een ESP en 4 load-cells in elkaar zet en kalibreert:

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
RobertMe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Eens, maar plus, data en gnd suggereert dat er iets anders in deze load cell zit. Misschien zit er al een spanningsdeler ingebakken.
Dus even kijken of de weerstand tussen data en gnd verandert zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Thanks allemaal. Heb 'm aangesloten zoals in het tweede plaatje en aangesloten op de 3.3V (5V werkte niet) en er komt data binnen al beginnen de waardes aan de hoge kant (508555 bijvoorbeeld) maar dat maakt niet uit, kan ik weer kalibreren :D

Nu even wat houdertjes printen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:02:
[Afbeelding]

Dit plaatje is een stuk duidelijker, maar klopt het dat je dus de sensoren niet direct voed?
[Afbeelding]
Dat eerste schema is beter als je 1 ding wilt wegen, ik heb ze klaar liggen voor onder de matras :) op YouTube staat een duidelijke uitleg betreffende de kabels. Heb de link eff niet paraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Rouwette schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Dat eerste schema is beter als je 1 ding wilt wegen, ik heb ze klaar liggen voor onder de matras :) op YouTube staat een duidelijke uitleg betreffende de kabels. Heb de link eff niet paraat
Thanks. Ik heb hem wel werkend gekregen met het eerste schema, waardes lijken nog nergens op te slaan maar goed, eerst houders printen en dan nog eens kijken wat hij doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Voor mijn trap led project heb ik een logic level shifter nodig denk ik. Korte stukken werkten prima. Lange niet. Zelfs niet als ik elke strip apart voed.

De data-lijn is 1 lengte, en officieel is het 5v voor de data-lijn maar een esp geeft 3.3v op de data-lijn. Dus een logic level shifter is nodig.

Is dit dan wat ik nodig heb?
https://www.gadgetbouw.nl...-conversie-3-3-5v-module/

Of moet ik zoiets hebben?
https://www.tinytronics.n...r-3.3v-naar-5v-14-pin-dip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Waah schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:09:
Voor mijn trap led project heb ik een logic level shifter nodig denk ik. Korte stukken werkten prima. Lange niet. Zelfs niet als ik elke strip apart voed.

De data-lijn is 1 lengte, en officieel is het 5v voor de data-lijn maar een esp geeft 3.3v op de data-lijn. Dus een logic level shifter is nodig.

Heeft je board geen VIN pin? Dat is 5V namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:12:
[...]

Heeft je board geen VIN pin? Dat is 5V namelijk
Die gebruik ik al om de esp van voeding te voorzien. En trouwens: is dat geen voltage in? Het gaat om de data out pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Waah schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:09:

Die eerste lijkt prima te doen wat jij wilt toch? Lijkt me makkelijker integreren dan de 2e.

@Toppe hoe is het met je aardappelweegschaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:24:
[...]

Die gebruik ik al om de esp van voeding te voorzien. En trouwens: is dat geen voltage in? Het gaat om de data out pins.
De VIN & GND is natuurlijk puur voor stroom, en werkt beide kanten op. Als je de ESP via USB voed kun je de VIN & GND ook gebruiken om (5V) sensoren aan te sluiten.

Antwoord op de vraag m.b.t. 3.3V GPIO output naar 5V, of zelfs iets meer, heb ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RobertMe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:29:
[...]

De VIN & GND is natuurlijk puur voor stroom, en werkt beide kanten op. Als je de ESP via USB voed kun je de VIN & GND ook gebruiken om (5V) sensoren aan te sluiten.

Antwoord op de vraag m.b.t. 3.3V GPIO output naar 5V, of zelfs iets meer, heb ik overigens niet.
Als voeding ja, dat zou kunnen. Maar als gpio data pin kan volgens mij niet. Want die pin geeft gewoon 5v continu. Niet als high-low.
Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste